فهرست مطالب

مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
پیاپی 3 (پاییز 1382)

  • تاریخ انتشار: 1382/07/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فیروزه امامی خوانساری، محمود قاضی خوانساری، محمد عبدالهی صفحات 1-8
    باتوجه به اهمیت بررسی آلودگی های فلزی در مواد غذایی، بویژه در ماهی و فرآورده های آن بدلیل پدیده تجمع پذیری و بزرگنمایی زیستی و به عنوان شاخصی از آلودگی آبها، برخی از کنسروهای ماهی تون موجود در بازار به منظور اندازه گیری فلزات سمی جمع آوری و آنالیز گردید. پس از آماده سازی و هضم 21 نمونه کنسرو ماهی، میزان جیوه و ارسنیک بوسیله سیستم تولید هیدرید، میزان سرب و کادمیم بوسیله سیستم کوره گرافیتی و میزان قلع بوسیله سیستم شعله و با استفاده از طیف سنجی جذب اتمی اندازه گیری شد. مقادیر آلودگی به فلزات سنگین برحسب 1- μgg در وزن تر بیان شده و عبارت است از میانگین جیوه 0.057±0.117 با دامنه تغییرات 0.253-0.043، میانگین ارسنیک 0.082±0.128 با دامنه تغییرات 0.202-0.036، میانگین کادمیم 0.019±0.022، با دامنه تغییرات 0.072-0.004، میانگین سرب 0.018±0.037 با دامنه تغییرات 0.073-0.016 و میزان قلع در نمونه ها غیرقابل شناسایی بود. مقادیر فلزات سمی در کنسروهای ماهی تون کمتر از حد مجاز اعلام شده توسط FAO/WHO می باشد اما به منظور ارزیابی دقیق تر خطر، می بایست سایر منابع دریافت نیز بررسی گردد.
    کلیدواژگان: جیوه، ارسنیک، کادمیوم، قلع، طیف سنجی جذب اتمی
  • جبرائیل نسل سراجی، فریده صادقیان، سید رضامجدزاده صفحات 9-22
    این مطالعه انجام شد تا شاخص های غیبت ناشی از بیماری ها و دردهای پشت مشخص شود و سپس عوامل آسیب زایی که سبب غیبت ناشی از دردهای پشت می شود تعیین گردد. اطلاعات مورد استفاده در مرحله اول، مطالعه غیبت های بیش از سه روز متوالی ناشی از همه بیماری ها از اول دی ماه 1377 لغایت اول دی ماه 1378 در معدن زغال سنگ طزره (یکی از معادن زغال سنگ البزر شرقی) بود. تشخیص بیماری براساس مدارک پزشکی که توسط پزشک تایید شده بود، انجام گرفت. مرحله دوم مطالعه مورد شاهدی بود. گروه مورد (N=48) حداقل یک دوره غیبت بیش از سه روز متوالی ناشی از دردهای پشت را تجربه کرده بودند که مورد تایید پزشک قرار گرفته بود و گروه شاهد بطور تصادفی از جامعه مورد مطالعه از میان کسانی انتخاب شدند که چنین غیبتی را نداشتند. آنها توسط پرسشنامه مورد سوال قرار گرفتند. این سوالات درباره غیبت بیش از سه روز متوالی ناشی از دردهای پشت و درباره تماس آنها با عوامل مختلفی بود که به عنوان عوامل آسیب زای کمر در نظر گرفته شده است. فراوانی نسبی غیبت در نتیجه همه بیماری ها و دردهای پشت بترتیب 8.3% و 6% بود و برای شیوع غیبت ناشی از همه بیماری ها و دردهای پشت اعداد بترتیب 24% و 5% بودند. متوسط طول مدت غیبت برای همه بیماری ها 16.1 روز و برای دردهای پشت 9.9 روز بدست آمد. میزان روزهای غیبت در نتیجه دردهای پشت در مقایسه با همه بیماری ها 0.1 حاصل شد. درصد غیبت ناشی از بیماری ها نیز 0.14 بدست آمد. در مرحله دوم مطالعه، ارتباط معنی داری بین غیبت ناشی از دردهای پشت و حمل بار بیش از طول ساعد، (OR=10.75 و P=0.0059)، تکرار دفعات بلند کردن بار (OR=2.21 و P=0.0005)، کنتراتی بودن کار (OR=2.21 و P=0.025) و سرمای محیط کار (OR=2.54 و P=0.018) بدست آمد.
    کلیدواژگان: غیبت ناشی از بیماری ها، شیوع غیبت، کمردرد، بارهای فیزیکی کار
  • اکبر فتوحی، شاهرخ ایزدی، مهشید ناصحی، کورش هلاکویی نایینی، سید رضامجدزاده صفحات 23-30
    سوء تغذیه و اختلال رشد شاخص گویایی از وضعیت بهداشتی جامعه است و براساس مطالعه ای که بر روی شاخص های تن سنجی کودکان زیر پنج سال ایرانی انجام شده است، از این لحاظ استان هرمزگان از ضعیفترین استان های کشور است، بطوری که 23.8% کودکان زیر پنج سال این استان دچار کم وزنی متوسط و شدید هستند. مطالعه حاضر با روش مورد شاهدی به بررسی علل سوء تغذیه در کودکان 6 تا 30 ماهه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان بندرعباس پرداخته است. در این مطالعه 158 کودک (مورد) با شاخص وزن برای سن زیر 1- انحراف معیار از میانگین استاندارد NCHS/WHO و 258 کودک (شاهد) دارای شاخص وزن برای سن بالای 1- انحراف معیار، مورد بررسی قرار گرفته اند. هیچ فاکتوری بین دو گروه یکسان نشده است، با این حال توزیع جنسی دو گروه به هم شبیه بوده و تنها سن گروه مورد، بطور متوسط 2.62 ماه بیشتر از گروه شاهد بوده است (P=0.000). از بین فاکتورهای مورد بررسی، سنوات تحصیلی مادر و پدر رابطه معنی داری با اختلال رشد کودکان نشان داده است (P=0.005)، بطوری که در گروه مورد، متوسط تحصیلات مادر و پدر پایین تر از گروه شاهد بود. وضعیت اشتغال مادر در دو گروه شبیه هم بوده است، درحالی که وضعیت اشتغال پدر در دو گروه که بعنوان شاخصی از وضعیت اقتصادی اجتماعی آنها است متفاوت بوده است (P=0.083). در این مطالعه بین بعد خانوار، رتبه تولد کودک، فاصله سنی کودک مورد مطالعه از کودک قبلی، سن شروع تغذیه کمکی، نوع تغذیه کمکی، سابقه واکسیناسیون، سابقه مصرف سیگار توسط پدر و مادر و سابقه استفاده از مهدکودک با سوء تغذیه ارتباطی مشاهده نشده، اما گروه مورد بطور متوسط 1.7 بار بیشتر از گروه شاهد سابقه بیماری اخیر داشته است (CI95%: 1.07-2.57 و OF=1.66). دفعات توزین ثبت شده کودکان در کارت رشد آنان در 6 ماه گذشته، در دو گروه مقایسه شد و بعد از حذف اثر سن، میانگین دفعات توزین در کودکان گروه مورد 0.64 بار کمتر از کودکان شاهد بوده است (P=0.000). این امر بیانگر پایش ضعیفتر کودکان دچار سوء تغذیه می باشد. در تفسیر نتایج این مطالعه باید طیف محدود سنی مطالعه شده (6 تا 30 ماه) که عمدتا در دوران شیرخوارگی می باشد مورد توجه قرار گیرد. در مجموع تحصیلات و شغل پدر و مادر به عنوان شاخصی از وضعیت اقتصادی اجتماعی، وجود سابقه بیماری های اخیر در کودک و پایش وضعیت رشد کودک رابطه معنی داری با اختلال رشد کودکان مورد مطالعه داشته است که این نتایج دلالت بر اهمیت عوامل غیر تغذیه ای در مبارزه با سوء تغذیه کودکان دارد.
    کلیدواژگان: سوء تغذیه، عوامل خطرساز، مطالعه مورد شاهدی، بندرعباس
  • علی مشکینیان، حسن اصیلیان، شاهرخ نظم آرا، سیدجمال الدین شاه طاهری صفحات 31-40
    هدف از این مطالعه ارزیابی میزان سرب موجود در هوای منطقه 12 شهرداری تهران و نیز بررسی غلظت آن در ادرار کارگران خدمات شهری شاغل به کار در منطقه مزبور می باشد. در این مطالعه کارگران گروه مورد با افراد گروه کنترل که غیر از محیط کار در سایر موارد با آنها همسان بوده اند مورد مقایسه قرار گرفته اند. با استفاده از روش نمونه برداری و تجزیه، توصیه شده توسط EPA، میزان سرب هوا در سه ایستگاه، نمونه برداری شده و به منظور تعیین مقدار سرب آنها توسط دستگاه جذب اتمی مورد اندازه گیری قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین غلظت سرب در هر سه ایستگاه، در منطقه 12 شهرداری به جز در روزهای پنج شنبه و جمعه بالاتر از حد مجاز بود (1.5μg/m3) و (0.32±1.9). همچنین میزان سرب در نمونه های ادرار گرفته شده از افراد گروه مورد و شاهد برطبق روش پیشنهادی HSE یا استفاده از روش جذب اتمی اندازه گیری شد. میانگین غلظت سرب ادرار در افراد گروه مورد، بطور معنی داری (P<0.001) بالاتر از حد استاندارد (200μg/l) بوده به نحوی که 77.1% این افراد دارای غلظت سربی بالاتر از حد استاندارد بودند (353.73±643.86). آزمون تی مستقل (Independent T-test) نشان داد که میانگین غلظت سرب ادرار کارگران گروه مورد نسبت به افراد گروه کنترل افزایش معنی داری داشته است (P<0.001). میانگین غلظت سرب افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری در بین کارگران گروه مورد افزایش معنی دار نشان داد (P<0.043) آزمون آماری همبستگی پیرسون (Pearson correlation test) نشان داد که بین میزان سرب ادرار و متغیرهای کمی سن (P<0.011 و R=0.427)، سابقه کار (P<0.632 و R=0.385) و سابقه استعمال سیگار (P<0.09 و R=0.632) در بین افراد گروه مورد، ارتباط معنی داری وجود دارد. همچنین باتوجه به انجام آزمون Kruskal-Wallis مشخص شد که میزان سرب ادرار در افراد گروه مورد، مستقل از میزان تحصیلات و شیفت کاری می باشد.
    کلیدواژگان: غلظت سرب، نمونه محیطی، نمونه بیولوژیکی، دستگاه جذب اتمی
  • مصطفی رضاییان، فریدون باقری، شهره فرنیا، زهرا بابایی صفحات 41-48
    در عملیاتی که روی آب و خاک در منطقه کازرون طی دو سال از 1378 الی 1380 به عمل آمد، مجموعا 354 نمونه آب و خاک از رودخانه ها و دریاچه پریشان تهیه گردید که 10 مورد آمیب آکانتاموبا و 3 مورد نگلریا جداسازی شد این موارد مثبت براساس نمونه گیری های متعدد که در فصول مختلف سال و در شرایط اکولوژیک متفاوت بعمل آمد، حاصل گردید. نمونه های آبی با روش های فیلتراسیون و عبور از صافی ها برای جداسازی میکروارگانیسم ها و با کمک سانتریفوژ آماده شد و سدیمان های حاصله با مشاهده در زیر میکروسکوپ با بزرگنمایی 10 و 40 و کشت در محیط های آگار غیر مغذی که توسط اشرشیاکلی تقویت می گردید مورد بررسی قرار گرفتند. ضمن این بررسی یک مورد کراتیت آمیبی ناشی از آکانتاموبا در بین بیماران چشمی نیز جدا و مورد شناسایی قرار گرفت، بیمار دختری 22 ساله و ساکن شهرستان کازرون می باشد که جهت درمان به پزشک معالج معرفی شد.
    کلیدواژگان: نگلریا، آکانتاموبا، آب و خاک، کراتیت آمیبی
  • علی وطن خواه، سهیلا روحانی صفحات 49-56
    هیداتیدوزیس از جمله مهمترین بیماری های انگلی است که انتشار جهانی دارد و درحال حاضر میزان آلودگی در برخی کشورهای اروپایی و آسیایی رو به افزایش است. با این حال هنوز اطلاعات ما در مورد زیست شناسی انگل و نحوه متابولیسم آن و رابطه بین میزبان و انگل کافی نیست. هدف از این بررسی مقایسه غلظت آنزیم های لاکتات دهیدروژناز (LDH)، آلکالن فسفاتاز (ALP)، آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) و آلانین آمینوترانسفراز (ALT) در مایع هیداتید کیست های استریل و بارور اکینوکوکوس گرانولوزوس در گوسفند بعنوان یکی از مهمترین میزبانان واسط انگل بود. به این منظور نمونه های کبد و ریه گوسفندان آلوده جمع آوری شده و غلظت آنزیم های موجود در مایع هیداتید کیست ها به روش اتوآنالایزینگ اندازه گیری و سپس به تفکیک نوع کیست (استریل و بارور) و محل لانه گزینی کیست (کبد و ریه) با یکدیگر مقایسه شدند. نتایج بررسی نشان می دهد که بین غلظت آنزیم ها در مایع هیداتید کیست های بارور و استریل تفاوت معنی دار وجود دارد (P<0.005) و به نظر می آید که بین غلظت آسپارتات آمینوترانسفراز و آلانین آمینوترانسفراز در مایع هیداتید و سرم میزبان یک حالت تعادل برقرار است. ولی دو آنزیم لاکتات دهیدروژناز و آلکالن فسفاتاز بین مایع هیداتید و سرم میزبان در حال تبادل بوده و این تبادل در مورد آلکالن فسفاتاز به میزان بیشتری صورت گرفته و به احتمال زیاد این آنزیم می تواند به عنوان فعال کننده سیستم ایمنی میزبان مطرح باشد که این مطلب نیاز به بررسی های بیشتری دارد.
    کلیدواژگان: اکینوکوکوس گرانولوزوس، کیست های هیداتید استریل و بارور، بیوشیمی مایع هیداتید
  • امیرمنصور علوی نایینی، ابوالقاسم جزایری، کیخسرو کیقبادی، سیدمجید هاشمی، یدالله نیکیان صفحات 57-66
    این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه وضع تغذیه دختران دانش آموز 10 ساله و تعیین برخی عوامل موثر بر آن در مدارس ناحیه 1 و 2 شهر کرمان انجام گرفت. در هر ناحیه آموزش و پرورش تعداد 294 نفر و در کل 588 نفر دختر دانش آموز 10 ساله در سال چهارم ابتدایی بطور تصادفی انتخاب شدند. با احتمال ریزش 35% از نمونه ها تعداد کل به 905 نفر ارتقاء یافت. با مراجعه تیم بررسی به مدرسه محل تحصیل و با روش نمونه گیری خوشه ایطبقه بندی شده منظم، حجم نمونه در هر مدرسه تعیین شد. بررسی های تن سنجی (شامل قد و وزن) نمونه گیری مدفوع (برای آزمایش انگل) و تکمیل پرسشنامه ویژگی های اقتصادی، اجتماعی آنان توسط مصاحبه با مادر و همچنین در یک پنجم نمونه ها، نمونه گیری خون (برای آزمایش، Hb و Hct) انجام گرفت. وضع تغذیه براساس نماگرهای وزن برای سن، قد برای سن و نمایه توده بدن سنجیده شده و با داده های استاندارد منحنی های مرکز ملی آمارهای بهداشتی (NCHS) مقایسه گردید. مرز کم خونی براساس Hb زیر 11g/dl یا Hct زیر 33% مشخص شده است. یافته ها نشان داد که در ناحیه یک و دو بترتیب، 4.3% و 5.8% مبتلا به کم خونی و 15% و 13% مبتلا به انواع انگل های روده ای بودند که افراد دو ناحیه از لحاظ ابتلا به انگل و کم خونی تفاوت معنی داری نداشتند. میانگین هموگلوبین ناحیه یک و دو بترتیب، 13.64 و 13.05 گرم بر دسی لیتر و میانگین هماتوکریت 4% و 37.8% که در ناحیه یک، هردو متغیر بطور معنی داری بیشتر از ناحیه دو بدست آمد. میانگین وزن، قد و BMI افراد در ناحیه یک و دو بطور معنی داری از میانگین استانداردهای مربوطه کمتر و میانگین وزن در ناحیه یک از ناحیه دو بطور معنی داری کمتر بود. بررسی های تن سنجی براساس طبقه بندی صدک برحسب وضعیت وزن برای سن نشان داد که در ناحیه یک، 13.1% و در ناحیه دو 12.4% از سوء تغذیه شدید رنج می برند و براساس امتیاز Z، در ناحیه یک و دو بترتیب، 8.6% و 9% افراد دچار سوء تغذیه شدید و 1.3% و 1.8% مبتلا به چاقی بودند. در نماگر قد برای سن، براساس طبقه بندی صدک 14.4% در ناحیه یک و 15.3% در ناحیه دو از سوء تغذیه شدید رنج می برند درحالی که براساس امتیاز Z، در ناحیه یک 11.9% و در ناحیه دو، 11.7% مبتلا به سوء تغذیه شدید می باشند. براساس نمایه BMI با ملاک صدک در ناحیه یک و دو بترتیب، 21.3% و 21.6% از سوء تغذیه شدید رنج می برند که در موارد بالا آزمون آماری X2 تفاوت معنی داری را بین درصدهای دو ناحیه نشان نداد. در مجموع، نتایج نشان می دهد که 1) در ناحیه یک وابستگی بین ابتلا به انگل در سال قبل با قد برای سن و BMI و همچنین بین سن مادر با وضع قد برای سن ارتباط معنی دار دیده می شود 2) و در ناحیه دو، بین شغل و سواد مادر و درآمد خانوار با وزن برای سن و نیز بین درآمد خانوار، هزینه خوراک از درآمد، وضع ابتلا به انگل درحال حاضر با وضع قد برای سن و بین ناهنجاری موثر بر دریافت غذا با وضع BMI ارتباط معنی دار دیده می شود. نتیجه اینکه وضع متغیرهای اقتصادی، اجتماعی و ابتلا به انگل در هردو ناحیه نامساعد بوده و مشکل سوء تغذیه حال، گذشته و حال و گذشته به صورت شدید در درصدهای بالا دیده می شود که چشم انداز نامطلوبی را برای مادران آینده به تصویر می کشد.
    کلیدواژگان: دختران دانش آموز 10 ساله، عوامل موثر بر وضع تغذیه، کرمان
  • قاسم عسگری، مهدی ناطق پور، مصطفی رضاییان صفحات 67-74
    جهت بررسی و تعیین درصد آلودگی به انگل های روده ای کلا 1535 نمونه مدفوع که 966 مورد مربوط به مناطق شهری 569 مورد نیز به مناطق روستایی تعلق داشت جمع آوری و به روش مستقیم و فرمل-اتر و 143 نمونه نیز به روش چسب اسکاچ از کودکان 6-1 سال جمع آوری و مورد آزمایش قرار گرفت. این مطالعه به شکل توصیفی-تحلیلی و از نوع مطالعات مقطعی بوده است. 53.2% از افراد آلودگی به انگل های روده ای داشتند. ابتلا به انگل های پاتوژن روده ای در افراد مورد مطالعه 30.6% بود. درصد فراوانی آلودگی به آنتامباهیستولیتیکا/دیسپار 9.6%، آنتامباکلی 16%، آنتامباهارتمانی 7%، آندولیماکس نانا 2.6%، یدامبابوچلی ای 1.8%، دی آنتامبافراژیلیس 1.5%، کیلوماستیکس مسنیلی 0.4%، ژیاردیالامبلیا 18.8%، بلاستوسیستیس هومینیس 16.5%، دیکروسولیوم دندریتیکوم 0.1%، تنیاساژیناتا 0.2%، هیمنولپیس نانا 1.4%، آسکاریس لامبریکوئیدس 0.3%، اکسیور به روش چسب اسکاچ در نزد کودکان 6-1 سال 28.7% به روش فرمل-اتر در مابقی نمونه ها 0.7%، تریکوسترونژیلوس 0.1%، استرونژیلوئیدس استرکورالیس 0.3% و تریکوریس تریکیورا 0.1% بود. بین افراد روستایی با 4.9% آلودگی کرمی و افراد شهری با 2.1% آلودگی کرمی اختلاف معنی دار آماری مشاهده شد. همچنین بین مردان با 11% آلودگی و زنان با 7.1% آلودگی به آنتامباهیستولیتیکا اختلاف معنی دار آماری وجود داشت. سیر نزول آلودگی به ژیاردیا و سیر صعودی آلودگی به آنتامباهیستولیتیکا با افزایش سن محسوس بود.
    کلیدواژگان: انگل های روده ای، اسلامشهر
|
  • Emami-Khansari F. Ghazi-Khansari M., Abdollahi M Pages 1-8
    Heavy metal contamination of food products, especially seafood is a major concern because of the bioaccumulation and biomagnification of metal contaminants. Their detection in fish is an indicator of marine pollution. In this study heavy metal concentrations were measured in a sample of commercially obtained canned tuna; after digestion and preparation of 21 such samples, levels of mercury and arsenic were determined by the hydride generation technique, while those of lead and cadmium were measured by the graphite furnace system. Tin levels were determined by flame atomic absorption spectrophotometery. The mean contents of heavy metals expressed in ug/g of wet weight were O.U3±0.027 (range 0.082-0.16) for mercury, 0.129±0.082 (0.037-0.262) for arsenic, 0.029±0.019 (0.006-0.088) for cadmium, and 0.33±0.12 (0.016-0.049) for lead. No tin was detected any of the samples. The concentrations of toxic metals in this study were below the WHO/FAO-recommended levels, but further studies are needed to assess the risk associated other types of food.
  • Seragi J., Sadeghian F., Madjdzadeh S Pages 9-22
    Sickness absence has been increasingly used as a health index in workplace populations. Nowadays, it is believed that low back - pain is the main cause of absence and disability among people working in bad ergonomic conditions. Also, researchers found that low back-pain is the main cause of disability among mine workers who manually handle heavy loads. This research was conducted into two phases to determine the absence indexes due to all diseases and low back-pain among 1186 coal miners in the Tezerea coal mine, located in the Shahrood district, in north eastearn Iran.In the first phase of the study, all medical histories of miners were controlled. The data of those workers who had sickness and low back-pain absence for more than 3 consercutive days during Februray 1999-2000 have been recorded. Risk factors of low back-pain were determined by the Plible method at second phase.The frequency rate of all sickness and low back-pain absence were 32.8% and 6%, respectively. The incidence rate of all sicknesses and low back - pain were 24% and 5%, respectively. The average absence duration for all sicknesses and low back - pain, respectively were 16.1 and 9.9 days. We found a significant relation between low back-pain absence and manual handling beyond forearm length (p-0.005 and OR=10.75). Also, P values and the Odds Ratio (OR) for repetitive manual handling, contractor workers and working in a cold workplace were p-0.0005 OR 2.21, p=0.025 OR= 2.21, and p=0.018 OR^ 2.54, respectively.Research on sickness absence is a very complex subject and it is dependent on many factors, such as workforce configuration, employment polices, and absence of a definite perception. We found that 6269 working days were lost due to occupation sickness among 1186 miners, absence rates due to low back-pain among drillers and extractors are high in comparison with other miners. Personal individual characteristics, morphological, biomechanical, psychological stress and workplace conditions are factors causing low back-pain and injureis.
  • Fotouhi A., Izadi S., Nasehi M., Holakouie Naieni K., Madjdzadeh R Pages 23-30
    A case-control study was undertaken to determine risk factors for malnutrition in Hormozgan Province, which has the highest child malnutrition rate in this country. The study subjects were 6-to 30-month old children living on the outskirts of Bandar Abbas. Cases consisted of 158 children having weight-for-age Z scores under -1 by NCHS/WHO standards, controls were 258 subjects with scores over -1. Physical and anthropometrical examinations were performed and mothers interviewed for personal history and various socioeconomic variables. There was no matching procedure, but sex and age distributions were similar in the two groups. Parental education level was significantly lower in cases than controls (P=0.005) and cases were also more likely to have a history of acute disease (OR=1.66, CI%95; 1.07-2.57). While father's occupational status differed somewhat between the two groups (P-0.083), other social and demographic factors such as family size, age difference between siblings, mother's occupation plus vaccination history, parent smoking habits, and the use of day-care facilities were distributed similarly between cases and controls. Early supplemental feeding (P=0.0384) and frequent health check-ups (PO.000) were found to protect against growth retardation. The link between child growth, parental education and regular health monitoring emphasizes the importance of addressing non-nutritional factors in the fight against malnutrition.
  • Meshkinian A. Asilian H. Nazmara Sh. Shahtaheri D.J Pages 31-40
    The purpose of this study was to measure ambient lead concentrations in Tehran's 12th Municipal District and also Pb concentrations in urine samples from municipal workers assigned to the same region. In this research workers from the 12th District were matched and compared with a control group who were doing the same type of work in another region in northern Tehran with lighter traffic and comparatively clean air.Air samples were analyzed by atomic absorption techniques. Results showed the mean air concentration of lead to be higher than standard (1.5ug/m3) except on Fridays and Thursdays (1.9±0.32). The end-shift urine samples were prepared and analyzed using the HSE method. Lead levels in 77.1% of the urine samples were higher than HSE-recommended limits (643.86±353.73). The independent t-test indicated that the mean urine Pb concentration in the case group was significantly higher than in controls (p<0.001). Mean urine lead levels in smokers were significantly higher than non-smokers in case group (p^0.043). The Pearson Correlation test showed a significant relationship between urine Pb concentration and age, duration of employment, and smoking habit in case workers (r=0.427, p= 0.011, r=0.385, p=0.632; and r=0.632, p=0.009 respectively). Also, the Kruskal-Wallis test indicated that urine lead levels were independent of the workerseducation level and work shifts.
  • Rezaian. M., Bagheri F., Farnia Sh., Babai Z. Pages 41-48
    In a survey from 1999 to 2001, a total of 354 samples of soil and water were colleted from different areas and examined for the presence of Acanthamoeba and Naegleria spp. After sieving, filtration and centrifugation, samples were examined for the free living protozoa (amphizoic amoeba). Concurrently, a sediment of each sample was cultured in the non-nutrient agar medium enriched by E.coli. In the end, 10 Acanthomoeba spp. and 3 Naegleria sp. were isolated. Besides, we diagnosed one case of human Acanthomoeba infection in a person residing in the area.
  • Vatankhah A., Rohani S Pages 49-56
    Hydatodosis is one of the most important parasitic diseases that has a global distribution and seems more prevalent in some Asian and European countries. Until now, our knowledge of the parasite's biology and metabolism and host-parasite relationships has remained scanty. The main purpose of this study was a comparison between levels of lactate de-hydrogenase (LDH), alkaline phosphatase (ALP), aspartate amino transferase (AST) and alanine amino transferase (ALT) in fertile and sterile hydatid fluids.Liver and lung tissues of infected sheep were gathered and enzyme concentrations in each cyst plus its fertility status and location (liver or lung) were determined by an auto-analyzing method.Results showed a significant difference between enzyme levels in fertile and sterile hydatid cysts. There seems to be an equilibrium between hydatid fluid and serum concentrations of hepatic transaminases, while for LDH and ALP the relationship takes the form of an active interchange.ALP is one of the most important enzymes in parasite metabolism and it is considered as an immunogenic protein in host serum.
  • Aiavi Naieny A.M., Djazayery A., Keyghobadi K., Hashemi M., Neekian Y Pages 57-66
    The start of this survey, 588 students (294 in either area) were selected randomly but the ultimate size of the sample was increased to 905, allowing for a 35% omission rate. Anthropometric measurements and stool examinations were performed. Questionnaires dealing with socioeconomic status were completed through interviews with mothers. We also carried out blood tests on a subsample of 180 individuals (1/5 of the the original sample).The results of the study were as follows:In Area 1:4.3% and 15% of the subjects showed evidence of anemia and parasites, respectively.Th mean hemoglobin and hematocrit concentrations were 13.46 g/dl and 40%. Anthropometric assessment revealed rates of 8.6% and 1.3% for severe wasting and obesity, and 11.9% for severe stunting. Gauging the weight-for-age index on standard growth charts, 13.1% of the subjects had severe wasting and 14.4% suffered from severe stunting and based on BMI, 21.3% were severely malnourished.ln Area 2:5.8% and 13% of the subjects suffered from anemia and parasites, respectively.Mean hemoglobin and hematocrit concentrations were 13.05 g/dl and 37.8%.Anthropometric assessment showed that 9% of the subjects had severe wasting, and 1.8% were obese. 11.7% showed severe stunting. On standard growth charts, 12.4% had severe wasting and 15.3% were severely stunted. Judging by the Body Mass Index, 21.6%) of the subject had severe malnutrition.The mean weight, height and BMI in both areas were substandard and the mean weight in Area 1 was lower than in Area 2. Statistical Associations:In Area 1: the following variables showed statistically significant relationships: History of parasite infection in the last year with child's weight for age. Mother's age and history of maternal parasite infection in the fast year with child's height for age.Parasites infection in the last year with BMI.In Area 2: statistically significant relationships were found:Between mother's literacy / mother's job /family income and child's weight for age.Between family income / percentage of income spent on food/ current parasite infection and height for age.Between diseases affecting food intake and BMI.
  • Asgari Gh., Nateghpour M., Rezaian M Pages 67-74
    To determine the prevalence of various intestinal parasitic infections, we examined 966randomly collected stool specimens from urban areas and 569 such samples from the ruralregions. These were examined using formalin-ether sedimentation and direct smearmethods. From the total of 1535 specimens, 143 that belonged to 1-6 years old childrenwere examined by scatch tape method.The results indicated that 53.2% of the subjects were infected with intestinal protozoa and helminths with the following prevalence rates:Entamoeba histolytica 9.6%, E. coli 16%, E.hartmanni 7%, Endolimax nana 2.6%,Iodomoeba biitschlii 1.8%, Dientamoeba fragilis 1.5%, Chi/omastix mesnili 0.4%), Giardialamblia 18.8%, Blastocysts hominis 16.5%, Dicrocoelium dendriticum 0.1%, Taeniasaginata 0.2%, Hymenolopis nana 1.4%, Ascaris lambricodies 0.3%, Enterobiusvermincularis (using scatch tape method) 0.7%, E.vermicularis (using formalin - ethermethod) 28.7%, Trichostrongylus spp. 0.1%, Strongyhides siercorials 0.3% and Trichuristrichiura 0.1%.Rural people were significantly more likely to bear helminthic infections than urbanresidents (4.9% versus 2.1%).E.histofytica was more prevalent among men (11% versus 7.1%) and, interestingly,age-specific infection rates for giardiasis and amebiasis showed contrasting patterns in thisstudy.