فهرست مطالب

Internal Medicine Today - Volume:12 Issue: 1, 2006

Internal Medicine Today
Volume:12 Issue: 1, 2006

  • 74 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/03/22
  • تعداد عناوین: 10
|
  • ناصر طیبی میبدی، سکینه عموییان، مهدی فرزادنیا، بهرام معمار، محمود محمودی، مهدی موزونی، زهرا عرفانیان صفحه 5
    زمینه و هدف
    ماکروپرولاکتینمی که در آن قسمت عمده پرولاکتین در گردش از کمپلکس های پروتیینی بزرگ (بیشتر از 150 کیلو دالتون) تشکیل شده، یکی از علل اصلی هیپرپرولاکتینمی ایدیوپاتیک است و با فقدان علایم و یا درجات خفیفی از علایم می باشد. مطالعه حاضر با هدف معرفی آزمایش ساده و ارزان قیمت پلی اتیلن گلیکول (PEG) برای ارزیابی ماکروپرولاکتینمی و اجتناب از سایر روش های تشخیصی پر هزینه و همچنین ارزیابی علایم کلاسیک هیپرپرولاکتینمی در افراد مبتلا به ماکروپرولاکتینمی انجام شد.
    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی، میزان پرولاکتین سرم در 90 بیمار زن با هیپرپرولاکتینمی (پرولاکتین <30μg/L) قبل و پس از رسوب ماکروپرولاکتین به وسیله PEG اندازه گیری شد و علایم بالینی و رادیوگرافیک آنها در پرسشنامه ای ثبت گردید.
    یافته ها
    8/18% این افراد ماکروپرولاکتینمیک بودند و علایم کلاسیک هیپرپرولاکتینمی نداشتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع بالای ماکروپرولاکتینمی و عدم وجود علایم کلاسیک هیپرپرولاکتینمی برای اجتناب از اشتباهات تشخیصی و درمانی، غربالگری ماکروپرولاکتین برای تمامی بیماران هیپرپرولاکتمینک توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: ماکروپرولاکتین، هیپرپرولاکتینمی، پلی اتیلن گلیکول
  • محمدرضا شهرکی، حمیده میرشکاری، مانی جی پالن صفحه 10
    زمینه و هدف
    کلپوره (Teucrium Polium) از گیاهان دارویی است که از آن به عنوان ضد درد احشایی استفاده می شود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثر عصاره آبی کلپوره و مورفین بر زمان واکنش دم به محرک دردزا در موش صحرایی انجام شد.
    روش تحقیق: در این مطالعه تجربی، 36 سرموش صحرایی ماده از نژاد Wistar-Albino در محدوده سنی 5-7 ماه و وزن تقریبی 200-250 گرم مورد تحقیق قرار گرفتند. موش ها به طور تصادفی به سه گروه مساوی تقسیم شدند؛ گروه اول (آزمون 1) به مدت 30 روز، عصاره آبی کلپوره دریافت کردند؛ گروه دوم (آزمون 2) به روش مارشال معتاد شدند و گروه شاهد هیچ ماده ای دریافت نکردند. زمان واکنش دم به محرک دردزا با دستگاه Tail Felick اندازه گیری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای آماری ANOVA و Tukey در سطح معنی داری pمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    زمان واکنش دم به محرک دردزا در گروه آزمون 1 (دریافت کننده عصاره آبی کلپوره) 12.95+1.72mse، در گروه آزمون 2 (معتاد) 15.14±1.63mse و در گروه شاهد 7.74±1.63mse بود. این شاخص، در گروه های آزمون 1 و 2 نسبت به گروه شاهد افزایش معنی داری نشان داد p£0.05 ولی مقدار آن در بین خود این دو گروه (آزمون 1 و 2) تفاوت معنی داری نداشت. وزن گروه آزمون 2 نسبت به گروه های آزمون 1 و شاهد، کاهش معنی داری نشان داد (P=0.02)؛ مصرف آب در گروه آزمون 2 نسبت به گروه های آزمون 1 و شاهد افزایش معنی داری نشان داد. (P=0.03)
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان داد که عصاره آبی کلپوره می تواند بر دردهای پیکری اثر نموده و زمان واکنش دم به محرک دردزا را افزایش دهد. فرایند دقیق آن نیاز به بررسی بیشتر دارد.
    کلیدواژگان: کلپوره، مورفین، موش صحرایی، درد
  • راضیه فروتن، اقدس سعادتی، مهستی محبی صفحه 14
    زمینه و هدف
    یکی از عوارض شایع بعد از عمل بای پس کرونر، آریتمی های فوق بطنی است که در 40% موارد، بویژه در بیماران مسن و نیز در 45% موارد در بیمارانی که تاریخچه ای از آریتمی های دهلیزی دارند، مشاهده می شود. اگرچه آریتمی فوق بطنی خوش خیم و قابل کنترل است، اما می تواند به عوارض خطرناک مانند سکته مغزی منتهی شود. علل متعددی باعث ایجاد آریتمی های فوق بطنی می شود که از آن جمله می توان به بی ثباتی همودینامیک و عدم تعادل الکترولیت ها اشاره کرد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط آریتمی های فوق بطنی با میزان جذب و دفع مایعات و الکترولیت ها، بعد از عمل جراحی بای پس کرونر انجام شد.
    روش تحقیق: در این مطالعه که از نوع پیمایشی زمینه ای (اکتشافی) بود، 80 نفر از بیماران واجد شرایط عمل Coronary Artery Bypass Grafting (CABG) به صورت تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها بر اساس اطلاعات فردی نظیر سن، جنس، وزن و نیز اطلاعاتی شامل میزان پتاسیم، کلسیم، سدیم، قند، اوره، کراتینین، هموگلوبین، هماتوکریت، میزان Ejection Fraction (EF)، نوع ریتم و نیز کنترل جذب و دفع شامل تزریقات وریدی، میزان ادرار در ساعت و درناژ چست تیوب جمع آوری و سپس با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون آماری واریانس یک طرفه، t و دانکن درسطح معنی داری p?0.05 تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میزان تاکیکاردی فوق بطنی در بین نمونه های پژوهش 5/37% و آریتمی بطنی 5/2% بود؛ بین میزان درناژ چست تیوب و برون ده ادراری بیماران با آریتمی های فوق بطنی پس از عمل ارتباط معنی داری وجود داشت.(p<0.05)
    نتیجه گیری
    درناژ خون از طریق چست تیوب و جذب و دفع مایعات، می تواند شواهدی دال بر تاکیکاردی فوق بطنی بعد از عمل CABG باشد؛ این امر می تواند بهترین راهنما برای پرستاران ICU (قلب باز) جهت بهبود ثبات همودینامیک بیمار و پیشگیری از بروز آریتمی های فوق بطنی باشد.
    کلیدواژگان: آریتمی فوق بطنی، عمل جراحی بای پس کرونر، جذب و دفع مایعات و الکترولیت
  • مرضیه ابراهیمی، مریم مسگرزاده، فاطمه مقدم تبریزی صفحه 19
    زمینه و هدف
    یکی از روش های با اهمیت ولی فراموش شده در تنظیم خانواده روش پیشگیری فوری (اورژانس) می باشد. در آمریکا با استفاده از این روش، سالیانه از 7/1 میلیون مورد بارداری ناخواسته جلوگیری شده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان استفاده و نیازهای آموزشی زنان همسردار نسبت به روش پیشگیری فوری از بارداری انجام شد.
    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 92 نفر از زنان همسردار مراجعه کننده به مرکز تخصصی زنان زایمان کوثر، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، به صورت تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد در رده سنی 15-49 سال قرار داشتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه (شامل دو قسمت مشخصات فردی و تعیین میزان آگاهی)، جمع آوری شدند؛ سپس با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    3/41% زنان مورد مطالعه شاغل بودند. 5/31% آنها نام روش پیشگیری فوری از بارداری را شنیده بودند و فقط 7/8% آنها سابقه استفاده از روش را داشتند.
    نتیجه گیری
    در کشور ما که درصد حاملگی های ناخواسته حدود 25-40% است، درصد زنانی که از این روش آگاهی دارند، بسیار پایین است (6%).
    کلیدواژگان: پیشگیری فوری از بارداری، زنان همسردار، نیازهای آموزشی
  • ابراهیم شیرزاد صفحه 23
    زمینه و هدف
    عیوب انکساری شایعترین اختلالات چشمی هستند و استفاده از عینک یک روش معمول اصلاح این عیوب می باشد؛ همچنین امروزه اصل رضایت استفاده کنندگان مقبولیت جهانی و عام دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین شدت عیوب انکساری و میزان رضایت افراد مبتلا به عیب انکساری نسبت به عینک انجام شد.
    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی که به صورت مقطعی انجام شد، 150 نفر از افرادی که دارای اختلال انکساری بودند، به صورت تصادفی ساده انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها شامل دو فرم مصاحبه جهت ثبت مشخصات فردی و میزان رضایت بیماران و همراه آنها و فرم مشاهده و معاینه جهت تعیین نوع و شدت عیب انکساری بود؛ داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون آماری Chi-Square در سطح معنی داری p£0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    52 نفر (7/34%) از بیماران مرد و 98 نفر (3/65%) زن بودند. میانگین سنی بیماران 57/14±06/29 بود. از نظر میزان رضایتمندی استفاده از عینک 8/63% بیماران و 2/67% همراهان از داشتن عینک ناراضی بودند. شایعترین نوع عیب انکساری به ترتیب نزدیک بینی، آستیگماتیسم سپس دوربینی بود. از نظر آماری بین شدت عیوب انکساری و جنس و شغل با عدم رضایت از عینک توسط بیماران و همراهان رابطه معنی داری وجود نداشت اما بین گروه های سنی و رضایت مندی نسبت به عینک رابطه آماری معنی داری وجود داشت. (p<0.01)
    نتیجه گیری
    به منظور جلب رضایت بیماران در اصلاح عیوب انکساری بیماران با وجود مزایا و معایب هریک از روش ها اعم از تجویز عینک، لنز تماسی و یا جراحی عیوب انکساری، پیشنهاد می گردد در انتخاب روش مناسب به عوامل متعددی از جمله تشخیص پزشک، نظر و شرایط اجتماعی و اقتصادی بیمار و فرهنگ حاکم بر جامعه توجه جدی مبذول گردد.
    کلیدواژگان: عیوب انکساری، رضایت، عینک
  • دکترغلامرضا شریفی راد، مهندس محمد مطلبی، محمدحسین تقدیسی صفحه 28
    زمینه و هدف
    پژوهشهای زیادی در مورد میزان بروز، ویژگی ها و دوره (Post Stress Trauma Disorder (PTSD در بازگشتگان از جنگ انجام شده، اما درباره تاثیر PTSD بر اعضای خانواده آنها، مطالعات کمی انجام شده است؛ اما هیچ کدام از این مطالعات، وضعیت تحصیلی فرزندان افراد مبتلا به مورد توجه قرار نداده اند. هدف از این مطالعه مقایسه وضعیت تحصیلی دانش آموزان فرزند جانبازان PTSD و سایر دانش آموزان عادی بود.
    روش تحقیق: در این مطالعه آینده نگر، از بین جانبازان 25% به بالای مبتلا به PTSDو دارای دانش آموز در مقطع راهنمایی (دختر یا پسر) تعداد 65 نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند (گروه آزمون). از دانش آموزان همکلاس آنها نیز برای هر مورد، 2 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند (گروه شاهد). با استفاده از میانگین نمرات دانش آموزان در هر درس و نیز میانگین معدل کل آنها مقایسه انجام شد. نمرات دانش آموزان با تعیین میانگین، انحراف معیار و حداقل و حداکثر توصیف شدند. داده ها با استفاده از آزمونهای t-student، Pearson و Chi-Square در سطح معنی داری p<0.05 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    بین میانگین نمرات هر درس و میانگین معدل کل نمرات دانش آموزان در دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت؛ می توان این عدم تفاوت را ناشی چند عامل دانست. از مهمترین این عوامل نقش مهم همسران جانبازانPTSD در پیشرفت تحصیلی فرزندان آنها می باشد؛ همچنین حمایتهای بنیاد جانبازان از جانبازان PTSD و خانواده آنها و... در این امر موثر می باشند.
    نتیجه گیری
    پیشنهاد می شود سازمانهایی چون بنیاد جانبازان به این خانواده ها بخصوص وضعیت تحصیلی فرزندان آنها توجه بیشتری کنند و در جهت رفع مشکلات روانی خود جانبازان و خانواده آنها تلاش بیشتری نمایند؛ همچنین لازم است به همسران آنها به عنوان پشتوانه حمایتی محکم برای فرزندان توجه شود.
    کلیدواژگان: ptsd، وضعیت تحصیلی، میانگین
  • مهدی مشکی، فضل الله غفرانی پور، پرویز آزاد فلاح، ابراهیم حاجی زاده صفحه 33
    زمینه و هدف
    جایگاه مهار سلامت یکی از عمده ترین مقیاسها و شاخصهای اعتقاد بهداشتی برای طرح ریزی برنامه های آموزش بهداشت محسوب می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین روایی و پایایی فرم ب از مقیاس چندوجهی جایگاه مهار سلامت در ایران انجام شد.
    روش تحقیق: در این مطالعه، 496 نفر از دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی تهران و گناباد شرکت نمودند. پس از انجام مراحل ترجمه، برای مطالعه روایی ابزار مورد نظر از سه روش روایی محتوا، همزمان و سازه (تحلیل عوامل و همبستگی) استفاده شد. پایایی پرسشنامه به سه روش دوباره سنجی، آزمونهای همتا و آلفای کرونباخ بررسی گردید؛ روایی همزمان مقیاس نیز از طریق اجرای همزمان با مقیاس فارسی لونسون انجام گردید
    یافته ها
    ضریب همبستگی به ترتیب برای Internal، Powerful Others و Chance (IPC) برابر بود با، 0.057 (p<0.01)0.51،(p<0.001) و(p<0.01)،0.53. نتیجه تحلیل عامل تاییدی، سه عامل IPC را در ساختار فرم ب تایید نمود؛ در ضمن با تحلیل همبستگی متعامد بودن تقریبی ابعاد به دست آمد. نتایج پایایی پرسشنامه به روش های دوباره سنجی، ثبات درونی و فرم های موازی نیز قابل قبول و رضایت بخش بودند.
    نتیجه گیری
    بنابراین بر اساس این نتایج، فرم ب از مقیاس MHLC دارای مقبولیت روایی و پایایی است و قابل استفاده در پژوهشها و فعالیتهای مورد نظر شناخته شد.
    کلیدواژگان: روایی، پایایی، فرم ب جایگاه مهار سلامت، دانشجو، ایران
  • رضا قادری، مهیار محمدی فرد صفحه 42
    زمینه و هدف
    خارش مهمترین نشانه پوستی در بیماران اورمیک می باشد. در این زمینه از درمانهای متعددی از قبیل امولینت، تعدیل متابولیسم کلسیم، فسفر، کاهش غلظت پاراتورمون سرم، آنتی هیستامین ها، شارکول، کتوتیفن، اریتروپویتین و اشعه ماورای بنفش استفاده شده است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر امولینت و هلیوتراپی در تسکین خارش بیماران همودیالیزی انجام شد.
    روش تحقیق: این مطالعه تجربی به صورت کارآزمایی بالینی انجام شد. 25 بیمار بزرگسال مبتلا به نارسایی مزمن کلیه که حداقل? ماه تحت همودیالیز بودند و از خارش ژنرالیزه رنج می بردند و در ضمن مبتلا به مشکلات پوستی و داخلی دیگر نبودند، مورد بررسی قرار گرفتند. بیماران بر اساس تقسیم بندی Hattori، از نظر کیفیت خارش به سه گروه الف، ب و ج و از نظر شدت خارش به پنج گروه از صفر تا 4 تقسیم بندی شدند. هیچ کدام از بیماران منعی برای هلیوتراپی نداشتند. ابتدا بیماران 8 هفته تحت درمان با امولینت و پس از 2 ماه استراحت به مدت 8 هفته تحت درمان با آفتاب قرار گرفتند. قبل و بعد از هر دو نوع درمان مقادیر هموگلوبین، کلسیم و فسفر سرم و شدت خارش مورد سنجش و بررسی مقایسه ای قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای Wilcoxen و McNemar در سطح معنی داری p£0.05 تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    بین مقادیر کلسیم و فسفر خون و شدت خارش قبل و بعد از درمان با امولینت تفاوت معنی داری وجود نداشت ولی بین مقادیر فوق قبل و بعد از درمان با هلیوتراپی تفاوت معنی دار وجود داشت (به ترتیبp<0.005، p<0.003، p<0.001). بین مقادیر هموگلوبین قبل و بعد از درمان در هر دو نوع درمان نیز، تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    هلیوتراپی یک روش درمانی موثر و ایمن در تسکین خارش بیماران همودیالیزی می باشد.
    کلیدواژگان: نارسایی مزمن کلیه، خارش، همودیالیز، هلیوتراپی، امولینت
  • کوکب بصیری مقدم، پوری هوشمند، حبیب الله اسماعیلی صفحه 47
    زمینه و هدف
    شخصیت عاملی عمده در ارتباط بین تنش و سلامتی است؛ به گونه ای که نحوه ارزیابی افراد از موقعیتهای تنش زای زندگی و نیز فرایندهای مقابله ای که این افراد به کار می گیرند، بستگی زیادی به ویژگی های شخصیتی از جمله نستوهی افراد دارد. نستوهی یک ویژگی شخصیتی است که می تواند به عنوان سپری در مقابل اثرات تنش مقاومت کند و از اثرات مخرب آن بر روی سلامتی جلوگیری نماید. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین نوع شخصیت و نستوهی با سلامتی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گناباد انجام شد.
    روش تحقیق: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، 376 دانشجوی مشغول به تحصیل در سال 1382 به روش طبقه ای تصادفی مبتنی بر حجم، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده عبارت بودند از: فرم انتخاب نمونه مشتمل بر معیارهای حذف و شمول، فرم مشخصات فردی، پرسشنامه شخصیت آیزنک مشتمل بر سه نوع شخصیت (درونگرایی، روان پریش خویی و روان رنجورخویی)، پرسشنامه نستوهی اهواز برای ارزیابی سه مولفه تعهد، کنترل و مبارزه جویی و فرم کوتاه 36 ماده ای سنجش سلامتی (SF-36) تدوین شده توسط سازمان بهداشت جهانی. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای Chi-Square و Mann-Whitney در سطح معنی داری p£0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج ارتباط مستقیم معنی داری را بین نستوهی و سلامتی (r=0.672، p<0.001) و همچنین ارتباط معکوس معنی داری بین درونگرایی و سلامتی (r=0.153، p=0.003)، روان پریش خویی و سلامتی (r=0.601، p<0.001) روان رنجور خویی و سلامتی نشان داد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این مطالعه، نستوهی و نوع شخصیت یکی از عوامل مهم پیشگویی کننده سلامتی است؛ به نظر می رسد گنجاندن نقش مولفه های بنیادی نستوهی در سلسله آموزشهای رسمی و غیر رسمی و یادگیری راه های مقابله ای مناسب در دانشجویان می تواند سطح آسیب پذیری آنها را نسبت به عوامل تنش زا کاهش دهد و میزان سلامتی را تحت کنترل درآورد.
    کلیدواژگان: نوع شخصیت، نستوهی، سلامتی
  • مهدی فرزادنیا، ناصر طیبی میبدی، سکینه عموییان، مصطفی مهرابی، فاطمه حیدری صفحه 54
    انسولینوما شایعترین تومور سلول جزایر لانگرهانس است و اغلب در محل تنه و دم پانکراس می باشد. این تومور، در بیشتر موارد اسپورادیک می باشد؛ اما ممکن است همراه با سندرم تومورهای متعدد اندوکرین نوع 1 (MEN1) نیز مشاهده شود. در بیشتر از 90% موارد خوش خیم است. تعیین محل قبل از عمل به وسیله رادیوگرافی ممکن است مشکل باشد. لمس حین عمل و اولتراسونوگرافی روش استاندارد طلایی برای تشخیص می باشد. بیمار گزارش شده مرد 27 ساله ای با سابقه حملات مکرر، ضعف و تعریق، سردرد، کاهش هوشیاری و افزایش وزن می باشد. قند خون ناشتای وی 40mg/dL و نسبت انسولین به گلوکز بین 57/0تا 76/0 بود. سی تی اسکن شکم توموری را در پانکراس نشان نداد. بیمار لاپاراتومی شد و توموری در ناحیه سر پانکراس لمس گردید که برداشته شد. طبق یافته های بالینی و ریزبینی، برای آن تشخیص انسولینوما مطرح گردید. هدف از گزارش این مورد آشنایی بیشتر با این تومور نادر و روش رسیدن به تشخیص با توجه به روش های آزمایشگاهی می باشد.
    کلیدواژگان: پانکراس، تومورهای اندوکرین، انسولینوما، هیپوگلیسمی
|
  • Dr. N. Tayebi-Meybodi, Dr. S. Amooeian, Dr. M. Farzadnia *, Dr. B. Memar, Dr. M. Mahmoudi, Dr. M. Mozouni Z. Erfanian Page 5
    Background And Aim
    Macroprolactinemia in which most circulating PRL forms Big Big PRL (>150KD), is a major causes of Idiopathic Hyperprolactinemia with mild or lack of symptoms. We aimed in this study to introduce a simple and inexpensive polyethylene Glycol precipitation test (PEG)for macroprolactin evaluation and avoiding other expensive diagnostic investigations also evaluation of classic hyperprolactinemia symptoms in macroprolactinemic patients
    Materials And Methods
    In this descriptive study, serum prolactin was measured before and after precipitation of macroprolactin by polyethylene glycole in 90 patients with hyperprolactinemia (PRL>30µg/L), furthermore clinical and radiographic findings recorded.
    Results
    18.8% of cases were macroprolactinemic without hyperprolactinemic classic symptom.
    Conclusion
    Regarding to high prevalence of macroprolactinemia and lack of classic symptoms of hyperprolactinemia and to avoid diagnostic and trapeutic pitfalls the screening for macroprolactin in all hyperprolactinmia recommended.
  • Dr. Mh. Shahraki *, Dr. H. Mirshekari, Mr. M. J. Palan Page 10
    Background And Aim
    Teucrium polium (TP) is one of the herbal medicaments which used as a visceral analgesic agent. The aim of this survey was to compare the effects of TP aqueous extract and morphine on tail-reaction time in the rat.
    Materials And Methods
    This experimental survey was carried out on 36 wistar-albino female rats that divided in to 3 groups (n=12) randomly. First group samples were administered with TP oral extracts for 30 days. Second group samples were addicted by Marshal Method. The third group didn’t receive any agent. Tail reaction time was measured blindly by Tail Felike methods (UGO BASILE 7360, Italy). Data obtained were analyzed by SPSS (12). Software and statistical ANOVA and Tukey test. Results were expressed as meanSD. Statistical different were significantly by P0.05.
    Results
    The results of this survey showed that tail reaction time were 12.95±1.72 mse in that group which received TP extract, 15.14±2.29 in addicted group and 7.74±1.63 mse, in control group respectively. These results showed that tail reaction time in groups were addicted and received TP extract increased compared with control group but did not any different between themselves. The mean weight in addicted group were significantly decreased compared with control and group which received TP extract but water consumption value was significantly decreased in addicted group compared with other groups.
    Conclusion
    The results from this study showed that T.P aqueous extract can affect on somatic pain and increased tail felick reaction time in female rat. The exact mechanism needs future study.
  • Ms M. Ebrahimy * M. Mesgarzadeh F. Moghadam Tabrizi Page 19
    Background And Aim
    One of important but forgotten methods in family Planning is EC. In America with using this method they could prevent of 1.7 unwanted pregnancy and the number of induced abortion decreased about 40% in year. In these studied 50-60 present of women who had abortion they had indication to use EC. Most of them don’t have any knowledge about this method. Favorable opinion about this method needs to warn and create usable circumstances. Knowledge of women about this method is very important therefore this study designed.
    Materials And Methods
    In a descriptive study 92 married women between 15-49 years old client to Uremia expert central Kousar assessed. The method of collection information was a question sheet that it had 2 parts demographic and qualification arranged in the rate of knowledge.
    Results
    Analysis and assimilation of information shows that 41.3% of partners in this design was occupied 31.5% of them was heard the name of E.C. Only 8.7% of units that they were researched on had previous record using of method EC.
    Conclusion
    Unfortunately the rate of unwanted pregnancy in IRAN is very high (about 25%- 40%). The percentage of women who has knowledge about this method is very low (9%). In our country there isn’t any information and statistical about E.C. In a study in Sweden on 762 demanded women about this method the commonest reason of demanding was tearing of candom.
  • Dr. E. Shirzad Page 23
    Background And Aim
    As refractive errors are the most common ocular disorders, which are usually corrected with eye-glasses and the client's satisfaction is of general and global significance in the modern world, this study was intended to cross-sectionally describe and analyze the intensity of refractive errors and the satisfaction of people suffering from refractive errors about glasses prescribed for them to correct their errors.
    Materials And Methods
    The subjects of the study were 150 patients with refractive errors. The study data were collected through (1) interview checklist to record the demographic details of the patients and the satisfaction of the patient and the person who accompanied him/her and (2) observation and examination checklists to determine the type and intensity of refractive errors.
    Results
    34.7% of the subjects were male and the rest female. Their mean age was 29.06±14.57 63.8% of the patients and 67.2% of their mates were dissatisfied with glasses. The most common refractive disorders in descending order were myopia, astigmatism and hyperopia. No significant relationships were found to exist between myopia, factors such as sex and job with dissatisfaction from eyeglasses. However, a significant relationship was observed between age groups and satisfaction from eyeglasses (P<0.01).
    Conclusion
    In order to gain the satisfaction of the people using eyeglasses, contact lenses and surgical procedures which are associated with advantages and disadvantages, to correct for refractive errors a number of factors including medical diagnosis, the patients’ attitude and socioeconomic status, and the dominant social culture, are to be taken into consideration.
  • Dr. Ghr. Sharifi Rad *, En. M. Matlabi, Dr. Mh. Taghdisi Page 28
    Background And Aim
    Many researches have been done on incidence rate, characteristics and PTSD duration on war handicapped, but less researches have been done on their family for survey of their students educational condition. This article is to compare the educational condition of PTSD war handicapped children with the other normal students.
    Materials And Methods
    In this perspective study 65 samples were selected randomly from Over %25 war handicapped infected with PTSD from guidance school girls and boys. The control group was selected also from their classmates randomly. 2 students were selected as control group for both cases. The average marks of the students in each lesson (subject) and totally were compared. The student’s marks were described by determining the average, standard deviation, the least and the most marks. The data were analyzed by Pearson, t-student and chi-square with P0.05.
    Results
    The results showed that there was no meaningful difference between each lesson average and total marks of the students in both groups due to some factors such as: the important role of the PTSD handicapped wives in their children education development, war handicapped organization supports from PTSD war handicapped and their family were effective in the run.
    Conclusion
    It is suggested that, war handicapped organization pay more attention and support their family for improving their children better educational condition. It is also necessary to pay more attention to the handicapped wives as a good and strong support for their children.
  • Mr M. Moshki, Dr. F. Ghofranipour *, Dr. P. Azadfallah, Dr. E. Hajizadeh Page 33
    Background And Aim
    The purpose of the present study was to obtain validity and reliability of the form B of Multidimensional Health Locus of Control scales in Iran. Health locus of control is one of the most widely measured parameters of health belief for the planning of health education programs.
    Materials And Methods
    496 university students participate in this study. The reliability coefficients were calculated in two different
    Methods
    test- retest, parallel tests and Cronbach alpha. In order to survey validity of the scale we used three methods including content validity, concurrent validity and construct validity.
    Results
    The concurrent validity of the questionnaire, as measured by Levenson’s IPC scale was.57 (P<.001), 0.51 (P<0.01) and 0.53 (P<0.01) for IPC, respectively. Confirmatory factor analysis confirmed a three-factor structure (internal, chance and powerful others). Subsequent exploratory principal components analysis supported a three-factor structure that items loading adequately on each factor. Also, supporting the construct validity claim that these dimensions were more-or-less orthogonal to one another. In addition, the reliability of this scale was estimated through test-retest, parallel forms, and Cronbach's coefficient methods.
    Conclusion
    The results showed that reliability and validity of Persian Form B of MHLC was acceptable and respectable.
  • Dr. R. Ghaderi *, Dr. M. Mohammadi Fard Page 42
    Background And Aim
    Pruritus is the most important skin symptom in uremic patients. A large number of treatments for it have been used such as, topical emollients reduce the elevated serum calcium, phosphorus and PTH concentration, administration of antihistamines, oral charcoal, ketotifen, Erythropoietin (EPO) and ultraviolet ray. The aim of this study was to compare the efficacy of emollient with heliotherapy for the relief pruritus in patients undergoing hemodialysis.
    Materials And Methods
    In this clinical trial, 25 adult patients suffering from CRF with Pruritus and were on maintenance hemodialysis at least for 2 months, (and the cause of their itching was not internal or skin disorders), were studied. The patients were divided in 3 groups according to Hattori system (A, B and C). The intensity of pruritus was graded from 0 to 4. The patients had not any contraindication for heliotherapy. At first, patients used emollient therapy for 8 weeks. Then the patients were treated with heliotherapy for 8 week (after 2 months without treatment).Hemoglobin, serum calcium and phosphorus concentration were measured (before and after the treatments). Then the intensity of pruritus was compared before and after the treatments. Then the data were analyzed using SPSS package, Wilcoxen and McNemar tests.
    Results
    There were not significant differences between serum calcium and phosphorus concentration, pruritus intensity, before and after emollienttherapy but there were significant differences between all of them before and after heliotherapy (P<0.001, P<0.003, P<0.005 respectively). There were not significant differences between Hemoglobin concentration before and after treatment by emollient or heliotherapy.
    Conclusion
    Heliotherapy is an effective and safe treatment for the relief pruritus in patients undergoing hemodialysis.
  • Ms K. Basiri Moghadam * P. Hooshmand_Dr. H. Esmaeili Page 47
    Background And Aim
    Health is a valuable gift that God has given to human. Health and the relationship between mind and body have been discussed in all of the time from the creation of mankind. The certain personality characteristics including personality type and hardiness are a major factor in relationship between stress and health which person evaluation of stressful situations of life and coping mechanism too, that are much dependent in personality characteristics. Hardiness is a personality characteristic that is mediating and facilitating a stressful life events and psychological problem. The purpose of this research was the study of relationship between personality type/hardiness and health in students who are educating in Gonabad Islamic Azad University in 2004.
    Materials And Methods
    In this descriptive correlative cross-sectional study was used a three variable, one group design. The relationship between personality type/hardiness and health among 376 students were examined. 376 students were selected by stratified random sampling. Instruments: sample selection form, a demographic questionnaire, Eysenck personality inventory (introversion, psychoticism, neuroticism), Ahvaz hardiness scale (challenge, commitement, control), A36-item short form (sf-36) that was provided by WHO for health assessment have been used to measure the variable. Data was collected by the above instruments during one simester.
    Results
    There was a significant direct correlation between hardiness and health (r=0.672, P<0.001) also a significant indirect correlation between introversion and health (r=-0.153, P=0.003), psychoticism and health (r=-0.631, P<0.001), and Neuroticism and health (r=-0.601, P<0.001).
    Conclusion
    As it was found that hardiness as personality characteristics plays an important role in health, it is suggested that using the educating method will be addressed as the best, improvement strategy for health in students.
  • Dr. M. Farzadnia *, Dr. N. Tayebi-Meybodi, Dr. S. Amooeian, Dr. M. Mehrabi, Dr. F. Heidari Page 54
    Insulinoma are the most common islet cell tumors and located almost exclusively in the pancreas. Most of these tumors are sporadic, they may also be associated with the multiple endocrine neoplasia type 1 syndrome (MEN1). More than 90% of insulinomas are benign. Preoperative radiographic localization may prove difficult. Intraoperative palpation and ultrasound remain the gold standard for detection. A 27 years male presented with history of intermitent fainting attacks, headache, loss of consciousness and increased body weight. his fasting blood sugar was 40 mg/dl and insulin glucose ratio was 0.57-0.76. CT Scan of abdomen did not show tumour in pancreas.Laparotomy was done and tomour in head of pancras was removed. according to clinical and microscopic finding The tamour was found to be a insulinoma.. the aim of this study is recognition of this rare tumor and diagnosis with laboratory methods.