فهرست مطالب

مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
سال دوم شماره 1 (پیاپی 5، بهار 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/01/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی شهیدزاده، عفت سادات میرمعینی، محمدحسین عظیمیان، خسرو مانی کاشانی صفحات 1-10
    به منظور تعیین کیفیت خدمات تنظیم خانواده و شناخت عمده ترین نقاط قوت و ضعف سیستم ارائه خدمات، مطالعه ای به صورت مقطعی از اردیبهشت تا شهریور سال 1382 و در سطح 25 پایگاه بهداشتی شهری، در همدان انجام گرفت. تعداد 400 مورد مراجعه به این مراکز توسط چک لیست های استاندارد یونیسف و با روشی عینی (Objective) مورد ارزیابی کیفی قرار گرفتند و ارتباط بین کیفیت ارائه خدمات و متغیرهایی از قبیل سطح تحصیلات فرد خدمت دهنده، ساعت انجام خدمت و آموزش های پیشین نیز بررسی گردید. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که در بیش از 50% کل موارد مراجعه، ارائه خدمات با کیفیتی در حد متوسط به پایین صورت گرفته و بیشترین ضعف و نارسایی هم در قسمت های شرح حال گیری، معاینه فیزیکی و مشاوره تعیین روش، مشاهده می شود. همچنین مشخص گردید که کارمندان تحصیلکرده تر عموما خدمات را با کیفیتی پایین تر عرضه می کنند و نیز بیمارانی که قبلا به نوعی در مورد مقوله تنظیم خانواده آموزش دیده اند خدماتی با کیفیت نامطلوبتر دریافت می دارند. سایر عوامل موثر بر کیفیت عبارت بودند از زمان انجام خدمت و مساله تغییر روش ضد بارداری. در کل یافته های این پژوهش حاکی از وجود نقایص جدی در امر تربیت نیروی انسانی (خصوصا در حیطه مهارت های ارتباطی) است و لزوم بازنگری اساسی در محتوا و روش آموزش پرسنل خدمت دهنده را گوشزد می نماید.
    کلیدواژگان: کنترل موالید
  • مینا طباطبایی، احمدرضا درستی، فریدون سیاسی، عباس رحیمی صفحه 11
    شیوع گسترده چاقی در بزرگسالان و عوارض و مشکلات ناشی از آن برای فرد و جامعه، همواره از مسائل تغذیه ای و بهداشتی بوده است. افزایش ناگهانی شیوع چاقی کودکان در نقاط مختلف جهان در دهه گذشته توجه زیادی را به خود معطوف داشته است. اطلاعات زیادی از شیوع چاقی در کودکان نقاط مختلف ایران در دست نیست، بنابراین انجام مطالعات جهت تعیین شیوع چاقی در کودکان نقاط مختلف ایران ضروری می نماید. درعین حال وجود مرجع های مختلف برای تعیین چاقی کودکان، مشکلاتی را در مطالعه چاقی کودکان ایرانی ایجاد می نماید. هدف از مطالعه حاضر تعیین شیوع چاقی در دانش آموزان دبستانی شهر اهواز با استفاده از مرجع های حسینی و همکاران، CDC 2000 و IOTF 2000 بوده است. تعداد 3482 دانش آموز 12-6 ساله در سطح دبستان های شهر اهواز از طریق نمونه گیری خوشه ایدومرحله ای انتخاب شدند. قد و وزن اندازه گیری و BMI محاسبه گردید. دانش آموزانی که در مقایسه با مرجع های حسینی و همکاران و CDC 2000 دارای BMI بزرگتر و مساوی صدک 95 بودند بعنوان چاق تعیین گردیدند. همچنین با مقایسه BMI دانش آموزان با داده های مرجع IOTF 2000 افراد چاق مشخص شدند. یافته ها نشان داد که شیوع چاقی در دانش آموزان مورد بررسی برپایه سه مرجع ایرانی، CDC و IOTF بترتیب 10.9%، 5.2% و 3.6% می باشد. براین اساس، شیوع چاقی در دانش آموزان دبستانی اهواز بالا بوده و بررسی های بیشتر جهت تعیین عوامل مرتبط با چاقی ضروری است. همچنین، مراجع مختلف شیوع چاقی را بسیار متفاوت برآورد می نمایند.
    کلیدواژگان: صدک، مرجع، دانش آموز دبستانی
  • علیرضا ابدی، کاظم محمد، محمدرضا مشکانی، انوشیروان کاظم نژاد، یدالله محرابی، فریدون عزیزی صفحه 19
    خطای طبقه بندی نادرست بیماری یا عوامل خطر از منابع اصلی اریبی در مطالعات می باشد. در مطالعات گذشته نگر با تقسیم بندی غلط افراد به گروه های مواجهه یافته و مواجهه نیافته این خطا در مطالعه و نتایج آن وارد می شود. هدف از این بررسی نشان دادن تاثیر این خطا در محاسبه نسبت بخت (نسبت برتری) در مطالعات گذشته نگر و ارائه روش تصحیح آن می باشد. براساس اطلاعات حاصل از اجرای مرحله اول مطالعه قند و لیپید تهران داده های مربوط به 3332 مرد بالای 30 سال برای بررسی ارتباط میان وضعیت مصرف سیگار و آنژین صدری مورد استفاده قرار گرفته است. به منظور تعیین وجود آنژین صدری از پرسشنامه استاندارد Rose استفاده شده است. باتوجه به دو تعریف مختلف از مصرف سیگار (سیگاری فعال-غیر سیگاری) و (سیگاری و ترک کرده-غیر سیگاری) به بررسی ارتباط میان متغیرها پرداخته شده است. براساس تعریف اولیه از مصرف سیگار که در بسیاری از تحقیقات پرسشگری از وضعیت کنونی مصرف سیگار است نسبت بخت ابتلا به آنژین صدری در سیگاری ها 1.09 (CI95%: 0.84-1.41) برابر غیر سیگاری هاست که اختلاف معناداری را نشان نمی دهد. پس از تصحیح داده ها باتوجه به احتمالات طبقه بندی نادرست غیر افتراقی نسبت بخت به 1.13 (CI95%: 0.89-1.43) افزایش یافته که همچنان اختلاف معناداری میان نسبت بخت آنژین صدری برای افراد سیگاری بالنسبه به افراد غیر سیگاری را نشان نمی دهد. پس از تصحیح داده ها باتوجه به احتمالات طبقه بندی نادرست افتراقی نسبت بخت به 1.46 (CI95%: 1.15-1.85) افزایش می یابد که موید اختلاف معنادار میان دو گروه است. طبقه بندی غلط از منابع اریبی است که موجب تحلیل نادرست از روابط بین متغیرها می گردد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که در صورت وجود احتمالات طبقه بندی نادرست افتراقی استفاده از روش های تصحیح غیر افتراقی کارایی نخواهد داشت.
    کلیدواژگان: مصرف سیگار، نسبت بخت، احتمالات طبقه بندی نادرست
  • فریبا اصغری، اکبر فتوحی، سیداکبر شریفیان، علیرضا کریمی صفحه 27
    افت شنوایی از جمله اختلالات شنوایی مورد بحث در آتش نشانان می باشد. زیرا مواجهه با سروصدای مخاطره آمیز در این شغل بسیار متغیر و غیر قابل پیش بینی است. در این مطالعه با ارزیابی ادیومتری 117 آتش نشان به بررسی وضعیت کاهش شنوایی آنها پرداخته شده است. منحنی متوسط آستانه شنوایی آتش نشانان، افت شنوایی با الگوی افت شنوایی ناشی از سرو صدا را در هردو گوش نشان می دهد و بیشترین میزان افت شنوایی در هردو گوش در فرکانس 6000 هرتز بوده است. افت شنوایی مشاهده شده در فرکانس های مورد مطالعه در ارتباط با سن می باشد با این وجود مقایسه رابطه آستانه شنوایی و سن، بین آتش نشانان و عموم جامعه تنها در فرکانس 6000 هرتز گوش چپ تفاوت معنی داری نشان می دهد (P=0.021) بنابراین علیرغم مشاهده افت شنوایی با الگوی افت شنوایی شغلی، با حذف اثر سن رابطه قوی بین افت شنوایی با سنوات خدمت دیده نمی شود. برای دستیابی به نتایج دقیقتر پیشنهاد می گردد در مطالعه دیگری نمونه های این مطالعه مورد پیگیری قرار گیرند و بعد از یک دوره چند ساله از آنها ادیومتری مجدد بعمل آید و نتایج آن با ادیومتری پایه مقایسه گردد.
    کلیدواژگان: آتش نشان، ادیومتری، سروصدا
  • مجید کرمانی، کاظم ندافی، محمود شریعت، اشرف سادات مصباح صفحه 37
    اهمیت استنشاق هوای پاک و توجه به آنچه از طریق تنفس وارد بدن خود می کنیم، روز به روز نمود بارزتری پیدا می کند. از طرفی وضعیت بحرانی آلودگی هوای تهران بر کسی پوشیده نیست و باتوجه به اینکه ذرات معلق به عنوان یکی از آلاینده های اصلی هوای شهر تهران به شمار می رود، در این مطالعه غلظت ذرات معلق موجود در هوای آزاد (TSP و PM10) و همچنین توصیف کیفیت هوا با تکیه بر شاخص کیفیت هوا (AQI) باتوجه به دو آلاینده TSP و PM10 براساس ماه های مختلف نمونه گیری و ایام مختلف هفته مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه از تاریخ 1380/10/1 لغایت 1381/1/3 در محدوده بیمارستان دکتر شریعتی تهران انجام شد. باتوجه به محاسبات آماری و استانداردهای EPA و WHO، تعداد 61 نمونه برای TSP و 61 نمونه برای PM10 با استفاده از پمپ نمونه گیر با حجم زیاد برداشت شد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که: -در طول دوره نمونه گیری آلوده ترین ماه به TSP و PM10، اسفند ماه 1380 و پاک ترین ماه فروردین 1381 بود. در طول دوره نمونه گیری آلوده ترین روزهای هفته از نظر TSP و PM10، شنبه ها و دوشنبه ها و پاک ترین روزها، جمعه ها بود. در طول دوره نمونه گیری و باتوجه به شاخص کیفیت هوا (AQI)، در 51% موارد آلاینده TSP در کمتر از حد استاندارد (AQI<100) و در 49% دیگر موارد، آلاینده TSP بالای حد استاندارد قرار داشته است (AQI>100). در طول دوره نمونه گیری و باتوجه به شاخص کیفیت هوا (AQI)، در 75.5% موارد آلاینده PM10 در کمتر از حد استاندارد (AQI<100) و در 24.5% دیگر موارد، آلاینده PM10 بالای حد استاندارد قرار داشته است (AQI>100).
    کلیدواژگان: آلودگی هوا، ذرات معلق، شاخص کیفیت هوا
  • افسانه متولی حقی، مهدی ناطق پور، غلامحسین ادریسیان، عفت سوری، محمدتقی سطوت صفحه 47
    باتوجه به اهمیت بالقوه داروهای گیاهی بومی که بتوانند تاثیر قابل قبولی بر روی انگل های مالاریا داشته باشند، اثر عصاره الکلی اسپند بر روی پلاسمودیوم برگئی بطور تجربی در موش سفید کوچک آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت و با اثر کلروکین مقایسه شد. بدین منظور تعداد 56 عدد موش در 8 گروه 7 تایی قرار گرفتند، که هفت گروه از آن با پلاسمودیوم برگئی آلوده شدند و با عصاره الکلی اسپند و کلروکین با متد Rane test تحت درمان قرار گرفتند. در این روش پس از مشاهده انگل در خون محیطی موش های آلوده شده، به جز گروه های شاهد و دریافت کننده پلاسبو (دارونما)، با غلظت های مختلف از عصاره الکلی اسپند و کلروکین، تحت درمان قرار گرفتند. موثرترین غلظت در بین غلظت های مورد استفاده مشخص گردید. میزان پارازیتمی در روزهای چهار و هفت نسبت به میزان پارازیتمی روز قبل از درمان تعیین شد، تا میزان کاهش پارازیتمی در گروه های درمان شده در مقایسه با گروه های شاهد و دریافت کننده دارونما مشخص شود. گروه 8 در این مطالعه بدون هیچگونه تزریقی از انگل و دارو بوده، صرفا جهت کنترل مرگ و میر تصادفی موش ها در حیوانخانه نگهداری می شد. آنالیز داده های خام با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آنالیز واریانس یک طرفه انجام گردیده و موثرترین غلظت در بین غلظت های مورد استفاده مشخص گردید. نتایج بدست آمده نشان می دهد غلظت های مختلف اسپند تاثیرات متفاوتی در کاهش میزان پارازیتمی انگل دارند. گرچه تمام غلظت های مورد استفاده به نحو چشمگیری باعث کاهش تعداد انگل در موش های آلوده شدند، غلظت 100mg/kg به نحو معنی داری در این کاهش نقش داشت (P<0.05). تاثیر کلروکین بر انگل های تحت مطالعه قاطع و بیشتر از غلظت های متفاوت عصاره الکلی اسپند بود. مطالعات نشان می دهد تاثیر عصاره الکلی اسپند بر روی انگل بطئی ولی مورد توجه است. به نظر می رسد اگر از عصاره های 100mg/kg و 20mg/kg اسپند استفاده شود نتایج بهتری بتوان دریافت کرد.
  • کمال اعظم، عباس گرامی، کاظم محمد، انوشیروان کاظم نژاد صفحه 55
    در جمع آوری داده های انبوه بویژه در بررسی سلامت و بیماری در ایران بعضی از متغیرها با عدم پاسخ روبرو می شوند که به اینها داده های گم شده می گویند. این داده های گم شده می تواند در متغیر پاسخ یا در متغیرهای کمکی بوجود آید. در این مقاله داده های گم شده در متغیرهای کمکی مورد بررسی است. روش پیشنهادی برای تجزیه و تحلیل مدل های رگرسیون لجستیک وقتی که متغیر پاسخ (Y) چند وضعیتی باشد و متغیر کمکی (Z) دارای مشاهدات کامل و متغیر کمکی (X) دارای مقادیر گم شده باشد مورد بررسی قرار داده ایم. در اینجا فرض شده است که مقادیر گم شده متغیر کمکی (X) بطور تصادفی گم شده اند. برای این منظور تابع درست نمایی برای داده های مشاهده شده را بدست آورده و سپس نتایج آن با روش های معمول که مبتنی بر حذف مقادیر گم شده هستند و معمولا در نرم افزارهای متداول نظیر SPSS بکار می رود مقایسه شده اند. برای تشریح بیشتر، هردو روش روی مثالی در مورد بیماری گواتر که دارای پاسخ های چندحالته است بکار برده شد. مقایسه نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی بهتر عمل می نماید
    کلیدواژگان: داده های گم شده تصادفی، رگرسیون لجستیک، بیماری گواتر، ماکزیمم درست نمایی، پاسخ های چند حالته
  • مریم چینی چیان، ابوالقاسم پوررضا صفحه 65
    هدف انسان شناسی تحلیل، تفسیر و توصیف شئون گوناگون زندگی بشر است. در بررسی مردم شناختی سعی براین است که علاوه بر توصیف به مقایسه و ارزیابی منشا امور پرداخته شود. در این پژوهش سعی شده است باورها و رفتارهای زنان در مورد سقط جنین و سیر تحول آن در طی زمان بررسی گردد. باتوجه به خصوصیات مطالعات مردم شناختی که مطالعاتی ژرفانگر هستند و در محدوده مکانی خاصی انجام می گیرند، محله آذربایجان تهران که یکی از محلات قدیمی شهر تهران بوده و در مرکز شهر واقع است بعنوان حوزه بررسی انتخاب شد. علاوه بر مصاحبه با زنان محله که دارای قومیت های مختلف بودند با مطلعین اصلی شامل رابطین بهداشت، کارکنان بهداشتی درمانی، مشاور روانشناس، مددکار اجتماعی، مشاور برنامه های قبل از ازدواج، کارشناسان مامایی و پزشکان نیز در زمینه سقط مصاحبه انجام گرفته است. نوع مصاحبه «ژرف و فردی» بوده و موضوعات و سرگذشت های بیان شده مورد استفاده قرار گرفته است. همزمان مطالعات اسنادی و کتابخانه ای نیز در این خصوص انجام شده است. براساس نتایج بدست آمده، باورهای زنان در مورد سقط جنین دارای طیف گسترده ای از منع مطلق تا گریزناپذیری و امری پذیرفته شده بوده است و رفتارهای متفاوتی برای انجام سقط در میان آنها وجود دارد، بسیاری از این رفتارها منع قانونی دارند و جرم محسوب می شوند اما در میان زنان مورد مطالعه رفتاری شایع هستند. در گذشته این رفتارها با استفاده از داروهای گیاهی و یا طب سنتی شکل می گرفتند اما امروزه علاوه بر آن راه های علمی و متدهای پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. بیان سرگذشت ها موید وجود این روش ها و تنوع آنهاست. وجود طیف گسترده یک رفتار و بقای آن در بین مردم دلیل کارکرد آن رفتار است. نتیجه اینکه باوجود باورهایی که در مورد سقط جنین وجود دارد این رفتار نه تنها محدود نشده است بلکه به روش غیر بهداشتی در میان زنان رایج است. بنابراین تصمیم گیری صحیح و واقع بینانه و برنامه ریزی مناسب برای بهبود و ارتقای سلامت و کیفیت زندگی مردم در این زمینه پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: مردم شناختی
|
  • Shahidzadeh A., Mir Moeeni E.S., Azimian M.H., Mani-Kashani Kh Pages 1-10
    This cross-sectional study was conducted from May to September 2003, with the aim of determining quality of service in 25 State-run family planning clinics in Hamadan city. A total of 400 consultations were observed and assessed using UNICEF quality checklists. Results showed that less than 50% of the clients are receiving service of a satisfactory quality; areas of care where quality was worst included history taking, physical examination and counseling. It became apparent that care providers with higher education had lower performance levels compared to their less educated colleagues. Service for new clients was of poorer quality than for those who had requested a change of contraceptive method. Furthermore, earlier hours of a work shift (before 10 o’clock) were associated with better service quality than later hours. Altogether, the study reveals serious flaws in areas such as training of family health workers and human resource management within the current system. To address these shortcomings, we recommend a more client-oriented approach in health care, use of supplementary material to promote client knowledge, and training of health workers with due emphasis on effective communication and performance.
  • Tabatabaei M., Dorosty A.R., Siassi F., Rahimi A Page 11
    The increasing prevalence of adult obesity, and its individual as well as public consequences has always been a major concern for nutrition and health specialists. The last decade has also witnessed a sharp rise in childhood obesity rates worldwide. There is little reliable information on childhood obesity rates in Iran, hence the need for prevalence studies in different parts of this country. These studies are complicated by a paucity of baseline (reference) data on obesity in Iranian children. This study aims to determine the prevalence of obesity in Ahwaz primary school pupils by using three different sets of baseline values, namely IOTF, CDC and local data from Iran. Using two-stage cluster sampling, a total of 3482 students aged 6-12y (1843 boys & 1639 girls) were randomly selected from Ahwaz primary schools. Weight and height were measured and BMI calculated. Obesity was defined as having a BMI ≥ 95th percentile of each of the three sets of reference values. Prevalence rates according to Iranian reference data, CDC 2000, and IOTF 2000 were %10/9, %5/2, and %3/6 respectively. Obesity is quite common among school children in Ahwaz and further studies are required to determine risk factors. In addition, different reference data produce different prevalence estimates.
  • Abadi A. Mohammad K., Meshkani M.R., Kazemnejad A., Mehrabi Y., Azizi F. Page 19
    Misclassification of disease status and risk factors is one of the main sources of error in studies. Wrong assignment of individuals into exposed and non-exposed groups may seriously distort the results in case-control studies. This study investigates the effect of misclassification error on odds ratio estimates and attempts to introduce a correction method. Data on 3332 men aged 30-69 years from Tehran Lipid and Glucose Study (TLGS) were considered for investigating the relationship between angina pectoris and smoking. The “Rose” questionnaire was used to evaluate angina status. Two different definitions of smoking were included: I) active smokers versus non-smokers, II) active and ex-smokers versus never smoked. The relation between variables was assessed both with and without considering misclassification in smoking. Definition I (commonly used in many epidemiologic studies), resulted in a non-significant OR=1.09 (95% CI: 0.84, 1.41). Using the correction method based on the principle of non-differential misclassification, the OR increased to 1.13 (95% CI: 0.89, 1.43), which was still non-significant. However, a correction procedure that included the probability of differential misclassification produced a significant OR=1.46 (95% CI: 1.15, 1.85), p<0.05. It is evident that misclassification in risk factors can lead to inaccurate results. This study showed that the relation between variables may have not been discovered if the probability of misclassification was ignored. Moreover, in case of probable differential misclassification, applying correction methods for non-differential misclassification would be inefficient.
  • Asghari F., Fotouhi A., Sharifian A., Karimi A Page 27
    Hearing loss is a controversial occupational disease in fire fighters because exposure to hazardous levels of noise in this job is so variable and unpredictable. In this study, audiometric assessments were performed on 117 fire fighters to evaluate their hearing loss. The results showed that the average fire fighter has a characteristic noise-induced threshold shift, with maximum hearing loss occurring at 6000 Hz. The hearing loss at the test frequencies was related to age, although the association exceeded that of general population only in 6000 Hz frequency in left ear (p=0.021). Despite finding a pattern of threshold shift typical of occupational hearing loss, it must be noted that after controlling for age, there was no strong relation between length of time on the job and the degree of hearing loss. It seems that more extensive studies are needed to evaluate this relationship.
  • Kermani M., Naddafi K., Shariat M., Mesbah A.S Page 37
    Apparently, breathing clean air is of significant importance to human beings and thus attention to what enters our body through inhalation is on the increase. Tehran’s air pollution has received considerable media coverage in recent years: Since particulate matter (TSP and PM10) is one of the important pollutants in this city, an attempt was made to study TSP and PM10 concentrations and to make a qualitative assessment of air using the Air Quality Index (AQI), with TSP and PM10 sampling both daily and on a monthly basis. Shariati Hospital district was selected as study area from 22 December 2001 to 20 April 2002. To determine the amount of TSP and PM10 according to EPA and WHO standards, 61 samples were taken for TSP and 61 samples for PM10 with High Volume Sampler. The results indicated that: • As for TSP and PM10, the period extending from 20 February to 20 March (Esfand) was the most heavily polluted one in this study. The cleanest spell was observed from 21 March to 20 April (Farvardin). • Saturdays and Mondays were the most polluted days of the week for TSP and PM10 and Fridays were the cleanest. • As for TSP, In 51 percent of the samples the Air Quality Index (AQI) was below 100 (AQI<100) and in the remaining 49 percent, AQI was above 100 (AQI>100). • In the case of PM10, in 75.5 percent of samples the Air Quality Index (AQI) was below 100 (AQI<100) and in the remaining 24.5 percent AQI was above 100 (AQI>100).
  • Motevalli Haghi A., Nateghpour M., Edirssian Gh.H., Sori E., Satvat M.T Page 47
    Owing to importance of employing native and traditional medicinal plants with good efficacy against malaria parasites, an ethanolic extract of Peganum harmala L. was tested on Plasmodium berghei in sourian mice and a comparison was made with the effect of chloroquine on the same parasite. In this study 56 sourian mice were divided into 8 groups, each consisting of seven animals. The first 7 groups were infected with P. berghei and the last group was used as control. The first seven groups were given chloroquine, Peganum harmala at four different concentrations (20, 100, 300, 600 mg/kg) and placebo, respectively and the seventh group did not receive any treatment. The evaluation was done by Rane test. In each group the level of parasitaemia was determined on days 4 & 7, and compared with values from Day 0 (just before treatment) in order to record the decline in parasitaemia in treated groups. Results were analysed using SPSS soft ware and one-way analysis of variance (ANOVA). The results indicated that, although all the four concentrations of the Peganum harmala extract significantly reduced parasitaemia in the infected subjects, the 100 mg/kg solution showed optimal effectiveness on the parasites in comparison with other concentrations and the no-treatment option. We conclude that although the ethanolic extract of peganum harmala is not as effective as chloroquine in reducing parasitaemia, it can nonetheless cause a significant decrease when compared to control and placebo groups.
  • Azam K., Gerami A., Mohammad K., Kazemnejad A Page 55
    In large–scale sampling opeartions (e.g. nation-wide health surveys) we always face the problem of non-response item(s) and/or non-response unit(s). In fitting a model to the data we have two groups of variables, namely dependent and independent variables. Non-response may occur for any of these groups of variables. In this paper we assume Y as a categorical dependent variable with three levels, Z and X as independent variables from any kind: scale, categorical, ordinal, etc. We have complete data on the first two variables and we assume that the missing items follow a random pattern (MAR). Then a model is devised based on the likelihood function for the whole data set (including missing values) and estimates of parameters are compared with those obtained by statistical programs such as SPSS, which are only based on completely observed data and ignore units with missing data. Our results show that the likelihood-based model is superior to the standard approach utilized by the software packages. The comparison is made using data on thyriod disease (goiter) obtained by a health survey in Gazvin province.
  • Chinichian M., Poorreza A Page 65
    Anthropology is concerned with description and interpretation of various aspects of social life; it is an attempt to understand and assess the origin of different social phenomena. In this research we have studied the abortion beliefs and behaviors of women in reproductive age, and we also tried to explain how these beliefs and behaviors were changing with time. Considering the in-depth nature of anthropological research, Azarbayejan, an old and traditional neighborhood in downtown Tehran was chosen as the setting for this work. Besides the local women who came from different backgrounds we interviewed other groups of people for their views on reproductive health. These included health care professionals, community health liaison workers, psychologists and marriage guidance counselors, social workers, midwives and physicians. The individual in-depth interviews were completed by a simultaneous literature and document review. It became apparent that women’s beliefs on abortion form a wide spectrum, from outright condemnation to complete acceptance. Also in spite of the illicit and socially forbidden nature of abortion, there are widely different types of behavior among women. A host of medications, from herbal/traditional to modern, are being used for inducing abortion. Histories taken from patients have revealed many of these behaviors and their varieties. Existence of a certain type of behavior is an indication of its function in community. To conclude, in spite of these beliefs, abortion not only exists, but is often practiced in an unhealthy manner. So a more pragmatic approach (promoting quality of life) may be indicated.