فهرست مطالب

پرستاری و مامایی ارومیه - سال سوم شماره 4 (پیاپی 9، زمستان 1384)

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
سال سوم شماره 4 (پیاپی 9، زمستان 1384)

  • 44 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/12/15
  • تعداد عناوین: 5
|
  • نوریه امیرزاده، الهام امیرزاده، جمیله امیرزاده صفحه 132
    مقدمه
    پیری به عنوان یک عارضه حتمی و قطعی در زندگی انسان پذیرفته شده است و سالمندی پدیده ای است با جنبه های زیستی، روانی و اجتماعی مختلف که تخمین زده می شود تا سال 2025 جمعیت سالمندان از مرز یک میلیارد و یکصد میلیون نفر تجاوز نماید. در ایران اگر چه مشکل سالمندی به دلیل ساختار جمعیتی هنوز به صورت حاد، خود را نشان نداده اما در سالهای آینده به شدت با آن درگیر خواهد شد و لازم است که برنامه ریزی جامعی از هم اکنون صورت پذیرد که آن هم نیازمند شناخت دقیق وضعیت موجود و نیازهای این گروه جمعیتی می باشد. این مطالعه در این راستا و با هدف بررسی مشکلات سلامتی در سالمندان بستری در مراکز آموزشی درمانی و بیمارستانهای خصوصی ارومیه صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک بررسی توصیفی، مقطعی گذشته نگر بوده و جامعه پژوهش، بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر ارومیه در اردیبهشت ماه سال 1382، نمونه گیری مبتنی بر هدف، تعداد نمونه کل بیماران بستری که شامل 1215 نفر بود را شامل می شد. ابراز گردآوری داده ها پرسشنامه از بیش تنظیم شده دو قسمتی بود که اعتبار و اعتماد آن بررسی شده و به وسیله پرسشگران تکمیل گردید. از آمار توصیفی جهت دستیابی به اهداف استفاده شده است.
    یافته ها
    بررسی نشان داد که بیشترین موارد بستری سالمندان، مردان سالمند با 4/54% و در گروه سنی 70-65 سال را شامل شده و بیماری های قلبی و عروقی بیشترین فراوانی (21 درصد) و گوش، حلق و بینی با (41 درصد) کمترین فراوانی را شامل می شوند و در ضمن بیشترین مشکلات سلامتی منجر به فوت در سالمندان، حوادث عروقی مغز با 9/44% می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    براساس نتایج به دست آمده از این تحقیق و این حقیقت که زمینه بیماری های قلبی از کودکی آغاز می شود؛ بنابراین مسئولان بهداشتی کشور بایستی آموزشهای لازم به خانواده ها را در هر برهه از زمان ارائه داده تا نتایج آن را در سالمندی با کاهش آثار این مشکلات شاهد باشیم.
    کلیدواژگان: سالمند، مشکلات سلامتی
  • پریچهر امینی، حمیده خلیل زاده، معصومه همتی، مهین کهنکاری، پروین میرمحمدی، آرزو حق شناس صفحه 137
    مقدمه
    بیماری سکته مغزی اولین علت مشکلات عصبی و سومین علت مرگ و میر در دنیا می باشد که نقایص عصبی گوناگونی را به دنبال دارد. نظر به اهمیت کاربرد اقدامات پرستاری و توانبخشی بر کاهش عوارض در این بیماران، مطالعه ای با هدف تعیین تاثیر اقدامات پرستاری و توانبخشی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سکته مغزی در شهر ارومیه در سال 84 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این پژوهش تجربی دو مرحله ای (قبل و بعد) بر روی 20 بیمار مبتلا به سکته مغزی بستری در بخش داخلی اعصاب مرکز آموزشی- درمانی مطهری ارومیه انجام شد که به روش نمونه گیری سهل انتخاب و دارای معیارهای ورود به مطالعه بود. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه مبتنی بر کیفیت زندگی در چهار حیطه جسمانی- روانی- سلامت عمومی و عملکرد اجتماعی قبل و پس از مداخله جمع آوری شده و داده ها به روش آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی زوج و تی مستقل) تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    نتایج حاصله نشان داد که میانگین امتیازات کیفیت زندگی در حیطه های عملکرد جسمانی، روانشناختی و عملکرد اجتماعی و سلامت عمومی بعد از اقدامات پرستاری و توانبخشی افزایش معنی داری داشته است (05/0 p=) همچنین امتیاز کیفیت زندگی بعد از این اقدامات نسبت به قبل از آن افزایش معنی داری داشت (05/0 p=)
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های نشان داد کاربرد اقدامات پرستاری و توانبخشی بر روی ابعاد مختلف کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سکته مغزی تاثیر مثبت دارد و بایستی این برنامه ها همزمان با آموزش بیماران و خانواده آنها فراهم آید تا به آنان در رسیدن به استقلال بیشتر در آینده کمک کند.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، سکته مغزی
  • سهیلا آهنگززاده رضایی، حمیده خلیل زاده صفحه 144
    مقدمه
    سالمندی مرحله ای از فرایند رشد و زمانی برای چالش هاست. اصطلاح سالمند در مورد کسانی به کار می رود که 65 سال یا بیشتر از عمر آنها گذشته باشد. در دهه های اخیر، رشد این گروه سنی افزایش یافته و انتظار می رود تا سال 2050 حدود 22-20% از کل جمعیت جهان را به خود اختصاص دهد. اگر چه بیشتر سالمندان ترجیح می دهند به طور مستقل زندگی کنند، اما وضعیت سلامت جسمی، عملکردی و مالی آنها سبب تغییر در نوع زندگی، جهت فراهم شدن امکانات حفاظتی و حمایتی بیشتر می شود؛ در صورتیکه شرایط مساعد برای آنها فراهم باشد تا بتوانند مستقل و امیدوار زندگی کنند؛ مشکلات اجتماعی و خانوادگی آنها کاهش می یابد. این پژوهش با هدف تعیین دیدگاه معلمان در ارتباط با نحوه نگهداری از والدین سالمند انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    بررسی حاضر یک پژوهش توصیفی است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد که مستقل بر دو بخش بوده، بخش اول شامل سوالاتی در ارتباط با مشخصات فردی، اجتماعی واحدهای مورد پژوهش و بخش دوم 20 سوال در ارتباط با اهداف پژوهش بود. بررسی در دبیرستان های دولتی دخترانه ارومیه انجام شد. نمونه های پژوهش به روش در دسترس انتخاب گردید. کلیه نمونه های پژوهش مؤنث بودند. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون آماری توصیفی استفاده شد.
    یافته ها پژوهش: یافته های نشان داد که بیشترین درصد نمونه های پژوهش به ترتیب 7/56 درصد گروه سنی 49-40 ساله، 7/96 درصد متاهل، 80 درصد دارای 2 فرزند، 90 درصد لیسانس، 70 درصد دارای در آمد بالای 180000 و 7/86 درصد آنها منزل شخصی داشتند. در ارتباط با سوالات پژوهش 90 درصد واحدهای مورد پژوهش معتقد بودند که «سالمند هر چه بخواهد برایش انجام می دهند»، 7/86 درصد «به آنها کمک مالی می کنند»، 7/46 درصد «برای سالمند خود پرستار استخدام می کنند» و 7/16 درصد نمونه ها موافق سپردن سالمند به سرای سالمندان بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    لذا با توجه به یافته های پژوهش محققین پیشنهاد می کنند دست اندرکاران نظام های مدیریتی- آموزشی تلاش نمایند آگاهی جامعه را در خصوص فرآیند سالمندی و پذیرفتن آنان در کانون گرم خانواده بالا برده و با ایجاد کانون های سالمندی زندگی توام با عزت و احترام را برای آنان فراهم نماید.
    کلیدواژگان: دیدگاه معلمان، نگهداری از والدین
  • نامجو پیروی، شمس الدین شمس، بهرام دلگشایی صفحه 149
    مقدمه
    اورژانس و بخش سوانح یا فوریتهای پزشکی به منزله قلب بیمارستان به شمار می رود. هیچ بیمارستان عمومی بدون اورژانس فعال و دارای عملکردی درخشان، نمی تواند به عنوان یک مرکز خوب درمانی عمل نماید. زیرا اثر بخشی سایر خدمات بیمارستان، بستگی به عملکرد این بخش دارد. مطالعه حاضر به منظور بررسی مدیریت اورژانس بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از دیدگاه پرسنل شاغل در اورژانس صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک مطالعه توصیفی است که به منظور بررسی دیدگاه کارکنان شاغل در بخش اورژانس بیمارستانها آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نسبت به مدیریت اورژانس صورت گرفته است. جامعه مورد پژوهش را همه کارکنان بخش اورژانس بیمارستانهای آموزشی دانشگاه عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چهار بخش، برنامه ریزی و سازماندهی، تربیت و به کارگیری نیروی انسانی، فعالیت و عملکرد بخش اورژانس فضا، تسهیلات و تجهیزات تنظیم و تدوین شده و در یک نوبت جمع آوری گردیده است.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که دیدگاه پرسنل نسبت به مدیریت اورژانس در پاسخ داده شده به سئوالات، در چهار بخش فوق در مقایسه با استانداردهای موجود، در بیمارستانهای، شماره چهار، شماره یک، شماره دو و شماره سه به ترتیب 04/61%، 38/57% و 93/50% است.
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های نشان می دهد که در مدیریت بخش اورژانس بیمارستانهای مورد مطالعه کاستی ها و نارسایی هایی در مقایسه با استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشاهده می گردد که نیاز به توجه خاص و مستمر دارد و بهبود آنها در حد توان و مقدورات باید در سرلوحه امور قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مدیریت، اورژانس، بیمارستان آموزشی
  • زینب حبیب پور، عبدالله خرمی مارکانی صفحه 156
    مقدمه
    کار عاطفی به طور وسیع در متون و مقالات به عنوان قسمتی از کار پرستاری پذیرفته شده است ولی به هر حال هوش عاطفی در زمینه پرستاری نیازمند مطالعه بیشتر است. هدف از این مقاله ارائه یک تجریه و تحلیل از مقالات هوش عاطفی و توجه به جایگاه هوش عاطفی در پرستاری است.
    مواد و روش ها
    این تحقیق براساس جستجو در اینترنت با کلید واژه های هوش، عاطفه، هوش عاطفی و هوش عاطفی در پرستاری و جستجوی دستی در روزنامه و متون مرتبط انجام شده است.
    نتایج
    هوش عاطفی نقش مهمی در شکل گیری روابط موفق انسانی دارد و کار عاطفی در پایه ریزی رابطه درمانی پرستار- بیمار بسیار مهم است؛ ارزش بالقوه هوش عاطفی و کار عاطفی موضوعات مهمی است که نیاز به تفحص بیشتری دارد.
    بحث: تجزیه و تحلیل نوشته ها پیشنهاد می کند که باید نیازهای مدرن و به روز در مهارتهای هوش عاطفی برای رویارویی با مراقبتهای مستقیم بیمار و مهمتر از این در شناسایی نیازها در آموزش پرستاری طراحی شود. انتظاری که ممکن است هم برای بیماران و هم برای پرستاران مفید بوده و عوامل برانگیزاننده میل و رغبت برای تحقیقات بیشتر در این زمینه باشد.
    کلیدواژگان: هوش، هوش عاطفی، آموزش، مدیریت و پرستار
|
  • N. Amirzadeh, E. Amirzadeh, J. Amirzadeh Page 132
    Introduction
    Oldness is accepted as a certain event and has many social and psychological aspects. It is estimated that by 2025, number of elder population will be more than one billion. Because of the special structure of our population, we have not faced oldness problem very seriously in Iran, but in future we will terribly face it. Preparing a plan of actions is necessary to solve this problem, so it is needed to know about their current problems and requirements. So this research is done to study the health problems among the elderly patients of medical teaching centers of Urmia. Methods & Material: This research is cross‑sectional and retrospective. 1215 patients that referred to all private and public hospitals of Urmia in 1382 were selected by convenience sampling method. Data gathering tools were some questionners including 2 parts and their reliability had been controlled and questioners were filled by all the patients. Descriptive statistics were used to clarify our research aims.
    Results
    The research showed that the majority of patients were males (54.4%) and were 65‑70 years old. The most common problem was cardiovascular diseases (41%) and the least common problem was otolaryngology and above all cerebra vascular problems that mostly led to death.
    Discussion
    As the background of cardiac problems begin from childhood so the health authority of our country should try to create the necessary educational courses for families to reduce its consequences in oldness.
  • P. Amini, H. Khalilzadeh, M. Hemmati, M. Kohankari, P. Mirmohammadi, A. Hagshenas Page 137
    Introduction
    Cerebro vascular accident (stroke) is the primary neurologic problem in the world. It is the third ranking cause of death. Stroke causes a wide variety of neurologic deficits in patients. Nursing intervention along with rehabilitation care play important roles in recovery of patients. It is also rasied to decrease complications of stroke. Therefore, We carried out a stu0dy titled on investigation of the Nursing intervention and rehabilitation program on life quality of patient with stroke in urmia sity in 1384. Methods & Materials: This study is an experimental study (before‑ after interventions), and was done on (N=20) hospitalized patients with stroke in neurologic ward of Motahari hospital. We used simple random sampling method and data was gathered by quality of life questionnaire in four domains (Physical, psychological, social function and general health) before and after intervention. Analysis of the data was done by using t‑ test and pair t‑ test.
    Results
    The findings indicated that mean score related to quality of life domains (physical function, cognitive and social function and general health) increased after nursing intervention and rehabilitation program (P=0/05) and also data before and after intervention showed significant increase. (P=0/05). Consultation: The Data showed using nursing intervention and rehabilitation programs have positive effects on quality of life domain and these facilities should be provided for patients with stroke because patient and family education along with such programs help patients to become more independent in future.
  • S. Ahangarzadehrezaee, H. Khalilzadeh Page 144
    Introduction
    Aging is a part of growning process and a time for challanges. In the last decades the older adult population (Those 65 years of age and older) has increasingly grown. It is expected that it will nearly cover 20‑22% of problems population of world. Although most of elderly people prefer to live independently but financial, functional status and physical health may dictate consideration of alternative housing option that provides a more protective and supportive environment where appropriate life circumstance is provided, they will be independent and hopeful. Methods & Materials: This survey is a descriptive study to assess teacher's idea related to takeing care of parents. Data was gathered by a questionnaire that was taken from the Internet. Samples were female teachers who worked in high schools. The study samples were chosen by purposive sampling method.
    Results
    Results showed that most of the samples (orderly 56.7%) were in the range of 40-49 years old, 96.7% were married, 80% had two children, 90% licentiate's degree, 70%, had income more than 180/000 Rials and 86.7% had their own homes and so 90% of samples believed that "they were doing everything for elder parents", 86.7% said "they were helping them in financial matters", 66.7% claimed "they were taking care of them at theirs homes", 56.7% said "they were providing independent house for them", 46.7% believed "they were providing care giver to them", 16.7% wanted to send them to nursing houses.
    Discussion
    According to survey results, researchers suggest that educational system tries to improve social knowledge related to geriatric and family so that they can accept them in their houses. They must provide a centre for geriatrics that respects them and gives confidence.
  • N. Peiravi, Sh Shams, B. Delgoshai Page 149
    Introduction
    Without having an active emergency and trauma center, no hospital can serve effectively because the effectiveness of other hospital services depends on the function of this part. The current study has been done to compare the management of the emergency ward in Qazvin teaching hospitals. Methods & Materials: This comparative study has pursued the staff 's viewpoints of emergency ward managements. All staff that work in emergency ward were included in this study. The information was collected through a questionnaire based on general hospital assessment checklists of ministry of health. The questionnaire included four parts: Planning and organizing, personnel training, activity and operation of emergency ward, and available space and equipment.
    Results
    The results of this study showed that the staff 's viewpoints of emergency ward management in the mentioned four parts, in comparison with existing standards, in hospital number 4, 1, 2 and 3 were respectively 61.04%, 57.38%, 57.15%, 50.93%.
    Conclusion
    The findings show that there are some deficiencies in emergency ward management in comparison with standards of ministry of health, so there is need to a special and continuous attention in order to improve as much as possible.
  • Z. Habibpour, A. Khorami Markani Page 156
    Background and Aim
    Emotional work has widely been accepted in Medical literature as part of nursing however, the contribution of emotional intelligence in nursing context requires further study. This paper aims to present an analysis of essays on emotional intelligence and consider the value and importance of emotional intelligence to nursing. Method & Materials: A Review of literature was done using the internet and search terms used were 'emotions', 'intelligence', 'emotions and intelligence' and 'Emotional intelligence in nursing'. A hand‑search of relevant journals and significant references were added to the data.
    Results
    Emotional intelligence plays an important part in forming successful human relationships. Emotional work is important in establishing therapeutic nurse‑patient relationships. The potential value of emotional intelligence in this emotional work is an issue that still needs to be explored.
    Conclusion
    Analysis of the literature suggests that the modem demands of nursing draw on the skills of emotional intelligence to meet the needs of direct patient care and the significance of these needs should be recognized in nurse education. The prospect that there may be advantages to both nurses and patients is a motivating factor for future researchers.