فهرست مطالب

Advances in Medical and Biomedical Research - Volume:15 Issue: 58, 2007

Journal of Advances in Medical and Biomedical Research
Volume:15 Issue: 58, 2007

  • 70 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/01/22
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سید لطیف موسوی، شهرام نظریان، جعفر امانی، رحیم سروری زنجانی صفحه 1
    زمینه و هدف
    سم های عصبی کلستریدیوم آزادسازی نوروترانسمیترها را به وسیله ی پروتئولیز اختصاصی و انتخابی SNAP-25، سیناپتوبروین VAMP و سینتاکسین، مهار می کنند. پروتئین SNAP-25 یکی از پروتئین های تشکیل دهنده ی مجموعه ی لنگراندازی (Docking complex) در پایانه های عصبی است. این پروتئین سوبسترای سم عصبی بوتولینوم، سروتیپ های A، C و E می باشد. هر کدام از این سروتیپ ها به طور اختصاصی و در جایگاه ویژه SNAP-25 را در یک پیوند آمیدی برش داده و از تشکیل مجموعه ی لنگراندازی و در نهایت اگزوسیتوز نورترانسمیترها و انتقال پیام عصبی جلوگیری می کنند. در آزمایشگاه می توان با تولید SNAP-25 به روش نوترکیب از آن به عنوان سوبسترای سم، در تشخیص تیپ های E وA سم بوتولیسم بهره برد.
    روش بررسی
    در این مطالعه بر آن شدیم که این پروتئین را به صورت نوترکیب تولید کنیم. برای این منظور cDNA ژن مورد نظر با استفاده از روش از RNA تام استخراج شده از سلول های مغز موش صحرایی تهیه و توسط RT-PCR تکثیر شد. محصول PCR روی ناقل pET32a همسانه سازی شد و پروتئین نوترکیب بیان شده به کمک روش وسترن بلاتینگ و با استفاده از آنتی بادی اختصاصی مورد تایید قرار گرفت و در نهایت با استفاده از یک ستون کروماتوگرافی میل ترکیبی (Ni-NTA) تخلیص و با کمک آنزیم اینتروکیناز فیوژن از پروتئین مورد نظر جدا شد.
    یافته ها
    در این تحقیق شرایط بهینه برای بیان پروتئین نوترکیب SNAP-25، استفاده از غلظت یک میلی مولار IPTG، مدت زمان انکوباسیون 5 ساعت در دمای 37 درجه ی سانتی گراد تعیین شد. در تخلیص پروتئین نوترکیب با استفاده از ستون Ni-NTA، غلظت 250 میلی مولار ایمیدازول باعث جداسازی و تخلیص پروتئین نوترکیب شد. هم چنین استفاده از آنزیم اینتروکیناز برای برش فیوژن در دمای 37 درجه ی سانتی گراد نسبت به دمای محیط نتایج بهتری را به همراه داشت.
    نتیجه گیری
    پروتئین نوترکیب تخلیص شده ساختار خود را در حین تخلیص از دست نداده و جهت برش و انجام آزمایشات بعدی مناسب و قابل استفاده می باشد. از آن جا که سایر روش های تشخیصی سم بوتولیسم از جمله روش استاندارد تزریق به موش بسیار وقت گیر می باشند لذا استفاده از این محصول نوترکیب به عنوان سوبسترا جهت تشخیص سم در آزمایشگاه می تواند تا اندازه ای مشکلات موجود در روش های قبلی را مرتفع سازد.
    کلیدواژگان: نوروتوکسین بوتولینوم تیپ A و E، پروتئین نوترکیب، SNAP، 25
  • بهناز فلک الافلاکی، فرانک شریفی، زهره ترابی، فرزانه معزی صفحه 11

    ز مینه و هدف:

    شب ادراری به دفع غیرارادی ادرار در هنگام خواب، بعد از سنی که به طور طبیعی کودک باید کنترل ادراری شبانه ی خود را به دست گیرد، اطلاق می شود و از مشکلات شایع و ناتوان کننده در کودکان است. درمان آن شامل درمان های دارویی و غیردارویی می باشد. ایمی پیرا مین، آنتی کولینرژیک ها و دسموپرسین(DDAVP) از داروهای مطرح در داروهای درمان هستند. دسموپرسین آنالوگ سنتتیک وازوپرسین بوده و عملکرد آن کاهش تولید ادرار است. از آن جا که میزان اثر درمانی و عوارض ناشی از درمان شب ادراری با دسموپرسین در مطالعات مختلف متفاوت گزارش شده است، این مطالعه به منظور بررسی اثر دسموپرسین بر شب ادراری کودکان در زنجان طراحی شد.

    روش بررسی

    در این مطالعه ی نیمه تجربی، 126 کودک 5 تا 14 ساله دچار شب ادراری اولیه که طی سال های 81 تا 85 به طور سریال به درمانگاه نفرولوژی اطفال مراجعه کردند، وارد مطالعه شدند. پس از کسب رضایت آگاهانه، پرسشنامه ای در مورد اطلاعات فردی و معاینات فیزیکی تکمیل شد. آزمایشات کشت و کامل ادرار، کراتینین و الکترولیت های سرم انجام و پس از رد علل ثانویه شب ادراری، بر حسب سن و وزن کودک 10 تا 20 میکروگرم از اسپری دسموپرسین داخل بینی تجویز شد. میزان اثر و عوارض دارو ماهانه و به مدت شش ماه پیگیری شد.

    یافته ها

    از 126 کودک، 56 کودک (4/ 44 درصد) بهبودی کامل و 48 نفر (1/ 38 درصد) بهبودی نسبی در شب ادراری داشتند. در مجموع بهبودی کلی 5/ 82 درصد بود. 22 نفر (5/ 17 درصد) عدم بهبودی داشتند. تفاوت معنی داری بین سن، جنس و وجود استرس در زندگی با میزان اثر دارو بر شب ادراری کودکان یافت نشد. کودکانی با سابقه ی فا میلی مثبت شب ادراری بهتر به دارو پاسخ دادند. در کل بیماران عارضه ای مشاهده نشد.

    نتیجه گیری

    دسموپرسین داروی موثر جهت درمان شب ادراری کودکان می باشد. دارو در کودکان دچار شب ادراری اولیه که سابقه ی خانوادگی مثبت دارند، موثرتر است.

    کلیدواژگان: شب ادراری اولیه، دسموپرسین (DDAVP)، سابقه ی خانوادگی شب ادراری، استرس
  • مجید اقدسی، شهربانو عریان، کاظم پریور صفحه 17
    زمینه و هدف
    با توجه به استفاده ی روزافزون از مواد مخدر و نقش این ترکیبات بر ناباروری انسان، امروزه مراکز تحقیقاتی جهان در پی یافتن ترکیبات فارماکولوژیکی بوده که بتوانند اثرات مواد مخدر را معکوس نموده و معضل ناباروری را از طریق تجویز ترکیباتی نظیر GnRH و آنالوگ های آن که اثرات جانبی ناخواسته نیز ندارند، حل نمایند.
    روش بررسی
    در این مطالعه از موش های نر بالغ 200 تا250 گرمی استفاده شد که در زمان های مختلف (5، 10 و 15 روز) مورفین را با دوز 5 میلی گرم بر کیلو گرم به صورت درون صفاقی به موش های نر تزریق نموده و هر دوره در 5 گروه 8 تایی مورد بررسی قرار گرفتند. گروه اول، شامل موش های دست نخورده بدون هیچ تزریق بود. به گروه دوم سالین، به گروه سوم مورفین، به گروه چهارم نالوکسان و به گروه پنجم فرتاژیل(Fertagyl) تزریق شد. سپس موش های هر گروه بی هوش شده و خون گیری انجام گرفت.
    یافته ها
    بررسی نتایج نشان داد که مورفین باعث کاهش معنی داری در وزن و قطر بیضه ها، وزن موش ها و رفتار آن ها از جنبه ی تغذیه و اعمال رفتاری شده است. از سوی دیگر بر میزان هورمون LH و تستوسترون تاثیر معنی داری در همه ی گروه ها (05/ 0< P) مشاهده شده ولی در مورد هورمون FSH تاثیر معنی داری مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    با توجه به این که در گروه های تجربی که به آن ها نالوکسان و GnRH تزریق شد، تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. بنابراین پیشنهاد می شود از نالوکسان و GnRH به عنوان آنتاگونیست های اوپیوییدی جهت رفع عقیمی ناشی از اعتیاد به مورفین استفاده شود.
    کلیدواژگان: مورفین، نالوکسان، GnRH، LH، FSH، تستوسترون
  • محمد برزگر، محمدرضا رشیدی، امیر حسین جعفری روحی، ابوالقاسم جویبان، فرناز جباری بر، آرمن ملکیان صفحه 24
    زمینه و هدف
    به علت تغییرات زیاد کینتیک داروهای ضدتشنج در کودکان، قضاوت در مورد کارآیی فنوباربیتال و فنی توئین وریدی در درمان صرع پایدار مقاوم، نیازمند تعیین سطح خونی داروهای مزبور می باشد. علت انجام این مطالعه، تعیین و مقایسه ی سطوح سرمی فنوباربیتال و فنی توئین به عنوان دو داروی مهم و شایع به کار رفته در خط اول درمان کودکان مبتلا به صرع پایدار و صرع پایدار مقاوم می باشد.
    روش بررسی
    سطح سرمی فنی توئین و فنوباربیتال در 20 کودک (1 ماهه تا 12 ساله) مبتلا به صرع پایدار مقاوم (کاندید برای دریافت میدازولام) با 20 کودک مبتلا به صرع پایدار مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستان کودکان دانشکده ی پزشکی تبریز که از نظر سن، جنس، اتیولوژی، شکل تشنج و مصرف داروهای تشنجی قبلی با یکدیگر جور شده بودند، مقایسه گردید.
    یافته ها
    در بیماران مبتلا به صرع پایدار و صرع پایدار مقاوم میانگین سطح سرمی فنوباربیتال به ترتیب 7/ 12 ± 03/ 28 و 78/ 20 ± 22/ 37 میکروگرم به ازای هر میلی لیتر و سطح سرمی فنی توئین به ترتیب 80/ 16 ± 38/ 30 و 81/ 14 ± 42/ 31 میکروگرم به ازای هر میلی لیتر اندازه گیری شد. اختلاف معنی داری بین میانگین سطح سرمی فنوباربیتال (1/ 0= P) و فنی توئین (8/ 0= P) در دو گروه فوق وجود نداشت. ارتباط معنی داری بین سطح خونی فنوباربیتال با افزایش سن در گروه صرع پایدار (1/ 0 = P) و گروه صرع پایدار مقاوم (8/ 0= P) مشاهده نگردید. برخلاف آن افزایش سطح خونی فنی توئین با افزایش سن در گروه صرع پایدار (004/ 0= P) و گروه صرع پایدار مقاوم (01/ 0 =P) همراه بود. سطح خونی داروها در هر دو گروه در محدوده ی درمانی بود.
    نتیجه گیری
    تغییرات بالای فارماکوکینتیک داروهای ضد تشنج در کودکان تفاوتی در سطح خونی داروهای فنی توئین و فنوباربیتال وریدی در دو گروه صرع پایدار و صرع پایدار مقاوم ایجاد نمی کند و مقاوم شدن صرع پایدار شاید به دلیل ماهیت بیماری یا سایر علل ناشناخته است که جهت شناخت آن ها مطالعات دیگری پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: صرع پایدار، صرع پایدار مقاوم، فنوباربیتال، فنی توئین
  • ناصر احمد بیگی لاهیجانی، یوسف مرتضوی، مسعود سلیمانی، مسعود سلیمانی، آزاده امید خدا صفحه 32
    سابقه و هدف
    امروزه سلول های بنیادی مزانشیمی (MSCs) از بافت های مختلف انسانی از جمله مغزاستخوان جدا می گردند. این سلول ها قدرت تکثیر نسبتا بالایی داشته و به رده های مختلف سلولی با منشا مزودرمی و غیرمزودرمی تمایز پیدا می کنند و از این رو، امیدهایی را در درمان بیماری های مختلف به وجود آورده اند. خصوصیات منحصر به فرد این سلول ها همانند منبع قابل دسترس، جداسازی راحت، تکثیر سریع، توانایی مهاجرت به بافت های آسیب دیده سبب شده است تا از این سلول ها در درمان بیماری ها و مهندسی بافت استفاده گردد. فراوانی کم این سلول ها در بدن و نیاز به تعداد زیاد آن ها در مصارف بالینی، تکثیر آن ها را در محیط آزمایشگاه اجتناب ناپذیر می سازد، اما تکثیر بیش از حد سلول ها قبل از پیوند می تواند منجر به پیری آن ها شده و ممکن است عوارض نامطلوبی را پس از پیوند برای بیمار در پی داشته باشد.
    روش بررسی
    سلول های بنیادی مزانشیمی از آسپیره ی مغزاستخوان انسانی جدا و کشت داده شدند پس از پاساژ اول، برخی مارکرهای سطحی سلولی و قدرت تمایز آن ها مورد ارزیابی قرارگرفت و پاساژ سلول ها تا نقطه ی توقف رشد ادامه یافت، سپس با تکنیک ساترن بلات پس از پاساژهای متعدد تغییرات طول تلومر، به عنوان نشان گر پیری در آن ها مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد رابطه ی مستقیمی بین تکثیر سلول ها و کاهش طول تلومر وجود دارد؛ در اکثر نمونه ها طول تلومر پس از میانگین 9 پاساژ به اندازه ی 1کیلوباز(kb) کاهش پیدا کرد که این امر نشان دهنده ی پیری این سلول ها به دلیل تکثیر زیاد در محیط in vitro می باشد.
    نتیجه گیری
    توصیه می نماییم برای استفاده از MSCs در مصارف بالینی بهتر است از پاساژهای اولیه استفاده شود. اگرچه تعداد این سلول ها در پاساژهای اولیه خیلی زیاد نیست ولی توانایی تکثیر، تمایز و لانه گزینی آن ها حفظ شده و احتمال این که این تعداد کم، پتانسیل ترمیم بافت را داشته باشند بیشتر از سلول های زیاد در پاساژهای انتهایی می باشد.
    کلیدواژگان: سلول های بنیادی مزانشیمی، طول تلومر، پیری سلولی
  • شیوا فکری، محمد مسعود وکیلی، سید نورالدین موسوی نسب صفحه 41
    مقدمه
    کارآمد بودن برنامه ی تنظیم خانواده یک عامل مهم در کاهش مرگ و میر و ابتلای مادران و کودکان است. از آن جایی که مردان اغلب نگرش های همسر خود را در زمینه ی باروری تحت نفوذ قرار می دهند، در این مطالعه بر آن شدیم تا نقش آموزش و جلب مشارکت مردان را در افزایش درصد استفاده از روش های پیشگیری مطمئن بررسی کنیم.
    روش بررسی
    مطالعه از نوع نیمه تجربی بود، جامعه ی پژوهش کلیه ی زوج هایی از منطقه ی اسلام آباد زنجان بودند که واجد شرایط برنامه ی تنظیم خانواده بوده و از روش منقطع (روش طبیعی پیشگیری از بارداری) جهت پیشگیری از بارداری استفاده می کردند. تعداد این زوج ها 90 خانوار بود که بعد از تکمیل پرسشنامه ی اول مبنی بر ویژگی های خانوارها، به صورت تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. مداخله به صورت چهره به چهره توسط رابطین انتخاب شده از همان منطقه به مدت 2 ماه صورت گرفت و بعد از شش ماه پرسشنامه ی دوم جهت بررسی روش پیشگیری از بارداری و در صورت مصرف قرص جلوگیری و کاندوم، نحوه ی استفاده از آن ها، تکمیل گردید و نتایج با آزمون های آماری کای اسکویر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    درصد استفاده از روش های پیشگیری از بارداری مطمئن (توبکتومی، قرص جلوگیری، کاندوم، آی یودی و آمپول) نسبت به روش منقطع در گروه مورد بیشتر از گروه شاهد بود که از نظر آماری اختلاف معنی دار بود (04/ 0 = P). میزان آگاهی از نحوه ی مصرف قرص و کاندوم در هر دو گروه در سطح بالایی بود، در گروه شاهد 4 مورد و در گروه مورد یک مورد حاملگی ناخواسته بعد از مداخله دیده شد (فاقد اختلاف معنی دار).
    نتیجه گیری
    با وجود مشکلاتی که در انجام طرح وجود داشت، نتایج طرح نشان داد که جلب مشارکت مردان در بهبود وضعیت تنظیم خانواده، موثر می باشد و پیشنهاد می شود که در آینده پژوهش های دیگری در زمینه ی به کارگیری مشارکت مردان در برنامه ی تنظیم خانواده صورت گیرد.
    کلیدواژگان: تنظیم خانواده، مشارکت مردان، روش های مطمئن پیشگیری از بارداری
  • ماشااله ترابی، ناهید رمضان قربانی صفحه 49
    زمینه و هدف
    ظهور تکنولوژی اطلاعات تاثیرات عمیقی بر زندگی انسان داشته است. شاید مهم ترین و عمیق ترین این تاثیرات در زمینه ی آموزش و یادگیری است. به نحوی که همه افراد قادرند در هر جا و هر زمان به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند. توسعه ی این فنآوری به حدی است که نمی توان از تاثیرات آن در زمینه ی آموزش بهداشت چشم پوشی کرد. به همین دلیل بسیاری از کشورها به اجرای برنامه های بنیادی در زمینه ی ایجاد وب سایت هایی به منظور اطلاع رسانی بهداشتی پرداختند. این مطالعه به منظور طراحی و ایجاد یک مدل مناسب اطلاع رسانی الکترونیک برای جامعه ی مورد نظر و تعیین اثربخشی راهکارهای موثر در خصوص ارتقای دانش بهداشتی و افزایش توانمندی دانش آموزان دوره ی دبیرستان در استفاده از شبکه ی رایانه اجرا شد.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر بر اساس اطلاعات به دست آمده از ده پرسشنامه در زمینه اطلاعات شخصی و مهارت های کامپیوتری، بهداشت فردی، بهداشت روان، بهداشت تغذیه، بهداشت بلوغ (پسران، دختران)، بهداشت ازدواج، بهداشت محیط، بیماری های شایع، بیماری های عفونی، ایدز از 649 دانش آموز در سه دبیرستان انجام شد. این اطلاعات در دو مرحله (قبل و بعد از مداخله) جمع آوری گردید. در تجزیه و تحلیل آماری از آزمون های t زوج و Leven''s test استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج آزمونt زوج نشان داد که آموزش دانش آموزان از طریق وب سایت اطلاع رسانی بهداشتی جوان باعث افزایش دانش آنان در زمینه های فوق، حداقل 5/ 14 درصد (بهداشت محیط) و حداکثر 9 /48 درصد (بهداشت تغذیه) و در تمامی زمینه ها از نظر آماری معنی دار بوده است (P=0.000).
    نتیجه گیری
    میزان اثربخشی الگوی مورد نظر در تمام شاخه های بهداشتی به استثنای شاخه ی بهداشت روان از نظر آماری معنی دار مشخص گردید. در واقع به کارگیری فنآوری اطلاعات، شیوه ای انعطاف پذیرو قابل پیش بینی است. هم چنین امکان دسترسی و توانایی بهتر انجام روش های پرسش و پاسخ به صورت فعال را به طور فزاینده ای افزایش داده است.
    کلیدواژگان: اطلاع رسانی الکترونیک، جوانان، دانش آموزان دبیرستان، دانش بهداشتی
  • عارفه داودی، منیژه انوشه، ربابه معماریان صفحه 57
    زمینه و هدف
    مشکلات جسمی و عوارض عمده پس از عمل جراحی سرطان مری به عنوان فاکتورهای تاثیرگذار بر کیفیت زندگی شناخته شده است، به طوری که این علایم اثرات سویی بر ابعاد روحی _ روانی، اجتماعی و عاطفی بیماران داشته است. این پژوهش به منظور بررسی تاثیر آموزش چگونگی مراقبت از خود بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان مری بعد از عمل جراحی ازوفاژکتومی در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه ی نیمه تجربی 77 نفر از بیماران مبتلا به سرطان مری به طور غیرتصادفی با توجه به مشخصات نمونه ها (سن 35 سال و بالاتر و عمل جراحی با روش ترانس هیاتال) در گروه مورد و شاهد مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه ی اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه ی کیفیت زندگی (SF36) و چک لیست مشکلات جسمی بیماران سرطان مری می باشد. سه جلسه ی نیم ساعته ی آموزش چهره به چهره برای 40 نفر از بیماران و خانواده هایشان اجرا شد و 37 نفر از بیماران به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شدند. کیفیت زندگی بیماران تحت عمل جراحی ازوفاژکتومی و تعداد مشکلات بیماران در هر دو گروه، در دو مرحله ی قبل از اجرای آموزش و عمل جراحی و یک ماه پس از اجرای آموزش و عمل جراحی به وسیله ی پرسشنامه ی SF36 و چک لیست بررسی مشکلات سنجیده شد و در پایان میزان کیفیت زندگی و تعداد مشکلات دو گروه مقایسه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS انجام شد.
    یافته ها
    آزمون آماری T مستقل با 53/0=P نشان داد که نمره ی کل کیفیت زندگی قبل از اجرای مداخله در دو گروه اختلاف معنی داری ندارد به علاوه همین آزمون با 46/ 0=P بیان گر این مطلب است که نمره ی کل کیفیت زندگی بعد از مداخله در دو گروه اختلاف معنی داری ندارد. اما آزمون آماری T زوجی با 035/ 0=P نشان داد که نمره ی کل کیفیت زندگی در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی داری دارد و به علاوه همین آزمون با 009/ 0=P نشان داد که نمره ی کل کیفیت زندگی در گروه شاهد قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی داری دارد. آزمون ضریب همبستگی پیرسون با p>0/05 نشان داد که بین متغیرهای دموگرافیک با نمره ی کل کیفیت زندگی ارتباط معنی داری وجود ندارد. آزمون آماری T زوجی با 05/ 0=P نشان داد که تعداد مشکلات بیماران بعد از اجرای آموزش کاهش یافته است.
    نتیجه گیری
    آموزش چگونگی مراقبت از خود بعد از عمل جراحی ازوفاژکتومی بر ارتقای کیفیت زندگی بیماران و کاهش مشکلات آنان موثر بوده است، از این رو با توجه به زمان پیگیری اثرات آموزش (یک ماه)، حجم نمونه و اثربخشی این مداخله، انجام مطالعات گسترده تر توصیه می شود.
    کلیدواژگان: سرطان مری، عمل جراحی ازوفاژکتومی، کیفیت زندگی، مراقبت از خود، آموزش چهره به چهره
  • محمدرضا باقرزاده، معصومه شقاقی، سیدنورالدین موسوی نسب صفحه 66
    زمینه و هدف
    مشکلات جسمی و عوارض عمده پس از عمل جراحی سرطان مری به عنوان فاکتورهای تاثیرگذار بر کیفیت زندگی شناخته شده است، به طوری که این علایم اثرات سویی بر ابعاد روحی _ روانی، اجتماعی و عاطفی بیماران داشته است. این پژوهش به منظور بررسی تاثیر آموزش چگونگی مراقبت از خود بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان مری بعد از عمل جراحی ازوفاژکتومی در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه ی نیمه تجربی 77 نفر از بیماران مبتلا به سرطان مری به طور غیرتصادفی با توجه به مشخصات نمونه ها (سن 35 سال و بالاتر و عمل جراحی با روش ترانس هیاتال) در گروه مورد و شاهد مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه ی اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه ی کیفیت زندگی (SF36) و چک لیست مشکلات جسمی بیماران سرطان مری می باشد. سه جلسه ی نیم ساعته ی آموزش چهره به چهره برای 40 نفر از بیماران و خانواده هایشان اجرا شد و 37 نفر از بیماران به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شدند. کیفیت زندگی بیماران تحت عمل جراحی ازوفاژکتومی و تعداد مشکلات بیماران در هر دو گروه، در دو مرحله ی قبل از اجرای آموزش و عمل جراحی و یک ماه پس از اجرای آموزش و عمل جراحی به وسیله ی پرسشنامه ی SF36 و چک لیست بررسی مشکلات سنجیده شد و در پایان میزان کیفیت زندگی و تعداد مشکلات دو گروه مقایسه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS انجام شد.
    یافته ها
    آزمون آماری T مستقل با 53/ 0=P نشان داد که نمره ی کل کیفیت زندگی قبل از اجرای مداخله در دو گروه اختلاف معنی داری ندارد به علاوه همین آزمون با 46/ 0=P بیان گر این مطلب است که نمره ی کل کیفیت زندگی بعد از مداخله در دو گروه اختلاف معنی داری ندارد. اما آزمون آماری T زوجی با 035/ 0=P نشان داد که نمره ی کل کیفیت زندگی در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی داری دارد و به علاوه همین آزمون با 009/ 0=P نشان داد که نمره ی کل کیفیت زندگی در گروه شاهد قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی داری دارد. آزمون ضریب همبستگی پیرسون با p>0/05 نشان داد که بین متغیرهای دموگرافیک با نمره ی کل کیفیت زندگی ارتباط معنی داری وجود ندارد. آزمون آماری T زوجی با 05/ 0=P نشان داد که تعداد مشکلات بیماران بعد از اجرای آموزش کاهش یافته است.
    نتیجه گیری
    آموزش چگونگی مراقبت از خود بعد از عمل جراحی ازوفاژکتومی بر ارتقای کیفیت زندگی بیماران و کاهش مشکلات آنان موثر بوده است، از این رو با توجه به زمان پیگیری اثرات آموزش (یک ماه)، حجم نمونه و اثربخشی این مداخله، انجام مطالعات گسترده تر توصیه می شود.
    کلیدواژگان: سرطان مری، عمل جراحی ازوفاژکتومی، کیفیت زندگی، مراقبت از خود، آموزش چهره به چهره
  • سینا میرزا احمدی، صفر فرج نیا، ماندانا رفیعی، محمدحسین صومی، آیلار نخلبند، هانیه رضایی، لیلا محمدنژاد صفحه 74
    سابقه و هدف
    تب مدیترانه ای فامیلی (FMF) یک بیماری ژنتیکی اتوزومی مغلوب است که با حملات دوره ای تب دار که با دردهای شدید شکمی، التهاب ریه، آرتریت و راش های پوستی همراه می گردد، مشخص می شود. شدت علایم بالینی این بیماری در بیماران مختلف بسیار متغیر بوده اما اطلاعات کمی در مورد علت اصلی این تفاوت ها وجود دارد. این مطالعه به بررسی ژنتیکی یک بیمار آذری مبتلا به FMF شدید و والدین او می پردازد.
    روش بررسی
    بیمار مورد بررسی یک پسر6 ماهه می باشد که دچار تب های عودکننده به همراه درد شدید شکمی و راش های پوستی می باشد. جهت شناسایی نوع جهش یا جهش های ژنتیکی مسبب بیماری، آزمایش های مولکولی با استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) و تعیین توالی اگزون 10 ژن MEFV انجام گرفت.
    یافته ها
    بررسی ها توسط روش های ARMS-PCR و تعیین توالی اگزون 10 وجود جهش هتروزیگوت مرکب M694 V/ M680 I را در اگزون 10 ژن مربوطه در فرد بیمار نشان داد. پدر و مادر بیمار به ترتیب دارای جهش هتروزیگوت از نوع M680 I و M694 Vبوده و هیچ گونه سابقه ای از حملات بیماری FMF نداشته اند.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد همراهی دو جهش M680 I و M694 V حتی در شکل هتروزیگوت مرکب می تواند به بیماری FMF با فنوتیپ شدید منجر شود. این مورد اولین گزارش شروع زود هنگام و فنوتیپ شدید FMF ناشی از جهش هتروزیگوت مرکب 694V/680I در یک بیمار ایرانی می باشد.
    کلیدواژگان: FMF، جهش هتروزیگوت مرکب، شروع زودهنگام
|
  • Sl Mousavi *, Sh Nazarian, J. Amani, R. Sorouri Zanjani Page 1
    Background and Objectives
    Clostridial neurotoxin inhibits neurotransmitter release by selective and specific intracellular proteolysis of synaptosomal associated protein of 25KDa (SNAP-25), synaptobrevin/VAMP-2 and syntaxin. SNAP-25 is one of the components that forms docking complex in synaptic ends. This protein is subtrate for botulinum neurotoxins types A,C, and E. Each of these toxin serotypes specifically cleaves SNAP-25 in a particular position and thereby block docking and synaptic vesicle membrane fusion and finally prevents neurotransmitter exocytosis and transition of neurotic signals. Recombinant production of SNAP-25 in the laboratory can be used as a subtrate for the detection of clostridium botulinum types A, and E neurotoxins.
    Materials and Methods
    In order to use the protein as a subtrate for detection of different types of clostridium neurotoxins in-vitro the protein was produced by recombinant technique. The cDNA from SNAP-25 was synthesized from total RNA purified from frozen Rattus norvegicus brain. and amplified by RT-PCR The amplified fragment was cloned into pET32a expression vector. The identity of recombinant protein was confirmed by Western blot using specific antibody and finally the recombinant protein was purified through an affinity column chromatography (Ni-NTA).
    Results
    The optimum conditions of expression of SNAP-25 were found to be IPTG(1mM) and incubation at 37˚c for 5 hours. The recombinant protein was isolated and purified using Ni-NTA column with imidazole at a concentration of 25OmM. Using enterokinase to cut the fision at 37˚C comparatively yielded better results than room temperature.
    Conclusion
    The protein retained its structure during the purification process being suitable for cutting and further tests. The purified protein we obtained can be used as subtrate for detection of clostridium botulinum types A, and E toxins.
    Keywords: Botulinum neurotoxin types A, E, Recombinant protein, SNAP, 25
  • B. Falak, Ul, Aflaki *, F. Sharifi, Z. Torabi, F. Moezi Page 11
    Background and Objectives

    Nocturnal enuresis, the involuntary passing of urine during sleep after the age at which bladder control would normally be anticipated, is a widespread and potentially disabling disorder of children. Treatment of enuresis includes non-pharmacologic and pharmacologic procedures. Imipramine, anticholinergics, and desmopressin are appropriate drugs for treatment. Desmopressin is a synthetic analogue of vasopressin, which decreases urine output. Since efficacy and side effects of desmopressin-therapy differ in various studies, this research was conducted to evaluate the efficacy of desmopressin in enuretic children in Zanjan.

    Materials and Methods

    In this quasi-experimental study, 126 chidren aged 5-14 suffering from primary nocturnal enuresis, referring to pediatric nephrology clinit were entered into the study during 2002-2006. Following the written consent a questionnaire concerning the personal data and physical examination was completed for each patient. Clinical tests including U/A, U/C, Cr and serum electrolytes were carried out and after rejecting the secondary causes of enuresis 10-20 g intransal desmopressin was prescribed according to the age and weight of the children. The effect and complications of the drug were followed up monthly for six months.

    Results

    Of 126 children, 56 (44.4 %) obtained full recovery, and 48 (38.1%) partial recovery from nocturnal enuresis. The total recovery was 82.5 %. 22 patients (17.4 %) did not respond to the drug. No significant difference was observed between age, gender, existence of stress, and effect of the drug on child enuresis. Children with familial history of nocturnal enuresis responded better to the drug. No complications were observed in patients.

    Conclusion

    Desmopressin is an effective drug against nocturnal enuresis of children. The drug is more effective in children with familial history of primary nocturnal enuresis.

    Keywords: primary enuresis, Desmopressin (DDAVP), Familial history of enuresis, Stress
  • M. Aghdasi *, Sh Oryan, K. Parivar Page 17
    Background and Objective
    With regard to increasing use of opioids and their potential role in infertility research centers around the world are in search of pharmacologic compounds which could neutralize effects of opioids and overcome infertility through administration of GnRH and its analogues which also do not have considerable side effects.
    Materials and Methods
    In this study male wistar rats weighing 200-250 gr were used. At different intervals (5-10-15 days) 5mg/kg morphine was injected intraperitonneally into the male rats. Then they were divided in 5 groups of 8. The first group contained intact rats, while saline, morphine, naloxone, and fertagyl were injected into the second third, fourth and fifth groups respectively. Then the rats were anesthetized and their bloods were taken for further tests.
    Results
    The results showed that morphine induces loss of testis weight and diameter, loss of weight in rats, and nutritional and behavior changes. Furthermore, a significant changes in the amounts of LH and testosterone hormones was observed in all groups (p<0.05) while no significant change in the amount of FSH was observed.
    Conclusion
    Since the experimental groups into which naloxone and GnRH were injected showed no significant difference, we suggest that naloxone and GnRH be administrated as opioid antagonist to slove the problem of morphine-induced infertility.
    Keywords: Morphine, Naloxone, GnRH, LH, FSH, Testoterone
  • M. Barzegar *, Mr Rashidi, Ah Jafari Rouhi, A. Jouyban, F. Jabbari Bar, A. Melekian Page 24
    Background and Objective
    Due to high kinetic variation of antiepileptic medications in children, judgment on the efficacy of intravenous phenytoin and phenobarbital in treatment of refractory status epilepsy, requires measurement of serum levels of the drugs. The aim of this study was determine and compare serum levels of phenytoin and phenobarbital, as the two major and common first- line drugs in treatment of children with status epilepsy and refractory status epilepsy.
    Materials and Methods
    Serum levels of phenytoin and phenobarbital in 20 children (1month – 12years) with refractory status epilepsy (candidates for midazolam infusion) was compared with 20 children with status epilepsy. Age, gender, etiology, type of seizure and previous use of antiepileptic drugs were matched.
    Results
    In patients with status epilepsy and refractory status epilepsy mean serum levels of phenobarbital were 28.03 ± 12.7 µg/ml, 37.22 ± 20.78 µg/ml respectively while serum levels of phenytoin were 30.38 ± 16.80 µg/ml, 31.42 ± 14.81 µg/ml respectively. There was no significant difference between phenobarbital (P=0.1) and phenytoin (P=0.8) serum levels in these two groups. There was no significant correlation between phenobarbital serum level with age in the group of status epilepsy (P=0.1) and refractory status epilepsy (P=0.8). In contrast, increased phenytoin serum level was associated with increased age in status epilepsy group (P=0.004) and refractory status epilepsy group (P=0.01). In both groups, blood level of the drugs were within the therapeutic range.
    Conclusion
    High pharmacokinetic variation of antiepileptic medications in children does not cause any changes in the serum level of intravenous phenytoin and phenobarbital in the groups of status epilepsy and refractory status epilepsy. Development of refractory status epilepsy is probably due to the nature of disease or other unknown factors which need further studies.
    Keywords: Status epilepsy, Refractory status epilepsy, Phenobarbital, Phenytoin
  • N. Ahmadbeigi Lahijani *, Y. Mortazavi, M. Soleimani, A. Omid Khoda Page 32
    Background and Objective
    Mesenchymal stem cells (MSCs) are presently isolated from various human tissues such as bone marrow. These cells have relatively high replication potential and can differentiate into various cell lineages with mesodermal and non-mesodermal origin and therefore, show promising in treatment of diseases. Their striking features like availability of source, ease of isolation and replication, and migration to lesions have made them appropriate for disease treatment and tissue engineering. The low frequency of MSCs in bone marrow necessitates their in-vitro expansion prior to clinical use. However, over-expansion may lead to aging or replicative senescence of MSCs and other complications for the patient.
    Materials and Methods
    In this study, we isolated BM MSCs and cultured them in vitro. After the first passage cell surface markers were determined by flowcytometry and the cells propagated in culture for more passages. Telomere length was assessed using Telo TAGGG Telomere Length Assay kit after each cell passage.
    Results
    Our data showed that there is a direct correlation between in-vitro expansion of MSCs and reduction of telomere length. The telomere length was shortened by 1 kb after nine passages. This means that expansion induces aging through reduction of telomere length.
    Conclusion
    These data suggest that in-vitro expansion of MSCs may restrict their future clinical application due to telomere length shortening which happens in each cell division. Thus, it would be much better to consider early passages of MSCs for cell and gene therapy due to their proliferation, differentiation and homing ability.
    Keywords: Mesenchymal stem cells, Telomere length, Cell senescence
  • Sh Fekri *, Mm Vakili, Sn Mousavinasab Page 41
    Background and Objective
    Efficacy of family planning is an important factor in reducing fetomaternal mortality and morbidity. Since men could influence their spouses′ attitudes toward reproduction, we conducted this study to investigate the role of male education and participation in increasing the use of safe contraceptive methods.
    Materials and Methods
    This quasi-experimental study was carried out on all fertile couples of Islamabad (Zanjan) who used withdrawal method for contraception. 90 families were entered into the study and following completing the questionnaire randomly divided into two groups of treatment and control. Intervention was performed through face-to-face education by NGO′S of the related regions for two months. After 6 months the second questionnaire was filled out to investigate the contraceptive methods. The data was analyzed using chi-square statistical test.
    Results
    Rate of application of safe contraceptive methods (TL, OCP, condom, IUD, DMPA) was higher in treatment group than in control group compared with withdrawal method which showed a significant difference (p=0.04). Knowledge of using OCP and condom in both groups were high. There were 4 and 1 cases of unwanted pregnancy in control and treatment groups respectively (non-significant difference).
    Conclusion
    Despite the difficulties in performing the research, the study results showed that participation of men positively affects family planning. More investigafion regarding the inolvement of men in family planning is recommended.
    Keywords: Family planning, Male participation, Effective contraceptive methods
  • M. Torabi*, N. Ramezan Ghorbani Page 49
    Background and Objective
    Emergence of information technology (IT) has influenced human life deeply. Presumably the strongest and deepest influence has been on education field so that any one could get access to required data any time, at any place. Development of IT is so remarkable that its influence on health education could not be neglected. Thus, a great number of countries have implemented basic website set-up for health information purposes. This study paves the way for future research on both e-health and e-education in the society and their effects on the overall health knowledge of the high school students.
    Materials and Methods
    The present study was performed on the basis of information obtained from questionnaires on personal, mental, nutritional, maternal and marital issues and family planning, common infections, AIDS and environmental health information of 649 students in 3 high schools. Information was collected in two steps (pre and post tests). T-test and Leven’s tests were used in the statistical analysis of the data.
    Results
    The results of t-test showed that training the students through health information website increased their health knowledge in the above-mentioned fields with a minimum of 14.5% for environmental health and a maximum of 48.9% for nutritional health which showed a significant difference in all fields (P=0.000).
    Conclusions
    Efficacy of the model in the improvement of knowledge was statistically significant in all health fields. Implementation of IT is a predictable and flexible procedure. Moreover, it enhances accessibility and provides active question-response methods.
    Keywords: Information technology, High school students, Health knowledge
  • A. Davodi *, M. Anoosheh, R. Memarian Page 57
    Background and Objective
    Physical complications following esophageal cancer are known as factors that affect the patrent′s quality of life. These symptoms affect the mental, social and emotional aspects of patient′s life adversely. This study was carried out to investigate the effect of self-care education on life quality of patients suffering from esophageal cancer following esophagectomy in selected hospitals of Tehran university of medical sciences.
    Materials and Methods
    In this quasi-experimental study 77 patients treatment and control groups with esophageal cancer were selected non-randomly regarding their characteristics (35 years old and over, and transhiatal esophagectomy). Three half-hour face-to-face education sessions were held for 40 patients and their families, while 37 patients were regarded as control group. Quality of lift of patients undergoing esophagectomy and the number of problems in both groups were measured through SF36 checklist in two stages: before education and esophagectomy and one month after education and esophagectomy. Finally, life quality and the number of complications were compared in both groups.
    Results
    Independent t-test revealed that total life quality score before intervention in two groups was not significantly different (p=0.53). Moreover, the same test showed no significant difference in two groups after intervention(P=46). However, paired t-test revealed that total life quality score in treatment group differed significantly before and after intervention (p=0.035). In addition the same test showed a significant difference in control group before and after intervention (p=0.009). Pearson correlation coefficient indicated that there was no significant difference between demographic variables and total life quality score (p>0.05). Paired t-test showed that the number of patient′s complications decreased following the education. Conclution: Self-care education following esophagectomy improves the life quality of patients and reduces the complications. Thus, regarding the follow-up period (one month) sample volume, and efficacy of the intervention more comprehensive studies using laryer sample volumes with longer follow-ups are recommended.
    Keywords: Esophageal cancer, Esophagectomy, Quality of life, Selfcare, Face to face education
  • Mr Bagherzadeh *, M. Shaghaghi, Sn Mousavinasab Page 66
    Background and Objective
    The aim of this study was to investigate the knowledge and use of contact lenses by high school female students in Zanjan in 2003.
    Materials and Methods
    The designed questionnaire was randomly distributed among the high school female students. Then the questionnaire’s questions were standardized based on the study. The main sample size was 700. The samples were selected out of seven high schools in zanjan regarding the geographic distribution. Then the questionnaires were investigated and following the omission of imperfect cases statistical data was analyzed using SPSS software.
    Results
    Out of 700 studied students, 37.7% had the history of using contact lenses, out of whom 4% had used medical lenses, 2.1% chromato- medical lenses and 32.2% chromatic lenses. only 11% of the students had appropriate knowledge about contact lenses and merely 14% of the students had obtained the lenses through ophthalmologist. 45% of the users suffered from one of ophthalmic complications.
    Conclusions
    Regarding the high prevalence of using contact lenses and their relatively common complications, informing the users through the media seems necessary and the lenses should be prescribed by ophthalomologists.
    Keywords: Chromato, medical lenses, Female students, Zanjan, Iran
  • S. Mirza, Ahmadi *, S. Farajnia, M. Rafii, Mh Soumi, A. Nakhlband, H. Rezaii, L. Mohammadnezhad Page 74
    Background and Objective
    FMF is an autosomal recessive genetic disorder characterized by acute episodes of fever accompanied by severe abdominal pain, pleurisy, arthritis, and skin rashes. Clinical symptoms of the disease vary considerably in patients, and little is known about the origin of this variation. This study investigates a male patient suffering from severe FMF and his parents.
    Materials and Methods
    The subject was a six-month-old boy with recurrent fever accompanied by severe abdominal pain and skin rashes. Molecular screening was conducted through polymerase chain reaction (PCR) and sequencing exon10 of MEFV gene.
    Results
    The investigation to indentify common mutations، using ARMS-PCR and exon 10 sequencing revealed an M697/M680I compound heterozygote mutation in exon 10 of the related gene. Patient′s father and mother were heterozygote for mutations M680I and M694V, respectively without having the history of FMF attacks.
    Conclusions
    It seems that accompaniment of mutations M680I and M694V even in compound heterozygote form might lead to severe phenotype FMF. This is the first report of early onset and severe phenotype FMF case associated with a 694V/680I compound heterozygote mutation in Iran.
    Keywords: FMF, Compound heterozygote, Mutations, Early onset