فهرست مطالب

Advances in Medical and Biomedical Research - Volume:14 Issue: 55, 2006

Journal of Advances in Medical and Biomedical Research
Volume:14 Issue: 55, 2006

  • 70 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/04/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدرضا غلامی، فرید ابوالحسنی، پریچهر پاسبخش، علیقلی سبحانی، فهیمه اسدی آملی، محمدحسن کریم فر صفحه 1
    زمینه و هدف
    ایسکمی نقش مهمی در گسترش آسیب های پاتولوژیک در نوروپاتی های مختلف ایفا می کند. ریپرفیوژن ناهنجاری های پاتولوژیک و فیزیولوژیک اعصاب تحت ایسکمی را تقویت می کند. در این تحقیق آسیب ناشی از ایسکمی و ریپرفیوژن عصب سیاتیک تا روز چهاردهم ریپرفیوژن مورد بررسی قرار داده شده است
    روش بررسی
    در این تحقیق به منظور انجام آزمایش ایسکمی- ریپرفیوژن با بستن و آزاد سازی مجدد عروق خون رسانی کننده به عصب سیاتیک، 30 سر موش صحرایی مورد استفاده قرار گرفتند. موش ها به 5 گروه تقسیم شدند. گروه یک به عنوان گروه کنترل تحت آزمایش ایسکمی ریپرفیوژن قرار نگرفت. در چهار گروه دیگر که هر گروه شامل 6 سر موش بود، بعد از 3 ساعت ایجاد ایسکمی کامل در عروق خون رسانی کننده به عصب سیاتیک، خون رسانی مجدد به ترتیب در زمان های صفر، 3 ساعت، 7 روز و 14 روز بعد انجام گردید.
    یافته ها
    از دیدگاه پاتولوژیک دو فاز قابل مشاهده بود. در فاز1 (ساعت صفر و3)، دژنراسیون فیبر و ادم اندونوریال مشاهده شد. در فاز 2)روزهای هفتم و چهاردهم)، دژنراسیون فیبر و ادم اندونوریال شدیدتری مشاهده گردید. نقص رفتاری در بیشتر از 75 درصد از موش های صحرایی با ایسکمی به تنهایی اتفاق افتاد (در مقایسه با گروه کنترل). به دنبال این نقص به وجود آمده، کاهش تدریجی قابل توجهی در توانایی های موش های مورد مطالعه تا ساعت 3 ریپرفیوژن مشاهده شد. بیشترین نقص رفتاری مربوط به موش های مورد مطالعه در گروه ساعت 3 ریپرفیوژن مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    آسیب ناشی از ایسکمی و ریپرفیوژن بستگی به طول دوره ی ریپرفیوژن دارد. حوادث ریز عروقی (microvascular) که در طول دوره ی ریپرفیوژن اتفاق می افتد، ممکن است در شدت دادن به آسیب فیبرهای عصبی بعد از دوره ایسکمی نقش داشته باشد.
    کلیدواژگان: ایسکمی، ریپرفیوژن، عصب سیاتیک
  • محمدحسین اسماعیلی، کاظم پریور، پریچهر یغمایی، اسماعیل عباسی، حسن جهانی هاشمی صفحه 9
    زمینه و هدف
    گزارشات نشان می دهند که استفاده از عصاره گیاه بابونه همراه با مورفین وابستگی به مورفین را به میزان زیادی کاهش می دهد و تزریق آن قبل از نالوکسان از بروز سندروم ترک جلوگیری می کند. هسته های LC و PGiدر بروز علایم ترک اعتیاد نقش مهمی دارند. این مطالعه به منظور تعیین اثرات تزریق عصاره بابونه به درون هسته پاراژیگانتوسلولاریس مغز بر علایم قطع مصرف مورفین در موش صحرایی انجام شده است.
    روش بررسی
    30 موش صحرایی نر (250 تا300 گرم) بعد از کانول گذاری هسته PGi به روش جراحی استرئوتاکسی به دو گروه شاهد (سرم نمکی) و مورفین تقسیم شدند. گروه مورفین روزی 2 بار به مدت 7 روز مورفین دریافت کرد. گروه مورفین خود به چهار زیر گروه تقسیم شد که گروه اول فقط مورفین دریافت کرد و در گروه های بابونه روز هفتم، 5 دقیقه قبل از تزریق نالوکسان یک میکرولیتر عصاره بابونه (10، 25، 50 میکروگرم بر میکرولیتر) به درون هسته PGi تزریق شد. در تمام گروه ها 3 ساعت بعد از آخرین تزریق مورفین، 5 میلی گرم بر کیلوگرم نالوکسان تزریق و علایم ترک از قبیل پریدن و بالا رفتن به مدت 30 دقیقه مورد مطالعه قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که تزریق هر 3 دوز بالای عصاره بابونه به ویژه دوز 25 میکروگرم بر میکرولیتر آن به درون هسته PGi می تواند میزان بروز علایم ترک اعتیاد به مورفین را به طور معنی دار کاهش دهد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد تزریق عصاره بابونه به درون هسته PGi می تواند در درمان علایم سندروم ترک اعتیاد به مورفین در موش صحرایی مفید باشد.
    کلیدواژگان: اعتیاد، بابونه، هسته پاراژیگانتوسلولاریس، مورفین، سندروم ترک اعتیاد، موش صحرایی
  • کامران منصوری، دکترعباس شیخ الاسلامی، دکترغلامرضا بهرامی، دکترعلی مصطفایی صفحه 17
    زمینه و هدف
    آنژیوژنز نقش بسیار مهمی در پدیده های فیزیولوژیک و پاتولوژیک دارد. بررسی و ارزیابی رشد سلول های اندوتلیال و در نهایت تشکیل رگ های جدید در شرایط آزمایشگاه با مشکلات و پیچیدگی های زیادی همراه است. به منظور غلبه بر این مشکل، در این مطالعه با استفاده از سلول های اندوتلیال طبیعی بند ناف انسان یک سیستم رگ زایی قابل کنترل با قابلیت تکرارپذیری بالا در شرایط آزمایشگاه طراحی شد. این مدل برای مطالعه پارامترهای متفاوتی که در فرآیند رگ زایی یا مهار آن دخالت دارند، قابل استفاده است.
    روش بررسی
    در این مدل از گویچه های پوشیده از سلول های اندوتلیال جدا شده از بند ناف انسان به عنوان منشا سلول های اندوتلیال استفاده شده و ساختمان سه بعدی لازم برای رشد سلول های اندوتلیال و ایجاد رگ توسط ذرات سیتودکس پوشیده از کلاژن و ژل فیبرین تامین گردید.
    یافته ها
    در این روش، 10 تا 12 روز بعد از کشت سلول های اندوتلیال بند ناف انسانی، رشد و مهاجرت سلول ها و در نتیجه تشکیل مویرگ ها در میدان میکروسکوپی به صورت انشعاب هایی از سلول های اندوتلیال منشا، دیده شد.
    نتیجه گیری
    به وسیله این مدل که مدلی قابل کنترل با تکرار پذیری بالا است، می توان اثر مواد ممانعت کننده و القا کننده رگ زایی را مورد بررسی و مطالعه قرار داد. به عبارت دیگر، این مدل روشی بسیار مناسب جهت غربالگری مواد آنژیوژنیک و آنتی آنژیوژنیک در اختیار قرار می دهد.
    کلیدواژگان: رگ زایی، سلول اندوتلیال، بند ناف
  • لعیا سادات خرسندی، محمد طاهری مبارکه، هیبت الله کلانتری صفحه 23
    زمینه و هدف
    استامینوفن یک داروی متداول ضد درد و ضد تب است، که در دوزهای بالا منجر به نکروز کبدی و کلیوی در انسان و حیوان می گردد. آسیب کبدی ناشی از استامینوفن وابسته به فعالیت آنزیم های p-450 سیتوکروم است، که به صورت نکروز مرکز لوبولی تظاهر پیدا می کند. در تحقیق حاضر اثر محافظت کبدی عصاره زردچوبه مورد بررسی قرار گرفته است. کورکومین ترکیب فعال بیولوژیکی زردچوبه است که دارای خواص آنتی اکسیدان و سم زدایی می باشد.
    روش بررسی
    58 موش نر با نژاد NMRI به طور تصادفی به 7 گروه تقسیم شدند. پس از یک شب گرسنگی، به گروه اول (A) 700 میلی گرم بر کیلوگرم استامینوفن، به گروه دوم 1000 (B) میلی گرم بر کیلوگرم عصاره زردچوبه و به گروه سوم (C) سرم فیزیولوژی به طور خوراکی داده شد. به گروه های آزمایش، استامینوفن و عصاره زردچوبه با مقادیر200، 400، 800 و 1000 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت هم زمان داده شد. پس از 24 ساعت جهت انجام آزمایش های بیوشیمیایی، نمونه خون از شریان ژوگولار گرفته شد و کبد برای بررسی هیستوپاتولوژیک در فرمالین 10 درصد قرارداده شد.
    یافته ها
    سطح سرمی ترانس آمینازهای کبدی (ALT و (ASTدر گروه های دریافت کننده زردچوبه در مقایسه با گروه کنترل مثبت، کاهش قابل ملاحظه ای داشته و اختلاف بین آن ها معنی دار بود (P<0.05) از نظر مطالعات هیستوپاتولوژی، متناسب با افزایش میزان دریافت زردچوبه نکروز کبدی کاهش نشان داد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج تحقیق حاضر عصاره زردچوبه در بهبود مسمومیت حاد کبدی ناشی از استامینوفن موثر بوده و به کارگیری آن توصیه می شود.
    کلیدواژگان: زردچوبه، استامینوفن، مسمومیت کبدی، موش آزمایشگاهی
  • مرتضی جبارپور بنیادی، محسن اسماعیلی، رضا یونس پور، نادر لطف علیزاده، ابوالفضل آبسواران صفحه 30
    زمینه و هدف
    ناشنوایی شدید یکی از شایع ترین اختلالات مادرزادی است که فراوانی آن در حدود 1 در 1000 نوزاد متولد شده می باشد.
    ناشنوایی غیرسندرومی با توارث اتوزومال مغلوب (ARNSHL) شایع ترین نوع ناشنوایی دوران کودکی می باشد که در 50 درصد موارد به واسطه ی جهش در دو ژن GJB2 (کانکسین 26) و GJB6 (کانکسین 30) واقع در لوکوس DFNB1 کروموزوم 13q ایجاد می شود. محصولات پروتئینی این دو ژن با ایجاد اتصالات شکافی (Gap Junction) نقش مهمی در برقراری ارتباطات بین سلولی در سطح گوش داخلی ایفا می کنند. هدف این مطالعه، بررسی ژنتیکی ناشنوایان ارجاع شده به مرکز ژنتیک تبریز و تخمین فراوانی دو موتاسیون شایع گزارش شده در دنیا در ناشنوایان ARNSHL آذربایجان شرقی می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه، شایع ترین جهش ژن (GJB2 (35delG به همراه جهش (del(GJB6-D13S1830 مربوط به ژن GJB6 در 129 ناشنوای ARNSHL ارجاعی به مرکز ژنتیک پزشکی از 100 خانواده ی غیرخویشاوند، مورد بررسی قرار گرفت. روش های مورد استفاده برای بررسی این جهش ها به ترتیب ARMS-PCR و Multiplex-PCR بودند که امکان بررسی والدین و افراد ناقل خانواده ها را نیز میسر می نمود.
    یافته ها
    21 درصد خانواده های ارجاعی دارای جهش delG 35کانکسین 26 بودند. از بین 200 کروموزوم مطالعه شده، 36 کروموزوم (18 درصد) دارای موتاسیون delG 35 بوده ولی کروموزوم حاوی جهش (GJB6-D13S1830) del کانکسین 30 مشاهده نگردید. موتاسیون delG 35در والدین و سایر افراد خانواده ها نیز جهت تشخیص ناقلین مورد بررسی قرار گرفت.
    نتیجه گیری
    جهش delG 35 عامل 18درصد ناشنوایی ARNSHL در جمعیت آذربایجان شرقی است، که این رقم با فراوانی های گزارش شده از سایر نقاط ایران متفاوت است. عدم وجود جهش در ژن کانکسین30 می تواند بیانگر جد نیایی متفاوت با سایر مناطق دارای این جهش باشد.
    کلیدواژگان: ناشنوایی غیرسندرومی اتوزومی مغلوب، GJB2، GJB6، آذربایجان شرقی
  • جمیل باطنی، علیرضا شغلی صفحه 39
    زمینه و هدف
    کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از مشکلات بهداشت عمومی در سرتاسر جهان مخصوصا در کشورهای در حال توسعه می باشد. زنان به ویژه در سنین باروری جزیی از گروه های در معرض خطر این بیماری می باشند. حدود یک سوم جمعیت جهان از کم خونی رنج می برند که کمبودهای تغذیه ای یکی از مهم ترین علل آن به شمار می آید. حدود 350 میلیون نفر از زنان و 50 درصد از کودکان در کشورهای در حال توسعه کم خون هستند. این بیماری در کشور ما نیز شیوع نسبتا بالایی داشته و طبق آمار ارایه شده توسط دفتر بهبود تغذیه ی جامعه، 50 درصد زنان 15 تا 49 ساله ی کشور به درجات مختلف کم خونی مبتلا بوده و 34 درصد آنان کمبود شدید آهن دارند. با توجه به این که زنان، آینده سازان کشور بوده و تاکنون هیچ گونه بررسی جامعی در زنان غیر باردار در زنجان انجام نشده است، این بررسی با هدف تعیین شاخص های کم خونی فقر آهن در بین زنان 15 تا 45 ساله غیر باردار شهر زنجان طراحی و اجرا گردید.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی- مقطعی تعداد 33 خوشه با استفاده از نقشه شهر و روش تصادفی انتخاب و از هر خوشه 10 نفر (در کل 330 نفر) زنان 15 تا 45 ساله ی غیرباردار مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه عمومی، گرفتن خون وریدی و آزمایش نمونه های خون جمع آوری گردید. آزمایش های هموگلوبین، هماتوکریت، MCHC، آهن سرم، TIBC، درصد اشباع ترانسفرین و فریتین انجام گردید و سپس میانگین آن ها محاسبه و با استفاده از معیارهای تعیین شده میزان شیوع کم خونی ناشی از کمبود آهن براساس شاخص های خونی اندازه گیری شده تعیین گردید.
    یافته ها
    کم خونی فقر آهن براساس هموگلوبین 23.6 درصد، هماتوکریت 47.3 درصد، MCHC 5/14 درصد، آهن سرم 24.2 درصد، TIBC 39/6 درصد، اشباع ترانسفرین 18.2 درصد و فریتین 30.3 درصد به دست آمد که کمترین میزان شیوع کم خونی فقر آهن بر مبنای MCHC و بیشترین مقدار بر مبنای هماتوکریت بود.
    نتیجه گیری
    کم خونی فقر آهن در بین زنان مورد مطالعه شیوع نسبتا بالایی داشته که اگر با آمار کشوری مقایسه گردد در حد متوسط به بالا می باشد که می تواند به عنوان یکی از مهم ترین مسایل بهداشت عمومی دارای اولویت در زنجان مطرح گردد. از این رو نه تنها این گروه باید آموزش های تغذیه ای لازم را در مورد از بین بردن عادات غلط غذایی فرا گیرند، بلکه نیاز به دریافت مکمل آهن در کوتاه مدت داشته و به عنوان یک برنامه اساسی پیشگیری، غنی سازی مواد غذایی با آهن پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: کم خونی فقر آهن، زنان غیر باردار، زنجان
  • رمضان فلاح، بهناز فلک الافلاکی صفحه 47
    زمینه و هدف
    عفونت سیستم ادراری (UTI) از عفونت های نسبتا شایع در کودکان است. UTI معمولا عفونت صعودی است که توسط باکتری های دستگاه گوارش ایجاد می شود. میزان شیوع آن در طی سال اول زندگی بالاست. مهم ترین عارضه آن ایجاد اسکار در کلیه است که می تواند منجر به نارسایی کلیه و یا هیپرتانسیون شود. با توجه به خواص ایمنی شیر مادر در مقایسه با شیر خشک، این مطالعه با هدف بررسی اثر حفاظتی شیر مادر علیه UTI در کودکان زیر یک سال انجام گرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه ی مورد- شاهدی بر روی 100 کودک زیر یک سال (50 کودک مورد و 50 کودک شاهد) انجام شد. گروه مورد از مراجعه کنندگان به درمانگاه کلیه یا بستری شده در بخش اطفال بیمارستان ولی عصر (عج) در سال 1384 با سابقه حداقل یک بار UTI، انتخاب شدند. کودکان گروه شاهد که فاقد UTI بودند از مهد کودک انتخاب شدند و از نظر سن، جنس و ختنه شدن در پسرها مشابه بودند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای دو و دقیق فیشر آنالیز شد.
    یافته ها
    9 نفر (32.1 درصد) از کودکان مبتلا به UTI و 25 نفر (83.3 درصد) از کودکان سالم، فقط با شیر مادر تغذیه شدند. اثر حفاظتی شیر مادر علیه UTI در کودکانی که فقط با شیر مادر تغذیه شدند،90 درصد بیشتر از کودکانی بود که فقط مصرف شیر خشک داشتند و از نظر آماری ارتباط معنی دار بود (P=0.0005). اثر حفاظتی توام شیر مادر و شیر خشک علیه UTI در برابر کودکانی که فقط با شیرخشک تغذیه شدند، 71 درصد بیشتر بود (53.7 درصد در مقابل 80 درصد) (0.038=P). اثر حفاظتی شیر مادر علیه UTI، در پسران بیشتر از دختران بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که مصرف شیر مادر در پیشگیری از عفونت های ادراری کودکان زیر یک سال موثر است، بنابراین پیشنهاد می گردد مطالعه ای با حجم نمونه بیشتر انجام گیرد تا امکان ارزیابی بهتر در تمام مسایل فراهم گردد.
    کلیدواژگان: UTI، شیر مادر، کودکان زیر یک سال، شیر خشک
  • نور امیر مظفری، سعید طلایی، حمیدرضا امیرمقدمی، سلماز طلایی صفحه 52
    زمینه و هدف
    عفونت مزمن گوش میانی یکی از متداول ترین بیماری های مزمن عفونی در تمام جهان می باشد. این مطالعه جهت تعیین ارگانیسم های مولد عفونت مزمن گوش میانی و بررسی الگوی مقاومت های دارویی باکتری های جدا شده در زنجان می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه خوشه ای- مقطعی، بر روی 100 بیمار با عفونت مزمن گوش میانی در محدوده سنی 18 تا 45 سال انجام گرفت. از ترشحات گوش میانی بیماران در اتاق عمل نمونه گیری به عمل آمده و نمونه ها روی 4 محیط مختلف کشت داده شد. پس از انجام آزمون های تشخیصی و تعیین هویت باکتری ها، میزان حساسیت آن ها به آنتی بیوتیک های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    شایع ترین باکتری ها عبارت بودند از: سودوموناس آئروژینوزا (24.7 درصد)، استافیلوکوکوس اورئوس (17.6 درصد) وگونه های پروتئوس (15.2 درصد). نتایج حاصل از آزمایش آنتی بیوگرام باکتری های جدا شده به شرح زیر است: سودوموناس آئروژینوزا بیشترین مقاومت را به سفیکسیم و کوتریموکسازول (100 درصد) داشته، مقاومت استافیلوکوکوس اورئوس نسبت به کوتریموکسازول، آمپی سیلین و اگزاسیلین 90 درصد بوده و میزان مقاومت پروتئوس نسبت به کوتریموکسازول 70 درصد و سفیکسیم 50 درصد بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به دخالت باکتری های متعدد در عفونت های مزمن گوش میانی و هم چنین شیوع بالای مقاومت های آنتی بیوتیکی در آن ها، نتایج این تحقیق لزوم تعیین هویت میکروب های مولد عفونت مزمن گوش و انجام آزمون های آنتی بیوگرام را قبل از شروع هرگونه اقدام درمانی مطرح می نماید.
    کلیدواژگان: عفونت مزمن گوش میانی، تست آنتی بیوگرام، عامل سببی
|
  • Mr Gholami *, F. Abulhasani, P. Pasbakhsh, A. Sobhani, F. Asadi Amoli, Mh Karimfar Page 1
    Background And Objective
    Ischemia plays a major role in development of pathological changes in various neuropathies. Reperfusion amplifies physiological and pathological abnormalities in ischemic nerves. In this research, we studied ischemic-reperfusion (IR) injury of sciatic nerve up to 14 days of reperfusion.
    Materials and Methods
    IR was produced by ligation and release of nooses around supplying vessels to the sciatic nerve. 30 rats were assigned into 5 groups of 6. Group 1 (control) did not undergo IR while the 4 remaining groups after three hours of complete hind leg ischemia underwent reperfusion within 0hr, 3hrs, 7 days and 14 days.
    Results
    Pathologically, two phases were identifiable. During phase 1 (0- 3 hrs) fiber degeneration and endoneurial edema were observed. During phase 2 (7 days and, 14 days) prominent fiber degeneration and prominent endoneurial edema were observed. Loss of function occurred in move than 75% of the rats with ischemia alone, in comparison with the control group the maximum reduction in activities was observed amongest the group of rats reperfused within 3 hours.
    Conclusion
    IR injury depends on duration of reperfusion. Microvascular events during reperfusion may enhance the nerve fiber damage following the ischemia period.
    Keywords: Ischemia, Reperfusion, Sciatic nerve
  • Mh Esmaeili *, K. Parivar, P. Yaghmaie, E. Abbasi, H. Jahani Hashemea Page 9
    Background and Objectives
    Reports suggest that co-administration of Matricaria Chamomilla (MC) extract with morphine greatly attenuates the dependence on morphine and its injection prior to naloxan inhibits the withdrawal syndrome. Locus Ceruleus (LC) and paragigantocellularis (PGi) nuclei play a key role in appearance of withdrawal syndrome. Thus, this study was conducted to determine the effects of MC extract injection into pGi nucleus on morphine withdrawal in rats.
    Materials and Methods
    30 rats (Weighing 250-300gr) were divided into two groups of control (receiving saline) and morphine- treated. Following surgical implantation of cannula, morphine- treated group received morphine twice daily for 7 days. This group was classified into 4 sub-groups. The first sub-group received only morphine while the three remaining sub-groups were administed with Matricaria Chamomilla on day 7, five minutes prior to 1 microliter naloxan injection, with 10, 25, and 50 microgr/lit, respectively. In all groups 5 mg/kg naloxan was injected 3 hours after the final injection of morphine and withdrawal behavior (jumping and climbing) was investigated for 30 minutes.
    Results
    The results showed that injection of all three high doses of MC extract particulary 25 microgr/microlit into PGi nuclens could significantly decline the symptoms of withdrawal syndrome.
    Conclusion
    It seems that injection of MC extract into PGi nucleus could be beneficial to the treatrnent of morphine withdrawal syndrome in rats.
    Keywords: Addiction, Matricaria chamomilla, PGi nucleus, Morphine, Withdrawal syndrome, Rat
  • K. Mansory *, A. Shikholeslami, Gh Bahrami, A. Mostafaie Page 17
    Background and Objective
    Angiogenesis plays a key role in different physiologic and pathologic processes. Evaluation of endothelial cells and finally new vessels development in-vivo is a complex and formidable task. Thus, we designed an in-vitro experimental angiogenesis model using human umbilical vein endothelial cells (HUVEC) which is highly reproducible and controllable. This model has applicability to study various parameters involved in angiogenesis and its harness.
    Materials And Methods
    HUVEC cells were isolated from umbilical vein by enzyme treatment as the source of endothelial cells. Then, the three-dimensional model was designed using fibrin gel and cytodex beads which was covered by HUVEC cells.
    Results
    In this model 10-12 days after culturing HUVEC, the resulting capillary formation was observed as branching of the source endothelial cells in microscopic field.
    Conclusion
    The model is controllable and highly reproducible to study various parameters involved in angiogenesis. Moreover, the model provides a reliable method to screen angiogenesis and anti-angiogenesis substances.
    Keywords: Angiogenesis, Endothelial cell, Umbilical ve
  • Ls Khorsandi *, M. Taherimobarakeh, H. Kalantari Page 23
    Background and Objective
    Acetaminophen is a widely used analgesic and antipyretic drug which can produce hepatic injury in both humans and animals when given in high doses. Liver damage induced by actaminophen depends on cytochrome P-450 activities which appears as centrilobular necrosis. In this study, hepatoprotective effect of Curcuma longa (CL) is tested. The active constituent of CL is known as curcumin which has detoxifying and antioxidant activity.
    Materials and Methods
    58 NMRI male mice were randomly divided into 7 groups. After an overnight denial of food, the first three groups received the following: group C normal saline, groug B 1000 mg/kg CL extract, group A 700 mg/kg oral acetaminophen. Treatment groups received acetaminophen and CL extract concurrently in various doses of 200 mg/kg, 400 mg/kg, 800 mg/kg, 1000 mg/kg, respectively. After 24 hours blood samples were taken from jugular arteries for bioassay tests and the liver was removed and placed in 10% formalin for histopathologic assessments.
    Results
    Serum levels of hepatic transaminases (ALT, AST) in groups receiving CL declined remarkably compared to positive control group with a significant difference (p<0.05). Based on histopathologic survey hepatic necrosis decreased as the CL intake increased.
    Conclusion
    Based on the present research results, CL extract improves the condition in acetaminophen-induced hepatic toxicity and its administration is recommended.
    Keywords: Turmeric(Curcuma longa), Acetaminophen, Hepatic toxicity, Mouse
  • M. Jabbarpour Bonyadi *, M. Esmaeili, R. Younespour, N. Lotfalizadeh, A. Absavaran Page 30
    Background And Objective
    Profound hearing loss is one of the most prevalent congenital disorders affecting about 1 in 1000 newborns. Autosomal recessive non-syndromic hearing loss (ARNSHL) is the predominant form of the severe inherited childhood deafness. This type of hearing loss in one-half of the cases is caused by mutations in GJB2 (connexin 26) and GJB6 (connexin 30) genes located at DFNB1 locus of chromosome13q. Protein products of the two above-mentioned genes play a crucial role in the intercellular communications within the inner ear through gap junction. This study was conducted to analyze the two most common mutations among ARNSHL patients referring to the Genetics center of Tabriz, eastern Azarbaijan.
    Materials and Methods
    The most common mutation of GJB2 gene (35delG) and a mutation of GJB6 gene (del(GJB6-D13S1830)) were analyzed in 129 referring patients with ARNSHL using ARMS-PCR and multiplex-PCR techniques, respectively. These methods facilitate analyzing parents and carriers.
    Results
    21% of the studied families had 35delG mutation in connexin 26 gene. 36 chromosomes (18%) out of 200 studied chromosomes had 35delG mutation while none of the chromosomes had del(GJB6-D13S1830) mutation in connexin 30. The 35delG mutation was assessed in parents and siblings in order to detect carriers.
    Conclusion
    35delG mutation accounts for 18% of ARNSHL in eastern Azerbaijan which is various to other published studies from different regions of Iran. The absence of del(GJB6-D13S1830) mutation in the patients may be due to the founder effect.
    Keywords: ARNSHL, GJB2, GJB6, Eastern Azarbaijan
  • J. Bateni *, Ar Shoghli Page 39
    Backround &
    Objective
    Iron deficiency anemia is a major public health problem worldwide, particularly in developing countries. Women especially during reproductive life are vulnerable group. Around 1/3 of the worldۥs population suffers from anemia and nutritional deficiency is to blame as the most significant factor. About 350 million women and 50% of the children in developing countries are anemic. This disease has a high prevelance in our country and according to the statistis released by the nutrition improvement office, 50% of women aged 15-49 suffer from various degrees of anemia and 34% have severe anemia. Since no surveys about IDA have been carried out on non-pregnant women in zanjan, this study was carried out with the aim of determining IDA indices among non-pregnent women aged 15-45 in Zanjan.
    Materials and Methods
    In this descriptive cross-sectional study 33 clusters were randomly selected using the city map and out of each cluster 10 non-pregnant women aged 15-45 were studied (total: 330 people). The data was collected through a general questionnaire, taking 5ml blood sample from right arm, and running tests on blood samples. Hemoglobin, hematocrit, MCHC, ferritin, serum iron, TIBC and transferrin saturation were determined, then the mean values were calculated and the prevalence of IDA was measured on the basis of blood indices.
    Results
    IDA values were 23. 6%, 47. 3%, 14. 5%, 24. 2%, 39. 6%, 18. 2% and 30. 3% in terms of hemoglobin, hematocrit, MCHC, serum iron, TIBC, transferrin saturation and ferritin, respectively, with the lowest value belonging to MCHC and the highest value to hematocrit. Conclution: IDA has a relatively high prevalence among the studied women which stands above the countryۥs average, likely to be regarded as a public health priority. Thus, the women should be trained against wrong nutitional habits as well as receiving iron supplement in the short run, enrichment of foodstuff with iron is also recommended as a preventive plan.
    Keywords: Iron Deficiency Anemia (IDA), Non, Pregnant women, Zanjan
  • R. Fallah *, B. Falak, Ul, Aflaki Page 47
    Background and Objective
    UTI is a relatively common infection of childhood which is caused by ascending colonic bacteria and is frequently seen within the first year of life. The main complicaticn of an infection is leaving a scar in kidney which can lead to renal insufficiency and hypertension. The aim of this study was to evaluate the prophylactic effect of breast feeding against UTI among children under one year of age.
    Materials and Methods
    This case-control study was conducted on 100 children under one year of age (50 cases and 50 control). The case group was selected from patients referring to the pediatric nephrology clinic or admitted to Vali-e-Asr hospital in 2004, all of whom have suffered from UTI at least once. The children in the control group who did not experience UTI were selected from daycare centers and were alike in terms of gender, age and circumcision (in boys). The data was analyzed using chi-square and fisher's exact tests.
    Results
    9 (32.1%) of the children suffering from UTI and 25 (83.3%) of the healthy children had only been breast fed. The prophylactic effect of breast feeding against UTI was 90% higher in children who had only been breast fed (P=0.0005). The combined prophylactic effect of breast feeding and formula-feeding against UTI was 71% higher than only formula feeding (53.7% to 80%) (p=0.038). The preventive effect of breast feeding against UTI was higher in boys than in girls.
    Conclusions
    This study shows that breast feeding has a prophylactic effect against UTI. We suggest that further studies should be carried out with a higher sample size to achieve comprehensive assessment.
    Keywords: UTI_Breast feeding_Children under 1 year of age_Formula feeding
  • Na Mozafari *, S. Talaei, Hr Amirmoghadami, S. Talaei Page 52
    Background and Objectives
    Chronic Otitis Media (COM) remains one of the most common childhood chronic infectious diseases worldwide. This study was carried out to determine the organisms inducing COM and their drug resistance patterns in Zanjan.
    Materials and Methods
    This cluster cross-sectional study was conducted on 100 patients suffering from COM in the age range of 18-45. COM specimens were obtained in operating room and then cultured on 4 different media. Following the diagnostic tests and identifying the bacteria, their susceptibility to antibiotics was assessed.
    Results
    The most common isolated bacteria were Pseudomonas aeruginosa (24.7%), Staph ylococcus aureus (17.6%) and Proteus spp (15.2%). The results of bioassay tests for isolated bacteria were as follows: Pseudomonas aeruginosa had the highest resistance to cefixime and co-trimoxazol (100%). The highest resistance of Staphylococcus Aureus was to co-trimoxazol (70%) and cefixime (50%).
    Conclusion
    Regarding the multi-bacterial etiology of COM and high prevalence of antibiotic resistance, identification of causative bacteria and bioassay test prior to any therapeutic procedure seams necessary.
    Keywords: Chronic Otitis Media (COM), Bioassay test, Etiology