فهرست مطالب

مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
پیاپی 4 (زمستان 1382)

  • تاریخ انتشار: 1382/11/10
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدحسین کاوه، داود شجاعی زاده، داود شاه محمدی، حسن افتخار اردبیلی، عباس رحیمی، جعفر بوالهری صفحات 1-14
    یک پنجم، یا احتمالا بیشتر، از کودکان و نوجوانان دنیا از اختلالات خفیف تا شدید روانی رنج می برند. از آنها تنها 20%، یا حتی کمتر، خدمات سلامت روان مورد نیاز را دریافت می کنند. به دلایل بسیار مدرسه جایگاه اساسی برای سازماندهی و ارائه خدمات سلامت روان به است. پژوهش نشان داده است که مدارس و معلمان در ارتقای سلامت روان، شناسایی کودکان در معرض خطر اختلالات روان شناختی و ارجاع آنان برای دریافت کمک های تخصصی، نقش هایی اساسی دارند. این مطالعه، با پیشنهاد راهکاری برای سازماندهی خدمات سلامت روان در مدارس، برای ارزیابی نقش معلم بعنوان گام اول در آن راهکار، طراحی و اجرا گردیده است. هدف اصلی این مطالعه، تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی، نگرش، خود-کارآمدی و عملکرد معلمان در زمینه بهداشت روان دانش آموزان بوده است. در این مطالعه مداخله ای، 57 نفر از معلمان مدارس ابتدایی دولتی شهر خرم آباد در استان لرستان ایران، مشارکت داشتند. کارگاه آموزشی به مدت 3 روز برای معلمان گروه مداخله (27 نفر) برگزار گردید. سپس آنان نزدیک به 4.5 ماه به فعالیت (شامل اجرای رفتارهای الف و ب) پرداختند. اطلاعات پژوهش در سه مرحله: قبل و بعد از کارگاه آموزشی و در پایان فعالیت ها با استفاده از پرسشنامه های خود اجرا از معلمان و دانش آموزان جمع آوری گردید. داده ها در نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از روش های آمار غیر پارامتری پردازش و تحلیل شدند. مقایسه نتایج قبل و بعد از مداخله آموزشی افزایش های بارزی را در آگاهی، نگرش، قصد و عملکرد معلمان در گروه مداخله نشان می دهد. در گروه شاهد تغییرات بارزی در ارتباط با متغیرهای مورد مطالعه مشاهده نگردید. معلمان گروه مداخله در طی این پروژه 106 دانش آموز را شناسایی و به مرکز مشاوره ارجاع کردند؛ روان شناسان وجود اختلال را در 79 نفر از آنها تایید نمودند. در همین مدت معلمان گروه شاهد تنها ارجاع 2 دانش آموز را گزارش دادند. سطح آگاهی دانش آموزان، معیار اصلی عملکرد معلمان در آموزش بهداشت روان، در گروه مداخله بطور بارز افزایش یافته بود؛ اما این شاخص در گروه شاهد تغییر بارزی را نشان نداد. همچنین نتایج حاکی از آگاهی، نگرش و عملکرد بالاتر معلمان زن نسبت به معلمان مرد بوده است. این پژوهش بخوبی نشان داده است که معلمان آموزش دیده از پتانسیل قابل توجهی برای مشارکت در ارائه خدمات سلامت روان در مدارس برخوردارند. از این رو پیشنهاد می شود برنامه ریزی کارگاه های آموزشی برای گسترش گام اول راهکار ارائه شده برای سازماندهی خدمات، یعنی توسعه مشارکت معلمان، انجام پذیرد.
    کلیدواژگان: معلم، آگاهی، نگرش، قصد، سلامت روان مدارس
  • علی اکبر کریمی زارچی، کوروش هلاکویی نایینی صفحات 15-22
    سولفورموستارد فراوانترین عامل شیمیایی بود که ارتش عراق در جنگ علیه ایران استفاده کرد. هدف از انجام این تحقیق تعیین میزان های بروز عوارض ریوی و خطر نسبی عوامل موثر بر آن می باشد. به همین منظور یک مطالعه کوهورت تاریخی بر روی 1337 نفر از مصدومین شیمیایی که حداقل یکبار با گاز خردل مواجهه یافته بودند صورت گرفت. برای برآورد میزان بروز تجمعی، میزان بروز سالیانه، خطر نسبی بترتیب از الگوی پیشنهادی زکلو (Szklo)، برسلو (Breslow) و کاهن (Kahn) استفاده گردید. میانگین سن مصدومین هنگام مواجهه 25.5 سال (9.1± سال) بود. 1264 نفر از مصدومین (94.5%) یک نوبت با گاز شیمیایی مواجهه داشته و اکثر افراد مصدوم (96.2%) از وسایل محافظتی استنشاقی جهت مقابله با حملات شیمیایی استفاده کرده بودند. از بین مصدومین 15.1% عادت به سیگار داشتند. میزان بروز تجمعی عوارض ریوی 31.6% بود. کمترین میزان بروز سالیانه عوارض ریوی در سال اول پیگیری (7.5 در ده هزار) و بیشترین میزان بروز سالیانه در سال هفتم پیگیری (769 در ده هزار) مشاهده گردید. خطر نسبی بروز عوارض ریوی با فاصله اطمینان 95% در گروه های سنی 21 تا 25 سال، 30-26 سال، 35-31 سال، 36 سال و بالاتر نسبت به گروه سنی 20 سال و پایین تر بترتیب 1.12 (0.88-1.46) و 1.49 (1.10-2.01)، 1.70 (1.20-2.40) و 2.09 (1.57-2.77) محاسبه گردید. همچنین خطر نسبی با فاصله اطمینان 95% مواجهه بیش از یک بار نسبت به یک بار، وسیله محافظتی استنشاقی و سیگار در بروز عوارض ریوی بترتیب 0.69 (0.42-1.12)، 3.04 (4.20-2.20) و 1.08 (1.45-0.80) تعیین گردید. این مطالعه نشان داد که گروه های سنی 25 سال به بالا و همچنین عدم استفاده از وسایل محافظتی استنشاقی در افزایش خطر بروز عوارض ریوی نقش دارند. ینایراین توصیه می گردد، در مواقعی که احتمال بکارگیری سلاح های شیمیایی می رود بایستی دستورالعمل بکارگیری وسایل محافظتی (بویژه وسایل محافظتی استنشاقی) مورد توجه کامل قرار گیرد. همچنین به گروه سنی رزمندگان در میدان های رزم شیمیایی توجه شود.
    کلیدواژگان: مصدومین شیمیایی، گاز خردل، عوارض ریوی، مطالعه کوهورت تاریخی، خطر نسبی
  • فریبا یوسفی مجد، حسن افتخار اردبیلی، فیض الله اکبری حقیقی، حجت زراعتی صفحات 30-33
    IUD در پیشگیری از بارداری بسیار موثر است، ارزان ترین وسیله پیشگیری به مدت طولانی بوده و بلافاصله بعد از گذاردن باعث پیشگیری می شود و می توان آن را به عنوان یک کنتراسپتیو اضطراری بکار برد. این تحقیق یک مطالعه مقطعی است که به منظور بررسی عوامل اثر گذار بر قطع استفاده از IUD و احتمال بقای آن در 341 زن که در سال 1377 در ارومیه IUD گذارده بودند انجام گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که بیش از 50 درصد IUDها در سه سال اول در آورده شده بودند. بقای یک ساله IUD در این منطقه 62% و بقای سه ساله تنها 42% می باشد. در 87.4% موارد علت خارج ساختن IUD عارضه بوده است (P=0.000) عامل گذارنده IUD با قطع استفاده از وسیله، ارتباط معنی داری را نشان داد (P=0.009). وقتی عامل گذارنده IUD ماما بوده، 62.5% زنان آن را در کمتر از 2 سال درآورده بودند ولی وقتی عامل گذارنده پزشک بود این میزان به حدود 46% رسیده است. مهمترین عوارض مشاهده شده عبارت بودند از: خونریزی 28.7%، درد 27.3% و عفونت دستگاه تناسلی 18.5%، بیشترین میزان درآوردن IUD در شش ماه اول (35.8%) اتفاق افتاده است. در صورت معاینه کامل و مشاوره صحیح در موقع گذاردن IUD و دقت در انتخاب داوطلب می توان از بروز بسیاری از عوارض پیشگیری نموده و طول مدت استفاده از وسیله فوق الذکر را افزایش داد.
    کلیدواژگان: آی یو دی، عوارض، قطع روش، بقای روش
  • حسین پورمقدس صفحات 31-40
    آب های زیرزمینی از منابع ارزشمند تهیه آب برای شرب، کشاورزی و صنعت می باشد. باتوجه به تغییرات کیفی آبهای زیرزمینی که می تواند در اثر فعالیت های انسان صورت گیرد بررسی و مطالعه این منابع به منظور حفظ کیفیت آنها ضروری است. اگرچه شهرستان لنجان اصفهان صنعتی و کشاورزی است لیکن بررسی آب های زیرزمینی این منطقه تاکنون انجام نشده است. آب های زیرزمینی شهرستان لنجان اصفهان از نظر پارامترهای شیمیایی از جمله آنیون ها، کاتیون ها و فلزات سنگین در چهار فصل در نمونه آب شانزده حلقه چاه بررسی شد، میانگین سالانه آنها محاسبه و نتایج حاصل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بطور کلی نتایج حاصل از انجام این پروژه نشان می دهد که آب های زیرزمینی شهرستان لنجان جزء آبهای سخت محسوب می گردند. آب چاه های شماره 1، 2، 3، 14 از نظر اکثر پارامترهای شیمیایی مورد مطالعه از جمله TDS و COD و BOD و EC و SO4 دارای آلودگی بسیار زیاد می باشند. به نظر می رسد که آب این چاه ها مخصوصا چاه شماره 3 شدیدا تحت تاثیر لاگون های دفع فاضلاب ذوب آهن و همچنین زهکش زرین شهر باشد، آب چاه های شماره 4 و 5 که در پایین دست صنایع دفاع قرار گرفته اند دارای COD نسبتا زیاد می باشند. باتوجه به شیب سطح زمین که از طرف صنایع دفاع به طرف چاه های فوق می باشد ممکن است آب این چاه ها از طریق فاضلاب صنایع دفاع آلوده شده باشد. بطور کلی می توان نتیجه گیری نمود که آلودگی شدید آب های زیرزمینی در اطراف صنایع وجود دارد و انجام مطالعات وسیع تر برای تعیین نوع ترکیبات آلی و معدنی و منشا دقیق این آلودگی ها در آب چاه های فوق الذکر ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: آلودگی آب های زیرزمینی، کیفیت آب های زیرزمینی لنجان
  • حسین کاکویی، محمود صامتی صفحات 41-48
    بررسی توصیفی میزان بار آلودگی و تماس مخاطره آمیز در فرآیندهای تولید لنت ترمز از طریق تعیین کل ذرات آزبست (Total dust) در یک صنعت تولید لنت ترمز نشان داد که غلظت ذرات کل در دو سالن و در 15 نقطه مجزا بین 16.88 تا 2 میلی گرم بر مترمکعب می باشد که بیشتر از حد استاندارد تعیین شده است. در اقدام بعدی شمارش الیاف آزبست در محیط کار مطابق با دستورالعمل اداره ایمنی و بهداشت حرفه ای آمریکا (OSHA) به منظور ارزیابی سطح تماس مخاطره آمیز با آزبست هم نشان داد که در کلیه نقاط اندازه گیری شده غلظت الیاف آزبست بین 9.5-1.6 برابر میزان توصیه شده متوسط میانگین وزنی (TWA) می باشد. با استفاده از نمونه های بدست آمده و توزین و شمارش الیاف به منظور تفکیک ذرات فیبری و غیر فیبری و مطالعه میکروسکوپی مشخص گردید که فقط 10% کل ذرات شمارش شده را الیاف تشکیل می دهند و 90% مابقی شامل اشکال غیر لنفی می باشد.
    کلیدواژگان: الیاف آزبست، ارزشیابی تماس حرفه ای، صنعت اصطکاکی خودرو
  • ماندان ابوالحسنی، منصوره شایقی، حسین لدنی صفحات 49-56
    در این بررسی حساسیت سوش های مختلف سوسری آلمانی در In vivo با استفاده از خط رگرسیون (غلظت در واحد لگاریتمی و مرگ و میر براساس پروبیت) و در In vitro با استفاده از بررسی وضعیت آنزیم مورد مطالعه قرار گرفت. در روش بیواسی نمف های سن یک سوسری آلمانی (2 تا 3 روزه) با کاغذهای آغشته به حشره کش های دیازینون و پروپوکسور 2% آزمایش گردیدند که نتایج بدست آمده از آزمایش ها با دیازینون 2% نشان داد که کلیه سوش های آزمایش شده در مقایسه با سوش حساس متحمل بوده، باستثنای یک سوش که حساسیت بیشتری داشت بطوری که نسبت مقاومت 0.97 تا 1.67 تعیین گردید. نتایج آزمایش با پروپوکسور 2% نشان داد که کلیه سوش ها به این حشره کش حساس بوده باستثنای یک سوش که نسبت مقاومت 1.6 در مقایسه با سوش حساس مشخص گردید. در آزمایش های آنزیمی حساسیت سوش ها با استفاده از دو روش اندازه گیری فعالیت استراز عمومی و استیل کولین استراز مورد بررسی قرار گرفت. مقایسه نتایج آزمایش های انجام شده در In vivo و In vitro بر روی نمف های سن 1 سوسری آلمانی موید این مطلب است که این دو روش برای اندازه گیری مقاومت/تحمل از حساسیت قابل قبولی برخوردار است و در آزمایش بیواسی می توان سطح حساسیت حشره را به حشره کش ها مشخص نمود، درحالی که در روش In vitro با استفاده از بررسی فعالیت آنزیم فقط می توان تغییرات کمی یا کیفی آنزیم هایی را که با حشره کش های ارگانوفسفره و کاربامات در ارتباط هستند تعیین نمود. لازم به ذکر است که این تحقیق برای اولین بار در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.
    کلیدواژگان: سوسری، بیواسی، بیوشیمیایی
  • محمدصادق سلطان محمدزاده، حسین کشاورز، مهدی محبعلی، کوروش هلاکویی نایینی، شهنام عرشی صفحات 57-72
    توکسوپلاسموز عفونت انگلی شایع انسان و حیوانات می باشد. انسان با خوردن گوشت خام یا کم پخته آلوده به کیست های توکسوپلاسما یا بلع اووسیت های دفع شده از مدفوع گربه آلوده می شود. اکثر عفونت ها در بالغین بدون علامت می باشد ولی در صورت آلودگی زنان در حین بارداری می تواند باعث ایجاد عفونت توکسوپلاسموز مادرزادی، توکسوپلاسموز چشمی، ضایعات شدید مغزی و حتی سقط جنین شود. هدف از انجام این مطالعه بررسی شیوع عفونت مذکور در ساکنین شهر مشکین شهر می باشد. این مطالعه به صورت مقطعی (Cross-sectional) و در سال 1380-81 انجام گرفته است. باتوجه به حجم نمونه لازم (تعداد 909 نفر) با استفاده از لیست پرونده های خانوار موجود در مرکز بهداشت شهرستان تعداد 200 خانوار به صورت نمونه گیری خوشه ایانتخاب گردیدند. با مراجعه به درب منازل نمونه ها برای تمام اعضای خانواده پرسشنامه تکمیل و از هر فرد دو لوله میکروهماتوکریت هپارینه خون از سر انگشت تهیه شد و سپس عیار آنتی بادی توکسوپلاسما در سرم به روش IFA اندازه گیری گردید. در این مطالعه عیار 1:20 و بالاتر به عنوان تیتر مثبت عفونت توکسوپلاسمایی تلقی شده است. اطلاعات پرسشنامه ها توسط برنامه نرم افزاری SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج این بررسی نشان داد شیوع کلی عفونت 18.3% می باشد (مردان 19.7% و زنان 17.2%) و تفاوت میزان آلودگی در دو جنس از نظر آماری معنی دار نبود. در گروه های بالای سنی شیوع عفونت بالاتر می باشد. در آزمون کای دو بین شیوع عفونت و سن و نوع گوشت مصرفی ارتباط معنی داری وجود دارد (P<0.05) ولی بین شیوع آلودگی و میزان تحصیلات، شغل، سابقه نگهداری گربه در منزل مصرف کباب ارتباط معنی داری مشاهده نشد. براساس اطلاعات تحقیق حاضر می توان نتیجه گرفت آلودگی به توکسوپلاسما در شهر مشکین شهر در مقایسه با سایر نقاط کشور شیوع نسبتا پایینی دارد و بیش از 80% افراد مونث سرم منفی می باشند. باتوجه به پایین بودن سطح ایمنی و خطرات ناشی از آلودگی در حین بارداری و عوارض متعاقب آن، آموزش عمومی جهت پیشگیری از عفونت در سیستم بهداشتی حائز اهمیت می باشد
    کلیدواژگان: توکسوپلاسما، سرواپیدمیولوژی، انسان
  • مسعود مردانی، مریم کشتکار جهرمی، بابک حقیقت صفحات 73-83
    سندرم حاد تنفسی شدید، بیماری عفونی نوپدیدی می باشد که به دنبال موارد اولیه از ایالت گوانگ دونگ چین، منجر به همه گیری جهانی بیماری شد. این بیماری از طریق مسافران، سریعا به سایر نقاط جهان گسترش یافت. در ابتدا عامل بیماری ناشناخته بود ولی باتوجه به گسترش سریع بیماری، یک عامل عفونی احتمالی برای آن در نظر گرفته شد که از قابلیت انتقال بالایی برخوردار بود. با اقدامات بعمل آمده توسط تیم مرکز کنترل و پیشگیری آمریکا (CDC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO)، یک عامل ویروسی متعلق به گروه کروناویروس ها ولی با خصوصیات ژنتیکی کاملا متفاوت از سایر کروناویروس ها، از نمونه های بیماران مبتلا جدا شد. این ویروس جدید، در عرض چند هفته، تقریبا اکثر کشورها را فراگرفت و در عرض مدت کوتاهی در ماه های مارس و آوریل 2003 به اوج خود رسید. این اپیدمی، بار مالی فراوانی را برای کشورهای درگیر علی الخصوص کشورهای شرق آسیا به همراه داشت. سرانجام در ماه جولای، اپیدمی کنترل شد. ولی آیا این واقعا پایان یک همه گیری بود؟ پاسخ به این سوال بسیار مشکل است. باتوجه به اینکه این بیماری یک بیماری نوپدید می باشد و احتمال بروز مجدد بیماری وجود دارد، شناخت موارد مشکوک از نظر علائم کلینیکی و آزمایشگاهی، نحوه برخورد با این بیماران، نحوه انتقال بیماری، توصیه های لازم جهت کنترل این عفونت، توصیه های ضروری قبل از مسافرت به مناطق آلوده و نیز پس از بازگشت از این مناطق و گزارش موارد مشکوک در سیستم های بهداشتی بر همه پزشکان لازم است. در این مقاله مروری به بررسی اطلاعات موجود بدست آمده از منابع مختلف در مورد این بیماری نوپدید خواهیم پرداخت.
    کلیدواژگان: سندرم حاد تنفسی شدید (سارس)
|
  • Kaveh Mh., Shojaezadeh D., Shahmohammadi D., Eftekhar Ardebili H., Rahimi A., Bolharij J Pages 1-14
    Approximately 21% of children and adolescents experience signs and symptoms of aDSM-1V disorder during the course of a school year, yet fewer than 20% of those needing mental health services actually receive any. Research suggests that schools and teachers can help promote mental health, delect children at risk, and refer them for psychiatric assistance. This study aims to determine the effects of an educational intervention on teacher's knowledge, attitude, self-reliance and practice.This study was carried out in 24 State-run elementary schools in the city of Khorramabadin Lorestan province. Iran, during the academic years 2001 - 3.Of the 64 teachers initially selected, 57 agreed to participate in the study; 27 of these were placed in the intervention group and the remaining 30 in the control group.The intervention group attended a 3-day workshop. Self- administered questionnaireswere filled before and after the workshop, and at the end of the project data were collected from teachers and students. Statistical analysis was done by the SPSS package, using mainly nonparametric tests.49% of the participants were men, 42% had a high school diploma and others haduniversity degrees. Findings showed significant improvements in teacher's knowledge.attitude, and practice in the intervention group. No such improvement was observed incontrols. Teachers in the intervention group were able to identify and refer 106 suspectedcases, of whom 79 had a mental disorder confirmed by a psychiatrist. Within the sameperiod, only 2 cases had been referred by the control group. Student's knowledge, themain criteria of teacher's practice in mental health education, had significantly improvedin the intervention but not in the control group. Results suggest that female teachers hadhigher KAP levels than their male colleagues.The study confirms that trained teachers have the capabilities required for participating inSchool - Based Mental Health Services. It also appears that schools are indeed a crucialplace for helping children in need of mental health services.
  • Karimi Zarchi A., Holakouie Naieni K Pages 15-22
    Sulfur mustard is the most widely used chemical agent in the Iran-Iraq war. In a retrospective cohort study of 1337 soldiers with a history of sulfur mustard exposure, factors such as age, smoking habits, number of exposure episodes and the use of gas masks were determined, together with an assessment of their relationship with the occurrence of long-term pulmonary complications. The models suggested by Szklo,BresIow & Kahn were used to determine rates, rate ratios and confidence intervals. The mean age of the victims was 25.5 years (standard deviation = 9.1 years), and more than 96% had experienced only one exposure episode.15.1% were cigarette smokers, and the majority (94.5%) had used protective gas masks at the time of exposure.Cumulative incidence of lung complications was 31.6%; the lowest rate was noted during the first year of follow-up (7.5/10000), and the highest in the 7th year (769/10000). Estimated rate ratios with 95% confidence intervals for various age groups were as follows: 1.12 (0.88-1.46) for those aged 21-25 years, 1.49 (1.1-2.01) for ages 26-30, 1.7 (1.2-2.4) forages 31-35, and 2.09 (1.55-2.77) for subjects aged 36 and above. Rate ratios with regard to other factors, i.e. more frequent versus single exposure, smoking vs non-smoking and unprotected exposure vs protective mask use were 0.69 (0.42-1.12), 1.08 (0.80-1.45) and 3.04 (2.20-4.20) respectively. Therefore, the estimated rale ratios were significant only for three out of four age groups and for those who had not worn gas masks (p<0.05). Therefore gas mask and age groups of veterans must be considered in assessing the potential consequences of a chemical attack.
  • Yosefi Majd F., Eftekhar Ardabili H., Akbari Haghighi F., Zerati H Pages 30-33
    The Intrauterine device (IUD) is very effective in preventing pregnancy, it is the cheapestform of birth control in the long run, allows almost immediate return to normal life andwork, and it can be used as an alternative to hormonal methods of emergencycontraception.This study was designed to assess factors causing IUD discontinuation.It is a cross-sectional study among 343 women in Urmia in 2001 who had had lUDsplanted back in 1998.Within 3 years, more than 50 percent had theirlUD's removed. The 1-year IUD survivalrate was 62 percent and the 3-year rate about 42 percent.54.5 percent of users had at least one complication (P=0.000). The main complicationswere: Bleeding 28.7%, Pain 27.3% and Infection 18.5%.In cases where the device was planted by a midwife, the overall removal rate was 62.5%(p= 0.009). Pregnancy rate was 0.49% per 100 woman - year and the IUD expulsion ratewas 6.5%o.Bleeding is clearly the most common complication. If cases are chosen more carefully,the effective life of device will probably increase.
  • Pages 31-40
    Ground water is considered as a valuable resource for drinking, agricultural, and industrial uses. As human activities are known to affect water quality, studies of this source are necessary to maintain quality standards. Despite heavy agricultural and industrial activity in the Lenjanat region (Isfahan), there has been no evaluation of ground water quality in this area.In this research project, chemical parameters such as anions, cations and heavy metals were determined in 16 wells over four seasons. The yearly averages of the parameters calculated and displayed by the graphs.The results showed that "Lenjanat" ground water qualifies as very hard water. Most chemical parameters such as BOD, Cod: TDS, EC, S04 of wells number 1,2,3 and 14 exceed drinking water standards. The wastewater lagoons of the Isfahan Steel Mill may be polluting well No. 3 and the other three wells. Wells No.4 and 5, located in the lower areas of Munitions Factories, showed a ver's high COD.Due to the west-to-east direction of surface slopes (from munitions factories towards the above-mentioned wells) the water could be polluted by waste material from the industry. It seems that severe pollution of ground water exists around these factories and extensive studies are required to determine the type of organic and inorganic waste and the exact source of pollution in order to control groundwater quality.
  • Kakooei H., Sameti M Pages 41-48
    This study has been done in a raajor brake-shoe factor.'. Air samples were taken and dustlevels determined according to OSHA code, revealing a dust load in weighting and shooting saloons ranging from 2 to 16.88 mg/nr\ Measurement and counting of asbestos fibers were done using OSHA ID 160/ code and permissible exposure levels.Asbestos fiber counts in sampled areas were higher than the time weighted average level(TWA) and even higher than action level.Particle size distribution was also determined. It turned out that of the 3000 counted particles,%90 of non-fibers and %10 are fiber-shaped. Also size of %60.4 of counted fibers is lowerthan 10 \x that %80 of them are fibers.The results of this study showed significantly thai the maximum pollution loads occur in theweighting section, especially in the mixers. Heavy pollutant load. low air flow (face velocity)and use of canopies with the lowest enclosure may be regarded as potential mechanisms.
  • Abolhasani M., Shaeghi M., Ladonii H Pages 49-56
    In this study we employed two methods for gauging the sensitivity of B. germanica strains to organophosphorus insecticides: an in-vivo bioassay that used linear regression analysis (with mortality on a probit scale and logarithm of concentration) and an in-vitro enzyme assay.In the bioassay method, B. germanica nymphs of stage 1 (2-3 days old) were exposed to patches of paper impregnated with 2% diazinon and propoxur. Compared to the sensitive (reference) strains, all but one of the tested strains showed resistance to diazinonzinon with resistance ratios of 0.97 to 1.67. As for propoxur, all strains were sensitive with the exception of one subject that showed a resistance ratio of 1.6. The enzyme assays used common esterase and acetylcholine esterase methods. Comparison of in-vivo and in-vitro tests on stage 1 nymphs of B. germanica shows that both methods are reasonably sensitive in measuring resistance/sensitivity ratios. In addition, the bioassay modality makes it possible to gauge the degree of insecticide sensitivity while the in-vitro method can only determine quantitative or qualitative changes in enzymes effected by carbamates and organophosphates. This study is the first of its kind, conducted by the school of Public Health in Tehran University of Medical Sciences.
  • Soltan Mohammad Zadeh M., Keshavarz H., Mohebali M., Holakouie Naieni K., Arshi Sh Pages 57-72
    Toxoplasmosis is a common disease caused by the protozoal parasite Toxoplasma gondii. Most human cases occur by 1) eating raw or undercooked meat containing T. gondii tissue cysts. 2) ingestion of oocysts from soil and 3) vertical transmission through the placenta. Immunocompetent adults are usually asymptomatic or present with self-limited fever and lymphadenopathy. Infection acquired during pregnancy can be transmitted to the fetus and may cause mental retardation, blindness, epilepsy, and abortion. In this cross-sectional study we determined the prevalence of toxoplasma infection in residents of Meshkin-Shahr in 2001-2002. We applied a cluster sampling method to family health files in local health centers to recruit a total of 909 individuals for this study. All family members were requested to complete the study's questionnaire. For each individual, two separate blood samples were collected and placed in microhematocrite tubes. Titers of anti-toxoplasma antibodies were measured by IFA with levels in excess of 1/20 taken as positive. Questionnaire information and examination results were analyzed by the SPSS software package using chi-square tests. Results of this survey show the overall prevalence of toxoplasma infection to be around 18.3%. Figures for men and women were 19.7% and 17.2%, respectively but the difference was not statistically significant. Prevalence rates show a significant association with age (greater prevalence in higher age groups) and the type of meat consumed (P<0.05). But there were no significant associations with education level, occupation-keeping cats in the house, ingestion of meat and history of previous abortions. The most frequently occurring antibody titer was 1/20 (6.9%). and frequency decreased with higher antibody titers.This study shows that toxoplasma infection is not as common in Meshkin-Shahr as in some parts of the country, with more than 80% of individuals being seronegative. Because of the low immunity level and the risk of vertical transmission, educating the public in prevention methods could be very important
  • Mardani M., Keshtkar- Jahromi M., Haqiqat B Pages 73-83
    Severe Acute Respirator's Syndrome (SARS), an emerging infectious disease first reported from the Chinese province of Guangdong, has already caused one worldwide outbreak. The syndrome spread across the globe by travelers. The etiologic agent was unknown at the beginning, but because of the rapid spread of the disease, an infectious agent with high transmission potency was suspected. Later workers at the Center for Disease Control and Prevention (CDC) and World Health Organization (WHO) succeeded in isolating a new coronavirus with a distinct genome from SARS patients. This new virus spread all over the world in a few weeks and the epidemic peaked in March and April. Within a short period of lime, the epidemic inflicted huge economic losses on the involved countries, especially in Asia. Finally the outbreak was contained in July, 2003. But is this really the end of SARS? The are no easy answers.Considering this new disease and the probability of its reemergence, it is necessary for all health care workers to be familiar with some features of the syndrome (clinical and laboratory findings, approach to patients, routes of transmission, pre and post-travel recommendations and ways to control the infection).We will provide you with some important information about this new emerging disease from a variety of sources.