فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سال سیزدهم شماره 3 (پیاپی 48، پاییز 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/09/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیدعلی مرد، مریم شریفی، فتحی مقدم، نیلوفر نیسی صفحه 1
    مقدمه
    هدف از مطالعه حاضر بررسی اثرات ضد درد عصاره آبی پیاز گیاه لاله واژگون در رت و مقایسه آن با مورفین است.
    مواد و روش ها
    عصاره آبی پیاز گیاه به روش پرکولاسیون تهیه گردید. برای ارزیابی اثرات ضد دردی پیاز این گیاه از روش آزمون درد حاد (Tail- Flick) استفاده شد. تعداد 40 رت نر از نژاد wistar با وزن تقریبی 300-250 گرم انتخاب، و به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند. گروه ها عبارت بودند از: B,A و C که به ترتیب دوزهای MG/KG 50، 100 و 200 از عصاره مذکور را به صورت خوراکی دریافت نمودند، و گروه D که مورفین را با دوز mg/kg 2 به صورت زیر جلدی (S.c) دریافت نمودند.
    یافته های پژوهش: آستانه درد در گروه های A و B تغییر قابل ملاحظه ای نداشت در حالی که در گروه C که عصاره را با دوز mg/kg 200 دریافت نمودند، میزان درد به طور معنی داری کاهش یافت (p<0.05). همچنین تفاوت معنی داری بین گروه C و D از نظر کاهش درد وجود نداشت.
    بحث و نتیجه گیریدر مطالعه حاضر مشخص گردید که عصاره آبی پیاز گیاه لاله واژگون دارای اثر ضد دردی می باشد. تصور می شود وجود اثر ضد دردی در این گیاه مربوط به حضور آلکالوئیدهای impericine و forticine باشد.
    کلیدواژگان: لاله واژگون، اثرات ضد درد، Filck، Tail
  • طاهره نظری، فلورا فریدونی صفحه 8
    مقدمه
    گزارشات متناقضی وجود دارد که پره اکلامپسی باعث افزایش و یا کاهش طول مدت زمان زایمان می شود. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثرات پره اکلامپسی بر سیر وضع حمل و نتیجه آن در زنان دچار این وضعیت است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه هم گروهی (cohort)، آینده نگر بر روی زنان نولی پار پره اکلامپتیک و افراد نولی پار نرمال در بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل انجام شد. اطلاعات پری ناتال اولیه و اطلاعات در مورد زمان های وضع حمل و سرانجام نوزاد ثبت گردید. اطلاعات از طریق نرم افزار آماری SPSS آنالیز شده و برای مقایسه متغیرها بین دو گروه مبتلا به پره اکلامپسی و گروه کنترل از تست های آماری chi-square و t-test استفاده شد.
    یافته های پژوهش: 100 زن نولی پار مبتلا به پره اکلامپسی و 100 زن نولی پار نرمال مورد مطالعه قرار گرفتند. هیچ اختلاف معنی داری در سن مادران و از لحاظ اختلالات مایع آمنیوتیک بین دو گروه نرمال و بیمار مشاهده نشد(05/0p>). در زنان مبتلا به پره اکلامپسی میزان جراحی سزارین به طور چشمگیری بیشتر بود ولی میزان سرویکس دیلاته در دو گروه، اختلاف معنی داری نداشت. افزایش معنی داری در طول مدت زمان فاز اول زایمان در زنان پره اکلامپتیک هم در زایمان خود به خودی و هم زایمان اینداکشن شده ملاحظه شد(05/0P<)، ولی طول مدت فاز دوم زایمان اختلاف معنی داری بین دو گروه نشان نداد(05/0p>).
    نتیجه گیری نهایی: نتایج مطالعه ما از این عقیده بالینی که زنان مبتلا به پره اکلامپسی زایمان تسریع شده ای دارند، حمایت نمی کند. پره اکلامپسی با افزایش جراحی سزارین همراه بوده و طول مدت فاز اول زایمان در آن افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: پره اکلامپسی، طول مدت فاز اول زایمان، طول مدت فاز دوم زایمان
  • حسین کاکویی صفحه 14
    مقدمه
    استفاده از سنگ های سمباده در صنایع ریخته گری و فرآیند تمیزکاری که با سرعت خیلی زیاد خود موجبات پراکندگی ذرات فلزی و بلورهای سیلیس در هوای محیط را فراهم می آورد، طراحی اقدامات کنترلی مختلف بر روی این دستگاه ها را ضروری می سازد. این مطالعه به منظور بررسی مقایسه ای روش های کاهش دهنده گرد و غبار خروجی ناشی از عملیات تمیزکاری توسط دستگاه سنگ سمباده اجرا شد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق تجربی برای دست کاری چند متغیر مستقل، یک عملیات سنگ زنی grinding آزمایشی در تهران در سال 1381 ترتیب داده شد و با نصب سیستم های کنترلی آلودگی (فن و بافل) بر روی ماشین و کنترل سرعت چرخ در هر مرحله میزان آلاینده های خروجی ناشی از قطعه چدن مورد ارزیابی قرار گرفت و با مقایسه نتایج هریک از مراحل، مؤثرترین راه حل ها به منظور مداخله ارائه گردید.
    یافته های پژوهش: نتایج حاصل از آزمایش تاثیر سرعت های مختلف بر روی میزان آلودگی خروجی نشان داد که هر قدر سرعت چرخش سنگ افزایش یابد (2900 دور در دقیقه) میزان آلودگی در ناحیه تنفسی هم زیادتر می شود (2/601 میلی گرم بر متر مکعب). ضمنا این تحقیق تجربی نشان داد که هر قدر سرعت سنگ بیشتر باشد مواد آلاینده خارج شده از بافت درشت تری برخوردارند. نصب فن همراه با هود و بافل به طور همزمان در پایین دستگاه نشان داد که میزان آلودگی در ناحیه تنفسی نسبت به حالتی که دستگاه فاقد امکان تهویه و بافل بوده است، به مقدار قابل قبولی کاهش می یابد (8/203 میلی گرم بر متر مکعب).
    نتیجه گیری نهایی: این نتایج نشان دهنده کنترل خوب و مؤثر آلاینده های خروجی از دستگاه سنگ سمباده با استفاده از نصب فن، کنترل سرعت و نصب بافل است.
    کلیدواژگان: سنگ سمباده، عملیات تمیزکاری، صنایع ریخته گری چدن، کنترل گرد و غبار
  • پیمان هاشمیان صفحه 22
    مقدمه
    این پژوهش با هدف بررسی میزان شیوع سردرد عصبی2 (که شایع ترین نوع سردرد را شامل می شود) در تابلوهای مختلف اختلال انطباقی که اتیولوژی آن استرس است صورت گرفته است. در مطالعات شیوع زیاد سردرد عصبی با افسردگی و اضطراب مشخص شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک پژوهش توصیفی است که در سال 1378 در یک مطب در ایلام از 1601 بیمار که سابقه اختلال روانپزشکی نداشتند و به دنبال یک استرس معمولی و غیرتهدیدکننده زتدگی علایم اختلال انطباقی3 را بر اساس معیارهای DSMIV پیدا کرده بودند، با استفاده از شیوه نمونه گیری در دسترس انجام شد. بیماران دارای ملاک سردرد عصبی براساس طبقه بندی ICD بودند. تشخیص بیماران براساس مصاحبه ساخت یافته و توسط روانپزشک انجام شد. متغیرهای مطالعه شامل سن، جنس، سردرد عصبی و علایم اضطراب و افسردگی بود. برای تعیین توزیع فراوانی ها، داده های پژوهش به آزمون آماری توصیفی در نرم افزار SPSS داده شدند.
    یافته های پژوهش: از 1601 بیمار، 664 نفر (41 درصد) علاوه بر علایم انطباقی، سردرد عصبی نیز داشتند. بیشترین شیوع سردرد عصبی در دهه چهارم و پنجم زندگی بود و در تمام سنین سردرد عصبی در خانم ها شایع تر از آقایان بود. در میان تابلوهای مختلف اختلال نطباقی، اضطراب بیشتر از بقیه با سردرد همراه بود.
    کلیدواژگان: شیوع، سردرد عصبی، افسردگی، اضطراب
  • سید محمد مهدوی، مهرناز مصطفوی، مصطفی رضایی طاویرانی، کورش ساکی، سید حسن مقدم نیا، صغری حسن پور، لیلا صالحی، بیژن رنجبر، یوسف پورخوشبخت صفحه 27
    مقدمهآلبومین سرم انسانی (HSA) پروتئینی است تک زنجیره ای با 585 اسید آمینه و وزن مولکولیkD 5/67 می باشد که نقش مهمی در حمل اسیدهای چرب، داروها، هورمون ها و کاتیون های مختلف در خون به عهده دارد. HSA به تنهایی 30% و با کمک کاتیون های همراه آن تا 80% فشار اسمزی خون را تامین می کند. در این مطالعه به منظور بررسی اثر تب در تامین فشار اسمزی خون توسط آلبومین بر همکنش آلبومین، ماده فعال سطحی در دماهای موردنظر مطالعه شد.
    مواد و روش هادر این مطالعه تجربی تغییر فاز آلبومین سرم انسانی در دماهای 35 و 45 در بافر فسفات mM10 و 7=pH در حضور غلظت های مختلف سدیم دودسیل سولفات (SDS) از طریق اسپکتروسکوپی مطالعه شد. محاسبات انجام شده براساس روابط فیزیکی شیمیایی موجود در منابع ذکر شده انجام گرفت. هر آزمایش سه بار تکرار و میانگین آن گزارش شد.
    یافته های پژوهشنتایج نشان داد که آلبومین در دماهای 35 و 45 در مجاورت SDS طی سه مرحله (I تا III) تغییر فاز می دهدکه مرحله III تغییر فاز در هر دو دما از نظر ترمودینامیکی دارای پایداری یکسانی می باشد. اما مرحله I و II تغییر فاز برای دماهای 35 و 45 دارای پایداری متفاوتی می باشد.
    نتیجه گیری نهایی: برهمکنش HSA-SDS در 35 و 45 ناشی از برهمکنش های الکترواستاتیکی است. زیرا مراحل I و II تغییر فاز در ناحیه برهمکنش های الکترواستاتیکی واقع شده است و ساختار HSA در 45 به علت تضعیف برهمکنش های الکترواستاتیکی ناپایدارتر از 35 است. بنابراین در حالت تب (افزایش دمای بدن از 37 به 42) چگالی بارسطحی آلبومین و نقش آن در تامین فشار اسمزی کاهش می یابد و با افزایش میزان ادرار نقش مهمی را در کاهش دمای بدن برعهده می گیرد.
    کلیدواژگان: آلبومین سرم انسانی، سدیم دودسیل سولفات، طیف سنجی، تب
  • رامین شیرالی، پروین افسر کازرونی، علی محمد قره چاهی صفحه 36
    مقدمه
    آسیب های ناشی از سوزن نقش مهمی در مواجهه کارکنان بهداشتی با بیماری های منتقله از طریق خون دارند. این مطالعه با هدف تعیین میزان بروز اینگونه آسیب ها و بررسی عوامل خطر مرتبط در واکسیناتورهای شرکت کننده در برنامه کشوری واکسیناسیون سرخک – سرخجه در استان فارس انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی – تحلیلی در سال 82 بر روی 1618 نفر واکسیناتور شرکت کننده در برنامه در استان فارس صورت گرفت. بدین منظور فرم جمع آوری اطلاعات شامل اطلاعات جمعیت شناختی و همچنین اطلاعاتی در مورد تعداد، محل و نحوه وقوع آسیب ها در طی برنامه در اختیار واکسیناتورها قرار داده شد. علاوه بر آمار توصیفی ازتست دقیق فیشر به منظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. یافته های پژوهش: میزان بروز آسیب های ناشی از سوزن در واکسیناتورهای استان فارس 29 مورد در هزار نفر(حدود 3%) در طی برنامه برآورد گردید. 6/27% از آسیب دیدگان بیش از یکبار (2 یا 3بار) دچار آسیب شده بودند. شایع ترین محل های آسیب به ترتیب عبارت بودند از دست (5/88%) و پا (8/9%). آسیب های دست چپ (5/68%) بیش از دو برابر شایع تر از آسیب های دست راست (5/31%) بود.
    شایع ترین مراحل وقوع آسیب تماس تصادفی با سرسوزن پس از انجام تزریق (5/65%)، آماده سازی واکسن (7/19%)، پوشش گذاری مجدد سر سوزن (2/8%) و در هنگام تزریق (6/6%) بود.
    نتیجه گیری نهائی: نتایج نشان داد که میزان بروز آسیب های ناشی از سوزن در واکسیناتورهای برنامه کشوری واکسیناسیون سرخک – سرخجه در استان فارس قابل توجه بوده و اغلب این آسیب ها پس از پایان تزریق و بعلت دفع نامناسب سرنگ وتماس تصادفی با آن به وقوع پیوسته است. تاکید بر آموزش پرسنل در مورد دفع بهداشتی سرسوزن ها پس از تزریق واکسن توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: آسیب با سر سوزن، واکسیناتور، واکسیناسیون همگانی
  • مهندس مؤید عوض پور، میترا غلامی، مهندس حامد محمدی، مهندس زهره جوادی صفحه 44
    مقدمه
    کیفیت آب مخازن پشت سد تحت تاثیر محیط زیست بالادست و حوضه آب ریز است. مخزن سد چم گردلان در استان ایلام به دلیل ورود مداوم فاضلاب روستاهای بالادست، فضولات حیوانی، زه آبهای کشاورزی و شیرابه زباله دچار معضل زیست محیطی می باشد. هدف از این تحقیق ارزیابی کیفی آب سد ایلام و شناسایی کمی و کیفی منابع آلوده ساز بالا دست در زمان ها و مکان های مختلف جهت تعیین قابلیت آب سد برای مصارف شهری و کشاورزی می باشد.
    روش کار
    تحقیق حاضر بر پایه جمع آوری اطلاعات کیفی آب از حوضه آب ریز سد، شناسایی منابع آلوده کننده پس از عملیات صحرایی و سنجش پارامترهای کیفی چون دما، DO،TDS، EC، BOD5، COD، نیتروژن، فسفر، pH و... در هفت دوره (از اردیبهشت لغایت آبانماه) انجام شد.یافته های پژوهش: نتایج بدست آمده افزایش کلی غلظت تمام متغیرها، به ویژه نیترات، سولفات، BOD و COD را در طول حوضه آب ریز نشان داد.
    بحث و نتیجه گیری
    تجزیه و تحلیل مقایسه نتایج با برخی از شاخص های کیفی آب، کنترل و یا کاهش اثرات منفی در مخازن نهایتا منجر به تنظیم یک برنامه مدیریتی جهت بهبود کیفیت آب گردید.
    کلیدواژگان: سد ایلام، ارزیابی، منابع آلاینده، رفتارسنجی
  • شهناز نجار، پوراندخت افشاری، نسرین سحرخیز صفحه 56
    مقدمه
    بررسی حاضر جهت وجود احتمال ارتباطی منطقی مابین نوع عمل زایمان با اختلالات تنفسی نوزادان به موقع متولد شده در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد.
    مواد وروش ها
    جهت بررسی، 600 خانم باردار به تفکیک در سه گروه سزارین قبل از شروع درد (150نفر)، سزارین پس از شروع درد (150نفر) و زایمان طبیعی (300نفر) که دارای شرایط جامعه پژوهش بودند از مابین 2600 خانم باردار انتخاب شدند. گروه ها از نظر تعداد زایمان، سن حاملگی، جنس و وزن نوزاد، به صورت همسان انتخاب گردید. جهت گردآوری داده ها از یک فرم اطلاعاتی و فرم مشاهدات تنظیم شده استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و مقایسه نسبت ها انجام شد.
    یافته های پژوهش: نتایج بدست آمده نشان داد که بین نوع زایمان و آپگار دقیقه اول و پنجم نوزادان ارتباط معنی دار وجود ندارد. در خصوص رابطه نوع زایمان با سندرم زجر تنفسی نوزادان بین سزارین قبل از شروع درد و زایمان طبیعی باP=0.008 و سزارین قبل از شروع درد و پس از شروع درد با P=0.02 ارتباط معنی داری وجود داشت.
    در زمینه ارتباط نوع زایمان با تاکی پنه زودگذر نوزادان بین سزارین قبل از شروع درد و زایمان طبیعی P=0.007، و سزارین قبل از شروع درد با P=0.02 معنی دار بود. ارتباط بین سزارین پس از شروع درد و زایمان طبیعی از نظر سندرم زجر تنفسی و تاکی پنه زودگذر نوزادان معنی دار نبود.
    نتیجه گیری نهایی: شروع درد زایمان در زمان کامل، فاکتور پیش بینی کننده خوبی برای رسیدگی ریه جنین در خانم هایی که تحت عمل سزارین قرار می گیرند می باشد.
    کلیدواژگان: اختلالات تنفسی، سندرم زجر تنفسی، عمل سزارین