فهرست مطالب

تحقیقات نظام سلامت حکیم - سال دهم شماره 1 (پیاپی 36، بهار 1386)

مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم
سال دهم شماره 1 (پیاپی 36، بهار 1386)

  • 72 صفحه، بهای روی جلد: 2,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/04/20
  • تعداد عناوین: 11
|
  • فرزین حلب چی صفحه 1
    Doping in athletes Author: Halabchi F، (MD). Abstract: Use of substances to enhance performance seems to be as old as competitive sports itself. There is no consensus regarding a comprehensive and universally accepted definition of doping between sports audience and authorities and it has been defined through a variety of viewpoints. Drugs frequently misused in Iran include anabolic steroids، growth hormone and diuretics; these may be associated with several and sometimes lethal consequences. Convincing data on the prevalence of drug misuse in elite sports are difficult to obtain because the athletes involved in the practice will normally deny their illegal activities. However، the existing evidence indicates that the use of performance-enhancing drugs in elite-level sport is now widespread. Unfortunately، doping is increasingly growing in our country. Some studies regarding the point and lifetime prevalence of steroid misuse in Iran have estimated them in the ranges of 10.7-59% and 26-100%، respectively. There are special dilemmas regarding doping in Iran: Athletes usually have no access to expert consultants and frequently get their information from coaches and traders who are not often very well informed. Also، the rate of drug misuse among amateur athletes is high. Furthermore، athletes commonly use drugs which are inappropriate for their sport discipline or may result in various side effects. Inaccessibility of standard supplements is another problem. Three main measures used to combat doping include in-competition drug testing، out-of- competition testing and education of target groups. It seems that education is one of the most efficient and cost effective anti-doping activities. Keywords: Doping، elite athletes، prevalence، side effects، ergogenic. Hakim Research Journal 2007; 10(1): 1-12.
    کلیدواژگان: دوپینگ، ورزشکاران حرفه ای، شیوع، عوارض جانبی، نیروزا
  • حسین ملک افضلی، فرخ سادات بحرینی*، فرشید علاءالدینی، آمنه ستاری فروزان صفحه 13

    امروزه درخواست فزاینده ای برای اولویت بندی پژوهش ها بر اساس اهمیت موضوعات مرتبط با سلامت وجود دارد. واقعیت آن است که منابع بهداشتی کشورهای در حال توسعه به میزان کافی پیشرفت نکرده است و علی رغم بار زیاد بیماری ها در این کشورها، نسبت بودجه های اختصاص یافته برای پژوهش در حوزه سلامت که صرف مسایل و مشکلات بهداشتی این کشورها می شود، افزایش نیافته است. تعیین اولویت های نظام سلامت پاسخی بر چالش موجود است. به منظور آن که تعیین اولویت ها فرایندی فراگیر و مشارکت برانگیز باشد، درگیری و مشارکت تمام ذی نفعان می تواند به شناسایی نیازهای نظام سلامت کمک کند. در مقاله حاضر با بهره گیری از نیازسنجی مشارکتی، اقدام به تعیین اولویت های نظام سلامت شده است.

    روش کار

    این مطالعه با هدف تعیین اولویت های نظام سلامت در 7 استان کشور از طریق نیازسنجی و با مشارکت فعال ذی نفعان و استفاده کنندگان خدمات بهداشتی، درمانی طراحی و بر اساس دستورالعمل واحدی به دانشگاه های مجری پیشنهاد گردید تا به عنوان راهنمای اولیه به کار گرفته شود. نیازسنجی به دو صورت کمی و کیفی انجام شد.

    یافته ها

    نتایج اولویت بندی مشکلات نظام سلامت بیانگر آن است که حوادث و سوانح از بالاترین فراوانی برخوردار است و بعد از آن بهداشت محیط، آب و غذا قرار دارند.

    نتیجه گیری

    حل مشکلات سلامت جامعه، وظیفه هر نظام بهداشتی- درمانی است. برای این کار نیاز است که ابتدا مشکلات شناسایی شده و سپس با توجه به محدودیت های منابع، اولویت های نظام سلامت تعیین و برای هر اولویت، عناوین پژوهشی مشخص شود. آن چه در این فرآیند اهمیت دارد، توافق تمامی ذی نفعان در مورد لیست اولویت هاست.

    کلیدواژگان: تعیین اولویت ها، نظام سلامت، نیازسنجی، مشارکت
  • ذات الله عاصمی محسن تقی زاده، مهندس ناصر ولایی صفحه 20
    ارزیابی کیفیت پروتئین مواد غذایی به دلایل زیستی و اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین علت روش های بیولوژیک، میکروبیولوژیک، شیمیایی و تلفیقی برای تعیین کیفیت پروتئین ها معرفی و به کار گرفته شده است. در بین روش های موجود، نسبت خالص پروتئین (NPR)، نسبت خالص نسبی پروتئین (RNPR)، قابلیت حقیقی هضم پروتئین (TPD) و نسبت کارآیی پروتئین (PER) به عنوان روش های مناسب برای تعیین کیفیت پروتئین ها پیشنهاد شده است. با توجه به مصرف بالای فرآورده های غلات از جمله نان و ماکارونی (آرد گندم و سویا) به ویژه در خانوارهای کم درآمد، این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت پروتئینی با روش های فوق روی یک نمونه مخلوط آرد گندم و سویا در سال 1382 انجام گرفت.
    روش کار
    تحقیق با طراحی تجربی روی تعداد 48 موش صحرایی نر در سن 21 روز، از نژاد ویستار تحت شش رژیم غذایی در هشت گروه شامل: 3 رژیم مورد (مخلوط آرد گندم+ سویا)، مبنا (کازئین+ متیونین) و پایه (بدون پروتئین) برای مطالعه RNPR، PER (شرایط مطالعه PER مشابهRNPR است با این تفاوت که طول مدت مطالعه PER، 28روز و همچنین فاقد رژیم بدون پروتئین می باشد) و3 رژیم مورد، مبنا و پایه برای مطالعهTPD قرار داده شدند. طول دوره مطالعه برای NPR، 14 روز بود. به منظور محاسبه NPR، مقدار پروتئین دریافتی و افزایش وزن حیوانات تعیین گردید. طول دوره مطالعه برای TPD، 9 روز بود. به منظور محاسبه TPD، مقدار ازت دریافتی و ازت دفعی حیوانات تعیین شد برای تعیین PER، مقدار پروتئین دریافتی و تغییر وزن حیوانات تعیین گردید. میزان NPR، RNPR، TPD و PER گروه کازئین+ متیونین با مخلوط آرد گندم+ سویا از طریق آزمون تی مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    شاخص NPR برای پروتئین کازئین+ متیونین 4/0 3/4، مخلوط آرد گندم+ سویا 3/0 7/2 (0001/0p<) و شاخص RNPR برابر 1/64 بود. میانگین شاخص TPD برای پروتئین های کازئین+ متیونین و مخلوط آرد گندم+ سویا به ترتیب 2/24/93 و 3/57/82 بود. شاخص PER برای پروتئین کازئین+ متیونین 2/0 04/3، مخلوط آرد گندم+ سویا 12/0 15/1 (0001/0p<) بود.
    نتیجه گیری
    کیفیت پروتئین محصول مخلوط آرد گندم+ سویا در مقایسه با کازئین پایین است.
    کلیدواژگان: کیفیت پروتئینی، نسبت خالص نسبی پروتئین، قابلیت حقیقی هضم پروتئین، نسبت کارایی پروتئین، مخلوط آرد گندم+سویا
  • سیامک اکبرزاده، مرتضی سمواتی، حسین محجوب صفحه 26
    هدف این مطالعه، مقایسه عیوب انکساری در کارگران خدماتی و کارگران قالیباف است که در ضمن آن عوامل خطر احتمالی، نوع، ماهیت و درصد عیوب انکساری نیز در این دو گروه بررسی می شوند.
    روش کار
    مطالعه انجام شده از نوع کوهورت تاریخی گذشته نگر است بدین ترتیب که 188 کارگر قالیباف (با سابقه کار نزدیک طولانی مدت) و 131 کارگر خدماتی (بدون سابقه کار نزدیک) به صورت تصادفی انتخاب شدند و معاینه های تعیین عیب انکساری (به صورت معمولی و با قطره سیکلوپلژیک)، کراتومتری و بیومتری برای آنها انجام گرفت.
    یافته ها
    این مطالعه نشان می دهد میانگین شماره چشم راست با قطره سیکلوپلژیک در کارگران قالیباف 57 /0- دیوپتر (95/1SD=) و در کارگران خدماتی 12/0 - دیوپتر (06/2 SD=) می باشد که با هم اختلاف معنادار دارند (027/0p=). میانگین شماره چشم چپ با قطره سیکلوپلژیک در کارگران قالیباف 45/0- دیوپتر (53/1SD=) و در کارگران خدماتی 10/0- دیوپتر (02/2SD=) می باشد که باز با هم اختلاف معنادار دارند (042/0p=). به طوری که متوسط شماره چشم با استفاده از قطره سیکلوپلژیک در کارگران قالیباف بیشتر از کارگران خدماتی به سمت میوپی تمایل دارد و شیوع نزدیک بینی در کارگران قالیباف بیشتر از دوربینی است؛ برعکس شیوع دوربینی در کارگران خدماتی بیشتر از نزدیک بینی می باشد (05/0p<) و در کارگران قالیباف طول قدامی خلفی چشم و قدرت انکساری قرنیه بیشتر از کارگران خدماتی است. نتایج حاصل از آنالیز رگرسیون نشان داد شانس ابتلای به دوربینی در کارگران خدماتی 46/2 (05/0p<، 46/2 OR=) برابر کارگران قالیباف است.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های فوق عیوب انکساری در دو گروه کارگران قالیباف و خدماتی در صورت استفاده از قطره سیکلوپلژیک با هم متفاوت می باشد؛ به طوری که کارگران قالیباف بیشتر نزدیک بین و کارگران خدماتی بیشتر دوربین می باشند و این امر ممکن است در اثر کار نزدیک در محیط کار کارگران قالیباف باشد.
    کلیدواژگان: نزدیک بینی، عیوب انکساری، کار نزدیک، فرشبافی
  • پیام طبرسی، دکترسیدمهدی میرسعیدی، مجید ولی الله پورامیری، شیرین کریمی، دکترکتایون نجفی زاده، عباس میرافشاریه، محمدرضا مسجدی، علی اکبر ولایتی، سیدداود منصوری صفحه 32
    پنومونی پنوموسیستیس در بیماران آلوده با HIV به عنوان یکی از شایع ترین عفونت های فرصت طلب و در بیماران HIV منفی، به عنوان یک علت شایع مرگ و میر و ناخوشی مطرح است. در میان داروهای سرکوب گر ایمنی، نقش استروئید برجسته است. در این مقاله 2 مورد که در اثر مصرف نابجای استروئید دچار پنومونی پنوموسیستیس شده اند، معرفی می شوند.
    کلیدواژگان: استروئید، پنوموسیستیس ژیرووسی، پنومونی
  • ابوالقاسم عقیلی، مهندس محمدرضا امینی پور، محمدحسین احمدیه، امید بیکی صفحه 36
    انتشار مجلات علوم پزشکی که بیشتر توسط دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور انجام می گیرد نقش عمده ای در ارایه دستاوردهای علمی داشته و نموداری از وضعیت علمی جامعه است. یکی از ابزارهای ارزشیابی، میزان ارجاع و استناد دیگر پژوهشگران به مقالات چاپ شده در نشریات است. این پژوهش، جهت ارزیابی استنادی مقالات چاپ شده در مجلات علمی- پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر ایران انجام گرفت.
    روش کار
    این مطالعه از نوع توصیفی و به روش مقطعی است. جامعه مورد بررسی، مجلات علوم پزشکی کشور دارای امتیاز علمی- پژوهشی هستند که طی سال های 1376 تا 1379 منتشر شده اند. نمونه ها به صورت سرشماری از 46 عنوان مجله (مشتمل بر 556 جلد حاوی 6792 مقاله و تعداد 94083 مورد منابع لاتین و فارسی) انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات از طریق فهرست وارسی و در سه مرحله انجام شد. نخست ویژگی های مقالات ثبت و سپس تمامی منابع هر مقاله و نحوه ارجاع ثبت گردید. در مرحله سوم شاخص های عامل تاثیر و ضریب سرعت مقالات محاسبه شد. ورود داده های تحقیق به رایانه با استفاده از نرم افزار SPSS انجام و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آنالیز واریانس استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان داد که 2/81% از مقالات منتشر شده از نوع پژوهشی، 4/11% گزارش مورد، 5/5% مروری، 5/0% ترجمه ای و 4 /1% سایر مقالات بوده است. روند انتشار مقالات طی سال های 1376 تا 1379 بیانگر 1/14% افزایش است. بر اساس سیستم ارجاع 70% ارجاعات نویسندگان از نوع ارجاع به مقالات دیگران و حدود 36% از مؤلفان به مقالات منتشر شده قبلی خود استناد نموده اند. 3/54% نویسندگان مقالات، عضو هیات علمی و دارای رتبه استادیار بودند و 95% از مقالات چاپ شده هیچ گونه ارجاعی نداشته و تنها به 5% از مقالات ارجاع صورت گرفته است.
    نتیجه گیری
    هر چقدر از زمان انتشار مقالات بگذرد به میزان ارجاع افزوده می شود. همچنین پژوهشگران از مقالات منتشر شده فارسی کمتر استفاده می کنند که علل آن می تواند به دلیل مشکلات دسترسی به بانک اطلاعات جامع و روزآمد در زمینه پزشکی و همچنین عدم نگارش صحیح و ترتیب ذکر منابع مقالات توسط نویسندگان باشد. لذا پیشنهاد می شود پژوهش گسترده تری در طی10 سال از مجلات علوم پزشکی کشور صورت گیرد و مؤسسه ای تحت نظر کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور نیز فهرست ارجاعات نویسندگان ایرانی را به صورت نمایه نامه ای که قابل ذخیره سازی، بازیابی و ارزشیابی باشد، فراهم سازد.
    کلیدواژگان: مجلات علمی، پژوهشی، میزان ارجاع، عامل تاثیر، ضریب سرعت
  • محمد کارگر، حمیده طباطبایی، محبوبه ساریجلو، سارا صادقی پور، مریم قدسی، رخشنده ناطق صفحه 43
    در بعضی از کشورهای دنیا با وجود عدم جداسازی ویروس پولیوی وحشی از نمونه های بالینی، گردش خفته ویروس در نمونه های فاضلاب گزارش شده است. به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت جهت تایید نهایی ریشه کنی ویروس فلج اطفال، پایش محیطی نمونه های فاضلاب و آب های سطحی را پیشنهاد نموده است. در این پژوهش با توجه به چرخش ویروس پولیوی وحشی در دو کشور افعانستان و پاکستان و همچنین احتمال ورود این ویروس به ایران، جهت اطمینان از ریشه کنی ویروس پولیوی وحشی، پایش محیطی در شهر تهران انجام شده است.
    روش کار
    در این پژوهش63 نمونه از 6 سیستم تصفیه فاضلاب اصلی شهر تهران با روش Grab sample در مدت یک سال تهیه شد و با روش های مستقیم و دو روش تغلیظ رسوبی و دوفاز، ویروس پولیو در رده های سلولی حساس شناسایی گردید. سپس ویروس های پولیوی جدا شده با روش میکرونوترالیزاسیون تعیین تیپ و با روش های الایزا و پروب هیبریدیزاسیون افتراق داخل تیپی انجام شد.
    یافته ها
    از مجموع کل نمونه ها، تنها از 14 مورد (22/22٪) ویروس پولیو جداسازی گردیدکه خوشبختانه هیچ کدام ویروس وحشی نبودند. از این تعداد 6 (52/9٪)، 13 (63/20٪) و14 (22/22٪) ویروس پولیو به ترتیب با روش مستقیم، تغلیظ رسوبی و دوفاز جداسازی شد. بیشترین فراوانی ویروس های جدا شده مربوط به پولیوی تیپ یک و دو (هر کدام با فراوانی 28/14٪) و پولیوی تیپ سه (با فراوانی 43/71٪) بود.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان دهنده سطح مناسب پوشش ایمن سازی در ایران و همچنین موید پایش مناسب انجام شده در سال های اخیر در کشور است. گل واژگان: پایش محیطی، ویروس پولیو، فاضلاب، تهران.
    کلیدواژگان: پایش محیطی، ویروس پولیو، فاضلاب، تهران
  • جعفر بوالهری، سیدکاظم ملکوتی*، میترا حکیم شوشتری، مرضیه نجومی، مرجان پشت مشهدی، صفیه اصغرزاده امین، علی اصغر اصغرنژاد، ناصر حاجیان مطلق صفحه 50

    سازمان جهانی بهداشت، خودکشی را یک مساله مهم بهداشت روانی در کشورهای پیشرفته و در حال رشد شناخته است. این سازمان به منظور افزایش دانش مربوط به رفتار خودکشی و بررسی اثربخشی پیشگیری از اقدام به خودکشی، مطالعه ای را در 8 کشور انجام داده است. این مقاله فقط اطلاعات مربوط به ایران را مورد بررسی قرار می دهد.

    روش کار

    شهر کرج به عنوان میدان پژوهشی انتخاب و تمامی مراکز اورژانس پزشکی، تحت پوشش 24 ساعته قرار گرفتند. پرسش نامه ارسالی از سازمان جهانی بهداشت حاوی اطلاعات فردی، خانوادگی، اجتماعی، جسمانی، روانی و مشخصات جامعه مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده ها پس از استخراج با استفاده از روش آماری کای دو و توسط نرم افزار SPSS انجام گرفت.

    یافته ها

    طی ده ماه 945 اقدام کننده به خودکشی به مراکز اورژانس ارجاع داده شدند (12/0% جمعیت شهری در سال). سن، تحصیلات، تاهل، شغل و روش اقدام، رابطه معناداری با جنس اقدام کنندگان داشت (001/0p<). 2/0% موارد اقدام به فوت منجر گردید. تنها 5/5 % آزمودنی ها به مراکز مشاوره روان پزشکی معرفی شدند. شایع ترین روش اقدام، استفاده از داروهای آرام بخش بود.

    نتیجه گیری

    نشان داده شده است که مردان مجرد، زنان متاهل با تحصیلات متوسطه و در محدوده سنی 25-15 به عنوان گروه پرخطر، نیازمند تدوین پروتکل پیشگیری از اقدام به خودکشی می‎باشند.

    کلیدواژگان: خودکشی، اقدام به خودکشی، بیماری روانی، پیشگیری
  • مریم دارابی امین، محسن فیروزه ای، فرانک قهرمان پور صفحه 56
    بافت چربی در بسیاری از مراحل متابولیسم لیپید و کربوهیدرات نقش مرکزی دارد. همچنین ترکیب اسیدهای چرب بافت چربی یک نشانگر زیستی مناسب برای ارزیابی چربی مصرفی در یک دوره طولانی مدت است. اما به دلیل لزوم انجام جراحی برای گرفتن نمونه بافت چربی مطالعات بیوشیمی کمی در مورد این بافت در انسان انجام شده است. این گزارش مربوط به یک روش ساده و بی خطر برای گرفتن مقادیر کم بافت چربی از ناحیه باسن و همچنین تعیین ترکیب اسیدهای چرب نمونه ها با روش کروماتوگرافی گازی است.
    روش کار
    در این روش با استفاده از سرنگ ml20 و سر سوزن G19، چربی زیر پوست آسپیره شد. از 67 نفر فرد سالم با سن 70-32 سال نمونه گیری انجام شد. ترکیب اسیدهای چرب نمونه های بافت چربی که مجموعا 24 اسید چرب بود با روش کروماتوگرافی گازی و با یک برنامه دمایی مناسب تعیین شد.
    یافته ها
    با این روش الگوی اسیدهای چرب بافت چربی در افراد مورد مطالعه تعیین شد. درد یا ناراحتی این روش نمونه گیری بافت چربی در افراد مورد مطالعه، بیشتر از نمونه گیری معمولی خون وریدی نبود.
    نتیجه گیری
    روش ارایه شده در این گزارش برای نمونه گیری و مطالعه ترکیب بافت چربی، ساده و سریع بوده و در بسیاری از مطالعات اپیدمیولوژیکی، جهت بررسی اهمیت تغذیه ای و متابولیکی اسیدهای چرب مفید است.
    کلیدواژگان: بافت چربی، اسیدهای چرب، نمونه گیری، کروماتوگرافی گازی
  • سعید سپهری سرشت، شهین نجارپیرایه، مرتضی ستاری، محم آهنگرزاده رضایی صفحه 61
    سودوموناس آئروژینوزا، مهم ترین باکتری بیماری زایی است که در بیماران دچار سوختگی و بستری در بیمارستان، عفونت ایجاد می کند. وجود سویه های تولیدکننده بتالاکتاماز که نسبت به اکثر داروهای بتالاکتام مقاوم هستند مشکلات جدی در درمان این بیماران بوجود می آورد. هدف این بررسی، ارزیابی تولید پلاسمیدی بتالاکتاماز در سویه های سودوموناس آئروژینوزا است.
    روش کار
    80 ایزوله از سودوموناس آئروژینوزا از بیماران بستری در بیمارستان سوختگی مطهری جدا گردید. تولید بتالاکتاماز با آزمون یدومتری صورت گرفت و پلاسمید با روش لیز قلیایی از باکتری استخراج شد. از الکتروپوریشن برای ترانسفورم کردن باکتری اشرشیا کلی DH5α با پلاسمیدهای استخراج شده از سودوموناس آئروژینوزا استفاده گردید.
    یافته ها
    تولید بتالاکتاماز توسط همه سویه های سودوموناس آئروژینوزا (100%) مثبت بود. اغلب سویه ها (5/97%) دارای یک تا سه باند پلاسمیدی بر روی ژل آگاروز بودند. تنها پلاسمید بزرگ باکتری با روش الکتروپوریشن به اشرشیاکلی DH5α منتقل گردید. آزمایش یدومتری همه سویه های ترانسفورم شده اشرشیاکلی DH5α مثبت بود.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که سویه های تولید کننده بتالاکتاماز سودوموناس آئروژینوزا در بیمارستان سوختگی مطهری غالب هستند و در این سویه ها تولید بتالاکتاماز با واسطه پلاسمید صورت می گیرد. بنابراین احتمال دارد این پلاسمیدها مقاومت را به سایر سویه های سودوموناس آئروژینوزا و یا به گونه های باکتری های دیگر منتقل نمایند.
    کلیدواژگان: آئروژینوزا، بتالاکتاماز، یدومتری، پلاسمید
  • مصطفی حسینی، کاظم محمد، میترا رحیم زاده کیوی، محمود محمودی صفحه 66
    آنالیز بقاء یکی از روش های آماری است که برای مطالعه زمان تا وقوع یک پیشامد به کار می رود ولی به دلیل تنوع روش های آن، مقایسه مدل های مختلف جهت انتخاب مناسب ترین مدل از سوالات اساسی این گونه مطالعات می باشد. در آنالیز بقاء نیز مانند رگرسیون خطی برای ارزیابی خوبی یک مدل و یا انتخاب بهترین مدل برازش شده می توان از باقی ماند ه ها استفاده کرد. در آنالیز بقاء با انواع مختلف باقی مانده ها سر و کار داریم که هر یک برای منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.
    روش کار
    در این مطالعه برای مقایسه مدل های مختلف بقاء در تعیین عوامل موثر بر طول مدت شیردهی از اطلاعات مطالعه ای که در سال 1382 در استان مازندران انجام شده بود، استفاده نمودیم.
    یافته ها
    برای شناسایی عوامل موثر بر طول مدت شیردهی به برازش مدل های مختلف بقاء از جمله مدل مخاطره متناسب کاکس، نمایی، وایبل، گومپرتز، لگ نرمال، لگ لجستیک و گامای تعمیم یافته پرداختیم و شرایط لازم برای استفاده از این مدل ها را نیز مورد بررسی قرار دادیم.
    نتیجه گیری
    با بررسی کاربرد انواع باقی مانده ها در ارزیابی برازش این گونه مدل ها، با استفاده از باقی مانده کاکس- اسنل و با ارایه یک روش مقایسه ای به انتخاب بهترین مدل برازش شده پرداختیم و مدل کاکس به عنوان مناسب ترین مدل انتخاب گردید.
    کلیدواژگان: آنالیز بقا، مدل مخاطره، متناسب کاکس، باقیمانده کاکس، اسنل، شیردهی
|
  • Halabchi F Page 1
    Use of substances to enhance performance seems to be as old as competitive sports itself. There is no consensus regarding a comprehensive and universally accepted definition of doping between sports audience and authorities and it has been defined through a variety of viewpoints. Drugs frequently misused in Iran include anabolic steroids, growth hormone and diuretics these may be associated with several and sometimes lethal consequences. Convincing data on the prevalence of drug misuse in elite sports are difficult to obtain because the athletes involved in the practice will normally deny their illegal activities. However, the existing evidence indicates that the use of performance-enhancing drugs in elite-level sport is now widespread. Unfortunately, doping is increasingly growing in our country. Some studies regarding the point and lifetime prevalence of steroid misuse in Iran have estimated them in the ranges of 10.7-59% and 26-100%, respectively. There are special dilemmas regarding doping in Iran: Athletes usually have no access to expert consultants and frequently get their information from coaches and traders who are not often very well informed. Also, the rate of drug misuse among amateur athletes is high. Furthermore, athletes commonly use drugs which are inappropriate for their sport discipline or may result in various side effects. Inaccessibility of standard supplements is another problem. Three main measures used to combat doping include in-competition drug testing, out-of- competition testing and education of target groups. It seems that education is one of the most efficient and cost effective anti-doping activities.
  • Malekafzali H., Bahreini Fs, Alaedini F., Forouzan As Page 13
    Introduction

    Nowadays, there is a growing demand for prioritizing research activities based on the subjects associated with health care. In fact, health resources have not increased in developing countries, and despite the increased burden of diseases in these countries, the research budget allocated to dealing with health related issues has not increased in developing countries. Priority setting in health system is a response to the current challenges. For the priority setting process to be collective and participative, involvement of all stakeholders concerned could prove helpful. In the present article, the priorities in health system were set through needs assessment.

    Methods

    This project was formulated by needs assessment and involvement of the interested stakeholders as well as users of the health services with the aim of priority setting in health care system in 7 provinces of the country. A unique guideline was proposed to the executing universities as a preliminary guide. The project was implemented using qualitative and quantitative methods.

    Results

    Results of the prioritization of the problems in health system indicate that accidents have the highest frequency, with the environment, water and food health ranking second in frequency.

    Conclusion

    It is the duty of health care system of a country to resolve its health problems. To this end, primarily, problems should be identified. Accordingly, the limitations of the priorities set by the health system must be recognized, and research titles have to be determined for each. The basis of this process is the consensus of the stakeholders concerned on the priority lists.

  • Asemi Z. , Taghizade M. , Valaiee N., . Page 20
    Introduction
    Evaluation of the quality of food proteins have great biological and economical importance. However, biological, microbiological, chemical and combined methods have been used and introduced for determining quality of proteins. Among the existing methods, NPR, RNPR, TPD and PER have been suggested as appropriate methods for determining quality of proteins. This study was conducted to evaluate the quality of wheat flour and soya protein mixture using the mentioned methods in 2003.
    Methods
    Forty-eight male Wistar rats, aged 21-23 days were randomized into bundles of 8, and each group was assigned one of the 6 diets. Three groups were used to study RNPR and PER for wheat flour and soya mixtures, casein+methionine and control (free Protein). The conditions of studying of RNPR and PER were the same with the exception that the duration of study on PER was 28 days and without limitation on Protein intake. To study TPD, the remaining 3 groups were fed the same diets. The period of the study for NPR was 14 days. Protein intake and weight gain were determined for calculating NPR. The period of the study for TPD was 9 days, and nitrogen intake and fecal nitrogen were determined for calculating TPD. Protein intake and change in weight of animals were determined. Rate of NPR, RNPR, TPD and PER were compared by t- test.
    Results
    NPR values were calculated as 2.7.3 and 4.3.48 for wheat flour and soya mixture and casein+methionin, respectively (P<0.0001) with RNPR=64.1. TPD values were 82.75.3 and 93.42.2 for wheat flour and soya mixture and casein+methionin, respectively (P< 0.0001). PER amounts were 1.15.12 and 3.04.24 for wheat flour and soya mixture and casein+methionin, respectively (P< 0.0001).
    Conclusion
    Wheat flour and soya mixture protein has low quality as compared with casein.
  • Akbarzadeh S. , Samavati M. , Mahjub H. _ Page 26
    Introduction
    This study was done to compare refractive errors, along with probable risk factors between carpet weavers and blue-collar workers.
    Methods
    This was a historical cohort study, in which 188 carpet weavers (with a past history of prolonged near work) and 131 blue-collar workers (without any previous record of near work) were randomly selected. They underwent refraction (dry and cycloplegic), keratometry and biometry.
    Results
    Mean cycloplegic refractive error was more negative in carpet weavers and blue collar workers (p<0.05) and the prevalence of myopia in carpet weavers was higher than blue-collar workers. On the contrary, the prevalence of hyperopia in blue-collars workers was more than carpet weavers (p<0.05). The axial length of eye and corneal refractive power in carpet weavers was more than blue-collar workers.
    Conclusion
    According to above results, carpet weavers were more myopic and other blue-collar workers were more hyperopic. This may be the result of near work in carpet weavers.
  • Kargar M. , Tabatabaei H. , Sarijlou M. , Sadeghi Pour S. , Ghodsi M. , Nategh R. , . Page 43
    Introduction
    In some countries, wild polioviruses have been isolated from environment without being recovered from clinical cases. Therefore, to confirm polio eradication, WHO has recommended environmental surveillance using sewage specimens and surface water. Due to wild Poliovirus circulation in Afghanistan and Pakistan and the probability of wild virus entrance to Iran, and also to assure wild poliovirus eradication, Tehran was chosen as the target area.
    Methods
    In this study, 63 sewage samples were obtained from 6 main sewage disposals in Tehran by grab sampling and direct, pellet, two-phase method in sensitive cell lines. The isolated viruses were serotyped by microneutralization method and differentiated intratypically by ELISA and probe hybridization techniques.
    Results
    From all specimens, only 14 (22.22%) were identified as poliovirus, none of which were wild type. From these polioviruses, 6(9.52%), 13(20.63%) and 14(22.22%) were isolated from direct, pellet and two-phase concentrated specimens, respectively. The most frequent viruses were Polio1 and Polio2 (14.28%) and Polio 3(71.43%).
    Conclusion
    Results have revealed the efficacy of immunization coverage and surveillance programs in Iran.
  • Bolhari J., Malakouti Sk, Hakim Shooshtari M., Nojomi M., Poshtmashadi M., Asgharzadeh Amin S., Asgharnejad Aa, Hajian Motlagh N., . Page 50
    Introduction

    World Health Organization has recognized suicide behaviors as one of the mental health problems in developed and developing countries. In order to increase the knowledge regarding suicide behaviors, WHO has developed a multi-site study across 8 countries. This paper reports the data from Iran.

    Methods

    Karaj was selected as a catchment area and all its emergency departments (EDs) were covered for 24 hours. The questionnaire, which was provided by WHO consisted of comprehensive data on personal, family, social, somatic, psychiatric and descriptive features of the individuals in catchment area was used.

    Results

    During 10 months, 945 suicide attempters were referred to EDs (0.12% of the urban population in the same year). Age, education, marital status, employment, occupation and the method of attempt had significant relation with sex of the attempters (P<0.001). 0.2% of subjects died due to suicide attempt. At the time of discharge, only 5.5% of the subjects were referred to psychiatric or consultation services.

    Conclusion

    Single me and, married women with high school education and in age range of 15-25 are high risk groups and require specific prevention protocols.

  • Darabi Amin M. , Firoozrai M. , Ghahremanpour F. Page 56
    Introduction
    Adipose tissue plays a central role in many aspects of lipid and carbohydrate metabolism. The fatty acid composition of human adipose tissue is also a useful biomarker of the long term average dietary fat. Yet, there have been few biochemical studies of this tissue in man, since it requires surgical excision. The present report describes a simple and risk-free method for obtaining small samples of buttock fat for determination of fatty acid composition.
    Methods
    Aspiration was performed with a 20ml syringe and 19G needle. Adipose tissue samples were obtained from 67 healthy subjects aged 32-70. Adipose tissue fatty acids were determined by a temperature programmed gas chromatography method.
    Results
    A typical pattern of adipose fatty acid composition in healthy adults was established. The procedure caused no more anxiety or discomfort than a routine venipuncture.
    Conclusion
    This method for sampling and determination of fatty acid composition is easy and rapid, and therefore allows application in epidemiological research on the metabolic and nutritional importance of fatty acids.
  • Sepehri Seresht S. , Najar Peerayeh S. , Sattari M. , Rezaee Ma Page 61
    Introduction
    Pseudomonas aeruginosa is the most important pathogen causing nosocomial infections in burn patients. The existence of ß-lactamase producing isolates exhibiting resistance to most ß-lactam antimicrobial agents greatly complicates the clinical management of patients infected with such isolates. The aim of this study was to evaluate plasmid mediated ß-lactamase production in Pseudomonas aeruginosa isolates.
    Methods
    80 isolatedPseudomonas aeruginosa were isolated from patients with nosocomial infections admitted to Motahari Burn Center in Tehran from March 2004 to February 2005. ß-lactamase production was determined by Iodomertric test, and plasmids were extracted by alkaline lyses method. Electroporation was used for transfection of E. coli DH5α with extracted plasmids.
    Results
    ß-lactamase production was positive in all Pseudomonas aeruginosa isolates. Most of the strains (97.5%) showed between one and three plasmid bands in agarose gel. Only large plasmids were transferred to E. coli DH5α by electroporation, and ß-lactamase production was positive in all of transformed E. coli DH5α.
    Conclusion
    The results indicate that the ß-lactamase producing Pseudomonas aeruginosa isolates are predominant in the Motahari Burn Center, and the plasmids commonly involve in ß-lactamase production. Therefore, these plasmids may transfer resistance to the same or different species.
  • Hosseini M. , Mohammad K. , Rahimzadeh M. , Mahmoodi M. Page 66
    Introduction
    Survival analysis is the statistical method for the study of time to an event, but there are various models to fit the data so the important question is which of these models are the most appropriate. In survival analysis, like all regression models, we can use residuals for assessment of the model fitness. There are varieties of residuals and each of them can be used for an especial purpose.
    Methods
    In this study to compare different models in the study of factors associated with duration of breastfeeding, we used the data collected on women in Mazandaran Province, Iran during 2003-2004.
    Results
    For determination of factors associated with breastfeeding duration, we fitted Cox proportional hazard, exponential, Weibull, Gompertz, log-normal, log-logistic and gamma generalized models to the data. The assumptions of the above models were also checked.
    Conclusion
    Cox-Snell residuals were used for assessment of the fitness of each model. Then a method was suggested to compare different models on the basis of these residuals. It was concluded that Cox proportional hazard model was the most appropriate.