فهرست مطالب

Internal Medicine Today - Volume:13 Issue: 1, 2007

Internal Medicine Today
Volume:13 Issue: 1, 2007

  • تاریخ انتشار: 1386/07/23
  • تعداد عناوین: 10
|
  • حمیدرضا جوشقانی، آزاده شفیعی صفحه 5
    مقدمه
    گزارشات فراوانی در مورد احتمال ارتباط بین رادیکال های آزاد اکسیژن و افزایش هوموسیستئین با پاتوژنز آترواسکلروز منتشر شده اند؛ مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط افزایش هوموسیستئین سرم با تغییرات سطح آنزیم سوپراکسید دیسموتاز (SOD) پس از سکته قلبی انجام شد.
    روش تحقیق: این مطالعه توصیفی-تحلیلی و مقطعی در سال 1385 بر روی 48 فرد بیمار (آزمون) و 48 فرد سالم (شاهد) کمتر از 76 سال انجام شد. نمونه خون از افراد هر دو گروه در شرایط ناشتا گرفته شد. بر روی نمونه ها آزمایش هوموسیستئین به روش ELISA توسط کیت IBL، میزان فعالیت SOD گلبول های قرمزتوسط کیت راندوکس و میزان فعالیتSOD سرم با استفاده از کیت شرکت Cayman chemical انجام شد.
    یافته ها
    میانگین غلظت هوموسیستئین در گروه آزمون 3/5 ±3/30 میکرومول بر لیتر و در گروه شاهد 1/3 ±1/11 میکرومول بر لیتر بود که بیانگر تفاوت معنی داری بین دو گروه است (001/0P<). میانگین فعالیت SOD گلبول های قرمز در گروه آزمون U/g Hb 2078±2705 و در گروه شاهد U/g Hb 2450±2509 به دست آمد؛ همچنین میانگین فعالیت SOD سرم در گروه آزمون U/mL 6/25±8/47 و در گروه شاهد U/mL 6/24±8/44 بود. بین دو گروه از نظر آماری اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه افزایش سطح هوموسیستئین سرم و SOD سرم و گلبول های قرمز در گروه بیمار نسبت به گروه شاهد مشاهده شد؛ هر چند افزایش SODاز نظر آماری معنی دار نبود. به نظر می رسد افزایش SOD به علت آسیب سلولی است و به دنبال آن این آنزیم موجب مهار رادیکال های آزاد و آسیبهای وارده به سلول می گردد.
    کلیدواژگان: سکته قلبی، هوموسیستئین، بیماری قلبی، عروقی، سوپراکسید دیسموتاز، آنتی اکسیدان
  • خانم اکرم کوشکی، آقای مهدی گل افروز صفحه 10
    مقدمه
    دیابت نوع 2 (NIDDM) یکی از شایعترین بیماری های متابولیکی است که 5% تا 6% کل جمعیت جوامع بشری را گرفتار می سازد. اهمیت این بیماری علاوه بر شیوع بالا، به دلیل بروز عوارض متعددی چون بیماری های قلبی-عروقی، نفروپاتی، نوروپاتی و... می باشد. بر اساس مطالعات مختلف، مواد مغذی نقش حیاتی در کنترل یا پیشگیری این بیماری دارند؛ مطالعه حاضر به منظور تعیین وضعیت دریافت انرژی و مواد مغذی در مقایسه با استاندارد در بیماران دیابتی نوع 2 انجام شد.
    روش تحقیق: این مطالعه مقطعی و تحلیلی بر روی 92 بیمار دیابتی نوع 2 مراجعه کننده به کلینیک دیابت سبزوار انجام شد. پس از اندازه گیری قد و وزن بیماران، مواد مغذی هر فرد به روش یادآمد 24 ساعته خوراک برای سه روز متوالی و بسامد خوراک ثبت گردید و با نرم افزار Food Processor، دریافت موادمغذی هر فرد تعیین شد. داده ها با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی، One Sample t و اسمیرنف کولموگروف در سطح معنی داری 05/0P≤ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانیگن سنی بیماران 03/1383/53 سال و میانگین شاخص توده بدنی آنان kg/m2 82/489/26 بود. میزان دریافت انرژی و تمام درشت مغذی ها به استثنای پروتئین در زنان و مردان کمتر از حد استاندارد بود (05/0P<)؛ همچنین در زنان میزان دریافت تمام ریزمغذی ها به استثنای سدیم پایین تر از حد استاندارد بود. در مردان نیز ریزمغذی ها چون فولاسین، ویتامین B12، ویتامین E، کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، روی، مس و سلنیوم پایین تر از حد استاندارد بود (05/0P<).
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این تحقیق، دریافت درشت مغذی ها و ریز مغذی ها در بیماران دیابتی نوع 2 کمتر از مقادیر توصیه شده است و این امر لزوم توجه بیشتری به رژیم غذایی این بیماران را جهت کاهش عوارض بیماری می طلبد.
    کلیدواژگان: دیابت نوع 2، انرژی، مواد مغذی، استاندارد
  • زینب هوذیاری، سمیه کنعانی، دردی قوجق، فرشید اولیایی، کریم آقچه لی صفحه 15
    مقدمه
    آنزیم 5- آمینولولینات دهیدراتاز، دومین آنزیم در مسیر سنتز هم است. این آنزیم ترکیب آمینولولینیک اسید را به پورفوبیلینوژن تبدیل می کند. مطالعات کمی در مورد تغییرات آنزیمی در نارسایی مزمن کلیه صورت گرفته است؛ بررسی و مطالعه این تغییرات در درمان این دسته از بیماران می تواند مفید باشد؛ مطالعه حاضر با هدف اندازه گیری فعالیت آنزیم 5- آمینولولینات دهیدراتاز در بیماران با نارسایی مزمن کلیوی انجام شد.
    روش تحقیق: در این مطالعه تحلیلی، خون وریدی از بیماران با نارسایی مزمن کلیه جهت اندازه گیری فعالیت آنزیم 5-آمینولینات دهیدراتاز از گروه مورد (بیماران) و شاهد تهیه شد؛ سپس اریتروسیت جدا گردید؛ فعالیت آنزیم 5- آمینولولینات دهیدراتاز اریتروسیت بر اساس تبدیل آمینولولینک اسید به پورفوبیلینوژن با روش اسپکتروفتومتری اندازه گیری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده آزمون t-student در سطح معنی داری 05/0P≤ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    فعالیت آنزیم 5- آمینولینات دهیدراتاز در گروه مورد، 2/21±7/634 میکرومول در لیتر در دقیقه و در گروه شاهد 6/23± 4/825 میکرو مول در لیتر در دقیقه بود؛ این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (05/0P<).
    نتیجه گیری
    فعالیت آنزیم 5- آمینولولینات دهیدراتاز در بیماران با نارسایی مزمن کلیه در مقایسه با گروه شاهد کاهش می یابد. کاهش فعالیت این آنزیم، ممکن است به علت مهار آنزیمی و یا نقض سنتز آنزیمی در بیماران با نارسایی مزمن کلیه باشد.
  • محمدتقی پیوندی، محمدرضا شاهرخی، جواد خواجه مظفری، سارا عامل فرزاد صفحه 19
    مقدمه
    دررفتگی تروماتیک زانو یک بیماری ناشایع ولی با عوارضی مهم می باشد. از عوارض مهم آن آسیبهای عروقی، عصبی، لیگامانی می باشد که آسیبهای عروق پوپلیته آل از مهمترین و پرعارضه ترین آنها می باشد؛ به همین دلیل در بیشتر مراکز از آنژیوگرافی به طور معمول در دررفتگی تروماتیک زانو استفاده می شود. اخیرا بر معاینه فیزیکی به عنوان راهنما برای انجام آنژیوگرافی و اقدامات جراحی عروق تاکید شده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش معاینه فیزیکی در انجام آنژیوگرافی انجام شد.
    روش تحقیق: این مطالعه گذشته نگر بر روی بیماران مراجعه کننده به بخش سوانح بیمارستان با دررفتگی تروماتیک زانو از اسفند ماه 1384 به مدت یک سال انجام شد. بیماران شامل 16 بیمار مرد و 2 بیمار زن با سن متوسط سنی 6/28 سال و طیف سنی 50-13 سال بود که 18 دررفتگی داشتند (10 مورد چپ، 8 مورد راست، 17 مورد خلفی و 1 مورد قدامی). بیشتر بیماران (12 مورد) با موتورسیکلت تصادف کرده بودند. برای 7 بیمار آنژیوگرافی انجام شده بود.
    یافته ها
    هر 18 مورد آسیب لیگامانی زانو داشتد (به ترتیب شیوع لیگامان صلیبی خلفی، لیگامان صلیبی قدامی و لیگامان خارجی جانبی). 8 بیمار آسیب عروق پوپلیته آل داشتند. در 9 بیمار معاینه فیزیکی نرمال بود؛ بنابراین آنژیوگرافی انجام نشد. در 9 بیمار دیگر معاینه فیزیکی غیرطبیعی بود؛ 2 نفر از این بیماران بدون انجام آنژیوگرافی تحت آمپوتاسیون قرار گرفتند. 6 بیمار با آنژیوگرافی غیرنرمال، تحت جراحی ترمیم عروق قرار گرفتند. یک بیمار نیز معاینه فیزیکی غیرنرمال ولی آنژیوگرافی نرمال داشت.
    نتیجه گیری
    شایعترین عارضه دررفتگی زانو، آسیب لیگامانی است و مهمترین عارضه، عوارض عروقی است که نیاز به معاینه دقیق و در صورت لزوم آنژیوگرافی دارد. آنژیوگرافی معمول برای بیماران با دررفتگی زانوی ریداکشن شده و PE نرمال (Perfusion Examination) ضروری به نظر نمی رسد.
    کلیدواژگان: معاینه فیزیکی، درفتگی زانو، تروما، آنژیوگرافی
  • مرتضی زنده دل، وهاب باباپور، سعید اسدی صفحه 22
    مقدمه
    گلوکز و انسولین دو عامل مهم در تنظیم دریافت غذا می باشند؛ همچنین وجود گلوکورسپتورهای مرکزی در انسان و بسیاری از گونه های حیوانی مشخص شده است و با توجه به شباهتهایی که در تنظیم مرکزی اخذ غذای جوجه و انسان وجود دارد، در این مطالعه وجود گلوکو رسپتورهای مرکزی و نقش تنظیمی گلوکز در رفتارتغذیه ای جوجه های گوشتی مورد مطالعه قرار گرفت.
    روش تحقیق: این مطالعه مورد- شاهدی بر روی 128 جوجه خروس گوشتی نژاد Ross 308 انجام شد. ابتدا کانول راهنما به روش استریوتاکسی در بطن جانبی راست مغز جوجه ها کاشته شد. در شروع آزمایشها، دوزهای مختلفی از گلوکز و انسولین از طریق داخل بطن مغزی پرندگان تزریق شد؛ سپس در آزمایشهای بعدی، جوجه ها انسولین را قبل از گلوکز دریافت کردند و میزان اخذ غذای تجمعی در زمانهای 150،120،90،60،30 و 180 دقیقه پس از تزریق اندازه گیری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معنی داری 05/0P≤ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که گلوکز و انسولین اثری بر اخذ غذا در جوجه ها ندارند (05/0P≥).
    نتیجه گیری
    گلوکورسپتورهای مرکزی نقشی در شروع رفتار تغذیه ای در پرندگان ندارند.
    کلیدواژگان: انسولین، گلوکز، اخذ غذا، جوجه
  • بررسی تاثیر ماساژ بر شاخصهای فیزیولوژیک مادران نخست باردار
    زهره عباسی، زهرا عابدیان، علیرضا فدایی، حبیب الله اسماعیلی صفحه 28
    مقدمه
    زایمان حادثه ای بالقوه تنش زا است. تنش و اضطرابی که مادر در طی زایمان تجربه می نماید، با تحریک اعصاب سمپاتیک منجر به بروز تغییراتی در علائم حیاتی می شود که می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت مادر و نوزاد داشته باشد؛ مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر ماساژ بر شاخصهای فیزیولوژیک مادران باردار انجام شد.
    روش تحقیق: این مطالعه به صورت کار آزمایی بالینی یک سو کور و دو گروهه بر روی 62 مادر نخست باردار مراجعه کننده به زایشگاه بنت الهدی بجنورد در سال 1384 انجام شد. این افراد دارای شرایط حاملگی نرمال از جمله، سن حاملگی 37-42 هفته کامل، تک قلو و پرزانتاسیون سفالیک بودند. واحدهای پژوهش به صورت تصادفی در دو گروه ماساژ و مراقبتهای معمول قرار گرفتند. گروه ماساژ (32 نفر) 30 دقیقه ماساژ منظم، محکم و یکنواخت به روش افلوراج (سر خوردن کف دست بر روی بدن) در مرحله فعال زایمان، در ناحیه پشت، پاها و یا هر دو، بسته به تمایل واحد پژوهش، دریافت کردند. گروه شاهد (30 نفر) فقط مراقبتهای معمول پرستاری را دریافت کردند. در هر دو گروه شاخصهای فیزیولوژیک (فشارخون سیستول و دیاستول، تعداد تنفس، تعداد نبض و درجه حرارت) مادر در بدو ورود به مطالعه و همچنین در مرحله فعال زایمان (7-5 سانتیمتر)، قبل و بلافاصله بعد از انجام 30 دقیقه مداخله اندازه گیری و ثبت گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون t-student و Mann-Whitney در سطح معنی داری 05/0P≤ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    تمامی شاخصهای فیزیولوژیک مادر بعد از انجام 30 دقیقه ماساژ در گروه ماساژ کاهش نشان داد ولی فقط میزان فشار خون سیستولیک (04/0P=) و تعداد تنفس (001/0P<) اختلاف معنی دار آماری داشتند.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این پژوهش، ماساژ باعث تعدیل شاخصهای فیزیولوژیک مادر در طی زایمان می گردد و می توان از آن جهت ایجاد آرامش در مادران استفاده کرد.
    کلیدواژگان: ماساژ، شاخصهای فیزیولوژیک، زایمان
  • عزت عراقی، محمد واحدیان صفحه 34
    مقدمه
    با توجه به شیوع حوادث، سوانح، مرگ و میر، نقص عضو و سوء مصرف مواد در ایران و با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش با هدف تعیین عوامل مستعدکننده وآسیبهای ناشی از تصادفات با موتورسیکلت در شهرستان مشهد انجام شد.
    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- مقطعی تمامی مراجعه کنندگان راکب و سرنشین موتور سیکلت که به دلیل تصادف به بیمارستان امدادی شهید کامیاب مشهد مراجعه کردند، مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه مورد استفاده که با استفاده از آخرین مقالات اینترنتی و اطلاعات کتابخانه ای و نیز اطلاعات مامورین راهنمایی و رانندگی و نوع آسیبهای وارده تهیه شده بود، پس از تایید روایی و پایایی، توسط پرسشگران به روش مصاحبه، مشاهده و ثبت اطلاعات از پرونده تکمیل گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای t، آنالیز واریانس یک طرفه و Chi-Square در سطح معنی داری 05/0P≤ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    در مجموع 400 بیمار واجد شرایط مورد مطالعه قرار گرفتند. بیشتر تصادفات موتورسیکلت، مربوط به مردان و در گروه سنی 30-21 سال بود؛ همچنین بیشترین میزان تصادفات مربوط به افرادی بود که 24 ساعت قبل از حادثه، به مدت 10-6 ساعت مشغول به کار بوده اند. 6/76% افراد از پوشش ایمنی استفاده نکرده بودند و تمامی فوت شدگان حادثه فاقد هر گونه پوشش ایمنی بوده اند. 3/17% نمونه های پژوهش از مواد افیونی استفاده می کردند. 1/31% سیگار می کشیدند. بیشترین آسیبها مربوط به شکستگی اندام تحتانی بود. بیشترین نحوه تصادف، برخورد جلو به پهلو بود. 2/62% این افراد تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند. بیشترین فراوانی تصادفات مربوط به حدود ساعت 20 (8 شب) بوده است. بین جنس، نوبت کاری، نوع پوشش ایمنی، مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و سیگار با نحوه آسیب دیدگی رابطه آماری معنی داری وجود داشت (05/0P<). اما بین نحوه انتقال واحدهای پژوهش به بیمارستان و نحوه تصادف با نحوه آسیب دیدگی رابطه آماری معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    بنابر نتایج این تحقیق، آمار تصادفات موتورسیکلت و وسعت و شدت آسیبهای ناشی از آن چشمگیر و قابل تامل است. میزان مصرف مواد افیونی، مشروبات الکلی و سیگار در واحدهای پژوهش نیز رایج بود که خود می تواند از عوامل مستعدکننده تصادفات باشد. از طرفی دوره های آموزش اختصاصی، رعایت اجباری مقررات راهنمایی و رانندگی، وضع قوانین واضح جهت رانندگی با موتور سیکلت، استفاده اجباری از تمامی وسایل حفاظتی و ملزم ساختن کارخانجات تولیدکننده وسایل نقلیه موتوری به تهیه و ساخت بهینه وسایل حفاظتی و ساماندهی به وضع نامناسب جاده ها، در کاهش آمار حوادث ترافیکی می تواند نقش مهمی را ایفا نماید؛ همچنین غنی سازی فرهنگی، ارتقای سطح آگاهی، رشد اجتماعی، اقتصادی، امکانات تفریحی، انجام فعالیتهای پیشگیری در جهت کاهش تقاضا و کنترل دقیق شهرها و وضع قوانین جدید در خصوص ورود هر گونه مواد افیونی، مشروبات الکلی و سیگار از جمله راهکارهایی برای کاهش رواج مصرف این گونه مواد در بین جوانان می باشد.
    کلیدواژگان: تصادف، موتورسیکلت، مواد افیونی
  • مهدی بصیری مقدم، محمد قهرمانی، حمید چمنزاری، لاله بدیعی صفحه 40
    مقدمه
    ارزیابی شاخصهای تن سنجی نه تنها به طور وسیعی برای ارزیابی رشد کودکان استفاده می شود، بلکه افزون بر سادگی، ارزانی و قابل اعتماد بودن، قویترین ابزار بررسی روند رشد و وضعیت تغذیه ای کودکان در جوامع مختلف است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان شیوع سوء تغذیه در کودکان اول دبستان بر اساس شاخصهای تن سنجی و ارتباط آن با برخی عوامل اجتماعی و اقتصادی از جمله تعداد فرزندان خانواده، میزان تحصیلات و شغل والدین انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی که به صورت مقطعی و در سال 85-1384 انجام شد، قد و وزن 558 کودک اول دبستان شهر گناباد که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. سن این کودکان بین 6 سال و 3 ماه تا 7 سال و 3 ماه بود که از 6 سال و 3 ماه تا 6 سال و 9 ماه با 5/6 سال منحنی مرجع NCHS و از 6 سال و 9 ماه و یک روز تا 7 سال و 3 ماه با 7 سال منحنی مرجع NCHS مقایسه شد. برای ارزیابی وضعیت تغذیه ای کودکان، سه شاخص وزن برای سن طبق معیار گومز، وزن کودک به وزن استاندارد برای قد و قد برای سن طبق معیار واترلو به ترتیب برای میزان شیوع و درجات مختلف کم وزنی،لاغری،کوتاه قدی مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری Chi-Square در سطح معنی داری 05/0P≤ مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    شیوع سوء تغذیه بر اساس معیار لاغری 38%، بر اساس معیار کم وزنی 7/40% و بر اساس معیار کوتاه قدی 3/14% بود. ارتباط آماری معنی داری بین شیوع سوء تعذیه با بعد خانوار، شغل والدین، تحصیلات والدین، دوقلویی و فاصله حاملگی وجود داشت (05/0P<).
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد که وضعیت تغذیه ای دانش آموزان رضایت بخش نیست و به درجاتی از سوء تغذیه حاد و مزمن دچار هستند؛ بنابراین برنامه ریزی مدون و هماهنگی های بین بخشی و همچنین برنامه ریزی مناسب جهت تغذیه رایگانی که در مدارس انجام می شود، برای بهبود وضعیت تغذیه ای کودکان ضروری به نظر می رسد؛ همچنین با توجه به تاثیر برخی از عوامل اقتصادی در شیوع سوء تغذیه، لازم است بررسی و رسیدگی به این مساله جزو اولویتهای برنامه ریزی کشوری قرار گیرد تا بدین ترتیب از عوارض و مخارج درمان سوء تغذیه کاسته شود.
    کلیدواژگان: سوء تغذیه، لاغری، کم وزنی، کوتاه قدی
  • احمد خسروی، مهدی حسن زاده، حسن وثوقی نیا، حسن سعادت نیا، محمدتقی شاکری صفحه 45
    مقدمه
    خونریزی های گوارشی در بیمارانی که تحت درمان با داروهای ضد انعقاد می باشند، یکی از مشکلات عمده و اساسی در طب داخلی است. ادامه داروهای ضد انعقاد در این بیماران با توجه به علت زمینه ای خونریزی ها، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. مطالعات متعدد نشان دهنده شیوع بالای ضایعات مخاطی دستگاه گوارش در این بیماران است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل اتیولوژیک خونریزی های گوارشی در مصرف کنندگان داروهای ضد انعقاد و مقایسه آن با افرادی که این ترکیبات را مصرف نمی کنند، انجام شد.
    روش تحقیق: این تحقیق به صورت آینده نگر در فاصله شهریور ماه 1383 تا آبان ماه 1384 انجام شد. در مجموع 180 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. 60 بیمار که به علت خونریزی های گوارشی به اورژانس بیمارستان قائم (عج) مراجعه کرده بودند و داروهای ضد انعقادی خوراکی (وارفارین) استفاده می کردند، مورد بررسی بالینی و آندوسکوپیک قرار گرفتند؛ همچنین 120 نفر که با خونریزی گوارشی مراجعه کرده بودند و تحت درمان با داروی خاصی نبودند، در گروه شاهد مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری t و 2 در سطح معنی داری 05/0P≤ مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران مورد مطالعه 12±62 سال بود. در 90% از بیماران منشا اصلی خونریزی با مطالعات بالینی و آندوسکوپیک مشخص شد. منشا اصلی خونریزی در بیماران، دستگاه گوارش و به طور عمده ثانوی به ضایعات مخاطی (اولسرواروزیون) در معده و دئودنوم بود. بیشتر بیماران دارای وضعیت همودینامیک پایدار بودند و میزان شوک در بیمارانی که INR (International Normalization Ratio) بیش از محدوده درمانی داشتند، بیشتر بود. ارتباط مستقیمی بین مدت و میزان مصرف داروهای ضد انعقاد و نوع بیماری خونریزی دهنده وجود نداشت. 30% از مجموع بیماران مورد مطالعه نیاز به روش های درمانی آندوسکوپیک پیدا کردند.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه، اتیولوژی اصلی خونریزی های گوارشی در بیماران تحت درمان با داروهای ضد انعقاد، تفاوتی با گروه شاهد نداشت. شدت خونریزی در افرادی که INR افزایش یافته داشتند، بیش از گروه شاهد بود و روش های درمانی نیز در هر دو گروه تفاوت خاصی نداشت.
    کلیدواژگان: خونریزی گوارشی، درمان ضد انعقاد، آندوسکوپی
  • بهرام معمار، فرزانه فرهادی، ناصر طیبی یبدی، میترا احدی، مهدی فرزادنیا، سکینه عموییان صفحه 50
    سارکوم های اولیه پستان، تومورهای نادری می باشند که حدود 1% تمام سرطان های بدخیم پستان را تشکیل می دهند. لیومیوسارکوم پستان بسیار نادر است و تاکنون تنها 28 مورد آن گزارش شده است. میانگین سنی موارد گزارش شده، 54 سال می باشد. در این گزارش، زن جوانی با توده بزرگی در پستان راست معرفی می گردد؛ در بررسی بافت شناسی توده، سارکوم درجه بالا متشکل از سلول های دوکی پلئومورف، هسته های هیپرکروم، میتوز فراون و نکروز وسیع مشاهده شد. سلول های توموری برای دسمین، اکتین عضله صاف و ویمنتین مثبت و برای سیتوکراتین، آنتی ژن غشای اپی تلیال (EMA) و پروتئین S-100منفی بودند. گره های لنفی زیر بغل عاری از تومور بودند. این بیمار، جوانترین مورد گزارش شده با لیومیوسارکوم پستان می باشد.
    کلیدواژگان: پستان، سارکوم، لیومیوسارکوم
|
  • Dr. Hr. Joshaghani *, Dr. A. Shafiee Page 5
    Background And Aim
    Despite of success in treatment of cardiovascular disease by drugs and other methods, cardiovascular disease and myocardial infarction are the most common causes of death in developing countries. Many reports spread about correlation between free radicals and increase of homocysteine with atherosclerosis pathogenesis. The aim of this research was study of correlation between elevations of homocysteine with changes of superoxide dismutase (SOD) activity after myocardial infarction.
    Materials And Methods
    This research was a descriptive cross-sectional study that performed in 2006. In fasting condition, blood was taken from 48 patients and 48 health people under 76 years. Serum homocysteine determined by ELISA method, erythrocyte SOD (rSOD) activity assayed by Randox company kit and serum SOD (sSOD) activity assayed by Cayman chemical company kit.
    Results
    In patients group was 36 men and 12 women in controls group was 29 men and 19 women. The mean of homocysteine in patients were 30.3±5.3 µmol/L and in controls were 11.1±3.1 µmol/L, that was significant differences between two groups (P<0.001). The mean activity of sSOD in patients and controls were 2705±2078 U/g Hb and 2509±2450 U/g Hb, respectively. The mean activity of rSOD in patients and controls were 47.8±25.6 U/mL, 44.8±24.6 U/mL, respectively.
    Conclusion
    In this study was observed increase in homocysteine, sSOD and rSOD in patients compare to controls however increase of SOD was not significant. To seem, elevation of SOD is due to cellular damages. This enzyme inhibits free radicals.
  • Ms. A. Kooshki, Mr. M. Golafrooz Page 10
    Background And Aim
    Type II diabetes (NIDDN) is one of the most common metabolic diseases involving 5-6 percent of human population. In addition to its high prevalence, it is of high importance due to complication such as CVD, nephropathy, neuropathy, etc. According to various studies, neutrients have a vitcel role in preventing and controlling it, This study is, therefore, designed to determine the status of nutrients and energy in take in type II diabetic patient in Sabzevar in comparison with Standard measures.
    Materials And Methods
    This cross- sectional analytical study is conducted on 92 type II diabetics referring to Sabzevar diabetes clinic. Their height and weight were measured, nutrients intake of each subject were obtained via 24- hour recall in three successive days and nutritional frequency. Food processor software was utilized data analysis was done using descriptive statistics, one- sample t-test and Smirnof- Kolenogrof.
    Results
    Mean age of the patients was 53.83±13.03 years and their mean BMI was 26.89±4.82 kg/m2. In this research, intake of energy and all macronutrients except for protein were less than standard in men and women (P<0.05). Also, intake of all micronutrients except for sodium was less than standard in women. In men, micronutrients including follacin, vitamins B12, E, calcium, phosphorus, magnesium, potassium, zinc and celenium were less them standard values (P<0.05).
    Conclusion
    The findings indicated that the intakes of micro- and macronutrients in type II diabetics are lower than the standard values. Therefore, more attention is to be paid the diet of these patients to reduce the risk of relevant complications.
  • Dr. Mt. Peyvandi *, Dr. Mr. Shahrokhy, Dr. J. Khaje Mozafari, Dr. S. Amel Farzad Page 19
    Background And Aim
    Traumatic knee dislocation is an uncommon injury that may be limb threatening. Ligamentus, nerve and vascular Injury are complication of it. Popliteal vessele Injury is important complication. Historically, arteriography has been used routinely in patients with knee dislocations. The goal of this study: is artriography always necessary?
    Materials And Methods
    We conducted an institutional retrospective review of patients admitted at a university trauma center with knee dislocations from Feb. 2006, to feb.2007. Eighteen patients (16 male and 2 female average age, 28 years) had 18 dislocations (10 left and 8 right, 17 posterior and 1 latral). Most patients (n =12) were involved in motor vehicle crashes. Seven patients underwent arteriography.
    Results
    All patients had ligamentus injury (in order to PCL, ACL, LCL). 8 patients had popliteal vessel injury. Physical examination in 9 patients was normal so angiography didn’t do. In other 9 patients physical examination were abnormal, two of them undergo early BK amputation without angiography. Six patients with abnormal angiogram 6 patients undergo vascular surgery. The other one had normal angiography in spite of abnormal physical examination.
    Conclusion
    The common complication in knee dislocation is ligamentous injury otherwise the important is vascular damage, and it seems that routine arteriography is not necessary in patients with a normal PE after reduction of the knee dislocation.
  • Abbasi, Z. Abedian, Dr. A. Fadayi, Dr. H. Esmaeil Page 22
    Background And Aim
    Delivery is potentially associated with stress. Maternal stress and anxiety stemulate sampatic system and result in changes in vital sings. These changes can have undesirable effects on maternal and fetal health. The purpose of this research is to investigate the effect of massage on physiologic responses among parturient women attending Bentolhoda Maternity in Bojnord city in 2005.
    Materials And Methods
    In this randomized single blind clinical research, 62 healthy primiparous women with a normal pregnancy such as gestational age between 37-42 weeks, single tone pregnancies and vertex presentation were chosen for experimental and control groups. Sampling was made by purposive method. The experimental group received 30 -minutes directional, reasonably firm and rhythmic effleurage massage in the back, foot or both and control group received 30- minutes routine nursing cares in the active phase of labor (cervix dilation 5-7 cm). Vital sings between two groups were compared before and after 30 minutes intervention in the active phase. Consequently the data were analysed using SPSS soft ware.
    Result
    Findings showed that all variables decrease after massage therapy. there were statistically significant differences in systolic blood Pressure (P=0.04) and respiratory rate (P<0.001).
    Conclusion
    According to the results of this research midwives can use massage for providing relaxation and alleviate physiologic responses to labor in parturient women.
  • E. Araqi *, M. Vahedian Page 34
    Background And Aim
    The studies have been suggested that 98% of accidents can be expected. Iran has developed that has been 33fold of developed countries of statistic of morality from accidents. According to statistics of Universal Health Organization, Iran has been got first position in driving accident all over the world. It’s incidence of accident and morality and malformation frequency and using drugs are not comparable to any countries. Therefore, this research has studied on susceptible factors and damages from motorcycle accidents in Mashhad.
    Materials And Methods
    The present study is a descriptive study and Research Society has been all passengers of motorcycle that has presented for accident in Shahid Kamyab First Aid Hospital. According to studies, 400 patients are selected for research sample. In limited time of study, sampling of all bedridden patients in different parts has been performed on 2005. Questioners have been tested by using the recent Internet papers and library information and traffic police, officer's knowledge and kinds of damages and have been filled by questioners with interview, observation and record methods. Data Analysis has been done by necessary Statistical Tests and Software (spss11.5)
    Results
    The findings suggested that the most injured patients who present for motorcycle accidents have ranged from 21-30 years old. The most accidents have been happened for people who worked 6-10 hours at 24 hours before accidents.76.6% of people have not used safety hat and all of dead did not have safety hat.17.3% of people has been used drugs.31.1% of Research Unites has been smoke cigarette. The most injures are happened in extremes.. The most method accidents have been lateral.62.2% of Research Unites has been operated. The most frequency of accidents have been happened at 20 P.M. There is significant statistical relation between gender, workweek and injuries, kind of safety cover, using drugs, smoking cigarette and alcohol and morbidity and kinds of damages but there is not any significant statistical relation between transportation to hospital and accident model with injuries.
    Conclusion
    According to results of research, statistics of motorcycle accidents and paroxysm and extension of damages from it is significant. The amount of using drugs, alcohol and cigarette in Research Unite is also privilege that they can be susceptible factors in accidents. Special education courses, observe the rules, enactment of law for driving motorcycle, obligatory using of safety hat and good production of parts of motorcycle and optimizing of productions and roads play important roles in decreasing statistics of traffic accidents. Also, cultural enrichment, promotion of awareness, situational actions, amusement facilities, new regulations and controlling borders and fighting with supplying drugs will decrease addiction and accident.
  • M. Basiri Mogaddam *, Dr. M. Gahramany, H. Chamanzary, L Page 40
    Background And Aim
    Not only evaluation of antropometric characteristics use for evaluation of children growth, but also it is sample, cheap, reliable and the strongest instrument for survey growth pattern and nutrition stats in different society. The purpose of this study was prevalence of malnutrition on the base of antropometric characteristics in children who study at grade one primary school and relation between malnutrition and some factors socioeconomic such as: Number of children, education and job parents. This study performed in 2005-2006.
    Materials And Methods
    This cross- sectional study was done on 558 children who study at grade one in Gonabad primary school. They were selected by stratified random sampling. All children were between 6 years and 3 month until 7 years and 3 month old. Children were between 6 years and 3 month until 6 years and 9 month were compared with 6.5 years of NCHS table standard and children were between 6 years and 3 month and one day until 7 years and 3 month were compared with 7 years of NCHS table standard. To evaluation malnutrition status used three criteria: Weight for age (Gom΄s), weight for height (Waterlow) and height for age (Waterlow). Data analysis was done with SPSS soft ware and chi-square test.
    Results
    Prevalence malnutrition was with wasting 38%, with underweight 40.7% and with stunting 14.3%. There was relation between malnutrition with number of children, education and job parents, distance between pregnancy and twinning which was statistically significant (P<0.05).
    Conclusion
    The results showed nutrition status wasn’t satisfactory and some of them have acute and chronic malnutrition. Thus it is necessary to improve nutrition of children by planning free nutrition in school. With attention to effect of some of economic factors in prevalence malnutrition, it is necessary to survey this problem as one of primary planning of our country, in the result complication, expenses treatment malnutrition will be reduced.
  • Dr. A. Khosravi *, Dr. M. Hasanzadeh, Dr. H. Vosoghinia, Dr. H. Saadatnia, Dr. Mt. Shakeri Page 45
    Gastrointestinal bleeding is one of the most complications in anticoagulated patients. Previous series have shown that most anticoagulated patients who present with gastrointestinal bleeding have had mucosal disease.
    Materials And Methods
    The underlying diagnosis and clinical course of 60 patients who represented with severe acute gastrointestinal haemorrhage while taking the anticoagulant warfarin is reviewed, and matched with 120 patients in control group who presented in the same, not taking warfarin.
    Results
    The mean age of patients was 62 years. A bleeding site was identified in 90% of cases and the major source of bleeding was the alimentary tract. The most common diagnosis was peptic ulcer and erusion. The most of patients were hemodynamicaly stable, and shock was more frequent in patients with INR more than therapeutic level. No direct relation was found between anticoagulation period, history of gastrointestinal disease and drug history of patients with bleeding severity. Endoscopic treatment was attempted in 30% of patients.
    Conclusion
    In our study the most common cause of gastrointestinal bleeding is peptic ulcer disease.Also this study shows that patients who had GI bleeding can safely undergo endoscopic treatment.
  • Dr. B. Memar *, Dr. F. Farhadi, Dr. N. Tayyebi Meybodi, Dr. M. Ahadi, Dr. M. Farzadnia, Dr. S. Amouian Page 50
    Primary breast sarcomas are rare tumors, accounting for about 1% of all malignant breast cancers. Breast leiomyosarcoma are extremely rare and only 28 well doccumented cases have been reported.The mean age of reported cases is 54 years. We presente a 20 year old woman with large right breast mass. Histological exammination reveled high grade sarcoma with pleomorphic spindle cells, hyperchoromatic nuclei, frequent mitoses and extensive necrosis. The tumor cells were positive for desmin, smooth muscle actin and vimentin and negative for cytokeratin, EMA and S-100 Protein. Axillary lymph nodes were free of tumor. Our patient is the youngest reported case of breast leiomyosarcoma in English literature.