فهرست مطالب

Inflammatory Diseases - Volume:11 Issue: 1, 2007

Journal of Inflammatory Diseases
Volume:11 Issue: 1, 2007

  • 84 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/04/25
  • تعداد عناوین: 15
|
  • سرمقاله
  • ده سال تلاش
    صفحه 5
  • سورنا وهبی، راشین علیایی صفحه 7
    زمینه
    مطالعه های اخیر نشان داده که آثار سمی کلرهگزیدین به باکتری محدود نبوده و برای انواع سلول ها از جمله اسپرم، نوتروفیل، ماکروفاز، سلول اپی تلیال، اریتروسیت و فیبروبلاست لثه نیز سایتوتوکسیک است.
    هدف
    این مطالعه به منظور تعیین اثر سیتوتوکسیک کلرهگزیدین بر روی فیبروبلاست های رده L929 موش انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی، فیبروبلاست های L929 موش در محیط کشت حاوی FBSبا غلظت های0.2، 0.12 و 0.009 درصد کلرهگزیدین به مدت 30 ثانیه، 1 دقیقه و 5 دقیقه مجاورت داده شدند. سپس محیط کشت خارج و سلول ها سه مرتبه با RPMI (محیط کشت) شستشو داده شده و در محیط کشت جدیدی همراه رنگ MTT به مدت 4 ساعت انکوبه شدند. سیتوتوکسیسیته کلرهگزیدین، آنزیم دهیدروژناز میتوکندریال سلول زنده را تحت تاثیر قرار می دهد؛ بنابراین این آنزیم قادر به احیای MTT و تبدیل آن به کریستال فرمازان در صورت وجود سایتوتوکسیسیته نیست. در نهایت دانسیته اپتیک تغییرات رنگ توسط ELISA-reader اندازه گیری شد.
    یافته ها
    کلرهگزیدین در غلظت های 0.2، 0.12 و 0.009 و زمان های 30 ثانیه، یک و 5 دقیقه سیتوتوکسیک بود. آزمون ANOVA تفاوت معنی داری در توکسیسیته در غلظت ها و زمان های مختلف نشان نداد.
    نتیجه گیری
    با توجه به توکسیسیته کلرهگزیدین در غلظت ها و زمان هایی کمتر از موارد کاربرد بالینی، کاربرد محتاطانه کلرهگزیدین و انجام مطالعات مشابه برای تعیین غلظت موثر و ایمن پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: کلرهگزیدین، فیبروبلاست، سیتوتوکسیک، لثه
  • مهرزاد سرابی صحنه سرایی، حسن جهانی هاشمی صفحه 12
    زمینه
    جنین زنانی که سابقه آلودگی به توکسوپلاسما نداشته باشند، در دوره بارداری در معرض خطر توکسوپلاسموز مادرزادی قرار دارد. تعیین شیوع توکسوپلاسما در خانم هایی که در آستانه ازدواج هستند تا حد زیادی نشان دهنده جمعیت در معرض خطر است.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین شیوع سرولوژیک توکسوپلاسما در دختران مراجعه کننده به آزمایشگاه برای آزمایش های پیش از ازدواج انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی در سال 1381 در مرکز پزشکی جامعه نگر قزوین انجام شد. 400 نفر از دختران در آستانه ازدواج مورد آزمایش قرار گرفتند. برای سنجش آنتی بادی IgG ضدتوکسوپلاسما در سرم افراد از آزمون ایمونوفلورسانس غیرمستقیم استفاده شد. سرم های با عیار £ 1:20 مثبت در نظر گرفته شدند.
    یافته ها
    به طور کلی %34 افراد مورد بررسی از نظر IgG ضد توکسوپلاسما مثبت بودند. میانگین سنی افراد با سرولوژی مثبت از افراد منفی بیشتر بود (P<0.02). شیوع سرولوژی مثبت توکسوپلاسما برحسب محل سکونت (شهر/ روستا) اختلاف معنی دار نداشت، ولی با سطح تحصیل ارتباط منفی نشان داد (P<0.03).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها توصیه می شود اصول پیشگیری از توکسوپلاسموز مادرزادی قبل از بارداری به مادران آموزش داده شود.
    کلیدواژگان: توکسوپلاسما، سرم شناسی، زنان
  • فرزاد رجایی، پرویز بزی صفحه 18
    زمینه
    غشای پایه آندومتر رحم نقش مهم و اساسی در لانه گزینی جنین دارد. مطالعه ها نشان داده اند که میزان لانه گزینی در سیکل های تحریکی نسبت به سیکل های طبیعی به دلیل اثرات سوء داروهای به کار گرفته شده بر روی بافت آندومتر کمتر است.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین تغییرات فراساختاری غشای پایه آندومتر رحم موش به دنبال استفاده از داروهای محرک تخمک گذاری انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی در سال1384 در بوشهر و قزوین انجام شد. نمونه های بافتی از آندومتر 30 موش حامله با سیکل طبیعی (گروه شاهد) و 30 موش حامله با سیکل تحریکی (گروه تجربی) در زمان لانه گزینی (120 ساعت پس از تزریق hCG) تهیه شد. تحریک تخمک گذاری با تزریق PMSG (واحد 10) وhCG (واحد 10) انجام شد. نمونه ها برای بررسی با میکروسکوپ الکترونی آماده شدند و مطالعه کیفی (از جهت کدورت الکترونی) و کمی (افزایش ضخامت غشای پایه) بر روی میکروگراف ها انجام گرفت. داده ها با آزمون آماری من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    مطالعه کیفی، توسعه قابل ملاحظه RER، افزایش تعداد میتوکندری ها و افزایش کدورت الکترونی غشای پایه را در گروه تجربی نشان داد. مطالعه کمی نیز افزایش ضخامت کلی غشای پایه و ضخامت ناحیه تیره را در گروه تجربی (0283±0.0777 و 0.158±0.00827) در مقایسه با گروه شاهد (0.239±0.0082 و 0.155±0.0111) نشان داد که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (P<0.05).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها ممکن است داروهای محرک تخمک گذاری با تغییر در ساختمان غشای پایه آندومتر، سبب کاهش لانه گزینی شوند.
    کلیدواژگان: تحریک تخمک گذاری، غشای پایه، رحم، آندومتر
  • صفدر مهدوی فرد، بمانعلی جلالی صفحه 24
    زمینه
    آزمون فروکتوزامین یا پروتئین های گلیکوزیله پلاسما جهت پایش کوتاه مدت دیابت استفاده می شود. میزان فروکتوزامین به غلظت قندخون، پروتئین های پلاسما و نیمه عمر آنها بستگی دارد. بعضی از محققین معتقدند بدون در نظر گرفتن میزان پروتئین، سنجش فروکتوزامین جهت پایش دیابت ارزشی ندارد.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین رابطه بین فروکتوزامین، آلبومین و پروتئین تام و اثر عمل تصحیح فروکتوزامین بر قابلیت این آزمون انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بررسی روش در سال 1382 بر روی 50 فرد دیابتی مراجعه کننده به مرکز دیابت یزد انجام شد که به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. از بیماران انتخاب شده طی دو ماه نمونه خون تهیه شد. نمونه اول در انتهای ماه اول جهت سنجش فروکتوزآمین و نمونه دوم در انتهای ماه دوم جهت سنجش فروکتوزآمین و هموگلوبین گلیکوزیله گرفته شد. فروکتوزامین به روش رنگ سنجی بر اساس احیا ماده کروموژن نیتروبلو تترازولیوم و هموگلوبین گلیکوزیله بر اساس کروماتوگرافی تعویض یون اندازه گیری شد. داده ها با آزمون همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    ضریب همبستگی بین فروکتوزامین، فروکتوزامین تصحیح شده با آلبومین، تصحیح شده با پروتئین تام و هموگلوبین گلیکوزیله به ترتیب 0.94، 0.9 و 0.889 به دست آمد (P<0.001). بین میزان فروکتوزامین و آلبومین و پروتئین تام رابطه ای دیده نشد. میانگین آلبومین و پروتئین تام به ترتیب برابر 4.3 و 6.3 گرم بر لیتر به دست آمد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها به نظر می رسد وقتی میزان آلبومین و پروتئین تام در دامنه طبیعی قرار دارد، عمل تصحیح فروکتوزامین برقابلیت این آزمون در پایش دیابت اثری ندارد.
    کلیدواژگان: فروکتوزامین، دیابت شیرین، آلبومین ها، پروتئین ها، پلاسما
  • پرویز ایازی، قسمت محمدزاده، فرشته آرین فر صفحه 28
    زمینه
    بیماری کاوازاکی یک واسکولیت حاد خود محدود شونده دوران کودکی است که با تب ، ورم ملتحمه غیرچرکی دوطرفه ، قرمزی لب ها و مخاط دهان، تغییرات در دست و پا، بثورات پوستی و لنفادنوپاتی گردنی تظاهر می کند.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین علایم بالینی و آزمایشگاهی بیماری کاوازاکی در کودکان مبتلا به کاوازاکی بستری در بیمارستان قدس قزوین انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی، پرونده 29 بیمارکه از فروردین 1373 تا فروردین 1384 در بیمارستان قدس بستری و با تشخیص بیماری کاوازاکی تحت درمان قرار گرفته بودند، بررسی شد. خصوصیات سن ، جنس، تغییرات بالینی، یافته های آزمایشگاهی و شیوع فصلی بیماری بررسی و ثبت شد.
    یافته ها
    از 29 بیمار مورد بررسی، 20 نفر (%69) مذکر و 9 نفر(%31) مونث و نسبت موارد بیماری مذکر به مونث 1 به 0.45 بود. میانگین سن ابتلا 4.95±2.96 سال و محدوده سنی 7 ماه تا 11 سال بود. %37.9 از موارد بستری در فصل زمستان و %34.5 در فصل بهار و بیش ترین آمار مبتلایان (%34.5) در سال 1380 بود. علایم بالینی شامل تب (%100)، تغییرات در لب و دهان (%96.6)، تغییرات در انتهاها (%79.3)، التهاب ملتحمه (%75.8)، بثورات (%58.6) و لنفادنوپاتی (%58.6) بود. اکوکاردیوگرافی در %14 موارد غیرطبیعی و فقط در یک مورد اتساع عروق کرونر وجود داشت. علایم آزمایشگاهی شامل ESR بالا (%75.9) ، CRP مثبت (%62.1)، ترومبوسیتوز (%44.8)، لکوسیتوز (%37.9) بود.
    نتیجه گیری
    بیماری کاوازاکی از نظر تظاهرات بالینی مشابه بسیاری از بیماری های تب دار است. لذا پیشنهاد می شود کودکان با تب طول کشیده و عدم پاسخ به درمان از نظر بیماری فوق بررسی شوند.
    کلیدواژگان: سندرم مخاطی پوستی غدد لنفاوی، واسکولیت، کودکان
  • صدیقه کمالی، سیدنورالدین موسوی نسب صفحه 34
    زمینه
    اختلال های وازوموتور به طور معمول با پیامدهایی چون سردرد، اختلال خواب و غیره همراه هستند که به طور دقیق نمی توان آنها را به تغییرات هورمونی ایجاد شده در دوران یائسگی نسبت داد.
    هدف
    مطالعه به منظور تاثیر هورمون درمانی و فنون آرام سازی بر پیامد اختلال های وازوموتور یائسگی انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1383 انجام شد، 90 نفر از زنان یائسه شهر زنجان که از علایم وازوموتور رنج می بردند و به مطب های خصوصی متخصصان زنان و زایمان یا ماماها مراجعه کردند، به طور آسان انتخاب و سپس به صورت تصادفی در سه گروه هورمون درمانی جای گزینی، فنون آرام سازی و شاهد قرار گرفتند. ابزار گرد آوری داده ها پرسش نامه بود که به روش مصاحبه قبل و بعد از مداخله تکمیل شد و داده ها با آزمون های آماری تی، مجذور کای، تی زوج و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    تمرین های آرام سازی و هورمون درمانی هر دو سبب کاهش شدت علایم وازوموتور (سردرد، اختلال خواب، افسردگی، تحریک پذیری و اضطراب) نسبت به قبل از درمان شدند که این اختلاف در مقطع بعد از درمان بین گروه های آرام سازی و هورمون درمانی با گروه شاهد از نظر آماری معنی دار بود (P<0.05). البته آرام سازی در کاهش شدت افسردگی موثرتر بود.
    نتیجه گیری
    براساس یافته ها، به نظر می رسد هورمون درمانی و فنون آرام سازی هر دو از درمان های موثر بر پیامد اختلال های وازوموتور هستند، ولی آرام سازی در کاهش شدت افسردگی موثرتر است.
    کلیدواژگان: هورمون ها، یائسگی، اختلال های وازوموتور
  • احمد خلیلی، سن جهانی هاشمی، حمزه علی جمالی صفحه 41
    هدف
    مطالعه به منظور مقایسه وضعیت بهداشت محیط و ایمنی مدارس عادی- دولتی بامدارس غیر انتفاعی شهر قزوین انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی که در سال 1380 انجام شد، از 252 مدرسه ناحیه 1 و 2 شهر قزوین تعداد 68 مدرسه (%27) شامل 48 مدرسه دولتی و 20 مدرسه غیر انتفاعی به طور تصادفی انتخاب و اطلاعات مربوط به وضعیت بهداشت محیط و ایمنی آنها جمع آوری و با استانداردهای موجود مقایسه شد. داده ها با آزمون های دقیق فیشر و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    تمام مدارس غیرانتفاعی و %95.7 مدارس دولتی از نظر نسبت سطح مدرسه به دانش آموزان، وضعیت بهداشتی، شیرهای آبخوری و پله های اضطراری وضعیت نامطلوب داشتند. مدارس دولتی دخترانه از نظر پله ها، پوشش کف راهروها، زباله دان، حفاظ پنجره ها و مربی بهداشت و مدارس غیرانتفاعی دخترانه از نظر حفاظ پنجره ها و پوشش حیاط در مقایسه با گروه مقابل وضعیت مطلوب تری داشتند. (P<0.05) مدارس دولتی پسرانه از نظر نسبت آبخوری ها (P<0.005)، اتاق بهداشت (P<0.05)، مربی بهداشت (P<0.05)، تخته سیاه (P<0.005)، تهویه (P<0.01) و سیستم گرمایشی (P<0.001) و مدارس پسرانه و دخترانه غیرانتفاعی از نظر نسبت مساحت زمین مدرسه به دانش آموز (P<0.001) و کپسول آتش نشانی (P<0.005) در مقایسه با گروه مقابل وضعیت مناسب تری داشتند. در کل، مدارس دولتی در 8 مورد و مدارس غیرانتفاعی در 4 مورد مربوط به ایمنی و بهداشت محیط در مقایسه باهم دارای شرایط بهتری بودند و اختلاف بین موارد فوق معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    تمام مدارس دولتی و غیرانتفاعی از نظر بهداشت محیط و ایمنی با نارسایی هایی مواجه هستند، ولی در مقام مقایسه، مدارس دولتی نسبت به مدارس غیرانتفاعی از وضعیت مطلوب تری برخوردارند.
    کلیدواژگان: خدمات بهداشتی مدرسه ها، ایمنی، مدرسه ها
  • لیلی صالحی، لاله سلیمانی زاده، سیدعباس باقری یزدی، عباس عباس زاده صفحه 50
    زمینه
    هدف اصلی بهداشت روانی پیشگیری از وقوع ناراحتی ها و حفظ سلامت روانی است. تقویت باورها و عقاید مذهبی در تمام مراحل زندگی یک اقدام پیش گیری کننده جهت کاهش اختلا ل های روانی است.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین رابطه بین اعتقادهای مذهبی و منبع کنترل با سلامت روان در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تحلیلی بر روی 80 دانشجوی دختر دانشکده های مختلف دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس در سال 1381 انجام شد که به صورت تصادفی خوشه ایانتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها سه پرسش نامه منبع کنترل جولیان راتر، برگه ارزیابی علایم مرضی و مقیاس عمل سنجی اسلامی بود. داده ها با آزمون های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    عملکرد مذهبی بر سلامت روان و منبع کنترل درونی تاثیر مثبت و مستقیم داشت، هر چندکه رابطه بین عملکرد مذهبی و مقیاس های برگه ارزیابی علایم مرضی معنی دار و معکوس بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به تاثیر مثبت باورها و اعمال مذهبی در سلامت روان ، استفاده از این ظرفیت ها در برنامه ریزی اقدام های بهداشت روانی به خصوص در مورد جوانان توصیه می شود.
    کلیدواژگان: بهداشت روانی، دین، دانشجویان پزشکی
  • فروزان الفتی، طوبی گلشاهی، فاطمه لالوها صفحه 56
    زمینه
    افزایش میزان سزارین که باعث هشدارهای وزارت بهداشت و درمان و صاحب نظران در این خصوص شده است، لزوم بررسی عوامل موثر بر آن را ایجاب می کند.
    هدف
    مطالعه به منظور مقایسه اثر آمنیوتومی در دو مرحله غیر فعال و فعال بر نوع زایمان انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه کوهورت در سال های 1383- 1384 در بیمارستان کوثر قزوین انجام شد. 305 نفر از زنانی که مورد آمنیوتومی قرار گرفتند، به طور غیر تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه مطالعه (174نفر) در مرحله غیرفعال و گروه مقایسه (131 نفر) در مرحله فعال آمنیوتومی شدند. داده ها با آزمون های آماری تی، من ویتنی و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    19 نفر (%10.9) از گروه مطالعه و2 نفر (%1.5) از گروه مقایسه سزارین شدند که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (P=0.001). عدم پیشرفت مرحله اول به طور معنی داری در گروه مطالعه بیش تر از گروه مقایسه بود (P=0.001). عدم پیشرفت در مرحله دوم زایمان در گروه مطالعه %2.9 و در گروه مقایسه %1.5 بود که اختلاف آماری بین دو گروه معنی دار نبود. الگوهای غیر طبیعی صدای قلب بین دو گروه اختلاف معنی داری نداشت. تجویز اکسی توسین در گروه مطالعه %43.7 و در گروه مقایسه %4.6 بود که اختلاف آماری بین دو گروه معنی دار بود (P<0.000).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها، آمنیوتومی زودرس می تواند یک عامل افزایش میزان سزارین باشد.
    کلیدواژگان: آمینوتومی، سزارین
  • زویا طاوسیان، عزت سادات حاج سیدجوادی، سید امیر فرزام، احمد جوادی صفحه 62
    زمینه
    امروزه دی دایمر به عنوان یک شاخص بیوشیمیایی مهم در زمینه تشخیص و اداره پره اکلامپسی مطرح است.
    هدف
    مطالعه جهت تعیین رابطه پره اکلامپسی با دی دایمر در زنان باردار انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مورد- شاهدی در سال 1383 بر روی 60 زن حامله مراجعه کننده به بیمارستان تخصصی کوثر قزوین انجام شد.30 زن مبتلا به پره اکلامپسی به عنوان گروه مورد و 30 زن با حاملگی طبیعی به عنوان شاهد انتخاب شدند. سطح دی دایمر پلاسمای افراد با روش آگلوتیناسیون بر حسب نانوگرم بر میلی لیتر سنجیده و یافته ها در دو گروه مقایسه شد. داده ها با آزمون های مجذور کای و تی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین دی دایمر پلاسما در مبتلایان به پره اکلامپسی 721.43±401.13 و در گروه شاهد 322.26±117.65 نانوگرم بر میلی لیتر و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (P<0.001). در ضمن میزان دی دایمر پلاسما با شدت پره اکلامپسی و نیز پیامد حاملگی رابطه معنی دار داشت (P<0.001).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها، دی دایمر می تواند یک شاخص بیوشیمیایی مفید در تعیین تغییرات هماتولوژیک و فیبرینولیتیک پره اکلامپسی و معیار سنجش خطر و پیامد نامطلوب در پره اکلامپسی باشد.
    کلیدواژگان: پره اکلامپسی، آبستنی، پلاسما، دی دایمر
  • سیدمصطفی ابطحی، فرزین هروی صفحه 67
    زمینه
    روش اجزای محدود یکی از روش های دقیق جهت بررسی پاسخ های دندان به نیروهای ارتودونسی است.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین تنش ایجاد شده در لیگامان پریودنتال(PDL) دندان های قدامی هنگام اعمال نیروی اینتروزیو در دیستال دندان نیش فک بالا انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی که در دانشکده دندان پزشکی مشهد انجام شد، تصاویر دو بعدی دندان های میانی، کناری و نیش فک بالا توسط نرم افزار Solid works به تصاویر سه بعدی تبدیل شدند. سپس PDL و استخوان آلوئول اطراف دندان ها ایجاد شد. دندان های قدامی روی قوس ایده آل با زاویه مناسب قرار گرفت و در سطح لبیال آنها سیم چهارگوش با اتصال سخت به دندان ها قرار داده شد. این مدل ها توسط نرم افزار MSC-NASTRAN به مدل اجزای محدود تبدیل شد. سپس روی سیم متصل به دندان ها در قسمت دیستال دندان نیش نیروی اینتروزیو 35 گرمی اعمال شد و نرم افزار MSC-PATRAN آن را تحلیل کرد.
    یافته ها
    هنگام اعمال نیروی اینتروزیو در دیستال دندان نیش، حداکثر تنش (8.38×10-3 N/mm2) در PDL دندان نیش و حداقل تنش (7.6×10-6 N/mm2) در PDL دندان میانی دیده شد.
    نتیجه گیری
    اتصال نیروی اینتروزیو در دیستال دندان نیش به علت ایجاد حرکت اینتروزیو همراه با حرکت لبیودیستالی، توزیع تنش غیر یکنواختی را در ناحیه قدامی ایجاد می کند و نقطه مناسبی جهت اعمال نیروی اینتروزیو نیست.
    کلیدواژگان: فک بالا، ارتودنسی، دندان نیش، اینتروزیو
  • را صفدری، زهرا میدانی صفحه 73
    زمینه
    اعتباربخشی و ارزیابی نقش مهمی در کنترل کیفیت ایفا می کند و پرونده های پزشکی از جمله مستنداتی هستند که جهت بررسی میزان هماهنگی با استانداردهای ارزیابی لحاظ شده از سوی سازمان های اعتبار بخشی، مد نظر قرار می گیرند.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین نقاط قوت، ضعف و عملکرد کلی استانداردهای مدیریت اطلاعات سازمان های اعتباربخشی آمریکا، کانادا و نیوزیلند انجام شد تا بتواند به عنوان الگویی جهت بازنگری استاندارد های مدارک پزشکی کشورمان در راستای استانداردهای مدیریت اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تطبیقی در سال های 83-1382 استانداردهای مدیریت اطلاعات سازمان های اعتباربخشی آمریکا (JCAHO)، کانادا (CCHSA) و نیوزیلند (QHNZ) جمع آوری و بررسی شدند.
    یافته ها
    JCAHO بالاترین استانداردها را در خصوص استانداردهای مخصوص بیمار مدنظر قرار داده است. بهترین و کامل ترین استانداردها در خصوص آموزش و توسعه حرفه ای کارکنان از سوی سازمان CCHSAلحاظ شده است.CCHSA و QHNZ کامل ترین استانداردها را در خصوص دستیابی به نتایج مطلوب و بهبود عملکرد لحاظ کرده اند.
    نتیجه گیری
    به طور کلی کانادا و نیوزیلند استانداردهای مشابهی را با تاکید بر برنامه ریزی، استفاده از مکانیسم بازخورد و دستیابی به نتایج مطلوب متمرکز کردند. در حالی که JCAHO با تاکید بر استانداردهای اطلاعات مخصوص بیمار و تصمیم گیری بر مبنای شواهد، بیشتر محتوای پرونده های پزشکی داخل مراکز مراقبتی را مدنظر قرار می دهد.
    کلیدواژگان: مدارک پزشکی، مدیریت بیمارستان، استانداردهای مرجع
  • نوشین بقایی، سهیلا خلیل زاده، شیرین کریمی، مهرداد عرب، سیدشاهین حکیمی صفحه 79
    فیبروز کیستیک (CF) یک بیماری ارثی چند سیستمی است که با عوارض گسترده تنفسی و گوارشی توصیف می شود. بیمار مورد بحث، دختر 14 ساله مبتلا به CF است که با شکایت اصلی درد مزمن شکمی مراجعه کرد. برجسته ترین یافته بالینی وی یک توده در قسمت تحتانی راست شکم بود.
    شایع ترین تشخیص افتراقی توده قسمت تحتانی راست شکم، در بیماران CF سندرم انسداد انتهای روده است، اما همواره باید انواژیناسیون و آبسه های آپاندیس را مد نظر داشت. در این بیمار نیز سرانجام لاپاراتومی و بررسی بافت شناسی توانست تشخیص فلگمان را مطرح نماید که این موضوع مؤید بررسی دقیق تر توده شکمی در این بیماران است.
    کلیدواژگان: کیست فیبروز، شکم حاد
  • آگاهی، نگرش و عملکرد سالمندان نسبت به شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی (نامه به سردبیر)
    صادق صمدی، آرش بیات، حمید طاهری، بدری سادات جنید، نسرین روزبهانی صفحه 83
    این مطالعه مقطعی به منظور بررسی رویکرد شیوه زندگی سالم در سال 1382 با استفاده از پرسش نامه بر روی 750 سالمند تهرانی انجام شد. میانگین امتیازهای کسب شده آقایان به طور معنی داری بیشتر از خانم ها و سالمندان عضو در انجمن ها و تشکل ها بیشتر از سالمندان غیر عضو بود. به طورکلی افراد مورد مطالعه از میزان آگاهی، نگرش و عملکرد نسبتا پایینی در خصوص شیوه زندگی سالم برخوردار بودند که لزوم یک برنامه ریزی دقیق و جامع آموزش در شیوه زندگی سالم را در سالمندان نشان می دهد.
    کلیدواژگان: پیری، کیفیت زندگی