فهرست مطالب

مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
سال دوم شماره 2 (پیاپی 6، تابستان 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/04/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عمران محمد رزاقی، آفرین رحیمی موقر، کاظم محمد، مهدی حسینی صفحات 1-10
    تعداد مصرف کنندگان تزریقی مواد در کشور بیش از 200000 نفر تخمین زده می شود. در ایران HIV/AIDS ارتباط تنگاتنگی با مصرف تزریقی مواد دارد. حدود 60% از افراد آلوده از طریق رفتارهای پرخطر همراه با مصرف تزریقی مواد مبتلا شده اند. هدف از این مطالعه بررسی رفتارهای جنسی غیر بهداشتی معتادان، اقدامات موجود برای کاهش آسیب های ناشی از این رفتارها و شناسایی روش ها و اقدامات مطلوب بوده است. برای انجام این مطالعه از روش های مطالعه کیفی استفاده شد. این مطالعه در شش محله از شهر تهران با جمعیت حدود 400000 نفر انجام شد که از نظر شرایط فرهنگی، اجتماعی، تاریخچه، ساختار و میزان شیوع مصرف تزریقی مواد و ارتکاب جرم متفاوت بودند. 81 نفر از افراد کلیدی بخش های مختلف هر مرحله و 154 نفر از معتادان تزریقی به طرق هدفمند، فرصت طلب و گلوله برفی انتخاب و بطور فردی یا گروهی مورد مصاحبه قرار گرفتند. از مطالعه مردم نگاری (اتنوگرافیک) نیز برای مشاهده شرایط زندگی معتادان تزریقی استفاده شد. در یک مرحله با سطح بالاتر اقتصادی اجتماعی به معتاد تزریقی دسترسی پیدا نشد. در 5 مرحله دیگر روابط جنسی غیر قانونی در معتادان تزریقی، معمول و شایع گزارش شد. این روابط بیشتر با روسپیان بوده و داشتن شرکای متعدد جنسی نیز شایع است. دسترسی به روسپیان آسان است؛ اغلب آنها معتاد بوده و تقریبا در نیمی از موارد بطور تزریقی مواد مصرف می کنند. استفاده از کاندوم در این روابط معمول نیست. ارتباط جنسی معتادان تزریقی با همجنس نادر گزارش شده است. موردی از استفاده از کاندوم در اینگونه روابط گزارش نشد. خدمات بهداشتی جهت کاهش رفتارهای جنسی غیر بهداشتی معتادان بندرت وجود دارد. معتادان، عمدتا حمایت های مالی و دادن مواد به معتادان را جهت پیشگیری از خودفروشی و ساماندهی روسپیان و آموزش آنها و توزیع کاندوم را پیشنهاد نموده اند. وسعت و شدت یافتن مصرف تزریقی مواد در سال های اخیر و ارتباط آن با بیماری های عفونی منتقله از راه خون، ضرورت اقدامات سریع برای کنترل مصرف تزریقی مواد و عوارض آن را مطرح می نماید. باتوجه به شیوع بالای رفتارهای جنسی مخاطره آمیز و عدم استفاده از کاندوم در معتادان تزریقی، آموزش رفتارهای بهداشتی جنسی و توزیع کاندوم از طریق Outreach و مراکز درمانی معتادان، آموزش و موظف نمودن مراکز بهداشتی به برخورد فعال با عوارض بهداشتی مصرف مواد و در اختیار گذاشتن رایگان کاندوم به کلیه مراجعه کنندگان علاوه بر خانواده های تحت پوشش توصیه می شود.
    کلیدواژگان: رفتار مخاطره آمیز، رفتار جنسی پرخطر
  • کریم محمدی خیرآبادی، مهدی محبعلی، ستاره ممیشی، شهنام عرشی صفحات 11-24
    دف از انجام این مطالعه بررسی گذشته نگر وجوه اپیدمیولوژی بیماری کالاآزار در بین بیماران گزارش شده به مرکز بهداشت استان اردبیل از سه ماهه چهارم سال 1375 تا پایان سال 1380 بوده است. تعداد کل بیماران گزارش شده 602 نفر بود اما باتوجه به اینکه بررسی وضعیت بیماران فقط در آنهایی میسر بود که در بیمارستان بستری شده و دارای سابقه بودند، برای تعداد 293 نفر که پرونده آنها از بیمارستان های اردبیل، مشکین شهر و گرمی اخذ گردید، براساس مدارک و مستندات موجود در پرونده ها و مراکز بهداشت نسبت به تکمیل پرسشنامه ها اقدام گردید. همچنین به دلیل ناقص بودن تعداد 76 پرونده، در نهایت اطلاعات مربوط به 217 پرسشنامه وارد برنامه کامپیوتری Epi-info 2002 شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تعداد کل بیماران گزارش شده (602 نفر) در مقایسه با مطالعه مشابه در سال های 69-1364 (1051 نفر) کمتر بوده است که احتمالا ناشی از کاهش میزان ابتلا در مشکین شهر و یا عدم گزارش کامل موارد بیماری می باشد ولی در عوض تعداد موارد بیماری در شهرستان های گرمی و بیله سوار افزایش داشته است. نسبت ابتلای جنس مذکر به مونث در کل بیماران 1.4 و در بین بیماران بستری شده 1.5 برابر بود. 74% بیماران (160 نفر) زیر دو سال و 93% آنها (201 نفر) زیر 5 سال سن داشتند. فقط سن 4 نفر از بیماران (1.8%) بالای 10 سال بود. بیشترین بیماران از لحاظ محل بستری مربوط به شهرستان اردبیل و از لحاظ محل سکونت مربوط به شهرستان گرمی بودند. 87.5% بیماران روستانشین بوده، بیشترین مراجعه در ماه های سرد سال و کمترین مراجعه در فصل تابستان صورت گرفته است. بیشترین روش تشخیصی بکارگرفته شده، بخصوص در سال های اخیر تست آگلوتینانسیون مستقیم (DAT) بوده و نتیجه آن در 77% از بیمارانی که این آزمایش را انجام داده بودند، با تیتر? 1/1600 مثبت بوده است. BMA هم در 30 نفر از مبتلایان به کالاآزار صورت گرفته است که در 26 مورد (87%) مثبت بوده است. 58% بیماران در فاصله یک ماه و 93% آنها (182 نفر) در فاصله 4 ماه از شروع علایم بیماری تشخیص داده شده اند. شایعترین علایم بالینی بترتیب کم خونی، تب، اسپلنومگالی و بی اشتهایی (همگی بالای 90%) و سپس سوء تغذیه، سرفه، هپاتومگالی، اسهال، استفراغ، لنفادنوپاتی، خونریزی، زردی، ادم و آسیت و علت اصلی مراجعه در شش نفر (3%) تب و تشنج بوده است. مهمترین علایم آزمایشگاهی، آنمی (با میانگین هموگلوبین 8.9g/dl) و ESR بالا (با بالاترین میزان ثبت شده 140mm در ساعت اول) و سپس ترومبوسیتوپنی و نوتروپنی بود. آنزیم های کبدی هم در حدود یک سوم بیماران افزایش داشت. برای درمان بیماران در 96% موارد از گلوکانتیم و در بقیه که مربوط به موارد عود یا شکست درمان بوده، از آمفوتریسین B استفاده شده است. 95.8% بیماران با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص و 3% بیماران (شش نفر) فوت نموده اند. توضیح اینکه علت مرگ در پرونده ها دقیقا بیان نشده بود. براساس یافته های فوق بیماری کالاآزار هنوز هم یکی از مشکلات بهداشتی مهم استان اردبیل و بخصوص جمعیت روستانشین آن بوده و بویژه در شهرستان های گرمی و بیله سوار نیاز به اقدامات کنترلی جدی داشته و در کنار آن توسعه امکانات بهداشتی و درمانی و آموزش پرسنل درگیر و مردم ضرورت دارد.
    کلیدواژگان: کالاآزار، خصوصیات اپیدمیولوژیک
  • رویا دستجردی، حسن افتخار اردبیلی، ابوالقاسم پوررضا، نازیلا اساسی، بنفشه گلستان صفحات 25-34
    کشور ایران در مرحله گذر اپیدمیولوژیک (Epidemiological transition) بیماری ها قرار دارد. تغییر در شیوه زندگی منجر به افزایش بیماری های مزمن بخصوص بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و پوکی استخوان شده است. بیماری های فوق عمدتا در زمینه بی تحرکی و تغذیه نامناسب رخ می دهند. در گزارش USDHHS 2000 Healthy people 2010 افزایش فعالیت فیزیکی در جوانان در صدر اولویت های بهداشتی قرار گرفته است زیرا یک نوجوان تمایل دارد سطح فعالیت فیزیکی خود را تا بزرگسالی حفظ کند و شیوه زندگی اساسا در این دوران شکل می گیرد. در ایران مطالعه ای در زمینه اندازه گیری میزان فعالیت فیزیکی دختران و فرآیند تصمیم گیری (مراحلی که بیان کننده وضعیت تصمیم گیری و اقدام بعمل در مسیر تغییر شیوه زندگی است) انجام نشده است. در این مطالعه که به روش مقطعی انجام شده 457 دانش آموزان دختر دبیرستانی منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران از 4 گروه دبیرستان دولتی، دبیرستان غیر انتفاعی، هنرستان و کارودانش دولتی و هنرستان و کارودانش غیر انتفاعی به روش (Proportional to size) و بصورت خوشه ای(Cluster sampling) انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی با تکمیل یک پرسشنامه توسط دانش آموزان صورت گرفت و متغیرهای مورد نظر: سن، تحصیلات پدر و مادر، رده تحصیلی، نوع مدرسه (براساس مدارس چهارگانه)، فعالیت فیزیکی در محیط کار (مدرسه)، فعالیت های ورزشی، فعالیت فیزیکی در اوقات فراغت، فرآیند تصمیم گیری، میزان ساعات اختصاص یافته در هفته به فعالیت های نشسته (دیدن تلویزیون، کار با کامپیوتر، انجام تکالیف مدرسه)، موانع و محرک های انجام فعالیت، آگاهی، نگرش و فعالیت های شایع در اوقات فراغت بودند. نتایج نشان داد میزان امتیاز فعالیت بدنی در محیط کار (مدرسه) بطور متوسط 2.21 بود که از حداقل امتیاز قابل قبول برای فعالیت که 2.75 است بطور معنی داری کمتر است (P<0.001). میزان متوسط امتیاز فعالیت های ورزشی 2.73 بود (که از حداقل امتیاز قابل قبول 2.33 بطور معنی داری بیشتر است (P<0.001) و میزان متوسط امتیاز فعالیت بدنی در اوقات فراغت 2.5 بود (که از حداقل امتیاز قابل قبول که 2.5 است تفاوت معنی داری ندارد). حداکثر تمام امتیازات 5 است. از جهت فرآیند تصمیم گیری 58.6% دانش آموزان در مرحله قبل از قصد (Pre-contemplation) و مرحله قصد (Contemplation) و 24.7% در مرحله عمل (Action) و نگهداری (Maintenance) بودند. عوامل موثر بر فعالیت موارد زیر بودند: الف) موانع: 1) نداشتن وقت کافی 2) نبودن یک دوست بعنوان همراه 3) نبودن مکان مناسب در نزدیکی محل سکونت 4) بی حوصلگی. ب) محرک ها: 1) علاقه شخصی 2) تمایل به کاهش وزن 3) همراهی با دوستان 4) حمایت والدین.
    کلیدواژگان: فعالیت فیزیکی، فرآیند تصمیم گیری
  • مصطفی یحیی پور، فرهاد رازجو، غریب کریمی صفحات 35-42
    هدف از این مطالعه بررسی تاثیر واکسیناسیون هپاتیت B بر روی نتایج آزمایش آنتی ژنی سطح هپاتیت B در اهدا کنندگان خون می باشد. در این مطالعه، 18 داوطلب مصون نشده، (10 مرد و 8 زن) که میانگین سنی شان بین (58-21) سال بود، یک دز واکسن نوترکیب (Heberbiovac-HB) بمیزان 20μg بطور عضلانی دریافت نمودند. نمونه های خون کلیه داوطلبان قبل از تزریق اولین دز واکسن (روز صفر) و سپس در روزهای 1، 3، 5، 7 بعد از واکسیناسیون جمع آوری شد، سپس آزمایش آنتی ژن سطحی هپاتیت B بر روی نمونه های سرم داوطلبان توسط شش نوع کیت (بهرینگ، ارگانون، دیاسورین، اکیوپار، تری نیتی و رادیم) انجام شد. در این مطالعه 7 نفر (39%) از 18 داوطلب نتایج مثبت HBsAg را نشان دادند، بطوریکه تکرار آزمایش به روش Duplicate نیز آنرا تایید نمود. بیشترین موارد مثبت HBsAg در روز پنجم و هفتم با کیت تری نیتی حاصل شد. نتایج این بررسی نشان می دهد، افرادیکه به تازگی واکسن هپاتیت B دریافت می کنند، ممکن است آزمایش HBsAg شان مثبت شود. لذا توصیه می گردد، حداقل 7 روز از اهدای خون اجتناب نمایند.
    کلیدواژگان: واکسن، آنتی ژن سطحی هپاتیت ب، اهدا کنندگان خون
  • کوروش هلاکویی نایینی، حسین لدنی، حسین اصل سلیمانی، شیرین افهمی، منصوره شایقی صفحات 43-54
    بیمارستان همیشه مکانی نیست که بیماران در آن بهبود یابند بلکه گاهی بدلیل عدم کنترل موثر عوامل بیماریزا بروز یا تشدید عفونت ها یا بیماری ها در بیماران می گردد. این حالت که تحت عنوان عفونت های بیمارستانی نامیده می شود تقریبا تمام افراد بستری شده در بیمارستان ها را تهدید می کند. سوسری ها بدلیل رفتارهای زیستی خاص خود می توانند باعث بروز عفونت های بیمارستانی در بین بیماران بستری گردند. در این تحقیق به بررسی عفونت های بیمارستانی در بیمارستان های امام خمینی (ره) و شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران جهت ارائه راه های کنترل پرداخته شده است. بدین منظور سوسری های جمع آوری شده پس از تشخیص و ثبت مشخصات محل جمع آوری، به آزمایشگاه منتقل گردید و در آنجا عمل جداسازی قارچ و باکتری طبق اهداف پیش بینی شده از سطوح خارجی بدن و دستگاه گوارش آنها صورت می گرفت. برای تعیین سطح حساسیت سوسری آلمانی، یک سری تست های حساسیت به حشره کش های متداول در بهداشت به دو روش تست های مرگ و میر و ضربه ای انجام شد. در این مطالعه جمعا 77 کلنی قارچ رشته ای، مخمری و مخمرمانند و آکتینوسیت از سطح خارجی بدن و 83 کلنی قارچ رشته ای و مخمری و مخمرمانند از دستگاه گوارش سوسری ها جداسازی و شناسایی گردید. از ارگانیسم های خطرناک جدا شده در این مطالعه می توان آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس فومیگاتوس را نام برد. مطالعه باکتری شناسی نشان داد که 100% سوسری های آلمانی مورد بررسی حامل فلور غنی میکروبی بودند. باکتری های غالب جدا شده از سوسری ها در این تحقیق عبارت بودند از: کلبسیلا، پسودوموناس، پروتئوس، سیتروباکتر، آنتروباکتر و اشرشیا. بررسی حساسیت آنتی بیوتیکی این میکروب ها نیز وجود انواع مقاوم باکتری های بیماریزا را به اثبات رساند. مقاومت دارویی در میکروب های جدا شده حاکی از آن بود که سوسری ها این آلودگی را از محیط بیمارستان کسب نموده اند. نتایج بدست آمده نشان می دهند که سوسری ها قادرند باکتری های بیماریزای دو یا چند مقاومتی بیمارستانی را بخوبی با خود حمل کنند. نتایج تست های مرگ و میر نسبت به حشره کش های مختلف نشان داد که سوسری های هردو بیمارستان نسبت به حشره کش پرمترین شدیدا مقاوم، به حشره کش آیکون متحمل و نسبت به سایر حشره کش های مورد تست حساس می باشند. براساس نتایج تست های ضربه ای، سوش های هردو بیمارستان شدیدا به پرمترین مقاوم، به دلتامترین متحمل، به آیکون متحمل و به سولفاک کاملا حساسند.
    کلیدواژگان: سوسری آلمانی، عفونت های بیمارستانی، مقاومت به حشره کش ها
  • فرشته زمانی علویجه، حسن افتخار اردبیلی، نصرالله بشردوست، طیبه مرعشی، ابوالحسن نقیبی صفحات 55-62
    هدف اصلی این بررسی، تعیین رفتار زنان هنگام شکست در اجرای برنامه تنظیم خانواده بود. در این مطالعه که به روش مقطعی انجام شد، کلیه زنان باردار 49-15 ساله تحت پوشش و ساکن در روستاهای دارای خانه بهداشت فعال شهرستان نجف آباد (62 روستا) مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد این زنان 788 نفر بود. اطلاعات از طریق مصاحبه حضوری با مادران باردار و پرونده خانوار، گردآوری و در پرسشنامه ثبت گردید و سپس با آزمون های آماری T و X2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. براساس نتایج بدست آمده رفتارهای مخاطره آمیز، در بارداری های ناخواسته یا ناشی از شکست برنامه تنظیم خانواده در مقایسه با حاملگی های خواسته 44.3 بار بیشتر رخ داده است. 105 نفر (31.72%) از زنان با حاملگی ناخواسته، اقدام یا اقداماتی ناموفق را در جهت ختم بارداری انجام داده اند. این اقدامات به روش های مختلفی صورت گرفته است. 35% از روش های فیزیکی شامل وارد نمودن ضربه، بلند کردن اجسام سنگین و یا استفاده از اجسام غیر طبی واژینال، 28.6% از روش های تزریقی و 9.5% از روش های خوراکی: شامل خوردن داروهای گیاهی و شیمیایی و بقیه تواما از دو یا چند روش استفاده نموده اند. رفتار زنان 91% از حاملگی های خواسته و 45% از حاملگی های ناخواسته کاملا مطلوب بوده است. ارتباط بین چگونگی رفتار خواسته یا ناخواسته بودن بارداری معنی دار بود (P=0.001). همچنین بین سواد و رفتار زنان نسبت به حاملگی ارتباط معنی داری وجود داشت (P=0.001). باتوجه به یافته های پژوهش بیش از یک سوم زنان هنگام مواجهه با بارداری ناخواسته یا شکست در تنظیم خانواده، اقدامات مخاطره آمیزی را انجام داده اند، این اقدامات قطعا سلامت جسمی و روانی آنها و خانواده شان را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین بایستی به نقش پیگیری و استفاده از فنون مشاوره و حمایت زنان واجد شرایط بیش از پیش اهمیت داده جامعه را از عوارض حاملگی های ناخواسته آگاه نمود.
    کلیدواژگان: برنامه تنظیم خانواده، حاملگی های ناخواسته، نجف آباد
  • الهام جابری، سیدابوالقاسم جزایری، عباس محققی، عباس رحیمی صفحات 63-70
    مطالعات گذشته نگر و آینده نگر نشان داده اند که افزایش هموسیستئین خون، یک عامل خطرزای قوی و مستقل برای بیماری های قلبی عروقی است. برخی شواهد گویای این است که هموسیستئین خون در بیش از یک سوم بیماران قلبی بالاست. نیز افزایش 5 میکرومول در لیتر هموسیستئین خون با بالا رفتن خطر بیماری های قلبی (60% در مردان و 80% در زنان) همراه بوده است. در این مطالعه مقطعی، افزایش هموسیستئین خون در 348 بیمار 65-35 ساله (157 زن و 191 مرد) مبتلا به ایسکمی قلبی، مراجعه کننده به مطب یک پزشک فوق تخصص قلب و عروق در تهران، مورد بررسی قرار گرفت. غلظت هموسیستئین پلاسما با استفاده از دستگاه HPLC به روش استاندارد داخلی (تعدیل شده روش Vester and rasmussen) اندازه گیری و داده ها با بهره گیری از نرم افزار آماری SPSS 9 و آزمون T مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه، تجزیه و تحلیل شد. میزان هموسیستئین خون در 18.96% نمونه طبیعی (<8μmol/l) در 27.52% نسبتا بالا (8μmol/l تا 12) و در 50.52% بالا (12μmol/l تا <25) بود. همچنین 2.8% بیماران دارای میزان هموسیستئین خون? 25μmol/l (بالا بودن غیر طبیعی به سبب نقص ژنتیکی در متابولیسم هموسیستئین) بودند. میانگین هموسیستئین خون مردان (μmol/l 6.04±12.05) بطور معنی دار بالاتر از زنان (μmol/l 5.6±10.58) بود (آزمون T مستقل، P=0.02). افزایش میزان هموسیستئین خون در بیماران مورد مطالعه 78.04% بود که بمیزان قابل توجهی بیش از مقادیر افزایش هموسیستئین خون در بین بیماران قلبی عروقی برخی کشورها (47-30%) است. نتایج این مطالعه بیانگر لزوم اجرای مطالعات جمعیتی گسترده تر به منظور تعیین میزان هموسیستئین خون در جامعه و شناسایی و درمان افراد با مقادیر هموسیستئین خون بالا است. از سوی دیگر باوجود اینکه سن، جنس، شیوه زندگی و داروها، ممکن است سطح هموسیستئین پلاسما را تحت تاثیر قرار دهند، عوامل عمده تعیین کننده میزان هموسیستئین در بیشتر افراد تغذیه ای و ژنتیکی هستند. بنابراین این امر حائز اهمیت می باشد که دامنه تغییرات هموسیستئین پلاسما در بیماران قلبی و رابطه آن با نماگرهای ژنتیکی و دریافت رژیم های غذایی متفاوت مشخص شود.
    کلیدواژگان: هموسیستئین خون، ایسکمی قلبی، هیپرهموسیستئینمی
  • علی محمدی، حسن افتخار اردبیلی، فیض الله اکبری حقیقی، محمود محمودی، ابوالقاسم پوررضا صفحات 71-84
    سنجش کیفیت خدمات پیش شرط اساسی برای بهبود کیفیت است. انتظارات و ادراک بیماران از کیفیت خدمات در انتخاب بیمارستان، وفاداری آنها به سازمان و قصد خرید مجدد نقش مهمی دارد. تا نیازهای کیفیت مشخص نگردند خدمات اصلاح نمی شود. مطالعات نشان می دهند مشتریان به لحاظ تماس نزدیک با ارائه دهنگان خدمت و مشارکت در فرایند خدمت در موقعیت مناسبی برای سنجش کیفیت خدمات هستند. لذا این مطالعه به منظور سنجش کیفیت خدمات براساس انتظارات و ادراک بیماران در بیمارستان های زنجان صورت گرفت. تحقیق بصورت مقطعی (Cross-sectional) انجام پذیرفت و ابزار سروکوال SERVQUAL استفاده شد. برای بررسی پایایی و قابلیت اطمینان ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. از لحاظ پایایی و همبستگی درونی عبارات پرسشنامه در شش بعد کیفیت خدمات ضریب آلفا 0.94 بود. توانایی پزشکان و کارکنان بیمارستان در ایجاد اعتماد و اطمینان در مشتری و داشتن مهارت و صلاحیت حرفه ای کافی مهمترین بعد کیفیت خدمات ارزیابی شد (SQ=-1.30) تفاوت بین میانگین انتظارات و ادراک در همه ابعاد از نظر آماری معنی دار بود. حادترین مساله پیش روی بیمارستان ها توانایی پزشکان و کارکنان بیمارستان برای ایجاد اطمینان، جلب اعتماد بیماران و تواضع و مهارت حرفه ای کافی آنهاست. توصیه می شود که پزشکان بطور کامل شرایط بیماری را به بیماران شرح دهند و پزشکان و کارکنان در ارائه خدمات درمانی شئونات انسانی را رعایت نمایند و به دانش روز مجهز باشند.
    کلیدواژگان: کیفیت خدمات، سروکوال، انتظارات، ادراک
|
  • Razzaghi E.M., Rahimi Movaghar A., Mohammad K., Hosseini M Pages 1-10
    There are about 200,000 injecting drug users (IDUs) in Iran. HIV/AIDS is closely associated with IDU in Iran. The objective of this study was to explore unhealthy sex behavior and the interventions for its control in IDUs.A qualitative method was employed. Six districts in Tehran with a population of 400,000 were selected. These districts differed in socioeconomic characteristics, urban structure, IDU prevalence and crime rates. A total of 81 key informants from different sectors and 154 IDUs were selected by purposeful, opportunistic and snowball sampling, and interviewed individually or in groups. Ethnographic observations were done to study life situation in the subjects.In one district no cases of IDU were found. In others, sexual promiscuity in IDUs was reported to be common. IDUs report sexual relationship to be more common with sex wrkers. In most of these areas, access to commercial sex is believed to be easy. Sex workers, themselves are commonly drug users, half of them are actually IDUs. Safe sex (e.g., use of condoms) is not a common habit. Homosexual relationship seems to be uncommon in IDUs and there were no reports of condom use in this type of contact. According to IDUs, dealing with this problem would require financial support and drug distribution for preventing sex work, and settlement and organization of sex workers as a prelude to effective sex education and promotion of condoms.Expansion of injecting drug use and its relationship with blood-borne infections in recent years necessitates rapid interventions for controlling injection drug use and the associated risks. As unhealthy sex behavior seems to be common in IDUs, sex education, free condom distribution in drug abuse treatment centers and other health facilities (with the use of outreach methods) is highly recommended.
  • Mohammadi-Kheyrabadi K., Mohebali M., Mamishi S., Arshi Sh Pages 11-24
    This study is a retrospective review of the epidemiology of kala-azar, using cases reported to health facilities in Ardebil province over a period of 5 years: from the beginning of 1997 until the end of 2001.The total number of cases was 602, but as the assessment was only possible in hospitalized patients, the questionnaires were completed for 293 cases with detailed records in 5 hospitals (3 in Ardebil and two in Meshkin-shahr and Germi). Another 76 cases were also excluded (due to incomplete records) and in the end 217 questionnaires were analyzed by the Epi-info 2002 package.Compared to the total number of cases (1051) reported in a similar study over the years 1985-90, the reduction in total number of cases (602) may be due to reduced incidence rate in Meshkin-Shahr and/or underreporting. Although the total number is down, the number of new cases in Germi and Bilehsavar districts has increased. In our study the overall male to female ratio was 1.4 to 1; this ratio was 1.5 to 1 in hospitalized patients. 74% (160) of cases were under 2 years of age and 93% (201) under 5. Only 1.8% (4) of patients were over the age of 10 years. Though the majority of the patients were seen in Ardabil city, most had been referred from Germi district. 87.5% were village dwellers, mostly referred on cold months of the year; the number of referrals was lowest during summer. The most frequently used diagnostic test (especially in recent years) was DAT, positive in 77% of tested cases (titers/1600). We also performed BMA on 30 patients, of which 87% (26) were positive. 58%) of the subjects had been diagnosed in about a month after the disease onset and 93% within 4 months. The most common clinical features were anemia, fever, anorexia, splenomegaly (all present in >90% of cases); other manifestations were malnutrition, cough, hepatomegaly, diarrhea, vomiting, Iymphadenopathy, hemorrhage, jaundice, edema and ascitis. In 6 cases (3%) the chief complaint was febrile convulsion. The most common laboratory findings were anemia (mean Hb - 8.96 mg/dl), elevated ESR (highest level being 140mm/l hour), thrombocytopenia and neutropenia. Liver enzymes were elevated in one third of the patients. 96% of the cases treated with Glucantime; the remaining 4% were relapse cases or treatment failures and had been given Amphotricin-B. 95.8% (211 cases) had been discharged in good general condition; 3% (6) had died. The exact causes of death were not mentioned in hospital records.According to these findings, Kala-azar is a major health problem in Ardebil province, especially within the rural population and specifically in Germi and Bilehsavar districts. It requires more intense control and more medical facilities alongside education programs for health workers and general population.
  • Dastjerdi R., Eftekhar Ardebili H., Poorreza A., Assasi N., Golestan B Pages 25-34
    We performed a cross sectional study with the aim of assessing levels of habitual physical activity and associated factors (barriers and motivators), finding the stage of change among high school girls, and exploring relationships between physical activity and the following set of factors: age, parent education, type of school attended, knowledge, and attitude. 457 girls in the 1SI to 3rd grade of high school with a mean age of 15.6 (%95.3 cases were 14th to below 17Ih years old) in Tehran's second region of educational office district were selected via proportional-to-size and cluster sampling methods. These girls attended 4 different types of facilities (public and private high schools / public and private vocational schools). The data were gathered through self-administered questionnaires. Our results indicated that %58.6 of students were in pre-contemplation and contemplation stages, while 24.7% were in action and maintenance stages of change.The mean level of physical activity at work (in school) was 2.22, which was significantly lower than 2.75- the minimum acceptable level of physical activity at work (p<0.00). The mean level of sport activity was 2.73, significantly (p<0.001) higher than 2.33 (minimum acceptable level of sport activity). The mean level of physical activity at leisure time was 2.50, which had no significant difference with the minimum acceptable level of 2.50. (Note: all max. acceptable level is 5).The most important barriers identified were: time constraints, lack of companions, lack of suitably located facilities and a general state of lassitude.The most important motivators were individual interest, desire to lose weight, company of friends, and support of parents. The level of exercise did not show a significant relationship with age, probably because of the limited range of age categories enrolled in this study. Levels of physical activity at work and sport activity (p=0.004 for ph.act.work and p=0.012 for sport) showed a significant positive relationship with the mother's level of education. No significant relationships were found between any type of physical activity and the father's education. The level of sport activity in private high schools was significantly (p=0.005) higher than in public high schools. On the other hand no significant differences were observed between levels of physical activity in private or public high schools compared to private or public vocational schools. Only sport activity had a significant positive relationship with higher knowledge (p=0.005) and attitude (pO.OOl).The majority of our population (%58.6) was in pre-cont. and cont. level of stage of change. Therefore more emphasis should be placed on improving health education. We must also teach our teenagers to organize their leisure time so they can do some simple and inexpensive physical activities like brisk walking between home and school or while shopping.
  • Yahya Pour M., Razjoo F., Karimi Gh Pages 35-42
    The purpose of this study was to evaluate the influence of hepatitis B vaccination on the results of surface antigen tests in blood donors. In this research, eighteen non-immunized volunteers (ten male, eight female) aged 21 to 58 years received 20 ug of the recombinant B vaccine (Heberbiovac-HB) intramuscularly. Blood samples were drawn from all volunteers before the first vaccine dose (day 0) and on days 1,2,3 and 7 after vaccination. HBSAg assessment was done by six different kits (Behring, organon, Diasorin, Equipar, Trinity, Radim). In this study, seven (39 %) of the eighteen volunteers showed a positive HBSAg reaction, confirmed by the duplicate samples. The most positive reactions were obtained by trinity kit on day 5 and 7. We conclude that individuals recently vaccinated against hepatitis B may have positive tests for HBSAg and it is recommended that such persons defer all blood donations for at least 7 days.
  • Holakuei Naieni K. Ladonni H., Asle Soleimani H., Afhami Sh., Shayeghi M Pages 43-54
    Hospitals are habitually thought of as places where people "recover from disease". But failure to control agents of disease in these institutions can create or worsen disease and infection; such nosocomial infections constitute a major threat to all hospitalized patients. The German cockroach (Blattella germanica) can be an effective transmitter of nosocomial infections by virtue of its ubiquitous presence and its behavioral characteristics. This research is focused on nosocomial organisms in Imam Khomeini and Shariati hospitals (belonging to Tehran University of Medical Sciences) and may be a first step in devising effective infection control strategies.After recording data on the collection site, the collected cockroaches were transferred to a laboratory, where bacteria and fungi were isolated from the body surface and the digestive tube. The specimens were also subjected to insecticide sensitivity tests by the mortality and knock-down test methods.Cultures of the external body surface yielded a total of 77 fungal colonies (filamentous fungi, Actinomycetes, yeasts and yeast-like organisms), while those of the digestive tract produced 83 colonies. Notable among these isolates were the highly virulent Aspergillus fumigatus and Aspergillus flavus species.Bacterial studies showed that 100% of the roaches carried rich bacterial floras, most commonly including Klebsiella, Pseudomonas, Proteus, Citrobacter, Enterobacter and Serratia species. Many of these bacteria demonstrated antibiotic resistance, suggesting that the contaminants belonged to the hospital milieu. These results establish cockroaches as effective mechanical transmitters of multi-drug resistant bacteria.Mortality tests revealed a high degree of resistance to permethrin, tolerance to Aicon, and sensitivity to other insecticides. Knock-down tests showed high permethrin resistance, tolerance to Aicon and deltamethrin, and sensitivity to Sulfac.
  • Zamani F., Eftekhar Ardebili H., Bashardost N., Marashi T., Naghibi A Pages 55-62
    The goal of this study is to evaluate women's behaviors while their family planning programs fail or facing unwanted pregnancy. This is a cross-sectional study. The population is all 15-49 years pregnant women (788 people) in the villages (62 villages) of Najaf Abad City having active health center. Data were gathered through interview and their profiles. They were recorded in questionnaires.T test and X2 were used to analyze data.The results showed that high-risk behaviors happen %44/3 more when family planning program fails. 105 (%31/72) of women having unwanted pregnancy did unsuccessful activities in order to end their pregnancy. The activities are different. %35 was physical such as: hitting, lifting heavy objects or using unhealthy vulva objects, %28/6 used injection, %9/5 eat chemical and plant medicine. And the other used two or three ones together. Women showed good behaviors in %91 of wanted pregnancy and %45 of unwanted pregnancy. There is significant relationship (p=0/001) between dealing with pregnancy and it's being wanted and unwanted. There is also significant relationship (p=0/Q01) between women's education and their behaviors toward pregnancy. According to the research findings more than one third of women did high-risk activities when a family planning program fails or facing unwanted pregnancy. These certainly influence their own and their family mental and physical health. So role of the prevention, counseling techniques and women's support must be considered more than before. Society should be become aware of the unwanted pregnancy symptoms.
  • Jaberi E., Djazayery A., Mohagheghi A., Rahimi A Pages 63-70
    On the basis of recent retrospective and prospective studies, it is now widely accepted that increased total plasma homocysteine is a strong, independent risk factor for cardiovascular disease. Some studies have detected hyperhomocystememia in more than one - third of patients with coronary vascular disease. With an increase in total homcysteine (tHcy) concentration of 5 janol/L, the relative risk of cardiovascular disease has been estimated to increase by 60% for men and 80% for women. In a cross-sectional study we investigated tHcy concentration in 35-65 year-old ischemic heart patients (n=348, 157 men and 191 women) in a clinic in Tehran.Fasting total homocysteine level was measured by high-performance liquid chromatography (HPLC) and using the internal method. The data were analyzed statistically using one-way analysis of variance (ANOVA) and the independent t-test. The results showed that while 18.96% of the patients had a normal tHcy level (<8 /imol/lit), in 27.52%, 50.52%, and 2.8 % of them the level was almost high (8-<12 /imol/L), high (12-<25 /imol/L), and abnormally (>25 /imol/L), resapectively. The mean tHcy concentration in men was significantly higher than in women (P= 0.02). More extensive studies should be conducted to assess the tHcy status in the Iranian population at large.
  • Mohammadi A., Eftekhar Ardebffi H., Akbari Haghighi F., Mahmoudi M., Poorreza A Pages 71-84
    Measuring of service quality is the basic prerequisite for improving quality. Patient's expectations and perceptions of service quality play an important role in the choice of hospital, loyalty to organization and behavioral intention. A first step towards improvement would be to determine areas of quality that are most defective. Studies show that consumers are in close contact with service providers, and they are involved in the service process. Therefore, this group can measure services quality better than any other group. This study was conducted to measure service quality based on patient's expectations and perceptions in Zanjan hospitals.The cross-sectional design was used in this research. For data collection, SERVQUAL questionnaire was employed. To ensure the reliability of the questionnaire, the internal consistency reliability test (Cronbach alpha) was performed.
    Findings
    Cronbach alpha for service quality was. 94. Results show that the assurance (knowledge, experience and ability to maintain patient's confidence and trust) was rated as the most important dimension. (SQ mean = -1.3). There were differences between patient's expectations and perceptions in all the dimensions.the assurance dimension constitutes the most serious problem facing hospitals. It is recommended that physicians thoroughly explain the disease condition to patients, and that patients should be treated with dignity and respect.