فهرست مطالب

مجله فیض
سال هفتم شماره 2 (پیاپی 26، تابستان 1382)

  • تاریخ انتشار: 1382/04/11
  • تعداد عناوین: 15
|
  • محمد کاظم غریب ناصری صفحه 1
    سابقه و هدف
    سدر یا Zizyphus spina christi از تیره عناب Rhamnaceae یکی از گیاهان بومی ایران است که به صورت خودرو در استان خوزستان رشد می کند و به آن کنار نیز می گویند. در طب سنتی در مورد اثرات میوه آن اشارتی شده است و برگ آن که سدر نامیده می شود به طور عمده برای شستشوی موی سر استفاده می شود. به منظور تعیین اثرات غلظت های مختلف عصاره آبی- الکلی برگ آن بر قلب قورباغه این تحقیق انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش Experimental انجام شد. قلب قورباغه از طریق Vena cava کانیوله شده و توسط محلول رینگر استاندارد پرفیوز گردید سپس پس از تغذیه و اکسیژن دهی از شاخه چپ کانیوله شده آئورت از قلب خارج گردید. به محلول رینگر عصاره اضافه شد تا غلظت های نهایی mg/ml 20 و 10، 5، 5/2 25/1، 625/0 ایجاد شود. تغییرات نیروی انقباضی و تعداد ضربان قلب قبل و بعد از اضافه کردن عصاره به صورت ایزومتریک ثبت و مقایسه گردید. فشار بازگشت وریدی در تمام مدت آزمایش 5/5 سانتی متر آب بود. دمای رینگر C °22-20 وpH آن 4/8 بود. تحریک الکتریکی دیواره دهلیز با 10ولت، 1 هرتز و 1هزارم ثانبه به مدت 20-10 ثانیه قبل و بعد از استفاده از غلظت mg/ml20 اعمال شد و تاثیر هر غلظت با آماره t-test و بین غلظت های متفاوت با Anova مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    تحقیق روی 25قلب پرفیوز شده قورباغه انجام گرفت و مشاهده گردید که این عصاره به صورت وابسته به غلظت موجب کاهش نیروی انقباضی و تعداد ضربان قلب قورباغه می گردد (p<0.0001). غلظت mg/ml 20 در موارد سبب بروز ایست قلبی در حالت آدیاستول گردید که با پرفوزیون رینگر تازه ایست قلبی برطرف گردید. تحریک الکتریکی (E.S) دیواره دهلیز تاثیری بر ایست قلبی حاصل از غظت mg/ml20 نداشت.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد این عصاره حاوی ماده و یا مواد مهارکننده بهره مندی سلول های قلب از کلسیم در روند انقباض باشد و در تحقیقات علمی صحبت از احتمال و شاید و... نباید باشد.
    کلیدواژگان: سدر، Zizyphus spina christi، قلب قورباغه، نیروی انقباضی قلب، تعداد ضربان قلب
  • سید ضیاء الدین موسوی، رکسانا بهروزی صفحه 8
    سابقه و هدف
    واژینوز باکتریایی یکی از شایعترین عفونتهای زنان میباشد. آنتی بیوتیکهای مختلفی برای درمان این عفونت ها مورد استفاده قرار گرفته اند. گرچه مترونیدازول به عنوان موثرترین دارو پیشنهاد شده است اما هیچکدام از آنتی بیوتیکها بطورکامل در درمان و ممانعت از بیماری موثر نبوده اند. هدف از این مطالعه مقایسه کارایی و ایمنی کلیندامایسین و مترونیدازول خوراکی در درمان واژینوز باکتریایی زنان است.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش کارآزمایی بالینی دوسوکور بر روی 60زن با سن 16سال و بالاتر که واژینوز باکتریایی آنها توسط ویژگی های استاندارد Amsel و رنگ آمیزی گرم تشخیص داده شده بود انجام گرفت. بیماران به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول تحت درمان با یکی از کلیندامایسین خوراکی mg300 دوبار در روز برای 7روز و گروه دوم تحت درمان با مترونیدازول خوراکی mg500 دوبار در روز برای 7روز قرار گرفت. بیمارانی که هم زمان عفونت قارچی یا تریکومونایی داشتند از مطالعه خارج شدند. جهت بررسی میزان بهبودی، کلیه معاینات و آزمایشات 7 الی 14 روز بعد از درمان تکرار شد. همچنین علایم واژینال، شکایات و عوارض جانبی داروها در بیماران بررسی و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    اختلاف معنی دار آماری از نظر میزان بهبودی در مصرف کنندگان کلیندامایسین خوراکی(3/93درصد) و مترونیدازول خوراکی (6/86درصد) مشاهده نشد. واکنشهای نامطلوب در هر دو گروه به صورت خفیف بود. چهار بیمار که کلیندامایسین خوراکی دریافت کرده بودند دچار اسهال غیرخونی شدند و در چهار بیمار که مترونیدازول خوراکی دریافت کرده بودند واژینوز کاندیدیایی علامت دار پیشرفت کرد.
    نتیجه گیری
    کلیندامایسین می تواند جایگزینی موثر و ایمن برای درمان واژینوز باکتریایی در زنان باشد.
    کلیدواژگان: واژینوز باکتریایی، مترونیدازول، کلیندامایسین، واژینوز گاردنرلایی
  • ماندانا یداللهی، مصطفی سعادت، ایرج سعادت صفحه 15

    شناخت اتیولوژی بیماری هایی از جمله سرطان ها از اولویت های پژوهشی محسوب می شود. در مورد نقش حذف ژنی در GSTM1 از افزایش شانس ابتلا به چندین سرطان گزارشات متناقضی وجود دارد لذا به منظور تعیین رابطه ژنوتیپ های آن با بروز سرطان کولون، این تحقیق در بیمارستان نمازی شیراز و گروه شاهد آنها انجام گرفت.

    مواد و روش ها

    این تحقیق مطالعه ای مورد - شاهدی است که چند شکلی ژنتیکی GSTMI به وسیله تکنیک PCR در 38بیمار مبتلا به سرطان کولون و 76فرد سالم (به عنوان گروه شاهد) بررسی شد. داده ها با استفاده از آزمون مربع کای مورد قضاوت قرار گرفتند و میزان مواجهه بودن با ژنوتیپ ها و Ratio s ’ ODD آن محاسبه گردید

    یافته ها

    فراوانی ژنوتیپ null در گروه شاهد 9/32 و در مبتلایان به سرطان کولون 50درصد می باشد(05/0 P<) و افراد مبتلا بیشتر از 2برابر افراد شاهد در مواجهه با ژنوتیپ Null بوده اند. در صورتی که دو گروه براساس سن طبقه بندی شوند آنگاه در سنین بالاتر از 59سال، بین ژنوتیپ null و ابتلا به سرطان کولون رابطه آماری معنی دار مشاهده می گردد(02/0 P<).

    نتیجه گیری

    افراد هموزیگوس برای حذف ژنی در GSTM1 به ویژه در سنین بالا، استعداد بیشتری جهت ابتلاء به سرطان کولون دارند.

    کلیدواژگان: سرطان کولون، گلوتاتیون، اس، ترانسفراز، PCR و ایران
  • سیما راستی، افسانه تقریری، میترا بهرشی صفحه 21
    سابقه و هدف
    با توجه به گزارش هایی مبنی بر تاثیر تریکومونیازیس بر حاملگی و سلامت نوزاد و عدم اطلاع از وضعیت اپیدمیولوژیک آن در خانم های باردار شهر کاشان، این تحقیق بر روی خانم های باردار مراجعه کننده به زایشگاه و بیمارستان دکتر شبیه خوانی کاشان در سالهای 81-1380 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به روش توصیفی و آینده نگر بر روی خانم های بارداری که برای انجام زایمان، مراجعه کرده بودند، صورت پذیرفت. جمع آوری اطلاعات بیماران با گرفتن شرححال، مشاهدات بالینی و آزمایشگاهی، تعیین pH، گسترش مرطوب و محیط کشت اختصاصی تریکوموناس واژینالیس (دیاموند اصلاح شده) انجام شد.
    یافته ها
    در 450خانم باردار مورد بررسی، 2مورد (44درصد) تریکومونیازیس مشاهده شد که در هر دو مورد زنان مبتلا زایمان قبل از موعد و پارگی زودرس کیسه آب و نوزاد با وزن کم حین تولد داشتند. هردو زن مبتلا به تریکومونیازیس، خانهدار، بی سواد و دارای ترشحات آبکی و کف آلود بودند. در هر دو مورد واژینیت مشاهده شد. یکی از بیماران سرویکس توت فرنگی داشت در حالی که در زنان باردار فاقد تریکومونیازیس این علامت مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    میزان آلودگی به تریکومونیازیس در منطقه، پایین است. تریکومونیازیس در بروز زایمان قبل از موعد، و پارگی زودرس کیسه آب و وزن کم حین تولد نوزاد نقش دارد، لذا مطالعات تحقیقی در جوامع با آلودگی بالا پیشنهاد می گردد. از طرف دیگر، علایم بالینی و معاینه فیزیکی برای تشخیص تریکومونیازیس کافی و دقیق نیست. بنابراین، تشخیص صحیح با روش های آزمایشگاهی جهت درمان مناسب توصیه می شود.
    کلیدواژگان: تریکومونیازیس، زایمان قبل از موعد، زایمان سر موعد، علایم بالینی، نشانه های بالینی، عوارض
  • محمود ایمانی، مهندس مهدی محمدی، فاطمه رخشا سوسن شفیعی صفحه 26
    سابقه و هدف
    تغذیه انحصاری با شیر مادر به عنوان یک عامل مهم در تامین سلامت کودکان در 6ماه اول زندگی، خصوصا در کشورهای توسعه نیافته، نقش موثری دارد. از آنجا که دوره تغذیه انحصاری با شیر مادر تابع شرایط اجتماعی و فرهنگی جوامع است، لذا ضروری است عوامل موثر بر آن در مناطق مختلف مورد بررسی قرار گیرد. مطالعه حاضر در راستای تعیین مدت تغذیه انحصاری با شیر مادر و عوامل موثر بر آن در مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی و درمانی زاهدان در سالهای 80-1379 صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه که به صورت مقطعی انجام شد تعداد 253نفری از مادرانی که فرزند 24-6ماهه داشتند و جهت انجام مراقبت های کودکان خود به 5مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده بودند به صورت تصادفی انتخاب شدند.و با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه حضوری عملکرد مادران در مورد نحوه تغذیه کودک تا 6ماهگی تعیین و نقش آموزش قبل از زایمان، هم اتاقی به بیماری مادر با شیوع تغذیه انحصاری محاسبه گردید.
    یافته ها
    اطلاعات به دست آمده نشان داد که 3/46درصد از مادران بی سواد، 7/74درصد دارای سن کمتر از 30سال و9/7درصد شاغل بودند. جامعه شیرخواران مورد مطالعه شامل 4/53درصد دختر و 6/46درصد پسر بودند و 5/.90درصد آنان ملیت ایرانی داشتند و 6/97درصد شیرخواران در بدو تولد با شیر مادر تغذیه شده بودند. میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر تا سن 6ماهگی در کودکان مورد مطالعه 7/44درصد بود. نتایج آزمون کای دو نشان داد که مدت زمان تغذیه انحصاری با شیر مادر با آموزشهای قبل از زایمان و هم اتاقی بودن مادر و نوزاد ارتباط مستقیم و با بیماری های مادر در 6ماه اول ارتباط معکوس دارد.
    نتیجه گیری
    فراگیر کردن آموزشهای قبل از زایمان، هم اتاقی بودن مادر و نوزاد، همچنین توجه بیشتر به مادران مسن و افزایش آگاهی مادران در زمینه بیماری هایی که نیاز به قطع شیردهی نیست، در ترویج تغذیه انحصاری با شیر مادر و جلوگیری از مرگ و میر کودکان زیر دو سال نقش مهمی ایفا میکنند
    کلیدواژگان: تغذیه انحصاری با شیر مادر
  • داود آقادوست، محمد زارع، مهندس سیدغلامعباس موسوی صفحه 34
    سابقه وهدف
    باتوجه به شیوع نسبتا بالای انسداد مادرزادی مجرای اشکی بینی و وجود تناقضاتی در مورد میزان موفقیت، زمان مناسب پروبینگ و حداکثر زمان پیگیری بعد از آن و به منظور تعیین میزان موفقیت پروبینگ، این مطالعه در کودکان کمتر از 5سال مبتلا به انسداد مادرزادی مجرای اشکی بینی در بیمارستان متینی کاشان طی سال های 80-1377 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش کارآزمایی بالینی از نوع مقایسه قبل و بعد روی 56بیمار (71چشم) کمتر از 5سال انجام گرفت. تمام بیماران زیربیهوشی عمومی تحت عمل پروبینگ و شستشوی مجرای اشکی بینی قرار گرفتند و به مدت 6ماه پیگیری شدند. برطرف شدن کامل اشک ریزش و ترشح از چشم به عنوان موفقیت پروبینگ محسوب گردید. نتایج با آزمون کای دو مورد بررسی آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    میزان موفقیت پروبینگ به طور کلی 6/78درصد (6/81-7/66) در گروه های سنی مختلف بود. سن کودک با میزان موفقیت پروبینگ ارتباط آماری معنی داری داشت (05/0P<). در 3ماه اول 91درصد از کودکان پروبینگ شده بهبودی کامل داشتند.
    نتیجه گیری
    میزان موفقیت بعد از اولین پروبینگ در انسداد مادرزادی مجرای اشکی بینی در کودکان زیر 5سال و به خصوص در کودکان 12-6ماه بسیار بالاست.گرچه با افزایش سن کودک میزان موفقیت کاهش می یابد اما هنوز به عنوان اولین قدم جراحی در درمان این بیماران توصیه می شود پروبینگ مجدد حداقل باید تا سه ماه بعد از اولین پروبینگ به تعویق انداخته شود.
    کلیدواژگان: پروبینگ، انسداد مادرزادی مجرای اشکی، بینی
  • زهرا زابلی زاده، بهرام بلوری، حسن عشایری صفحه 38
    سابقه و هدف
    میدانهای الکترومغناطیس امواج رادیویی روی بعضی از عملکردهای سلول و یا سیستمهای حیاتی تاثیر می کنند و معمولا در استفاده های درمانی جهت بالا بودن دمای بافت از امواج کوتاه رادیویی استفاده می شود. چون جنبه های غیرگرمایی اثر این امواج نیز مطرح می باشد برای تعیین اثر فرکانس موج کوتاه بر روی عملکرد عصب، این مطالعه در گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1379 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به صورت مطالعه تجربی در 42فرد سالم در گروه سنی 30-20سال انجام گرفت. قبل از اعمال میدان، زمان تاخیر](Lat) Latency)[عصب مدیان اندازهگیری شد. سپس ناحیه مچ دست چپ در معرض تابش امواج با فرکانس 12/27مگاهرتز با کمترین شدت به مدت 10دقیقه قرار گرفت و پس از قطع آن مجددا Lat اندازه گیری شد. تغییرات Lat عصب، قبل و بعد از اعمال میدان با استفاده از Paired t-test مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    تغییرات ناچیز دما، (5/0 درجه سانتی گراد)، تاثیری در زمان تاخیر عصب نداشت. 95درصد افراد مورد مطالعه با پرتوگیری از این فرکانس تغییرات زمان تاخیر عصب داشته اند. در آزمون آماری انجام شده کاهش معنی داری در زمان تاخیر مشاهده شد که میزان این کاهش 56/8 درصد بود(p<0.05) و این اثر تا مدت کوتاهی (بیشتر از 11دقیقه) پس از قطع میدان مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    میدان موج کوتاه رادیویی روی زمان تاخیر عصب تاثیر دارد و می تواند زمینه مطالعات بعدی در جهت به کارگیری این اثر در درمان برخی از بیماری های عصبی باشد.
    کلیدواژگان: فرکانس رادیویی، امواج الکترومغناطیس، زمان تاخیر، عصب مدیان
  • محسن تقدسی، غلامرضا والی صفحه 43
    سابقه و هدف
    بیماری های قلب و عروق از مهم ترین علل مرگ و میر در ایران است و هزینه سالانه آن بالغ بر ده ها میلیون دلار می شود. در حال حاضر با توجه به اینکه تغییرات در شیوع زندگی ممکن است تظاهرات بیماری های قلب و عروق را کاهش دهد، این تحقیق به منظور تعیین عادات رفتاری بیماران ایسکمی بستری در بیمارستان شهید بهشتی کاشان انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش نوعی مطالعه شاهد موردی است. بیماران مبتلا به ایسکمی قلب بستری در بخش مراقبت های ویژه به عنوان گروه مورد و بیماران غیرقلبی بستری در بخش های داخلی و جراحی که از لحاظ سن و جنس مشابه گروه مورد بودند، به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه بود که مستقیم با مراجعه به بیمارستان مورد پژوهش، اطلاعات جمع آوری شد. پرسش نامه حاوی متغیرهای سن، جنس، شغل، وضعیت تاهل، میزان تحصیلات، میزان مصرف نمک، چربی و روغن اضافی غذا، سابقه مصرف سیگار، نحوه فعالیت روزانه و مصرف قرص های جلوگیری از بارداری بود. اطلاعات به دست آمده توسط آزمون آماری کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در این مطالعه 400بیمار مورد بررسی قرار گرفتند که 200نفر از بیماران مبتلا به ایسکمی قلب و 200نفر دیگر بیماران غیرایسکمی بودند. در بیماران مبتلا به ایسکمی قلب، 70نفر (35درصد) در گروه سنی 66سال به بالا و 7/60درصد (121نفر) مرد بودند. 87درصد متاهل، 62درصد بی سواد و بیشتر آنها (5/35درصد) خانه دار بودند. 39نفر (5/19درصد) اغلب از مواد غذایی شور استفاده می کردند. 59درصد و 5/15درصد از آنها به ترتیب از غذای معمولی و چرب استفاده می کردند. 57نفر (5/28درصد) از چربی های حیوانی مصرف می کردند. 66درصد (132نفر) غالبا ازچای و قهوه استفاده می کردند. میزان فعالیت بدنی در محیط کاری درمیان 119 نفر(59درصد) از بیماران ایسکمی قلب از نوع سبک و متوسط بود. 78درصد آنها فعالیت ورزشی نداشتند. 5/38درصد (77نفر) و 5/9درصد (19نفر) به ترتیب از غلات (نان و برنج) و شیرینی جات استفاده می کردند. 53نفر (5/26درصد) عادت به مصرف سیگار داشتند به طوری که تقریبا 53درصد 20-10ساله و 30درصد سابقه مصرف بیش از 20سال داشتند. 23درصد (18نفر) عادت به مصرف قرص پیشگیری از بارداری داشتند و در 34درصد موارد سابقه مصرف قرص بیش از 5سال بود.
    نتیجه گیری
    باتوجه به اینکه اکثریت بیماران مرد، متاهل و در محدوده سنی 66سال به بالا بودند. و هم چنین 73درصد از خانم ها نیز خانه دار بودند، لزوم توجه و آموزش بیشتر به این گروه از بیماران احساس می شود. به خصوص آموزش در جهت کاهش مصرف نمک، کاهش مصرف غذاهای چرب به ویژه چربی های حیوانی، انجام فعالیت های متناسب با شدت بیماری و انجام فعالیت های منظم ورزشی، ترک مصرف سیگار و رژیم های غذایی متناسب با وضعیت جسمی و اقتصادی بیماران، ضروری است.
    کلیدواژگان: بیماری های ایسکمیک قلب
  • محمدتقی صالحیان، حسین پارسا، ناصر ولایی صفحه 50
    سابقه و هدف
    باتوجه به مراجعه بیماران برگر و مشاهدات و علایم بالینی متفاوت آنها، در این تحقیق مراجعه کنندگان به بیمارستان آیت الله طالقانی تهران، در سالهای 80-1379 مورد بررسی قرار گرفتند.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی صورت پذیرفت. تشخیص بیماری براساس علایم بالینی آن و آزمایشات آنژیوگرافی انجام شده صورت میگرفت. علایم بالینی، خصوصیات فردی و اجتماعی گردآوری و با استفاده از آمار توصیفی ارایه شدند.
    یافته ها
    طی مدت بررسی تعداد 42 بیمار با تشخیص قطعی برگر وجود داشتند که همگی مرد و در سنین 2±9/35سال بودند و همگی سیگار مصرف می کردند، 71درصد معتاد و 8/54درصد آنها نیز به مدت 20-10سال دخانیات مصرف می کردند. 3/77درصد مراجعهکنندگان تحصیلات کمتر از 6 ابتدایی داشتند و 69درصد آنها از وضعیت بهداشتی پایین برخوردار بودند و هیچ کدام سابقه خانوادگی نداشتند. شایعترین علایم بالینی درد در حال استراحت (81درصد) و در مراحل بعدی اولسرایسکمیک، لنگش متناوب، گانگرن، ترمبوفلبیت مهاجر و درد اندام فوقانی بود.
    نتیجه گیری
    علایم بالینی در بیماران مورد بررسی (احتمالا در جامعه ایرانی) نسبت به علائم بیماران اروپایی و آمریکایی مندرج در کتب مرجع متفاوت بود. وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سطح بهداشتی پایین در بروز بیماری نقش دارد. تحقیق تحلیلی و به دنبال آن تحقیق تجربی برای کاهش مشکل آن را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: برگر، ترمبوآنژئیت اوبلیتران
  • احمد طالبیان، علی هنرپیشه، سعید مهاجری، محسن تقدسی صفحه 55
    سابقه و هدف
    باتوجه به شیوع بالای تشنج ناشی از تب و تعداد زیاد موارد بستری ناشی از این بیماری و به منظور تعیین عوامل خطرساز موثر در بروز اولین تشنج ناشی از تب، این تحقیق در کودکان بستری در بخش اطفال بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال 1380 صورت بذیرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش تحلیلی و از نوع مورد شاهدی روی 180کودک انجام گردید. جامعه مورد مطالعه به دو گروه مبتلا به تشنج ناشی از تب (60نفر) و گروه تب دار بدون تشنج (120نفر) تقسیم شدند و عوامل خطرساز بروز تشنج در دو گروه تعیین و مورد مقایسه قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز از قبیل سن، جنس، میزان تب، نوع بیماری زمینه ای، سابقه خانوادگی تب و تشنج، صرع و تاخیر تکاملی و مشکلات پری ناتال از طریق پرسش نامه در هر دو گروه کسب شد. اطلاعات به دست آمده با روش آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    از 180کودک مورد مطالعه 108 نفر پسر (60درصد) و 72نفر دختر (40درصد) و همگی در محدوده سنی 6ماه تا 5سال بودند. بیشترین میزان بروز تشنج ناشی از تب در کودکان زیر 3سال (78درصد) و در پسران (60درصد) به دست آمد. مهم ترین عوامل خطرزا در 60کودک مبتلا به تشنج ناشی از تب، سابقه خانوادگی تب ناشی از تشنج (55درصد)، بیماری های پری ناتال (28درصد)، سابقه خانوادگی صرع (10درصد) و سابقه تاخیر تکاملی (5درصد) بود. ازدواج فامیلی عامل خطرزایی نبود.
    نتیجه گیری
    خطر بروز تشنج در کودک زیر 3سال مبتلا به عفونت ویروسی دستگاه تنفس فوقانی و با سابقه مثبت خانوادگی تشنج ناشی از تب زیاد است، لذا بهتر است در چنین کودکانی در هنگام بروز تب بالاتر از 38درجه زیربغلی، پروفیلاکسی با دیازپام انجام گیرد. مشکلات پری ناتال، سابقه خانوادگی صرع و تاخیر تکاملی به عنوان عوامل خطرزا در بروز تشنج ناشی از تب شناخته شدند.
    کلیدواژگان: تب، تشنج، عوامل خطرزا
  • سید عبدالرضا طبسی، لیلا اتفاق صفحه 59
    سابقه و هدف
    اولین قدم برای شناخت بیماری در کشور و پژوهش های بعدی، شناخت اتیولوژی و در نهایت درمان بیماری، و تعیین وضعیت آن بیماری است. به دلیل نامشخص بودن وضعیت ادم پایی در کشور ما، این مطالعه، به منظور تعیین شیوع ادم پایی و عوامل مرتبط با آن در مراجعه کنندگان به درمانگاه نوروافتالمولوژی بیمارستان فارابی تهران در سال های 78-76 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش مطالعه داده های موجود، با استفاده از پرونده های بیماران مراجعه کننده صورت گرفت. از پرونده بیماران مبتلا به ادم پایی، خصوصیات سن، جنس، علایم بالینی همراه و اتیولوژی نهایی استخراج و با آمار توصیفی ارایه گردید.
    یافته ها
    از میان 739 بیمار مراجعه کننده به درمانگاه نوروافتالمولوژی بیمارستان فارابی تهران در سال های 78-76 تعداد 36 بیمار مبتلا به ادم پایی بوده اند، که شیوع ادم پایی در نمونه های مورد بررسی 4.87% بوده است. با توجه به این شیوع در نمونه های مورد مطالعه، شیوع واقعی آن در جامعه با احتمال 95% از حداقل 3.4% و حداکثر 6.4% برآورد می نماید. از میان بیماران مبتلا به ادم پایی 52.7% زن و 47.2% مرد بوده اند. در بررسی اتیولوژی آن، تومورها با 36.1% با متوسط سنی 25.5 سال و پسودوتومورسربری با 25% با متوسط سنی 32.5 سال شایع ترین علل را به خود اختصاص داده اند. از 36 بیمار مبتلا، 35 بیمار دارای ادم پایی دوطرفه و یک بیمار دارای ادم پایی یک طرفه همراه با آتروفی عصب اپتیک در طرف دیگر بود و پس از آن سردرد با 55.5%، تاری دید گذرا با 41.6% شایع ترین علایم بالینی همراه را به خود اختصاص دادند.
    نتیجه گیری
    ادم پایی می تواند از یافته های افتالموسکوپیک باشد. با توجه به عوارض، عوارض شناخته شده وضعیت مزمن، بررسی علل و یا علت اصلی بروز بیماری را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: ادم پاپی، عوامل مرتبط با ادم پاپی
  • فریبا بهنام فر، احمد خورشیدی، خورشید عراقی صفحه 63
    سابقه و هدف
    لکوره یکی از شایع ترین مسایلی است که در مراجعه کنندگان به کلینیک زنان در سنین باروری مشاهده می شود. آنچه که هم اکنون در کلینیک های زنان جهت تشخیص علت میکروبی لکوره صورت می گیرد صرفا براساس نمای ظاهری ترشحات و علت احتمالی آن است، چرا که اطلاعی از شایع ترین علل میکروبی لکوره در این منطقه در دست نیست. این تحقیق جهت تعیین علل باکتریال لکوره و میزان مقاومت دارویی آن در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شبیه خوانی کاشان در نیمه اول سال 1380 انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر به روش مطالعه توصیفی بر روی 301 بیمار مبتلا به لکوره انجام شد. در صورت وجود شکایت از افزایش ترشح واژینال، نمونه گیری از واژن بیمار به عمل آمد و بر روی لام و محیط کشت مورد بررسی قرار گرفت. پس از آن مقاومت آنتی بیوتیکی نمونه های گرفته شده تعیین گردید و نقش عوامل مرتبط با بیماری مشخص و با آمار توصیفی و تحلیلی مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    در این پژوهش 301 بیمار مبتلا به لکوره مورد بررسی قرار گرفتند، نمای سنی آنها 25 تا 30 سال بود. شایعترن علائم آنها، خارش به میزان 5/47 درصد و بعد درد و تحریک موضعی بود. نتیجه کشت در 1/61درصد منفی و شایعترین باکتری جدا شده استرپتوکوک گروه D (انتروکوک) در 6/12درصد و بعد مخلوط باکتریایی بود. 75% بیماران از چندماه قبل مبتلا به بیماری بوده و 25% آنها علی رغم ابتلا به بیماری، مورد درمان قرار نگرفته بودند استفاده از پماد موضعی، متداول ترین نوع درمان بود. میزان مقاومت داروئی بر حسب علل مختلف باکتریال متفاوت بود وهیچ یک از آنتی بیوتیک های متداول، قادر به تامین حساسیت کامل نبودند. در 37درصد مبتلایان علائم پاراکلینیکی (کشت و لام مستقیم) منفی بود (لکوره فیزیولوژیک).
    نتیجه گیری
    حدود 30% بیماران با علایم و شکایات ترشحی واژینال مبتلا به لکوره فیربولوژیک بودند که نیاز به درمان نداشتند. لکوره باکتریال در منطقه مطرح است و باتوجه به میزان مقاومت متفاوت باکتری مولد بیماری، ضرورت آنتی بیوگرام را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: لکوره، واژینوزباکتریایی، واژینیت
  • صفرعلی طالاری، زریچهر وکیلی صفحه 71
    سابقه و هدف
    با توجه به افزایش سالانه موارد لیشمانیوز جلدی در نقاط مختلف کشور و بروز مشکلات فردی و صرف هزینه های سنگین اقتصادی برای بیماران مبتلا، این مطالعه به منظور تعیین شیوع لیشمانیوز جلدی در بیماران مراجعه کننده به آزمایشگاه های تشخیص طبی شهرستان کاشان طی سالهای 79-1373 انجام گردید.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی روی تمامی بیمارانی که به طور مستقیم مراجعه نمودند، انجام گرفت، سن، جنس، شغل، محل سکونت و تعداد ضایعه در فرم اطلاعاتی ثبت گردید و به منظور مشاهده جسم لیشمن از افرادی که دارای ضایعه مشکوک بودند، نمونه برداری صورت گرفت که پس از رنگ آمیزی با گیمسا با کمک میکروسکوپ نوری توسط متخصص انگل شناسی مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    در این مدت، 3028 نفر مطالعه قرار گرفتند که 8/50درصد مذکر 2/49 درصد مونث بودند. بیشترین فراوانی آلودگی (9/37 درصد) در گروه سنی 10- 0سال بود. هم چنین 3/30 درصد افراد مبتلا، بیش از یک زخم فعال داشتند بیشترین فراوانی زخم ها (6/45 درصد) در دست ها مشاهده گردید. یافته دیگر تحقیق نشان داد بیشترین میزان آلودگی در ماه های آبان و آذر (20 و 26درصد) و کمترین آن در تیرماه (5/2 درصد) می باشد. بیشترین موارد ابتلا 40 درصد در سال 1375 و کمترین آن (3/4 درصد) در سال 1378 بود.
    نتیجه گیری
    باتوجه به شیوع لیشمانیوز حنجری در منطقه مورد بررسی در سالهای مختلف لازم است در زمینه کنترل و پیشگیری از لیشمانیوز اقدامات بهداشتی موثر و همه جانبه به عمل آید تا ضمن جلوگیری از انتشار بیماری، موجبات سلامت جامعه را فراهم سازد.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز جلدی، شیوع، کاشان
  • زیبا مسیبی، امیرحسین موحدیان، سید بهمن میرطلایی صفحه 77
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت چندقلوئی و عوارض و تاثیر آن بر مرگ و میر نوزادان چندقلو و عدم وجود آمار دقیقی از شیوع آنها در بین نوزدادان این منطقه و همچنین به علت نقش مداخله و درمان سریع عوارض جهت جلوگیری از پیامدهای درازمدت، این تحقیق در منطقه کاشان طی سالهای 1379 تا 1380 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر به صورت توصیفی با استفاده از پرسشنامه ها صورت پذیرفت. تمام نوزادان چندقلوی بستری شده در بخش نوزادان، مورد بررسی قرار گرفتند. سن حاملگی نوزاد، جنس، سن مادر، نوع عارضه منجر به بستری، وزن هنگام تولد، فصل تولد، مرگ و میر، سابقه خانوادگی چندقلویی و سابقه مصرف داروهای محرک تخمدانی در مادر، ثبت گردید.
    یافته ها
    از 10011 تولد زنده، 142مورد (41/1درصد) دو قلویی، 8مورد (079/0درصد) سه قلویی و 1مورد (009/0درصد) چهارقلوئی وجود داشت که تعداد 58مورد (79/40درصد) دوقلو، 5مورد (5/62درصد) سه قلوها و 1مورد (100درصد) چهارقلو بستری شدند. شایعترین عارضه در دوقلوها نارسی به میزان 84درصد بود. میزان مرگ و میر در دوقلوها 15مورد (5/13درصد) و در سه قلوها 3مورد (4/21درصد) بود ولی در چهارقلوها مرگ و میر وجود نداشت. میزان مرگ یک قل براساس وزن تولد در نوزادان کمتر از 1500گرم 2مورد (40درصد)، در نوزادان 2500-1500گرم 4مورد (2/12درصد) و در نوزادان طبیعی 1مورد (5درصد) و مرگ هر دوقل در نوزادان کمتر از 1500گرم 3مورد (60درصد) و در 2500-1500گرم 1مورد (3درصد) بود و در نوزادان طبیعی دیده نشد. بیشترین شیوع فصلی دو قلویی در فصل زمستان با 39مورد (4/27درصد) بود.
    نتیجه گیری و توصیه ها: شیوع نارسی در چندقلوها بیشتر از آمارهای اعلام شده است و از آنجایی که نارسی مهمترین علت پیش آگهی بد در نوزادان چندقلو است و به همراه وزن پایین موقع تولد مهمترین علت مرگ و میر در چندقلوهاست، پیشگیری از زایمان زودرس پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: چندقلویی، دوقلویی، سندرم تزریق خون بین دوقلوها، نارسی، مرگ و میر، عوارض
  • معصومه عابدزاده، زهره سادات، فرزانه صابری صفحه 85
    سابقه و هدف
    باتوجه به این که سرطان پستان به عنوان یک مشکل بزرگ بهداشتی رو به افزایش است و باتوجه به نقشی که خودآزمایی پستان و معاینه کلینیکی آن در تشخیص زودرس این سرطان و مرگ و میر ناشی از آن دارد و باتوجه به اهمیت دانش، نگرش و عملکرد زنان در این زمینه، این تحقیق بر روی زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر کاشان طی سال 1380 انجام گرفت.
    موارد و
    روش ها
    این پژوهش به روش توصیفی بر روی 400نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر کاشان انجام گرفت. نمونه گیری به صورت چندمرحله ای خوشه ایبود. سن، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، شغل، سابقه خانوادگی سرطان پستان، آموزش خودآزمایی پستان، سابقه بیماری های پستان، منابع کسب اطلاعات و همچنین سئوالات مربوط به دانش و نگرش در مورد سرطان پستان و روش های بیماریابی ثبت گردید و عملکرد زنان با مشاهده مستقیم بررسی شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی ارایه گردید.
    یافته ها
    تحقیق روی 400نفر انجام گرفت. میانگین (±انحراف معیار) سن زنان 94/7±7/29 سال و نمای سنی آنها 20 تا 25سال بود. اکثریت آنها خانه دار و متاهل بودند و تحصیلاتی در حد ابتدایی داشتند. میزان آگاهی ضعیف از سرطان پستان و روش های بیماریابی 43درصد بود. نگرش منفی و بی تفاوتی نسبت به موضوع در 5/5درصد و عملکرد ضعیف در 3/65درصد زنان وجود داشت. با افزایش دانش، عملکرد بهتری وجود داشت اما میزان آگاهی با نگرش ارتباطی نداشت.
    نتیجه گیری
    اکثریت زنان از دانش و عملکرد ضعیفی در مورد سرطان پستان و روش های بیماریابی آن برخوردار بودند و باتوجه به اهمیت معاینه کلینیکی پستان و خودآزمایی پستان در تشخیص زودرس این سرطان پیشنهاد می شود ضمن تاکید بیشتر بر اهمیت لزوم آموزش و ارتقای سطح دانش و عملکرد زنان در این زمینه، مطالعاتی نیز در مورد تاثیر آموزش بر تغییر دانش و نگرش و عملکرد زنان در مورد سرطان پستان و روش های بیماریابی آن به عمل آید.
    کلیدواژگان: دانش، نگرش، عملکرد، سرطان، پستان
|
  • Mohamamd Kazem Gharib Naseri * Page 1
    Background
    Zizyphus spina Christi is a native plant of Iran. In traditional medicine, it is mainly used to wash hair. The present study was conducted to determine the effect of hydroacoholic Zizyphus spina christi leaf extract on perfused frog heart contractility and frequency.
    Materials And Methods
    It was an experimental study. The frog heart was cannulated through vena cava and then perfused with standard ringer solution. Having completed the oxygenation and feeding, the ringer solution was extracted through another cannulated tube via left branch of aorta. After recovery, the extract was added to reservoir to achieve the final concentrations of 0.625, 1.25, 2.5, 5, 10, and 20 mg/ml. Percentage changes of contractility and heart rates were recorded before and after adding the extract. Ringer solution, 20-22 degrees centigrade and PH=8.4 was kept on pressure of 5.5cmH2O as a constant venous pressure. For comparison, paired t-test and ANOVA were used.
    Results
    Twenty-five frogs have been studied. The extract could dose-dependently reduce the contractility and heart rate (p<0.0001). Concentration of 20 mg/ml in most cases caused cardiac arrest but contractility was restored by fresh Ringer's solution. Cardiac arrest was not affected by atrial electrical stimulation.
    Conclusion
    It seems as if the extract contains materials that disturb the usage of Ca2+ during contraction mechanism.
  • Sayed Ziyaaddi Moosavi *, Roksana Behrouzi Page 8
    Background
    Bacterial vaginosis is one of the most common infection disorders affecting women. Several types of antibiotics have been used to treat this condition, although metronidazole was found to be the most effective one, none was completely successful in either cure or prevention. The purpose of this study was to compare the efficacy and safety of oral clindamycin and oral metronidazole in the treatment of bacterial vaginosis.
    Material And Methods
    Sixty women aged 16 years or older in whom bacterial vaginosis was diagnosed by standard criteria such as Amsel’s and gram’s stain criteria were enrolled in a randomized, double-blind study to receive either oral clindamycin (300mg twice daily for 7 days) or oral metronidazole (500mg twice daily for 7 days). Women with coexisting vulvovaginal candidiasis or vaginal trichomoniasis were excluded. Tests were repeated at 7th and 14th day following the therapy. Vaginal symptoms, complications, and drug side effects were all recorded.
    Result
    We have not found any statistically significant difference in cure rates for oral clindamycin (93.3%) and oral metronidazole (86.6%). Adverse reactions were mild in both groups. Four patients who have received clindamycin developed non-bloody diarrhea and 4 patients who were given metronidazole developed symptomatic candida vaginosis.
    Conclusion
    Clindamycin may be a safe and effective alternative to metronidazole to treat women with bacterial vaginosis.
  • Mandana Yadollahi *, Mostafa Saadat, Iraj Saadat Page 15
    Background

    Discovering the etiology of diseases especially cancers are research priority. There are controversies around the role of absence of GSTM1 and increased risk of development of several malignancies. Thus, the present study was conducted to determine the association between its genotypes and colon cancer in Namazi hospital in Shiraz.

    Materials And Methods

    For this case-control study, the polymorphism of GSTM1 was determined using PCR technique in 38 patients with colon cancer and 76 control subjects. Chi-square and odd’s ratio were used for data analysis.

    Results

    The frequency of null genotype was 32.9% and 50% in controls and cases, respectively (p<0.05). There exists a statistically significant association between null genotype and colon cancer among individuals older than 59 years old (p<0.02).

    Conclusion

    There is a close association between GSTM1 null genotype, especially in older population, and development of colon cancer.

  • Sima Rasti *, Afsane Taghriri, Mitra Behrashi Page 21
    Background
    Trichomoniasis was reported to have great influence on pregnancy and fetus health. Since the true epidemiological profile of trichomoniasis profile is not obvious in Kashan, the present study was performed on parturients referring to Shabihkhani hospital, between 2001 and 2002.
    Materials And Methods
    For this descriptive study, initial data were gathered via history, clinical examination, laboratory studies, and culturing.
    Results
    Of 450 parturients, 2 (0.44%) were revealed to be infected by trichomoniasis. These two had preterm delivery with low birth weight neonates. They both have watery discharge with vaginitis.
    Conclusion
    Trichomoniasis is not a common infection in Kashan. It is associated with preterm delivery, PROM, and LBW neonate. Meanwhile, clinical picture and laboratory findings can not provide adequate clues for definite diagnosis.
  • Mahmoud Imani *, Mahdi Mohammadi, Fateme Rakhshani, Sousan Shafie Page 26
    Background
    Breast-feeding during the first 6 months of life has great impact on child health especially in developing countries. The duration of such important period depends on sociocultural status of the society, thus, its related factors should be determined. The present study was carried out to determine the duration of breast-feeding and its related factors in Zahedan in 2000-01.
    Materials And Methods
    For this cross sectional study 253 mothers who have child aged 6-24 months and referred to health centers were randomly selected. Initial data were gathered through a face-to-face interview, then, mothers’ performance regarding breast-feeding during the first 6 months was determined. Role of prenatal education and other related factors was assessed.
    Results
    Results have revealed that 46.3% of mothers were illiterate, 74.7% aged 30 and less, and 7.9% were employed. There were 53.4% girls and 46.6% boys. Of 97.6% started breast-feeding, 44.7% continued till the 6th month. There was a statistically significant positive association between prenatal education and breast-feeding, whereas a negative association was noted between maternal disease during the first 6 months and breast-feeding.
    Conclusion
    Promoting prenatal education, paying further attention to old mothers and maternal awareness about diseases that are not contraindicated for breast-feeding could improve breast-feeding that in turn may reduce infant mortality rate.
  • Davoud Aghadoost *, Mohammad Zare Page 34
    Background
    With respect to the relatively high prevalence of nasolacrimal duct obstruction and controversies around the success rate, optimum time of probing, and follow up, the present study was conducted in 6-60 month old children to determine the success rate.
    Materials And Methods
    This clinical trial was performed on 56patients (71 eyes). All patients underwent nasolacrimal duct-probing and irrigation under general anesthesia, then followed for 6 months. Cessation in lacrimation and discharge was considered as a success in probing. Chi-square was used for data analysis.
    Results
    The overall success rate of probing was 78.6%. There exists an association between child age and success rate (p<0.05). During the first 3 months, 91% had complete improvement.
    Conclusion
    Success rate of nasolacrimal duct-probing is excellent in patients aged 6-12 months. This success is decreased as age increased. Repeated probing is suggested to be postponed to at least 3-6 months later the first attempts.
  • Zahra Zabolizadeh *, Bahram Bolouri, Hasan Ashayeri Page 38
    Background
    Different regions of radio frequency spectrum of electromagnetic waves have various physiological effects on biological systems. Since short wave is routinely used as a therapeutic means to elevate deep body temperature, it seemed worthwhile to investigate the none thermal effects of this frequency band.
    Materials And Methods
    For this experimental study, 42 normal individuals aged 20-30 years were selected. The nerve latency was measured at the left wrist before and after 10 minutes exposure to the lowest field intensity to assure minimal thermal effect. Paired t-test was used for data analysis.
    Results
    Small variation has minimal effect on latency values. 95% of the subjects demonstrated latency change due to the field. The 8.56% difference between the latencies measured before and after applying the field was statistically significant. The difference has lasted for 11 minutes.
    Conclusion
    Short wave radio frequency does influence on nerve latency. Further studies are strongly recommended.
  • Mohsen Taghaddosi *, Gholam Reza Vali Page 43
    Background
    Cardiovascular diseases are among the most common cause of death in Iran. Changes in life styles and habits may be accompanied by less mortality and morbidity due to cardiovascular diseases. The present study was performed to determine the behavioral habits in ischemic heart disease in patients hospitalized in Shaheed Beheshti hospital in Kashan.
    Materials And Methods
    For this case-control study, patients admitted in CCU were considered as case and those noncardiac disease admitted in surgery or internal medicine wards were referred to as control. Groups were matched according to the sex and age. A questionnaire including sex, age, occupation, marital status, education level, smoking habit, daily activity, and OCP usage was completed for all participants.
    Results
    400 patients were equally distributed in two groups of case and control. In the case group70 patients (35%) aged 66 or higher, 121 (60.7%) were males, 87% were married, 62% were illiterate, an 35.5% were housewife. 39 (19.5%) have frequently had salty meals. 57 (28.5%) used animal-based oils. 132 (66%) used tea or coffee frequently. 119 (59%) reported mild-moderate physical activity. 53 (26.5%) were smoker, among these, 53% smoked for 10-20 years and 30% smoked for more than 20 years. 18 (23%) were OCP users, among these, 34% used these drugs for more than 5 years.
    Conclusion
    A large proportion of our studied patients was married males aged greater 66 years. Further educational programs regarding low salt and fatty food intake as well as regular physical activity, cessation of smoking are strongly suggested.
  • Mohamamd Taghi Salehian *, Hossein Parsa, Naser Valaie Page 50
    Background
    Burger disease is a relative common problem. The present study was conducted to determine the clinical features of Burger disease in patients referring to Taleghani hospital between 2000 and 2001.
    Materials And Methods
    It was a descriptive study. Diagnosis was made according to the clinical manifestations and angiographic studies. Finally, clinical features, and other demographic characteristics were recorded and analyzed using descriptive statistics.
    Results
    There was 42 patients with Burger disease, all of whom were male with the mean (±SD) age of 35.9±2 years. All of the subjects were smokers. 71% were addicted and 54.8% have been smoking for 10-20 years. 77.3% had low educational level and 69% were belonged to low-health status class. Pain on rest (81%), ischemic ulcer, claudication, gangrene, migrating thrombophlebitis, and upper limb pain were the most common symptoms.
    Conclusion
    Our study revealed different clinical profile as compared to western societies. Low socioeconomic status is associated with greater risk of Burger disease. Further studies are highly suggested.
  • Ahmad Talebia *, Ali Honarpisheh, Saeid Mohajeri, Mohsen Taghddosi Page 55
    Background
    Febrile convulsion is a common problem that leads to a large number of hospitalizations. The present study was conducted to determine the risk factors for febrile convulsion in infants hospitalized in Shahid Beheshti hospital in Kshan in 2001.
    Materials And Methods
    For this case-control study 180 children were selected. Children were distributed in two groups of febrile convulsion (60 children) and febrile children without convulsion (120 children), then risk factors were studied between the groups. Initial data including age, sex, familial history of febrile convulsion, epilepsy, developmental delay, and prenatal problems were all collected and analyzed using Fisher's exact test.
    Results
    The study population included 108 (60%) boys and 72 (40%) girls, aged between 6 months and 5 years. Febrile convulsion was more frequent among children under 3 years old (78%) and boys (60%) as well. The most common risk factors were familial history of febrile convulsion (55%), prenatal problems (28%), familial history of epilepsy (10%), and developmental delay (5%).
    Conclusion
    Children aged less than 3 years are at high risk to develop convulsion during their upper respiratory tract viral infection in case of a positive familial history of febrile convulsion. Thus, prophylaxis with diazepam is highly recommended in case of fever of ≥38 C. Familial history of febrile convulsion, prenatal problems, familial history of epilepsy, and developmental delay are associated with greater risk of febrile convulsion.
  • Sayed Abdorreza Tabasi *, Leila Ettefagh Page 59
    Background
    Papilledema is relatively a common problem. The present study aimed to determine the prevalence of papilledema in a group of Iranian patients referring to a neuroophthalmology clinic in Tehran, between 1997 and 1999.
    Materials And Methods
    It was an existing data type study. Form medical files of patients, those who have diagnosed as papilledema were selected, then initial data including sex, age, clinical features, and accompanied findings were recorded.
    Results
    Of 739 patients referring to Farabi hospital, 36 (4.87% CI=95%, 3.4-6.4%) had diagnosed as papilledema. Of these, 52.7% were females and 47.3% were males. The most common etiologies were tumors (36.1%) and pseudotumor cerebri (25%). Of 36 affected patients, 35 had bilateral papilledema and one had unilateral disease with optic nerve atrophy. Headache (55.5%) and transient blurred vision (41.6%) were other prevalent symptoms.
    Conclusion
    Papilledema could be detected during ophthalmoscopy. With respect to its known complications, further studies are highly recommended.
  • Fariba Beghnamfar *, Ahmad Khorshidi, Khorshid Araghi Page 63
    Background
    Leukorrhea is a common cause of physician's visit during the fertility period. Unfortunately, sufficient data regarding the microbial causes are lack and diagnosis is made based on macroscopic appearance. The present study was aimed to survey the bacterial causes of leucorrhea and drug resistance in Shabih Khani hospital in Kashan.
    Materials And Methods
    301 patients with leukorrhea had referred for this descriptive study. In case of any complaint regarding the excess vaginal discharge, sampling and culturing was performed. Then, drug resistance was conducted. Finally, data were analyzed.
    Results
    301 patients aged 25-30 years were studied. Frequent symptoms were itching (47.5%), pain and tenderness. Cultures were revealed to be negative in 61.1%. Of 38.9% positive cultures, enterococcus (12.6%), and mixed bacteria were the most common findings. 75% had claimed to have the vaginal discharge for months and 25% had received no treatment, among those who have been on therapy, local ointments were the most common therapeutic facility. Drug resistance has shown a different profile, where no simple drug could provide a high level of sensitivity. 37% of patients had negative paraclinical studies (physiologic leukorrhea).
    Conclusion
    30% had physiologic leukorrhea that did not require any further therapy. Bacterial leukorrhea is a common problem. We suggest antibiogram for all patients with leukorrhea.
  • Safar Ali Talari *, Zarichehr Vakili, Saeid Moshtaghi Page 71
    Background
    Due to augmented spread of cutaneus leishmaniasis in our country that impose great economic problems for the sufferers and also with respect to the lack of informative data regarding its status in Kashan, The present study was conducted in 1994-2000 to determine the prevalence of cutaneus leishmaniasis in patients referring to parasitology laboratories in Kashan.
    Material And Methods
    A descriptive study was carried on all referred patients to laboratories during a 7- year period, 1994-2000. Initial data including age, sex, occupation, place of resident, and number of lesions were all recorded. Suspected individuals were asked for samples and Leishman body was surveyed by a microscope following the gimsa staining.
    Results
    The incidence rate of cutaneus Leishmaniasis was reported 50.2% in females and 49.2% in males. The highest prevalence rate (37.9%) was shown in 0-10 years old subjects. More than one active lesion was reported in 30.3% of individuals. Hands were more commonly affected (45.6%).
    Conclusion
    With respect to the increased prevalence of cutaneus leishmaniasis in Kashan, health care observers should pay further attention on preventing the disease spread
  • Ziba Mosayebi *, Amir Hossein Movahedian, Sayed Bahman Mirtalaie Page 77
    Background
    Considering the importance of multiple pregnancy and its influence on neonate’s mortality and morbidity and also with respect to the lack of informative data on its prevalence, the present study was conducted in Shaheed Beheshti and Shabihkhani hospitals in Kashan, 2000-01, to determine the role of early diagnosis and treatment.
    Materials And Methods
    During a one-year period, all multiple pregnancies were included. Initial data including gestational age, sex, maternal age, complication-induced hospitalization, birth weight, previous history of multiple pregnancy, mortality, and history of ovarian-stimulating drug consumption were all recorded in a questionnaire.
    Results
    Of 10011 deliveries, 142 (1.4%) were twins, 8 (0.079%) were triplets, and 1 (0.009%) was quadruplets. Of these, 58 twins (40.8%), 5 triplets (62.5%) and 1 (100%) quadruplets were hospitalized. Prematurity was the most common complication in twins (84%). Mortality was reported in 15 twins (13.5%) and 3 triplets (21.4%). The most seasonal prevalence of twin pregnancy was winter (27.4%).
    Conclusion
    Prematurity was more common as compared to western data. Prematurity and low birth weight are the most frequent cause of mortality, thus prevention of preterm delivery is highly recommended.
  • Masoume Abedzadeh *, Zohre Sadat, Farzane Saberi Page 85
    Background
    Breast cancer has been increased rapidly during the recent decades, however, self examination and clinical evaluation have been revealed to be effective for early diagnosis. The present study was conducted to determine knowledge, attitude, and performance of women referring health care centers in Kashan towards breast cancer and its screening tests.
    Materials And Methods
    For this descriptive study 400 women were selected through a cluster sampling. Then, initial data such as age, marital status, educational level, occupation, familial history of breast cancer, self examination training, and other breast related diseases were recorded meanwhile knowledge and attitude were considered and performance was surveyed by direct observation.
    Results
    The mean (± SD) age of women was 29.7 ±7.9. The vast majority of participants were housewives, married and had under diploma education. Poor knowledge of breast cancer was revealed in 43%.,however, negative attitude and poor performance were observed in 5.5% and 65.3% of women, respectively. Better performance is achieved by increment in knowledge.
    Conclusion
    Most of the women had poor knowledge and performance regarding the breast cancer and its screening test. With respect to the importance and efficacy of self-examination in early diagnosis we highly suggest educational programs to promote knowledge, attitude, and performance towards the breast cancer.