فهرست مطالب

مجله کشاورزی دانشگاه تهران
پیاپی 1-2 (آذر 1379)

  • تاریخ انتشار: 1379/09/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • تاثیر تنک کردن شیمیایی روی خصوصیات میوه و سال آوری درختان زیتون د رارقام دزفول و فیشمی
    محمدرضا تسلیم پور، مجید راحمی صفحه 1
    در طی سالهای 73‘74و75 به منظور بررسی اثرات تنک کردن شیمیایی روی خصوصیات میوه و سال آوری درختان زیتون‘ پژوهشی روی دو رقم محلی زیتون به نام های دزفول و فیشمی در باغ بش شیراز انجام شد. در سال اول‘ در زمانی که میانگین قطر میوه ها در ارقام دزفول و فیشمی به ترتیب 43/6 و 28/6 انجام شد. در سال اول‘ در زمانی که میانگین قطر میوه ها در ارقام دزفول و فیشمی به ترتیب 43/6 و 28/6 میلی متر بود‘ شاخه های حامل میوه با اسید نفتالین استیک (100 ‘ 150 و 200 میلی گرم در لیتر) ‘ نفتالین استامید(200ئ 300 میلی گرم در لیتر) و کود اوره (6/0 و2/1 درصد) محلول پاشی شدند. در این سال‘ محلول پاشی دیر هنگام باعث شد تا تیمارها نسبت به شاهد اثر معنی داری بر درصد ریزش میوه‘ خصوصیات میوه و سال آوری درختان ارقام مذکور نداشته باشند. در سال دوم‘ محلول پاشی در زمانی صورت گرفت که میانگین قطر میوه ها در ارقام دزفول و فیشمی به ترتیب 80/3 و 73/3 میلی متر بود و در ضمن تیمارها کود اوره 6 و 12 درصد نیز به تیمارهای سال اول اضافه شد. درسال دوم‘ در رقم دزفول ‘ تیمارهای اسید نفتالین استیک 100‘ 150و 200 میلی گرم در لیتر نسبت به شاهد به طور کاملا معنی داری باعث افزایش ریزش میوه ها شدند ولی هیچکدام از تیمارهای نفتالین استامید و کوداوره نسبت به شاهد تاثیر معنی داری بر درصد ریزش میوه ها نداشتند. تیمارهای اسید نفتالین استیک 150 و200 میلی گرم در لیتر به ترتیب در ارقام فیشمی و دزفول نسبت به شاهد باعث افزایش معنی داری دروزن‘طول‘ قطر‘ حجم ‘ وزن گوشت و نسبت گوشت به هسته میوه شدند. بطور کلی ‘تیمارها اثر معنی داری روی درصد گل دهی سال بعد و سایر خصوصیات میوه نداشتند. در سال سوم‘ در 20 روز پس از مرحله تمام گل شاخه های حامل میوه درختان زیتون رقم فیشمی با تیمارهای کود اوره (2/1‘ 3 و 6 درصد) و سوین (1200‘ 2400 میلی گرم در لیتر) محلول پاشی شدند. در این سال‘ هیچکدام از تیمارها نسبت به شاهد تاثیر مثبت معنی داری روی درصد ریزش میوه وخصوصیات میوه نداشتند.
    کلیدواژگان: تنک شیمیایی، اسید نفتالین استیک، اوره، زیتون، سال آوری، سوین، میوه، نفتالین استامید
  • تحلیل سیلابهای منطقه ای حوزه آبریز کارون
    علی ولی خوجینی صفحه 2
    آنالیز منطقه ای سیلابها اقدامی برای تعمیم داده ها ا زنقاط مشخص و محدودبه تمام سطح یک منطقه می باشد. در واقع هدف‘ دستیابی به روشی است که بتواند درهر نقطه ای از منطقه مورد مطالعه ‘ حتی در نقاط فاقد آمار بر آوردی از سیلاب با هر دوره برگشت مورد نظر ارائه دهد. برای این منظور ابتدا یک منطقه‘ همگن (بر اساس شواهد جغرافیایی) انتخاب‘ در محدوده آن ایستگاه های آب سنجی شناسایی و آنهایی که آماربیش از 6 سال داشته اند انتخاب گردیده اند. پس از تکمیل صحت آمار نسبت به تکمیل و تطویل آن اقدام شده و دوره پایه مشترک 29 ساله ایجاد گردیده اند.داده های دور افتاده حذف شده و آنالیز فراوانی نقطه ای برای ایستگاه های طولانی مدت انجام و توزیع لوگ نرمال دو پارامتری مناسب منطقه تشخیص داده شده است. آزمون همگنی به روش لانگ و آنالیز سیلابهای منطقه ای برای 35 ایستگاه صورت گرفته است. به علاوه سعی گردیده است روابطی بین سیلابها و مشخه های حوزه های آبریز جستجو گردد. مشخصه های حوزه های آبریز که برای آنالیز منطقه ای انتخاب شده اند (مساحت ‘ شیب آبراهه‘ فاکتورشکل ‘ متوسط باران سالانه ‘ ارتفاع ایستگاه آب سنجی و تراکم زهکشی) به کمک نقشه های توپو گرافی با مقیاس 50000: 1 و مشخص کردن محدوده حوزه های آبریز بدست آمده است. همچنین در آنالیز منطقه ای سیلاب ها از روش فولر ‘ سیل نمایه وهمبستگی چندگانه استفاده شده است. بررسی حاضر در انتها منتج به معادلاتی برای تخمین مقادیر سیلاب حداکثر سالانه و لحظه ای در منطقه مورد مطالعه با دوره بازگشت های مختلف گردیده است و پیشنهاداتی برای ادامه مطالعه ارائه شده است. به منظور شناخت بیشتر از حوزه آبریز کارون ابتدا شمای کلی هیدرولوژی آن به اختصار از نظر گذشته و سپس به روش مطالعه و نتایج حاصل اشاره شده است. شمای کلی هیدرولوژی آن به اختصار از نظر گذشته و سپس به روش مطالعه و نتایج حاصل اشاره شده است.
    کلیدواژگان: آب سنجی، تخمین سیل، حوزه آبریز، سیلاب، هیدرولوژی
  • مدل ریاضی نفوذ آب در آبیاری قطره ای
    علی رحیمی خوب، جمال محمد ولی سامانی، سیدمحمود رضا بهبهانی صفحه 3
    یکی ازعوامل مهم در طراحی سیستم آبیاری قطره ای تعیین جبهه رطوبت خاک ناشی از یک قطره چکان نقطه ای می باشد. در این بررسی یک مدل ریاضی برای پیش بینی موقعیت جبهه رطوبت خاک در حین آبیاری با یک قطره چکان موضعی برای یک خاک همگن در شرایط ناپایدارارائه شده است. این مدل معادله دیفرانسیل حاکم بر جریان غیر اشباع در سیستم مختصات استوانه ای با روش عددی ضمنی غیر مستقیم (ADI) را حل می نماید. نتایج مدل بیان شده با نتایج آزمایشگاهی مورد مقایسه قرار گرفت وهمخوانی خوبی ملاحظه گردید. ارزیابی بیلان جرمی مدل بین جریان های ورودی آب به خاک و تغییرات رطوبت در پروفیل خاک نشان دادکه حدود 5 درصد خطا در محاسبات وجود دارد که در کارهای عملی آبیاری ناچیز است.
    کلیدواژگان: آبیاری قطره ای، جریان غیر اشباع در خاک، جریان ناپایدار، مدل ریاضی
  • مدل ریاضی نفوذ آب در آبیاری قطره ای
    علی رحیمی خوب، جمال محمد ولی سامانی، سیدمحمود رضا بهبهانی صفحه 4
    یکی ازعوامل مهم در طراحی سیستم آبیاری قطره ای تعیین جبهه رطوبت خاک ناشی از یک قطره چکان نقطه ای می باشد. در این بررسی یک مدل ریاضی برای پیش بینی موقعیت جبهه رطوبت خاک در حین آبیاری با یک قطره چکان موضعی برای یک خاک همگن در شرایط ناپایدارارائه شده است. این مدل معادله دیفرانسیل حاکم بر جریان غیر اشباع در سیستم مختصات استوانه ای با روش عددی ضمنی غیر مستقیم (ADI) را حل می نماید. نتایج مدل بیان شده با نتایج آزمایشگاهی مورد مقایسه قرار گرفت وهمخوانی خوبی ملاحظه گردید. ارزیابی بیلان جرمی مدل بین جریان های ورودی آب به خاک و تغییرات رطوبت در پروفیل خاک نشان دادکه حدود 5 درصد خطا در محاسبات وجود دارد که در کارهای عملی آبیاری ناچیز است.
    کلیدواژگان: آبیاری قطره ای، جریان غیر اشباع در خاک، جریان ناپایدار، مدل ریاضی
  • معادله صریح تعیین عمق در کانال های ذوزنقه ای
    صلاح کوچک زاده، علیرضا وطن خواه محمدآبادی صفحه 5
    مقاطع ذوزنقه ای از پرکارترین مقاطع هندسی در شبکه کانالهای انتقال و توزیع آب می باشد و تعیین عمق بحرانی در این کانالها از ضرورتهای طراحی است. در سالهای اخیر فرمولهای ارائه شده اند که امکان محاسبه مستقیم عمق بحرانی را بدون کاربرد روش های تکرار با دقت مطلوب فراهم کرده اند. در این مقاله معادله صریح جدیدی برای تعیین عمق بحرانی ارائه شده است که سهولت محاسبات‘ نداشتن محدودیت دامنه کاربرد و ارائه دقیقترین نتایج در بین معادلات پیشنهادی از ویژگی های آن می باشد.
    کلیدواژگان: جریان بحرانی، حل عددی، کانالهای روباز، مقاطع ذوزنقه ای
  • تاثیر حذف یارانه بر تولید گوشت مرغ در استان کرمان
    صدیقه نبی ئیان صفحه 6
    اثرات حذف یارانه بر تولید گوشت مرغ در استان کرمان بعد از طرح آزادسازی مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا یک نمونه تصادفی متشکل از 32 واحد مرغداری در سطح کرمان و حومه انتخاب و با مرغداران آن واحدها مصاحبه به عمل آمد. جهت تعیین ضرایب کشش گوشت مرغ از مدل تابع سود هر واحد محصول – قیمت استفاده شد. بررسی نشان داد که با حذف یارانه مرغ ‘ سود واحدهای مرغداری افزایش یافته‘ بنابراین سپردن آن به دست بازار باعث افزایش بهره وری واحد ها شده است. کشش تقاضا برای خوراک طیور نسبت به قیمتش کشش پذیر می باشد. بنابراین سپردن آن به دست بازار باعث افزایش بهره وری واحدها شده است.کشش تقاضا برای خوراک طیور نسبت به قیمتش کشش پذیر می باشد. بنابراین با توجه به اینکه بیشتر مواد اولیه این بخش از خارج تامین می شود‘ ضرایب کشش قیمتی محاسبه شده در تخصیص ارز مناسب به این بخش راهنما خواهد بود. لذا وظیفه دولت نه دخالت بلکه حمایت است ‘ تا مشکلات موجود در زمینه تامین مواد اولیه کاهش یابد.
    کلیدواژگان: تابع سودهر واحد محصول، قمیت، کرمان، کشش تقاضا، کشش عرضه، مرغ گوشتی، یارانه
  • بررسی جنبه های بیولوژیک کنه شکارگر Cunaxa setirostris بر روی کنه Tetranychus ludeni در شرایط آزمایشگاهی در منطقه وارناسی  هندوستان
    مسعود اربابی، جناردان سینگ صفحه 7
    چگونگی تغذیه و رشد مراحل مختلف زندگی کنه شکارگر Cunaxa seterio setriostrise بر روی مهمترین گونه کنه خسارتزا Tetranychus ludeni در منطقه وارناسی در ایالت شمالی کشور هند مورد مطالعه قرار گرفت. دوره زندگی کنه ماده این شکارگر در شرایط آزمایشگاهی و بر روی کنه طعمه در مرحله لاروی و سه مرحله نمفی با میانگین 55/3 ±51/27 روز کامل شد‘ در حالیکه کنه نر شکارگر با یک مرحله نفی کمتر و در طی 21/2 ±26/23 روز زودتر از کنه ماده شکارگر چرخه زندگی را بر روی طعمه مشترک کامل نمود. بیشترین درصد تغذیه بر روی کنه طعمه در طول دوره تخم گذاری 81/12 ±6/44 روز برای کنه ماده و به مقدار 87 درصد کل مقدار تغذیه و میانگین تخم ریزی 60/40±132 تخم ثبت گردید. درصد تلفات کلی وارده در تمام مراحل رشد این کنه شکارگر به مقدار 80 درصد و بیشترین مقدار آن مربوط به مرحله لاروی با 48 درصد مشاهده شد.
    کلیدواژگان: تغذیه، زیست شناسی