فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی ایلام - سال پانزدهم شماره 2 (پیاپی 55، تابستان 1386)

مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سال پانزدهم شماره 2 (پیاپی 55، تابستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/04/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهدی قربانعلی زادگان، رضا رنجبر، زهرا گودرزی صفحه 1
    مقدمه
    ویروس هپاتیت B عامل هپاتیت سرمی و به عنوان هپادنا ویروس طبقه بندی می شود. این ویروس باعث ایجاد عفونت های مزمن در نوزادن آلوده و عامل مهمی در ایجاد بیماری های کبد و از جمله سرطان کبد در انسان می باشد. HBsAg نخستین مارکر سرولوژیکی است که قبل از بروز علائم کلینیکی در جریان خون ظاهر می گردد. شناسایی این آنتی ژن با روش های ایمونولوژیک از جمله ایمونوکمی لومینسانس امکان پذیر است. از طرفی امروزه روش های مولکولی نظیر PCR این امکان را به وجود آورده اند تا در مواردی که تست های سرولوژی قادر به شناسایی HBsAg نیستند، وجود DNA مربوطه را در نمونه کلینیکی مشخص کنند. هدف از این مطالعه مقایسه نتایج روش مولکولی واکنش زنجیره ای پلی مراز با روش کمی ایمونو لومینسانس جهت شناسایی HBsAg می باشد.
    مواد و روش ها
    63 نمونه سرمی بیماران مشکوک به هپاتیت B مراجعه کننده به آزمایشگاه بیمارستان بقیه ا.. (عج) مورد مطالعه قرار گرفت. برای بررسی ایمنولوژیک HBsAg از روش ساندویچ کمی لومینسانس ایمنواسی(Sandwich Chemiluminescence Immuno Assay) و برای تشخیص مولکولی از روش واکنش زنجیره ای پلیمراز PCR استفاده شدیافته های پژوهش: در PCRتمامی 63 نمونه (100 درصد) نتایج مثبت داشتند در حالیکه با روش سنجش ایمونوکمی لومینسانس 57 مورد (5/90 درصد) مثبت و 6 مورد (5/9 درصد) منفی بودند.
    نتیجه گیری نهایی: حساسیت روش کمی لومینسانس کمتر از روش مولکولی PCRمی باشد. حساسیت روش PCR در این متد100 درصد و روش کمی ایمونولومینسانس 4/90 درصد می باشد. و با توجه به حساسیت و ویژگی و سرعت بالای تست های مولکولی، پیشنهاد می گردد از روش مولکولی واکنش زنجیره ای پلی مراز برای تشخیص سریع و پیگیری روند درمان بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی نوع B استفاده گردد.
    کلیدواژگان: ویروس هپاتیت B، واکنش زنجیره پلمیراز، کمی لومینشانس
  • منیژه سرشتی، ندا پروین، مینا بزرگزاد، رضا ایمانی صفحه 7
    مقدمه
    از قدیم الایام اهمیت تحقیق در حرفه پرستاری و مامایی به عنوان یک ضرورت اولیه برای پیشرفت حرفه ای شناخته شده است. تحقیقات از طریق ارائه راه حل و ایجاد بصیرت لازم، کار بالینی و مسائل مرتبط با آن را تحت تاثیر قرار می دهد و بستر مناسبی را برای مراقبت های دقیق و مطمئن برای مددجویان فراهم می کند. از آنجا که تعداد معدودی از پرستاران بالینی در زمینه حرفه ای خود تحقیق انجام می دهند، این تحقیق با هدف تعیین موانع انجام پژوهش از دیدگاه پرستاران و ماماهای شاغل در بیمارستان های شهرکرد انجام گردید.
    مواد و روش ها
    در این بررسی توصیفی- تحلیلی که به شکل مقطعی در سال 1383 انجام گردید. حجم نمونه مورد مطالعه 300 نفر از پرستاران و ماماهای بیمارستان های شهرکرد بود. روش نمونه گیری به صورت سرشماری بوده و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای استفاده شد که با استفاده از منابع معتبر علمی تهیه و براساس مقیاس لیکرت تنظیم شده بود. (پس از جمع آوری اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های آماری همبستگی پیرسون و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت). یافته های پژوهش: از بین 300 پرسشنامه توزیع شده 238 پرسشنامه (9/73درصد) عودت داده شد. مهمترین موانع انجام پژوهش به ترتیب شامل: کمبود وقت و مشغله زیاد، کمبود امکانات و تجهیزات، در دسترس نبودن مشاورجهت راهنمایی، نداشتن انگیزه کافی جهت انجام پژوهش، عدم تسلط به زبان انگلیسی و نداشتن امتیاز کافی جهت انجام پژوهش بود و کمترین موانع شامل: بی علاقگی به امر پژوهش، مفید نبودن پژوهش برای بیمار و محدودیت های اخلاقی بود. در این پژوهش میانگین نمره موانع سازمانی بیشتر از میانگین نمره موانع فردی بود.
    نتیجه گیری نهایی: نتیجه این تحقیق، لزوم از بین بردن موانع از طرف مسئولان بیمارستان ها و معاونت پژوهشی دانشگاه ها را می طلبد. همچنین لازم است ترتیبی اتخاذ گردد تا در دوران تحصیل و پس از آن روش تحقیق آموزش داده شده و انجام پژوهش نقش موثری در ارتقاء شغلی پرستاران و ماماها داشته باشد.
    کلیدواژگان: تحقیق، موانع، پژوهشی، پرستار، ماما، شهرکرد
  • ایرج پاکزاد، عباس رضایی، محمد جواد رسایی، احمد زواران حسینی، انوشیروان کاظم نژاد، بهمن تبرایی، سعید ریوندی صفحه 14
    مقدمه
    لیپوپلی ساکارید (LPS) بروسلا آبورتوس در تشخیص بیماری تب مالت (بروسلوزیس) و بعنوان یکی از اجزای واکسن زیر واحدی بر علیه این بیماری حائز اهمیت است. بررسی فعالیت بیولوژیک لیپوپلی ساکارید بروسلا آبورتوس و میزان حفاظت بخشی آن هدف این تحقیق است.
    مواد و روش ها
    . LPSبروسلا آبورتوس با روش ان _ بوتانل استخراج و با روش اولترا سانتریفوژ خالص گردید. لیپوپلی ساکارید بروسلا با تیمار قلیائی سم زدایی شد. میزان سمیت LPSبروسلا در قیاس با شکل سم زدایی شده آن به روش LAL(Limulus Amoebocyte Lysate) و تب زایی در خرگوش بررسی شد. ارزیابی ایمنولوژیک آن در مدل حیوانی با تعیین تیتر آنتی بادی و میزان حفاظت بخشی آن صورت گرفت. یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که مقدار آلودگی پروتئینی و اسیدهای نوکلئیک به ترتیب کمتر از 2% و 1% بود. آزمایش تب زایی باμg/ml 10 لیپو پلی ساکارید بروسلا آبورتوس وμg/ml 5/ لیپوپلی ساکارید E.coli مثبت و در مقادیر μg/ml10 و 50 از لیپوپلی ساکارید سم زدایی شده (D-LPS) منفی بود. آزمایش LAL با ng/ml 10 از D-LPS منفی و با ng/ml 04/ لیپوپلی ساکارید بروسلا آبورتوس مثبت شد. تیتر آنتی بادی گروه دریافت کننده LPS نسبت D-LPS بالاتر بود، و اختلاف معنی داری از نظر حفاظت بخشی بین گروه های دریافت کننده LPS و D-LPS با گروه کنترل منفی وجود داشت (p<0.05) همچنین اختلاف معنی داری از نظر حفاظت بخشی بین گروه دریافت کننده LPS و D-LPS وجود نداشت. (p<0.05)نتیجه گیری نهایی: نتایج نشان داد که سمیت D-LPS بروسلا آبورتوس بشدت کاهش یافته می توان چندین برابر لیپوپلی ساکارید بروسلا آبرتوس از آن، جهت تحریک سیستم ایمنی بکار برد و توانایی لیپوپلی ساکارید بروسلا آبورتوس نسبت به لیپوپلی ساکارید E.coli در ایجاد شوک سپتیک بسیار ضعیف تر است و می توان بطور مستقیم از آن بعنوان ایمنوژن استفاده کرد. همچنین حفاظت بخشی LPS و D-LPS احتمالا ناشی از نقش مهم ایمنی همورال در عفونت ثانویه بروسلا می باشد.
    کلیدواژگان: لیپوپلی ساکارید، بروسلا آبورتوس، سم زدایی، LAL، آزمایش تب زایی در خرگوش
  • جاسم محمدی صفحه 19
    مقدمه
    علی رغم پیشرفت های چشم گیر در زمینه تشخیص، درمان و کنترل فشارخون هنوز فشارخون سیستمیک یکی از علل عمده و اصلی بیماری های قلبی و عروقی و کلیوی است. نظر به نقش فشارخون در سنین پائین در بروز پرفشاری خون در بالغین و عوارض شناخته شده آن و عدم اطلاع تفاوت اندازه های فشارخون در سنین مختلف، شناخت (هنجار) فشار خون در کودکان را ضروری می کند.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه از 1057 کودک به نسبت یکسان از دخترها و پسرها در سنین 11-7 سال در وضعیت نشسته و از بازوی راست با در نظر گرفتن میانگین 2 بار اندازه گیری در شرایط بدون استرس و در حال استراحت فشار خون اندازه گیری شده است. اولین صدای کورتوکف فشارخون سیستول و صدای چهارم کورتکوق بعنوان فشار دیاستولی در نظر گرفته شده است. یافته های پژوهش: میانگین فشارخون سیستولیک دانش آموزان 3/103 میلی متر جیوه و میانگین فشارخون دیاستولیک 8/69 میلی متر جیوه بود. 3/1 درصد کودکان فشارخون سیستولیک بالای mm/Hg 140 شیوع فشارخون دیاستولی بالای mm/Hg 90 برابر 5/1 درصد بود. شیوع افزایش فشارخون در دختران 1/9 درصد و در پسران 7/8 درصد بود. فشار خون سیستولیک در دختران در تمام صدک ها به میزان 10-5 میلی متر جیوه بیشتر از پسران می باشد. نتیجه گیری نهائی: بین سن و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در سنین 10-7 سالگی همبستگی مثبت و قوی وجود دارد و با افزایش قد و وزن فشارخون سیستولیک و دیاستولیک افزایش می یابد و لذا با اجرای برنامه غربالگری فشارخون در کودکی می توان موارد فشارخون را شناسایی و درمان کرد
    کلیدواژگان: فشار خون، کودکان، میسئول، دیامئول
  • عبدالحسین پورنجف، یونس نصری صفحه 26
    مقدمه
    ایمنی و بهداشت لازمه زندگی با نشاط و پشتوانه سلامت انسان بوده و او را از حوادث، بیماری ها و خطرات مرگبار حفظ می کند. شناخت و آگاهی در مورد آلایندهای محیط کار و خطرات ناشی از آنها زمینه ساز ارایه تکنولوژی ایمنی مناسب از نظر فنی و اقتصادی برای کنترل آلاینده های تولیدی در محیط کار می گردند. از جمله عوامل بسیار خطرناک موجود در کارگاه های جوشکاری فیوم ها، دودها، بخارات و اشعه های حاصل از قوس الکتریکی است که موجب بیماری ها و عوارض خطرناکی برای کار گر می شوند. لذا باید با استفاده از تکنولوژی مناسب نسبت به کنترل این آلاینده ها در محیط کار اقدام کرد.
    مواد و روش ها
    ماسک جوشکاری نیمه اتوماتیک با قابلیت حفاظت دستگاه بینایی و تنفسی در مقابل دمه های فلزی و اشعه های ناشی از جوشکاری، وسیله ای است که ضمن کنترل اشعه های حاصل از قوس الکتریکی با ایجاد یک فاصله بین فیوم های غلیظ متصاعد شده و صعود کننده از قوس الکتریکی و محدوده تنفسی کارگر باعث جلوگیری از ورود این فیوم ها با غلظت بالا به این محدوده می شود. این ماسک از قسمتهای زیر تشکیل شده است: 1- بدنه اصلی ماسک 2- کلاهک ماسک 3- شیشه ی روشن 4- صفحه حامل شیشه مات 5- فنر 6- فایبر گلاس با فرم ویژه 7-رابط مکانیکی 8- نگهدارنده شستی 9- شستی10-فیلتر تنفسی.
    یافته های پژوهش: این ماسک به طور کامل مسیرهای نفوذ فیوم ها را با غلظت زیاد به منطقه تنفسی کارگر، در جلوی سر، زیر گردن و طرفین سر کارگر می پوشاند. قسمت فایبرگلاس با فرم ویژه این ماسک به طور کامل روی سینه قرار گرفته و مانع از ورود فیوم های آلوده کننده با غلظت زیاد به هوای تنفسی کارگر می شود. از طرف دیگر این ماسک در طرفین خود دارای درازای مناسبی است به گونه ای که طول آن از سطح عمودی پشت سر فراتر می رود. این مسئله باعث می شود فضایی در منطقه تنفسی کارگر ایجاد شود تا امکان ورود فیوم ها با غلظت زیاد به این منطقه وجو د نداشته باشد. وجود چنین صفحاتی دراز در طرفین ماسک، باعث می شود هوای تنفسی کارگر، حامل غلظت کم فیوم ها باشد و این امر به علت سد کردن مسیر صعود هوای آلوده کننده به فیوم ها با غلظت زیاد توسط ماسک و متعلقات آن و همچنین کاهش غلظت آلاینده در واحد حجم هوا و مقطع افقی مسیر صعودی آلاینده و همچنین تهیه هوای تنفسی از پشت سر کارگر می باشد، که غلظت فیوم های این ناحیه کمتر از هوای در حال صعود جلوی سر کارگر می باشد. از طرف دیگر هوای تنفسی از یک فیلتر تنفسی عبور کرده که موجب می شود تا ذرات آلاینده در دیواره فیلتر باقی بمانند. از دیگر موارد استفاده این ماسک، استفاده از آن در مته کاری، فرز کاری واره آتشی است. روش کنترل اشعه ها در این وسیله به این صورت است که یک حلقه دور انگشت شست قرار می گیرد. هنگام شروع به کار جوش زدن با کشیدن این حلقه نیروئی از طریق یک سیم رابط به شیشه مات منتقل می شود و موجب پائین آمدن این شیشه و سد کردن مسیر عبور اشعه ها به سمت چشمهای کارگر می شود.
    بحث و نتیجه گیری
    ماسک ساخته شده در طی انجام این طرح مورد آزمایش قرار گرفت. طبق آزمایشات به عمل آمده استفاده از این ماسک می تواند درصد بالایی از آلاینده های قابل استنشاق را در هوای تنفسی کارگر کاهش می دهد. همچنین دریافت اشعه های مضری مانند مادون قرمز و ماورای بنفش به ناحیه دید کارگر به مقدار بسیار زیادی کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: ایمنی، کارگر، ماسک، جوشکاری
  • فرشید شمسایی، فاطمه چراغی، علی قلعه ایها صفحه 32
    مقدمه
    امروزه مراقبت های پرستاری در منزل در پاسخ به افزایش تعداد بیماران روانی حاد در سطح جامعه افزایش پیدا کرده است و از علت های این رشد سریع در امر مراقبت های روانی اثبات کارائی آن در مواجهه با رفع نیازهای بیماران روانی است. هدف این مطالعه تعیین اثرات مراقبت های پرستاری در منزل بر درمان بیماران اسکیزوفرن پس از ترخیص از بیمارستان میباشد.
    مواد وروش ها
    این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است و روش نمونه گیری بصورت در دسترس بوده که تعداد 60 بیمار مبتلا به اسکزوفرن (30 نفر گروه مورد و 30 نفر گروه کنترل) در مطالعه شرکت کردند. در گروه مورد به مدت سه ماه پس از ترخیص از بیمارستان مراقبت های پرستاری در منزل برای آنان ارائه گردید و پس از آن و نیز شش ماه بعد مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    یافته های حاصل نشان داد بیماران اسکیزوفرنیک که تحت مراقبت های پرستاری روانی در منزل قرار گرفته بودند در مقایسه با گروه کنترل دفعات عود بیماری و بستری شدن آنها کاهش یافته بود که این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود و همچنین این گروه دستورات داروئی خود را دقیق تر و منظم تر رعایت می کردند. نتیجه گیری نهایی: همکاری با خانواده و آموزش آن ها با هدف کاهش عود همیشه به عنوان یک روش کمکی، علاوه بر داروهای نگهدارنده مطرح بوده است و وقتی مراقبت در منزل با دارو درمانی بیماران همراه می شود، بهتر می توان از عود اسکیزوفرنی در این گونه بیماران جلوگیری به عمل آورد.
    کلیدواژگان: مراقبت های پرستاری در منزل درمان عود بماران اسکبژوفون
  • پریچهر حناچی، گلاره کاویانی، آرش بیات صفحه 39
    مقدمه
    اوتیت میانی از جمله شایع ترین بیماری های دوران کودکی محسوب می شود. عدم درمان به موقع اوتیت میانی می تواند منجر به بروز اختلالات شنوایی، گفتاری، زبانی، یادگیری و ادراکی در کودک گردد. اوتیت میانی مهمترین عامل اختلالات دهلیزی-تعادلی در کودکان محسوب شده و تاثیر آن بر توانایی های تعادلی و حرکتی بسیار حائز اهمیت می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مقطعی-تحلیلی می باشد. در این پژوهش سیستم تعادلی و حرکات بنیادین 30 کودک 20 تا 60 ماه با اوتیت میانی قبل از جاگذاری لوله تیمپانوستومی و بدون اوتیت میانی با استفاده از آزمون PDMS-GM Peabody مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS صورت گرفت. آزمون KS جهت بررسی توزیع نرمال داده ها و آزمون T برای مقایسه میانگین ها استفاده شد. یافته های پژوهش: یافته های بدست آمده نشان دادند که امتیاز PDMS-GM کودکان با اوتیت میانی در قبل از عمل جراحی در مقایسه با کودکان بدون اوتیت میانی به طور معناداری کمتر بود. همچنین بعد از عمل، کودکان با اوتیت میانی امتیازشان بالاتر از کودکان بدون اوتیت میانی شده بود که این نتایج میزان تاثیر عفونت گوش میانی را در پیشرفت حرکات بنیادین که همراه با تعادل می باشد، نشان می دهد. نتیجه گیری نهایی: از نتایج بدست آمده این طور می شود نتیجه گرفت که رشد حرکتی و تعادل از جمله موارد بسیار مهمی محسوب می شوند که باید در درمان پزشکی و جراحی مبتلایان به اوتیت میانی مورد توجه خاص قرار گیرند. اوتیت میانی مزمن ممکن است مشکل دیگری را برای افراد از قبیل نقائص حرکتی و سایر ناهنجاری ها به وجود آورد.
    کلیدواژگان: کودک، تعادل، گوش میانی
  • جهانشاه محمدزاده، حمیدرضا عریضی، حسین مولوی، مختار ملک پور، احمد یار محمدیان صفحه 45
    مقدمه، این پژوهش به منظور بررسی تاثیر مداخله آموزشی به روش میکر بر عملکرد شناختی- معنایی دانش آموزان کلاسهای سوم تا پنجم ابتدایی انجام شد. 60 نفر از دانش آموزانی که در پیش آزمون نمره کمتری کسب کرده بودند انتخال و به طور تصادفی در گروه آزمایشی و کنترل، دسته بندی شدند. متغیر مستقل در این پژوهش آموزش شناختی- معنایی به روش میکر بود. جهت محاسبه تاثیر مداخله آموزشی از روش تحلیل کواریانس (ANCOVA) استفاده شد.
    مواد و روش ها، ابزار مورد استفاده در این پژوهش خرده آزمونهای شناختی معنایی میکر است در ابتدا این خرده آزمونها بر روی دانش آموزان پایه های سوم تا پنجم ابتدایی هنجاریابی شد و سپس دانش آموزانی که در پیش آزمون نمرات کتبی را کسب کرده بودند تحت مداخله آموزشی به روش میکر قرار گرفتند.
    یافته های پژوهش: نتایج سه تحلیل کواریانس جداگانه، حاکی از تفاوت معنی دار بین دور گروه آزمایشی و کنترل بود (P<0.001)، به این ترتیب، آموزش منجر به بهبود عملکرد شناختی- معنایی گروه آزمایشی شد.
    نتیجه گیری نهایی: نتایج این پژوهش لزوم توجه به شناسایی توانمندی های دانش آموزان (نقاط ضعف).
    کلیدواژگان: آزمون تواناییهای شناختی میکر، تحلیل کواریانس، عملکرد شناختی، معنایی