فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سال چهاردهم شماره 4 (پیاپی 53، زمستان 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/11/17
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محسن تقی زاده، ذات الله عاصمی*، راهبه شاکر حسینی، آزاده امین پور، مهندس ناصر ولایی صفحه 1
    مقدمه

    ارزیابی کیفیت پروتئین مواد غذائی به دلایل بیولوژیک و اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین علت روش های بیولوژیک، میکروبیولوژیک، شیمیائی و تلفیقی برای تعیین کیفیت پروتئین ها معرفی و بکار گرفته شده است. در بین روش های موجود، نسبت خالص پروتئین (NPR)، نسبت خالص نسبی پروتئین (RNPR)، قابلیت حقیقی هضم پروتئین TPD)) و نسبت کارآیی پروتئین (PER) بعنوان روش های مناسب برای تعیین کیفیت پروتئینها پیشنهاد شده است. با توجه به مصرف بالای فرآورده های حبوبات از جمله سویا بویژه در خانوارهای کم درآمد این مطالعه با هدف ارزیابی و مقایسه کیفیت پروتئین سویا با روش های فوق روی یک نمونه محصول سویا در سال 1382 انجام گرفت.

    مواد و روش ها

    تحقیق با طراحی تجربی روی تعداد 48 موش صحرائی نر در محدوده سنی 23-21 روز، از نژاد Wistar تحت 6 رژیم غذایی در گروه های 8 تائی شامل: مورد (سویا)، مبنا (کازئین+متیونین) و پایه (بدون پروتئین) برای مطالعه RNPR, PER (شرایط مطالعه PER مشابه RNPR می باشد با این تفاوت که طول مدت مطالعه PER, 28روز و همچنین فاقد رژیم بدون پروتئین می باشد) و 3 رژیم مورد مبنا و پایه برای مطالعه TPD قرار داده شدند. طول دوره مطالعه برای NPR، 14 روز بود. به منظور محاسبه NPR، مقدار پروتئین دریافتی و افزایش وزن حیوانات تعیین گردید. طول دوره مطالعه برای TPD, 9 روز بود. برای محاسبه TPD، مقدار ازت دریافتی و ازت دفعی حیوانات تعیین گردید. برای تعیین PER مقدار پروتئین دریافتی و تغییر وزن حیوانات اندازه گیری شد. مقایسه NPR، RNPR، TPD و PER گروه های دریافت کننده رژیم کازئین+ متیونین و سویا با استفاده از آزمون t-test صورت گرفت.

    یافته های پژوهش

    شاخص NPR برای پروتئین کازئین+ متیونین 4/0± 3/4، سویا 3/0± 6/3 (01/0P<) و شاخص RNPR برابر 83 بود. ارقام 2/2±4/93 و 5/2±2/83 بعنوان میانگین شاخص TPD به ترتیب برای پروتئین های کازئین+ متیونین و سویا بود. شاخص PER برای پروتئین کازئین+ متیونین 2/0± 3، سویا 3/0± 2/2 (001/0P<) بود.

    نتیجه گیری نهایی

    کیفیت پروتئین سویا در مقایسه با کازئین پایین است.

    کلیدواژگان: کیفیت پروتئینی، RNPR، TPD، PER، سویا
  • حمید تقی نژاد *، زینب سهرابی، نسرین غیاثی، بهزاد مهکی صفحه 7
    مقدمه

    یکی از مشکلات بیماران بعد از عمل جراحی درد می باشد. سزارین شایعترین عمل جراحی زنان بوده و اغلب بیماران سزارین شده، درد بعد از عمل را به علل مختلف، تجربه می کنند. داروهای مختلفی به عنوان ضد درد بعد از عمل مورد استفاده قرار می گیرند، اگر چه استفاده از داروهای مخدر وریدی یا عضلانی برای کنترل درد بعد از عمل بسیار رایج است، اما عوارض جانبی این داروها باعث ایجاد محدودیت در استفاده از آنان می گردد.

    مواد و روش ها

    این پژوهش یک مطالعه کار آزمایی بالینی کاربردی، یک سو کور و دو متغیره است که با هدف مقایسه تاثیر پتدین هیدروکلراید با دیکلوفناک سدیم بر شدت درد پس از سزارین در بیمارستان شهید مصطفی خمینی (ره) ایلام در سال 1385، انجام گرفته است. در این تحقیق 100 نفر زن سزارین شده (50 نفر گروه پتدین و 50 نفر گروه دیکلوفناک)مورد مطالعه قرار گرفتند. مسکن خاص هر گروه به صورت عضلانی به زنانی که دچار درد ناشی از برش جراحی سزارین شده بودند، تزریق شد و با استفاده از مقیاس دیداری شدت درد(VAS)، میزان تاثیر هر کدام از این دو دارو بر شدت درد ارزیابی و سپس با هم مقایسه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری مجذور کای، من ویتنی یو، رگرسیون رتبه ای و آزمون t، استفاده شد.

    یافته های پژوهش

    بر اساس نتایج پژوهش، در مرحله قبل و 20 دقیقه اول بعد از مداخله، دو گروه از لحاظ میزان شدت درد با هم تفاوت معنی دار آماری نداشتد، اما در 20 دقیقه دوم، سوم و 120 دقیقه بعد از مداخله، میزان شدت درد در گروهی که دیکلوفناک سدیم دریافت کرده بودند نسبت به گروه پتدین به طور معنی داری کاهش داشت (P<0.05).

    نتیجه گیری نهایی

    با توجه به یافته های این تحقیق، دیکلوفناک سدیم (ضددرد غیر مخدر) بر کاهش درد پس از سزارین موثرتر از پتدین هیدروکلراید (ضددرد مخدر) می باشد.

    کلیدواژگان: پتدین هیدروکلراید، دیکلوفناک سدیم، سزارین، درد بعد از جراحی
  • علی باغبان زاده، جواد چراغی*، گیتا امام، وهاب بابا پور صفحه 13
    مقدمه

    تاکنون در رابطه با نقش گیرنده های متابوتروپیک گلوتامات در تنظیم اشتها تحقیقات بسیار کمی انجام شده است. ما دراین مطالعه به ارتباط گیرنده های متابوتروپیک گلوتامات و اهمیت آنها در تنظیم دریافت غذا در جوجه خروس های گوشتی پرداخته شده است.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه 12 قطعه جوجه با وزن 750-700 گرم پرورش داده شد. با استفاده از دستگاه استریو تاکس در بطن راست مغزی پرندگان کانول گذاری انجام شد. سپس با تزریق داخل بطن مغزی (ICV) آگونیستDHPG)) و آنتاگونیست (AIDA) گیرنده های متابوتروپیک گلوتامات بترتیب در دوز های 1 میکرومول و 2 میلی مول، دریافت تجمعی غذا در زمانهای مختلف پس از تزریق، با استفاده از کامپیوتر محاسبه گردید. در این تحقیق پرندگان به روش مربع لاتین تکراری در 4 گروه و در روزهای 1، 3، 5 و 7 داروهای مورد نظر را دریافت نمودند.

    یافته های پژوهش

    تجویز داخل بطن مغزی DHPG (آگونیست گیرنده گلوتاماتی گروه I)، دریافت غذا را بطور معنی داری افزایش (بطور متوسط 7/28 درصد) داد. در حالیکه AIDA (آنتاگونیست گیرنده گلوتاماتی گروه I)، دریافت غذا را بطور معنی داری کاهش (بطور متوسط30 درصد) داد (05/0>P).

    نتیجه گیری نهایی

    بر اساس نتایج بدست آمده، نتیجه گرفته می شود که گیرنده های متابوتروپیک گلوتامات اثرات مرکزی قابل ملاحظه ای بر دریافت غذا در جوجه خروس های گوشتی داشته و در این پروسه با اهمیت تلقی می شوند.

    کلیدواژگان: اشتها، گیرنده های متابوتروپیک گلوتامات، جوجه گوشتی
  • ابوالحسن شاکری باویل *، مسعود نعمتی صفحه 21
    مقدمه

    دستگاه های سونوگرافی جدید امکان ارزیابی بهتر شرائین ورتبرال را فراهم نموده اند و هدف از این مطالعه تعیین مقادیر نرمال معیارهای همودینامیک در شرائین ورتبرال افراد مسن سالم می باشد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه 31 فرد سالم با محدوده سنی 60 تا 96 سال تحت بررسی سونوگرافی داپلر رنگی قرار گرفتند و در این افراد قطر و نیز معیارهای مربوط به مشخصات همودینامیک در شرائین ورتبرال بررسی و ثبت شد.

    یافته های پژوهش

    در تمامی موارد امکان مشاهده قسمت دوم شرائین ورتبرال مقدور و مشاهده مبدا آن در طرف راست در 72 درصد و در طرف چپ در 59 درصد افراد ممکن شد. متوسط قطر شریان ورتبرال راست 56/0±24/3 میلی متر و چپ 67/0±52/3 میلی متر، اندکس مقاومت در طرف راست 08/0± 71/0 و در طرف چپ 06/0±69/0 بود و اختلاف معنی داری بین دو طرف از نظر قطر و اندکس مقاومتی مشاهده نشد (078/0P=). حداکثر سرعت سیستولی در طرف راست 71/12±77/35 سانتی متر در ثانیه و در طرف چپ 71/12±29/36 سانتی متر در ثانیه بوده و اختلاف معنی داری بین دو طرف وجود نداشت (093/0P=).

    نتیجه گیری نهایی

    این مطالعه و مقادیر ارائه شده در آن می تواند در افتراق یافته های نرمال از حالات مرضی در شرائین ورتبرال در افراد مسن کمک نماید.

    کلیدواژگان: شریان ورتبرال، سونوگرافی داپلر رنگی، حداکثر سرعت سیستولی، اندکس مقاومت
  • افشین برازش*، جعفر مجیدی، اسماعیل فلاح، رسول جمالی، اردوان قازانچایی، جلال عبدالعلی زاده صفحه 26
    مقدمه

    ژیاردیا لامبلیا یکی از شایع ترین تک یاخته های روده ای انسان در سراسر جهان می باشد. تشخیص آن عمدتا از طریق مشاهده مستقیم صورت می گیرد ولی استفاده از روش های مبتنی بر ELISA و IFA بعنوان تکنیکهای برتر، کاربردهای تحقیقاتی و اپیدمیولوژیکی دارد. برای طراحی تستهای قدرتمند با قدرت تشخیصی بالا نظیر دیپ استیک و یا کیت های تشخیصی سریع، اولین قدم تولید آنتی بادی پلی کلونال می باشد. لذا بر آن شدیم تا آنتی بادی پلی کلونال بر ضد ژیاردیا را در خرگوش تولید نماییم.

    مواد و روش ها

    با استفاده از روش تغییر یافته گرادیان دو مرحله ای سوکروز، کیست ها خالص سازی شدند و غلظت آن ها به تعداد 1×106/ml در PBS رسانده شد و به خرگوش در چندین مرحله به فاصله سه هفته تزریق شد. تزریق مرحله اول با استفاده از ادجوانت کامل فروند و تزریق یادآور با استفاده از ادجوانت ناقص فروند و تزریق های بعدی بدون استفاده از ادجوانت بصورت عضلانی- جلدی صورت گرفت. پس از ایمونیزاسیون خرگوش، برای اثبات تولید آنتی بادی پلی کلونال ضد ژیاردیا و تعیین تیتر آن، تست IFA و ELISA طراحی گردید.

    یافته های پژوهش

    نتایج بدست آمده در هر دو روش، بیانگر ایمن شدن خرگوش بود و با میزان /ml106 انگل و رقت سرمی 100/1 و با رقت 20/1 Goat anti rabbit IgG کونژوگه با FITC در زیر میکروسکوپ ایمنوفلورسانس، جواب کاملا قابل قبولی گرفته شد. در الایزا هم در تیترهای با میزان /ml105 انگل و رقتهای کونژوگه 500/1و 1000/1، و سرمی100/1 و200/1، بهترین جوابها گرفته شد.

    نتیجه گیری نهایی

    با توجه به اهمیت تشخیص آنتی ژن های ژیاردیایی در نمونه های مختلف و بالینی، تولید آنتی بادی پلی کلونال ضد ژیاردیالامبلیا با تیتر بالا قدم اول و مهمی در راستای طراحی کیت های IFA و الایزای مستقیم با هدف تشخیص مستقیم آنتی ژن های ژیاردیا بشمار می رود که می توان در مراحل بعدی نسبت به خالص سازی آنتی بادی تولیدی و کونژوگه نمودن آن با آنزیم اقدام نمود.

    کلیدواژگان: آنتی بادی پلی کلونال، ژیاردیا لامبلیا، الایزا
  • شجاع الحق طارق، داود ضیغمی، بهزاد مقصودی * صفحه 32
    مقدمه

    تزریق وریدی بولوس فنتانیل سبب ایجاد سرفه در بیش از 1/3 بیماران می گردد. سرفه گاهی ممکن است حمله ای باشد و منجر به هیپوکسی، استفراغ و افزایش فشارهای داخل جمجمه ای، داخل چشمی و داخل شکمی گردد.

    مواد و روش ها

    این کارآزمایی بالینی دوسوکور 360 بیمار زیر 60 سال را در بر می گیرد که در وضعیتASA نوعI یاII قرار داشته و کاندید جراحی اختیاری بوده اند و بصورت تصادفی در سه گروه 120 نفری قرار گرفتند.گروهI، یک دقیقه پس از تزریق نرمال سالین به عنوان دارونما، 2μg/kg فنتانیل در طی مدت 30 ثانیه تزریق شد. گروهII: فنتانیل در عرض 5 ثانیه، یک دقیقه پس از تزریق 5/1 mg/kg لیدوکائین وریدی تزریق شد و در گروهIII تزریق فنتانیل در مدت زمان 5 ثانیه، یک دقیقه بعد از تزریق نرمال سالین صورت گرفت. میزان بروز و شدت سرفه ثبت و نتاج از طریق آزمون مجذور کای آنالیز و (05/0(P< معنی دار تلقی گردید.

    یافته های پژوهش

    میزان بروز سرفه در گروهI، 5/2 درصد و در گروهII وIII، به ترتیب 2/9 و 5/22 درصد بود. در گروهIII، میزان بروز سرفه بصورت بارز بیشتر بود (001/0P<) وقوع سرفه در بیماران زیر 18 سال در هر سه گروه بیش از افراد بالای 18 سال بود (01/0P<)

    نتیجه گیری نهایی

    بروز سرفه پس از تزریق وریدی بولوس فنتانیل به دوز فنتانیل، سرعت تزریق فنتانیل، سن بیمار و تجویز پیش داروی لیدوکائین بستگی دارد. لیدوکائین وریدی و بخصوص تجویز آهسته فنتانیل، بصورت بارز سرفه ناشی از فنتانیل را به حداقل می رساند.

    کلیدواژگان: فنتانیل، سرفه، لیدوکائین، سرعت تزریق
  • مصطفی رضایی طاویرانی*، سید محمد مهدوی، اسفندیار حیدریان، نادر علیزاده مطلق، محمد آقا محمدی، بیژن رنجبر، مهرناز مصطفوی، سید حسن مقدم نیا، رضا محمدی ارانی، مجید رضایی طاویرانی صفحه 38
    مقدمه

    آلبومین سرم انسانی (HSA)، پروتئینی تک زنجیره است که نقش عمده ای در حفظ فشار اسمزی پلاسما ایفا می کند. سطح این پروتئین پوشیده از تعدادی بار الکتریکی منفی خنثی نشده می باشد و نقش مهم‍ی در حمل اسیدهای چرب، بسیاری از کاتیون ها، داروها و هورمون ها در خون ا‍یفا م‍ی کند. در ا‍ین بررس‍ی اتصال ماده فعال سطح‍ی هگزادس‍یل پ‍یر‍ید‍ین‍یوم به آلبوم‍ین سرم انسان‍ی مورد مطالعه قرار گرفت.

    مواد و روش ها

    آلبومین سرم انسانی از شرکت سیگما تهیه و بقیه مواد با درجه خلوص بالا از شرکت مرک تهیه شده و با استفاده از بافر فسفات در PH=7 از طریق طیف سنجی CD در ناحیه دور UV و نیز پتانسیومتری در دماهای oC 37 و oC 42 خواص ساختاری و عملکردی HSA مطالعه گرد‍ید.

    یافته ها‍ی پژوهش

    طیف های CD ناحیه دور در دماهای o C 37 و o C 42 تهیه گرد‍یدند که اختلاف قابل ملاحظه ای با هم دیگر دارند، نمودارهای ایزوترم پیوندی در دماهای o C 37 و o C 42 و نیز نمودارهای اسکادچارد در همین دماها ترس‍یم شدند.

    نتیجه گیری نها‍ی‍ی

    افزایش 5 درجه سانتیگراد دما از o C 37 به o C 42 طیف CD مربوط به HSA را تغییر می دهد و یا به عبارتی ساختار دوم پروتئینی را دچار تغییر می نماید. بنابر همین یافته انجام آزمایش اتصال HPB در o C 37 و o C 42 انجام گرد‍ید که یافته ها نشان دادند که عملکرد HSA (تمایل به اتصال لیگاند) نیز در اثر تغییر دما، تغییر کرده و تمایل HSA برای اتصال کاتیون ها کاهش ‍یافته است. نمودارهای اسکادچارد ترسیم شده نیز این یافته ها را تایید کرد. می توان چینین نتیجه گرفت که در دمای o C 42 نسبت به دمای o C 37 تمایل HSA به کاتیون ها کاهش می یابد و در نتیجه از تعداد ذرات موجود در خون کاسته می شود و سرانجام فشار اسمزی خون کاسته م‍ی شود. کاهش فشار اسمزی خون در o C 42 سبب خروج آب خون از بدن و کاهش توام دمای بدن م‍ی شود.

    کلیدواژگان: آلبومین سرم انسانی، هگزادسیل پیریدینیوم برماید، دما
  • پیمان هاشمیان*، تقی اسماعیلی، یوسف فکور صفحه 44

    بیماری پسودوهیپوپاراتیروئیدی یک اختلال نادر مربوط به متابولیسم کلسیم و فسفر می باشد که در آن کلیه ها به هورمون پاراتیروئید پاسخ نمی دهند. این بیماری دارای انواع بالینی مختلفی می باشد که تا کنون تنها یک گزارش از توام بودن آن با اختلال مانیا که مربوط به یک دختر 13 ساله می باشد به چاپ رسیده است. بیمار مورد بحث پسر 16 ساله ای است که با علایم خلق بالا و پرخاشگری و بیقراری و توهم بینایی و هذیان بدبینی و بزرگ منشی در یک بیمارستان روانپزشکی با تشخیص اختلال دو قطبی نوع I بستری می شود. نامبرده بجز دو نوبت حملات سرگیجه و اختلال جهت یابی و پرخاشگری که هر کدام حدود یک ساعت و نیم طول می کشیده است علایم دیگر طبی نداشته است. بیمار در ابتدا با تشخیص اختلال دو قطبی نوع I تحت درمان با 900 میلی گرم لیتیوم قرار میگیرد که علایم وی کمی کاهش می یابد ولی بهبود کامل حاصل نمی شود. پس از تایید و تشخیص آزمایشگاهی سودوهیپوپاراتیروییدی با استفاده از تست های کلسیم و فسفر و آلکالن فسفاتاز و هورمون پاراتیروئید، دو قرص روکاترول و دو قرص کلسیم به درمان وی اضافه می شود که در نتیجه بیمار کاملا بدون علامت می گردد. در پیگیری های دو ماهه در طول مدت 6 سال هیچگونه علایم بارز خلقی و یا سایر علایم رفتاری از قبیل بیش فعالی و بیقراری وتحریک پذیری و پرخاشگری که بیمار از دوران کودکی آنها را داشت مشاهده نشد. بیمار در حال حاضر مشغول به کار می باشد و از روحیه خوبی برخوردار است.

    کلیدواژگان: پسودوهیپوپاراتیروئیدی، اختلال دو قطبی I، هورمون پاراتیروئید، متابولیسم کلسیم و فسفر
|
  • Page 1
    Introduction

    Evaluation of the quality of food proteins have a great importance because of its biological and economical asfects. However biological, microbiological, chemical and combined methods have been used and introduced for determining quality of Proteins. Among the exsisted methods, NPR, RNPR,TPD and PER have been suggested as appropriatie methods for determining quality of Proteins. This study has been conducted to evaluate of quality protein of soya, using the mentioned methods on the soya products in 2003.

    Materials &Methods

    This experimental study has been made on 48 male wistar rats, aged 21-23 days under 6 food diet in boundles of 8 including 3 diet soya, Casein+Methionine and control (free Protein) in order to study RNPR and PER (The condition of studing RNPR and PER are the same with the exception that the duration of study on PER is 28 days without limitation of Protein intake) and 3 diet soya, Casein+Methionine and control for studing TPD. Period of study for NPR was 14 days. Protein intake, weight increase was determined for calculating NPR. Period of study for TPD was 9 days. Nitrogen intake and fecal Nitrogen were determined for calculating TPD. Protein intake and change in weight of animals were determined. Rata of NPR, RNPR, TPD and PER was evaluated by T- test.

    Results

    Indicator of NPR was calculated 3.650.35 and 4.370.48 for soya and Casein+Methionin respectively (P<0.01) and RNPR=83. Indicator of TPD was calculated 83.232.5 and 93.452.22 for soya and Casein+Methionin respectively (P<0.0001). Indicator of PER was 2.280.35 and 3.040.24 for Soya and Casein+Methionin respectively (P<0.001).

    Conclusion

    Soya protein as compared with Casein is of lower quality.

    Keywords: Protein Quality, Soya, Biology
  • Page 7
    introduction

    Pain is a post-operation problem in patients. Cesarean section is a common surgery among women and many patients experience pain after surgeries for a reason or another. Although using narcotic drugs for controlling post-operative pain is a wide- spread routine, side effects of such drugs have caused a limitation in their use. Materials &

    Methods

    This is an applied, mono-blind, trial clinical study performed to assess the effectiveness of pethidine hydrochloride and diclofenac sodium on pain relief after cesarean in Shahid Mostafa Khomaini hospital of Ilam (in 2006). During the trial, 100 women undergoing cesarean (50 women in pethidine group and 50 women in diclofenac group) were observed and assessed. While the patient had pain, intra muscular analgesic (in accordance with the group) was injected for her, then she was assessed by Visual Analog Scale, V.A.S, and compared. The data was analyzed by chi- square, Mann-Whitney, ranked- regression and Tstudent tests.

    Results

    According to results, Mann-Whitney test showed that pain severity in diclofenac sodium was lower than that in pethidine group. There was a singnificant decrease of pain, statistically, in the second and third 20 minutes and 120 minutes after the intervention (p<0.001).

    Discussion

    Considering the findings of this research, diclofenac sodium (non-narcotic analgesic) is more effective than pethidine hydrochloride (narcotic analgesic) to relieve the pain after surgical operations amony patients.

    Keywords: Pethidine Hydrochloride, Diclofenac Sodium, Cesarean, Post- Operation Pain
  • Page 13
    Introduction

    There is little investigation performed regarding the use of metabotropic glutamate receptors in birds. In this study, we had investigated the use of metabotropic glutamate receptor agonist and antagonist to determine the appetite of broiler cockerels.

    Material and methods

    12 broiler cockerels of were reared until 700-750 grams were bred up. Each was steriotaxically implanted into the right lateral ventricle.Then, the birds were injected with DHPG(1µM) and AIDA(2mM) and cumulative food intake was monitored at different times post injection with computerized program. The birds were given the mentioned food in a replicated latin square design on the 1st, 3rd, 5th and 7th days in 4 groups.

    Results

    In comparison with the control group, the intracerebroventricular administration of DHPG increased significantly (average 28.7 percent), food intake and AIDA had decreased (average 30 percent) significantly (P<0.05).

    Conclusion

    According to these results it can be concluded that metabotropic glutamate receptors can, significantly, affect on the appetite of broiler cockerels to intake food.

    Keywords: Appetite, Metabotropic Glutamate Receptor, Broiler Cockerel
  • Page 21
    Introduction

    The introduction of color Doppler Ultrasonography has improved the evaluation of vertebral arteries. This study was designed to determine normal values of hemodynamic parameters in second segment of vertebral artery in healthy old people. Materials &

    Methods

    We performed a prospective study in 31 healthy adults from 60 to 96 years old. Angle corrected flow velocities and luminal diameters were measured and waveform parameters calculated in all vertebral arteries.

    Results

    It was possible to visualize V2 Segment in 100% and origin of right VA in 72% and origin of left VA in 59% of them. Mean diameter of right VA was 32.4± 0.56 mm while it was 3.52± 0.67 mm for the left VA. The resistance index in right VA was 0.71±0.08 and it was 0.69±0.06 in the left VA.There was no significant differences between the two sides. Peak systolic velocity was 35.77±12.71 cm/s on the right and 36.29±12.71 cm/s on the left. Accordingly, no differences were observed between the two sides.

    Conclusion

    This study and its presented reference values can lead to better differentiation between normal and pathologic findings in vertebral arteries among old people. Nevertheless, further studies are needed to determine the normal and pathologic values of vertebral arteries.

    Keywords: Vertebral Artery, Doppler Sonography, Peak Systolic Velocity, Resistance Index
  • Page 26
    Introduction

    Giardia lamblia is the most frequently human intestinal protozoan in the worldwide. Diagnosis of G. lamblia by microscopic examination of stool is common. ELISA& IFA methods have researching and epidemiological use. For designing a powerful test with high detection rate like dipstick or rapid diagnosis kits first step is production of polyclonal antibody. For this reason we decided to produce polyclonal antibody against G. lamblia in rabbit.

    Material and methods

    Giardia cysts were purified from human fecal samples by sucrose two stage modified gradient method. Their concentration was independently adjusted to 1× 106/ml PBS, were inoculated intramasculary-intradermaly in four stage with freunds complete adjuvant for first time and with freunds uncomplete adjuvant for second time and without freunds adjuvant for next time, in rabbit. After immunization of rabbit, IFA test was carried out to evaluate the polyclonal antibody production against Giardia.

    Results

    The results of test showed the rabbit was immuned. Best results of IFA were achieved with 1×106/ml parasite and sera dilution of 1/100 and goat anti rabbit IgG conjugated with FITC dilution of 1/20 is under immunofloursent microscope.

    Conclusion

    Giardias antigens have an important role for diagnosis in clinical and other samples. Production of anti Giardia polyclonal antibody with high titer is first and important step for designing IFA and direct ELISA kits for direct detection of Giardias antigens. Produced polyclonal antibody can use purification and conjugation with enzyme.

    Keywords: Production, Giardia lamblia, Polyclonal antibody
  • Page 32
    Introduction

    Intravenous (IV) administration of Fentanyl bolus elicits cough in more than one – third of the patients. Coughs may sometimes be explosive leading to hypoxia, vomiting, with increases in intracranial, intraocular and intraabdominal pressures. Materials &

    Methods

    This double blind clinical trial included 360 patients below 60 years with ASA status I & II, who were scheduled for elective surgeries. They were randomized into 3 groups of 120. Group I received Normal Saline as placebo, 60 secounds late fentanyl was administred slowly over a period of 30 secounds. Group II was given fentanyl over 5 secounds, 1 minute after Lidocaine, (1.5 mg/kg IV). Group III also received Normal Salin, 60 secounds before the Fentanyl was given in 5 secounds. Fentanyl dose was 2 µg/kg. Then, incidence and severity of cough was recorded, and the results were analyzed using Chi square test. P.value of 0.05 was considered significant.

    Results

    The incidence of cough was 2.5% in group I, 9.2% and 22.5% in groups II & III respectively. The finds showed that the incidence of cough was significantly higher in group III (P<0.001). Occurrence of cough in patients under 18 was more than those above 18 years of age in all the three groups (P=0.001).

    Conclusion

    IV Lidocaine and, in particular,slow rate of Fentanyl administration, significantly minimize Fentanyl-Induced coughing. Also the incidence of evoked cough is much higher in young patients.

    Keywords: Fentanyl, Cough, Lidocaine, Injection time
  • Page 38
    Introduction

    Human serum Albumin (HSA) is a single strand protein that plays a major role in the maintenance of plasma oncotic pressure. Surface of this protein is covered with unneutralized negative charges and has an important role in the transfer of some drugs , fatty acids , cations and hormones in the blood . Materials &

    Methods

    HAS (Hexadesyl pridinium bromide ) was purchased from Sigma company and the other reagents were recieved from Merck Co. UsingPhosphate buffer in pH=7 for all experiments through CD- spectrophotometer (model Jasco) secondary structure changes in the protein were observed. The ligand binding of HSA- HPB interaction was studied by fluke potentiaometer. HSA concentration in all experiments was 0.2 mg/ml.

    Results

    HSA CD spectra in the far – UV region were obtained at 370C and 420C . The binding isotherms and also scadchard curves for HAS-HPB interaction at 370C and 420C were drawn and discussed .

    Conclusion

    Rising temperature from 370C up to 420C proved a considerable effect on the structural aspects of HSA. HSA- HPB interaction depends on the temperature so the affinity of HSA for HPB binding reduces as temperature increases to 420C from 370C . Therefore, the amounts of negative charges on the surface of HSA at the 420C are less then those at 370C and leads to the decrement of blood oncotic pressure. This effect expresses the considerable effect of HSA on the moderation of fever on the body.

    Keywords: Human Serum Albumin, Hexadesyl Pridinium Bromide, Tempreture
  • Page 44
    Introduction

    Pseudohypoparathyroidism is an uncommon disorder related to Calcium and phosphorous metabolism with peripheral resistance to PTH. There are many clinical types of such disorders. Pseudohypoparathyroidism with maniacal disorder has just been reported only once ina 13-year-old girl.

    Materials & Methods

    This case was a 16- year- old boy who presented an elevated mood along with aggression, irritability, visual hallucination, paranoid and grandoise delusion. Thus, he was admitted in a mental with diagnosis of bipolar disorder. Except for a 1.5 hours history of dizziness, disorientation and aggression, The patient complained of no other physical signs. Then, he underwent a treatment with 900mg lithium for one month. Accordingly, the disorder symptoms reduced but a complete remission was not achieved after ward. Having done more typical investigations, Pseudohypoparathyroidism was diagnosed and confirmed with laboratory tests such as Calcium and phosphorous and PTH and alkaline Phosphatas levels e

    Conclusion

    After taking two tablets of Rocatrol and two tablets of calcium as well as lithium. The patient regained his complete recovery. He, then, followed up the treatment for 6 years and has showed no signs of hyperactivity, impulsivity or emotional disorders from which he had been suffering since childhood.

    Keywords: Pseudo Hypoparathyroidism, Bipolar I Disorder, Calcium, Phosphorous metabolism