فهرست مطالب

Kerman University of Medical Sciences - Volume:14 Issue: 4, 2008

Journal of Kerman University of Medical Sciences
Volume:14 Issue: 4, 2008

  • 106 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1386/11/05
  • تعداد عناوین: 11
|
  • پژوهشی
  • سعدالله شمس الدینی، دکترعلی اخلاصی، علیرضا فکری، دکترسیمین شمسی میمندی، ایرج اسفندیارپور، سیمین سریزدی، زهرا رهنما، سودابه زندی، سعیده فرج زاده، فرشید درویش دماوندی، زهرا دارایی صفحات 231-238
    مقدمه
    مواد محرک وآلرژیک فراوانی در طبیعت وجود دارند. عوامل محیطی آلرژیک که می توانند اگزما را در افراد ایجاد یا شدت آن را افزایش دهند، در جوامع مختلف متفاوت واغلب ناشناخته اند. مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی حساسیت تماسی در بیماران مبتلا به اگزمای مزمن مراجعه کننده به مراکز تخصصی پوست در کرمان صورت گرفت.
    روش
    در این مطالعه توصیفی 156 بیمار (56 مرد و 69 زن) مبتلا به اگزمای مزمن که به واحدهای درمانی تخصصی پوست بیمارستان افضلی پور در کرمان مراجعه یا ارجاع داده شده بودند، با استفاده از Patch test حاوی 24 ماده آلرژن مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج تست هر فرد در سه روز متوالی (24، 48 و72 ساعت) بعد از انجام تست مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    در مجموع 153 نتیجه تست مثبت در 66 (8/52 درصد) بیمار از بین 125 بیماری که تست آنها خوانده شد، به دست آمد. حساسیت نسبت به سولفات نیکل در راس مواد آلرژن و در 20 (1/13 درصد) بیمار، مثبت بود (17 زن و3 مرد). در این مورد حساسیت در خانم ها با اختلاف معنی داری بیشتر از آقایان بود (05/0P<). در مرتبه دوم، حساسیت به ترکیب کروم دار پتاسیم (دی کرومات پتاسیم) در 17 (1/11 درصد) بیمار، مثبت بود (12 مرد و 5 زن) و مردان با اختلاف معنی داری بیشتر از خانم ها نسبت به این آلرژن حساسیت داشتند. درکل اختلاف معنی داری بین جنس و سن در دو گروه دارای پاسخ تست مثبت و منفی مشاهده نشد (05/0P>).
    نتیجه گیری
    با توجه به این که عوامل مسبب اگزمای تماسی در هر منطقه متفاوت می باشند، با انجام Patch test می توان مواد محرک و مسبب آلرژن در هر منطقه را شناسایی و سپس نسبت به محافظت از آن اقدام نمود تا تدابیر درمانی در بیمار مؤثر وپایدارتر باقی بماند. در این مطالعه ترکیبات نیکل و کروم به ترتیب در مرتبه اول و دوم و ترکیبات تیورام، کبالت، بنزوکائین و تیازولین ها در مرتبه سوم از نظر ایجاد حساسیت قرار گرفتند.
    کلیدواژگان: patch test، درماتیت مزمن، اگزمای تماسی آلرژیک
  • محمدعلی شفا، اکبر حمزه ای مقدم، کاوه شفیعی صفحات 239-246
    مقدمه
    آرایش مجدد کانال های یونی در طول آکسون های دمیلینه شده نقش مهمی در بهبود اختلالات نورولوژیکی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز ایفاء می کند. در این مطالعه تاثیر وراپامیل (verapamil) به عنوان یک بلوک کننده کانال کلسیمی بر انتقال مرکزی با ارزیابی تغییرات ایجاده شده موج P100 از پتانسیل تحریک بینایی (VEP) مورد مطالعه قرار داده شده است.
    روش
    این پژوهش یک کارآزمایی بالینی، تصادفی، دو سوکور و با کنترل دارونما، بر روی دو گروه شامل 20 بیمار مبتلا به MS قطعی (Definite) که در طول سال گذشته هیچ گونه عودی نداشته اند بود. در این مطالعه تاثیر وراپامیل خوراکی با دوز mg40 هر 8 ساعت بر روی تغییرات تاخیر(Latency) موج P100 با دارونما مقایسه شد.
    یافته ها
    در گروه وراپامیل، تاخیرموج P100 در مقایسه با گروه کنترل حدود 5 میلی ثانیه به طور متوسط کاهش یافت (4 1/6 در مقابل 6/0 1 درگروه کنترل). وراپامیل تاثیری بر مدت (Duration) موج VEP نداشت.
    نتیجه گیری
    مطالعه انجام شده نشان می دهد که با دستکاری فارماکولوژیک در کانال های کلسیمی، و احتمالا در سطح اکسون های دمیلینه شده می توان به صورت حاد، هدایت مرکزی ایمپالس های الکتریکی را در بعضی از بیماران با MS تثبیت شده (Stable) بهبود بخشید.
    کلیدواژگان: وراپامیل، پتانسیل برانگیخته بینایی، مولتیپل اسکلروزیس
  • حمید نجفی پور، نجمه صادقی صفحات 247-254
    مقدمه
    بیماری های التهابی مفاصل از بیماری های شایع در سنین بالا می باشند و مسئله تنظیم جریان خون این مفاصل در این شرایط از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این میان بررسی پاسخ این عروق به آنژیوتانسین Π (Ang Π) که یک ماده منقبض کننده عروقی است و نشان داده شده که در شرایط التهابی به صورت موضعی نیز در مفصل تولید می شود حائز اهمیت است. همچنین نوع گیرنده هایی که آنژیوتانسین در این عروق دارد از نظر درمانی اهمیت زیادی دارد.
    روش
    مطالعه بر روی 12 خرگوش نژاد سفید نیوزلندی از هر دو جنس انجام شد. التهاب حاد با تزریق 5/0 میلی لیتر محلول 2% کاراگینین به داخل مفصل زانوی حیوان ایجاد و 24 ساعت پس از آن در زیر بی هوشی با تیوپنتال سدیم، تغییرات جریان خون مفصل در پاسخ به غلظت های مختلف آنژیوتانسین Π توسط دستگاه جریان سنج لیزری بررسی شد. شریان کاروتید برای ثبت فشار شریانی کانول گذاری و مقاومت عروقی از تقسیم فشار خون به جریان خون محاسبه گردید.
    یافته ها
    منحنی دوز- پاسخ عروق مفصلی به Ang Π نشان داد که پاسخ انقباضی به این ماده از دوز12-10 شروع و در دوز 5-10 به حداکثر می رسد. لوسارتان (بازدارنده گیرنده های AT1) به طور کامل پاسخ های انقباضی را مهار نمود ولی هیچ گونه گشادشدگی عروقی ایجاد ننمود.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق حاکی از این است که عروق مفصل زانو در حالت التهاب حاد پاسخ شدیدی به Ang Π داده و نوع گیرنده های آنژیوتانسین در این عروق از نوع AT1 می باشد. شواهدی از وجود گیرنده های AT2 در این عروق یافت نشد. مقایسه نتایج این مطالعه با مطالعه قبلی روی مفاصل سالم، حاکی از عدم تغییر گیرنده های آنژیوتانسین توسط التهاب حاد می باشد.
    کلیدواژگان: التهاب حاد، جریان خون مفصل، آنژیوتانسین Π، گیرنده های آنژیوتانسین، خرگوش
  • غلامعلی نجفی پاریزی، رضا آقاسی زاده صفحات 255-265
    مقدمه
    هدف اکثر درمان های پریودنتال کاهش عمق پروبینگ و حفظ یا بهبود سطح چسبندگی بالینی می باشد. یکی از روش های درمانی مطرح شده برای بازسازی نسوج پریودنتال و دستیابی به این هدف تکنیک بازسازی هدایت شده بافتی می باشد. هدف از انجام این مطالعه مقایسه نتایج درمانی ضایعات استخوانی یک دیواره با استفاده از دو تکنیک بازسازی هدایت شده بافتی و فلپ / دبریدمان به تنهایی بود.
    روش
    مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی شاهددار بود که بر روی 8 بیمار 43-32 ساله انجام شد. در سمت آزمون بعد از انجام فلپ/دبریدمان از غشاء کلاژنی استفاده گردید اما در سمت شاهد تنها فلپ/دبریدمان انجام شد. نتایج قبل از عمل و 6 ماه پس از عمل در هر دو گروه و بین گروه ها با استفاده از Paired t-test مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصله از مطالعه در سمت آزمون نشان داد که عمق پروبینگ بعد از عمل نسبت به قبل از عمل به طور متوسط 5/5 میلی متر کاهش یافته و میزان Bone fill به دست آمده نیز 75/2 میلی متر گزارش شد. در سمت شاهد، عمق پروبینگ به طور متوسط 7/5 میلی متر کاهش یافته و 5/1 میلی متر نیز Bone fill به دست آمد. در مورد میزان Bone fill و کاهش عمق ضایعه همی سپتال پس از 6 ماه بین دو سمت آزمون و شاهد اختلاف معنی دار آماری گزارش شد (01/0P=، 0001/0P<).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده از این مطالعه استفاده از غشاء کلاژنی در درمان ضایعات داخل استخوانی یک دیواره نتایج بالینی بهتری در مقایسه با انجام فلپ/دبریدمان به تنهایی دارد.
    کلیدواژگان: ضایعات داخل استخوانی، غشاء کلاژن، ضایعه استخوانی تک دیواره، بازسازی هدایت شده بافتی
  • مظفر رضوانی پور، فاطمه پورزاده حسینی، رضا ملک پورافشار، علی ضرابی صفحات 267-277
    مقدمه
    مومیایی در طب سنتی برای درمان التهاب، آسیب مفاصل، شکستگی ها، زخم ها و دردهای ستون فقرات مورد استفاده قرار می گیرد. اثر آن در ترمیم شکستگی استخوان تیبیای خرگوش مطالعه شده که نتایج حاصله، مفید بودن آن را تایید می کند. با توجه به ادعای افراد بومی و توصیه های طب سنتی مبنی بر مؤثر بودن مومیایی در التیام زخم، مطالعه حاضر با هدف بررسی علمی تاثیر مومیایی بر روی برخی از شاخص های دخیل در ترمیم زخم موش سوری انجام شد.
    روش
    این مطالعه تجربی بر روی 56 سر موش سوری انجام شد. زخم ها با ایجاد برش طولی بر روی پوست ناحیه پشت صورت گرفت.گروه های مورد آزمون (مومیایی) و شاهد (سرم فیزیولوژی) سه، هفت، چهارده و بیست و یک روز پس از عمل جراحی از طریق برخی از متغیر های بافتی ترمیم زخم و میزان کشش لازم برای از هم گسیختن برش التیام یافته به کمک دستگاه تانسیومتر مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    مقایسه برخی از شاخص های بافتی دخیل در ترمیم زخم بین گروه های آزمون و شاهد در هیچیک از روزهای هفت، چهارده، بیست و یک روز پس از جراحی تفاوت معنی داری را نشان نداد. براساس مقایسه میانگین کشش لازم برای ازهم گسیختن زخم ترمیم یافته در روزهای هفتم و بیست و یکم گروه های آزمون و شاهد میزان کشش لازم برای از هم گسیختن زخم ترمیم یافته درگروه آزمون بیش از گروه شاهد بود.
    نتیجه گیری
    مقایسه میانگین کشش لازم برای از هم گسیختن زخم ترمیم یافته گروه های آزمون وشاهد حاکی از اثرات مفید و معنی دار مومیایی درروند استحکام زخم التیام یافته بوده و معنی دار نبودن تفاوت در برخی از شاخص های بافتی شاید ناشی از تاثیرات ناچیز مومیایی بر این شاخص ها باشد.
    کلیدواژگان: مومیایی، التیام زخم، شاخص های بافتی، قدرت کشش پذیری، هیستوپاتولوژی
  • سید علی محمد عرب زاده، سیدآرمان مساوات، ناهید افتخاری صفحات 279-288
    مقدمه
    سیتومگالوویروس(Cytomegalovirus: CMV)، یکی از ویروس های پاتوژن است که در همه جا حضور داشته و در هر زمانی از طول حیات می تواند موجب عفونت انسان گردد. میزان آلودگی با CMV در کشورهای پیشرفته 45 درصد و در کشورهای در حال توسعه تا 100 درصد متغیر است. عوامل عفونی در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخودارند، زیرا نه تنها سلامت مادران باردار را تهدید نموده، بلکه موجب مرگ جنین و بروز ناهنجاری های مادرزادی نیز می گردند. از مهم ترین موضوعاتی که در ارتباط با سیتومگالوویروس می توان در نظر گرفت، عفونت های مادرزادی با این ویروس می باشد. مهم ترین معیار تعیین کننده پیامد عفونت های مادرزادی CMV در نوزادان، نوع ابتلاء مادران حامله (اولیه یا ثانویه) می باشد. با توجه به عدم اطلاع از میزان ابتلای مادران باردار و نوزادان با عفونت CMV در شهر کرمان، مطالعه حاضر به منظور بررسی فراوانی عفونتCMV، تعیین شیوع عفونت اولیه، سابقه عفونت قبلی و همچنین تعیین ارتباط بعضی از عوامل زمینه ای این عفونت، بر روی مادران باردار و نوزادان آنها در زایشگاه های شهر کرمان انجام گردید.
    روش
    مطالعه مقطعی حاضر، بر روی 794 نمونه سرم (397 نمونه سرم مادر و 397 نوزاد آنها) جمع آوری شده از زایشگاه های کرمان انجام شد. به منظور ارزیابی آنتی بادی های اختصاصی ضدCMV از تکنیک (Enzyme-Linked Immunosorbent Assay: ELISA) و کیت تشخیصی رادیم (EIA WELL، RADIM، Italy) استفاده شد.
    یافته ها
    درصد فراوانی مادران مبتلا به عفونت اولیه، ثانویه، افراد ایمن و سرم منفی به ترتیب؛ 76/0% (3 مورد)، 24/32% (128 مورد)، 70/59% (237 مورد) و 30/7% (29 مورد) به دست آمد. از نظر شیوع CMV-IgG در مادران 94/91% (365 مورد) مثبت و 06/8% (32 مورد) منفی و در مورد شیوع CMV-IgM در مادران 8/33% (134 مورد) مثبت و 2/66% (260 مورد) منفی بودند. همچنین درصد فراوانی نوزادان سرم مثبت (CMV-IgM مثبت) 76/0% (3 مورد) بود. ارتباط معنی داری بین موارد مثبت عفونت CMV در مادران و سن مادر، شغل مادر، شغل همسر، تعداد فرزند، تعداد دفعات حاملگی، میزان درآمد خانواده، سابقه سقط، سابقه دریافت خون، سابقه پیوند عضو، بیماری تب دار طی حاملگی و محل سکونت مادر دیده نشد. تنها ارتباط بین سطح تحصیلات مادر و عفونت CMV معنی دار بود (038/0=P).
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل، شیوع نسبتا بالایی از عفونت CMV را در جامعه مورد مطالعه نشان می دهد. چشم انداز وسیع این مطالعه، تحلیلی بر تشخیص، اپیدمیولوژی و شناسایی عفونت های اولیه HCMV در مادران و نوزادان آنها خواهد بود.
    کلیدواژگان: سیتومگالوویروس، سرواپیدمیولوژی، عفونت مادرزادی، عفونت اولیه، عفونت ثانویه، الایزا
  • سید داود محمدی، بنفشه غرایی صفحات 289-299
    مقدمه
    هوش هیجانی به عنوان شکلی از هوش اجتماعی معرف توانایی شخص در مواجهه و انطباق با فشارهای روانی می باشد. مطالعات نشان داده که نقص در هوش هیجانی با بروز رفتارهای مخرب در نوجوانان در ارتباط است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط اختلالات رفتاری و هوش هیجانی در دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران بود.
    روش
    در این مطالعه 420 دانش آموز مقطع راهنمایی (195 پسر و 225 دختر) از سه منطقه شهر تهران (مناطق 1، 6، 16) به صورت تصادفی انتخاب شدند. کلیه آزمودنی ها دو پرسش نامه بررسی مشکلات و نقاط قوت (SDQ) و هوش هیجانی شوت (SSRI) را تکمیل کردند. داده ها به وسیله آماره همبستگی و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    بین اختلالات رفتاری با هوش هیجانی کل و مؤلفه های آن یعنی تنظیم هیجان، بیان و ارزیابی هیجان و بهره گیری از هیجان ارتباط منفی معنادار یافت شد (به ترتیب 27/0- r =، 29/0- r =، 17/0- r = و24/0- r = 001/0p<). همچنین مشخص شد که از بین مؤلفه های هوش هیجانی مؤلفه تنظیم هیجانات (000/0p<، 293/0Beta=) و همچنین هوش هیجانی کل (000/0p<، 275/0Beta=) توانایی پیش بینی معنادار اختلالات رفتاری را دارند.
    بحث: ارتباط مشاهده شده بین اختلالات رفتاری و هوش هیجانی به ویژه برای متخصصین بهداشت روانی که در زمینه پیشگیری و درمان اختلالات رفتاری فعالیت می کنند تلویحات مهمی در بردارد. از آن جمله لزوم بکارگیری روش های ارتقای هوش هیجانی در مدل های ارائه شده برای پیشگیری و درمان اختلالات رفتاری را می توان نام برد.
    کلیدواژگان: اختلالات رفتاری، هوش هیجانی، مؤلفه های هوش هیجانی، مقطع راهنمایی، شهر
  • فرشید خسروپور، غلامرضا ابراهیمی نژاد، نوشیروان خضری مقدم، عبدالحسین عبدالهی، نبی بنازاده، داوود ریحانی، کاظم نعمت الله زاده صفحات 301-310
    مقدمه
    اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه در بین کودکان نسبتا شایع است که علاوه بر آن اختلالات دیگر از جمله افسردگی دیده می شود. به علاوه در این بیماران ویژگی های هیجانی و هوشبهر نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. این پژوهش به منظور بررسی رابطه شاخص های هیجانی و افسردگی باهوشبهر در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه کمبود توجه انجام گرفته است.
    روش
    پنجاه و شش کودک دارای اختلال و 56 کودک بهنجار که از لحاظ سن و جنس همتا بودند انتخاب شدند و آزمون های بندر گشتالت، فرم کوتاه مقیاس افسردگی کودکان و ماتریس های پیشرونده ریون به ترتیب جهت بررسی شاخص های هیجانی، افسردگی و هوشبهر، در مورد آنان اجرا گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که همبستگی معنی داری بین شاخص های هیجانی و هوشبهر (01/0P<) و همچنین بین افسردگی و هوشبهر (01/0P<) وجود دارد. تحلیل رگرسیون دو متغیری نشان داد که رگرسیون هوشبهر بر شاخص های هیجانی و افسردگی معنی دار است (01/0P<). هم چنین مقدار R2 نشان داد که تقریبا 41 درصد نمرات هوشبهر توسط دو متغیر مستقل تبیین می گردد، که از این مقدار نقش متغیر شاخص های هیجانی به تنهایی 32% بود. هم چنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که افزودن متغیر افسردگی به معادله رگرسیون فقط 9% قدرت پیش بینی را افزایش داده و در نتیجه بین متغیرهای یاد شده، متغیر شاخص های هیجانی بهترین پیش بینی کننده هوشبهر در کودکان بیش فعال بود. نتایج آزمون t تفاوت معنادار بین کودکان بیمار و گروه کنترل (بهنجار) را در مورد متغیرهای مورد بررسی مورد تایید قرار داد (01/0P<).
    نتیجه گیری
    با توجه به همبستگی بالای شاخص های هیجانی باهوشبهر و تفاوت معنادار بین کودکان بیمار و عادی، کنترل و توجه به ویژگی های هیجانی نقش مهمی در افزایش هوشبهر کودکان بیمار دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: شاخص های هیجانی، افسردگی، هوشبهر کودکان، اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه
  • موردی
  • فهیمه بقایی، شهلا کاکویی، مهرنوش مومنی صفحات 311-315
    کیست ادنتوژنیک کلسیفیه (Calcifying Odontogenic Cyst: COC) یک کیست ادنتوژنیک تکاملی است که برای اولین بار در سال 1962 توسط گورلین توصیف گردید. این کیست بسیار نادر بوده و از نظر نمای پاتولوژیک و رفتار بیولوژیک تنوع زیادی را نشان می دهد.
    در این گزارش به ذکر یک مورد COC با پرولیفراسیون آملوبلاستیک که یک نوع بسیار نادر هیستولوژیک است و مشاهده ترمیم استخوان بعد از یک سال پرداخته شده و سپس مقالات مربوط نیز به طور خلاصه مرور شده اند.
    کلیدواژگان: پرولیفراسیون آملوبلاستیک، COC، سلول های شبحی
  • جواد فاریابی صفحات 317-321
    علت اصلی کاهش میزان باز شدن دهان بیمارانی که دچار ضربه شده اند معمولا انکیلوز استخوانی یا فیبروز مفاصل گیجگاهی فکی می باشد، اما علل دیگری مثل اتصال استخوانی یا فیبروز گونه و/یا فک بالا به زائده کرونوئید فک پایین نیز بایستی در ارزیابی و درمان قبل از عمل اینگونه بیماران مد نظر قرار بگیرد.
    اتصال فک پایین به فک بالا و گونه توسط کال استخوانی یافته ای نادر می باشد. در این مقاله یک مورد از این گونه بیماران که یکی از قربانیان زلزله دی ماه 1382 شهرستان بم می باشد معرفی می شود.
    کلیدواژگان: فیوژن استخوانی، شکستگی کمپلکس گونه - فک بالا، شکستگی زائده کرونوئید
  • فهرست موضوعی دوره چهاردهم
    صفحات 323-330
|
  • Shamsadini S., Ekhlasi A., Fekri Ar., Shamsi Meimandi S., Esfandiarpour I., Saryazdi S., Rahnama Z., Zandi S., Farajzadeh S., Darvish Damavandi F., Daraie Z Pages 231-238
    Introduction
    Allergic and irritant compounds are frequent in nature, and the environmental allergic factors which can induce or exacerbate eczema are different and often unknown in different areas. The aim of this study was to determine the frequency of contact dermatitis in patients with chronic dermatitis referring to dermatology clinics in kerman.
    Methods
    In this descriptive study, standard patch test containing 24 allergens was done for 156 cases (56 males and 69 females) with confirmed chronic dermatitis who had been referred to Afzalipoor Hospital Dermatology Clinics. Evaluation of the results was done for every case 24, 48 and 72 hours after application of the patch test.
    Results
    In whole, 153 positive patch tests were seen in 66 (52.8%) cases of 125 patients who had been examined. The most common allergic agent was nickel sulfate detected in 20 (13.1%) patients (17 females and 3 males). The hypersensitivity reaction to this agent was significantly more common in females than males (P<0.05). Potassium dichromate with frequency of 11.1% (12 males and 5 females) was the second common allergic agent and males showed significantly more positive reaction to this agent than females (p<0.05). There was no statistically significant difference according to the age and sex between groups with positive and negative patch test results (P>0.05).
    Conclusion
    As the causative agents of contact dermatitis are different in various areas, by doing patch test in each area the allergic agents can be detected for more appropriate preventive measures and treatment strategies. In this study, the first and second common allergens were respectively Nickel and Chrome compounds. Thiorum, Cobalt, benzocaine and theazolin compounds were in the third rank.
  • Shafa Ma., Hamzei Moghaddam A., Shafieei K Pages 239-246
    Introduction
    Ionic channel rearrangements through the demyelinated axons or supporting media play significant role in remission of the neurological deficit in MS patients. In this study the effects of Verapamil as a calcium channel blocker on central conduction have been investigated through the evaluation of changes in P100 latency of the visual evoked potential.
    Method
    This randomized double blinded, placebo-controlled, clinical trial was performed on two groups of 20 multiple sclerosis patients who had been diagnosed for definite MS and had no relapse during the last year. Case group received oral Verapamil, 40 mg, every 8 hours and was compared to Placebo group for changes in P100 latency.
    Results
    In the Verapamil group, the P100 latencies showed an average decrease of 5ms comparing to the placebo group (6.1±4ms vs1 ± 0.5 ms). Verapamil had no significant effect on the VEP duration.
    Discussion
    The present study suggests that pharmacological manipulation of calcium-dependent process, possibly at the level of demyelinated axon, can acutely facilitate central conduction of electrical impulses in some patients with clinically stable multiple sclerosis.
  • Najafipour H., Sadeghi N Pages 247-254
    Introduction
    Inflammatory joint diseases are common in elderly, and regulation of joint blood flow (JBF) is important in these conditions. The aim of this study was to investigate the response of inflamed joint blood vessels to angiotensin II (Ang II), a vasoconstrictor factor which has been shown to be produced in inflamed joints locally. Identification of Ang II receptor subtypes in joint blood vessels was the second goal of this study.
    Methods
    The present study was performed on 12 Newzland white rabbits. Acute knee joint inflammation was produced by intraarticular injection of 0.5 ml of a 2% of carrageenan solution 24 hours before the experiment. On experiment day, animals were anaesthetized by thiopental sodium (50mg/kg ip) and carotid artery was cannulated for recording blood pressure. JBF was recorded by laser Doppler flow meter. Joint vascular resistance (JVR) was calculated by dividing arterial blood pressure by JBF.
    Results
    Based on Ang II dose/ response curve of joint blood vessels, the constrictor response was started from 10-12 M and reached to maximum at 10-5 M.Losartan completely inhibited this response with no vasodilation left behind, therefore the receptor subtypes are AT1. No evidence of presence of AT2 receptor subtype was observed in joint blood vessels.
    Conclusion
    The comparison of the results of this study with a previous study on normal joints showed that the Ang II receptor subtypes did not change due to the process of acute inflammation.
  • Najafi Parizi Ga., Aghasi Zadeh R Pages 255-265
    Introduction
    Most periodontal treatments aim to reduce probing depths and maintaining or improving attachment. One of these techniques for treatment of intrabony defects is guided tissue regeneration (GTR). The aim of this study was to compare one-wall intrabony defects treatment with GTR and flap debridement alone.
    Methods
    Eight patients aged 32-43 years participated in this randomized controlled clinical trial. In the test side, a collagen membrane was used after flap/debridement but in the control side, only flap/debridement was performed. Clinical treatment outcomes were evaluated 6 months after surgery. Paired t-test was used for analyzing the data.
    Results
    A mean reduction in pocket depth value of 5.5 mm and mean bone fill of 2.75 mm occurred in the test group. A mean reduction in pocket depth value of 5.7 mm and mean bone fill of 1.5 mm occurred in the control group. The difference between the two treatments was statistically significant in terms of bone fill (P = 0.01) and reduction in hemiseptal defect depth (P = 0.00).
    Conclusion
    Based on the results of this study using barrier membranes produced better clinical parameters of one-wall intrabony defects and proved to be superior to access flap alone.
  • Rezvanipour M., Pourzadehhosseini F., Malekpour R., Zarabi A Pages 267-277
    Introduction
    Mummy was used in traditional medicine as a remedy for inflammation, articular injuries, rheumatism, bone fractures, wounds, and back pains. In a previous research, the healing effects of mummy on rabbit’s tibial fracture were studied and the results approved its efficacy. Considering some natives’ claim and suggestions of traditional medicine in regard to the effectiveness of mummy on wound healing, the present study was aimed to investigate the effects of mummy on some healing indices of wound.
    Method
    In this experimental study performed on 56 mice, a vertical incision on the back of mice cutting through the complete thickness of skin was performed. The test groups (mummy), and the control groups (normal saline), were compared for some tissue indices of wound healing and the amount of tension needed to tear the cut by using the tensiometer after 3,7,14, and 21 days.
    Results
    Although the average tissue indices of wound healing differed in test and control groups, these differences were not statistically significant. The average of the tensions needed to tear the healed wound in test groups was significantly greater than that in the control groups.
    Conclusion
    The difference between mean number of histological variables and mean necessary tension to tear open the healed wound between the test and control groups indicated the effectiveness of mummy in tensile stretch of wound healing process but its negligible effectiveness on histological indices of wound healing.
  • Arabzadeh A.M., Mosavat Sa., Eftekhari N Pages 279-288
    Introduction
    Human Cytomegalovirus (HCMV) or Human Herpes Virus Type-5(HHV-5) is a member of herpesviridae placed in subtype beta herpesvirinae. CMV is a ubiquitous pathogenic virus and can infect humans all through their life. Prevalence of CMV infection in developed countries is about 45% and in developing countries it varies up to 100%. CMV infection during pregnancy is very important, because it can threat life of both mother and her fetus, and it can cause congenital defects. Maternal infection is a determining factor in neonatal infection. The present study was conducted to determine the prevalence rate of CMV infection as well as the relationship between underlying factors of this infection in women and their neonates in Kerman.
    Methods
    ELISA technique and Diagnostic Kits (EIA WELL, Rome, Italy) were used to determine the seroprevalence of 794 samples (397 maternal, 397 neonatal) collected from 5 delivery centers in Kerman.
    Results
    The frequency distributions of maternal primary infection, secondary infection, immune mothers and seronegative cases were respectively 0.76% (3 cases), 32.24% (128 cases), 59.7% (237 cases) and 7.3% (29 cases). Seroprevalence rate for CMV-IgG and CMV-IgM of mothers were respectively, 33.8% (134 cases) and 91.94% (365 cases). No significant relationship was found between CMV infection and factors of mother’s age and occupation, husband’s occupation, number of children, parity, family income, previous history of abortion, pervious history of blood transfusion and organ transplant, febrile disease during pregnancy and place of residency; however, mother’s educational level showed a significant relation (P=0.38).
    Conclusion
    Due to high prevalence rate of CMV found in this study, further studies about the diagnosis, epidemiology and detection of CMV primary infections in mothers and their neonates, are highly recommended..
  • Mohammadi S.D., Qaraei B Pages 289-299
    Introduction
    Emotional intelligence as an aspect of social intelligence determines the individual’s ability in encountering with psychic pressures and adopting with them. Based on previous studies deficiency of emotional intelligence has a relation with disruptive behaviors in adolescents. The purpose of this research was to find the relationship between behavioral disorders and emotional intelligence (Emotional Intelligence Quotient: EQ) in secondary school students in Tehran City.
    Method
    In whole, 420 students (195 boys and 225 girls) from six high schools in three city areas (1, 6, 16) selected randomly. Subjects were asked to complete SDQ and SSRI scales. Ultimately, data from 420 students were analyzed with Pearson correlation and Multiple Regression.
    Results
    EQ and it's components, that is mean regulation of emotion, appraisal and expression of emotion and utilization of emotions, showed negative relationship with behavioral disorders (respectively r=-0.27, r=-0.29, r=-0.17, r=-0.24 and p<0.001). In addition, results suggested that general EQ (Beta=-0.275, p<0.000) and one of it's components, that is regulation of emotion (Beta=-0.293, p<0.000) can predict significantly behavioral disorders.
    Conclusion
    The role of EQ in shaping behavioral disorders has some important implications especially for professionals in the field of behavioral disorders. For example considering EQ improvement programs in preventing and treating behavioral disorders is necessary.
  • Khosropour F., Ebrahiminejad Gh., Khezri Moghadam N., Abdolahi A., Banazadeh N., Reihani D., Nematolahzadeh Mahani K Pages 301-310
    Introduction
    Attention Deficit Hyeperactivity Disorder (ADHD) is a relatively prevalent disorder in children and is associated with some other disorders including depression. This problem also affects the emotional characteristics and intelligence quotient. The aim of this study was to examine the relationship of Emotional Characteristics (EC) and depression with Intelligence Quotient (IQ) in children with ADHD.
    Method
    Fifty six children with ADHD and fifty six normal children matched for age and sex were selected. To determine EC, depression and IQ, the Bender – Gestalt test, Children Depression Scale, and the Raven Progressive Matrices were administered respectively.
    Results
    There was a positive significant correlation between EC and IQ (P<0.01), depression and IQ (P<0.01). According to 2-variable regression analysis the regression for IQ on EC and depression was significant (P<0.01).The R2 quotient showed that nearly 41% of the IQ score was accounted for by two other independent variables of which the role of EC was 32%. Also, the results of the regression analysis indicated that the addition of a depression variable to the regression equation only increases the prediction power by 9% and among the mentioned variables, EC was the best predicators of IQ in ADHD children. Finally a t test showed a significant difference between the studied variables in ADHD and normal groups (P<0.01).
    Conclusion
    Considering the high correlation between EC and IQ as well as the significant difference between the children with ADHD and normal children, monitoring of EC has an important role in increasing the affected children's IQ.
  • Baghaie F., Kakooie Sh., Momeni M Pages 311-315
    Calcifying odontogenic cyst is a developmental odontogenic cyst first described by Gorlin in 1962. It is considered as an extremely rare condition and shows extensive diversity in its clinicopathological appearances and biologic behavior.In this report a rare case of calcifying odontogenic cyst with ameloblastic proliferation (an extremely rare histologic variant) with one year follow – up is described and the relevant literature is briefly reviewed.
  • Faryabi J Pages 317-321
    The main cause of decreased mouth opening in patients suffered from trauma is bony or fibrous ankylosis of temporomandibular joint, but other causes such as fibrous or bony union of zygoma and / or maxilla to the coronoid process of the mandible must be considered in preoperative management of such cases. Bony union of the mandible to the maxilla and zygoma is rare. In this report, one case, a victim of earthquake (Bam city, December 2002) with the diagnosis of traumatic maxillomandibular fusion and the performed therapeutic procedure are described.