فهرست مطالب

Internal Medicine Today - Volume:12 Issue: 4, 2007

Internal Medicine Today
Volume:12 Issue: 4, 2007

  • تاریخ انتشار: 1386/07/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • علیرضا خویی، فرزانه فرهادی صفحه 5
    زمینه و هدف
    ضمائم پوست منشا انواع زیادی از تومورها می باشند و بر اساس منشا، زمینه رویان شناختی و نمای بافتی به انواع مختلفی تقسیم می شوند که دو گروه مهم و شایعتر آنها تومورهای پیلوسباسه و عرق می باشند. تومورهای سباسه گروهی از این تومورها هستند که تشخیص صحیح آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. علاوه بر این که برخی از این تومورها می توانند بدخیم و تهدیدکننده حیات فرد باشند، ممکن است با بسیاری از تومورهای خوش خیم و بدخیم دیگر در تشخیص افتراقی قرار گیرند؛ همچنین برخی از تومورهای سباسه می توانند علامتی از وجود یک بدخیمی احشایی باشند. مطالعه حاضر با هدف بازنگری تومورهای سباسه و تشخیص و تقسیم بندی آنها طبق معیارهای جدید آسیب شناختی، پس از بازبینی بافتی و تعیین میزان فراوانی هریک از انواع تومورها همراه با بررسی مشخصات بالینی و اپیدمیولوژی انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه، از بین 134748 نمونه بافتی ثبت شده از تمام نمونه های بافتی، مواردی که طی 30 سال در سالهای 1355 تا1384 در بخش آسیب شناسی بیمارستان امام رضا (ع) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تشخیص قطعی، احتمالی و افتراقی تومورهای سباسه و یا به عنوان تومور نامشخص پوستی وجود داشت، استخراج و پس از تهیه مجدد اسلاید، با رنگ آمیزی معمولی و اختصاصی هیستوشیمی در موارد لازم، بازبینی آسیب شناختی بافتی با توجه به معیارهای جدید صورت گرفت و اطلاعات بالینی بیماران جمع آوری و ثبت گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS از نظر شاخصهای مرکزی ارزیابی شدند.
    یافته ها
    در بازبینی موارد، 116 تومور سباسه از 73 بیمار مرد و 43 بیمار زن با میانگین سنی 7/2034 سال به صورت قطعی تشخیص داده شد که شامل 66 نووس سباسه، 24 هیپرپلازی سباسه، 1 هامارتوم کیستیک فولیکوسباسه، 1 سباسئوما و 24 کارسینوم سباسه بود. در 5 مورد تشخیص تغییر نمود که از مطالعه خارج گردیپد و در 3 مورد تشخیص ضایعه عوض شد. اگرچه در بیشتر موارد تشخیص ضایعات، درست و مشخصات بالینی- اپیدمیولوژی مشابه دیگر گزارشها بود، اما در مواردی تفاوتهای قابل توجه در تشخیص آسیب شناختی با توجه به کاربرد معیارهای جدید تشخیصی و همچنین تفاوتهایی در مشخصات بالینی- اپیدمیولوژی ضایعات وجود داشت.
    نتیجه گیری
    تومورهای سباسه تومورهای نسبتا ناشایع و اغلب خوش خیمی هستند که طیف سنی وسیعی را در هر دو جنس در بر می گیرند. آسیب شناس باید در برخورد با این ضایعات، طیفی از تشخیصهای افتراقی و همچنین موارد نادر بروز در سن و جنس غیرمعمول و جایگزینی های ناشایع را در نظر داشته باشد و با کاربرد دقیق معیارهای تشخیصی بافتی و توجه به مشخصات بالینی، تشخیص نهایی و قطعی خود را استوار سازد.
    کلیدواژگان: تومور پوست، تومور ضمائم پوست، تومور سباسه، ضمائم پوست، غده سباسه
  • خانم فریبا عسکری، آقای عباسعلی عباس نژاد صفحه 12
    زمینه و هدف
    اشتغال و کارکردن بخش عمده ای از زندگی اجتماعی انسان را تشکیل می دهد و می تواند عامل مهمی برای ایجاد تنش در فرد باشد که سبب نارضایتی، ترک حرفه و ارائه نادرست خدمات به مراجعه کنندگان گردد. با توجه به حساسیت حرفه پرستاری و مامایی، مطالعه حاضر با هدف شناسایی و تعیین رتبه تنش عوامل تنش زای حرفه ای در جامعه پرستاری و مامایی انجام شد. روش تحقیق: این پژوهش یک مطالعه نظر سنجی توصیفی است که جهت رتبه بندی عوامل تنش زای حرفه ای در جامعه پرستاری و مامایی گناباد انجام شد و جامعه پژوهش شامل تمامی کارکنان پرستاری و مامایی شاغل در بیمارستانهای درمانی دانشکده علوم پزشکی گناباد بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از آزمونهای آماری t و 2 در سطح معنی داری 05/0P≤ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    در بین عوامل تنش زا، عامل اقتصادی با میانگین نمره 5/91%، رتبه اول تنش زایی را در واحد های مورد مطالعه کسب کرد و در بین وجوه عوامل تنش زا، سطح پایین درآمدها با نمره تنش زایی 67/90%، سختی شرایط کار 88% و کارکنان ناکافی با نمره تنش زایی 67/87% به ترتیب رتبه های اول تا سوم را در ایجاد تنش در واحد های مورد مطالعه کسب کردند.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این تحقیق، می توان توجه مدیران و مسوولین محترم را به دو موضوع مهم پایین بودن درآمد و سختی شرایط کار کارکنان پرستاری و مامایی معطوف نمود تا با بر طرف کردن این عوامل، موجب رضایتمندی و کاهش تنش در پرستاران و ماماها شده و باعث افزایش کیفیت مراقبت از بیماران و در نهایت ارتقا سطح سلامت جامعه گردند.
    کلیدواژگان: عوامل تنش زا، پرستاری، مامایی، حرفه
  • محسن رضاییان، آقای سید ضیاء طباطبایی، رضا نعیمی، عباس اسماعیلی، محمد جمالی، رضا وزیری نژاد، ابراهیم نوری صفحه 19
    زمینه و هدف
    سرطان پروستات بیماری است که به طور عمده در مردان مسن رخ می دهد و در صورت تشخیص در مراحل اولیه قابل درمان می باشد. از آنجا که آگاهی افراد از این موضوع باعث بهبود نگرش و تاثیر مثبت روی عملکرد آنها می شود، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی دانش، بینش و عملکرد مردان بازنشسته شهرستان رفسنجان نسبت به پیشگیری از سرطان پروستات انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه توصیفی در سال 1385 بر روی400 نفر از مردان بازنشسته شهرستان رفسنجان و با روش نمونه گیری تصادفی انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه ای جمع آوری شد که دارای چهار قسمت مشتمل بر سوالات فردی، دانش، نگرش و عملکرد جامعه مورد بررسی در مورد سرطان پروستات بود؛ سپس با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (13) و آمار توصیفی و تحلیلی (آزمونهای آماری Chi-Square و Fisher) در سطح معنی داری 05/0P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    از مجموع افراد مورد مطالعه، 55% (220 نفر) دانش خوب، 8/39% (159 نفر) نگرش مثبت و 7/6% (27 نفر) عملکرد خوب نسبت به پیشگیری از سرطان پروستات داشتند. رابطه مستقیمی بین دانش و نگرش، نگرش و عملکرد، دانش و عملکرد افراد وجود داشت (05/0P<) ولی رابطه دانش و نگرش از نظر آماری معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    با توجه به این که دانش بر نگرش افراد و نگرش افراد بر عملکرد آنها تاثیر مثبت دارد، لازم است با آموزش به افراد در معرض خطر و استمرار این آموزشها عملکرد آنها را نسبت به پیشگیری از سرطان پروستات، بهبود بخشید.
    کلیدواژگان: دانش، بینش، عملکرد، مردان بازنشسته، سرطان پروستات، رفسنجان
  • خانم لیلا صاحبی، سیدمحمدتقی آیت اللهی صفحه 26
    زمینه و هدف
    سلامت روانی لازمه حفظ دوام عملکرد اجتماعی، شغلی و تحصیلی افراد جامعه و تامین آن هدف اصلی اجرای برنامه های بهداشت روان در جامعه می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت سلامت روانی (نشانه های جسمانی، اضطراب، افسردگی و کارکرد اجتماعی) کارکنان بیمارستانهای شیراز، تاثیر عوامل خطر حرفه ای- فردی بر سلامت روانی کارکنان و رابطه بین سردرد و وضعیت سلامت روانی کارکنان انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه که در سال 1384 انجام شد، تعداد 1023 نفر (20% کارکنان بیمارستانها) به روش تصادفی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از سه پرسشنامه «ویژگی های فردی- شغلی»، «وضعیت سلامت روانی کارکنان با استفاده از سوالات 28 GHQ» و «پرسشنامه بین المللی سردرد HIS جهت غربالگری افراد دارای سردرد و تائید تشخیص نوع سردرد با معاینات بالینی یک نفر متخصص مغز و اعصاب» جمع آوری شدند؛ سپس با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون Mann-Whitney در سطح معنی داری 05/0P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    6/45% از کارکنان، دارای اختلالات روانی بودند (6/27% از کارکنان مذکر و 3/54% از کارکنان زن) (0001/0P<). میانگین نمرات در بعد نشانه های جسمانی72/6، اضطراب67/6، عملکرد اجتماعی 48/6، افسردگی 28/3 و سلامت روانی2/23 بود؛ همچنین سلامت روانی به طور معنی داری با الگوی خواب غیر طبیعی، عدم فعالیت بدنی و عدم رضایت شغلی در ارتباط بود و مشخص شد که احتمال ابتلای کارکنان مونث بیشتر است؛ همچنین سردرد روی سلامت روانی موثر بود و این دو عارضه مستقل از هم نبودند.
    نتیجه گیری
    یافته های این تحقیق نشان داد که اختلالات روانی در بین کارکنان بیمارستانها از شیوع بالایی برخوردار است؛ بنابراین توجه بیشتر مسوولین و محققین را می طلبد تا با تدوین برنامه های مداخله ای به بهبود وضعیت سلامت روانی آنان پرداخته شود؛ همچنین اصلاح وضعیت خواب، ایجاد امکانات برای فعالیت ورزشی در کارکنان بیمارستانها و کسب رضایت آنها تا حد امکان، تاثیر بسزایی در اصلاح وضعیت سلامت روانی آنان خواهد داشت. هم ابتلایی بالا بین سردرد و GHQ نیز اقداماتی را برای پیشگیری و درمان هر دو اختلال می طلبد.
    کلیدواژگان: سلامت روانی، میگرن، سردردهای تنشی، کارکنان بیمارستان
  • آقای علی محمدپور، ناهید دهقان نیری صفحه 34
    زمینه و هدف
    آموزش و به کارگیری مشارکت بیماران در طول بستری، بویژه در زمان ترخیص کاملا ضروری است تا بدون هرگونه ابهام و نگرانی نسبت به تمام آنچه در زمینه های مختلف باید رعایت و پیگیری کنند، کاملا مطلع باشند و ضمن پیشگیری از عوارض احتمالی و با خود مراقبتی هرچه موثرتر بهبودی کامل را کسب نمایند؛ اما برخی شواهد موجود بیانگر نارسایی های احتمالی در این زمینه می باشد؛ اطلاع از کفایت یا عدم کفایت آموزشهای داده شده می تواند مبنایی مناسب جهت هرگونه تصمیم، برنامه ریزی و اقدام لازم در این خصوص باشد. تحقیق حاضر با هدف کلی تعیین نیازهای آموزشی زمان ترخیص در بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی شهرستان گناباد انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه مقطعی، 394 نفر از بیماران در مرحله ترخیص از بیمارستانهای گناباد به طور تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه و فرم بازنگری که به همین منظور تدوین و از اعتبار و اعتماد علمی آن اطمینان حاصل شده بود، جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS و بهره گیری از شیوه های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون Chi-Square) در سطح معنی داری 05/0P≤ تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    4/57% از افراد مورد پژوهش مرد و 6/42% زن بودند. بیشتر آنها (6/70%) متاهل، 69% دارای تحصیلات راهنمایی و متوسطه و سایر آنها فاقد سواد یا در سایر سطوح تحصیلی بودند. آموزشهای ارائه شده از نظر خود بیماران (7/65%) در حد لازم بود ولی با توجه به نتایج بررسی 8/56% آنها از آگاهی قابل قبول برخوردار بودند و سایر آنها در حد لازم و کافی آگاهی نداشتند؛ 33% دارای نیاز آموزشی متوسط و 2/10% دارای نیاز آموزشی شدید بودند. آزمونهای آماری بین نیاز آموزشی بیماران در زمان ترخیص با توجه به سطح تحصیلات آنان اختلاف معنی داری را نشان داد (02/0=P)؛ اما این تفاوت با توجه به سایر ویژگی های فردی آنان معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    با توجه با اهمیت مساله و نتایج این مطالعه مبنی بر برخی نارسایی های موجود، پیشنهاد می شود ابتدا به شناسایی و ریشه یابی علل اصلی و موثر در عدم کفایت آموزش بیماران، بویژه زمان ترخیص پرداخته شود و سپس نسبت به مواردی چون تامین نیروی لازم، برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت برای کارکنان و فراهم نمودن امکانات و شرایط اجرای برنامه های آموزشی در بالین، قبل از ترخیص بیمار، برنامه آموزش خودمراقبتی برای ایشان اجرا گردد و با طراحی برنامه ای مشخص و بررسی مددجویان قبل از ترک بیمارستان و مراکز، از تامین این نیاز اساسی آنان اطمینان حاصل گردد.
    کلیدواژگان: نیازهای آموزشی، بیماران، ترخیص، گناباد
  • شهین طوبایی، علی صحراییان صفحه 40
    زمینه و هدف
    تنش های روانی و فرسودگی شغلی می توانند بر احساس رضایت حرفه ای و همچنین مراقبت از بیماران تاثیر منفی داشته باشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی و مقایسه فرسودگی شغلی در پرستاران شاغل در بخشهای داخلی، جراحی، روانپزشکی و سوختگی انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه، پرسشنامه های مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی به صورت بی نام در بین 180 پرستار از بخشهای روانپزشکی، سوختگی، جراحی و داخلی پنج بیمارستان شهر شیراز، در محدوده زمانی بهمن 1383 تا تیرماه 1384 توزیع گردید. جهت اندازه گ یری شدت فرسودگی شغلی نیز از پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ (MBI) استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری آنالیز واریانس یک طرفه و Tukey در سطح معنی داری 05/0P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    در 25% از شرکت کنندگان، معیارهای فرسودگی شغلی مشاهده شد. بر اساس امتیاز پرسشنامه فرسودگی شغلی در بخشهای مختلف، کاهش کفایت شخصی در بخش سوختگی (001/0=P) و افزایش خستگی هیجانی در بخش روانپزشکی (002/0=P)، به طور معنی داری بیشتر از سایر بخشها بود. مسخ شخصیت، در پرستاران مرد، به طور قابل ملاحظه ای بیش از پرستاران زن مشاهده گردید (001/0=P). معیارهای مسخ شخصیت در پرستاران شاغل در نوبت کاری شب، به طور معنی داری بیشتر از سایر نوبت های کاری بود (0001/0=P).
    نتیجه گیری
    به دلیل فشارهای روانی همراه با کار در بخشهای روانپزشکی و سوختگی، باید به پرستاران شاغل در این بخشها، توجه ویژه ای مبذول گردد؛ همچنین پرستاران مرد و شاغلین نوبت کاری شب، استعداد بیشتری برای ابتلا به فرسودگی شغلی دارند.
    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، پرستار، بیمارستان
  • کوکب نمکین، محمدرضا میری، محمد ملکانه، محمود زردست صفحه 46
    زمینه و هدف
    روی، یکی از ریزمغذی های اساسی بدن انسان است که در ساختمان بسیاری از آنزیم های موثر در متابولیسم وجود دارد و برای رشد و تکامل، تولید مثل و اعمال سیستم عصبی مرکزی و سیستم ایمنی لازم می باشد. کمبود آن در بدن باعث کاهش سرعت رشد، کوتاهی قد و تاخیر بلوغ می گردد. این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت میزان روی در کودکان شش ساله شهر بیرجند انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی تحلیلی که در سال 1384 انجام شد، 214 کودک در بدو ورود به دبستان به روش تصادفی ساده انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. پس از اندازه گیری قد و وزن، cc3 خون از هر کودک گرفته شد و میزان روی سرم با روش اسپکتروفتومتری جذب اتمی اندازه گیری گردید. میانگین روی سرم با روش های آماری توصیفی به دست آمد. جهت مقایسه میانگین روی سرم در کودکان با رشد نرمال و کودکان کوتاه قد، لاغر و کم وزن (بر اساس کمتر از 2 انحراف معیار از میانگین جامعه استاندارد) از نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و Chi-Square در سطح معنی داری 05/0P استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین غلظت روی سرم در جمعیت مورد مطالعه 84/2956/75 میکروگرم در دسی لیتر بود. سطح سرمی روی، در 1/55% از کودکان، کمتر از حد استاندارد بود. سطح سرمی روی کودکان مبتلا به کم وزنی، کوتاه قدی و لاغری و کودکان نرمال تفاوت معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    کمبود روی در کودکان منطقه به عنوان عامل خطر مطرح است؛ بنابراین اقدامات آموزشی به منظور بهبود رژیم غذایی و مکمل یاری توصیه می شود.
    کلیدواژگان: کمبود روی، کودکان شش ساله، شهر بیرجند
  • آقای محمد امیری صفحه 50
    زمینه و هدف
    تعارض و اختلاف نظر کارکنان در یک سازمان جزء طبیعت زندگی شغلی سازمان های اجتماعی است و مدیریت تعارض یکی از مشکلترین و در عین حال مهمترین وظایف هر مدیر است که می تواند بازدهی و بهره وری سازمان را افزایش دهد. پژوهش حاضر با هدف کلی تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد مدیران دانشکده علوم پزشکی شاهرود در زمینه مدیریت تعارض انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- مقطعی (کاربردی) که در سال 1385 انجام شد، با توجه به محدود بودن جامعه پژوهش و نیاز به اطلاعات دقیق، تمام مدیران به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند؛ به منظور جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای مشتمل بر 6 سوال عمومی و 51 سوال اختصاصی در مورد آگاهی، نگرش و عملکرد مدیران در زمینه تعارض تهیه و جهت تکمیل در اختیار مدیران قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS وINSTAT و آزمونهای آماری Pearson، Spearman و t در سطح معنی داری 05/0P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    6/7% از افراد مورد پژوهش مدیر ارشد، 3/30% مدیر میانی و 1/62% مدیر پایه بودند؛ 4/39% از آنان زن و6/60% مرد بودند. مدرک تحصیلی 7/16% از مدیران کمتر از لیسانس و 3/83% لیسانس و بالاتر بود. سابقه خدمت 3/27% از آنان زیر 10 سال و بقیه بیش از 10 سال بود. فقط 1/6% از مدیران در زمینه مدیریت تعارض دوره آموزشی را طی کرده بودند. میزان آگاهی افراد مورد پژوهش، با میانگین2/14 (از 20) در حد متوسط، نمره نگرش آنان با میانگین 6/45 (از 55) مثبت و میانگین نمره عملکرد آنان 8/11 (از150) و در حد خوب ارزیابی شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به لزوم آگاهی لازم و نگرش مثبت نسبت به مدیریت تعارض و نقش آن در عملکرد آگاهانه مدیران در این زمینه، می توان اظهار داشت که برگزاری دوره های آموزشی در این زمینه برای مدیران و ایجاد مهارتهای لازم در استفاده از روش های مدیریت تعارض در آنان، می تواند در بازدهی و بهره وری سازمان نقش موثری ایفا نماید.
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، عملکرد، مدیریت تعارض، دانشکده علوم پزشکی شاهرود
  • خانم آذر سوزنی، آقای محمدرضا حسنی صفحه 55
    زمینه و هدف
    زخمهای فشاری یکی از عوارض جدی در بیماران ضایعه نخاعی است که ممکن است در سراسر عمر فرد، با وی همراه باشد و ضررهای اقتصادی و انسانی بسیار زیادی برای بیمار، اطرافیان وی و جامعه داشته باشد. با توجه به این که برنامه های آموزشی، روشی برای انتقال اطلاعات اساسی به بیماران و مراقبین آنها است، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش بر میزان آگاهی مراقبین و سیر بهبود زخم فشاری در این بیماران انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی (قبل و بعد)، جامعه مورد مطالعه را تمامی مصدومین نخاعی مبتلا به زخم فشاری، تحت مراقبت در منزل که 15 نفر بودند، تشکیل داد. مشخصات فردی و خصوصیات بالینی و میزان آگاهی مددجو و مراقبت دهندگان آنها با استفاده از پرسشنامه، از طریق مصاحبه حضوری جمع آوری گردید. فرم بازنگری مشاهده ای نحوه مراقبت از زخم بر اساس راهنمای موسسه مراقبتهای بهداشتی و تحقیقاتی (AHCPR) و فرم بازنگری ارزیابی زخم بر اساس ابزار اندازه گیری وضعیت زخم (PSST) تدوین و قبل و بعد از آموزش مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون آماری غیر پارامتریک Wilcoxon، در سطح معنی داری 05/0P انجام شد.
    یافته ها
    در این پژوهش، آموزش باعث افزایش میزان آگاهی مراقبت دهندگان و عملکرد آنان شد. مقایسه میانگین نمرات ارزیابی زخم فشاری در نوبت اول قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی داری را نشان نداد؛ ولی مقایسه میانگین نمرات ارزیابی زخم فشاری در نوبت دوم و سوم قبل و بعد از آموزش، نشانگر اختلاف معنی داری بود (05/0P<).
    نتیجه گیری
    آموزش مدون و اختصاصی در پیشگیری و درمان زخم فشاری موثر است؛ چنانچه این آموزش، با ویژگی های بیمار، دانش فرد و سبک زندگی وی متناسب باشد، بیشتر موثر خواهد بود. مشارکت کارکنان درمانی در آموزش به بیمار و خانواده وی و پیگیری آنان پس از ترخیص از بیمارستان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: زخم فشاری، آموزش، صدمات نخاعی
  • لنفوم سلولB غنی از سلول T
    بهرام معمار، ناصر طیبی میبدی، سکینه عموییان، مهدی فرزادنیا، محمدرضا کلانتری، میترا عباسی صفحه 63
    لنفوم سلول بزرگ B غنی از سلول T (T-Cell Rich B-Cell Lymphoma: TCRBCL) یک نوع ناشایع از لنفوم سلول بزرگ منتشر می باشد که در طبقه بندی جدید سازمان بهداشت جهانی تشخیص TCRBCL تنها برای مواردی که جزء سلول B بزرگ کمتر از 10% سلول های تومورال را تشکیل می دهد، می باشد. در همه موارد لنفوم سلول بزرگ غنی از سلول T، لنفوسیت های T کوچک غالب هستند و تعداد متغیری از سلول های بزرگ B وجود دارند که شامل اشکال سنتروبلاست، چند هسته ای و سلول های شبه ریداشتنبرگ است؛ بنابراین در تشخیص افتراقی با لنفوم سلول T محیطی و بیماری هوچکین با غلبه لنفوسیت قرار می گیرند. گزارش حاضر نیز معرفی یک مورد TCRBCL در یک بیمار مرد 54 ساله با توده زیر بغل و شباهت قابل توجه به لنفوم هوچکین می باشد که بررسی های تکمیلی، منجر به تشخیص صحیح گردید. لازم به ذکر است که لنفوم هوچکین با برتری لنفوسیت، یک بیماری با پیش آگهی خوب است؛ در حالی که TCRBCL یک لنفوم سلول بزرگ با درجه بدخیمی بالا می باشد. استفاده از روش های ایمنوهیستوشیمی و سیتوژنتیک برای تشخیص صحیح و درمان بموقع ضروری است.
    کلیدواژگان: لنفوم سلول B غنی از سلول T (TCRBCL)، لنفوم هوچکین با غلبه لنفوسیتی، لنفوم منتشر سلول B بزرگ
|
  • Dr. A. Khooei *, Dr. F. Farhadi Page 5
    Background And Aim
    Cutaneous appendages give rise to various types of neoplasms which generally according to embryologic and histologic features are divided to pilocebaceous and sweet- gland tumors. Sebaceous tumors are a subgroup of the former that the accurate diagnosis of them is very important. Some of these tumors not only can be malignant and life threatening but also have many common and overlapping histologic features with some other benign and malignant cutaneous tumors that sometimes make them difficult to be diagnosed accurately. In addition, these tumors may be an alarm for an internal malignancy. The purpose of this study is to asses clinicoepidemiologic features of sebaceous tumors and histopathologically review and reclassify them by applying the new diagnostic criteria.
    Materials And Methods
    Among 134748 archived tissue samples during a thirty-year period (1976-2005) In pathology department of Emam Reza University Hospital in Mashhad, all tissue specimen with a definite, probable, differential or uncertain diagnosis of any kind of sebaceous tumors were elicited. If necessary, new slides with conventional and special histochemical stains were prepared. All tissue slides were restudied, clinical data were gathered and presented in charts and tables and finally analyzed statically.
    Results
    Previous histopathologic diagnosis in 116 sebaceous tumors were confirmed, in 3 lesions, the diagnosis changed and 5 cases were excluded. 73 patients were men and 43 were women with a mean age of 34 year. These tumors included 66 nevus sebaceous, 24 sebaceous hyperplasia, 1 folliculo-sebaceous cystic hamartoma and 24 sebaceous carcinoma. In most instances previous pathologic diagnosis were correct and clinicoepidemiologic features were in accordance with other worldwide reported cases, although some considerable mistakes in previous diagnosis and differences in clinicoepidemiologic features were noted.
    Conclusion
    Sebaceous tumors are relatively uncommon tumors mostly benign, occruing in both sexes in a broad range of age. Regional geographic and lesional differences may be observed in pattern of involvement. For an accurate diagnosis, the pathologist must pay special attention to the wide range of differential diagnosis and to apply definite histopathologic criteria regarding differences in pattern of involvement.
  • Ms. F. Askari *, Mr. Aa. Abbasnezhad Page 12
    Background And Aim
    Working and employment are chief portion of human social life that can create stress in individual and in turn they will cause dissatisfaction, leaving profession and providing incorrect services to clients. Because of the importance of nursing and midwifery profession this study was carried out to determine profession stressor factors in nursing and midwifery community in Gonabad city.
    Materials And Methods
    This descriptive study was to rank professional stressor factors. The Subjects were all nurses and midwives of Gonabad Medical University hospitals. A questionnaire was used to collect the data and in order to analyse them we used t-test and 2.
    Results
    The results of this study showed that among professional stressor factors, economic factor had the first rank of stressor factors with 91.5% mean score. And among aspects of stressor factors, low incomes (with 90.67% of mean stress score), work difficult conditions (with 88% of mean stress score) and inadequate personnel (with 87.67% of mean stress score) gained other levels of stress factors in the study subjects respectively.
    Conclusion
    According to the findings of this study, it is important for managers of hospitals to notice nursing and midwives low income and the difficult conditions of their profession. In this way they can reduce stressor factors among them and in turn it will cause satisfaction and increase in quality of patients cares that finally bring us community health promotion.
  • Dr. M. Rezaeian *, Mr. Z. Tabatabaei, Dr. R. Naeimi, Dr. A. Esmaeili, Dr. M. Jamali, Dr. R. Vazirinejad, Dr. E. Nouri Page 19
    Background And Aim
    Prostate cancer is mainly an old men disease. This cancer in its early stage is curable therefore if one knows this fact he may obtain a positive attitude and practice to prevent the disease. We decided therefore, to study the knowledge, attitude and practice of men pensioners in Rafsanjan towards prevention of prostate cancer.
    Materials And Methods
    This descriptive study was done on 400 pensioners who were selected randomly. A questionnaire that divided into 4 parts including demographic information, knowledge, attitude and practice towards prevention of prostate cancer was applied for each person. After collecting the questionnaires, the information entered into SPSS version 13. In order to analyze the data descriptive statistics (tables) and analytical statistics (Chi2 and Fisher's exact tests) have been applied.
    Results
    Findings of this study have shown that 55% (n=220) have good knowledge, 39.8% (n=159) have positive attitude and 6.7% (n=27) have good practice towards prevention of prostate cancer. Furthermore, the direct associations have seen between knowledge and attitude, attitude and practice, knowledge and practice. However, only the association between knowledge and attitude was not statistically valid.
    Conclusion
    Given that knowledge has a positive effect on attitude and attitude has also a positive effect on practice, we should train high risk persons to improve their attitude and practice towards prevention of prostate cancer.
  • Ms. L. Sahebi *, Dr. M. Ayatollahi Page 26
    Background And Aim
    Mental health is perquisite for continuity preservation of social-occupational- educational function of society subjects and main target of applying health and mental plans is that preservation. This study was conducted to estimate the mental health status (body healthy- anxiety- depressing, social function), demographic and occupational characteristics and survey of relation between headaches and mental health among Shiraz hospitals staffs.
    Materials And Methods
    A random sample of 1023 staff constituting a 20% sample of the hospital staff population were selected and sampling method was categorical random sampling and peer each group sampling method was systemically. Demographic, occupational and mental health data (by General Health Question 28 (GHQ28). for determine patients with headaches questionnaires were screened followed by clinical interviews, general physical and international headache society (IHS).
    Results
    Of 1023 subjects 466 (45.6%) cases had mental disorders. Prevalence of mental disorders was 86(27.6%) cases in male staffs and 380 (54.3%) cases in male staffs. Average score of staffs were in index body health 6.74, anxiety 6.67, social function 6.48 depression 3.28 and mental health 23.2. In this study, characteristics on mental health were associated with abnormal sleep pattern, low body activity, dissatisfaction to job. In present results headache was affected on mental health and this two disorders was not independent.
    Conclusion
    Result of this research found that mental disorders has high prevalence and that invokes, masters, that by recognition of mental health risk factors codifies intervention plans. Also with amendment of sleep status, creation convenience for sporting activity in hospitals staffs and their creation of satisfaction, can had worthwhile effect on status mental health status. High co morbidity among headache and GHQ deserves more attention and especial strategies for prevention and treatment.
  • Mr. A. Mohammad Pour *, Dr. N. Dehgan Naieri Page 34
    Background And Aim
    It is necessary to teach and make the patients participate in their treatment and care specially on discharge from the hospital since they want to do self-care and treatment at home. This will make them aware of any problem and anxiety and help them to do self care and treatment well and effective, but some observations show problems and difficulties in this field. Quality and quantity of the given educations and knowing its sufficiency and insufficiency can be the base of decision making, planning and action. Then this research is done to determine the educational needs of the patient on discharge from Gonabad health and treatment centers.
    Materials And Methods
    This is a cross sectional study done on random samples (394) the patient on discharge from Gonabab hospitals. The data were collected by a questionnaire and a checklist that were valid and reliable. SPSS software analytical and descriptive statistical methods were used. (P<0.05).
    Results
    Based on the research findings 57% were, male, 42.6% were female the most (0.6%) married and 69% had guidance and high school degree and the rest were illiterated or had the other degrees. The presented teaching were sufficient by % 65/7 of the patients, 56.8% had sufficient knowledge and the rest had not enough knowledge and awareness. 33% needed average education and 10.2% need to be thought seriously. Statistical tests showed a meaningful difference between the patients educational needs on discharge with their educational degrees (P=0.02) but it was not meaningful considering the other demographic properties (P>0.05).
    Conclusion
    Since it is an important problem and the presence of some insufficiencies it is recommended first to diagnose and find the main cause and effective item on educational insufficiency of the patient on discharge and then provide the needed facilities, staff education at work and educational programs in clinics before discharge, self care programs, then we should be assure of the patients basic needs through planning a program.
  • Dr. Sh. Toubaei, Dr. A. Sahraeian Page 40
    Background And Aim
    Psychological distress and burnout can have negative effects on the well-being of the professionals and also on the quality of care they provide to patients. The aim of this study was to compare burnout and job satisfaction of nurses working in internal, surgery, psychiatry and Burn wards.
    Materials And Methods
    A self-reported socio-demographic questionnaire was distributed among 180 nurses from psychiatry, burn, medical and surgery ward.The Maslach Burnout Inventory (MBI) was considered to measure burnout.
    Results
    25% of the participants met study criteria for burnout. MBI scores in different wards showed that decline in Personal Accomplishment (PA) was significantly more in burn wards and increase in emotional exhaustion (EE) was significantly higher in psychiatry wards. Male nurses were significantly more depersonalized than female nurses. Nurses working at night shifts were significantly more depersonalized.
    Conclusion
    Special attention should be paid to nurses working in psychiatric and burn wards due to high psychological stress associated with working in these wards. Moreover, male nurses and nurses working at night shifts are more prone to burnout.
  • Dr. K. Namakin *, Dr. Mr. Miri, Dr. M. Malekaneh, Dr. M. Zardast Page 46
    Background And Aim
    Zinc element is one of the essential trace elements that participates in many enzymes structure and is essential for growth, development, reproduction, central nerves system and immune system function. This study was down for determine serum zinc in 6 years old children in Birjand.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, 214 six-year old children, were randomly selected. 3ml blood venous was obtained of children and serum zinc level was measured by atomic absorption spectrophotometer. Data was analyzed by SPSS software.
    Results
    55.1% of the subjects had deficiency. Mean of serum zinc was 75.56±29.84 μg/dl. There were no significant differences in serum zinc in children with normal growth and subjects that were stunted or underweight or wasting (based < 2SD of mean of standard population).
    Conclusion
    Administration zinc supplements and other study for risk factor of zinc deficiency are recommended.
  • Mr. M. Amiri Page 50
    Background And Aim
    Conflict and mismatching in employee's opinion in national organizations is component of their nature and conflict management is one of the hardest as well as the most important duties of a manager that can increase efficiency and revenue of organization. Presented research has been done in this point of view Study of knowledge, attitude and performance of managers with conflict management background in faculty of medical sciences of Shahroud (2006).
    Materials And Methods
    This research is a cross-sectional and applical studies. Paying attention to limitation of research substrade and essential need to adequate data, all data have studied in the way of capitation and a questionnaire consist of 6 general questions and 51 professional questions about knowledge, attitude and performance of managers connected to conflict, and have been prepared and given to managers. To analyse data SPSS and INSTAT softwares was used, and conclusions displayed through diagrams and tables.
    Results
    Paying attention to conclusions of analysed data I found that 7.6% of research substrade are major managers, 30.3% are median managers and 62.1% are basis managers as well as 39.4% of them are females and 60.6% the rest are males.16.7% of managers have degrees under bachelor and 83.3% have upper than it.27.3%of manager have management experience lower than 10 years and the rest have more than 10 years. Just 6.1% of the managers passed didactic session and 93.9% had not tutorial terms. Knowledge grade of managers is 14.18/20 (intermediate level), their attitude grade is 45.62/55 (positive) and the average grade of performance is 110.76/150 that is normal and near good level.
    Conclusion
    Paying attention to essential knowledge and positive attitude to conflict and its role on conscious performance of managers in this field can represent that holding didactic sessions for managers and creating essential skills in usage of conflict management techniques improve efficiency and revenue of organizations.
  • Ms. A. Soozani *, Mr. Mr. Hasani Page 55
    Background And Aim
    Pressure ulcers are a major complication of spinal cord injury (SCI) that might stay with the injured person during his or her lifetime and have the human and economic costs for the individuals with SCI and his family and society. Educational programs are mechanisms for the transferring essential information to the patients and caregivers. The aim of this study was to evaluate the effect of education on knowledge of caregivers and the process sore healing in veterans with SCI.
    Materials And Methods
    This was a quasi- experimental study. That was conducted among 15 veterans with SCI, living under care in their houses. Data was obtained through interviews made by a qualified nurse’s. Through inspection, we obtained the ulcer care was based on guideline’s of the Agency Health Care Policy and Research (AHCPR). The wound was assessed by using the Pressure Sore Status Tool (PSST). The SPSS statistical software was used for statistical analysis and Wilcoxon statistical test with a significant level of P<0.05 was chosen.
    Results
    Education resulted in the increase of the knowledge of caregivers and their performances by comparing the grades of the evaluation of the wounds in the round before and after training doesn’t show a significant difference, but comparing the results of the second and the third round before and after training (education) showed a relatively big difference (P<0.05).
    Conclusion
    Enhanced, individualized education about the prevention and management of ulcers was effective. Then if this educations are related to the patients conditions, his knowledge and the way he or she lives will even be more effective. Taking part of the medical staff in educating the families and the patients and taking further action after being discharged from the hospital should be more considered
  • T- cell rich B- cell lymphoma
    Dr. B. *, Dr. N., Dr. S., Dr. M., Dr. Mr., Dr. M Page 63
    TCRBCL is a rare variant of diffuse large B cell lymphoma. In the recent classification of WHO its diagnostic criteria is a T cell rich B cell lymphoma with large B cells occupying less than 10% of tumoral cell population. In all cases of T cell rich large B cell lymphoma, T lymphocytes are predominant and there are a variable number of B cells including centroblasts, polynuclear and Reed-Sternberg like cells. Thus, peripheral T cell lymphoma and lymphocyte predominant Hodgkin's disease are included in the differential diagnosis. The present study describes a 54-year-old man with TCRBCL presenting with axillary mass and striking morphological similarity with Hodgkin's lymphoma. However, further assessments led to accurate diagnosis. While lymphocyte predominant Hodgkin's lymphoma has a better prognosis, T cell rich B cell lymphoma is a high grade malignant large cell lymphoma, so applying the immunohistochemical and cytogenetic techniques is required for correct diagnosis.