فهرست مطالب

غدد درون ریز و متابولیسم ایران - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 17، بهار 1382)

مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 17، بهار 1382)

  • تاریخ انتشار: 1382/03/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • غربالگری برای بیماری های غیرواگیر در عصر طب ژنومیک
    فریدون عزیزی صفحه 1
    برای پیشگیری اولیه از بیماری ها و نیز شناخت امراض در مراحل بسیار اولیه و قبل از بروز علایم بالینی، روش های مختلف غربالگری در قرن بیستم ابداع شد. مهم ترین روش های غربالگری را می توان غربالگری نوزادان برای تشخیص کم کاری مادرزادی تیرویید و فنیل کتونوری دانست که به صورت عام در کشورهای پیشرفته و اکنون در برخی از کشورهای در حال پیشرفت اجرا می شود. همچنین غربالگری محدود به صورت موردی برای بعضی امراض ارثی نیز انجام شد که از آنها می توان غربالگری برای بیماری Tay-Sachs و فیبروز کیستیک لوزالمعده را نام برد. شاخص های عمده ای نیز برای انجام روش های غربالگری تدوین شده است که برای تصمیم گیری در این مورد، توجه به آنها ضروری است.
  • فریدون عزیزی، حبیب امامی، پیام صالحی، آرش قنبریان، پروین میرمیران، محمدرضا میربلوکی صفحه 3
    مقدمه
    بیماری های قلبی عروقی به شایع ترین بیماری های جوامع در حال توسعه به ویژه مناطق شهری تبدیل شده است. با توجه به این مساله که نسبت سالمندان در کل جامعه رشد بسزایی دارد، این مطالعه جهت تعیین شیوع عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی در سالمندان ساکن منطقه 13 شهرداری تهران طراحی شد.
    مواد و روش ها
    از 15005 نفر بالای 3 سال تحت پوشش مطالعه قند و لیپید تهران، 1799 نفر 60 ساله و مسن تر بودند. شیوع و توزیع پرفشاری خون، استعمال سیگار، اختلالات لیپید خون، دیابت و چاقی در بین این افراد بررسی شد. همچنین دریافت های تغذیه ای در یک زیر گروه 54 نفره به کمک پرسشنامه یادامد غذایی 24 ساعته (میانگین دو روز) برآورد گردید.
    یافته ها
    درصد زنانی که 2 یا بیش از 2 ریسک فاکتور قلبی عروقی داشتند، به طور معنی داری بیشتر از مردان بود (74 درصد در مقابل 53 درصد، 001/0P<). 55 درصد زنان و 25 درصد مردان سطح سرمی کلسترول بالا داشتند (بیشتر یا مساوی 240 میلی گرم در دسی لیتر). شیوع دیابت و اختلال تحمل گلوکز (IGT) به ترتیب 2/26 درصد و 8/20 درصد بود. شیوع چاقی (نمایه توده بدنی مساوی یا بزرگتر از 30 کیلوگرم بر مترمربع) 15 درصد در مردان و 36 درصد در زنان ارزیابی گردید. همچنین 55 درصد مردان و 94 درصد زنان نسبت کمر به باسن (WHR) بالا داشتند (بالاتر از 95/0 در مردان و 8/0 در زنان). میانگین درصد انرژی به دست آمده از کربوهیدرات ها، پروتئین ها، و چربی ها به ترتیب 0/8±5/60، 0/2±5/11 و 9/8±9/27 بود.
    نتیجه گیری
    شیوع عوامل خطرساز بیماری های قلبی- عروقی در میان سالمندان ساکن منطقه 13شهر تهران بسیار بالاست. راهکاری عملی و موثر جهت تغییر شیوه زندگی جامعه به منظور کاستن از عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی موکدا پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: بیماری های قلبی، عروقی، عوامل خطرساز، سالمندان، دیابت، فشارخون، اختلالات چربی
  • عباسعلی وفایی، علی رشیدی پور صفحه 15
    مقدمه
    شواهد بسیاری نشان می دهند که گلوکوکورتیکوئیدهای ترشح شده از قشر غدد فوق کلیه در طی حالات هیجانی بر ذخیره حافظه اثر می گذارند. وجود گیرنده های گلوکوکورتیکوئید با تراکم بالا در ناحیه پشتی هیپوکمپ احتمال نقش آنها را در ذخیره حافظه در این ناحیه مطرح می سازد. هدف از این تحقیق، بررسی اثر تعدیل فعالیت گیرنده گلوکوکورتیکوئید در ناحیه پشتی هیپوکمپ بر ذخیره حافظه فضایی و تثبیت اطلاعات تازه آموخته شده در مدل یادگیری ماز آبی موریس است.
    مواد و روش ها
    موش های نر نژاد لانگ ایوانز (Long -Evans) با وزن 280 تا320 گرم در این مطالعه استفاده شدند. ابتدا روی ناحیه پشتی هیپوکمپ موش ها به صورت دو طرفه کانول راهنما قرار داده شد. یک هفته بعد، موش با به کارگیری مدل ماز آبی موریس برای یادگیری فضایی، آموزش داده شد. بلافاصله و در زمان های 60 و 120 دقیقه بعد از آموزش، دگزامتازون (1/0 میکروگرم در 6/0 میکرولیتر به ازای هر طرف) به عنوان آگونیست یا RU 38486 (3 نانوگرم در 6/0 میکرولیتر به ازای هر طرف) به عنوان آنتاگونیست گیرنده گلوکوکورتیکوئید به صورت دو طرفه و به طور روزانه به داخل هسته فوق تزریق شد. برای ارزیابی حافظه فضایی از دو ملاک استفاده شد: 1 مدت زمانی که طول می کشید تا حیوان صفحه پلکسی گلاس را پیدا کند (Escape Latency، EL). 2 مسافتی که حیوان برای پیدا کردن صفحه پلکسی گلاس طی می کرد. (Lenght of Distances، LD).
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که تزریق آگونیست گلوکوکورتیکوئید بلافاصله و تا 60 دقیقه پس از آموزش، به طور قابل توجهی ذخیره حافظه فضایی را افزایش می دهد (01/0p<). برعکس، تزریق آنتاگونیست گلوکوکورتیکوئید به طور معنی دار ذخیره حافظه فضایی را کاهش می دهد (01/0p<). تزریق داروها 120 دقیقه بعد از آموزش اثرمعنی داری بر تثبیت حافظه فضایی نداشت.
    نتیجه گیری
    یافته های فوق نشان می دهد که فعال شدن گیرنده های گلوکوکورتیکوئید ناحیه پشتی هیپوکمپ در رت نقش مهمی در روند تثبیت اطلاعات تازه آموخته شده فضایی حداقل تا 60 دقیقه بعد از آموزش دارند.
    کلیدواژگان: دگزامتازون، RU38486، گلوکوکورتیکوئید، هیپوکمپ، حافظه فضایی، ماز آبی موریس
  • زهرا قیروانی، محمدحسین پورغلامی صفحه 21
    مقدمه
    یک ارتباط دو جانبه بین سیستم گاباارژیک و عوامل هورمونی تنظیم کننده قند خون گزارش شده است. گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) یک نروترانسیمتر مهاری در سیستم اعصاب مرکزی است. گزارش های متعددی وجود دارد که گابا از طریق افزایش سطح پلاسمایی انسولین و کاهش گلوکاگون و سوماتواستاتین باعث کاهش میزان گلوکز خون می شود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی برای بررسی نقش موسیمول (آگونیست گیرنده گابا – A) از موش کوچک آزمایشگاهی، نژاد آلبینو و جنس نر با وزن 25-20 گرم استفاده شد. برای اندازه گیری قند خون، در فواصل زمانی معین، از سینوس چشمی حیوان نمونه خون گرفته شد. جهت اندازه گیری غلظت گلوکز خون از روش ارتوتولوئیدین و دستگاه اسپکتروفتومتر استفاده شد. جهت تزریق داخل بطن مغزی (ICV) موسیمول، 5 گروه حیوان که 5 روز قبل کانول گذاری شده بودند (8=n) انتخاب شدند. 4 گروه به ترتیب دوزهای 5 و 10 و 25 و 50 نانوگرم در میکرولیتر موسیمول و گروه پنجم نرمال سالین را به صورت (ICU) دریافت کردند. خونگیری بلافاصله پس از تزریق دارو صورت گرفته و هر 30 دقیقه تکرار شد و تا 180 دقیقه ادامه داشت. در تزریق داخل صفاقی (IP) موسیمول 5 گروه حیوان (8=n) انتخاب گردید. 4 گروه اول دوزهای 1، 2، 4، 6 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن از موسیمول و گروه پنجم نرمال سالین را به صورت IP دریافت کردند. خونگیری بلافاصله بعد از تزریق دارو صورت گرفت و تا 90 دقیقه ادامه داشت. به منظور مقایسه نتایج از آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد و سپس آزمون post hoc رنج توکی انجام شد.
    یافته ها
    بررسی نتایج نشان داد که با تزریق IP در دوزهای mg/kg 1،2،4 نه تنها قند خون در گروه آزمایشی نسبت به گروه شاهد کاهش نمی یابد بلکه افزایش معنی داری (mg/kg6) در قند خون ایجاد می شود؛ در حالی که تزریق ICV به صورت وابسته به دوز قند خون را به طور معنی دار کاهش می دهد. (05/0p<).
    نتیجه گیری
    در مجموع به نظر می رسد که با تزریق ICV اثر مستقیم موسیمول دیده می شود در حالی که با تزریق IP، این دارو متابولیزه می شود. در نتیجه افزایش قند خون مشاهده شده ناشی از اثر متابولیت های آن است. به عبارت دیگر اثرات ناشی از تزریق محیطی و مرکزی موسیمول با یکدیگر تفاوت دارد.
    کلیدواژگان: موسیمول، هموستاز گلوکز خون، داخل صفاقی، داخل بطن مغزی
  • سید مهرداد صولتی، آرش اعتمادی، پرهام پزشک، خسرو رهبر، فریدون عزیزی صفحه 27
    مقدمه
    تشدید اکسیداسیون لیپیدها و اختلال عملکرد اکسیدان ها در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه منجر به تسریع ابتلا به آترواسکلروز می گردد. پاراکسوناز که یک آنزیم همراه HDLC- است اثرات آنتی اکسیدان دارد و از اکسیداسیون لیپیدها جلوگیری می کند. مطالعه حاضر جهت بررسی فعالیت پاراکسوناز و سایر متغیرهای اکسیداسیون لیپیدها در بیماران دیابتی و غیردیابتی مبتلا به نارسایی مزمن کلیه طراحی شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مورد شاهدی که در سال 81-1380 در مرکز تحقیقات غدد درون ریز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد، 92 بیمار مبتلا به نارسایی مرحله نهایی کلیه (ESRD) شامل 46 بیمار دیابتی ESRD و 46 بیمار غیردیابتی ESRD به همراه 46 نفر در گروه شاهد تحت بررسی قرار گرفتند. بیماران از بخش های همودیالیز مراکز پزشکی انتخاب شده، از نظر سن و جنس و طول مدت همودیالیز با یکدیگر تطبیق داده شدند. نمونه خون در وضعیت ناشتا از بیماران قبل از شروع دیالیز و نیز از گروه شاهد گرداوری شد. تمامی آزمایش ها در آزمایشگاه مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم انجام شد.
    یافته ها
    سطح سرمی کلسترول تام، HDL-C و LDL-C در گروه شاهد به طور معنی داری از گروه های دیابتی و غیردیابتی ESRD بالاتر بود. سطح آپولیپوپروتئین A-I نیز در گروه شاهد بالاتر از دو گروه مورد بود. فعالیت آنزیم پاراکسوناز سرمی در بیماران دیابتی و غیردیابتی ESRD به طور معنی دار پایین تر از گروه شاهد بود ولی در سطح ظرفیت کلی آنتی اکسیدان (TAC) و LDL-C اکسیده (OX-LDL) اختلاف معنی داری بین سه گروه دیده نشد. در هیچکدام از متغیرها اختلاف معنی داری بین بیماران دیابتی و غیردیابتی ESRD وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    کاهش فعالیت آنزیم پاراکسوناز در بیماران دیابتی و غیردیابتی ESRD می تواند باعث افزایش روند اکسیداسیون لیپیدها گردد. کاهش سطح HDL-C و apo-A-I خطر ابتلا به آترواسکلروز را در این بیماران تشدید می کند.
    کلیدواژگان: پاراکسوناز، دیابت، نارسایی مزمن کلیه، اکسیداسیون لیپیدها، آنتی اکسیدان ها
  • باقر لاریجانی، محمدحسن باستان حق، محمد پژوهی، ناهید سرحدی، شهریار آقاخانی، زهره حمیدی صفحه 33
    مقدمه
    در این مطالعه گذشته نگر برخی یافته های بیوشیمیایی، رادیولوژیک و علایم بالینی در بیماران مبتلا به فئوکروموسیتوم بررسی شد.
    مواد و روش ها
    تاریخچه بالینی، اطلاعات پاتولوژیک و آزمایش های بیمار که منجر به تشخیص بیماری شده و روش هایی که در تعیین محل تومور استفاده شده بود از پرونده های 60 بیمار مبتلا به فئوکروموسیتوم که در سال های 74-1338 در 5 بیمارستان مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران بستری شده بودند، استخراج گردید و مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    فشارخون حمله ای در 98% بیماران و تپش قلب در 43% بیماران مشاهده شد. سر درد و تعریق بیش از حد به ترتیب در 71% و 68% بیماران موجود بود. طبق بررسی های ما آزمایش وانیل ماندلیک اسید (VMA) و سی تی اسکن روش های حساسی برای تشخیص بیماری و تعیین محل فئوکروموسیتوم بودند. ضمن اینکه MIBG حساسیت کمتری در مطالعه ما داشت. زمانی که بررسی VMA با اندازه گیری نوراپی نفرین همراه شد، تشخیص فئوکروموسیتوم با حساسیت بالایی امکان پذیر گردیدند.
    نتیجه گیری
    علایم بالینی بیماران این مطالعه تفاوت هایی با مطالعات دیگر داشت؛ فشارخون حمله ای بسیار بیشتر از مطالعات گذشته و تپش قلب بسیار کمتر از مطالعات گذشته مشاهده شد. نتایج نشان می دهد که مجموع دو روش بررسی VMA با اندازه گیری نوراپی نفرین شاید بتواند به عنوان جایگزین مناسبی برای اندازه گیری متانفرین در ادرار 24 ساعته معرفی گردد.
    کلیدواژگان: فئوکروموسیتوم، نئوپلاسم آدرنال، پرفشاری خون
  • زهرا رضایی، خدیجه نصری * صفحه 39
    مقدمه

    سقط عادتی یکی از مشکلات مطرح در علم پزشکی و به ویژه در رشته زنان و مامایی است. از آنجایی که امروزه اختلالات اندوکرین را از جمله عوامل موثر در سقط عادتی می دانند، به منظور تعیین اختلالات اندوکرین در طی فاز فولیکولر در زنان مبتلا به سقط عادتی، مطالعه ای به صورت مقایسه ای و آینده نگر در درمانگاه زنان و نازایی بیمارستان میرزاکوچک خان انجام شد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه 54 خانم مبتلا به سقط عادتی، بدون اختلال شناخته شده کروموزومی یا ناهنجاری رحمی، (گروه مورد) و 54 خانم بدون سابقه سقط و مبتلا به نازایی با علت مردانه یا لوله ای (گروه شاهد) از نظر غلظت سرمی هورمون ها در فاز فولیکولر زودرس بررسی شدند.

    یافته ها

    میانگین سنی و انحراف معیار آن در گروه مورد 1/5±5/27 سال و در گروه شاهد 6/5±1/28 سال و بدون اختلاف معنی دار آماری بود. میانگین غلظت سرمی پرولاکتین در گروه مورد به طور معنی دار بالاتر از گروه شاهد بود (1/7±6/15 در مقابل 9/3±12 و 002/0=p). میانگین غلظت اندروستندیون در گروه مورد و شاهد به ترتیب 7/0±9/1 و 4/0±3/1 با 0005/0p= و میانگین غلظت LH به ترتیب 3/3±6 و 2±4/4 با 003/0=p بود. دو گروه از نظر میانگین غلظت FSH، TSH، پروژسترون، DHEA-S، 17 هیدروکسی پروژسترون، تستوسترون و استرادیول با یکدیگر اختلاف معنی دار آماری نداشتند. میانگین BMI در گروه مورد به طور معنی داری بالاتر از گروه شاهد بود (9/2±5/25 در مقابل 7/1±6/22 و 001/0p<).

    نتیجه گیری

    در نهایت می توان نتیجه گرفت که سقط عادتی با افزایش ترشح LH، پرولاکتین و آندروستندیون در فاز فولیکولر و نیز بالا بودن BMI ارتباط دارد.

    کلیدواژگان: سقط عادتی، اختلالات اندوکرین، فاز فولیکولر، نمایه توده بدنی
  • الهه عینی، علی اصغر میرسعید قاضی، پروین میرمیران، محمدرضا میربلوکی، فریدون عزیزی صفحه 45
    مقدمه
    : با توجه به نقش مهم کلسیم و ویتامین D در هموستاز کلسیم و استخوان سازی به ویژه در دوران بارداری، این مطالعه جهت تعیین غلظت فاکتورهای بیوشیمیایی مرتبط با متابولیسم کلسیم در زنان باردار و مقایسه آن با زنان غیر حامله تهرانی انجام شد.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه مقطعی از 153 زن باردار مراجعه کننده به 5 مرکز مراقبت های دوران بارداری 101 زن باردار اعلام آمادگی کردند. 48 نفر از آنها تا انتهای مطالعه همکاری کردند و در هر سه ماهه بارداری بررسی شدند. 66 خانم غیر بارداربه صورت تصادفی از مطالعه قند و لیپید به عنوان گروه شاهد انتخاب گردیدند. اطلاعات دموگرافیک توسط پرسشنامه گرداوری شد. عوامل بیوشیمیایی خون شامل کلسیم، فسفر، منیزیوم، آلکالن فسفاتاز، آلبومین، PTH، ویتامین D و استئوکلسین سرم اندازه گیری شد. برای مقایسه متغیرهای فوق بین سه ماهه های دوره بارداری از روش آنالیز واریانس برای اندازه گیری متعدد و برای مقایسه هر یک از سه ماهه های بارداری با گروه شاهد، ضمن تطبیق سنی از آزمون دانت استفاده شد.
    یافته ها
    تغییرات معنی داری درغلظت سرمی آلبومین، استئوکلسین وآلکالن فسفاتاز بین سه ماهه های بارداری (001/0p<) مشاهده گردید. این تفاوت در مقایسه با گروه شاهد نیز معنی دار بود. میانگین غلظت سرمی آلبومین، در سه ماهه اول و دوم و سوم بارداری وگروه شاهد به ترتیب 3/0±8/4، 3/0±3/4، 4/0±4/4 و0/2±2/5 گرم در دسی لیتر و غلظت سرمی استئوکلسین به ترتیب 5/8±7/12، 7/6±1/8،0/5±6/5 و 4/9±3/15 نانوگرم در میلی لیتر و این میزان برای آلکالن فسفاتاز به ترتیب 38±115، 37±125، 61±174و 42±131 IU/L بود. در سه ماهه اول غلظت سرمی آلکالن فسفاتاز و 25 هیدروکسی ویتامین D کاهش و آلبومین و پاراتیرویید هورمون و استئوکلسین افزایش نشان داد. در سه ماهه اول بارداری در 20 درصد از زنان 25 هیدروکسی ویتامین D کمتر از nmol/L 10 و در 40 درصد از زنان 25 هیدروکسی ویتامین D کمتر از nmol/L 20 بود.
    نتیجه گیری
    یافته ها موید تغییرات معنی دار در میزان آلبومین، PTH، و استئوکلسین و آلکالن فسفاتاز در زنان باردار در طول بارداری در مقایسه با زنان غیر بارداراست. ویتامین Dدرسه ماهه اول بارداری کاهش نشان می دهد. 20 درصد از زنان کمبود ویتامین D دارند.
    کلیدواژگان: متابولیسم کلسیم، حاملگی، ویتامین D، استئوکلسین، استخوان، هورمون پاراتیروئید
  • علی اصغر میرسعیدقاضی، جعفر مفید، محمدتقی صالحیان، بهار جعفری، خندان زارع، فرزانه رحیمی، پروانه ارباب، ماه طلعت نفرآبادی، مهدی هدایتی صفحه 53
    مقدمه
    تومورهای کورتکس آدرنال در کودکان بسیار نادر است و تنها چند مورد آن در مجلات پزشکی فارسی زبان به چاپ رسیده است. در این مقاله 6 بیمار که در مراجعه به مطب یکی از نویسندگان مقاله (ع ا- م ق) یا در بخش غدد بیمارستان آیت الله طالقانی بیماری آنها تشخیص داده شده بود و در بخش جراحی بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، معرفی می شوند.
    مواد و روش ها
    به منظور کسب اطلاعات دقیق تر از خصلت ترشحی تومورها، در حین عمل جراحی یک نمونه خون از ورید آدرنال سمت مبتلا تهیه و محتوای هورمونی آن با نمونه همزمان خون محیطی مقایسه شد. بیماران شامل دو پسر و چهار دختر بودند.
    یافته ها
    پنج بیمار با علایم مردنمایی شامل هیرسوتیسم، آکنه، رشد عضلانی، کلیتورومگالی و یک بیمار با ژنیکوماستی و اختلال رفتاری مراجعه نموده بودند. سه بیمار قبل از مراجعه به این مرکز با تشخیص هیپرپلازی مادرزادی آدرنال (CAH) تحت درمان با کورتیکوستروئید بودند. در سه بیمار افزایش ترشح کورتیزول به اثبات رسید حال آنکه در هیچ یک از این سه بیمار علایم سندرم کوشینگ مشهود نبود. در بیماران مبتلا به ویریلیسم، تستوسترون و دهیدرواپی اندروسترون سولفات (DHEA-S) سرم به ترتیب 695-276 نانوگرم در دسی لیتر و 1790-256 میکروگرم در دسی لیتر تعیین شد. در بیمارانی که افزایش ترشح کورتیزول و تستوسترون داشتند، کورتیزول ادرار 24 ساعته بعد از مهار با دگزامتازون154-31 میکروگرم در 24 ساعت تعیین شد. بررسی هورمون های ورید آدرنال نشان داد که تستوسترون، DHEA-S، 17-OH progesterone، استرادیول و کورتیزول مستقیما از تومور ترشح شده اند. CT اسکن و سونوگرافی موفق به نشان دادن تومور در تمامی موارد بود. عمل جراحی در همه بیماران بدون عارضه انجام شد. وزن تومورها بین 36 تا 103 گرم تعیین شد و در پیگیری از بیماران که بین 3 ماه تا 11 سال (متوسط 5 سال) بود موردی از عود تومور مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر نشان داد که تظاهرات آندروژنیک در کودکان شایع است و لازم است در تمامی کودکانی که با تشخیص بلوغ زودرس مراجعه می نمایند، وجود تومورهای آدرنال در تشخیصی افتراقی مطرح شود. درمان صحیح این بیماری عمل جراحی است وپیش آگهی تومورهای با وزن حدود 100 گرم یا کمتر بسیار رضایت بخش است.
    کلیدواژگان: تومورهای کورتیکال، دوران کودکی، بلوغ زودرس، تومورهای استروژن ساز، سندرم کوشینگ
|
  • F. Azizi, H. Emami, P. Salehi, A. Ghanbarian, P. Mirmiran, Mr Mirbolooki Page 3
    Introduction
    Coronary artery disease is becoming more prevalent in developing countries, particularly in urban areas. Since the proportion of elderly individuals in the population is on the rise, this study was conducted to determine the prevalence of cardiovascular risk factors among Tehran urban elderly population. Materal and
    Methods
    Among 15005 urban individuals, 3 years old and over, who have been chosen in cross-sectional phase of a longitudinal study in Tehran, there were 1799 people aged 60 years and over. The prevalence and distribution of high blood pressure, cigarette smoking, dyslipoproteinemia, diabetes mellitus, and obesity were determined in this population. Dietary intake was assessed in a subsidiary of 54 persons by means of a two 24-hour dietary recall questionnaire.
    Results
    The percentage of women with two or more CVD risk factors was significantly greater than those of men (74% vs 53%, p<0.001). One-forth of men and 55% of women had high serum cholesterol levels (240 mg/dl). Prevalence of diabetes mellitus and IGT was 26.2% and 20.8%, respectively. The prevalence of obesity (BMI30 kg/m2) was 15% for men and 36% for women. 55% of men and 94% of women had high levels of WHR (>0.95 in males and >0.8 in females). The mean percentage values of energy intake derived from carbohydrate, protein, and fat were 60.5±8.0, 11.5±2.0, and 27.9±8.9, respectively.
    Conclusions
    The prevalence of cardiovascular risk factors among Tehran urban elderly population is high. An effective strategy for life style modification is recommended for population approach to the cardiovascular risk factors in Tehran.
  • Page 15
    Introduction
    There is strong evidence to indicate that release of glucocorticoids from adrenal glands in emotional states modulates memory storage. The glucocorticoid receptor in the hippocampus may be a target of glucocorticoids in the modulation of memory processing. The aim of this study is to examine the role of the dorsal hippocampus (DH) glucocorticoid receptors on spatial memory in Morris Water Maze task.
    Material And Methods
    Male Long-Evans strain rats, weighing between 280 - 320 grams were surgically implanted bilaterally with cannulae aimed at the DH and were a week later trained in the Morris Water Maze task. The latency time to the fine plexiglass platform and the length of distances were used to measure spatial memory. Dexamethasone (0.1μg/0.6μL per side) as a glucocorticoid agonist and RU38486 (3 ng/0.6μL per side) as a glucocorticoid antagonist were injected bilaterally into DH immediately, and 60 and 120 min after training.
    Results
    Results indicated that infusion of the glucocorticoid agonist and antagonist immediately and 60 min, but not 120 min after training, into the DH significantly enhanced and impaired retention performance, respectively.
    Conclusion
    The above results show that glucocorticoid receptor plays an important role in consolidation of spatial memory in the Morris Water Maze task for at least 60 min after training.
  • Z. Ghirvani, Mh Pourgholami Page 21
    Introduction
    A bilateral relationship between GABA, an inhibitory neurotransmitter in the CNS, and hormones that regulate blood glucose has been reported. There are some reports that GABA via increasing Insulin plasma and decreasing Glucagon and somatostatine cause a decrease in blood glucose levels.
    Material And Methods
    To investigate the role of muscimol (GABA-A receptor Agonist) in this experimental study, male Albino mice (20-30 gram) were used. To measure blood glucose at specified intervals, serial blood collection from each animal was done by retro-orbital sinus puncture and glucose concentration was measured using -toluidin by spectrophotometer. For IP and ICV injections of muscimol 10 groups of mice were selected (5 for IP, 5 for ICV). Each of these groups received a different dose of muscimol. Immediately after every injection of musimol, a blood sample was taken, and this procedure was repeated every 30 minutes for 180 minutes. One-way ANOVA and Post Hoc were used to compare the results.
    Results
    The results indicated that intraperitoneal (IP) injection of 1,2,4 mg/kg doses of muscimol not only did not reduce blood glucose in the experimental group but with increase of the muscimol dose up to 6 mg/kg significantly increased blood glucose. The results however, also indicate that ICV injection of muscimol significantly reduces the blood glucose concentration (p<0.05).
    Conclusion
    On the whole, it seems that in ICV injection, it is muscimol itself that affects blood glucose, while in IP injection it is metabolized, the metabolites resulting in the increased blood glucose. In other words effects of IP and ICV injection of muscimol differ. Since the effects of GABA-A receptors on blood glucose concentration are a complex phenomenon, further research seems vital.
  • M. Solati, A. Etemadi, P. Pezeshk, Kh Rahbar, F. Azizi Page 27
    Introduction
    Paraoxonase (an HDL-associated enzyme) is believed to protect lipoproteins against peroxidation. Patients with end stage renal failure on hemodialysis are exposed to oxidative stress. In this study we investigated the status of paraoxonase activity, TAC and oxidized LDL in a population of diabetic and non-diabetic ESRD patients.
    Material And Methods
    The study population consisted of 46 patients with diabetes and 46 non diabetics and 46 control participants. Patients were selected from hemodialysis centers of Shaheed Beheshti University of Medical Sciences. Individuals with thyroid dysfunction, Cerebrovascular accident, recent coronary event, recent hospitalization or under treatment with lipid-lowering agents were excluded. A fasting predialysis sample was obtained. Paraoxonase activity was measured by spectrophotometer, measuring P-nitrophenol paraoxon after adding paraoxon to the sera and TAC by adding 20µL serum to PBS (80µmol/L, PH=7.4) and 6.1 µmol/L metmyoglobin and ABTS (as a chromogen and substrate) and hydrogen peroxide as a substrate. The decrease in blue-green color was measured by Elisa reader.
    Results
    46 diabetic patients, 26 men and 20 women, aged 61.8±10 and 46 non diabetic ESRD patients, 25 men and 21 women, aged 61.5±9.9, and 46 healthy controls, 24 men and 22 women, aged 60.8±10.0 were studied. Significant reduction in serum paraoxonase activity in non diabetic ESRD and diabetic patients compared with control group was present (47.2±32.2 VS 9.5±48.6 VS 86.4±62.5 IU/mL, respectively). While these groups showed no significant change in oxidized LDL and TAC. Paraoxonase activity was significantly lower in non diabetic ESRD patients than diabetics.
    Conclusion
    It has been shown that there is enhanced oxidative stress in patients with diabetes mellitus and chronic renal failure. Reduction in paraoxonase activity may have a role in this process.
  • B. Larijani, M. Bastanhagh, M. Pajuhi, N. Sarhaddi, Sh Aghakhani, Z. Hamidi Page 33
    Introduction
    In this study, we aimed at investigating the clinical picture, some biomedical tests, imaging studies and pathological findings, of patients with pheochromocytoma.
    Material And Methods
    The case histories of 60 patients with pheochromocytoma were reviewed to determine the clinical history, pathological and anatomical data, biochemical profile that led to the diagnosis of the disease and the method of localization of tumors.
    Results
    Paroxysmal hypertension was present in 98% of our patients and palpitation was present in 43% of our patients. Headache and perspiration were found in 71% and 68% of affected individuals respectively. We found the Vanillylmandelic acid test (biochemical test) and CT scan (imaging technique) to be sensitive tests for the diagnosis and localization of pheochromocytoma. However, MIBG (Meta-iodobenzylguanidine) had lower sensitivity in our series. When determination of VMA (Vanillylmandelic acid) was coupled to 24-hours urine norepinephrine, the diagnosis of pheochromocytoma can be made with high sensitivity.
    Conclusion
    Clinical features seen in the patients in our study differed in some respects from those of some other reviews. Paroxysmal hypertension was much more common and palpitation was much less prevalent than other studies. Determination of VMA coupled to 24-hours urine norepinephrine may present an alternative to the 24-hour urine metanephrine measurement.
  • Z. Rezaei, Kh Nasri Page 39
    Introduction

    Recurrent spontaneous abortion (RSA) is a major problem in obstetrics and gynecology. Since today endocrinopathy is known to play a role in RSA, this prospective comparative study was conducted to determine endocrinologic abnormalities occurring during the follicular phase in women with RSA.

    Material And Methods

    This study was conducted in Mirza Kochak Khan Hospital on a total of 108 women, 54 of who had RSA (study group) without any parental chromosomal rearrangement and 54 infertile women (control group) with tubal or male factor infertility without any history of abortion. The two groups were compared for concentration of hormones during their early follicular phases.

    Results

    The means and standard deviations of ages were 27.55.1 in study and 28.15.6 in control groups without any significant difference. In the study group the mean serum prolactin was significantly higher than the control group (15.67.1 vs 123.9, p=0.002). The mean serum androstenedione in study and control groups were 1.90.7 and 1.30.4 respectively (P<0.001). Mean serum LH was 63.3 and 4.42 respectively (p=0.003). No significant differences between the two groups regarding means of FSH, TSH, Progesterone, 17-OH- progesterone, testosterone and estradiol were observed. In the study group the mean of BMI was significantly higher than in the control group (25.52.9 vs 22.61.7, p<0.001).

    Conclusion

    Recurrent spontaneous abortion is related to increased secretion of LH, prolactin and androstenedione in the follicular phase and BMI.

  • E. Ainy, A. Mirsaeed Ghazi, P. Mirmiran, M. Mirbolooki, F. Azizi Page 45
    Introduction
    Calcium and vitamin D play major roles in calcium homeostasis and skeletal development, especially during pregnancy. This study was conducted to determine serum constituents related to calcium metabolism of pregnant women as compared to non-pregnant ones.
    Material And Methods
    In a cross sectional study, 48 pregnant women from 5 prenatal care centers, and 66 non-pregnant women randomly selected from the Tehran Lipid and Glucose Study population were enrolled in the study. A questionnaire was used to obtain demographic information for both groups. Venous blood samples were taken to measure serum calcium, phosphorus, magnesium, alkaline phosphatase, albumin, parathyroid hormones, 25-OH vitamin D and serum osteocalcin levels. The repeated measure procedure and Dunnett test were used for statistical analysis. Data were adjusted for age in both case and control groups.
    Results
    Significant differences were found in the mean serum levels of albumin, osteocalcin and alkaline phosphatase between three trimesters of pregnancy (P<0.001). These differences were also significant in comparison to the control group. The mean values of albumin were 4.8±0.3, 4.3±0.3, 4.4±0.4, and 5.0±2 in the first, second and third trimesters and the control group respectively. These values for osteocalcin were 12.7±8.5, 8.1±6.7, 5.6±5.0 and 15.3±9.4 respectively and those for alkaline phosphatase were 115±38, 125±37, 174±61 and 137±42 respectively. In the first trimester alkaline phosphatase and 25-OH vitamin D decreased and albumin, parathyroid hormone and osteocalcin increased. In the first trimester 20% and 40% had vitamin D<10 ng/ml and <20 ng/ml respectively.
    Conclusion
    Significant changes in albumin, parathyroid hormone, osteocalcin and alkaline phosphatase are observed in pregnant women throughout pregnancy. Vitamin D decreases in the first trimester and 20% have vitamin D deficiency.
  • Mir Saeed Ghazi, J. Mofid, Mt Salehiyan, B. Jafari, Kh Zaree, F. Rahimi, P. Arbab, M. Nafarabadi, M. Hedayati Page 53
    Introduction
    Adrenocortical tumors (ACT) are rare in children and few reports regarding this can be found in Iranian Medical literature.
    Material And Methods
    In this paper we present the clinical and laboratory data of 6 children with ACT who were referred either to the office of one of the authors (MSG), or to the Department of Endocrinology at Taleghani General Hospital and underwent operations there. In order to shed lighter on the secretory behavior of the tumors, a blood sample was drawn during surgery from the adrenal vein of the affected site and the hormonal values were compared with the constituents of samples drawn simultaneously from the peripheral vein. Patients were 2 boys and 4 girls.
    Results
    5 patients presented with virilizing manifestations including hirsutism, acne, muscle growth, clitoromegaly or increased penile size. One patient presented with acute psychosis and massive gynecomastia. 3 patients had been diagnosed as cases of congenital adrenal hyperplasia (CAH) and were under treatment with corticosteroids. In 3 patients despite hypercortisolism having been proved, the patients didn’t have any symptoms or signs of Cushing’s syndrome. Serum testosterone and Dehydroepiandrosterone Sulfate (DHEA-S) were 276-695 ng/dl and 256-1790 μg/dl respectively in those who presented with virilization. In 3 patients with hypercortisolism, levels of 24-hour urinary free cortisol after dexamethasone were 31-154 μg. Hormonal evaluation of the adrenal vein revealed that testosterone, DHEA-S, estradiol, 17 OH progesterone and cortisol were directly released from the tumor and peripheral interconversion had a limited, if any role in the serum level of steroids. Ultrasound and CT Scan easily demonstrated tumors in the affected adrenal gland. Surgery was uneventful in all cases. The tumors weighed 36-103 gram. During the follow-up period, which was 3 months to 11 years (mean 5 years), no relapse was found.
    Conclusion
    According to the results, ACT should be kept in mind in the differential diagnosis of all children and adolescents presenting with isosexual or heterosexual precocious puberty. Surgery is the treatment of choice and tumors weighing 100 gr or less have a favorable prognosis.