فهرست مطالب

پژوهش در پزشکی - سال سی‌ام شماره 3 (پیاپی 119، پاییز 1385)

نشریه پژوهش در پزشکی
سال سی‌ام شماره 3 (پیاپی 119، پاییز 1385)

  • 110 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1385/08/16
  • تعداد عناوین: 17
|
  • جدال علمی در تشخیص و درمان کم کاری تیروئید
    فریدون عزیزی صفحه 169

    برای سال ها به نظر می رسید که هیچ چیز در طب ساده تر از تشخیص و درمان کم کاری تیروئید نباشد. وجود یک آزمون سرمی مطمئن یعنی اندازه گیری TSH و تجویز داروی اختصاصی صناعی یعنی لووتیروکسین، تشخیص و درمان این بیماری را بسیار ساده و عملی نموده بود.
    در سال های اخیر پرسش هایی در مورد تشخیص موارد خفیف کم کاری تیروئید مطرح شد. مواردی که دارای علایم مشخص و بارزی نبودند یا فقط یکی از علایم مهم کم کاری تیروئید را داشتند و نتایج آزمون های T4 و T3 آن ها طبیعی ولی TSH سرم کمی بالا بود، به عنوان موارد خفیف یا Decreased thyroid reserve نامیده شدند. در نهایت این گروه را بیماران مبتلا به کم کاری زیربالینی تیروئید (Subclinical hypothyroidism) نامگذاری کردند و مطالعه های فراوانی برای اهمیت این یافته غیرطبیعی و پیامدهای قلبی- عروقی، عضلانی، استخوانی و سایر پیامدهای کم کاری تیروئید انجام شد. مع هذا هنوز در مورد معیار تشخیص و اهمیت این یافته و نیز نیاز آن به درمان جایگزینی اتفاق نظر وجود ندارد.

  • نریمان مصفا صفحه 173

    دفاع میزبان در مقابل عفونتهای میکروبی شامل مجموعه پیچیده و گسترده ای از واکنشهای ایمنی طبیعی و اختصاصی است. در میان مکانیسم های ذاتی و غیراختصاصی برعلیه باکتری ها که نفوذ ارگانیسم ها را غیرممکن می سازد، تشکیلات معدی- روده ای حاوی آنزیمهای گوارشی، اسید، لیزوزیم، لاکتوفرین و پپتیدهای با خاصیت آنتی باکتریال قوی، اهمیت ویژه ای دارند. در میان انواع باکتری هایی که روزانه با بلع دهانی وارد محیط گوارش می گردند هلیکوباکترپیلوری (H.pylori) به دلیل فرم مارپیچی و ساختار تاژک دار قادر به عبور از سطوح پرقدرت دفاع ذاتی می باشد. شاخصهای ویرولانس این ارگانیسم، نفوذ آن را تا لایه های چسبنده مخاطی تسهیل نموده و آماده اتصال به غشای سلولهای اپی تلیال معدی می نماید. این خصوصیت ویژه در کنار سایر اجزای غشایی، هیکوباکتر را توانمند ساخته و آن را در زمره معدود باکتری هایی قرار می دهد که قابلیت نفوذ و ایجاد عفونت در بافتهای معدی را دارا می باشد. با وجود قدرت عفونت زایی بالای هلیکوباکترپیلوری، اختلال علامت دار، در تعداد کمی از افراد آلوده مشاهده می شود. در این خصوص عوامل متعددی دخیل هستند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

  • پایش شیوع گواتر و میزان بد ادرار در دانش آموزان 10-7 ساله استان تهران در سال 1380
    حسین دلشاد، لادن مهران، محسن تقوی، ربابه شیخ الاسلام، پروین میر میران، فریدون عزیزی صفحه 177
    سابقه و هدف

    از دیرباز مشکل کمبود ید و اختلالات ناشی از آن در نقاط مختلف دنیا وجود داشته و در ایران نیز کمبود ید به عنوان یک مشکل عمده بهداشتی- تغذیه ای از سالها قبل شناخته شده است. استان تهران یکی از مناطقی است که در مطالعات قبل از یدرسانی دارای شیوع بالای گواتر آندمیک بوده است. در ایران برنامه کنترل و پیشگیری از بروز این اختلالات از جمله تولید و توزیع نمک یددار از سال 1368 به مرحله اجرا درآمده است. به منظور پایش برنامه کشوری مبارزه با کمبود ید در سال 1380 این بررسی در دانش آموزان 7 تا 10 ساله استان تهران انجام شد.

    روش بررسی

    طی یک بررسی توصیفی- مقطعی از طریق نمونه گیری تصادفی تعداد 1200 دانش آموز (به تعداد مساوی دختر و پسر) انتخاب شدند. شیوع گواتر از طریق معاینه بالینی انجام و طبق تقیسم بندی سازمان جهانی بهداشت درجه بندی شد. نمونه ادرار از یک دهم نمونه ها اخذ گردید و اندازه گیری ید ادرار به روش هضم انجام شد.

    یافته ها

    درصد کلی گواتر در دانش آموزان استان 5.1 درصد (به ترتیب در دختران و پسران 3.5 و 6.3 درصد) بود. میانه ید ادرار در جمعیت مورد مطالعه 19μg/dl بود. در %80.8 موارد ید ادرار بیشتر از 10μg/dl بود و سطح ید ادرار کمتر از5μg/dl در 11.2 درصد موارد وجود داشت. هیچ مورد ید ادرار کمتر از 2μg/dl نداشت. تفاوتی در شیوع گواتر و میزان ید ادرار بین دو جنس و نیز بین دانش آموزان شهر و روستا مشاهده نشد.

    نتیجه گیری

    یافته های این بررسی نشان می دهد که در مقایسه با بررسی کشوری سال 1375 درصد گواتر در دانش آموزان کاهش معنی داری داشته و پس از شروع یدرسانی ید ادرار دانش آموزان استان تهران همچنان در حد مطلوب سازمان جهانی بهداشت می باشد. لذا استان تهران در زمره مناطق "عاری از کمبود ید" محسوب می شود.

    کلیدواژگان: گواتر، اختلالات ناشی از کمبود ید، غلظت ید ادراری
  • محمد رحمتی رودسری، فرهاد ملک زاده، رضا امینی، مجتبی شیری خشکی صفحه 183
    سابقه و هدف

    بیماری های پوستی بخصوص بیماری های عفونی و مسری در محیطهای پرجمعیت شایع هستند. مطالعات اپیدمیولوژیک اندکی جهت بررسی شیوع بیماری های پوستی در خوابگاه های دانشجویی انجام گرفته است. هدف مطالعه حاضر تعیین فراوانی بیماری های پوستی در خوابگاه های دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود.

    روش بررسی

    در این مطالعه مقطعی تعداد 1279 نفر از دانشجویان دختر و پسر توسط دو درماتولوژیست در طی 3 ماه مورد معاینه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل آماری براساس آزمونهای t-test و مجذور خی انجام گرفت.

    یافته ها

    1173 نفر (%91.7) از دانشجویان مبتلا به بیماری پوستی بودند. از این تعداد، 658 نفر (%56) مرد و 515 نفر (%44) زن بودند. محدوده سنی آنها بین 32-17 سال بود. شایعترین بیماری های پوستی عبارت بودند از: آکنه (%56)، ریزش مو فقط در خانمها (%14)، شوره سر (11%)، کک و مک (10%)، اگزمای دست (10%)، درماتیت سبورئیک (9%)، پیتریازیس ورسیکالر (8%)، خشکی پوست (6%) و اگزما (5%). شیوع آکنه با افزایش سن کاهش داشت. رابطه معنی داری بین اگزما و سابقه فامیلی اگزما؛ بین اگزما و خشکی پوست؛ و بین خشکی پوست و کراتوزیس پیلاریس وجود داشت.

    نتیجه گیری

    یافته های این مطالعه نشان داد بیماری های پوستی در خوابگاه ها شایع می باشند.

    کلیدواژگان: بیماری های پوستی، خوابگاه، آکنه
  • بهمن خلیلی، قربانعلی شهابی، مهدی بشارت، مسعود مردانی، لوییس کواس، پروفسور آنتونی هارت صفحه 187
    سابقه و هدف

    انگل کریپتوسپوریدیوم با انتشار جهانی، یکی از عوامل مهم اسهال در کودکان و افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند، شناخته شده است. با توجه به ارتباط بین افزایش ریزمغذی ها و تسریع سیر بهبودی بیماری های عفونی، از جمله اسهال، در این مطالعه علاوه بر تعیین میزان شیوع آلودگی با این انگل میزان ویتامین A، روی و سلنیوم سرم در کودکان آلوده نیز بررسی گردید.

    روش بررسی

    در این مطالعه مقطعی از 504 کودک بستری مبتلا به اسهال و بدون اسهال و همچنین 114 کودک بستری با علتهای دیگر به غیر از اسهال (گروه کنترل) نمونه مدفوع گرفته شد و از نظر آلودگی با کریپتوسپوریدیوم با روش الیزا مورد مطالعه قرار گرفتند. همچنین در کودکان اسهالی، میزان ویتامین A با روش HPLC و روی و سلنیوم به طریق ICP-MS اندازه گیری شد.

    یافته ها

    در مجموع، 12 مورد (2%) آلودگی با کریپتوسپوریدیوم در کودکان اسهالی تشخیص داده شد (در گروه کنترل آلودگی تشخیص داده نشد). بیشترین میزان آلودگی در فصل بهار یافت گردید. در این مطالعه اختلاف معنی داری بین میزان آلودگی با این انگل و جنس مشاهده نگردید. درصد کمبود ویتامین A در کودکان آلوده به این انگل تقریبا بطور معنی داری بیشتر از درصد کمبود آن در دیگر کودکان بستری با اسهال بود. اگر چه درصد کمبود روی و سلنیوم در کودکان آلوده با این انگل کمی بیشتر از درصد آن در مقایسه با دیگر کودکان بستری مبتلا به اسهال بود، این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود.

    نتیجه گیری

    نتایج حاصله از این مطالعه نشان می دهد میزان آلودگی با این انگل در کودکان زیر 5 سال مبتلا به اسهال تقریبا مشابه سایر نقاط کشور است. لذا ضرورت توجه به پزشکان به این انگل در اسهال حاد کودکان و انجام رنگ آمیزی ذیل نلسون در نمونه های اسهالی احساس می گردد.

    کلیدواژگان: کریپتوسپوریدیوم، اسهال، ریزمغذی
  • محبوبه سادات حسینی، امیرهوشنگ احسانی، فرهاد حسین پناه، فریدون عزیزی صفحه 193
    سابقه و هدف

    بیماران دیابتی از انواع وسیعی از ضایعات پوستی رنج می برند و مطالعات قبلی شیوع های متفاوتی را گزارش کرده اند. مطالعه کنونی فراوانی تظاهرات پوستی را در 1135 بیمار دیابتی نوع 2 و ارتباط آن با عوارض میکروواسکولر را بررسی کرده است.

    روش بررسی

    در این مطالعه مقطعی 1135 بیمار دیابتی نوع 2 که به طور مستمر به انجمن دیابت ایران و برخی از کلینیک های پوست و درمانگاه های غدد مراجعه کردند از نظر تظاهرات پوستی تحت معاینه کامل قرار گرفتند و در موارد لازم کشت، اسمیر و بیوپسی به عمل آمد. فشار خون، قد و وزن اندازه گیری شد و وجود نوروپاتی به روش Michigan neuropathy screening instrument ارزیابی شد. بررسی رتینوپاتی توسط متخصص چشم انجام گردید. از کلیه بیماران FBS، HbA1C و آلبومینوری سنجیده شد.

    یافته ها

    در این مطالعه 1135 بیمار دیابتی شامل 516 مرد (45%) مرد و 619 زن (55%) با میانگین سنی 54 ± 11 سال و میانگین مدت زمان ابتلا به دیابت 9 ± 7 سال وارد شدند. شیوع تظاهرات پوستی 64% بود. میانگین سنی، مدت زمان ابتلا به دیابت، رتینوپاتی و نوروپاتی در بیمارانی که ضایعه پوستی داشتند به طور معنی داری بالاتر بود. شایعترین تظاهر پوستی منفرد درموپاتی دیابتی، با شیوع %32.3 بود ولی مجموعه عفونتهای پوستی در %41.5 بیماران دیده شد. آکانتوزیس نیگریکانس شیوع %26.4 داشت.

    نتیجه گیری

    شیوع ضایعات پوستی در بیماران نوع دو دیابت بالاست. برخی از آنها موید وجود عوارض میکروواسکولر و برخی موید عدم کنترل مناسب قند خون هستند.

    کلیدواژگان: تظاهرات پوستی، دیابت نوع دو، عوارض میکروواسکولر
  • سهیلا خلیل زاده، محمدرضا بلورسازه، آرش صفوی، محمدرضا مسجدی صفحه 201
    سابقه و هدف

    در کودکانی که دچار آسم متوسط و شدید هستند، کورتیکواستروئیدهای استنشاقی اندیکاسیون مصرف دارند. فلوتیکازون پروپیونات از نسل جدید کورتیکواستروئیدها می باشد و مطالعات اندکی، به خصوص در کودکان در زمینه اثربخشی و عوارض این دارو موجود است. هدف اصلی این مطالعه بررسی و مقایسه اثربخشی و بی خطر بودن فلوتیکازون پروپیونات در درمان کودکان آسمی که به درمانهای غیراستروئیدی پاسخ نداده اند، می باشد.

    روش بررسی

    در این کارآزمایی بالینی تصادفی 70 کودک (33 دختر و 37 پسر) بین سنین 14-6 سال مورد بررسی قرار گرفتند. 52 کودک با آسم پایدار متوسط یا شدید که تحت درمان با فلوتیکازون (با دوز 100 میکروگرم دوبار در روز بمدت 12 هفته) بودند با 18 کودک آسمی که بکلومتازون (200 میکروگرم در روز) دریافت می کردند، مقایسه شدند. نتایج در پرسشنامه به صورت بررسی تظاهرات بالینی و اندازه گیری میزان حداکثر جریان بازدمی (PEER) ثبت شد. همچنین برای ارزیابی بی خطر بودن این کارها، کورتیزول ادراری 24 ساعته در ابتدا مطالعه اندازه گیری و سپس با نمونه اندازه گیری شده آن در آخر هفته 12 مقایسه گردید.

    یافته ها

    در شروع و 3 ماه پس از درمان علایم در گروه بکلومتازون به شرح زیر بود: سرفه (%16.7, %88.9)، سرفه بعد از فعالیت (%11.1, %88.9)، تنگی نفس (%11.1, %66.7) و خس خس سینه (%16.7, %72.2). در همین حال درگروه درمانی فلوتیکازون علایم در شروع و 3 ماه پس از درمان به شرح زیر بود: سرفه (%15.4, %75)، سرفه بعد از فعالیت (%9.6, %76.9)، تنگی نفس (%1.9, %46.2) و خس خس سینه (%3.8, %59.6). براساس نتایج فوق بهبودی در یافته های بالینی گروه فلوتیکازون بیشتر از بکلومتازون بود (p<0.05). همچنین تستهای عملکرد ریوی نشان از عملکرد بهتر ریه درگروه فلوتیکازون داشت (p<0.05). نتایج کورتیزول ادراری 24 ساعته که در ابتدا و انتهای هفته 12 اندازه گیری شده بود در هر گروه درمانی در حد طبیعی گزارش شد.

    نتیجه گیری

    فلوتیکازون در مقایسه با بکلومتازون موجب بهبودی قابل توجه در علایم بالینی بیماران آسمی و کنترل آسم می شود. با مصرف فلوتیکازون بهبودی چشمگیری در عملکرد ریه ایجاد می گردد که این اثر بخشی بدون بروز عوارض دارویی حاصل می شود.

    کلیدواژگان: فلوتیکازون پروپیونات، بکلومتازون دی پروپیونات، کورتیکواستروئیدهای استنشاقی، آسم کودکان
  • سید حسن تنکابنی، نرگس بیرقی، فرهاد محولاتی شمس آبادی، امید خجسته صفحه 207
    سابقه و هدف

    کاهش شنوایی حسی عصبی از مهمترین پیامدهای ابتلا به بیماری مننژیت می باشد که معمولا به دلیل وخامت حال بیمار، در مرحله حاد بیماری مورد توجه قرار نمی گیرد. این در حالیست که می توان با تشخیص سریع و به موقع و مداخله درمانی مناسب در زمان صحیح از تاخیر رشد گفتاری کودک جلوگیری نمود.

    روش بررسی

    در این پژوهش آینده نگر 40 کودک مبتلا به مننژیت، 24 تا 72 ساعت پس از تشخیص قطعی (مرحله حاد) و 24 ساعت قبل از ترخیص از بیمارستان (مرحله بهبودی)، تحت آزمون ABR (پاسخ شنوایی ساقه مغز) قرار گرفتند.

    یافته ها

    در این مطالعه براساس نتایج آزمون ABR در مرحله حاد بیماری 35 بیمار (%87.5) دارای شنوایی هنجار و 5 بیمار (%12.5) مبتلا به کاهش شنوایی حسی عصبی شدید تا عمیق بودند. این نتایج در مرحله بهبودی نیز ملاحظه شد. در این پژوهش بین جنسیت دختر، سن زیر 2 سال و نیز کشت مثبت مایع مغزی نخاعی با آسیب شنوایی ارتباط معنی داری بدست آمد. (P به ترتیب 0.03، 0.02 و 0.02).

    نتیجه گیری

    به منظور تشخیص سریع آسیب شنوایی در مرحله حاد و بهبودی بیماری مننژیت می توان از آزمون ABR استفاده نمود.

    کلیدواژگان: مننژیت، کودک، کاهش شنوایی، پاسخ شنوایی ساقه مغز
  • ابوالفضل مهیار، نجم الله طایفه صفحه 213
    سابقه و هدف

    با توجه به نقش هلیکوباکترپیلوری در بیماری های مختلف از جمله گاستریت، اولسرپپتیک و بدخیمی ها این مطالعه با هدف مقایسه میزان آنتی بادی سرمی علیه هلیکوباکترپیلوری در کودکان شهری و روستایی شهر قزوین انجام شد.

    روش بررسی

    در این مطالعه موردی- شاهدی تعداد 150 کودک 2 ماه تا 12 ساله (75 کودک شهری و 75 کودک روستایی) مراجعه کننده به بیمارستان کودکان- قدس شهر قزوین تحت بررسی قرار گرفتند. دو گروه شهری و روستایی از نظر سن و جنس همسان سازی گردیدند. بعد از گرفتن 1 سی سی خون، میزان آنتی بادی IgG و IgA علیه هلیکوباکترپیلوری با روش الیزا با کیت BML آلمان اندازه گیری شد.

    یافته ها

    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که از 150 کودک، 23 نفر (%15.3) دارای تیتر مثبت آنتی بادی سرمی IgG و IgA علیه هلیکوباکترپیلوری بودند. از 75 کودک شهری، 9 نفر (12%) دارای تیتر مثبت آنتی بادی بودند در حالیکه موارد تیتر مثبت در کودکان روستایی 14 نفر (18%) بود. اختلاف معنی داری بین این دو گروه وجود نداشت. کمترین سن مبتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری در شیرخوار 3 ماهه و بیشترین سن ابتلا در کودک 11 ساله بود.

    نتیجه گیری

    اگرچه اختلاف معنی داری بین دو گروه شهری و روستایی از نظر میزان ابتلا به هلیکوباکترپیلوری وجود نداشت، میزان آلودگی به هلیکوباکترپیلوری در گروه روستایی بیشتر بود. مطالعات بیشتری در این زمینه توصیه می شود.

    کلیدواژگان: هلیکوباکترپیلوری، igg سرم، iga سرم، کودکان
  • امیرهوشنگ محمدعلیزاده، افسانه شریفیان، وحید میرزایی، لادن ناز زاهدی، محمدرضا زالی صفحه 217
    سابقه و هدف

    روش های تسکین دهنده در سرطان مری جهت حفظ عمل بلع در بیشتر موارد بر عملهای جراحی ماژور ارجح می باشد. هدف این مطالعه آینده نگر کسب اطلاعات بیشتر درباره تکنیکهای درمانی، عوارض و طول عمر در بیماران مبتلا به انسداد بدخیم مری که تحت درمان تسکین دهنده با استنت های فلزی خود بازشونده (SEMS) با استفاده از آندوسکوپ قرار گرفته اند، می باشد.

    روش بررسی

    بیماران مبتلا به انسداد مری ثانویه به بدخیمی در فاصله مهر سال 1383 و مرداد سال 1384 که در آنها استنت SEMS با هدایت فلوئوروسکوپ قرار داده شده بود، بررسی شدند. در همه موارد، تومور غیرقابل برداشت و بیماری در مرحله III یا IV بود. همه بیماران دچار آفاژی یا دیسفاژی شدید به مایعات و بزاق دهان بودند و به همین علت استنت گذاری اندیکاسیون یافته بود. پیگیری در مدت 1 تا 10 ماه بوسیله معاینات فیزیکی و بررسی های آزمایشگاهی انجام شد. میزان رهایی از نشانه ها، میزان طول عمر و عوارض با استفاده از آزمون رتبه بندی علامت دار ویلکاسیون و آزمون t-test تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

    در مدت مطالعه 22 استنت SEMS با هدایت فلوئوروسکوپ در 19 بیمار (13 مرد، 6 زن با میانگین سنی 65.5 ± 12.6 سال) قرار داده شد. میزان موفقیت تکنیکی 100% بود. در هفته اول، نمره دیسفاژی از 3.6 ± 0.6 به (p=0.0001) 2.1 ± 0.8 و نمره اشتها از 1.6 ± 0.6 به (p=0.058) 1.9 ± 0.7 بهبود یافت. این نمرات در ماه اول پس از استنت گذاری به ترتیب به (p=0.001) 1.7 ± 0.6 و (p=0.070) 2.1 ± 0.7 بهبود یافتند. در دو بیمار (%10.5) عوارض زودرس اصلی شامل درد شدید بوجود آمد. هشت بیمار (%42.1) فوت کردند. میزان طول عمر برای 3، 6 و 9 ماه به ترتیب %68.4، %63.2 و %57.9 بود.

    نتیجه گیری

    نتایج ما نشان داد قراردهی استنت های فلزی خودبازشونده یک روش ساده، سریع، ایمن و موثر در تسکین کارسینوم انسدادی مری بوده و قراردهی آن می تواند به طور موثر دیسفاژی را تسکین بخشد.

    کلیدواژگان: انسداد بدخیم مری، روش های تسکین دهنده، استنت فلزی خود باز شونده
  • شهیندخت بصیری جهرمی، علی اصغر خاکسار، عارف امیرخانی صفحه 223
    سابقه و هدف

    عفونتهای پوستی در باشگاه های ورزشی که ورزشکاران تماس مستقیم دارند، خصوصا باشگاه های کشتی به صورت یک مشکل چالش برانگیز درآمده است. گزارشهای رسیده از افزایش عفونتهای پوستی در کشتی گیران در سالهای اخیر نیاز توجه بیشتری نسبت به این مساله را طلب می کند. عفونت قارچی بدن ورزشکاران اغلب توسط ترایکوفایتون تونسورانس ایجاد شده که میزان آن به مرحله هشدار رسیده است. هدف از این بررسی تعیین میزان شیوع کچلی بدن ورزشکاران در باشگاه های کشتی در تهران، جهت کنترل عفونت می باشد.

    روش بررسی

    این بررسی در بین کشتی گیران استان تهران از سال 1383 تا 1384 (به مدت 2 سال) انجام گرفت. در این مدت در 612 مورد عفونت قارچی به اثبات رسید. آزمایشات قارچ شناسی انجام شده بر روی کشتی گیران شامل آزمایش مستقیم میکروسکوپی و کشت از نمونه های حاصل از ضایعات بود. تشخیص نوع قارچ براساس خصوصیات ماکرومیکروسکوپی کلنی ها انجام می گرفت.

    یافته ها

    عامل اتیولوژیک اصلی عفونت در این بررسی ترایکوفاتیون تونسورانس (%92.6) بود. شایعترین رده سنی مبتلا به عفونت تینه آگلادیاتوروم را گروه سنی 20-10 سال (%72.7) و بعد از آن گروه سنی 30-21 سال (%22.4) تشکیل می دادند. بیشترین ورزشکاران مبتلا به عفونت قارچی آنهایی بودند که در باشگاه های ورزشی جنوب و جنوب شرقی تهران به تمرین کشتی می پرداختند. انتقال عفونت عمدتا از طریق مستقیم و تماس پوست صورت گرفته بود.

    نتیجه گیری

    با توجه به گرایش جوانان در کشور ما به ورزش کشتی این ورزش می تواند کشتی گیران را بطور مستقیم و غیرمستقیم در معرض آلودگی قارچی قرار دهد. تشخیص سریع و درمان مناسب عفونت درماتوفیتی و رعایت مسایل بهداشتی ورزشکاران جهت جلوگیری از کاهش و وقفه در تمرینات ورزشی و مسابقات ضروری می باشد.

    کلیدواژگان: کچلی بدن ورزشکاران، درماتوفیتوزیس، ترایکوفایتون تونسورانس، عفونتهای پوستی کشتی گیران
  • فخرالملوک یاسایی، محمد قربانی صفحه 227
    سابقه و هدف

    خونریزی واژینال یکی از وقایعی است که اگر در هنگام حاملگی رخ دهد در حدود نیمی از موارد باعث سقط و اثر سوء بر نوزادان می شود. هدف از انجام این مطالعه بررسی علل خونریزی واژینال در اوایل حاملگی می باشد.

    روش بررسی

    مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی است که با شرکت 161 بیمار با شکایت خونریزی واژینال مراجعه کننده به بیمارستان آیت الله طالقانی طی سالهای 80-1370 انجام شده است. روش نمونه گیری، آسان و غیرتصادفی و با استفاده از داده های موجود در پرونده بوده است.

    یافته ها

    میانگین سن مادران مورد مطالعه 27.1 ± 6.2 سال و میانگین سن حاملگی 16.3 ± 10.1 هفته بود. میانگین تعداد حاملگی مادران 2.5 ± 1.6 بود و 33% آنان حاملگی اول را داشتند. شایعترین دلیل خونریزی در نیمه اول حاملگی در آزمودنی ها به ترتیب انواع سقط (%72.7)، جفت سرراهی (%12.4)، که حاملگی نابجا (%8.1) و دکولمان جفت (%6.8) بود.

    نتیجه گیری

    از 161 بیماری که با خونریزی در اوایل حاملگی مراجعه کرده بودند 75 مورد (%46.5) منجر به سقط و کورتاژ شد. در مجموع انواع سقط مهمترین علت خونریزی در اوایل حاملگی بود.

    کلیدواژگان: خونریزی واژینال، سقط، حاملگی نابجا، دکولمان جفت، جفت سرراهی
  • سید اکبر شریفیان، محمدجواد احسانی اردکانی، امید امینیان، مهرداد شاکری صفحه 231
    سابقه و هدف

    راه انتقال شخص به شخص هلیکوباکترپیلوری ممکن است مدفوعی- دهانی یا دهانی- دهانی باشد، زیرا باکتری هم در مدفوع و هم در پلاکهای دندانی یافت شده است. دراین مطالعه فراوانی سروپوزیتیویته هلیکوباکترپیلوری را که عفونتهای گذشته و حال را منعکس می کند در دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت.

    روش بررسی

    در این مطالعه مورد- شاهدی سرم 68 دانشجوی دندانپزشکی شامل 24 دستیار و 44 دانشجو و سرم 69 دانشجو و دستیار داروسازی که از نظر سن با دانشجویان گروه دندانپزشکی همسان شده بودند با استفاده از روش الیزا کمی برای آنتی بادی IgG ضد هلیکوباکترپیلوری بررسی شد.

    یافته ها

    در مجموع 39 نفر از دانشجویان دندانپزشکی (%57.4) و 40 نفر از دانشجویان داروسازی (%57.9) برای هلیکوباکترپیلوری سروپوزیتیو بودند. تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد.

    نتیجه گیری

    کار بالینی دندانپزشکی خطر عفونت هلیکوباکترپیلوری را در دانشجویان افزایش نمی دهد.

    کلیدواژگان: دندانپزشک، هلیکوباکترپیلوری، سروپوزیتیو
  • محمدرضا فتح العلومی، علی فتاحی بافقی، سیدعباس صفوی نایینی، مرجان میرزاطاهری، سیده مژده صفوی نایینی صفحه 235
    سابقه و هدف

    عفونت حاد گوش میانی هنوز یکی از شایعترین بیماری های دوران کودکی می باشد. به دلیل عوارض این بیماری لازم است تا یک پزشک از تشخیص، درمان و پیگیری این بیماری اطلاع کافی داشته باشد. دراین تحقیق با ارزیابی میزان آگاهی پزشکان عمومی در مورد این بیماری نتایج آموزش پزشکی را در دانشکده های پزشکی کشور مورد بررسی قرار دادیم.

    روش بررسی

    مطالعه به روش توصیفی با همکاری 100 پزشک عمومی از طریق پرکردن حضوری پرسشنامه انجام شد. پرسشنامه دارای 9 سوال علمی کاربردی بود که پاسخهای درست براساس کتب مرجع همان سال و برنامه کشوری تعیین شده بود. پاسخها جمع آوری شد و مورد تجزیه و تحلیل آماری با آزمون خی دو قرار گرفت.

    یافته ها

    100 پزشک فارغ التحصیل از 22 دانشکده پزشکی کشور با میانگین سنی 28.6 ± 2 سال در این مطالعه شرکت کردند. میانگین پاسخهای صحیح به تمامی سوالات 30.5 درصد بود.

    نتیجه گیری

    با توجه به سطح پایین آگاهی پزشکان عمومی از این بیماری شایع، تجدید نظر در روند آموزش دانشجویان پزشکی باید مورد توجه قرار گیرد.

    کلیدواژگان: ارزیابی، آگاهی، اتیت حاد گوش میانی، پزشکان عمومی
  • بنفشه فرحزاد، لطیف گچکار، نریمان مصفا، محمدرضا نظری پویا صفحه 241
    سابقه و هدف

    بیماری کیست هیداتیک یکی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است که عامل آن کرم سستودی از جنس اکینوکوکوس می باشد. این بیماری در تمام نقاط دنیا از جمله ایران دیده می شود و از دیدگاه بهداشتی و اقتصادی حایز اهمیت می باشد. آزمونهای سرولوژیک به همراه روش های پرتونگاری از عوامل اصلی تشخیص و نیز شناسایی مناطق آلوده می باشند که روش مناسبی برای کنترل عفونت در بین انسانها به شمار می روند. هدف از مطالعه حاضر بررسی سرواپیدمیولوژیک کیست هیداتیک در مناطق روستایی شمیرانات تهران و قدرت تشخیص IFA بود.

    روش بررسی

    در این مطالعه توصیفی 437 نفر از ساکنین مناطق روستایی شمیرانات تهران بطور تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. پس از نمونه گیری، بر روی سرم این افراد تست ایمونوفلوئورسانس غیر مستقیم انجام گرفت و بر روی نمونه های مشکوک و یا مثبت تست الیزا انجام شده و نتایج بررسی گردید.

    یافته ها

    تحقیق بر روی 437 نفر شامل 276 زن و 161 مرد در محدوده سنی 76-4 سال انجام گرفت. از تعداد کل افراد بررسی شده، 1 نفر مثبت (%0.22) و 7 نفر مشکوک بودند.

    نتیجه گیری

    با توجه به درصد آلودگی به نظر می رسد که برنامه های بهداشتی در این منطقه مناسب می باشد. میزان شیوع این بیماری در این منطقه هشدار دهنده نمی باشد. همچنین مجاورت ساکنین این منطقه با الگوی مدرن شهرنشینی می تواند یکی از عوامل مهم پایین بودن میزان شیوع این عفونت باشد.

    کلیدواژگان: کیست هیداتیک، اکینوکوکوس، ایمونوفلوئورسانس غیر مستقیم
  • استرپتوکیناز: استخراج، کلون سازی و بیان بالای پروتئین نوترکیب فعال با رویکرد تسهیل در فرایند خالص سازی
    محمدرضا نژاد مقدم، سید محمدحسین مدرسی، محمد باباشمسی، محمود چمن خواه صفحه 245
    سابقه و هدف

    استرپتوکیناز به عنوان شناخته شده ترین داروی فیبرینولیتیک، مدت مدیدی است که در درمان سکته قلبی استفاده می شود. ویژگی های ساختاری ساده این پروتئین زمینه لازم برای دستیابی به انواع نوترکیب آن را فراهم ساخته است. هدف از این تحقیق تهیه سوش استرپتوکوک equisimilis H46A (پربازده از نظر تولید استرپتوکیناز) برای اولین بار در ایران بود تا پس از استخراج DNA، ژن استرپتوکیناز بگونه ای تکثیر شود که امکان کلون سازی آن در حاملهای متعدد بوجود آید.

    روش بررسی

    پس استخراج DNA ژنومی ژن استرپتوکیناز از دو ناحیه با استفاده از دو پرایمر بالادست و یک پرایمر پایین دست ضمن در نظر گرفتن یک جایگاه آنزیم برش دهنده معمول برای دو سر محصولات (کل ORF، 1323bp و قسمت مربوط به پروتئین بالغ، 1245bp) تکثیر شد و در حامل pGEX-4T-2 تحت پروموتور قوی tac و قابلیت بیان بالا کلون شد. پلاسمید نوترکیب حاصل بوسیله عملیات هضم دو طرفه و تعیین توالی، تایید و در اشریشیاکلی سویه BL21(DE3)plysS ترانسفورم شد. میزان بیان و فعالیت استرپتوکیناز نوترکیب مربوط به کلون واجد قطعه 1245bp با استفاده از دانسیتومتر لیزری و تست اختصاصی با سوبسترای S2251 در مقایسه با یک نمونه استرپتوکیناز خارجی مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها

    استفاده از یک آنزیم برش دهنده برای دو سر قطعه ژن، کلون شدن آن را در تعداد زیادی از حاملهای بیانی امکان پذیر ساخت. میزان بیان پروتئین نوترکیب به بیش از 45% کل پروتئینهای میزبان، موفقیت در کلون سازی را تایید کرد. وجود دم اتصالی گلوتاتیون S ترانسفراز (GST) مانع فعالیت استرپتوکیناز نشد و مقدار آن بدون بهینه سازی و تخلیص شرایط کشت بیش از 15000u/ml از کشت ثبت شد.

    نتیجه گیری

    استفاده از حامل pGEX-4T-2 ضمن تولید استرپتوکیناز نوترکیب فعال و با بازدهی فراوان، دم GST را نیز به ابتدای آمینی آن اضافه می کند که می توان از آن برای تخلیص یک مرحله ای و آسان با استفاده از لیگاند گلوتاتیون سود برد.

    کلیدواژگان: استرپتوکیناز، کلرون سازی، پروتئین نوترکیب، تخلیص
  • مکانیسم آثار زیانبار مصرف نابجای قرصهای اکستازی
    فائزه فاطمی اردستانی، مهدی هدایتی، ابوالفضل دادخواه تهرانی، رویا شریفی، عبدالامیر علامه صفحه 253

    با توجه به شیوع مصرف قرصهای روان گردان اکستازی و اثرات سوء ناشی از مصرف این گونه قرصها، از طرفی محدودیت کارهای پژوهشی کشورمان در این زمینه، مرور یافته های مرتبط با اثرات سوء حاد و مزمن این داروها لازم به نظر می رسد. متیلن دی اکسی مت آمفتامین (Ecstasy, MDMA) یک داروی روان گردان (Psychoactive) با مصرف گسترده در سراسر جهان محسوب می گردد که رفتارهای روانی کوتاه و بلند مدتی را در مصرف کنندگان موجب شده است. آثار سوء مصرف این دارو، عمدتا به اثرات عصبی آن مربوط می باشد. اکستازی یک رها کننده سروتونین و یا مهارکننده باز جذب سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین در غشای پیش سیناپسی است. این رویداد، به دلیل میان کنش دارو با ناقل غشایی نوروترانسمیترهای مذکور می باشد. به نظر می رسد که مسمومیت عصبی اکستازی مربوط به متابولیسم سیستمیک آن باشد. علاوه بر مسمومیت عصبی، آثار سوء بسیاری مانند سندرم سروتونین، مسمومیت کبدی، قلبی و کلیوی در ارتباط با مصرف این دارو نشان داده شده است. همچنین اکستازی بر روی غدد درون ریز نیز اثر می گذارد. دو مسیر اصلی متابولیسم اکستازی عبارتند از: O- دمتیلن آسیون توسط کاتکول-O- متیل ترانسفراز (COMT) که متیلاسیون و یا کونژوگاسیون با سولفات و گلوکورونات را کاتالیز می کند و N- دآلکیلاسیون، دآمیناسیون و اکسیداسیون مشتقات اسید بنزوئیک که با گلیسین کنژوگه می شوند. آنزیم پلی مرفیک سیتوکروم (CYP2D6)P2D6 غالبا مسیر –D متیلاسیون را تنظیم می کند. در این مقاله مروری اثرات سوء این دارو و همچنین مکانیسم احتمالی مسمومیت عصبی و نحوه درمانهای موجود مورد بحث قرار می گیرد. جهت روشن شدن مکانیسم دقیق سلولی و مولکولی مرتبط با اثرات دراز مدت این دارو، به تحقیقات بیشتری نیاز می باشد.

    کلیدواژگان: اکستازی، مسمومیت، مکانیسم تاثیر
|
  • Goiter survey and urinary iodine concentration in 7-10-year-old children, Tehran Province, 2001
    Page 177
    Background

    Iodine deficiency disorder (IDD) is a worldwide health problem. Parts of Iran, such as Tehran, had been known as endemic areas for goiter. IDD was accepted as a priority health problem in our country and a National IDD Council was formed in 1989. This study was performed to evaluate the National IDD Council program in 2001 among 7-10-year-old children in Tehran province.

    Materials and methods

    In this cross sectional study, 1200 children (M/F ratio=1), aged 7-10 years, were selected and grading of goiter was performed in accordance to the WHO criteria. Urinary samples were obtained from 120 children and urinary iodine was measured using digestion method.

    Results

    Total prevalence of goiter was 5.1% (3.5% in girls and 6.3% in boys). The median urinary iodine was 19µg/dl. 80.8% had urinary iodine of more than 10µg/dl, while 11.2% had urinary iodine levels of <5µg/dl. None of the candidates has urinary iodine of less the 2µg/dl. There was no significant difference between sexes and urban or rural areas.

    Conclusion

    Results have revealed that the total prevalence of goiter has significantly decreased among children in Tehran province, meanwhile, urinary iodine concentration of children has reached to WHO approved rate. Thus, Tehran province could be classified among "iodine-deficiency-free" areas in Iran.

    Keywords: Goiter, Iodine deficiency disorder, Urinary iodine concentration
  • M. Rahmati Roodsari Dr, F. Malekzad Dr, R.Amini Dr, M. Shiri Dr Page 183
    Background

    Skin disorders especially infectious and contagious diseases are quite common in crowded environment. Few epidemiological studies have been conducted among university students, thus the present study was carried out to determine the frequency of skin disorders among university students in Shahid Beheshti University of Medical Sciences' dormitories.

    Materials and methods

    Totally, 1279 students were selected for this cross sectional study. They were examined by two dermatologists during a 3-month period. T-test and chi square were used for data analysis.

    Results

    Of 1279 students, 1173 (91.7%) had skin disorder, of whom 658 (56%) were male and 515 (44%) were female. Acne (56%), hair loss among females (14%), seborouic dermatitis (9%), freckle (10%), hand eczema (10%), pityriasis versicolor (8%), xirosis (6%) and eczema (5%) were the most common skin disorders. There was an inverse strong relationship between acne and age.

    Conclusions

    Skin disorders are quite common among university students.

    Keywords: Skin disorders, University students, Dormitory, Acne
  • B. Khalili Dr, GH. Shahabi Dr, M. Besharat Dr, M. Mardani Dr, L .Cuevas Dr, CA. Hart Dr Page 187
    Background

    Cryptosporidium is a worldwide protozoa and one of the most important causes of diarrhea among under 5 years children and immunocompromized patients. The majority of studies conducted about the parasite is in developed countries and mainly focused on immunocompromized subjects. Also diarrhea and malnutrition are common in young children in developing countries and a reciprocal relationship has been postulated with diarrhea leading to malnutrition and malnutrition predisposing to diarrhea. Therefore this study was carried out in order to find the prevalence of Cryptosporidium infection and to assess micronutrient deficiencies in children hospitalized due to diarrhea and to compare micronutrient status in children with or without Cryptosporidium.

    Material and Methods

    In this survey 504 stool samples were collected from hospitalized and outpatient children with acute diarrhea (259 and 245, respectively). Meanwhile, 114 stool samples were collected from children hospitalized for elective surgery who did not have diarrhea during the past 2 weeks before consultation (control group). All stools were screened by ELISA method for detection of Surface Cryptosporidium Antigen. In addition serum samples were collected from hospitalized children with diarrhea to assess vitamin A level by HPLC and Zn and Se by ICP-MS technique.

    Results

    Of 504 samples, 12(2%) were infected with cryptosporidium. None of the controls were positive for cryptosporidium antigen. According to gender, there was no difference between girls and boys. Seven cases (58%) of infected children were seen in during spring. The mean of vitamin A and Zn in children with cryptosporidium were lower than other hospitalized children with diarrhea (p<0.05), however, the mean of selenium was higher in infected children although their difference did not reach a statistically significant level.

    Conclusions

    Results revealed that the prevalence of infection with cryptosporidium in this survey was similar to the majority of studies performed in other parts of Iran. It seems that there is a need of laboratory tests to diagnose cryptosporidium infection in watery stools in Iran.

    Keywords: Cryptosporidium, Micronutrients, Diarrhea
  • Page 193
    Background

    Diabetic patients encounter numerous skin lesions. The present study surveyed the frequency of skin lesions among 1135 diabetic patients and their association with microvascular complications.

    Materials and methods

    For this cross sectional study, 1135 diabetic patients (type II diabetes mellitus) wee selected through Iranian Diabetes Association, dermatologic and endocrine disease clinics in Tehran. They were all examined and skin culture, smear or biopsy was obtained when necessary. Blood pressure, weight and height were measured and neuropathy was determined using Michigan Neuropathy Screening Instrument. Retinopathy was evaluated by a ophthalmologist and all subjects were checked for FBS, HbA1c and albuminuria.

    Result

    Totally 1135 diabetic patients including 516 males (45%) and 619 females (55%) with the mean age of 54±11 years and the mean disease duration of 9±7 years were enrolled. Skin lesions were found in 64% of the subjects. The mean age, mean disease duration, retinopathy, and neuropathy were significantly higher among subjects with skin disorder. Diabetic dermopathy was by far the most common presentation observed in 32.3% of subjects. Acantosis nigricans was found in 26.4% of subjects.

    Conclusion

    Skin lesions are quite common among diabetic patients. Some may denote microvascular complications while the others may reveal poor blood sugar control

    Keywords: Skin lesions, Type II diabetes mellitus, Microvascular complication
  • S .Khalilzadeh, MR. Bloorsaz, A .Safavi, M .R. Masjedi Page 201

    Background:

     Inhaled corticosteroids are indicated in children who have more than mild persistent asthma. Fluticasone propionate is a newer corticosteroid agent with more potency compared with previous generations. However, still few dose ranging studies have investigated optimal dosing of inhaled corticosteroids particularly in children regarding the tolerability and safety of the drug. The primary purpose of this study is to compare and evaluate the efficacy and safety of Fluticasone to Beclomethosone in the treatment of childhood asthma that is unresponsive to non-steroidal medications and also in persistent, moderate and severe asthma.

    Materials and methods

    70 children, aged 6 to 14 years, were enrolled in the open randomized trial of parallel group design.52 children with moderate, severe or persistent asthma received Fluticasone 100µg twice daily for 12 weeks compared with 18 asthmatic children on Beclomethasone 200µg daily. The outcome was assessed by data on questionnaires, changes in clinical symptoms, results of peak flowmetery (PEFR). More over safety was assessed by 24 hour urinary cortisol measuring at the beginning of the study and comparison of the data with urinary cortisol at the end of 12 weeks.

    Results

    Of 70 children, 13(18.6%) had a history of contact with pets during their life. At the beginning of the study in Beclomethasone group the following signs and symptoms were found: cough 88.9%, post exercise cough 88.9%, dyspnea 66.7% and wheeze 72.2% however, these figures were as follow in Fluticasone group: 75%, 76.9%, 46.2%, and 59.6%, respectively. After 3 months of therapy they have been changed as follow 16.7%, 11.1%, 11.1% and 16.7%, respectively, in Beclomethasone group and 15.4%, 11.1%, 1.9% and 3.8%, respectively, in Fluticasone group. Data showed a better improvement in clinical signs of patients with Fluticasone (p<0.05). Pulmonary function test revealed a better lung function in Fluticasone group (p<0.05). In addition 24 hour urinary cortisol level were measured at the beginning and after 12 weeks of therapy and it was within normal range for both drugs.

    Conclusion

    Fluticasone was associated with better improvement in lung function and controlled asthma symptoms much better than Beclomethasone, therefore, it is efficient in the treatment of persistent, moderate and severe asthma in children.

    Keywords: Fluticasone propionate, Beclomethasone dipropionate, Adrenal suppression, Inhaled corticosteroids
  • H .Tonekaboni, N. Beyraghi, F. Mahvelati, O .Khojasteh Page 207
    Background

    Sensorineural hearing loss is one of the most important complications of meningitis, however, it can be neglected during the acute course of the disease. By early detection and medical intervention, the retardation of lingual development can be avoided.

    Materials and methods

    The hearing function of 40 children with meningitis was evaluated at 24-72 hours after diagnosis (acute period) and 24 hours before discharging from hospital (recovery period) with auditory brainstem responses (ABR).

    Results

    During the acute period, ABR test revealed normal hearing in 35 patients (87.5%) and severe to profound sensorineural hearing loss in 5 patients (12.5%). The same results were obtained in re-evaluation in the recovery period. There were significant differences between the female gender, positive culture of cerebrospinal fluid, the age below 2 years of old and hearing loss. (P value = 0.03, 0.02, 0.02, respectively).

    Conclusion

    ABR can be used for early detection of hearing loss during the acute and recovery period of meningitis

    Keywords: Meningitis, Child, Hearing loss, ABR
  • A .Mahyar, N .Tayef Page 213
    Background

    H.pylori infection has been found to be associated with different diseases such as gastritis, peptic ulcer and malignancy. The present study was conducted to compare helicobacter pylori antibody in rural and urban children in Qazvin.

    Materials and methods

    During this case-control study, 150 children aged 2-month to 12-year (75 urban and 75 rural children) who had been referred to Ghazvin Ghods Children hospital affiliated to Ghazvin University of Medical Sciences were included. Two groups of urban and rural children were matched according to age and sex. Serum IgG and IgA antibodies titer of H.pylori were determined by ELISA method.

    Results

    Of 150 children, 23(12.3%) had positive antibodies titer against H.pylori., of whom 9 (12%) were urban and 14(18%) were rural children (NS).

    Conclusion

    There was no statistically significant difference between rural and urban children, however, rural children were more commonly infected.

    Keywords: Helicobacter pylori, Serum IgA, Serum IgG, Children
  • AH .Mohammad Alizadeh, A .Sharifian, V. Mirzaee, L .Zahedi, MR. Zali Page 217
    Background

    Palliative procedures in esophageal cancer to restore swallowing are preferable to major surgery in most cases. The aim of this prospective study was to provide further information on treatment techniques, complications, and survival in the patients with malignant esophageal obstruction undergoing endoscopic palliative therapy using Self-Expanding Metal Stents (SEMS).

    Materials and methods

    Patients with obstruction of the esophagus secondary to carcinoma who referred for stenting with SEMS between October 2004 and July 2005 were studied. In all cases the tumor was considered non-resectable and the stage of the disease was III or IV. All patients had aphagia or severe dysphagia to liquids and saliva, due to which, stenting was indicated. A follow-up in 1-11 months was taken, with physical and laboratory examinations. Symptom relief, survival rate, and complications were analyzed using Wilcoxon signed ranks test and student t-test by SPSS software version 10.0. Results were considered statistically significant for p<0.05.

    Results

    Between October 2004 and July 2005 twenty two stents were placed under fluoroscopic guidance in 19 patients (13 males and 6 females with mean age of 65.5±12.6 years) with the obstruction of the esophagus secondary to carcinoma. Technical success rate was 100%. The dysphagia score improved significantly in a month after stenting (p=0.001). During this time period, appetite score of the patients was not improved significantly (p=0.070). Major immediate complications including severe pain occurred in two patients (10.5%). Eight (42.1%) patients died. The survival rate was 68.4%, 63.2% and 57.9% for 3, 6 and 9 months, respectively.

    Conclusion

    Our results suggest that self-expandable metallic stent placement is a simple, quick, safe and efficient method to palliate esophageal carcinoma obstruction and its implantation will efficiently palliate dysphagia. The major problem of these patients, however, seems to be loss of appetite due to the underlying disease.

    Keywords: Malignant esophageal obstruction, Palliative procedures, Self-Expanding Metal Stent (SEMS)
  • Page 223
    Background

    The management of skin infections in wrestlers and other athletes in sports involving skin-to-skin contact is challenging, from making an accurate diagnosis to determining eligibility for play. In recent years, skin diseases in wrestling have finally received the attention it deserves. Tinea corporis gladiatorum, caused most frequently by triclophyton tonsurans, infect wrestlers at alarming rates. To control the outbreak, we conducted an epidemiologic investigation. The purpose of this study is to determine the prevalence of tinea corporis gladiatorum in wrestlers club in Tehran.

    Materials and methods

    A study of dermatophytosis among wrestlers was carried out during March 2004 to December 2005 in 612 mycologically proven cases of dermatophytosis in wrestlers in Tehran. The wrestler mycologically examination consisting of direct microscopic observation and culture of pathologic material. Diagnosis was based on the macro-and microscopic characteristics of the colonies.

    Results

    Trichophyton tonsurans was the predominant dermatophyte, accounting for 92.6% of all tinea corporis gladiatorum isolates in each of the 2 years analyzed. Tinea corporis gladiatorum was found to be more frequent in 10-20 (72.7%) and follow 21-30(22.4%) age groups. The wrestlers with tinea corporis gladiatorum were mostly from wrestler clubs in south and south-east of Tehran. Transmission of tinea corporis is primarily through skin-to- skin contact.

    Conclusion

    Practicing wrestling can lead to direct and indirect exposures to transmission of dermatophytes. The rapid identification and treatment of tinea corporis gladiatorum is vital to minimize disruption in team practices and competition, are paramount. Since infection with dermatophytes can disqualify a wrestler from competing in matches, vigilant surveillance and rapid initiation of therapy can reduce the suspension of a team's practice and competition.

    Keywords: Tinea gladiatorum, Dermatophytosis, Wrestlers, ' skin infections, Trichophyton tonsurans
  • F. Yasaie, M. Ghorbani Page 227
    Background

    Vaginal bleeding is a tragedy that causes a high mortality and morbidity rate. The aim of this study was to find the most frequent causes of vaginal bleeding in first half of pregnancy.

    Materials and methods

    This study is a cross sectional study performed on 161 cases with vaginal bleeding during pregnancy who had been referred to Taleghani Hospital. Sampling was achieved using non random convenient technique.

    Results

    The mean age of subjects was 27.1±6.1 years and the mean gestational age was 16.3±10.1 weeks. Mean of gravidity was 2.5±1.6. Thirty three percents of subjects were primigravid. The most common causes of bleeding were: abortion (72.7%), placenta previa (12.4%), ectopic pregnancy (8.1%), and placenta abruptio (6.8%).

    Conclusion

    Of 161 cases, 75 (46.5%) lead to abortion or curettage. Abortion was by far the most common cause of vaginal bleeding

    Keywords: Vaginal bleeding, Abortion, Ectopic pregnancy, Placenta abruptio, Placenta previa
  • A.Sharifian, MJ. Ehsani Ardakani Page 231
    Background

    The route of person-to–person transmission of helicobacter pylori may be either fecal–oral or oral–oral, because the bacterium is found in both dental plaque and feces. We assessed the prevalence of H. pylori, which reflects present or past infection in dental students exposed occupationally to dental plaque.

    Materials and methods

    We examined the sera of 68 dental students and residents (24 residents and 44 students) and 69 age–matched controls by using quantitative ELISA for antibodies of IgG class to H. pylori.

    Results

    The proportion of dental group seropositive for H. pylori was (39 of 68) 57.4%, the proportion of control group seropositive for H. pylori was (40 of 69) 58%. There was no significant difference between groups.

    Conclusion

    We conclude that dental practice in dental students does not increase the risk of H. pylori infection.

    Keywords: Dentists, ELISA, Seroprevalence, Epidemiology, Helicobacter pylori
  • MR. Fathololoumi, A .Fatahi Bafghi, A .Safavi Naieni, M .Mirzataheri, M. Safavi Naieni Page 235
    Background

    Acute otitis media (AOM) is one of the most common disease during childhood, therefore, every physician must be oriented about its diagnosis and treatment. This study was conducted to assess efficiency and performance of our medical educational system.

    Materials and methods

    This descriptive study was performed on 100 general practitioners requesting them to fill a questionnaire composed of 9 questions dealing with diagnosis, treatment and follow up of AOM.

    Results

    Totally, 100 general practitioners with the mean age of 28.6±2 years wee enrolled. Averagely, 30.5% of questions had been answered correctly.

    Conclusion

    Our general practitioners' knowledge about AOM was poor, thus, we should revise our medical educational system.

    Keywords: Assessment, Knowledge, AOM, General practitioner
  • Page 241
    Background

    Hydatid disease (echinococcosis), caused by small tapeworm, is one of the most important parasitic zoonosis and remains a major public health and economic concern worldwide. Imaging and serological techniques are essential elements to control, particularly when where surveillance for the disease in humans may lead to early diagnosis and successful treatment. The present study was designed to survey hydatid cyst in rural area of Shemiranat Seroepidemiologically and determine the efficacy of IFA test.

    Materials and methods

    For this descriptive study, 437 residents of Shemiranat were selected randomly. Indirect immunoflourescent (IFA) study was performed for all cases. Positive or suspicious subjects were confirmed by ELISA.

    Results

    Totally, 437 subjects including 276 females and 161 males aged 4-76 years were included, among whom 1 (0.22%) was positive and 7 were suspicious.

    Conclusion

    With respect to low prevalence rate, it seems as if health programs are adequate in the region. On the other hand, close relationship between residents of Shemiranat with modern urban culture could explain in part the low prevalence.

    Keywords: Hydatid disease, Echinococcous, Indirect immunoflourescnet
  • Streptokinase: extraction, cloning and overexpression of recombinant
    MR. Nejad Moghaddam, MH. Modarresi, M. BabaShamsi, M. Chamankhah Page 245
    Background

    Streptokinase has been widely prescribed as a fibrinolytic agent for myocardial infarction. Simple structural characteristics of this protein have provided techniques for production of different recombinant types of this protein. The present study was designed to prepare equisimilisH46A subtype of streptokinase in our country.

    Materials and methods

    Having extracted the DNA, the streptokinase gene was replicated and cloned in pGEX-4T-2. The recombinant product was transformed in BL21(DE3)plysS'. Then the recombinant streptokinase expression and performance was assessed by lasic densitometry and special test for S2251 substrate.

    Results

    Use of a restriction enzyme for both sides of a gene may facilitate its cloning in different expressive carriers. Expression rate of recombinant protein (45%) confirmed successful cloning.

    Conclusions

    Use of pGEX-4T-2 carrier was not only associated with active recombinant streptokinase production, added GST to its amine ending that could facilitate purification process.

    Keywords: pGEX-4T-2, Streptokinase, Cloning, Recombinant protein, Purification