فهرست مطالب

تحقیقات نظام سلامت حکیم - سال نهم شماره 4 (پیاپی 35، زمستان 1385)

مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم
سال نهم شماره 4 (پیاپی 35، زمستان 1385)

  • 80 صفحه، بهای روی جلد: 2,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/12/20
  • تعداد عناوین: 11
|
  • حسین ملک افضلی، منیر برادران افتخاری*، فرزانه حجازی، تکتم خجسته، ربابه تبریزی، طاهره فریدی صفحه 1
    مقدمه

    افزایش جمعیت سالمندان به خصوص در کشورهای در حال توسعه با مشکلات اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی فراوانی همراه است. آگاهی و شناخت نیازهای واقعی این قشر آسیب پذیر، برنامه ریزان را در جهت انجام مداخلات موثر یاری خواهد نمود. این تحقیق به منظور انجام نیازسنجی در سالمندان (اکباتان) و طراحی برنامه های مداخله ای مبتنی بر بسیج جامعه در جهت ارتقای سلامت سالمندان انجام شده است.

    روش کار

    طی یک پژوهش توصیفی نیازهای سلامت در 100 نفر مرد و 100 نفر زن سالمند با استفاده از پرسش نامه و به روش نمونه گیری تصادفی و با مشارکت مردم مورد بررسی قرار گرفت. سپس بر اساس نتایج نیازسنجی، برنامه های مداخله ای تدوین شد.

    یافته ها

    نتایج تحقیق بیانگر آن است که در منطقه مورد مطالعه 89% سالمندان باسواد هستند. از نظر سلامت جسمانی، طبق اظهار نظر آنان 92% زنان و 70% مردان مسن دچار بیماری بوده و تحت درمان می باشند. شیوع بیماری های مختلف مانند پرفشاری خون، آرتروز، پوکی استخوان و دیابت در زنان بیشتر از مردان می باشد. در بعد روانی 70% سالمندان از زندگیشان احساس رضایت می نمایند. 30% بیان می کنند که زندگی معنی خود را برای آنان از دست داده است. 5/66% از افراد نگران هستند که اتفاق بدی برای آنان نیفتد. بیش از 90% سالمندان دارای اوقات فراغت بوده و بیشتر آنان (97%) در اوقات فراغت خود تلویزیون نگاه می کنند. 67% آنها نیز دارای فعالیت ورزشی می باشند. 98 -88% افراد تحت مطالعه از رژیم غذایی حاوی گروه های اصلی غذایی استفاده می کنند و مصرف گوشت 82% و شیرینی جات 77% بوده است.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج نیازسنجی، مداخلات مناسب در ابعاد شناسایی بیماری های شایع و روش های پیشگیری از آن، بهداشت روان، ورزش، اوقات فراغت و تغذیه سالم طراحی شد.

    کلیدواژگان: نیازسنجی، سالمند، مداخله، جامعه
  • صدیقه امینی کافی آباد، افسانه تقی نیا، فهیمه خان بابا، علی طالبیان صفحه 7
    مقدمه
    عامل هپاتیت دلتا یک ویروس nm 36 است که جهت تکثیر به ویروس هپاتیت «ب» احتیاج دارد. عفونت با عامل دلتا می تواند همزمان با عفونت ویروس هپاتیت «ب» رخ دهد در این صورت معمولا سبب هپاتیت حاد می گردد و یا به شکل عفونت ثانویه در بیماران مبتلا به ویروس هپاتیت «ب» بروز می نماید. هدف از این مطالعه، تعیین شیوع عفونت ثانویه و یا عفونت همزمان در بیماران HBsAg مثبت است.
    روش کار
    در این تحقیق توصیفی بر روی سرم 79 بیمار که HBsAg مثبت بودند، HDV Ag و Anti-HDV (IgM) با روش آنزیم ایم و نواسی بررسی گردید. آنزیم های کبدی، SGOT و SGPT اندازه گیری شدند. بر روی نمونه های Anti- HDV IgM مثبت Anti-HBc IgM انجام شد و شیوع عفونت ثانویه با HDV در مبتلایان به HBV با احتمال 90% در جامعه برآورد گردید.
    یافته ها
    آنتی ژن دلتا در هیچ یک از نمونه ها مثبت نبود. 7 نمونه از 79 نمونه (8/8%) برای تست Anti-HDV (IgM) مثبت بوده ولی هیچ یک در تست Anti-HBc IgM مثبت نبودند. آنزیم کبدی در 5 بیمار از 6 بیماری که مورد بررسی قرار گرفتند، نسبت به محدوده مرجع افزایش یافته بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه در 7 نمونه ای که Anti - HDV(IgM) مثبت گزارش گردید و نشانه عفونت اخیر با ویروس هپاتیت دلتا محسوب می شد، آزمایش Anti-HBcIgM منفی بود؛ لذا یافته های سرولوژیک فوق نشانگر عفونت با عامل دلتا به شکل عفونت ثانویه در مبتلایان هپاتیت «ب» بود. در بیماران HBsAg مثبت با هرگونه افزایش در آنزیم های کبدی بررسی عفونت ثانویه با عامل هپاتیت دلتا توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: هپاتیت دلتا، هپاتیت ب، عفونت ثانویه، عفونت توام
  • فرساد ایمانی، سید حسین صدرالسادات، اتابک نجفی، رضا شریعت محرری، علی پاشامیثمی صفحه 12
    مقدمه
    انتقال خون یکی از علل مهم مرگ و میر و ابتلای بالا در حین اعمال جراحی است. مهم ترین فاکتورهایی که به دنبال انتقال خون دچار تغییر می شوند: اختلالات انعقادی، اختلالات اسیدیته خون و اکسیژناسیون بافت ها است. به طور معمول دو نوع انتقال خون وجود دارد: همولوگ (نوع رایج و متداول) و اتولوگ. ترانسفبوژن اتولوگ که در اینجا یکی از روش های آن به نام رقیق سازی خون ANH را مورد بررسی قرار داده ایم، از بسیاری جهات با همولوگ تفاوت دارد. این تفاوت ها خصوصا حین جراحی اهمیت زیاد داشته و بر پیامدهای بیماران تاثیر خواهد داشت. در این مطالعه دو نوع انتقال خون از نظر عوامل مذکور مقایسه شده است.
    روش کار
    تعداد 60 بیمار در 2 گروه مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدا قبل از شروع جراحی، آزمایش های PT و PTT ABG Bleeding Time و CBC (تعداد پلاکت ها) در بیماران انجام گردید. نوع انتقال خون به صورت تصادفی انتخاب شد و در طی بیهوشی بیمار بر این اساس، انتقال خون در بیماران انجام گردید. در انتهای انتقال خون و قبل از 6 ساعت آزمایش های قبلی مجددا تکرار گردید. با استفاده از اطلاعات حاصل از ABG و CBC نسبت فشار اکسیژن شریانی به آلوئولی (یکی از بهترین فاکتورهای ارزیابی کیفیت تبادل گازها در ریه که تحت تاثیر فشار اکسیژن استنشاقی قرار نمی گیرد) تعیین گردید.
    یافته ها
    در این مطالعه کاهش هموگلوبین بعد از انجام انتقال خون در هر دو نوع انتقال خون دیده شد ولی در روش ANH این کاهش بیشتر از روش همولوگ بوده است. افزایش PTT و BT و درصد کاهش PT در گروه همولوگ بیشتر بوده است.
    نتیجه گیری
    مقدار کاهش هموگلوبین بعد از انجام انتقال خون در هر دو نوع انتقال خون، نشان دهنده قابل جایگزین بودن انتقال خون ANH به جای همولوگ در برخی موارد است. افزایش بیشتر BT و PTT و کاهش بیشتر درصد PT در گروه همولوگ نشان دهنده تضعیف بیشتر سیستم انعقادی در روش همولوگ است.
    کلیدواژگان: انتقال خون اتولوگ، زمان سیلان، هموگلوبین، اختلال انعقادی
  • سیدمحمدرسول خلخالی، کیومرث نجفی، جمیله جهانبخش، لیلا حسنی صفحه 17
    مقدمه
    بسیاری از کشورها برنامه های ی برای پیشگیری از خودکشی طراحی کرده اند. برنامه های پیشگیری از خودکشی، نیاز به آگاهی ما از الگوهای رفتاری این افراد قبل از اقدام به خودکشی دارد. مطالعات انجام شده بیانگر آن است بسیاری از افرادی که اقدام به خودکشی کرده اند، قبل از اقدام با پزشکان ملاقات کرده اند. بنابراین به نظر می رسد که پزشکان عمومی و متخصصین می توانند نقش مهمی در برنامه های پیشگیری از خودکشی داشته باشند. هدف این مطالعه، بررسی ملاقات با پزشکان قبل از اقدام به خودکشی در ماه قبل از اقدام به خودکشی در بیمارستان رازی رشت بود.
    روش کار
    این پژوهش مقطعی، بر روی 206 نفر از اقدام کنندگان به خودکشی که به روش نمونه گیری ساده انتخاب شده بودند، انجام شد. مصاحبه بالینی با بیماران توسط دو تن از پزشکان عمومی آموزش دیده صورت گرفت. در موارد لزوم، آزمون آماری مجذور کای برای تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    94 نفر (7/45%) از اقدام کنندگان، در ماه قبل از اقدام به خودکشی با پزشکان ملاقات داشتند که 65 نفر (6/31%) با پزشکان عمومی و سایر متخصصین و 29 نفر (1/14%) با روان پزشکان ملاقات داشتند. پزشکان عمومی با 4/39%، روان پزشکان با 8/30%، متخصصین داخلی با 5/8% و متخصصین داخلی اعصاب با 5/8% بیشترین ملاقات را داشتند. ارتباط معنادار آماری بین ملاقات با پزشکان (غیر روان پزشک)، وجود بیماری مزمن (0001/0 < p)، نوع بیماری مزمن (001/0 = p) و سابقه بستری در بیمارستان غیر روان پزشکی (001/0 = p) وجود داشت. همچنین ارتباط معن ا دار آماری بین ملاقات با روان پزشکان با گروه های سنی (017/0 = p)، زمان اقدام به خودکشی سابق (0001/0 < p)، سابقه بستری در بیمارستان روان پزشکی (002/0 = p) و نوع بیماری مزمن (015/0 = p) وجود داشت.
    نتیجه گیری
    ملاقات با پزشکان (روان پزشک- غیر روان پزشک) قبل از اقدام به خودکشی در بین افرادی که اقدام به خودکشی کرده اند، با فراوانی قابل توجهی دیده می شود که ارتباط معنا داری با برخی از متغیرهای آنها دارد. به نظر می رسد موقعیتی وجود دارد که مداخله تمام پزشکان را در برنامه های پیشگیری از خودکشی ضروری می کند. مطالعات بیشتر برای شناسایی عوامل خطر و افراد در معرض خطر برای زمانی که این بیماران برای دریافت خدمات بالینی مراجعه می کنند، لازم است.
    کلیدواژگان: اقدام به خودکشی، پیشگیری از خودکشی، خود مسموم سازی، مراجعه به پزشک
  • مسعود فلاحی خشکتاب، مسعود کریملو، ابوالفضل رهگوی، لادن فتاح قدم صفحه 24
    مقدمه
    اندازه گیری کیفیت زندگی به موضوع مهمی در نوشته های پزشکی تبدیل شده است. مقاله حاضر یک تحقیق توصیفی- تحلیلی و مقطعی است که هدف آن بررسی کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن در پرستاران شاغل در بخش های روان پزشکی بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران در سال 1382 است.
    روش کار
    جامعه این تحقیق را کلیه پرستاران بخش های روان پزشکی6 بیمارستان دانشگاهی شهر تهران تشکیل دادند. کیفیت زندگی به وسیله پرسش نامه محقق ساز پس از تایید روایی و پایایی ابزار سنجیده شد. اطلاعات حاصل از 100 پرستار که مشخصات نمونه پژوهش را داشتند، به وسیله نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های توصیفی و آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    کیفیت زندگی 21% پرستاران شرکت کننده در این تحقیق در حد متوسط بود. 67% از آنها کیفیت زندگی را خوب و 11% کیفیت زندگی را عالی ذکر کردند. در بررسی عوامل مرتبط با کیفیت زندگی پرستاران شاغل در بخش های روان پزشکی مشخص گردید که عواملی چون تعداد افراد مقیم با پرستاران، وضعیت مسکن، نگرش مثبت اطرافیان، ابراز امنیت شغلی، ابراز رضایت شغلی، احساس رضایت از ارتباط با همکاران، رضایت از کار در بخش روان پزشکی، احساس رضایت از ارتباط با بیماران روانی، احساس رضایت از ارتباط با مسوولان با تمامی هفت بعد کیفیت زندگی، رابطه معنا دار آماری دارند. همچنین رابطه ای بین جنسیت، تاهل، پست سازمانی، ساعات اضافه کاری و حداقل یکی از ابعاد کیفیت زندگی به دست آمد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد اطلاعات حاصل می تواند پرستاران و مدیران بیمارستان ها را جهت تمرکز بر روش های ارتقای کیفیت زندگی پرستاران و افزایش کیفیت مراقبت ارایه شده توسط آنها یاری کند.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، بخش روان پزشکی، پرستار
  • دکتربهزاد حاجی مرادی، غلامرضا بهرامی، امیر کیانی، هاشم کازرانی، عبدالرسول مولودی، علیرضا رای، جاوید رهبری نیا، فریدون سبزی صفحه 31
    مقدمه
    ریسک فاکتورهای معمول مثل افزایش کلسترول، استعمال سیگار و فشارخون، تمام موارد مرگ و میر و ابتلای ناشی از بیماری های ایسکمیک قلبی را توجیه نمی کند. ریسک فاکتورهای جدید مثل هموسیستئین اخیرا به عنوان ریسک فاکتور مستقل در ابتلا به بیماری های عروق کرونر مطرح شده اند.
    روش کار
    مطالعه حاضر به صورت یک بررسی مورد- شاهد جهت بررسی سطح هموسیستئین پلاسما در بیماران ایسکمیک قلبی زودرس با سن کمتر از 50 سال که بیماری آنها با آنژیوگرافی اثبات شده است درمقایسه با افرادی که در آنژیوگرافی، عروق کرونر سالم داشتند صورت گرفت. سطح هموسیستئین پلاسما توسط روش HPLC اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد که میانگین سطح هموسیستئین پس از حذف ریسک فاکتورهای اصلی تفاوت قابل توجهی در دو گروه داشت (003/0 = p) ولی جنس به عنوان یک ریسک فاکتور غیراصلی در سطح هموسیستئین موثر بوده و پس از یکسان سازی گروه ها بر اساس جنس، میانگین سطح هموسیستئین در گروه مطالعه نسبت به کنترل، تفاوت قابل توجه آماری نداشت. اگرچه میانگین هموسیستیئن در تمام گروه های مطالعه از گروه کنترل بالاتر بود ولی به لحاظ واریانس زیاد یافته ها در گروه مطالعه، اختلاف میانگین تفاوت قابل توجه آماری نداشت.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که افزایش سطح هموسیستئین، صرف نظر از سایر ریسک فاکتورها، یک عامل خطر جهت ابتلا به بیماری عروق کرونر در افراد کمتر از 50 سال است. بالا بودن سطح هموسیستئین در گروه های مورد نسبت به شاهد پس از یکسان سازی بر اساس جنس اگر چه به لحاظ آماری قابل توجه نمی باشد ولی بر اساس مطالعات انجام شده دارای اهمیت بالینی بوده و نشان دهنده خطر بیشتر جهت ابتلا به بیماری های ایسکمیک قلبی می باشد. پیشنهاد می گردد سطح هموسیستئین در همه بیماران با سن کمتر از 50 سال و بدون ریسک فاکتور اصلی اندازه گیری شود.
    کلیدواژگان: هموسیستئین، بیماری ایسکمیک قلبی زودرس، آنژیوگرافی
  • فرزام فرهمند، غلامرضا پورمند، مهندس سید حسن الحسینی، مهندس محمودرضا آذغانی صفحه 37
    مقدمه
    هر چند رترکتورهای جراحی پیشرفته سینه ای و شکمی از نظر مهار دقیق و پایدار بافت ها نسبت به رترکتورهای سنتی برتری دارند، به دلیل طولانی بودن زمان نصب و دشواری کاربری چندان مورد استقبال قرار نگرفته اند. هدف از این پژوهش، طراحی، ساخت و آزمون یک نمونه جدید رترکتور جراحی خودنگهدار ایستاده و قابل تنظیم بوده است که همزمان با کارایی مطلوب در مهار بافت های نرم موضع عمل، از ویژگی سهولت نصب و کاربرد توسط تیم جراحی برخوردار باشد.
    روش کار
    نخست انواع رترکتورهای جراحی متداول مورد بررسی قرار گرفتند و شرایط کاربری و کارآیی آنها تحلیل و ارزیابی گردید. آنگاه با توجه به ویژگی های عملکردی مورد نظر، مشخصات طراحی به صورت دقیق تبیین و مکانیسم کلی رترکتور بر اساس آنها طراحی شد. پس از طراحی تفصیلی، قطعات به روش های ریخته گری دقیق، فورجینگ، کشش عمیق و ماشین کاری تولید شدند و تحت عملیات تکمیلی قرار گرفتند. آنگاه آزمون های استاندارد شامل ترکیب شیمیایی، مقاومت خوردگی و شرایط سطحی بر روی نمونه های ساخته شده انجام پذیرفت. سپس نمونه ها تحت آزمون های بالینی اولیه و نهایی قرار گرفتند.
    یافته ها
    ارزیابی طراحی مکانیسم رترکتور ابداعی نشان داد که سیستم مزبور از نظر تعداد قطعات و نقاط کور، تنظیم پایدار موقعیت و جهت و کنترل میزان کشش بافت ها نسبت به سیستم های موجود برتر است. نتایج کلیه آزمون های استاندارد در محدوده قابل قبول قرار داشت. در آزمون های بالینی اولیه برخی مشکلات کاربری مشاهده شد که اصلاحات لازم در سیستم بر اساس آنها انجام پذیرفت. در آزمون های بالینی نهایی هیچ مورد رهایش بافت ها و ضرورت تنظیم مجدد سیستم مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل شده حاکی از آن است که رترکتور ابداعی با تامین همزمان درجات آزادی متعدد برای مهار ایمن، دقیق و پایدار بافت های نرم موضع عمل و سهولت نصب و کاربرد از کارآیی مطلوبی برخوردار است و نیازهای اعمال جراحی را به طور کامل برآورده می نماید.
    کلیدواژگان: طراحی، رترکتور جراحی، جراحی شکمی، خودنگهدار، قابل تنظیم
  • علی غفوری، علی موافق، مهران نصر اصفهانی، سپیده مدح خوان صفحه 46
    مقدمه
    درد پس از عمل، یکی از عوارض مهم جراحی است که باعث ناتوانی و شکایت بیماران می شود. درد بعد از توراکوتومی، به علت وسعت عمل شدیدتر است، باعث اختلال وضعیت تنفسی می شود و بیماران شکایت بیشتری از آن دارند. بنابراین کنترل درد در این بیماران مهم است. در مطالعات گذشته روش های متعددی برای کنترل درد این بیماران به کار رفته است. در این مطالعه چهار روش رایج تر بی دردسازی بعد از توراکوتومی انتخاب و با همدیگر مقایسه شده است.
    روش کار
    در این مطالعه 100 بیمار توراکوتومی شده با برش پوسترولترال انتخاب و به چهار گروه 25 تایی به شکل تصادفی تقسیم شدند. چهار روش بی دردسازی (الف) کاتتر اپیدورال + فنتانیل، (ب) کاتتر اپیدورال + بوپیواکائین، (ج) کاتتر بین دنده ای + بوپیواکائین و (د) پتیدین وریدی جهت بی دردسازی به کار رفت و میزان بی دردی بر اساس جدول رتبه بندی پنجگانه درد، پتیدین مصرفی و تغییرات معیارهای تنفسی در این بیماران اندازه گیری شد. نتایج حاصل با نرم افزار SPSS و به کارگیری آزمون های تی، مجذور کای، آنالیز واریانس یک طرفه و post hoc test Tukey با همدیگر مقایسه شدند.
    یافته ها
    یافته های این مطالعه شامل موارد زیر است: میزان بی دردی در گروه های چهارگانه الف، ب، ج و د با همدیگر تفاوت معنا دار داشت (00/0 p≈). میزان درد در گروه ج به اندازه 77/0 کمتر از گروه الف (001/0 p=) و در گروه د به اندازه 54/0 کمتر از گروه الف بود (04/0 p≈) و مقایسه تفاوت درد در گروه های دیگر، دو به دو تفاوت معنا دار آماری نداشت میزان پتیدین تکمیلی در گروه د نسبت به گروه های الف، ب و ج به ترتیب mg 9/61، mg 6/46 و mg 6/46 کمتر بوده است (00/0 p≈). همچنین در گروه ب افت معیارهای تنفسی FEV1 و FVC نسبت به دیگر گروه ها کمتر بود ولی تفاوت از نظر آماری معنادار نیست. میزان FVC / FEV1 در گروه ها با همدیگر متفاوت است (001/0 p =) که از نظر آماری معنا دار است.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه روش بی دردسازی که از همه جوانب بر دیگر روش ها برتری داشته باشد یافت نشد. ولی به نظر می رسد روش ج و د بی دردسازی بهتری دارند و روش ب باعث وضعیت بهتر معیارهای تنفسی بعد از عمل می شود.
    کلیدواژگان: پتیدین، درد، توراکوتومی، بوپیواکائین، فنتانیل، کاتتراپیدورال، کاتتر داخل جنبی
  • دکترمجید بوذری، نیما شیخ بیگلو، طاهره زندیه صفحه 52
    مقدمه
    ویروس TT (TTV) یک ویروس بدون پوشش با DNA تک رشته ای حلقوی است که مطالعات صورت گرفته با استفاده از سیستم های PCR (واکنش زنجیره ای پلیمراز) حساس، همراه با پرایمرهای طراحی شده برای مناطق بسیار محافظت شده ژنوم ویروسی(UTR) حاکی از شیوع بسیار بالای (بیش از90 ٪) آلودگی TTV در بین جمعیت های عمومی سراسر جهان می باشد. بررسی ها نتوانسته اند نقش TTV را در بدن و همچنین ارتباط آن را با بیماری کبدی یا هر گونه بیماری خاص دیگری آشکار سازند. به طور کلی هیچ تظاهر کلینیکی که بتوان آن را مستقیما به TTV نسبت داد وجود ندارد؛ اگر چه فرضیه هایی مبنی بر بیماری زا بودن ژنوتیپ های خاص، همچنین ارتباط بین میزان ویروس و وضعیت ایمنی میزبان ارایه شده اند. هدف از این مطالعه، بررسی میزان شیوع آلودگی TTV در جمعیت عمومی (افراد داوطلب اهدا کننده خون) شهر اصفهان است.
    روش کار
    بدین منظور 132 نمونه سرمی از افراد به ظاهر سالم (122 نمونه) و هپاتیتی (10 نمونه؛ شامل 6 نمونه مثبت Anti-HCV و 4 نمونه مثبت HBs-Ag) در 6 نوبت از تاریخ 9/10/82 تا 30/4/83 از بانک خون سازمان انتقال خون شهر اصفهان تهیه گردیدند. DNA از سرم افراد استخراج شد و با استفاده از پرایمرهای جامع در معرض PCR قرار گرفت. همچنین محصول PCR تعدادی از نمونه ها از ژل آگارز استخراج و توالی آنها تعیین گردید.
    یافته ها
    از 132 سرم مورد آزمایش، 105 نمونه (73٪ تا 86٪ با فاصله اطمینان 95%) (10 تا از 10 نمونه هپاتیتی و 95 تا از 122 نمونه سالم) برای DNA ویروس TT مثبت تشخیص داده شدند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاکی از معمول بودن ویرمیای TTV در جمعیت شهر اصفهان همانند دیگر نقاط جهان است. تعیین ژنوتیپ های موجود در جمعیت شهر اصفهان پیشنهاد گردید.
    کلیدواژگان: ویروس tt، شیوع، هپاتیت
  • امیر قائمی، حوریه سلیمان جاهی، محمد فرشباف مقدم، نوید یزدانی، حسن ذکی دیزجی صفحه 59
    مقدمه
    سرخارگل متعلق به خانواده گل ستاره یک گیاه دارویی است. ترکیبات دارویی این گیاه کاربرد وسیعی در صنایع داروسازی دارد. بیشترین استفاده این گیاه به لحاظ خواص ایمونولوژیک آن می باشد. هدف از این مطالعه بررسی فعالیت ضدویروسی عصاره حاصل از پیکر رویشی آن بر علیه ویروس هرپس سیمپلکس تیپ یک انسانی است.
    روش کار
    بدین منظور عصاره الکلی از پیکر رویشی این گیاه به روش خیساندن با اتانول 70% تهیه شد. سلول ورو در محیط کشت حاوی 5% سرم جنین گوساله در ظروف 96 خانه ای کشت گردید. رقت های مختلف عصاره پس از مجاورت با 100 واحد عفونی از ویروس به محیط کشت اضافه و اثرات ضدویروسی آنها ارزیابی شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که عصاره به دست آمده از پیکر رویشی سرخارگل دارای پتانسیل ضدویروسی خوبی بر ویروس هرپس سیمپلکس تیپ یک انسانی دارد و بیشترین اثر ضدویروسی آن با غلظت 1:10 حاصل شد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که عصاره پیکررویشی گیاه سرخارگل دارای فعالیت ضدویروسی بر ویروس هرپس سیمپلکس تیپ یک انسانی است.
    کلیدواژگان: سرخارگل، هرپس سیمپلکس تیپ یک، فعالیت ضد ویروسی، خانواده گل ستاره
  • ابراهیم ترک آبادی، محمد مهدی آخوندی، پرویز پاکزاد، سیداحمدرضا محمودی، علی احمد بیات، محمدرضا صادقی، محمود جدی تهرانی، مهناز حیدری صفحه 65
    مقدمه
    از آنجایی که وقوع یک لقاح موفق نتیجه برهم کنش مناسب گیرنده ها و لیگاندهای مستقر در غشای دو سلول اسپرم و تخمک می باشد، بنابراین شناسایی وقایع مولکولی و گلیکوپروتئین های دخیل در این برهم کنش، با استفاده از آنتی بادی منوکلونال می تواند اطلاعات موجود در زمینه مکانیسم های دخیل در لقاح را افزایش داده و از طرف دیگر علت ناباروری های ناشی از نقایص مولکولی و یا ناباروری های با علت ایمونولوژیک را روشن سازد.
    روش کار
    بعد از تولید آنتی بادی های منوکلونال علیه آنتی ژن های سطحی اسپرماتوزوای انسانی، جهت تولید انبوه آنتی بادی با کشت سلول هیبریدوم در صفاق موش و ایجاد آسیت، مقادیر زیادی آنتی بادی تولید گردید. آنتی ژن های سطحی اسپرم های نرمال با استفاده از دو ترکیب NaCl و LIS به طور جداگانه استخراج شد. جهت تعیین محل آنتی ژن مورد نظر، آزمون ایمونوفلورسانس غیرمستقیم با استفاده از آنتی بادی HS80 صورت گرفت. در ضمن به منظور تعیین وزن مولکولی آنتی ژن مورد نظر، آزمون ایمونوبلاتینگ پروتئین های استخراجی انجام شد.
    یافته ها
    بعد از تزریق سلول هیبریدوم HS80 به صفاق هر موش حدود mg 5/13 آنتی بادی ازمجموع پنج موش به دست آمد. به دنبال رنگ آمیزی ایمونوفلورسانس در ناحیه آکروزومی و در قسمت کوچکی از ناحیه گردن، فلورسانس درخشانی بین تمام جمعیت سلول های اسپرمی مشخص گردید. در عین حال بعد از آزمون ایمونوبلاتینگ، وزنی در محدوده 4 ±80 کیلو دالتون برای آنتی ژن مورد نظر (HS80) محاسبه شد.
    نتیجه گیری
    حضور آنتی ژن مزبور در ناحیه تحت استوایی سر اسپرم، احتمال داشتن نقشی در فرایندهای حیاتی اسپرم از جمله اتصال به غشای سیتوپلاسمی تخمک را در مورد این آنتی ژن افزایش می دهد و امکان دارد اتصال این آنتی بادی به اسپرم بتواند در شرایط فیزیولوژیک بر روند لقاح تاثیر محسوسی داشته باشد که می تواند این امر موضوع تحقیقات بعدی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: آنتی بادی منوکلونال، آنتی ژن های سطحی اسپرم انسان
|
  • Malek Afzali H., Baradaran Eftekhary M., (Mph), Hejazi F., Khojasteh T., Tabrizi R., Faridi T. Page 1
    Introduction

    Increase in the rate of elderly population in developing countries can cause emotional, social and health problems. Awareness of real needs in this group can assist policymakers in implementing effective interventions. This study has been proposed to assess the needs among elderly people in Ekbatan and design interventional programs according to community participatory method to promote health among the elderly.

    Methods

    Using a descriptive research, 100 old men and 100 old women were selected by random sampling. Instrument used in this study was questionnaire and then according to the results of data analysis of need assessment questionnaire, interventional programs were designed.

    Results

    In Ekbatan, 89% of old people are educated. Based on their opinions, 92% of women and 70% of men suffer from at least one disease and receive treatment. Different diseases such as hypertension, arthritis and diabetes mellitus were more common in women. Psychologically, 70% of old people were satisfied with their lives, 30% expressed that their lives were meaningless, 66.5 % were worried about some bad event in the future. More than 90% of them had enough free time which was spent on watching TV in 97%. 67% said they did exercises. 88% - 98% of them used all five major food groups, 82% used red meat and 77% ate sweets.

    Conclusion

    According to the results of the need assessment, appropriate interventions are needed to be planned in four fields as follows: Common diseases and their preventive methods, mental health, physical activities/leisure, and healthy nutrition.

  • Amini Kafi-Abad S. , Taghinia A. , Khan Baba F. , Talebian A. Page 7
    Introduction
    The hepatitis D virus (HDV) is a 36-nm virus, which needs hepatitis B virus for replication. Infection by the Delta agent can occur as a co-infection with hepatitis B, which usually causes acute hepatitis, or as a super- infection of hepatitis B infection. The present study was conducted to estimate the prevalence of super infection or co-infection in HBsAg positive patients.
    Methods
    Anti-HDV (IgM) and HDV Ag by EIA method were tested in 79 HBsAg-positive sera and the liver function tests including SGOT and SGPT were done. All anti-HDV IgM positive samples were tested for anti-HBc IgM by EIA method. The prevalence of super infection was determined.
    Results
    Delta Ag was not detected in any of the 79 sera. 7 out of 79 (8.8%) samples were positive for anti-HDV(IgM) but they were all negative for anti-HBc IgM. The liver enzyme function tests were elevated in 5 out of 6 samples.
    Conclusion
    7 samples were positive for anti-HDV(IgM) and indicated recent infection with HDV in these patients, but anti-HBc (IgM) was not detected, so these serologic data suggest super-infection with Delta agent in HBV-infected patients. In HBsAg-positive patients with liver enzyme elevation, investigating possible HDV infection is strongly recommended.
  • Imani F. , Sadrosadat H. , Najafi A. , Shariat Moharrery R. , Pasha Meisami A., . Page 12
    Introduction
    One of the important causes of the high mortality and morbidity during surgery is transfusion. Important factors which change during transfusion are coagulation system, blood pH, and tissue oxygenation. There are two types of transfusion: homologous (traditional) and autologous. Autologous transfusion, one type of which called ANH was evaluated in this study, have several differences which are important especially during surgery. The purpose of this study was to evaluate these differences.
    Methods
    60 patients in 2 groups were studied. Before beginning of the surgery these tests were done: PT, PTT, arterial blood gases (A.B.G.), bleeding time (BT), C.B.C and platelet count. Then one type of transfusion that had been chosen by random allocation was used. At the end of transfusion and within 6 hours, the same tests were repeated. Using the information from C.B.C. and A.B.G., arterial oxygen partial pressure ratio to alveolar oxygen partial pressure (PaO2/PAO2) was calculated.
    Results
    Reduction of hemoglobin after both types of transfusion was seen, but it was more prominent after ANH type compared with the other type. BT and PTT increase and PT% decrease were more prominent in homologous group.
    Conclusion
    The amount of hemoglobin reduction after transfusion in both groups showed that ANH is an acceptable alternative method of transfusion in some cases. More BT and PTT increase and PT% decrease in homologous group show more damaging effect homologous transfusion on coagulation system.
  • Khalkhali Smr , Najafi K. , Jahanbakhsh J. , Hasani H., . Page 17
    Introduction
    Many countries have set programs for suicide prevention. Knowledge about behavioral patterns of suicidal persons before suicide attempt are needed for suicide prevention programs. Many studies have shown that suicide attempters had contacts with physicians before suicide attempt. Thus it is suggested that general practitioners and other specialists play a key role in suicide programs. The aim of this study was to survey contact with physicians before suicide attempt in suicide attempters in Razi hospital in Rasht.
    Methods
    This cross-sectional study was performed on 206 suicide attempters. Clinical interviews with suicide attempters who were selected by convenience sampling were performed by two trained general practitioners. Chi-square test was used for analysis of data.
    Results
    94(45.7%) of suicide attempters contacted with physicians during the month prior to suicide attempt. 65(31.6%) of them contacted general practitioners or specialists (except psychiatrists). 29 (14.1 %) of them contacted psychiatrists. General practitioners (39.4%), psychiatrists (30.8 %), internists (8.5 %) and neurologists (8.5%) had the most contacts. Significant statistical relationships were found between contact with health care system and sex (p=0.012), educational status (p=0.018), type of chronic disease (p=0.001), and history of admission in non-psychiatric hospitals (p=0.001). Also, significant relationships were found between contact with mental health system and age (p=0.017), number of previous suicide attempts (p<0.0001), history of admission in psychiatric hospital (p=0.002) and type of chronic disease (p=0.015)
    Conclusion
    Among suicide attempters, contact with physicians was seen with high frequency and had significant statistical relationship with some risk factors. It is suggested that involvement of all physicians is necessary in suicide prevention programs and more works are needed to determine risk factors and persons with greater risk for suicide.
  • Fallahee Khoshknab M. , Karimloo M. , Rahgoy A. , Fattah Moghaddam L. Page 24
    Introduction
    Quality of life measures have assumed increasing importance in the medical literature. This is a cross-sectional study to examine quality of life and factors related to it among psychiatric nurses in the university teaching hospital in Tehran.
    Methods
    The research population consisted of all the nurses in the psychiatric ward at 6 university hospitals. Quality of life was measured by a self-administered questionnaire and for reliability and validity. Data frm a sample of 100 psychiatric nurses were analyzed with SPSS software by descriptive and analytical tests.
    Results
    A total of 21% of nurses perceived their quality of life as moderate, 67% of them explained it as good 11% of nurses were quite satisfied with their quality of life. There was a significant relationship between number people living with nurse, status of dwelling house, positive idea others on psychiatric nursing, job security, job satisfaction, satisfaction with relationship with other employees, satisfaction with working in a psychiatric ward, satisfaction with relationship with psychiatric patients, satisfaction with relationship with managers, and all 7 domains of quality of life. gender, material status, organizational position, and over-time work had a relationship with at least one domain of quality of life.
    Conclusion
    It seems that having this information will allow nurses and hospital administrators to focus on ways to improve quality of life in nurses and increase their quality of nursing care.
  • Hajimoradi B. , Bahrami Ghr , Kiani A. , Kazerani H. , Moloudi A. , Rai A. , Rahbarinia J. , Sabzi F. Page 31
    Introduction
    Conventional risk factors like serum cholesterol, smoking, and hypertension do not explain all the mortality and morbidity due to coronary artery disease. Novel risk factors like plasma homocystein have been currently recognized as independent risk factor for coronary artery disease.
    Methods
    A case-control study was carried out to examine the role of plasma homocystein in angiographically established coronary artery disease patients. Plasma homocystein level was measured by HPLC method.
    Results
    Mean plasma homocystein after matching for other major risk factors was significantly different in two groups. (p = 0.003) But sex as a minor risk factor was effective in homocystein level and after matching of groups according to sex, the homocystein level was not significantly different in case and control groups. However, homocystein level in sex matched study groups was higher than control groups but due to wide variation in homocystein levels in study groups it was not statistically significant.
    Conclusion
    current study showed high homocystein level is a risk factor for coronary artery disease in less than 50 year-old patients and according to current knowledge, high level of homocystein in this study is clinically important regardless of lack of statistical significance. According to current study, it is recommended that in coronary artery disease patients younger than 50 and without any other major risk factor, homocystein level should be measured.
  • Farahmand F. , Pourmand Ghr , Alhosseyni Sh , Azghani Mr, . Page 37
    Introduction
    While the advanced abdominal and thoracic surgical retractors seem superior to traditional systems in providing a precise and stable traction, they have not gained much appreciation due to their long and complicated installation procedure. The purpose of the present study was to design, fabricate and test a new self-retaining, standing, adjustable surgical retractor which could simultaneously provide a desirable functional performance and an easy and fast installation.
    Methods
    At first, the common varieties of surgical retractors were studied and their application and performance analyzed. Then considering the desired functional characteristics, the design specifications were defined and the overall mechanism was designed. Following detailed design of the system components, they were fabricated using investment casting, forging, deep drawing and machining methods, as well as finishing processes. Then the standard chemical composition, corrosion resistance and surface condition tests were performed on the components. The systems were then subjected to preliminary and final clinical tests.
    Results
    Design evaluation of the invented retractor indicated its superiority over the existing systems in the number of the components and blind corners, stable adjustment of the position and orientation, and control of the traction force. The results of the standard tests were all in the acceptable range. Some operational complications were observed in the preliminary clinical test and appropriate modifications were applied to the system based on the observations. The final clinical test indicated no tissue release and necessity for readjustment.
    Conclusion
    The results indicated that the new retractor has a good performance and can perfectly satisfy the surgical needs, ensuring simultaneously several degrees of freedom for safe, precise and stable traction of the surrounding soft tissues, and an easy and fast installation procedure.
  • Ghafouri A. , Movafegh A. , Nasr Esfahani M. , Madh Khane S. Page 46
    Introduction
    Pain is one of the most common postoperative complaints in any type of surgery and has negative effects on all aspects of patient's functions, including psychiatric and somatic functions. Post-thoracotomy pain is commonly very severe and induces complications such as atelectasia. It affects pulmonary function. Different ways of pain control have been studied before and mutually compared. In the present study we compare four methods of post-thoracotomy pain control with emphasis on pulmonary function tests.
    Methods
    100 ASA physical status I & II patients scheduled for posterolateral thoracotomy were included in this study. The patients were randomized into one of the four groups (25 patients in each group): every 6 hours group A received fentanyl via epidural catheter every, group B received 0.25% bupiavacain via epidural catheter, group C were administered 0.25% bupivacain via inter-costal catheter, and group D received intravenous meperidine. Pain was assessed every 6 hours (15 minutes before medication injection) using visual analogue five-grade scale. Pulmonary function indexes were measured before and 72 hours after surgery.
    Results
    The mean of pain were different among the four groups (p≈ 0.00). In group C mean of pain was less than group A by 0.77(p= 0.001) & in group D was less than group A by 0.54 score (p= 0.04). There were no significant differences in pain score among other groups. In group D the petedine requsted were less than A, B & C groups by 61.9mg, 46.6mg & 46.6mg (p≈ 0.00). There was less FEV1/ FVC reduction in group B, but this reduction is not statistically significant. Also FEV1/ FVC ratio are significantly different among groups (p= 0.001)
    Conclusion
    The study shows that intercostal injection of 0.5 ml/kg 0.25% Bupivacain or intravenous injection of 0.5 mg/kg Meperidine every 6 hours has better efficacy for post-thoracotomy pain relief in comparison with the other studied methods.
  • Bouzari M., (Dvm, Dvst , Shaykh Baygloo N. , Zandieh T. Page 52
    Introduction
    TT virus (TTV) is an unenveloped single-stranded circular DNA virus. Sensitive PCR (Polymerase Chain Reaction) methods with primers designed for very conserved regions of the viral genome (UTR) indicate high prevalence (> 90%) of TTV infection in general population of many countries world-wide. Although there has been no evidence of its relation to any liver or other specific disease to date, it is speculated that certain genotype(s) may be capable of causing hepatitis. A relationship between viral load and immune status of host is also suggested. This study was done to determine the prevalence of TTV infection in general population of Isfahan, Iran.
    Methods
    Serum samples were collected from 132 voluntary blood donors in Blood Transfusion Organization, Isfahan. Among them, four were positive for HBs-Ag and six for Anti-HCV antibody. DNA was extracted and subjected to PCR using consensus primers. The amplified PCR products were sequenced.
    Results
    TTV DNA was detected in 105 out of 132 examined samples (95% confidence interval: 73% to 86% with) These included ninety-five out of 122 healthy and 10 out of 10 hepatitis-positive sera.
    Conclusion
    The results showed high prevalence of TTV in general population of Isfahan which is the same as other areas studied. Determining the genotypes present in Isfahan population is suggested.
  • Ghaemi A. , Soleimanjahi H. , Farshbaf Moghaddam M. , Yazdani N. , Zaki Dizaji H. Page 59
    Introduction
    Echinacea purpurea belongs to the family Asteraceae. Preparations from Echinacea purpurea are among the most widely used herbal medicines. Most uses of E. purpurea are based on its reported immunological properties. The aim of this study was to evaluate antiviral activity of aerial parts of Echinacea purpurea extract against herpes simplex virus type 1 (HSV-1).
    Methods
    Aerial extract was`obtained with 70% ethanol by maceration. Vero cell was grown in DMEM medium containing 5 % fetal bovine serum, in 96-well micro titer plates. Serial dilutions of extracted suspension were exposed by the 100 TCID50 HSV and monitored daily for antiviral activity of the extract.
    Results
    The results showed that Echinacea purpurea has activity against HSV-1 and most antiviral activity is seen with 1/10 concentration.
    Conclusion
    This study indicates that aerial parts of Echinacea purpurea have antiviral activity against HSV-1.
  • Torkabadi E. , Akhoondi Mm , Pakzad P. , Mahmoodi Sar , Bayat A. , Sadeghi Mr , Jeddi Tehrani M. Page 65
    Introduction
    Since interaction between sperm and ovum results in fertilization, determination of molecular events and glycoproteins involved in this interaction may clear the cause of infertilitiy due to molecular defects or immunologic reasons. Thus we studied the properties of mentioned antigens in views of antigenic site and determination of its molecular weight and cross reactivity with other antigens by antisperm monoclonal antibody (HS80).
    Methods
    Surface sperm antigens were extracted by NaCl and Lithium diiodosalicylate (LIS) separately. At the next stage, the location of mentioned antigen was determined by indirect immunofluorescence using HS80 monoclonal antibody. Meanwhile, molecular weight of mentioned antigen was measured by immunoblotting. Finally, ELISA was used to study the cross reactivity of monoclonal antibody with human peripheral blood leukocytes, semen proteins and other mammalian sperms (from rat and mouse).
    Results
    Sub-equatorial and collar regions of all sperms had shiny fluorescence after immunofluorescence staining. Likewise, molecular weight range of the antigen was 80±4. Meanwhile, there was not any cross-reactivity among the antibody and other antigens except a 80 kD human leukocyte surface antigen.
    Conclusion
    The presence of the antigen with 80 kD on sub-equatorial region may increase the possibility of its role in vital processes of sperm such as sperm/oocyte membrane fusion and fertilization. Thus,it is recommended to study the role of this antigen in fertilization, in the presence and absence of HS80 monoclonal antibody, sperm interaction with zona pellucida and Oolema using sperm functional studies.