فهرست مطالب

خردنامه صدرا - پیاپی 47 (بهار 1386)

نشریه خردنامه صدرا
پیاپی 47 (بهار 1386)

  • 104 صفحه، بهای روی جلد: 6,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/04/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سرمقاله
    صفحه 2
  • نگاهی جدید به مقدمات، جایگاه و آثار بحث زیادت وجود بر ماهیت
    زهرا مصطفوی صفحه 4
    یکی از مباحث فلسفی که جایگاه واقعی آن مورد غفلت واقع شده، بحث زیادت وجود بر ماهیت است. بررسی دقیق این بحث بر اساس نظریه اصالت وجود و اتحاد خارجی آن با ماهیت به تفسیری خاص از کلمات صدرالمتالهین نیازمند است. برداشت خاص از نظریه اصالت وجود صدرایی و رابطه ماهیت با وجود، تصحیح تفسیر و تبیین جایگاه بحث زیادت وجود بر ماهیت، بررسی آثار فلسفی این بحث، تفسیر کلام اشعری در اتحاد معنوی وجود و ماهیت، اصلاح نگرش به بحث الحق ماهیته انیته، توضیح نظریه شبح در وجود ذهنی بر اساس اصالت وجود و ماهیت، ارایه راه حل برای آن و تبیین وجود کلی طبیعی در خارج، از مسایل بهم تنیده ای است که در این مقاله با ابتکارات گوناگون به شرح و حل آنها پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: وجود، زیادت، شبح، اصالت ماهیت، ماهیت، انیت، اصالت وجود
  • مقایسه میان نظر ملاصدرا و فارابی درباره رئیس اول مدینه
    رضا اکبریان صفحه 16
    یکی از پرسشهایی که اخیرا مطرح شده این است که ملاصدرا پایه گذار مشرب جدید در فلسفه و عرفان به عقل معاش انسانها عنایتی نداشته و رویکرد مسلط در تفکر و اندیشه او پرداختن به عقل معاد و امور معنوی و اخروی مردم بوده است و اگر مطالبی هم در این زمینه دارد بر گرفته از مطالب فلاسفه پیشین چون فارابی و ابن سینا بتبع افلاطون و ارسطو می باشد. بدین سبب بر آن شدیم تا نظریات این فیلسوف شیعی را درباره رییس اول مدینه و شرایط و صفات او که یکی از مسایل مهم فلسفه سیاسی است و از ارزش تطبیقی بالایی برخوردار است، در مقایسه با نظریات فارابی عرضه نماییم تا معلوم شود که چگونه او توانسته در پرتو تعالیم قرآنی و روایی بخصوص تعالیم امامان شیعه که بخش قابل توجهی از آنها ناظر به مباحث سیاسی و اجتماعی است، نظریات جدیدی ارایه بدهد. پر واضح است که او نمی توانسته نسبت به آنها بی تفاوت مانده و به تفسیر و تبیین آنها نپردازد.
    کلیدواژگان: رئیس اول مدینه، فلسفه سیاسی، فارابی، ملاصدرا
  • ابتکارات فلسفی ملاصدرا و نقش آنها در نظریه عالم صغیر و انسان کبیر
    رضا اکبری صفحه 45
    ملاصدرا درباره رابطه عالم صغیر و انسان کبیر مطالب فراوانی را در کتابهای خود ذکر کرده و این مساله برای او آنقدر اهمیت داشته که وعده نگارش کتاب مستقلی را در اینباره داده است. در نظریه ای که ملاصدرا در این مورد ارایه کرده است مبانی فلسفی او از جایگاه رفیعی برخوردار است. اصالت وجود، وحدت حقیقت وجود، تشکیک وجود، فقر وجودی، حرکت جوهری، عوالم کلی وجود، نفی نظام جنسی و فصلی و قوس صعود و نزول از جمله مبانی اثرگذار در نظریه ملاصدرا در این زمینه است. ملاصدرا بیان می کند که انسان با دست یازیدن به مرتبه عقل بالفعل، عالم صغیر و بلکه انسان کبیر است. جهان به دلیل وحدتی که دارد انسان کبیر است. در نظریه ملاصدرا انسان کامل از جایگاه رفیعی برخوردار است.
    کلیدواژگان: انسان کبیر، اصالت وجود، جهان شناسی، عالم صغیر، انسان شناسی
  • جستاری در باب نسبت عالم با خدا با نگاه ویژه به غزالی و ابن رشد
    عبدالله نیک سیرت صفحه 54
    از هنگام ترجمه متون فلسفی یونانی به زبان عربی در قرن دوم هجری و اقبال چشمگیر دانشمندان و حکمای اسلامی به اندیشه های فلسفی و کلامی و عرفانی آنها و امتزاج و اختلاط آن آرا و افکار با عقاید و معارف اسلامی، نزاع و اختلاف بین متشرعین و تمام کسانی که دغدغه حفظ اندیشه های ناب دینی را در سر می پرورانند از یکسو و اندیشمندان و فلاسفه ای که سعی در توانا نمودن و استدلالی کردن مبانی و مبادی دینی را داشته اند از سوی دیگر، در گرفت.
    این نزاع و درگیری بویژه در قرن چهارم و پنجم شدت بیشتری یافت و با شتاب فزاینده ای سراسر مجامع علمی و مراکز دینی آن زمان را در بر گرفت. در این بین یکی از محوری ترین مسایل مورد اختلاف بین فلاسفه و متکلمان مساله ازلیت عالم و نسبت آن با خدای متعالی بوده است. جالب است بدانیم که همین مساله ازلیت عالم بهمراه دو مساله دیگر یعنی علم باری تعالی به جزییات متغیره و معاد جسمانی سه مساله مهمی بودند که بسبب آنها ابوحامد غزالی فتوای کفر فلاسفه را در قرن پنجم هجری صادر کرد.
    کلیدواژگان: نسبت عالم با خدا، غزالی، ابن رشد، فاعلیت بالاراده، فاعلیت بالطبع، فاعلیت خدا
  • خیال در مقام توجیه و تبیین از فارابی تا صدرالمتالهین
    نادیا مفتونی، احمد فرامرز قراملکی صفحه 68
    خیال بمثابه قوه ای از قوای نفس مورد توجه فارابی است ولی مباحث توجیه خیال بشیوه متاخران در آثار وی مطرح نیست. ابن سینا قوه خیال را ضمن قوای متعدد دیگر برای نفس به اثبات می رساند و ملاک تعدد و تعداد قوا را به دست می دهد. سهروردی قوای سینوی را با این هدف که ادراک خیالی را توسط عالم مثال مورد دو گونه داوری قرار گرفته است. همانگونه که گروهی از حکما تبیین تخیل و اموری چون وحی، معاد، خوارق عادت، رویا،... را موقوف بر عالم مثال می دانند، گروهی دیگر همه این امور را توسط قوه خیال تبیین می نماید.
    کلیدواژگان: قوه خیال، جسمانی، تعدد قوا، عالم مثال، مجرد
  • تصحیح شرح بیتی از گلشن راز تالیف محقق دوانی
    دکترمحسن جاهد، سحر کاوندی صفحه 81
    گلشن راز اثر شیخ محمود شبستری یکی از برجسته ترین منظومه های عرفانی بشمار می رود که در تبیین و تشریح هر سخن از آن تلاشهای بی شماری صورت گرفته است. علامه محقق دوانی از جمله بزرگانی است که رساله ای مختصر در شرح بیتی از گلشن راز دارد:«تفکر رفتن از باطل سوی حق، به جزء اندر بدیدن کل مطلق» او این بیت را از نگاه عرفانی شرح کرده است.
    از این رساله نسخ متفاوتی در دست است که گاهی در آنها پراکندگی و تفاوت به چشم می خورد. رساله حاضر تصحیحی است از این رساله علامه دوانی که بطور مستدل و با توضیح لازم ارایه شده است.
    کلیدواژگان: گلشن راز، محقق دوانی، تصوف، صفات، تعین، شبستری، عرفان، اسماء، اعیان ثابته، تمثل
  • معرفی کتاب
    صفحه 91
|
  • A New Approach to the Preliminaries, Place, and Effects of the Issue of Addition of Existence to Quiddity
    Zahra Mustafawi Page 4
    One of the philosophical issues whose true place and significance have been neglected is the addition of existence to quiddity. An accurate study of this issue on the basis of the doctrine of the principilaity of existence and its external unity with quiddity requires a specific interpretation of Mulla Sadra’s words.In this paper the writer has tried to provide a specific interpretation of Mulla Sadra’s doctrine of the principiality of existence and the relation between quiddity and existence, correct the interpretation and explanation of the place of the issue of the addition of existence to quiddity, study the philosophical works related to this topic, interpret Ash’arites’ words concerning the semantic unity of existence and quiddity, modify the view of the issue of “God’s existence is the same as His quiddity”, explain the theory of apparition in mental existence on the basis of the principiality of existence and quiddity, present a solution for it, and clarify the existence of natural universal in the outside. In doing so, the writer has tried to follow a number of innovative approaches.
    Keywords: existence, existence, quiddity, apparition, addition, principiality of existence, principiality of quiddity
  • A Comparison of the Ideas of Mulla Sadra and Farabi Concerning the " Ruler of the Ideal City"
    Reza Akbarian Page 16
    One of the objections that has recently been raised against Mulla Sadra is that he was merely the founder of a new school of philosophy and gnosis, without being interested in human beings’ livelihood. Accordingly, his main concern was people’s perception of resurrection and spiritual and otherworldly affairs, and even if he discussed people’s livelihood, he had adopted his ideas in this regard from his predecessors, such as Farabi and Ibn Sina, who themselves followed Plato and Aristotle. Therefore, the writer decided to compare the views of this philosopher concerning the ruler of the ideal city and his characteristics, which is one of the important issues in political philosophy and enjoys a high comparative value, with those of Farabi. In this way, we will understand how he developed his new theories in the light of Qur’anic and hadithi teachings, particularly, those of Shi’ite Imams. A considerable part of these theories pertain to political and social issues. Obviously, he could not have remained heedless to them and resisted interpreting and explaining them.
    Keywords: ruler of the ideal city, Farabi, political philosophy, Mulla Sadra
  • Mulla Sadra's Philosophical Innovations and their Impacts on the Theory of the Microcosm and the Macroanthropo
    Reza Akbari Page 45
    Mulla Sadra has extensively discussed the relation between the microcosm and the macroanthropo in his books. This issue was so important for him that he promised to write an independent book on it. The philosophical principles underlying his theory in this regard enjoy a sublime nature. The principiality of existence, the unity of the reality of being, the gradation of being, ontological indigence, the trans-substantial motion, the universal worlds of existence, the negation of the system of genus and differentia, and the arcs of descent and ascent are among the most fundamental principles influencing Mulla Sadra’s theory concerning the microcosm – macroanthropo relation. He argues that, by attaining the level of the actual intellect, man turns into the macrocosm and even the macroanthropo. Due to its unity, the world is also a macroanthropo. The perfect man is of a high status in Mulla Sadra’s theory.
    Keywords: macroanthropo, principiality of existence, cosmology, microcosm, anthropology
  • A Study of Relation between God and the World in Ghazzali and Ibn Rushd
    Abdullah Niksirat Page 54
    The translation of Greek philosophical works into Arabic started in the 2nd century (AH) At that time, Islamic scientists and philosophers were greatly impressed by Greek philosophical, theological, and Gnostic thoughts. As a matter of the combination of these thoughts with Islamic ideas and teachings, a number of conflicts rose between exoteric religious scholars and those who tried to protect pure religious thought, on the one hand, and the thinkers and philosophers who intended to consolidate religious fundamental principles by adducing logical arguments, on the other hand.These conflicts became more serious in the 4th and 5th centuries (AH) and spread to all scientific and religious centers of that time with an increasing speed. At this time, one of the most basic problems causing debates among philosophers and theologians was the issue of the eternity of the world and its relation to Almighty God. Interestingly enough, this issue, as well as two others, namely, the necessary Being’s Knowledge of changing particulars and corporeal resurrection, were the three important problems because of which Ghazzali gave the decree of the excommunication of philosophers in the 5th century (AH).
    Keywords: the relation of the world to God, Ghazzali, Ibn Rushd, natural activity, voluntary activity, God's Activity
  • Imagination in the Context of Justification and Explanation: From Farabi to Mulla Sadra
    Nadia Maftuni, Ahad Faramarz Qaramaleki Page 68
    Farabi deals with imagination as one of the faculties of the soul; however, unlike his succeeding philosophers, he does not discuss the issues related to its justification in his works. Ibn Sina demonstrates the existence of the imaginal faculty, besides other faculties, for the soul, and provides a criterion for the plurality of faculties. Suhrawardi refutes the Sinan faculties in order to clarify imaginal perception through the imaginal world. Mulla Sadra’s ideas concerning the rejection or demonstration of the imaginal world have been judged in two different ways. A group of philosophers believe that explaining imagination and issues such as revelation, resurrection, supernatural events, dreams, etc. depend on the imaginal world. Anther group believe that all of them can be clarified through the imaginal faculty.
    Keywords: imaginal faculty, non, material, imaginal world, plurality of faculties
  • A Correction of Muhaqqiq Dawani's Commentary on a Couplet in Gulshan-i Raz
    Muhsen Jahid, Sahar Kawandi Page 81
    Gulshan-i raz, written by Shaykh Mahmud Shabistari, is one of the most outstanding gnostic compositions in verse and each couplet of which has been frequently explained and analyzed. ‘Allamah Muhaqqiq Dawani is one of the great thinkers who has written a short treatise as a commentary on a couplet in Gulshan-i raz.He has commented on that couplet following a gnostic and mystic approach. In the various copies of the treatise that are available, we can witness certain differences. The present treatise is a correction of ‘Allamah Dawani’s treatise and includes all the necessary explanations.
    Keywords: Gulshan, i raz, mysticism, Shabistari, names, Muhaqqiq Dawani, attributes, gnosis, archetypes, individuationdesignation of apparition