فهرست مطالب

مجله فیض
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 25، بهار 1382)

  • تاریخ انتشار: 1382/02/09
  • تعداد عناوین: 14
|
  • علیرضا ظهیرالدین، فاطمه خدایی فر صفحه 1
    سابقه و هدف
    معضل طلاق گریبانگیر عده ای از مردم می باشد. طلاق تبعات زیادی را در پی دارد که چنانچه بتوانیم از علل و عوامل آن جلوگیری کنیم خواهیم توانست از عواقب سخت طلاق رهایی یابیم. به همین دلیل نیمرخ های شخصیتی روی مراجعین طلاق به دادگاه خانواده تهران در سال 1380 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به صورت توصیفی بر روی 132 نفر انجام شد. روش نمونه گیری با مراجعه مستمر بود. افراد مورد بررسی دو پرسش نامه حاوی اطلاعات دموگرافیک و پرسش نامه نیمرخ شخصیتی چند وجهی مینه سوتا (MMPI) را پر کردند.
    یافته ها
    تحقیق بر روی 132 نفر شامل 82 زن و 50 مرد انجام شد. در پایان نمونه گیری، 10 نفر (دو زن و 8 مرد) به علت مقیاس های اعتباری بالاتر از حد مجاز، از مطالعه خارج شدند. از 122 نفر باقیمانده، 75 نفر (61.7%) مقیاس خارج از حد نرمال داشتند. بیست و هفت نفر (22.3%) دارای یک مقیاس خارج از حد نرمال و 20 نفر (61.40%) دارای حداقل 2 مقیاس بالاتر از حد طبیعی بودند. در کل 47 نفر (38%) دارای نتایج نابهنجار بودند. در گروه نابهنجار بین زن و مرد از نظر نیمرخ کلی و نیز هر یک از مقیاس ها تفاوت معنی داری پیدا نشد.
    نتیجه گیری و توصیه ها: رفتارهای تکاملی، روابط مختل بین فردی، خلق بی ثبات، خودبیمارانگاری، بدگمانی، اختلال انطباق، افسردگی، انزوا، تفکر غیرمعمول، اضطراب، وسواس و هراس بیشترین یافته ها در نیمرخ شخصیتی مراجعین طلاق بود. این پژوهش لزوم مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج و قبل از طلاق را تایید می کند که بررسی تجربی آن را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: نیم رخ شخصیتی MMPI (پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا)، طلاق، دادگاه خانواده
  • منصور صفایی، شمسی سیابانی صفحه 8
    سابقه وهدف
    عفونت زخم به دنبال اعمال جراحی یکی از مهمترین علت های مرگ و میر و ایجاد ناتوانی است. علیرغم پیدایش آنتی بیوتیکها در اواسط قرن بیستم، استفاده گسترده از این داروها باعث پیدایش سوشهای مقاوم و پیچیده تر شدن اداره عفونت زخم جراحی شد. بنابراین تعیین و جوب تجویز آنتی بیوتیک بسیار حائز اهمیت است. در این مطالعه میزان عفونت زخم در دو رژیم آنتی بیوتیک تک دوز و چند دوز در بیمارانی که تحت عمل جراحی آپاندکتومی بدون عارضه قرار گرفته اند مقایسه شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه نوعی کارآزمایی بالینی تصادفی شده است که بر 118 بیماری که تحت عمل جراحی آپاندکتومی بدون عارضه قرار گرفتند انجام شد. آپاندیسیت بر اساس شرح حال و معاینه بالینی و داده های آزمایشگاهی تشخیص داده می شد. هر دو گروه قبل از عمل یک دوز آنتی بیوتیک شامل مترونیدازول mg/kg10 و جنتامایسین mg/kg5/1 به صورت وریدی دریافت می کردند. گروه اول شامل 58 نفر بود که بعد از عمل آنتی بیوتیک دریافت نمی کردند. گروه دوم شامل 60 نفر بود که مدت 48 ساعت پس از جراحی آنتی بیوتیک دریافت می کردن. بیماران به مدت 30 روز از نظر عفونت زخم پیگری شدند. یافته ها براساس آزمون دقیق فیشر تحلیل شد.
    یافته ها
    در گروه اول 2 نفر (5/3درصد) و در گروه دوم هم 2نفر (3/3درصد) دچار عفونت زخم شدند (N.S).
    نتیجه گیری
    انجام تحقق مشابه روی بیماران با اعمال جراحی دیگر توصیه میگردد. تفاوت معنی داری بین دو رژیم آنتی بیوتیکی در پیشگیری از عفونت زخم وجود ندارد.
    کلیدواژگان: آپاندیسیت، آنتی بیوتیک، پروفیلاکسی
  • مهندس غلامرضا مصطفایی، مهندس داورخواه ربانی، مهندس لیلا ایرنشاهی صفحه 13
    سابقه و هدف
    یکی از اولیترین پژوهشهای یبهداشتی، بررسی کیفیت میکروبی آب شرب میباشد. نظر به اینکه بررسی آلودگی آبها باید دائمی باشد و باتوجه به عوارض شناخته شده آلودگی های آن و به منظور تعیین کیفیت میکربی آب شرب شهر کاشان، این تحقیق از اردیبهشت ماه 1378 لغایت فروردین ماه 1379 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این پژوهش نوعی مطالعه توصیفی است. شهر کاشان به یازده منطقه تقسیم شد و با درنظر گرفتن جمعیت هر منطقه و استاندارد صنعت آب کشور تعداد 340نمونه در طول سال برداشته شد. روش نمونه برداری و آزمایش نمونه ها مطابق دستورالعملهای ارائه شده درکتب استاندارد بود و میزان آلودگی کلی فرم، کلی فرم مدفوعی و باقی مانده غیرقابل قبول در نمونه ها تعیین و میزان واقعی آن در جامعه برآورد گردید.
    یافته ها
    در مدت یک سال از شبکه آب شرب شهر کاشان 340نمونه برداشت گردید که 79نمونه(2/32درصد) MPN بیش از صفر داشت و 5/11درصد MPN بیشتر از 3 داشت. 27نمونه (9/7درصد) دارای آلودگی از نوع کلی فرم مدفوعی بود. بیشترین نمونه آلوده مربوط به تیرماه 3/20درصد و کمترین میزان مربوط به اسفندماه بود. کلیه نمونه های اسفندماه فاقد آلودگی بود. در بین مناطق یازده گانه شهر کاشان بیشترین موارد آلودگی مربوط به منقطه لتحر 60درصد و کمترین موارد در منطقه میدان معلم 1/17درصد بود. بیشترین موارد نمونه حاوی کلی فرم مدفوعی مربوط به نمونه های ماه اردیبهشت 1/28درصد کمترین موارد مربوط به نمونه های ماه شهریور، بهمن و اسفند بود. در 1/79درصد نمونه آب باقی مانده کلر غیرقابل قبول بود.
    نتیجه گیری
    آب شرب شبکه شهر کاشان با استانداردها فاصله دارد و از آنجایی که برای حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه تامین آب آشامیدنی سالم از ضروریات اولیه است، پایش مداوم سیستم آبرسانی شهر و شناسایی منابع ورود آلودگی و اقدمات جدی و به موقع ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: کیفیت میکروبی، آب شرب، کاشان
  • حسن فروتن، هادی غفرانی، سید محمد متینی، سیدسعید سرکشکیان، شهرام میرمومن، علی اکبر حاج آقا محمدی، علی غلامحسینی صفحه 20
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت اپیدمیولوژی تظاهرات بالینی و پاراکلینیکی پریتونیت سلی و به منظور مروری بر وضعیت آن، این تحقیق به منظور بررسی جنبه های بالینی و پاراکلینیکی پریتونیت سلی در ایران؛ بر روی مراجعه کنندگان به دو مرکز دانشگاهی شهر تهران در طی سال های 80-1338 صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش مطالعه داده های درجه ورودی کلیه بیمارانی که تشخیص قطعی پریتونیت سلی آن ها با آسیب شناسی، آزمایش مستقیم یا کشت تایید شده بود انجام گرفت. خصوصیات فردی و بیماری بیماران، تشخیص و درمان آن ها تعیین و با استفاده از آمار توصیفی ارائه گردید.
    یافته ها
    طی دوره مورد بررسی، تعداد 186 بیمار (35 مرد و 148 زن) در سنین 14.24±29.5 وجود داشت. بیماری در زنان 4.2 برابر بیشتر از مردان بود. شایع ترین علایم بالینی به ترتیب، اتساع شکمی (78%)، کاهش وزن (75%)، تب (73%)، درد شکمی (62%) و توده شکمی (40%) بود. در 43% از بیماران شواهدی از سل ریوی دیده می شد. هشتاد و شش درصد از بیماران تست توبرکولین مثبت داشتند (PPD>10mm). متوسط ESR ساعت اول بیماران 67.7 و 23% از بیماران ESR بیش از 100 داشتند. آسیت اگزوداتیو با برتری لنفوسیتی در 95% بیماران دیده شد. از 100 بیماری که تحت لاپاراسکوپی قرار گرفتند، 85% بافت شناسی مثبت از نظر سل پریتوان داشتند.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد در تمام بیماران جوانی (بخصوص خانم ها) که با مجموعه علایم درد، توده شکمی، تب، کاهش وزن و تست توبرکولین مثبت مراجعه می کنند باید تشخیص پریتونیت سلی را در نظر داشت. تشخیص قطعی بیماران توسط لاپاراسکوپی یا لاپاراتومی داده می شود.
    کلیدواژگان: پریتونیت سلی، ایران
  • محمد طاهری مبارکه اردشیر ارض، رؤیا پارسا صفحه 26
    سابقه و هدف
    بیماری های دستگاه گوارش به ویژه زخم پپتیک از رایج ترین بیماری های عصر حاضر به شمار می آیند. این تحقیق به منظور مقایسه اثر درمانی کربنوکسولون با سایمتیدین در درمان زخم پپتیک ناشی از تجویز ایندومتاسین (mg/kg30) پس از 72ساعت گرسنگی در موش صحرایی صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش تجربی بر روی 225 سر موش صحرایی از نژاد N-MARI با متوسط وزن 225گرم انجام گرفت. موش ها پس از 72 ساعت گرسنگی به 5 گروه 45 تایی تقسیم شدند. گروه اول سوسپانسیون ایندومتاسین با دوز mg/kg30، گروه دوم محلول سرم فیزیولوژی با دوز ml/kg10، گروه سوم محلول 1% کربوکسی متیل سلولز با دوز ml/kg10، گروه چهارم محلول سایمتیدین با دوز mg/kg25 و گروه پنجم محلول کربنوکسولون با دوز mgkg20 دریافت کردند. پس از ایجاد زخم به وسیله ایندومتاسین موشها در شرایط مشابه تحت تجویز خوراکی کربنوکسولون و سایمتیدین برای مدت یک هفته قرار گرفتند. پس از پایان دوره درمان، حیوانات را پس از بی هوشی کشته و معده آنها را خارج کردیم. زخمهای ایجاد شده به صورت ماکروسکوپی ارزیابی و اندکس زخم برای هر معده تعیین شد. سپس برای بررسی میکروسکپی نمونه های، روش پارافین بلاک اعمال شد و پس از رنگ آمیزی H&E لام ها مورد مطالعه میکروسکپی قرار گرفتند.
    یافته ها
    اندازه زخم در گروه کربنوکسولون 16./1±73/6 و در گروه سایمتیدین72/1±42/3 بود (05/0P<) درصد بهبودی برای سایمتیدین 71% و برای کربنوکوسولون 4% بود.
    نتیجه گیری
    کربنوکسولون علیرغم موثر بودنش در درمان زخم معده، قدرت اثر کمتری نسبت به سایمتیدین دارد.
    کلیدواژگان: کربنوکسولون، سایمتیدین، زخم معده، موش صحرایی
  • سید علیرضا مرتضوی، سید عبدالمجید آیت اللهی صفحه 31
    سابقه و هدف
    امروزه استفاده از فرآورده های بهداشتی یا منشاء طبیعی مورد علاقه بسیاری از مصرف کنندگان می باشد. اسانس اسطوخودوس (Lavandula officinalis) باتوجه به داشتن بویی مطبوع و خوشایند و همچنین اثرات ضدباکتری، قارچ و ضدویروس می تواند در ترکیبات پوستی مورد استفاده قرار گیرد. لذا، هدف از این تحقیق ارزیابی خواص فیزیکی شیمیایی فرمولاسیون صابون مایع تهیه شده از این اسانس به عنوان یک فرآورده بهداشتی درمانی جدید است.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش Exploratory صورت پذیرفت. مقدار 5/0درصد اسانس به دست آمده از گیاه اسطوخودوس به یک پایه صابون مایع که در مطالعات اولیه تهیه شده بود افزوده شد و فرآورده تهیه شده از نظر آزمونهای ارزیابی خواص ظاهری، رنگ، بو، قدرت پاک کنندگی و کف کنندگی، سهولت شستن از سطح پوست، قدرت نرم کنندگی پوست، سازگاری با پوست، میزان pH. و اکتیو کل فرآورده، اندازه گیری حجم و دوام کف حاصله و پایداری مکانیکی و حرارتی مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    فرآورده تهیه شده دارای ظاهری شفاف، همگن و یکنواخت با قوام، مناسب و عاری از ذرات معلق و رسوب بود. و بویی مطبوع و خوشایند داشت. این فرآورده دارای قدرت پاک کنندگی و شویندگی مطلوبی بوده و توانایی ایجاد مقادیر مناسبی کف پایدار و بادوام را داشت و به راحتی بعد از مصرف توسط آب شسته می شد. استفاده از صابون مایع فرموله شده سبب نرم و لطیف شدن پوست دستها می شود و هیچگونه عوارض جانبی نظیر خشکی پوست، قرمزی، حساسیت و غیره را ندارد. pH و اکتیو کل (کل مقدار سورفکتانتهای موجود در فرمولاسیون) فرآورده به ترتیب معادل 02/0±21/7 و 04/0±15/18 درصد بود که هردوی آنها در محدوده مجاز بودند. این فرآورده از پایداری مکانیکی و حرارتی در دماهای 40 و 5 درجه سانتیگراد برخوردار بوده است.
    نتیجه گیری
    صابون مایع فرموله شده حاوی اسانس اسطوخودوس به عنوان یک فرآورده معطر و خوشایند جدید با اثرات شویندگی و بهداشتی است بررسی روش صنعتی آن را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: اسانس اسطوخودوس، صابون مایع، کنترل فیزیکی، شیمیایی
  • دکترمحمدباقرمیران زاده، مهندس شکوه سادات بابامیر صفحه 40
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت دفع بهداشتی فاضلاب و استفاده سالم و مطمئن از پساب تولیدی آن و به منظور تعیین عملکرد تصفیه خانه شهرک اکباتان، این تحقیق طی سال 80-1379 در تهران انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر به روش Cross Sectional بر روی تصفیه خانه فاضلاب شهرک اکباتان در طول مدت یک سال صورت پذیرفت. در طول مدت تحقق هر هفته نمونه برداری از فاضلاب ورودی و پساب خروجی از تصفیه خانه انجام گرفت و کارآیی تصفیه خانه با سنجش فراسنج های TSS و BOD5 و COD مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    میزان زدایش فراسنج های TSS و BOD5 و COD فاضلاب به ترتیب 96، 94 و 92 درصد تعیین گردید. میانگین غلظت فراسنج های TSS و BOD5 و COD در پساب خروجی در طول مدت تحقیق به ترتیب 8، 6.6 و 31.12 میلی گرم در لیتر بود که با استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست به منظور استفاده مجدد از پساب مطابقت دارد.
    نتیجه گیری
    تصفیه خانه فاضلاب شهرک اکباتان تهران کارآیی لازم برای تصفیه فاضلاب را دارد و پساب خروجی از آن از نظر کیفیت شیمیایی قابل استفاده در کشاورزی و یا تخلیه به آب های سطحی است. انجام چنین تحقیقات در هر چند سال را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: تصفیه خانه، پساب، استفاده مجدد، کیفیت شیمیایی
  • حسین شریفی، مهدی ثلاثی، مهندس حسین اکبری صفحه 48
    سابقه و هدف
    باتوجه به شیوع وسیع میکروب هیلکوباکترپیلوری و گزارشات مختلف و تاثیر رژیم دارویی جهت تاثیر احتمالی آویشن بر آلودگی آن و به منظور مقایسه رژیم های درمانی امپرازول، بیسموت سابسیترات، آموکسی سیلین، مترونیدازول با رژیم امپرازول، بیسموت سابسیترات، آموکسی سیلین، آویشن درمبتلایان به هیلیکوباکتر این تحقیق در بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سالهای 81-1380 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش کارآزمایی بالینی روی 60بیمار که دارای علائم دیس پپسی بودند تحت ازوفاگو گاسترودنوسکوپی (EGD) و بیوپسی آنتر قرار گرفتند که همه آنها از نظر H.P مثبت بودند. این بیماران به روش تصادفی دوسوکور به مدت دو هفته تحت دو رژیم درمانی، OBAT و OBAM قرار گرفتند. سه ماه بعد از اتمام درمان مجددا EGD به عمل آمد.
    یافته ها
    48بیمار شامل 25مورد در گروه OBAM و 23نفر درگروه OBAT. میزان درمان H.P، در گروه OBAM برابر 16درصد و در گروه OBAT برابر 4/17درصد بود(N.S).
    بهبودی علائم دیس پپسی و در میزان بهبودی گاستریت مزمن مشاهده نگردید. همچنین ارتباط معنی داری بین مصرف سیگار درحین درمان گروه های درمانی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    دو رژیم درمانی نتیجه مشابه دارند. با توجه به شیوع بالای مقاومت نسبت به آنتی بیوتیکها به خصوص در کشورهای جهان سوم، احتمالا که برای ریشه کنی H.P ابتدا تست حساسیت آنتی بیوتیکی (آنتی بیوگرام) به عمل آید و سپس از آنتی بیوتیکهای موثر برH.P استفاده شود که انجام تحقیق در این مورد را توصیه مینماید.
    کلیدواژگان: هلیوکوباکترپیلوری، درمان، ریشه کنی
  • دکترفریبرز منصور قناعی، سهیلا سیگارودی، حمیدرضا مبشری، میرعباس جلیلی صفحه 60
    سابقه و هدف
    طب گیاهی از دیرباز در درمان بیماری ها مطرح بوده است و در این زمینه تجربه هزاران ساله طب سنتی چین و ایران در دست است، اما اکثر این تجربه ها دارای پشتوانه علمی نمی باشد. لذا مستدل کردن اثر این داروهای گیاهی طی مطالعات مدون و علمی به شدت احساس می گردد. در این تحقیق برآن شدیم تا اثر افشرده گیاهی درمنه را در بیماران آسمی به عنوان یک داروی برونکودیلاتور ارزیابی نماییم. هدف از مطالعه این است که تغییرات اسپیرومتریک در بیماران آسمی در اثر استفاده از بخور این دارو و داروهای آن تعیین و ارزیابی گردد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر به روش کارآزمایی بالینی و به صورت دوسوکور انجام شد. نمونه ها پس از تشخیص به طور تصادفی به دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند. تمامی بیماران قبل از مداخله اسپیرومتری شده و مقادیر FEV1 و FEV1/FVC ثبت گردید و هر یک از این دو گروه به مدت 15 دقیقه تحت بخور دارو درمنه ساخت شرکت باریج اسانس و دارونما قرار گرفتند. پس از اتمام بخور اسپیرومتری مجدد به عمل آمد و افرادی که حداقل 10% پیشرفت در مقادیر بالا داشتند، بررسی و مقایسه آماری شدند.
    یافته ها
    دامنه سنی بیماران 50-17 سال بود و از نظر ترکیب سنی و جنسی تفاوت معنی داری نداشتند. مدت زمان متوسط بیماری 8.3 سال بود. از نظر علایم بالینی بیماران دو گروه با هم مشابه بودند و یا اختلاف آن ها به لحاظ آماری معنی دار نبود. شاخص FEV1 در 45% بیماران گروه دارو و 15% بیماران گروه دارونما (P<0.1) و شاخص FEV1/FVC در 50% بیماران گروه دارو و 50% بیماران گروه دارونما به میزان بیش از 10% افزایش یافت (N.S).
    نتیجه گیری
    در گروه دارو شاخص ها بهبودی بیشتری از گروه دارونما داشت ولی نسبت های پاسخ به درمان در هر دو گروه یکسان بود. مطالعه مشابه در جمعیت بیشتری از بیماران توصیه می شود.
    کلیدواژگان: افشره درمنه، FEV1، FVC، آسم
  • دکتراسماعیل فخاریان، محسن تقدسی، سیدعلی مسعود صفحه 64
    سابقه و هدف
    ضربه به سر یکی از مهمترین علل مرگ و میر و بستری بیماران در جهان می باشد به طوریکه سالیانه میلیون ها نفر به علت ترومای سر در بیمارستان بستری می شوند. با توجه به این که برنامه ریزی های بهداشتی جامعه باید براساس اطلاعات از وضعیت موجود صورت گیرد و آمار دقیقی در این زمینه در دسترس نمی باشد، لذا این پژوهش برای بررسی اپیدمیولوژی ضربه های سر طرح ریزی شده و برای اولین بار در سطح شهرستان کاشان ارائه و انجام گردید.
    مواد و روش ها
    این پژوهش نوعی مطالعه توصیفی است. کلیه بیمارانی که به علت ترومای سر به مرکز اورژانس بیمارستان نقوی کاشان از تیرماه 1375 تا تیرماه 1376 مراجعه نموده و بستری شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات از طریق شرح حال، رادیوگرافی و CT Scan به دست آمد. در این بررسی، شدت تروما براساس معیار GCSS سنجیده شد. GCSS در گروه های مختلف گرید (15-14: GCSS)، گرید (13-10: GCSS)، گرید (9-4: GCSS) و گرید (GCSS≤3) تقسیم بندی شد. داده ها با آمار توصیفی ارائه گردید.
    یافته ها
    طی این تحقیق در شهرهای کاشان، آران و بیدگل، نطنز و بادرود با جمعیت 374، 805 نفر، 802 مورد ضربه سر در بیمارستان بستری گردیدند. هفتاد و یک درصد بیماران مرد و 29% زن بودند (نسبت مرد به زن: 2/5). میانگین کلی سن 25.7 سال بود و بیشترین فراوانی در گروه سنی زیر 10 سال با فراوانی 29.6% بود. از 912 نفر مورد مطالعه در 817 نفر (89.6%) شدت تروما گرید 1 بود. بیشترین علت تروما، تصادف به تعداد 452 نفر (49.6%)، پس از آن سقوط (35.3%) و تهاجم (41.1%) بود. بیشترین تروماها در فصل بهار (31.9%) رخ داده است.
    نتیجه گیری و توصیه ها: نسبت مبتلایان به کل جمعیت در منطقه خیلی زیاد است. بیشترین رده سنی گرفتار را نوجوانان و بالغین جوان تشکیل داده اند و این موضوع علاوه بر ارزش های انسانی از نظر اقتصادی نیز دارای اهمیت ویژه ای است ضربه های سر، بررسی های بیشتری در سایر زمینه ها از جمله عوارض، نتایج درمان، مقایسه روش های درمانی مختلف و پیش آگهی بیماران و... را می طلبد.
    کلیدواژگان: اپیدمیولوژی، ضربه، سر
  • پروین رهنما، مریم جوفروش صفحه 71
    سابقه و هدف
    از آنجایی که سرطان دهانه رحم شایع ترین سرطان اختصاصی دستگاه تناسلی زنان در ایران است و پیشگیری از این بیماری با انجام صحیح پاپ اسمیر امکان پذیر است، این تحقیق به منظور تعیین کفایت دو وسیله سیتوبرس اسپاچولا و اسپاچولا در تهیه اسمیر دهانه رحم در بیمارستان شهید اکبرآبادی و در سال 1375 صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر به روش کارآزمایی بالینی بر روی 262 نفر و در دو گروه به تعداد مساوی انجام گرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی بود و از هر یک از دو وسیله، سیتوبرس اسپاچولا و اسپاچولا، به طور تصادفی برای نمونه گیری استفاده شد و اسمیرها مورد ارزیابی میکروسکوپی قرار گرفتند و این دو روش از نظر تعداد سلول اندوسرویکس کمتر یا بیشتر از 25، بروز خونریزی، بروز درد و ناراحتی، مقایسه شدند از آزمون آماری t و کای دو برای تجزیه و تحلیل استفاده شد.
    یافته ها
    دو گروه از نظر سن، سن ازدواج، تعداد زایمان های قبلی، نوع روش پیشگیری از بارداری و نوع عمل انجام شده بر روی دهانه رحم اختلاف معنی داری نداشتند. در این پژوهش اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه از نظر چگونگی مشاهده سلول های کانال داخلی دهانه رحم به تعداد مساوی یا بیشتر از 25 سلول مشاهده نگردید. تمامی اسمیرهای دو گروه حاوی سلول های مخاط سنگفرشی دهانه رحم بودند. از لحاظ خون فراوانی که منجر به ابهام کلی یا نسبی تشخیصی گردد در گروه اسپاچولا بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل به این منظور است که در روش اسپاچولا میزان خونریزی افزایش می یابد. با توجه به این نکته و نیز تشابه نتایج سایر روش ها، به نظر می رسد که اسمیر دهانه رحم با اسپاچولا صدمات بیشتری به دهانه رحم ایجاد خواهد کرد و خونریزی ایجاد شده دقت اسمیر را کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: اسمیر دهانه رحم، اسپاچولا، سیتوبرس، اسپاچولا
  • منصور سیاح، دکترعلی غفوری، الهه عرب عامری، محمدرضا دهخدا، تورج بابایی صفحه 76
    سابقه و هدف
    بررسی خصوصیات پیکرسنجی و ساختار بدنی ورزشکاران از پژوهش های رایج در علوم ورزشی و طب ورزشی محسوب می گردد. این مطالعه به منظور تعیین خصوصیات پیکرسنجی دانشجویان دختر و پسر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شرکت کننده در المپیاد ورزشی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی روی کلیه ورزشکاران شرکت کننده در المپیاد ورزشی انجام گرفت. قد، وزن، اندازه دور کمر و دور باسن و نیز اطلاعات مربوط به پیشینه ورزشی دانشجویان با مراجعه به محل برگزاری مسابقات در پرسش نامه ای ثبت شدند. اطلاعات به دست آمده به صورت توصیفی ارائه شد.
    یافته ها
    3700 دانشجوی ورزشکار در این مطالعه شرکت نمودند که از این تعداد 42.2% مونث و 57.8% مذکر بودند. میانگین قد دانشجویان پسر 177.86 سانتیمتر و دانشجویان دختر 162.24 سانتیمتر بود. متوسط وزن دانشجویان پسر و دختر به ترتیب 71.63 و 56.51 کیلوگرم محاسبه گردید. شاخص توده بدنی (BMI) دانشجویان پسر 22.61 و دانشجویان دختر 21.46 کیلومتر بر مترمربع بود. ورزشکاران والیبال بیشترین فراوانی (13.5%)، BMI بالای 25 را داشتند. در حالی که در کاراته و ژیمناستیک هیچ یک BMI بالای 25 نداشتند. 30.6 درصد از دانشجویان پسر ورزش اختصاصی خود را در دانشگاه، 31.1% در باشگاه های ورزشی، 27.2% در دبیرستان و 10.6% در اماکن دیگر آموخته بودند. ده درصد از دانشجویان دختر ورزش اختصاصی خود را در دانشگاه، 19.4% در باشگاه های ورزشی، 44.2% در دبیرستان و 26% در اماکن دیگر آموخته بودند. متوسط سابقه فعالیت ورزشی پسران 8.2 سال و دختران 5.48 سال بود.
    نتیجه گیری
    اکثریت دانشجویان رشته های مختلف ورزشی در محدوده طبیعی BMI و نسبت دور کمر به دور باسن بودند. با توجه به میزان خصوصیات پیکرسنجی دانشجویان می توان اقدام به تهیه لباس های ورزشی در اندازه مناسب نمود. برنامه های تمرین و انتخاب دانشجویان ورزشکار را نیز می توان با توجه به شاخص های محاسبه شده طراحی نمود.
    کلیدواژگان: قد، وزن، شاخص توده بدنی، رشته ورزشی، جنس، آموزش عالی
  • ابراهیم رضی، غلامرضا توتونی مفرد، سید غلامعباس موسوی صفحه 85
    سابقه و هدف
    با توجه به این که سنجش PH و PCo2 مایع جنب در تشخیص افتراقی علل مختلف ایجاد کننده پلورال افیوژن کمک کننده است جهت اندازه گیری PH و PCo2 مایع پلور، نمونه ها را بلافاصله بعد از توراکوسنتز در یخ نگهداری می کنند. از طرفی PH تحت بعضی شرایط بالینی در محیط In vivo و در دمای هوای اتاق بدون تغییر باقی می ماند. در این مطالعه تغییرات PH و Pco2 و Po2 و HCo3 مایع پلور بلافاصله پس از توراکوسنتز (T0) و یک ساعت بعد از ماندن در دمای اتاق آزمایشگاه ( T1) در بیماران مبتلا به پلورال افیوژن مراجعه کننده به بیمارستان شهید بهشتی کاشان سال 1380 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی کاربردی بر روی 84 بیمار مبتلا به پلورال افیوژن صورت پذیرفت. آسپیراسیون مایع پلور در حالت نشسته جهت اندازه گیری PH و Po2 و PCo2 و HCo3 در ساعت صفر و یک ساعت بعد از توراکوسنتز انجام شد و تغییرات با زمان محاسبه شد. ضمنا نمونه خون و مایع پلور جهت افتراق ترانسودا و اگزودا بررسی شد. در نهایت داده ها تحت آنالیز آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    بین PH T0 و PH T1 (یک ساعت بعد در هوای اتاق آزمایشگاه) مایع پلور به پلورال افیوژن ارتباط معنی داری مشاهده نشد، بین HCo3 T0 و HCo3 T1 نیز اختلاف معنی داری مشاهده نشد و بین Po2 T0 و Po2 T1 اختلاف معنی دار مشاهده شد، از کل 84 بیمار 33 بیمار به پلورال افیوژن ترانسوداتیو و 51 بیمار به نوع اگزوداتیو مبتلا بودند. در گروه ترانسوداتیو بین PH و PCo2 و Po2 ساعت صفر و PH و PCo2 و Po2 یک ساعت بعد ارتباط معنی دار مشاهده شد. ولی بین HCo3 T0 و HCo3 T1 اختلاف معنی دار مشاهده نشد. در گروه اگزوداتیو فقط بین Po2 T0 و Po2 T1 ارتباط معنی داری مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    جهت اندازه گیری PH و PCo2 و Hco3 نیازی به نگهداری مایع پلور بلافاصله پس از توراکوسنتز در یخ نیست. Po2 در هر مایع اگزوداتیو و ترانسوداتیو پس از یک ساعت افزایش یافت و تغییرات PH و PCo2 در مایع ترانسودا در طی زمان نسبت به مایع اگزودا بیشتر بود. در مایع ترانسودا PH و PCo2 علاوه بر Po2 تغییر معنی دار پیدا کرد.
    کلیدواژگان: پلورال افیوژن، اگزوداتیو، ترانسوداتیو، توراکوسنتز
  • محمود خانبانپور، علیرضا شریف، سید احمد خلیفه سلطانی، حسن افضلی، منصوره مومن هرندی صفحه 90
    چکیده
    سابقه و هدف
    اندوکاردیت ناشی از استرپتوکوک پنومونیه در سال های اخیر به ندرت مشاهده می شود و باید این بیماری را در هر بیمار مبتلا به باکتریمی پنوموکوکی در نظر داشت. سیر بیماری بدخیم است و در 3/1 موارد می تواند همراه با عوارضی باشد که حتی منجر به جراحی خواهد شد. این نوشتار اقدام به معرفی یک مورد بیمار مبتلا به آندوکاردیت پنوموکوکی و سل ریوی هم زمان می نماید که در فروردین و اردیبهشت ماه 1380 در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری بوده است.
    یافته ها
    بیمار یک مرد 27ساله افغانی می باشد که با شکایت اصلی تب، تهوع و استفراغ مراجعه کرده است و همچنین سابقه یک ساله سرفه و خلط نیز داشته است که در چند روز قبل از بستری تشدید شده است. در معاینه بالینی بیمار کاهش صداهای تنفسی و رال های خشن در سمع نیمه تحتانی ریه راست داشته است. با توجه به شرح حال و معاینه بیمار با تشخیص پنومونی بستری شد. در سیر بیماری، بیمار دچار سوفل قلبی گردید که تحت درمان اندوکاردیت قرار گرقت، ولی علیرغم حساس بودن پنوموکوک کشت خون به آنتی بیوتیک تجویزی تب بیمار همچنان ادامه پیدا کرد، تا این که پس از مثبت شدن نمونه خلط بیمار از نظر باسیلکخ و شروع درمان ضدسل تب بیمار قطع شد.
    نتیجه گیری
    اندوکاردیت پنوموکوکی یک بیماری نادر و با سیر بدخیم است که در آن دریچه های قلب به خصوص آئورت به سرعت درگیر شده و احتمال عوارضی مثل نارسایی آئورت و نارسایی قلب زیاد است. به همین دلیل، در پیگیری بیمار، از درمان زودرس جراحی نباید غافل بود. درمان اصلی آن پنی سیلین با یک سفالوسپورین نسل سوم است، هرچند که پنوموکوک های مقاوم به پنی سیلین را به عنوان یک اورژانس عفونی نباید از خاطر برد.
    کلیدواژگان: آندوکاردیت، پنوموکوک، سل ریوی
|
  • Ali Reza Zahiroddin *, Fateme Khodaie Page 1
    Background
    Divorce is a worldwide problem with known complications. The present study was conducted in Tehran Family Court in 2001, to determine the personality inventory of individuals referring for divorce.
    Materials And Methods
    132 individuals were included for this descriptive study. A demographic questionnaire as well as Minnesota Multiphase Personality Inventory (MMPI) was completed.
    Results
    The study population included 82 females and 50 males. 10, including 2 females and 8 males were excluded. Of the remaining 122 individuals, 75 (61.7%) had not out standard scale, 27 (22.3%) had one out standard scale, and 20 (16) had more than tow out standard scales. Totally, 7 had abnormal results.
    Conclusion
    Unstable mood, hypochondriasis, depression, anxiety, obsession, and panic disorders were the most common findings of MMPI. Results have revealed the necessity of consultation prior to marriage and also divorce.
  • Mansoure Safaie *, Shamsi Siabani Page 8
    Background
    Post operative wound infections are among the most common causes of mortality and morbidity. Despite the introduction of new antibiotics in mid 20th century their widespread usage was resulted in resistant pathogens that grow and complicate wound infection management. In the present study, we have compared single- and multiple- dose prophylactic antibiotic in non-complicated appendicitis wound infection.
    Materials And Methods
    118 non-complicated cases of appendicitis had been enrolled for this randomized clinical trial. Their diagnosis was made according to their physical examination and laboratory findings. Patients were assigned in two groups, both of which received IV metronidazol (10mg/kg) and gentamicin (1.5mg/kg), preoperatively. For 58 patients postoperative antibiotic was discontinued (group A), however, 60 patients have continued their antibiotic regimen for 48 hours (group B). Patients were followed for 30 days.
    Results
    Wound infection was reported in 3.45% and 3.33% of the patients in the first and second group, respectively (NS).
    Conclusion
    Results have revealed no significant difference between the two regimens.
  • Gholam Reza Mostafaie *, Davarkhah Rabani, Leila Iranshahi Page 13
    Background
    Surveying drinking water quality, a priority for research subjects, seeks further attentions and their standards are determined according to the microbial, chemical, and physical quality as well as their applications. The microbial quality is measured by means of the presence of special pathogens. Thus in case of special pathogens presence we would consider the drinking water to be infected.
    Materials And Methods
    This descriptive study was conducted to determine the quality of drinking water in Kashan city in 1999-2000. To meet this demand, Kashan was divided in 11 districts, then samples were gathered in accordance to the number of their resistance as well as industrial standard of water. Coliform contamination, and stool coliform were determined.
    Results
    During the study period, 340 samples were gathered, of which 261 (76.8%) had MPN of zero whereas 79 (32.2%) and 39 (11.5%) had MPN of greater than zero and 3, respectively. Totally, 27 samples have shown contamination of coliform type. Contamination was revealed to be maximum in the third and minimum in the 11th month of sampling (16 samples vs. zero sample). Among districts, Lethar and Moallem Square have shown the highest and the least percentage of contamination (60% vs. 17.1%).
    Conclusion
    We have found still a great gap between the quality of drinking water in Kashan as compared to the standard measures. Since providing drinking water with the highest quality is of utmost importance in the society health, further attentions should be paid to the monitoring systems and also the sources of contamination.
  • Hossein Forootan *, Hadi Ghofrani, Sayed Mohammad Matini, Sayed Saeid Serkeshikian, Shahram Mirmoamen Mirmoamen, Ali Akbar Haj Agha Mohammadi, Ali Gholamhoseini Page 20
    Background
    The present study was conducted with the aim of determining the clinical and paraclinical aspects of tuberculous peritonitis in Iran.
    Materials And Methods
    In a retrospective study, all patients whose diagnosis of tuberculous peritonitis was confirmed by means of pathology, direct examination or culture were included.
    Results
    The study population included 35 males and 148 females with the mean age of 29.5±14.2 years. The most frequent clinical manifestations were abdominal distension (78%), weight loss (75%), fever (73%), abdominal pain (62%), and abdominal mass (40%). 43% of patients have shown manifestations of pulmonary tuberculosis. Positive tuberculin test was reported in 86% of patients. 23% of patients have ESR of greater than 100. Exudative fluid with the predominance of lymphocyte was found in 95% of patients. 100 patients have undergone laparoscopic examination, among which 85 had positive histology for tuberculous peritonitis.
    Conclusion
    With respect to our findings, for patients presenting with abdominal distension, weight loss, fever, abdominal pain, and abdominal mass as well as positive tuberculin test the diagnosis of tuberculous peritonitis should be brought in the attention. Definite diagnosis is facilitated by means of laparoscopy.
  • Mohammad Taheri Mobarakeh *, Ardeshir Arzi, Roya Parsa Page 26
    Background
    Peptic ulcer disease is a prevalent disease. Prior investigators have studied its etiologic factors and ways of better treatment and prevention during the recent decades. The present study was conducted to compare carbenoxolone and cimetidine in the treatment of indometacin-induced gastric ulcer disease in rat.
    Materials And Methods
    225 N-Mari rats were selected with the mean weight of 225 gr. Following 72 hours of fasting, they have been assigned in 5 equal groups. Groups were received Indometacin with the dosage of 30mg/kg (group I), physiologic serum 10ml/kg (group II), carboxy methyl cellulose 1% 10ml/kg (group III), cimetidine with the dosage of 25mg/kg (group IV), and carbenoxolone with the dosage of 20mg/kg (group V). Having induced peptic ulcer by means of indometacin, rats were given carbenoxolone and cimetidine for another one week. Finally, rats were killed and their stomach was removed for macroscopic and microscopic analysis by means of H&E staining.
    Results
    Ulcer size was 6.73±1.16 and 3.42±1.72 in the carbenoxolone and cimetidine groups, respectively (p<0.05). Results have revealed that therapeutic effect of carbenoxolone is lesser than cimetidine, indeed, recovery rate of cimetidine and carbenoxolone were 71% and 44%, respectively.
    Conclusion
    Carbenoxolone is effective in the treatment of gastric ulcer but its efficacy is less than cimetidine.
  • Sayed Ali Reza Mortazavi *, Abdolmajid Ayatollahi Page 31
    Background
    Today the use of hygienic products with a natural source is of high interest among consumers. Lavender essence (Lavandula Officinalis) owing to its pleasant odor and also its antibacterial, antifugal, and antiviral effects can be used in dermatological preparations. Hence, the aim of this study is to evaluate the physicochemical characteristics of a formulated liquid soap from this essence as a new hygienic/therapeutic product.
    Materials And Methods
    0.5% of the essence was extracted from the lavender plant and added to a liquid soap base prepared in preliminary studies, then the prepared product was evaluated in terms of the visual characteristics, color, odor, cleansing and foaming ability, ease of washing from the skin, skin softening ability, compatibility with the skin, PH, and total active determination of the product, determination of the volume and durability of the foam and mechanical and thermal stability.
    Results
    The prepared product had a clear appearance. It was homogenous, with a suitable viscosity and free of suspended particles or sedimentation and possess a pleasant odor. It had a good cleansing ability and could produce an appropriate amount of stable and durable foam and could be easily washed away with water after use. Consumption of the formulated liquid soap softens the skin and causes no side effects such as skin dryness, rash, sensitivity, etc. PH and the total active (total amount of surfactants present in the formulation) of the products were 7.21±0.02 and 18.15±0.04% respectively. Finally, the product was found to have desirable mechanical and thermal stability.
    Conclusion
    Results have revealed that the formulated liquid soap containing lavender essence is acceptable as a new fragment product with cleansing and hygienic ability.
  • Mohamamd Bagher Miranzadeh *, Shoko Sadat Babamir Page 40
    Background
    Sanitary disposal of sewage and safe reuse of effluents are of utmost importance. The present study was conducted to evaluate the efficacy of Ekbatan sewage treatment plant in 2000-01.
    Materials And Methods
    This cross sectional study was conducted between 1999 till 2000 in Ekbatan sewage treatment plant. Samples of inflow and effluent were taken weekly and TSS, BOD, COD, and PH were checked.
    Results
    Removal percentage of TSS, BOD, and COD were 96, 94, and 92%, respectively. The mean concentration of TSS, BOD, and COD of effluent were 8, 12.6, and 31.6 mg/l, respectively, that was within the normal range offered by EPA standard.
    Conclusion
    Ekbatan sewage treatment plant has the ability of removal pollutants from the effluent. Its effluent could be safely discharged to receiving water bodies or used for agricultural means.
  • Hossein Sharifi *, Mahdi Salasi, Hossein Akbari Page 48
    Background
    Helicobacter pylori (HP) is a spiral gram negative bacillus. It is a prevalent worldwide pathogen especially in developing countries. It is a well-defined pathogen in the pathogenesis of peptic ulcer, dyspepsia, and adenocarcinoma of stomach, however, researchers’ attempts failed to develop an effective vaccine. Thus the eradication of HP is of utmost importance.
    Materials And Methods
    60 patients with dyspepsia have undertaken esophagogastroduodenoscopy and antrum biopsy, all of whom revealed to be HP positive. They were randomly assigned to two groups and received their therapeutic regimens for two weeks. The first group received omeprazol+bismoth+amoxycillin+metronidazol (OBAM), however the second group was given omeprazol+bismoth+amoxycillin+Thyme oil (OBAT). Three months later, esophagogastroduodenoscopy was performed.
    Results
    Twenty-five patients in OBAM and 33 in OBAT have finished their therapy course. We have not found significant difference regarding the eradication of HP (16% in OBAM and 17.4% in OBAT group, respectively), recovery of dyspepsia, and recovery of chronic gastritis between the groups. Meanwhile, there was no significant difference in smoking during the therapy.
    Conclusion
    With respect to the high level of antibiotic resistance to HP specially in developing countries, we suggest antibiogram for HP prior to treatment.
  • Authfariborz Mansour Ghanaie *, Soheila Sigaroudi, Hamid Reza Mobasheri, Mir Abbas Jalili Page 60
    Background
    Using plants for therapeutic application was developed many years ago. Iranian and Chinese traditional medicine are apparent examples dealing with this category of medicine, however, these have no scientific background. During the present study, Artemisia was evaluated as a bronchodilator agent for the treatment of asthma. We have assessed the spirometric changes following the Artemisia inhalation.
    Materials And Methods
    For this double blind clinical trial, samples were randomly assigned in the case and control groups. Prior to the intervention spirometery was achieved and FEV1, and FEV!/FVC were recorded. Then, groups had inhaled Artemisia and placebo for 15 minutes, then, spirometery was again performed.
    Results
    Patients aged 17-50 years. There was no significant difference between groups regarding their age, sex and clinical manifestations. The mean duration of disease was 8.3 years. A 10% increment in FEV1 was noted in 45% and 15% of the experiment and placebo groups, respectively (p<0.1), however, this increment was found in FVC/FEV1 index of 50% patients of each group (NS).
    Conclusion
    Indices have shown better improvement in the experiment group. Similar studies with greater sample size are recommended.
  • Esmaeil Fakharian *, Mohsen Taghaddosi, Sayed Ali Masoud Page 64
    Background
    Head trauma is one the most common cause of death and hospitalization worldwide. With respect to the lack of informative data, the present study was carried out to determine the epidemiology of head trauma in Kashan.
    Materials And Methods
    It was a descriptive study. All patients who had referred during a one-year period to Naghavi Hospital with head trauma were included. Data were gathered through physical exam and also imaging modalities including CT scan. GCSS criteria was used to determine the severity of trauma.
    Results
    Totally, we have studied 802 individuals with head trauma, of which, 71% were males and 29% were females. Their mean age was 25.7 years. Individuals under 10 years old were the most common affected age group (29.6%). Car accident (49.6%), falling down (35.3%), and conflict (14.1%) were the most common causes.
    Conclusion
    The prevalence of head trauma is relatively high. Young adults are more commonly injured. This may impose further economic problems both for family and society.
  • Parvin Rahnama *, Maryam Jo Foroush Page 71
    Background
    Cervical cancer was known as one of the most common genital cancers in Iranian population, for which pop smear was revealed to be effective in early diagnosis and treatment. The present study was conducted to compare the efficacy of cytobrush-spatula versus spatula in cervical smear.
    Materials And Methods
    It was a descriptive study performed on 262 females referring to Akbar Abadi Health Center in 1996. Random sampling was performed and samples were obtained by means of either spatula or cytobrush-spatula. Number of endocervical cells, bleeding, pain, and discomfort were compared between the groups. Data were analyzed using t-test and chi-square.
    Results
    Groups have shown no significant differences regarding their age, age at marriage, parity, and type of contraception. Results have revealed that there is no significant difference in the number of cervical cells greater than 25 cells in two groups. All pap smears of both groups have found squamous cells. Meanwhile, there is a significant difference in present blood cells between the two groups (p<0.05).
    Conclusion
    Present blood cells due to the method of sampling caused partial or total ambigious was greater in spatula group as compared to cytobrush-spatula group. Thus, spatula may lead to cervical trauma and bleeding.
  • Mansoure Sayyah *, Ali Ghafouri, Elahe Arab Ameri, Mohamamd Reza Dehkhoda, Touraj Babaei Page 76
    Background
    Evaluating the anthropometric characteristics and sport background of athlete students is of utmost importance. The present study was conducted to evaluate anthropometric characteristics of female and male athlete students of Ministry of Health and Ministry of Science, Research, and Technology.
    Materials And Methods
    It was a descriptive study. Initial data including height, weight, waist and hip circumferences, and sport background of athletes were recorded.
    Results
    3700 students had entered this study, of these, 42.2% were females and 57.8% were males. The mean height of male and female athletes was 177.86 and 162.44 cm, respectively. Their mean weight was 71.63 and 56.51kg, respectively. BMI was 22.61 and 21.46 kg/m2, respectively. Among male athletes, 30.6% had learnt their interested sport at university, 31.1% at sport clubs, 27.2% at high school, and 10.6% in other places. For female athlete these figures were 10, 19.4, 44.2, and 26, respectively. The mean year of sport practice was 8.2 and 5.48 years for male and female athletes, respectively.
    Conclusion
    Most of the athletes had normal anthropometric measures. These measures can be used to select suitable athlete for championships.
  • Ebrahim Razi *, Gholam Reza Tootooni, Sayed Gholam Abbas Moosavi Page 85
    Background
    Determining the pleural PH and PCo2 could be helpful in differential diagnosis of pleural effusion. Usually pleural fluid PH and Pco2 are measured immediately following the thoracocentesis and in case of any delay samples will be preserved on ice, meanwhile, PH could be remained unchanged under special situations in vivo and at room temperature. The present study was conducted with the aim of determining the changes in pleural PH, Po2, PCo2, and HCo3 immediately following the thoracocentesis and one hour later at room temperature.
    Materials And Methods
    For this descriptive study, 84 patients with pleural effusion referring to Shaheed Beheshti Hospital in Kashan were included. Pleural aspiration was carried out in sitting position, then samples were examined for pleural PH, Po2, PCo2, and HCo3. To differentiate transudate and exudate blood samples were also obtained.
    Results
    There was no significant difference between PH and Hco3 of samples immediately obtained following the thoracocentesis and one hour later, however this difference was observed in Po2. Of 84 patients, 33 had transudative pleural effusion, whereas the remaining 51 had exudative pleural effusion. Among transudative pleural effusion PH, PCo2, and Po2 were significantly differed between T0 and T60, however this significant relation was not found in HCo3. Among exudative patients we have found significant association between Po2 T0 and Po2 T60.
    Conclusion
    The pleural fluid PH, PCo2, and HCo3 of samples kept at room temperature does not change significantly during the first hour following the thoracocentesis. Po2 is increased in transudative and exudative pleural effusion within the first hour following the thoracocentesis. Meanwhile, changes in PH, Po2, and PCo2 of transudate samples were more than exudate samples.
  • Mahmoud Khanbabapour *, Ali Reza Sharif, Sayed Ahmad Khalifeh Soltani, Hasan Afzali, Mansoure Momen Harandi Page 90