فهرست مطالب

Journal of Islamic Dental Association of IRAN
Volume:16 Issue: 4, 2004

  • تاریخ انتشار: 1383/07/11
  • تعداد عناوین: 12
|
  • محمد تقی چیت سازی، هدایت الله گلستانه صفحه 10
    زمینه و هدف
    یکی از شایعترین بیماری ها در جوامع انسانی، بیماری های پریودنتال می باشد و در میان این بیماری ها تحلیل لثه فراوانی قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی مقایسه ای میزان پوشش سطوح عریان ریشه دندانها به وسیله دو تکنیک: بازسازی هدایت شده نسجی با کاربرد ممبران قابل جذب از جنس کلاژنه گاوی (Biomend) و پیوند بافت همبندی به روش Harris می باشد.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر مطالعه مداخله ای از نوع کار آزمایی بالینی شاهددار می باشد و اطلاعات جمع آوری شده از طریق مشاهده، مصاحبه و ثبت در فرم اطلاعاتی بدست آمد. دراین تحقیق بیست دندان قدامی و پرمولر با تحلیل لثه ClI، II میلر در سمت باکال فک بالا و پایین به طور تصادفی بعد از آموزش بهداشت و کنترل، به وسیله دو تکنیک بازسازی هدایت شده نسجی و پیوند بافت همبندی تحت درمان قرار گرفتند. برای انجام پیوند بافت همبندی ازروش Harris و در تکنیک بازسازی هدایت شده نسجی با یک انسیزیون سالکولار و دو انسیزیون مایل آزاد کننده، فلپ به صورت Full thickness جهت اکسپوز کردن استخوان کنار زده شد سپس فلپ به صورت Split به طرف آپیکال جهت تسهیل در کرونالی کردن فلپ ادامه داده شد و ممبران در ناحیه تحلیل طوری تطابق یافت که حداقل سه میلی متر از نواحی طرفی و آپیکالی بر روی استخوان قرا ر گیرد و در نهایت فلپ با بخیه Sling به صورت کرونالی قرار گرفت. بیماران در هر دو گروه در فواصل زمانی یک هفته، دو هفته، یک ماه و شش ماه ویزیت شدند و بعد از شش ماه، اطلاعات بدست آمده از بیماران که شامل عمق تحلیل، عمق شیار لثه ای، میزان عرض لثه چسبنده و میزان پوشش ریشه برحسب میلی متر و درصد بود که بر مبنای آزمون Wilcoxaon Signed Ranks برای مقایسه قبل و بعد از عمل و آزمون U-Mann-Whitney برای مقایسه دو روش به کار برده شده، با نرم افزار رایانه ای SPSS مورد آنالیز آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد که میانگین و انحراف معیار درصد پوشش ایجاد شده شش ماه بعداز درمان 2/10%±22/71% و با روش بافت همبندی 06/16%±67/80% در صد بود و اختلاف معنی داری را نشان نمی داد. (134/0.(P= هر دو روش کاهش مشابهی را در عمق تحلیل و عمق پروبینگ نشان داد.کاربرد پیوند بافت همبندی در مقایسه با روش بازسازی هدایت شده نسجی حصول لثه چسبنده بیشتری را نشان داد. میانگین و انحراف معیار این متغیر برای پیوند بافت همبندی 33/0±47/4 و برای روش بازسازی هدایت شده نسجی 34/0±73/1 بود که از نظر آماری اختلاف بین دو گروه معنی دار بود (001/0(P<.
    نتیجه گیری
    هر دو روش برای پوشش سطوح عریان ریشه ها پیش آگهی خوبی دارند ولی در مواقعی که نیاز به افزایش عرض لثه چسبنده باشد روش پیوند بافت همبندی مطلوبتر است. در مقابل، در مواقعی که نیاز به افزایش لثه کراتینیزه نباشد ممبران قابل جذب به دلیل عدم نیاز به ناحیه دهنده مناسبتر می باشد.
    کلیدواژگان: پیوندبافت همبندی، ممبران قابل جذب، تحلیل لثه، بازسازی هدایت شده نسجی
  • مهری زرین قلم صفحه 19
    زمینه و هدف
    با توجه به آسیمتری مختصر در اندامهای دو گانه بدن و همچنین آسیمتری جزئی که در نیمه راست و چپ صورت وجود دارد، این بررسی با هدف بدست آوردن مجموع اندازه دندانها از مزیال سانترال تا دیستال مولر اول در هر طرف قوس فکی و مقایسه آنها با یکدیگر در دانش آموزان دبیرستانی با اکلوژن نرمال و به تفکیک جنسیت انجام شد.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر مقطعی (Cross Sectional) و روش جمع آوری اطلاعات معاینه مستقیم، قالب گیری، تهیه مدل مطالعه و سپس اندازه گیری بر روی قالبهای مطالعه با استفاده از فرم اطلاعاتی بود. در این بررسی شصت پسر و دختر که دارای اکلوژن نرمال و محدوده سنی 16-18 بودند،)سی نفر پسر و سی نفر دختر (به صورت Random Cluster Sampling از بین دانش آموزان دبیرستانی شهر مشهد انتخاب شدند. پس از قالب گیری و تهیه مدل های مطالعه عرض مزیودیستالی هزار و چهارصد و چهل دندان از دیستال مولر اول یک طرف تا دیستال مولر اول طرف دیگر در هر فک اندازه گیری شد و میانگین عرض مزیودیستال دندانها در هر نیمه فک با یکدیگر جمع گردید. در این مطالعه با نرم افزار آماری SPSS آمارهای توصیفی محاسبه شده و سپس توسط آزمونهای آماری t جفت شده (Paired t-Test) و آزمون t برای دو نمونه مستقل (t-Test Independent Groups) تجزیه و تحلیل و مقایسه های آماری انجام گرفت.
    یافته ها
    میانگین مجموع اندازه دندانها به شرح زیر بود: 1. سمت راست بالا در پسران کوچکتر از سمت چپ ولی اختلاف معنی دار نبود. (P.V= 82/0)سمت راست بالا در دختران نیز مانند پسران کوچکتر از سمت چپ و اختلاف معنی دار نبود. (125/0(P.V= در مقایسه سمت چپ و راست در فک پایین، مجموع اندازه دندانهای طرف راست در پسران بزرگتر از طرف چپ ولی تفاوت معنی دار نبود.(456/0(P.V= طرف راست فک پایین در دختران نیز مانند پسران بزرگتر از طرف چپ ولی تفاوت معنی دار نبود.(125/0(P.V= در مقایسه بین دو جنس طرف راست بالا، در پسران بزرگتر از دختران و تفاوت معنی دار بود. (003/0(P.V= طرف چپ بالا در پسران بزرگتر از دختران و تفاوت معنی دار بود. (002/0(P.V= طرف راست پایین در پسران بزرگتر از دختران و تفاوت معنی دار بود. (039/0(P.V= طرف چپ پایین در پسران بزرگتر از دختران و تفاوت معنی دار بود. (021/0P.V=)، مجموع اندازه دندانهای فک بالا در پسران 37/91 میلی متر و در دختران 65/88 میلی متر و تفاوت بین آنها معنی داربود. (005/0(P.V= مجموع اندازه دندانهای فک پایین در پسران 4/84 میلی متر و در دختران 17/81 میلی متر و تفاوت بین آنها معنی دار بود. (000/0P.V=)
    نتیجه گیری
    مجموع اندازه دندانها در طرف چپ و راست دو فک هم در پسران و هم در دختران متفاوت بود ولی تفاوت معنی دار نبود. در مقایسه بین دو جنس در پسران مجموع اندازه دندانها در هر طرف فکین بزرگتر از اندازه مشابه آن در دختران بود و مجموعه اندازه کل دندانهای فک بالا وهمچنین دندانهای فک پایین در پسران به طور معنی داری بیشتر از دختران بود.
    کلیدواژگان: تقارن، مجموع اندازه دندانها، اکلوژن نرمال
  • سید مصطفی ابطحی، فرزین هروی صفحه 28
    زمینه و هدف
    روش اجزای محدود یکی از روش های دقیق جهت درک پاسخهای دندان به نیروهای ارتودنتیک است. در این مطالعه، به وسیله این روش PDL دندانهای قدامی ماگزیلا)سانترال، لترال، کانین(در هنگام اعمال نیروی اینتروزیو مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    تصاویر دو بعدی دندانهای مورد نظر)سانترال، لترال، کانین(از فک بالا توسط نرم افزارSolid works تبدیل به تصاویر سه بعدی گردید. سپس PDL و استخوان آلوئول، اطراف دندانها ایجاد شد. دندانهای قدامی روی قوس ایده آل باTip وTorque مناسب قرار گرفت و در سطح لبیال آنها سیم چهارگوش با اتصال Rigid به دندانها قرار داده شد. این مدل ها توسط نرم افزارMSC-Nastran تبدیل به مدل اجزای محدود گردید، سپس روی سیم متصل به دندانها در مزیال مجموعه دندانی نیروی اینتروزیو 35 گرمی اعمال شد و نرم افزارMSC-Patran جهت تجزیه و تحلیل تنش مورد استفاده قرار گرفت.
    یافته ها
    هنگام اعمال نیرو در میدلاین حداکثر تنش درPDL لترال به میزانN/mm2 3- 10 53/2 و حداقل آن درPDL کانین به میزان N/mm2 5- 10 07/9 می باشد.
    نتیجه گیری
    هنگام اعمال نیروی اینتروزیودر مزیال مجموعه دندانی حداکثر تنش درPDL دندان لترال ناحیه آپکس و حداقل تنش درPDL دندان کانین 3/ 1 آپیکال دیده می شود.
    کلیدواژگان: ارتودنسی، دندانهای قدامی ماگزیلا، اینتروژن، اجزای محدود
  • مهندس محمدجعفر بی ریا، فرزام فرهمند، غلامرضا اسلامی امیرآبادی صفحه 35
    زمینه و هدف
    شکست مکانیکی یکی از عوامل مهم عدم موفقیت بریج های دندانی بخصوص در انواع تمام سرامیک آنها به شمار می رود. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی تاثیر زوایای تقارب اکلوزال دندانهای پایه بر توزیع و حداکثر مقادیر تنشهای اصلی مکانیکی در پروتز و سطح تماس آن با دندانهای پایه در یک بریج سه واحدی تمام سرامیک بوده است که به کمک روش عددی اجزای محدود انجام پذیرفت.
    روش بررسی
    ابر نقاط13 مربوط به اطلاعات سه بعدی دندانهای پرمولر دوم تا مولر دوم با استفاده از سیستم اسکنر آتوس2 فراهم گردید و برای مدل سازی سطحی بریج سه واحدی و دندانهای پایه در نرم افزارCATIA مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات بدست آمده به منظور مش بندی و تحلیل مدل های اجزای محدود سه بعدی به نرم افزارI-DEAS منتقل گردید و دو مدل FEM با زوایای تقارب تعریف شده حد بالا و پایین تهیه شد. در مدل های اول و دوم به ترتیب از صد و هفتاد و یک هزار و نهصد و صد و شصت و هشت هزار و هفتصد المان حجمی چهار نود تترا هدرال استفاده گردید. اثر اعمال سه نحوه بارگذاری و استفاده از دو ماده پروتز متفاوت بررسی و نتایج با یکدیگر مقایسه شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل نشان داد که تنشهای اصلی کششی ماکزیمم روی سطح جینجیوال کانکتور ریتینر مولر دوم ایجاد گردید. همچنین حداکثر این تنشها در سطح تماس ماده پروتز و دندانهای پایه بر روی سطوح مارجینال و در نواحی دیستال دندان پایه مولر دوم اتفاق افتاد. مقادیر حداکثر تنشهای اصلی کششی در مدل با حداکثر زوایای تقارب در مقایسه با مدل دارای حداقل زوایای تقارب اندکی کمتر بدست آمد، که البته این اختلاف چشمگیر نبود. با تغییر ماده پروتز از 2IPS-Empress به Dicor مقادیر حداکثر تنشها کاهش یافت.
    نتیجه گیری
    استفاده از بریج ساخته شده از ماده 2IPS-Empress به دلیل استحکام بالاتر مکانیکی آن از ضریب اطمینان بیشتری برخوردار می باشد. همچنین نتایج نشان داد شرایط بارگذاری از نقش مهمی در مقادیر و شدت تنشهای مکانیکی برخوردار می باشد.
    کلیدواژگان: پروتز، بریج سه واحدی، روش اجزای محدود، زوایای تقارب دندانهای پایه
  • سیما شهابی، حسین فدوی صفحه 44
    زمینه و هدف
    رزین های آکریلی، موادی هستند که امروزه در دندانپزشکی در ساخت دندانهای مصنوعی وبیس های دنچر و غیره، استفاده گسترده ای دارند. قسمت عمده ای از قضاوت در مورد کیفیت دندانهای آکریلی ارزیابی خصوصیات فیزیکی - مکانیکی و شیمیایی آنها می باشد. در مطالعه حاضر قدرت چسبندگی)باندینگ(دندانهای ایده آل ماکو، آکری دنت و آکرادنت و دندان مصنوعی خارجی (Ivoclar) با بیس اکریلی شان بر اساس استاندارد بین الملی 3336I SO مورد مقایسه قرار گرفته اند.
    روش بررسی
    برای مقایسه گروه های مختلف براساس استاندارد، تعداد دندانهای مورد آزمایش شش عدد دندان قدامی فک بالا برای هر سری دست دندان می باشد. بعد از مقایسه نمونه های مورد آزمایش با استاندارد، برای مقایسه بین گروه ها باید تعداد نمونه ها بیشتر باشد که تعداد نمونه ها بر اساس نتایج اولیه)شش دندان اولیه(تعیین می شود. مجموع نمونه های مورد آزمایش در کل صد و بیست عدد بود)سی دندان برای هر یک از چهار گروه از دندانهای مصنوعی(.بعد از ثابت کردن نمونه ها بر روی مدل تعیین شده آزمایش کشش این نمونه ها توسط دستگاه Universal testing machine)ساخت کارخانه (Hounsfield H01 KS - انجام شد. نیرویی که باعث شکست آزمایش شده ثبت و برای تجزیه و تحلیل نتایج از آنالیزOne-Way ANOVA استفاده گردید.
    یافته ها
    بررسی میانگین نشانگر این بود که اکثر دندانها قدرت چسبندگی مناسب را با بیسشان داشته اند و نیازهای مصرف کننده را در زمان استفاده از دندانهای مصنوعی بخوبی برآورده می کنند. آنالیز آماری و آزمون ANOVA با 049/0P= نشان داد که بین چهار گروه از نظر میزان نیروی وارد شده تفاوت آماری معنی داری وجود داشته که این اختلاف معنی دار به علت پایین بودن نیروی وارده بر گروه آیووکلار نسبت به سه گروه دیگر است.
    نتیجه گیری
    نیروی کششی متوسطی را که دندانهای ایرانی توانستند تحمل کنند بسیار نزدیک به هم و در یک ردیف بود و حدودا 34% بیشتر از دندانهای خارجی ایووکلار قدرت چسبندگی را از خود نشان دادند.
    کلیدواژگان: رزین های آکریلی، رزین های گرما پخت، ایده آل ماکو، آیووکلار
  • صدیقه خدم، محمود خرم دوست صفحه 53
    زمینه و هدف
    میزان استحکام کششی باند بین سیلر و عاج دندان، نشان دهنده میزان چسبندگی سیلر به عاج می باشد. از آنجایی که گوتاپرکا فاقد توانایی چسبندگی به عاج دندان است، میزان چسبندگی بین سیلر و عاج دندان در درمانهای اندودنتیک حایز اهمیت می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی و مقایسه استحکام کششی باند بین عاج دندان و سیلرهای 26AH وDorifill می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی و آزمایشگاهی تعداد سی عدد دندان مولر اول و دوم فک پایین و بالا که دارای هیچ گونه پوسیدگی اکلوزال نبودند تهیه گردید. این دندانها بعد از خارج شدن در محلول NaCl 9/0 %نگهداری شدند. مینای دندانها توسط برشی به عمق یک میلی متر پایینتر از شیار اکلوزال برداشته شد. همچنین ریشه دندانها توسط برش در ناحیه دو میلی متر پایین تر ازCEJ قطع شدند. قلابهایی به شکل طناب «دار» از سیم ارتودنسی نیم میلی متری جهت اتصال به عاج دندانها و سیلرهای مورد آزمایش تهیه گردید. برای قراردادن سیلر بر روی عاج دندان، از سیلندرهای آلومینیومی استفاده شد. این سیلندرها توسط دو قطره موم روی صفحات عاجی قرار داده شدند. دو سیلر مورد آزمایش (26(Dorifill، AH در دو گروه 15 تایی درون سیلندرهای متصل به عاج ریخته شدند و پیش از سخت شدن سیلرها درون سیلندر، قلابهای تهیه شده درون سیلندر حاوی سیلر قرار داده شدند. پس از گذشت 24 ساعت جهت سخت شدن سیلر، قطرات مومی برداشته شدند و نمونه های تهیه شده توسط دستگاه Zwick با سرعت دو میلی متر در دقیقه بررسی گردیدند. به دلیل یکسان نبودن واریانس ها، برای مقایسه نتایج به دست آمده، از تست Independent samples t Test استفاه شد.
    یافته ها
    مقدار میانگین استحکام کششی باند(Tensile bond strength) بین سیلر و عاج دندان برای سیلر 26AH معادلDorifill 383/0 ± 855/1 مگاپاسکال و برای سیلر معادل Dorifill 04/0 ± 135/0 مگاپاسکال به دست آمد. بدین ترتیب میزان استحکام کششی باند سیلر 26AH با عاج دندان به طور معنی داری بیش ازDorifill بود. (001/0(P<.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده در این مطالعه، احتمالا استفاده از سیلر 26AH در درمان ریشه دندانها با موفقیت بالاتری نسبت به سیلرDorifill همراه خواهد بود.
    کلیدواژگان: سیلر، عاج دندان، استحکام کششی باند
  • فاطمه عزالدینی اردکانی، سعید کرم زاده مطلق صفحه 61
    زمینه و هدف
    در رادیولوژی دندانپزشکی، توانمندی های خاصی جهت انتقال عفونت وجود دارد که می بایست، مشخص و ارزیابی گردند. هدف از مطالعه فوق بررسی میکروبیولوژیک تیوب و پوشش فیلم رادیوگرافی در مراکز دولتی و خصوصی شهر یزد می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع توصیفی و به روش مقطعی در سال 1380 در شهر یزد انجام شد. در این بررسی از تمامی 13 مرکز درمانی دولتی و هشت مرکز خصوصی که دستگاه رادیوگرافی دندانی داشتند (21 دستگاه) نمونه برداری به عمل آمد. ابتدا توسط سواپ مرطوب و استریل، از نقاط مختلف تیوب دستگاه رادیوگرافی یک نمونه تهیه، همچنین از پوشش فیلم های رادیوگرافی نمونه برداری انجام شد و داخل محیط کشت تایوگلیکولات نگهداری گردید و سپس در آزمایشگاه میکروبشناسی در انکوباتور 37 درجه سانتی گراد قرار داده شد و هر 24 ساعت از نظر وجود کدورت مورد بررسی قرار گرفت. برای مقایسه میزان آلودگی تیوب رادیوگرافی از آزمون دقیق فیشر تعمیم یافته (Extended Fisher) استفاده شد.
    یافته ها
    از بررسی های به عمل آمده در مراکز رادیوگرافی دولتی آلودگی با میکروب هایی چون پسودوموناس ایروژنیزا، استافیلوکوک اپیدرمیدیس، آسپروژیلوس نیگرا و آلکالژنیز مشاهده گردید، دلیل احتمالی آن عفونتهای بیمارستانی و ناقلین سالم در بین پرسنل بیمارستانی است. در مراکز رادیوگرافی خصوصی آلودگی با میکروب هایی چون نایسریاسیکا، استافیلوکوک اپیدرمیدیس و باسیلوس سوبتلیس بود که احتمالا می تواند به دلیل وجود فلور نرمال محیط زیست باشد. پوشش فیلم ها در مراکز دولتی آلودگی با استافیلوکوک آرئوس، استافیلوکوک همولیتیکوس، نایسریاسیکا و استافیلوکوک اپیدرمیدیس داشت و مجددا به بیمار تحویل می شد. این آلودگی می تواند به دلیل تماس افراد ناقل سالم باشد.
    نتیجه گیری
    نتایج بدست آمده نشان می دهد که روش های به کار گرفته شده در مراکز رادیولوژی دولتی و خصوصی بویژه دولتی شهر یزد با روش های استاندارد توصیه شده توسط مراجعی مانند 1ADA و 2CDC فاصله زیادی دارد بنابراین می توان گفت که جامعه ما در خطر گسترش عفونتهای متقاطع در سطح کلینیک های رادیولوژی می باشد.
    کلید واژه ها: آلودگی میکروبی - کنترل عفونت - پوشش فیلم رادیوگرافی - لوکالیزاتور - رادیولوژی دندانپزشکی
    کلیدواژگان: آلودگی میکروبی، کنترل عفونت، پوشش فیلم رادیوگرافی، لوکالیزاتور، رادیولوژی دندانپزشکی
  • دکترحمید محمودهاشمی صفحه 73
    زمینه و هدف
    داروی آدرنالین باعث نوسانات فشار خون می گردد. از آنجا که کارپول های حاوی لیدوکایین به همراه آدرنالین در دندانپزشکی کاربرد فراوان دارد، بنابراین بررسی و شناخت عوارض و اثرات آن از اولویتهای تحقیقاتی به شمار می رود. این مطالعه با هدف بررسی تغییرات فشار خون به دنبال تزریق داروی بی حسی حاوی آدرنالین انجام شد.
    روش بررسی
    مطالعه به روش Case-cross over صورت گرفت. صدوپنجاه بیمار مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به منظور خارج دندان در فک بالا که بیماری سیستمیک و روحی روانی نداشته انتخاب و فشار خون آنها قبل از تزریق داروی بی حسی و 15 دقیقه پس از تزریق اندازه گیری شد. افراد انتخاب شده به طور تصادفی در سه گروه پنجاه نفری شامل گروه یک با تزریق یک کارپول، گروه دو با تزریق دو کارپول و گروه سه با تزریق سه کارپول قرار گرفتند. شرایط برای همه گروه ها یکسان در نظر گرفته شد و نتایج بدست آمده در سه گروه مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    آزمون t نشان داد تغییرات فشار خون سیستولیک در گروه یک و دو از نظر آماری معنی دار نبود و فقط در گروه سه تفاوت معنی دار بود (39/4.(t= تغییرات فشار خون دیاستولیک در سه گروه مورد مطالعه از نظر آماری معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    مطالعه نشان داد تزریق یک یا دو یا سه کارپول داروی بی حسی حاوی آدرنالین تغییرات بسیار ناچیزی در فشار خود ایجاد می کند که قابل چشم پوشی است و هیچ عارضه ای از نظر تغییرات فشار خون ایجاد نمی کند.
    کلیدواژگان: تغییرات فشار خون، دیاستولیک، سیستولیک، کارپول بی حسی، آدرنالین، لیدوکایین
  • محمدحسین توده زعیم، محمدرضا باقرصاد صفحه 79
    زمینه و هدف
    این مطالعه به منظور مقایسه تعدادی از معیارهای سفالومتری در دو گروه از افراد تنفس دهانی با انسداد قدامی)حفره بینی(و انسداد خلفی)فضای ناروفارینگس به دلیل بزرگی ادنویید(در گروه سنی 7-15 سال صورت گرفته است تا بتوان به برخی از سوالات در رابطه با اختلاف نظرها راجع به ناهنجاری ها و مال اکلوژن در بیماران تنفس دهانی پاسخ داد.
    روش بررسی
    در این مطالعه 79 نفر مبتلا به تنفس دهانی)چهل نفر انسداد قدامی با متوسط سنی 97/10 سال و 39 نفر انسداد خلفی با متوسط سنی 87/10 سال(که نوع انسداد آنها توسط متخصص گوش، حلق و بینی تایید گردید و هیچ گونه درمان ارتودنسی دریافت نکرده اند، انتخاب شده و از هر کدام رادیوگرافی سفالومتری لترال در شرایط استاندارد تهیه گردید. پس از51 (Tracing) متغیر اندازه گیری و با مشخص کردن میانگین و انحراف معیار، آزمون t در مورد آنها انجام و سطح معنی داری مشخص گردید.
    یافته ها
    از 15 متغیر مورفولوژی دندانی صورتی، میانگین شش متغیر اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان دادند که عبارتند از: زوایای toFH(Ideal) د1toNA، د1toSN، د1، Go. Me-SN. Y-Axis وInclination افزایش معنی دار میانگین سه متغیر اول در گروه انسداد قدامی بیانگر پروتروژن دندانهای قدامی بالا نسبت به گروه انسداد خلفی می باشد. در گروه انسداد خلفی افزایش معنی دار میانگین زوایای محورY وGo.Me-SN نشان دهنده چرخش رو به عقب ماندیبول و افزایش معنی دار میانگین زاویه Inclination بیانگر چرخش رو به جلوی ماگزیلا می باشد. میانگین سایر متغیرهای دندانی صورتی یعنی toFH-ANB-SNA د1Ar-Go-S-IMPA- وLH اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان ندادند.
    نتیجه گیری
    بنابراین نوع انسداد بینی در بیماران تنفس دهانی بر مورفولوژی دندانی صورتی تاثیر می گذارد.
    کلیدواژگان: راه هوایی، لوزه سوم، فضای بینی حلقی، تنفس دهانی
  • رامین مشرف، بهناز عبادیان، آیدا خانلرپور صفحه 86
    زمینه و هدف
    یکی از مهمترین مشکلات در زمینه ضدعفونی کردن قالبهای آلژیناتی احتمال تغییرات ابعادی آنها به دلیل ماهیت هیدروکلوییدی آلژینات می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی و مقایسه دقت ابعادی دو نوع ماده قالب گیری آلژینات ایرانی)ایرالجین (و آلژینات خارجی)آلژینوپلاست(در اثر غوطه وری در محلول ضدعفونی کننده هیپوکلریت سدیم می باشد.
    روش بررسی
    یک مدل شامل یک صفحه فلزی و دو دای با شکل مخروطی ناقص تهیه و پس از ساخت تری اختصاصی با دو نوع آلژینات مذکور از آن قالب گیری شد. تعداد قالبهای گرفته شده هشتاد عدد بود که در چهارگروه بیست عددی طبقه بندی گردیدند. در دو گروه اول و سوم، قالبهای گرفته شده با دو نوع آلژینات مذکور پس از شستشو با آب جاری به مدت 15 ثانیه، برای مدت ده دقیقه در محلول هیپوکلریت سدیم 525/0% غوطه ور گردیدند و بعد توسط گچ استون نوع سه ریخته شدند. در دو گروه دوم و چهارم قالبهای گرفته شده با دو نوع آلژینات مذکور تنها به مدت 15 ثانیه زیر آب جاری شسته شده و سپس به مدت ده دقیقه در محیط 100% مرطوب نگهداری شدند و سپس توسط گچ استون نوع سه ریخته شدند. در دو گروه دوم و چهارم قالبهای گرفته شده با دو نوع آلژینات مذکور تنها به مدت 15 ثانیه زیر آب جاری شسته شد و سپس به مدت ده دقیقه در محیط صد درصد مرطوب نگهداری شدند و پس از آن توسط گچ استون نوع سه ریخته شدند. پس از اندازه گیری کست ها با کولیس دیجیتال، ابعاد حاصل با آزمونهای آنالیز واریانس و دانکن مقایسه شدند.
    نتیجه گیری
    پس از آماده سازی کست های حاصل و اندازه گیری ابعاد مختلف آن توسط کولیس دیجیتال با دقت 01/0 مشخص شد که قطر و ارتفاع دای های گچی در تمامی نمونه ها با مدل اصلی تفاوت معنی داری داشتند. علاوه بر این بین قطر و ارتفاع دای ها در گروه های غوطه ور شده ایرانی و خارجی و گروه های غوطه ور نشده)کنترل(ایرانی و خارجی تفاوت آماری معنی داری وجود داشت. از نظر فاصله خارجی تمام گروه های چهارگانه با مدل اصلی اختلاف آماری معنی داری داشتند)049/0(P= ولی از نظر فاصله داخلی گروه های چهارگانه با مدل اصلی تفاوت آماری معنی داری نداشتند)269/0(P=. در مجموع در هر چهارگروه نسبت به مدل اصلی در ابعاد فاصله خارجی و قطر دای ها افزایش و در مورد ارتفاع، کاهش اندازه مشاهده شد که با مطالعات مشابه تشابه دارد. این تغییرات در آلژینات ایرانی کمتراز آلژینات بایر محاسبه گردید.
    کلیدواژگان: آلژینات، قالب گیری، ضدعفونی، هیپوکلریت سدیم
  • نرمین محمدی، رضا خضریان صفحه 94
    زمینه و هدف
    علی رغم بهبود خصوصیات کامپوزیت ها گلاس یونومرها و دیگر مواد همرنگ دندان، هنوز هم استفاده کلینیکی از آنها با مسائلی همراه است. برخی از این مسائل شامل حساسیت تکنیکی، تغییر رنگ ریزنشت، حساسیت بعد از ترمیم و... می باشند. راه های بسیاری جهت کاهش این پدیده (ریزنشت) بیان شده است. هدف از این مطالعه مقایسه ریزنشت در روش های مختلف ترمیمهای ClV خلفی می باشد.
    روش بررسی
    در سطوح باکال نود دندان خارج شده پرمولر و مولر دائمی سالم انسانی که به دلایل ارتودنسی، مشکل پریو و یا نهفتگی خارج شده و در سرم فیزیولوژی نگهداری شده بودند. حفرات ClV با لبه هایی بر روی CEJ تراشیده شد. دندانها به طور اتفاقی به پنج گروه تقسیم شدند. پنج گروه آزمایشی شامل ترمیمهای زیر بودند.
    گروه: A وارنیش کوپالایت (Harvard) به اضافه آمالکام Cinalux)) گروه: B عامل باندینگ عاجی(Exite) به همراه آمالکام Cinalux) (گروه: C عامل باندینگ عاجی به همراه کامپوزیت رزین نوری Tetric Ceram) (گروه: D گلاس یونومر مدیقیه شده با رزین (Fuji II L C)همراه با عامل باندینگ عاجی و کامپوزیت رزین نوری) Tetric Ceram restorative resin (گروه: E عامل باندینگ عاجی همراه با کامپوزیت Flowable (Tetric flow) و کامپوزیت رزین نوری (Tetric Ceram) ترمیمها پرداخت شده و تحت هزار و ششصد سیکل ترموسایکلینگ قرار داده شده و در فوشین قلیایی 5/0% رنگ آمیزی شدند. بعد از آن نمونه ها برش داده شده و جهت تعیین میزان نفوذ دای در زیر استرئومیکروسکوپ بررسی شدند و از آنالیز آماری Kruskal wallis جهت بررسی نمونه ها استفاده شد.
    یافته ها
    در همه گروه ها درجاتی از ریزنشت مشاهده شد. بر طبق آنالیز آماری Kruskal wallis اختلاف آماری (05/0>000000/0(P= قابل ملاحظه ای در بین پنج گروه مشاهده گردید. گروه C بیشترین ریزنشت و گروه D کمترین ریزنشت را نشان داد. سپس جهت مقایسه دو به دوی گروه ها آنالیزMann Whitney به کار برده شد. نتایج بیانگر اختلاف معنی دار آماری بین گروه ها (AD) (، C>D) (، (D
    نتیجه گیری
    خصوصیات مناسب گلاس یونومر همچون تمایل به اتصال با عاج ممکن است یکی از عوامل متعددی باشد که می تواند ریزنشت را در ترمیمهای سرویکالی کاهش دهد و پیشنهاد این است که در مواردی که زیبایی و جلوگیری از پوسیدگی ثانویه اهمیت دارد. از گلاس یونومر به عنوان ماده کف بندی در زیر کامپوزیت استفاده شود و در شرایطی که زیبایی اهمیت چندانی ندارد و مسائل اقتصادی مطرح است و بیمار استعداد بالایی نسبت به پوسیدگی ندارد از آمالگام استفاده شود.
    کلیدواژگان: ریزنشت، آمالگام، کامپوزیت رزین، گلاس یونومر، عامل باندینگ عاجی
  • امیرمعین تقوی، حسین عقیلی، محمدرضا طالبی اردکانی، سپهراد مدنی فر صفحه 103
    زمینه و هدف
    آموزش بهداشت اولین مرحله مراقبتهای بهداشتی و مهمترین وظیفه بهورزان به عنوان مسئولان ارائه ساده ترین اصول بهداشتی در جوامع روستایی است. هدف از آموزش، کمک به مردم در شناسایی طبقه بندی و پیدا کردن راه حل مشکلات بهداشتی خود است و بهورزان در خانه های بهداشت در این زمینه فعالیت می نمایند. این مطالعه با هدف بررسی میزان آگاهی بهورزان شهرستانهای یزد و تفت از بهداشت دهان و دندان در سال 1379 انجام گردید.
    روش بررسی
    نوع مطالعه توصیفی و روش تحقیق مقطعی می باشد. روش نمونه گیری به صورت سرشماری و جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه صورت گرفت. اطلاعات از 134 بهورز شاغل در خانه های بهداشت دو شهرستان مذکور (62 نفر مرد و 72 نفر زن) به وسیله پرسشنامه ای شامل اطلاعات فردی و 16 سؤ ال به منظور تعیین میزان آگاهی در مورد ساختمان دندان، دندانهای شیری، اصول آموزش بهداشت دهان و دندان و نحوه ارائه فعالیتهای مربوط به آن جمع آوری گردید. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS و آزمون t صورت گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد 78 نفر (5/58%) آگاهی خوب، چهل نفر (6/29%) آگاهی متوسط و 16 نفر (9/11%) آگاهی ضعیف داشتند. آزمون آماری t ارتباط معنی داری را بین سطح آگاهی و جنس نشان داد، به عبارت دیگر زنان به شکل معنی داری آگاهی بیشتری در زمینه بهداشت دهان و دندان نسبت به مردان داشته اند. (002/0P.V=) با افزایش سن میزان آگاهی کاهش داشته و آزمون آماری آنالیز واریانس اختلاف بین گروه های سنی را معنی دار نشان داد (0001/0P.V=)، از نظر سابقه کار و محل آموزش اختلاف معنی داری بین گروه ها مشاهده نشد اگر چه با افزایش سابقه کار آگاهی کاهش یافته بود.
    نتیجه گیری
    در مجموع بیشتر بهورزان سطح آگاهی متوسط و خوب داشتند و می توان گفت مربیان آموزشگاه های بهورزی استان یزد رسالت خویش را در رابطه با آموزش بهداشت دهان و دندان به خوبی انجام داده اند اما در بعضی موارد کمبودهایی وجود دارد که باید نسبت به رفع آن اقدام کرد.
    کلیدواژگان: آگاهی، بهداشت دهان و دندان، بهورز
|
  • Mohammad Taghi Chitsazi, Hedayatollah Golestaneh Page 10
    Background And Aim
    Periodontal diseases are one of the most prevalent diseases among human population and of them gingival recession has a high prevalence. The goal of this study was to compare the amount of root coverage by two techniques: Guided tissue regeneration (GTR) with a bioabsorbable bovine collagen membrane (Biomend) and the connective tissue graft with Harris technique..
    Materials And Methods
    In this controlled clinical trial, twenty anterior and premolar teeth were selected. All samples had Miller class I and II gingival recession. Following oral hygiene instruction and reevaluation of all teeth, they were randomly assigned to treat with either guided tissue regeneration(GTR) or connective tissue graft (CTG). In order to insert a connective tissue graft, Harris technique was used. Guided tissue regeneration technique was performed via a sulcular and two oblique incisions. The full thickness flap was replaced by a blunt dissection to expose the bone and then the apical protion was dissected by a sharp dissection. The later dissection was continued in a manner to facilitate the coronally repositioned flap. A bioabsorable membrane was adapted in the area so as at least 3mm of the apical and lateral were covered by the membrane. Finally, the flap was sutured coronally by sling sutures. Patients were visited in one and two weeks, one and six months periods. Information about recession depth (RD), probing depth (PO), the width of attached gingiva and the amount of root edzcoverage were recorded at the base line and six months after surgery. The gathered data were analy using wilcoxaon Signed Ranks test, U-Mann-Whitney test and SPSS software.
    Results
    The mean root coverage, after six months, were(71.22±10.2)% for GTR procedure and (80.67±16.06)% for the connnective tissue graft technique. the difference was not statistically significant (P= 0.134). Both procedures produced similar reductions in recession and probing depth but the connective tissue graft procedure gained a greater increase in keratinized tissue comparing to GTR technique (3/4mm vs 0/1mm respectively). The difference was statistically significant (P<0.001).
    Conclusion
    Both techniques can be successfully applied in the treatment of periodontal recession defects but when an increase in keratinized tissue is desirable, the connective tissue graft technique is preferred to GTR technique. On the contrary, if keratinized tissue increase is not required, an absorbable membrane, due to the lack of need to a donor tissue, is more suitable.
  • Mehri Zarringhalam Page 19
    Considering slight asymmetry between the left and right sizes of body along with the right and left sides of the face, the goal of this study was to measure and compare the total size of teeth in dental arches among highschool students with normal occlusion.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study,60 samples (30 females and 30 males), age ranging from 16 to 18 yaers old, were selected omong mashhad highschool students based on random cluster sampling method. Data were collected through direct observation, impressions, preparing and measuring study models using an informational form. Mesiodistal widths of 1440 teeth, from the first molar in one side to the other in another side, were measured and collected in each quadrant. Data were subjected to SPSS sofware, Paired t-test and t-test for independent groups.
    Results
    The average of total teeth size was as follows: 1. Upper right side in boys was smaller than the left but the difference was not significant (P.V=0.82). 2. Upper right side in girls, the same as boys, was smaller than the left but the difference was not significant (P.V=0.125). 3. Lower jaw of boys was larger in the right side than the left but the difference was not significant (P.V=0.456). 4. Lower jaw of girls was larger in the right side than the left but the difference was not significant (P.V=0.125) 5. Total size of teeth of the upper right side in boys was larger than girls and the difference was significant (P.V=0.003). 6. Total size of teeth of the upper left side in boys was larger than girls and the difference was significant (P.V=0.002). 7. Total size of teeth in the lower right side in boys was larger than girls and the difference was significant (P.V=0.039). 8. Total size of teeth in the lower left side in boys was larger than girls and the difference was significant (P.V=0.021). 9. Total size of teeth in the upper jaw (right & left) in boys (91.37mm) was larger than girls (88.65mm) and the difference was significant (P.V=0.005). 10. Total size of teeth in the lower jaw (right & left) in boys (84.4mm) was larger than girls (81.17mm) and the difference was significant (P.V=0.000).
    Conclusion
    Total size of teeth, in the right and left sides, was not symmetric in both genders but the differences were not significant. e of teeth - Normal occlusion.
  • S.Mostafa Abtahi, Farsin Heravi Page 28
    Background And Aim
    Finite element method is one of the highly precise methods to evaluate periodontal responses to orthodontic forces. The goal of the present study was to investigate the PDL response of anterior maxillary teeth (central, lateral, canine) during the application of intrusive forces using FEM.
    Materials And Methods
    Solid works software was used to translate bidimensional images of the mentioned maxillary teeth into tridimensional ones. Then, PDL and alveolar bone were simulated around teeth and anterior teeth were positioned in an ideal arch with appropriate tip and torque and rectangular wire was placed rigidly on labial surfaces of teeth. These models were then modified to "Finite element model" by MSC-NASTRAN software. Intrusive forces were applied mesially on the anterior wire and induced stresses were analyzed by MSC-PATRAN.
    Results
    The maximum stress was observed in the PDL of lateral incisors (2.5310-3 N/mm2) and the minimum stress was in the PDL of canines (9.0710 -3 N/mm2).
    Conclusion
    Applying the intrusive forces in midline maximum stresses were focused on the apical part of lateral incisor and the minimum stersses were in the apically third of canine.
  • Mohammad Jafar Biria, Farzam Farahmand, Gholam Reza Eslami Amirabadi Page 35
    Background And Aim
    Mechanical fracture is a common cause for the failure of three-unit dental bridges, particularly the all-ceramic ones. The goal of the present study was to evaluate the effects of convergent angles of the abutments on the peak and distribution of mechanical stresses wihtin the prosthesis and at the restoration abutment interface of a three-unit all-ceramic bridge using finite element method.
    Materials And Methods
    The cloud points of three-D geometrical data of the second premolar and first and second molar teeth were obtaind using ATOS Scanner system and utilized for the reconstruction of a surface model of the three-unit bridge in CATIA software. Data were than transferred to I-DEAS software for mesh generation and finite element analysis. Two EF models were developed with convergent angles corresponding to the up and low defined range including 171900 and 168700 tetraherdal solid four-node elements, respectively. The models were subjected to two different prosthesis materials and three different load cases.
    Results
    The maximum tensile stresses occured on the gingival surface of the second premolar retainer and at the tooth /restoration interface on the marginal distal surface of the second molar abutment. The peak tensile stress was relatively lower for the model with the higher convergent angle but the difference was not significant. Changing the prosthesis material from IE2 to Dicor desreased the stresses within the prosthesis.
    Conclusion
    Higher safety factor was found for IE2 due to its higher mechanical strenght. Moreover, it was proved that load condition played an important role on the mechanical stress observed.
  • Sedigheh Khedmat, Mahmood Khorramdoost Page 53
    Background And Aim
    Tensile bond strength of endodontic sealers to dentin is an indicative of sealer's adhesion to dentin. Due to the fact that Gutta-percha is not bonded to dentin walls, the adhesion of a root canal sealer to dentin is an important issue in endodontics. The goal of this study was to compare the tensile bond strength of two sealers, AH26 and Dorifill, with dentin.
    Materials And Methods
    In this experimental study,30 extracted human first and second molars, with no occlusal carries, were stored in 0.9% Nacl. The enamel was removed 1mm below the central occlusal groove. The roots were cut at 2 mm below the CEJ. Wire hooks, made of orthodontic wire (0.5mm), were fixed to dentin surfaces and sealers. Aluminum cylinders were used to place sealer on the dentin surface and stabalized with two drops of wax. Two groups of sealers (AH26, Dorifill) Were placed within the cylinders (n=51). The lower end of the wire hook was lowered into the soft unset sealer. After 24 hours, wax drops were removed and each specimen was tested by zwick tester at the speed of 2mm/min. Data were subjected to Independent samples t-test. 0.04 Mpa±135 Mpa for AH26 and 0.0.383
    Results
    The mean tensile bond strength values were 1.885 Dorifill than Dorifill attributing higher tensile bond strenght to AH26 for
    Conclusion
    Applying AH26 in root canal therapy would be more successful than dorifill.
  • Fatemeh Ezoddini Ardakani, Saeed Karamzadeh Motlagh Page 61
    Background And Aim
    In dental radiography, there are specific potentials to transmit infection. The goal of this research was to investigate radiographic films and tubes microbiologically in private and pudic dental radiographic centres in the city of Yazed.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional descriptive study (2001), all 13 public and private centres with totally 21 dental radiography machines were investigated. First, sample was collected from different areas of radiography tubes and film's covers by a sterile wetswap. All samples were kept in Tayoglycolate culture media and then put in 37˚C incubator in microbiology laboratory. The cloudiness was checked every 24 hours. Data were analyzed using Extended Fisher test.
    Results
    In samples collected from public radiography centres, microbial infections with pseudomonas aeruginosa, Staphylococcus epidermidis, Aspergillus niger and alkagenous were detected probably resulted from hospital infections and healthy carries among hospital personnel. In private centres infections with microbes such as Neisseria sicca, Staphylococcus epidermidis and Bacillus subtilis were detected, a probable consequence of normal flora in the environment. Film's covers in public centres were infected with Staphylococcus aureus, staphylococcus hemolyticus, Neisseria sicca nd Staphylococcus epidermidis probably due to contact with healthy carriers..
    Conclusion
    The methods applied in Yazed radiographic centres, especially the public ones, are completely different from the standards recommended by ADA and CDC. Therefore, our society is definitely exposed to cross-sectional infections along radiographic clinics.
  • Hamid Mahmood Hashemi Page 73
    Background And Aim
    Adrenaline application causes fluctuations in blood pressure. As drugs containing Adrenaline are frequently used in dentistry, the goal of this research was to evaluate blood pressure changes following the injection of anesthetic drugs containing Adrenaline.
    Materials And Methods
    In this case-cross over study, a total number of 50 patients referred to Dental Faculty, Tehran Uinversity of Medical Sciences, for tooth extraction in the upper jaw, having no systemic and psychologic disease, were selected. Their blood pressures were recorded before and 15 minutes after injection. The selected patients were randomly assigned in theree groups as follows: Group1: using 1 carpool. Group2: using 2 carpools. Group3: using 3 carpools.
    Results
    t-test showed no statistically significant changes in systolic pressure in groups 1and 2, but it was significant in group 3 Diastolic pressure changes were not statistically significant in all three groups..
    Conclusion
    Using one, two or three carpools of Adrenaline causes slight changes in blood pressure which can be ignored.
  • Mohammad Hossein Toodeh Zaeim, Mohammad Reza Baghersad Page 79
    Background And Aim
    The goal of this study was to compare dentofacial cephalometric measurements in two mouth breathing groups, age ranging from 7 to 5 years, with anterior (nasal cavity) and posterior (nasoplaryngeal) obstructions.
    Materials And Methods
    In this study, a sample of 79 subjects, having no orthodontic treatment, including 39 patients with posterior obstruction and mean age of 10.87 years and 40 patients with anterior obstruction with the mean age of 10.97 years, were selected. Type of obstruction was diagnosed by an ENT specialist. For each patient a standard lateral cephalogram was taken. After tracing,15 cephalometric variables were measured and data were subjected to statistical t-test.
    Results
    Among 15 dentofacial variables, 6 of them including 1 to FH(Ideal), 1 to NA, 1 to SN, Y-Axis, Go. Me-SN, and inclination angles revealed significant differences between two groups. In anterior obstruction group 1 to FH(Ideal), 1 to NA and 1 to SN angles were significantly higher than the other1 group showing more protrusion tendency of its upper centrals. In nasopharyngeal obstruction group, significant increase of Y-Axis and Go.Me-SN angles showed more mandible backward rotation where as significant increase of Inclination angle showed maxilla forward rotation. The average of other dentofacial variables: Ar-Go-S-IMPA. 1 to FH-ANB-SNB-SNA and LH did not show any significant difference.
    Conclusion
    Dentofacial morphology is affected by the type of nasal obstruction (anterior or posterior) in mouth breathing patients.
  • Narmin Mohammadi, Reza Khezrian Page 94
    Background And Aim
    Despite improvements in the properties of composites, glass ionomers and other tooth colored materials, a number of problems still exist in their clinical application including: post-operative sensitivity, microleakage, technigue sensitivity and color change. Different methods have been already presented to recuce microleakage. The aim of this study was to compare the microleakage of different restoration methods in posterior ClV cavities.
    Materials And Methods
    On the buccal surfaces of 90extracted human teeth, due to orthodontic treatment, periodotal problem or impaction, ClV cavities with gingival margin on CEJ were prepared. The samples were randomly divided into5 groups and restored as follows: A: Copalait varnish (Harvard) and amalgam (Cinalux) B: Dentin bonding agent (Exite) and amalgam (Cinalux) C: Dentin bonding agent (Exite) and light cure composite resin (Tetric ceram) D: Resin modified glass ionomer (Fuji II LC) and dentin bonding agent (Exite) and light cure composite resin (Tetric ceram) E: Dentin bonding agent (Exite) and flowable composite (Tetric flow) and light cure composite resin Tetric ceram)) Restorations were polished, thermocycled in 1600 cycles and immersed in 0.5% basic fushin. Samples1 were then sectioned and studied under a stereomicroscope to evaluate bye penetration. Data were subjected to Kruskal-Wallis test.
    Results
    All groups showed some degrees of microleakage. According to Kruskal-Wallis statistical. analysis, differences between groups were significant (P=0.00000<0.05). Group C showed the maximum and group D Showed the minimum microleakage. Mann-Whitney analysis was used to compare pairs of groups. Results significant differences between groups as (AD) (C>D), (D
    Conclusion
    Proper characteristics of glass-ionomer such as its tendency for dentin bonding may be a factor to reduce microleakage in cervical restorations. It is suggested to use glass-ionsmer under composite restorations in cases that esthetics and secondary caries prevention are important. In cases tath esthetics is not important and economic factor plays a role and the patient is not susceptible to recurrent caries, amalgam is ercommended.
  • Amir Moein Taghavi, Hossein Aghili, Mohammad Reza Talebi Ardakani, Sepehrad Madanifar Page 103
    Background And Aim
    Hygiene training is considered as the first step in health care as well as the most important duty of the health system personnel who are responsible to offer the initial health principles in rural socities. The aim of this study was to evaluate the knowledge of health system personnel on oral hygiene in Yazd and Taft in 2000.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional descriptive study, data were collected from 134 subjects (62 males and 72 females) through a questionnaire including 16 questions about tooth structure, primary dentition and principles of oral hygiene instruction. Results were analyzed using SPSS softwarez and t-test.
    Results
    In 58.5% of the subjects, the knowledge was good and in 29.6% the knowledge was fair, 11.9% had poor knowledge. t-test showed statistically significant relationship between knowledge and gender attributing more knowledge to females than males (P.V=0.002). Knowledge was declined by increasing age and ANOVA statishtical test showed significant differences. between variouse age groups(P.V= 0.0001).There were not any signiticant differences groups according to service record and training place although with increasing service record, knowledge has declined.
    Conclusion
    Despite a lot of shortages, the knowledge level of Yazd health system personnel generally second to be good on oral health topics.