فهرست مطالب

Kermanshah University of Medical Sciences - Volume:10 Issue: 3, 2007

Journal of Kermanshah University of Medical Sciences
Volume:10 Issue: 3, 2007

  • 96 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1386/05/20
  • تعداد عناوین: 13
|
  • داریوش شکیبایی، لیلا پاشاروش، سپیده خوشبو، دکتربیژن کبودی صفحه 187
    سابقه و هدف
    گیاه غازیاقی با نام علمی «Falcaria vulgaris» از تیره چتریان می باشد که به طور سنتی در منطقه کرمانشاه به صورت پودر خشک شده برای تسریع بهبود زخم های پوستی مورد استفاده قرار می گرفته است. با توجه به کمبود مطالعات کلاسیک در این خصوص و نیاز به گیاهان دارویی در ساخت مواد اولیه داروها مطالعه حاضر به منظور بررسی اثر گیاه مذکور صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه در روی رت های نر بالغ و در دو بخش انجام گرفت. در بخش اول از پودر خشک شده گیاه به عنوان تست و پودر فایبرگلاس به عنوان کنترل و در بخش دوم از عصاره های الکلی 5 درصد و 10 درصد به عنوان تست و اتانول ° 96 به عنوان کنترل استفاده شد. پس از بیهوشی و ایجاد دو برش پوستی چهار سانتی متری در طرفین ستون مهره ها، درهر رت به طور تصادفی یک طرف به عنوان کنترل و طرف دیگر به عنوان تست، انتخاب شد. سپس زخم ایجادشده به مدت 15 روز متوالی با مواد مذکور، پانسمان و سطح زخم ها در روزهای سوم، ششم و شانزدهم اندازه گیری شد. در روز شانزدهم یک نوار پوستی عمود بر برش اولیه تهیه و میزان قدرت کشش پوست تعیین گردید. همچنین نمونه ها برای بررسی بافت شناسی فرستاده شد و نتایج با آزمون تی زوجی تحلیل گردید.
    یافته ها
    میانگین تفاوت های سطح زخم طرف تست و کنترل در هر رت در روزهای سوم، ششم و شانزدهم در مورد برگ خشک شده گیاه، عصاره الکلی 5 درصد و عصاره الکلی 10 درصد گیاه اختلاف معنادار داشتند (0.05 P<). قدرت کشش پوست تحت تاثیر عصاره 5% در مقایسه با کنترل به طور معناداری افزایش یافت (0.02 P=)، در حالی که قدرت کشش پوست تحت تاثیر عصاره 10% به طور معناداری کاهش یافته بود. همچنین قدرت کشش پوست تحت تاثیر برگ خشک شده گیاه و بررسی بافت شناسی در تمام موارد اختلاف معناداری را بین گروه های تست و کنترل نشان نداد.
    بحث: غازیاقی در تسریع بهبود زخم ها به ویژه به شکل عصاره الکلی 5 درصد موثر است و تاثیر مناسب تر عصاره الکلی در مقایسه با پودر گیاه احتمالا بدلیل جذب و نفوذ بافتی بیشتر مواد موثره در عصاره الکلی می باشد، همچنین تاثیر منفی عصاره الکلی 10 درصد در قدرت کشش پوست می تواند با تاثیرات سمی این غلطت از ماده موثره توجیه شود. مطالعات تکمیلی برای مشخص شدن مکانیسم سلولی تاثیر گیاه توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: گیاه غازیاقی، ترمیم زخم پوستی، رت
  • مریم یادگاری، دکترمظفرخزاعی، دکتررستم قربانی، دکترمنصور رضایی، دکتربابک ایزدی، دکترعباس شیخ الاسلام صفحه 195
    سابقه و هدف
    با توجه به سابقه دیرینه مصرف گیاه غازیاقی (Falcaria vulgaris)در درمان زخم معده در طب سنتی غرب کشور و مطالعه قبلی ما در مورد اثر حفاظتی این گیاه بر ضایعات معدی ناشی از اتانول، هدف تحقیق حاضر بررسی اثر ترمیمی عصاره هیدروالکلی اندام های هوایی این گیاه بر زخم معده ناشی از آسپرین در موش صحرایی است.
    مواد و روش ها
    بیست و یک راس موش صحرایی نر جوان از نژاد NMRI، با وزن 230-190 گرم، به طور تصادفی در سه گروه 7 تایی قرارگرفتند: موش ها پس از 48 ساعت گرسنگی، به مدت 3 روز، آسپرین day/ mg/kg 200 در یک سی سی حلال (کربوکسی متیل سلولز 1%) گرفتند. گروه آزمایش، عصاره هیدروالکلی اندام های هوایی گیاه (تهیه شده به روش پرکولاسیون) با دوز /day 150mg/kg، گروه کنترل مثبت، امپرازول /day mg/kg 200 و گروه کنترل منفی، آب مقطر cc/kg/day 1 به مدت 14 روز، به طریقه گاواژ دریافت کردند. سه ساعت پس از آخرین دوز، حیوانات کشته شده، پس از تشریح و جداسازی معده ها، با کمک استریو میکروسکوپ و گراتیکول، ابعاد زخم و تعداد آن ها تعیین، سپس ضریب زخم و میزان بهبودی محاسبه گردید. داده ها با روش آماری ANOVA و آزمون توکی تحلیل شدند.
    یافته ها
    عصاره غازیاقی (mg/kg/day150) ضریب زخم را نسبت به دو گروه کنترل به طور معناداری (0.01 P<) کاهش و همچنین درصد بهبودی زخم را نسبت به گروه کنترل منفی (آب مقطر) 89.26 درصد و نسبت به گروه کنترل مثبت(امپرازول) 87.79 درصد افزایش داد.
    بحث: عصاره گیاه غازیاقی دارای اثر ترمیمی قابل توجه بر زخم معده ناشی از آسپرین می باشد. مطالعات تکمیلی در این خصوص توصیه می شود.
    کلیدواژگان: گیاه غازیاقی، زخم معده، ضریب زخم، آسپرین، عصاره هیدروالکلی
  • دکترابوالفضل مهیار، دکترمحمدعلی رضایی صفحه 204
    سابقه و هدف
    در برخی مطالعات کمبود فریتین سرم در بروز تب و تشنج موثر بوده است؛ لذا این مطالعه به منظور مقایسه میزان فریتین سرم در کودکان با و بدون تب و تشنج انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه موردی – شاهدی در روی 40 کودک 9 تا 24 ماهه (20 کودک مبتلا به تب و تشنج به عنوان گروه مورد و 20 کودک سالم به عنوان شاهد) در بیمارستان کودکان قدس قزوین در سال 1382 انجام گردید. هر دو گروه از نظر سن، جنس، وزن و عدم وجود سابقه خانوادگی تشنج یکسان بودند. 1 سی سی خون سیتراته برای CBC و 2 سی سی خون لخته به منظور اندازه گیری فریتین سرم گرفته شد. CBC با دستگاه Sysmex K21 و فریتین به روش الایزا اندازه گیری شد. نتایج با استفاده از آزمون آماری T تحلیل گردید.
    یافته ها
    از 20 کودک مبتلا به تب و تشنج (گروه مورد) 11 کودک (55 %) مذکر و 9 کودک (45 %) مونث بودند. از 20 کودک سالم (گروه شاهد) 11 کودک (55 %) مذکر و 9 کودک (45 %) مونث بودند. سن کودکان در دو گروه بین 9 ماه تا 24 ماه بود. سن در گروه مورد 3.53±15.45 ماه و در گروه شاهد 3.58±15.40 ماه بود. وزن در گروه مورد 1.50±9.81 کیلوگرم ودر گروه شاهد 1.28±10.1 کیلوگرم بود. اختلاف معناداری بین دو گروه از نظر جنس، سن و وزن وجود نداشت. میانگین هموگلوبین در گروه مورد 1.12±11.01 گرم در دسی لیتر و در گروه شاهد 1.13±11.85 گرم در دسی لیتر بود. بین میانگین هموگلوبین در دو گروه اختلاف معناداری وجود داشت (0.05 P<). فریتین سرم در گروه مورد 23.8±47.5 و در گروه شاهد 37.5±57.8 میکرومول در لیتر بود. بین میانگین فریتین سرم در دو گروه اختلاف معناداری وجود نداشت.
    بحث: اگرچه میزان فریتین سرم در کودکان مبتلا به تب و تشنج کمتر از کودکان سالم بود، رابطه معناداری پیدا نشد؛ لذا ارتباطی بین کمبود فریتین سرم با بروز تب و تشنج وجود ندارد.
    کلیدواژگان: فریتین سرم، تب و تشنج، کودکان
  • دکترآرش بستانی، حسن همایونفر صفحه 210
    سابقه و هدف
    نوروپاتی دیابتی یکی از عوارض مهم و شایع بیماری دیابت است که تا به حال چندین مقیاس بالینی مختلف برای ارزیابی شدت آن ابداع شده است و در این بین تنها مقیاس بالینی نوروپاتی دیابتی تورنتو (TCSS) به صورت ناقص با یافته های پاتولوژیک مورد ارزیابی قرار گرفته است که شامل موارد خفیف نوروپاتی بوده است؛ زیرا میلین عصب سورال در موارد شدیدتر نوروپاتی تخریب می شود و قابل ارزیابی نیست. لذا این مطالعه برای بررسی این مقیاس بالینی و ارتباط آن با یافته های الکترودیاگنوستیک در موارد خفیف تا شدید نوروپاتی دیابتی طراحی گردیده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه که از نوع تحلیلی و مقطعی می باشد، 61 بیمار مبتلا به نوروپاتی دیابتی که به کلینیک دیابت در شهر کرمانشاه مراجعه کرده بودند، به روش در دسترس نمونه گیری و سپس با مقیاس نوروپاتی تورنتو درجه بندی شدند. در مرحله بعد مطالعات هدایت عصبی (NCS) به صورت اندازه گیری دامنه و سرعت هدایت عصبی در عصب های سورال، پرونئال، تیبیال، رادیال و اولنار دو طرف به صورت یک سو کور انجام شد و بر اساس تعداد اختلالات یافت شده در دامنه و سرعت هدایت عصب های مذکور اندکس اختلالات هدایت عصبی (NCAI) محاسبه شد. در نهایت امتیازات به دست آمده از TCSSو نیز اختلالات هدایت عصبی با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد بررسی گرفت و ضریب توافقی کاپا نیز برای این دو آزمون محاسبه گردید.
    یافته ها
    از 61 بیمار مورد مطالعه 49 نفر (80%) زن و 12 نفر (20%) مرد بودند. سن زنان و مردان به ترتیب 12± 55 و 13±54 بود. تعداد بیماران مبتلا به دیابت وابسته به انسولین 6 نفر (10%) و تعداد بیماران مبتلا به دیابت غیروابسته به انسولین 55 نفر (90%) بود. ارتباط معناداری بین درجه TCSS و NCAI در بیماران مورد مطالعه یافت شد و ضریب همبستگی اسپیرمن (753/0=r و 0.001 p<) و ضریب توافقی کاپا (0.0708=k و 0.001 p<) محاسبه گردید.
    بحث: در این مطالعه ارتباط نسبتا مستقیمی بین افزایش درجه TCSS با تعداد اختلالات موجود در مطالعات هدایت عصبی بیماران مبتلا به نوروپاتی دیابتی در موارد خفیف نوروپاتی یافت شد. در مطالعات قبلی نیز ارتباط بین شدت TCSS با شدت پاتولوژیک نوروپاتی دیابتی در موارد خفیف نوروپاتی نشان داده شده است. مجموعه یافته های این مطالعه، مطرح کننده این روش به عنوان یک مقیاس بالینی قابل اعتماد برای درجه بندی شدت نوروپاتی دیابتی است. همچنین انجام آن سهل است و آن را برای مصارف بالینی کاربردی می سازد.
    کلیدواژگان: مطالعات هدایت عصبی، مقیاس بالینی نوروپاتی دیابتی تورنتو، اندکس اختلالات هدایت عصبی، نوروپاتی دیابتی
  • دکترمحمدعلی برومند، دکترکوروش فکور، سید حسام الدین عباسی، علیرضا امیرزادگان، زینب نادیا حتمی، مجتبی سالاری فر، سعیده فرقانی صفحه 218
    سابقه و هدف
    مطالعات متعددی حاکی از این بوده است که بالا بودن سطح سرمی C-reactive protein (CRP) رابطه مستقلی با پیش آگهی بد در بیماران مبتلا به سکته قلبی دارد. هدف از انجام این مطالعه بررسی ارزش پیشگویی کننده CRP کمی در بیماران مبتلا به آنژین ناپایدار قلبی برای ابتلا به سکته حاد قلبی در طول مدت زمان بستری در بیمارستان بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت هم گروهی از آذرماه 1382 تا تیر ماه 1383 در مرکز قلب تهران انجام شد. 121 بیمار مبتلا به آنژین ناپایدار قلبی مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدا سطح سرمی CRP کمی تمامی بیماران اندازه گیری و mg/L 10 به عنوان نقطه برش برای CRP کمی درنظرگرفته شد. بر اساس سطح سرمی CRP، بیماران در 2 گروه جای گرفتند. گروه اول (تعداد 68 نفر) دارای سطح سرمی CRP مساوی یا بیشتر از mg/L 10 بودند و در گروه دوم (تعداد 53 نفر) این سطح کمتر از mg/L 10 بود. تمامی این بیماران از نظر ابتلا به سکته حاد قلبی در طول مدت زمان بستری در بیمارستان تحت پی گیری قرار گرفتند. سپس نتایج به دست آمده به منظور بررسی رابطه بین سطح کمی CRP و احتمال بروز سکته قلبی در این بیماران تحلیل گردید.
    یافته ها
    سن بیماران 7±60 سال بود و 59.5 درصد (72 نفر) از آن ها مرد بودند. سطح سرمی CRP این بیماران mg/l 60-4 بود. در گروهی که سطح سرمی CRP آن ها بیشتر یا مساوی mg/L 10 بود، 4 نفر (5.8%) و در گروه دیگر 1 نفر (1.8%) در طول مدت زمان بستری در بیمارستان دچار سکته حاد قلبی شدند. حساسیت، اختصاصی بودن، ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی CRP در این مطالعه به ترتیب برابر 98.3، 58.5، 80 و 19.5 درصد بود. بین سطح سرمی CRP و بروز سکته قلبی ارتباط معناداری یافت نگردید (0.38 p>).
    بحث: در مراکزی که فاقد امکان اندازه گیری آزمایش های تشخیصی اختصاصی برای سکته قلبی می باشند، اندازه گیری سطح کمی CRP می تواند در دسته بندی افراد مبتلا به آنژین ناپایدار قلبی به گروه های پرخطر و با خطر کمتر کمک کننده باشد. با توجه به حساسیت بالای این آزمون می توان از آن به عنوان یک آزمون غربال گر در پیشگیری MI در طول مدت بستری استفاده کرد.
    کلیدواژگان: C، reactive protein، سکته قلبی، آنژین قلبی ناپایدار، حساسیت و ویژگی آزمون C، reactive protein
  • نگین رضاوند، مهندس دائم روشنی صفحه 226
    سابقه و هدف
    برخی از زنان باردار عادت به خوردن مواد غیرغذایی یا مواد غذایی غیرمعمول دارند. مصرف اینگونه مواد غیرطبیعی که ارزش تغذیه ای ندارند، پیکا نامیده می شود. پیکا یک اختلال جدی خوردن محسوب می شود که در بعضی موارد منجر به مشکلات جدی و خطرناکی مانند مسمومیت با مواد شیمیایی و فلزات سنگین مانند سرب، انسداد روده و آنمی فقر آهن می گردد. تحقیق حاضر به منظور بررسی شیوع پیکا و ارتباط آن با آنمی فقر آهن در زنان باردار مراجعه کننده به عرصه پزشکی جامعه نگر در سال 1381 انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی– تحلیلی است که در روی 300 خانم باردار مراجعه کننده به عرصه پزشکی جامعه نگر انجام شده است. روش نمونه گیری به صورت سرشماری و جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه بود. اطلاعات جمع آوری شده شامل سن، میزان تحصیلات، تعداد حاملگی، سن حاملگی، مصرف سیگار، مصرف قرص آهن، مصرف مواد غیرخوراکی در طول بارداری و سابقه پیکا در خانواده بود. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون های مجذور کای و دقیق فیشر تحلیل گردید.
    یافته ها
    میانه سن افراد مورد مطالعه 25.92 سال بود. شیوع پیکا در زنان مورد بررسی 22.3 درصد و بیشترین ماده غیرغذایی مصرفی یخ بود. سه نفر (4.47%) از افراد دارای پیکا آنمی داشتند. بین سطح تحصیلات و پیکا و نیز آنمی فقر آهن و پیکا ارتباط آماری معناداری مشاهده گردید (0.005 P<). بین رتبه بارداری، شغل مادران باردار، سن بارداری، مصرف قرص آهن، مصرف سیگار، سابقه خانوادگی پیکا و سن مادر با پیکا ارتباط آماری معناداری وجود نداشت.
    بحث: از آنجاکه پیکا محدود به فرهنگ، نژاد، جنس و طبقه اجتماعی - اقتصادی خاصی نمی گردد و با توجه به شیوع نسبتا بالای پیکا در جامعه مورد مطالعه و مخاطراتی که پیکا برای مادر و جنین دارد، بهتر است با ارائه برنامه های آموزشی مناسب به زنان باردار و نیز افزایش آگاهی های عمومی شیوع پیکا را تا حد امکان کاهش داد.
    کلیدواژگان: پیکا، زنان باردار، آنمی فقر آهن، کرمانشاه
  • سیدباقر مرتضوی، دکتررمضان میرزایی، علی خوانین، حسن اصیلیان، مهندس محسن نور شرق، مهندس اردلان سلیمانیان صفحه 235
    سابقه و هدف
    تولید گاز کلر با استفاده از سلول های الکترولیز حاوی جیوه (روش کلرآلکالی) یکی از پرکاربردترین روش های تولید کلر است. به دلیل نشت جیوه از سلول ها و تبخیر آن، کارگران در معرض بخارات این عنصر قرار می گیرند. با توجه به سمیت جیوه برای انسان، اندازه گیری مقدار غلظت این فلز در هوا اهمیت بسیاری دارد. این مطالعه با هدف اندازه گیری مقدار غلظت جیوه در هوای عمومی واحد کلرآلکالی یکی از مجتمع های پتروشیمی صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق یک مطالعه توصیفی - مقطعی است. نمونه برداری از هوا مطابق روش OSHA ID 140 انجام گرفت. در این روش از لوله های جاذب حاوی هیدرار (شماره 226-17-1A) به منظور جذب بخارات جیوه هوا استفاده گردید. مطابق این روش، از یک پیش فیلتر (استر سلولز با پورسایزmm 0.8) برای اندازه گیری ذرات استفاده گردید و فیلتر مطابق روش OSHA ID 145 تجزیه شد. محل های نمونه برداری نیز شامل واحد تعمیرات، اتاق کنترل، طبقه بالا و پایین سلول ها بودند که به ترتیب 8، 8، 12 و 12 نمونه از آن ها تهیه شد. بعد از آماده سازی نمونه ها مطابق روش های مذکور با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتر جذب بخار سرد مدل UNICAM 929 و در طول موج 253.7 نانومتر قرائت گردید.
    یافته ها
    بعد از تجزیه نمونه ها، مقدار غلظت ذرات جیوه در نقاط مذکور به ترتیب. 0.23 2.45±، 0.93 9.94±، 2.34±27.08 و1.01±18.74 میکروگرم بر مترمکعب و مقدار غلظت بخارات به ترتیب 3.65± 46.68، 4.11±56.35، 2.81±81.26 و4.32±168.70 میکروگرم بر مترمکعب به دست آمد. چون کارگران در معرض هر دو نوع جیوه هستند، غلظت کل جیوه ارزیابی شد که برای واحدهای مذکور به ترتیب 3.88± 49.14، 5.03±66.30، 5.03±108.35 و5.30±187.45 میکروگرم بر مترمکعب به دست آمد.
    بحث: از مقایسه مقادیر غلظت جیوه کل واحدها با مقدار حد مجاز سازمان NIOSH ((TWA= 50mg/m3 نتیجه می شود که غلظت جیوه در کلیه واحدها بجز واحد تعمیرات، از حد مجاز بالاتر است.
    کلیدواژگان: ذرات جیوه، بخارات جیوه، واحد کلر آلکالی، پتروشیمی
  • دکترآذرحدادی، مهرنازرسولی نژاد، دکترشیرین افهمی، مینومحرز صفحه 242
    سابقه و هدف
    تب مالت یکی از بیماری های شایع عفونی در بعضی از مناطق ایران است. این بیماری تظاهرات بالینی متنوعی دارد، بنابراین در تشخیص افتراقی بسیاری از بیماری های عفونی وغیرعفونی قرار می گیرد. هدف از انجام دادن مطالعه حاضر بررسی جنبه های اپیدمیولوژیک، بالینی، آزمایشگاهی و درمانی تب مالت بوده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی گذشته نگر، 415 بیمار مبتلا به تب مالت که در طول سال های 1377 تا 83 به درمانگاه و بخش عفونی بیمارستان امام خمینی و سینای تهران مراجعه کرده بودند، بررسی شدند. متغیرهای مطالعه علائم و نشانه های بالینی، یافته های هماتولوژیک و آزمایش های سرولوژیک و پاسخ به درمان بوده است.
    یافته ها
    در این بررسی 52.53 درصد بیماران مونث و 47.47 درصد مذکر بودند. میانگین سنی آنان 35.5 سال و 84.33 درصد آنان ساکن مناطق شهری بودند. بیشتر موارد ابتلا در فصل تابستان و سپس بهار بوده است. شایع ترین راه انتقال (76.38%) مصرف مواد لبنی آلوده بوده است. در 17.1 درصد از بیماران سابقه تماس شغلی وجود داشت. در 19.51 درصد بیماران سابقه تب مالت در خانواده آن ها مثبت بوده است. در 83.85 درصد از بیماران مدت بیماری کمتر از سه ماه و اغلب کمتر از یک ماه بوده است. شایع ترین نشانه های بالینی: تعریق (73.25%)، تب (67.22%)، ضعف و خستگی (65.54%)، درد مفاصل (61.44%) و شایع ترین علائم بالینی شامل تب (56.62%)، آرتریت محیطی (21.6%)، ساکروایلیت (11.56%) و اسپلنومگالی (23.37%) بوده است. بیشتر بیماران فرمول شمارش طبیعی داشتند. بیشترین رژیم درمانی تجویزشده، داکسی سیکلین و ریفامپین بوده است و کمترین عود بیماری با رژیم داکسی سیکلین به همراه کوتریماکسازول بوده است.
    بحث: با توجه به تنوع علائم بالینی لازم است در هر بیمار تب دار با سیر طول کشیده و یا تب به همراه علائم درگیری ارگان های مختلف، تب مالت در تشخیص افتراقی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تب مالت، بروسلوز، اپیدمیولوژی، تشخیص، درمان
  • دکترعبدالرسول مولودی، مریم کلهری، زهرا حسینی، مهندس دائم روشنی صفحه 252
    سابقه و هدف
    بیماری عروق کرونر مهم ترین مشکل بهداشتی در جوامع توسعه یافته و توسعه نیافته محسوب می گردد. در آمریکا سالانه یک میلیون نفر با تشخیص انفارکتوس حاد میوکارد در مراکز قلب و عروق بستری می شوند و 59 میلیون نفر به یکی از انواع بیماری آترواسکلروتیک عروق کرونر مبتلا هستند. در اروپا شایع ترین علت بستری در بخش مراقبت های ویژه انفارکتوس میوکارد بدون موج Q (54%) و در 46 درصد موارد انفارکتوس حاد میوکارد با موج Q بوده است. در ایران در مورد شیوع و فراوانی حوادث حاد کرونری مطالعه منتشرشده ای وجود ندارد، هدف اصلی مطالعه حاضر، تعیین شیوع و فراوانی انواع حوادث حاد کرونری بستری در بخش مراقبت های ویژه قلبی است.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش توصیفی تحلیلی شیوع و توزیع فراوانی حوادث حاد کرونری طی سال های 83-1381 مورد مطالعه قرار گرفته است. حداقل حجم نمونه 621 بیمار محاسبه گردید و در کلیه بیمارانی که با تشخیص حادثه حاد کرونری در بخش مراقبت های ویژه بستری شده بودند، مشخصات جمعیت شناختی و نوع حادثه حاد کرونری مورد ارزیابی قرار گرفت. از آمار توصیفی و آزمون مجذور کای برای تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    در این مطالعه 843 بیمار شامل 607 مرد و 236 زن با محدوده سنی 78-25 و میانگین سنی 58 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. 312 بیمار با تشخیص آنژین صدری ناپایدار، 453 بیمار به علت انفارکتوس میوکارد با موج Q و 78 بیمار به علت انفارکتوس میوکارد بدون موج Q بستری بودند که بدین ترتیب شیوع آنژین صدری ناپایدار 37 درصد، انفارکتوس میوکارد با موج Q، 53.7 درصد و انفارکتوس میوکارد بدون موج Q، 9.2 درصد محاسبه گردیده است.
    بحث: یافته های این پژوهش نشان داد که شیوع و توزیع فراوانی حوادث حاد کرونری با آمار و گزارش های علمی منتشرشده بین المللی تفاوت هایی دارد. در مطالعه حاضر شیوع انفارکتوس حاد میوکارد بدون موج Q، 9.2 درصد در مقابل 54 درصد مطالعه منتشرشده در جوامع اروپایی است.
    کلیدواژگان: اپیدمیولوژی، حوادث حاد کرونری، انفار کتوس میوکارد، آنژین صدری ناپایدار
  • بابک صیاد، آرمان ذرع پیما، دکترعلیرضا جانبخش صفحه 258
    سابقه و هدف
    از آنجا که کارکنان مراکز آموزشی درمانی به واسطه فعالیت های شغلی در معرض ابتلا به بیماری سل هستند، تمامی دانشگاه های معتبر دنیا برنامه هایی را برای جلوگیری از ابتلای این افراد به بیماری سل تدارک دیده اند. این مطالعه به منظور تعیین وضعیت عفونت سلی، با استفاده از آزمایش PPD در کارکنان مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) کرمانشاه طراحی شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی - مقطعی است که در روی کارکنان مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) کرمانشاه طی نیمه اول سال 1383 انجام شده است. نمونه گیری با روش در دسترس و آسان صورت گرفت؛ به طوری که برای 318 نفر از کارکنان آزمون توبرکولین انجام شد. برای افراد نتیجه آزمایش منفی، 10 روز بعد PPD مجدد انجام شد. در نهایت از آزمون های آماری مجذور کای و دقیق فیشر برای تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    تعداد 318 نفر، 130 نفر (41 %) زن و بقیه مرد بودند. مجموعا 163 نفر (51.3%) PPD مثبت بودند که از این تعداد 161 نفر درنوبت اول و 2 نفر در نوبت دوم واکنش مثبت نشان دادند. واکنش توبرکولین تاخیری (مثبت شدن آزمایش در قرائت روز ششم) در هیچ موردی مشاهده نگردید و فراوانی پدیده بوستر 2.3 درصد بود. بیشترین میزان PPD مثبت در شاغلین واحد آزمایشگاه با 66.7 درصد و کمترین میزان آزمایش مثبت (28.6%) در شاغلین بخش اورژانس مشاهده گردید. بین سن و نیز مدت زمان اشتغال به کار و مثبت شدن آزمایش PPD رابطه آماری معناداری مشاهده گردید (0.001 P<). همچنین زنان به طور معناداری کمتر از مردان PPD مثبت داشتند (0.004 P<). بین سابقه واکسیناسیون BCG و مثبت شدن آزمایش PPD حتی با اندوراسیون کمتر از 5mm از نظر آماری ارتباط معناداری وجودنداشت.
    بحث: در این مطالعه افزایش سنوات خدمت با مثبت شدن آزمایش PPD رابطه آماری معناداری داشت؛ لذا به نظر می رسد با تشکیل پرونده های بهداشتی و انجام دادن دوره ای آزمایش PPD می توان نسبت به شناسایی زودرس عفونت سلی و استفاده از پروفیلاکسی موثر پس از تماس اقدام نمود و به این ترتیب از ابتلا به بیماری سل در کارکنان بهداشتی - درمانی جلوگیری کرد. اگرچه در مطالعه حاضر مثبت شدن آزمایش PPD در نوبت دوم (اثر بوستر) پدیده شایعی نبود، اما از آنجا که نتیجه نهایی آزمایش PPD در پی گیری های بعدی و تصمیم گیری برای کموپروفیلاکسی اهمیت ویژه ای دارد، انجام دادن آزمایش PPD دوم در صورت منفی بودن آزمایش اول در ابتدای تشکیل پرونده های بهداشتی لازم به نظر می رسد. با توجه به اینکه بین واکسیناسیون BCG و مثبت شدن آزمایشPPD رابطه آماری معناداری وجود نداشت، می توان چنین نتیجه گیری کرد که احتمال سابقه این واکسیناسیون محدودیتی در تفسیر آزمایش PPD ایجاد نمی کند.
    کلیدواژگان: آزمایش توبر کولین، سل، کارکنان بیمارستانی، کرمانشاه
  • دکترفریبا شیخی، محمدرضا انصاری، دکترجلیل امیدیان، دکترفرید دانشگر، ابراهیم قادری صفحه 268
    شایع ترین علت کاهش دید یک طرفه در بچه ها آمبلیوپی است که شیوعی بین 1 تا 4 درصد در کودکان پیش از دبستان دارد و در صورت عدم درمان مناسب باعث کاهش بینایی دایمی خواهد شد ولی درمان به موقع و موثر از عوارض شدید جلوگیری خواهد کرد. در این مطالعه نتایج درمانی آمبلیوپی در بیماران درمان شده در بیمارستان امام خمینی کرمانشاه طی سال های 79-1377 بررسی شده است. این مطالعه به روش توصیفی و به صورت مداخله ای از نوع قبل و بعد انجام شد که در آن 56 بیمار با دید کمتر از 10/9 و تشخیص آمبلیوپی مراجعه کننده به کلینیک اپتومتری بیمارستان امام...
    کلیدواژگان: آمبلیوپی، آمبلیوتراپی، تیزبینی
  • فریبا رعنایی صفحه 277
    سزارین یکی از اقدامات اساسی برای حفظ حیات و سلامت جنین و مادر است. از طرفی سزارین چه برای مادر و چه برای جنین بدون عارضه نمی باشد بنابراین باید در مواردی که منافعش بیشتر از زایمان طبیعی است به کار رود. امروزه آمار سزارین در کشور ما بسیار بالاتر از استاندارد آن است. یکی از علل این افزایش تمایل مادران است بنابراین مطالعه ای با هدف تعیین فراوانی علل انتخاب سزارین در زنان مراجعه کننده به مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی بعثت سنندج در سال 1383 انجام شد. در این مطالعه توصیفی- مقطعی با 60 مورد خانمی که در مدت شش ماه از ابتدای خرداد ماه تا آخر...
    کلیدواژگان: روش زایمان، علل انتخاب، سزارین انتخابی
  • دکتراحمدعلی نیکی بخشی، دکترهاشم محمودزاده، محمد کرمی یار، بهروز ایلخانی زاده صفحه 287
    مقدمه
    نارسایی حاد کلیه در کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک ایدیوپاتیک یک عارضه نادر است. علل نارسایی حاد کلیه در زمینه سندرم نفروتیک ایدیوپاتیک شامل هیپوولمی شدید، نکروز توبولر حاد کلیه، نفریت بافت بینابینی، ترومبوز دو طرفه وریدهای کلیه، عفونت های سیستمیک و پیلونفریت حاد می باشد. هنگامی که بعد از بررسی کامل علت مشخصی برای نارسایی حاد کلیه در سندرم نفروتیک پیدا نشود، اصطلاح نارسایی حاد کلیه ایدیوپاتیک (IARF) به کار برده می شود. در مورد پدیده مذکور گزارش های بسیار محدودی وجود دارد.
    معرفی مورد: بیمار دختر 11 ساله ای است که از یک سال قبل تحت عنوان سندرم نفروتیک Minimal change (در بیوپسی کلیه) مقاوم به کورتیکواستروئید و سیکلوفسفامید تحت درمان سیکلوسپورین قرار داشته است و در پی گیری بهبودی نسبی پیدا کرده بود. وی به طور ناگهانی با نارسایی حاد کلیه مراجعه کرد و سیر نارسایی حاد کلیه پیشرونده و برگشت ناپذیر بوده است.
    بحث: IARF در سندرم نفروتیک یک پدیده نادر است و گزارش های بسیار محدودی در این خصوص وجود دارد. عوامل مستعدکننده مطرح شامل پریتونیت حاد، هیپوولمی و ادم شدید انتراستیسال، انسداد توبولی، تغییر در نفوذپذیری گلومرولی، عوارض دارویی و... می باشد. در بیمار مورد گزارش علت قابل توجیه برای نارسایی حاد کلیه پیدا نشد و بنابر یافته های بالینی و آسیب شناسی IARF قابل طرح است.
    کلیدواژگان: سندرم نفروتیک ایدیوپاتیک، نارسایی حاد کلیه ایدیوپاتیک
|
  • Page 195
    According to the traditional use of falcaria vulgaris for gastric ulcer in the northwest of Iran, our pervious work showed protective effect of this vegetable on ethanol-induced gastric lesion. This study was designed to find out wound healing effect of hydroalcolic extract from falcaria vulgaris leaves on aspirin induced gastric ulcer in rats.
    Materials and Methods
    21 young male rats (NMRI strain), 190– 230g weight randomly divided into 3 groups; experimental, control positive and control negative (7 rats in each group). All animals had been exposed to starvation for 48 hours and then received oral ASA (200 mg/kg/day) in1ml carboxymethyl cellulose 1% solvent for 3 days. The experimental group, received 150mg/kg/day hydroalcoholic extract of falcaria vulgaris leaves (peculation methods), the control positive group received 200 mg/kg/day omeprazole and the control negative group received 1ml/kg/day distilled water for two weeks by gavages. Three hour after last treatment all animals were killed and stomachs were dissected. Number and length of ulcers determined using stereomicroscope and graticule and the ulcer index and curative ratio were calculated. Data were analysed using one-way ANOVA and Post-Hoc Tukey test.
    Results
    Falcaria vulgaris extract (150mg/kg/day) significantly decreased gastric ulcer index compared to control positive and control negative groups (P<0.01). Curative ratio in experimental group was significantly higher than the control negative 89.26%, and control positive 87.79% groups.
    Conclusion
    Hydroalcoholic extract of falcaria vulgaris showed significant effective wound healing in aspirin induced gastric ulcer in rats. Further studies in this field including human clinical trials are highly recommended.
  • Page 204
    It has been reported that low serum ferritin level may increase risk factor of febrile convulsion. The aim of this study was to determine the level of serum ferritin in children with and without febrile convulsion.
    Materials And Methods
    40 children, 20 case with febrile convulsion and 20 healthy controls were studied. Case and control group were matched for age, sex and weight. CBC and serum ferritin was measured using previously described Elisa methods. Data was analysed using T- test.
    Results
    Results showed that the mean Hb in case and control groups were 11.01 1.12 g/dl and 11.85 1.13 g/dl respectively. There was significant difference between case and control groups (p<0.05). The mean serum ferritin level in case and control was 47.5 23.8 mol/l and 57.8 37.5 mol/l respectively and there was no significant difference between two groups.
    Conclusion
    This study confirmed that the low serum ferritin level is not a risk factor for febrile convulsion and there is no relationship between low serum ferritin and febrile convulsion.
  • Page 210
    Diabetic polyneuropathy is one of the most common and important complications of diabetes mellitus for its clinical ranking. Several clinical categorising scoring systems have been designated. Among them only Toronto Clinical Scoring System (TCSS) had been partially evaluated on the basis of pathologic findings in sural nerve biopsy. Only the mild cases had been studied since the myelin of sural nerve is destroyed in more severe cases of neuropathy and they are not appropriate for pathologic studies. This study was designed to evaluate TCSS on the basis of electro diagnostic findings in the mild to severe diabetic polyneuropathy in Kermanshah.
    Materials And Methods
    , 61 patients with diabetic polyneuropathy who have been referred to Clinic of Diabetes, were recruited and screened by using TCSS. In the next phase, nerve conduction studies measuring the amplitude and velocity of the sural, proneal, tibial, radial and ulnar nerves on both sides were examined in a single blind study. Nerve conduction abnormity index (NCAI) was calculated for each patient on the basis of the number of abnormalities in amplitude and velocity in these nerves. Correlation between TCSS and NCAI scorings were analysed using Spearman and Pearson co- efficient and the Kappa coefficient test.
    Results
    49 (80%) subjects were female and 12 (20%) male. The mean age for the female and male were 55±12 and 54±13 years respectively. 6 patients were IDDM and 55 patients were NIDDM. A significant correlation was found between TCSS and NCAI and (r=0.733, p<0.001) and (k=0.708, p<0.001).
    Discussion
    A nearly direct correlation was found between the number of abnormalities in conduction studies and TCSS in diabetic polyneuropathy. In a previous study the correlation between TCSS and pathologic finding was shown in the mild diabetic polyneuropathy. We can recommend that TCSS is a valid scoring system for grading of diabetic polyneuropathy in clinical examinations. In addition, it is an easy method and suitable for clinical approaches.
  • Page 218
    Several studies have shown the independent association of high plasma C-reactive protein (CRP) levels with adverse prognosis in patients with acute myocardial infarction (MI). The aim of this study was to assess the prognostic value of quantitative CRP (Q-CRP) to predict MI in patients with unstable angina.
    Materials And Methods
    This cohort study was carried out between December 2003 and June 2004 in Tehran Heart Centre. 121 patients with unstable angina were selected. Q-CRP of these patients was measured and10 mg/L considered as a cut-off point value for Q-CRP. Patients divided into two groups according to their Q-CRP cut-off value. Group A with Q-CRP≥10 mg/L (n= 68) and group B with Q-CRP<10 mg/L (n= 53). All patients were monitored for development of MI during the period of hospitalisation. The results were analysed to find out predictive value of Q-CRP in MI prognosis.
    Results
    The mean age of patients was 60±7 year, 72 (59.5%) male and 49 (40.5%) female. Mean CRP value of participants was 14.42±7/3 (4-60 mg/L). MI was developed in four (5.8 %) patients in group A and in one (1.8 %) patient in group B. There was no significant correlation between Q-CRP level and MI development (P>0.38). The sensitivity, specificity, positive and negative predictive values of Q-CRP in this study was 98.3%, 58.5%, 80% and 19.5% respectively.
    Conclusion
    Although there was no significant correlation between Q-CRP level and MI development, in area with limited facilities, Q-CRP can be used for categorization of subjects with high and low risk of MI in unstable angina patients.
  • Page 226
    In the literature Pica is reported to be prevalent in pregnant women, who, reported to have eaten substances that were clearly not foods but some thing which has been defined as “Pica”. Pica is an eating disorder, which may cause severe problems such as chemicals or heavy metals (e.g. lead) toxicity, intestinal obstruction and iron deficiency anaemia. This study was conducted to determine the prevalence of pica and its relationship with iron deficiency anaemia among pregnant women who referred to Community Oriented Medical Services of Kermanshah during 2001.
    Materials And Methods
    After consecutive sampling, 300 pregnant women were recruited. Data, including age, education, parity, age of gestation, smoking, iron supplementation, having Pica during pregnancy and family history of Pica were collected via interview and questionnaire. Statistical analysis carried out using X2 and Fisher Exact Test.
    Results
    In this study the mode age of women was 25.92 years. The prevalence of pica among the studied population was 22.3% and ice was the most common non-nutritive substance. Three women (4.47%) in Pica group were anaemic. There were significant correlation between Pica and education level and anaemia (p<0.005). However, there were no significant correlation between pica and parity, occupation, gestational age, iron supplement, smoking, familial history of pica and maternal age.
    Conclusion
    As Pica is not limited to culture, sex or socio-economic and ethnic background it is necessary to raise public awareness of the adverse effects of this behavior. Primary health care staffs and dieticians should ask pregnant women with anaemia about pica and should counsel women who report pica regarding the health risks associated with it.
  • Page 235
    Chlorine gas producting by mercury cell (chlor-alkali) is one of the most widely used methods. Leakage and vaporizing mercury from cells can cause occupational poisoning. Mercury is the most toxic non-radioactive heavy metal; therefore measurement of air concentration of this metal is very important. The aim of this research was measuring ambient air mercury concentration in a petrochemical company of Iran.
    Materials And Methods
    This research was a descriptive-cross sectional study. Air sampling performed using OSHA ID 140 method. Absorbent tubes contain Hydrar (number 226-17-1A) were used to absorb air mercury vapour. Based on this method, a profiler (cellulose ester filter, size 0.8 um) was used to measure mercury particles size and the filter was analysed using OSHA ID 145 method. Air sampling performed in workshop, control room, up and down floor of cells in the plant and the numbers of samples were 8, 8, 12 and 12, respectively. Sampling performed from several sections of each unit throughout working time. Concentration during work shift was stable. Then preparation was analysed in 253.7 nm wavelengths by cold vapour atomic absorption spectrophotometer (UNICAM model 929).
    Results
    Particulate air mercury concentration in workshop, control room, up and down floor of cells was 2.457±0.235, 9.945±0.930, 27.089±2.344, 18.745±1.016 g/m3, respectively. Air vapour of mercury concentration was 46.685±3.653, 56.357±4.110, 81.267±2.818, 168.706±4.327 g/m3 in workshop, control room, up and down floor of cells respectively. Because workers have been exposed to both type of mercury, the accumulative was carried out. Total mercury exposure in workshop, control room, up and down floor of cells were 49.143±3.882, 66.303±5.038, 108.357±5.034, 187.452±5.307 g/m3, respectively.
    Conclusion
    Threshold Limit Values TLV and Time Weighted Average (TLV-TWA) recommended air exposure value for mercury as 50 g/m3 by NIOSH. This study showed that concentration of mercury in air was higher than recommended level in all units, apart from workshop area. Further researches need to be carried out to find health and clinical side effects of high mercury pollution exposed subjects.
  • Page 242
    Brucellosis is one of the most common infectious diseases in some area of Iran. It has very different clinical sings and symptoms, thus it should be considered in differential diagnosis of most infectious and non-infectious diseases.
    Materials And Methods
    415 Brucellosis patients, who referred to Imam Khomeini and Sina Hospitals of Tehran during 1998 to 2005, were studied from epidemiological, clinical, laboratory and treatment protocols aspects.
    Results
    52.5% of patients were female and 47.5% male with mean age of 35.5 years old. 84.3% of subjects were living in urban and 15.7% in rural area. The commonest transmission way was consuming of contaminated dairy products however 17.1% of patients had history of animal contact. The most contagious seasons were summer and spring. Family history of brucellosis was positive in 19.51% of the patients. The most common symptoms were fever (67.22%), sweating (73.25%), malaise and fatigue (65.45%), arthralgia (29.15%), headache and coughing. Whilst the most common clinical signs were fever (56.62%), peripheral arthritis, sacroilitis and splenomegaly. CBC analysis showed normal range in majority of subjects. Although doxycycline and Rifampin were the most common prescribed medicines combination of cotrimoxasule and doxycyline showed more efficient effects to control the diseases.
    Conclusion
    Regarding variable clinical presentations, brucellosis should be considered in differential diagnosis in subjects with chronic fever or chronic fever plus other organs abnormalities.
  • Page 252
    Coronary artery disease is one of the most dangerous health problems in developed and undeveloped countries. Annually one million patients admitted in coronary care units in U.S.A due to AMI and about 59 million people suffered from Atherosclerosis. In Europe 54% of C.C.U admissions is due to non Q wave MI and 46% due to Q wave MI. Unfortunately there is no distinct statistic al results concerning the incidence of acute coronary syndrome in Iran.
    Materials And Methods
    This study was carried out to determine prevalence and incidence of acute coronary syndrome during 2002 –5 in Imam Ali Hospital of Kermanshah. Calculated sample size was 621 patients, of whom, all clinical and demographic data were collected. λ2 and T-Test were used to analyse the data.
    Results
    843 patients profiles were studied, 607 males and 236 females aged between 25 to78 years old.. The study showed; 312 patients with unstable angina, 453 patients with Q wave myocardial infarction and 78 patients with non-Q wave myocardial infarction. Incidence and prevalence of acute coronary syndrome were U.A 37%, non-Q wave MI 9.2% and Q wave MI 53.7% respectively.
    Conclusion
    More different incidence and frequency of A.C.S was observed than those reported by developed countries (e.g. 9.2% non Q wave MI vs. 54%). Further studies needed to be done to find different prevalence of ACS in Kermanshah.
  • Page 268
    Amblyopia is reduced vision in an eye that has not received adequate use during early childhood. The most common cause of unilateral visual loss in children is amblyopia with prevalence rate of 1-4 percent in pre-school children. However, effective treatments may prevent intensive complication. This study was done to assess the treatment effects of amplyopia patients who have referred to Imam Khomeini Hospital of Kermanshah during 1998 to 2000.
    Materials And Methods
    This study was a descriptive interventional before and after assessment. 56 amblyopia-diagnosed patients (86 eyes) with visual acuity less than 9 out of 10 referred to clinic of optometry were selected. In this research tools such as: ophthalmoscope, filter visioscope, dial astigmatic, prism bar, madoxwing, Snellen chart, titmus test and ischihara chart were used for diagnosis. Ophthalmologist performed amblyopia diagnosis and optometrist carried out treatment. Treatments included visual training, bleaching, part time patching, and full time patching and in some cases penalization carried out and descriptive & inferential statistics were used to analyze the data.
    Results
    There were 58.5 percent refractive amblyopia, 10.9 percent strabismic, 7.3 percent deprivative and the rest were involved by mixed problems. The difference rate of steriopsis between after cure and before cure was 329.09 ±253.90 seconds figured by titmus stereo test. The average of visual acuity before and after treatment was 20/60 and 20/30 respectively.
    Conclusion
    The results of this study showed that the considerable improvement was observed in amblyopia eyes with increased vision acuity about 3 lines in Snellen chart after curing the patients. We can conclude that treatment and curing of amblyopia may have good results. The earlier the treatment, the better the opportunity to reverse the vision loss. If not treated early enough, an amblyopic eye may never develop good vision and may even become functionally blind.
  • Page 277
    The main reason for choosing cesarean delivery is to save the life or health of the mother and her baby. However, cesarean is not without complications, either for the mother or the baby. It is well documented that cesarean rate in Iran is higher than other developing countries and mother’s request reported the main influencing factor. This study carried out to find the relative frequency of the reasons of choosing cesarean among women who referred to the Beasat Hospital of Sanandaj during 2004.
    Materials And Methods
    60 women who had undergone a cesarean delivery based on their own request recruited. Data was collected through face-to-face interview.
    Results
    An average age of subject was 28.4 years and 60% of them had an academic degree. 78.4% had no previous delivery history and more than 50% of the participants have been under supervision of both national and private medical services. 80% had not received any training in delivery methods. More than 50% of the subjects had persisted their physician to perform the cesarean delivery. The most common reasons for choosing the cesarean were fear (48.3%) and unpleasant feeling of risk or danger for baby (18.3%). Fearing delivery pain and lack of alleviative measures were the most common reasons for Cesarean. Physician recommendation (13.3%), belief in limited facilities and educational environment of hospital were the other reasons for choosing cesarean.
    Conclusion
    It can be concluded that increasing knowledge of pregnant women through primary care education system and applying proper methods of pain relief with promoting them to select normal delivery may decrease cesarean rate. Further research in different age and socio economic groups with more details are recommended.
  • Page 287
    Acute renal failure is an uncommon complication of idiopathic nephritic syndrome in children. Renal failure could be secondary to causes such as sever hypovolumia, acute tubular necrosis, interstitial nephritis, bilateral renal vein thrombosis, acute pyelonephritis and rapid progression of original glomerular disease. It may be idiopathic if the underlying cause is undetermined. Although idiopathic acute renal failure (IARF) has been described previously, this study presents histopathologic finding and outcome of IARF in a child with idiopathic nephritic syndrome. Case Report: An 11 year - old girl with corticosteroid and cyclophosphamid resistant nephritic syndrome presented with acute renal failure. She was on cyclosporine one year ago but had relative response to cyclosporine, which presented with irreversible acute renal failure.
    Discussion
    IARF is a rare complication in children with idiopathic minimal change nephritic syndrome. The exact pathophysology of IARF is not well understood. Possible proposed explanations included severe interstitial oedema, peritonitis, hypovolemia, tubular obstruction, and altered glomerular permeability. In this case there is no justifiable cause for acute renal failure and IARF should be considered as a diagnostic possibility in this patient.