فهرست مطالب

مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
سال سوم شماره 1 (پیاپی 9، بهار 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/01/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فتانه شکرالهی، محمدحسین حسنپور، مهین آذر، ابوالقاسم جزایری، رحیم ابوعلی، داوود خسروی صفحات 1-8
    درحال حاضر در واحدهای صنایع غذایی هنوز از روش های سنتی کنترل - برمبنای بازرسی فرآورده نهایی - استفاده می شود. حرکت جهانی هم اکنون در جهت استفاده از سیستم تجزیه و تحلیل عوامل خطرزا و نقاط کنترل بحرانی (Hazard analysis critical control point: HACCP) است که ویژگی اصلی آن پیشگیری از بروز عوامل خطرزا در مراحل مختلف تولید می باشد. طرح حاضر با سه هدف کلی انجام شد: 1) تدوین «آیین کار استفاده از سیستم تجزیه و تحلیل عوامل خطرزا و نقاط کنترل بحرانی»، 2) آشنا کردن مسئولان و صاحبان صنایع غذایی کشور با مفهوم و اصول HACCP و چگونگی تدوین و اجرای سیستم در صنایع غذایی مختلف و 3) استقرار سیستم HACCP در یک واحد تولیدی لبنی منتخب بعنوان نمونه. در اجرای این طرح نسبت به تشکیل گروه های مرکزی و اجرایی در واحد منتخب اقدام گردید و 15 دوره و کارگاه آموزشی طی 39 روز جهت شناساندن سیستم برگزار شد. سپس باتوجه به تامین پیش نیازها و روش خوب ساخت سیستم HACCP با موفقیت در واحد منتخب استقرار یافت و در حال حاضر این واحد موفق به اخذ گواهینامه HACCP از سوی شرکت های ذیربط گردیده است. این طرح نشان داد که استقرار سیستم HACCP در واحدهای تولیدی صنایع غذایی کشور امکان پذیر است. تدوین و اجرای این سیستم گامی بلند در جهت بهبود مدیریت کیفیت، سلامت غذا، ارتقای ایمنی غذایی و حمایت از مصرف کننده است. گسترش این سیستم در کشور، علاوه بر موارد فوق، توانای رقابت در صحنه بازارهای جهانی از نظر صادرات و تجارت بین المللی مثلا پیوستن به سازمان تجارت بین المللی را نیز در پی دارد.
    کلیدواژگان: سیستم تجزیه و تحلیل عوامل خطرزا و نقاط کنترل بحرانی، نقطه کنترل بحرانی، پنیر
  • مسعود یونسیان، محمد شریعتی، قاسم زمانی صفحات 9-20
    متعاقب ادغام معاونت های بهداشتی و درمان و دارو در سطح وزارتخانه و ایجاد معاونت جدید سلامت، بحث ضرورت ادغام این معاونت ها در سطح دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران نیز مطرح شده بود. در این تحقیق نظرات و دیدگاه های صاحب نظران مختلف پیرامون جنبه های مختلف این امر بررسی و جمع بندی گردیده است. پژوهش از نوع دلفی بوده و در آن از دیدگاه های صاحب نظران، محققان، مدیران و کارشناسان داخل و خارج دانشگاه استفاده شده است. در مجموع از 52 نفر بعنوان صاحب نظر جهت شرکت در مطالعه دعوت بعمل آمد که از این میان 42 نفر در مطالعه شرکت کردند. انتخاب صاحب نظران با استفاده از روش Expert panel صورت پذیرفت. مطالعه در سه دور انجام شد و در دور سوم توافق بین شرکت کنندگان و تعیین دیدگاه آنان نسبت به جنبه های مختلف ضرورت و امکان ادغام مورد سنجش قرار گرفت. برای سنجش توافق از روش لیکرت استفاده شد و چنانچه حداقل دو سوم صاحب نظران با موضوعی موافقت یا مخالفت داشتند بعنوان اتفاق نظر در زمینه فوق درنظر گرفته شد. در نهایت در 27 مورد از مجموع 36 موردی که در دور نهایی مطرح شده بود توافق نسبی حاصل شد. شرکت کنندگان در مجموع با ضرورت ادغام موافقت داشته و در خصوص جنبه های مختلف آن مهمترین یافته ها عبارت بود از: ادغام از نقطه نظرهای سنخیت وظایف دو حوزه، تقویت تفکر جامعه نگری، تجربه انحلال سازمان های منطقه ای بهداشت و درمان، افزایش بهره وری، همسویی با وزارت بهداشت، افزایش کیفیت، اصلاح ساختار اداری ضرورت داشته و مشکلاتی از نظر شیفت منابع بطرف درمان و نیز کاهش سهم بهداشت و درمان بعلت کاهش تعداد نمایندگان آن در هیات رئیسه رخ نخواهد داد. همچنین شرکت کنندگان در خصوص امکان ادغام به توافق نسبی مثبت دست یافته و معتقد بودند نگرش نیروی انسانی نسبت به ادغام، جامه نگر نبودن اساتید و دانشجویان پزشکی و مقدور نبودن ادغام در کلیه زمینه ها امکان ادغام را منتفی نمی سازد. در مورد تسهیل عمل دولت به تعهدات جهانی خود، تاثیر ادغام بر انگیزه نیروی انسانی، عدم توانایی سیستم مدیریت دانشگاه در برانگیختن انگیزه کارکنان برای ادغام، روشن نبودن اهداف ادغام و عدم امکان ادغام در تمام زمینه ها، توافق قابل ملاحظه ای بین شرکت کنندگان مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: دلفی، مطالعه کیفی، معاونت سلامت
  • غلامرضا وقاری صفحات 21-28
    امروزه چاقی یکی از مشکلات بهداشتی و تغذیه ای مردم دنیا است که بدلیل عوارض جبران ناپذیر آن به توجه بیشتری نیاز دارد. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت چاقی در مادران روستایی شهرستان گرگان در پاییز سال 1382 به اجرا درآمده است.
    روش کار
    مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی و نمونه گیری از نوع ترکیبی (خوشه ای-تصادفی ساده) می باشد. تعداد 2854 نفر از مادران کودکان زیر 5 سال روستاهای شهرستان گرگان از 20 روستا انتخاب شدند. یک گروه 20 نفره محلی پس از آموزش های لازم، داده ها را با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و با ترازو وزن و نوارمتر قد، دور کمر و باسن را اندازه گیری کردند. زنان باردار از بررسی حذف شده و وضعیت اقتصادی براساس دارا بودن 10 قلم وسایل زندگی (ضعیف: کمتر از 3 قلم، متوسط: 6-4 قلم و خوب: 10-7 قلم) طبقه بندی شدند. در این مطالعه سه قومیت فارس (بومی)، ترکمن و سیستانی با یکدیگر مقایسه می شوند. میانگین سنی زنان 28.2 سال بوده و از نظر شاخص نمایه توده بدنی (29.9-25)، (39.9-30) و (40?) میزان افزایش وزن بترتیب 28.3%، 15.9% و 0.5% می باشد. شاخص (25
    کلیدواژگان: دور کمر به باسن، روستا، گرگان
  • محسن محمودی، مهدی محبعلی، سید حسین حجازی، حسین کشاورز، امیرمنصور علوی نایینی، شاهرخ ایزدی صفحات 29-42
    باتوجه به شیوع قابل توجه ملاحظه انگل توکسوپلاسما در سطح جهان و امکان سقط جنین، زایمان زودرس و سایر ناهنجاری های مادرزادی در کودکانی که از مادران آلوده به این انگل بدنیا می آیند و از طرف دیگر شیوع متفاوت آن در اقشار جامعه، اطلاع از جمعیت زنان و دختران غیر ایمن به انگل توکسوپلاسما، ضروری بنظر می رسد. روش IFAT، روش مناسبی جهت تعیین آلودگی به این تک یاخته است. در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که طی سال های 82-1381 در مرکز آموزش و تحقیقات بهداشتی اصفهان صورت گرفت، تعداد 414 نفر از دختران دبیرستانی مناطق مختلف شهر اصفهان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب شدند و از هرکدام به میزان دو لوله هماتوکریت نمونه خون گرفته شد و با روش ایمونوفلورسانس غیر مستقیم در رقت 1:100 آنتی بادی های موجود در سرم ارزیابی شد. نمونه های مثبت با تیتر 1:100 از لحاظ تیتر رقیق تر مورد آزمایش قرار گرفت. در این پژوهش، ملاک تعیین آلودگی و یا سابقه آلودگی تیتر 1:100 بود. جهت تعیین برخی از عوامل موثر بر آلودگی، پرسشنامه ای تنظیم و اطلاعاتی از قبیل سن، شغل پدر و مادر، سابقه تماس با گربه، سابقه خوردن گوشت های کم پخته، خوردن جگر خام، سابقه نگهداری طیور در منزل، میزان آگاهی افراد در مورد بیماری و سابقه بیماری توکسوپلاسموز در فرم های اطلاعاتی ثبت شد. میزان پادتن توکسوپلاسما گونده ای در بین دختران دبیرستانی در محدوده سنی 19-14 ساله برابر با 18.4% بود. این میزان در نواحی مختلف متفاوت و بیشترین آن در ناحیه یک آموزش و پرورش معادل 27.5% و کمترین آن در ناحیه 5 برابر 14.5% بود. نتایج بررسی نشان داد که از بین متغیرهای مورد آزمون، تنها بین سابقه تماس با گربه و سابقه نگهداری طیور در منزل با میزان پادتن توکسوپلاسما اختلاف معنی دار وجود دارد (P<0.05) و در مورد سایر عوامل مثل میزان آگاهی افراد، عادات غذایی، شغل پدر و مادر و غیره هیچ ارتباط معنی داری یافت نشد. در هیچکدام از افراد مورد مطالعه، علائمی مانند تب و لنفادنوپاتی و غیره دیده نشد. براساس نتایج حاصله ملاحظه می شود که بیش از 80% از افراد مورد مطالعه از لحاظ سرولوژیک IFAT منفی می باشند و باتوجه به حساسیت این افراد احتمال ابتلا آنان و فرزندانشان در آینده به بیماری توکسوپلاسموز وجود دارد، ضمنا مطالعات نشان می دهند
    کلیدواژگان: پادتن توکسوپلاسما، سرولوژی، روش ایمونوفلئورسانس غیر مستقیم، دختران دبیرستانی
  • ابراهیم جعفری پویان، فیض الله اکبری حقیقی، محمود محمودی صفحات 43-52
    بدون شک موفقیت هر سازمانی در گرو وجود یک نظام ارزشیابی و نظارت کارآمد و با کفایت است. در واقع ارزشیابی یکی از مهمترین عناصر فرآیند مدیریتی را تشکیل می دهد و فقدان یک سازوکار ارزشیابی موثر در یک بیمارستان، به لحاظ اهمیت بالای این سازمان، نه تنها به افزایش هزینه های درمانی خواهد انجامید، بلکه بخاطر غفلت در ارائه صحیح مراقبت، سلامت کل جامعه را نیز به مخاطره خواهد انداخت. لذا با عنایت به اهمیت فرایند ارزشیابی و تاثیر آن در بهبود عملکرد بیمارستان، پژوهش حاضر به بررسی سطح ادراک و انتظار مدیران و هیات تصمیم گیری بیمارستان های استان همدان از نظر ارزشیابی بیمارستان ها و تعیین شکاف موجود پرداخته است. مشخصات پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی (Applied) بوده که به روش مقطعی (Cross-sectional) انجام گرفته است. جامعه آماری آن شامل روسا، مدیران و اعضای هیات تصمیم گیری بیمارستان ها می باشد. حجم نمونه برابر با کل جامعه پژوهش به تعداد 200 نفر است که به روش سرشماری (Census) تعیین شده است. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده است.
    یافته ها
    مهمترین یافته های این پژوهش عبارتند از: طبق نظر مدیران و هیات تصمیم گیری در نظام فعلی ارزشیابی بیمارستان ها بیشترین توجه به مولفه «ارزش های متعالی و ضوابط» صورت گرفته است (یعنی بیشترین میانگین امتیاز ادراک (3.63) گروه مورد پژوهش از مولفه های نظام ارزشیابی به این مولفه مربوط بوده است). درحالیکه به نظر این گروه در یک نظام ارزشیابی مطلوب بیشترین توجه باید به مولفه «رضایت بیماران» معطوف گردد (یعنی بیشترین میانگین امتیاز انتظار گروه مورد پژوهش از مولفه ها برابر با 4.48 و به این مولفه مربوط بوده است). تمام تفاوت های بین ادراک و انتظار گروه مورد پژوهش از مولفه های مورد بررسی نظام ارزشیابی معنی دار (P<0.001) بوده است. بیشترین درصد شکاف بین ادراک و انتظار گروه از مولفه های ارزشیابی به مولفه «رضایت کارکنان» در حدود 56% و کمترین درصد به مولفه «ارزش ها و ضوابط» در حدود 11.6%، مربوط بوده است.
    کلیدواژگان: شکاف، ادراک و انتظار، نظام ارزشیابی بیمارستان، مدیران و هیات تصمیم گیری بیمارستان، استان همدان
  • مهری قاسمی، فریده دهقان منشادی، اصغر رضا سلطانی، حیات الله شیخ زاده صفحات 53-60
    بررسی میزان آگاهی کارگران از اصول صحیح انجام کار و میزان عملکرد آنها مقوله ای است که در این تحقیق به آن پرداخته شده است. سایر محققان نیز کم و بیش مطالعاتی را در این زمینه انجام داده اند و به نتایجی دست یافته اند. در بعضی تحقیقات مشخص شده که پس از اجرای برنامه آموزشی افزایش آگاهی افراد گزارش شده درحالیکه تفاوت قابل توجهی در رفتار و عملکرد کارگران در مورد سلامتی کمر ایجاد نشده است. در عین حال بعضی از تحقیقات نیز، رابطه معنی داری را بین افزایش میزان آگاهی و عملکرد کارگران بدست آورده اند. برای مثال نشان داده شده که آموزش های انجام شده در جهت افزایش آگاهی و بهبود عملکرد بیماران نسبت به روش درمان معمول اثر بهتری روی درد مزمن دارد. همچنین بررسی ها نشان داده اند که Back school روش موثری برای تغییر میزان آگاهی و رفتار کارگران می باشد. تحقیق حاضر با استفاده از دو پرسشنامه که میزان آگاهی و عملکرد کارگران صنایع خودروسازی را می سنجید صورت گرفت. سوالات پرسشنامه باتوجه به منابع ارگونومی در چهار بخش با عناوین: ویژگی های بار و نحوه حمل و انتقال آن، وضعیت انجام کار و عوامل فردی، تلاش فیزیکی و ابزار و شرایط محیط کار طراحی شدند. از نظر میزان آگاهی 11% افراد آگاهی ضعیف و 57% آنها آگاهی متوسط و 32% آنها آگاهی خوب داشتند. از نظر میزان عملکرد نیز 52% در گروه ضعیف، 18% در گروه متوسط و 2% نیز در گروه عملکرد خوب و مناسب قرار داشتند. 28% افراد حتی از سطح عملکرد ضعیف نیز برخوردار نبودند. در مجموع یافته های این تحقیق حاکی از آن است که میزان آگاهی افراد در زمینه اصول صحیح کارکردن در مورد کمر در سطح مطلوبی است و این درحالیست که افراد از نظر عملکرد در سطح پایینی قرار داشتند و به این ترتیب رابطه آماری معنی داری بین میزان آگاهی و بهبود عملکرد کارگران بدست نیامد.
    کلیدواژگان: کارگر، خودروسازی
  • محسن رضاییان صفحات 61-70
    منظور از همبستگی های مکانی وابسته به خود، تکنیکی است که اطلاعات خلاصه شده ای را در خصوص آرایش جغرافیایی داده ها بر روی یک نقشه ارائه می نمایند. در واقع، این نمایه ها، مقادیر عددی داده های مورد نظر در مناطق جغرافیایی همجوار را به منظور ارزیابی میزان تجمع متغیر مورد نظر در مقیاسی وسیع، مورد مقایسه قرار می دهند. زمانی که تعداد زیادی از مناطق همجوار دارای مقادیر بالا و یا پایینی از متغیر موردنظر باشند، تجمع آن متغیر در مقیاسی وسیع اثبات می گردد. اثبات چنین تجمعی از اهمیت شایان توجهی برخوردار است، چرا که عدم محاسبه و درنظر گرفتن این تجمع می تواند شناسایی یا تشخیص رابطه بین میزان های میرایی و ابتلا با عوامل خطر مربوط به آنها را تحت تاثیر خود قرار دهد و به اشتباه وجود یک رابطه مستقیم میان آنها را نشان دهد. از همین رو این مقاله به معرفی دو نوع از مهمترین این نمایه ها می پردازد که برای داده های کمی پیوسته، نظیر میزان های میرایی و یا ابتلا، مورد استفاده قرار می گیرند.
    کلیدواژگان: همبستگی های مکانی وابسته به خود، نقشه نگاری پزشکی و جغرافیا
  • فروغ واعظی، حسن پیشرفتی صفحات 71-80
    تعداد کثیری از تصفیه خانه های آب و فاضلاب با ظرفیت های مختلف، در اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی پرتوتابی با فرابنفش را بعنوان مرحله اصلی گندزدایی انتخاب نموده اند و بنظر می رسد روند رو به افزایش کاربرد این روش منحصر بفرد با کسب تجارب حاصله و همچنین اثبات مزیت های آن در برابر روش های شیمیایی گندزدایی کماکان بعنوان یک فن آوری برتر ادامه داشته باشد. از آنجا که پرتوتابی فرابنفش تنها روشی است که در زمان حاضر ادعا می شود هیچگونه مشکلی را از لحاظ سلامت کاربران، مصرف کننده و محیط زیست ندارد و حتی در حالت دزهای بالا پرتو موجب تنزل کیفیت آب و فاضلاب نمی شود، آشنایی با روش صحیح طراحی مرحله گندزدایی با UV جهت تامین اهداف مختلف از تصفیه آب و پساب برای مسئولین تصفیه خانه ها ضروری خواهد بود. رهنمودهای اخیر طراحی در این زمینه براساس تست نمودن سیستم فرابنفش تحت بارهای هیدرولیکی مختلف (برحسب لیتر بر دقیقه برای هر لامپ UV) می باشد تا در نهایت بتوان آن بار هیدرولیکی را که مطابق با تحویل میزان دز میکروب کشی مورد تقاضا باشد، جهت طراحی سیستم انتخاب نمود. سایر فاکتورهای طراحی مشتمل بر کیفیت آب، ویژگی لامپ ها و پوشش های کوارتزی بکار گرفته شده می باشد. در روش جدید فرض می شود کاهش بده لامپ بر اثر گذشت زمان تا 50% است و شدت نور اسمی لامپ ها نیز حداکثر 20% بر اثر کثیف شدن پوشش های کوارتزی کاهش می یابد. در مقاله حاضر اطلاعات مورد نیاز که می باید با انجام تست پایلوت در محل تصفیه خانه جمع آوری شود و نحوه استفاده از آنها در طراحی تشریح شده است. مزیت روش توصیه شده این است که نوسانات مهمترین پارامترهای قابل تغییر مدنظر قرار می گیرد، ضمن اینکه همزمان می توان تعداد لامپ های مورد نیاز را برای یک موقعیت خاص باتوجه به سخت ترین مقررات و بدترین شرایط قابل مواجهه محاسبه نمود.
    کلیدواژگان: پرتو فرابنفش، طراحی سیستم گندزدایی، آب، فاضلاب، دوز میکروب کشی
|
  • Shokro Lahi F., Hasanpoor M.H., Azar M., Djazayeri A., Abouali R., Khosravi D Pages 1-8
    The traditional methods is used to inspect based on the end-products in manufactures, yet. The Global movement is more commonly reffered to use HACCP system which its main characteristics is preventing contorl of hazards at all stages of food productions. The main goals of implementation of this project was based on three following points: 1- Preparation of a guidelines for application of HACCP system. 2- Familizariation of quality control officers and manufacturers with HACCP concepts,its principle,and establishment of HACCP in different food industries. 3- Establishment of HACCP in a selected Dairy plant as a pilot. To implement of this project, central and administrative groups were formed and 15 workshops were organized for introducing of system during 39 days. Then concerning to prerequistics and G.M.P, HACCP system established in selected plant successfully. This plant has been able to get the HACCP certification from a certification body. The result of this project indicated that establishment of HACCP system is possible in food industries.Preparation and implementation of HACCP has an effective movement in improvement of food safety quality management, food hygien, upgrades of food safety and consumer protection. In addition to above subjects, developing of this system throughout the country, could make a good oppourtunity for ability of competition in export fields and international trade such as join to WTO (World Trade Organization).
  • Yunesian M., Shariati M., Zamani Gh Pages 9-20
    The purpose of this study was the creation and measurement of consensus regarding formation of a new Department of Health in Tehran University of Medical Sciences (TUMS). Using a three-iteration Delphi procedure, consensus was built and measured among experts on different aspects of a possible merger between the current Medical Care and Health Care Departments and the formation of a new Department of Health in TUMS. Forty-two experts from the Ministry of Health, TUMS, other medical universities in Tehran, the Management and Planning Organization and other research bodies were included in this study. Feedback from the aggregate responses of the panel was used to construct questionnaires employed in subsequent iterations of the Delphi. We used a Likert scale for assessment of opinions; consensus was defined as agreement or disagreement of at least two thirds of respondents on a particular subject. Consensus was attained in 27 out of the 36 items presented in the third round of the study. Consensus on the necessity and feasibility of the formation of the new department in TUMS was achieved after three rounds of the Delphi process. The panel converged to form a consensus on the need for a merger from different perspectives, including the overlapping responsibilities of the two departments, promoting a community-oriented approach, improving the quality of services and bringing the reforms in line with the policies of the Ministry of Health.
    Conclusion
    The experts who participated in this study achieved consensus on the necessity and feasibility of formation of a new Department of Health in TUMS.
  • Veghari G.H Pages 21-28
    Obesity is a major health and nutrition problem all over the world. This was a cross-sectional study and the sampling method was of the component type (cluster and simple sampling). 2854 women who had children under 5 years of age participated in this study. The data were recorded by 20 trained interviewers using a questionnaire. Subjects were weighed on scales and had their height, waist circumference, and hip circumference measured by a meter. Pregnant women were not included in this study. Economic status was categorized based on possession of 10 consumer items considered necessary for modern-day life (Low >=3, Moderate = 4-6 and Good = 7-10). Three ethnic groups were compared in this study: Fars (native), Turkmen, and Sistani. The mean age was 28.2 y. Body Mass Index (BMI) in ranges of (25-29.9), (30-39.9) and (≥40) was observed in 28.3%, 15.9% and 0.5% of the subjects respectively. The frequency of BMI over 25 among Fars, Turkmen and Sistani mothers was 64.3%, 43.4%, and 32.9% respectively. The difference between the three groups was statistically significant (P<0.02). In 39.1% of these women, the Waist to Hip ratio (WHR) exceeded 0.8 and the index was higher in Turkmen women compared with other groups. The frequency in women with low, moderate and good economic status was 34.7%, 50.8% and 55.9% respectively, but these differences were not statistically significant. The prevalence of obesity in literate women is significantly higher than in illiterate women (p<0.04). On the whole, this study indicates that obesity is a common health problem among women in the rural areas of Gorgan. There is a relationship between the prevalence of obesity and higher economic status. Therefore, educating women on optimal nutrition and changing their food habits would be very important.
  • Mahmoodi M., Mohebali M., Hejazi H., Keshavarz H., Alavi Naeini A.M., Izadi Sh Pages 29-42
    The purpose of this study was to determine toxoplasmosis seropositivity rates and to record ascending serologic titers in high-school girls. We also searched for possible risk factors. This descriptive-analytic study used 414 serum specimens collected from high school girls in six different regions of Esfahan city through cluster random sampling. The sera were taken from the tip of the finger by hematocrite microtubes. Samples were studied by the Indirect Immunofluorescent Assay Test(IFAT) for estimation of serum titers. Data were analyzed using chi-square (X²) and t tests. The overall seropositivity rate was 18.4% in 14-19 year-old girls and this rate increased with age. IFAT titers in 98% of the positive samples were at 1:100; the remaining 2% showed values above this threshold. For the latter group, we performed another titration test to determine exact titers. The supposed risk factors were age, place of residence, education level (parents and student), consumption of undercooked meat and raw liver, occupation and parent income, and exposure to contaminated material from cats and fowls. The highest positivity rates (27.5%) were recorded in District 1, while the lowest rates (14.5%) were seen in District 5. Significant relationships were found between seropositivity and exposure to cats and fowls.(P>0/05). No significant relationship was observed with the other factors. There was a low level of knowledge about toxoplasmosis and the relevant risk factors: only 2.4% of the subjects were relatively well-informed on this subject. There were not any acute cases. Toxoplasma infection is very important because of its socioeconomic implications, so control measures seem crucial. All seronegative women should be know about this infection and its transmission routes. Education is the most important element in prevention and must be promoted via the mass media, other education systems and the health managers. The studied group in this survey were girls at the usual age of marriage or younger, and it is recommended that health system managers continue to offer education on practices that help prevent infectious diseases in general and toxoplasmosis in particular.
  • Jaafari-Pooyan E., Akbari-Haghighi F., Mahmoodi M Pages 43-52
    Evaluation assures the success of each project, program or activity. It is one of the most important components of any management process. Because of its high importance, loss of an effective evaluation mechanism in a hospital not only increases costs, but also endangers community health. The current study tries to assess the perceptions and expectations of hospital managers and decision-making boards in Hamedan regarding the evaluation system and to determine gap between them. This is a cross-sectional study. Its target group in each hospital includes: head, manager, matron, emergency administrator, managers of medical records, laboratory, radiology, pharmacy sections plus the afternoon and night shift supervisors. The study took the form of a census, involving a total of about 400 subjects.The data were collected through a questionnaire and analyzed using the SPSS program.
    Findings
    1. The highest levels of target group expectation regarding evaluation indices were related to the “patient safisfaction” index. 2. The highest levels of target group perception of the evaluation indices were related to the “values and norms” index. 3. All the gaps detected between target group’s perception and expectation from evaluation indices were significant. 4.The highest percentage of difference between target group’s perception and expectation was related to the “staff satisfaction” index and the lowest one was related to the “values and norms” Index.
  • Ghasemi M., Dehghan F., Rezasoltani A., Shaikhzadeh H Pages 53-60
    The aim of this study was to detect the level of the workers’ knowledge and their function regarding the care of lumbar spine. Some researchers have reported that increased knowledge of the workers, even when they have received specific training, does not cause any major changes in their back’s health and function. However, some research has shown a significant relationship between increased knowledge and improved worker function. Other research has shown that Back School instruction is effective in raising the level of knowledge in workers. This research was carried out using two questionnaires that assessed the level of knowledge and function of workers in a car company. The questions were designed in four groups relating to: (1) goods and load properties and methods of carrying and handling, (2) worker’s posture at work, (3) physical exertion, (4) tools and conditions of the workplace. Measures of outcome included the worker's function and the knowledge. We found that the worker's knowledge fell into one of 3 categories: low (%11), moderate (57%), and high (%32). We also found that %52 of workers had weak function, while %18 had moderate, and %2 had high function levels. Twenty-eight percent of workers showed function levels below that of the “low” category. In brief, our research showed that the level of the workers’ knowledge of the appropriate methods of work in relation to their back was in an acceptable range. However, this function level was associated with low knowledge levels. No significant relationship was found between the workers’ knowledge levels and their functional improvement.
  • Rezaeian M Pages 61-70
    Spatial autocorrelation statistics provide summary information about the spatial arrangement of data in a map. In fact, these statistics compare neighboring area values in order to assess the level of large scale clustering. Whenever a large number of neighboring areas have either relatively large or relatively small values, large scale clustering may be detected. Detecting such clustering is a very important issue because failure to take into account the spatial dependency of the data may bias the association between mortality and morbidity rates and their risk factors and erroneously suggest a direct relationship between them. The present article, therefore, explains the two most commonly used spatial autocorrelation statistics for continuous data including morbidity and mortality rates.
  • Vaezi F., Pishrafti H Pages 71-80
    UV radiation is selected as the primary disinfection technology in numerous water and wastewater treatment plants of EU and North American countries having different ranges of capacities. It is expected that the method, often regarded as the best available technology, will replace chemical disinfection. As UV is claimed to be the only modality with no detrimental health effects for operators, consumers and the environment -even in high doses- it is important for directors of treatment plants to know how to apply new design criteria for UV to meet the different objectives of treatment. The recent guidelines are based on testing the UV system at various hydraulic loading rates (expressed in liters per minute per UV lamp). The rate that corresponds to the desired germicidal dose is used in the design of the system. Other design factors include water quality and characteristics of the lamp and quartz sleeves. According to this new approach, the lamp’s output is assumed to drop by 50% over its lifetime. Besides, sleeve fouling seems to reduce nominal UV light intensity by 20%. This article describes the types of data that must be collected through pilot testing on the site of treatment plant; it also shows how to use these data in the process of system design. The main advantage of this approach is that variability in the most important parameters is reflected in the design. In addition, it makes it possible to determine the number of lamps required in worst–case conditions and to meet the most stringent treatment standards.