فهرست مطالب

میکروب شناسی پزشکی ایران - سال یکم شماره 1 (بهار 1386)

دو ماهنامه میکروب شناسی پزشکی ایران
سال یکم شماره 1 (بهار 1386)

  • 86 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/01/13
  • تعداد عناوین: 11
|
  • سیدسعید اشراقی، عبدالفتاح صراف نژاد، شهناز مزده، نازیلا اساسی صفحه 1
    زمینه و اهداف
    نوکاردیوز بیماری عفونی خطرناکی است که معمولا بواسطه ورود بعضی از گونه های نوکاردیا به دستگاه تنفسی و یا پوست آسیب دیده بوجود می آید. نوع ریوی بیماری شیوع بیشتری داشته و اغلب در اثر استنشاق آئروسل های حاوی نوکاردیا استروئیدس در میزبان مستعد بوجود می آید، حال آن که نوکاردیا برازیلینسس نیاز به شرایط خاص میزبانی ندارد. جستجوی آنتی بادی در سرم کلیه افراد تحت مطالعه با استفاده از آزمون ایمونوفلوئورسانس غیرمستقیم(IFA)، ضمن اینکه بررسی رابطه سن، جنس، شغل، ابتلا به بیماری های ریوی مزمن و مصرف داروهای کورتیکوستروئید با سطح آنتی بادی بدست آمده علیه نوکاردیا از اهداف دیگر این مطالعه بود.
    روش بررسی
    این مطالعه بر روی یک جمعیت 300 نفری در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) تهران و به روش مقطعی انجام گرفت. افراد تحت مطالعه شامل 79 بیمار بستری در بخش عفونتهای ریوی، 121 نفر از کارکنان دارای مواجهه شغلی با عامل بیماری و نیز 100 نفر از افراد سالم (اهدا کنندگان خون) بودند.
    یافته ها
    باوجود نادر بودن بیماری نوکاردیوز، 4 نمونه (IFA) مثبت از بین افرادی که دارای بیماری زمینه ای بودند بدست آمد. این افراد بترتیب مبتلا به سل ریوی، ضایعه جلدی مایستوما، آبسه های متعدد و منتشره در ریه و کبد، و بیماری مزمن انسدادی ریه COPD)) بودند.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان می دهد که احتمال ایجاد عفونت ریوی ثانویه در افراد در معرض خطر (ضعف سیستم ایمنی و دفاع آسیب دیده ریه ها، ضعف دفاع ایمنی سلولی، بیماری های زمینه ای و پیوند عضو) وجود دارد. از طرفی تماس افرادی که هیچ گونه بیماری زمینه ای یا ضعف سیستم ایمنی نداشتند (پرستاران، بهیاران، کارگران و رفتگران مورد مطالعه که گروه سالم در معرض خطر محسوب میشوند) با مکانهای آلوده به نوکاردیا، باعت ابتلای آنها به نوکاردیوزیس نمی شود. از نتایج دیگر بدست آمده این بود که هیچ مورد مثبتی در گروه 34 نفره از افراد مورد مطالعه با سابقه مصرف داروهای ایمونوساپرسیو دیده نشد. در نهایت بدلیل کم بودن موارد IFA مثبت، بین سن، جنس، شغل، ابتلا به بیماری های ریوی و نیز ابتلای به سل ریوی، و حضور آنتی بادی علیه نوکاردیا ارتباط معنی داری بدست نیآمد.
    کلیدواژگان: نوکاردیا استروئیدس، ضعف سیستم ایمنی، آزمون ایمنوفلوئرسانس غیر مستقیم (IFA)، بیماری مزمن انسدادی ریه ((COPD
  • محمد مهدی فیض آبادی، سارا صیادی، لیلا شکرزاده، سپیده خطیبی، سارا غروی صفحه 11
    زمینه و اهداف
    سویه های مقاوم به غلظت های بالای جنتامایسین در بیمارستان های تهران شایع می باشد. شناخت ژن های مسئول مقاومت در پیش بینی نوع مقاومت احتمالی به سایر آمینو گلیکوزیدها و اتخاذ سیاست های درمانی موثر می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه ابتدا سویه های انترو کوکوس مقاوم به غلظت های بالای جنتامیسین با دیسکهای حاوی 120 میکروگرمی شناسائی و جدا شدند. 79 سویه انتروکوکوس فکالیس و 35 انتروکوکوس فسیوم دارای این مقاومت بودند. این جدایه ها از سه بیمارستان در تهران در طی دو سال(1384-1383) جمع آوری شدند. حد اقل غلظت کشنده برای جنتامیسین به روش ماکرو براث انجام گردید. تست های حساسیت دارویی به روش کر بی بوئر برای آنتی بیوتیک های آمیکاسین، نتیل مایسین، توبرامایسین و کانامایسین انجام شدند. تمامی جدایه ها برای انجام واکنش زنجیره ای پلیمراز ژنهای تغییر دهنده آمینوگلیکوزیدها(Aminoglycoside modifying Enzymes; MEs) که شامل (aac(6)-aph(2)، aph(2)-Ib, aph(2)-Ic, aph(2)-Ia, aph(2)-Id, aph(3)-IIIa, و ant(4)-Ia می باشند انتخاب شدند.
    یافته ها
    59جدایه (52%) فنوتیپ HLGR (High Level Gentamicin Resistant)را نشان دادند. MIC جنتا میسین درتمام سویه های HLGR بین 64 تا500 میکروگرم در میلی لیتر متغیر بوده (64
    نتیجه گیری
    سویه های فاقد این ژنها به تمامی آمینوگلیکوزیدهای تست شده در این مطالعه حساس بودند. به دلیل حضور ژن aac(6)-aph(2)اغلب سویه های مقاوم به جنتا مایسین به سایر آمینو گلیکوزیدها مقاوم می باشند.
    کلیدواژگان: انتروکوکوس فکالیس، انتروکوکوس فسیوم، آمینو گلیکوزیدها
  • فرحنوش دوستدار، آذردخت خسروی، پریسا فرنیا، احمدرضا بهره مند صفحه 17
    زمینه و اهداف
    در این تحقیق، فراوانی موتاسیونها در ناحیه پر موتاسیون بسیار متغیر ژن rpoB سویه های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس مورد بررسی قرار گرفت. این سویه ها مقاوم یا حساس به ریفامپین بوده و از بیماران مبتلا به سل مراجعه کننده به مرکز رفرانس سل کشوری و مرکز رفرانس سل اهواز، جدا شده بودند. هدف از این تحقیق بررسی چگونگی تاثیر غربالگری مولکولی این ناحیه از ژن rpoB در نمونه های بیماران مبتلا به سل در تشخیص سریع موارد مایکوباکتریوم توبرکلوزیس مقاوم به ریفامپین بود.
    روش بررسی
    تعداد 25 نمونه مایکوباکتریوم توبرکلوزیس مقاوم به ریفامپین و 5 مایکوباکتریوم توبرکلوزیس حساس به ریفامپین جدا شده از بیماران بصورت تصادفی برای انجام این تحقیق انتخاب شد. ناحیه RRDR کلیه نمونه های انتخاب شده پس از تکثیر به وسیله PCR، کاملا سکانس شد تا انواع و فراوانی موتاسیونهای مرتبط با مقاومت به ریفامپین در این ناحیه بررسی شود.
    یافته ها
    بر اساس نتایج حاصله، 96% از سویه های مقاوم به ریفامپین، تغییرات ژنتیکی در ناحیه RRDR را نشان دادند و 72 درصد از سویه های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس مقاوم به ریفامپین دارای موتاسیونهای missense بودند که منجر به عوض شدن اسید آمینه در کدون 531 (60%)، کدون 526 (16%) و کدون 516 (8%) در ناحیه مرکزی ژن rpoB گردیده بود. در حالیکه در تحقیق ما مانند سایر نقاط دنیا کدون 531 دارای بیشترین نغییر بود ولی فراوانی موتاسیون در دو کدون شایع دیگر یعنی 526 و 516 متفاوت از فراوانی موتاسیون گزارش شده از سایر نقاط دنیا بود. این نفاوتها ممکن است ناشی از تغییرات ژنی جغرافیایی در نژادهای مایکوباکتریوم توبرکلوزیس مقاوم به ریفامپین و انتقال این نژادها در بیماران در کشورهای مختلف باشد.
    نتیجه گیری
    میزان بالای موتاسیون در ناحیه RRDR نمونه های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس مقاوم به ریفامپین جدا شده از بیماران، تائید کننده این مطلب است که غربالگری لین ناحیه ژنی برای تعیین مقاومت به ریفامپین در نمونه های کلینیکی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس جدا شده از ایران مناسب است.
    کلیدواژگان: مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، ریفامپین، مقاومت دارویی، موتاسیون
  • فاطمه میهنی، آذردخت خسروی صفحه 23
    زمینه و اهداف
    سودوموناس آئروژینوزا یکی از عوامل مهم عفونتهای بیمارستانی خصوصا در بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی می باشد. برای درمان عفونتهای شدید ناشی از این میکروارگانیسم آنتی بیوتیکهای متعددی از جمله بتالاکتامها به کار می روند. شیوع بیمارستانی سویه های مقاوم به آنتی بیوتیکهای بتالاکتام بسیار گزارش شده است که از مهمترین عوامل دخیل در این مقاومتها، تولید آنزیم های بتالاکتاماز می باشد. از جمله این آنزیم ها میتوان به متالوبتالاکتامازها اشاره نمود که این آنزیم ها طیف سوبسترای وسیعی داشته و همه بتالاکتامها را، به جز مونوباکتام آزترئونام، هیدرولیز می کنند. در تحقیق حاضر فراوانی تولید متالوبتالاکتاماز در ایزوله های سودوموناس آئروژینوزا مقاوم به ایمیپنم مورد ارزیابی قرار گرفت.
    روش بررسی
    در ابتدا الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی 100 ایزوله بالینی سودوموناس آئروژینوزا، که از همین تعداد بیمار مبتلا به عفونتهای سوختگی بستری در بیمارستان طالقانی اهواز جدا شده بودند، با تست دیسک دیفیوژن به روش کربی- بائر تعیین شد. تمام ایزوله های کلینیکی سودوموناس آئروژینوزا مقاوم به ایمیپنم توسطEtest ایمیپنم/ایمیپنم به اضافهEDTA (Etest Metallo-ß-Lactamase)برای تولید متالوبتالاکتاماز غربالگری شدند.استخراجDNA از کلنی های کشت خالص توسط روش جوشانیدن ساده انجام گرفت.DNAهای استخراج شده با استفاده از پرایمرهای اختصاصی برای ژنهای VIMوIMP متالوبتالاکتاماز توسط روش PCR مورد بررسی قرار گرفتند
    یافته ها
    بر اساس نتایج حاصله درصد مقاومت ایزوله ها به شرح زیر بود:سفپیم100%، سفتازیدیم81%، تیکارسیلین70%، ایمیپنم41%، مروپنم23% و پیپراسیلین20%. در بررسی تولید متالوبتالاکتاماز با روشEtest MBL در ایزوله های مقاوم به ایمیپنم، مشخص شد که 8 ایزوله از41 ایزوله مقاوم (51/19%) متالوبتالاکتاماز مثبت بودند. از 41 ایزوله سودوموناس آئروژینوزامقاوم به ایمیپنم جدا شده در طول این دوره تحقیق 8 ایزوله ای که با روشEtest MBL مثبت شده بودند دارای ژنVIM بودند و و ایزوله ای که ژنIMP را داشته باشد شناسایی نشد و 33 ایزوله باقیمانده (49/80%)برای هر دو ژنهای VIM وIMP منفی شدند.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان می دهد که همانند سایر تحقیقات انجام شده در دیگر نقاط جهان میزان سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک سودوموناس آئروژینوزا رو به افزایش است و تولید متالوبتالاکتاماز می تواند یکی از دلایل این امر باشد.
    کلیدواژگان: سودوموناس آئروژینوزا، مقاومت آنتی بیوتیکی، متالوبتالاکتاماز
  • مهناز سیفی، محمدرضا پورشفیع، کتایون برهانی، فاتح رحیمی، محمد مهدی سلطان دلال صفحه 33
    زمینه و اهداف
    انتروککها نقش مهمی را در ایجاد عفونت های بیمارستانی دارند و وجود سویه های چند مقاومتی در بین آنها ، درمان این نوع عفونتها را به یک معضل بهداشتی تبدیل کرده است. انتروککها می توانند برخی ژنهای مقاومت به آمینوگلیکوزیدها را بصورت اکتسابی بدست آورند. محصول این ژنها آنزیمهایی هستند که باعث تغییر در ساختار آمینوگلیکوزیدها شده ودر نهایت این امر منجر به حذف اثر سینرژیسم باکتریسیدال خواهد شد. یکی از مهمترین ژنهای ایجاد کننده مقاومت به مقادیر بالای جنتامایسین aac(6'')-le-aph(2")-la است. هدف از این مطالعه بررسی شیوع سویه های آنتروکوکوس فکالیس و آنتروکوکوس فسیوم چند مقاومتی و همچنین مقاوم به مقادیر بالای جنتامایسین در نمونه های کلینیکی با تاکید بر روی وجود ژن aac(6'')-le-aph(2")-la می باشد.
    روش بررسی
    بدنبال کشت اولیه437 نمونه بالینی ارجاع شده به 5 بیمارستان و 3 آزمایشگاه خصوصی در شهر تهران، جمعا 300 سویه انتروکک جداسازی گردید و پس از انجام آزمایشات بیوشیمیایی و تعیین جنس و گونه باکتری، با استفاده از روش دیسک دیفوزیون تست سنجش حساسیت آنتی بیوتیکی برای 11 آنتی بیوتیک آمپی سیلین، تتراسیکلین، اریترومایسین، سیپروفلوکسازین، جنتامایسین دوز بالا، ونکومایسین، کوتریموکسازول،کوئینو پریستین – دالفو پریستین (سینرسید)، لینه زولید، تیکوپلانین و نیتروفورانتوئین انجام شد. مکانیزم مولکولی مقاومت به جنتامایسن با دوز بالا در دو گونه ذکر شده توسط تشخیص ژن aac(6'')-le-aph(2")-la با روش PCR بررسی گردید.
    یافته ها
    در مجموع کل سویه های بدست آمده، درصد گونه فکالیس در مقایسه با گونه فیسیوم به ترتیب 3/81٪ و 7/18٪ بود. گونه های فیسیوم مقاومت نسبتا بالاتری به آنتی بیوتیک های مورد مطالعه در مقایسه با گونه های فکالیس نشان دادند. درصد سویه های چند مقاومتی در گونه فکالیس 50٪ و در گونه فیسیوم 95٪ بدست آمد. این ارقام در خصوص سویه های مقاوم به مقادیر بالای جنتامایسین به ترتیب 5/19 و5/23 درصد بودند و کلیه این سویه ها دارای MIC بالاتر از 1024 میکروگرم در میلی لیتر بودند. 83 درصد از سویه های فکالیس و 100 درصد از سویه های فیسیوم دارای ژن aac(6'')-le-aph(2")-la بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به درصد بالای سویه های چند مقاومتی و HLGR در بین جمعیت انتروککی مورد مطالعه و همچنین شیوع بالای ژن aac(6'')-le-aph(2")-la در بین سویه های HLGR، نشان دهنده ارتباط قوی این ژن با ایجاد مقاومت به مقادیر بالای جنتامایسین است که این خود بیانگر این نگرانی است که چنانچه در طول زمان، انتقال این ژن به سویه های حساس به جنتامایسین با روندی فزاینده اتفاق بیفتد، با مشکلات اساسی در درمان این نوع عفونتها مواجه خواهیم شد و این قضیه در دراز مدت نیاز به پیدایش نسل های تازه از آمینوگلیکوزیدها ویا آنتی بیوتیکهای جدید را می طلبد.
    کلیدواژگان: انتروکوکوس، چند مقاومتی، مقاوم به مقادیر بالای جنتامایسین
  • محدثه محبوبی، محمد اکبری، قاسم حقی، نسترن کاظم پور صفحه 39
    زمینه و اهداف
    برخی اسانس های گیاهی و اجزای شیمیائی فعال آنها، دارای اثرات ضد باکتریائی بوده و به عنوان عوامل ضدمیکروبی استفاده می گردند. داروی رسپیتول B، (شرکت داروسازی باریج اسانس) یک ترکیب مشابه سازی شده با نمونه خارجی با عنوان منتوفین می باشد. این فرآورده از منتول و اسانس اکالیپتوس (E.globulus) تشکیل شده است. در این مطالعه، اثر ضد میکروبی این دو فرآورده با میزان اثر بخشی اجزای آن بر باکتری ها، قارچ ها و مخمرها، بررسی گردید.
    روش بررسی
    جهت مقایسه اثر ضد میکروبی دو فرآورده از روش ماکروبراث و دیسک دیفیوژن استفاده گردید.
    یافته ها
    باکتری های گرم مثبت، مخمرها و قارچ ها در مقایسه با باکتری های گرم منفی حساسیت بیشتری نسبت به رسپیتول B نشان دادند. بررسی اجزای این فرآورده ها نشان می دهد که خاصیت ضد میکروبی منتول از اسانس اکالیپتوس بیشتر می باشد. اسانس اکالیپتوس دارای خاصیت ضد میکروبی خوبی مقابلVibrio cholera, Aspegilus flavus, Staphylococcus aureus می باشد اما بر سایر میکروب ها اثر چندانی ندارد. منتول دارای اثر ضد میکروبی قابل توجهی بوده و حضور آن در رسپیتول B اثر ضد میکروبی رسپیتول B را تقویت می کند. باکتری های Salmonella typhi, Escherichia coli, Pseudomonas aeruginosa مقاومت بیشتری نسبت به رسپیتول B از خود نشان دادند.
    نتیجه گیری
    اثر ضد میکروبی رسپیتول B مشابه منتوفین بوده ومی توان از این فرآورده به جای نمونه خارجی استفاده نمود.
    کلیدواژگان: رسپیتول B، اسانس اکالیپتوس، منتول، منتوفین، اثر ضدمیکروبی
  • علی اکبر سلیمانیان رهبر، مریم گلشنی، فریبا فیاض، صدیقه رفیعی طباطبایی، آرزو مرادی صفحه 47
    زمینه و اهداف
    عفونت ژنیتال یکی از علل مهم ناباروری در مردان است. یک گروه از باکتری های مهم عامل ناباروری مایکوپلاسماها می باشند. این عفونتها خصوصا انواع مزمن آنها با اثرات مخرب بر پارامترهای کیفی اسپرم و یا تنگی و انسداد مجاری ژنیتال باعث عقیمی مرد می شوند. از طرف دیگر با انتقال به همسر وی باعث عفونت ژنیتال، ناباروری وسقط می گردند.هدف ازاین تحقیق جداسازی مایکوپلاسماها از اسپرم مردان نابارور به روشPCR است.در این صورت تشخیص بموقع و درمان مناسب آن باعث باز گشت قدرت باروری به بیمار می شود.
    روش بررسی
    در این پروژه تعداد 100 مرد مبتلا به نا باروری مراجعه کننده بمراکز درمانی پس از معاینه و تایید بیماری توسط پزشک متخصص، و در صورت عدم مصرف آنتی بیوتیک از یک هفته قبل انتخاب شدند. نمونه اسپرم آنها بطور استریل گرفته شده و سپس سریعا به آزمایشگاه ارسال شد. نمونه ها برای بررسی وجود اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم و مایکوپلاسما هومینیس به روشPCR آزمایش شدند.
    یافته ها
    از 100 مرد مبتلا به ناباروری 33 نفر (33درصد) PCRمثبت و آلوده به ارگانیسم های کلامیدیاها، مایکوپلاسما و اوره آپلاسما بودند. ازاین تعداد، 17 مورد اورآپلاسما اوره آلیتیکوم و3 مورد مایکوپلاسماهومینیس جداشد که در مجموع20 مورد (20درصد) نمونه ها راشامل شدند. سابقه عفونت واژینال وسقط در همسران این بیماران بررسی ومورد مقایسه قرار گرفت. ازنمونه اسپرم بیماران اسپرموگرام نیزانجام گرفته ونتایج آن با جواب PCR مقایسه شد.
    نتیجه گیری
    آلودگی به مایکوپلاسماها در مردان نابارور باعث اتصال این ارگانیسم هابه اسپرماتوزوئیدها وبروز تغییرات اسپرموگرام شده و از طرفی با انتقال عفونت به همسران آنها ممکن است سقط جنین وناباوری ایجاد کند. با توجه به مشکلات موجود بر سر راه کشت این میکروارگانیسم ها، بنظر می رسد استفاده ازروش سریع و حساس PCR جهت تشخیص این باکتری ها در بیماران با ارزش باشد.
    کلیدواژگان: ناباروری، مایکوپلاسما، PCR
  • علی اکبر میرصالحیان، سیدمنصور رضوی، حسین ضیایی اردکانی، کبری بامداد، سید محمد میرافشار، فرزانه باذرجانی صفحه 55
    زمینه و اهداف
    عفونت های دستگاه تنفسی یکی از معمولی ترین بیماری های زائرین ایرانی در حین انجام اعمال حج تمتع محسوب می گردد. بهمین منظور عیار آنتی بادی های اختصاصی مایکو پلاسما پنومونیه، کلامیدیا پنومونیه و لژیونلا پنوموفیلا در سرم زائرین مورد ارزیابی قرار گرفت.
    روش بررسی
    نمونه های سرمی 128 نفر از زائرین قبل از عزیمت و یک ماه پس از بازگشت به کشور جمع آوری و به منظور تعیین عیار آنتی بادی بر علیه مایکوپلاسما پنومونیه، کلامیدیا پنومونیه و لژیونلا پنوموفیلا با استفاده از روش ایمونو فلوئورسنس و الایزا مورد سنجش قرار گرفت.
    یافته ها
    عیارآنتی بادی IgM بر علیه کلامیدیا پنومونیه در این مدت افزایشی را نشان نداد لکن عیار IgG بر علیه این باکتری (128/ 48)58/34% افزایش نشان داد که از این میان (128/ 22) 82/15% تنها در بازگشت عیار افزایش یافته ای را نشان دادند. ضمنا عیار آنتی بادی بر علیه مایکو پلاسما پنومونیه و لژیونلا پنوموفیلا در هر دو مرحله از افزایش چشمگیری بر خوردار نبود.
    نتیجه گیری
    باکتری پاتوژن غیر معمول کلامیدیا پنومونیه در بین زائرین ایرانی خانه خدامی تواند باعث عفونت تنفسی گردد وبنا براین می بایستی مورد توجه قرار گیرد وسپس با انجام روش های تشخیصی در دسترس و مقایسه حساسیت و ویژگی آنها شیوع واقعی این پاتوژن را در بین زائرین حج تمتع تعیین نمود.
    کلیدواژگان: کلامیدیا پنومونیه، مایکو پلاسما پنومونیه و لژیو نلا پنوموفیلا، عفونتهای تنفسی، زائرین، عیار آنتی بادی
  • رمضانعلی عطایی، علی مهرابی توانا، زهرا سفیری، علی کرمی، مرتضی ایزدی، سید محمد جواد حسینی صفحه 61
    زمینه و اهداف
    مننژیت حاد باکتریال یک عامل مهم مرگ و میر باقی مانده که در افراد نجات یافته، ممکن است با ایجاد ضایعات عصبی دایمی همراه گردد. لذا، تشخیص سریع اتیولوژی مننژیت باکتریال و درمان مناسب آن یک امر حیاتی می باشد. از این رو، هدف این تحقیق مقایسه روش مولکولی MultiplexPCR با روش های باکتریولوژیک و نیز مشاهده مستقیم مایع نخاع جهت تشخیص سریع باکتری های شایع عامل مننژیت می باشد.
    روش بررسی
    در این تحقیق، 150 نمونه مایع نخاع بیماران مشکوک به مننژیت را با استفاده از PCR هدف مند شده با پرایمر های عمومی بر اساس ژن 16S rRNA و نیز پرایمر های اختصاصی جهت باکتری های نیسریا مننژیتیدیس، استرپتوکوکوس پنومونیه و هموفیلوس اینفلونزا استفاده گردید. همچنین، سایر روش های باکتریولوژیک و نیز میکروسکوپی مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    استفاده از چند روش تشخیصی همزمان، امکان تشخیص سریع اتیولوژی باکتریال را در افراد مبتلا به مننژیت مهیا نمود. چنانچه با روش مولکولی تشخیص اختصاصی از 150 نمونه مایع نخاع 9 مورد نیسریا مننژیتیدیس تایید گردید. در حالی که کشت باکتریولوژیک تنها در 6 مورد نیسریا مننژیتیدیس را نشان داد ولی مشاهده لام مرطوب وجود 8 مورد مننگوکک را تایید نمود.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان داد، روش های مولکولی PCR یگانه و چندگانه برای تشخیص عامل مننژیت باکتریایی از کشت باکتریولوژیک و نیز مشاهده مستقیم از حساسیت بیشتری برخوردار است. با این حال، قضاوت بر اساس مشاهده میکروسکوپی هر چند کیفی است. ولی مشاهده مستقیم مرفولوژی باکتری و نیز سایر شواهد در نمونه مایع نخاع علاوه بر راهنمایی جهت طراحی پروتکل مناسب تشخیص قطعی و امکان انتخاب آنتی بیوتیک مناسب را جهت درمان نیز فراهم می نماید.
    کلیدواژگان: مایع نخاع، مننژیت باکتریایی، تشخیص سریع و MultiplexPCR
  • عبدالعزیز رستگارلاری، عبدالله کریمی، شبنم رضوی، سید حمیدمصطفوی، غلامحسین فرزندی صفحه 67
    سفوروکسیم از سفالوسپورنی های نسل دوم است که همانند دیگر سفالوسپورین ها مانع سنتز دیواره باکتری ها می شود و در برابر تعداد زیادی از میکروارگانیسم های عامل عفونت، حتی مواردی که تولید کننده آنزیم بتالاکتاماز هستند (از جمله استافیلوکوک ها، هموفیلوس، موراکسلا)، خاصیت باکترسیدی دارد. همچنین این آنتی بیوتیک مقاومت خوبی در برابر آنزیمهای بتالاکتاماز مترشحه توسط انتروباکتریاسه ها بخصوص با منشا پلاسمیدی را دارا می باشد.
    با توجه به ظهور مقاومتهای جدید بر علیه این دسته از آنتی بیوتیکها، ضروری است که این آنتی بیوتیک فقط در موارد پیشگیری از عفونت و یا درمان بیماری های شدیدی که عامل باکتریایی دارد، استفاده شود تا از بروز مقاومت های جدید در باکتری ها جلوگیری گردد.
    مصرف درمانی سفوروکسیم در عفونت های تنفسی فوقانی، عفونت های پوستی و عفونت های ادراری از اهمیت خاصی برخوردار است. ارزیابی آزمایشگاهی حساسیت و مقاومت میکروارگانیسم های عامل عفونت در برابر این آنتی بیوتیک قبل از ورود به بازار مصرف می تواند ما را در تعیین استرتژی درمان یاری نماید.
  • مهرداد حسیبی، بابک مهاجر ایروانی، مهناز سیفی، سیروس جعفری، محمدهادی زاده نیسانقلب، بزمان سعادت آملی صفحه 71
    استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA علت اصلی و شناخته شده عفونت های بیمارستانی است (1). عفونت هایی که پس از 48 ساعت از پذیرش بیمار در بیمارستان کسب می شوند و امروزه با عنوان (Health care-associated MRSA (HA-MRSA مشخص میشوند. از طرف دیگر در طول دهه اخیر گزارشات متعددی از عفونت ناشی از MRSA را در بیمارانی داشتیم که ارگانیسم ظرف 48 ساعت اولیه پذیرش در بیمارستان از آنها جدا شده بود (4-2). این موارد در حقیقت Community-associated MRSA (CA-MRSA) هستند.
|
  • Ronak Bakhtiari, Mohhamad Soltan Dallal, Javad Zaemi Yazdi, Jalil Fallah, Nour Amir Mozaffari, Mohhamad Pourmand, Sara Hajikhani Page 1
    Background And Objectives
    Group B Streptococcus (GBS) (Streptococcus agalactiae) is the leading cause of morbidity and mortality of newborn infants and accounted as a leading factor causing septicemia after birth in mothers. Infections in infants are usually acquired by contact with the genital tract of the mothers during labor and delivery. In two last decades, significant progress toward detection, prevention and treatment of pregnant women carrying GBS has been achieved. A rapid screening test for GBS that could accurately identify pregnant women carrying the bacteria at the time of delivery would obviate the need for prenatal screening. The standard method for the diagnosis of GBS colonization consists of culturing vaginal and anal secretions in a selective broth medium which inhibits the growth of other microorganisms. Today, it is accepted that PCR has a high sensitivity and specifically in diagnosis. The goal of this study was to screen pregnant woman carrying GBS by PCR.
    Material And Methods
    Samples were taken from anal and vaginal mucus of 125 pregnant women who were at 28-38 weeks of ingestion by swab. Samples were tested by standard culture using Todd Hewitt Broth and Blood Agar and also by PCR using primers specific for cfbgene.
    Results
    Culture identified 10 (8%) women as carriage of GBSout of 125 women tested. On the other hand, the PCR assay could identify 12 (9/6%) women positive for GBS. In comparison to culture results, sensitivity, NPV, specificity, and PPV of PCR were 100%, 100%, 98%, and 83%, respectively. The time required for PCR assay and culture were 2h and 36h,respectively.
    Conclusion
    We found that GBS can be detected rapidly and reliably by a PCR assay using combined vaginal and anal secretions from pregnant women at the time of delivery. Also this study shows that the rate of incidence of GBS is high in Iranian pregnant women. We, therefore, recommend screening of pregnant women for detecting of GBS emphatically
    Keywords: Group B Streptococcus_Pregnant Women_PCR Assay