فهرست مطالب

فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
سال شانزدهم شماره 4 (پیاپی 46، زمستان 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/11/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مهرداد هاشمی، سیدعلی قرشی، کاظم پریور، عبدالخالق دیزجی، مهدی شمس آرا، یوسف دوستار، معصومه بخشایش صفحه 191
    سابقه و هدف
    آپوپتوزیس یا مرگ سازمان یافته، اصلی ترین مکانیسم در تکامل و هوموستاز بافت های بالغ در جهت حذف سلول های غیر ضروری است که القای آن روشی موثر در درمان سرطان می باشد.. هدف این مطالعه بررسی القای آپوپتوزیس پروتئینVP2 کلون شده از ژنوم بورس عفونی بر سلول های سرطانی لنفوسیتی B انسان می باشد.
    روش بررسی
    در این تحقیق پس از کلونینگ ژن VP2 در داخل مخمر پیکیا پاستوریس، پروتئین بیان گردید. توان حیاتی سلول ها با روش MTT ارزیابی شد. سپس اثر پروتئین VP2 بر سلول های سرطانی لنفوسیتی B انسان با رنگ آمیزی Hoechst و فلوسایتومتری مورد سنجش قرار گرفت.
    یافته ها
    در روش MTT سلول های سرطانی لنفوسیتی B انسان در غلظت های 1 و 5 میکروگرم، مرگ سلولی معنی داری را نسبت به گروه های شاهد نشان دادند (01/0>p). با رنگ آمیزی Hoechst اجسام آپوپتوتیک مشخص گردید و با ارزیابی فلوسایتومتری، 48 ساعت زمان مناسبی برای القای آپوپتوز بود.
    نتیجه گیری
    در این بررسی برای اولین بار مشخص گردید، پروتئین حاصل از کلونینگ ژن VP2 از ویروس IBDV قادر است به تنهایی در محیط خارج از بدن بر سلول های سرطانی لنفوسیت B آپوپتوزیس را القا نماید.
    کلیدواژگان: کلونینگ، آپوپتوزیس، ژن VP2، سلول های سرطانی لنفوسیتی B انسان
  • فیروزه سلامت، سوگل کیوانی، مسعود امامی، غلامرضا امین، پروانه عدیمی صفحه 201
    سابقه و هدف
    از آنجایی که اثر پوست سبز گردو بر روی رشد قارچ ها تا کنون بطور علمی به اثبات نرسیده و به علت وجود برخی اثرات جانبی نامطلوب داروهای سنتتیک، در این مطالعه اثر پوست سبز گردو در جلوگیری از رشد قارچ های مختلف از جمله درماتوفیت ها به منظور جایگزین کردن یک داروی گیاهی به جای داروهای شیمیایی بررسی شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، پوست سبز گردو از استان مازندران گردآوری و پس از خشک شدن در سایه، آسیاب شد. از پودر خشک پوسته سبز گردو با حلال متانل و با روش پرکولاسیون عصاره گیری شد و عصاره بدست آمده با رقت های 30، 60، 120، 240، 337، 450 و 600 میلی گرم درمیلی لیتر فرکشن شده و به روش Broth Dilution طبق پروتکل M-27A NCCLS بر روی سوسپانسیون قارچی اثر داده و MIC آن تعیین شد. سپس جهت تعیین MBC لوله های محتوی رقت های مختلف عصاره و سوسپانسیون قارچی بر روی محیط PDA کشت داده شدند.
    یافته ها
    فرکشن 120 میلی گرم درمیلی لیتر رشد اپیدرموفایتون فلوکوزوم و ترایکوفایتون منتاگروفایتیس، فرکشن 60 میلی گرم در میلی لیتر رشد میکروسپوروم کانیس و فرکشن 450 میلی گرم درمیلی لیتر رشد کاندیدا آلبیکنس را متوقف کرد. آسپرژیلوس نایجر به همه رقت ها مقاومت نشان داد.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه، عصاره متانلی پوست سبز گردو بر روی چهار گونه از قارچ های انتخاب شده اثر بازدارندگی داشته و به میزان 60% باعث توقف رشد قارچ ها می شود.
    کلیدواژگان: پوست گردو، قارچ، درماتوفیت، اثر مهار کنندگی
  • علی رضایی شکوه، عبدالحمید نجفی صفحه 207
    سابقه و هدف
    نقص دید رنگی عارضه ای نسبتا شایع است که در جنس مذکر بیشتر دیده می شود. اکثر انواع اختلال دید رنگی ارثی و گاه اکتسابی است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی فراوانی نسبی نقص دید رنگی در دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی در شهر تهران و تعیین شیوع انواع کوررنگی در آنها است.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت توصیفی بر روی 500 دانش آموز پسر مقطع راهنمایی در 5 منطقه جغرافیایی شهر تهران انجام شد. همه دانش آموزان ازطریق نمونه گیری تصادفی و روش خوشه ایطبقاتی انتخاب و توسط آزمون تشخیصی دفترچه مخصوص «ایشی هارا (Ishihara)» ازنظر کوررنگی مورد مطالعه قرار گرفتند.
    یافته ها
    26 (2/5%) دانش آموز پسر مبتلا به کوررنگی بودند که از این تعداد 18 نفر دچار نقص نسبی و 8 نفر کوررنگی کامل بودند. از بین دانش آموزان دچار نقص نسبی کوررنگی، 12 نفر دوترانومالی (4/2% کل) و 6 نفر پروتانومالی (2/1% کل) داشتند و از بین دانش آموزان دچار نقص کوررنگی کامل، 3 نفر دوترانوپیا (6/0 درصد کل) و 5 نفر پروتانوپیا (1% کل) داشتند.
    نتیجه گیری
    فراوانی نقص دید رنگی در این مطالعه کمی کمتر از نتایج سایر کشورهاست. تحقیقات انجام شده برروی کوررنگی درایران اندک است و بررسی های وسیع تر درهر دو جنس و ارزیابی با آزمون های دیگر کوررنگی می تواند راهگشای یافتن این نقیصه باشد تا فرد بتواند با دید بازتری برای آینده خود برنامه ریزی کند.
    کلیدواژگان: کوررنگی، دوترانومالی، پروتانومالی، دوترانوپیا، پروتانوپیا، ایشی هارا، نقص دید رنگی
  • زهره ملکی، صغری انجرانی صفحه 211
    سابقه و هدف
    استافیلوکوک اورئوس یکی از مهم ترین عفونت های بیمارستانی می باشد که روز به روز بر مقاومت آنتی بیوتیکی آن به گروه بتالاکتام و وانکومایسین افزوده می شود. در این مطالعه ضمن بررسی فراوانی سوش های استافیلوک اورئوس بیمارستانی مقاوم به اگزاسیلین و وانکومایسین، میزان همخوانی دو روش Disk diffusion و E test در تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی، 100نمونه استافیلوکوک اورئوس جدا شده از نمونه های ارسالی به بخش میکروب شناسی مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران با دو روش حساسیت آنتی بیوتیکی disk diffusion و E test در شرایط استاندارد مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    42 (42%) مورد استافیلوکوک اورئوس مقاوم به اگزاسیلین MRSA یافت شد که نشان دهنده شیوع نسبتا بالای MRSA در این بیمارستان است. همان گونه که انتظار می رفت، هیچ موردی از VISA (استافیلوکوک اورئوس با سطح متوسط حساسیت به وانکومایسین) و VRSA (مقاومت استافیلوکوک اورئوس به وانکومایسین) مشاهده نشد. این عفونت های استافیلوکوکی مربوط به بخش های داخلی (26%)، جراحی قلب (23%)، محل نمونه گیری زخم (26%)، محل جراحی (20%)، کشت خون (17%) و پروتزها (14%) بودند.
    نتیجه گیری
    در مطالعه ما دو آزمون 100٪ با هم همخوانی داشتند که نشانگر قابل اعتماد بودن روش disk diffusion (در صورت کاربرد دقیق آن) جهت تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی می باشد.
    کلیدواژگان: استافیلوکوک اورئوس، مقاومت آنتی بیوتیکی، Disk diffusion test، E test
  • فرشید غلامی، دکترفاطمه خمسه، علیرضا نداف صفحه 217
    سابقه و هدف
    توانایی محاسبه خطر مرگ در محیط های پرهزینه مانند ICU جهت ارزیابی درمان های جدید، کنترل مصرف منابع و بهبود کنترل کیفی، ازاهمیت ویژه ای برخورداراست. سیستم ارزیابی فیزیولوژی حاد و سلامت مزمن (APACHE) برای پیش بینی نتایج مراقبت های ویژه به وجود آمده است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین میزان مرگ پیش بینی شده بیماران بستری درICU بیمارستان بوعلی و نیز مقایسه آن با میزان مرگ مشاهده شده و نیز تعیین ارتباط میزان مرگ با سن، جنس و نمره APACHE III بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه تحلیلی آینده نگر، نمره APACHE III 269 بیمار در طول مدت 10 ماه در ICU بیمارستان بوعلی محاسبه شده و خطر مرگ پیش بینی شده هر بیمار با نرم افزار APACHE III-J محاسبه شد. دقت نتایج به دست آمده توسط آنالیز رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    7/51 % بیماران زن و 3/48 % مرد بودند. میانگین سنی بیماران 2/61 سال بود. میانگین نمره APACHE III در کل بیماران 6/60 بود. میزان کل مرگ پیش بینی شده 6/25% و مشاهده شده 1/27 % بود و در نهایت SMR در این مطالعه برابر 05/1 بود.
    نتیجه گیری
    رابطه مستقیمی بین افزایش سن و نمره APACHE III با میزان مرگ مشاهده شده به دست آمد، در حالی که رابطه معنی داری بین جنس و میزان مرگ مشاهده نشد. SMR برابر 05/1 در این مطالعه، بیانگر رابطه خطی بین مرگ پیش بینی شده و مرگ مشاهده شده است.
    کلیدواژگان: APACHE III، مرگ و میر پیش بینی شده، مرگ ومیر مشاهده شده
  • پروین امامی، مریم متولی، سمیرا آرام صفحه 221
    سابقه و هدف
    افتالمیای نئوناتاروم نوعی کنژنکتیویت در شیرخواران کمتر از چهار هفته و شایع ترین بیماری چشمی در نوزادان است. استفاده از پماد چشمی اریترومایسین در در پیشگیری از بروز این بیماری موثر بوده است. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر پماد اریترومایسین در پیشگیری از بروز کنژنکتیویت در نوزادان ایکتریک نیازمند فوتوتراپی و استفاده از چشم بند بود.
    روش بررسی
    این کارآزمایی بالینی تصادفی شده، به مدت ده ماه بر روی 200 نوزاد ایکتریک متولد شده در بیمارستان جواهری که به دلیل فوتوتراپی نیاز به استفاده از چشم بند داشتند، انجام شد.
    یافته ها
    ارتباط غیر معنی داری بین مصرف پماد اریترومایسین و بروز کنژنکتیویت وجود داشت. بین کنژنکتیویت نوزادی با جنس، وزن زمان تولد، سن بارداری و طول مدت فوتوتراپی ارتباطی وجود نداشت،. اما بین فاصله زمان ترخیص نوزاد و سن نوزاد با بروز کنژنکتیویت ارتباط معنی داری مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به عدم تفاوت معنی دار بین بروز کنژنکتیویت در گروه مورد و شاهد، استفاده از پماد اریترومایسین چشمی جهت پیشگیری از بروز کنژنکتیویت نوزادی در نوزادان تحت فوتوتراپی و استفاده از چشم بند توصیه نمی شود.
    کلیدواژگان: کنژنکتیویت، نوزاد، فوتوتراپی، چشم بند
  • عظیم اکبرزاده، داریوش نوروزیان، علی فرهنگی، محمدرضا مهرابی، سید محمد اطیابی، داود زارع، کریم عمادزاده، هادی انصاری هادیپور، مهری مرتضوی، زهرا صفاری، مروارید شفیعی، مریم مردانه صفحه 225
    سابقه و هدف
    داروی دسفرال با نام علمی Desfferioxamine B Mesylate یک ترکیب کیلات کننده آهن است که باراضافی آهن خون بیماران مبتلا به تالاسمی ماژوری که خون دریافت می کنند را از طریق صفرا و ادرار دفع می کند. نظر به اینکه شرکت داروییNOVARTIS تنها تولید کننده آن در جهان است و ارزبری زیادی برای کشوردارد، ما بر آن شدیم که با ایجاد موتاسیون در گونه استرپتومایسس گریزئوفلاووس (S. griseoflavus) میزان تولید این ماده دارویی را افزایش دهیم.
    روش بررسی
    در این مطالعه کاربردی باکتری های گرم مثبت استرپتو مایسس گریزئوفلاووس به صورت لیوفیلیزه با کد PTCC 1130 از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران خریداری و در محیط Des4 جامد کشت داده شد. سپس با استفاده از پرتوهای ماورای بنفش، جهش ایجاد شده و با تکنیک پروتوپلاست فیوژن، سویه های فوزانت نوترکیبی تهیه شد تا مولکول دسفرال را به میزان بیشتری تولید کند. متغیرها شامل میزان رشد باکتری ها و غلظت داروی دسفرال تولید شده توسط آنها بود که از طریق اسپکتروفتومتری، کروماتوگرافی، طیف سنجی مادون قرمز و طیف سنجی جرمی مورد ارزیا بی قرار گرفت.
    یافته ها
    میزان تولید دسفرال در سویه های موتانت S7011 & C7031 و سویه های فوزانت FP9 & FP10 نسبت به سویه وحشی به طور قابل توجهی افزایش یافته بود و این افزایش در مورد فوزانتهای FP9 و FP10 به ترتیب برابر 68% و 81 % بود.
    نتیجه گیری
    موتاسیون و نوترکیبی ایجاد شده از طریق پروتوپلاست فیوژن باعث افرایش تولید داروی دسفرال در باکتری فوق الذکر گردید و مقایسه آن با دسفرال تولیدی شرکت نوارتیس به وسیله طیف سنجی مادون قرمز نشان داد که این دو طیف مربوط به یک مولکول است و هیچ تفاوتی بین آن دو نیست.
    کلیدواژگان: استرپتومایسس گریزئوفلاووس، موتاسیون، پروتوپلاست فیوژن، دسفرال
  • کاظم پریور، دکترهما محسنی کوچصفهانی، بهارک محمدزاده اصل صفحه 231
    سابقه و هدف
    کرم موضعی آسیکلوویر در درمان بیماری ویروسی تبخال، زونا و عفونت های مشابه تجویز می شود. ناهنجاری هایی که در اثر استعمال دارو در دوران بارداری در جنین ایجاد می شود، ممکن است باعث بدشکلی های جدی ظاهری یا کارکردی در جنین شود و زندگی او را تهدید کند. تحقیق حاضر به منظور بررسی اثر توکسیک و تراتوژنیک این دارو بر رشد و نمو جنین و تاثیر دارو در سقط های مکرر جنین در موش های حامله انجام شد.
    روش بررسی
    در مطالعه تجربی حاضر، در یک گروه داروی آسیکلوویر بصورت پماد جلدی 5% در اطراف دهان موش های نژاد Balb/C و در گروه دیگر بر پوست تراشیده و بی موی موش های تجربی در روزهای 7، 8 و 9 بارداری به مقدار پوشش سطح مورد نظر و دو بار در روز به فاصله 2 ساعت استعمال گردید و در روز 15بارداری، قطر رحم، ضخامت جداره رحم و ضخامت اندومتر در شاخ رحمی و جنین ها (در صورت وجود) مورد مطالعه بافت شناسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    در گروهی که دارو در اطراف دهان استعمال شده بود، ضخامت آندومتر، ضخامت جداره رحم و قطر رحم در مقایسه با گروه شاهد افزایش چشم گیری داشت (05/0>p) و کاهش معنی داری در جنین زایی وجود داشت.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد پماد آسیکلوویر از طریق لیس زدن وارد بدن موش باردار شده و مانع رشد و نمو و اندام زایی جنین و در اکثر موارد باعث سقط می شود. با توجه به نتایج بدست آمده رعایت احتیاط در استفاده از داروی آسیکلوویر در سه ماهه اول بارداری توصیه می شود.
    کلیدواژگان: آسیکلوویر، جنین زایی، سقط جنین، اندام زایی، اثرات توکسیک و تراتوژنیک
  • کامیار متواضع، نسیم شاه محمدی، مسعود امامی، ساسان رضایی صفحه 237
    سابقه و هدف
    ترایکوفایتون روبروم یکی از درماتوفیت های انسان دوست با انتشار جهانی است. این ارگانیسم یکی از عوامل شایع کچلی در انسان به ویژه کچلی کشاله ران، بدن، پا و دست در همه نواحی دنیا می باشد. خصوصیات متعددی از این قارچ تا به حال مورد بررسی قرار گرفته است، با این وجود در زمینه زیست شناسی مولکولی این قارچ، مطالعات محدودی صورت گرفته است. در مطالعه حاضر سعی شده است تا بیان زیر واحد G ژن ATPase در این قارچ تحت اثر داروی گریزئوفولوین بررسی شده و تغییرات میکروسکوپی نیز تحت تاثیر دارو مشخص گردند.
    روش بررسی
    در این مطالعه بنیادی، رقت هایی از گریزئوفولوین که توام با رشد قارچ بود، تهیه شد و با نمونه شاهد که هیچ گونه دارویی روی آن اثر داده نشده مقایسه گردید. در این بررسی نمونه ها تحت تاثیر رقت های مورد نظر دارو، از نظر میکروسکپی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از آن RNA آنها استخراج شد. به دنبال آن RT-PCR هر سه نمونه به طور هم زمان انجام گردید تا بیان زیرواحد G ژن ATPase تحت اثر رقت های گریزئوفولوین مورد بررسی قرار گیرد.
    یافته ها
    از نظر میکروسکپی در رقت 10 میکروگرم در میلی لیتر گریزئوفولوین، میزان کوتاه شدن و خمیده شدن میسلیوم ها نسبت به رقت 5 میکروگرم در میلی لیتر بیشتر بود. همچنین از نظر بیان ژن، در غلظت 5 میکروگرم در میلی لیتر بیان زیرواحد G ژن ATPase افزایش یافت، اما با افزایش میزان غلظت به 10 میکروگرم در میلی لیتر بیان ژن، کاهش پیدا کرد.
    نتیجه گیری
    داروی گریزئوفولوین تا رقت معین بر روی خصوصیات میکروسکپی قارچ ترایکوفایتون روبروم، تاثیر محسوسی دارد، ضمن این که بیان زیر واحد Gژن ATPase را افزایش می دهد. اما در رقت های بالاتر یا به دلیل کاهش رشد ترایکوفایتون روبروم و یا به دلیل ایجاد نوعی ایجاد تحمل در قارچ، بیان ژن به تدریج کاهش پیدا می کند.
    کلیدواژگان: درماتوفیت، ترایکوفایتون روبروم، ATPase، subunit G، PCR، RT، گریزئوفولوین
  • فاطمه امید، عبدالرضا ملک، محمدعلی رئیس سادات صفحه 243
    آپاندیسیت وضعیت بالینی بسیار نادری در نوزادان است که بیشتر نوزادان پسر و پره ترم را مبتلا می سازد. این بیماری اغلب همراه با وضعیت های جراحی دیگر مثل هیرشپرونگ و آنتروکولیت نکروزانت دیده می شود. چون علائم بیماری در این دوره غیراختصاصی است، تشخیص آن به تاخیر افتاده و اکثرا به پرفوراسیون منجر خواهد شد، بطوری که پرفوراسیون در 85٪ موارد روی می دهد. درمان شامل آماده سازی بیمار قبل از عمل جراحی و سپس آپاندکتومی و شست و شوی پریتوئن در موارد پرفوراسیون همراه با پریتونیت است. پیش آگهی این بیماری بسیار بد بوده و میزان مرگ و میر آن 70٪ گزارش شده است. ما در این مقاله، یک نوزاد پسر نارس 13 روزه قل II را گزارش می کنیم که پرفوراسیون آپاندیس و پریتونیت داشت و با توده حساس و دردناک اینگواینال چپ تظاهر یافت. بیمار به صورت موفقیت آمیزی درمان شد و با حال عمومی خوب مرخص گردید.
    کلیدواژگان: آپاندیسیت، سوراخ شدگی، نوزاد نارس
|
  • Mehrdad Hashemi, Seyed Ali Gharashi, Kazaem Parivar, Abdolkhalegh Dizaji, Mehdi Shamsara, Yousof Doustar, Masoumeh Bakhshayesh Page 191
    Background
    Apoptosis or programmed cell death (PCD) is an important mechanism in both development and homeostasis in adult tissue for the removal of superfluous cells, while its induction is an effective therapeutic approach for cancer. The aim of the present study was to evaluate the effect of cloned gene-related protein Vp2 of infectious bursal disease virus in human lymphoma B cells.
    Material And Methods
    In present study after cloning the Vp2 gene in Pichia pastoris system, the Vp2 protein was expressed. Cellular vital capacity was determined by MTT. Then effect of Vp2 protein in human lymphoma B cells was examined by Hoechst staining and flowcytometry techniques, respectively.
    Results
    During MTT, human lymphoma B cell lines revealed to have a meaningful apoptosis at 1mg and 5mg protein concentrations when compared with controls (p<0.01). Apoptotic bodies appeared by Hoechst staining apoptosis was induced suitably after 48 hours by flowcytometry assay.
    Conclusion
    The present study is the first study that has revealed the gene-related protein Vp2 induced apoptosis in human lymphoma B cells in vitro.
  • Firuzeh Salamat, Sogol Keivani, Masoud Emami, Gholamreza Amin Page 201
    Background
    Antifungal property of Juglans regia has not been proved yet, therefore, the present study we designed to examine the effect of Juglans regia pericarp on the growth of different fungi, particularly dermatophytes.
    Materials And Methods
    The extract has been prepared by methanol solution using percolation method according to NCCLS protocol. Then, the fractions have been examined on fungi inoculums. For MBC estimation, it has been cultured on PDA medium.
    Results
    Juglans regia extract completely prevented growth of Epidermophyton floccosum and Trichophyton mentagrophytes in fraction of 120 mg/ml, Microsporum canis in fraction of 450 mg/ml, and Candida albicans in fraction of 337 mg/ml, meanwhile, it reduced colony growth of Aspergillus niger compared with the control.
    Conclusion
    We have demonstrated that the growth of three dermatophyes and Candida albicans was completely inhibited by Juglans regia pericarp extract.
  • Ali Rezaieshokouh, Abdolhamid Najafi Page 207
    Background
    Colour blindness is a frequent entity, mostly occurred among males. It is mainly genetically in origin, however, acquired cases have been described. The present study was designed to determine the prevalence of colour vision deficiency among male guidance school students.
    Materials And Methods
    This descriptive study was performed on 500 randomly selected male guidance school students from different districts of Tehran. They were tested for congenital colour blindness using “Ishihara” pseudoisochromatic color plates.
    Results
    Totally, 26 students were found to have color deficiency (5.2%) among whom 18 had relative colour deficiency whereas 8 had complete deficiency. Twelve (2.4%) students showed deuteranomaly, 6 (1.2%) had protanomaly, 5 (1%) had protanopia and 3 (0.6%) had deuteranopia.
    Conclusion
    Colour blindness is more frequent in males. Most of the cases are hereditary, meanwhile, they usually have problem in differentiating red and green colours.
  • Zohreh Maleki, Soghra Anjarani Page 211
    Background
    Staphylococcus aureus (S. aureus) is an important cause of nosocomial infections while recently resistance to oxacillin and vancomycin have been noted in literature.
    Materials And Methods
    We studied 100 isolates of S. aureus from Emam Khomeini hospital by two antimicrobial susceptibility tests (AST) disk diffusion test (DDT) and E-test to determine the resistance to oxacillin (according to NCCLS comment) and vancomycin.
    Results
    There were no resistant S. aureus to vancomycin neither in DDT nor in E-test, however, there were 42% oxacillin-resistance S. aureus in both techniques. The results showed high prevalence of methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) in Emam Khomeini hospital. The highest S. aureus infection detected from internal wards (26%), heart surgery ward (23%), sampling sites in wound (26%), surgical incision (20%), blood culture (17%) and prosthetic sites (14%).
    Conclusion
    We should pay further attention to high risk wards and sites to control hospital infections. According to our results, there was a high coincidence between two AST methods.
  • Farshid Gholami, Fatemeh Khamseh, Alireza Naddaf Page 217
    Background
    The ability to estimate the mortality risk, especially in costing setting like ICU, is of great importance in order to evaluate new treatments, resource consumption control and improve quality control. Acute physiology and chronic health evaluation system (APACHE) is developed to predict critical care outcomes. In this system, according to the setting, a score is considered for each patients. Then using an equation, predicted mortality risk for each patients could be estimated.
    Materials And Methods
    In a prospective study, we observed 269 ICU patients over a 10-month period. We calculated APACHE III scores for each patient and predicted mortality risk. Accuracy of the results were checked with regression analysis.
    Results
    Totally, 51.7% of patients were female while the mean age was 61.2 years. APACHE III average score was 60.6. Predicted mortality risk was 25.6% while actual death rate was 27.1%, therefore, SMR (actual death rate to predicted mortality risk ratio) was 1.05.
    Conclusion
    Results revealed an association between actual death rate and APACHE III score and patient's age (P =0.0001), however, sex and death rate were not statistically correlated. The obtained SMR represents direct linear association between predicted and actual death rate (P=0.0001).
  • Parvin Emami, Maryam Sadat Motevalli, Samira Aram Page 221
    Background
    Ophthalmia neonatorum is a form of conjunctivitis that occurs in infants younger than 4 weeks of age. It is the most common eye disease in newborns. It presents as the inflammation of mucous membrane lining posterior layer of eyelids and bulbar part of eyeball except cornea. It’s complications are corneal ulcer, corneal perforation and blindness. The aim of this randomised clinical trial was to investigate the effect of erythromycin ointment 0.5% to prevent the incidence of conjunctivitis in Icteric neonates who were under phototherapy with eye patches.
    Materials And Methods
    A total of 200 cases of icteric newborns in Javaheri hospital who admitted for phototherapy were considered.
    Results
    Neonatal conjunctivitis was not correlated with gestational age, duration of admission, type of delivery, and weight. It was not associated with erythromycin use, however, there was a significant association between conjunctivitis and age of newborn.
    Conclusions
    Results showed that erythromycin ointment is not useful for protecting conjunctivitis in neonates under phototherapy with eye patches.
  • Azim Akbarzadeh, Dariyoush Noruzian, Ali Farhangi, Mohammadreza Mehrabi, Seyedmohammad Atyabi, Davoud Zare, Karim Ammarzadeh, Hadi Ansari Hadipour, Mehri Mortazavi, Zahra Saffari, Morevarid Shafiee, Mrayam Mardaneh Page 225
    Background
    Desferal or Desferrioxamine B mesylate is an iron chealator drug. This medicine decreases the iron overload in the thalassemia patients who have been blood transfused the excess of iron is excreted through bile or urine. Novartis is the sole company which produces desferrioxamine B mesylate in the world and our country is importer of such drug. Thus we tried to increase Desferal production by inducing mutation in Streptomyces griseoflavus.
    Materials And Methods
    This is an applied research carried out at pilot level. The organism is a Gram-positive bacterium that was supplied in lyophilized by Persian Type culture Collection, Iranian Research Organization for Science and Technology (IROST), Tehran, Iran bearing the code no. PTCC1130, which was cultured on Des4 medium. The organism was mutated by UV irradiation hence selective techniques and markers were employed to distinguish marked strains from parent S. griseoflavus. When the mutated organisms were selected according to their characteristics and used to fuse their protoplasts in order to obtain high yield desferrioxamine producing recombinant Streptomyces griseoflavus. The varied parameters were bacterial growth rate and desferal concentration in the culture broth.
    Results
    Our study showed that the rate of desferal production in mutant's strains called C7031 and S7011 and fusants srains called FP10 and FP9 was higher than wiled type Streptomyces griseoflavus. The increment in production of desferrioxamine was found to be 68% in FP9 and 81% in FP10 fusants.
    Conclusion
    The mutation and protoplasts fusion of Streptomyces griseoflavus caused increment in production of desferrioxamine. The infrared spectrum, thin layer chromatogram of desferrioxamine extracted from culture broth was similar to that of standard desferrioxamine (Novartis) from the point of molecular identity.
  • Kazem Parivar, Homa Mohsenikouchesfahani, Baharak Mohammadzadehasl Page 231
    Background
    Acyclovir is a drug used to treat herpes virus infections including cold catch injuries, hot spots of genital organs, zona, AIDS, chicken pox and some other viral infections. The local cream of acyclovir is prepared in %5 packages, each gram containing 50mg of drug in a base of polyethylene glycol.
    Materials And Methods
    Acyclovir cream (%5) in days 7, 8 and 9 of gestation was applied around their mouth (experimental group 1) and to the shared skin of other group (experimental group 2) twice a day in two hours intervals. Pregnant mice were sacrificed and dissected on day 15 of gestation and morphological and histological studies on the embryos and placenta were carried out. In the case of non-pregnant mice, the uteral born and ovaries were processed for histological investigations.
    Results
    Histological analyses showed significant decrease in embryogenesis and significant increase of abortion in experimental group 1 compared with control group. Significant increment was found in uterus diameter and thickness of endometrium when compared with control group.
    Conclusion
    A pregnant woman should be very careful about applying acyclovir during the first trimester of pregnancy.
  • Kamyar Motevaze, Nasim Shahmohammadi, Masoud Emami, Sasan Rezaie Page 237
    Background
    Trichophyton rubrum is one of the anthropophilic dermatophytes with worldwide distribution. This fungus is a common causative agents of tinea cruris, tinea corporis, tinea pedis and tinea manuum. Several properties of this fungus have been studied so far however few investigations were carried out in the field of molecular biology of this microorganism. The main goal of this survey was the evaluation of ATPase-subunit G gene expression of this fungus due to different amounts of griseofulvin.
    Materials And Methods
    Serial dilutions of griseofulvin with fungal growth were prepared and compared with control. In this study, the control and griseofulvin-treated samples were microscopically investigated and the RNAs were then extracted. Consequently RT-PCR was performed simultaneously in order to evaluate griseofulvin influence on ATPase-subunit G gene expression.
    Results
    It was indicated that the rate of shortened and twisted mycelia in 10 μg/ml of griseofulvin was much higher than 5μg/ml. Meanwhile, in 5μg/ml of this drug there is an obvious up-regulation in ATPase-subunit G gene in comparison with 10 μg/ml.
    Conclusion
    It can be concluded that in certain amounts of griseofulvin, a significant increment in ATPase-subunit G gene expression as well as mycelial abnormalities could be occurred.
  • Fatemeh Omid, Abdorreza Malek, Mohammad Ali Raisossadat Page 243
    Appendicitis is a very rare clinical condition in neonates. Preterm and male neonates are commonly affected. It is often seen in association with surgical conditions like Hirschprung and necrotizing enterocolitis. Non-specific clinical features result in delay in the diagnosis and predisposes to perforation. The risk of perforation is very high (85%) in neonatal appendicitis. Management includes pre-operative stabilization, appendectomy and peritoneal drainage in cases of perforation with peritonitis. Prognosis is uniformly poor with mortality rate is as high as 70%. Herewith reporting a 13-day-old male twin II with a tender mass in left inguinal canal and perforated appendicitis who was successfully managed.