فهرست مطالب

گستره انرژی - پیاپی 1 (اردیبهشت 1386)

ماهنامه گستره انرژی
پیاپی 1 (اردیبهشت 1386)

  • 56 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/02/20
  • تعداد عناوین: 18
|
  • سرمقاله
  • انرژی پایدار در سرزمینی پاینده با اقتصادی پویا
    صفحه 2
    انتشار اولین شماره ماهنامه در طلیعه بهار دل انگیز و طراوت طبیعت و طپش دل های مشتاق پویایی است، به ویژه همزمان، حضور مشتاقانه خانواده بزرگ صنعت نفت در گردهمایی سالانه نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی را برای دوازدهمین بار شاهد هستیم. لذا این شروع را به فال نیک گرفته و از قادر بی همتا برای ارائه کاری در خور شما بزرگواران استعانت می جوییم امیدواریم این بهار، خجسته بهار همدلی و همبستگی مردم سخت کوش سرزمین ما باشد و بتوانیم با همکاری یکدیگر چراغ همفکری برافروزیم و به حل مسائل و مشکلاتی که صنعت نفت کشور ما به آن رو به رو است به عنوان نشریه ای تخصصی کمک کنیم.
    ماهنامه تخصصی و بین المللی گستره انرژی، تلاش می کند تا با توجه به توانایی های خود و امکانات بالقوه فکری و تجربی و حسن اعتماد مجموعه متخصصان، صاحب نظران و پیشگامان صنایع نفت و نیرو بتواند بستر مناسبتری را برای تضارب آراء با دست اندرکاران و مسئولان بیش از پیش فراهم آورده و در این حوزه تاثیر گذار باشد.
  • بررسی و تحلیل
  • شرکت های ایرانی، فرصت ها و محدودیت ها
    فرید قادری صفحه 4
    شرکت های ایرانی فعال در حوزه های صنعتی و زمینه های مرتبط با آن، اصولا در دو بخش داخلی و بین المللی فعالیت می کنند که هر یک، ان ها در برابر فرصت ها، محدودیت ها و ضرورت ها یی خاص قرار می دهد. لذا در صورت پذیرش این امر، باید محدودیت ها و فرصت های هر یک از این شرکت ها را در گستره فعالیتشان مورد بحث و تامل قرار داد و نسبت به شناسایی راه های افزایش بهره مندی از فرصت ها و کاهش محدودیت ها دست به اقدام زد.
  • بخش خصوصی در بیم و امید
    مینا یگانه صفحه 6
    برای انجام هر کاری تا بسترسازی مناسب و مطلوب صورت نگیرد، نمی توان چندان به موفقیت آن مطمئن بود، از این رو واگذاری انجام پروژه های صنعتی به پیمانکاران داخلی نیازمند برخوردار ساختن آنها از امکانات و حمایت هایی است که کار آنها را آسانتر کند و در صد موفقیت آنها را افزایش دهد، اما متاسفانه به نظر بسیاری از پیمانکاران بخش خصوصی، این حمایت از سوی دولت صورت نمی گیرد و آنها با مشکلاتی دست به گریبان هستند که حل آنها به سادگی امکان پذیر نیست و همین امر است که سبب بروز برخی مشکلات مانند تاخیر در تحویل پروژه نسبت به زمان منعقد شده در قرار داد و در نتیجه از دست رفتن اعتماد کار فرمایان به آنها می شود.
  • شرایط حضور شرکت های ایرانی پیمانکار در بازارهای بین المللی
    فرهاد محمدی صفحه 8
    عصر حاضر، عصر رقابت بر مبنای دانش و مدیریت مجرب بر اساس دانش نوین روز است و شرکت ها یی می توانند پایدار بمانند که با تجهیز به ابزارهای مورد نیاز، به آموزشگاه حفظ و نگاهداری نیروهای متخصص و با تجربه خود اقدام نموده و تعامل مستمر با خارج را یک اصل تاثیرگذار در پیشرفت خود بشمار آورند.
  • در خبرها آمده بود
  • سرانجام تفاهم 100 میلیون دلاری ایران - چین
    صفحه 9
  • گزارش
  • دغدغه های پیمانکاری در ایران
    آذر جزایری صفحه 10
    وجود شرکت های پیمانکار عمومی از چندین سال پیش از سوی مسئولان مطرح گردید. اما بروز برخی مشکلات از جمله تحریم اقتصادی، مسائل لاینحل و همیشه مطرح مالی پروژه های و طرح های ملی، عدم همکاری بانک ها در گشایش اعتبار ریالی جهت پیمانکاران داخلی، دور ماندن حوزه آکادمیک و دانشگاهی از حوزه اجراء در سال های قبل و... از جمله مواردی بوده که تا کنون مانع از رشد انفجاری و مورد انتظار این گونه شرکت ها شده است. تا کنون آنچه از فعالیت پیمانکاران ایرانی به ویژه فعالان حوزه نفت مشاهده شده تاخیر در اجراء بوده است.
  • گفت و گو
  • تعامل شرایط ارتقای تولید کالای داخلی
    صفحه 12
    موضوع انتقال تکنولوژی و افزایش توان ساخت داخل در دهه اخیر به ویژه در صنعت نفت مورد توجه خاص مسئولان و دست اندر کاران این صنعت از یک سو و سازندگان و تولیدکنندگان تجهیزات صنعت به خصوص فعالان عرصه نفت و نیرو از سوی دیگر بوده است. اما سازندگان و شرکت مهندسی باید تکاتی را در کار خود لحاظ کنند تا انتقال تکنولوژی به معنای واقعی کلمه اتفاق بیفتد و ما در تعامل با جهان بتوانیم به نتیجه مطلوب که همانا استفاده از فنآوری روز جهان است دست پیدا کنیم.
  • بها دادن به تولید کنندگان واقعی
    کیوان سرافرازی صفحه 16
    مدیر بازرگانی شرکت گاز نیاز رو به رشد کشور به تامین کالا و خدمات، مستلزم مجموعه ای از مهارت های حرفه ای، نوآوری های فنی، تشکیلات پیشرفته بین المللی و رابطه نزدیک دو یا چند جانبه با همکاران و مشتریان محلی، منطقه ای و جهانی است.
    و گروه یا شرکت دانش محور، از طریق به کارگیری امکانات فنی و خدماتی روز در موقعیت معرفی خود به بازار پیشگام و پیشرو قرار می گیرد که این موقعیت می تواند توانایی عرضه یک خدمت تولید کالا و یا فنآوری در زنجیره تآمین بازار باشد.
  • بررسی و تحلیل
  • ضرورت مذاکره دوباره با بخش خصوصی
    حمید فرهود صفحه 20
    در قالب چارچوب B.O.T وB.O.O شرایط به گونه ای یک سویه است که حتی بعضی از کارشناسان در جدیت دست اندرکاران این صنعت در امر خصوصی سازی تردید می کنند و مسئله را این می بینند که دست اندرکاران صنعت برق در انجام تعهداتشان برای تامین برق مورد نیاز آینده کشور، در شرایطی که با کمبود منابع مالی و به ویژه ارزی رو به رو هستند و با توجه به این که منابع صندوق ذخیره ارزی قانونا باید به بخش خصوصی وام داده شود، از طریق این سیستم ها می خواهند به گونه ای بخش خصوصی را صرفا واسطه تامین ارز قرار دهند، ولی در عمل کنترل کامل همه چیز در اختیار خودشان باشد.
  • گزارش
  • نمایشگاه دوازدهم، فرصتی دوباره برای تجلی
    صفحه 23
    بیش از یک دهه از برگزاری نمایشگاه سالانه نفت،گاز، پالایش و پتروشیمی می گذرد و همه ساله شرکت های داخلی و خارجی متعددی به منظور تبادل تجربیات و دستاوردهای خود در نمایشگاه حضور می یابند و زمینه رقابت و همکاری های فنی را برای خود فراهم می کنند.
    از اهداف برگزاری این نمایشگاه، جذب سرمایه های داخلی و خارجی و ایجاد تعامل بیشتر با اقتصاد جهانی است و در بعد وسیعتر ایجاد فرصتی مناسب برای دولت به منظور اعلام نظرات خود، چرا که دولت در این مقطع زمان می تواند به صورت شفاف و صریح به طرح دیدگاه های خود در عرصه نفت بپردازد و افق های روشنی از نظرات خود، را به دو بخش خصوصی و دولتی ارائه دهد.
  • با خوانندگان
    صفحه 25
  • مقاله
  • مروری بر وضعیت توسعه پایدار انرژی در ایران و جهان
    نسترن رحیمی صفحه 26
    هدف از تعیین و تبیین شاخص های توسعه پایدار انرژی در مجامع بین المللی آن است که ترتیبی اتخاذ گردد که دست کم تا سال 2015 نسبت افرادی با درآمد کمتر از یک دلار در روز به نصف تقلیل یابد و دو میلیارد انسانی که در حال حاضر به خدمات انرژی دسترسی ندارند از این خدمات بهره گردند و کشورها به تعهدات خود در بیانیه رویو و ژوهانسبورگ در باب مسائل زیست محیطی و توسعه پیش بینی های دستور کار 21 و نیز پروتوکل کیوتو عمل کنند. زیرا انرژی، نقشی انکارناپذیر در دستیابی به اهداف و آرمان های توسعه پایدار دارد.
    با در نظر گرفتن موارد یاد شده، تفکیک، تعیین و بررسی شاخص های توسعه پایدار انرژی در ایران از اعم مسائلی است که باید به انجام برسد.
  • دیدگاه
  • نفت سیاه می تواند کشور را سفید بخت کند
    محمد عباسی صفحه 30
    واقعیت این است که نفت همچنان در عرصه اقتصادی جهانی نقش حیاتی بر عهده دارد که طبعا برای کشورهای مختلف، متفاوت خواهد بود. کشوری همچون ایران نفت را به عنوان یک در آمد ارزی نگاه می کند در حالی که برای ژاپن، نفت به معنای انرژی حرکت و تامین سوخت صنایع است.
    به همان میزان که در آمد و قیمت برای کشوری مثل ایران مهم است، تاثیری که این بخش به سایر بخش ها همچون صنایع وابسته و پایین دستی می گذارد، نیز حائز اهمیت است. به عبارت دیگر به همان میزان که سرمایه گذاری و توسعه بخش نفت حائز اهمیت است نحوه توسعه و اثرات آن بر صنایع داخل نیز قابل طرح و بررسی است.
  • چشم انداز
  • چشم انداز بازارهای گاز طبیعی جهان در نمای نزدیک
    مرتضی بهروزی فر صفحه 33
    بر اساس برآوردهای معتبر انجام شده، گاز طبیعی به تبع ویژگی های ذاتی و به خصوص سازگاری آن با محیط زیست، از جمله حامل های انرژی است که طی دو دهه آتی، بالاترین نرخ رشد را در میان سایر حامل های انرژی به خود اختصاص خواهد داد که این خود گویای افزایش مصرف این ماده در سبد انرژی مصرف جهان است. البته این برآوردها با فرض ادامه وضع موجود ارائه شده و با توجه به پژوهش های گسترده ای که در حال انجام است، چنانچه تحول تکنولوژیک عمده ای در این زمینه رخ نماید و خصوصا فرآیند تهیه فرآورده های نفتی از گاز طبیعی (GTL) به فرآیندی اقتصادی تبدیل شود و فرآورده های حاصله، جایگزین فرآورده های پالایشی در بخش حمل و نقل شود، دگرگونی شگرفی در تقاضا برای گاز طبیعی پدید خواهد آمد.
  • گزارش
  • برنامه های نیرو برای افزایش نیرو
    مصطفی توانپور پاوه صفحه 37
    در برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در بخش برق، توجه ویژه ای به ابعاد اصلی این صنعت شده است که از آن میان، می توان به بهره برداری از تاسیسات جدید با توجه به تقاضای روز افزون انرژی الکتریکی در کشور، هماهنگ سازی این تاسیسات با تاسیسات موجود، ارتقای کیفیت بهره برداری، کاهش هزینه های تولید و عرضه انرژی از طریق پیشرفت دانش فنی و بهبود خدمات رسانی به مشترکین اشاره کرد.
  • بررسی و تحلیل
  • سرنوشت 9 میلیارد دلار سرمایه در ابهام
    مینا فرزاد صفحه 40
    با توجه به تمامی مشکلات و عوامل متعدد به نظر می رسد احداث خط لوله اتیلن شرق به هزینه ای بسیار سنگین نیاز دارد که میزان سودآوری و بازگشت سرمایه آن نیز با توجه به شروع کارهای اجرایی هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و این در حالی است که اجرای این طرح، به 9میلیارد دلار هزینه نیاز دارد که تنها نیمی از مبلغ، می تواند در ایجاد طرح های بسیار سودآورتری در این مناطق مؤثر باشد، طرح هایی که هم رونق اقتصادی به همراه خواهد داشت و هم اشتغال به معنای واقعی را برای مردم بومی این مناطق به ارمغان خواهد آورد.
  • مقاله
  • نگاهی به سیستم های فتوولتائیک و اثرات آن بر ذخایر نفتی
    سمیرا منشی پور، سولماز بخشی، ربابه عبدالهی صفحه 42
    محدودیت منابع سوخت فسیلی و افزلیش روزافزون نیاز به انرژی، ضرورت استفاده از منابع جدید، به ویژه انرژی های تجدیدپذیر را که خورشید عمده ترین تامین کننده آن است ایجاب می کند، تبدیل مستقیم انرژی تابشی به انرژی الکتریکی و استفاده از سیستم های فتوولتائیک یکی از راه های استفاده از منبع خورشید است. اگر چه بیش از چند دهه از کاربر سیستم های فتوولتائیک در جهان می گذرد، اما هنوز این سیستم ها در ایران جایگاه مناسب و واقعی خویش را با وجود تابش مناسب خورشیدی پیدا نکرده است.
  • اطلاعات آماری
  • اطلاعات آماری
    صفحه 46
    مقایسه یارانه حامل های انرژی در بخش های مختلف طی سال های 83 و84سهم خانوارهای از یارانه فرآورده های نفتی به تفکیک هزینه در سال 84ذخایرهیدروکربوری مایع ایران اکتشافات میادین نفتی طی سال های 84-77