فهرست مطالب

Dentistry, Shiraz University of Medical Sciences - Volume:8 Issue: 1, 2007

Journal of Dentistry, Shiraz University of Medical Sciences
Volume:8 Issue: 1, 2007

  • تاریخ انتشار: 1386/05/25
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمدحسن ضرابی، سعید مرادی، اشکان امیریان صفحه 1
    بیان مساله: پاکسازی و آماده سازی مکانیکی کانال یکی از مهم ترین مراحل درمان ریشه ی دندان است. ابزار خودکار گوناگونی برای کاهش زمان آماده سازی و آسان کردن آن معرفی شده است. یکی از این ابزار خودکار، هندپیس نوین TEP-E10R است، که به نام کلی اندوگریپر (Endogripper) معروف هستند.
    هدف
    هدف از این بررسی، مقایسه ی روش آماده سازی دستی با شیوه ی چرخشی متناوب (reciprocal) در اندازه ی تغییر مرکزیت کانال ریشه ی دندان بود.
    مواد و
    روش
    در این بررسی تجربی، 60 ریشه ی مزیال دندان های کشیده شده ی مولر نخست و دوم فک پایین انسان، که روی هم رفته 120 کانال بود، انتخاب گردید. ریشه های مزیال به یک مفل فلزی مانت وارد شدند. شمار 60 نمونه به چهار گروه بخش شدند. در هر نمونه، دو مقطع افقی، یکی در ناحیه ی میانی و دیگری در پنج میلی متری آپیکال فراهم شد. از نمونه های مقطع زده شده پیش از آماده سازی عکس فراهم گردید. سپس، مقاطع هریک از ریشه ها در درون مفل فلزی بر هم منطبق و آماده سازی شدند. در گروه نخست، آماده سازی به روش دستی و با فایل های NiTi، در گروه دوم آماده سازی به صورت دستی و با استفاده از فایل هایS.S.، در گروه سوم، آماده سازی با هندپیس reciprocal مدل TEP-E10R با وسایل Ni Ti و در گروه چهارم، آماده سازی با همان هندپیس گروه سوم و فایل هایS.S. انجام شد. سپس، دندان ها از مفل درآورده شدند و از مقاطع فراهم شده در هر ریشه، دوباره عکس گرفته شد. عکس ها پیش و پس از آماده سازی هر ریشه برهم منطبق و با استفاده از نرم افزار Adobe Photoshop، میزان جا به جایی مرکز کانال در هریک از آنها اندازه گیری شد. سپس، با استفاده از نرم افزار SPSS و واکاوی آماری ANOVA یک سویه و توکی (Tukey) به واکاوی داده ها پرداخته شد.
    یافته ها
    در همه ی نمونه های هر چهار گروه جابه جایی از مرکز کانال مشاهده شد. در مقطع کرونالی، گروه دوم بیشترین میانگین جابه جایی کانال را نشان دادند، که نسبت به گروه نخست اختلاف معنادار بود (008/0=p). در مقطع میانی، گروه چهارم بیشترین میانگین جابه جایی مرکز کانال را نشان داد، که نسبت به گروه نخست، اختلاف معنادار بود (001/0=p). در مقطع آپیکالی، گروه دوم بیشترین میانگین جابه جایی مرکز کانال را نشان داد، که نسبت به سه گروه دیگر اختلاف معنادار بود (001/0p<).
    نتیجه گیری
    دستگاه چرخشی (reciprocal) با استفاده از هندپیس مدل TEP-E10R توانایی حفظ مرکزیت کانال را مانند آماده سازی با فایل های Ni Ti دارا بود.
    کلیدواژگان: مرکزیت کانال، روش آماده سازی دستی، روش چرخشی (reciprocal)
  • عبدالرحیم داوری، علیرضا دانش کاظمی، جلیل مدرسی، زاهد محمدی، لیلی اکبریان بافقی صفحه 10
    بیان مساله: امروزه بررسی های گوناگون برای کاهش زمان نوردهی ترمیم های همرنگ دندان انجام شده، که هدف آنها کاهش طول زمان کار بالینی است.
    هدف
    هدف از این پژوهش، بررسی اثر زمان های گوناگون نوردهی به لایه ی ادهزیو Excite و Prompt L-popبر استحکام پیوند برشی کامپوزیت- عاج است.
    مواد و
    روش
    در این بررسی آزمایشگاهی، مینای سطح باکال 72 دندان سالم پره مولر انسانی پس از مانت در آکریل برداشته شد و برچسبی با قطر سطح پیوند شونده یکسان بر روی آن قرار گرفت. نمونه ها به طور تصادفی به شش گروه برابر 12تاییF، E، D، C، B، A بخش شدند. در گروه C، B، A از ادهزیو Excite و در گروه F، E، D از Prompt L-pop برپایه ی دستور کارخانه استفاده شد. گروه A،D بی نوردهی و در گروه B و E، 20 ثانیه در گروه C و F، 40 ثانیه نوردهی انجام گرفت. سپس، بر روی سطح آماده سازی شده، کامپوزیت سینرجی (Synergy) قرار گرفت و نوردهی شد. نمونه ها پس از یک هفته نگهداری در آب 37 درجه ی سانتی گراد، در زیر نیروی برشی و با سرعت یک میلی متر بر دقیقه قرار گرفتند. واکاوی داده ها با استفاده آزمون های آنالیز واریانس دو سویه انجام شد.
    یافته ها
    میانگین استحکام پیوند برشی در گروه A،90/3، گروه B، 45/13، گروه C، 10/18، گروه D، 30/8، گروه E، 81/24 و در گروه F، 99/24 مگاپاسکال بود. در استحکام پیوند برشی گروه های A، B، C و گروه D و E تفاوتی معنادار دیده شد (0001/0=p). در گروه F و E تفاوت آماری استحکام پیوند برشی معنادار نبود. در همه ی مدت زمان های نوردهی، استحکام پیوند برشی Prompt L-pop، به گونه ای معنادار بیشتر از Excite بود.
    نتیجه گیری
    برپایه ی یافته های آزمایشگاهی این بررسی، افزایش زمان نوردهی باعث افزایش استحکام پیوند در Excite شد، ولی در Prompt L-pop با افزایش زمان کیورینگ، استحکام پیوند افزایش نیافت و زمان 20 ثانیه، کافی و افزایش زمان به افزایش چشمگیر استحکام پیوند برشی آن منجر نشد. همچنین، عدم نوردهی در هر دو ماده باعث شد که حداقل استحکام پیوند لازم برای پایداری کارهای ترمیمی ایجاد نشود.
    کلیدواژگان: استحکام پیوند برشی، ادهزیو، مدت زمان نوردهی
  • جعفر قره چاهی، فاطمه رستم خانی، رسول اربابی، عباس آذری صفحه 19
    بیان مساله: در گفتار طراحی پروتزهای پارسیل انتهای آزاد، درباره ی جای مناسب رست (Rest) دندان پایه ی انتهایی اختلاف دیدگاه زیادی وجود دارد. هدف اصلی همه ی این گفتارها کاستن و به حداقل رساندن فشارهای کناری وارده بر دندان های پایه ی انتهایی است.
    هدف
    هدف این پژوهش، بررسی اثر تغییر جای رست در فشار وارده بر دندان پایه با استفاده از روش واکاوی اجزای محدود بود.
    مواد و
    روش
    از جمجمه ی یک مرد 60 ساله، سی.تی.اسکن با مقاطع نیم میلی متری فراهم شد و با استفاده از اطلاعات به دست آمده، یک الگوی سه بعدی از فک پایین فراهم گردید. سپس، بر روی این الگوی سه بعدی رایانه ای، پروتز پارسیل طراحی شد، که در یک طرح، دارای رست دیستالی بر روی دندان پایه ی انتهایی و در طرح دیگر، دارای قرارگیری مزیال بود. سپس، نیروی اکلوزال بر روی زین آزاد وارد شد و فشار وارده بر دندان پایه با روش اجزای محدود و با استفاده از نرم افزار «Cosmos works 2003» محاسبه گردید.
    یافته ها
    در هر دو طرح، پروتز پارسیل بیشترین تمرکز فشار بر روی سطح دیستال دندان پایه ی انتهایی و کمترین تمرکز فشار بر روی کاسپ باکال و ریشه ی دندان مشاهده گردید. جایگاه رست تنها بخشی بود که با تغییر جا، فشار وارده بر آن تغییر می کرد. رست دیستالی، فشاری بیشتر نسبت به رست مزیالی دریافت می کرد. در هر دو طرح، استخوان زیرین مقدار متوسطی از فشار را دریافت می کرد و مقدار این فشار در بخش دیستال بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    تغییر دادن جایگاه رست، فشار وارده بر دندان پایه را تغییر نداد. بنابراین، ممکن است بتوان این عامل را در تعیین جایگاه رست، نادیده گرفت.
    کلیدواژگان: جایگاه رست، انتهای آزاد، روش واکاوی اجزای محدود
  • شهره روانشاد، عزت الله بصیری، بدرالسادات دستغیب صفحه 28
    بیان مساله: هدف اصلی درمان ریشه از میان بردن ریزجانداران (میکروارگانیزم ها) و فرآورده های آنها از کانال ریشه است. استفاده از شوینده های شیمیایی به هنگام انجام عمل مکانیکی شیمیایی و فراهم کردن کانال ریشه برای گندزدایی و پاک کردن آن دارای اهمیت است.
    هدف
    هدف از این بررسی، ارزیابی رشد باکتری انتروکوکوس فیکالیس پس از تماس با غلظت های گوناگون اسانس آویشن شیرازی در فاصله های زمانی متفاوت بود.
    مواد و
    روش
    در این بررسی آزمایشگاهی، اسانس آویشن شیرازی به روش پیاپی تا هشت بار رقیق گردید و سپس، اندازه ی معین از میکروب کشت داده شده به هر یک از محلول های رقیق شده در فاصله های زمانی 1، 5 و 15 دقیقه افزوده شد. میزان 100 میکرولیتر از محتویات هر لوله ی آزمایش به محلول کشت SF Broth منتقل شد و به مدت 48 ساعت در دمای 37 درجه ی سانتی گراد انکوبه گردید. یافته ها پس از زمان انکوبه ثبت گردید.
    یافته ها
    محلول دو درصد اسانس آویشن شیرازی در همه ی فاصله های زمانی از رشد باکتری انتروکوکوس فیکالیس جلوگیری کرد. محلول یک درصد اسانس آویشن شیرازی در 5 و 15 دقیقه اثر ضد باکتریایی نشان داد. غلظت های رقیق شده ی 5/0 درصد و کمتر اسانس آویشن شیرازی در هیچ یک از فاصله های زمانی توان از میان بردن باکتری انتروکوکوس فیکالیس را نداشتند.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد، که اسانس آویشن شیرازی در غلظت های 1 و 2 درصد، در از میان بردن باکتری انتروکوکوس فیکالیس موثر است. کاربرد این اسانس گیاهی را به عنوان شوینده ی درون کانالی می توان پس از انجام بررسی های گسترده در شرایط طبیعی و آزمایشگاهی پیشنهاد کرد.
    کلیدواژگان: اسانس آویشن شیرازی، انتروکوکوس فیکالیس، ضد باکتریای
  • مریم پوستی، محمد باصفا، محمدرضا صباغی، علی قابل صفحه 37
    بیان مساله: کشیدن دندان یکی از جنجال برانگیزترین موضوع های درمان ارتودنسی است. زیرا، که این کار، اثراتی انکار ناپذیر بر زیبایی چهره و ویژگی های لبخند دارد.
    هدف
    هدف از این پژوهش، بررسی تغییر موقعیت لب ها نسبت به خطوط Sn-Pog'' وS-line، بررسی تغییرات زاویه ی Z مریلفید و تعیین تغییرات پهنایی قوس های دندانی فک بالا و پایین در نواحی دندان های کانین، پرمولردوم و مولر نخست، به دنبال بیرون آوردن چهار پرمولر نخست و انجام درمان ارتودنسی در بیماران مبتلا به مال اکلوژن کلاس یک بود.
    مواد و
    روش
    در این بررسی از قالب ها و سفالوگرام پیش و پس از درمان 47 بیماردارای مال اکلوژن کلاس یک با میانگین سنی 86/1±7/12 سال استفاده شد. این بیماران، 43 دختر و چهار پسر بودند، که به وسیله ی یک نفر متخصص ارتودنسی به روش کشیدن چهار پرمولر نخست و با دستگاه استاندارد اج وایز 22 و به صورت سیستماتیک درمان شده بودند. در این بررسی مقطعی، نمونه گیری از گونه ی آسان و غیر احتمالی بود. فاصله ی برجسته ترین نقطه بر روی لب بالا و پایین تا خطوط S-line و Sn-pog'' بافت نرم و زاویه ی Z مریفیلد بر روی سفالوگرام تعیین شد. بر روی قالب های بررسی نیز، پهنای میان کانین ها، پرمولرهای دوم و مولرهای نخست در فک بالا و پایین با استفاده از کولیس دیجیتال، پیش و پس از درمان ارتودنسی اندازه گیری و ثبت گردید. برای مقایسه ی تغییرات، از آزمون t زوجی استفاده شد و در همه ی آزمون ها، کمتر از 05/0، به عنوان سطح معنادار انگاشته شد.
    یافته ها
    پهنای میان کانین ها در قوس های بالا و پایین افزایشی معنادار یافته (001/0p<)، در حالی که، پهنای میان پرمولرها و مولرها کاهشی معنادار نشان داد (001/0p<). همچنین، لب بالا و پایین نسبت به خطوط Sn-pog'' و S-line، به گونه ای معنادار عقب تر قرار گرفته (001/0 P<) و این عقب رفتگی در لب پایین نسبت به پلن S-line، بیشتر از لب بالا بود. افزون بر آن، مشاهده شد، که زاویه ی Z مریلفید افزایشی معنادار یافته است (05/0p<).
    نتیجه گیری
    در پی کشیدن چهار پرمولر نخست در بیماران دچار مال اکلوژن کلاس یک و انجام درمان ارتودنسی:1- پهنای قوس در ناحیه ی جلویی دندانی) کانین ها(دندانی افزایش و در بخش پشتی)مولرها)کاهش پیدا کرد. این افزایش پهنا در ناحیه ی جلویی نشان می دهد، که پس از درمان ارتودنسی با روش استاندارد اج وایز و کشیدن چهار پرمولر، پهنای کوریدورهای باکال افزایش نیافته و اثری ناخوشایند بر لبخند بیمار ندارد. 2- لب های بالا و پایین پس از درمان نسبت به Sn-pog'' وS-line عقب تر قرار گرفتند و زاویه ی Z مریفیلد افزایش پیدا کرد، که نشان دهنده ی مستقیم تر شدن نیمرخ پس از این درمانهاست.
    کلیدواژگان: کشیدن پرمولر، نیمرخ، پهنای قوس، ناهنجاری کلاس یک
  • مریم سادات هاشمی پور، خیزران بهارلویی، علی محمدی صفحه 46
    بیان مساله: اندوکاردیت باکتریایی بیماری کمیابی است، که امروزه با وجود پیشرفت در همه ی رویکردهای دانش پزشکی، احتمال مرگ ومیر و ناتوانی در کودکان و نوجوانان در اثر این بیماری 55 تا 65 درصد است. از آنجا که، شماری از کارهای دندانپزشکی سبب ایجاد اندوکاردیت باکتریایی می شوند، تجویز پادزیست و شیوه ی برخورد درست با این موضوع الزامی است.
    هدف
    هدف از این پژوهش، بررسی آگاهی گروهی از دندانپزشکان ایران درباره ی پروفیلاکسی پادزیستی برای پیشگیری از اندوکاردیت باکتریایی است.
    مواد و
    روش
    پژوهش کنونی یک بررسی توصیفی و مقطعی است. گروه مورد نظر در این پژوهش، دندانپزشکان شرکت کننده در پنجمین کنگره ی بین المللی دندانپزشکی کودکان در تابستان سال 1385 بودند که با روش نمونه گیری سرشماری برگزیده شدند. پرسشنامه ای محقق ساخته (پس از تعیین روایی و پایایی) به صورت جمع ایفا در اختیار شرکت کنندگان در کنگره قرار گرفت. بعد از جمع آوری اطلاعات، داده ها با استفاده از آزمون t test، آزمون همبستگی اسپرمن و برنامه ی SPSS 13.5، واکاوی آماری مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    در این پژوهش 85 نفر از دندانپزشکان بررسی شدند. در پیوند با نیاز به تجویز پادزیست (آنتی بیوتیک) در بیماران دارای پیشینه ی اندوکاردیت، 6/97 درصد از پاسخ ها درست بوده است. همچنین، درباره ی نیار به تجویز پادزیست در بیماری رماتیسم قلبی و افتادگی دریچه ی میترال با بازگشت خون، به ترتیب 4/90 و 7/88 درصد پاسخ ها درست بودند. همچنین، شایع ترین اقداماتی که از نظر پاسخ گویان، به تجویز پادزیست نیاز داشت، به ترتیب عبارت از کشیدن دندان و قرار دادن نخ های زیر لثه بود. بیشتر از نیمی از پاسخ دهندگان (3/68 درصد) آموکسی سیلین را، به عنوان پروفیلاکتیک برگزیده بودند. میانگین نمره ی آگاهی به درصد، برابر 3/14±4/37 محاسبه شد.
    نتیجه گیری
    از آنجا که، دندانپزشکان ما نسبت به بیشتر خط مشی های بالینی پروفیلاکسی با پادزیست آگاهی ندارند، به نظر می رسد نیاز به اقداماتی، چون دوره های بازآموزی و آموزش بیشتر درباره ی موارد ایجاد اندوکاردیت باکتریایی در دندانپزشکی برای بالا بردن آگاهی دندانپزشکان ضروری باشد.
    کلیدواژگان: آگاهی، اندوکاردیت، پروفیلاکسی، پادزیست، کودکان
  • محمدرضا آذر، مهران مرتضوی، علی اصغر سلیمانی صفحه 58
    بیان مساله: برای آسانی آماده سازی کانال ریشه ی دندان های دایمی، ابزارهای نوین چرخشی نیکل تیتانیوم طراحی گردیده است. ارزیابی توان و اثر این ابزارهای نوین در درمان ریشه ی دندان های شیری نیز، منطقی و ضروری به نظر می رسد.
    هدف
    هدف از انجام این بررسی، مقایسه ی توان پاکسازی فایل های دستی (K.file) و چرخشی (protaper) و مقایسه ی زمان مورد نیاز آنها برای آماده سازی در کانال های ریشه ی دندان های مولر شیری بود.
    مواد و
    روش
    پس از تزریق جوهر هندی به درون کانال ریشه ی 49 دندان از 56 دندان مولرشیری مورد بررسی، نمونه ها به روش تصادفی ساده به سه گروه آزمایش 14تایی (هر گروه 42 کانال)، و دو گروه شاهد هفت تایی (هر گروه 21 کانال) بخش شدند. آماده سازی کانال ها در گروه نخست، به روش دستی پروفایل (K-file) و در گروه دوم، با روش استفاده از فایل های چرخشی پروتیپر (protaper) انجام شد. در گروه سوم، تنها شست و شوی کانال ها با نرمال سیلین انجام شد و در گروه های شاهد، کانال ها دست نخورده باقی ماندند. زمان مورد نیاز برای آماده سازی نمونه های گروه های نخست و دوم، برپایه ی ثانیه ثبت گردید. پس از شفاف سازی (clearing)، محتویات کانال ها زیر استریومیکروسکوپ با بزرگنمائی ده برابر مشاهده و نتایج، با آزمون های آماری آنوا (ANOVA)، توکی (Tukey HSD) و تی (T) واکاوی شدند.
    یافته ها
    میانگین میزان پاکسازی با روش استفاده از فایل های چرخشی، نسبت به روش دستی، در نواحی اپیکال، میانی و سرویکال کانال ها، بیشتر و اختلاف آماری در میان دو گروه کاملا معنادار بود (001/0p<). میانگین میزان پاکسازی در نواحی سه گانه ی کانال ها در روش استفاده از فایل های دستی، نسبت به روش استفاده از نرمال سیلین، بیشتر و اختلاف آماری موجود کاملا معنادار بود (001/0p<). میانگین مقدار زمان مورد نیاز برای آماده سازی کانال ها در روش استفاده از فایل های دستی، 130 ثانیه و در روش استفاده از فایل های چرخشی، 70 ثانیه بود (001/0p<).
    نتیجه گیری
    فایل های چرخشی پروتیپر (protaper) در درمان پالپ دندان های شیری نیز، قابل استفاده و از کارآیی لازم برخوردار هستند.
    کلیدواژگان: فایل دستی K، file، فایل چرخشی protaper، توانایی پاکسازی، زمان آماده سازی، مولر شیری
  • حسین نعمت اللهی، مریم مهرابخانی، محمد مهدی شیخانی صفحه 70
    بیان مساله: پوسیدگی دندانی زودرس دوران کودکی یکی از بیماری های مزمن شایع در کودکان کم سن و سال است، که با درد و عفونت های دندانی ناشی از آن، انجام درمان های دندانپزشکی باهوشبری عمومی را پرهیزناپذیر می سازد. بیشتر پژوهشگران بر پیچیدگی سبب شناسی و شناخت ناکامل عوامل اختصاصی پوسیدگی دندانی زودرس دوران کودکی تاکید دارند. پردازش برنامه ی غذایی کودکان هر جامعه می تواند در ارزیابی بسندگی برنامه ی غذایی، شناخت عادات تغذیه ای و آمادگی پوسیدگی زایی برنامه ی غذایی آنان سودمند باشد.
    هدف
    این پژوهش برای بررسی رابطه ی میان میزان شیوع پوسیدگی زودرس دوران کودکی و برنامه ی غذایی در کودکان مهدهای کودک بیرجند انجام گرفته است.
    مواد و
    روش
    در این پژوهش توصیفی تحلیلی مقطعی، پیشینه ی غذایی هفت روزه ی 500 کودک 24 تا 71 ماهه ی مهدهای کودک بیرجند ثبت و با میزان توصیه شده ی گروه های غذایی گوناگون در الگوی پیشنهادی گروه کشاورزی ایالات متحده امریکا مقایسه گردید. سپس، نمونه های یادشده مورد معاینه ی دندانپزشکی قرار گرفتند و رابطه ی برنامه ی غذایی و میزان شدت پوسیدگی دندانی در نمونه های مورد پژوهش، بررسی شد. در پردازش یافته ها از آزمون های مان ویتنی (Mann-Whitney)، مجذور کای (Chi-Square)و آزمون همبستگی اسپیرمن (Spearman) استفاده گردید.
    یافته ها
    1- در کودکان مورد بررسی، 9/83 درصد آنها به پوسیدگی دندانی زودرس و2/50 درصد به پوسیدگی دندانی زودرس حاد دچار بودند. 2- میانگین وعده های مصرف گروه غذایی متفرقه در جنس مذکر بیشتر از مونث به دست آمد (01/0=p). 3- میانگین dmft و dmfs ارتباطی مستقیم با افزایش میانگین دفعات مصرف مواد غذایی گروه متفرقه داشت (001/0= p). 4- میانگین dmfs در نمونه هایی که مصرف شیر و فرآورده های شیری و نیز، گوشت و حبوب به تفکیک در آنها مطابق یا بیشتر از میزان توصیه شده بود، کمتر از نمونه هایی ، که مصرف گروه های غذایی یاد شده در آنان کمتر از الگوی استاندارد بود به دست آمد (001/0p<).
    نتیجه گیری
    بیشتر نمونه های مورد بررسی از برنامه ی غذایی مطلوب برخوردار نبودند و شیوع پوسیدگی زودرس دندانی در آنها بالا بود.
    کلیدواژگان: پوسیدگی دندانی، پوسیدگی دندانی زودرس دوران کودکی، برنامه ی غذایی، کودکان پیش دبستانی
  • مریم مصباحی، فاطمه جهانی مقدم صفحه 86
    بیمار، کودکی هشت ساله بود، که با شکایت اصلی شمار کم دندان های خود به بخش کودکان دانشکده ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراجعه کرد. در معاینه ی بالینی شمار کم دندان ها و در بررسی پرتونگاری، نبود مادرزادی و تشکیل نشدن ریشه در شماری زیاد از دندان های دایمی مشاهده گردید. بیمار مورد نظر، بی هر گونه علایم و نشانه ای از بیمار های سیستمیک، ناهنجاری های تکاملی و یا مشکلات سندرومیک بود.
    کلیدواژگان: دندان های بی ریشه، شمار کم دندان ها، سندروم ها
|
  • Zarrabi Mh, Moradi S., Amirian A Page 1
    Statement of Problem: Cleaning and shaping of the root canal system is an important objective of root canal therapy. Many automatic devices have been produced to simplify the preparation, and to decrease instrumentation time. One of these automatic devices with the general name of Endogripper is the new reciprocal handpiece called TEP-E10R.
    Purpose
    The purpose of this study was to compare hand and rotary reciprocal techniques in incidence of change in canal centring of the root canal.
    Materials And Method
    In this invitro study, 60 extracted mesial roots (120 canals) of human mandibular first and second molars were selected. The mesial roots were mounted in a metallic muffle. Sixty specimens were divided into four groups, (each group consisted of 30 canals). Each root was sectioned in two horizontal directions, the first cut was made five mm from the apical and the latter cut was made in the middle area of the root. The sections were photographed before instrumentation and then were reassembled in the metallic muffle and instrumented. In group one the preparations were made by NiTi files with hand instrumentation. In group two the preparations were made by stainless steel files with hand instrumentation, while in group three the preparations were made by Ni Ti files with use of TEP-E10R reciprocal handpiece, and in group four the preparations were made by stainless steel files and use of the same handpiece as in group three. After instrumentation, the metallic muffle was disassembled and the sections were photographed for the second time after preparation. The pre and post instrumentation photographs were superimposed using Adobe Photoshop and the canal center displacement in each section was measured. The collected data were analyzed with ANOVA and Tukey statistical tests.
    Results
    All specimens in the four groups showed canal center displacement. Group two had the most mean of canal center displacement in coronal sections which was significantly different from group one (p=0.008). In the middle sections, the highest mean of canal center displacement was seen in group four and it was significantly different from group one (p=0.001). In the apical sections, group two had the highest mean of canal center displacement which was significantly different from other three groups (p<0.001).
    Conclusion
    Canal preparation with reciprocal handpiece (TEP-E10R) was similar to hand preparation technique with Ni Ti files in shaping of the root canal system.
  • Davari Ar., Daneshkazemi Ar, Modaresi J., Mohammadi ZŽ., Akbarian L Page 10
    Statement of problem: For reducing light exposure time of tooth-colored restorations, and chair time reduction, different experiments have been conducted.
    Purpose
    The purpose of this study was to determine the effect of different light exposure times to adhesive layers (Excite and Prompt L-pop) on the shear bond strength of dentin- composite interface.
    Materials And Method
    In this in-vitro study, 72 human intact premolar teeth were mounted in acrylic casts and enamel buccal surfaces were removed. The bonding surfaces were equalized using a surface index. Teeth were divided into six equal groups each of 12 (A, B, C, D, E, and F). According to the manufacturer instructions, Excite adhesive in groups A, B and C, and prompt L-pop in groups D, E and F was used. A and D groups were not exposed to light, but the exposure time in groups B, E and C, F was 20s, and 40s respectively. After one week of storage in 37°C water, synergy composite resin was applied and then was exposed to light. The specimens were loaded by shear force with 1 mm/min cross head speed. Data were analyzed by two-way analysis of variance (ANOVA).
    Results
    The means shear bond strength of groups A,B,C,D,E, and F were 3.9, 13.45, 18.1, 8.3, 24.81, 24.99 Mpa, respectively. The differences between shear bond strength of groups A, B and C and between groups B, D were statistically significant (p=0.0001). However, the differences between groups E, F were not statistically significant. In all exposure times, the bond strength of Prompt L-pop was significantly higher than that of Excite.
    Conclusion
    According to the results of this study, increase in the light exposure led to the higher bond strengths in Excite groups. In Prompt L-pop groups, 20s exposure time was adequate and by increasing the light exposure time, shear bond strength was not affected. Without light exposure in both materials, the least bond strength for the composite resins was not attainable.
  • Gharehchahe J., Rostamkhani F., Arbabi R., Azari A Page 19
    Statement of problem: In designing extension type removable partial denture (R.P.D), there is lots of controversy regarding the suitable location of rest seat of the terminal abutment. Discussions and Controversies are, mostly focused on minimizing lateral stress placed on terminal abutments.
    Purpose
    The purpose of this study was to assess the rate of stress placed on abutment teeth with different rest seat placements by a finite element method analysis.
    Materials And Method
    The skull of a 60 years old man was CT-Scanned with 0.5mm sections and data were used to make a 3.D model of the mandible. Then a partial denture was designed on this model, once with a distal rest on terminal abutment, and then with a mesial rest. Occlusal force was applied on the saddle, and stress was measured with a finite element method using "cosmos works 2003" soft ware.
    Results
    In both conditions, the highest stress concentration was observed on the distal surfaces of the abutment teeth, and the lowest stress on buccal cusps and roots of the teeth. The rest seat itself was the only place in which the observed stress was different in two conditions. The distal rest seat received more stress than the mesial rest seat. In both conditions the underlying bone received a moderate amount of stress, increasing in the distal part.
    Conclusion
    Displacing the rest did not alter the stress applied on the abutment teeth. So it may be claimed that this factor could be neglected when determining the place of terminal rest of extension type RPD.
  • Ravanshad Sh, Basiri E., Dastgheib B Page 28
    Statement of Problem: The main goal of endodontic treatment is eradication of microorganisms and their byproducts from the root canal system. The use of chemical irrigants during chemo-mechanical canal preparation is important for disinfection and cleaning of the canal system.
    Purpose
    The aim of this in vitro study was the assessment of bacterial growth after contact with several concentrations of essential oil of Zataria multiflora in varying time intervals.
    Materials And Method
    The essential oil of Zataria multiflora were serially diluted 8 folds and a fixed volume of the stationary phase culture of E.faecalis was added to each diluted solution, for varying intervals of 1, 5 and 15 minutes. 100µl of the contents of each tube were transferred to SF broth and incubated for 48h at 370c. Results of bacterial growth were recorded at the end of the incubation period.
    Results
    2% solution of essential oil of Zataria multiflora at all intervals inhibits growth of E.feacalis. 1% solution of it showed antibacterial effect in 5, and 15 minutes. The concentrations under 0.5% dilution of Zataria multiflora did not eliminate E.faecalis at any time intervals.
    Conclusion
    It seems that 1% and 2% solutions of essential oil of Zataria multiflora were effective at destroying E.faecalis. Application of this plant essential oil may be recommended for root canal irrigant following extensive ex-vivo and in-vivo experiments.
  • Pousti M., Basafa M., Sabaghi Mr., Ghabel A Page 37
    Statement of problem: Tooth extraction is one of the most controversial subjects in orthodontics due to its inevitable effects on facial esthetics, and smile characteristics.
    Purpose
    The aim of this study was to evaluate lip position in relation to S-line and Sn-pog', Merrifield Z angle, as evaluating well as upper and lower arch widths in canine, premolar, and molar regions following four premolar extraction in class I malocclusion patients.
    Materials And Method
    Pre and post lateral cephalograms and dental casts of 47 class I malocclusion patients including 43 girls and four boys with the mean age of 12.7±1.86, treated by the same practitioner were used in this study. All patients had four first premolar extraction, and orthodontic treatment was performed with 0.22 slot standard edgewise appliance. Convenient improbable sampling was used in this cross sectional study. The distance of the most prominent points of lips from S-line and Sn-Pog', and Z-angle values were measured on lateral cephalograms. Upper and lower arch widths in canine, premolar and molar regions were also measured by a digital caliper on dental casts before and after treatment. To compare the changes, paired t-test with 0.05 significance level was used.
    Results
    Following orthodontic treatment with four premolar extraction, dental arch widths in upper and lower arch increased in canine region (p<0.001), but it was decreased in premolar and molar regions significantly (p<0.001). It was also observed that, the lips were retracted significantly with reference to S-line and Sn-Pog' (p<0.001), and Z-angle was also increased (p<0.05).
    Conclusion
    Orthodontic treatment with four first premolar extractions in class I malocclusion patients resulted in: 1.Increase in upper and lower arch width in anterior region, and decrease in posterior region. This means that, first premolars extraction in Class I malocclusions does not increase buccal corridor width, and consequently have no adverse effects on smile esthetics.2.More posterior position of the lips related to S-line and Sn-Pog' as well as increase in Z-angle leading to more straight profiles in patients.
  • Hashemipour M., Baharlooei Kh., Mohammadi A Page 46
    Statement of Problems: Bacterial endocarditis is a rare disease that resulted to the death and morbidity in children and young people about 55% to 65%. Since many dental treatments can create the bacterial endocarditis, thereby antibiotic prophylaxis with appropriate treatment modaliteis by dentist is very important and necessary for prevention.
    Purpose
    The purpose of this study was to investigate the knowledge of a group of Iranian dentists about antibiotic prophylaxis guidelines for bacterial endocarditis.
    Materials And Method
    In this descriptive and cross sectional study, the population under consideration were the dentists participated in the fifth International Congress of Pediatric Dentistry (summer 2006), selected with simple sampling methods. The data was collected by questionnaires completed by the selected dentists. For data analysis, t-test and spierman with the SPSS 13.5 program were used.
    Results
    Participted in this study were 85 dentists. The results showed that, previous bacterial endocarditis, rheumatic heart disease and mitral valve prolapse with valvular regurgitation, were diagnosed by the dentists to be the most common situations which need antibiotic prophylaxis. Also the most common treatment procedures for which antibiotic prophylaxy is needed, were tooth extraction and subginginval cord respectively. More than half of the dentists (68.3%) prefer use of amoxycillin as a prophylactic medicament. Overall mean knowledge score of the dentists was 37.4±14.3.
    Conclusion
    Due to the present findings to improve knowledge and attitude, it seems necessary for dentists to take participate in educational programs on the bacterial endocarditis.
  • Azar Mr, Mortazavi M., Solaimani Aa Page 58
    Statement of problem: New Ni-Ti rotary instrument systems have been designed for ease of canal preparation in permanent teeth. Evaluation of the ability and effectiveness of such newely introduced devices in pulp treatment of deciduous teeth seems to be logic and necessary approach as well.
    Purpose
    The purpose of this study was to compare the manual (K-file) and rotary (protaper) techniques on cleaning ability and instrumentation time in deciduous molar teeth.
    Materials And Method
    After injection of Indian ink into root canals of 49 teeth of 56 selected deciduous molars, the teeth were randomly devided into three experimental groups (14 teeth and 42 canals in each), and two control groups (each of 7 teeth and 21 canals). Canal preparations were done manually (K-files) in group I, and by protaper rotary files in group II. In group III canals were only irrigated with normal saline, but no cleaning or irrigation of the canals were done in groups IV and V (control groups). Instrumentation time was recorded for groups I and II. After clearing procedure, canals contents were observed with a stereomicroscope at X10 magnification, and results were analyzed using T-test, ANOVA and Tukey HSD test.
    Results
    Mean cleaning amount of apical, midle and coronal thirds of the canals for protaper rotary files group (II) was more than that of manual K-files group (I) and normal saline group (III). The differences between groups I and II and groups II and III were statistically significant (P<0.001). Mean cleaning amount of all parts of canals for K-file manual instrumentation group (I) was more than that of normal saline group (III). Statistical difference between groups I and III was also significant (p<0.001). mean recorded instrumentation time in group II (rotary protaper group) was 70 seconds, while it was 130 seconds for manual K-file instrumentation group (p<0.001).
    Conclusion
    results suggest that rotary protaper can efficiently be used for endodontic treatment of deciduous teeth.
  • Nematollahi H., Mehrabkhani., Sheykhani Mm Page 70
    Statement of problem: Early Childhood Caries (ECC) is one of the most prevalent and chronic diseases in children which may cause pain and dental infection, and often requires dental treatment under general anesthesia. Most researchers emphasize on complex and unknown reasons for occurrence of ECC. Children’s diet analysis in each community can be useful in assessment of diet sufficiency and the potential of its cariogeniocity.
    Purpose
    The purpose of this study was to evaluate the relationship between prevalence of the ECC and diet in children in the city of Birjand.
    Materials And Method
    In this descriptive, and cross sectional study, 500 children aged 24-71 month-old from Birjand were selected. In order to analyze the diet regimen of samples, 7 day diet history was recorded and compared with the United States Department of Agriculture (USDA) diet model. The samples were examined for dental caries and the association between the severity of ECC and diet was evaluated. For analyzing the results of the study Mann-Whitney, Chi-Square and Spearman tests were used.
    Results
    1. The prevalence of ECC and SECC (Sever Early Childhood Caries) were found to be 83.9% and 50.2% respectively. 2. The mean consumption of the snack category was greater in boys (p=0.01). 3. The mean dmft and dmfs scores were associated with an increase in the mean consumption serving of the snack category (p=0.001(. 4. In children with recommended consumption or more than the recommended consumption serving in milk and meat groups, the mean dmfs was less than the other samples (p<0.001).
    Conclusion
    Most of children had not desirable diet and the prevalence of ECC showed to be high in them.
  • Mesbahi M., Jahanimoghadam F Page 86
    In this case report, dental status of a boy aged eight years, referred to the pediatric department of dental school of Shiraz University of Medical Sciences is presented and explained. His main chief complaint was reduced number of the teeth. During clinical evaluation, hypodontia, and in radiographic examination, congenital missing and rootlessness of many permanent teeth were evident. The patient did not have any evidence of systemic diseases, developmental anomalies and/or syndromic defects.