فهرست مطالب

منابع طبیعی ایران - سال پنجاه و نهم شماره 3 (پاییز 1385)

فصلنامه منابع طبیعی ایران
سال پنجاه و نهم شماره 3 (پاییز 1385)

  • 240 صفحه، بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/05/25
  • تعداد عناوین: 20
|
  • آبخیزداری
  • حسن احمدی، محمدرضا اختصاصی، علی گلکاریان، الهام ابریشم صفحه 519
    برای ارزیابی و تهیه نقشه وضعیت بیابان زایی، مدلهای مختلفی ارائه شده است.در این تحقیق با استفاده از روش مدل مدالوس تغییر یافته (3) وضعیت فعلی بیابان زایی (با تاکید برفرسایش بادی) در منطقه فخرآباد – مهریز بررسی شد. بدین منظور، امتیاز دهی به چهار شاخص بیابان زایی معرفی شده است در این مدل امتیاز داده شده و لایه های اطلاعاتی مربوط به این شاخص ها تهیه شد.این لایه ها عبارتند از: 1- لایه اطلاعاتی مدل فرسایشی بادی IRIFR، این لایه ازسه کلاس، شدید (27958 هکتار)، متوسط (28628 هکتار) و کم (33330 هکتار) تشکیل شده است؛ 2- لایه اطلاعاتی تعداد روزهای با شاخص توفانی گرد و خاک (DSI)، این لایه اطلاعاتی ازدوکلاس کم (82354 هکتار) و متوسط (7545 هکتار) تشکیل شده است؛ 3- لایه اطلاعاتی درصد تراکم پوشش غیر زنده در سطح خاک (MC)، این لایه اطلاعاتی از سه کلاس، شدید (26331 هکتار)، متوسط (31412 هکتار) و کم (32165 هکتار) تشکیل شده است؛ 4- لایه اطلاعاتی مقاومت فشاری خاک، این لایه اطلاعاتی نیز از سه کلاس، زیاد (7565 هکتار)، متوسط (49024 هکتار)، و کم (33327 هکتار) تشکیل شده است. در نهایت میانگین هندسی ارزشهای 4 لایه اطلاعاتی مذکور محاسبه شد و با کلاسه بندی نقشه حاصله، نقشه وضعیت فعلی بیابان زایی منطقه مورد مطالعه بدست آمده است.نتایج حاصل از این ارزیابی را می توان به این ترتیب بیان کرد: از کل منطقه مورد مطالعه (89916 هکتار)، 44640 هکتار (54/49%) در کلاس شدت بیابان زایی کم، 37648 هکتار(76/41%) در کلاس بیابان زایی متوسط و 7628 هکتار (38/ 8 %) در کلاس بیابان زایی شدید قرار می گیرد.
  • محمدرضا اختصاصی، حسن احمدی، علی خلیلی، محمدعلی صارمی نایینی، محمدرضا رجبی صفحه 533
    حوزه دشت یزد - اردکان یکی از مناطق مبتلا به فرسایش بادی و توفان های گرد و خاک بوده و در ایران مرکزی و در شمال غربی شهرستان یزد واقع شده است.از آنجا که تجزیه و تحلیل مناسب داده های باد سنجی، به منظور شناسایی بادهای طوفان زا و فرسا ینده ویژگی خاصی دارد، در این مطالعه سعی شده داده های باد سنجی ایستگاه سینوپتیک یزد طی یک دوره آماری حدود 20 سال (1379-1361) به روش های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فضایی داده های باد سنجی (رسم گلباد) به کمک نرم افزار WRPlot نشان داد که جهت بادهای غالب در دشت یزد اغلب غربی تا شمال غربی (W NW) است و پس از آن بادهای جنوب شرقی (S E) در رتبه بعد قرار می گیرند.از میان داده های باد سنجی مورد استفاده در این تحقیق، درصد فراوانی حالات آرام با بادناکی کمتر از یک نات (54/0 متر بر ثانیه) حدود 6/47 درصد بدست آمد.نتایج حاصل از محاسبه و ترسیم گلطوفان یزد، که براساس سرعت آستانه فرسایش باد ی 5/6 متر بر ثانیه تهیه شد، نشان می دهد که در این دشت بادهای توفان زا بیشتر از جهت شمال غرب می وزند و بادهای قطاع غربی، غرب تا جنوب غرب، از فراوانی کمتری برخوردارند، ونقش بادهای جنوب شرقی نیز بسیار کمرنگ است.به استناد گلطوفان های رسم شده، فراوانی حالات آرام (سرعت های کمتر از سرعت آستانه فرسایش بادی که در دشت یزد سرعت های کمتر از 5/6 متر بر ثانیه را شامل می شود) در ایستگاه یزد حدود 97 درصد است. این مسئله نشان می دهد که بادهای طوفان زا و تولید کننده گرد و خاک، فقط حدود 3درصد از دیده بانی ها را نسبت به کل دفعات دیده بانی شامل می شود. نتایج حاصل از محاسبه و ترسیم گلماسه ایستگاه سینوپتیک یزد نیز، که براساس سرعت آستانه فرسایش بادی 5/6 متر بر ثانیه صورت گرفت، نشان می دهد که بادهای شمال غربی (NW) و جنوب غربی (SW) به ترتیب از بیشترین قدرت با توان حمل ماسه بادی برخوردارند و پس از آن بادهای غربی (W) در اولویت قرار می گیرند. بردار برایند یا جهت نمایی حمل ماسه نیز از جنوب غرب تا غرب (SWW) به سمت شمال شرق و شرق (NEE) متغیر است. مقدار زاویه حرکت ماسه نسبت به شمال جغرافیایی (RDD) در حدود 77 درجه و در جهت عقربه های ساعت است.
  • غلامرضا چمن پیرا، غلامرضا زهتابیان، حسن احمدی صفحه 543
    در سال های اخیر مقوله بیابان زایی به صور مختلف مورد بحث و گفت وگوی جامع و محافل علمی، در سطح جهانی، منطقه ای و ملی بوده و برای کنترل آن فعالیتهای وسیعی صورت گرفته است. مبارزه با بیابان زایی و مقابله با آثار نابهنجار آن برای جامعه جهانی اجتناب ناپذیر است، زیرا اگر پدیده بیابان زایی در بخشی از جهان رخ دهد، پیامدهای آن تمام ساکنان کره زمین را به نحوی در معرض خطر قرار می دهد. بی شک شناسایی مناطق حساس برای پیشگیری یا دوری جستن از خسارات ناشی از بیابان زایی را می توان به عنوان گام نخست برای مبارزه با این پدیده دانست. روش های متعددی شناسایی مناطق حساس و تهیه نقشه خطر بیابن زایی وجود دارد که از میان آنها روش ICD انتخاب وبر اساس آن نقشه وضعیت فعلی بیابان زایی برای حوزه آبخیز کوهدشت با وسعت حدود 45600 هکتار تهیه شد.تعیین نوع محیط بیابانی، عامل بیابان زایی، نوع فرایند، معیارها و شاخص های غالب و کلاس شدت بیابان زایی ارضی حوزه آبخیز کوهدشت دستاوردهای این تحقیق است. نتایج این ارزیابی نشان می دهد که بیابان زایی یا تخریب منابع با شدت متوسط در منطقه به وقوع پیوسته و روند آن روبه گسترش است. مهمترین عامل بیابان زایی در حوزه عامل انسانی است و تنها در رخساره توده سنگی واحد کوهستانی با وسعتی برابر 1854 هکتار(کمتر از 4 درصد) از حوزه، بیابان زایی محیطی نقش دارد. براساس نتایج بدست آمده حدود 2/35 درصد حوزه دارای شدت بیابان زایی کم، حدود 32 درصد بیابان زایی متوسط و حدود 7/32 درصد بیابان زایی زیاد است.مهمترین عوامل مؤثر در بیابان زایی محدوده مطالعاتی تخریب منابع آب ناشی از پمپاژ و افت سفره و درجه بعد تخریب منابع گیاهی براثر تبدیل اراضی مرتعی و جنگلی به شهری با چرای بی رویه دام است.
  • باقر قرمزچشمه، سادات فیض نیا، جعفر غیومیان، غلامرضا زهتابیان صفحه 557
    کشورایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، توپوگرافی و آب و هوایی، جزء مناطق خشک جهان است. آب، عامل محدود کننده فعالیت انسان در این مناطق به شمار می آید. بخش عمده عرصه فعالیت بشر از توسعه منابع طبیعی تجدید شونده، کشاورزی، صنعت و شهرسازی بر روی نهشته های کواترنر متمرکزند. با پخش سیلآب فصلی، امکان استفاده بهینه ازاین نهشته ها به منظور توسعه منابع طبیعی، کشاورزی، توسعه مناطق شهری و روستایی وجود دارد. پخش سیلاب علاوه بر جلوگیری از خسارت سیل و فرسایش، موجب رونق اقتصادی این مناطق نیز می شود. تعیین محل مناسب برای پخش سیلاب به شناخت کامل از خصوصیات محل پخش مانند نفوذپذیری، شیب، ضخامت آبرفت، ضریب آبگذاری نیازمند است.درایران اطلاعات مذکور برای اغلب دشتها وجود ندارد، همچنین استخراج شاخص های ذکر شده به منظور تعیین مناطق مناسب پخش سیلاب به هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. در این تحقیق رابطه بین واحدهای ژئومورفولوژی دشت میمه ومناطق مناسب برای پخش سیلاب بررسی شد. بدین منظور نقشه ژئومورفولوژی منطقه، با استفاده از تفسیر عکس های هوایی، پردازش تصاویر ماهواره ای و نقشه های توپوگرافی تهیه شد.سپس این نقشه با نقشه تناسب اراضی برای پخش سیلاب مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که واحد دشت سراپانداژ همپوشانی خوبی (75 درصد) با مناطق بسیار مناسب پخش سیلاب دارد. با توجه به سهولت نقشه های ژئومورفولوژی در مناطقی که فاقد اطاعات زیر سطحی اند، نقشه های ژئومورفولوژی می تواند به عنوان معیاری مناسب برای تعیین مناطق پخش سیلاب در نواحی فاقد اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد.
  • ابوالفضل معینی، محمد جعفری، علی سلاجقه، سادات فیض نیا، فریدون سرمدیان صفحه 569
    در کشور ما روش های متعددی برای مطالعات خاک وجود دارد که بیشترین این روش ها چون توسط متخصصان کشاورزی ارائه شده، به هنگام تجزیه و تحلیل هم همان دیدگاه کشاورزی حاکم است و قابل توصیه برای منابع طبیعی نیست. یکی از روش هایی که برای مطالعات خاک در منابع طبیعی به کار می رود، روش ژئومورفولوژی است. برای ارزیابی این روش زیر حوزه حسنجون از حوزه آبخیز طالقان که در محدوده 37 و50 تا 50 و 50 طول شرقی و 7 و 36 تا 20 و 36 عرض شمالی واقع شده ودارای تنوع ژئومورفولوژی زیادی است، انتخاب شد.ابتدا نقشه های واحد های کاری روش ژئومورفولوژی که ترکیبی از جنس سنگ رخساره و عوامل توپوگرافی است، با بررسی های فتوژئولوژی و بازدید صحرایی با استفاده از سامانه های اطلاعات جغرافیایی در مقیاس 1:20000 تهیه، سپس اقدام به حفر پروفیل در این واحد ها شد(در بعضی از واحدهای کاری علاوه بر پروفیل معرف، پروفیل تصادفی هم حفر شد). پس از تشریح پروفیل مقدار pH، EC، در صد مواد آلی، درصد کربنات کلسیم، بافت خاک در افق های اصلی تعیین شد. با استفاده از t جفت شده پروفیل های معرف و تصادفی هر واحد کاری با یکدیگر مقایسه شدند و نتایج نشان داد که پروفیل های معرف و تصادفی در همه فاکتور ها با هم اختلاف معنی ندارند و این نشان دهنده همگنی زیاد واحد های کاری روش ژئومورفولوژی است. نظر به اینکه در واحد های ژئومورفولوژی کلیه عوامل مؤثر در فرآیند خاکسازی مورد توجه قرار می گیرند، بدیهی است تعداد پروفیل ها بیشتر خواهد بود. حفر پروفیل های زیادی، هزینه زیادی را می طلبد، ولی این هزینه در مقابل دقت زیاد آن منطقی به نظر می رسد، زیرا بسیاری از تصمیم گیری ها در طرح های آبخیزداری و مرتعداری وابسته به عوامل مختلفی است که یکی از اینها و مهمترین آن عامل خاک است که مطالعه دقیق آن از بسیاری از شکست ها و عدم موفقیت ها جلوگیری خواهد کرد. نکته قابل ذکر اینکه در گردش صحرایی و با دید کارشناسی بعضی از واحدها می توانند در یکدیگر ادغام شوند که این مسئله از تعداد پروفیل های مطالعاتی می کاهد.
  • جنگلداری
  • رضا بصیری، هرمز سهرابی، ملیحه مزین صفحه 579
    این مقاله الگوهای مکانی گونه های درختی libani Quercus، infectoria Quercus، Quercus barantii، Pyrus syriaca و Crataegus pontica را در جنگل شمال مریوان (قامیشله) از نظر آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. مطالعه الگوهای مکانی در مدیریت اکولوژیک مناطق جنگلی کاربرد وسیعی دارد. منطقه زاگرس شمالی با اقلیم مرطوب سرد پوشش درختی متراکمی را بویژه در دامنه های مرطوب تر ایجاد کرده، به طوری که توزیع این پوشش را تحت تاثیر قرار داده است. در این تحقیق از روش نمونه برداری تصادفی سیستماتیک برای آزمون الگوهای مکانی مختلف استفاده شد. روش های تعیین الگوی مکانی در این مطالعه شامل روش عمومی، مدلهای توزیع (پواسون و دو جمله ای منفی) و شاخص های کمی (شاخص گرین و شاخص استاندارد شده موریسیتا) است. روش عمومی، الگوی کپه ای را برای گونه های درختی مشخص کرد. مدل توزیع پواسون الگوی کپه ای را برای گونه های درختی به اثبات رساند. مدل توزیع دوجمله ای منفی با استفاده از روش آزمون کای اسکویر الگوی مکانی کپه ای را برای گونه infectoria Quercus نشان داد، ولی سایر گونه ها از این الگو تبعیت نکردند. مدل توزیع دو جمله ای منفی با استفاده از روش برازش با آماره U، الگوی کپه ای را برای گونه درختی مشخص کرد. شاخص استانارد شده موریسیتا و شاخص گرین وجود الگوی مکانی کپه ای را برای گونه های درختی نشان دادند. در این تحلیل شاخص گرین و مدل توزیع دو جمله ای منفی با روش برازش با آماره U، برای ارزیابی برازش داده ها با الگوی کپه ای مناسب تشخیص داده شد.
  • سعید ریزی، روح انگیز نادری، احمد خلیفی، ذبیح الله زمانی، وحید اعتماد صفحه 589
    به منظور بررسی روش ازدیاد غیر جنسی کلون نوئل آبی (''Koster''Picea pungens) دو آزمایش جداگانه طراحی و طی آن دو روش معمول پیوند نوئل، تحت دو تیمار هورمونی مختلف بر روی پایه نوئل سبز (P. excelsa) درقالب طرح پایه بلوکهای کامل تصادفی انجام شد. در آزمایش دوم نیز اثر تیمارهای مختلف هورمونی در ازدیاد این کلون به صورت تجزیه مرکب و در دو زمان و هربار در سه تکرار بررسی شد. در آزمایش اول، تیمار هورمونی پیوندک در مقایسه با شاهد، 15 درصد افزایش در گیرایی پیوند نشان داد، همچنین روش پیوند جانبی کنده ای سبب افزایش 19 درصدی در میزان موفقیت پیوند نسبت به روش پیوند جانبی زیر پوستی شد. در آزمایش دوم، تیمار هورمونی، در تمام شاخص های مورد اندازه گیری، در سطح 5 درصد اختلاف معنی دار نشان داد. اثر زمان بر طول ریشه نیز در سطح 5 درصد اختلاف معنی دار نشان داد. بیشترین درصد ریشه زایی، بیشترین تعداد ریشه نابجا و بیشترین درصد قلمه های کالوس دار به ترتیب در تیمارهای 8000،4000، و 2000 پی پی ام IBA حاصل شد. در ضمن بیشترین میانگین طول ریشه مربوط به تیمار 2000 پی پی ام IBA و مربوط به قلمه زنی اواخر مرداد است.
  • افسانه سلطانی لرگانی، جهانگیر فقهی صفحه 603
    در این پژوهش که در بخشی ازجنگل آموزشی و پژوهشی خیرودکنار دانشکده منابع طبیعی، با شیب متوسط 76 درصد، به انجام رسید روشی برای برآورد مساحت واقعی با استفاده از شیب شیب ارائه گردید که کاربرد فراوانی در مدیریت منابع طبیعی دارد. تجزیه و تحلیل آماری داده های جمع آوری شده، ارتباط معنی دار بین هر دو سطح تصویری و سطح واقعی با شیب منطقه را نشان داد. اما بین خود این دو عامل ارتباط معنی داری دیده نشد. معنی دار نبودن اختلاف سطح واقعی و سطح تصویری تاییدی بر اثر توام سطح تصویری و شیب بر سطح واقعی است.برای تعیین مساحت واقعی، میتوان در معادله ارائه شده توسط نویسندگان (معادله 1) از میانگین شیب منطقه استفاده کرد.هر چند به منظور افزایش دقت، برآورد شیب تک تک سلولها به میانگین شیب آنها ارجحیت دارد. نمودارهایی (5 و 6) ارائه شده است که با در اختیار داشتن هر یک از عوامل شیب یا درصد اختلاف سطح به سادگی می توان عامل بعدی را تعیین کرد. تاشیب 55 درصد، اختلاف مساحت واقعی و تصویری کمتر از ده درصد سطح تصویری است.
  • سیدرشدی فلاح شمسی، هوشنگ سبحانی. ارسطو سعید، عی اصغر درویش صفت. احمد فرجی دانا صفحه 614
    کمیابی " زمین های " قابل استفاده در تولید اقتصادی محصولات و " تحرک ناپذیری " این منبع بر اهمیت تخصیص آن به مناسب ترین کاربری ها افزوده است. به این منظور، ارائه الگوی کاربری زمین که با توان طبیعی و زیرساختهای اقتصادی منطقه در تناسب باشد، اهمیت فراوانی دارد. پیچیدگی این کار از یک سو و قابلیت GIS در کار با داده های مکانی و برخورداری از سامانه های حمایت از تصمیم گیری از سوی دیگر، مهمترین انگیزه های به کار گیری GIS بوده است. مطالعات گذشته به خوبی اهمیت ارزیابی چند عامله تناسب و نقش سامانه اطلاعات جغرافیایی را در مکان یابی خود کار کاربری های مختلف زمین نشان می دهند. منطقه مورد مطالعه به مساحت 28000 هکتار از آبخیز کلیبرچای وطی (ارسباران شمالی) در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. در این مطالعه به طور همزمان از نقشه های موضوعی طبیعی و اقتصادی در ارزیابی تناسب و مکان یابی کاربری زمین استفاده شد. تنوع کاربری زمین عوامل مؤثر بر تناسب سرزمین برای هر کاربری در کنار تغییر اهمیت نسبی کاربری ها و عوامی در فرایند مکان یابی مد نظر قرار گرفته اند. تعیین اهمیت نسبی کاربری ها و عوامل مؤثر در تعین تناسب به ترتیب به کمک ارزیابی اقتصادی کاربری ها و محاسبه کمی وزن عوامل به روش تحلیل سلسله مراتبی انجام شده است. این شرایط تحقیق را به استفاده از ارزیابی چند عامله تناسب سرزمین برای هر کاربری و مکان یابی کاربری ها به شیوه چند هدف رهنمون شده است. اساس این روش با روش های ارزیابی مبتنی بر شبکه مشابه است و با استفاده از مجموعه ای از نقشه های موضوعی با ساختار شبکه ای انجام می شود. ابعاد شبکه کوچک (15 متری) است و می توان فرض کرد که ارزیابی تناسب در هر نقطه از سرزمین انجام می شود. فرایند ارزیابی زمین نیز برای سطوح وسیع آسان تر و تکرار پذیری آن سریع تر است. در این مطالعه از امکانات نرم افزار 2.008 IDRISIW استفاده شده است.از مقایسه نقشه های تناسب تهیه شده برای هر کاربری به شیوه چند هدف نقشه الگوی مکانی منطقه برای کاربری های جو دیم، گردو کاری، گوسفند داری، پارک داری، و حفاظت تهیه شده اشت.
  • مهدی کلاهی، وحید اعتماد، منوچهر نمیرانیان، قوام الدین زاهدی امیری، ابراهیم خسروجردی صفحه 623
    پارک جنگلی طرق با وسعتی معادل 164 هکتار، دارای تیپ های درختی پهن برگ خالص، پهن برگ مخلوط و سوزنی برگ خالص است. به منظور بررسی و ضعیت کمی و کیفی این جنگلکاری ها، اقدام به آماربرداری با استفاه از شبکه منظم تصادفی (110 * 80 متر) شد وبه منظور شناخت وضعیت خاک و نقش آن در شادابی درختان، سه نیمرخ خاک حفر شد. بر اساس نتایج به دست آمده در حدود 79 % پوشش درختی پارک را گونه های پهن برگ و 21 % آن را گونه های سوزنی برگ بخصوص کاج سیاه تشکیل داده است. چنار، کاج سیاه، اقاقیا و زبان گنجشک به ترتیب 33،21،19و 18 درصد بیشترین فراوانی تعداد در هکتار در سطح کل پارک است. سایر گونه ها از درصد کمتری برخوردار بودند. نتایج آزمایش های خاک به روش تجزیه مولفه های اصلی (PCA) نشان داد که خاک پارک با بافتی متوسط و آهکی، از نظر مواد غذایی و رطوبت فقیر است و به همان دلیل بیشتر درختان پارک شادابی متوسط و ضعیف دارند و تا به حال حدود 18% از کل درختان پارک قطع شده اند. باتوجه به موفقیت نسبی گونه های آیلان، زبان گنجشک و کاج سیاه، این گونه ها برای جنگلکاری های آتی پیشنهاد می شوند.
  • شیلات
  • معصومه بحر کاظمی. باقر مجازی امیری، ایرج پوستی. امیرسعید ویلکی صفحه 639
    این پژوهش به منظور دستیابی به اطلاعات پایه ای در مورد چگونگی تغذیه بچه ماهیان آزاد دریای خزر، با مطالعه شیمی بافتی لوله گوارشی آنها انجام پذیرفت. در عمل، نوع ترشحات سلول های تشکیل دهنده لایه مخاطی لوله گوارش از نظر کربوهیدراتی، پروتئینی و چربی از زمان تفریخ تا مرحله بچه ماهی یک تابستانه مورد مطالعه قرار گرفت. نمونه برداری لوله گوارشی در مراحل یک روزگی (روز اول تفریخ)، 10 روزگی، 25 روزگی (شروع تغذیه فعال) 1،2،3،4،5 و6 ماهگی (مرحله پار) بچه ماهیان بصورت کاملا تصافی و عملیات بافت شناسی با استفاده از رنگ آمیزی خاص (پریودیک اسیدشیف و بروموفنل بلو) صورت پذیرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که در لارو یک روزه، قسمت اعظم بدن را کیسه زرده تشکیل می دهد و بااینکه دهان تا حدی باز شده است، سایر اندام های گوارشی شکل نگرفته اند. دراین زمان، دستگاه گوارش فقط یک لوله ابتدایی است که هیچگونه ترشحات مخاطی در آن مشاهده نمی شود. کیسه زرده اغلب شامل ترکیبات پروتئینی، پلی ساکاریدهای خنثی و به میزان کمتری چربی است. فعالیت ترشحی در لوله گوارش با ظهور سلولهای ترشحی جامی شکل در اپیتلیوم دهان، حلق و مری در لارو 10 روزه آغاز می شود. دراین زمان سطح مخاط لوله گوارش را لایه ای از موکوپلی ساکاریدی خنثی می پوشاند که علاوه بر تسهیل انتقال ذرات غذایی درمحافظت لایه اپیتلیومی نقش دارد. باشروع تغذیه فعال در لارو 25 روزه، علاوه بر ترشحات پلی ساکاریدی، ترکیبات پروتئینی نیز بویژه در چینهای مخاطی مری خلفی دیده می شود که نشان از فعالیت هضمی بالای آن منطقه در این مرحله دارد و چند روز پس از شروع تغذیه خارجی با افزایش فعالیت آنزیمی معده و روده، این حالت به تدریج برطرف می شود. وجود ترشحات پلی ساکاریدی خنثی در سطح مخاط معده و روده در طول نمونه برداری، نشان دهنده نقش آنها در هضم و جذب مواد غذایی وهمچنین حفاظت از لایه مخاطی است. همچنین با شروع تغذیه خارجی و ظهور ترشحات پروتئینی در مجاری غدد معدی، فعالیت هضمی آنزیم های معده آغاز می شود.
  • سیدولی حسینی، سیدمهدی حسینی، رضا طاهر گورایی، محمود ناصری صفحه 649
    در این تحقیق میزان برخی از عناصر سنگین در آب، رسوبات و عضله شاه میگوی آب شیرین رودخانه عباسای شهرستان نور اندازه گیری شد. نمونه برداری از آب، رسوبات و عضله شاه میگو در 6ایستگاه در طول رودخانه در شهریور 1382 انجام گردید. پس از هضم شیمیایی نمونه ها، میزان عناصر سنگین آنها توسط دستگاه جذب اتمی قرائت شد. میانگین میزان عناصر مس Cu، سرب Pb، کادیوم Ca، کروم Cr، روی Zn، باریوم Ba، و آهن Fe در آب ایستگاه های مورد مطالعه در رو دخانه عباسا به ترتیب 95/6، 33/1، 62/2، 28/3، 2/124، 96/134 و 06/5 میلی گرم بر لیتر بود که از لحاظ استاندارهای جهانی برای آشامیدن مناسب نیست، اگر چه می تواند در کشاورزی و آبزی پروری مورد استفاده قرار گیرد. میزان عناصر سنگین در رسوبات نیز در محدوده قابل تحمل آبزیان بوده است. میانگین میزان عناصر سنگین در عضله شاه میگو در ایستگاه های مورد مطالعه به ترتیب مس 73/45، سرب 44/2، کادیوم 27/3، کروم 40/3، روی 20/184، باریوم 12/145و آهن 66/9 میلی گرم بر کیلو گرم وزن خشک است که کمتر از حد استانداردهای بهداشتی برای مصارف انسانی است. همبستگی معنی دار و مستقیمی بین میزان عناصر سنگین در آب، رسوب و عضله شاه میگو در رودخانه عباسا وجود دارد.
  • علوم محیط زیست
  • مهرداد چراغی، نعمت الله خراسانی صفحه 659
    رودخانه گدارخوش از رودخانه های مرزی کشور در مرز ایران و عراق در استان ایلام محسوب می شود وبه دلیل مصارف آب رودخانه در بخش کشاورزی حائز اهمیت است. در این تحقیق ابتدا مطالعات لازم در زمینه شناسایی منابع آلاینده در طول رودخانه صورت گرفت و به منظور ارزیابی کیفیت آب رودخانه 10 ایستگاه نمونه برداری در سرشاخه ها و شاخه اصلی تعیین شد. در فصول مختلف سال 1381 نمونه برداری ها انجام شد و نمونه ها از نظر شاخص هایی نظیر درجه حرارت، pH،EC، کدورت، شوری، DO، 5BOD و... مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس نتایج بدست آمده سرشاخه های گراب و چوار به دلیل دریافت فاضلاب های شهری و صنعتی ایلام آلودگی زیادی نسبت به سایر ایستگا ه ها داشتند، به طوری که افزایش مقادیر 5BOD و کدورت در ایستگاه های 1 و 3 نشان دهنده این موضوع است. در مجموع با توجه به وضعیت خودپالایی رودخانه در ایستگاه های پایین دست شرایط برای زیست آبزیان بهبود یافته و جمعیت آنها افزایش می یابد. به منظور حفظ اکو سیستم رودخانه، جلوگیری از تخلیه فاضلاب های شهری و صنعتی به داخل رودخانه و به کارگیری تصفیه خانه های مناسب، برای تصفیه فاضلاب های مذکور و نظارت بر کیفیت آب رودخانه توصیه می شود.
  • محمد کابلی، محمود کرمی، بهرام حسن زاده کبایی صفحه 669
    عوامل تهدید کننده تالاب های بین المللی آجی گل، آلا گل و آلما گل در دشت ترکمن صحرا در استان گلستان با مطالعه میزان موفقیت جوجه آوری سنقر تالابی به عنوان یکی از گونه های چتر در بوم سازگان های مذکور از بهمن 1377 لغایت خرداد 1378 بررسی شد بدین منظور طی دو دوره جوجه آوری 31 آشیانه شامل 131 تخم، 62 جوجه و 28 پرنده جوان پایش شده و روزانه عوامل مؤثر بر جوجه آوران و موفقیت جوجه آوری آنها اندازه گیری شد. در مجموع میزان موفقیت جوجه آوری این گونه چتر به دلیل مشکلات بسیار موجود در حدود 37/21 درصد برآورد شد که تقریبا 50 درصد این میزان در اروپاست. عوامل تهدید کننده حیات وحش این تالاب ها بخصوص پرندگان بومی و مهاجر جوجه آور، شامل افزایش عمق آب و به زیر آب رفتن زیستگاه های پرندگان جوجه آور، تغییرات غیر قابل پیش بینی سطح آب ناشی از بهره برداری بی رویه از آب تالاب برای مصارف آبزی پروری و خشکی سریع آب در محل های جوجه آوری و در نتیجه آن، دست یابی طعمه خواران زمینی بخصوص پستانداران گوشتخوار به آشیانه ها و تخریب یا ترک آشیانه ها ناشی از چرای مفرط پوشش گیاهی حاشیه ای و بن در آب در بخش هایی از تالابها توسط گاوهای بومیان منطقه تعیین شد. از این رو در مجموع عدم توازن و هماهنگی بهره وری کنونی با توان طبیعی بوم سازگان های منطقه و بهره کشی از آنها و نیز عدم توجه به چرخه زیستی و نیازمندی های فصلی حیات وحش این تالاب ها به عنوان مهم ترین عامل در تهدید تنوع زیستی در این تالاب ها معرفی می شود.
  • علوم و صنایع چوب و کاغذ
  • امید حسینایی، مهدی فایی پور. کاظم دوست حسینی صفحه 681
    در این تحقیق برای بررسی تاثیر جهت دهی تراشه و مقدار رزین بر خواص تخته تراشه، تخته هایی با سه نوع جهت دهی تراشه ها (تخته هایی با پراکنش تصادفی تراشه ها، تخته های با لایه های سطحی جهت دار در جهت طولی تخته و لایه میانی تصادفی و تخته های دارای هر سه لایه جهت دار که تراشه های لایه های سطحی در طول تخته و تراشه های لایه میانی عمود برلایه های سطحی قرار می گرفتند) و در دو مقدار رزین فنل – فرمالدیید (5 و 7 درصد) با ضخامت 10 میلی متر، زمان پرس 3 دقیقه و درجه حرارت 200 درجه سانتی گراد از تراشه های صنوبر ساخته شدند. خواص فیزیکی و مکانیکی تخته های ساخته شده مطابق با استاندارد 1037ASTM D اندازه گیری شد. نتایج حاصل نشان داد که جهت دهی تراشه های لایه های سطحی در جهت طول تخته اثر معنی داری بر خواص خمشی تخته های ساخته شده دارد و موجب افزایش چشم گیر مدول الاستیسیته و مدول گسیختگی (به ترتیب 51 و 46 درصد) در مقایسه با تخته های با پراکنش تصادفی تراشه ها می شود. جهت دار کردن تراشه های لایه مغزی تاثیری بر خواص خمشی نشان نداد، ولی سبب کاهش معنی دار مقاومت برشی موازی با سطح تخته ها شد. همچنین در تخته های با سه لایه جهت دار (تراشه های لایه میانی در عرض تراشه های لایه های سطحی) مقادیر جذب آب و واکشیدگی ضخامت به طور معنی داری کمتر از سایر تخته ها بود. افزایش مقدار رزین اثر معنی داری بر کلیه خواص مورد مطالعه نشان داد و به بهبود این ویژگی ها منجر شد.
  • مژگان رشیدی، حسین رسالتی صفحه 693
    اکالیپتوس کاملدولنسیس گونه سریع الرشدی است و پراکندگی گسترده ای در کشور ما دارد که با توجه به محدودیت جنگل های شمال، به عنوان ماده اولیه مناسب می تواند مطرح شود. دراین تحقیق امکان تهیه خمیر کاغذ کرافت از این گونه با دمای پخت 160 و 170 درجه سانتی گراد و نسبت 5 برای W: L و سولفیدیته 25 درصد به عنوان عوامل ثابت و زمان های پخت 5/1، 2، 3 و 5/3 ساعت و قلیائیت فعال 18، 19 و 22 درصد به عنوان عوامل متغیر بررسی شده است. با توجه به دست یابی به بازده 02/40 % و عدد کاپای 45/30، پخت با زمان 3 ساعت و قلیائیت فعال 19 و دمای 160درجه سانتی گراد به عنوان بهترین حالت تولید خمیر برگزیده شد. رنگبری خمیر کرافت اکالیپتوس با اکسیژن انجام شد و روشنی از 15 درصد به 89/67 درصد رسید که شفافیت مناسبی برای کاغذ روزنامه است. برای انجام مطالعات درجات روانی csf 400، 450 و 500 میلی لیتر مبنای کار قرار گرفتند که با توجه به نتایج تجزیه واریانس، کاغذ حاصل از خمیر دارای درجه روانی 400 خصوصیات مقاومتی مطلوب تری است.
  • هادی رحمانی، سعید امیری، داود پارسا پژوه، علی رفیقی صفحه 703
    نقش فرآورده های کاغذی در زندگی بشر بر هیچ کس پوشیده نیست. این تحقیق از زاویه ای متفاوت به کاغذ و الیاف سلولوزی نگریسته و نقش و سهم آن را در صنعت و تجارت دخانیات و ساخت و بسته بندی سیگار بررسی کرده است. درساخت و بسته بندی سیگارت ها، انواع کاغذ و الیاف از قبیل کاغذ سیگارت، چوب پنبه، پلاگ راپ، اتیکت، لیبل، باندرول، کاغذ فویل (فویل آلومینیوم)، الیاف استات سلولز، مقوا و کارتن دخالت مستقیم دارند. وزن مجموع فراورده های کاغذی و سلولزی برای تولید یک میلیون نخ سیگارت فیلتر دار سایز بزرگ حدود 469 کیلو گرم و قیمت خرید آن (برای سال 82) 7676390 ریال است. این میزان برای سیگارت فیلتر دار سایز کوچک 251 و بدون فیلتر سایز بزرگ و کوچک به ترتیب 235 و 148 کیلو گرم است.همچنین با درنظر گرفتن حدود 5 درصد افزایش قیمت برای هر سال (بر حسب روند جاری سال های قبل) مقدار هزینه مورد نیاز برای خرید این فراورده ها برای تولیدات آینده (از سال 1382 تا 1385) به ترتیب برابر 86218، 102747، 122158، 142523 میلیون ریال برآورد شد. همچنین سهم قیمت کاغذ درتولید یک نخ سیگارت در سال 82 برای سیگارت فیلتر دار بزرگ و کوچک 6/7 و 9/3 ریال و بدون فیلتر بزرگ و کوچک 2/2 و 5/2 ریال بدست آمده و میانگین ضایعات کاغذی و سلولوزی با مصرف سالانه حدود 4600 تن حدود 371 تن تعیین شده است.
  • علی اکبر عنایتی، رضا ابراهیمی مجد. حسین رسالتی، داود پارساپژوه صفحه 715
    در این پژوهش امکان استفاده از آنزیم زایلاناز در پیش رنگبری خمیر کاغذ و کرافت راش بررسی شد آنزیم زایلاناز تجارتی حاصل از قارچ trichoderma virida در مقادیر 25 و50و100 واحد و سطوح زمانی 12و16و20 ساعت بر خمیر کاغذ تاثیر داده شد و سپس رنگبری اصلی با دو توالی B1 (هیپوکلریت 2 درصد بازمان 1 ساعت +استخراج قلیایی +هیپوکلریت 5/1 درصد با زمان 2 ساعت) و B2 (هیپوکلریت 2 درصد بازمان 2 ساعت +استخراج قلیایی +هیپوکلریت 5/1 درصد با زمان 2 ساعت) انجام شد نتایج نشان داد نمونه های تیمار شده با آنزیم که با توالی B2 رنگبری شده اند، نسبت به نمونه های رنگبری شده با توالی B1 عدد کاپای پایین تر درصد درجه روشنی بالاتر و درجه زردی کمتری دارند صرف نظر از نوع توالی رنگبری نمونه هایی که در آنها مقدار آنزیم 25 واحد و زمان تاثیر آنزیم 16 ساعت است پایین ترین عدد کاپا بالاترین درصد درجه روشنی و پایین ترین درصد درجه زردی را به خود اختصاص داده اند مقادیر عدد کاپا درصد درجه روشنی و درجه زردی در تیمار شاهد که با توالی B1 به ترتیب برابر 2/11 و4/46 و 3/43 درصد و در تیمار شاهد که با توالی B2 رنگبری شده اند به ترتیب برابر 9/8 و 4/55 و7/29 درصد است این مقادیر در نمونه های تیمار شده با آنزیم به تعداد 25 واحد و زمان تاثیر 16 ساعت که با توالی B1 رنگبری شده اند به ترتیب به 21/10 و4/57و5/26 درصد و در نمونه های تیمار شده با آنزیم به تعداد 25 واحد و زمان تاثیر 16 ساعت که با توالی B2 رنگبری شده اند به ترتیب به 29/7و5/65و3/22 درصد رسیده است با افزایش مقدار آنزیم و زمان تاثیر آنزیم بازده افت بیشتری پیدا کرده است درتیمارهای با آنزیم به تعداد 25 واحد و زمان تاثیر 16 ساعت درصد بازده حد متوسط تغییرات را به خود اختصاص داده است به این ترتیب صرف نظر از توالی رنگبری مقدار آنزیم 25 واحد و زمان تاثیر 16 ساعت به عنوان تیمار بهینه آنزیمی پیشنهاد می شود.
  • علی قاسمیان، حسین رسالتی، علی اکبر عنایتی، K.L.Pinder صفحه 727
    در حال حاضر، کاغذ روزنامه از خمیر CMP حاصل از چوب پهن برگان در ترکیب با خمیر الیاف بلند وارداتی در کشور تولید می شود. با توجه به محدودیت تامین مواد اولیه سلولوزی، امکان استفاده از خمیر جوهرزدایی شده (DIP) به جای بخشی از خمیر CMP داخلی و نیز کاهش مصرف خمیر الیاف بلند وارداتی دراین تحقیق بررسی شد. در این زمینه خمیر کاغذ جوهر زدایی شده حاصل ازمخلوط کاغذهای روزنامه و مجله باطله داخلی با نسبت های 10، 20 و30 در صد با خمیر CMP داخلی و خمیر الیاف بلند وارداتی ترکیب شده و خواص نوری و مکانیکی کاغذ هلی دست ساز حاصل از هر یک از ااین ترکیب ها اندازه گیری شد. بهترین ترکیب از نظر مجموعه خواص نوری و مکانیکی با محاسبه معادله نرمال سازی و امتیاز تعلق یافته به هریک از ترکیب ها مشخص شد. محاسبات نشان داد که در صورت استفاده از خمیر جوهرزدایی شده نوع 1 (تهیه شده با استفاده از EDTA به عوان ماده کی لیت کننده)، ترکیب حاوی 20 درصد از خمیر جوهرزدایی شده مذکور دارای بیشترین امتیاز و بهترین رتبه به لحاظ مجموعه خواص نوری و مکانیکی کاغذهای حاصل است. در مورد خمیر جوهرزدایی رشده نوع 2 (تهیه شده با استفاده از EDTA به عنوان ماده کی لیت کننده)، بیشترین امتیاز تعلق گرفته و به ترین رتبه مربوط به ترکیبی است که در آن در از مقدار 30 درصد خمیر جوهرزدایی شده استفاده شده است. همچنین درصورت استفاده از 20 درصد خمیر جوهرزدایی نوع 1 در ترکیب با خمیرهای CMP داخلی و الیاف بلند وارداتی، مناسب ترین مقدار مصرف خمیر الیاف بلند در سطح 17 درصد است و نمی توان آن را کاهش داد. در مورد استفاده از 30 درصد خمیر جوهرزدایی شده نوع 2 در ترکیب با خمیرهای CMP داخلی و الیاف بلند وارداتی نیز مناسب ترین مقدار مصرف خمیر الیلف بلند در سطح 17 در صد است، ولی می توان این مقدار را تا 12 درصد نیز کاهش داد و به جای آن از خمیر جوهر زدایی شده نوع 2 استفاده کرد.
  • مرتعداری
  • نعمت الله خلیقی، بهاره چکشی، مرجان کیا صفحه 741
    بهره برداری توام با تجدید حیات منابع طبیعی، از اساسی ترین دستاوردهای پیشرفته صنعتی است که متضمن رعایت مسائل حفاظت و تامین شرایط لازم و مناسب در آنهاست. تحولات دو دهه اخیر، در ایران ضرورت مشارکت مردم در امر احیا و مدیریت منابع طبیعی را ملموس تر ساخته، لیکن به دلیل گستردگی منابع بویژه در عرصه های مناطق خشک و نیمه خشک با پراکندی بیش از حد جمعیت انسانی، افزایش تعداد دام غیر مجاز درمراتع و بهره برداری مفرط، مسئولان را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است. کاهش مشکلات بدون مشارکت مستقیم مردم میسر نخواهد بود. در سال 1381، این پژوهش به روش پیمایشی و با بهره گیری از رگرسیون لجستیک انجام شد و اهداف تحقیق که هما نا تعیین تاثیر متغیرهای مستقل دانش بومی، مالکیت زمین مزروعی، مالکیت واحد دامی و مهاجرت بر مشارکت بهره برداران از مراتع مورد بررسی قرار گرفت. در همین زمینه با توجه به اهداف و فرضیات موجود اقدام به تهیه پرسشنامه شد. لیکن به دلیل پراکندگی روستا ها و مهاجرت شدید روستاییان، نمونه گیری خوشه ایبه شیوه تصادفی ساده برای 205 خانواده بهره بردار از طریق مصاحبه مستقیم به عمل آمد.نتیجه تحقیقات رگرسیون لوجستیک نشان می دهد که از میان عوامل متعدد، دانش بومی، مالکیت واحد دامی و مهاجرت به ترتیب با احتمال 62 درصد بیشترین تآثیر را در روند مشارکت روستاییان در بهره برداری بهینه از مراتع داشته اند.