فهرست مطالب

مجله فیض
سال ششم شماره 4 (پیاپی 24، زمستان 1381)

  • تاریخ انتشار: 1381/10/11
  • تعداد عناوین: 15
|
  • محمدباقر میران زاده، امیرحسین محوی صفحه 1
    سابقه و هدف
    با توجه به نگرانی های موجود در مورد کمیت و کیفیت فاضلاب های صنعتی و عوارض شناخته شده آن بر روی انسان و محیط زیست و نیز وجود مواد آلاینده متفاوت در این فاضلاب و عدم اطلاع از وضعیت پارامترهای آن و نیز تاثیر انواع مواد منعقد کننده، این تحقیق بر روی فاضلاب کارخانه کبریت سازی تبریز در سال 1378 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق در دو مرحله انجام گرفت که مرحله اول آن به روش توصیفی برای تعیین کمیت و کیفیت فاضلاب و مرحله دوم به روش تجربی برای تعیین تاثیر مداخله مواد منعقد کننده بود. نمونه برداری فاضلاب به منظور سنجش پارامترها در سه نوبت به فواصل هفتگی و در هر نوبت به صورت روزانه از ساعت 8 صبح امروز تا 8 صبح روز بعد در فواصل زمانی یک ساعته انجام شد. بر روی فاضلاب پارامترهای pH، مقدار اکسیژن مورد نیاز واکنش های شیمیایی (COD)، مقدار اکسیژن مورد نیاز واکنش های بیولوژیکی (BOD)، فسفر، ازت، کل جامدات و جامدات معلق مورد سنجش قرار گرفت. در مرحله دوم تاثیر کلرور فریک، سولفات آهن، سولفات آلومینیوم و آهک بر زدایش COD تعیین گردید.
    یافته ها
    این تحقیق بر روی 12 نمونه مرکب انجام گرفت و مشخص گردید که در فاضلاب این کارخانه حداکثر غلظت پارامترهای COD، BOD و کل جامدات به ترتیب 10906، 120 و 69562 میلی گرم در لیتر است. بهترین نوع ماده منعقد کننده برای تصفیه این فاضلاب کلرور فریک در غلظت 100 میلی گرم در لیتر بود که COD را از غلظت 117±7560 به 95±646 میلی گرم در لیتر کاهش داد.
    نتیجه گیری و توصیه ها: فاضلاب این کارخانه بسیار آلوده بوده و بخش عمده آلودگی های آن را مواد آلی غیرقابل تجزیه بیولوژیکی تشکیل می دهد که این نوع آلودگی ها با شاخص COD بیان می شود با توجه به بالا بودن غلظت COD استفاده از روش بیولوژیکی برای تصفیه آن استفاده نمی شود و روش پیشنهادی برای تصفیه آن استفاده از فرآیند انعقاد شیمیایی از طریق کاربرد کلرور فریک است.
    کلیدواژگان: محیط زیست، ماده منعقد کننده، کلرور فریک، فرآیند انعقاد
  • محمود صفاری، اعظم صامعی، حسین عبدلی، مرتضی آبدار اصفهانی صفحه 6
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت داروهای ترومبولیتیک در درمان انفارکتوس حاد قلبی، این مطالعه در بیماران بستری در بخش CCU بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سال های 79-1378 انجام و هدف آن تعیین میزان اثربخشی تزریق استرپتوکیناز(sk) در بیماران انفارکتوس حاد قلبی در مقایسه با سطح آنتی بادی sk، قبل و بعد از تزریق بود.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش کارآزمایی بالینی بر روی 45بیمار مبتلا به تشخیص انفارکتوس حاد قلبی انجام شد. علائم کلینیکی، تغییرات الکتروکاردیوگرام و آزمایشات پاراکلینیکی بود. کیت الیزا جهت بررسی سطح آنتی بادی ضد sk در این مطالعه به روش علمی تهیه شد. با اندازه گیری موج Q در الکتروکاردیوگرام تاثیر استرپتوکنیاز تعیین شد و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    از بین 45بیمار مورد مطالعه 35 نفر(7/77%) سطح آنتی بادی ضدsk پائین و 10نفر(3/22%) سطح آنتی بادی بالا داشتند. در 8نفر (9/22%) به دنبال تزریق sk موج Q تا سه روز بعد از تزریق ظاهر نشد اما در 27بیمار باقی مانده هیچ تاثیر بالینی نداشت. در 27بیمار (60درصد) با سطح آنتی بادی ضد sk پایین و 10بیمار (2/22درصد) با سطح آنتی بادی ضد sk بالا تجویز استرپتوکیناز تاثیری بر موج Q نداشت. هیچ گونه مرگ و میری در طول مشاهده نشد. عوارض دارو شامل هیپوتانسیون (5/15درصد)، خونریزی (9درصد) و واکنش های آلرژیک (5/4درصد) بود.
    نتیجه گیری و توصیه ها: سطح بالای آنتی بادی ضدsk در میزان پاسخ به sk تزریقی موثر است. چنانچه سطح آنتی بادی بالا باشد پاسخی در بیمار قلبی مشاهده نمی شود. با توجه به شیوع بالای عفونت های استرپتوکوکی در جامعه باید سطح آنتی بادی ضد sk قبل از تزریق sk اندازه گیری شود. در صورتی که پایین تر از میزان استاندارد باشد داروی ترومبولیتیک مصرف شود در غیر این صورت توصیه می شود از سایر ترومبولیتیک ها جهت برقراری جریان خون در عروق کرونر استفاده شود.
    کلیدواژگان: استرپتوکیناز، آنتی بادی ضداسترپتوکیناز، انفارکتوس حاد قلبی، استرپتوکوک
  • افسانه رنجبر، مهدی نعمت بخش صفحه 15
    سابقه و هدف
    پپتید ناتریورتیک دهلیزی (ANP) نوعی هورمون پپتیدی با 28اسید آمینه می باشد که در زمان کشش دهلیزها به داخل خون آزاد می شود.تحقیقات گذشته نشان می دهد که گلوکوکورتیکوئیدها باعث بیان ژن ANP می شوند و سطح آن را افزایش می دهند. کتوکونازول نوعی داروی آنتی آدرنال است که میزان گلوکوکورتیکوئیدها را کاهش داده و در نتیجه میزان ANPسرم کم می شود. لذا به منظور تعیین اثرات فیزیولوژیک عصاره ANP، این تحقیق روی موش هایی کتوکونازول که دریافت نموده اند، انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در تحقیق حاضر از دهلیز قلب انسان برای تهیه عصاره ANP استفاده شد. برای تهیه عصاره بافت، آن را در حلال خاصی جوشانیده تا پروتئازهای آن غیر فعال شود و بعد بافت مورد نظر در 4درجه سانتی گراد هموژنه و سانتریفوژ شد. جهت تنظیم PH عصاره، عمل دیالیز بر روی آن انجام گرفت.
    یافته ها
    فشار نبض و فشار سیستولی و دیاستولی در موش هایی که کتوکونازول دریافت نموده بودند بالاتر از گروه های کنترل بود. به نظر می رسد که این پدیده به دلیل کاهش کامپلیانس عروق رخ می دهد. تزریق عصاره دهلیز قلب انسان به موش باعث کاهش فشار خون شریانی می شود و این کاهش با شیب ملایمی انجام می شود.
    نتیجه گیری و توصیه ها: به نظر می رسد که از ANP بتوان در بهبود بیماران مبتلا به آرتریواسکلروز استفاده کرد.
    کلیدواژگان: ANP، عصاره دهلیز قلب انسان، گلوکوکورتیکوئید، کتوکونازول
  • مهین هاشمی پور، فرشاد نیکویی، مسعود امینی، اشرف امین الرعایا، حسن رضوانیان، علی کچویی، احمد رضا عبدلی صفحه 16
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت تعیین مقدار قند خون افراد دیابتی برای تشخیص و درمان و امکان بروز عوارض در خون گیری های مکرر و به منظور یافتن روش غیرتهاجمی برای اندازه گیری قندخون و به منظور تعیین میزان همبستگی بین قند بزاق با قند خون، این تحقیق روی افراد سالم مراجعه کننده به بیمارستان الزهراء اصفهان در سال 1379 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی و روش نمونه گیری به صورت Conveniece بود. تعداد افراد شرکت کننده در مطالعه 10نفر بودند که از هر نفر 13آزمایش هم زمان قندخون و قندبزاق در 5روز و در هر روز یک قندخون و بزاق ناشتا، یک قندخون و بزاق Postprandial و یک قندخون و بزاق ساعت 5بعدازظهر گرفته شد. آزمایش ها با روش گلوکز اکسیداز و به روش end point انجام گرفت و میزان همبستگی قندخون و بزاق با ضریب همبستگی اسپرمن تعیین و تعمیم پذیری آن مشخص گردید.
    یافته ها
    میانگین (± انحراف معیار) قندخون ناشتا(FBS) mg/dl 43/3±9/84 بود حداقل سطح خونی گلوکزmg/dl58 و حداکثر آن mg/dl118 بود. میانگین (± انحراف معیار) بزاق آنها mg/dl81/0±22/1 بود. حداقل سطح گلوکز بزاق mg/dl323/0 و حداکثر آن mg/dl947/4 اندازه گیری شد. میزان همبستگی غلظت خون و قندبزاق 23/0 و ضریب همبستگی بین تمام افراد در روز اول 38/0، روز دوم 29/0، روز سوم 01/0 و روز چهارم 37/0 بود.
    نتیجه گیری و توصیه ها: ارتباط بین غلظت قندخون و قندبزاق ضعیف است. علاوه بر این چون دامنه تغییر غلظت قندخون کم است نمی توان از قندبزاق به عنوان اندکسی برای نمونه گیری و ارزیابی قندخون استفاده نمود.
    کلیدواژگان: غلظت گلوکز خون، غلظت گلوکز بزاق
  • احمد طالبیان، ماه آفرین صالحیان، زهره سادات صفحه 23
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع نسبتا بالای تشنج ناشی از تب و به لحاظ اینکه در صورت عدم پیشگیری تشنج ممکن است حالت عودکننده داشته باشد و از طرف دیگر با در نظر گرفتن مشکلات و عوارض ناشی از پیشگیری با فنوباربیتال در این بیماران، جهت ارائه روشی کم هزینه تر، مناسب تر و با عوارض جانبی کمتر برای پیشگیری از عود تشنج ناشی از تب، این تحقیق در بخش اطفال بیمارستان شهید بهشتی کاشان انجام شد.
    مواد و روش ها
    این تحقیق یک مطالعه تجربی و از نوع کارآزمایی بالینی می باشد که بر روی 100کودک مبتلا به تشنج ناشی از تب صورت گرفت. بیماران بعد از همانندسازی به دو گروه 50 نفری تقسیم شدند. به یک گروه در موقع تب دیازپام خوراکی به میزان 8/0 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم روزانه در سه دوز منقسم تجویز شد (گروه مورد) و در گروه دیگر فنورباربیتال خوراکی به میزان 5 میلی گرم به ازاء هرکیلوگرم روزانه به طور مداوم تجویز شد (گروه شاهد). بیماران هر 2ماه یک بار به مدت 6ماه از نظر عود تب و تشنج پیگیری شدند.
    یافته ها
    از 100بیمار مورد مطالعه 39% مونث و 61% مذکر بودند. میزان عود در گروه تحت درمان با دیازپام 6% و در گروه تحت درمان با فنوباربیتال 14% بود که طبق آزمونهای آماری انجام شده اختلاف معنی داری در میزان اثر دودارو وجود نداشت(N.S).
    نتیجه گیری و توصیه ها: باتوجه به اینکه اثر دیازپام در جلوگیری از عود تشنج ناشی از تب بیشتر از فنوباربیتال و عوارض جانبی آن کمتر است به نظر می رسد استفاده از این دارو جهت پیشگیری از عود تشنج ناشی از تب مناسب تر باشد.
    کلیدواژگان: تشنج ناشی ازتب، دیازپام، فنوباربیتال
  • روح الله دهقانی، سیاوش تیرگری، حسن وطن دوست، میرلطیف موسوی، جمیل زرگان، فیروز ابراهیمی صفحه 26
    سابقه و هدف
    کژدم Mesobuthus eupeus یکی از فراوانترین گونه های جنس Mesobuthus و متعلق به خانواده Buthidae می باشد. این کژدم از بیشتر نقاط ایران گزارش شده است و یکی از عوامل اصلی گزیدگی در کشور محسوب می شود. با توجه به این که شناخت فراکسیونهای زهر کژدم ها میتواند فاکتور مهمی در درمان اثرات پاتوفیزیولوژیک و شناخت داخل گونه ای آنان باشد، این مطالعه به منظور تعیین فراکسیون های زهر کژدم M.eupeus در سال 1380 انجام گردید.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه بنیادی به روش توصیفی میباشد. پس از تهیه ژل بزرگ Tricine - SDS - PAGE و حرارت دادن نمونه زهر با بافر حاوی مرکاپتواتانول و تزریق حدود 25میلی گرم پروتئین از زهر به هر چاهک، ولتاژ الکتروفورز روی 80 ولت تنظیم و ثابت گردید. پس از اتمام الکتروفورز بعد از 15ساعت، ژل چندین بار شستشو و با متانول فیکس و با کوماسی بلو رنگآمیزی و جهت مقایسه وزن مولکولی پروتئینهای زهر از مارکر پروتئینی Sigma ultra low MW استفاده شد..
    یافته ها
    زهر کژدم Mesobuthus eupeus دارای 6باند پروتئینی بود.. بالاترین باند پروتئینی با وزن مولکولی 6/26 کیلودالتون و پائین ترین باند با وزن مولکولی 1 کیلو دالتون بود. زهر کژدم Mesobuthus eupeus پروتئین های بیشتری با وزن مولکولی کمتر از مارکر Sigma ultra low MW دارد.
    نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به این کژدم در بیشتر نقاط ایران و در اقلیم های آب و هوائی گوناگون زندگی می کند، مطالعه زهر کژدم در هر منطقه، علاوه بر کمک به درمان اثرات پاتوفیزیولوژیک آن و تهیه دقیقتر آنتی و نوم بر ضد فراکسیون زهری، میتواند تفاوتهای داخل گونهای را، با توجه به نوع رژیم آب و هوایی مشخص نماید که انجام این مطالعه را توصیه میکند.
    کلیدواژگان: فراکسیون های زهر کژدم، Mesobuthus eupeus
  • صفرعلی طالاری، سید حسین حجازی، سیما راستی، شهلا شادزی صفحه 32
    سابقه و هدف
    عفونت اولیه توکسوپلاسموز در دوران بارداری می تواند با ابتلای جنین به اشکال مختلفی بروز کند. که از سقط جنین و مرگ با عفونت شدید دوران نوزادی تا عفونت بدون علایم بالینی متغیر است. با توجه به شیوع متفاوت آن در کشور و عوارض ناشی از این بیماری و به منظور تعیین شیوع تیتر آنتی بادی بر علیه توکسوپلاسما گوندی در خانم های باردار، این مطالعه در بیمارستان اشرفی اصفهانی خمینی شهر در سال 79-1377 انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به روش توصیفی بر روی 270 نفر در گروه های سنی 45-15 سال که به طور سرشماری انتخاب شده بودند، صورت پذیرفت. از هر نفر پنج سی سی خون وریدی گرفته شد و با روش رقت های 1/200 و 1/100 آنتی بادی های سرم بررسی شد. سرم هایی که در رقت 1/100 مثبت بود، برای رقت های بالاتر تعیین تیتر شد. ملاک تعیین آلودگی 1/20 بود و تیتر 1/400 و بیشتر با ارزش محسوب می گردید.
    یافته ها
    شیوع توکسوپلاسما در جامعه مورد مطالعه 32.2% بود. از این تعداد 17.4% آنتی بادی IgM و 82.6% آنتی بادی IgG داشتند. بیشترین موارد مثبت IgM و IgG 36.7% و در گروه سنی 25-20 سال بود. نتیجه گیری و توصیه ها: نتایج نشان می دهد که شیوع توکسوپلاسما گوندی در خمینی شهر بالا است و با توجه به مستعد بودن خانم ها در سنین باروری و گرانی روش های غربالگری سرولوژیک، برای پیشگیری از عفونت در دوران بارداری، آموزش بهداشت و روش های پیشگیری از آلودگی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: توکسوپلاسموز، IgG، IgM، بارداری
  • محمد خانی، حبیب الله نوری زاده صفحه 38
    سابقه و هدف
    با توجه به شایع بودن انفارکتوس حاد قدامی و روند رو به افزایش بیماری و عوارض شناخته شده آن و گزارشات متناقض از تاثیر استرپتوکیناز و سولفات منیزیوم در این بیماران و به منظور تعیین نتایج درمانی و عوارض مصرف به تنهایی و توام آنها، این تحقیق روی مراجعین به بیمارستان شهید بهشتی زنجان انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش مطالعه داده های موجود روی کلیه بیماران انجام گرفت. تشخیص بیماری با شرح حال، یافته های الکتروکاردیوگرافیک و افزایش آنزیم های قلبی بود. بیماران در 4 گروه مصرف کننده داروهای رایج (شاهد)، داروهای رایج و سولفات منیزیم، داروهای رایج و استرپتوکیناز و داروهای رایج به علاوه مصرف توام استرپتوکیناز و سولفات منیزیم تقسیم شدند. بیماران دارای سابقه قبلی انفارکتوس میوکارد و ابتلا به بیماری های ناتوان کننده، از مطالعه حذف شدند. نتایج درمان و بروز عوارض در چهار گروه بیماران با آنالیز واریانس و در صورت لزوم با سایر آماره های مناسب مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    تحقیق روی 196 بیمار با میانگین سنی (± انحراف معیار) 4/10±7/61 سال (1/78% مرد و 9/21% زن) در 4 گروه شاهد (50 نفر)، استرپتوکیناز (51 نفر)، سولفات منیزیم (47 نفر) و توام آنها (48 نفر) انجام گرفت. بیماران گروه ها به لحاظ سن، جنس و فشارخون مشابه بودند. مدت بستری در دو گروه شاهد مصرف کنندگان توام به ترتیب 8/2±4/12 و 7/1±8 روز و بروز افت فشارخون 52% و 8/20% بود (05/0p<). از نظر بروز عوارض همودینامیک، مکانیکال، پریکاردیت، وجود لخته و وجود آنوریسم مصرف کنندگان دو دارو نتایج بهتری داشته اند. در 2/12% بیماران فوت وجود داشته که به ترتیب در گروه های 4 گانه به میزان 14، 8/11، 17 و 2/6درصد بود، درصد کسر جهشی بیشتر از 55 به ترتیب 14، 6/15 و 6/35 درصد بود (05/0p<).
    نتیجه گیری و توصیه ها: به نظر می رسد مصرف توام استرپتوکیناز و سولفات منیزیم موجب نتایج درمانی بهتر و عوارض کمتری در مبتلایان به انفارکتوس حاد قدامی میوکارد می گردد. انجام یک تحقیق تجربی در این زمینه توصیه می شود.
    کلیدواژگان: انفارکتوس حاد قدامی میوکارد، استرپتوکیناز، سولفات منیزیوم
  • محمدرضا اسماعیلی دوکی، فرشته سیدکلال صفحه 45
    سابقه و هدف
    واکسیناسیون علیه ویروس هپاتیت B (HBV)، وسیله ای مناسب در پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. از آنجائی که تولید HBs متعاقب تزریق این واکسن تحت تاثیر عوامل گوناگون قرار می گیرد، درصدد برآمدیم سطح Ab را در تعدادی از کودکان مراجعه کننده به بیمارستان کودکان میرکلا بابل در 4ماه اول 1378، که بر اساس برنامه واکسیناسیون رایج در مراکز مختلف واکسینه شده بودند، مشخص نمائیم.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به صورت یک مطالعه توصیفی مقطعی در 100کودک زیر 7سال که حداقل 3ماه از آخرین دوز واکسن هپاتیت B آنها براساس کارت واکسیناسیون گذشته بود، انجام شد. برای تیتراژ HBs Ab و تعیین HBc Ab 5دسی سی از خون آنها به آزمایشگاه ارسال شد.
    یافته ها
    از تعداد 100کودک، 97 مورد در مطالعه قرار گرفتند که 54/84% واکسیناسیون کامل و منظم و 46/15% آنها واکسیناسیون نامنظم و داشتند. 8/87% کودکان با واکسیناسیون منظم و 7/86% کودکان با واکسیناسیون نامنظم و بطور کلی 6/87% با واکسیناسیون کامل (منظم و نامنظم) تیتر HBs Ab مساوی یا بیشتر ازIU/Lit10 (تیتر محافظت کننده) داشتند که از این تعداد 8/28% تیتر IU/Lit10 الیIU/Lit 100و 8/58% تیتر مساوی یا بیشتر از IU/Lit100 بودند.
    4/12% کودکان نیز تیتر HBs Ab کمتر از IU/Lit10 داشتند متوسط تیتر HBs Ab در گروه سنی 2-1 سال IU/Lit/ 6/379 و در گروه سنی 6-5 سال IU/Lit340 بود. نتیجه گیری و توصیه ها: سطح HBs Ab محافظت کننده متعاقب واکسیناسیون کامل و منظم در کودکان مورد مطالعه از روند نسبتا مناسبی (ولی نه کاملا مطلوب) برخوردار بوده است. برای تعیین عوامل موثر بر تفاوت نتیجه حاصل از این مطالعه با نتیجه مطلوب که در 95% موارد تیتر محافظت کننده ایجاد می شود به مطالعات آینده نگری با موارد بیشتر و در مناطق مختلف کشورمان نیازمندیم.
    کلیدواژگان: کودکان، واکسیناسیون، هپاتیت، B، HBs Ab
  • جمیله نوروزی صفحه 50
    سابقه و هدف
    باکتری های لاکتیک آغازگر تولید تعداد زیادی از غذاهای تخمیری انسان و حیوان هستند. این باکتری ها در بهبود بافت طعم فرآورده های غذایی دخالت کرده و نقش عمده ای را نیز در جلوگیری از رشد ارگانیزم های فاسدکننده غذا به عهده دارند. باکتریوسین، یکی از مهمترین مواد بازدارنده طبیعی است که توسط لاکتوباسیل پلانتاروم تولید می شود. هدف از این بررسی، تعیین بهترین شرایط رشد لاکتوباسیل پلانتاروم برای تولید بیشتر باکتریوسین آن بوده است.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش exploratory انجام شد. مقداری سوسیس و کالباس به طور تصادفی از کارخانه های مختلف خریداری شد. یک گرم از آن را در سرم فیزیولوژی سائیده و پس از رقت در محیط MRS کشت داده شد. باکتری ها با تست های کاتالاز، اکسیداز و تست تخمیر قندها شناسایی شدند. رشد این باکتری ها در حرارتها، pHها و محیط کشت های مختلف بررسی شد. بیشترین اثر بازدارندگی مایع سطحی کشت این باکتری ها بر روی تعدادی از باکتری های گرم مثبت و گرم منفی در حرارتها، pHها و محیط های مختلف به روش بلانک دیسک و نقطه گذاری نیز تعیین گردید.
    یافته ها
    از 15 نمونه سوسیس و کالباس، در4مورد لاکتوباسیل پلانتاروم جدا شد. حرارت مناسب رشد آنها 25 درجه سانتیگراد در pHها حدود 8/4 تا 4/6 در محیط کشت پایه (MRS) همراه با گلوکز 2% بود. خاصیت ضدمیکروبی آنها در حرارت 100 درجه سانتیگراد به مدت 10 دقیقه پایدار بود و به وسیله آلفا آمیلاز و لیزوزیم تغییر نکرد. این باکتری ها در حرارت 25 درجه سانتیگراد، بیشترین اثر بازدارندگی را در برابر استافیلوکوک (20 میلی متر) و لیستریا (14%، میلی متر) داشتند. بهترین شرایط برای تولید هاله عدم رشد، محیط کشت پایه (MRS) همراه با گلوکز 2% در حرارت 25 درجه سانتیگراد و pH حدود 8/4 تا 4/6 بود. اثر بازدارندگی باکتریوسین (پلانتاریسین) این باکتری ها، پس از حرارت دادن مایع سطحی به مدت 10 دقیقه پایدار بود و حتی اثر آن کمی بیش از حالت قبل از حرارت بود.
    نتیجه گیری و توصیه ها: پایداری خاصیت ضدمیکروبی آنها در برابر حرارت بسیار سودمند است. زیرا در بسیاری از مراحل تهیه غذا به حرارت نیاز می باشد. از کشت های آغازگر مناسب برای تولید مواد ضدمیکروبی قوی در غذاهای تخمیری توصیه می شود. با ایجاد تغییرات ژنتیکی می توان لاکتوباسیل هایی به دست آورد که باکتریوسین بیشتری تولید کنند.
    کلیدواژگان: لاکتوباسیل پلانتاروم، باکتریوسین، باکتریهای لاکتیک
  • معصومه حسینیان، سید غلامعباس موسوی، محمدرضا شریف، زهرا خادمی صفحه 58
    سابقه و هدف
    یکی از نگرانی های جامعه نیازهای جسمی افراد به ویژه در سنین رشد است و با توجه به اهمیت نقش معلم و تامین نیازهای جسمی کودکان و عدم اطلاع از وضعیت آن در این منطقه و به منظور تعیین نگرش معلمین نسبت به رفع نیازهای جسمی کوکان و عوامل مرتبط با آن این تحقیق در مورد معلمین دوره ابتدایی در سال 1379 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش مقطعی روی کلیه معلمین ابتدایی مدارس کاشان در سال 1379 انجام شد و نگرش با طیف لیکرت با 22گویه در زمینه نیازهای جسمی و 12گویه در مورد اطلاعات دموگرافیک مورد بررسی قرار گرفت و از آنان درخواست شد تا یکی از گزینه های کاملا موافق، موافق، مخالف و کاملا مخالف را انتخاب نمایند. عوامل مرتبط شامل سن، جنس، تجربه، تاهل، تعداد فرزندان، وجود مربی بهداشت، وجود فرزند در دوره ابتدایی و ارجاع کودک بود. کسب امتیاز در زیر معدل به عنوان نگرش منفی و بالای آن نگرش مثبت تلقی گردید.
    یافته ها
    از 507 مدرسه ای که مورد بررسی قرار گرفتند نگرش در مورد رفع نیازهای جسمی در42% موارد منفی بود و عواملی چون سن، تجربه، تاهل و تعداد فرزندان، وجود مربی بهداشت و فرزند دوره ابتدایی در خانواده بر نگرش موثر نبود و فقط با جنس و ارجاع کودک ارتباط معنی دار داشت.
    نتیجه گیری و توصیه ها: نگرش مثبت معلمین در مورد رفع نیازهای جسمی دانش آموزان دوره ابتدایی تقرییا کمی از نصف بیشتر بود و تحقیقات دیگر در زمینه بهینه سازی نگرش از طریق آموزش و افزایش آگاهی معلمین در مورد رفع نیازهای جسمی کودکان دوره ابتدایی پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: نگرش، معلم، نیاز جسمی، دوره ابتدایی
  • زریچهر وکیلی، مهندس سید غلامعباس موسوی، الهه مصداقی نیا، سیما راستی، فرشید آچاک صفحه 64
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت مول هیداتیفرم و شیوع بیشتر آن در کشورهای آسیایی در مقایسه با اروپا و آمریکا و نیز عدم اطلاع از شیوع بیماری در منطقه، این مطالعه به منظور تعیین فراوانی مول هیداتیفرم در نمونه های ارسالی به آزمایشگاه های پاتولوژی کاشان از 1/7/1371 لغایت 31/6/1378 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به روش توصیفی و نمونه گیری از اطلاعات موجود (Existing data) انجام گرفت. به این ترتیب که تمام بیماران بستری در بیمارستان شهید بهشتی و زایشگاه دکتر شبیه خوانی که تشخیص مول هیداتیفرم برای آنها در یکی از آزمایشگاه های پاتولوژی کاشان طی مدت مذکور تائید شده بود مشخص شدند و با مراجعه به بایگانی مدارک پزشکی بیمارستان اطلاعات وارد پرسش نامه شد.
    یافته ها
    در طی مدت فوق 85مورد مول هیداتیفرم شامل 67مورد مول کامل و 18 مورد مول ناقص دیده شد. بیشترین فراوانی برحسب سن مربوط به بیماران با سن مساوی یا کمتر از 20سال (3/53درصد) بود. مجددا در بالای 45سال یک افزایش (4/10درصد) در مورد مول کامل مشاهده شد. 7/40درصد بیماران ضمن اولین بارداری به مول هیداتیفرم مبتلا شده بودند که با افزایش تعداد دفعات بارداری میزان مول کاهش و مجددا مول کامل در بارداری 6و7 افزایش نشان داد. 6/8درصد بیماران سابقه حداقل یک بار سقط داشتند و در یک مورد (2/1درصد) سابقه حاملگی مولار وجود داشت. 79درصد بیماران شهرنشین و بقیه روستایی بودند. 11درصد بیماران متولد افغانستان و بقیه ایرانی بودند. شکایت اولیه در 8/82درصد بیماران خونریزی واژینال بود. در 3/9درصد بیماران هنگام مراجعه، میزان هموگلوبین کمتر از 10گرم در دسی لیتر بود. گروه خون 5/39درصد بیماران از نوع Oبود. سونوگرافی در 4/78درصد موارد تشخیص حاملگی مولار را مطرح نموده بود. براساس گزارش سونوگرافی در 18درصد بیماران کیست های تکالوتئینی تخمدان وجود داشت که مربوط به مبتلایان به مول کامل بود.
    نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به فراوانی بیشتر مول در سنین کمتر از 20 و بیشتر از 45سال، افراد فوق باید تحت مراقبت بیشتری قرار گیرند و با توجه به اینکه شایعترین شکایت بیماران خونریزی واژینال است این علامت به خصوص در افراد پرخطر باید به دقت بررسی و پیگیری شود.
    کلیدواژگان: مول هیداتیفرم، مول کامل، مول ناقص، فراوانی
  • جعفر کورانلو، ناصر صادقیان صفحه 70
    سابقه وهدف
    هنوز بیماری مگاکولون مادرزادی، یکی از مشکلات مهم و بزرگ جراحی کودکان است و درمان جراحی آن با مشکلات وعوارض مختلفی مواجه است و به همین دلیل روش های مختلفی را برای درمان آن به کار می برند، در این مقاله به تعیین نتایج جراحی مگاکولون مادرزادی به روش سوئن سون و در 2مقطع ده ساله، طی سالهای 1378 – 1359 بررسی شد.
    مواد و روش ها
    تحقیق در مرحله اول به روش داده های موجود، روی کلیه پرونده پیمارانی که با تایید پاتولوژی مبتلا به مگاکولون بوده و به روش سوئن سون تحت عمل جراحی قرار گرفتند، انجام گرفت.، سن، جنس، علائم بالینی، گزارش پاتولوژی، حد بدون عصب روده، بیمارهای همراه، عوارض زودرس، عوارض دیررس در مقطع بررسی و تغییرات آن مورد قضاوت آماری قرار گرفت. در مرحله دوم با دعوت از بیماران، نتایج درمان به ویژه از نظر کنترل ادرار و مدفوع و میزان رضایت از عمل بررسی و با آمار توصیفی ارائه گردید.
    یافته ها
    در کل 420 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند که در مقطع 10ساله اول 190 نفر و در مقطع دوم 230 نفر بود. 74درصد بیماران پسر و 26درصد دختر بودند و سنین حداقل 3 روز تا حداکثر 14سال و 3ماه داشتند. بیشترین حد بدون عصب در کولون سیگمویید به میزان 5/54درصد بود. عوارض زودرس در 102 نفر (3/24درصد) بروز کرد که در دهه اول 3/63درصد و در دهه دوم 4/14درصد (0001/0p<) بود. عوارض دیررس در 104نفر (8/24درصد) دیده شد که در مقاطع اول و دوم به ترتیب 2/33 و 8/17درصد (001/0p<) بود. آنتروکولیت در 6/12 درصد موارد بروز کرد. در 216نفر (4/51درصد) پیگیری شدند و 6/86درصد بیماران و یا والدین آنها راضی بودند.
    نتیجه گیری و توصیه ها: نتایج عمل جراحی به روش سوئن سون در بیماران مگاکولون مادرزادی خوب و قابل قبول بود عوارض عمل در ده سال دوم به مراتب بهتر از ده سال اول بود لذا به کارگیری این روش توصیه می شود.
    کلیدواژگان: مگاکولون مادرزادی، جراحی سوئن سون
  • حسین بدخش صفحه 76
    سابقه و هدف
    درسالهای اخیر هم زمان با افزایش کلی شکایت از خطاهای پزشکی، میزان شکایت از متخصصین زنان و زایمان هم افزایش یافته است. گرچه در کشورهای غربی بیشترین شکایت از خطاهای پزشکی مربوط به رشته زنان و زایمان است ولی شکایت از این رشته در کشورمان در رتبه دوم قرار دارد. افزایش تعداد شکایت ها در غرب نه تنها عوارض جانبی را در رشته زنان و زایمان کاهش نداده است و هیچ تغییری در کیفیت ارائه خدمات ایجاد ننموده، بلکه باعث اثرات مضری نظیر کاهش تمایل به این رشته، افزایش میزان سزارین و نپذیرفتن بیماران پرخطر شده است. به این ترتیب طب دفاعی در زنان و زایمان شکل گرفته و ضربه معکوس ناشی از شکایت به صورت افزایش عوارض جانبی در رشته زنان و زایمان پدیدار شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت توصیفی و گذشته نگر بر روی شکایت های مطرح شده در نظام پزشکی استان تهران طی سالهای 1371 تا 1375 انجام شده است.
    یافته ها
    در این مدت به طور کلی 1537 شکایت مطرح شده است که 1116 مورد (6/72% کل آن شکایت های) مربوط به رشته های جراحی و 213 مورد(8/13% کل آن شکایت ها) مربوط به زنان و زایمان است. 31% شکایت های زنان و زایمان مربوط به بیمارستان های دولتی، 30% مربوط به بیمارستان های خصوصی و 39% مربوط به کلینیک های سرپایی و مطب ها هستند. همچنین در این مدت 207 رای در هیئت های انتظامی استان تهران در رشته زنان و زایمان صادر گردیده است که شامل 40% رای برائت، 39% پرونده های مختومه، 17% مجازات انتظامی و 7% ارجاع به دادگستری است. 89% شکایتها به علت عدول از بایدها و نبایدها، 5/7% به علت تخلفات مالی، 3% به علت عدم رعایت حسن اخلاق و 5/0% به علت سوء مدیریت بیمارستان ها مطرح شده اند.
    نتیجه گیری و توصیه ها: برای دور ماندن از شکایت باید هرعلمی را بر مبنای صحیح علمی، اخلاقی و قانونی انجام داد و بدون داشتن مهارت کافی به هیچ کاری اقدام ننمود.
    کلیدواژگان: خطای پزشکی، زنان و زایمان، نظام پزشکی، پزشکی قانونی، اپیدمیولوژی، تهران، ایران
  • زهره سادات، فرزانه صابری، معصومه عابدزاده صفحه 82
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع متفاوت حاملگی با فاصله کوتاه در کشور وعدم بررسی وضعیت آن در کاشان و با توجه به اهمیت وزن و قد هنگام تولد و نظر به اینکه تناقضهایی در مورد ارتباط حاملگی با فاصله کوتاه و وزن و قد هنگام تولد وجود دارد و به منظور تعیین شیوع حاملگی با فاصله کوتاه و ارتباط آن با وزن و قد هنگام تولد تحقیقی در زایشگاه دکتر شبیه خوانی کاشان در طی سالهای 79-1378 انجام شد.
    مواد روش ها
    برای تعیین شیوع حاملگی با فاصله کوتاه تحقیق توصیفی و برای تعیین نقش آن در وزن و قد هنگام تولد تحقیق تحلیلی از نوع historical - Cohort انجام شد. در این مطالعه 150 مادرکه دارای حاملگی با فاصله کوتاه بودند (حاملگی با فاصله کمتر از 15 ماه) و 90 مادر که دارای حاملگی با فاصله کمتر از 12 ماه بودند به عنوان گروه مورد و 150 نفر که دارای حاملگی با فاصله مناسب بودند به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. در گروه های مورد و شاهد وزن و قد هنگام تولد مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن با استفاده از آزمون آماری t مورد قضاوت قرار گرفت. خطر نسبی و خطر منتسب حاملگی با فاصله کوتاه در بروز وزن کمتر از 3000 گرم و قدکمتر از 49 سانتیمتر تعیین شد.
    یافته ها
    از 2300 نمونه مورد بررسی، 216 نفر (4/9 درصد) دارای حاملگی با فاصله کوتاه بودند. یافته های پژوهشی نشان داد که بین حاملگی با فاصله کمتر از 15ماه و وزن و قد هنگام تولد رابطه ای وجود ندارد اما بین حاملگی با فاصله کمتر از 12ماه و وزن و قد هنگام تولد رابطه معنی داری وجود دارد. میانگین (± انحراف معیار) وزن هنگام تولد در گروه شاهد 443±3356 گرم و در گروه با فاصله حاملگی کمتر از 12ماه 430±3237 گرم بود. قد هنگام تولد در گروه شاهد 2±4/50 سانتی متر و در گروه حاملگی با فاصله کمتر از 12ماه 8/1±7/49 سانتیمتر بود. اختلاف وزن در دو گروه معنی دار بود (05/0p<). خطر نسبی برای وزن کمتر از 3000 گرم 5/1 برابر و برای قد کمتر از 49 سانتیمتر 1/2 برابر بود. خطر منتسب برای وزن کمتر از 3000 گرم 5/0% و برای قد کمتر از 49 سانتیمتر 5/16% بود که از نظر آماری معنی داری بود(05/0p<). نتیجه گیری و توصیه ها: حاملگی با فاصله کمتر از 12ماه با وزن و قد هنگام تولد رابطه دارد و میزان آن را کاهش می دهد. تحقیقات بعدی برای تعیین عوامل موثر بر حاملگی با فاصله کوتاه توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: حاملگی با فاصله کوتاه، وزن هنگام تولد، قد هنگام تولد
|
  • Mohamamd Bagher Miranzade *, Amir Hossein Mahvi Page 1
    Background
    Industrial wastewater has brought a major anxiety for human beings. The present study was conducted to determine the industrial wastewater of a match factory in Tabriz and to survey the impact of quality and quantity of different coagulants on wastewater in this factory.
    Materials And Methods
    It was a two-phase study. First, we have determined the quality and quantity of the wastewater, then, the impact of different coagulants was surveyed. Sampling was achieved on 3 weeks, each time for a total 24-hour period. The following parameters were measured: PH, COD, BOD, Phosphorous, Nitrogen and total solids. For the second phase we have determined the role of ferric sulfate, chlorour ferric, aluminum sulfate and lime on COD removal.
    Results
    Study was carried out on 12 samples. Maximum concentration of COD, BOD and total solids were 10906, 120 and 69562 mg/l, respectively. Chlorour ferric at the concentration of 100 mg/l was revealed to be the most effective coagulants. It has reduced the COD concentration from 7560±117 to 646±95 mg/l.
    Conclusion
    This match factory has a very polluted wastewater. It mainly consists of biologic materials. Chlorour ferric was the most effective coagulant. With respect to the high value of COD, biologic method is not recommended for sewerage. Chemical coagulation is the method of choice.
  • Mahmoud Saffari *, Azam Samei, Hossein Abdoli, Morteza Abdar Isfahani Page 6
    Background
    With respect to the efficacy of thrombolytic agents in the treatment of acute myocardial infarction, the present study was conducted on CCU patients in Shaheed Beheshti hospital in Kashan in 1999-2000. We have determined the efficacy of streptokinase (Sk) based on anti-streptokinase before and after the treatment.
    Materials And Methods
    For this clinical trial 45 patients with acute myocardial infarction were selected. Their diagnosis was made according to their clinical manifestations as well as EKG and paraclinical studies. Anti-streptokinase was measured by ELISA method. The efficacy of streptokinase was determined by Q wave in EKG.
    Results
    Of 45 patients, 35 had low and 10 had high level of anti-streptokinase. In 35 patients (28 with low and 10 with high anti-streptokinase) the Q wave remained unchanged following the drug administration. Drug side effects were hypotension (15.5%), bleeding (9%) and allergic reactions (4.5%). No mortality was reported.
    Conclusion
    With respect to the high prevalence of streptococcal infections in our society, determining the anti-streptokinase level prior to the therapy is recommended. In case of low titer, we suggest streptokinase otherwise other thrombolytic agents should be administered.
  • Afsane Ranjbar *, Mahdi Nemat Bakhsh Page 15
    Background
    Atrial natriuretic peptide (ANP) is a 28 amino acid hormone secreted by atrial monocytes in response to local wall stretch. Recent studies have shown that glucocorticoids can express ANP genes and elevate its level. Ketokonazol is an anti-adrenal drug used to reduced glucocorticoids level, thus may result in reduction in ANP level. Thus, the present study was conducted to determine the physiologic effects of ANP on rats receiving Ketokonazol.
    Materials And Methods
    Human atria were used for ANP. For ANP extraction preparation, tissue was boiled in specific solutions to inactivate intrinsic protease. Then cooling was carried out at 4 degrees centigrade and homogenization and centrifugation were occurred. PH was regulated using dialysis procedure.
    Results
    Pulse, systolic and diastolic pressures were revealed to be higher in Ketokonazol group. This may be due to reduction in vascular compliance. Injecting human atrial extract may decrease blood pressure by a slow slope.
    Conclusion
    ANP may be safely used in atherosclerotic patients. Further clinical trials are suggested.
  • Mahin Hashemipour *, Farshad Nikouie, Masoud Amini, Ashraf Amin Alraaya, Hasan Rezvanian, Ahmad Reza Abdoli Page 16
    Background
    Diabetic patients need to detect blood glucose level (BGL) foe diagnosis, treatment and flow up. Typically a blood sample for analysis is obtained via intravenous or a finger stick or other such invasive procedures. Often, this procedure cause physical and mental stress to the patient. Thus, it is desirable to use other biologic liquid such as saliva to detect the blood glucose level. The present study attempts to determine the correlation coefficient between blood glucose level and saliva glucose level (SGL) in healthy men.
    Materials And Methods
    It was a cross sectional study. 130 blood and 130 saliva samples were gathered from 10 healthy men in 13 times during a five-day period. Each day samples were taken 3 times, fasting, post parricidal and evening. Samples were analyzed with glucose oxidase method.
    Results
    Mean of fasting blood glucose level was 84.9±3.43 mg/dl (58-118 mg/dl). Mean of saliva glucose level was 1.22±0.81 mg/dl (0.32-4.94 mg/dl). Correlation coefficient between BGC and SGL from the 5 days of measurement was 0.23. Correlation coefficient for each day was 0.38 (First day), 0.29 (Second day), 0.01 (Third day) and 0.37 (Fourth day).
    Conclusion
    Unfortunately with this correlation coefficient and limited range of SGL we can not use saliva to detect BGL.
  • Ahmad Talebian *, Mah Afarin Salehian, Zohre Sadat Page 23
    Background
    Due to the relatively high prevalence of febrile convulsion and considering the possibility or recurrence in case of not preventing and also with respect to the problems occurred during the treatment with Phenobarbital, the present study was conducted on children referring to Shaheed Beheshti hospital in Kashan to draw a more appropriate approach to the treatment of febrile convulsion with better outcomes and less side effects.
    Materials And Methods
    100 children with febrile convulsion were enrolled for this clinical trial. Children were assigned in two groups. In the case group diazepam was administered at a dosage of 0.8 mg/kg/d in three divided doses at the time of fever. The control group was received oral Phenobarbital at the dosage of 5 mg/kg/d. children were followed for recurrence of febrile convulsion at two months interval for 6 months.
    Results
    The study population included 61 boys and 31 girls. The recurrence rate was 6% and 14% in the case and control group, respectively (NS).
    Conclusion
    Since diazepam offers a more effective prevention of recurrence of febrile convulsion while posing less side effects, it seems to be more appropriate for prevention of febrile convulsion.
  • Rouhallah Dehghani *, Siavash Tirgari, Hasa Vatandoost, Mir Latif Mousavi, Jamil Zargan, Firouz Ebrahimi Page 26
    Background
    Mesobuthus eupeus is the most common type of mesobuthus belongs to the buthidae family. It is reported all over Iran and is a common cause of biting. Identifying its fractions could be helpful to draw better therapeutic approach, thus the present study was conducted in Kashan to determine different fractions of mesobuthus eupeus.
    Materials And Methods
    It was a descriptive study. Having prepared Tricine SDS-PAGE and heated the toyin with a buffer containing mercaptoethanol, 25 microgram, of toxin protein was injected to each plate adjusting the electrophoresis on 80V. Following the electrophoresis, 15 hours later, the produced gel was washed and fixed by methanol. Sigma ultra low MW was used to compare molecular weight of toxin protein.
    Results
    Mesobuthus eupeus’ toxin contains 6 protein bands. The highest one had the molecular weight of 26.96 KD whereas the lowest band had the molecular weight of 1KD. It has further proteins with lower molecular weight as compared to sigma ultra low MW.
    Conclusion
    Since mesobuthus eupeus could be found all over Iran, further studies are strongly recommended to determine better antivenom.
  • Safar Ali Talari *, Sayed Hossein Hejazi, Sima Rasti, Shahla Shadzi Page 32
    Background
    Primary infection of toxoplasma gondii in pregnancy may lead to death, abortion, severe infection of neonates and asymptomatic but progressive infections. With respect to the known complications of toxoplasma gondii, the present study was conducted in Ashrafi Isfahani hospital in Khomeinishahr, 1998-2000, to determine the seroepidemiology of toxoplasma gondii in parturients.
    Materials And Methods
    270 parturients aged 15-45 years were included. Having received 5ml peripheral blood sample, the presence of antibody was determined in dilutions of 1/20 and 1/100. In case of positive results in dilution of 1/100, tests were carried out for higher titers. Titer of 1/20 was considered as the criteria for diagnosis, however titer of 1/400 was considered significant.
    Results
    Toxoplasma gondii was revealed in 32.2% of the subjects, of which, 17.6% had IgM antibody and 82.6% had IgG. Most of the affected individuals aged 20-25 years (36.7%).
    Conclusion
    Results have revealed that toxoplasma gondii is relatively prevalent in Khomeinishahr. Bear in mind the susceptibility of pregnant women as well as high expenses of serologic screening tests, the necessity of educational programs in felt further.
  • Mohamamd Khani *, Habib Allah Nourizade Page 38
    Background
    Anterior myocardial infarction is relatively a common problem with increasing prevalence. Controversies have arisen regarding the efficacy of streptokinase or magnesium sulfate therapy. The present study was conducted to determine the efficacy of streptokinase, magnesium sulfate and their combination as well as their side effects in patients with anterior acute myocardial infarction, referring to Shaheed Beheshti hospital in Kashan between 1995-97.
    Materials And Methods
    It was an existing data type study. Diagnosis was made according to the physical exam, history, EKG findings and elevated enzyme level. Patients were assigned in any of the four groups: Routine drug users (Control n=50), routine drug+streptokinase (n=51), routine drug+magnesium sulfate (n=47), routine drug+magnesium sulfate+streptokinase (Group IV n=48). History of previous MI or disabling disease was our exclusion criteria.
    Results
    The study population included 153 males and 43 females with the mean age of 61.7±10.54 years. Patients were matched according to the age, sex and blood pressure. The mean days of hospitalization were 12.4±2.8 and 8±1.7 in-group IV and control subjects, respectively. For these groups the mean reduction in blood pressure was 52% and 20.8%, respectively (P<0.05). Patients who received streptokinase as well as magnesium have shown lesser side effects (Hemodynamic, mechanical, pericarditis and aneurysm). Death was reported in 12.2% of patients.
    Conclusion
    It seems as if combination therapy with magnesium sulfate and streptokinase is associated with better outcomes and less side effects.
  • Mohamamd Rzea Esmaili *, Fereshte Seyedkolal Page 45
    Background
    Vaccination against hepatitis B virus is an effective tool for prevention, however, the level of anti-HBS is influenced by various factors. Thus, in the present study we have evaluated the anti-HBS levels in vaccination children against hepatitis B referring to Amirkola hospital in Babol in 1999.
    Materials And Methods
    100 children had enrolled for this cross sectional study, all of whom were under 7 years old and had received the last dose at least 3 months ago. 5ml of peripheral blood samples were obtained and checked for anti HBS and anti HBC.
    Results
    84.5% had complete and regular vaccination program whereas 15.5% had complete but irregular vaccination. 87.6% of children with complete vaccination (Either regular or irregular) had anti-HBS titer of? 10 IU/lit (Protective level), among which, 28.8% had titer of 10-100 IU/lit and 58.8% had titer of? 100 IU/lit. The mean titer of anti HBS was 379.6 and 340 IU/lit in children aged 1-2 and 5-6 years, respectively.
    Conclusion
    Results have revealed that anti HBS protective level following the routine immunization program is relatively satisfactory. Needless to say, further prospective studies could determine the influential factors.
  • Jamile Norouzi * Page 50
    Background
    Lactic acid bacteria serve as the starter of food fermentation. They improve food taste and inhibit the growth of organisms. Bacteriocin is a major natural inhibitor produced by Lactobacillus plantarum.
    Materials And Methods
    For this exploratory study, we have purchased some hotdog and sausage made by different factories. Having one gram of sausage or hotdog in physiologic serum, it was diluted and cultured in MRS media. Bacteria growth was surveyed in different PH, temperature and media.
    Results
    Of 15 samples, Lactobacillus plantarum was isolated in 4. Its optimal condition was as below: Temperature 25 degrees centigrade, pH=4.8-6.4 and basic MRS media with glucose 2%. Its antimicrobial activity was reserved in 100 degrees centigrade for 10 minutes and has not modified by alpha amylase or lysosomes. At 25 degrees centigrade, they had maximum inhibitory effect on staphylococcus (20ml) and listeria (14ml).
    Conclusion
    The stability of Lactobacillus plantarum’s antimicrobial activity against high temperature is of utmost importance since during food processing we require high temperature. We suggest the usage of suitable starter media to produce strong antimicrobial agents in fermentative foods. Employing genetic changes may be helpful to produce Lactobacilli with potentially greater bacteriocin production
  • Masoume Hoseinian *, Sayed Gholam Abbas Mousavi, Mohamamd Reza Sharif, Zahra Khademi Page 58
    Background
    Individuals’ needs especially during the growth period is a matter of worry, for which, teachers are considered to be an inseparable part. The present study was conducted to draw teachers’ attitude towards primary school students’ physical needs in Kashan in 2000.
    Materials And Methods
    For this cross sectional study, teachers’ of primary schools in Kashan were selected. Their attitude as well as demographic characteristics was surveyed. Associated factors were considered as below: Age, sex, experience, marital status, number of children, having a primary school-aged child and child referral. Scores that were below the mean were considered as negative attitude whereas those above the mean value were positive attitude.
    Results
    Of 507 schools, 42% have shown negative attitude towards physical needs. Age, experience, marital status and number of children have not shown any association with teachers’ attitude, however, there was a significant correlation between sex and child referral with their attitude.
    Conclusion
    Positive attitude towards the students’ physical needs was relatively low. Further studies with special emphasis on improvement of attitude through educational programs are strongly recommended.
  • Zarichehr Vakili *, Sayed Gholam Abbas Mousavi, Elahe Mesdaghinia, Sima Rasti, Farshid Achak Page 64
    Background
    Considering the importance of hydatidiform mole and its higher prevalence in Asian countries including Iran and also with respect to the lack of informative data the present study was conducted to determine the frequency of hydatidiform mole in samples referred to the pathology laboratories in Kashan during a seven-year period, 1992-99.
    Materials And Methods
    It was a descriptive study. For this, all patients hospitalized in Shaheed Beheshti and Shabihkhani hospitals with confirmed diagnosis of hydatidiform mole were identified through the medical records.
    Results
    During the study period, 85 cases of hydatidiform moles including 67 cases of complete and 18 cases of incomplete mole were found. The most commonly affected age group was? 20 years (53.3%). Meanwhile, those greater than 45 years old have shown another increment in prevalence (10.4%). 40.7% of the patients were afflicted during their first pregnancy. There was a decline in the rate of mole associated with repeated pregnancy, however, again another increase was observed in pregnancies 6 and 7. Previous history of at least one abortion was reported in 8.6% of the patients. In one patient previous history of molar pregnancy was noted. 79% of patients reside in rural region and 89% were born in Iran. Vaginal bleeding was reported to be the first presenting sign in 82.8% of the patients. 39.5% had blood type of O. Sonography has detected molar pregnancy in 78.4% of the patients.
    Conclusion
    Considering the higher prevalence in individuals less than 20 or those greater than 45 years old, we suggest further care for these age groups. Meanwhile, patients with vaginal bleeding should follow up thoroughly.
  • Jafar Kooranlou *, Naser Sadeghian Page 70
    Background
    congenital megacolon is still one of the most important disease occurred in children. Different surgical approaches were developed each with variety of complications. In the present article, we explained our experience with 420 patients with congenital megacolon undertook Swenson operation in a 20-year period, 1979-99.
    Materials And Methods
    All patients who have been pathologically diagnosed as congenital megacolon were entered. Initial data including sex, age, clinical manifestations, pathologic reports, accompanying diseases and early and late complications were analyzed. Then, patients were invited to survey the operation outcome such as bowel and bladder continence.
    Results
    The study population included 310 boys and 110 girls aged 3 days to 14 years. Early and late complications were reported in 24.3% and 24.8%, respectively (P<0.0001, P<0.001 respectively). Enterocolitis was reported in 12.6%.
    Conclusion
    Swenson approach is associated with satisfactory outcomes in patients with congenital megacolon.
  • Hossein Badakhsh * Page 76
    Background
    During the recent years, claims of gynecologists’ malpractice have increased in our country. In western societies, claims of gynecologists are the most frequent type of medical malpractice claims. This increment in malpractice claims was not only unable to reduce the number of complications in gynecology, but also has decreased physician’s tendency to gynecology, increase cesarean sections and rejecting high risk patients.
    Materials And Methods
    We have reviewed the malpractice claims of gynecologists received by medical council in Tehran between 1992 till 1996.
    Results
    Totally, 1537 claims have been received, of which 1116 (72.6%) were related to surgeons and 213 (13.8%) to gynecologists. Of 213 claims, 31% were related to public hospitals whereas 30% and 39% were related to private hospitals and private clinics, respectively. 89% of claims were developed due to not observing basic scientific rules, 7.5% were due to financial violations, 3% due to ethical problems and the remaining 0.5% were due to hospital mismanagement.
    Conclusion
    Physicians should practice according to the basic scientific, ethical and legal rules in order not to be accused by Medical Council meanwhile, they must not try to practice unless they have been fully experienced.
  • Zohre Sadat *, Farzane Saberi, Masoume Abedzadeh Page 82
    Background
    With respect to the prevalence of short-interval pregnancy in our country and also lack of information data in Kashan, the present study was conducted in Kashan to determine the prevalence of short-interval pregnancy and also its association with birth height and weight.
    Materials And Methods
    A descriptive study was carried out to determine the prevalence of short-interval pregnancy whereas a historical cohort study was performed of determine its association with birth height and weight. Our case group consisted of two groups: 150 mothers with interval of less than 15 months and 90 mothers with interval of less than 12 months, between their pregnancies. 150 mothers with adequate interval between pregnancies were Surveyed in cone and control groups and analyzed by t-test. Relative and absolute risks of short-interval pregnancies were determined for birth weight of less 3000gr and birth height of less 49cm.
    Results
    Of 2300 mothers, 216 (94%) had short-interval pregnancy. Results have revealed that there is no association between interval of less than 15 mothers and birth height and weight, however of less than 12 months and birth height and weight. The mean (±SD) of birth weight was 3356±443 and 3237±430 gr in the control and case group (Interval <12 months), respectively (P<0.05). Meanwhile, their birth height was 50.4±2 and 49.7±1.8 cm, respectively. The RR of weight <3000gr was 105 and for height <49 was 2.1. The AR for these values were 0.5% and 16.5%, respectively (P<0.05%).
    Conclusion
    Pregnancy with interval of less than 12 months is associated with lower birth and weight. Further studies are highly suggested.