فهرست مطالب

مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
سال پنجم شماره 2 (پیاپی 18، تابستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/04/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مصطفی فرح بخش، علیرضا نیک نیاز، جعفرصادق تبریزی، حسن جهان بین، حسین عبدالهی، اکرم ذاکری، همایون صادقی بازرگانی صفحات 1-12
    زمینه و هدف
    مشارکت بخش دولتی و خصوصی نوعی خصوصی سازی است که در آن بر خلاف خصوصی سازی کامل، مشارکت بخش دولتی در ارائه خدمات ادامه دارد. در ایران نیز در راستای مشارکت بخشهای دولتی بدنبال توافق انجام یافته بین وزارت بهداشت و وزارت تعاون، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز در سطح استان اقدام به ایجاد تعاونی های بهداشتی نمود. در این مطالعه عملکرد فرایند های ارائه خدمات بهداشتی در تعاونی ها با مراکز بهداشتی درمانی مورد مقایسه قرار گرفته است.
    روش کار
    این پژوهش بصورت یک مطالعه تحلیلی انجام شد، که در آن دوگروه از مراکز بهداشتی درمانی با مدیریت دولتی و تعاونی از نظر عملکرد فرایند های ارائه خدمات بهداشتی مورد مقایسه قرار گرفتند. جامعه آماری شامل کلیه دفاتر، پرونده ها و آمار ماهانه مراکز بهداشتی درمانی مورد بررسی در فاصله بهمن1381تا فروردین 1382بود. داده ها با استفاده از نرم افزارهای EPI INFO و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و از تستهای آماری t وx2 شد.
    نتایج
    درصد پوشش تنظیم خانواده، مراقبت از کودکان کمتر از یک سال، مراقبت از کودکان یک الی شش سال، مراقبت از زنان باردار و تعداد خانوارهای تحت پوشش یک رابط در مراکز بهداشتی و درمانی تعاونی بیشتر از مراکز بهداشتی و درمانی دولتی بود. در رابطه با تاخیر در مراقبت گروه های هدف، میانگین مدت تاخیر در غالب موارد در مراکز بهداشتی درمانی تعاونی نسبت به مراکز دولتی کمتر بود. میانگین تعداد ویزیت های غربالگری جمعیت تحت پوشش، ویزیت های سر پائی، مراقبت از بیماران تحت پوشش، مشاوره، تزریقات و پانسمان و پیگیری در مراکز تعاونی بیشتر از مراکز دولتی بود. میانگین ارائه خدمات تنظیم خانواده، ایمن سازی، صدور کارت تندرستی و کلرسنجی در مراکز دولتی بیشتر از مراکز تعاونی بود اما اختلاف معنی دار آماری ما بین دو گروه مذکور در رابطه با این فرایندها دیده نشد. در تعاونی های بهداشتی در مقایسه با مراکز دولتی اطلاعات ثبت شده در فرمهای آمار ماهیانه مراقبت از کودکان زیر یک سال، مراقبت از کودکان بالای یک سال، ویزیت های دوره ای و واکسیناسیون تطابق بیشتری با اطلاعات ثبت شده در دفاتر و پرونده ها دارا بودند.
    نتیجه گیری
    عملکرد فرایندهای ارائه خدمات بهداشتی از طریق مراکزبهداشتی درمانی تعاونی در مقایسه با مراکز بهداشتی درمانی دولتی خوب بلکه شاخصهای موجود نشاندهنده نتایج بهتری در بیشتر زمینه ها می باشند و این بدین معنی است که یک ساختار خصوصی با نظارت بخش دولتی برنامه های ملی و کشوری را بمانند سایر مراکز دولتی به انجام میرساند با این تفاوت که در خصوص تامین نیروی انسانی حقوق کارکنان و مدیریت و اداره این مراکز بار کمتری به دولت وارد می شود و زمینه های مشارکت بخش خصوصی در حوزه بهداشت گسترش یافته و در اشتغال نیروهای انسانی تربیت شده هم بستر مناسبی را فراهم می آورد. کلید واژه ها:مشارکت دولتی- خصوصی، تعاونی های بهداشتی، خصوصی سازی
    کلیدواژگان: Public، private partnership، Health cooperatives، Privatization، Tabriz
  • رضا سعیدی، کاظم ندافی*، رامین نبی زاده صفحات 13-24
    زمینه و هدف

    این مطالعه با هدف بررسی بیوجذب سرب(II) و کادمیوم(II) بوسیله جلبک قهوه ای سارگاسوم انجام گردید. بدین منظور سینتیک و ایزوترم بیوجذب سرب(II) و کادمیوم(II) مورد بررسی قرار گرفت.

    روش کار

    تمام آزمایش های بیوجذب در فاز منقطع و در محلول حاوی یک فلز انجام گردید. آزمایش های سینتیک در سه غلظت اولیه سرب(II) و کادمیوم(II) و نسبت ثابت ماده جذب شدنی به جاذب صورت گرفت. در آزمایش های ایزوترم محدوده غلظت اولیه سرب(II) و کادمیوم(II)، 5-05/0 میلی مولار بود.

    نتایج

    آزمایش های سینتیک بیوجذب نشان داد که میزان جذب سرب(II) و کادمیوم(II) بوسیله جلبک قهوه ای سارگاسوم در طی مدت 15 دقیقه به 96-88% ظرفیت تعادلی می رسد و حداکثر زمان رسیدن به تعادل 2 ساعت می باشد. سینتیک بیوجذب سرب(II) و کادمیوم(II) از مدلهای سرعت درجه دوم کاذب و اشباع تبعیت می نمود (99/0

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان داد که جلبک قهوه ای سارگاسوم یک بیوجاذب با ظرفیت جذب بالا برای سرب(II) و کادمیوم(II) می باشد.

    کلیدواژگان: بیوجذب، سارگاسوم، سرب(II)، کادمیوم(II)، سینتیک، ایزوترم
  • عباس رحیمی فروشانی، کاظم محمد، محمود محمودی، فریدون سیاسی صفحات 25-40
    زمینه و هدف
    تغذیه با شیر مادر یکی از تعیین کننده های بهداشتی بسیار حساس و با اهمیت در دوران نوزادی و کودکی می باشد؛ زیرا که دراین دوران دو عامل رشد فیزیکی و تماس متقابل بین مادر و کودک می توانند قوای عقلی در دوران بزرگسالی رابرنامه ریزی نمایند. در این مطالعه هدف اصلی بررسی چگونگی حضور وماندگاری اثرتغذیه و رشد در اوان زندگی بر توانایی های عقلی در دوران بعدی زندگی بوده است.
    روش کار
    به منظور نشان دادن ارتباط بلند مدت فوق، یک تحقیق از نوع همگروهی توصیفی صورت گرفته است که در آن 5362 نوزاد متولد شده در یک هفته بین سوم تا نهم مارچ سال 1946 در انگلستان به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری طبقه بندی شده بر اساس کلاس اجتماعی خانواده ها انتخاب گردیده است. داده های افراد همگروه در دوره های سنی 2، 8، 11، 15، 26، و 43 سالگی جمع آوری شده اند.این مطالعه بین سالهای 1384 و 1385در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و با به کارگیری مدلهای آماری برای دستگاهی از روابط با ساختار خطی که در نرم افزارLISREL 8-12 وجود دارد انجام شده که در آن اثر شیر مادر بر نمرات توانایی عقلی در مقاطع سنی مذکور ردیابی شده است.
    نتایج
    یافته های توصیفی این مطالعه آشکار کرد که افراد با وزن تولد طبیعی 3500 گرم یا بیشتر در سنین پایین تری راه رفتن، حرف زدن، ایستادن، و نشستن را انجام داده اند. همچنین الگوی تغییرات در نمرات آزمون عقلی در طول حیات افراد همگروه متفاوت بوده است؛ به گونه ای که نتایج آنالیز واریانس نشان داد که پس از تعدیل برای اثر متغیرهای جنس، کلاس اجتماعی، و سنین حرف زدن یا راه رفتن ملاحظه می گردد که افرادی که با شیر مادر تغذیه شده اند در سنین 8 و 15 سالگی دارای میانگین نمرات بالاتری هم در آزمونهای شفاهی و هم درآزمون های غیر شفاهی بوده اند.
    یافته های آنالیز مسیری نشان داد که تغذیه با شیر مادر و وزن تولد، دو تعیین کننده می باشند که به همراه یکدیگر می توانند تاثیرات تغذیه ای و روحی، بخاطر تماس با مادر، بر قوای ذهنی داشته و در برنامه ریزی آن در دوران 2، 8، 11، 15، 26، و 43 سالگی نقش داشته باشند. به طوریکه اثر بجای مانده شیر مادر بر قوای عقلی در زمان کودکی ممکن است در سنین بزرگسالی خود را به طورمستقیم یا غیرمستقیم ظاهر کند. به عنوان مثال ضرایب استاندارد شده آنالیز مسیری که به ترتیب بیانگر میزان اثرشیر مادر برمتوسط سنین حرف زدن یا راه رفتن، سپس اثر این سنین بر میانگین نمرات شفاهی در سنین 8 تا 15 سالگی، و به دنبال آن اثر این نمرات بر میانگین نمره آزمون عقلی در 26 سالگی، و در انتها تاثیر این نمره بر میانگین نمرات آزمون های حافظه و بینایی در سن 43 سالگی به همراه خطای معیار آنها برای زنان این همگروه به ترتیب ازچپ براست(04/0 = se) 10/0، (05/0 = se) 71/0، (02/0 = se) 05/0-، (02/0 = se) 12/0-و در مردان همگروه به ترتیب(06/0=se) 13/0، (06/0=se) 75/0، (01/0=se) 07/0-، (02/0=se) 01/0- برآورد شده اند.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه با نشان دادن روابط معنی دار بین عمل بعضی ازتعیین کننده ها که در آغاز زندگی فعال می شوند با قوای عقلی در بزرگسالی این نتیجه گیری را ایجاب می کند که در بررسی های طولی همگروهی که نحوه عمل ذهن مطالعه می شود باید به اثر تغذیه در دوران نوزادی و کودکی توجه ویژه معطوف داشت.
    کلیدواژگان: شیر مادر، قوای عقلی، آنالیز مسیری
  • اکبر غلامپور، علیرضا مصداقی نیا، فروغ واعظی، رامین نبی زاده، مهرداد فرخی، آذر قصری صفحات 41-52
    زمینه و هدف
    4،2- دی کلروفنل ترکیبی است که طی برخی از فرایندهای صنعتی و همچنین ضدعفونی آبهای آلوده به ترکیبات فنلی، ایجاد می شود و به علت سمیت و بوی شدیدی که دارد مشکل تخلیه آن به محیط زیست و ورود آن به آب آشامیدنی از اهمیت زیادی برخوردار است. لازم به ذکر است که با روش های معمول تصفیه آب و فاضلاب نمی توان این ماده را که بسیار محلول است و قابل تجزیه بیولوژیکی نیست از آب جدا نمود، و همچنین راهکارهای پیشگیری از ایجاد این آلاینده نیز تاکنون راهگشا نبوده است.
    روش کار
    در این مطالعه از یکی از فرایندهای اکسیداسیون پیشرفته بنام فنتون جهت تجزیه 4،2- دی کلروفنل استفاده شده است. این روش بر مبنای استفاده همزمان از آب اکسیژنه و محلول سولفات فرو می باشد.
    نتایج
    بررسی تاثیر غلظتهای مختلف از آب اکسیژنه و یون آهن (II) به عنوان عوامل اکسید کننده نشان داد با افزایش غلظت آب اکسیژنه از50 به100 میلی گرم در لیتر پس از زمان اکسیداسیون 60 دقیقه، درصد حذف مواد آلی (اکسیژن مورد نیاز شیمیایی) (Chemical Oxygen Demand)محلول 50 میلی گرم در لیتر4،2-دی کلرو فنل از 65% به 85% قابل افزایش است. اثر غلظتهای مختلف یون آهن در سرعت انجام واکنشهای اکسیداسیون نیز مورد بررسی قرار گرفت و مشخص گردید با افزایش غلظت این یون سرعت واکنش به شدت افزایش می یابد; به طوریکه نتایج حاصل از آزمایش ها نشان دادند با استفاده از غلظت ثابت 100 میلی گرم در لیتر آب اکسیژنه، آهن در غلظت 5 میلی گرم در لیتر می تواند اکسیژن مورد نیاز شیمیایی را تا 60% طی یک ساعت تماس کاهش دهد و چنانجه غلظت آهن سه برابر افزایش داده شود این زمان می تواند به 10دقیقه تنزل یابد. همچنین مشخص گردید اکسیداسیون محلولهای حاوی 4،2- دی کلروفنل به کمک فنتون بر قابلیت تجزیه بیولوژیک آنها اثر مثبت دارد و با استفاده از فنتون، 4،2- دی کلروفنل موجود در محلولهای مورد نظر به محصولات میانی با قابلیت تجزیه بیولوژیکی بیشتر (نسبت کمتر اکسیژن مورد نیاز شیمیایی به اکسیژن مورد نیاز بیوشیمیایی) تبدیل می گردد.
    نتیجه گیری
    پیش تصفیه فاضلاب با معرف فنتون می تواند در زمان کوتاه، تجزیه پذیری زیستی دی کلروفنل و احیانا ترکیبات مشابه را به نحو مطلوب بهبود بخشد.
  • افسانه بختیاری، کریم الله حاجیان صفحات 53-60
    زمینه و هدف
    سرطان پستان امروزه بعنوان یک معضل اجتماعی در تمام جوامع در حال افزایش است. میزان بقای فراغت از بیماری در این بیماران علاوه بر ارزشیابی شاخص های پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان پستان در کشور، می تواند تاثیر درمان و پیامد بیماری را نیز پیشگویی نماید. به این منظور مطالعه ای جهت بررسی 5 ساله میزان بقای فراغت از بیماری در مبتلایان به سرطان پستان انجام شد.
    روش کار
    403 بیمار مبتلا به سرطان پستان که جهت دریافت Neo-adjavant therapy به مرکز رادیوتراپی- شیمی درمانی بیمارستان شهید رجایی بابلسر مراجعه نمودند، وارد مطالعه شدند و از نظر اولین زمان عود در طی 5 سال تحت بررسی قرار گرفتند. متغیرهای مورد نظر توسط پرسشنامه ثبت گردید و آنالیز آماری با استفاده از آنالیز بقا به روش غیر پارامتری کپلن مایرو مدل رگرسیونی کاکس انجام شد.
    نتایج
    میانه زمان عود موضعی 16 ماه و میانه زمان متاستاز 22 ماه بود. شایعترین محل متاستازها به استخوانها (6/46%) با ارحجیت به ستون مهره بخصوص مهره های کمری بودند. میانه زمان بقای فراغت از بیماری 36ماه بود. میزان کلی فراغت از بیماری در سال پنجم 45% بود. این میزان در مرحله اول بیماری 85% ودر مرحله چهارم 5% بود. سن کمتر از 35 سال، مرحله بیماری، وضعیت درگیری غدد لنفاوی بعنوان عوامل پیشگویی کننده مستقل در زمان اولین عود بیماری بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی میزان پایین تری از بقای فراغت از بیماری را نشان داد. این امر در ارتباط با مرحله پیشرفته تر بیماری و نیز سن کمتر بیمار در زمان تشخیص می باشد. یافته های حاضر براهمیت بیش از پیش برنامه ریزی در جهت تشخیص زودرس و درمان مناسب این بیماری تاکید می نماید.
    کلیدواژگان: بقای فراغت از بیماری، عود بیماری
  • سید عباس متولیان، کورش هلاکویی نایینی*، محمود محمودی، سید رضا مجدزاده، محمد اسماعیل اکبری صفحات 61-72
    زمینه و هدف

    در نظام های مراقبت و ثبت وقایع مرتبط با تندرستی، کم شماری پدیده ای رایج است. یکی از روش هایی که برای تعیین حساسیت نظام مراقبت یا ثبت در شناسایی موارد به کار می رود، روش صید-بازصید می باشد. هدف مطالعه حاضر تخمین تعداد موارد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی با روش صید-بازصید با استفاده از داده های سه منبع پلیس، پزشکی قانونی و بیمارستان بوده است.

    روش کار

    به این منظور کلیه موارد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در محدوده شهرستان کرمان که در سال 1381 توسط پلیس، پزشکی قانونی و بیمارستان شهید باهنر ثبت شده بود، استخراج گردید. موارد مشترک بین فهرست ها براساس تشابه سه خصوصیت نام، نام خانوادگی و تاریخ تصادف شناسایی شدند و در نهایت داده ها با استفاده از روش صید-بازصید و مدل آماری Loglinear مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج

    درمجموع 471 مورد غیر تکراری مرگ ناشی حوادث ترافیکی از سه منبع شناسایی شدند. با روش صید-بازصید برآورد محافظه کارانه تعداد موارد مرگ حوادث ترافیکی در سال 1381 در شهرستان کرمان 596 نفر (حدود اطمینان 95%: 686-543) تخمین زده می شود. با در نظر گرفتن جمعیت شهرستان کرمان در سال 1381 که براساس برآورد مرکز آمارایران 644673 ذکر شده است، میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در شهرستان کرمان 92% هزار نفر (حدود اطمینان 95%: 107-84) برآورد می شود. به این ترتیب نسبت موارد مرگ حوادث ترافیکی ثبت شده در پلیس، پزشکی قانونی و بیمارستان شهید باهنر شهرستان کرمان به کل مرگ های تخمین زده شده به ترتیب 16%، 58% و 48% بوده است. مجموع موارد گزارش شده (471نفر) نیز حدود 79% کل موارد را شامل می شود.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان می دهد که هیچ یک از منابع سه گانه پلیس، پزشکی قانونی و بیمارستان، به تنهایی و یا در مجموع، پوشش کاملی از موارد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی نداشتند و استفاده از روش صید-بازصید می تواند به تخمین تعداد واقعی موارد کمک کند.

    کلیدواژگان: روش صید، بازصید، حوادث ترافیکی، مدل Loglinear، کرمان
  • لیدا مقدم بنائم، حسن افتخار اردبیلی، فرشته مجلسی، عباس رحیمی، علیرضا امینی منش صفحات 73-78
    زمینه و هدف
    این مطالعه به منظور بررسی تاثیر بارداری های ناخواسته بر وقوع آپگار پایین(کمتر از 8) نوزادان در دقیقه پنجم پس از تولد، در 1800 مادر باردار که برای مراقبت های دوران بارداری به مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی و خانه های بهداشت شهرستان ری مراجعه کرده بودند انجام گرفت.
    روش کار
    در این مطالعه، 1800 مادر باردار در دو گروه بارداری های خواسته و ناخواسته که هر گروه شامل 900نفر بود، مورد بررسی قرار گرفتند. برای ورود به مطالعه، سن بارداری بایستی کمتر از 28 هفته می بود. هر دو گروه تا زمان زایمان تحت مراقبت و پیگیری قرار گرفتند. پس از زایمان، با مشاهده کارت تولد نوزاد، نمره آپگار در دقیقه پنجم پس از تولد، ثبت گردید. جهت بررسی دقیق تر اثر عوامل مختلف بر احتمال وقوع آپگار پایین در نوزادان شامل زایمان طبیعی یا سزارین، زایمان زودرس، کم وزنی زمان تولد، ناهنجاری های مادرزادی، محل تولد (بیمارستان و مراکز بهداشتی، یا منزل)، از مدل رگرسیون چندگانه لجستیک استفاده گردید.
    نتایج
    در میان 900 نوزاد حاصل ازحاملگی های ناخواسته،15 مورد(7/1%) نمره آپگار پائین (زیر 8) و در میان نوزادان حاصل از حاملگی های خواسته، 4 مورد(4/0%) نمره آپگار زیر 8 داشتند. تفاوت بین دو گروه معنی دار بود (011/0 =P) و خطر منتسب وقوع آپگار زیر 8 در حاملگی های ناخواسته، 54/0 با فاصله اطمینان 95% بین 132/0 تا 813/0 بود. با استفاده از مدل رگرسیون چندگانه لجستیک وپس از در نظر گرفتن تاثیر عوامل مختلف موثر بر آپگار پایین نوزادان، حاملگی ناخواسته باز هم بر وقوع آپگار پایین نوزادان تاثیر داشت و این احتمال را بیش از 3 برابر افزایش می داد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که در صورت جلوگیری از بارداری های ناخواسته، بین 2/13 تا 3/81 % از موارد نمره آپگار پائین در نوزادان قابل پیشگیری است. البته با توجه به عدم وجود مطالعات مشابه در این زمینه در ایران، بهتر است مطالعات وسیع تری جهت تایید و یا رد این نتایج انجام شود.
    کلیدواژگان: بارداری ناخواسته، نمره آپگار، مراکز بهداشتی درمانی، شهرستان ری
  • حمیده طباطبایی، ذبیح الله شجاع *، محبوبه ساریجلو، شهره شاه محمودی اکرم ساریجلو، کبری فرخی، محمود محمودی، طلعت مختاری آزاد، رخشنده ناطق صفحات 79-86
    زمینه و هدف

    درکشور ایران از آذرماه 1379 (دسامبر 2000 میلادی) تا کنون موردی از پولیوی وحشی مشاهده نشده واز سال 2000 نیز ایران بعنوان کشوری عاری از پولیوی وحشی (Polio free) توسط WHO معرفی شده است. اما به رغم حذف پولیوی وحشی، بدلیل بالا بودن حساسیت نظام مراقبت، سالانه تعداد زیادی از موارد Acute Flaccid Paralysis (AFP) ردیابی شده است، بطوریکه در سال 1382 تعداد موارد AFP(شامل سندرم گیلن باره) ردیابی شده، 450 مورد بوده است. در این سال در استان آذربایجان غربی (که در حدود 1100000 کودک زیر 15 سال دارد و طبق انتظار باید در هر سال حدود 11 مورد بیمار مبتلا به AFP در این استان مشاهده شود) موارد مشاهده شده به بیش از 6 برابر موارد مورد انتظار یعنی 70 نفر رسیده است. تعداد موارد AFP در کشور بعنوان یکی از مهمترین شاخص های ارزشیابی نظام مراقبت از پولیواهمیت زیادی دارد که میزان مورد انتظار قابل قبول توسط WHO یک مورد به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت زیر 15 سال در نظر گرفته می شود. در این بررسی سعی شده است که عوامل انتروویروسی غیر پولیویی که در ایجاد موارد AFP در استان آذربایجان غربی نقش داشته اند مورد بررسی وردیابی قرار گیرد، لذا یکی از اهداف این پژوهش شناسایی هرچه بیشتر انتروویروس های غیر پولیویی در گردش، در این استان با استفاده از سه رده سلولی RDوHep2وL20 و تکنیک مولکولی واکنش زنجیره ای پلی مراز_ رونویسی معکوس (Reverse Transcription-Polymerase Chain Reaction) بوده است.

    روش کار

    تمام نمونه های مدفوع بیماران مبتلا به AFP آماده سازی شده و به 3 رده سلولی RD،L20،Hep2 تزریق شدند. سروتیپ ویروس ها با روش تست خنثی سازی (Neutralization Test) مشخص گردید. در صورت جداسازی ویروس های پولیو، تشخیص افتراقی داخل تیپی (سوش واکسن و وحشی) با استفاده از تست های هیبریدیزاسیون و الیزا صورت گرفت و بالاخره در تمام نمونه ها تست RT-PCR با استفاده از پرایمر Pan-Ev انجام شد.

    نتایج

    کشت سلولی توانست 10 ویروس را جداسازی نماید که 9 ویروس توسط رده سلولی RD جدا شد و لذا بعنوان حساسترین رده سلولی شناخته شد. تست مولکولی RT-PCR نیز 16 مورد ویروس را ردیابی کرد که 7 مورد مربوط به نمونه هایی بودند که بر روی RD جدا نشده بودند.RT-PCR توانست به میزان 10% ردیابی ویروس را افزایش دهد که این امر نشان دهنده حساسیت بالای این روش می باشد. اگر چه استفاده از ترکیب دو روش کشت سلولی و RT-PCR جهت ردیابی و شناسایی انتروویروس های غیر پولیویی که در ایجاد AFP نقش دارند بسیار ارزشمند می باشد، اما بیش از 75% از بیماران مبتلا بهAFP از لحاظ ابتلا به انتروویروس ها منفی بودند.

    نتیجه گیری

    باید این بیماران از نظر عوامل دیگر ویروسی (فلاوی ویروس ها) و غیر ویروسی (کمپیلو باکتر ژژونی) مورد بررسی قرار گیرند

    کلیدواژگان: انتروویروس، فلج شل حاد، کشت سلولی، واکنش زنجیره ای پلی مراز، رونویسی معکوس
|
  • Farahbakhsh M., Nikniaz A., Tabrizi J., Jahanbin H., Abdolahi H., Zakeri A., Sadeghi Bazargani H Pages 1-12
    Background And Aim
    Public-private partnership is a type of privatization in which the public sector continues to participate in the provision of services. Based on an agreement between the Ministry of Health and the Ministry of Cooperatives, Tabriz University of Medical Sciences started the process of creating health cooperatives in the Eastern Azerbaijan Province. In this study we compare the function of various health service processes between public health centers and health cooperatives.
    Material And Methods
    This study looks at coverage, quality and continuity of primary health care in 9 health centers handed over to cooperatives as compared to 18 current public health centers. Data were collected over a period of three months and analyzed by the SPSS-10 statistical package. Chi-Square and t tests were used for data analysis.
    Results
    Family planning coverage rates, infant health care, 1- to 6-year-old health care, prenatal care and the number of households covered by volunteers were all higher in cooperatives compared to public health centers. The mean care delivery volume was smaller in health cooperatives. The mean numbers of screening visits, outpatient visits, control visits, consultations, injections and dressings as well as follow-ups were higher in health cooperatives. Despite the greater numbers of family planning visits, vaccinations, health certificates issued and water chlorimetry tests in the public sector, the differences were not statistically significant. Concordance of data between forms and registers was higher in health cooperatives in the case of child health care, periodic visits and vaccination forms.
    Conclusion
    Compared to the public sector, health service delivery through cooperatives not only functions well but also yields better indices in many health domains. This is an example that a private institutions functioning under the supervision of the public sector can implement nationwide health care programs better than the public sector itself.
  • Saeedi R., Naddafi K., Nabizadeh R Pages 13-24
    Background And Aim

    We studied the biosorption of lead(II) and cadmium(II) from aqueous solutions by the brown algae Sargassum sp. biomass in a batch system. The heavy metal uptake was quite rapid, reaching 88-96% of the equilibrium capacity of biosorption in 15 minutes.

    Material And Methods

    Kinetic data were analyzed using the pseudo first-order, pseudo second-order, and saturation and second-order rate equations.

    Results

    The pseudo second-order and saturation rate equations gave the best fit with the experimental data(R2 > 0.99). The data obtained from experiments of single-component biosorption isotherm were analyzed using the Freundlich, Langmuir, Freundlich-Langmuir and Redlich-Peterson isotherm models. The Redlich-Peterson equation was found to provide the best fit with the experimental data (R2 > 0.99). Also the other models described the isotherm of lead(II) and cadmium(II) biosorption with relatively high correlation coefficients (R2 > 0.93).

    Conclusion

    Using the Langmuir model, the maximum uptake capacities (qm) of Sargassum sp. for Pb2+ and Cd2+ were 1.70 and 1.02mmolg-1, respectively.

  • Rahimi Foroushani A., Mohammad K., Mahmoodi M., Siasi F Pages 25-40
    Background And Aim
    Breastfeeding is one of the most important health determinants in infancy and childhood: physical growth and mother-child bonding in this period are two factors that program cognitive ability in later life. The main aim of this study was to examine the long-term effects of breastfeeding on subsequent cognitive performance.
    Material And Methods
    A cohort of 5362 births registered over a period of one week in March, 1946 was selected by stratified sampling, based on the subject's social class. We collected data for ages 2, 8, 11, 15, 26, and 46 years, and these data were analyzed in 2004-2005 at the school of public health, Tehran. Linear structural equation models were fitted to the data by LISREL 8.12 software in order to find path models.
    Results
    Descriptive findings showed that children weighing ≥3500 grams at birth acquired the ability to walk, talk, stand, and sit earlier than others. Also, subgroups within the cohort showed different patterns of change in their cognitive scores. Analysis of variance revealed that after adjustment for sex, social class, age of talking, and age of walking breastfed children still had higher means of verbal and nonverbal scores at ages 8 and 15 compared to never-breastfed children. Path analysis indicated that breastfeeding and birth weight could program later-life cognitive performance directly or indirectly through the ages of 2, 8, 11, 15, 26, and 43 years. For instance, path coefficients from breastfeeding to ages of talking and walking, to 8-15 verbal scores, to 26-year cognitive scores, and then to memory and visual scores at age 43 were estimated -for females and males, respectively- and form left o the right as follows: -0.12 (se=0.02), -0.05 (se=0.02), 0.71 (se=.05), 0.10 (se=0.04) for women; -0.01 (se=0.02), -0.07 (se=0.01), 0.75 (se=0.06), 0.13 (se=0.06) for men.
    Conclusion
    There are significant relationships between some early life determinants and later cognitive performance; we conclude that in longitudinal studies of later life abilities, early-life nutrition and birth weight should be incorporated in the path analysis of aging.
  • Gholampour A., Mesdaghinia A.R., Vaezi F., Nabizadeh R., Farrokhi M., Ghasri A Pages 41-52
    Background And Aim
    2,4-Dichlorophenol (DCP) is a compound generated in a variety of industrial processes and also by chlorine disinfection of water polluted with phenolic compounds. Dumping of DCP into the environment and water resources is of great concern because of the compound's intense odor and toxicity. DCP is very soluble and resistant to biodegradability so it cannot be removed through conventional water and wastewater treatment processes. On the other hand, pollution prevention (P2) strategies have not been able to resolve the problem.
    Material And Methods
    In this study, one of the AOPS named Fenton was used for DCP degradation. The method is based on simultaneous use of hydrogen peroxide and ferrous sulfate.
    Results
    Results of treatment with hydrogen peroxide and ferrous ion (as Fenton reagent ingredients) indicate that by oxidation of 50 mg/L DCP at 60 minutes contact time with iron concentration kept at 15 mg/L and various concentrations of H2O2 (50 and 100 mg/L), the efficiency of COD(Chemical Oxygen Demand) reduction would go up from 65% to 80% with higher concentrations of H2O2. We also determined the effect of various concentrations of ferrous ion on DCP oxidation rate. The results showed the prominent role of this ion in DCP treatment: increasing Fe concentration from 5 to 15mg/L produced a 60% reduction in COD occurred in 10 and 60 minutes contact times. Another conclusion was that the oxidation of DCP solutions by Fenton had a major effect on biodegradability so that BOD: COD ratios of these solutions increased significantly after this oxidation.
    Conclusion
    Pretreatment of waste containing dichlorophenol by the Fenton reagent can enhance the biodegradability of this chemical and perhaps of similar compounds in a short time interval.
  • Bakhtiari A., Hajian K Pages 53-60
    Background And Aim
    Breast cancer is an increasingly important social problem throughout the world. Rate of disease-free survival can be used to evaluate the effects of treatment and disease outcome and assess indices of disease prevention, diagnosis and treatment. With this aim in mind we made an assessment of 5-year disease-free survival in breast cancer patients.
    Material And Methods
    403 breast cancer patients attending the radiotherapy-chemotherapy center at Rajaii Hospital, Babolsar were studied with regard to first-time recurrence over a period of 5 years. Data were gathered through questionnaires and statistical analysis included the Kaplan-Meier method and the Cox regression model.
    Results
    The median local/regional recurrence time was 15.9±5.2 months and the median systemic recurrence time was 22±14.8 months. The most common sites of recurrence were bones (46.6%), especially the lumbar vertebrae. The median disease-free survival time was 38.2±22 month. The total rate for 5-year disease-free survival was 45%. The rate ranged from 85% for stage 1 tumors to 5% for stage 4 disease. Age ≤35 years, disease stage, and lymph node involvement were found to be independent prognostic factors in time of the first recurrence of disease.
    Conclusion
    Comparison of our results with those from of European and American countries showed lower rates of disease-free survival. This could be related to higher disease stage and younger age at diagnosis. These findings stress the importance of planning for earlier diagnosis and appropriate.
  • Motevalian S.A., Holakouie Naieni K., Mahmoodi M., Majdzadeh R., Akbari M.E Pages 61-72
    Background And Aim

    Undercounting is a common problem in surveillance systems and registries. One of the procedures has been used for assessing sensitivity of a surveillance system or completeness of a registry is capture-recapture method.The objective of the present study was to estimate the number of deaths due to road traffic injuries applying capture-recapture method and using three data sources: police, legal medicine organization and hospital.

    Material And Methods

    All of the deaths due to traffic injuries occurred within Kerman district in the year 2000 were derived from police, Shahid Bahonar hospital and Kerman legal medicine data sources. Matching cases between the lists was based on three characteristics: first name, family name and date of accident. Loglinear model was used for statistical analysis.

    Results

    The total number of identified cases was 471; the best fitted loglinear model estimated the actual number of deaths as 596 (CI 95%: 543-686). Based on Iranian Statistical Center estimates, the population of Kerman district in the year 2000 has been 644673; so the cause-specific mortality rate of traffic injuries is estimated as 92 (CI 95%: 84-107) per 100,000 population. Therefore the proportion of deaths registered in police, legal medicine and Shahid Bahonar hospital are 16%, 58% and 48% respectively. The coverage of total deaths (471) is about 79%.

    Conclusion

    The findings showed that none of the data sources had enough coverage of all deaths due to traffic injuries. Capture-recapture estimates can help for obtaining better estimates.

  • Moghadam Banaem L., Eftekhar Ardebili H., Majlesi F., Rahimi Foroushani A., Amini Manesh A.R Pages 73-78
    Background And Aim
    We studied 1800 pregnant women receiving routine prenatal care in the urban and rural health centers of Shahr-e-Rey in south of Tehran, for a comparative assessment of 5-minute neonatal Apgar Scores in wanted versus unwanted pregnancies.
    Material And Methods
    The subjects were studied in 2 groups, each comprising 900 pregnant women. Group A consisted of mothers with wanted pregnancy and group B of mothers with unwanted pregnancy. Inclusion criteria were gestational age less than 28 weeks at the time of entering the study. The two groups were followed through their prenatal care to the time of delivery. For each neonate, we extracted the 5-minute Apgar score from the birth certificate.For a more precise assessment, the impact of conditions affecting the Apgar score of newborns (such as normal vaginal delivery vs. caesarean section, premature birth, low birth weight, congenital anomalies, and birth place (hospital and health center, or house) was assessed by logistic regression.
    Results
    We found 15 cases (0.4%) of low 5-minute Apgar score (under 8) among newborns of wanted pregnancies and 4 such cases (1.1%) among those of unwanted pregnancies. The difference between the 2 groups was significant (P= 0.011). After applying the logistic regression model to adjust for other factors, unwanted pregnancies still had a significant association with low Apgar scores (increasing the risk 3-fold).The attributable risk for low 5-minute Apgar score in unwanted pregnancies was 0.54 (CI.95 = 0.132 to 0.813).
    Conclusion
    The estimated attributable risk means that with 95% confidence, between 13.2% and 81.3% of the low Apgar scores could have been prevented by eliminating unwanted pregnancy. As there have been no similar studies in Iran, more research with larger samples must be performed to assess these results more precisely.
  • Tabatabai H., Shoja Z., Sarijloo M., Shahmahmoudi Sh., Sarijloo A., Farokhi K., Mahmoodi M., Mokhtari-Azad T., Nategh R. Pages 79-86