فهرست مطالب

سالمند - پیاپی 1 (پاییز 1385)

فصلنامه سالمند
پیاپی 1 (پاییز 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/08/23
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سرمقاله
    صفحه 1
  • محمدتقی جغتایی، وحید نجاتی صفحه 3
    اهداف
    جهت دستیابی به سلامت سالمندان و پیشگیری از بروز و ابتلای آنان به بیماری های مزمن و کاهش شیوع بیماری های ویژه در آنان اولین گام شناسایی وضعیت سلامت آنان است. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت سلامت سالمندان شهرستان کاشان مشتمل بر وضعیت سلامت روانی، وضعیت سلامت شناختی، وضعیت تعادل و راه رفتن، وضعیت تغذیه و وضعیت خطر ابتلا به زخم بستر به منظور هدف کاربردی پیشگیری در جامعه و تعیین نیازهای بهداشتی و درمانی سالمندان گروه بوده است.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک تحقیق توصیفی مقطعی می باشد. جامعه پژوهش مشتمل بر کلیه افراد 55 سال و بالاتر موجود در خانواده هایی که در سال 1383 در شهرستان کاشان زندگی می کنند، می باشد. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه استفاده شد که مستقیما با مراجعه پرسش گر به سالمند نسبت به تکمیل آن اقدام گردید.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که (41.7درصد) بیماری های عضلانی اسکلتی و قلبی عروقی شایع ترین مشکل سالمندان می باشد. (41.7درصد). بر اساس یافته ها، 68.3درصد از سالمندان شهرستان کاشان در معرض خطر ابتلا به سوء تغذیه، 30درصد تغذیه طبیعی و 5.8درصد مبتلا به سوء تغذیه می باشند. همچنین 34.2درصد جمعیت مورد بررسی، افسردگی شدید و 44.1درصد افسردگی متوسط داشته و 21.7درصد افسردگی نداشتند. بر اساس یافته ها، 5درصد از سالمندان مورد بررسی، اختلال شناختی شدید، 47.5درصد اختلال شناختی متوسط، 30درصد اختلال شناختی خفیف داشته و 17.5درصد اختلال شناختی نداشتند. انجام فعالیت های روزانه در 81.7درصد از سالمندان خوب (کاملا مستقل)، 13.3درصد متوسط (نیازمند به کمک) و 5درصد کاملا غیرمستقل و برای انجام کارهای روزانه به دیگران وابسته هستند و نهایتا بر اساس نتایج 3.3درصد از افراد در معرض خطر ابتلا به زخم بستر بودند.
    نتیجه گیری
    از آنجایی که بسیاری از بیماری های دوران سالمندی به راحتی قابل پیشگیری و کنترل است، لذا توصیه می گردد جمعیت شهرستان در مورد پیشگیری، آزموش های لازمه را دریافت دارند. موضوعات و اولویت های پیشنهادی آموزشی با توجه به نتایج تحقیق عبارت اند از: نحوه پیشگیری از ابتلا به بیماری های عضلانی استخوانی، قلبی عروقی، زخم بستر و آموزش های لازمه در مورد تغذیه و سبک صحیح زندگی می باشد که می تواند به صورت کارگاه های آموزشی، بولتن و پمفلت آموزشی جامعه هدف را مورد خطاب قرار دهد.
    کلیدواژگان: سلامت سالمندان، سلامت شناختی، سلامت روانی، سلامت فعالیت های روزانه، خطر زخم بستر
  • سیدکاظم ملکوتی، آرش میراب زاده، پریدخت فتح الهی، مژده صلواتی، شمس الدین کهایی، عزیزه افخم ابراهیمی، طاهر زندی صفحه 11
    اهداف
    به دلیل روند روبه رشد جمعیت سالمند حتی در کشورهای در حال رشد، وجود اختلالات روانی در آنان از مشکلت بهداشتی درمانی این کشورها محسوب می گردد. بدین منظور وجود ابزارهای غربالگری هنجارشده برای انجام مطالعات همه گیرشناسی و بالینی ضروری است. هدف اصلی این تحقیق ساخت نسخه ایرانی فرم 28 سوالی مقیاس سلامت عمومی (GHQ) در سالمندان بود.
    مواد و روش ها
    نسخه فارسی پرسشنامه با مطابقت ترجمه و ترجمه معکوس آن تهیه شد. 204 سالمند ساکن شهرک اکباتان تهران به صورت تصادفی انتخاب شده و این مقیاس تکمیل شد. مصاحبه ساختار یافته CIDI به عنوان ملاک استاندارد برای تعیین تشخیص آزمودنی ها طبق ملاک های DSM-IV انجام گرفت.
    یافته ها
    در فرم ایرانی تغییراتی در طبقه بندی سوالات ایجاد شد و ضرایب پایانی مطلوبی اعم از آلفای کرونباخ (0.94)، تنصیف (0.86)، آزمون-بازآزمون (0.6) به دست آمد. تحلیل عوامل چهار عامل «افسردگی»، «عملکرد اجتماعی»، «اضطراب» و «علایم جسمانی» را مشخص نمود. با انجام آزمون ROC، با حساسیت 0.83 و ویژگی 0.76 بهترین نقطه برش 19.20 به دست آمد. فرم کوتاه 14 سوالی از فرم اصلی استخراج گردید.
    نتیجه گیری
    فرم های 28 و 14 سوالی مقیاس سلامت عمومی از پایانی و اعتبار مطلوبی برای استفاده در مطالعات همه گیرشناسی و بالینی در جمعیت سالمند به ویژه در مناطق شهری برخوردارند. لازم است اعتباریابی فرم 14 سوالی در مطالعات مستقل مورد ارزیابی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: سالمند، مقیاس سلامت عمومی، 28، بیماری روانی، غربالگری
  • معصومه صفاری، فریبا مرادی صفحه 22
    اهداف
    با توجه به روند روبه افزایش جمعیت سالمندان، ترویج بهداشت سالمندی و ارتقا سطح سلامت سالمندان به عنوان یک اولویت بهداشتی مطرح است که باید برای آن برنامه ریزی مناسب انجام شود. بسیاری از مشکلات دوران سالمندی ناشی از شیوه زندگی ناسالم در این دوران است. لذا باید آموزش شیوه زندگی سالم و مراقبت های بهداشتی این دوران به جامعه به ویژه سالمندان مورد توجه خاص قرار گیرد. یکی از راهکارهای مناسب در زمینه ترویج آموزش، استفاده از رابطان بهداشتی است که با همکاری آنان می توان به آسانی آموزش لازم را به خانوارها خصوصا سالمندان انتقال داد. با توجه به اهمیت آموزش و نقش رابطان بهداشتی، این مطالعه به منظور تعیین میزان آگاهی رابطان بهداشت شهرستان شیراز انجام گردید.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت مقطعی به منظور تعیین سطح آگاهی رابطان بهداشت در زمینه شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی در سال 84 انجام گردید. در این مطالعه 320 نفر از رابطان بهداشتی شهرستان شیراز به طور تصادفی انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از نتایج پایلوت بر روی 100 نفر از رابطان در این مورد محاسبه گردید. اطلاعات لازم با استفاده از یک پرسش نامه تهیه شده مربوط به خصوصیات دموگرافیک افراد و سوالات در زمینه شیوه زندگی سالم و مراقبت های لازم در دوران سالمندی با روش مصاحبه حضوری جمع آوری گردید. نتایج حاصله با استفاده از نرم افزار EPI2002 کدگذاری و با تست های آماری توصیف شد.
    یافته ها
    طبق نتایج به دست آمده میانگین سطح آگاهی رابطان بهداشت در زمینه مراقبت های بهداشتی دوران سالمندی 66.9 درصد و میانگین آگاهی آن ها در رابطه با شناخت و پیشگیری از بیماری های شایع سالمندی 66.3 درصد بود.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر نشانگر ضرورت آموزش شیوه زندگی سالم به جامعه و نقش مشارکت مردمی به منظور گسترش سطح آموزشی و حرکت به سوی سالمندی سالم و فعال می باشد.
    کلیدواژگان: سالمندان، شیوه زندگی سالم، رابطان بهداشتی (داوطلبان سلامت)
  • فرحناز محمدی شاهبلاغی صفحه 26
    اهداف
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی است که با هدف کلی تعیین خودکار آمدی و فشار مراقبتی و بررسی ارتباط آن ها در مراقبین عضو خانواده سالمندان مبتلا به آلزایمر مقیم در منزل شهر تهران، در سال 1384 انجام پذیرفته است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 81 نفر از مراقبین عضو انجمن آلزایمر ایران بودند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه مشتمل بر اطلاعات فردی؛ سنجش خود کار آمدی و فشار مراقبتی مراقبین عضو خانواده بود.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد اکثریت واحدهای مورد مطالعه را زنان 60 درصد، با نسبت همسری 56 درصد، متاهل 64 درصد، در سطح تحصیلات سیکل 39 درصد، خانه دار 55 درصد که با سالمند تحت مراقبت در یک خانه به سر می برند (52درصد) تشکیل می داد. 45 درصد این واحدها برای ارائه مراقبت آموزش رسمی نداشتند و 53 درصد نیز از ارایه مراقبت به سالمند خود راضی بودند این در حالی بود که 36 درصد آنان سلامت خود را بد ارزیابی نموده و 35درصد نیز مدعی ابتلا به اختلالات روان بودند. مهم ترین نیاز مراقبتی مراقبین را نیاز به آموزش تشکیل دادته و از نظر آنان اولین اولویت مراقبت دهی به سالمندانشان حمایت و مراقبت روحی و روانی، و به ترتیب در درجات بعدی حمام دادن و رعایت نظافت بیمار قرار داشت. میانگین خودکارآمدی 66.96 (106-29) و فشار مراقبتی 39.43 (65-17) محاسبه شد. این دو متغیر با هیچ یک از متغیرهای منظور در مشخصات فردی مرتبط نبود و بین دو متغیر همبستگی معنی دار 0.539 با P=0.01 برقرار بود.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان داد که دو متغیر خودکارآمدی و فشار مراقبتی مفاهیمی کاملا فردی بوده و به برآورد و ادراک کلی فرد از خود بستگی دارد. از سوی دیگر اگر چه مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر امری استرس آور محسوب می شود. لیکن ارزیابی مراقبین از این استرس به گونه ای نیست که مراقبین، آن را غیر قابل رویارویی تعبیر کنند. به طوری که میانگین در حد متوسط فشار مراقبتی و ارتباط مثبت آن با احساس خودکارآمدی نشان دهنده تعبیر بالنسبه مثبت مراقبین از استرس مراقبت می باشد. یافته های این مطالعه با یافته سایر محققین در حوزه مراقبت همخوان بود.
    کلیدواژگان: خودکارآمدی، فشار مراقبتی، مراقبین عضو خانواده
  • سیما قاسمی، فرشاد شریفی، شهربانو مقصودنیا، فریبا تیموری صفحه 34
    اهداف
    سالمندی به عنوان دوره ای از زندگی تلقی می گردد که با تغییراتی در متابولیسم و سوخت و ساز بدن همراه است. این تغییرات سالمندان را مستعد بروز سوء تغذیه می نماید، چنانچه طی بررسی ها 13-3درصد از سالمندان جامعه مبتلا به سوء تغذیه هستند و این میزان در سالمندان ساکن آسایشگاه بین 60-30درصد است. در این مطالعه تاثیر آموزش به کارکنان پزشکی بهداشتی و مراقبان سالمندان بر وضعیت تغذیه ای سالمندان مقیم آسایشگاه کهریزک شهر تهران در مدت چهار مورد ارزیابی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    192 نفر سالمند از سالمندان علاقه مند به ورود به مطالعه (50 مرد و 142 زن) ساکن در آسایشگاه خیریه کهریزک که 65 سال و بیشتر سن داشتند و به بیماری های کبدی و کلیوی پیشرفته مبتلا نبودند و سابقه عمل جراحی در یک ماه قبل از شروع مطالعه را نداشتند، به طور تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. در این افراد آزمایشات هموگلوبین، هماتوکریت، لیپوپروتیین کم تراکم سرم، لیپوپروتیین پرتراکم سرم، قند خون ناشتا و C.R.P قبل و پس از مداخله اندازه گیری گردید. همچنین ابزارهای بررسی وضعیت تغذیه MNA، بررسی وضعیت مختصر شناختی MMSE، بررسی وضعیت ADL و بررسی خطر زخم بستر Norton توسط کارشناسان تغذیه ارزیابی گردید. سپس تمام کارکنان و مراقبان پزشکی بهداشتی آسایشگاه کهریزک به مدت سه روز در یک کارگاه آموزشی تحت آموزش قرار گرفتند و پس از گذشت چهار ماه مجددا تمام آزمایشات پاراکلینیکی و تست های بالینی فوق انجام گردید. بعد از ورود اطلاعات، تجزیه وتحلیل آماری با نرم افزار آماری SPSS انجام گرفت.
    یافته ها
    به طور کلی بر اساس یافته های حاصل از این تحقیق و بر اساس ابزار بررسی MNA، 35/9درصد از سالمندان قبل از آموزش دچار سوء تغذیه بسیار شدیده بوده اند که این میزان پس از آموزش به 18/3درصد کاهش یافته است. پس از آموزش میانگین آلبومین از 3/98 به 4/11، هموگلوبین از 12/7 به 13/03درصد، هماتوکریت از 37/86 به 38/8 و LDL از 135/13 به 146/25 و F.B.S از 81/92 به 95/8 افزایش یافت و اختلاف معنی دار بود. میانگین HDL از 43/84 به 42/85 رسید و اختلاف معنی دار نبود. وضعیت تغذیه با سن، اختلال در دهان، اختلال در بلع، مصرف داروهای مورد نظر، وضعیت شناختی افراد، وضعیت امتیاز ADL افراد در غذاخوردن و امتیاز نورتون، رابطه معنی دار داشت.
    نتیجه گیری
    براساس یافته های حاصل از پژوهش می توان نتیجه گرفت که آزمایش در بهبود شاخص های تغذیه ای ازجمله آلبومین، هموگلوبین و هماتوکریت موثر بوده و در کاهش تعداد افراد با سوء تغذیه شدید و متوسط نیز موثر بوده است. پیشنهاد می گردد، برنامه های آموزشی تغذیه به صورت مستمر و همراه با مداخله در رژیم غذایی افراد، ارائه گردد.
    کلیدواژگان: سالمندی، تغذیه، آموزش بهداشت
  • هاشم شمشادی، ابوالفضل صالحی صفحه 46
    اهداف
    از آنجایی که پدیده سالمندی با توجه به افزونی جمعیت آن در ملل گوناگون روبه افزایش است، لذا در حال حاضر اغلب کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه جهان توجه به اهمیت برنامه های مختلف اجتماعی و اقتصادی، سالمندی را در برنامه های توسعه خود جای داده اند.
    مواد و روش ها
    با توجه به افزایش شمار سالمندان در کشورمان، توجه خاص به نیازهای مختلف آن ها مستلزم برنامه های تدوین شده ای است که با تغییرات آناتومیکی، نوروآناتومیکی و فیزیکی این گروه ارزشمند جامعه مطابقت داشته باشد.
    یافته ها
    حفظ توانایی های کیفی و کمی گفتار و زبان در دوره سالمندی می تواند نقش ارزشمندی در ارتباط آن ها با جامعه داشته باشد. هر چقدر توانایی برقراری ارتباط در آن ها بیشتر باشد سایر معضلات حاشیه ای که ممکن است به دنبال این عدم ارتباط حاصل گردد نیز کم می گردد.
    نتیجه گیری
    آگاهی و شناخت پدیده سالمندی و تاثیر این پدیده در کلیه اجزا مولد «گفتار» و «زبان» برای عموم درمانگران، خصوصا آسیب شناسان گفتار و زبان حایز اهمیت است. با بررسی اولیه مناسب و تشخیص نوع اختلال گفتار و زبانی سالمند، می توان برنامه درمانی مناسبی را آغاز نمود که این درمان و مداخله زود هنگام می تواند موجب ارتقای همه جانبه ارتباط سالمند با دنیای خارج شود.
    کلیدواژگان: سالمندی و گفتار، سالمندی و زبان، سالمندی و اختلالات ارتباطی
  • علیرضا جزایری، نهاله مشتاق صفحه 51
    سوءمصرف مواد به خصوص مواد افیونی و داروهای تجویزشده توسط پزشکان، به سرعت در حال گسترش میان سالمندان است. بسیاری از اوقات مصرف مواد به منظور رفع تنهایی، تسکین دردهای مزمن و ضعف در سلامت جسمانی آغاز می شود. در موارد دیگر، سوءمصرف مواد افیونی از دوران جوانی به سالمندی کشیده می شود. به هرحال، متاسفانه این مشکل کمتر مورد توجه متخصصان و دست اندرکاران امور اعتیاد و سالمندی قرار گرفته است. به طوری که هیچ اطلاعی از شیوع این اختلال، مشکلات همراه با آن و مداخلات پیشگیرانه و درمانی موثر در دوران سالمندی در دست نیست. این مقاله ضمن تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای شناسایی و درمان سوءمصرف مواد در سالمندان، تعدادی از روش های فوق درمانی در کشورهای دیگر را معرفی و مرور می نماید.
    کلیدواژگان: سوءمصرف مواد، سالمندی، پیشگیری، مداخله درمانی
  • غلامرضا آذری صفحه 56
    فاکتورهای متعددی مشوق مطالعات مربوط به طول عمر و افزایش حداکثر طول عمر و افزایش درصد سالمندان جوامع و افزایش درصد بودجه جوامع که صرف سالمندان می شود از آن جمله اند. دیدگاه های اخیر نسبت به مکانیسم های پیری حاکی از فرایندهای بسیار پیچیده و چندعاملی می باشد که برخلاف دیدگاه های اولیه است که بر علت مشخص مانند اثر یک ژن یا یا از بین رفتن یک عامل کلیدی تاکید می کردند. این مرور مختصر سعی دارد مکانیسم های پیری را در سطوح ملکولی سلولی و سیستمیک بررسی نماید و همچنین جنبه ای مختلف تاثیر متقابل ژنتیک و محیط را مدنظر داشته باشد. تئوری های تکاملی پیری را نتیجه کاهش نیروی انتخاب طبیعی می دانند و در مقابل تئوری های مولکولی بر تنظیم ژنتیکی پیری تاکید دارند و سالمندی را نتیجه تغییرات در ژن می دانند. تئوری های سلولی نیز وجود دارند که مشهورترین آن ها تئوری تلومر است و پیری حاصله از استرس نیز در این گروه قرار دارد. تئوری های سیستمیک قرار دارند که شامل دور گروه اصلی نورواندوکرین و ایمونولوژیک است.
    کلیدواژگان: پیری، تئوری های مکانیسم ها
|
  • Mohammad Taghi Joghataei, Vahid Nejati Page 3
    Objectives
    In the first of 20th century average years of old has not been 50 years, but today it is more than 75 years. The purpose of this study is evaluation of elderly health status in Kashan including psychological health, cognitive health, balance and gait status, nutrition health and risk of bed sore. Practical goal of the study is assessment of health needs in elderly and prevention of the common disease of elderly in society.Methods & Materials: The population of this descriptive analytical research were Kashanian with age of 55 and more. The sampling method had used in this research was simple incidental method. For gathering the information, the questionnaire was referred to the elderly and they filled the supposed questionnaires.
    Result
    the two-common disease are musculoskeletal and cardiovascular (41.7%). Base on finding 63.8% of Kashan elderly are at the risk of nutrition deficiency and 5.8% have nutrition deficiency. The geriatric depression scale used for evaluation of depression. There is 34.2% elderly with severe depression. Five percent of them have severe cognitive disorders, other 47.5% have mild one and 17.5% with cognitive health. The activity of daily living is in 81. 7% of population without any dependence and in 13.3% with dependence and in 5% with complete dependence. The risk of bed sore is in 3.3% of population very high.
    Conclusion
    the high frequency of Kashan elderly problems shows that this society needs rehabilitation and treatment. The education priorities in this population are " Prevention of musculoskeletal and cardiovascular disease.
    Keywords: Elderly health, Cognitive health, Psychological health, Activity daily living activities, Bed sore risk
  • Seyed Kazem Malekooti, Arash Mirabzadeh, Paridokht Fathollahi, Mozhde Salavati, Shamsodin Kahali, Azize Afkham Ebrahimi, Taher Zandi Page 11
    Objectives
    Given the increasing trend of old population even in the developing countries, mental disorders of elderly are public health problems in these countries. Access to valid and reliable screening instruments is needed for conducting community surveys and clinical trials. The main objective of this study is to provide the Iranian version of the General Health Questionnaire-28 (GHQ) in old people.Methods & Materials: The GHQ-28 Persian version was developed by translation and back translation. 204, subjects 59 years or older, who were chosen randomly from residents of Ekbatan, district of Tehran, the capital city of Iran, completed the GHQ-28 Composite International Diagnostic Interview (CIDI) was used to establish a gold standard diagnosis of major depressive disorders.
    Results
    GHQ-28 was found to be an internally consistent measure. Alpha, split-half coefficients and test-retest reliability were 0/94, 0/86 and 0/6 respectively. Four factors were extracted by using factor analysis and the principle component analysis (varimax rotation): "depression, anxiety, somatic symptoms, social function". Using Receiver Operating Curve (ROC) analysis, the ptimum cutoff score for GHQ-28 is 19/20, yielding a sensitivity of 0/83 and a specificity of 0/76. GH0-28 was derived from a long form.
    Conclusion
    The long and short forms of GHQ have excellent properties as screening instruments for mental disorders in older dwellers in Iran, particularly in urban areas, as presented in our finding.
  • Masoomeh Saffari, Fariba Moradi Page 22
    Objectives
    The education promotion of elderly health is an Important preference of health that should be planned for it. Several problems of elderly are supposed to be due to life style so the community education of healthy life style should be considered. The appropriate approach to achieve those objectives is to use of female health volunteers for transformation of this education to families.Methods & Materials: To determine the level of knowledge of health voluntaries about healthy life style for prevention of problems in elderly period, in Shiraz. Method & Materials: In a cross-sectional study, 320 health voluntaries were selected by randomized method. The sample size was calculated with the results. A pilot study on one hundred with use of a questionnaire contain of 5 demographic questions and 32 questions about life style including nutrition, prevention of disease, oral health's and health advices. They filled the questionarie's and the data were entered in EPI 2002 software and were analyzed by descriptive tests.
    Results
    The mean age all of 320 health were 33.7 years, with standard deviation of 8.6 years. The knowledge level of them in health advices were 15% weak, 66.9% medium and 18.2% well. In oral health 21.6% well, 61.3% medium & 7.2% well. In prevention of disease 37% weak, 62.2% medium and 9% well, in nutrition 24.6% weak, 69.3% medium and 5.9% well. Overall the level of knowledge of health volunteers about life style were 20.9% weak, 65.5% medium and 13.8% well.
    Conclusion
    In the aim achieving to their approaches program of health, volunteers was started by Ministry of Health in 1990. This program was performed by the aim of health promotion in these group with participation of themselves. Till now they have trained in the recognition of health problems and healthy approach to them.So, the volunteers transfer their knowledge to community specially to under their coverage. At present the health problems are not only due to infection disease but also problems and deaths are now consider regarding to unhealthy life styles, so elder people as an important population subgroup should receive healthy life style education and so to their families. This study reveals that volunteer's knowledge level about health life style in satisfaction (85.4% of them were abbot weak to moderate level). The worst result in their knowledge is about nutritional information (only 5.9% were in good level), and the best result were over health advices regarding to matters of exercise appropriate way of sleeping, sitting and prevention of osteoporosis (18.2% were in good level). This by attention to importance of matter of elderly age, education of health volunteers and employees and by tum the different subgroup of community should be programmed.
    Keywords: Elderly, Healthy life style, Health volunteers
  • Farahnaz Mohamadi Shahbalaghi Page 26
    This study with a co relational design has conducted to determine relationship between caregiving strain and self-efficacy in family caregiver of patient with Alzheimer. Accessible sample of the study consisted of 81 family caregivers that all of them were member of Iranian Alzheimer Association. Data was gathered by demographic, self-efficacy and care giving strain questioners. Findings showed the most of the subjects were female (%60), spouse of care giving recipient (56%), married (64%), reside in same household (55%), 49% under high school education, 45% of them havent taken formal courses about the care of the patients, 53% of them were satisfied about providing of care, 36% reported bad health status. The most important caring needs consisted education for better care providing. the Mean of self-efficacy was 66/96 (29-106) and strain 39/43 (17-65). There were not any relations between strain and self-efficacy with demographic variables. There was positive significant Pearson correlation (r=0/539, p=O/ 01) between self-efficacy and strain. Findings indicated that self-efficacy and care giving strain are subjective and individualized concepts. Care giving to elderly patients is a stressful event but moderate co-relationship shows that caregivers apprise the stress of care giving as a constructive and controllable manner.
    Keywords: Care giving, Strain, Self-efficacy
  • Sima Ghasemi, Farshad Sharifi, Shahrbanoo Maghsoodnia, Fariba Teymoori Page 34
    Objectives
    Aging is natural course of life which accompanied by changes of metabolism. The exchanges susceptible elderly to malnutrition in researched was do in this back ground about 3-13% of aged population involved to malnutrition that this rate increased to 30-60% in initialized elderly. In this study, we assessed the effects of medical care staff's education on nutritional situation of elderly livid in KAHRIZAK charity Foundation in TEHRAN during 4 months.Methods & Material: 192 elderlies which lived in KCF and equal or older than 65 satisfied in including to this study randomly. (50 males and 142 females) although for inclusion they had not involved to an staged liver and renal disease and had not history of surgery during one months before initiated of study. We checked HB, HCT, LDL, HDL, FBS, CRP, ALB, although assessed MNA, MMSE, ADL, Norton sore before and after educational intervention. Educational workshop operated for medical and nursing staffs of KCF during 3 days. Clinical and Para clinical assessments did 4 months, again, after that, and collected data entered to EXEL and analyzed by SPSS soft wares.
    Results
    Before educational intervention 35.9% of elderly had very sever or severe malnutrition that after intervention decreased to 18.3% mean of ALB, HB, HCT, LDL, F.B.S increased after intervention and significant (p<0/05). Nutritional situation correlated to age, mouth and swallowing disorders, poly pharmacy, cognitive condition, ADL score in eating and Norton scores significant.
    Conclusion
    Base of this findings is concluded medical and nursing staffs nursing homes has significant effects on decrease of moderate and severe malnutrition in elderly. Education in this instated have to continues and not cross over like this study for significant Paraclinical improvements of nutritional indicators.
    Keywords: Aging, Nutrition, Health Education.
  • Hashem Shemshadi, Abolfazl Salehi Page 46
    As the elderly census rising in the world, most of the developed and developing countries are engaged with implementation of many different geriatric programs in their governing agendas. As such increament includes Iran as well, Therefore providing many social, educational and economical programs which all must focus upon the elderlies well living style are considered crucial. Preserving the speech and language capablities are significant in elderlies communication with their environmental world. As they enable in more precise communication, get able to resolve their specific needs and even bring at ease many of their specific problems. Speech and language pathologists are assumed to be familiar with the anatomical, neuroanatomical and functional changes which normally occurring during eldarly periods. Evaluations of such decline in respect to proper diagnosis of any speech and language disorder, provides a proper planning in rehabilitational remedies in any possible geriatric speech and language disorders.
    Keywords: Elderly, Geriatric Speech, Geriatric language, Speech rehabilitation
  • Alireza Jazayeri, Nahaleh Moshtagh Page 51
    substance abuse' specially opiates and prescribed drugs are spreading among the older adults. Most of the time it begins as an attempt to medicate chronic pains, medical conditions and loneliness. In other instances, it simply is the continuation of a problem that begun in young adulthood. But scholars and specialists in both fields of Addiction and Gerontology, rather neglected this fast growing problem, to the extent that we almost have no data on the epidemiology, prevention and treatment modalities among the substance abusing old adults in Iran. This paper reflects the necessity of designing age specific programs to identify and treat this group. Besides, some of the most effictive methods of treatment in other countries are reviewed.
    Keywords: Substance abuse, Aging, Prevention, Therapeutic, Intervention
  • Gholam Reza Azari Page 56
    Several factors have incentive role for study of aging which includes increasing of the average and maximum of human life span, the increase in percentage of elderly in the societies and proportion of the national expenditure utilized by them. The Recent views of aging indicating that aging is extremely a complex multifactorial process despite of earlier views about definite cause aging like gene or decline of a key factor(1). This brief review tries to inspect aging at the molecular, cellular, and systemic levels; and consider interaction between genetic and environmental factors. Evolutionary theories argue that aging results from a decline in the force of natural selection. On the other hand, molecular theories emphasis on the genetically regulation of aging and argue that aging results from changing in genes. There are cellular theories that telomere theory is most famous. Stress induced aging is in this group too. free radical theory is next known way for cellular damages. Finally, we see systemic theories that contain two main groups, neuroendocrine and immunologic theories.
    Keywords: Aging, Theories, Mechanisms