فهرست مطالب

Kerman University of Medical Sciences - Volume:14 Issue: 1, 2007

Journal of Kerman University of Medical Sciences
Volume:14 Issue: 1, 2007

  • 84 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1386/03/25
  • تعداد عناوین: 10
|
  • پژوهشی
  • کیومرث قاضی سعیدی، فرحدخت فاطمی نسب، شیده وطنی، مریم محمدی، عزت الله قائمی صفحات 1-8
    مقدمه
    ماستیت به التهاب پستان گفته می شود و معمولا در دوران شیردهی ایجاد می شود به همین دلیل معمولا به عنوان ماستیت دوران شیردهی (Lactational mastitis) نامیده می شود. عوامل اصلی ایجاد ماستیت توقف جریان شیر و عفونت می باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی ماستیت در زنان شیرده و تشخیص عفونت باکتریایی مرتبط با آن و تعیین الگوی حساسیت دارویی این باکتری ها می باشد.
    روش
    این مطالعه به مدت یکسال (83 -1382) بر روی 203 مادر تازه وضع حمل کرده مراجعه کننده به بیمارستان میرزاکوچک خان تهران با علایم بالینی ماستیت انجام شد. نمونه شیر این زنان با استفاده از روش های میکروسکوپی و کشت بررسی شدند. پس از تعیین هویت باکتری های جدا شده با استفاده از روش های بیوشیمیایی، آزمون های تعیین حساسیت بر روی این باکتری ها به روش دیسک دیفیوژن (Kirby & Baur) انجام شد.
    یافته ها
    از مجموع 203 نمونه، 56 نمونه (27.6%) کشت مثبت و 147 نمونه (72.4%) کشت منفی بودند. از 56 نمونه کشت مثبت 51 نمونه (91.1%) از نظر وجود استافیلوکوک های کوآگولاز منفی و 5 نمونه (8.9%) از نظر وجود استافیلوکوک اورئوس مثبت شدند. از 51 نمونه مثبت از نظر وجود استافیلوکوک های کواگولاز منفی،21 نمونه دارای کلنی بیش از 3 10در هر میلی لیتر شیر بودند. استافیلوکوک اورئوس جدا شده از هر 5 نمونه همچنین استافیلوکوک های کوآگولاز منفی جدا شده از هر 21 نمونه نسبت به آنتی بیوتیک های فلوکساسیلین، دیکلوکساسیلین، کلوکساسیلین حساس بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج به قست آمده از این تحقیق نشان دهنده نقش استافیلوکوک اورئوس و سایر استافیلوکوک های کوآگولاز منفی در ایجاد ماستیت عفونی می باشد.
    کلیدواژگان: ماستیت، استافیلوکوک اورئوس، استافیلوکوک های کوآگولاز منفی
  • عبدالرسول حقیر ابراهیم آبادی، حمید ایران نژاد صفحات 9-18
    مقدمه
    داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی با مهار آنزیم سیکلواکسیژناز و اختلال در روند بیوسنتز پروستاگلاندین ها در درمان حالات پاتولوژیک درد، التهاب و تب کاربرد دارند. اخیرا با کشف ایزوفرم های مختلف این آنزیم (سیکلواکسیژناز 1 و سیکلواکسیژناز 2)، داروهای جدیدی با اثر مهارکنندگی اختصاصی بر ایزوآنزیم سیکلواکسیژناز 2 که در حالات پاتولوژیک در بدن تولید می شود، سنتز و معرفی شده اند (سلکوکسیب در سال 1997 و روفکوکسیب در سال 1999). این تحقیق با هدف دستیابی به مشتقاتی از سلکوکسیب با اثر مهاری قوی تر و اختصاصی تر بر ایزوآنزیم سیکلواکسیژناز 2 انجام شده است.
    روش
    طراحی مشتقات بر اساس اطلاعات موجود در مورد رابطه ساختمان- اثر در مهارکننده های اختصاصی سیکلواکسیژناز 2 انجام گرفت. از واکنش تراکمی 4-هیدرازینو بنزوییک اسید با 4و4و4- تری فلوئورو-1- پاراتولیل بوتان-1و3- دی اون جسم 4-(5- پارا– تولیل-3- تری فلوئورومتیل–1 H-پیرازول- 1- ایل) بنزوئیک اسید [8] به دست آمد. سپس گروه کربوکسیل ترکیب حاصل به گروه الکلی احیا و سپس با تیونیل کلراید کلره گردید. از واکنش ترکیب کلره به ترتیب با سدیم سولفیت، پنتاکلرید فسفر و آمونیاک مشتق سولفونامیدی و از واکنش با سدیم آزاید مشتق آزیدی بهدست آمد.
    یافته ها
    هر یک از دو مشتق مورد نظر در این تحقیق به مقدار حدود 4 گرم و با بازده کلی 70-60% با موفقیت سنتز گردیدند و صحت ساختار شیمیایی آنها با استفاده از روش های مناسب طیف سنجی به اثبات رسید.
    نتیجه گیری
    در این تحقیق با استفاده از اطلاعات مربوط به رابطه ساختمان- اثر در مهارکننده های اختصاصی سیکلواکسیژناز 2، مشتقات جدیدی از سلکوکسیب طراحی و سنتز شدند که در ساختار شیمیایی آنها یک واحد متیلنی بین گروه های فارماکوفور سولفونامیدی و آزیدی و بقیه پیکره دارو وجود دارد. این گروه متیلنی باعث می شود که گروه فارماکوفور سولفونامیدی یا آزیدی بهتر بتواند به محل اتصال خود نزدیک شده و پیوند محکم تری با آن برقرار سازد. هم چنین آزادی چرخش ایجاد شده امکان اخذ کنفورماسیون مطلوب جهت اتصال بهتر به گیرنده را برای فارماکوفور تامین می کند. تایید این موضوع مستلزم بررسی اثرات فارماکولوژیک این مشتقات است که در حال انجام می باشد.
    کلیدواژگان: سنتز، طراحی، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (Non، Steroidal Anti، Inflammatory Drugs)، سیکلواکسیژناز، روفکوکسیب، سلکوکسیب
  • حسین خلیلی، خیرالله غلامی، سیمین دشتی خویدکی، رکسانا رمضانی صفحات 19-24
    مقدمه
    هیپرلیپیدمی یکی از مهم ترین و شایع ترین عوامل خطر بیماری های قلبی- عروقی به ویژه آترواسکلروزیس و به دنبال آن بیماری های مزمن قلبی می باشد. برخلاف سن و جنس، هیپرلیپیدمی از عوامل مستعد کننده ای می باشد که با تغییر شیوه زندگی و عادات غذایی و مداخلات درمانی دارویی قابل کنترل می باشد. اگر چه سطح سرمی کلسترول همیشه در هیپرلیپیدمی مورد توجه قرار می گیرد، ولی هیپرتری گلیسیریدمی نیز علاوه بر ایجاد عوارضی همانند پانکراتیت به عنوان یکی از عوامل خطر بیماری های قلبی– عروقی مشخص شده است. فیبرات ها بعد از مداخلات غیردارویی، پرمصرف ترین دسته دارویی جهت درمان تری گلیسیرید بالا می باشند. هدف از انجام این مطالعه مقایسه اثر جمفیبروزیل با مشابه خارجی آن، یعنی لوپید (Lopid) بر روی سطح سرمی تری گلیسیرید و کلسترول تام می باشد.
    روش
    مطالعه از نوع Cross-over بود که بر روی 53 بیمار مبتلا به هیپرتری گلیسیریدمی 200 mg/dl) (TG> انجام شد. بیماران به طور تصادفی ابتدا به مدت یک ماه تحت درمان با یکی از داروهای جمفیبروزیل یا Lopid با دوز mg BD300 دو بار در روز (قبل از صبحانه و شام) قرار گرفتند. بعد از اندازه گیری مجدد سطح سرمی تری گلیسیرید و کلسترول تام داروی بیماران جابه جا شد و درمان برای یک ماه دیگر ادامه یافت. در انتهای درمان نیز سطح سرمی تری گلیسیرید و کلسترول اندازه گیری شد. در طول انجام مطالعه بیماران از نظر بروز عوارض جانبی مورد بررسی قرار می گرفتند. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS 11 و آزمون های repeated measure مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    متوسط سطح سرمی تری گلیسیرید و کلسترول پایه بیماران به ترتیبmg/dl 73.67 ±342.30 وmg/dl 39.79±206.25 بود.کاهش سطح سرمی تری گلیسیرید به دنبال درمان با جمفیبروزیل و لوپید معنی دار بوده (P<0.001) ولی تفاوت معنی داری در اثر این دو دارو بر روی سطح سرمی کلسترول مشاهده نشد (P<0.05). در مقایسه بین دو دارو در مورد کاهش سطح سرمی تری گلیسیرید و کلسترول تفاوت معنی دار نبوده است (P<0.05).
    نتیجه گیری
    با توجه به اثربخشی یکسان می توان از داروی جمفیبروزیل به جای مشابه خارجی آن در بیماران استفاده نمود.
    کلیدواژگان: جمفیبروزیل، لوپید، هیپرلیپیدمی
  • میترا مهربانی، احسان مدیریان، عبدالرسول حقیر ابراهیم آبادی، جلال وفازاده، شهره شهنواز، محمودرضا حیدری صفحات 25-32
    مقدمه
    صرع شایع ترین اختلال عصبی پس از سکته مغزی می باشد و نیاز به مداوا دارد. علی رغم وجود داروهای ضد تشنج متنوع فعلی، تحقیقات برای کشف داروهای جدید با اثربخشی بهتر و عوارض نامطلوب کمتر، ادامه دارد. گیاهان دارویی با داشتن مواد متنوع طبیعی و خواص متفاوت، زمینه مناسبی برای این گونه تحقیقات می باشند. در این تحقیق اثر ضدتشنجی دو گیاه اسطوخودوس با نام علمی Lavandula vera DC. (Lamiaceae) و افتیمون یا سس صغیر با نام علمیCuscuta epithymum Murr.(Convolvulaceae) مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش
    پس از جمع آوری و نام گذاری علمی دو گیاه فوق، عصاره پرکوله آنها با متانل 80% تهیه و دوزهای متفاوتی از آنها به موش سوری به صورت داخل صفاقی تزریق شد. برای ایجاد تشنج از پنتیلن تترازول (PTZ) با دوز90mg/kg استفاده گردید و تغییرات زمان شروع تشنج، دوام تشنج، درصد مرگ ومیر و درصد حفاظت از حمله برای گروه های مختلف اندازه گیری و با گروه کنترل منفی نرمال سالین و مثبت فنوباربیتال مقایسه شد.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که دوزهای مختلف عصاره آبی– متانلی L. vera و C. epithymum باعث تاخیر در شروع حملات تشنجی شدند (P<0.01)، ولی طول مدت تشنج نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی داری نداشت. پیش درمانی حیوانات با دوزهای متفاوت باعث کاهش میزان مرگ ومیر به طور معنی داری گردید (P<0.01). درصد حفاظت از حمله در مورد عصاره هر دو گیاه نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری بیشتر بوده است (P<0.05). موثرترین دوز در مورد C. epithymum و L. vera به ترتیب 100 و 50mg/kgبود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج مشاهده شده، به نظر می رسد که C. epithymum و L. vera دارای مواد موثره ضد تشنجی می باشند و برای اظهار نظر در مورد مصرف انها به عنوان داروی ضدتشنج تحقیقات بیشتری لازم است.
    کلیدواژگان: افتیمون، سس صغیر، اسطوخودوس، تشنج، پنتیلن تترازول
  • محمدحسن مصحفی، شهلا منصوری، فریبا شریفی فر، محمد خشنودی صفحات 33-43
    مقدمه
    در این مطالعه اثر ضدباکتریایی و آنتی اکسیدانی اسانس و عصاره متانولی گیاه بومی آویشن شیرازی (Zataria multiflora Boiss.) مورد مطالعه قرار گرفته است.
    روش
    اثر آنتی اکسیدان اسانس و عصاره گیاه با استفاده از دو روش آمونیوم تیوسیانات و مهار رادیکال آزاد 2 و 2- دی فنیل-1- پیکریل هیدرازیل (DPPH) در مقایسه با (Butylated Hydroxy Anaisol) BHA و اسکوربیک اسید مورد مطالعه قرار گرفته است. برای ارزیابی اثرات ضد میکروبی از روش انتشار در آگار به روش disc diffusion استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از آزمایشات میکروبی با استفاده ازمتد رقت آگار نشان می دهند که اسانس گیاه قادر به مهار رشد همه سوش های باکتریایی مورد آزمایش به خصوص انواع گرم منفی است. بخش قطبی عصاره متانولی گیاه بیشتر روی سوش های گرم مثبت اثر مهاری نشان داد در صورتی که قسمت غیرقطبی عصاره دارای طیف اثر مشابه با اسانس اما با قدرت ضعیف تر بود. اسانس گیاه با قدرت IC50: ± 1.0 22.4 قادر به مهار رادیکال پایدار DPPH بوده در حالی که فراکسیون های قطبی و غیرقطبی عصاره متانولی با IC50: 1.6 ± 16.2 و1.6 ± 21.7 در مقایسه با BHA با IC50: 1.9 ± 18.2 رادیکال DPPH را مهار نمودند. قدرت مهارکنندگی اکسیداسیون لینولئیک اسید برای اسانس گیاه 2.5 89.7 ± و برای فراکسیون های قطبی و غیرقطبی عصاره به ترتیب 82.4 ± 2.3 و 1.9 ± 80.3 به دست آمد. قدرت مهاری BHA و اسیداسکوربیک در این سیستم به ترتیب برابر 2.9 ± 97.8 و 2.1 ± 93.2 بود. ترکیبات شیمیایی اسانس حاصل از روش هیدرودیستیلیشن با دستگاه GC/MS آنالیز گردید. در مجموع 25 ترکیب که حدود 97.8% اسانس را تشکیل می دهد شناسایی گردیدند. ترکیبات اصلی شناسایی شده عبارتند از: تیمول 37.59%، کارواکرول 33.65%، پاراسایمن 7.72%، گاماترپینن 3.88% و بتاکاریوفیلن 2.06% که حدود 84.9% اسانس را تشکیل می دهند.
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده نشان می دهد که اسانس و عصاره متانولی گیاه هر دو دارای اثر آنتی اکسیدان و ضدباکتری می باشند و می توانند به عنوان محافظ در صنایع غذایی و دارویی مورد استفاده قرار گیرند.
    کلیدواژگان: Zataria multiflora، فعالیت ضدباکتریایی، فعالیت آنتی اکسیدان، آویشن شیرازی
  • میترا مهربانی، مهرزاد مهربانی، شاهرخ رفتاری، فاطمه نبی پور، محمودرضا حیدری، زهرا مهدوی میمند، بهنام صادقی راد صفحات 44-54
    مقدمه
    سال های زیادی است که گل برگ های بنفش- ارغوانی گیاه گل گاوزبان از خانواده گاوزبان (Boraginaceae) با نام علمی Echium amoenum Fisch. and C.A. Mey. در طب سنتی ایران به عنوان مقوی، آرام بخش، معرق و در درمان سرماخوردگی، گلودرد و سرفه به کار می روند. از آنجا که این گیاه دارای آلکالوئیدهای پیرولیزیدین با اثرات سمیت کبدی می باشد و دم کرده آن در طب سنتی مصرف می شود در تحقیق حاضر سعی شده سمیت کبدی آن مورد بررسی قرار گیرد.
    روش
    به ترتیب سه دوز 40mg/kg، 400 mg/kg و 800mg/kg از دم کرده خشک شده گل گاوزبان (براساس دوز مصرفی انسان) با استفاده از روش گاواژ به مدت 28 روز به موش صحرایی خورانده شد. به گروه کنترل حلال عصاره یعنی آب تجویز گردید. هر گروه شامل پنج موش ماده و پنج موش نر بود. در روز بیست و نهم، سرم حیوانات از نظر آزمون های عملکردی کبد مورد آزمایش قرار گرفت و کبد حیوانات نیز جدا و از نظر هیستوپاتولوژی بررسی شد.
    یافته ها
    از نظر آزمون های عملکرد کبدی (AST،ALT، بیلی روبین تام و آلکالین فسفاتاز) هیچ اختلاف معنی داری بین گروه های دریافت کننده عصاره و شاهد به دست نیامد. مطالعات هیستوپاتولوژی کبد نیز نشان داد عصاره در دوزهای مورد استفاده، سمیتی ایجاد نکرده است.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر حاکی از عدم سمیت دم کرده گل گاوزبان در دوزهای مصرفی توسط انسان می باشد.
    کلیدواژگان: گل گاوزبان، سمیت کبدی، موش صحرایی، دم کرده
  • فرید امیرزاده، سیدحمیدرضا طباطبایی صفحات 55-60
    مقدمه
    جمعیت تقریبا 16 میلیونی دانش آموزان در کشور و مشکلات بهداشتی این قشر ایجاب می کند که به موضوع سلامت فردی دانش آموزان توجه بیشتری شود. دانش آموزان به دلیل جوانی و بی تجربگی، در معرض خطرات ناشی از وقوع حوادث در مدرسه قرار دارند. حوادث در رده سنی 5 الی 17 سال مهم ترین علت مرگ و میر می باشد. هدف از این مطالعه تعیین میزان بروز حوادث وعلل آن در مدارس راهنمایی شهرستان شیراز می باشد.
    روش
    این پژوهش درمورد بررسی بروز حوادث و علل آن در مدارس راهنمایی شهر شیراز می باشد که در آن حدود 7137 دانش آموز مقطع راهنمایی از چهار ناحیه آموزش و پرورش به طور تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش، پرسش نامه بوده است.
    یافته ها
    میزان بروز حوادث به طور کلی 1.2 درصد به دست آمد، که در دختران 0.6 درصد و در پسران 1.49 درصد بود. بیشترین میزان بروز حوادث در زمستان (0.6 درصد) بود. تعداد 17 مورد (19.8 درصد) منجر به بستری فرد در مراکز درمانی و بیمارستان ها شده و دست ها و بازوها بیشترین میزان آسیب دیدگی را در میان اندام های بدن داشتند.
    نتیجه گیری
    میزان بروز حوادث در مدارس راهنمایی شهرستان شیراز در مقایسه با پژوهش انجام شده در کانادا به طور معنی داری کمتر است (P<0.001). از آنجا که میزان بروز حوادث در دانش آموزان کلاس اول راهنمایی بیشتر بوده است لذا در این زمینه، باید به دانش آموزان مقاطع تحصیلی پایین تر توجه ویژه ای گردد و آنها را به سوی فعالیت های سالم و کم خطر هدایت نمود. هم چنین ایجاد فضای آموزشی و ایجاد فرهنگ رفتاری مناسب در دانش آموزان در ساعات تفریح در کاهش حوادث بسیار موثر است.
    کلیدواژگان: حوادث، بروز، مدرسه راهنمایی، آسیب، شیراز
  • رامین زارع، مهناز جلالوندی، محمد رفیعی صفحات 61-69
    مقدمه
    دنیای یک کودک را خانه، مدرسه و جامعه پیرامون آن تشکیل می دهد. این مکان ها باید از نظر وضعیت ایمنی و بهداشتی مناسب باشند. تجارب گذشته نشان می دهد که این مکان ها سهم عمده ای در وقوع حوادث و بروز بیماری ها در کشورهای در حال توسعه دارند. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت بهداشت محیط، ایمنی و ارگونومی در مدارس ابتدایی استان مرکزی انجام گرفته است.
    روش
    در این مطالعه توصیفی که به صورت مقطعی در سال 83-1382 انجام گرفت، جامعه پژوهش را کلیه مدارس ابتدایی (به غیر از مدارس استثنایی) استان مرکزی تشکیل داد. نمونه پژوهش 210 مدرسه بود که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. برای جمع آوری داده ها از چک لیست مشاهده که بر اساس آیین نامه بهداشت مدارس و ضوابط سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور تنظیم شده بود، استفاده شد.
    یافته ها
    از نظر وضعیت بهداشت محیط 21.2 و از نظر ایمنی 18.1 درصد مدارس مورد بررسی در شرایط مطلوب بودند. در هر دو مورد تفاوت معنی داری بین مدارس شهری و روستایی و همچنین مدارس دخترانه، پسرانه و مختلط دیده شد به نحوی که به مدارس شهری نسبت به روستایی و مدارس دخترانه نسبت به مدارس مختلط و پسرانه امتیاز بیشتری تعلق گرفت. وضعیت بهداشت محیط و ایمنی بر حسب قدمت مدرسه تفاوت معنی داری را نشان نداد. از نظر رعایت اصول ارگونومی 25.6 درصد مدارس مورد بررسی در شرایط مناسب بودند و بین مدارس شهری و روستایی تفاوت معنی داری دیده شد. ولی این تفاوت در مدارس دخترانه، پسرانه و مختلط و همچنین بر حسب قدمت مدرسه معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    بر مبنای نتایج پژوهش وضعیت بهداشت محیط، ایمنی و ارگونومی در مدارس ابتدایی با معیارهای بهداشت مدارس و ضوابط سازمان نوسازی فاصله دارد و از شرایط مطلوب برخوردار نیست. در این مورد نحوه نظارت بر بهداشت مدارس، نقص در طراحی، ساخت و نگهداری مدارس، تغییر کاربری مدارس، کمبود بودجه و فرهنگ ایمنی موثر هستند.. به نظر می رسد ایجاد هماهنگی بیشتر بین دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و سازمان آموزش و پرورش استان در مورد اجرای کامل آیین نامه بهداشت مدارس، بازنگری در طراحی، ساخت و تجهیز مدارس، آموزش مربیان بهداشت و مدیران مدرسه، ارتقای فرهنگ ایمنی و بهداشت و افزایش بودجه مدارس می تواند در بهبود وضعیت بهداشت محیط، ایمنی و ارگونومی مدارس موثر باشد.
    کلیدواژگان: بهداشت محیط، ایمنی، ارگونومی، مدرسه ابتدایی
  • موردی
  • کرامت مظفری نیا، دکترتورج رضا میرشکاری صفحات 70-76
    فیبروماتوز مهاجم یک نئوپلاسم خوش خیم فیبروزیس است که از پرولیفراسیون فیبروبلاستیک که به صورت انفیلتراتیو رشد کرده است به وجود می آید و 0.03 تا 0.1 درصد تمام تومورهای بدن و کمتر از 3 درصد تومورهای بافت نرم را تشکیل می دهد. 15-10 درصد این تومورها در ناحیه سر و گردن (اغلب در حفره سوپراکلاویکولار) دیده می شوند و امکان اشتباه آنها با سارکومای Low grade وجود دارد. بنابر این متخصصین گوش و گلو و بینی باید با این تومور آشنا باشند. بروز این تومور در ناحیه پارافارنژه بسیار نادر است و تاکنون فقط 4 مورد از آن گزارش شده است. درمان انتخابی تومور جراحی و برداشت کامل آن است. امکان عود تومور در ناحیه سر و گردن زیاد است و به میزان 70-19 درصد گزارش شده است. در این گونه موارد و در مواردی که امکان برداشت کامل تومور وجود ندارد رادیوتراپی پیشنهاد شده است. در مقاله حاضر یک مورد نادر فیبروماتوزیس مهاجم به فضای پارافارنژه در یک مرد 35 ساله گزارش می شود که تومور وی از طریق ترانس سرویکال پارافارنژال با حفظ عناصر حیاتی منطقه برداشته شد و گزارش پاتولوژی موید تشخیص فیبرومای مهاجم بود.
    کلیدواژگان: فیبروماتوزیس، پارافارنژه، مهاجم
  • محمود کریمی مبارکه، سیدمحمود شریعت زاده صفحات 77-81
    در این گزارش یک مورد ترومای نادر مچ دست به صورت ناپایداری اسکافولونیت معرفی می شود. بیمار مرد جوانی است که به دنبال سقوط از موتورسیکلت با درد و تورم و محدودیت حرکتی به اورژانس مراجعه و در درمان اولیه جااندازی بسته و گچ گیری به مدت 6 هفته انجام می شود. بعد از برداشتن گچ به دلیل عدم بهبودی و درد حین فعالیت به این مرکز درمانی مراجعه می نماید. در رادیوگرافی های انجام شده افزایش فاصله اسکافولونیت و جابه جایی استخوان های مچ دست به جز اسکافوئید و لونیت به سمت دورسال وجود داشت. بیمار با تشخیص ناپایداری اسکافولونیت با الگوی ناپایداری سگمنتال بینابینی خلفی (DISI) تحت عمل جراحی بازسازی لیگمانی با استفاده از تاندون فلکسور کارپی رادیالیس و جااندازی باز و ثابت کردن استخوان با دو عدد بین قرار گرفت. رادیوگرافی های بعد از عمل و پی گیری 4 ماهه حاکی از بهبودی ضایعه می باشد.
|
  • Ghazisaidi K., Fateminasab F., Vatani Sh., Mohamadi M., Ghaemi E Pages 1-8
    Introduction
    Mastitis is an inflammatory condition of the breast and since it is usually associated with lactation, it is usually called lactational mastitis. Two major causes of mastitis are milk stasis and infection. The aim of this study was to evaluate bacterial mastitis in lactating women and to determine the sensitivity pattern of the involved bacteria.
    Method
    A total of 203 milk samples were taken from puerperal women with clinical symptoms of mastitis attending Mirzakochackkhan Hospital during 2003-2004. Samples were examined by microscopic and cultural methods. After identification of bacteria by biochemical methods, disk diffusion method was used for determination of sensitivity pattern of bacteria.
    Results
    From 203 samples, 56 samples (27.6%) were culture positive and 147 samples (72. 4%) were negative. Among 56 positive samples, 51 ones (91.1%) were positive for coagulase negative Staphylococcus and 5 samples were positive for Staphylococcus aureus. Among 51 positive samples for coagulase negative Staphylococcus, 21 samples had more than bacteria per milliliter. Isolated Staphylococcus aureus from 5 samples and isolated coagulase negative Staphylococcus from 21 samples were sensitive to flucxacilin, dicloxacilin, and cloxacilin.
    Conclusion
    The results of this study show the role of Staphylococcus aureus. and coagulase negative Staphylococcus in infective mastitis.
  • Ebrahimabadi A.H., Irannejad H Pages 9-18
    Introduction
    Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs (NSAIDs) are used in treating pathologic conditions such as fever, pain and inflammation by inhibiting cyclooxygenase and consequently prostaglandin production. Recently, the discovery of different isoforms of this enzyme, Cyclooxygenase-1 (COX-1) and Cyclooxygense-2 (COX-2), has led to the synthesis and introduction of novel drugs with selective inhibitory effect on COX-2, the isoform produced in pathologic conditions (celecoxib in 1997 and rofecoxib in 1999). This study was carried out to design and synthesize two novel celecoxib derivatives with potential selective COX-2 inhibitory activity.
    Method
    The derivatives were designed according to the Structure-Activity Relationship (SAR) data of selective COX-2 inhibitors. The condensation reaction of 4-hydrazinobenzoic acid and 4,4,4-triflouro-1-p-tolylbutane-1,3-dione led to the formation of 4-(5-p-tolyl-3-(trifluoromethyl)-1H-pyrazol-1-yl)benzoic acid [8]. The carboxyl group of this acid was reduced to hydroxyl and then converted to chloride by freshly distilled thyonyl chloride. Successive reaction of chloride derivative with sodium sulfite, phosphrous pentachloride and ammonia led to the formation of sulfonamide derivative and reaction of it with sodium azide led to the azide analogue.
    Results
    About 4 grams of each derivative has been synthesized (total yield 60-70%) and their chemical structures have been verified using appropriate spectroscopic methods.
    Conclusion
    In this study, two novel celecoxib analogues with a methylene bridge distance between sulfonamide and azide functional groups and the rest of the molecule were designed and synthesized according to the SAR data of selective COX-2 inhibitors. This methylene group brings the pharmacophoric sulfonamide and azide functional groups closer to the binding site and leads to better binding. Furthermore, this methylene group provides free rotation to pharmacophore to attain appropriate conformation for better binding. Hopefully, pharmacological evaluation of derivatives, which is currently in progress, will confirm these assumptions.
  • Khalili H., Gholami Kh., Dashti S., Ramezani R Pages 19-24
    Introduction
    Hyperlipidemia is one of the most important and common risk factors of cardiovascular diseases especially Atherosclerosis and consequently CHD. Unalike age and gender, hyperlipidemia is a factor which can be controlled by altering the life style, nutritional habits and medical-medicinal interventions. Although serum level of cholesterol is always noticed in hyperlipidemia, hypertriglyceridemia, too, in addition to causing complications such as pancreatitis, has been known as one of the risk factors of cardiovascular diseases. Fibrates, after non-drug interventions, are the most used therapeutic category for treating hypertriglyceridemia. The objective of this study was to compare the effect of gemfibrozil and lopid on the serum level of triglyceride and total cholesterol.
    Method
    The study was a cross-over study carried out on 53 hypertriglyceridemic patients (TG > 200mg/dl). At first basal triglyceride and total cholesterol levels were determined in all patients. Then Patients were randomly received either lopid or gemfibrozil with a dose of 300mg BD (before breakfast and dinner) for one month and after re-maesuring the total serum triglyceride and cholesterol, their drug was changed to the other and treatment continued for another one month. During the treatment period patients were observed for the adverse effects and serum levels of cholesterol and triglyceride were determined at the end of the treatment again. Data were analyzed by using repeated measure tests and through SPSS 11 software.
    Results
    Mean basal triglycride and cholesterol levels were respectively 342.30?73.67mg/dl and 206.25?37.79mg/dl. While both drugs caused significant reduction in serum level of triglyceride (P<0.001), they had no significant effect on cholesterol level (P>0.05). There was no significant difference between the two drugs in regard to their effects on serum levels of triglyceride and total cholesterol (P>0.05).
    Conclusion
    Considering the same efficacy, gemfibrozil can be used instead of lopid in hyperlipedemic patients.
  • Mehrabani M., Modirian E., Ebrahimabadi Ar., Vafazadeh J., Shahnavaz S., Heidari M.R Pages 25-32
    Introduction
    Epilepsy is the second most common nervous disorder after brain strok. In spite of present anticonvulsant drugs, researchers need to search for drugs with better efficacy and less side effects. Medicinal plants with various natural components so that different properties are suitable field for investigation. In this study, anticonvulsant effect of Lavandula vera DC. and Cuscuta epithymum Murr. were investigated.
    Methods
    After collection and identification, percolation extract of the plants were prepared by methanol 80% and different doses of extracts were injected intraperitoneally in to mice. Pentylen tetrazole (PTZ) with dose of 90 mg/kg was used for induction of seizure. Changes in the onset time of seizure, duration of seizure, percent of mortality and the percent of seizure protection were determined in different groups.
    Results
    Different doses of extracts of Lavandula vera and Cuscuta epithymum delayed the onset of seizure (P<0.01), but the duration of seizure did not change significantly. Pretreatment of animals with different doses of extracts decreased the mortality rate significantly (P<0.01), the percent of seizure protection was also greater than control group significantly (P<0.05) The most effective dose of Cuscuta epithymum and Lavandula vera were 100 mg/kg and 50 mg/kg respectively.
    Conclusion
    It seems that Cuscuta epithymum and Lavandula vera have effective anticonvulsant component, however more investigations are needed in this field.
  • Moshafi M.H., Mansouri Sh, Sharififar F., Khoshnoodi M Pages 33-43
    Introduction
    In this study, Antibacterial and antioxidant activities of the essential oil and methanolic extract of the endemic plant, Zataria multiflora Boiss. have been studied.
    Method
    The antioxidant potential of the samples was evaluated using two separate methods of inhibition of free radical 2,2-diphenyl-1-picrylhydrazyl (DPPH) and ammonium thiocyanate systems. Antibacterial activity was determined by using disc diffusion method.
    Results
    The antibacterial test results showed that the essential oil of the plant strongly inhibited the growth of all of the microorganisms studied especially the Gram-negative strains. The polar fraction of methanolic extract showed inhibitory effect on Gram-positive strains, while the non-polar fraction showed similar activity similar to the essential oil but not as strong as that. Essential oil and sub fractions of the methanolic extract were able to reduce the stable free radical 2,2-diphenyl-1-picrylhydrazyl (DPPH) with an IC50 of 22.4 ± 1.0 for essential oil and 21.7 ± 1.6 and 16.2 ± 1.6? g/ml respectively for non-polar and polar fractions, which the activity of the latter is almost equal to synthetic antioxidant BHA (18.2±1.9? g/ml). Inhibition values of linoleic oxidation were calculated to be 82.4% and 80.3% for the polar and non-polar fractions respectively. The essential oil showed more inhibitory activity (89.7 ± 2.5) that is similar to the synthetic antioxidants BHA (97.8 ± 2.9) and ascorbic acid (93.2 ± 2.1). The chemical composition of hydrodistilled essential oils of Z. multiflora was analyzed by GC/MS. A total of 25 compounds representing 99.78% of the oil were identified. Thymol (37.59%), carvacrol (33.65%); para cymene (7.72%), gamma terpinene (3.88%) and beta caryophyllene (2.06%) were the main components comprising 84.9% of the oil.
    Conclusion
    The obtained results show that the essential oil and methanolic extract of Z. multiflora possess antioxidant and antibacterial activities, therefore Z. multiflora could be used as a natural preservative ingredient in food and drug industries.
  • Mehrabani M., Modirian E., Ebrahimabadi Ar., Vafazadeh J., Shahnavaz S., Heidari M.R Pages 44-54
    Introduction
    Epilepsy is the second most common nervous disorder after brain strok. In spite of present anticonvulsant drugs, researchers need to search for drugs with better efficacy and less side effects. Medicinal plants with various natural components so that different properties are suitable field for investigation. In this study, anticonvulsant effect of Lavandula vera DC. and Cuscuta epithymum Murr. were investigated.
    Methods
    After collection and identification, percolation extract of the plants were prepared by methanol 80% and different doses of extracts were injected intraperitoneally in to mice. Pentylen tetrazole (PTZ) with dose of 90 mg/kg was used for induction of seizure. Changes in the onset time of seizure, duration of seizure, percent of mortality and the percent of seizure protection were determined in different groups.
    Results
    Different doses of extracts of Lavandula vera and Cuscuta epithymum delayed the onset of seizure (P<0.01), but the duration of seizure did not change significantly. Pretreatment of animals with different doses of extracts decreased the mortality rate significantly (P<0.01), the percent of seizure protection was also greater than control group significantly (P<0.05) The most effective dose of Cuscuta epithymum and Lavandula vera were 100 mg/kg and 50 mg/kg respectively.
    Conclusion
    It seems that Cuscuta epithymum and Lavandula vera have effective anticonvulsant component, however more investigations are needed in this field.
  • Amirzadeh F., Tabatabaiee Shr Pages 55-60
    Introduction
    The great population of about 16 million students in our country and their health problems require more attention to the health of students. Students due to low age and consequently lack of adequate experience are exposed to various types of accidents in schools. Accidents are the leading cause of death in 5 to 17 year old children. The aim of this study was to determine the incidence rate of accidents and their causes in Shiraz guidance schools.
    Method
    In this study about 7137 guidance schools students in four educational districts of Shiraz were randomly selected. Data were collected by a questionnaire.
    Results
    The total accident incidence rate was 1.2% with 0.6% and 1.49% in girls and boys respectively. The highest incidence rate was in winter (0.6%). Among all, 17 injured students (19.8%) were hospitalized. The highest rate of injuries was found in limbs.
    Conclusion
    The total accident incidence rate in guidance schools of Shiraz was 1.2% that is significantly lower comparing to what have been reported in Canada (P<0.001). The highest rate of accidents in the students of grade one requires special attention to younger students in order to lead them toward low risk and healthy activities. Moreover providing adequate educational environment and training students for proper behavior at school during the break time may lead to a considerable decrease in the rate of accidents in schools.
  • Zare R., Jalalvandi M., Rafiei M Pages 61-69
    Introduction
    A child’s world centers around the home, school and the local community. These should be healthy places. But in reality, these places are often so unhealthy that they underlie majority of accident and disease among children in the developing world. The aim of this study was to determine ergonomic, safety and environmental health status at primary schools in Markazi province.
    Material And Methods
    It was a descriptive – cross – sectional study, that performed at 210 primary schools in Markazi province. These schools were selected randomly by stratified method. The data were collected through a check list and observation.
    Results
    Only 21.2 percent of schools had acceptable environmental health status. There was significant difference between urban and rural schools and between girls, boys and girls – boys schools. 18.1 percent of schools had good safety condition. There was significant difference between urban and rural schools and between girls, boys and girls – boys schools. 25.6 percent of schools had appropriate ergonomic condition. There was significant difference between urban and rural schools.
    Conclusion
    According to results safety, ergonomic and environmental health status are very far from acceptable condition. These findings may be related to supervision of environmental health at schools, defects in designing, building, and maintenance of schools, change in users of schools and safety culture.
  • Mozafarinia K., Mirshekari T.R Pages 70-76
    Aggressive fibromatosis also known as extra abdominal desmoid tumor is an uncommon benign tumor of soft tissue origin with fibroblastic proliferation. Since the tumor is locally aggressive, the lesion may be misdiagnosed as low -grade fibrosarcoms. It accounts for 0.03% - 0.1% of all body tumors and 3% of all soft tissue tumors. Only 10% to 15% of these lesions occur in head and neck, usually in the supraclavicular fossa. Occurrence in parapharyngeal space is rare and only two cases of aggressive fibromatosis in the parapharyngeal space and two other cases in ear, nose and throat have been reported so far. The selective treatment is surgical resection. The rate of recurrence in head and neck is 19-70%. In the case of recurrence radiotherapy has been suggested.In this paper a new case of aggressive fibromatosis tumor in parapharyngeal space in a 35-year old man is reported in whom surgical resection was performed through parapharyngeal transcervical with preservation of local organs and the pathology report confirmed the diagnosis of aggressive fibromatosis.
  • Karimi Mobarake M., Shariatzadeh M Pages 77-81
    An Extremely rare case of periscaphoid and perilunate dislocation of the wrist is reported. The reported case is a young man with trauma following a motor cycle falling down. At first referral closed reduction and six weeks of long arm cast had been performed. The patient reffered to our hospital because of painful and limited range of motion. He underwent open reduction and internal fixation with two Kirshner wire and ligamentous reconstraction with flexor carpi radialis tendon. The results are acceptable after four months of follow up.