فهرست مطالب

مجله طب نظامی
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 11، بهار 1382)

  • تاریخ انتشار: 1382/04/20
  • تعداد عناوین: 11
|
  • سید رضاسعیدیان، کریم علیزاده صفحه 1
    جانبازان نخاعی ناشی از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به عوارض گوناگونی مبتلا شده اند. پس از اجرای اقدامات بهداشتی و درمانی اولیه درجهت ایجاد ثبات و حفظ جان بیمار، این عزیزان در معرض ابتلا به عوارض ثانویه ای هستند. لذا در کنار تیم درمانی و پرستاری، گروه توان بخشی جهت کنترل این عوارض باید مداخله نماید. تلاش های توان بخشی به منظور رسانیدن بیمار به حداکثر توانایی عملکردی می باشد که نه تنها به فرد مبتلا بلکه به خانواده و مراقبت کنندگان از بیمار باید آموزش های لازم داده شود. نکته مهم آن است که به منظور توان بخشی هر جانباز براساس توانایی های بالقوه برنامه هایی تدوین گردد تا از طولانی شدن برنامه های توان بخشی و تلاش های غیرضروری برای رسیدن به اهداف غیرقابل دسترسی و زائد جلوگیری شود. این برنامه ها ابتدا در محیط ها و مراکز حمایت شده ای آموزش داده می شوند تا بیمار حداکثر تطابق را باشرایط شخصی و محیط زندگی به دست آورد.
    عدم تحرک، که به دنبال هر بیماری به وجود می آید، عوارضی را به همراه دارد. در مبتلایان به ضایعه نخاعی علاوه بر ناتوانی اولیه که دراثر صدمه مستقیم ایجاد می گردد، در قسمت های زیر ضایعه فرد را به عوارض ثانوی مبتلا نموده تا حدی که توان بخشی را مشکل و گاه مختل می نماید. از این رو، از دیدگاه توان بخشی باید با آنان برخورد مناسب و جدی نمود.
    تحقیق حاضر به بررسی شیوع زخم های فشاری، سنگ ها و عفونت های ادراری، اسپاسم عضلانی و خشکی مفاصل، استخوان سازی نابه جا و پوکی استخوان در سی و پنج جانباز نخاعی قابل دسترسی در استان خوزستان پرداخته است، براساس نتایج به دست آمده 3 نفراز جانبازان دچار زخم های فشاری، 3 نفر سنگ ادراری و 21 نفر سابقه عفونت های ادراری که تحت درمان بوده اند را داشته اند. 17 جانباز دچار اسپاستیسیته همراه با لرزش و عدم ثبات نسبی دراطراف مفصل زانو و عضله چهار سر همسترینگ و ساق پا بودند. 25 نفر در اطراف مفصل مچ پا محدودیت حرکتی داشتند. سی نفر از جانبازان دچار استئوپروز در سر استخوان لگن و ده نفر در مهره های لومبو ساکرال بودند. پس از بررسی شیوع، محققین آموزش های اولیه توان بخشی را پیشنهاد نموده تا با آموزش به خانواده و مراقبت کنندگان آنها، شیوع عوارض ثانویه را کم نمایند.
    کلیدواژگان: ضایعه نخاعی، توان بخشی، عدم تحرک
  • طاهره طولابی، ماندانا ساکی، افشین قنبری صفحه 7
    ضایعات نخاعی تقریبا 10 درصد از آسیب های وارد برسیستم عصبی را تشکیل داده و از اختلالات مزمنی هستند که اغلب نتایجی ویرانگر و طویل المدت برای فرد به همراه دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین عوارض جسمانی ناشی از حوادث نخاعی در جانبازان استان لرستان در سال 1377 انجام گرفت. اطلاعات مربوط به وضعیت جسمی ازطریق چک لیست به وسیله معاینه بالینی و انجام تست های آزمایشگاهی و پاراکلینیک و اطلاعات مربوط به مشخصات فردی به وسیله پرسشنامه توسط پزشک تیم سیار جمع آوری شد. نتایج نشان داد که واحدهای مورد پژوهش 65% مشکلات ادراری، 5/57% مشکلات تناسلی، 5/27% زخم بستر، 5/82% درد عضلانی، 75% اسپاسم عضلانی، 45% انحراف ستون فقرات، 85% محدودیت حرکت مفاصل، 5/87% آتروفی عضلانی، 80% مشکلات گوارشی، 5/37% یبوست، 5/72% نفخ شکم، 5% بی اشتهایی، 5/27% سوزش سردل داشتند. 5/87% به کمک ویلچر و 5/12% با عصا راه می روند. دراین پژوهش متغیرهای دیگری مانند سن، جنس، شغل، هموگلوبین، هماتوکریت، قندخون، تری گلیسیرید، کلسترول، کراتینین و عفونت ادراری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج کاربردی این گونه پژوهش ها می تواند ما را درتعیین و تشخیص انواع اختلالات جانبازان قطع نخاعی، یاری دهد و نیز این امکان را فراهم می سازد که با توجه به نیازهای آنها خدمات مناسب تری ارایه و در برنامه ریزی های پیشگیری، آموزشی، درمانی و توان بخشی بادقت بیشتری عمل گردد.
    کلیدواژگان: جانبازان قطع نخاعی، عوارض جسمانی، ضایعات نخاعی
  • سیدمسعود خاتمی، محمدحسین کلانترمعتمدی، حسنعلی محبی، پیام طریقی، غلامرضا فرزانگان، یدا& رضایی، هومن بخشنده، مجید شکیبا، امیر جلالی صفحه 13
    درکشورهای درحال توسعه، تروما اولین علت مرگ و میر جوانان است. همچنین مهمترین علت از کارافتادگی و صدمات اقتصادی وابسته به سلامت در بیشتر این کشورها محسوب می شود.
    این مطالعه با هدف بررسی بیماران ترومایی بستری شده در بیمارستان بقیه الله «عج» از دیدگاه اپیدمیولوژی طراحی شده است تا با مشخص کردن گروه های درمعرض خطر و مکانیسم های شایع تروما، زمینه های لازم برای ارتقاء کیفیت مراقبت از بیماران ترومایی را فراهم سازد.
    در این تحقیق آینده نگر 1393 بیمار ترومایی بستری شده با استفاده از پرسشنامه ای که شامل کلیه اطلاعات دموگرافیک و اطلاعات مربوط به حادثه و نیز اقدامات تشخیصی و درمانی بود، مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که مردان جوان بیشترین گروه در معرض خطر را تشکیل می دهند. از لحاظ مکانیسم تروما، تصادفات رانندگی با 37 % و سقوط با 35 % موارد، شایع ترین مکانیسم های تروما به حساب آمدند و پس از آنها بریدگی، اصابت اجسام غیرنافذ و آسیب ناشی از گلوله قرار داشتند.
    درتصادفات رانندگی، موتورسواران، سرنشینان اتومبیل و عابران به ترتیب با 1/42 %، 1/28 % و 6/25 % بخش اعظم قربانیان تروما را شامل شدند. از نظر تقسیم بندی شدت آسیب، 6/75% از بیماران دچار آسیب خفیف، 2/18% دچار آسیب متوسط و 2/6% بقیه دچار آسیب شدید شده بودند. ارتقای مراقبت های بیمارستانی در کنار بهبود برنامه های پیشگیری و مراقبت های پیش بیمارستانی با تاکید بر ثبت اطلاعات بیماران ترومایی از ابتدای بروز حادثه، از اولویت های مهم مواجه با تروما است.
    کلیدواژگان: تروما، اپیدمیولوژی، درجه شدت آسیب، حوادث
  • صدیقه میرهاشمی، علی صدری ارحامی، علی اصغر نویدی، عبدالرضا دلاوری صفحه 21
    عملیات والفجر 4 درسال 1362 در دو محور در شمال غرب کشور در منطقه ای کوهستانی با شرکت نیروهای رزمنده سپاه و همکاری ارتش جمهوری اسلامی برگزار گردید. دراین مقاله واحد بهداشت در بخش های مواد غذایی، بهداشت محیط، آموزش بهداشت، بهداشت روانی و بهداشت پیشگیری درقبل و حین و بعد از عملیات ازنظر نقاط ضعف و قوت مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت پیشنهاداتی جهت بهینه سازی وضعیت بهداشتی نیروها درعملیات ها ارایه شده است.
    کلیدواژگان: عملیات والفجر4، واحد بهداشت، آموزش بهداشت، بهداشت مواد غذایی، بهداشت محیط
  • علی اکبر کریمی زارچی، عباس محمودزاده پورناک، هادی وطنی، شهناز شیربازو صفحه 27
    آنتوموباهیستولیتیکا عامل اتیولوژیکی آمیبیازیس بوده و حدود 500 میلیون نفر دردنیا آلوده به این انگل می باشند. بیش از 80% از مبتلایان هیچ گونه علامتی از خود نشان نمی دهند. سالانه 75000 تا 100000 نفر دراثر آمیبیاز می میرند. بعد از مالاریا و شیستوزومیاز، سومین عامل انگلی کشنده دردنیا می باشد. دراین تحقیق میزان شیوع بیماری آمیبیاز روده ای و تاثیر فاکتورهای سن وجنس درنواحی مرزی شهرستان سرخس با کشورهای همسایه مورد مطالعه قرار گرفته است.
    سه روستا ازشهرستان سرخس دریک مطالعه مقطعی مورد بررسی قرار گرفتند.250 نفر مورد مصاحبه و برای تشخیص آمیبیاز روده ای، نمونه های مدفوع با فرمالین ثابت و به آزمایشگاه ارسال گردید.
    250 نمونه مدفوع، 100 نمونه مربوط به روستای با موقعیت دشت، 88 نمونه مربوط به روستای دامنه و62 نمونه مربوط به روستای کوهپایه می باشد. درحین انجام مطالعه هیچ مورد آمیبیاز حاد مشاهده نگردید. ازبین نمونه های مورد پژوهش تنها 18 مورد ازنظر وجود کیست مثبت تشخیص داده شد. میزان شیوع 72 درهزار تعیین گردید. به دلیل این که موارد مثبت کیست تنها درروستای با موقعیت دشت مشاهده گردید، میزان شیوع بیماری دراین روستا 18 درصد تخمین زده می شود. نسبت کیست مثبت درجنس مذکر 9/11درصد و درجنس مونث 4/22 درصد برآورد گردید. تفاوت نسبت کیست مثبت دردو جنس ازنظر آماری معنی دار نیست P<0.05) (بیشترین نسبت کیست مثبت در گروه سنی 5 تا 9 سال مشاهده گردید. میانگین سن درافراد کیست مثبت 7/22 سال(انحراف معیار=3/17سال) و درافراد کیست منفی 1/ 24سال(انحراف معیار=1/28سال) بود. تفاوت میانگین سن دردو گروه ازنظر آماری معنی دار نیست (P<0.05). درایران میزان شیوع آمیبیاز درشهرها حدود 6 تا 8 درصد و درروستاها آلودگی را از 5 درصد تا بیش از 30 درصد اعلام نموده اند. دراین مطالعه ازبین نمونه های مورد پژوهش تنها 18 مورد ازنظر وجود کیست، مثبت تشخیص داده شد. لذا میزان شیوع 18 درصد تعیین گردید، براساس این مطالعه می توان اذعان نمود، انسان درهر سنی به این بیماری مبتلا می شود، بنابراین کنترل و نظارت بر شیوع بیماری ضروری است. درنتیجه جهت کنترل بیماری، لازم است منابعی نظیر آب آشامیدنی و غیره که مربوط به عموم مردم می باشد مورد توجه جدی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: آمیبیاز روده ای، میزان شیوع، مطالعه مقطعی، سرخس
  • مسعود سیرتی نیر، مرتضی خاقانی زاده صفحه 33
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی می باشد که هدف آن بررسی رابطه میان استرس و کارآیی مدیران پرستاری شاغل در بیمارستان های تابعه دانشگاه های علوم پزشکی بقیه ا... (عج) و ارتش است. دراین پژوهش 90 نفر از سرپرستاران از طریق سرشماری شرکت نمودند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات عمومی و آزمون های ارزیابی متغیرهای استرس زای روانی، فرم های ارزیابی کارآیی مدیران و مقیاس نمره گذاری لیکرت بود.
    برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. دراین بررسی 8/38% مدیران پرستاری دارای استرس خفیف 6/35% استرس متوسط و 6/25% آنان دچار استرس شدید بودند. همچنین 7% از مدیران پرستاری کارآیی درحد خیلی کم، 7/9% آنان کارآیی درحد کم، 7/27% کارآیی متوسط، 32% کارآیی درحد زیاد، 6/23% کارآیی خیلی زیاد داشتند. میان استرس و کارآیی سرپرستاران رابطه آماری معنی داری وجود داشت (001/0 = p). همچنین، بین شدت استرس و میزان کارآیی سرپرستاران رابطه معنی داری وجود داشت (01/0 = P). براساس آزمون آماری انجام شده بین فشار روانی و گذراندن آموزش دوره مدیریت رابطه معنی داری وجود داشت (03/0 = P). بین مدیران پرستاری بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی سپاه و ارتش از حیث استرس و کارآیی تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت. براساس نتایج حاصل از این پژوهش می توان با ازبین بردن زمینه های استرسی کارآیی مدیران پرستاری را افزایش داد.
    کلیدواژگان: سرپرستار، استرس، کارآیی، مدیر پرستاری
  • غلامعلی قربانی، علی مهرابی توانا، سید حمیدپرهیزگار صفحه 39
    تیفوئید یک مشکل مهم بهداشتی می باشد که سالانه 23 12 میلیون نفر را در دنیا گرفتار می کند. در کشورهای اندمیک انسیدانس بیماری در اطفال زیادتر است و گاهی اپیدمی آن در بزرگسالان باعث مرگ و میر می شود. تیفوئید در ایران اندمیک بوده و باعث اپیدمی هایی می شود. هدف این مطالعه بررسی اپیدمی تیفوئید در یک واحد نظامی در استان های غرب کشور در تابستان سال 1380 است که به صورت گذشته نگر با مراجعه به پرونده های موجود بیماران مبتلا به تیفوئید انجام گرفته است. نتایج حاصل از این مطالعه عبارت است از، کل افراد مورد بررسی 54 نفر بوده که همگی مرد و سن بین 21 19 سال داشتند. در 39 نفر(2/72 %) تشخیص بیماری کلینیکی و 2 نفر(7/3%) با جدا کردن سالمونلاتیفی و 13 نفر(34%) تشخیص بیماری توسط سرولوژی و تست ویدال بوده است. تمام افراد تحت درمان با دو داروی سفتریاکسون Bid / gr 1 و سیپروفلوکساسین Bid / 500 mg قرار گرفتند. تنها در 2 مورد(7/3%) تست آنتی بیوگرام انجام شده که حساس به آنتی بیوتیک های معمول مثل کلرامفنیکل، آموکسی سیلین، کوتریموکسازول بودند. 6 نفر(1/11%) به علت حال عمومی بد و احتمال DIC به مرکز مجهزتر اعزام شدند و 2 نفر(7/3%) به علت پارگی روده دچار پریتونیت و تحت عمل جراحی قرار گرفته و 1 نفر(8/1%) نیز فوت نموده است. ازنظر منشاء آلودگی آب آشامیدنی تمام موارد از چاه بوده که توزیع آب در 40 نفر(74%) توسط تانکر و 14 نفر(9/25%) به صورت لوله کشی بوده است. براساس یافته های این تحقیق توصیه می شود، کنترل اپیدمی باید با مدیریت کامل انجام شود و تشخیص سریع و درمان بیماری باید دقیق و با ارزان ترین داروها انجام شود. یافتن منشاء اپیدمی باید مشخص و برطرف شود. در تحرکات نظامی باید آب آشامیدنی و کلرینه شده جهت نیروهای نظامی پیش بینی و تهیه گردد تا از بروز موارد مشابه جلوگیری شود.
    کلیدواژگان: تب تیفوئید، اپیدمی، نظامیان
  • مهرداد معمارزاده، حسین ابدالی، مصطفی امینی، غلامعلی حسین زاده صفحه 43
    با توجه به کاربرد سلاح های بیولوژیک در صحنه های جنگ و بروز بیماری های نو پدید عفونی در بسیاری از موارد با بیماری هایی روبرو خواهیم شد که پاتوژن آنها مشخص نبوده و پرسنل نظامی و مردم در مقابل آنها واکسینه نشده اند و به طور کلی برنامه درمانی خاصی جهت آنها قبلا معرفی نشده و کادرهای معمول پزشکی نسبت به آن بیگانه هستند. در بسیاری ازموارد جهت بررسی دقیق تر و انجام اقدامات تشخیصی و درمانی لازم است، که تعدادی از بیماران به مراکز درمانی و تحقیقاتی منتقل شوند و باتوجه به وخامت حال بیماران اکثرا از وسیله نقلیه هوایی استفاده گردد. درصورت عدم رعایت اصول ایمنی بیولوژیک و رعایت دستورالعمل های خاص ممکن است، درحین انتقال این بیماران گروه پروازی، کادرهای پزشکی همراه بیمار، پرسنل فرودگاهی و زمینی در مبداء و حتی پرسنل غیرنظامی در اطراف مراکز تحقیقاتی دچار آلودگی شوند.
    در این مقاله ابتدا ضمن معرفی مواردی که نیاز به ایزولاسیون خاص دارند. تیم های واکنش سریع جهت برخورد با این حوادث معرفی می گردند. اعضای این تیم ضمن آموزش کلیه نکات ایمنی بیولوژیک، انجام مراقبت های لازم درحین پرواز و جابجایی بیماران را آموخته و اجرا می نمایند. درادامه مسایل خاص انتقال و جابه جایی این مصدومین جهت جلوگیری از آلودگی کابین هواپیما و کادر پرواز معرفی شده و درپایان به چگونگی رفع آلودگی احتمالی کابین هواپیما توصیه هایی صورت می گیرد.
    کلیدواژگان: انتقال هوایی، مصدومین بیولوژیک، تیم اختصاصی پزشکی هوایی
  • عباس عزیزی صفحه 47
    پس ازیک حمله هسته ای یاحادثه مشابه آن، مواد رادیواکتیو در محیط پخش شده و باعث آلودگی می گردد. این آلوگی وارد هوا، آب، خاک و نیز گیاهان و جانوران می شود. انسان به عنوان مهمترین جزء محیط هم از طریق محیط فیزیکی اطراف و هم از طریق منابع گیاهی وجانوری آلوده درمعرض آلودگی رادیواکتیو پخش شده در محیط می باشد و تحت تاثیر سمیت شیمیایی و نیز سمیت تشعشعی این مواد قرار می گیرد.
    دراین میان گیاهان به عنوان منبع اصلی پایه غذایی انسان که به صورت مستقیم پردازش شده، و یا با واسطه مورد استفاده قرار می گیرند، دارای اهمیت ویژه ای می باشند. بنابراین، بررسی آلودگی رادیواکتیو قابل جذب در محیط گیاهی، رادیونوکلئیدهای مهم جذبی، کمیت وکیفیت جذب آنها درگیاهان مختلف، پارامترهای مؤثر در جذب، تجمع رادیونوکلئیدی درگیاه، سرعت و نحوه انتقال آلودگی به جانوران، انتقال آلودگی به محصولات دامی، انتقال آلودگی به انسان به ویژه از طریق محصولات غذایی گیاهی، از جمله مواردی هستند که قابل توجه می باشند.
    شناخت کمی وکیفی این موارد در مجموع، به مردم به طور اعم و به ارگان ها و سازمان های مسئول وتصمیم گیرنده به طور اخص، این توانایی را می دهد که درجریان یک جنگ هسته ای، استراتژی خود را درقبال منابع گیاهی مختلف که تاثیر زیادی درابعاد مختلف زندگی انسان دارند، تعیین کنند و در کوتاه مدت و بلند مدت نحوه استفاده از این منابع را مشخص نمایند.
    کلیدواژگان: حمله هسته ای، رادیونوکلئید، آلودگی رادیواکتیو، آلودگی گیاهی
  • وحیده غبیشاوی، محسن فروغی زاده صفحه 57
    چنانچه حوادث هسته ای ازطریق جنگ های هسته ای، انفجار درمراکز و نیروگاه ها و نشت اتفاقی عوامل هسته ای رخ دهد، عده زیادی ازمردم و یا پرسنل شاغل درآن مراکز آلوده خواهند شد. لذا، دراین هنگام مهمترین اقدامات در وهله نخست نجات مصدومین حادثه و پس از آن رفع آلودگی افراد درگیر می باشد. آلودگی خارجی بدن شامل: پوست، منافذ بدن، یعنی، چشم، گوش، بینی، دهان، مو و ناخن ها می باشد. مهمترین واکنش پوست نسبت به دوزهای مختلف اشعه شامل: اریتم و سرخ شدگی زودگذر، دگرگونی ساختمانی خطوط پوست و محو اثر انگشت، کشته شدن سلول های زاینده پوست، پوسته پوسته شدن، خشکی و درنهایت زخم و نکروز می باشد.
    شستشو و پاک کردن موضعی پوست در حوادث هسته ای کافی است و در پوست جراحت دیده باید با پوشش های ضدآب منطقه آلوده، را پوشاند. به طور کلی منطقه آلوده شده پوست را باید به صورت ملایم با برس نرم و آب گرم و دترژانت ها به سمت مرکز منطقه آلوده برای کاهش توزیع آلودگی تمیز نمود. استفاده از اسکراب(مواد ضدعفونی کننده و سایشی مثل نوار چسب های مخصوص رفع آلودگی) و محلول های خاص می تواند به لایه شاخی آسیب رسانده و این سد مهم پوستی را از بین ببرد. لذا، تنها شتشو با آب ولرم توصیه شده است.
    کلیدواژگان: رفع آلودگی، حوادث هسته ای، آلودگی خارجی بدن
  • محمدرضا عباسی صفحه 69
    محافظت پرتوی به دو طریق فیزیکی و شیمیایی یا ترکیبی از آن دو صورت می گیرد. محافظت فیزیکی بافت زنده از اثرات سوء پرتو با Fractionation و Shielding صورت می پذیرد که هردو در مورد سوانح پرتوی، به خصوص در نیروهای رزمنده درحال رزم امکان پذیرنیست. درواقع محافظت شیمیایی از اثرات سوء پرتو به وسیله ترکیباتی صورت می گیرد که عمدتا ازطریق چند مکانیسم این کار را انجام می دهند. مهمترین این مکانیسم ها پاکسازی رادیکال های آزادی است که دراثر برخورد پرتو با مولکول های حیاتی سلول های زنده و از جمله آب، ایجاد می شوند. آنتی اکسیدان ها و آمینوتیول ها عمده اثر محافظتی خود را با این مکانیسم به جا می گذارند. القای شوک بیوشیمیایی، القای هیپوکسی، اهدای اتم هیدورژن از جمله دیگر مکانیسم هایی هستند که محافظت کننده هایی مثل ایمونو مدولاتورها از آن استفاده می کنند. لذا، باتوجه به مطالعات بسیار زیادی که در زمینه داروهای محافظ پرتو انجام شده است. تعدادی ازجدیدترین و کامل ترین منابع اعم از کتاب و مقالات معتبر برای تهیه این مقاله جمع آوری و با مطالعه آنها تعدادی از بهترین محافظ های پرتو به همراه کاربرد و مکانیسم عمل آنها معرفی شده است. همچنین چشم اندازها وضرورت های آینده محافظت پرتوی نیروهای مسلح بحث و بررسی شده اند. با آن که کاربرد یک داروی خاص به تنهایی برای محافظت پرتوی در فرد درحال رزم تاکنون مقدور نشده است اما کاربرد هم زمان دو یا چند داروی محافظ پرتو ممکن است بتواند اثرات سوء پرتوگیری های کشنده در میدان جنگ را به حداقل برساند. ضرورت انجام آزمایشات بالینی برای یافتن رژیم محافظ پرتوی مناسب برای فرد درحال رزم ایجاب می کند که متخصصین پزشکی و رادیوبیولوژی و دارو سازی برای این امر تحقیقات گسترده ای را آغاز نموده و به انجام رسانند.
    کلیدواژگان: محافظ پرتو، سوانح پرتوی، آنتی اکسیدان ها، آمینوتیول ها
|
  • Saeidian S. R., Alizadeh K Page 1
    After Iraq -Iran imposed war; volunteers with spinal cord injudes have been facing lots of problems and complications, which are consequences of relative inactivity. To manage these problems we should use rehabilitative teamwork in addition to treatment and nursing personnel. Rehabilitation efforts can be directed to the entire spectrum of abilities, from directing only one's self care performed by others to being totally independent. The functional program should be accompanied by an educational program for the injured persons, their families, and their caregivers. Instruction is given in the recognition, prevention, and treatment of secondary complications of spinal cord injury.Adapting skills learned in the protective environment of the hospital to the home situation. Help the patient to gain a more realistic correspondence of barriers in the outside environment. It is important to reach a balance in these areas to prevent unnecessarily prolonging rehabilitation toobtain functional skills that are not obtainable or not needed.During this cross-sectional, descriptive study, we determine incidences of pressure sores, urinary calculus, urinary tract infections, spasticity, joint contractures around hip, knee and ankle joints, heterotopic bone ossification, and osteoporosis in thirty five available war induced spinal cord injuries in Khoozestan province, and finally suggest primary rehabilitative instructions to decrease secondary complications.
  • Toulabi T., Saki M., Ghanbari A Page 7
    Spinal cord injuries are one of the chronic disorders which has the long lasting destructive results on individuals. The present study is to estimate the physical effects caused by spinal cord injuries among the war casualties with spinal cord injuries in lorestan province in 1377. The data for the study were collected through cheek list, clinical examination, paraclinic and lab Iests. The results showed that among a1l participants 65% urine disorders, 57.5% sexual problems,27.5% bed sore, 82.5% myalgia, 75o/o muscle spasm, 45% backbone deformity, 85% joint movement limitation, 87.5% muscle atrophy, 80% digestion problems, 37.5% constipation, 72.5Yo abdominal distension, 5% anorexia, 27.5% heart burn. In this study other variables, such as age, sex, job, hemoglobin, hematocrit, blood sugar, triglyceride, cholesterol, creatinine, urine infection were considered. The results of this kind of studies make it possible for us, based on the participant need, to give better services to them and to make better educational, prevention, and clinical programs for improving their life situation.
  • Khatami S. M., Kalantar Motamedi M. H., Mohebbi H. AÝ., Tarighi P., Farzanegan Gh. R., Rezai Y., Bakhshandeh H., Shakiba M., Jalali A Page 13
    In most developing countries trauma is a leading cause of death among older children and young adults.It is also a leading cause of disability and health related economic losses in most of these countries.Focusing on hospitalized. trauma patients from epidemiological view, this study sought to provide backgrounds needed for improving trauma care based on identifying common trauma mechanisms and major groups at risk. In this prospective research, 1393 trauma hospitalized patients were studied based on a questionnaire including all demographic, injury-related and diagnostic-therapeutic intervention data.Results of this study shows that young men were the major group at risk' Road traffic Accidentswith 37% and falls with 35% were the more common mechanisms of trauma while lacerations, struck by falling objects and gon-shot wounds were following mechanisms, In road traffic accidents motorcycle riders, car occupants and pedestrians incluad the most ofttauma victims by 42.1%, 28.1% and25.6% respectively.75.6% of patients had minor injuries while the moderate injuries was 18.2% and only 6.2% of patients had major injuries improving hospital caresbesides development in preventive programs and pre-hospital cares, focussed on trauma Registry,and is one at the priorities in approaching to trauma problem.
  • Mirhashemi S., Sadri A., Navidi A. A., Delavary A. R Page 21
    valfajr 4 operations took place in 1983 on two operative axes in the northwestern regions of the country in mountainous areas with the involvement of Sepah forces in collaboration with the lslamic Republic Of Iran's Army. In this article hygiene section in various fields is being discussed: Food hygiene, environmental hygiene and hygienic training, psychological health and preventive health before, during and after the operations. In this discussion weak points and expediencies are assessed and finally some proposals for improving the hygiene section of forces in operations are made.
  • Karimi Zarchi A. A., Mahmoodzadeh A., Vatani H., Shirbazo S Page 27
    Amebiasis caused by Entamoeba histolytica is cosmopolitan in distribution.Aproximately 80% of the morbidity population are without any signs.A recent estimate is that there are about 500 million infected individuals worldwide,with an annual mortality rate of 75000 to 110000. It is caused the third mortality after Malaria and Schistosomiasis in the world. In this research, we will be determining prevalence rate (PR) of intestinal amoebiasis (IA) and related factors such as age and sex in villages of Sarakhs. The type of study was cross-sectional. PR of disease was determined by 250 samples of stool from three villages (one located in flat, the other in slope and tertiary located in mountain area (Total 250 persons were srudied in three villages. (100 in flat area, 88 in slope and 62 in mountain area). In this study, no acute amoebiasis was seen. PR of IA was 7.2 percent. Because all of cysts positive were in flat area, hence PR of IA in this village was 18 percent. Proportion of infected in male was 11.9 percent and in female 22.4 petcent. Sex differences of infected persons were not statistically significant. (P>0.05) The highest proportion of infected age gloup was 5-9 year. Mean of age of irrfected persons was 22.7 years (standard deviation:17.3) and in other was 24.1 years (standard deviation=28.1). Differences of mean of agewere not statistically significant.(P>0.05) occurrence of Amebiasis is worldwide. The most infected areas in the world were Asia and Africa. PR of amebiasis in cities of Iran is 6-8percent and in rural areas 5 to over 30 percent Total PR of IA was 7.2percent. Lack of infected person in later villages for many reasons especially sanitary water availability in these areas. Differences of Proportion in male and fema1e groups were not statistically significant.(P>0.05)This result is consistent with other studies. In this Study, most of cases were seen in 5-9 year age group. Whereas other studies showed that, most of cases occur in 20-40 years. As a result, for control ot the disease, water sources and other public finances must be care intensively.
  • Sirati- Nir M., Khaghanizadeh M Page 33
    The current reseatch is a cross - sectional study stress with purpose of, determining.the relation between nursing managers’ and efficiency in the offiliated of hospital Baghiyatollah (a.s) and Army universities. of medical. sciences. In this study 90 headnurses were selected.through census. Data collection tools included filled general questionnaire: and stressor variable tests, also manager’s efficiency assessment inventory with likert scoring scale. The datas were analyzed by descriptive and inferential statistical methods.In this study 38.8% of nursing.managers had mild, 35.6% moderate and,25.6 severe stress. Also 7% of nursing managers had very low 9.7%, 27.7%. moderate, 32%high, 23.6% very high efficiency Also there was significant correlation between stress and efficiency in headnurses. (P = 0.001) There was significant.correlation between severity, of stress and efficiency.in headnurses. (P = 0.01) According to the findings of this study, there was no statistical significant corelation between headnurses employee in affiliated hospitals of Baghiyatollah (a.s)and Army universities.
  • Ghorbani Gh. A., Mherabi- Tavana A., Parhizgar S. H Page 39
    Typhoid fever is a global health problem, that12 -23 miliion cases occurring worldwide each year.In endemic countries the incidence of infection is highest in children but in epidemic event infection can involvement and result high and mortality in adult age. This is a retrospective study in a admitted patients with typhoicl fever. Patient’s recurite to this study when first diagnosis typhoid fever. Total cases are 54 person of a militaty unit, that all cases is men and age between 19 - 21 years, 39 patients (72/2%) have clinical diagnosis, 2 patients (3/7%) have microorganism diagnosis, 13 patients (34%) have serologic diagnosis with Widal test. All patient’s treated imiprical with combination antibiotic with ceftriaxone lgr/Bid pluse Ciprofloxacin 500 mg/Bid. Two patients (3/7%) have antibiogram test that found sensitive to Chloramphenicol, Ampicillin, cotrimoxasol. Six patients (11/1%) have a bad condition and Complication of typhoid fever and suspected to DlC that referred to center hospital. Two patients (3/7%)have intestinal perforation and give surgical treatment and one patient (1/8%) was expired. The source of epidemic was water borne and 40patient's (74%) had consumption water from container and 14 patients (25/9%) from tap water. The epidemic control needed to complete management and the cause of epidemic should be rapidly diagnosed. Epidemic should be treated with the best and cost effective drugs. The sourcsof Epidemic should be controlled and eradicated as soon as possible. Drinking water should be sanitized and chlorinating for military.
  • Memarzadeh M., Abdali H., Amini M., Hosseinzadeh Gh. A Page 43
    By use of biological weapons in recent war we are faced with new diseases that their pathogens are not clear and the military personal and civilians are not vaccinated for these new diseases. For diagnosis and treatment of such infections we must evacuatwig a limited number of patients to special Hospital with containtent laboratories. Air evacuation is the best way for transpolting these patients. this article we speak. Abut. How miymising the risk for transmission of infectious diseases to.Air crews Caregivers and civilians.
  • Assisi A Page 47
    After a nuclear attack or a similar accident, radioactive pollution is distributed in the environment This contamination enters different elements of the environment such as atmosphere, aquasphere, geosphere and also animals and vegetables. Man as the most important element of the environment can be exposed to chemotoxicity and radiotoxicity of radioactive contamination from physical elements of the environment, herbal and animal sources. Meanwhile, vegetables as the main and basic source of human foodstuff which are consumed after processing or directly considered important. So these parameters absorbable radioactive contamination in the herbal environment important Radionuclides, quality and quantity of their adsorption in different vegetables, effective in adsorption, radionuclide accumulation in the plant, velocity and quality of contamination transfer to animals, animal products, and the man specially by vegetable foods. Recognizing the quality and quantity of these cases as a whole to the people in general and specially organizations in charge of decision making gives the ability to determine our strategy against herbal Sources which have important effects in different aspects of human life in a nuclear war, and will Determine how use these sources in short and long term.
  • Ghobeishavi V., Forughizadeh M Page 57
    When Nuclear accidents occur in many types such as, bombing in nuclear power plant and non intentional leakage of nuclear agents or applied radioactive weapons, number of people and personal may be contaminated. Thus in this time essential efforts are: - Save of victims and injured patients by CPR - Contamination Detection in all victims and patients - At the end, decontamination of injured patients Skin external contamination include: Body orifice, Eyes, Ears, Nose, Mouth, Hair, Nails. In the most of nuclear disasters, essential activity is remove any radioactive material from skin. 4 kinds of radio nuclide effects against skin or skin reaction in low and high radiation dose(<3 Gy), (3 -5 Gy), (<5 Gy) include: Erythema, linear structural changes in skin dermis, finger trip disappearing, basal layer damage, skin scaling and the end ulcer and necrosis. Washing and local cleaning of intact skin is enough in Nuclear disasters and in wonder injured skin we must covered all clean skin areas with waterproof covers. Of course, contaminated area must be washed softly with soft brush and warm water or detergent agents near to center of contaminated areas to reduce contamination releasing. Use of antiseptic agents and abrasive material example adhesive tapes and particular solution as a decontamination agents, can be damaged to horny layer of skin.