فهرست مطالب

پازند - پیاپی 7 (زمستان 1385)

فصلنامه پازند
پیاپی 7 (زمستان 1385)

  • 96 صفحه، بهای روی جلد: 16,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/03/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • صفحه 3
  • الهه ستوده نما صفحه 5
    دلایل یادگیری زبان انگلیسی که به صورت غیرمستقیم بر مهارت زبان انگلیسی تاثیر می گذارد خود از برخی عوامل تاثیر می پذیرد. متاسفانه تحقیقات زیادی پیرامون این عوامل صورت نپذیرفته است. در نمونه ای از این تحقیقات، سلیم (1995) درباره تاثیر جنسیت بر دلیل یادگیری زبان می پردازد. به نظر او زنان مسلمان تحت فشار زیاد قوانین اسلامی در کشورشان بیشتر از مردان تمایل به همسازی خود با کانادائی ها دارند. تحقیق حاضر تاثیر برخی عوامل از جمله جنسیت بر دلیل یادگیری زبان انگلیسی در میان دانشجویان زبان انگلیسی در ایران به عنوان کشوری اسلامی بررسی می نماید.نتایج این تحقیق نمایانگر آن است که در میان عوامل مورد بررسی، جنسیت نقش بسزایی در یادگیری زبان انگلیسی دارد ولی با دلیلی کاملا متفاوت و مغایر با آنچه سلیم ادعا می کند.
  • سعیده شجاع رضوی صفحه 17
    این بررسی در نظر دارد با شناخت چارچوب و حدود زبانشناسی تاریخی در کنار زبانشناسی بومی به این مساله بپردازد که چگونه با در نظر گرفتن این دو می توان به شناخت کامل تری از زبان، گویش یا لهجه مورد بررسی دست یافت و علاوه بر آن چگونه واژه نامه های گویشی با در نظر گرفتن شاخصه های مورد استفاده در این علوم می توانند به گونه ای کامل تر مورد استفاده زبانشناسان در شاخه های مختلف پژوهشی واقع شوند.
  • ژینوس شروان صفحه 29
    آثار منتشرشده آنتوان کولیولی معمولا به صورت مقاله انتشار می یابند(رک.فهرست منابع) و دو مشخصه مشترک دارند که دیدگاه نویسنده را نشان می دهند. این آثار به تفکرات نظری و علم شناخت اهمیت زیادی قائل است و به بسط مدل زبانی معین، به طور اعم، در کلیت خود کمک می کند، و در عین حال، مثال های تحلیلی بسیار دقیق از پدیده های خاص ارائه می دهد. از دو نظر روش کولیولی قابل توجه است: نخست، توجه به مسائل نظری که در ابتدا زبانشناس در مورد کارایی نظریات خود مورد سوال قرار می دهد و از هر گونه کوششی در زمینه "تجربه گرایی" و "صورت-گرایی"... اجتناب می کند. دوم، پژوهش های طرح ریزی شده در این جهت،همزمان راه را درحوزه زبانشناسی به روی این حوزه می گشاید و همزمان، در حالیکه از یک سو نظریه "بیان"را پیشنهاد می کند در مورد رشته های مجاور نیز این امکان را فراهم می کند تا زبانشناسی با طرح مسایل نظری دیگر پیوند یابد. دراینجا، قصد نداریم تصویری "کامل" و ضرورتا، توصیفی و تحقق ناپذیر ارائه دهیم بلکه در این مقاله سعی می شود که از خلال مقاله های آنتوان کولیولی، خطوط عمده نظریه وی ارائه شود.
  • عالیه کرد زعفرانلو کامبوزیا، مریم اعلایی صفحه 43
    بررسی و مطالعه اشعار پروین بیانگر وجود عرفان و اخلاق در اندیشه وی است. هدف از این تحقیق بررسی دیدگاه عرفانی و اخلاقی پروین از طریق شعرهای وی است. روشی که در این تحقیق به کار گرفته شده است توصیفی تحلیلی است، بدین صورت که ابتدا دیوان شعر او مطالعه و بررسی شده سپس عناصر عرفانی و اخلاقی در متن شعرها مورد تحلیل قرار گرفته است. همچنین از مقالات و کتاب هایی نیز که تاکنون درباره پروین و اشعار وی نوشته شده اند به منظور شناخت بیشتر وی استفاده شده است. در این تحقیق زندگی کوتاه پروین همراه با خصوصیات و سبک شعری وی بررسی شده است. همچنین جهان بینی پروین، لطائف حکمی و نکات قرآنی موجود در دیوان وی، نحوه بهره گیری از آیات قرآن و نکته های اخلاقی در شعر او مورد توجه خاص بوده است. پروین معلم اخلاق و عرفان است و نکاتی را در شعر خود متذکر شده که محدود به زمان و مکان خاصی نیست و عمل به آن در همه دوران موجب سعادت انسان می شود. وی کمال انسان را در رهایی از تعلقات مادی و روی آوردن به موضوعات معنوی می داند. هیچیک از رنج های مردم کوچه و بازار از نگاه تیزبین او پنهان نمانده است، این موضوع توجه پروین را به قشر محروم و رنج کشیده جامعه نشان می دهد و دیدگاه واقعیت گرایی یا رئالیستی مدرن را تداعی می کند. ایجاد مناظره میان اشیاء بی جان در اشعار وی حکایت از این دارد که او به همه هستی، جان بخشیده و زبان همه موجودات، حتی اشیاء بی جان را می داند و درک می کند. وی با ایجاد مناظره میان دو فرد یا دو شی ء نوعی آموزش غیر مستقیم برای خواننده ایجاد می کند و پیام اصلی و درونی خویش را از زبان غیر به سمع و نظر مستمع می رساند. این نوع آموزش غیر مستقیم آثار تربیتی و اخلاقی موثرتری نسبت به آموزش مستقیم دارد.
  • مهرزاد منصوری صفحه 63
    در این پژوهش مجموعه ای از اسامی پذیرفته شدگان کنکور سراسری بعنوان جامعه آماری به منظور بررسی میزان فراوانی، گونه اسامی، ترکیب اسامی، منابع نامگذاری، نسبت هر حرف الفبا در آغاز اسامی در دو گروه زن و مرد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این تحقیق با تحقیق مشابه دیگری که در چند سال گذشته انجام گرفته است به لحاظ منبع نامگذاری در ایران مقایسه گردیده است. این پژوهش جنبه هایی از نامگذاری چون اسامی مرکب، نسبت حروف الفبای آغاز اسم، به ویژه با توجه به جنسیت که پژوهشگران کمتر به آن پرداخته اند بررسی می کند.
  • معصومه مهرابی صفحه 79
    در این مقاله سعی می شود تا دشواری های پرداختن به معنی شناسی واژگانی در دو سنت مطالعاتی ساختارگرایی و پساساختارگرایی مطرح شود. منظور از سنت ساختارگرایی، شیوه فلسفی دریداست که به صورت ساختارشکنی در رویکرد زبانشناختی جکندوف نمود می یابد. برای روشن شدن این مقایسه برخی تفاوت نظرها را درباره مفاهیم کلیدی و پایه ای معنی شناسی واژگانی مرور می کنیم؛ مفاهیمی چون نخستی های معنایی، دانش زبانی و دایره المعارفی بافت سازی و بافت زدایی، ابهام و... نویسنده در پایان با استناد به استدلال های خود رویکردی تعاملی میان نگرش های مذکور را ترجیح می دهد و آن چیزی به جز رویکرد شناختی معاصر نیست.
|
  • Elahe Sutudenama Page 5
    English language learning reasons or as it is called "orientations" which affects the English language proficiency indirectly, can be affected by some variables in its own turn. Unfortunately a few studiesdeal with these kinds of variables. SalimNs(1995) study deals with the effect of gender in integrative orientations. He (1997) poses that female muslems, under pressure of the Islamic laws in their country are more integratively oriented than males in Canada as L2 community. The present study tries to investigate the effect of some variables including gender on the kinds of orientation of the undergraduate English majors in Iran, as an Islamic country. The results indicate that among investigated variables gender affects on the kinds of orientation but just the opposite of what Salim claims.
    Keywords: 1, English learning orientation, 2, integrative reason, 3, instrument reason
  • Saeide Shoja Razavi Page 17
    This study aims at defining historical linguistics and Ethnolinguistics by defining and describing their interaction in compiling the dialect glossaries and moreover, classify the researchers as needed atsyntactic, pragmatic, and phonological scopes, by presenting the studies made by the progenitor, on the other hand, it is going to prove the necessity for collection of the names of phonetics, the terms borrowed, taboo, and totem at these glossaries by mentioning the reasons.
    Keywords: historical linguistics, ethnolinguistics, dialect glossary
  • Alie Kord Zaferanlu Kambuzia, Maryam Alaie Page 43
    The study of parvin’s poem reveals some moral and gnosticism in parvin’s mind. The main goal of this research is; the study of parvin’s poems, inorder to examine her moral and gnosticism. This article is descriptive work.The main conclusion resulted from this article is that, parvin is the teacher of moral and gnoticism. she reminds some points which are not limited to special time and place. They are everlasting moral points which inorder to have welfare and happiness life, human beings should always consider them.
    Keywords: 1, Morality, 2, gnosticism, 3, litrary debate, 4, poem, 5, poetry
  • Mehrzad Mansuri Page 63
    In this study a sample of 1328 names of students admitted in Entrance University Exam has been analyzed to test and verify the names of boys and girls in Iran and their frequencies, types of compound names proportion of each alphabet as the initial letter of these names.The study has been compared with similar study conducted a few years ago to show the degree of differences between the two studies in terms of the sources of naming as well as frequency in the
    Keywords: 1, onomastics, 2, naming, 3, compounding, 4, sillabic structure
  • Masume Mehrabi Page 79
    In the present paper it will be tried to take into consideration some problems concerning doing lexical semantics both in structural and poststructural tradition. By "structural" I mean Saussurian way of thinking elaborated in CruseNs lexical semantics."Poststructural" also means DerridaNs deconstructionism philosophically and JackendoffNs foundation of language and semantics and cognition linguistically. In order to clarify the distinction some key points must be reviewed. Finally, interplay between two approaches is preferred on the writerNs part; This means the affering and prospect of "Cognitivism".
    Keywords: 1, word, 2, concept, 3, static(dynamic)lexical semantics, 4, meaning, 5, sense, 6, referent