فهرست مطالب

گزیده ای از تازه های پزشکی (جراحی عمومی و تخصصی) - سال نهم شماره 3 (پیاپی 51، امرداد 1386)

دو ماهنامه گزیده ای از تازه های پزشکی (جراحی عمومی و تخصصی)
سال نهم شماره 3 (پیاپی 51، امرداد 1386)

  • 142 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1386/06/20
  • تعداد عناوین: 19
|
  • تاثیر الکل بر مقیاس کومای گلاسگو در بیماران مبتلا به آسیب سر
    صفحه 277
    این طور تصور می شود که مصرف الکل در یبماران مبتلا به آسیب سر باعث کاهش در مقیاس کومای گلاسگو می گردد و این پدیده سبب تاخیر درانجام مداخلات تشخیصی و درمانی ضروری در این گروه از بیماران می شود. پژوهشگران در این مقاله با مطالعه کاملا وسیع یافته متفاوتی را ارائه نموده اند.
  • مصرف روزانه مکمل های خوراکی ویتامین D و کلسیم به منظور پیشگیری از هیپوکلسمی به دنبال خارج کردن کامل غده تیروئید
    صفحه 284
    نویسندگان مقاله با بررسی خود این طور نتیجه گرفته اند که تجویز کلسیم و ویتامین D پس از تیروئید کتومی توتال عارضه هیپوکلسمی را به طور معنی داری کاهش می دهد.
  • مقایسه اسپری موضعی فیبرین و اسید ترانگزامیک از نظر میزان خون از دست رفته متعاقب عمل جایگزینی کامل زانو
    صفحه 289
    در یک کارآزمایی تصادفی شده و شاهددار, تاثیر استفاده از اسپری موضعی فیبرین و تزریق داخل وریدی اسید ترانگزامیک به منظور جلوگیری از خونریزی پس از عمل تعویض کامل مفصل زانو در دو گروه مشابه از بیماران مورد بررسی قرار گرفته است.
  • اولویت بندی و پیامد بیماران دچار ترومای نافذ مدیاستن
    صفحه 294
    در یک مطالعه گذشته نگر در بیماران دچار ترومای نافذ مدیاستن, استفاده از اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک و سی تی آنژیوگرافی مارپیچی و ارزش آن در تشخیص شدت ضایعه مورد بررسی قرار گرفته است.
  • نوعی درمان بسیار موثر به منظور جلوگیری از دژنراسیون ماکولا ناشی از پیدایش عروق جدید
    صفحه 301
    موفقیت های چشمگیر علم پزشکی در زمینه مقابله با بیماری های کشنده و مراقبت از بیماران موجب افزایش امید به زندگی و بالا رفتن سن افراد در جوامع بشری شده که این مسئله خود منجر به قرار گرفتن افراد در معرض بیماری ها و اختلالات جدید می شود. در این مقاله بیماری دژنراسیون ماکولا وابسته به سن که معمولا در یک سوم افراد بالای 75 سال رخ می دهد و ممکن است به کوری بیمار بیانجامد از همه جوانب مورد بررسی قرار گرفته است.
  • ارتباط بین جراح و متخصص مراقبت های ویژه در بخش مراقبت های ویژه جراحی
    صفحه 304
    واحد مراقبت های ویژه جراحی در برخی از بیمارستان ها تحت نظر متخصصان مراقبت های ویژه بوده و در بعضی مراکز درمانی دیگر مسئولیت مراقبت و درمان بیماران بر عهده جراح است. در تعدادی از بیمارستان ها این واحد با همکاری مشترک جراح و متخصص مراقبت های ویژه اداره می شود. در این مقاله مشکلات و اختلاف نظرهای موجود بین همکاران فوق در رابطه با مراقبت از بیماران بستری در واحد مراقبت های ویژه مورد توجه و بحث قرار گرفته و راه حل مناسب پیشنهاد شده است.
  • میزان مرگ و میر متعاقب جراحی سرطان پستان در زنان: معیارهای استانداردهای مراقبتی
    صفحه 308
    در یک مطالعه چند مرکزی مورتالیتی و موربیدیتی در 30 روز نخست پس از عمل سرطان پستان مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده است که برداشتن پستان توام با عارضه بیشتری بوده است. اگرچه مرگ پس از عمل جراحی پستان فوق العاده نادر می باشد ولی عوارضی همچون عفونت زخم بررسی و نتیجه گزارش شده است.
  • بارداری پس از ایجاد انسداد در شریان رحمی به منظور درمان لیومیوما: بررسی 56 مورد بارداری به ترم رسیده
    صفحه 316
    یکی از درمان های لیومیوما انسداد شریان رحمی با تزریق پلی وینیل الکل بوده که در حال حاضر نتایج آن مورد بررسی می باشد. آمار نشان می دهد که این روش در مقایسه با جراحی به مراتب میزان حاملگی را افزایش می دهد. این مطالعه موضوع را به طور مبسوط مورد بحث قرارداده است.
  • آینه های حین خواب با توانایی به خطر انداختن جان بیمار بدون ارزیابی مداخله ای تشخیص داده نمی شوند
    صفحه 323
    آپنه انسدادی یک عارضه بسیار آزار دهنده در جریان جراحی برای چاقی مفرط است. این عارضه به صورت قابل توجهی کمتر از میزان واقعی تشخیص داده می شود بنابراین توجه به آن وانجام آزمون های لازم جهت تشخیص آن برای تمامی بیماران توصیه می شود.
  • عوارض بیماری زخم پپتیک در کودکان و نوجوانان: انجام عم جراحی با استفاده از روش هایی با حداقل میزان مداخله
    صفحه 329
    عوارض حاصل از بیماری زخم پپتیک در کودکان می تواند با مرگ و میر قابل توجهی همراه باشد. در این مطالعه 132 کودک در محدوده سنی 6 تا 17 سال از نظر خونریزی و سوراخ شدگی زخم, استفاده زودهنگام از اندوسکوپی چه از نظر تشخیصی و چه از نظر درمانی, استفاده از داروهای مهارکننده پمپ پروتون, درگیری با هلیکوباکتر پیلوری و به طور کلی سیر بیماری مورد بررسی قرار گرفته و ضمن بحث نتیجه گیری شده است.
  • درمان کمکی سیستمیک برای سرطان پستان قابل جراحی
    صفحه 332
    سرطان پستان علت عمده مرگ ناشی از سرطان در زنان انگلستان و ولز می باشد. استفاده از درمان کمکی میزان عود و مرگ بیماران را در مراحل اولیه و پیشرفته بیماری کاهش داده است. شیمی درمانی و هورمون درمانی در چند دهه گذشته تغییرات چشمگیری کرده. در این بررسی مروری نکات بارز درمان های کمکی در سرطان های زودرس و دیررس پستان مورد مطالعه قرار گرفته است.
  • درمان جراحی دیورتیکول های علامت دار دنودنوم
    صفحه 339
    دیورتیکول های دئودنوم شایع بوده و با افزایش سن شیوع آن بیشتر می شود اغلب بدون علامت می باشند و درمان خاصی را لازم ندارند. مهمترین عوارضی که منجر به لزوم عمل جراحی می شوند عبارتند از: سوراخ شدن, خونریزی, درد غیر قابل مهار, انسداد مجاری صفراوی یا پانکراسی, انسداد گوارشی, استئاتوره یا فیستول. اعمال جراحی شامل دیورتیکولکتومی, رزکسیون دئودنوم و برگرداندن دیورتیکول به داخل دئودنوم می باشد.
  • هرنیوتومی اینگوینال از طریق لاپاراسکوپی در اکستروفی مثانه: آیا این روش راه حلی جدید برای این مشکل قدیمی است
    صفحه 345
    ترمیم فتق اینگوینال در نوزادان و کودکان مبتلا به اکستروفی مثانه به روش جراحی باز یکی از مشکلات جراحی اطفال می باشد و با میزان عود بالایی همراه است. در این مقاله ترمیم این نوع فتق از طریق لاپاراسکوپی مورد توجه قرار گرفته و نتیجه گزارش شده است.
  • اختلالات گوارشی نیازمند جراحی در طی دوران بارداری
    صفحه 349
    خانم های باردار دچار ناراحتی های دستگاه گوارش که نیاز به جراحی دارند با توجه به مهم بودن مسئله محتاج جراحی آزموده و باتجربه می باشند. سلامت مادر همواره بایستی مقدم بر هر مسئله دیگری باشد زیرا معمولا ناراحتی مادر باعث ناراحتی جنین می شود.
  • پیشگیری و درمان نشت مایع مغزی - نخاعی پس از برداشتن تومور اکوستیک از راه لابیرنت
    صفحه 361
    میزان بروز نشت میاع مغزی- نخاعی پس از عمل جراحی تومورهای آکوستیک با استفاده از مش تیتانیوم با متدهای دیگر جراحی مقایسه و نتیجه گزارش شده است.
  • کاهش میزان بروز متاستازهای دوردست و مرگ در 1072 بیمار مبتلا به سرطان پستان با سابقه دریافت درمان جایگزین هورمونی
    صفحه 366
    استفاده از استروژن در خانم ها به منظور جلوگیری از عوارض دوران یائسگی بسیار معمول است. اگرچه گفته می شود که HRT با افزایش خطر بروز سرطان پستان مرتبط می باشد, اما تاثیر آن در پیش آگهی این بیماری به طور مشخص مطرح نشده است. در این مطالعه تعداد 1072 بیمار در محدوده سنی 45 تا 70 سال مبتلا به سرطان پستان از نظر میزان بروز متاستازهای دور دست مورد بررسی قرار گرفته و این مسئله که استفاده از درمان جایگزین هورمونی پیش از تشخیص سرطان پستان چه اثری در آینده این بیماری در این خانم ها دارد و ایا می تواند در روند ایجاد متاستاز موثر...
  • انسداد ناشی از چسبندگی روده کوچک پس از جراحی: میزان بروز و عوامل خطر ساز عود پس از درمان جراحی
    صفحه 376
    چسبندگی های پس از اعمال جراحی شکم به صورت چسبندگی روده ها به همدیگر یا ایجاد باند که علت اصلی انسداد روده بعد از اعمال جراحی می باشد از دیرباز یکی از مشکلات جراحان بوده است. عوامل خطر ساز موجود برای ایجاد این مشکل به صورت گذشته نگر مورد بررسی و گزارش شده است اما تاکنون به صورت آینده نگر مورد ارزیابی قرار نگرفته اند. در این بررسی این مشکل در 286 بیمار از نظر سن, خصوصیات اجتماعی, تعداد و محل جراحی قبلی, عمل جراحی از نظر رفع مشکل چسبندگی و انسداد روده زمان بین عمل جراحی اولیه و ایجاد مشکل انسدادی نوع عمل جراحی...
  • توافق بین انجمنی برای درمان بیماری شریان محیطی
    صفحه 386
    درمان ضایعات شریان های محیطی با توجه به محل و راه های درمان از دیرباز مورد توجه و بحث بوده است. در سال 2000 در یک توافق نظر جمعی راهنمای درمان برای این منظور تنظیم گردید که بیماری از نظر اپیدمیولوژی میزان بروز عوامل خطرساز اثر مصرف سیگار, دیابت, سن, جنس, میزان لیپوپروتئین های خون و ارتباط آن با ضایعات کرونر, شریان کلیوی و شریان کاروتید مورد توجه قرار گرفته و بحث کاملی ارائه شده است.
  • رفلاکس معده به مری
    صفحه 405
    رفلاکس معده به مری یک مشکل فراگیر در اطفال می باشد. علائم بیماری برحسب سن و وضعیت جسمی اطفال کاملا متغیر است. در این مقاله مروری تعریف, علائم, مکانیسم ایجاد بیماری, تشخیص افتراقی, مشکل بررسی بیماران, کمک های پاراکلینیک به تشخیص, نقش اندوسکوپی,عوارض بیماری و بالاخره درمان به طور کامل بررسی شده است.