فهرست مطالب

تحقیقات دامپزشکی - سال شصت و دوم شماره 1 (بهار 1386)

مجله تحقیقات دامپزشکی
سال شصت و دوم شماره 1 (بهار 1386)

  • 106 صفحه، بهای روی جلد: 30,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/04/01
  • تعداد عناوین: 17
|
  • مهدی سلطانی، مجتبی علی شاهی، پروانه خضرایی نیا، محمد ربانی، امیر ستاری صفحه 1
    در این مطالعه برخی از شاخص های ایمنی اختصاصی و غیر اختصاصی ماهی قزل آلای رنگین کمان پس از تجویز دو نوع واکسن استرپتوکوکوس اینیایی مورد بررسی قرار گرفت. ماهی قزل آلای 100-80 گرمی به روش های مختلف (تزریقی، غوطه وری و خوراکی) و با استفاده از آنتی ژن های باکتری مذکور (سلول کشته و سلول کشته غنی شده با اگزوتوکسین های باکتری) واکسینه گردیدند. طی هفته های 18و 15و12و 9و 6و 3 پس از واکسیناسیون اقدام به خون گیری و تهیه نمونه های مورد نیاز برای سنجش تیترآنتی بادی (با روش میکروآگلوتیتاسیون باکتریایی)، میان لیزوزیم سرم، قدرت باکتری کشی سرم و جمعیت لکوسیتی در ایام مذکور گردید و نتایج حاصله با استفاده از آنالیز واریانس با همدیگر و با گروه های کنترل مقایسه گردید. نتایج حاصله نشان داد که تزریق داخل صفاقی واکسن کشته غنی شده با اگزوتوکسین های باکتری و حاوی ادجوانت موجب ایحاد بیشترین تیترآنتی بادی گردید و تجویز واکسن کشته به روش غوطه وری موجب ایجاد تیترآنتی بادی بیشتری د رمقایسه با روش خوراکی (هر دو نوع واکسن) گردید. به علاوه میزان تولید آنتی بادی در هفته های اولیه پس از واکسیناسیون حداکثر بوده و سپس با گذشت زمان کاهش داشته است. نتایج مشابهی در مورد سنجش میزان لیزوزیم و قدرت باکتری کشی سرم ها در تیمارهای مذکور به دست آمد که در اکثر موارد این مقادیر به طور معنی داری بیشتر از تیمارهای کنترل بوده است (P<0.05). همچنین جمعیت لکوسیتی و شمارش لمفوسیتی در همه گروه های ایمن شده بیشتر از گروه های کنترل بوده است (P<0.05). مقادیر منوسیتی و هتروفیلی در زمان های مختلف نمونه برداری در مقایسه با گروه های کنترل از نتایج متفاوتی برخوردار بوده اما تفاوت ها معنی دار نبوده است (P>0.05). نتایج این مطالعه نشان می دهد که هر دو نوع پاسخ ایمنی اختصاصی و غیر اختصاصی ماهی قزل آلا در برابر آنتی ژن ها به ویژه سلول کشته غنی شده با اگزوتوکسین های باکتری از خاصیت ایمنی زایی مناسبی برخوردار بوده است در حالی که تجویز سلول کشته به روش غوطه وری از توانایی ایمنی زایی مناسبی برخوردار بوده است در حالی که تجویز خوراکی آنتی ژن های مذکور به روش خوراکی کمترین پاسخ ایمنی را ایجاد نموده است.
    کلیدواژگان: قزل آلای رنگین کمان، پاسخهای ایمنی اختصاصی و غیر اختصاصی استرپتوکوکوس اینیایی
  • شاهرخ رنجر بهادری، علی اسلامی صفحه 11
    در بررسی حاضر از تعداد 110 قلاده سگ پس از معاینات بالینی وثبت اطلاعات شامل سن، جنسیت، نژاد و وضعیت نگهداری سگ های مورد آزمایش، خونگیری از ورید سفالیک یا صافن به عمل آمده و پس از آزمایش به روش نات اصلاح شده، رسوب حاصله از لحاظ حضور میکروفیلرها بررسی گردید و با توجه به خصوصیات ریخت شناسی میکروفیلرها، گونه آنها تعیین گردید. برای تعیین تناوب داری حضور میکروفلرها در خون محیطی سگ های آلوده نیز از یک قلاده سگ نر 4 ساله آلوده، هر ساعت یکبار و در مجموع به مدت سه روز (72) ساعت خونگیری و پس از انجام آزمایش نات اصلاح شده، تعداد میکروفیلرهای موجود در یک میلی لیتر خون محیطی شمارش گردید و بر اساس مقایسه میانگین سه شمارش در هر ساعت تناوب داری تعیین گردید. در مجموع 15.45 درصد سگ های مورد مطالعه آلوده به دیروفیلاریا ایمیتیس و 4.55 درصد مبتلا به دیپتالونمارکندیتوم بودند که بررسی های آماری با استفاده از روش آماری مربع کای رابطه معنی داری را بین آلودگی و سن، جنسیت، نژاد و وضعیت نگهداری سگ های آلوده نشان نداد. بررسی دوره تناوب ظهور میکروفیلرهای دیروفیلاریا ایمیتیس در خون محیطی سگ آلوده نیز افزایش تعداد میکروفیلرهای شمارش شده در یک میلی لیتر خون را در ساعت یک بامداد (13316 میکروفیلر) و کاهش آن در ساعت 12 ظهر (6681 میکروفیلر) را نشان داد که مبین نوعی تناوب (تناوب شبانه) در حضور میکروفیلرها در خون محیطی حیوان آلوده بود. بنابراین با توجه به آلودگی سگ ها در استان گلستان و انتقال آسان آلواگی باید ضمن درمان سگ های آلوده، با معدوم کردن سگ های ولگرد به عنوان ناقلین بیماری، انگل فوق را کنترل نمود.
    کلیدواژگان: دیروفیلاریا ایمیتیس، دیپتالونما رکوندیتوم، فیلاریوزیس، تناوب داری، استان گلستان، ایران
  • آرمین توحیدی، همایون خزعلی، امیر نیاسری، مهدی ژندی صفحه 15
    هدف مطالعه حاضر، تعیین تغییرات غلظت هورمون های لپتین و تیروئیدی در میش های تحت محدودیت انرژی و اثر تزریق لپتین برترشح غده تیروئید پس از کاهش سطح هورمون ها در اثر محدودیت انرژی بود. در آزمایش اول، 28 راس میش به دو گروه چهارده راسی تقسیم و 71 روز از جیره حاوی 60 درصد یا 100 درصد انرژی نگهداری تغذیه شدند. نمونه های خون اخذ و وزن و امتیاز وضعیت بدن تعیین گردید. در آزمایش دوم، 6 راس میش تحت محدودیت انرژی از آزمایش اول انتخاب و به دو گروه سه راسی تقسیم و ضمن تغذیه در حد 60 درصد انرژی نگهداری به ترتیب 1 یا 4 BW mg/kg لپتین دریافت نمودند. نمونه های خون اخذ و وزن و امتیاز وضعیت بدن در گروه تحت محدودیت انرژی کاهش یافت. در آزمایش دوم، تزریق لپتین، موجب افزایش غلظت T4، T3 و لپتین شد. نتایج نشان داد که لپتین قادر به تقلیل اثر کاهنده محدودیت انرژی بر ترشح هورمون های تیروئیدی در میش است.
    کلیدواژگان: لپتین، هورمونهای تیروئیدی، محدودیت انرژی، میش
  • محمدرحیم حاجی حاجیکلایی، مسعودرضا صیفی آباد شاپوری صفحه 21
    به منظور بررسی آلودگی با ویروس اسهال ویروسی گاو در اهواز، نمونه خون از ورید وداج 572 راس گاو (521 راس ماده و 51 راس نر) از دامداری های صنعتی و سنتی اهواز اخذ گردید. سرم ها تا زمان آزمایش در دمای 20- درجه سانتیگراد نگهداری شدند. نمونه های سرم با استفاده از روش الزا و با کیت تجارتی جهت جستجوی آنتی بادی ویژه ویروس اسهال ویروسی گاو مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج با استفاده از آزمون مربع کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از مجموع 572 راس گاو تحت مطالعه 163 راس (28.5 درصد) دارای آنتی بادی ضد ویروس اسهال ویروسی گاو بودند. فراوانی آلودگی در گاوهای ماده 29.55 درصد و در گاوهای نر 17.64 درصد بود. در دامداری های صنعتی و سنتی فراوانی آلودگی به ترتیب 23.34، 51.75 درصد بود. بررسی های آماری نشان داد که از نظر درصد آلودگی سرمی بین دو جنس نر و ماده و همچنین بین دامداری های صنعتی و سنتی اختلاف معنی داری وجود دارد (P<0.05).
    کلیدواژگان: ویروس اسهال ویروسی گاو، گاو، الیزا، اهواز
  • سعید نظیفی، ابوتراب طباطبایی نایینی، ژاله مهاجری برازجانی صفحه 27
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی رادیوگرافی دستگاه ادرار گوسفند از جنبه های حالت گماری مناسب و تاثیر یوروگرافنین بر پارامترهای بالینی، آنالیز ادراری و کارکرد کلیه گوسفند است. شش راس گوسفند ماده انتخاب شدند. پیش از شروع آزمایش، برای تهیه نمونه های شاهد، نمونه گیری کامل از خون و ادرار به عمل آمد و رادیو گراف های طبیعی تهیه شدند. آنگاه تحت عمل نورموسیستوگرافی با کنتراست یوروگرافین قرار گرفتند. به این ترتیب که مقدار 2 میلی لیتر محلول یوروگرافین 76 درصد به ازای هر کیلوگرم وزن حیوان داخل ورد وداج تزریق گردید. پس از معاینات بالینی اولیه، 2 و 24 ساعت بعد نیز پارامترهای بالینی اندازه گیری و ثبت گردیدند. بلافاصله و در دقایل 5، 20 و 40 پس از تزریق یوروگرافنین، رادیوگرافی در حالت گماری شکمی- پشتی به عمل آمد. نمونه گیری از ادرار و خون 2 و 24 ساعت پس از تزریق یوروگرافین صورت گرفت. تجزیه کامل ادرار و سنجش ازت اوره خون و کراتینین سرم و ادرار به روش های متداول آزمایشگاهی صورت گرفت. نتایج پارامترهای بالینی، الکتروکاردیوگرام، تجزیه کامل ادرار و سنجش ازت اوره خون و کراتینین سرم و ادرار به روش های متداول آزمایشگاهی صورت گرفت. نتایج پارامترهای بالینی، الکتروکاردوگرام، تجزیه ادرار و میزان ازت اوره خون و کراتینین سرم و ادرار رخ نمی دهد و اختلاف آماری معنی داری میان این پارامترها در قبل و بعد از تزریق یوروگرافین مشاهده نمی شود (p>0.05). نتایج رادیوگراف ها حاکی از طبیعی بودن کلیه و دستگاه ادراری بود و نشان داد که یوروگرافین دارای قدرت تصویر نمایی مناسب و کامل برای دستگاه ادراری گوسفند می باشد. یوروگرافین اثر سویی بر روی پارامترهای بالینی، ادراری و بیوشیمیایی سرم گوسفند نداشته و بدون هیچگونه عوارضی می توان از آن در یوروگرافی نشخوارکنندگان کوچک استفاده کرد.
    کلیدواژگان: رادیوگرافی، یوروگرافین، تجزیه ادرار، ازت اوره خون، کراتینین، گوسفند
  • ناصر امام جمعه کاشان، مجید خالداری، احمد افضل زاده صفحه 33
    تعداد 24 راس بره نر به 4 گروه مساوری تقسیم و در چهار جایگاه جداگانه پرورش داده شدند. گروه اول، دوم، سوم و چهارم به ترتیب به مدت 90 و 105 و 120و 135 روز پروار و سپس کشتار شدند. درصد لاشه سرد به وزن خالی بدن درچهار گروه مزبور به ترتیب برابر با 62.2±4.4، 59.9±3.3، 57.5±1.7، 57.0±0.94 و این تفاوت ها معنی دار بود (p<0.01). میانگین درصد مجموع چربی زیر جلدی و بین عضلانی در چهار گروه به ترتیب برابر با16.0±2.4، 15.2±2.4، 13.4±3.2، 11.2±1.6 و این تفاوت ها معنی دار بود (p<0.05). تفاوت میانگین درصد پروتئین خام، چربی خام، خاکستر و رطوبت بافت نرم لاشه در بین چهار گروه آزمایشی معنی دار بود (p<0.01). همچنین تفاوت درصد میانگین وزن روده بزرگ، کوچک، خون، چربی احشایی و کلیه به وزن زنده در گروه های مختلف معنی دار بود (p<0.01). نتایج نشان داد با طولانی شدن مدت پروار سود خالص دامپرور برای هر کیلوگرم افزایش وزن زنده زیاد می شود. در ضمن چون با طولانی شدن مدت پروار بهره وری مواد غذایی و همچنین کیفیت لاشه کاهش می یابد، لذا این عمل در جهت مصالح عمومی نبوده و باید برای کنترل آن برنامه ریزی شود.
    کلیدواژگان: نژاد شال، طول دوره پروار، چربی لاشه، بهره وری
  • علیرضا قدردان مشهدی، یزدان مظاهری، غلامرضا رستگار صفحه 39
    سوراخ شدن دیواره نگاری بوسیله اجسام خارجی نوک تیز اغلب منجر به پریتونیت شده و می تواند باعث درگیری سایر اعضا نیز گردد. در نوع گاو بیماری به واسطه کاهش شدید تولید و میزان تلفات بالا از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار است. هدف از مطالعه حاضر آن بود که احتمال حضور اجسام خارجی و انواع آن را در گاو میش های به ظاهر سالم کشتار شده در کشتارگاه اهواز بررسی نماید. ضمن آنکه وجود چسبندگی به نگاری نیز بررسی گردید. این مطالعه بر روی 200 راس گاو میش صورت گرفت. گاو میش ها از 2 جنس (نر و ماده) انتخاب شده و به سه گروه سنی (گروه 1: زیر 2.5 سال، گروه 2: 2.5 تا 5.5 سال و گروه 3: 5.5 سال به بالا) تقسیم شدند. چسبندگی نگاری در 43 راس از گاومیش های تحت بررسی مشاهده گردید. انجام آزمون های آماری اختلاف بین دو جنس و گروه های سنی مختلف را از نظر وجود چسبندگی معنی دار دانست (p<0.5). اجسام خارجی در 73 راس از گاومیش ها را سوراخ کرده بود. بر اساس حضور اجسام خارجی فلزی دیواره نگاری 13 راس از گاو میش ها یافت گردید ضمن اینکه 14 قطعه جسم خارجی فلزی اختلاف آماری معنی داری بین دو جنس و گروه های سنی مختلف مشاهده نگردید. ارتباط بین وجود چسبندگی و حضور اجسام خارجی فلزی در دام های تحت بررسی معنی دار بود (p<0.5).
    کلیدواژگان: گاومیش، جسم خارجی، چسبندگی، نگاری، کشتارگاه
  • عباس غلامیان، علی اسلامی، لیلی نبوی، عبدالرحمن راسخ، حمید گله داری صفحه 45
    در این مطالعه مقاومت نسبت به آلبندازول در 15 گله گوسفند از مناطق مختلف استان خوزستان، بر اساس آزمون کاهش تعداد تخم در مدفوع و کالبد گشایی دام های درمان شده مورد بررسی قرار گرفت. در هر گله دو گروه 15 تایی دام شامل گروه آلبندازول (درمان شده با 5 mg/kg آلبندازول) و گروه کنترل (درمان نشده) انتخاب و مورد آزمایش قرار گرفتند. همچنین به وسیله کشت نمونه های مدفوع و کالبد گشایی تعداد 4 راس از دام های گروه درمان شده با آلبندازول گونه های نماتود مقاوم نسبت به آلبندازول تعیین گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که در 27 درصد گله های مورد آزمایش مقاومت نسبت به آلبندازول وجود دارد، 53 درصد گله ها مشکوک به مقاومت بقیه نسبت به آلبندازول حساس می باشند همچنین نتایج کشت نوزاد و کالبد گشایی دام ها نشان داد که مقاومت در مقابل آلبندازول مربوط به گونه های استرتاژیاسیرکومسینکتا و مارشالاجیامارشالی می باشد.
    کلیدواژگان: آلبندازول، مقاوم، خوزستان، گوسفند
  • مهدی خلج، صادق رهبری، صدیقه نبیان، حسن لدنی، وحید عطارد، عباس گرامی صادقیان، رضا آقا ابراهیمی سامانی صفحه 53
    تعداد 294 کنه خونخورده از مناطق مختلف (شمال، فلات مرکزی، حاشیه کویر و جنوب) جمع آوری شد که در منطقه شمالی گونه مورد آزمایش بووفیلوس آنولاتوس و در بقیه مناطق هیالوماآناتولیکوم آناتولیکوم شناسایی گردید. حساسیت کنه های مذکوردر برابر سموم دیازینون، سایپرمترین و آمیتراز با آزمایش پاکتی لاروهای 21-15 روزه مطابق با روش های تعدیل یافته شاو مورد ارزیابی قرا گرفتند. کمترین میزان LC50 در مورد سم آمیتراز با رقت 8 در هزار مربوط به لاروهای منطقه کویری و بیشترین آن با رقت 24 هزار مربوط به لاروهای منطقه شمالی بوده و عامل مقاومت برابر 3 اعلام گردید. همچنین در ارتباط با سم دیازینون، کمترین میزان LC50 با رقت 3 در هزار، مربوط به لاروهای منطقه شمالی و بیشترین آن با رقت 14 در هزار مربوط به لاروهای منطقه کویری بوده و عامل مقاومت برابر 4.7 محاسبه گردید. در مورد سم سایپرمترین، کمترین میزان LC50 با رقت 1 در هزار مربوط به لاروهای منطقه کوهستانی و بیشترین آن با رقت 3 در هزار مربوط به لاروهای منطقه ساحلی جنوب بوده و عامل مقاومت برابر 3 تعیین گردیده است. تطبیق نتایج آزمون پروبیت (LC50، LC99) با غلظت سموم مورد آزمایش نشان داد که در دو منطقه شمالی و کویری بر خلاف انتظار غلظت توصیه شده سم آمیتراز، نمی تواند صد در صد سبب مرگ و میر لاروها شود. همچنین سم سایپرمترین در غلظت توصیه شده در مناطق شمالی قادر به ایجاد مرگ و میر صد درصد لاروها نبوده ولی سم دیازینون در غلظت های کمتر از مقدار توصیه شده نیز قابلیت مرگ و میر صد درصد لاروها را دارد.
    کلیدواژگان: آمیتراز، سایپرمترین، دیازینون، حساسیت، کنه های سخت، آزمون پروییت
  • فرهید همت زاده، هادی کیوانفر، مهدی احمدی صفحه 57
    این تحقیق با هدف مطالعه الگوی پروتئینی و بررسی پادگن های دخیل در ایمنی همورال در فاصله زمانی بهار 1382 تا بهار 1384 انجام گرفت. 10 نمونه ویروس IBR جدا شده از موارد تنفسی بیماری، که قبلا با توسل به آزمون خنثی سازی سرم تایید شده بودند. برای این منظور انتخاب گردیدند. کلیه نمونه ها در کشت سلولی تکثیر شده و پس از خالص سازی به روش اولتراسانتریفوژ، آزمون SDS –PAGE وایمونوبلاتینگ با سرم های مثبت مربوط به گاوهای آلوده انجام گرفته و وزن ملکولی باندهای پروتئینی، در هر دو آزمون مشخص گردید. پس از آزمایش مشخص گردید که تمام نمونه ها از لحاظ تعداد باند و وزن مولکولی با یکدیگر مشابه بودند، جز در یک نمونه که باند اضافه 125-120 کیلو دالتونی مشاهده گردید. در ایمونوبلاتینگ نمونه های ویروسی با آنتی سرم گاوی، 12 باند با وزن های مولکولی 25، 32، 38، 40، 45، 55، 70، 77، 97، 115، 130، 150 کیلو دالتونی شناسایی شد که نشانگر دخیل بودن این پادگن ها در تحریک ایمنی همورال در گاوهای آلوده به این ویروس می باشد.
    کلیدواژگان: ویروس sds، page، ibr، ایمونوبلاتینگ، پادگن
  • جمشد رزم یار، امید دزفولیان، سیدمصطفی پیغمبری، مهدی رزازیان صفحه 63
    بیست قطعه لاشه جوجه گوشتی از یک مرغداری 5000 قطعه ای جهت تعیین علت تلفات به کلینیک طیور ارجاع گردید. کلیه لاشه ها کالبد گشایی گردیدند و نشانی های کلی باسیلوز در 19 لاشه مشاهده شدند و اشریشیاکلی از جراحات مربوطه جدا گردید. در یک نمونه که فاقد جراحات کلی باسیلوز بود، کبد تغییر شکل ظاهری در کبد مشخص بود. در کشت کبد این مورد باکتری پروتوس جدا گردید. برای تشخیص علت ضایعه غیر طبیعی کبد نمونه برداری برای بررسی های هیستوپاتولوژیک صورت گرفت که جزایر بزرگ و متعدد از سلول های توموری مجاری صفراوی درون بافت سیروتیک و کاملا منفک از پارانشیم طبیعی کبدی مشاهده شدند. تشخیص ما در خصوص علت بروز ضایعه غیر طبیعی در کبد جوجه گوشتی مورد مطالعه، کلانژیوکارسینوما (تومور بدخیم مجاری صفراوی) بود.
    کلیدواژگان: کلانژیوکارسینوما، جوجه گوشتی، کبد، مجاری صفراوی
  • صادق رهبری، صدیقه نبیان، محمدرضا افخم نیا، شهریار خاقانی صفحه 65
    به منظور شناسایی جرب های غبار پشم تعداد 19 نمونه غبار پشم و سطوح مختلف کارگاه های قالیبافی حومه شهر تبریز جمع آوری شد. جرب های هر نمونه جدا و بر اساس مشخصات مورفولوژیک شناسایی و بر حسب جنس و گونه در هر گرم غبار مورد شمارش قرار گرفتند. اهمیت بهداشتی این جرب ها در بروز عوارض تنفسی کارگران قالیباف نیز مورد مداقه قرار گرفت. مشاهدات میکروسکوپی نشان می دهد که جمعیت غالب مربوط به Dermatophagoides farinae به میزان 64 درصد و Dermatoghagoides pteronyssinus به میزان 21.5 درصد، Euroglyphus maynei به میزان 8.5 درصد و گونه های غیر قابل تشخیص از سه جنس Glycyphagus، Chortoglyphs، Acarus به میزان 6 درصد بوده است. معاینات بالینی کارگران با علایم تنفسی حاکی از آن است که 44 درصد آنان واجد فلومتری پایین تر از حد FRV 85 بوده اند که زمینه اساسی برای بیان بیماری آسم می باشد. جرب Dermatophagoides farinae به عنوان جمعیت قالب در الیاف پشم و غبار کارگاه های قالیبافی معرفی و بر اساس مطالعات جهانی می توان آن را به عنوان یک آلرژن قوی در بروز آسم در کارگران قالیبافی معرفی نمود.
    کلیدواژگان: آسم، جرب های گرد و غبار، درماتوفاگوئیدس، قالی بافی، ایران
  • گیتا اکبری آزاد، مهدی وصفی مرندی، حسین کیوانی امینه صفحه 69
    بیماری برونشیت عفونی طیور یکی از بیماری های مهم تنفسی طیور است که هر ساله خسارات اقتصادی بسیار زیادی را به صنعت طیور کشور تحمیل می کند. هدف از انجام این مطالعه آنالیز و تعیین خصوصیات ملکولی سکانس نوکلئوتیدی و آمینواسیدی ویروس های برونشیت عفونی جدا شده از مرغداری های صنعتی ایران می باشد. در این مطاله کل ژن S1 جدایه های برونشیت عفونی طیور با آزمایش RT-PCR تکثیر و سپس محصول RT-PCR، روی ژل آگار الکتروفروز گردید که تمامی جدایه ها، باند بالای 1600 جفت باز را نشان دادند. در آزمایش RELP تحت آنزیم های محدودگر HaeIII، HindIII، EcorI، سه جدایه که الگوی سروتیپ 793/B را نشان دادند انتخاب و سگانس نوکلئوتیدی ژن S1 آن مشخص و به اسید آمینه های متناظر ترجمه شد. طرح تشابهی (IP plot) نوکلئوتیدی و آمینواسیدی ژن S1 این سویه ها، با 30 سویه رفانس برونشیت عفونی ترسیم و در نهایت درخت فیلوژنتیک نوکلئوتیدی و آمینواسیدی، طراحی شد. آنالیز درخت فیلوژنیکی نشان داد که هر سه سویه ایران در سروتیپ 793/B قرار می گیرند. درصد اختلاف نوکلئوتیدی این سه سویه با سویه UK/793/B به عنوان پروتوتیپ سروتیپ 793/B، /5/64-6 درصد و با سویه واکسن H120،26.16 تا 26.02 درصد می باشد. با توجه به اینکه 793/B نوعی سروتیپ با همولوژی پایین نسبت به سویه واکسینال H120 ماساچوست می باشد ممکن است سروتیپ 793/B مسوول واگیری برونشیت در گله های واکسینه و توجیه کننده شکست در واکسیناسیون این بیماری باشد.
    کلیدواژگان: بیماری برونشیت عفونی طیور، سروتیپ 793، b
  • ناصر میدانی، شعبان رحیمی، علی اکبر قره داغی، محمدامیر کریمی ترشیزی صفحه 81
    به منظور مقایسه اثر اسیدهای چرب بلند زنجیر سری n-6، n-3 و ویتامین E بر ترکیب اسیدهای چرب، حساسیت به پراکسیداسیون چربی و باروری اسپرم خروس، روی خروس های مادر گوشتی انجام شد. جیره های آزمایشی دارای روغن ذرت یا روغن ماهی به تنهایی و یا همراه با ویتامین E بودند. روغن ماهی موجب افزایش n-3 C22:6 و کاهش n-6 C22: 4 در اسپرم خروس ها شد. میزان باروری در گروه های حاوی روغن ماهی به طور معنی داری (p<0.05) بالاتر از سایر تیماها بود. در اسپرم تیمارهای حاوی روغن ماهی اسید دوکوزاهگزاانوئیک به طور معنی داری (p<0.05) بود. میزان حساسیت اسپرم به پراکسیداسیون چربی در تیمارهای دارای روغن و مکمل سازی شده با سطح بالای ویتامین E با تیمار شاهد تفاوتی نداشت، ولی در تیمارهای حاوی روغن و سطح پایین ویتامین E به طور معنی داری (P<0.05) بالاتر از تیمار شاهد بود. به طور کلی ترکیب اسید چرب اسپرم بر باروری تاثیر گذارد.
    کلیدواژگان: باروری، اسپرم، دستکاری چربی، پراکسیداسیون چربی، ماکیان
  • عبدالله عراقی سوره، محمدرضا مخبر دزفولی، تقی زهرایی صالحی، علی رضاخانی، غلامرضا افشاری، محمدقلی نادعلیان، علیرضا باهنر صفحه 87
    به منظور شناسایی عوامل باکتریایی دخیل در پنومونی گوساله و تعیین میزان حساسیت آنها به آنتی بیوتیک ها مطالعه مشاهده ای به روش مورد– شاهدی طارحی گردید و 14 گوساله بیمار و 7 گوساله سالم از نژاد هلشتاین، بین سنین 1 تا 3 ماه مورد اخذ مایع شستشوی برونکوآلوئولار قرار گرفتند و کشت باکتریایی مایع جمع آوری شده و تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی عوامل باکتریایی جدا شده به عمل آمد. در مطالعه باکتری شناسای مایع جمع آوری شده برونکوآلوئولار، 4 مورد (28.6 درصد) spp Mycoplasma در گوساله های بیمار و 1 مورد (14.3 درصد) از گوساله های به ظاهر سالم، 3 مورد (21.5 درصد) Arcanobacterium pyogenes از گوساله های بیمار و 1 مورد (14.3 درصد) از گوساله های به ظاهر سالم جدا گردید. به علاوه Fusobacterium necrophorum، (pasturella) urea Actinobacillus، Neisseria mucosa، Staphylococcus aureus، Cardiobacterium hominis یک مورد (7.5 درصد) از همگی گوساله های بیمار جدا گردیدند. کاردیوباکتریم هومینیس برای اولین بار در این تحقیق گزارش می گردد. تمامی باکتری های جدا شده بیشترین حساسیت را به فلورفنیکل نشان دادند.
    کلیدواژگان: گوساله، پنومونی، شستشوی برونکوآلوئولار، باکتری، آنتی بیوگرام
  • محمدرحیم حاجی حاجیکلایی، غلامحسین خواجه، معصومه موسوی صفحه 93
    به منظور تعیین سیمای لیپیدها و لیپوپروتئین های سرم خون اسب عرب ایرانی خوزستان، از 77 راس اسب شامل 47 راس مادیان و 30 راس نریان که به 6 گروه سنی >96، 61-96، 37-60، 13-36، 7-12، <6 بر حسب ماه تقسیم شده بودند، خونگیری به عمل آمد. کلسترول تام و تری گلیسرید سرمی به روش آنزیمی و لیپوپروتئین ها با استفاده از روش رسوب دهی اندازه گیری شدند. نتایج با استفاده از آزمون های LSD، tstudent مورد تجزیه آماری قرار گرفتند. بدون در نظر گرفتن سن و جنس، میزان کلسترول تام، تری گلیسرید تام و کلسترول موجود در لیپو پروتئین های با چگالی بسیار کم (VLDL–c)، با چگالی کم (LDL-c) و با چگالی بالا (HDL-C) بر حسب میلی گرم در دسی لیتر در اسب های تحت مطالعه به ترتیب، 37.61±1.24، 22.71±3.74، 10.91±0.67، 26.05±0.64 1.25±71.1 بدست آمد. بررسی های آماری نشان داد که اختلاف معنی داری بین دو جنس نریان و مادیان وجود ندارد و سن تنها بر میزان لیپوپروتئین های با چگالی کم تاثیر معنی داری دارد به طوری که با افزایش سن از غلظت آن کاسته می شود. این مطالعه نشان داده است که، مقادیر طبیعی لیپیدها و لیپوپروتئین های سرم خون اسب عرب ایرانی خوزستان نه تنها با سایر نژادهای اسب بلکه با اسب های عربی که در سایر نقاط نگهداری می شوند متفاوت می باشد که علت احتمالی این اختلاف را می توان به نژاد، تغذیه، حالت های مختلف فیزیولوژی، و شرایط آب و هوایی نسبت داد.
    کلیدواژگان: اسب عرب، لیپید، لیپوپروتئین
  • صمد مسافری، مهدی عبدالهی، پرویز تاجیک صفحه 99
    هدف از تحقیق فعلی مطالعه برخی پارامترهای زایمانی در هجده گله گاو شیری فرزین هلشتاین گاوداری های تبریز بود. میانگین طول آبستنی در تلیسه ها برابر با 276.69±6.29 روز، در گاوهای ماده چند شکم زاییده برابر با 279.54±8.55 روز و در آبستنی های دو قلو برابر با 271.38±7.34 روز بود. درصد تولد نارس در تولدهای دو قلو برابر با 24.14 درصد (28 مودر از 116 تولد)، در تلیسه ها برابر 9.61 درصد (114 مورد از 1186 تولد) و در گاوهای چند شکم زاییده برابر 4.99 درصد (132 مودر از 2645 تولد) بود. درصد تولدهای به تاخیر افتاده در گاوهای ماده چند شکم زاییده برابر 2.12 درصد (56 مورد از 2645 تولد) به دست آمد ولی موردی از تولد به تاخیر افتاده در تلیسه ها (از 1186 تولد) و زایمان های دوقلویی (از 116 تولد) وجود نداشت. میزان نرزایی برابر 47.81 درصد (2621 تولد گوساله نر در 5482 زایمان) بود. میزان دو قلوزای برابر 4.06 درصد (211 مورد از 5191 زایمان) تعیین شد. میزان مرده زایی برابر 3.71 درصد (133 مورد از 3589 زایمان) و میزان سخت زایی برابر 4.84 درصد (227 مورد از 4687 زایمان) بود. میازن تولد خلفی باربر 3.81 درصد (121 مورد از 3178 زایمان) و میزان جفت ماندگی برابر 9.15 درصد (335 مورد از 3663 زایمان) به دست آمد. در این بررسی مشخص گردید که طول آبستنی در تلیسه ها و در آبستنی های دو قلویی کمتر از طول آبستنی ذکر شده در منابع است و نیز میزان نرزایی کمتر از استانداردهای گزارش شده است (p<0.005).
    کلیدواژگان: طول آبستنی، مرده زایی، سخت زایی، جفت ماندگی، دوقلوزایی
|
  • Mahdi Soltani, Mojtaba Alishahi, Parvaneh Khazraeenia, Mohammad Rabani, Amir Sattari Page 1
    Some specific and non-specific immune variables of rainbow trout were assessed following vaccination of fish with formalin killed cells (FKC) and FKC containing extra cellular products (ECP) of S. iniae. Rainbow trout weighing 80-100 g were vaccinated by intraperitoneal (i.p), dip and oral routes using FKC and FKC plus ECP with or without Fround adjuvant (FA) at 16-17°C.Antibody titration, lysozyme activity, serum bacterial killing activity and population of immunocompetent cells were measured on 3, 6, 9, 12, 15 and 18 weeks postvaccination. Data were analyzed by ANOVA. Results showed that the highest antibody titers were produced in i.p vaccinated fish with FKC plus ECP and immunized fish with FKC by dip, respectively. However, oral administration resulted in the lowest response. Also, the level of antibody production was higher during initial period of post-immunization, while it reduced to lower levels at the end of sampling time. Similar results were obtained when lysozyme activity and bacterial killing capacity of sera samples were estimated. Moreover, while,leukocyte and lymphocyte populations in immunized fish were generally higher than control groups, heterophil and monocyte counts were varied during the sampling periods.Reuslts show that both humeral and cellular immunities of trout are enhanced following immunization of fish with FKC with or without ECP administered as i.p and dip.However, i.p administration of FKC with or without ECP could cause higher response than both dip and oral routes.
    Keywords: immunization, immune response, Streptococcus iniae, rainbow trout
  • Shahrokh Ranjbar Bahadori, Ali Eslami Page 11
    In the present study Blood was collected from dogs (n=110) after clinical examinations and recording of necessary information(age, sex, breed and housing) examined by modified knott method. Periodicity of the microfilaria in peripheral blood circulation, was determined through blood collection from a dog each hour for 72 hours. Number of microfilaria in each ml of the blood samples was calculated and expressed as average of microfilaria in each hour. Results showed that 15.45% of dogs were infected by Dirofilaria immitis and 4.55% by Dipetalonema reconditum. Statistical analysis did not show significant relationship between infection and age,sex, breed and housing status. Furthermore, maximum and minimum numbers of microfilana were seen at 1 am(13316 microfilaria) 12 am(6681 microfilaria) respectively.Therefore, by considering the infection of dogs on Golestan province and its transmition to other animals,control of above-mentioned nematode should be done by treatment of infected dogs and eradicution of stray dogs.
    Keywords: Golestan province, Dirofilaria immitis, Dipetalonema recunditum, Periodicity, Filariosis
  • Armin Towhidi, Homayoon Khazali, Amir Niasari Naslaji, Mahdi Zhandi Page 15
    The aim of this study was to determine changes in the concentration of leptin and thyroid hormone in energyrestricted ewes and effect of leptin injection on thyroid hormone level. In the first experiment, 28 ewes were assigned to two groups(n=14). Ewes were fed by a ration that provided 60% or 100% of maintenance energy requirements during 71 days. Blood samples were collected and body weight(BW) and body condition score(BCS) were determined. In the second experiment, 6 energy-restricted ewes from the first experiment were selected and assigned to two groups(n=3). Ewes were fed a ration that provided 60% of maintenance energy requirements and injected by 1 or 4 Kg leptin/Kg BW.Blood samples were taken and BW and BCS were determined. In the first experiment, concentrations of leptin, T3 and T4, BW and BCS were decreased in energyrestricted ewes(p<0.01). In the second experiment,concentration of T3, T4 and leptin were increased by leptin injection(p<0.01). The results suggested leptin injection may restore thyroid hormone secretion to normal levels in energy-restricted ewes.
    Keywords: leptin, ewe, energy, restriction, thyroid hormones
  • Mohammad Rahim Haji Hajikolaei, Masoud Reza Seyfi Abad Shapouri Page 21
    In order to investigate the prevalence of infection with bovine viral diarrhoea virus(BVDV) of cattle in Ahvaz,blood samples were collected from jugular vein of 572 cattle(521 female, 51 male) from industrial and nonindustrial farms. Sera were stored at -20ºC while waiting for analysis. The sera were tested by ELISA, using a commercial ELISA kit for detection of specific antibody to bovine viral diarrhoea virus(BVDV). The results were analyzed by chi- square test. 163(28.5%) Out of the sera samples were positive. The results showed the seropositivities of 29.55%, 17.64%, 75% and 23.34% in female, male and animals in industrial and non- industrial farms, respectively. Moreover, there were significant diferrences between male and female and between industrial and non-industrial farms(p<0.05).
    Keywords: Ahvaz, ELISA, bovine viral diarrhoea virus, cattle
  • Saeed Nazifi, Abo Torab Tabatabaei Naeini, Zhaleh Mohajeri Borazjani Page 27
    The aim of the present studyis radiographic evaluation of urinary system and the effect of urografin on clinical parameters, urinalysis and renal function tests in sheep. Six clinically healthy female sheep were selected for this study.Before experiment, vital signs were recorded. Blood and urine samples were collected prior to the trials and paraclinical examinations were performed. Urine samples were analysed for glucose, bilirubin, urobilinogen, blood,ketone bodies, pH, creatinine, specific gravity and urine precipitation. Serum samples were analysed for creatinine and blood urea nitrogen(BUN). Electrocardiographs were taken and then positive contrast cystography with the use of urografin 76% was performed on each animal. After 2 and 24 hours, clinical parameters were recorded and urine samples were collected. Ventrodorsal abdominal radiographs were taken im mediately and at 5, 20 and 40 minutes after injection of contrast media. There were no significant differences among clinical parameters,urinalysis, serum and urine creatinine and blood urea nitrogen before, 2 and 24 hours following injection of urografin (p>0.05). Electrocardiographic findings showed no abnormality following injection of urografin.Radiographic findings showed that urinary system was normal and urografin had suitable and perfect contrast.Urografin had no side effects on urinary system, clinical parameters, urinalysis and renal function tests in sheep and can be recommended for urography in small ruminants.
    Keywords: blood urea nitrogen, radiography, urinalysis, creatinine, urografin
  • Naser Emam Jomeh, Majid Khaldari, Ahmad Khaldari Page 33
    Twenty four male lambs divided into four groups and were allocated to 90, 105, 120 and 135 days of fattening periods.At the end of each fattening period, lambs were slaughtered. The percentage of cold carcass on the basis of empty body weight in the mentioned periods were 57.0 ± 0.94, 57.5 ±1.7, 59.9 ±3.3 and 62.2 ±4.4,respectively(p<0.05). Moreover, the average of subcutaneous and intramuscular fat percentages were 11.2 ±1.6, 13.4 ±3.2, 15.2 ±2.4 and 16.0 ±2.4, respectively(p<0.05). Average percentages of crude protein, ether extract, ash and moisture showed significant difference among experimental groups (p<0.01).Moreover, ratio of weight percentage for large and small intestine, blood, abdominal and kidney fat to empty body weight showed significant difference among groups.(p<0.01). Results show that net profit per kilogram live weight gain increases in longer fattening period.Increasing of fattening period cause carcass quality to be reduced. So, the reduction of feed efficiency and carcass quality is not in favor of the national benefits.
    Keywords: carcass fat, fattening period, efficacy, Chaal breed
  • Ali Reza Ghadrdan Mashhadi, Yazdan Mazaheri, Gholam Reza Rastegar Page 39
    Perforation of the wall of the reticulum by a sharp foreign body often produces peritonitis and can cause involvement of other organs.In cattle the disease is economically important because of severe loss of production and high mortality rate.The objective of this study was to determine the presence and kinds of foreign bodies in apperently healthy buffaloes which were slaughtered in Ahvaz abbattoir.In addition, adhesion of reticulum was studied.The animals (n=200) were selected from both sexes and divided into three age groups(group 1: less than 2.5 years old, group 2: 2.5-5.5 years old and group 3: more than 5.5 years old). Adhesion of reticulum was seen in 43 buffaloes and there were significant difference between sexes and different age groups(p<0.05). In 73 buffaloes, foreign bodies were found. Furthermore, 14 pieces of metalic foreign bodies penetrated the wall of reticulum in 13 buffaloes. According to the presence of foreign bodies,there were no significant difference between sexes and among different age groups (p>0.05). A relation between adhesion and presence of metalic foreign bodies was seen.
    Keywords: buffalo, abattoir, adhesion, reticulum, foreign body
  • Abbas Gholamian, Ali Eslami, Leyli Nabavi, Abdol Rahman Rasekh, Hamid Galedari Page 45
    In this survey, resistance to albendazole was investigated in 15 sheep flocks from different regions of Khozestan province. On each flock, two groups of 15 sheep including control groups (untreated) and Albendazole group (treated with 5 mg/kg of Albendazole) were selected and the investigation was carried out using faecal egg count reduction test(F.E.C.R.T) for 10 days after treatment.Posttreatment faecal culture and necropsy of 4 sheep from control group and 6 sheep from Albendazole group were done to identify species of resistant nematodes. Results of F.E.C.R.T showed that 27% of the flocks were resistant,53% were suspected to resistancy and the rest were susceptable to albendazole. Faecal culture of necropsied animals showed that resistantce to albendazole was developed in Ostertagia circumcincta and Marshalagia marshali.
    Keywords: Albendazole, Khozestan, resistance, sheep
  • Mahdi Khaladj, Sadegh Rahbari, Sedigheh Nabian, Hasan Laddonni, Vahid Atarod, Abbas Gerami Sadeghian, Reza Samani Page 53
    Two hundred and ninty four engorged female ticks were collected from 4 different geographical regions for assessment of tick resistance against acaricide compounds.The 15-21 day- old larvae have been tested in accordance with FAO recommended larvae packet test. Resistant factor for each region was calculated by LC50 and LC99. Minimum LC50 (0.008)and, Maximum LC50 (0.024) for Amitraz were seen in arid and northern regions with resistant factor equal 3. Minimum LC50 (0.001) and,Maximum LC50(0.003) for Cypermehtrin were seen in mountainous and southern costal regions with resistant factor equal 3. Minimum LC50(0.003) and Maximum Lc50 (0.014) for Diazinon were seen in the northern and arid regions with resistant factor equal 4.7. In comparison with Probit test results, the applied concentrations denote Amitraz and Cypermethrin at recommended concentration do not slay 100% of the larvae in the northern and arid region. However Diazinon can slay all the larvae even at concentrations lower than the recommended doses.
    Keywords: Sensitivity, Amitraz, Cypermehtrin, Diazinon, hard ticks
  • Farhid Hemmatzadeh, Hadi Keyvanfar, Mahdi Ahmadi Page 57
    The objective of this study was to determine the protein pattern and antigenic structure of BHV-1. Ten viral isolates from cows with clinical signs of respiratory infections were selected for this study and confirmed by SN test. All samples were cultured on cell cultures and purified by ultracentrifugation. Purified isolates were electerophorsed using SDS-PAGE method and immunoblotted. Viral antigens were detected using anti BHV-1 bovine antiserum and molecular weight of the bands were determined. All samples showed identical band number and molecular weight except for one sample which revealed an additional 120-125 KDa band. Also immunoblotting data resulted in identified of twelve bands (150, 130, 115, 97, 77, 70, 55,45, 40, 38, 32 and 25 KDa) suggesting involvement of these antigens in evoking humoral immune response in affected cattle.
    Keywords: IBR, virus, antigen, immunoblotting, SDS, PAGE
  • Jamshid Razmyar, Omid Dezfoulian, Seyyed Mostafa Peighambari, Mahdi Razazian Page 63
    Twenty carcasses from a small flock of 5000 four-weeks old broiler chickens were submitted to a poultry disease diagnostic clinic in Tehran. At necropsy, 19 carcasses showed the typical lesions of colibacillosis such as pericarditis, prihepatitis and airsaculitis. One case did not show any gross lesion of colibacillosis or chronic respiratory disease (CRD) but the liver had an abnormal size containing a cystic part at the base of right lobe filled with a whitish fluid. In bacteriological culture, proteus was isolated from liver. Histopathological examination revealed multicentric bile duct hyperplasia and cholangiocarcinoma in the liver. Neoplastic cells effaced hepatocellular architecture. Histological examination of the neoplastic areas in the liver revealed cholangiocarcinoma (bile duct carcinoma). This appears to be the first reported case of cholangiocarcinoma in birds in Iran.
    Keywords: bile ducts, broiler chicken, cholangiocarcinoma, liver
  • Sadegh Rahbari, Sedigheh Nabian, Mohammad Reza Afkhamnia, Shahriar Afkhamnia Page 65
    Ninteen samples of dust from wool and carpet-weaving places around Tabriz were collected. Dust mites of wool and carpet-weaving places were separated and identified based on morphological characteristics. Genus and species of mites per gram of dusts, were determined. The results showed that dominant population of mites were:Dermatophagoides farinae (64%), Dermatophagoides pteronyssinus (21.5%), Euroglyphus maynei (8.5%) and 3 undistinguishable species of genus: Acarus, Chortoglyphus and Glycyphagus (6%). Clinical results showed that (44%) workers of to asthma had flowmetry lower than 85 FRV and most of them showed asthmatic clinical signs. Dermatophagoides mites were determined as the dominant mite population in wool and dusts of carpet weaving places and it seems to be an important allergen for inducing asthma in carpet weavers.
    Keywords: Iran, dust mite, carpet weaving, asthma, dermatophagoides
  • Gita Akbari Azad, Mahdi Vasfi Marandi, Hossein Keyvani Aminae Page 69
    Infectious bronchitis (IB) disease is one of the important respiratory diseases of poultry that causes annually large economic losses in poultry industry of Iran. The aim of this study is molecular characterization of S1 gene of Iranian infectious bronchitis viruse (IBV) belonged to 793/B serotype. The whole S1 gene of three local IBV strains in RT-PCR, showed a band above 1600 base pair (bp) in gel electrophoresis. RFLP analysis using 3 restriction enzymes, HaeIII, HindIII and EcorI, showed 793/B serotype pattern. The S1 gene of these strains were sequenced and compared with 30 reference IBV strains.Identity Plot (IP) of nucleic acids and amino acids sequences were also designed. Moreover, nucleic acids differences in 1659 bp of S1 gene were calculated by distance
    Method
    nucleotide: Kimura 2-parameter and finally, the phylogenetic tree of S1 gene sequence strains with the highest validity in branching were designed. Three Iranian strains belonged to 793/B genotype with nucleotide differences of 5.64-6.07 % to UK/793/B as a prototype of 793/B and 26.02-26.16 % to H120 as a vaccinal strain.Regarding to low homology and weak cross protection between 793/B serotype and Massachusetts vaccinal strain,it would be a possible cause for failure in vaccination and outbreak of IB disease in vaccinated flock of poultry industry.
    Keywords: RT, PCR, RFLP, IBV, sequencing, 793, B serotype
  • Naser Meydani, Shaban Rahimi, Ali Akbar Gharahdaghi, Mohammad Amir Karimi Torshizi Page 81
    Effects of n-3 or n-6 polyunsaturated fatty acids alone or in combination with vitamin E on male breeders’ fatty acid composition of spermatozoa, fertility and lipid peroxidation were studied. Fish oil increased C22:6 n-3 and decreased C22:4 n-6 in the spermatozoa (p<0.05). Susceptibility of spermatozoa to lipid peroxidation was higher in treatments containing either corn oil or fish oil (p<0.05). The fish oil treatments had higher fertility rate compared to the other treatments(p<0.05).The results of this study suggest that changes in fatty acids profile of roosters’s spermatozoa via manipulation of diet is possible and may have significant influence on fertility.
    Keywords: chicken, spermatozoa, fertility, lipid manipulation, lipid peroxidation
  • Abdollah Araghi Soure, Mohammad Reza Mokhber Dezfuli, Taghi Zahrayi Salehi, Ali Rezakhani, Gholam Reza Afshari, Mohammad Gholi Nadealian, Ali Reza Bahonar Page 87
    This study was done for identification of bacterial agents in calf pneumonia and determination of their antimicrobial susceptibility. Bronchoalveolar lavage was done on fourteen pneumonic and seven normal Holstein calves between 1-3 month old. In bacteriological examination on the fluid of bronchoalveolar lavage, Mycoplasma spp. were isolated from 4 (28.6%) pneumonic calves and 1 (14.3%) healthy calf. Furthermore, Arcanobacterium pyogenes was isolated from 3 (21.5%) pneumonic calves and 1 (14.3%) healthy calf. However, Fusobacterium necrophorum,Actionobacillus (Pasturella) urea, Neisseria mucosa, Staphylococcus aureus, Cardiobacterium hominis were isolated from one pneumonic calf. This is the first report of Cardiobacterium hominis from the lung of a pneumonic calf. All of the isolated bacteria had the highest susceptibility to florfenicol.
    Keywords: bacteria, calf, bronchoalveolar lavage, pneumonia, antibiogram
  • Mohammad Rahim Haji Hajikolaei, Gholam Hossein Khadjeh, Masoumeh Mosavi Page 93
    In order to determine the lipids and lipoproteins profiles in Iranian khouzestanian Arab horses, blood samples were collected from the jugular vein of 77 horses(47 female, 30 male) from different age groups(< 6, 7-12, 12-36, 37-60, 61- 69 and > 96 months). serum cholesterol and triglyceride were measured by enzymatic methods and lipoproteins by precipitation methods. The results were analyzed by LSD and t - test. Regardless of sex and age, the mean values of total cholesterol(TC), total triglyceride(TG), very low density lipoprotein cholesterol(VLDL-c), low density lipoprotein cholesterol(LDL-c), high density lipoprotein cholesterol(HDL-c) were 71.10 ± 1.25, 26.05 ± 0.64, 10.91± 0.67, 22.71± 3.74 and 37.61 ± 1.24 mg/dl, respectively.Statistical analysis showed that there was no difference between female and male ones. However, age had a significant effect on LDL-c concentration so that its value decreased with increase in age. The present study revealed that the normal concentrations of lipids and lipoproteins in Iranian Khouzestanian Arab horses differt from the other breeds and those Arabian horses which live in the other areas. This difference may be due to the effect of breed,nutrition, various physiological and climatic conditions.
    Keywords: lipoprotein, arabian horse, lipid
  • Samad Mosaferi, Mahdi Abdollahi, Parviz Tajik Page 99
    Objective of the present study was to determine calving parameters in eighteen large dairy herds of Holstein Friesian in Tabriz. Data analysis showed that the mean gestations length were 276.69 ± 6.29, 279.54 ± 8.55 and 271.38 ± 7.34 days in multipara cows and twining pregnancy respectively. Percent of premature birth were 24.14% in twining (28 cases out of in 116 births), 9.61% in heifers (114 cases out of 1186 births) and 4.99% in multipara cattle (132 cases out of 2645 births). Percent of delayed birth were 2.12% in multipara cattle (56 cases from 2645 births). However, there was no case of delayed birth in heifers (out of 1186 cases) and twining parturitions (out of 116 cases). The rate of male progeny was 47.81% (2621 out of 5482 births). The rate of twining birth was 4.06% (211 cases out of 5191 births). The rate of stillbirths was 3.71% (133 cases out of 3589 births) and the rate of dystocia was 4.84% (227 cases out of 4687 births). The rate of posterior presentation was 3.81% (121 cases out of 3178 births) and the rate of retained placenta was 9.15% (335 cases out of 3663 births).This study showed that the gestation length in heifers and twining gestation were lower than those reported gestation length in references.Moreover, the rate of male progeny was lower than the standard ones (p<0.005).
    Keywords: retained placenta, dystocia, stillbirths, Twinning, gestation length