فهرست مطالب

مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم
سال نهم شماره 1 (پیاپی 32، بهار 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/01/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • کاظم محمد، مصطفی حسینی، احمدعلی نوربالا صفحه 1
    مقدمه
    مطالعات رشد در کشورهای مختلف نشان می دهد که در طول یک قرن و نیم گذشته میانگین اندازه های قد و وزن، یک روند صعودی را طی نموده است. در ایران مطالعات مختلفی بر روی رشد در اندازه های کوچک و در سطح استان ها انجام گرفته است. این مطالعات حتی برای آن مقطع زمانی قابل تعمیم به کل کشور نبوده و همچنین در دو یا چند مقطع مختلف زمانی نیز در یک مکان یا به طور گسترده در کشور انجام نگرفته است تا با استفاده از آنها بتوان روند تغییرات رشد در ایران را مطالعه نمود.
    روش کار
    در این مطالعه با استفاده از اطلاعات دو طرح ملی بررسی سلامت و بیماری که در سال های70-69 و سال 1378 (حدود یک دهه) در سراسرکشور انجام گرفته است، به تعیین روند تغییرات رشد (قد و وزن) کودکان و نوجوانان ایرانی پرداخته شده است.
    یافته ها
    در طول سال های70-69 تا 1378 (حدود یک دهه) میانه های قد دختران و پسران 18-2 ساله ایرانی به طور متوسط 6/3 سانتی متر افزایش داشته است. همچنین به میانه وزن این دختران و پسران نیز به طور متوسط به ترتیب 71/2 و 03/3 کیلوگرم افزوده شده است.
    نتیجه گیری
    علی رغم این افزایش ها، میانه های قد و وزن دختران و پسران ایرانی تا حدود سن 15 سالگی بطور کلی زیر صدک بیستم استاندارد مرکز ملی آمار بهداشتی آمریکا1 بوده و در فاصله 18-15 سالگی برای قد به حدود صدک بیست و برای وزن به حدود صدک بیست و پنجم می رسد. فقط وزن دختران در فاصله 18-14 به صدک سی و پنجمNCHS می رسد. این وضعیت ایجاب می کند که هم زمان با توسعه اقتصادی، با آموزش و فرهنگ سازی های لازم برای از بین بردن این فاصله در زمینه رشد و نمو کودکان و نوجوانان تلاش نمود.
    کلیدواژگان: روند تغییرات رشد، وزن، قد، کودکان و نوجوانان، استاندارد، مرکز ملی آمار بهداشتی آمریکا
  • علیرضا بلندنظر، محمدسعید دایر، علیه موسوی صفحه 9
    مقدمه
    پشه آنوفل، حشره ای با اهمیت پزشکی بوده که در نقاط مختلف ایران انتشار دارد. مطالعه هرچه بیشتر ویژگی های بیولوژیک و اکولوژیک این پشه با توجه به توانایی آن در انتقال بیماری مالاریا، پیش نیاز مبارزه و کنترل موفق آن است. بنابراین پرورش آزمایشگاهی این پشه، گامی در این راستا به حساب می آید. در مطالعه حاضر از روشی جدید برای پرورش پشه آنوفل استفنسی در شرایط آزمایشگاهی استفاده شده است که آن بهره گیری از پودر شیر تجاری جهت تغذیه مراحل لاروی می باشد. استفاده از پودر شیر دارای مزایای زیادی نسبت به سایر مواد غذایی می باشد از جمله: سهولت در دسترسی، مشخص بودن محتویات غذایی و کاربرد آسان تر. بنابراین با مشخص کردن میزان مصرف بهینه این ماده غذایی که در این تحقیق صورت پذیرفته، می توان این ماده غذایی را جایگزین سایر مواد غذایی نمود.
    روش کار
    میزان مصرف بهینه با محاسبه هفت شاخص اکولوژیکی عمده (مرگ ومیر لاروی، مرگ ومیر شفیره، مرگ ومیر کل، سرعت رشد لاروی، نرخ بقا، نسبت جنسی و اندازه بدن) و با اعمال 4 کمیت غذایی مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    مشاهدات نشان داد که با افزایش کمیت غذا، مرگ ومیر لاروی کاهش (از مرگ ومیر لاروی 63% در کمترین کمیت غذایی و بیشترین تراکم لاروی به صفر در بیشترین کمیت غذایی و کمترین تراکم لاروی)، مرگ ومیر شفیره کاهش (از مرگ ومیر شفیره 6% در کمترین کمیت غذایی و بیشترین تراکم لاروی به صفر در بیشترین کمیت غذایی و کمترین تراکم لاروی)، مرگ ومیر کل کاهش (از مرگ ومیر کل 63% در کمترین کمیت غذایی و بیشترین تراکم لاروی به صفر در بیشترین کمیت غذایی و کمترین تراکم لاروی) و نسبت جنسی کاهش (از نسبت جنسی 56% در کمترین کمیت غذایی و بیشترین تراکم لاروی به 50% در بیشترین کمیت غذایی و کمترین تراکم لاروی) داشتند اما سرعت رشد لاروی افزایش (از 25 روز در کمترین کمیت غذایی و بیشترین تراکم لاروی به 10 روز در بیشترین کمیت غذایی و کمترین تراکم لاروی) و نرخ بقا افزایش (از نرخ بقا 34% در کمترین کمیت غذایی و بیشترین تراکم لاروی به 100% در بیشترین کمیت غذایی و کمترین تراکم لاروی) نشان دادند. اما بر خلاف دیگر شاخص ها، اندازه بدن تغییر معنی داری را نشان نداد.
    نتیجه گیری
    بنابراین توصیه می شود با درنظر گرفتن مزایای پودر شیر و با توجه به مشخص شدن میزان مصرف بهینه آن در این تحقیقکه باعث افزایش وفور و پویایی پشه آنوفل استفنسی در محیط آزمایشگاه می گردد، از این ماده غذایی جهت تغذیه لاروی استفاده شود.
    کلیدواژگان: نوفل استفنسی، پرورش آزمایشگاهی، تغذیه لاروی، شاخص اکولوژیکی، مالاریا
  • داریوش شیرانی، ناصر گلبانگ * صفحه 16
    مقدمه

    تشخیص آزمایشگاهی توبرکولوزیس بر پایه آزمایش مستقیم و کشت می باشد. مشکل عمده، زمان بر بودن کشت مایکوباکتریوم توبرکولوزیس است. هدف از این مطالعه مقایسه سه روش آزمایشگاهی لام مستقیم، کشت و PCR برای تشخیص توبرکولوز بود.

    روش کار

    تعداد 100 نمونه بالینی از مرکز پزشکی ملاهادی سبزواری در اصفهان گردآوری شد.PCR با استفاده از آغازگرهای MT1 وMT2 انجام شد که این آغازگرها DNA تمام سویه های مجموعه میکوباکتریوم توبرکولوزیس (میکوباکتریوم توبرکولوزیس، میکوباکتریوم آفریکانوم، میکوباکتریوم میکروتی و میکوباکتریوم بوویس) را تکثیر داد. آغازگرها یک محصول PCR حاوی 225 جفت باز را بوجود آوردند. همچنین یک PCR-ELISA در مورد بعضی از نمونه های بالینی انجام شد. محصول PCR از طریق یک شناساگر بیوتنیله شده به استرپتاویدین پوشش داده شده روی چاهک متصل شد و آنگاه به کمک آنتی کر دیگوکسیژنین و آنزیم متصل به آن شناسایی شد.

    نتایج

    از 50 فرد گروه کنترل هیچکدام PCR مثبت نداشتند. درحالی که در میان 50 فرد بیمار، 48 نفر PCR مثبت و 2 نفر PCR منفی داشتند. بنابراین حساسیت کشت، لام مستقیم و PCR به ترتیب 88%، 82% و96% بود.

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته های این تحقیق مشخص می شود که حساسیت PCR بیشتر از کشت و لام مستقیم است. گل واژگان: PCR، مایکو باکتریوم توبرکولوزیس، تشخیص.

    کلیدواژگان: PCR، مایکو باکتریوم توبرکولوزیس، تشخیص
  • فرشته انسانی، ساینا صابر تهرانی، فاطمه قائم مقامی، نادره بهتاش صفحه 22
    مقدمه
    با توجه به اهمیت سرطان دهانه رحم در خانم ها و تشخیص زودرس آن و همچنین موارد بالای منفی کاذب پاپ اسمیر معمولی در غربالگری این بیماری، در سالیان اخیر مطالعات فراوانی جهت یافتن تست مناسب تر انجام شده است. تست های سیتولوژی بر پایه مایع از جمله روش لایه نازک بر پایه مایع1 بیشترین پتانسیل را در کاهش موارد منفی کاذب و بهبود کیفیت نمونه داشته اند. هدف از مطالعه حاضر، مقایسه اسمیرهای پاپانیکولائو لایه نازک بر پایه مایع با پاپ اسمیرمعمولی از نظر کفایت نمونه بود.
    روش کار
    در این بررسی آینده نگر، نتایج 140 اسمیر لایه نازک تهیه شده از اردیبهشت ماه سال 1381 تا اردیبهشت ماه سال 1382 با نتایج 100 اسمیر پاپ معمولی در همان فاصله زمانی از نظر کفایت نمونه مقایسه شدند. اسمیر پاپ معمولی با اسپاچولا و سیتوبراش2 تهیه شد. برای نمونه گیری با روش لایه نازک از Cervex brush استفاده شد و نمونه با دستگاه سایتوتک3 تهیه شد و در صورتی که ذرات قابل رویت در بررسی ماکروسکوپی نمونه وجود داشتند، از سدیمان نمونه بلوک سلولی4 تهیه شد. اسمیرها بر طبق سیستم بتسدا5 تفسیر شدند.
    نتایج
    تعداد موارد رضایت بخش اما محدود6(SBL) با روش لایه نازک، 17(1/12%) در مقایسه با روش پاپ اسمیر معمولی 39(39%) بود. تعداد موارد غیر رضایت بخش7 با روش لایه نازک، 6(3/4%) در مقایسه با پاپ اسمیر معمولی 9(9%) بود. این کاهش موارد غیر رضایت بخش و SBL با روش لایه نازک و افزایش متعاقب اسمیرهای رضایت بخش از لحاظ آماری با تست کای مربع8 معنی دار بود (05/0P<) تعداد مواردی که جزو اندوسرویکال/ ناحیه ترانسفورماسیون را فقط در اسلاید بلوک سلولی داشتند، 30 (25% نمونه های دارای بلوک سلولی) بود.
    نتیجه گیری
    روش لایه نازک بر پایه مایع و بلوک سلولی همراه آن کفایت و کیفیت نمونه را بهبود بخشید و منجر به کاهش موارد غیررضایت بخش و SBL شد. روش بلوک سلولی تکمیلی منجر به یافتن اجزای اندوسرویکال/ ناحیه ترانسفورماسیون بیشتر و افزایش نمونه های رضایت بخش شد..
    کلیدواژگان: پاپ اسمیر، اسمیر لایه نازک، بلوک سلولی، اسمیر دهانه رحم
  • نسرین امیررجب، معصومه شمس قهفرخی، علی قجری، مهدی رزاقی ابیانه صفحه 28
    مقدمه
    درماتوفیت ها گروه تخصص یافته ای از قارچ های کراتینوفیلیک هستند که قادر به تهاجم در نواحی غیرزنده شاخی پوست تحت عنوان استراتوم کورنئوم می باشند. در تحقیق حاضر، اثرات ضد قارچی دو داروی تربینافین وگریزئوفولوین بر علیه استرین های استاندارد و بومی درماتوفیت ها در شرایط آزمایشگاهی بررسی گردید.
    روش کار
    روش تهیه رقت در آگار جهت تعیین فعالیت ضد قارچی ترکیبات فوق الذکر مورد استفاده قرار گرفت. استرین های قارچی در حضور غلظت های مختلف ترکیبات مذکور در محیط سابورو دکستروز آگار کشت داده شدند و مقادیر MIC و MFC هر یک از آنها به طور جداگانه تعیین شد.
    یافته ها
    تمامی ترکیبات مورد استفاده، رشد کلیه درماتوفیت ها را از طریق وابسته به غلظت مهار کردند. مقادیر MIC تربینافین و گریزئوفولوین برای تمامی درماتوفیت های تحت بررسی به ترتیب در محدوده 165/0-005/0 میکروگرم در میلی لیتر و 5/12-78/0 میکروگرم در میلی لیتر محاسبه شد. مقادیر MFC ترکیبات مذکور نیز به ترتیب برابر 33/0 میکرو گرم در میلی لیتر و 200-25 میکرو گرم در میلی لیتر تعیین شد.
    نتیجه گیری
    براساس نتایج بدست آمده در تحقیق حاضر، تربینافین بیشترین تاثیر ضد قارچی را بر علیه میکروسپوروم کانیس 1-MC و میکروسپوروم جیپسئوم5070 PTCC نشان داد؛ در حالی که حداکثر فعالیت گریزئوفولوین بر علیه میکروسپوروم کانیس 1-MC و اپیدرموفیتون فلوکوزوم 1-EF گزارش گردید. در مجموع حداقل غلظت کشندگی داروی تربینافین در غلظت 165/0 میکروگرم در میلی لیتر محاسبه شد و دارو فعالیت ضد قارچی مناسبی را در غلظت های بسیار پایین تر در مقایسه با گریزئوفولوین علیه درماتوفیت های تحت مطالعه شامل تریکوفیتون منتاگروفایتس، تریکوفیتون روبروم، میکروسپوروم جیپسوم و اپیدرموفیتون فلوکوزوم نشان دادند.
    کلیدواژگان: In vitro antifungal activities of griseofulvin and terbinafine against common dermatophytes
  • دردی قوجق، شهریار سواد کوهی صفحه 34
    مقدمه
    تشخیص عفونت هلیکو باکتر پیلوری ممکن است با استفاده از اندوسکوپی و یا بدون استفاده از اندوسکوپی صورت گیرد. هریک از این روش ها برای تشخیص نهایی وقت زیادی را نیاز دارد. در پژوهش حاضر برای تشخیص عفونت هلیکوباکتر پیلوری روش مستقیم اندازه گیری مقدار آمونیوم شیره معده توسط اسپکتروفتومتری بکار برده شد.
    روش کار
    تعداد 32 نفر بیمار با متوسط سنی 4/5 7/49 سال که برای اندوسکوپی به بیمارستان مراجعه کرده بودند، انتخاب شدند. مقدار 5 میلی لیتر شیره معده برای اندازه گیری مقدار آمونیوم شیره معده به روش اسپکتروفتومتری از هر فرد تهیه شد. نمونه کنترل نیز از تعداد 11 نفر مراجعه کننده که برای انجام اندوسکوپی در شرایط سنی همسان با گروه مورد مطالعه با متوسط سنی 9/7 8/45 سال، بدون عفونت به هلیکوباکتر پیلوری بودند، تهیه شد. مقدار آمونیوم شیره معده به روش اسپکتروفتومتر در طول موج 340 نانومتر اندازه گیری شد. شدت آلودگی به هلیکو باکتر پیلوری براساس تشخیص آسیب شناسی تعیین شد و ارتباط غلظت آمونیوم و شدت آلودگی بررسی گردید.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد شیره معده افرادی که مبتلا به عفونت هلیکوبا کتر پیلوری هستند، مقدار آمونیوم (3/0 2/3 میلی مول در لیتر) بیشتری نسبت به افرادی که مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری نمی باشند (2/0 3/1 میلی مول در لیتر) دارد.
    نتیجه گیری
    اندازه گیری مقدار آمونیوم در بیماران مبتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری با نتایج بررسی ماکروسکوپی، میکروسکوپی و آسیب شناسی به عنوان روش استاندارد تشخیص عفونت هلیکو باکتر پیلوری مطابقت دارد.
    کلیدواژگان: هلیکو باکتر پیلوری، شیره معده، آمونیوم، التهاب معده
  • حجت احمدی، بهمن تبرایی، مهدی نجاتی، سیدداور سیادت، فرحناز پورمیرزاقلی صفحه 38
    مقدمه
    کنترل و پیشگیری عوارض ناشی از عفونت سودوموناس آئروژینوزا یکی از معضلات عمده در عفونت های بیمارستانی در سراسر جهان است. زیرا دارو درمانی عفونت های بیمارستانی به ویژه با تجویز آنتی بیوتیک ها غالبا با شکست روبرو می گردد. بنابراین تنها راه جلوگیری از عوارض ناشی از سودوموناس آئروژینوزا مصرف واکسن بی زیان و موثری است که بدن را علیه کلیه سروتیپ های مختلف بومی حفاظت نماید.
    روش کار
    از نمونه های بالینی جمع آوری شده از بیمارستان های تهران، 300 گونه سودوموناس آئروژینوزا ایزوله و شناسایی گردید، با استفاده از آنتی سرم های اختصاصی سماتیک (O) جملگی در 16 سروتیپ از 17 سروتیپ شناخته شده سودوموناس آئروژینوزا قرار گرفتند. پس از کد گذاری و تهیه کشت خالص، 16 سروتیپ انتخابی لیوفلیزه شده و در کلکسیون باکتری های استاندارد انستیتو پاستور ایرانCSBPI)) نگهداری گردیدند. سروتیپ 190-16 CSBPI:که یکی از شایع ترین سروتیپ های سودوموناس آئروژینوزا را تشکیل داده و بیشترین واکنش سرولوژیک را با آنتی سرم اختصاصی خود نشان می دهد، به عنوان مدل جهت تهیه OMP-F وزیکول لایه خارجی دیواره سلولی سودوموناس آئروژینوزا انتخاب گردید. OMP-F وزیکول به روش دزاکسی کولات-اولترا سانتریفیوژ افتراقی از غشای خارجی سروتیپ 190 -16CSBPI: استخراج شد. پس از بررسی ملکولی، فعالیت حفاظتی و بی زیانی آن در مدل حیوانات آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    تحقیق حاضر نشان می دهد که OMP-F تخلیص شده از سروتیپ 190-16CSBPI: فعالیت حفاظتی قابل توجهی را علیه 50LD×2 از 16 سروتیپ سودوموناس آئروژینوزا همولگ و هترولگ زنده بومی ایران از خود نشان می دهد به علاوه تب زا نبوده و فاقد هرگونه سمیت قابل سنجش در خرگوش، موش و خوکچه هندی می باشد.
    بحث: ارزیابی نتایج حاصل از تحقیق انجام شده نشان می دهد که OMP-F وزیکول غشای خارجی دیواره سودوموناس آئروژینوزا 190-16CSBPI: را می توان به عنوان ایمونوژنی مفید و موثر با طیف وسیع حفاظتی علیه عفونت های ناشی از آلودگی سروتیپ های مختلف سودوموناس آئروژینوزا بومی ایران به کار گرفت.
    کلیدواژگان: OMP، F وزیکول، سودوموناس آئروژینوزا، واکسن
  • علی خلج، کیوان شکرایی، پیام سیفی، بیتا مسگرپور*، حمیدرضا ادهمی صفحه 45
    مقدمه

    تدوین برنامه ای جامع برای تحقیقات علوم دارویی به منظور استفاده بهینه از بودجه های پژوهشی و جلوگیری از اتلاف سرمایه های ملی یکی از رسالت های عمده سیستم تحقیقات سلامت یک کشور می باشد. هدف از تحقیق دستیابی به نظرات دانشجویان و دستیاران دانشکده داروسازی تهران در

    زمینه

    لزوم تحقیقات علوم دارویی در ایران و اولویت نوع تحقیقات، موانع و مشکلات پیرامون تحقیقات علوم دارویی در کشور، نقاط قوت و فرصت در تحقیقات مذکور و نقش تحقیقات در کیفیت و آینده شغلی دانشجویان داروسازی جهت بازخورد نظرات آنان در تدوین برنامه راهبردی تحقیقات علوم دارویی در کشور بود

    روش کار

    این پژوهش یک مطالعه کیفی است که به روش بحث گروهی متمرکز در سال 1382، به مدت 4 ماه و و بر روی 2 گروه 6 تا 10 نفری از دانشجویان داروسازی و دو گروه 6 تا 10 نفری از دستیاران داروسازی در مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور انجام گرفت

    یافته ها

    یافته ها نشان داد که تقریبا همه افراد شرکت کننده در این مطالعه بر لزوم تحقیقات در زمینه علوم دارویی تاکید دارند و اولویت را با تحقیقات کاربردی متناسب با نیاز کشور می دانند. قوانین غیرقابل انعطاف برای تخصیص بودجه های تحقیقاتی، توزیع نامتناسب منابع و عدم تخصیص منابع در زمان های مقتضی، ضعف و ناکارآمدی مدیریت و برنامه ریزی تحقیقات، فقدان فرهنگ و اخلاق پژوهش، کمبود متخصصین کارا، ضعف در همکاری بین بخشی و انجام کار گروهی و ارتباط میان دانشگاه و صنعت، نبود نظام ثبت تحقیقات، ضعف انگیزش، عدم همکاری های بین بخشی، ضعف نظام ارزشیابی تحقیقات و محققین علوم دارویی به عنوان موانع و مشکلات عمده موجود بر سر راه تحقیقات علوم دارویی بیان شد. نقاط قوت و فرصت تحقیقات این حیطه، جوان بودن جمعیت کشور، منحصر بفرد بودن آن، پیشینه علمی کشور، منابع مالی و انسانی و پتانسیل خوب صنایع مطرح شد. در خصوص نقش تحقیقات در کیفیت تحصیلی و آینده شغلی دانشجویان داروسازی، انجام تحقیقات جهت دستیابی به فرصت برای رفتن به خارج از کشور عنوان شد

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه، لزوم تدوین و اجرای برنامه راهبردی تحقیقات علوم دارویی در کشور را تایید نموده و در تدوین این برنامه مورد استفاده قرار خواهد گرفت

    کلیدواژگان: برنامه راهبردی، بحث گروهی متمرکز، تحقیقات دارویی، دانشجویان داروسازی
  • علی فرهودیان، آفرین رحیمی موقر*، رضا رادگودرزی، مسعود یونسیان، محمدرضا محمدی صفحه 52
    مقدمه

    مصرف تریاک در منطقه جنوب شرقی ایران به صورت سنتی رواج داشته است. هدف از انجام این مطالعه بررسی تغییرات تعداد مصرف کنندگان، الگوهای مصرف و وضعیت خدمات درمانی برای معتادان طی یک سال پس از زلزله در شهر بم و یکی از روستاهای اطراف آن بوده است.

    روش کار

    در این مطالعه کیفی از پنج روش مباحثه متمرکز گروهی، مصاحبه عمیق فردی، مشاهدات اتنوگرافیک، نقشه برداری و عکس برداری استفاده شده است. معتادان، مردم، ارایه کنندگان خدمات درمانی اعتیاد و سایر افراد کلیدی در 10 گروه و 69 مصاحبه عمیق فردی مورد مصاحبه قرار گرفتند.

    نتایج

    شیوع اعتیاد در بم و باغچمک زیاد و بیشتر در مردان گزارش شد. تریاک شایع ترین ماده مصرفی بود، ولی مصرف هروئین شایع نبوده است. اکثر مصاحبه شوندگان معتقد بودند که پس از زلزله، مصرف تریاک و هروئین در بم افزایش یافته است. افزایش مصرف مواد در نوجوانان و در زنان نیز گزارش شده است. چند مرکز درمان اعتیاد در بم فعال بودند که تقریبا در همه آنها فقط خدمات سم زدایی وجود داشت. بسیاری از معتادان از وجود این مراکز بی اطلاع بودند.

    نتیجه گیری

    افزایش شیوع اعتیاد پس از زلزله، لزوم انجام برنامه ریزی سریع برای کاهش گسترش مصرف مواد و اثرات منفی آن را می طلبد.

    کلیدواژگان: اعتیاد، تریاک، هروئین، بلایا، زلزله
  • محمد زارع، پروین شمس زاده، عباس نجاری صفحه 58
    مقدمه
    اطلاع رسانی و ت‍اثیر عمده آن در تقویت و تحکیم فرآیند تصمیم گیری مدیریتی منجر به بالاترین کارایی یک سیستم می گردد. بنابراین چنانچه اطلاعات با سرعت لازم و به نحو شایسته ای در اختیار مدیران قرار گیرد، آنان را در تصمیم گیری های صحیح و مناسب یاری می دهد. عدم حصول این شرایط، مشکلات جبران ناپذیری به خصوص در بخش بهداشت و درمان بوجود می آورد. سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) این امکان را بوجود می آورد که اطلاعات موردنیاز سریع تر، دقیق تر، به هنگام و با امکانات بیشتر به دست کاربران برسد تا از آن در برنامه ریزی ها استفاده نمایند. هدف از اجرای این پروژه، ایجاد سیستم GIS در بخش بهداشت و درمان و نشان دادن مزایای آن نسبت به سیستم های دیگر اطلاعاتی از جمله سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) در عمل و تایید و تعیین خصوصیات کاربردی برتر آن بوده است.
    روش کار
    پس از بررسی های لازم و تشکیل جلسات کارشناسی، سه شهرستان (فارسان از استان چهار محال و بختیاری، دشتی از استان بوشهر و بم از استان کرمان) که دارای تنوع اقلیمی و بیماری های مرتبط با محیط می باشند، برای اجرای پروژه انتخاب شدند. در ابتدا اطلاعات توصیفی جمع آوری و با انتخاب و اصلاح نقشه های پایه، لایه های اطلاعات مورد نیاز بر روی اطلاعات مکانی منطبق گردیدند.
    نتایج
    در اجرای این پروژه بر مبنای اطلاعات توصیفی شبکه بهداشت و درمان و نیاز سنجی، مدل داده طراحی و در قالب یک بانک اطلاعات جغرافیایی (مکانی) پیاده سازی شد. به طور مثال تسهیلات بهداشتی و درمانی به همراه اطلاعات توصیفی آنها بر روی نقشه جغرافیایی شهرستان و در مکان های مربوطه تعیین و مشخص گردید. به طوری که لایه های اطلاعاتی مختلف مراکز بهداشتی به صورت دینامیک و همزمان قابل رویت است. همچنین می توان موارد بروز بیماری های مهم و در حال مراقبت نظیر سل، مالاریا، تالاسمی، وبا و غیره را در مکان های وقوع و روی نقشه معین و نسبت به پیشگیری و کنترل آنها با اطلاعات جامع و سریع تر اقدام نمود.
    نتیجه گیری
    سیستم در نهایت پاسخگوی بسیاری از نیازهای اطلاعاتی نظام سلامت است و امکان توسعه و بهبود آن از بسیاری لحاظ وجود دارد.
    کلیدواژگان: سیستم اطلاعات جغرافیایی، بهداشت، شیوع، بیماری، نظام سلامت
|
  • Mohammd K. , Hosseini M. , Noorbala Aa Page 1
    Introduction
    Growth studies in different countries show that the body size (height and weight measurements) has been increasing over the past one and a half centuries. Study of secular trends in growth is very important. Previous studies in Iran have included small selected groups in different provinces of Iran, so do not provide reliable information regarding overal growth pattern of children in the country. Also, large studies have not been carried out at different intervals where secular changes in growth can be studied.
    Methods
    Data from two National Health Surveys (1990-91 and 1999) were used to study the secular trends in height and weight of Iranian children over this period.
    Results
    During the decade of 1990-1 to 1999, on the average, the height of Iranian girls and boys aged 2-18 years increased by 3.6 cm. Also, over this period, on the average, these girls and boys became 2.71 and 3.03 kg heavier, respectively.
    Conclusion
    Although, median heights and weights of Iranian children up to the age of 15 years are both below the 20th percentiles of NCHS standards, between 15-18 years, median heights and weights lie on the 20th and 25th centiles of NCHS, respectively. Only girls’ median weight between 14-18 reaches the 35th centile. This suggests that the gap might be filled by improvements in nutrition and health services along with the socio-economic development.
  • Bolandnazar Ar , Dayer , , Moosavi E. Page 9
    Introduction
    The mosquito Anopheles stephensi is a common pest of medical importance (malaria vector) that has been reported from most parts of Iran. The study of its biological and ecological characteristics is a prerequisite for its effective control. However, its successful rearing in laboratory remains the first step in this respect. In this study we investigated a new rearing method for raising the Anopheles stephensi in the lab conditions using a commercial brand of milk powder for larval feeding.
    Methods
    Optimum utilization amount of commercial milk powder was assessed by measuring seven ecological characters (larval mortality, pupal mortality, total mortality, survival rate, speed of larval development, sex ratio and body size) with four different food amounts.
    Results
    We observed significant decreases of larval, pupal and total mortality and sex ratio and significant decreases of speed of larval development and survival rate by an increase in food amounts. Body sizes did not show any significant difference among individuals of both sexes.
    Conclusion
    Our results indicate that the new rearing method supported the Anopheles stephensi population of higher abundance and fitness for lab experiments
  • Shirani D., Golbang N. Page 16
    Introduction

    Laboratory diagnosis of tuberculosis is based on direct smear and culture, the latter being especially time - consuming. The aim of this study was to compare three laboratory methods for diagnosis of tuberculosis: direct smear, culture and polymerase chain reaction (PCR).

    Methods

    One hundred clinical specimens were collected from Molla-Hadi-Sabzevari health center in Isfahan, Iran. PCR was based on MT1 and MT2 primers common to all species of Mycobacterium tuberculosis complex (M. tuberculosis, M. africanum, M. microti and M. bovis). Primers amplified a 225 bp PCR product. Also a polymerase chain reaction enzyme linked immunoassay (PCR-ELISA) was employed for some of the clinical specimens. The PCR product was the tag in which anti-digoxigenin antibody was bound in the subsequent ELISA. The PCR product was bound to a streptavidin-coated microtitration plate through a biotinylated capture probe.

    Results

    Out of 50 individuals in control group, there was no positive result of PCR. In patient group 48 out of 50 were positive PCR. The sensitivity of the culture, the direct Ziel-Nelson smear and the PCR were %88, %82 and %96, respectively.

    Conclusion

    According the results of this study it is concluded that PCR is more sensitive than culture and direct smear.

  • Ensani F. , Cp, Ap), Saber Tehrani S. , Cp, Ap), Ghaemmaghami F. , Behtash N. Page 22
    Introduction
    Due to the importance of early diagnosis in cervical cancer and high number of false negative results of papanicolaou smear as screening method, in recent years several studies has been done to find an appropriate test. Fluid-based methods and especially Thinprep have the highest potential for reducing this problem and increasing the adequacy of specimens. The aim of this study was comparison of papanicolaou fluid-based/thin layer smears and accompanied cell blocks with conventional pap smear in terms of adequacy of the specimen.
    Methods
    In this prospective study, the results of 140 thin layer smears prepared from April 2002 to March 2003 were compared with those of 100 conventional pap smears prepared within the same time in terms of adequacy of the specimen. Pap smear was prepared using spatula and cytobrush. Cervex-brush was used for sampling with thin layer method and the specimen was prepared using Cyto-tek equipment. In thin layer method, a cell block slide was prepared using the rest of the specimen. The smears were interpreted using Bethesda system.
    Results
    The number of occasions of "satisfactory but limited" (SBL) estimated by thin layer method and accompanied cell blocks, 17 (12.1%), was comparable with those obtained by conventional pap smear method, 39 (39%). The number of unsatisfactory cases by thin layer method and accompanied cell block was estimated 6 (4.3%), compared with that of conventional pap smear test which was 9 (9%). The reduction in the number of unsatisfactory cases and SBL under thin layer method with cell block, and the consequent increase in satisfactory smears was statistically significant by Chi-square test (P <0.05). The number of cases having endocervical cell/T-zone component only in cell block slides was 30 (25%).
    Conclusion
    Fluid-based thin layer method along with cell block improves the adequacy of the specimen, and in turn result in reduction of unsatisfactory and SBL cases. Complementary cell block method lead to finding more endocervical components/T-zone as well as increased number of satisfactory specimens.
  • Qujeq D. , Savadkohi Sh Page 34
    Introduction
    The diagnosis of Helicobater pylori infection in human may be accomplished with or without endoscopy. Each of these methods requires several hours to days before the final test result is known. We sought to determine whether direct measurement of ammonium level by spectrophotometric method allows accurate diagnosis of Helicobater pylori infection.
    Methods
    In patients (n=32) with mean age of 49.7  5.4 years undergoing upper GI endoscopy had gastric juice (5ml) was collected tested for ammonium using spectrophotometric method. Control subjects (n=11), with mean age of 45.8  7.9 years were subjects without Helicobacter pylori undergoing upper GI endoscopy. Ammonium concentration of gastric juice was determined by spectrophotometric method in 340 nm. Severity of gastritis was graded using the Sydney Classification and correlated to gastric juice ammonium level.
    Results
    Gastric juice ammonium levels were significantly higher in Helicobater pylori- infected individuals than in those without the infection (3.2  0.3 vs. 1.3  0.2 mmol/l, P<0.05).
    Conclusion
    Determination of gastric juice ammonium level by spectrophotometric technique is a suitable means of diagnosing Helicobater pylori infection.
  • Ahmadi H. , Tabaraie B. , Nejati M. , Siadat Sd , Pormirzagholi F Page 38
    Introduction
    Prevention and control of Pseudomonas aeruginosa infections are still among serious nosocomial problems worldwide, since chemotherapeutic control of the infection generally fails. Therefore, using a safe and reliable vaccine against all wild Pseudomonas aeruginosa serotypes is the only solution to overcome this problem.
    Methods
    300 Pseudomonas aeruginosa strains were isolated from patients admitted to four Tehran hospitals. Using standard O-specific typing sera, they were all grouped in 16 out of 17 known Pseudomonas aeruginosa serotypes. The 16 serotypes were lyophilized and each given a code according to the Collection of Standard Bacteria of Pasteur Institute of Iran (CSBPI) for further investigation. Among all clinical samples, CSBPI: 16-190 was the most prevalent Pseudomonas aeruginosa serotype which showed a high agglutination titer against homologous O-specific typing sera. This serotype was selected for extraction of Pseudomonas aeruginosa major outer membrane vesicles (OMP-F).OMP-F vesicles were extracted and purified by deoxycholate ultracentrifuge- differentiation technique. After molecular evaluation, protective activities and safety of the OMP-F vesicles were determined in animal models.
    Results
    Preset investigation reveals that, purified OMP-F vesicles of Pseudomonas aeruginosa CSBPI: 16-190 is able to induce a high level of protection against all 16 live homologous and heterologous native Iranian Pseudomonas aeruginosa serotypes. Besides, it was pyrogen free and did not produce any detectable abnormal toxicity in rabbits, mice and guinea pigs.
    Discussion
    The results showed that purified OMP-F vesicles of Pseudomonas aeruginosa CSBPI: 16-190 can be considered a safe and protective immunogen in vaccine therapy against infections caused by all native Pseudomonas aeruginosa immunotypes in Iran.
  • Khalaj A., Shokraiee K., (Pharmd), Seyfi P., Mesgarpour B., Adhami Hr Page 45
    Introduction

    One of the main objectives of the national health policy of a country should be designing a strategic program for pharmaceutical research in order to take the best advantage of the allocated funds and to prevent wasting of national resources. This investigation was carried out to assess views of graduate and undergraduate students of Tehran University faculty of pharmacy, about the importance, priorities (applied or basic), problems and opportunities of the pharmaceutical research as well as its impact weaknesses, and its impact on the future careers of students.

    Methods

    This was a qualitative study carried out by focus group discussion in 2004 for four months on two groups of 6-10 undergraduate and two groups of 6-10 graduate students in the National Research Center for Medical Sciences of Iran.

    Results

    Results showed that almost all participants believed in the necessity of pharmaceutical research, especially applied research based on demands of our country. Uncompromising rules about research, budget allocation, tardy and uneven appropriation of resources, weak and feckless administration, lack of the research ethos and ethics, paucity of skilled specialists, weak cooperation between universities and industry, lack of research registry system, weak research motives, inadequate inter association and ineffective evaluation systems for research and researchers were mentioned as the main factors impeding pharmaceutical research in Iran. The presence of young population, the country’s scientific history, decent human and financial resources and high potentials of the pharmaceutical industry were considered as strengths of the pharmaceutical research. Most students believed that doing research provides them with better opportunities to live and work abroad.

    Conclusion

    Results of this study supports the necessity of a strategic plan for pharmaceutical research in Iran and will be used in the development of this program.

  • Farhoudian A., Rahimi Movaghar A., Mph), Rad Goodarzi R., Younesian M., Mohammadi Mr Page 52
    Introduction

    Opium use has been traditionally common in the southeast of Iran. The aim of this study was to assess the changes in the prevalence of drug abuse, its pattern and health service status in the city of Bam and Baghchamak village during the first year after Bam earthquake.

    Methods

    Five qualitative methods were used in this study: focus group discussion, individual in-depth interview, ethnographic observation, mapping and photographing. Drug abusers, ordinary people, drug abuse therapists, and other key informants were interviewed in ten groups and 69 individual in-depth interviews.

    Results

    A high prevalence of drug dependence was reported in Bam and Baghchamak, especially among men. Opium was the most widely used illicit drug, but heroin use was rare. Most of the interviewees believed that opium and heroin use has increased in Bam after the earthquake. Also an increase of drug use has been reported in the youth and women, as well. There were a few centers providing drug abuse treatment services, and in almost all of them detoxification was the only service provided. Many drug abusers were unaware of the available services.

    Conclusion

    Bam earthquake caused an increase in drug use. There is an urgent need for plans to establish a rapid response to control the rise in drug use and minimize its negative effects.

  • Zare M. , Shamszadeh Pt , Najjari A Page 58
    Introduction
    Information and its major effect on strengthening the process of management decision-making cause the maximum efficiency in a system. Thus, if information is made available to managers with required speed and in a proper way, it will help them to make correct and proper decisions. Unavailability of such conditions will cause irretrievable problems, especially in the health sector. Geographical Information System (GIS) makes required information available for users more rapidly, accurately and up-to-date in order to make decision. The objective of applying GIS in health management is to show its advantages practically compared to other information systems e.g. MIS.
    Methods
    After necessary studies and organizing expert's meetings, three districts (Farsan from Chaharmahal Bakhtiari province, Dashti from Boushehr province and Bam from Kerman province) were chosen where on the basis of their ecological variety and environmental related diseases. First descriptive information was collected then the required information layers were adjusted on spatial information by selecting and modifying the base maps.
    Results
    The data model of this project was designed in the form of geographical databank on the basis of descriptive information of health network and need assessment. For example, the health and medical facilities with their descriptive information were specified on the district geographical map in a way that different information layers of health centers are visible dynamically and simultaneously. The incidence of important diseases such as tuberculosis, malaria, cholera, etc. can be also determined on the map so proper and prompt action can be taken for their prevention and surveillance.
    Conclusion
    The system was accountable to information needs of health system and there is the possibility of its development and improvement from many aspects.