فهرست مطالب

علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی - سال هفدهم شماره 1 (پیاپی 47، بهار 1386)

فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
سال هفدهم شماره 1 (پیاپی 47، بهار 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/03/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • کاظم پریور، هما محسنی کوچصفهانی، مسعود مشهدی اکبربوجار، فرشته میرمحمدرضایی صفحه 1
    سابقه و هدف
    رتینوئیک اسید یکی از مشتقات ویتامین A می باشد که در درمان آکنه، پسوریازیس و همچنین برخی سرطانها استفاده می شود. رتینوئیک اسید در رشد و نمو و تمایز در طی مراحل تکوینی مهره داران نقش مهمی را بازی می کند. در این تحقیق اثر رتینوئیک اسید که یک مورفوژن موثر در رشد و نمو می باشد را بصورت اگزوژن در کشت اندام حرکتی مورد بررسی قرار دادیم.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی موشهای نر و ماده نژاد Balb/c را با هم آمیزش داده و روز مشاهده واژینال پلاک، روز صفر حاملگی در نظر گرفته شد. در روز 12حاملگی، جنین ها را از لوله های رحمی خارج کرده و جوانه اندامهای حرکتی جلویی و عقبی را از جنین جدا کرده و در محیط کشت Eagle’ s MEM به همراه 20% سرم بند ناف جنین انسان به مدت دو روز کشت دادیم. کشت ها در سه گروه کنترل، شم و تجربی تقسیم شدند. در گروه کنترل جوانه اندامهای حرکتی جنین در محیط کشت قرار داده شد و در گروه شم جوانه اندام حرکتی در محیط کشت حاوی الکل تیمار شد (الکل حلال رتینوئیک اسید می باشد). در گروه تجربی رتینوئیک اسید در سه غلظت 6-10، 5-10و 4-10مولار به محیط کشت اضافه شد. پس از دو روز انکوباسیون، نمونه ها در فیکساتیو بوئن فیکس شده و از نظر مورفولوژی مورد بررسی قرار گرفتند، سپس مقاطع بافتی از نمو نه ها تهیه شد و توسط Alcian blue رنگ آمیزی شده و اثر رتینوئیک اسید بر تعداد سلول غضروفی و طول و عرض اندامهای حرکتی بررسی شد. میزان رتینوئیک اسید جذب شده از محیط کشت با استفاده از تکنیک H.P.L.C اندازه گیری شد.
    یافته ها
    اثر توکسیک رتینوئیک اسید اگزوژن در رشد و نمو اندام حرکتی قابل مشاهده است و این تاثیر بر اندام عقبی بیشتر از اندام جلویی است.
    نتیجه گیری
    رتینوئیک اسید اگزوژن باعث کاهش طول محور پروکسیمال–دیستال اندامهای حرکتی و کاهش رشد انگشتان می شود. همچنین رتینوئیک اسید از کندروژنز ممانعت می کند و غلظتهای بالا کاهش چشمگیری را در تعداد سلولهای غضروفی اندامهای حرکتی سبب می شود.
    کلیدواژگان: رتینوئیک اسید، اندام حرکتی جلویی، کندروژنز
  • مصطفی بهره بر، امین الله بهاالدینی، مهناز طاهریان فرد صفحه 9
    سابقه و هدف
    گاما آمینوبوتیریک اسید (گابا)، یکی از نوروترانسمیترهای مهم سیستم عصبی مرکزی است که به عنوان یک مولکول پیام رسان پاراکرین و اتوکرین عمل می کند. متابولیت های استروئیدی طبیعی پروژسترون و کورتیکوسترون با اتصال به گیرنده غشایی گابا A دارای خواص داروهای آرام بخش، خواب آور، ضدافسردگی، ضد تشنج، شل کننده عضلانی و بیهوش کننده می باشند و مغز به عنوان یک اندام استروئیدساز در تولید این استروئیدها نقش دارد. هدف از این مطالعه، بررسی مشارکت استروئیدها در فعالیتهای مرتبط با نوروترانسمیتر گابا از طریق بررسی اثرات مرکزی گیرندهای گابا A و گابا B بر میزان پروژسترون سرمی موش صحرایی ماده می باشد.
    روش بررسی
    یک کانول تزریق در درون بطنهای جانبی مغز موشهای صحرایی ماده بالغ گروه شاهد و گروه های آزمایش با عمل جراحی استریوتاکس قرار داده شد. یک هفته بعد، در ساعت 8 صبح روز پرواستروس، داروهای دیازپام (آگونسیت گیرنده گاباA) با دوزهای 250 و 500 نانوگرم در هر موش، بیکوکولین (آنتاگونیست گیرنده گاباA) با دوزهای 5/1 و 3 نانوگرم در هر موش، باکلوفن (آگونیست گیرنده گاباB) با دوزهای 27/4 و 54/8 نانوگرم در هر موش و CGP35348 (آنتاگونیست گیرنده گاباB) با دوزهای 3 و 5 میکروگرم در هر موش گروه آزمایش و همچنین مایع مغزی – نخاعی مصنوعی با حجمی برابر داروها (2 میکرولیتر) در هر موش گروه شاهد با روش داخل مغزی-بطنی تزریق گردیدند. در همان روز، نمونه های خونی از هر موش همه گروه ها سه بار در ساعات 9، 11 و 13 گرفته شد. سطح پروژسترون سرمی در نمونه های خونی با استفاده از روش RIA تعیین گردید. داده ها با روش آنالیز واریانس یک طرفه و تست تکمیلی دانکن با سطح معنی داری 05./0p< مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد فعال شدن سیستم گاباارژیک مرکزی از طریق هر دو نوع گیرنده گاباA و گاباB سطح پروژسترون سرمی را بطور قابل ملاحظه ای تغییر می دهد.
    نتیجه گیری
    سیستم گاباارژیک ارتباط بسیار نزدیکی با استروئیدوژنز دارد و استروئیدها در فعالیتهای مرتبط به گابا مشارکت دارند.
    کلیدواژگان: گاماآمینوبوتیریک اسید، گابا، استروئیدها، گیرنده گابا A، گیرنده گابا B، پروژسترون
  • حسین جباری بیرامی، فریبا بخشیان، رضاقلی وحیدی صفحه 17
    سابقه و هدف
    ریشه کن سازی فقر و کاهش مرگ و میر کودکان در اهداف توسعه هزاره بدون مداخلات کم هزینه و اثر بخش بهداشتی و تغذیه ای قابل دستیابی نخواهد بود. در نظام بهداشتی ایران مراقبت از کودکان به شکل فعال بویژه در خانه های بهداشت از حدود سه دهه پیش انجام می گیرد. هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی مراقبت از کودکان (بهبود وضعیت سلامت کودکان، عملکرد کارکنان در انجام مراقبت و بهبود پشتیبانی و حمایت نظام شبکه) در این طرح بود.
    روش بررسی
    مطالعه از نوع مقطعی بود که با استناد به داده های موجود انجام شد. در این مطالعه 1500 کودک از شهرستانهای تبریز و زنجان با همان تعداد کودک (خواهر و برادر خود) انتخاب شدند و اطلاعات مربوط به دو کودک یک خانواده در خلال سالهای1382-1374با هم مقایسه شدند.
    یافته ها
    مقایسه وزن و قد کودکان آخر و ماقبل آخر در این مطالعه نشان دهنده افزایش وزن و قد کودکان آخر می باشد. عملکرد بهورزان در رسم منحنی رشد، توصیه و گسترش تغذیه با شیر مادر و شیردهی انحصاری و شروع به موقع غذای کمکی نیز تا حدودی بهبود یافته است. عملکرد نظام بهداشتی در تدارک اقلام مورد نیاز نیز بهبود یافته است.
    نتیجه گیری
    بازنگری در نحوه پایش و ارزشیابی خدمات ارایه شده و تدوین دستورالعملهایی برای ثبت مستندات در پرونده خانوار و حفظ و نگهداری آنها باید مورد توجه دقیق قرار گیرد. به علاوه توصیه می شود مراقبتهای بهداشتی از کودکان با مشارکت کامل تیم سلامت (پزشک-بهورز) در کنار مادر اجرا گردند.
    کلیدواژگان: مراقبت بهداشتی، کودکان، اثربخشی خدمات، نظام سلامت
  • کامیار اقبالی، علیرضا حاکمی، مسعود عیسیر، جمشید یوسفی، فریار فروهر صفحه 23
    سابقه و هدف
    سنگهای ادراری سومین بیماری شایع دستگاه ادراری میاشند. امروزه بیش از 90% سنگهای کلیوی با میزان موفقیت 86-68 درصد با روش سنگ برونندامی (ESWL) درمان میردند. یکی از عوارض وخیم و نادر این روش پانکراتیت حاد میاشد. هدف مطالعه حاضر بررسی احتمال آسیب پانکراس بدنبال سنگ برونندامی کلی ها است.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 87 بیمار مبتلا به سنگ کلیه در 6 ماهه اول سال 1385 در شهر مشهد انجام شد. در تمامی بیماران علاوه بر پر کردن پرسشنامه مبتنی بر اطلاعات دموگرافیک و مشخصات سنگ و مختصات امواج شوکی، سطح سرمی آنزیمهای آمیلاز و لیپاز، قبل و 24 ساعت پس از سنگ در یک آزمایشگاه واحد اندازگیری و سپس اطلاعات با نرمفزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    از 87 بیمار مورد مطالعه 7/66% مرد و 3/33% زن با میانگین سنی 40 سال بودند. در 48 بیمار سنگ در کلیه راست و در 39 نفر در کلیه چپ بود. سطح سرمی آمیلاز و لیپاز بترتیب در 5/57% و 61% بیماران پس از سنگ افزایش یافت که بجز در 2 بیمار، این افزایش در محدوده نرمال بود. افزایش آمیلاز ارتباط مستقیم و معنیاری با افزایش لیپاز داشت (0001/0P=). فراوانی موارد افزایش آمیلاز و لیپاز سرم در سنگ کلیه چپ بیشتر از راست بود. فقط در یک مورد سطح سرمی آمیلاز و لیپاز بطور بارزی پس از سنگ کلیه راست افزایش یافت.
    نتیجه گیری
    با توجه به مطالعه حاضر، علیرغم خطر بودن امواج ESWLبرای پانکراس، توصیه شود جهت تشخیص زودهنگام موارد نادر پانکراتیت حاد، سطح سرمی آمیلاز و یا لیپاز سرم پس از سنگ کلیه راست اندازه گیری شود.
    کلیدواژگان: سنگ برونندامی، آمیلاز، لیپاز، پانکراتیت، عوارض
  • زهرا طوطیان، مریم رضاییان، سیمین فاضلی پور، محمد شادخواست، سعید بکایی صفحه 29
    سابقه و هدف
    مرفین یکی از مهمترین آلکالوئیدهای تریاک است که اثر آن بر روی بعضی از اندامهای بدن مطالعه شده است. هدف از این مطالعه بررسی اثر مرفین بر رشد و نمو فولیکولهای تخمدان در مراحل مختلف رشد می باشد.
    روش بررسی
    در این تحقیق تجربی، 40 سر موش ماده از سن سه هفتگی انتخاب و پس از تعیین وزن به دو گروه تجربی (Iو II) و دو گروه کنترل و شم تقسیم گردیدند. به گروه های تجربی، 9 هفته مرفین به صورت خوراکی با غلظتهای 1/0 و 01/0 میلی گرم در میلی لیتر آب آشامیدنی، به گروه کنترل تنها آب آشامیدنی و به گروه شم آب آشامیدنی و شکر خورانده شد. در خاتمه موشها را بیهوش کرده و تخمدانها را از بدن خارج و پس از انجام مراحل بافتی، فولیکولهای اولیه، ثانویه، بالغ و آترتیک شمارش و نتایج حاصله مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل از اثر مرفین بر فولیکولهای اولیه تخمدان در گروه های تجربی در مقایسه با گروه های کنترل اختلاف معنی داری را نشان نداد ولی اثر آن بر فولیکولهای ثانویه، بالغ و آترتیک در مقایسه با گروه های کنترل معنی دار بود (001/0>P).
    نتیجه گیری
    با توجه به مشاهدات آزمایشگاهی و نتایج آماری این مطالعه، می توان اظهار داشت که مرفین می تواند بر تخمک گذاری و در نتیجه بر عملکرد دستگاه تناسلی ماده اثر بگذارد.
    کلیدواژگان: مرفین، موش، فولیکول، تخمدان
  • عبدالحمید نجفی صفحه 33
    سابقه و هدف
    اطلاع از نتایج جراحی استرابیسم در مراکز آموزشی و درمانی معتبر داخلی و مقایسه آن با مراکز درمانی خارجی باعث اطلاع از چگونگی وضعیت درمانی استرابیسم در کشور خواهد شد. این مطالعه به منظور تعیین شیوع انواع مختلف استرابیسم و نتایج اعمال جراحی صورت گرفته است.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی مقطعی با استفاده از اطلاعات موجود در بایگانی بیماستان شهید لبافی نژاد تهران طی سالهای 83- 1374 انجام پذیرفت. حجم نمونه 550 نفر بود. در این مطالعه مواردی که برای پیگیری مراجعه نکرده بودند، حذف شدند. حداقل زمان پیگیری 6 ماه بعد از عمل جراحی بود و نتایج نهایی در آخرین مراجعه مورد مطالعه قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران مورد بررسی 6/8±39/11سال بود. 5/61% از بیماران مونث بودند. بیشترین نوع استرابیسم، اگزوتروپی بود که در 339 بیمار (5/61%) مشاهده گردید. شیوع سایر موارد بدین ترتیب بود: 109 نفر (8/19%) ازوتروپی، 76 نفر (8/13%) اگزوتروپی متناوب، 11 نفر (2%) آنیزوتروپی V، 8 نفر (5/1%) هیپرتروپی و 7 نفر (4/1%) هیپوتروپی. میزان موفقیت درمانی 3/90% بود که در موارد ازوتروپی نتایج بهتری بدست آمده بود.
    نتیجه گیری
    هرچند میزان موفقیت درمانی در این مطالعه بالا بود، اما سن مراجعه دیر هنگام بیماران می تواند عامل خطری برای نتایج غیرموفقیت آمیز باشد.
    کلیدواژگان: استرابیسم، جراحی، نتایج درمانی
  • احمدعلی پوربابایی، عارف امیرخانی صفحه 37
    سابقه و هدف
    استاف اورئوس بعنوان یک عامل اصلی عفونت اکتسابی در دنیا شناخته شده است. هم اکنون گسترش سویه های استاف اورئوس نیمه حساس و مقاوم به پنی سیلین ها در برخی از بیمارستانها رو به افزایش است. هدف از این مطالعه بررسی پراکندگی سویه های استاف اورئوس در قسمتهای مختلف اتاق عمل در دو مرحله قبل و بعد از عمل و تعیین الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی است.
    روش بررسی
    آنتی بیوتیک های رایج بر علیه استاف اورئوس، جهت انجام آزمایشات مورد استفاده قرار گرفت. تعیین حداقل غلظت بازدارنده رشد مطابق استانداردهای کمیته ملی آزمایشگاه های کلنیکی (NCCLS) و با روش رقت در آگار انجام شد. این مطالعه از نوع توصیفی بود که در نیمسال اول 1384 در اتاق عمل بیمارستان گلپایگانی قم انجام گرفت. آنالیز آماری به کمک آزمونهای T وpaired t-test انجام شد.
    یافته ها
    فراوانی انتشار استاف اورئوس در شش ماه اول سال قبل از عمل نسبت به بعد از عمل کمتر و بیشترین فراوانی در طول ماه های تابستان بدست آمد. قبل از عمل بیشترین تعداد استاف اورئوس بترتیب از نمونه های تی، جاروب و درز کف اتاق ولی بعد از عمل بیشترین تعداد از تی، درز اتاق و ماسک بیهوشی جدا گردید. تمام سویه های جدا شده از مرحله قبل و بعد از عمل نسبت به آنتی بیوتیک های ونکومایسین و متی سیلین حساسیت نشان داده در حالیکه نسبت به آنتی بیوتیک های کربوکسی سیلین، تتراسیکلین، سفازولین و پنی سیلین بیشترین مقاومت در سویه های جدا شده در مرحله بعد از عمل مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    نظر به فراوانی بیشتر سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک در ماه های گرم سال، احتمالا دما و ناتوانی ضدعفونی کننده ها در حذف بیوفیلم باکتری در مکانهایی مثل تی و کف اتاق، نقش مهمی در انتخاب سویه های مقاوم دارند. بنابراین برای حذف کامل سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک، نمونه گیری از تمام قسمتهای اتاق عمل و بکارگیری ضدعفونی کننده موثر بلافاصله بعد از عمل بویژه در فصل گرم سال پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: استاف اورئوس، مقاومت آنتی بیوتیکی، مواد ضدعفونی کننده، عفونت بیمارستانی
  • سید حسن منتظم، مقصود کفشنوچی، اصغرتنومند صفحه 41
    سابقه و هدف
    شیوع هپاتیت A بر اساس سن، ناحیه جغرافیایی و عوامل اجتماعی و محیطی متفاوت است. هدف این مطالعه، بررسی سرواپیدمیولوژی هپاتیت A بر اساس گروه های سنی مختلف و بررسی ارتباط عوامل موثر محیطی و اجتماعی با میزان شیوع بیماری است.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی – تحلیلی، سرم 346 نفر از نظر مقدار HAV Ab total و HAV IgM با روش ELISA ارزیابی شد. همچنین اطلاعات ضروری شامل سن، جنس، نوع مسکن، نوع آب مصرفی، شغل و میزان سواد فرد و والدینش به کمک یک پرسشنامه جمع آوری شد. بود. از آزمون کای دو برای آنالیز نتایج استفاده شد.
    یافته ها
    63 نفر (9/23%) از افراد مورد پژوهش HAV Ab total مثبت داشتند حال آنکه میزان HAV IgM صفردرصد بود. ارتباط معنی داری از نظر جنس مشاهده نشد. میزان وابسته به سن آنتی بادی در هر دو جنس مشابه و در سنین بالاتر افزایش نشان داد. رابطه بین سطح تحصیلات فرد (وپدرش) و نتیجه آزمایش و تفاوت مقادیر مثبت HAV بر اساس نوع آب مصرفی معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    تفاوت قابل ملاحظه ای در مناطق مختلف از نظر شیوع HAV Ab دیده می شود. میزان اندک آنتی بادی با توجه به نتایج مطالعه حاضر و پژوهشهای قبلی، نشانه احتمال تغییر الگوی HAV در ایران است. انجام HAV Ab برای اطرافیان بیمار و تجویز واکسن و ایمونوگلوبولین برای پیشگیری توصیه می شود.
    کلیدواژگان: سرواپیدمیولوژی، هپاتیت A، HAV Ab
  • سیامک عالیخانی، محمد زارع*، علیرضا باهنر، علی رمضانخانی، علیرضا دلاوری، شبنم رهبانی، مهری صالحی سیچانی صفحه 45
    سابقه و هدف

    تحقیقات نشان می دهد احتمال دست زدن به رفتارهای خشونت آمیز متعاقب تماشای فیلمهای خشن افزایش می یابد. با توجه به گسترش شبکه های تلویزیونی و توزیع انواع فیلمهای ویدئوئی و دسترسی آسان کودکان و نوجوانان به آنها، بررسی همبستگی تماشای تلویزیون و ویدئو با بروز برخی رفتارها، هدف پژوهش حاضر قرار گرفت.

    روش بررسی

    در این مطالعه تحلیلی مقطعی، 604 دانش آموز پسر کلاس دوم راهنمائی و اول متوسطه شهرستان پاکدشت که به روش خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند، در مورد فراوانی تماشای تلویزیون و ویدئو و همچنین رفتارهای خشونت آمیز مثل زد و خورد و دعوا، حمل سلاح (مانند چاقو و زنجیر) و زورگوئی به سایر دانش آموزان مورد ارزیابی قرار گرفتند.

    یافته ها

    دانش آموزان متوسطه بطور معنی داری ساعات بیشتری از روزهای هفته و تعطیل را به تماشای تلویزیون و ویدئو اختصاص داده بودند. همبستگی مثبت و معنی داری بین میزان ساعات تماشای این وسایل با رفتارهای خشونت آمیز وجود داشت و دانش آموزانی که با خود سلاح حمل می کردند بطور معنی داری بیشتر از سایرین زورگوئی کرده بودند (01/0p<).

    نتیجه گیری

    با توجه به اهمیت مرحله نوجوانی در یادگیری رفتارهای اجتماعی، ضرورت کنترل بیشتر والدین و مربیان در استفاده از محصولات تصویری که دانش آموزان نوجوان تماشا می کنند، توصیه می شود. همچنین توجه بیشتر مسئولان فرهنگی به جلوگیری از تهیه و ارائه فیلمهای حاوی صحنه های خشونت آمیز پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: تماشای تلویزیون و ویدئو، خشونت، دانش آموزان، رفتارهای خشونت آمیز
  • نصرت الله نادری، آلما فرنود، محمد میناکاری، فرزاد فیروزی، محمدرضا زالی * صفحه 51

    شیوع بیماری های التهابی روده بنا به گواهی متخصصین گوارش در مملکت ما رو به فزونی می باشد و از آنجایی که این بیماری ها سبب ایجاد عوارض متعدد و پایین آمدن کیفیت زندگی بیمار می گردد نیاز به توجه بیشتری دارد. از طرفی پاتوژنز بیماری های التهابی روده هنوز به طور دقیق مشخص نگردیده و اکثر محققین تقابل بین سه فاکتور ژنتیک، ایمونولوژیک و محیط را در پاتوژنز آنها مورد تائید قرار داده اند. توجه به این موارد به طور جداگانه در فهم پاتوژنز این بیماری ها اهمیت به سزایی دارد. مقاله حاضر به بررسی عوامل ژنتیکی موثر در بیماری های التهابی روده و تحقیقات گوناگونی که در این زمینه در کشورهای مختلف از جمله کشورمان انجام شده است می پردازد. از زمان کشف اولین لوکوس کروموزومی در سال 1996 تاکنون 10 لوکوس کروموزومی مرتبط با این بیماری ها شناخته شده است و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. ولی بیشترین مطالعات بر روی ژن CARD15/NOD2 (لوکوس IBD1) و پلی مورفیسمهای آن صورت پذیرفته است. از آنجایی که فهم دقیق پاتوژنز بیماری های التهابی روده در ایجاد روش های درمانی جدیدتر و موثرتر اهمیت به سزایی دارد، امید می رود با انجام تحقیقات گسترده تر مسیر دستیابی به این هدف هموار گردد.

    کلیدواژگان: بیماریهای التهابی روده، پاتوژنز، ژنتیک، بیماری کرون، بیماری کولیت اولسراتیو
|
  • Kazem Parivar, Homa Mohseni Kouchesfahani, Mosood Mashhadi Akbar Boojar, Fereshteh Mirmohammad Rezaei Page 1
    Background
    Retinoic acid (RA), one of the vitamin A derivatives, is used for the treatment of acne, psoriasis and some forms of cancer. It plays an important role in the growth and differentiation during development of vertebrates. In this research the effects of exogenous retinoic acid was investigated on forelimb and hind limb bud culture in vitro.
    Material And Methods
    In this experiment, female mice mated with males and observation of vaginal plug was considered as day 0 of gestation. The embryos were removed from uterus at day 12, their limb bud were excised and cultured in Eagle’s minimum essential media with 20% human embryo cord serum for two days. Experimental limb bud received RA in three concentrations of 10 -6,10 -5 and 10-4 M. Sham limb bud, received only alcohol (the solvent) and control did not receive anything. Samples were fixed in the Bouin’s solution and stained with Alcian blue for morphological features. Histological studies were morphologically examined.
    Results
    The toxic effects of RA exogenous on the development of limb buds were observed. This toxic effect was greater on fore limb bud.
    Conclusion
    Our results showed that exogenous RA affects the growth and development of limb buds through reducing both the length of proximal–distal axis and the growth of digits in a dose-dependent manner. Microscopic studies revealed that RA hinders chondrogenesis in a dose-dependent manner with higher concentrations significantly reducing the number of limb bud chondrocytes
  • Mostafa Bahre, Aminollah Bahaeddini, Mahnaz Taherianfard Page 9
    Background
    γ-aminobutyricacid (GABA), a major neurotransmitter in the central nervous system, also acts as a paracrine or autocrine signaling molecule in endocrine tissues such as the pancreatic islets, adenohypophysis, and testis. It has been demonstrated that metabolites of progesterone and corticosterone naturally act via the GABAA – membrane receptor and they have sedative–hypnotic, anxiolytic, anticonvulsant, muscle-relaxant and anesthetic drugs properties. Also the brain as a steroidogenic organ contributes to produce these steroids. The aim of this study was to find out the steroids participation on the GABA- related activities.
    Materials And Methods
    An injection canula was inserted into lateral ventricle of the sham and experimental adult female rats by stereotaxic surgery. One week late, at proesterus day, diazepam (GABAA–receptor agonist) with doses of 250 and 500ng/rat, bicuculine (GABAA–receptor antagonist) with doses of 1.5 and 3 ng/rat, baclofen (GABAB –receptor agonist) with doses of 4.27 and 8.54 ng/rat and CGP35348 (GABAB –receptor antagonist) with doses of 3 and 5 µg/rat were intracerebroventriculary (ICV) injected to the experimental groups, while equal volume (2µl) of artificial CSF was injected to the sham operated group. Blood samples were collected thrice at 9 AM, 11 AM and 1PM. The serum progesterone level was determined using RIA method. Data were analyzed by one way ANOVA and Duncan's test at p<0.05 for the significant level.
    Results
    The results showed that GABAergic system activity via both GABAA and GABAB receptors has significantly changed the serum progesterone level.
    Conclusion
    Comparing the results of this research with earlier studies, it is concluded that GABAergic system has a close relation with steroidogenesis and the steroids participate in GABA-related activities
  • Hossein Jabbari Beyrami *, Fariba Fakhshian, Rezagholi Vahidi Page 17
    Background
    In order to achieve the objectives of MDGs especially reduction of child mortality, the effectiveness of services must be increased. The main objective of the present study is surveying the effectiveness of child health services in Iran Health System.
    Materials And Methods
    This cross sectional study was performed based on existing data. We compared data of 1500 children with their sibling.
    Results
    The weight and height of second children were increased as compared to first children. Performance of health care personnel was also improved in growth chart drawing, promoting breast feeding, and on time complementary feeding.
    Conclusion
    Health network performance showed promotion, however, monitoring and assessing guidelines must be changed.
  • Kamyar Eghbali, Alireza Hakemi, Masood Isapour, Jamshid Yoosefi, Frayar Forouhar Page 23
    Background
    Urinary stones are the third most common disease of urinary tract. More than 90% of renal stones are successfully treated by ESWL with a success rate of 68-86%. The present study was conducted to survey ESWL impact on pancreatic enzymes.
    Materials And Method
    This descriptive-analytic study was performed on 87 patients suffered from renal stone. For all patients, a questionnaire including the demographic features, stone characteristics, and ESWL data, was filled, then, the serum lipase and amylase titers were obtained both before and 24 hours after ESWL. Data were analyzed by SPSS software.
    Results
    The study population included 58 men and 31 women with the mean age of 40 years. 48 had right-sided renal stones versus 39 with left-sided stone. The serum titers of amylase and lipase showed an increment in 57.5% and 61%, respectively, however, this increment was above normal range in only two patients. There was statistically significant association between the increment of serum amylase and lipase (P=0.0001). The increased serum amylase and lipase was more common in left ESWL. Only in one case of right renal stone, the serum lipase and amylase showed significant elevation following ESWL.
    Conclusions
    In spite of the harmlessness of ESWL for pancreas, it is recommended to measure serum lipase or amylase in ESWL of right kidney to detect the rare cases of acute pancreatitis.
  • Zahra Tootian, Maryam Rezaiean, Simin Fazelipour, Mohammad Shadkhast, Saeed Bokaie Page 29
    Background
    Morphine is the most important alkaloid of opium that has studied on some body organs. The aim of this study was to determine the effect of morphine on growth and development of ovarian follicles of the ovaries of mouse in different stages of growth.
    Materials And Methods
    40 female rats aged three weeks were selected and assigned into two experimental groups, two control and sham groups. For 9 weeks, each rat of experimental group was taken morphine orally with concentrations of 0.1 and 0.01mg/ml of drinking water. The control group was prescribed only water and sham group was ordered water and sugar. Having anesthetized the rats and removed their ovaries, histological processes were achieved and primary, secondary, mature and atretic follicles were counted and surveyed.
    Results
    The results showed that effects of morphine on primary follicles in different groups were not significant, however, morphine had significant effects on secondary, mature and atretic follicles when compared different groups (P<0.001).
    Conclusion
    Our findings indicate the effect of morphine on ovulation and function of female genital system.
  • Abdolhamid Najafi Page 33
    Background
    Determining the out come of strabismus surgery in Iranian hospitals and comparing their results with reference centres could pave the way for improvement of our techniques. The present study was conducted to determine the prevalence of different strabismus types and their surgical out comes in Labbafinejad hospital.
    Materials And Methods
    For this cross-sectional study, 550 medical files of patients referring with strabismus during a 10-year period (1995-2005) to Labbafinejad hospital in Tehran, were reviewed. Those who had not referred for follow up, were excluded.
    Results
    Mean age of patients was 11.39±8.6 years and 61.5% were female. The most common strabismus type was exotropia observed in 339 patients (61.5%). Other types were as follow: 109 esotropia (19.8%), 76 (13.8%) intermittent exotropia, 11 (2%) V anisotropia, 8 (1.5%) hypertropia, and 7 (1.4%) hypotropia. Surgery was conducted successfully in 90.3%.
    Conclusion
    Despite good surgical out comes, the late attending of patients for treatment may lead to therapeutic failure.
  • Ahmadali Pourbabaee, Aref Amirkhani Page 37
    Background
    Staph aureus continues to be a major cause of community-acquired and health-care related infection worldwide. The emergence of high levels penicillin resistance Staph followed by the development and spread of strains resistant to the semi synthetic penicillin’s has made the therapy of staphylococcal disease a global challenge. At present, vancomycin- intermediate and resistant Staph aureus has been spreading in some hospitals. The purpose of the present study was to determine the distribution of S. aureus at various sites of eye surgery room in pre and post operation and its antibiotic sensitivity at Golpayegani hospital.
    Materials And Methods
    Common antibiotic against S. aureus used for antibiotic testing. The determination of MIC was performed with the agar dilution method according to the procedure outlined by NCCLS. This study was descriptive and was performed in Golpayegani hospital of Qom during the first semester of 2005. The statistical analysis was done by using T and paired T- Test.
    Results
    The frequency of Staph aureus was lower in preoperative setting during the Spring and Summer seasons. In preoperative sampling, most of the Staph aureus were isolated from broom and floor, while in postoperative sampling, most of the isolates were from broom, floor and anesthetic mask. All of the isolates revealed a totally different antimicrobial susceptibility pattern so that all of the isolates were susceptible to Vancomycin and Methicilin, however, postoperative isolates showed resistance to Carboxycilin, Tetracyclin, Cephazolin and Penicillin.
    Conclusion
    According to the higher frequency of antimicrobial resistant isolates during warm months, probably insufficient disinfectant technique and temperature may play a major role in bacterial resistance. Thus, for effective removal of all bacteria, immediate application of antiseptic agents after surgery is recommended.
  • Seyedhasan Montazam, Maghsoud Kafshounchi, Asghar Tanoumand Page 41
    Background
    The prevalence rate of HAV is different in various areas. The aim of this study was to estimate the seroepidemiology of HAV in the rural and urban population of Malekan city in Iran. We determined the age-related prevalence of anti-HAV among Malekan people and examine some of the factors that influence its transmission in the community.
    Materials And Methods
    In a cross-sectional study, blood samples of 346 subjects who were residing in Malekan city, were collected. Total HAV Ab and HAV IgM were estimated by ELISA method.
    Results
    Totally, 63 (23.9%) of the subjects had positive HAV Ab total, eventhough, HAV IgM was negative in all subjects. There was no significant difference in HAV prevalence between males and females (21.2% vs 26.5%). The age-specific rates, which were similar in both sexes, indicated the lowest rate in 0-6 year’s group (1.2%) with a strong increase in the older age group (27.2%). There was a marked regional variation in anti-HAV prevalence. The level of education of parents and, of course, the subject had the strongest influence on HAV prevalence.
    Conclusion
    There is a wide geographic distribution in HAV prevalence. The low overall HAV prevalence in children confirms that In Iran, endemicity for HAV infection has been reduced, partly due to the recent improvement in the socioeconomic standards of its population.
  • Siamak Alikhani, Mohammad Zare, Alireza Bahonar, Ali Ramezankhani, Alireza Delavari, Shabnam Rahbani, Mehri Salehi Sichani Page 45
    Background

    Research shows that watching scenes of violence can increase incidence of high violent behavior in youth. Expansion of television networks and higher accessibility to video films in Iran was a motivation for studying the association between behavior of television and video watching and some violent behaviors is adolescents.

    Materials And Methods

    This cross-sectional study investigated the pattern of television and video film watching in weekdays and weekend separately in middle and high school boy students in Pakdasht district. After cluster sampling, 604 eligible students answered to a standard questionnaire about the number of hours they spend to watch television and video films and their practice regarding some violent behaviors in the past 12 months.

    Results

    High school students spent more times in weekdays and weekend to watch television and video. We found a positive and significant correlation between watching TV and video films and target violent behaviors. Meanwhile, students that reported to carry some kind of weapon such as knife and chain, had significantly more violence behavior than the other peers (p<0/01).

    Conclusion

    Parents and school authorities should be more sensitive to what adolescent students watch. Cultural authorities should consider the negative effects of these products on committing violent behavior among children and adolescents. Also health educational programs for increasing the information of students about the concepts of violence in television and video films is the suggestion of this research.

  • Nosratollah Naderi, Alma Farnoud, Mohammad Minakari, Farzad Firouzi, Mohammadreza Zali Page 51

    According to the remarks of gastroenterologists, prevalence of inflammatory bowel disease is increasing in our country. Since these diseases are the cause of multiple complications and low quality of life in patients, it mandates more considerations. On the other hand the pathogenesis of inflammatory bowel disease remained unclear and majority of researchers confirm the interaction of genetics, immunologic and environmental factors in its pathogenesis. Considering these factors separately is an important point in understanding the pathogenesis of the disease. This article evaluates the role of genetic factors in inflammatory bowel disease and different studies, in this field. Since discovery of the first inflammatory bowel disease related chromosomal locus in 1996, 10 related chromosomal loci have been recognized. The majority of studies have been performed on CARD15/NOD2 gene (IBD1 locus) and its polymorphisms. Since understanding of exact pathogenesis of inflammatory bowel disease is important in promoting newer and more effective therapeutic modalities, this goal would be accessible with extension of such clarifying studies.