فهرست مطالب

Kermanshah University of Medical Sciences - Volume:10 Issue: 4, 2007

Journal of Kermanshah University of Medical Sciences
Volume:10 Issue: 4, 2007

  • 96 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1386/06/10
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سید ابوالحسن سیدزاده، میترا همتی صفحه 249
    سابقه و هدف
    تشنج تب دار شایع ترین اختلال تشنجی در دوران کودکی است. بعضی مطالعات نشان دهنده نقش سطح پایین سدیم و کلسیم سرم در تکرار تشنجات ناشی از تب می باشد. این مطالعه به منظور مقایسه سطح سرمی سدیم و کلسیم در دو گروه بیماران دچار تشنج تب دار ساده و بیمارانی که تشنج آن ها در 24 ساعت تکرار شده است، طراحی گردید.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی– تحلیلی، تعداد 109 پرونده مربوط به بیماران دچار تشنج تب دار ساده و 144 پرونده مربوط به بیمارانی که تشنج تب دار در آن ها در 24 ساعت تکرار شده بود، به روش نمونه گیری آسان، از بین پرونده بیمارانی که درسال 1381 به علت تشنج تب دار در بیمارستان شهید فهمیده کرمانشاه، بستری شده بودند، انتخاب گردیدند و اطلاعات لازم استخراج شد. نتایج به دست آمده، با آزمون آماری t تحلیل شد.
    یافته ها
    سطح سرمی سدیم و کلسیم درگروه اول به ترتیب meq/ lit 86/2±56/139 و mg/dl 176/0±23/9 و در گروه دوم به ترتیبmeq/lit 75/2±32/139 و mg/dl 83/0±18/9 بود. مقایسه سطح سرمی سدیم و کلسیم در دو گروه، تفاوت معناداری را نشان نداد (0.49 =P و 0.63=P).
    بحث: این مطالعه نشان داد که سطح سرمی سدیم و کلسیم در بیماران دچار تشنج تب دار نمی تواند یک عامل پیشگویی کننده برای تکرار تشنج باشد.
    کلیدواژگان: تشنج تب دار، سدیم، کلسیم
  • محسن رضایی، علی شهریاری احمدی، محمد تقی گودرزی، غلامرضا طاهری پاک صفحه 300
    سابقه و هدف
    لوسمی ها اختلالات بدخیمی هستند که از پرولیفراسیون کلنی پیش سازهای نابالغ لنفوئید یا میلوئید بوجود می آیند. اخیرا نشان داده شده که تلومراز و تلومرها در کنترل پرولیفراسیون سلولی و تنظیم مرگ طبیعی سلولی در اکثریت سلول های لوسمیک دخالت دارند. مطالعات گذشته، فعال بودن تلومراز را در اغلب تومورهای سخت (Solid) و بدخیمی های هماتولوژیک اثبات نموده است. با وجود این مطالعات اندکی به بررسی فعالیت تلومراز در خون محیطی (PB) و مغز استخوان (BM) افراد بزرگ سال مبتلا به لوسمی قبل و بعد از درمان پرداخته اند. در این تحقیق فعالیت تلومراز در افراد بزرگ سال مبتلا به لوسمی حاد و مزمن قبل و بعد از شیمی درمانی با استفاده از تکنیک PCR – ELISA مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    نمونه های مغز استخوان (BM) و خون محیطی (PB) از 25 بیمار که قبلا تحت هیچ گونه درمان نبوده اند، تهیه گردید. از این تعداد 17 نفر به لوسمی حاد (AML) و 8 نفر به لوسمی مزمن (CML) مبتلابوده اند. 50 نمونه خون محیطی و 15 نمونه مغز استخوان از استخوان های دنده افراد مبتلا به بیماری های قلبی در حین عمل جراحی قلب به عنوان شاهد تهیه گردید. پس از جدانمودن سلول های تک هسته ای (MNC¢S) نمونه های خون محیطی و مغز استخوان، با استفاده از محلول لیزات و سانتریفوژ دور بالا، عصاره سلولی تهیه گردید. برای انجام PCR براساس واکنش TRAP مقداری از عصاره سلولی به مخلوط اصلی واکنش (Master mix) اضافه گردید. در نهایت محصولات حاصل از واکنش PCR از طریق تکنیک الیزا و با استفاده از پروب های اختصاصی قطعات تلومری ارزیابی گردیدند. همچنین محصولات PCR با تکنیک native-PAGE و سپس رنگ آمیزی نیترات نقره بررسی شدند.
    یافته ها
    نتایج تجربیات مذکور نشان داد که فعالیت تلومراز در زمان تشخیص در تمامی بیماران مبتلا به لوسمی در مقایسه با افراد گروه شاهد افزایش یافته، به طوری که در سلول های تک هسته ای خون محیطی این فعالیت11.4 برابر و در مغز استخوان حدودا 7 برابر نمونه های مشابه در افراد شاهد بوده است(P=0.001). میزان فعالیت آنزیم در سلول های MNC¢S مغز استخوان افراد مبتلا به لوسمی نسبت به سلول های MNC¢S خون محیطی همان افراد حدودا 3 تا 4 برابر و نسبت به سلول های MNC¢S خون محیطی افراد شاهد 35 برابر افزایش نشان داد. بعد از انجام شیمی درمانی و پاسخ به درمان فعالیت تلومراز در اکثریت بیماران 5 تا 10 برابر کاهش یافت(P=0.001).
    بحث: با توجه به بالابودن چند برابر فعالیت آنزیم در نمونه های خون محیطی افراد مبتلا به لوسمی نسبت به افراد شاهد و همچنین آسان تربودن نمونه گیری خون محیطی اندازه گیری فعالیت تلومراز با روش استفاده شده در این مطالعه می تواند به عنوان یک تومور مارکر برای تشخیص اولیه لوسمی ها مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تلومراز، تلومر، سرطان خون، دارو درمانی، لوسمی حاد و مزمن
  • ناصر اصلان آبادی، صمد غفاری، پیمان جمشیدی، زهره آیت الهی، بابک کاظمی، حسین جوادزادگان صفحه 311
    سابقه و هدف
    هدف از این مطالعه تعیین متغیرهای بالینی، اکوکاردیوگرافیک و پاسخ به درمان های دارویی و مداخله ای والولوپلاستی با بالون (BMV) و عوارض آن در بیماران با تنگی متوسط تا شدید دریچه میترال و مقایسه آن ها در بین دو جنس بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت مشاهده ای و آینده نگر به مدت 4 سال روی 300 بیمار مبتلا به تنگی متوسط تا شدید دریچه میترال که برای انجام BMV بستری شده بودند، انجام گرفته است. تمام بیماران تحت اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE) و از راه مری (TEE) و کاتتریسم قلبی قبل و بعد از BMV قرار گرفته بودند. آنژیوگرافی کرونری به صورت انتخابی و غیرانتخابی در اکثر موارد انجام گرفته بود. در این مطالعه متغیرهای بالینی، اکوکاردیوگرافیک و همودینامیک و اختلاف آن ها در بین دو جنس مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    300 بیمار شامل 218 زن (72.5%) و 82 مرد (27.5%) با محدوده سنی 72-13 سال (1.4±38.7 سال) مورد مطالعه قرار گرفتند. در مردان شیوع CAD بیشتر (P=0.002)، سطح دریچه میترال کمتر (P=0.0025) و مورفولوژی یا Score دریچه برای BMV نامناسب تر بود (P>0.0001). تمایل به وجود علایم نارسایی قلبی در حد FC:III-VI، شیوع نارسایی تریکوسپید همراه و مصرف دیورتیک در زنان بیشتر از مردان به چشم می خورد (به ترتیب P=0.058 و P=0.053) از نظر متغیرهای همودینامیک و نتایج و عوارض BMV و سایر متغیرهای بالینی و اکوکاردیوگرافیک اختلاف معناداری بین دو جنس مشاهده نشد.
    بحث: مردان با سطح دریچه کمتر و مورفولوژی نامناسب تر و گرفتاری شدیدتر دریچه نسبت به زنان که سطح دریچه بیشتر و مورفولوژی بهتری برای BMV دارند، علایم بالینی نارسایی قلبی کمتری نشان می دهند. همچنین شیوع تنگی دریچه میترال در زنان به مراتب بیشتر از مردان بود و نارسایی تری کوسپید نیز در زنان بیش از مردان مشاهده گردید. این یافته ها نشان دهنده این واقعیت هستند که پاتوفیزیولوژی تنگی دریچه میترال و تغییرات آن در بین دو جنس متفاوت است و این متغیر (جنس) بایستی در موقع تعیین استراتژی درمانی این بیماری مد نظر قرار بگیرد.
    کلیدواژگان: تنگی دریچه میترال، جنس، والولوپلاستی دریچه میترال
  • مهشید جعفرپور، مرضیه اسفندیاری، شرافت بیگم مختارشاهی، فاطمه سادات حسینی صفحه 320
    سابقه و هدف
    اختلالات خلقی از جمله افسردگی شایع ترین و مهم ترین اختلالات روانی در دوره بعد از زایمان می باشند و رویدادهای استرس زای زندگی که در طول حاملگی یا نزدیک به زمان زایمان رخ می دهند، احتمال افسردگی پس از زایمان را افزایش می دهند. این رویدادها توانایی بالقوه ای برای تغییرات شیوه زندگی دارند و با بیماری های جسمی و اختلالات روانی نظیر افسردگی در ارتباط هستند. مطالعات بسیاری از جمله مطالعات هولمز و راهه نشان داده اند که بین فراوانی و شدت این رویدادها و احتمال وقوع بیماری ها در آینده نزدیک ارتباط وجود دارد، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوع افسردگی پس از زایمان و ارتباط آن با رویدادهای استرس زای زندگی انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش مقطعی روی 975 زن که از 7 آبان تا 16 آذرماه 1384 به مراکز بهداشتی درمانی شهر کرمانشاه مراجعه کرده بودند، انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه افسردگی پس از زایمان ادینبورگ (EPDS) و مقیاس درجه بندی سازگاری مجدد اجتماعی (SRRS) بود. اطلاعات به روش مصاحبه با زنان مورد پژوهش جمع آوری گردید. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی، آزمون های کای دو، فیشر و آنالیز رگرسیون لجستیک استفاده شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که 17.5 درصد از افراد مورد مطالعه افسردگی داشتند. همچنین نتایج حاکی از آن بود که از بین رویدادهای استرس زا، تغییر قابل ملاحظه تعداد بگومگو با همسر (P>0.001)، مشکلات با خانواده همسر(P=0.001)، آغاز یا پایان یک دوره تحصیلی (P=0.015)، تغییر محل سکونت (P=0.017)، جدایی زوجین (P=0.026)، از دست دادن ملکی که در گرو بوده است (P=0.037) و تغییر ساعات خواب (P=0.049) بیشترین ارتباط را با افسردگی پس از زایمان داشتند. همچنین در این مطالعه بین تعداد و شدت رویدادهای استرس زای زندگی و افسردگی پس از زایمان ارتباط معنادار یافت شد (P<0.001).
    بحث: با توجه به شیوع نسبتا بالای افسردگی پس از زایمان و ارتباط آن با رویدادهای استرس زا زندگی پیشنهاد می شود که به بهداشت روانی زنان توجه بیشتری شود و در این خصوص برنامه های آموزشی و حمایتی و شیوه های مقابله با افسردگی و استرس در دوران بارداری و پس از زایمان مد نظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: رویدادهای استرس زای زندگی، افسردگی پس از زایمان، کرمانشاه
  • دکترفائزه تاتاری، دکترجلال شاکری، آرش نصیری، دکترلادن قلیچی، مهندس غلامرضا عبدلی صفحه 332
    سابقه و هدف
    امروزه اعتیاد به صورت معضل بهداشتی، روانی و اجتماعی در آمده است و در همه طبقات به کاهش عملکرد شغلی، تحصیلی و انواع اعمال ضداجتماعی منجر می شود. راه های متفاوتی برای درمان اعتیاد تجربه شده است. نخستین گام سم زدایی است، اما اگر بیمار پس ازآن وارد چرخه درمان نگهدارنده نشود، موفقیت چندانی در درمان نخواهد داشت و با عود بالایی همراه خواهد بود. نالترکسون آنتاگونیست خوراکی اپیوییدی است که باعث کاهش میل به مصرف آن ها می شود و از 6 سال قبل درمرکز درمانی– بازتوانی بهزیستی کرمانشاه برای درمان نگهدارنده معتادان به کار می رود. دراین مطالعه میزان عود در معتادان تحت درمان با نالترکسون از فروردین 1381 تا پایان شهریور 1382 همراه با ویژگی های جمعیت شناختی آن ها مورد تحقیق قرار گرفته است. منظور از عود استفاده مجدد و منظم از مواد مخدر پس از یک دوره سم زدایی است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش توصیفی از نوع پی گیری روی 150 معتاد خودمعرف انجام شد. افراد مورد مطالعه پس از سم زدایی به مدت 6 ماه نالترکسون مصرف کردند و هر ماه باآزمایش اپیوم به روش T.L.C کنترل شدند. پس از آن تا یک سال آزمایش اپیوم به صورت سه ماهه انجام گرفت. اطلاعات جمعیت شناختی نیزبا 13 سوال همراه با وضعیت سوء مصرف مواد اخذ و ثبت شد.
    یافته ها
    عود در حین 6 ماه درمان 56.7، عود در فاصله یک سال پس از درمان 4.7 و موفقیت درمان بیماران 38.7 درصد بود. گروه سنی 18-25 سال بیشترین عود را داشتند. از لحاظ تحصیلات و شغل، مقطع دیپلم و لیسانس و کارمندان بالاترین موفقیت را داشتند و از نظر نوع ماده ی مصرفی، روش مصرف و دفعات مصرف، بیشترین موفقیت به ترتیب مربوط به ماده هرویین، روش انفیه و تعداد مصرف 3-2 بار در روز بود. درمان در افرادی که درآمد ماهیانه 100-70 هزار تومان و سابقه خانوادگی اعتیاد منفی داشتند، موفق تر بود.
    بحث: در پی گیری ترک اعتیاد با نالترکسون، کسانی که طی 9 ماه دچار عود نشوند، احتمال بیشتری برای ترک طولانی تر دارند. ترک در افرادی که تحت انضباط شغلی و اجتماعی موکدتری قرار دارند، با موفقیت بیشتری همراه است و با سطح اقتصادی و میزان تحصیلات بالاتر ارتباط مستقیم دارد.
    کلیدواژگان: درمان اعتیاد، نالترکسون، ع، ود
  • ابوالقاسم رستگار، محمدرضا بشارتی، محمدرضا شجاع صفحه 342
    سابقه و هدف
    در حال حاضر کاشت لنزهای ثانویه داخل چشمی اتاق قدامی و خلفی یکی از روش های بازیابی بینایی بیماران عمل شده کاتاراکت (آفاکی) است که از اصلاح چشم عمل شده توسط کنتاکت لنز و عینک ناراضی هستند.
    این مطالعه به منظور بررسی مشکلات و عوارض حین و بعد ازعمل و نتایج بینایی اصلاح آفاکی (بیمارانی که تحت عمل کاتاراکت بدون لنز داخل چشم قرار گرفته اند) به وسیله لنزهای ثانوی داخل چشمی انجام شده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه به روش کارآزمایی بالینی از نوع قبل و بعد طی 10 سال از 1373 لغایت 1382 در بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی یزد در روی 102 بیمار (شامل 42 زن و 60 مرد) انجام شد. بیماران قبلا تحت عمل کاتاراکت بدون عارضه مهم حین و بعد از عمل و بینایی بین 20.20- 20.40 با اصلاح کامل عینک یا کنتاکت لنز قرار گرفته بودند. بیماران در دامنه سنی 72-48 (با متوسط 62.6) سال بودند و زمان پی گیری از 6 تا 72 ماه (به طور متوسط 20.2ماه) و جمع آوری اطلاعات از طریق معاینه و ثبت اطلاعات بالینی بیماران بود.
    یافته ها
    مطالعه نشان داد دید نهایی این بیماران حدود 20.20 در 48 مورد (47.05%) و دید 20.40 یا بالاتر در 51 مورد (50%) و کاهش دید تا 3 خط چارت بینایی (3.10) نسبت به قبل از عمل در 3 مورد (2.95%) بود. عوارض عمده تهدید کننده و عوامل خاص بازدارنده ای در هنگام عمل و بعد از عمل و در زمان پی گیری دیده نشد.
    بحث: براساس نتایج به دست آمده، بازیابی بینایی را می توان با گذاشتن لنز ثانوی داخل چشمی و با انتخاب دقیق بیمار با توجه به ایمنی و اثر خوب آن به منظور اصلاح آفاکی در کسانی که استفاده از عینک و لنز تماسی یا عوامل دیگر برایشان مساله ساز است، انجام داد.
    کلیدواژگان: لنز ثانوی داخل چشمی، بازیابی بینایی، اصلاح آفاکی
  • نازنین رزازیان، عبدالرضا محمدی صفحه 351
    سابقه و هدف
    خونریزی تحت عنکبوتیه یکی از انواع سکته های مغزی است که از نظر خصوصیاتی چون عوامل خطرساز و نوع درمان با سایر انواع سکته های مغزی متفاوت است. مطالعات در مورد گسترش سنی، جنس وبروز خونریزی تحت عنکبوتیه در نواحی مختلف جهان تفاوت هایی را نشان می دهد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی فراوانی، توزیع جنسی، سنی و زمانی خونریزی تحت عنکبوتیه و عوامل خطرساز آن در سال های1372 تا 1381 در تنها مرکز نورولوژی استان کرمانشاه صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت توصیفی و با استفاده از اطلاعات موجود در پرونده کلیه بیماران مبتلا به خونریزی تحت عنکبوتیه بستری در بیمارستان فارابی در فاصله سال های 71 تا 82 صورت گرفته است. متغیرهای سن، جنس، فصل، علایم بالینی، فشارخون، سابقه مصرف سیگار، سابقه مصرف الکل، میزان قند خون و کلسترول مورد ارزیابی قرار گرفت. داده های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی ارایه گردید.
    یافته ها
    240 بیمار به علت خونریزی تحت عنکبوتیه بستری شده اند که 62.5 درصد زن و 37.5 درصد مرد بودند. از نظر سنی بیشترین شیوع در فاصله 59-50 سال و کمترین آن در فاصله 89-80 سالگی بوده است. پرفشاری خون در46.7 درصد بیماران وجود داشت. 15.5 درصد سابقه مصرف سیگارداشتند. افزایش کلسترول در 3.3 درصد و دیابت در 5.5 درصد وجود داشت.شایع ترین علامت بالینی سردرد بود.
    بحث: نتایج حاکی از وقوع خونریزی تحت عنکبوتیه در زنان و در محدوده سنی 59-50 است که کمتر از سن وقوع سایر سکته های مغزی است. شایع ترین عامل خطرساز پر فشاری خون است. از نظر فصلی بیشترین شیوع در بهار و زمستان است.
    کلیدواژگان: خونریزی تحت عنکبوتیه، سکته مغزی، کرمانشاه
  • دکترمرضیه فریمانی، ناهید انواری صفحه 359
    سابقه و هدف
    پاپ اسمیر از سال 1370 در کشور ما در سیستم بهداشتی انجام می شود، ولی متاسفانه موارد غیرطبیعی این آزمایش بسیار پایین است (0.146% در سال 1378)، در حالی که طی بررسی سیمای مرگ در سال 1378 این سرطان نهمین علت مرگ در 4 استان نمونه کشوری بوده است. هدف از این مطالعه که با مشارکت مرکز بهداشت همدان صورت گرفت، تعیین علل پایین بودن کیفیت پاپ اسمیر در استان همدان بوده است.
    مواد و روش ها
    از کلیه نمونه های تهیه شده در سیستم بهداشتی استان همدان که توسط سیتولوژیست ها تفسیر شده بود، 1224 نمونه در طول سال 1379 به طور تصادفی سیستماتیک انتخاب شد و توسط پاتولوژیست بازبینی گردید و به دو پرسش پاسخ داده شد: آیا نمونه ها به درستی تهیه شده اند؟ و آیا نمونه ها به درستی تفسیر شده اند؟ سپس نتایج با آمار توصیفی ارایه شد.
    یافته ها
    به طور کلی مشکلات در 3 دسته اصلی طبقه بندی شدند: دسته اول، اشکال توسط نمونه گیران که 11.7 درصد از کل مشکلات مربوط به این قسمت بود و ازآن میان 43.7 درصد مربوط به نبودن سلول های آندوسرویکس، 34.7 درصد مربوط به سلولاریته کم، 28.8 درصد مربوط به پوشیده شدن لام با سلول های التهابی و 4.2 درصد مربوط به فیکساسیون ضعیف بود. دسته دوم، مشکلات مربوط به آماده سازی نمونه توسط سیتولوژیست ها شامل رنگ آمیزی و چسباندن لامل روی آن بود. 74.5 درصد مشکلات مربوط به این قسمت بود که در 47 درصد کل لام ها این مشکل به حدی بود که لام به طور کلی قابل ارزیابی نبود. این اشکالات به ترتیب اهمیت شامل استفاده از چسب نامناسب در 30.1 درصد از کل نمونه ها، 14.2 درصد مربوط به استفاده از رنگ آمیزی نامناسب و 2.7 درصد مربوط به اشکالات قرار دادن لامل روی لام بود. دسته سوم، مربوط به تفسیر نمونه ها توسط سیتولوژیست بود که از این نظر پس از حذف نمونه های با کیفیت نامناسب بین سیتولوژیست و پاتو لوژیست 96.6 درصد مطابقت وجود داشت.
    بحث: مهم ترین نکته در کیفیت پایین غربال گری در این مطالعه مربوط به تفسیر نمونه ها بود. حساسیت این آزمایش در ایران بسیار پایین تر از حد استاندارد جهانی است (حساسیت 1.17% در مقابل70 %) که نیاز به تحول اساسی در نوع نمونه گیری دارد.
    کلیدواژگان: بیماریابی، پاپ اسمیر، سرطان گردن رحم، همدان
  • دکترفریبا شیخی، محمدرضا انصاری، فرید دانشگر، جلیل امیدیان، ابراهیم قادری، مژگان فتاحی جم صفحه 368
    بیماری های عروقی چشم بیشتر در افراد مسن روی می دهد و علت های زمینه ای برای ایجاد این بیماری ها در افراد جوان مورد بحث است.در این مطالعه به علت های زمینه ای انسداد ورید مرکزی و انسداد شاخه وریدی شبکیه بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت مجموعه موارد انجام شد که درآن 20 بیمار زیر 50 سال با تشخیص انسداد شاخه ای و انسداد ورید مرکزی شبکیه مراجعه کننده به درمانگاه چشم بیمارستان امام خمینی کرمانشاه طی سال های 81-1378مطالعه شده اند. بیماران بعد از تشخیص توسط چشم پزشک برای بررسی های سیستمیک به متخصص داخلی ارجاع شدند.
    یافته ها
    شایع ترین بیماری زمینه ای یافته شده در این بیماران به ترتیب افزایش فشار خون، چربی و دیابت بود. در یک نفر هیچ علتی یافت نشد. در این مطالعه در افراد دارای انسداد شاخه ای،در 8 چشم(7 /72%) درگیری سوپراتمپورال، در یک چشم (1/9%) اینفرونازال ودر 4 چشم (4/36%) اینفروتمپورال وجود داشت و درگیری سوپرانازال مشاهده نشد. بحث: با توجه به نتایج این مطالعه افزایش فشار خون و چربی خون در افراد جوان یک علت زمینه ای شایع در انسداد شاخه ای و انسداد ورید مرکزی شبکیه می باشد، ولی در افراد مسن افزایش چربی کمتر مطرح است.
  • هاجر ضیایی جریبی، ذبیح الله یوسفی، رضا علی محمدپور صفحه 378
    سابقه و هدف
    بین شیوع برخی بیماری های انگلی و حضور عوامل ایجاد کننده آن ها در آب ارتباط مستقیم وجود دارد. در اکثر مناطق استان مازندران به دلیل بالا بودن سطح آب های زیرزمینی و شرایط محیطی، احتمال آلوده شدن منابع آب به آلودگی های انگلی زیاد است. هدف این تحقیق، تعیین میزان آلودگی آب شرب چاه ها به انگل ها در استان مازندران، طی سال های 82-1381 بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی- مقطعی براساس مطالعات مقدماتی، تعداد 989 نمونه برآورد گردید که به صورت تصادفی بر اساس جمعیت شهرها و تعداد مراکز بهداشتی، تعداد 989 نمونه آب، از 12 شهر استان مازندران اخذ و در ظروف استریل به آزمایشگاه ارسال گردید. نمونه های آب، سپس فیلتر شدند و بر طبق دستورالعمل WHO تجزبه شدند. از روش مستقیم و رنگ آمیزی لوگل برای شناسایی تخم انگل ها استفاده شد. در صورت مشاهده هر انگل شبیه به انگل کریپتوسپوریدیوم روش فلوتاسیونsheather''s sugar و رنگ آمیزی modified ziehl- neelsen انجام شد. شمارش انگل ها با استفاده از لام شمارش مک مستر (ml 3/0) انجام شد.
    یافته ها
    197 نمونه از 989 نمونه آب بررسی شده، به انگل های مختلف آلوده بودند. 792 نمونه (80.1%) فاقد انگل و 197 نمونه (19.9%) آلودگی انگلی داشتند. از 197 نمونه آلوده، 20 نوع مختلف از انگل ها جدا شدند که 53 مورد (26.9%) آن، بیماری زا بودند، 100 مورد آن (50.8%) غیر بیماری زا بودند، و 44 مورد از مرحله غیرعفونی انگلی برخوردار بودند.
    بحث: در اکثر مناطق استان مازندران آلودگی آب شرب به ییماری های انگلی، بیش از 15% می باشد. نتایج مطالعات دیگر محققان در جمعیت های مختلف استان، افزایش میزان شیوع انگل های روده ای را مورد تایید قرار دادند. بر اساس نتایج و مشاهده ارتباط مستقیم بین آب سالم و سلامتی انسان، اجرای مناسب تامین آب آشامیدنی سالم، باید مورد تاکید قرار گیرد.
    کلیدواژگان: انگل ها، آب شرب، چاه ها، مازندران
  • عفت رازقی، آذر حدادی صفحه 389
    مقدمه
    بیماران پیوند کلیه به دلیل دریافت داروهای سرکوب کننده ایمنی مستعد بدخیمی هستند. یکی از شایع ترین بدخیمی های بعد از پیوند کلیه سارکوم کاپوزی است. به نظر می رسد مجموعه ای از عوامل در ایجاد سارکوم کاپوزی نقش داشته باشند، از جمله می توان به عوامل ژنتیکی هورمون های جنسی، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و ویروس های انکوژن اشاره کرد. این مطالعه سه بیمار پیوند کلیه را که هم زمان در اولین سال پس از پیوند به سارکوم کاپوزی و عفونت سیتومگالو ویروس مبتلا شده اند، معرفی می کند.
    معرفی بیماران: سه بیمار پیوند کلیه در سنین 53، 50 و 43 سال که تحت درمان با سیکلوسپورین، استروئید، مایکوفنولیت موفتایل بوده اند، در اولین سال بعد از پیوند با ضایعات پوستی بنفش رنگ و علایم سیستمیک مراجعه نمودند. بررسی های لازم انجام شد وبیوپسی ضایعات پوستی سارکوم کاپوزی را تایید کرد و بررسی بافت شناختی ایمنی برای PP65 عفونت CMV را تایید کرد.
    بحث: گرچه عوامل زیادی در ایجاد سارکوم کاپوزی نقش دارند، بروز سارکوم کاپوزی هم زمان یا مدت کوتاهی بعد از عفونت CMV در این سه بیمار بیانگر این است که CMV احتمالا در ایجاد سارکوم کاپوزی نقش داشته است.
    کلیدواژگان: پیوند کلیه، سارکوم کاپوزی، عفونت CMV
  • حبیب الله خزایی صفحه 395
    سابقه و هدف
    بی اشتهایی روانی اختلالی است که در آن شخص از حفظ حداقل وزن طبیعی امتناع می کند، شدیدا از بالارفتن وزن خود می ترسد و به طور قابل ملاحظه در مورد بدن خود و شکل آن دچار سوء تعبیر است. این اختلال با اختلال عمیق تصویر تن و پافشاری بر لاغری تا حد گرسنگی کشیدن مشخص است. شروع آن معمولا در نوجوانی است و در جنس مونث بسیار شایع تر از جنس مذکر می باشد. با توجه به سیر و پیش آگهی این بیماری و عدم وجود تجربه مشابه در این خصوص، این مطالعه به تاثیر مثبت بستری طولانی مدت در درمان این اختلال می پردازد.
    معرفی بیمار: بیمار خانم مجرد 20 ساله ای است که در آبان ماه 1383 با اصرار خانواده برای بستری در بخش روان پزشکی زنان مرکز آموزشی درمانی فارابی مراجعه نمود. کاهش وزن شدید، امتناع از غذاخوردن، اعتقاد به چاقی و لزوم کاهش وزن علایم اصلی بیمار بودند. بعد از مصاحبه روان پزشکی براساس معیارهای تشخیصی DSM IV_TR تشخیص بی اشتهایی روانی مطرح شد. در دوره شش ماهه بستری، همراه با دارودرمانی، درمان های غیردارویی (به ویژه رفتاردرمانی) برای بیمار درنظر گرفته شد و بیمار با بهبود نسبی ترخیص شد.
    بحث: اگرچه بی اشتهایی روانی، اختلالی با سیر و پیش آگهی متغیر است و به طورکلی پیش آگهی در این اختلال خوب نیست، اما در این بیمار با انجام دادن اقدامات درمانی شش ماهه تغییرات درمانی خوبی ایجاد شد و به نظر می رسد این بیماران نیازمند برنامه درمانی طولانی مدت و استفاده از شیوه های درمانی مختلف هستند.
    کلیدواژگان: بی اشتهایی روان، ی، تصویر ت، ن، بستری طولانی مدت
|
  • Page 249
    Febrile convulsions occur in young children when there is a rapid increase in their body temperature. It affects up to 1 in 20 children between the ages of one and four but can affect children between six months and about five years old. Previous studies have showed relationship between low serum sodium and calcium level and recurrence of febrile convulsions. This study designed to find out the effect of serum sodium and calcium level on febrile convulsions between two groups of patients with simple and recurrence febrile convulsion during 24 hours.
    Materials and Methods
    In this descriptive – analytic study, medical records of 109 patients with simple febrile convulsion and 144 patients with recurrent febrile convulsion, who had been admitted in Shahid Fahmideh Hospital of Kermanshah, were reviewed. Data were collected by trained personnel and analyzed using T- test.
    Results
    Mean sodium and calcium level were 139.56 ± 2.86 meq/L and 9.23 ± 0.76 mg/dl in first group and 139.32 ± 2.75 meq/L and 9.18 ± 0.8 mg/dl in second group respectively. There was no significant difference between sodium and calcium level in two groups (P= 0.40 and P=0.63).
    Conclusions
    This study confirmed that serum sodium and calcium level in patients with febrile convulsion is not a predictor factor for recurrence of seizure.
  • Page 300
    Leukemia is a malignant disorder resulting from clonal proliferation of lymphoid or myeloid precursors with arrested maturation. It has been shown recently that telomers and telomerase activity are involved in the control of cell proliferation, regulation of cell senescence in the most somatic cells, and unlimited proliferation capacity of the malignant cells including leukemic cells. Previous studies determined the frequent expression of telomerase activity in most human solid tumors and hematological malignancies, however so far few studies have addressed telomerase activity in both Bone marrow (BM) and peripheral blood (PB) in adult acute and chronic leukemia patients at diagnosis and after chemotherapy.
    Materials and Methods
    Telomerase activity in adult chronic leukemia patients at diagnosis and after chemotherapy was determined using telomerase PCR-ELISA techniques.. BM and PB samples were obtained from 25 patients without any previous therapy, including 17 patients with acute and 8 patients with chronic leukemia. BM control samples obtained from the ribs of patients with heart diseases during operation. After separation of MNCs from PB and BM, cell extraction was prepared. TRAP-PCR was carried out on all prepared cell lysates and the PCR products were subjected to native PAGE and visualized by silver nitrate staining.
    Results
    High telomerase activity was detected in MNCS from all leukemia patients at diagnosis. This activity in PB and BM of patients was respectively 11.4 and 7 fold higher than those of control group (p=0.001). Telomerase activity in BM MNC’S from leukemic patients was 3 to 4 fold higher than PB MNC’S and 35-fold higher than PB MINS activity in control donors. After chemotherapy and response to treatment, telomerase activity decreased 5 to 10 fold in most patients (p=0.001)
    Conclusion
    Considering the convenience of PB sampling and several fold increase in telomerase activity of PB samples from leukemia patients compared to control donors, telomerase activity measurement can be suggested as a primitive diagnostic tumor biomarker
  • Page 311
    Mitral stenosis is a narrowing or blockage of the opening of the mitral valve. Symptoms usually develop between the ages of 20 and 50. It most commonly occurs in people who have had rheumatic faver. The purpose of this study was to determine the clinical, characteristics of mitral stenosis in men and women and their reactions to Balloon Mitral Valvotomy (BMV).
    Materials And Methods
    300 patients who suffered from mitral stenosis (moderate or severe) and admitted for BMV were studied during four years in Madani Heart Hospital (Tabriz-Iran). Echocardiography was performed before and after BMV in all patients trough Transthorasic and Transesophagial. Selective or nonselective coronary angiography in most of the cases was carried out and data were compared between two genders.
    Results
    218 female (72.5%) and 82 male (27.5%) aged 38.7±1.4 years old (13 to 72) were studied. Higher CAD rate was observed in men than women (P= 0.002). Mitral Valve Surface Area (MVSA) was smaller and the morphology of the valve score was not suitable for BMV in men (P=0.0025 and P<0.0001 respectively). Symptoms of heart failure at FC III-IV level and diuretic prescription were higher in women than men (P=0.058 and P=0.053 respectively). There was no significant difference in hemodynamic variables, BMV side effects and other echocardiographic results between men and women.
    Conclusion
    The incidence of mitral stenosis in women was higher than men. These findings confirmed that pathophysiology of mitral valve stenosis are different between men and women and the changes and the gender should be considered in treatment methods.
  • Page 320
    Mood disorders such as depression are the most common psychological disorders in postpartum period and stressful life events that occur during pregnancy and may increase near to delivery. These events have potentiality of changes of lifestyle and associated with physical and psychological diseases. Many studies such as those of Holmes and Rahe showed that there is a relationship between frequency and intensity of these events and the probability of occurring of disorder. This study aimed to assess prevalence of postpartum depression and its relationship with stressful life events.
    Materials and Methods
    975 women who referred to Kermanshah Health Centers in 2006 were recruited. The data were collected using validated questionnairs of Edinburgh Postnatal Depression Scale (EPDS) and Social Readjustment Rating Scale(SRRS). Descriptive statistics,, Fisher,s exact tests and logistic regression analysis were used to analayze the data.
    Results
    Prevalence of postpartum depression was 17.5% among the studied subjects. The results also showed that stressful life events such as number of arguments with spouse (p>0.001), in-laws problems (p=0.001), envoving in an academic education (p=0.015), changeing the accommodation (p=0.017), divorce (p=0.026), foreclosure of mortgage (p=0.037) and change in sleeping habits (p=0.049) showed higher relationship with postpartum depression. A significant relationship between the intensity of events and postpartum depression was also found. (p<0.001)
    Conclusion
    High prevalence of postpartum depression and its relationship with stressful life events suggested that more attention should be paid to mental health of pregnant women. We recommend that increasing educational and social supporting programs need to be considered for decreasing depression and stress in pregnancy and postpartum periods
  • Page 332
    Drug addiction and drug dependency are major problem in the “mental”,”social”, and “health-care” fields. It decreases occupational performance and educational abilities in different social groups, and may lead to miscellaneous crimes. Different methods are recommended for drug addiction treatments. Detoxification is the first step however it would not be successful without follow up and vigorous maintenance therapy. Naltrexone introduced as an opium antagonist to decrease desire for opiates and is used for maintenance therapy of drug treatments in Kermanshah Rehabilitation and Therapy Center since 2001. This study aimed to determine the relapse rates of drug addict patients under maintenance therapy by Naltrexone after 18 months follow up.
    Materials and Methods
    150 drug addicts who were admitted in Kermanshah Rehabilitation and Therapy Center were recruited flowing detoxification period. They received Naltrexone maintenance therapy for six months and followed for 12 months to find out their drug addiction relapse. Opium test (T.L.C) were measured monthly during six months and followed with three-month intervals for next 12 months.
    Results
    Relapse rate in the maintenance therapy period were 56.7% and 4.7% respectively. The achievement rate was 38.7%. Socio-demographic findings showed that relapse rate were highest in young adults (18-25 years old) and lowest in employed subject. According to the drug type, consumption method and interval; heroin users, drug inhalation and 2-3 times daily users showed more achievements than other drug addicts.
    Conclusion
    We conclude that the first nine months after detoxification is more critical period, Naltrexone maintenance therapy, helps to long lasting give up drug addiction. The employees and subjects with well social discipline and educational background have more chance to stop opium abuse.
  • Page 342
    In cases of poor satisfaction with aphakic glasses and intolerant or reluctant to use contact lenses, secondary intraocular lens (IOL) implantation provide an alternative aphakic vision correction. This study aimed to evaluate surgical problems. Intraoperative and postoperative complications and visual acuity outcomes of secondary anterior and posterior chamber intraocular lens implantation were studied in previously aphakic patients.
    Materials And Methods
    Clinical trial (Before & After treatment) study was carried out on secondary lens implantation of 102 patients in Yazd hospitals. 42 women (41.18%) and 60 men (58.82%) aged between 48 to 72 years (mean= 62.6 years) were recruited and followed for 10 years, from march 1994 to march 2003.The Posterior chamber lens was used in 62 eyes (61%) and the anterior chamber lens used in 40 eyes (39%). Demographic data and clinical out-comes were collected from patients medical records.
    Results
    Final visual acuity (VA) of 20/20 was achieved in 48 patients (47%), 51 patients (50%) was achieved VA of 20/40 or better and 3 patients (3 %) showed 3 lines decreased of visional chart. There was no observation of major complication or side effects before and after intraocular lens operation.
    Conclusion
    the study confirmed that secondary intraocular lens implantation is safe and effective aphakia correction method. It is concluded that intraocular lens implantation may be recommended as an alternative visual rehabilitation with carefully selected candidates.
  • Page 351
    Subarachnoid hemorrhage is one of the cerebral strokes, which is diagnosed from other types by risk factors and type of treatment. Published data have shown variations between age, gender and mortality rate in different area. This study aimed to determine demographic, environmental and clinical characteristics of subarachnoid hemorrhage patients who admitted at Farabi Hospital during 1992-2002.
    Materials and Methods
    This retrospective- descriptive study was based on the available records of subarachnoid hemorrhage patients. Variables including; age, sex, season of admission, clinical symptoms, blood glucose and cholesterol level, history of hypertension, smoking, diabetes mellitus and alcohol consumption were closely monitored and analyzed.
    Results
    Subarachnoid hemorrhage diagnosed clinical profiles were studied in 240 patients (62.5% women and 37.5% men). The highest and lowest rates of diagnose age group were 50-59 and 80-89 respectively. 46.7% of subjects had history of hypertension, 5.5% was diabetic and 15.5% had history of smoking in their clinical profiles. The most common risk factor was hypertension and the most common clinical reported symptom was headache. Subarachnoid hemorrhage was more frequent in spring and winter season
    Conclusion
    The results revealed that women were more susceptible to subarachnoid hemorrhage than men. The age of patients was lower than the other types of strokes. In conclusion major risk factors of strokes such as hypertension, smoking, diabetes and chronic headache could be closely monitored through the public health system.
  • Page 359
    Papsmear test has been performed by public health services since 1991 in Iran. Although cervix cancer is reported 9th cause of death in four studied counrties in 1999, unfortunately detection rate of smear test is reported very low. The aim of this study was to determine the cause of low sensitivity of Papsmear in Hamadan province- north west of Iran.
    Materials And Methods
    1224 smears randomly selected from total smears and were evaluated by cytologist in 2000. All smears were reevaluated with pathologist to find out valid answers to these questions; do smears prepared appropriately, and do smears evaluated correctly? Collected data was analyzed using descriptive statistics.
    Results
    Problems classified in 3 stages. Sampling stage (11.7%); included; 43.7% loss of endocervical cell, 34.7% low cell density, 28.8% over coverage with inflammatory cell and 4.2% poor fixation in sampling stage. Preparation stage (74.5%); included coloring and sticking lamella to lame. 47.5% of prepared smears were not valuable, 30.1% contained unfavorable stick, 14.2% with wrong coloring, 2.7% related to putting the lamella over lame. Evaluation stage; there was 96/6% agreement between cytologist and pathologist in this case after excluding inappropriate smears from evaluation..
    Conclusion
    The study demonstrated that the most important problem in low sensitivity of Papsmears was related to preparation stage rather than the sampling and evaluation stages. Lower sensitivity of Papsmear test in Iran than other countries (11/7% versus 70%) may put women at high risk of developing cervix cancer. Training public health staffs and monitoring Pap smear test in Iran is highly recommended.
  • Page 368
    BranchRetinal Vein Occlusion (BRVO), in which one of the branches of the main vein are blocked, andCentral Retinal Vein Occlusion (CRVO) in which the main vein of the eye is blocked often occur in elderly people and are the second to diabetes in producing disease of the vessels of the retina. The main causes of vein occlusions in middle and young aged population is not well understood. This study investigated the most important causes of central and branch retinal vein occlusions.
    Materials and Methods
    20 patients aged under 50 with BRVO and CRVO referred to Imam Khomeini Hospital in Kermanshah during 1999-2003 were studied. BRVO and CRVO were diagnosed by ophthalmologist and subjects referred to internal specialist for further investigations on systemic diseases.
    Result
    The most common associated diseases found in these patients were Hypertension, Hyperlipidemia and diabetes. There was not any mentioned causes in one of these patients. In BRVO patients, 8 eyes (72.7%) with supratemporal involvement, one eye (9.1%) with inferonasal involvement, and four eyes (36.4%) with inferotemporal involvement were found, however no eyes were found with superatemporal involvement.
    Conclusion
    Even though hyperlipidemia reported less common causes vein occlusions in elderly, we can conclude that hypertension and hyperlipidemia were two most common causes in BRVO and CRVO diseases among young population.
  • Page 378
    Direct relationship has been reported between the prevalence of some parasitic diseases and the presence of microorganisms in water. There are possible contamination of water resources, due to the climate changes and increasing the groundwater level. The purpose of this research was to determine the contamination rate of drinking water supplies to parasites in Mazandaran Province, north of Iran, during 2002-2003.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, 989 water samples which randomly taken based on towns population and number of primary health care centers from 12 cities of Mazandaran province. Collected water samples were transferred to the laboratory in sterile containers and standard condition. The samples were filtered and then analyzed according to the WHO guidelines. Direct method and lugol staining procedure were used to identify the parasites. In cases of cryptosporidium presence, centrifugal flotation techniques using Sheathers sugar solution and modified Ziehl-Neelsen staining method were performed. McMaster counting slides were used for parasites count in 0.3ml.
    Results
    Almost 20% (197 out of 989) of water samples were contaminated with different parasites. 20 different types of parasites were identified in 197 contaminated samples, which 53 (26.9%) were pathogenic, 100 (50.8%) non-pathogenic, and 44 (22.3%) non-infective stages of parasites.
    Conclusions
    Drinking water contamination to parasites has been reported about 15 percent in most of Mazandaran areas. Our findings confirmed increasing prevalence of intestinal parasitic infections in the other studies in this province. According to high prevalence of water contamination and its contributes to diseases, proper implementation of providing safe drinking water should be considered by water supply companies.
  • Page 389
    Recipients of renal transplants are susceptible to Kaposis Sarcoma (KS) as a result of treatment with immunosuppressive drugs. KS is one of the most common post transplant malignancies. Variety of factors appear to contribute to the development of KS including: genetic factors, sex hormones, immunosuppression and oncogenic viruses.This Study present three cases of renal transplant recipients who developed KS and cytomegalovirus (CMV) infection simultaneously in the first year after transplantation. Cases: Three kidney transplantation subjects aged 43, 50 and 53 who had been treated with cyclosporin neural, steroids, mycophenolate mofetile presented with purple skin lesions and constitutional complaints in the first year of transplantation. Necessary workup was down, biopsy of the lesions confirmed KS and immunohistological assay for PP65 confirmed CMV infection.
    Conclusion
    Although KS is a multifactorial symptom, in these three patients occurrence of KS simultaneously or shortly after CMV infection suggest that CMV may play role in developing KS in renal transplant recipients.
  • Page 395
    Anorexia nervosa is an eating disorder in which a person refuses to stay at even the minimum body weight considered normal for their age and height. Persons with this disorder may have an intense fear of weight gain and a distorted body image. Inadequate eating or excessive exercising results in severe weight loss. The exact cause of anorexia nervosa is not known, but social attitudes towards body appearance, as well as family factors, are believed to play a role. It usually begins in adolescence and more prevalent in female than male. This report addresses positive effects of long-term hospitalization in treatment of anorexia nervosa. The Case: A case of 20-years girl was admitted to Women Psychiatric Ward of Farabi Hospital by persistence of her family. Main symptoms were losing weight, avoiding to eat, believing to obesity. Non-medication therapies accompanied with medicine therapy was considered during her hospitalization period (six months). She was discharged with relative improvement in her weight and appetite.
    Conclusion
    Anorexia nervosa did not lose its relatively poor prognosis in the last decades. Advances in etiology and treatment may improve the course of patients with anorexia nervosa in the future. Therapeutic achievements using combined methods with long term treatment were successful in this case.