فهرست مطالب

مجله فیض
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 17، بهار 1380)

  • تاریخ انتشار: 1380/01/20
  • تعداد عناوین: 17
|
  • ابوطالب صارمی، محمد علم، مینا متقی صفحه 1
    سابقه و هدف
    با توجه به روند فزاینده مصرف داروهای تحریک تخمک گذاری همراه با استفاده از روش های نوین درمان نازایی (Assisted reproductive technology) عارضه OHSS بخصوص در بیمارانی که دچار سندرم تخمدان های پلی کیستیک می باشند، افزایش یافته است. سرم مانیتول به عنوان عامل پیشگیری کننده این عارضه در بیماران مراجعه کننده به مرکز پزشکی صارم در سال های 78-1377 مورد استفاده و بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش کارآزمایی بالینی بر روی 228 نفر صورت پذیرفت. این بیماران تماما مبتلا به تخمدان های پلی کیستیک (PCO) بوده و به منظور انجام ART به علل مختلف تحت درمان با داروهای محرک تخمک گذاری (Human Chronic Gonadotropin و Human Menopausal Gonadotropin) قرار گرفته بودند، برحسب مراجعه و به طور تصادفی به دو گروه «مورد» و «شاهد» تقسیم شدند. در گروه مورد سرم مانیتول (شرکت فرآورده تزریقی ایران) با دوز 0.5 گرم برحسب وزن بدن به کیلوگرم (0.5g/Kg/Bw) روزانه تجویز شد و در گروه شاهد این دارو داده نشد. تاثیر مانیتول در پیشگیری از OHSS با شاخص های فشار خون، هموگلوبین، هماتوکریت و WBC بررسی و با t-test مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    از 228 نفر بیمار مورد بررسی، 132 نفر در گروه شاهد و 96 نفر در گروه مورد قرار گرفتند. هر دو گروه از نظر سن، وزن، فشار خون، مقدار هموگلوبین، هماتوکریت و WBC خون قبل از استفاده از سرم مانیتول مشابه بودند. در گروه شاهد، 100% بیماران و گروه مورد، 25% مبتلا به OHSS شدند (P<0.0001). میزان فشار خون سیستولی در گروه شاهد 10.7±87 و در گروه مورد 5.6±112 و میزان دیاستولی در گروه شاهد 10±54 و در گروه مورد 14±63 بود. مقدار هموگلوبین در گروه شاهد 1.5±15.7 و هماتوکریت، 7±45.3 و تعداد گلبول های سفید (WBC) با 6165±13548 و در گروه مورد به ترتیب 0.7±12.6 و 3.8±38.3 و 1523±77525 بودند که در همه این شاخص ها اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (P<0.001).
    نتیجه گیری
    تجویز سرم مانیتول موجب پیشگیری از سندرم OHSS شدید و کاهش نوع متوسط و خفیف آن شده بنابراین تحقیق برای بهره گیری بیشتر از سرم مانیتول توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: سندرم OHSS، سرم مانیتول، ART
  • زهرا تقربی، تانیا مهاجر، زهرا سوکی، منیژه شریفی صفحه 7
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت رشد نوزادان، پیش آگهی شناخته شده آن، وجود خلا اطلاعاتی و گزارش های متفاوت از تاثیر فواصل تغذیه بر رشد، این تحقیق به منظور مقایسه تاثیر تغذیه براساس تقاضا و تغذیه مکرر با شیر مادر بر رشد نوزاد در نوزادان متولد شده در بیمارستان دکتر شبیه خوانی کاشان طی سال های 76-1375 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش کارآزمایی بالینی (Clinical trial) از نوع نیمه تجربی با نمونه گیری مستمر بر روی 45 نوزاد در گروه تغذیه براساس تقاضا (شاهد) و 40 نوزاد در گروه تغذیه مکرر (تجربی) انجام گرفت. نوع روش زمان بندی براساس تمایل مادران واجد شرایط بوده و دو گروه به لحاظ سن و شغل و تحصیلات و دفعات بارداری مادر، تعداد فرزند خانواده، نوع بارداری مادر، فاصله تولد فعلی با زایمان قبلی مادر، سن و تحصیلات و شغل پدر، تعداد افراد خانواده، زیربنای منزل، وضعیت مسکن، درآمد ماهیانه، جنس نوزاد، زمان اولین تغذیه، وزن و قد و دور سر بدو تولد نوزاد مشابه سازی گردیدند. وزن، قد و دور سر بدو تولد، روز 14 و 28 تولد بررسی و تغییرات آن با t-test مورد قضاوت قرار گرفت.
    یافته ها
    از گروه تغذیه براساس تقاضا، 8 نفر و از گروه تغذیه مکرر، 14 نفر به علت بیماری مادر یا کودک، ثبت ناکامل اطلاعات، استفاده از تغذیه مصنوعی، عدم مراجعه به موقع، عدم پیگیری برنامه، عدم مطابقت موارد تغذیه ای با معیار در نظر گرفته شده، حذف گردیدند. تحقیق بر روی 63 نفر (در دو گروه شاهد و تجربی به ترتیب 32 و 31 نفر) انجام گرفت. در 14 روز اول تولد تغییرات وزن نوزادان در گروه تغذیه براساس تقاضا 113±399.7 گرم می باشد و در گروه تغذیه مکرر 194.1±613.9 گرم بود. در واقع میزان افزایش وزن گروه مورد نسبت به شاهد 53% بیشتر می باشد (P<0.001). تغییرات دور سر و قد در دوره 14 روز اول تولد و نیز تغییرات کلیه شاخص های رشدی مورد بررسی در دوره 28 روز اول تولد در گروه مورد بیشتر از گروه شاهد بود که این تفاوت ها به لحاظ آماری معنی دار نمی باشند.
    نتیجه گیری
    تغذیه نوزاد با شیر مادر به روش مکرر بر رشد جسمانی نوزادان، تاثیر دارد. تحقیق به منظور ارزیابی تاثیر طولانی مدت نوع، روش زمان بندی فواصل تغذیه با شیر مادر بر رشد جسمانی کودک و همین طور بر روی ساختار شاخص های رشد و تکامل پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: نوزاد، شیر مادر، تغذیه براساس تقاضا، تغذیه مکرر، رشد جسمانی
  • علیقلی سبحانی، حسین نیکزاد، محمد اکبری صفحه 17
    سابقه و هدف
    استفاده از استخوان های طبیعی در امر آموزش آناتومی از اهمیت خاصی برخوردار است. با توجه به کمبود و پایین بودن کیفیت استخوان های موجود در بخش های آناتومی و به منظور ارایه روشی مناسب برای جداسازی و تهیه استخوان های طبیعی از جسدهای فیکس شده، این تحقیق در سال 1378 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق از استخوان های جسد فیکس شده با محلول فرمالین، فنل، الکل و گلیسیرین در گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت پذیرفت. ابتدا با قیچی و چاقوی جراحی بافت نرم از روی استخوان ها برداشته شد و جهت حذف کامل بافت نرم، استخوان ها به مدت 24 ساعت در محلول آب و هیپوکلرید سدیم قرار گرفتند و پس از شستشو و خشک کردن استخوان ها در Oven پنجاه درجه سانتی گراد، چربی آن ها به وسیله محلول بنزین-اتیل الکل گرفته شد. در مرحله بعد، استخوان ها را در هوای آزاد خشک نموده و با استفاده از محلول 5% آب اکسیژنه (H2O2) سفید گردیدند. در پایان، پس از خشک کردن نهایی روی استخوان ها یک لایه نازک از روغن جلا زده شد. استخوان های تهیه گردیده در این روش، با استخوان های موجود در بخش از نظر کیفیت (پوسیدگی، شکستگی) و حفظ ساختار آناتومیک مورد مقایسه قرار گرفته و از آن ها فتوگرافی به عمل آمد.
    یافته ها
    استخوان های تهیه شده در این روش در مقایسه با استخوان های موجود در بخش آناتومی، پوسیدگی و شکستگی نداشته و ساختار آناتومیک آن ها کاملا حفظ گردیده، از نظر بهداشتی مناسب تر می باشد، می توان آن ها را در تمیز کرد و تهیه آن ها در تعداد زیاد و با هزینه کم امکان پذیر است.
    نتیجه گیری
    تهیه استخوان های با کیفیت بالاتر و به تعداد زیاد به روش پیشنهادی امکان پذیر بوده و استفاده از این استخوان ها در بخش های آناتومی باعث ارتقای آموزش آناتومی می گردد. تحقیقات بیشتر با تغییر در نوع مواد و روش های ارایه شده توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: استخوان، جسد فیکس شده، روش جداسازی، روش سفید کردن استخوان
  • جواد آخوندیان، دکترسیدعلی مسعود صفحه 23
    سابقه و هدف
    سندرم کم توجهی، پرتحرکی و عدم تمرکز از اختلالات شایع در کودکان بوده و عوارض شناخته شده ای دارد. چون بر اثر درمان تاخیر تکاملی از داروی پیراستام استفاده می شود و تناقض هایی که در مورد تاثیر این دارو در بروز ADHA وجود دارد، به منظور تعیین تاثیر پیراستام در بروز اختلالات پرتحرکی و کم توجهی این تحقیق بر روی کودکان مبتلا به تاخیر تکاملی مراجعه کننده به بیمارستان امام رضا (ع) مشهد در سال های 77-1376 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش کارآزمایی بالینی از نوع دوسوکور و متقاطع بر روی 30 کودک بالای 4 سال صورت پذیرفت. به نیمی از بیماران ابتدا شربت پیراستام و به نیمی دیگر دارونمای آن به میزان 50mg/kg تجویز و پس از دو هفته Washout، جای بیماران عوض و در پایان هر مرحله وضعیت ADHD بررسی گردید و با آزمون آماری مورد قضاوت قرار گرفت.
    یافته ها
    تعداد 5 کودک تا آخر همکاری نکردند. از 25 کودک باقیمانده با میانگین سنی 6 سال، 7 دختر و 8 پسر، میزان ADHD در گروه شاهد 0.07±0.16 و در گروه مورد 0.09±0.44 بود (P<0.001) و بروز اختلال ADHD در گروه شاهد 14.3% و در گروه مورد 53.3% بود (P<0.03). سندرم در پسران بیشتر از دختران و در گروه سنی پایین تر بیشتر بروز می کند.
    نتیجه گیری
    مصرف پیراستام موجب بروز اختلالات کم توجهی، پرتحرکی و عدم تمرکز در کودکان می شود. از این رو تجویز پیراستام در کودکان مبتلا به تاخیر تکاملی و یا در سایر موارد مشابه با احتیاط انجام می گیرد.
    کلیدواژگان: پیراستام، سندرم، تاخیر تکاملی، ADHD محرک مغزی
  • علی عبدالهی، محمدرضا منصوری، ناصر ولایی صفحه 28
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع و روند رو به افزایش تروما و عدم اطلاع دقیق از وضعیت آن و نظر به تناقض های موجود در مورد خصوصیات بیماری و بیماران، این تحقیق بر روی مراجعه کنندگان به بیمارستان فارابی در سال 1377 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق حاضر با روش توصیفی و با نمونه گیری روش مستمر صورت پذیرفت. بیمارانی که با تشخیص قطعی تروما در بیمارستان بستری شده بودند بررسی و خصوصیات فردی و وضعیت بیماری از نظر عامل ضربه، نوع تروما، نوع ضایعه ایجاد شده و دید متعاقب تروما ثبت، طبقه بندی و با آمار توصیفی ارایه شد.
    یافته ها
    در 150 بیمار مورد بررسی، شیوع موارد بستری ناشی از تروما 3.2% بود. بیماران در سنین 14.5±16.3 با محدوده سنی 3 ماه تا 70 سال و نسبت جنسی 2.7 مرد به 1 زن بودند. مهم ترین عوامل تروما به ترتیب، سنگ (14%)، چوب (13.3%) و چاقو (8.7%) بود و بیشترین نوع ضایعات ایجاد شده پارگی قرنیه با (77.3%)، پارگی اسکلرا (30%)، هایفما (28%)، کاتاراکت تروماتیک (25.3%) و پرولاپس ایریس (25.3%) می باشند.
    نتیجه گیری
    خصوصیات فردی مبتلایان، عامل تروما و وضعیت بیماری در کشور ما متفاوت از کشورهای دیگر و یا مقالات کتاب های مرجع می باشد از این رو، توصیه می گردد مراکز دانشگاهی و بیمارستان های تابعه با توجه به شرایط محیطی خود تحقیقی در این زمینه ارایه دهند و نیز تحقیقات بیشتری برای انتخاب روش بهینه برای آموزش همگانی را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: اپیدمیولوژی، تروماهای چشم
  • عباس تقوی اردکانی، احمد طالبیان صفحه 33
    سابقه و هدف
    نظر به نقش واکسن سه گانه در کاهش مرگ و میر ناشی از سه بیماری مهلک دیفتری، کزاز و سیاه سرفه و با توجه به عوارض شناخته شده آن و عدم اطلاع از میزان شیوع این عوارض در کاشان، به منظور تعیین عوارض واکسن سه گانه در مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی-درمانی شهر کاشان، این تحقیق در سال 1378 صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق یک مطالعه توصیفی است که بر روی 383 کودک بین 1.5 ماهه تا 6 ساله انجام گرفت. همه کودکان تا 48 ساعت بعد جهت بروز عوارض توسط پزشک متخصص اطفال معاینه و عوارض حاصل در پرسش نامه ثبت و نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در این پژوهش، میزان بروز درد ناحیه تزریق 44.7%، تورم 31.4%، قرمزی 27.7%، کج خلقی 37.8%، تب 54.5%، خواب آلودگی 9.4%، بی اشتهایی 16.2%، استفراغ 7.5% و گریه مداوم 5.3% بود و به طور کلی، 344 نفر (89.8%) از کودکان مورد مطالعه دچار عارضه شدند.
    نتیجه گیری
    میزان عوارض ناشی از تزریق واکسن سه گانه در شهرستان کاشان بالا بوده و تحقیق بعدی جهت شناسایی علل و کاهش آن ها پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: واکسن، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، عوارض واکسیناسیون
  • الهه ملکان راد، نادر ممتازمنش صفحه 38
    سابقه و هدف
    پرولاپس دریچه میترال شایع ترین ناهنجاری دریچه ای قلبی می باشد. در منابع خارجی لت خلفی دریچه میترال به عنوان شایع ترین لت گرفتار در این بیماری بیان شده اما وضعیت گرفتاری لت های دریچه میترال در کودکان ایرانی نامشخص است. این پژوهش به منظور تعیین گرفتاری لت ها در پرولاپس دریچه میترال در 50 کودک شیرخوار مراجعه کننده به اکوکاردیوگرافی بیمارستان شهید بهشتی کاشان انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر به روش توصیفی بر روی 50 شیرخوار و کودک مبتلا به پرولاپس دریچه میترال که در سمع قلب Non-ejection click با یا بدون سوفل پایان سیستولی داشتند، صورت پذیرفت. اکوکاردیوگرافی کامل M-Mode، دو بعدی و داپلر رنگی برای تمام بیماران به عمل آمد. یافته های حاصل مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    از 50 کودک و شیرخوار مورد بررسی، 29 نفر (58%) دختر و 21 نفر (40%) پسر بودند (نسبت دختر به پسر 1.38 به 1). بیماران بین 2 ماه تا 13 سال داشتند. در 48 نفر از بیماران (96%) فقط گرفتاری لت قدامی وجود داشت. در یک مورد (2%) پرولاپس لت خلفی و یک مورد (2%) نیز پرولاپس هر دو لت دیده می شد. نارسایی خفیف میترال در 4 بیمار (8%) مشاهده گردید و 46 بیمار دیگر (92%) نارسایی دریچه نداشتند. از 4 بیمار دچار نارسایی میترال، سه نفر پسر و یک نفر دختر بودند.
    نتیجه گیری
    برخلاف نوشتار منابع خارجی، لت قدامی شایع ترین لت گرفتار در نزد کودکان ایرانی مبتلا به پرولاپس دریچه میترال می باشد. این تفاوت ممکن است نشانه تفاوت های منطقه ای، نژادی یا ژنتیکی در گرفتاری های لت های دریچه میترال باشد.
    کلیدواژگان: پرولاپس دریچه میترال، لت قدامی دریچه میترال، لت خلفی دریچه میترال
  • نگین مسعودی علوی، غلامعلی شجاع قره باغ صفحه 44
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت رضایت شغلی بر عملکرد فرد در سازمان و همچنین بر بهداشت روانی از نقش عوامل مختلف بر میزان رضایت شغلی و عدم اطلاع از وضعیت در منطقه، در تحقیقی رضایت شغلی کارکنان دولت در شهر کاشان در سال های 77 و 78 مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی و با استفاده از پرسش نامه مک کلوسکی صورت پذیرفت. 1250 پرسش نامه به صورت تصادفی در 44 سازمان دولتی توزیع شد. پرسش نامه در دو قسمت تهیه گردیده بود. در قسمت اول خصوصیات کارکنان شامل سن، جنس، سابقه، میزان تحصیلات، بعد اداره و میزان درآمد بررسی شد و در قسمت دوم، طی 37 سوال، سه بعد رضایت شغلی شامل رضایت از تامین نیازهای نگهدارنده و رشد و یک سوال کلی در مورد رضایت نسبی شغلی مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    829 پرسش نامه واجد شرایط شرکت در تحقیق بود. متوسط سن افراد 8.32±35.79 سال بود. شصت و شش درصد واحدها را مردان تشکیل می دادند و 90% افراد متاهل بودند. بیشتر واحدهای دارای مدرک تحصیلی دیپلم (30.1%) و سپس مدرک کارشناسی (26.3%) در رده دوم بودند. میزان رضایت از تامین نیازهای نگهدارنده 26.1% بود و 16.6% از تامین نیازهای رشد ابراز رضایت داشتند. 60.7 درصد افراد در کل از شغل خود راضی بودند.
    نتیجه گیری
    علیرغم رضایت شغلی پایین از ابعاد نگهدارنده و رشد، افراد در کل از شغل خود رضایت قابل توجهی داشتند. این مساله نشان می دهد علیرغم مشکلات مختلف مانند پایین بودن حقوق، عدم برخورد عادلانه با کارکنان و عدم وجود امکانات پیشرفت و ادامه تحصیل، کارکنان همچنان روحیه همبستگی با سازمان را حفظ کرده اند.
    کلیدواژگان: رضایت شغلی، بهداشت روانی، مدیریت
  • منوچهر مکوندی، ناصر افضلی، محمد اسماعیل مطلق، هوشنگ امینی صفحه 50
    سابقه و هدف
    نظر به این که ریشه کنی ویروس های پولیو تیپ های I و II و III از اهداف اساسی سازمان بهداشت جهانی است و با کوشش و برنامه های متداول مسئولان بهداشتی کشورمان نیز این امر در حال پوشش می باشد و از طرفی، کشورمان در شرایط حذف پولیو قرار دارد، از این رو ایمنی حاصل از واکسیناسیون پولیو خوراکی در کودکان واکسینه شده بسیار حائز اهمیت است، چون از وضعیت آن در منطقه اطلاعی در دست نیست. بنابراین به منظور تعیین میزان ایمنی واکسیناسیون پولیو این تحقیق بر روی کودکان گروه سنی 10-7 ساله شهرستان اهواز انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر با روش توصیفی بر روی 324 سرم کودکان صورت پذیرفت. ابتدا ویروس های پولیو تیپ های I و II و III در محیط کشت سلولی Hela تکثیر داده شد بعد از مراحل خالص سازی ویروس های پولیو توسط دستگاه اولترا سانتریفوژ 40000RPM برای مدت یک ساعت انجام گردید. جهت بررسی میزان تیتر آنتی بادی ویروس های پولیو به روش الیزا، میزان 30ug (میکروگرم) آنتی ژنهای ویروس های پولیو تیپ های I و II و III به حفرات پلیت الیزا اتصال (Coated) داده شد و آزمایش الیزا جهت تعیین میزان تیتر آنتی بادی پولی والانت پولیو ویروس ها به عمل آمد. شیوع ایمنی و عدم ایمنی در نمونه ها تعیین و در جامعه برآورد گردید.
    یافته ها
    تحقیق بر روی 324 نفر به نسبت مساوی دختر و پسر و در سنین 3±8.4 انجام گرفت. 281 نفر (86.7%) از کودکان دارای آنتی بادی علیه ویروس های تیپ های I و II و III شدند. از لحاظ موارد میزان ایمنی اختلاف معنی داری بین گروه های کودکان واکسینه شده گروه سنی 10-7 ساله مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    ایمنی به طور نسبی خوبی در کودکان واکسینه شده ملاحظه و پیشنهاد می گردد مطالعات ایمنی واکسیناسیون در دیگر قشرهای جامعه چون روستایی ها نیز پیگیری شود.
    کلیدواژگان: ایمنی، واکسیناسیون، پولیو، ریشه کنی
  • عباس رضایی، زهره پسران، شهرام مظاهری تهرانی، امیرحسین سیادت صفحه 55
    سابقه و هدف
    هیپرتانسیون بیماری بسیار شایعی است که عوارض ناشی از آن سبب مرگ و میر زیادی می گردد. برخی محققان احتمال افزایش میزان C3 سرم در بیماران مبتلا به هیپرتانسیون را مطرح نموده اند و افزایش میزان C3 سرم در این بیماران را عامل ایجاد عوارض ناشی از هیپرتانسیون دانسته اند. از این رو، این مطالعه با هدف تعیین میزان C3 در بیماران مبتلا به هیپرتانسیون و مقایسه با گروه شاهد در استان اصفهان در سال 1377 انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش تحلیلی بر روی 60 بیمار مبتلا به هیپرتانسیون و 60 فرد سالم که به طور تصادفی انتخاب شدند، صورت پذیرفت. میزان C3 سرم این افراد به روش SRID اندازه گیری شد و میزان آن در افراد بیمار با افراد سالم براساس سن و جنس مقایسه گردید و با آزمون t-test مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    میزان C3 در افراد سالم 13±85 و در افراد مبتلا به هیپرتانسیون mg/dl 32±131 بود که یک اختلاف 54 درصدی را نشان می دهد (P<0.0001). میزان C3 در افراد سالم و بیمار رابطه ای با جنس نداشت. در افراد مبتلا به هیپرتانسیون با افزایش سن، افزایش کمتری در میزان C3 سرمی مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    ابتلا به هیپرتانسیون موجب افزایش C3 سرم می گردد. انجام یک تحقیق هم گروهی برای تعیین رابطه افزایش C3 در مبتلایان به هیپرتانسیون با بروز آترواسکلروز پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: هیپرتانسیون، پروتئین، کمپلمان، سرم، آترواسکلروز
  • پرویز قدم لی، ناصر ولایی صفحه 60
    سابقه و هدف
    با عنایت به نگرانی از نحوه بکارگیری دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت (WHO) و نیز اهمیت اجرای آن ها، عوارض شناخته شده عدم بکارگیری این دستورالعمل ها، عدم اطلاع از وضعیت موجود و به منظور تعیین رویکرد پزشکان متخصص کودکان از مسایل مطرح شده در دستورالعمل WHO در مورد گاستروآنتریت حاد، این تحقیق در نزد پزشکان متخصص کودکان شرکت کننده در همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران در سال 1378 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقق حاضر به روش توصیفی از نوع مقطعی نزد 95 نفر از پزشکانی که بیش از 10 سال از زمان فارغ التحصیلی آنان گذشته بود و به طور تصادفی انتخاب گردیده بودند، انجام گرفت. پرسش نامه ای با 17 بند در اختیار آنان قرار گرفت که ضمن ثبت خصوصیات فردی، برای سنجش دانش نظری و نحوه تصمیم گیری درمان، با طرح سوالاتی و نیز گزارش مواردی از گاستروآنتریت، آگاهی و رویکرد آنان از دستورالعمل های WHO در مورد محلول های مایع درمانی خوراکی (ORS) و روش تغذیه در مرحله حاد گاستروآنتریت بررسی و ثبت گردید و سپس پاسخ های آنان براساس دستورالعمل های WHO مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    از 95 نمونه انتخابی، 87 نفر به تمام سوالات مطرح شده پاسخ دادند. سن پزشکان 17±44 سال و سابقه اشتغال آنان 6±17 سال بود. هفتاد و سه درصد پزشکان آگاهی مناسب داشتند ولی 60% پزشکان دستورالعمل های WHO را بکار می بردند. شصت و نه درصد پزشکان دارای دانش بکارگیری ORS بودند و در مقابل 83% پزشکان رویکرد مناسب بکارگیری ORS را در درمان داشتند. سی و یک درصد پزشکان به لحاظ نظری و 37% پزشکان از نظر عملی در مورد ادامه تغذیه در طول مدت حاد اسهال، عملکرد متناقض با دستورالعمل های WHO داشتند.
    نتیجه گیری
    کیفیت بکارگیری دستورالعمل های WHO در مورد ادامه تغذیه در مرحله حاد گاستروآنتریت نازل است و تحقیقی برای بررسی علل آن و اقدامات لازم برای ارتقای آن پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: گاستروآنتریت حاد، اسهال، محلول مایع درمانی خوراکی، WHO
  • شهرزاد زاده مدرس، ایراندخت اعتمادی صفحه 65
    سابقه و هدف
    مدروکسی پروژسترون استات تزریقی (DMPA) به عنوان یک روش جلوگیری از حاملگی، به دلایل سهولت و سرعت، فقدان عوارض سایر روش ها و میزان موفقیت بالای آن مطرح است ولی عارضه عمده آن را بروز بی نظمی در خونریزی های قاعدگی گزارش کرده اند. با توجه به اهمیت این عارضه در فرهنگ اسلامی و به منظور تعیین تاثیر استفاده از DMPA بر الگوی خونریزی واژینال، این تحقیق به روش کارآزمایی بروی مراجعه کنندگان به بیمارستان مهدیه تهران در سال 1378 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش کارآزمایی بالینی (Clinical trial) از نوع مقایسه قبل و بعد بر روی 50 خانم با سابقه قاعدگی منظم انجام گرفت. DMPA به میزان 150 میلی گرم تزریق و طی 90 روز بعد از تزریق وقایع و الگوی خونریزی و لکه بینی تعیین و طبقه بندی گردید. در ضمن، نقش BMI در بروز الگوی آن نیز تعیین شد.
    یافته ها
    از 50 نمونه مورد بررسی در محدوده سنی 18 تا 45 سال، با آخرین حاملگی تولد زنده، 20 نفر (40%) به دفعات متفاوتی خونریزی یا لکه بینی نشان دادند. لکه بینی در 35% این افراد یک دفعه، 30% دو دفعه و 35% سه تا شش اپی زود خونریزی و لکه بینی داشتند. میزان خونریزی در نمونه های مبتلا برابر 26.6±41.8 روز بود. BMI با الگوی خونریزی واژینال نقشی نداشته است.
    نتیجه گیری
    الگوی خونریزی در مصرف کنندگان، مساله جدی و قابل توجهی نیست. انجام تحقیقات بیشتر را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: DMPA، الگوی خونریزی واژینال، BMI
  • عباس درودگر، محمدعلی اسدی صفحه 70
    سابقه و هدف
    سوسری های آلمانی از سوسری های شایع در اماکن انسانی هستند. حساسیت آن ها نسبت به حشره کش ها در مناطق مختلف متفاوت است. از این رو، به منظور بررسی حساسیت سوسری های آلمانی جمع آوری شده از بیمارستان های نقوی، شهید بهشتی و زایشگاه شبیه خوانی کاشان نسبت به حشره کش ها، مطالعه ای روی این حشرات در آزمایشگاه طی سال های 75-1374 و 1375 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    سوسری ها به دو طریق صید با دست و صید توسط تله جمع آوری شدند. پس از گذشت 48 ساعت از زمان نگهداری در آزمایشگاه طبق روش استاندارد سازمان بهداشت جهانی به طریق تماسی و تحت تاثیر حشره کش های اکتلیک (0.2g/m2 و 0.12g/m2)، سولفاک (0.2g/m2)، کوپکس (0.25g/m2 و 0.125g/m2) و فایکام (0.24g/m2) و آزمایش های ناک داون قرار گرفتند. در این روش خط رگرسیون و شاخص های KT50 و KT90 محاسبه و سطح حساسیت سوسری ها بررسی شد.
    یافته ها
    با حشره کش اکتلیک (0.12g/m2) در سوسری های بیمارستان نقوی، شهید بهشتی و زایشگاه شبیه خوانی مرگ و میری به ترتیب معادل 45%، 53% و 65% مشاهده شد. با حشره کش سولفاک (0.2g/m2) سوسری های بیمارستان نقوی، زایشگاه و شهید بهشتی به ترتیب دارای KT50 معادل 9.87 و 6.72 و 5.51 دقیقه بودند، با حشره کش کوپکس (0.125g/m2) سوسری های نقوی و زایشگاه شهید بهشتی به ترتیب از KT50 معادل 23.9 و 9.93 و 7.89 دقیقه برخوردار بودند. با حشره کش فایکام (0.24g/m2) سوسری های این سه مرکز به ترتیب از KT50 معادل 31.23 و 14.98 و 16.20 دقیقه برخوردار بودند. سوسری های این مراکز با حشره کش های اکتلیک و کوپکس، 24 ساعت بعد از زمان تماس از مرگ و میر 100% برخوردار نبودند، با افزایش دوز؛ با اکتلیک (0.2g/m2) میزان مرگ و میر در سه مرکز نقوی، زایشگاه و شهید بهشتی به ترتیب 74%، 80% و 88% برآورد گردید و با کوپکس (0.25g/m2) مرگ و میر 100% شد.
    نتیجه گیری
    میزان حساسیت سوسری ها به حشره کش های مورد استفاده متفاوت بوده و در داخل هر بیمارستان نیز حساسیت سوسری ها متفاوت است. بنظر می رسد به دلیل استفاده مکرر از حشره کش های متفاوت در این سه مرکز درمانی، افزایش تحمل، بروز و توسعه مقاومت متفاوتی در سوسری های آلمانی را موجب شده است.
    کلیدواژگان: سوسری آلمانی، حساسیت، حشره کش
  • علی زمانی، محمدرضا شریف، روح الله فردوسی صفحه 77
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع اوریون و عوارض متعدد مرگ و میر مبتلایان به آن و نقش عوامل محیطی بر تظاهرات بالینی و عوارض بیماری و به منظور تعیین تظاهرات بالینی و عوارض مبتلایان به اوریون، این تحقیق بر روی کودکانی که به دلیل عوارض بیماری در بیمارستان های کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال های 76-1372 بستری بودند، انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق با روش مطالعه داده های موجود صورت پذیرفت. پرونده کودکانی که با تشخیص اوریون و به علت عوارض آن بستری بودند مورد مطالعه قرار گرفت. خصوصیات فردی بیماران، مدت بستری و هزینه بیمارستانی، علایم، تظاهرات بالینی و عوارض بیماری و همچنین سابقه دریافت واکسن اوریون برسی و ثبت گردید.
    یافته ها
    طی مدت مورد بررسی، 305 کودک واجد شرایط بررسی شدند. متوسط سن 8.4 سال و 76% پسر و 24% دختر بودند. در 96% استفراغ، 92% سردرد و 75% سفتی گردن و علامت Kernig در 30% گزارش شد. در مایع مغزی نخاعی، متوسط گلبول سفید 295 عدد و 80% را لنفوسیت تشکیل می داد. 91.7 درصد بیماران فاقد سابقه تزریق واکسن اوریون بودند. کودکان به طور متوسط 4.5 روز بخاطر عوارض اوریون در بیمارستان بستری بودند.
    نتیجه گیری
    عوارض بیماران مبتلا به اوریون بالا بوده و جدی است و وقتی کودکان واکسینه نشده باشند، احتمال بروز بیماری افزایش می یابد. تزریق دو نوبت واکسن اوریون در سنین 14 تا 18 ماهگی و 6 سالگی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: اوریون، گلبول سفید، مایع مغزی، نخاعی، واکسن
  • محبوب لسان پزشکی، سید محمد متینی، محسن تقدسی، سید غلامعباس موسوی صفحه 82
    سابقه و هدف
    بیمارانی که به مرحله پایانی نارسایی کلیه می رسند ESRD) End stage renal disease)، برای ادامه حیات نیاز به دیالیز دارند. عدم کفایت دیالیز از علل افزایش مرگ و میر معرفی گردیده است. امروزه بیش از 200 هزار نفر مبتلا به نارسایی کلیه در آمریکا و بیش از یک میلیون نفر در جهان با دیالیز به حیات خود ادامه دهند. از این رو، با توجه به روشن نبودن وضعیت نتایج دیالیز بیماران مذکور، این تحقیق جهت بررسی کفایت دیالیز در بیماران همودیالیزی شهرستان کاشان سال 1377 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    نوع مطالعه، توصیفی است. نمونه ها به صورت سرشماری و بیماران مبتلا به ESRD تحت درمان با همودیالیز انتخاب گردیدند. پس از تکمیل پرسش نامه ای که شامل متغیرهای سن، جنس، قد، وزن و زمان دیالیز و محاسبه مقادیری از قبیل Press KT/V و Del KT/V و nPCR و... اطلاعاتی به دست آمد. سپس اطلاعات طبقه بندی و به کمک شاخص های آمار توصیفی به صورت جداول فراوانی ارایه شد.
    یافته ها
    این بررسی بر روی 37 نفر صورت پذیرفت و بیمارانی که به علل دیگر مثل مسمومیت دارویی در مدت انجام تحقیق مورد دیالیز قرار گرفته اند، حذف گردیدند. از مجموع بیماران مورد مطالعه، 15 نفر (40.5%) زن و 22 نفر (59.5%) مرد بودند. میانگین کلی Press KT/V معادل 1.04، در مردان 0.92 و در زنان 1.23 و میانگین کلی Del KT/V و 0.46، در مردان 0.45 و در زنان 0.48 بود. در مورد مطالعه nPCR، میانگین کلی 0.387 و در زنان و مردان به ترتیب 0.39 و 0.38 بود. میانگین Tacurea در کل 34.06، در مردان 33.8 و در زنان 33.34 بود. میانگین کلی URR و 0.3 تعیین شد که در زنان و مردان به ترتیب 0.31 و 0.29 می باشد. در نهایت، 7 نفر (18.9%) از دیالیز کافی یعنی KT/V بالای 1.2 برخوردار بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به بی کفایتی دیالیز در تقریبا 80% بیماران همودیالیزی، تحقیقات وسیع تری به منظور شناخت علل آن لزوم است. همچنین بررسی آن در سایر شهرهای کشور صورت گیرد تا با اصلاح شرایط لازم امکان دستیابی به دیالیز با کفایت مطلوب جهت بیماران همودیالیزی فراهم آید.
    کلیدواژگان: نارسایی کلیه، مزمن، دیالیز
  • سیما راستی، ایرج موبدی، روح الله دهقانی، عباس درودگر صفحه 88
    سابقه و هدف
    Meggittina gerbilli انگل جوندگان آفریقا می باشد که تا به حال چهار گونه از آن در دنیا گزارش شده است. در این مقاله، به معرفی یک مورد مشاهده گردیده در مریونس لیبیکوس صید شده در کاشان در سال 1374 اقدام می گردد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش توصیفی به منظور بررسی انگل های دستگاه گوارش موش های وحشی منطقه کویری و اهلی شهرستان کاشان انجام گرفت. موش های صید شده از سطح شکمی تشریح و انگل های دستگاه گوارش آن ها جدا و شناسایی گردیدند. تشخیص انگل ها در موارد مشکوک با همکاری گروه انگل شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه تهران صورت پذیرفت.
    یافته ها
    از 120 سر موش مورد بررسی، در روده بزرگ یک سر (0.8%) موش وحشی مریونس لیبیکوس، 7 عدد کرم ریز و سفید رنگ جدا گردید که با استفاده از کلیدهای تشخیصی، Meggittina gerbilli شناسایی گردید، می باشد. این سستود با اندازه 2 میلی متر واجد یک اسکولکس کوچک با 4 بادکش ساده، گردن پهن و کوچک و سه بند که در هر بند یکسری دستگاه تناسلی وجود دارد، می باشد. سوراخ تناسلی در یک چهارم قدامی بند به طور متناوب قرار می گیرد. 210 بیضه گرد در دو طرف تخمدان قرار دارند. تخمدان در مجاورت سوراخ تناسلی مشترک می باشد.
    نتیجه گیری
    این اولین گزارش سستود Meggittina gerbilli در ایران است. توصیه می شود در بررسی انگل های حیوانات، بررسی گونه های نادر مورد توجه همکاران قرار گرفته تا موجب ارتقای دانش انگل شناسی گردد.
    کلیدواژگان: Meggittina gerbilli، مریونس لیبیکوس، سستود
  • پروانه کریم زاده، کتایون صفرزاده خوشابی صفحه 93
    سابقه و هدف
    اختلال های خواب در بچه ها شایع است اما به دلیل تظاهرات متفاوت این اختلال ها و بروز آن به صورت رفتاری و یادگیری و عصبی-رفتاری (Neuro-behavioral) کمتر تشخیص داده می شوند. با توجه به اهمیت و شیوع اختلال های خواب در کودکان، این مطالعه با هدف در نظر گرفتن مشکلات خواب به عنوان علت زمینه ای اختلال های رفتاری و یادگیری کودکان و راه های تشخیص و درمان آن، از مقالات مختلف به تحریر در آمد.
    مواد و روش ها
    این مقاله مروری براساس کلید واژه Sleep disorders in children با مطالعه 35 مقاله انگلیسی زبان بین سال های 1993 تا 2000 میلادی و کتاب درسی فوق تخصصی نموی-رفتاری کودکان (Developmental behavioral pediatrics) به رشته تحریر در آمد.
    یافته ها
    طبق مطالعات مختلف، اختلال های خواب شایع ترین شکایت رفتاری در کودکان می باشد که در اثر این مشکلات، کودک دچار علایمی مانند اختلال در: توجه و تمرکز، حافظه، یادگیری و رفتاری می شود. انواع اختلال های خواب در کودکان شامل بی خوابی، خواب آلودگی، اختلال های تنفسی وابسته به خواب، کابوس شبانه، اختلال های بیداری، اختلال های ریتمیک حرکتی هنگام خواب و شب ادراری می باشد. همچنین اختلال های خواب در اثر بیماری های دیگر و ضایعات سیستمیک در کودک و یا اختلال های روانی و استفاده از داروهای روانپزشکی به وجود می آیند.
    نتیجه گیری
    با مطالعات صورت گرفته می توان به این نتیجه دست یافت که مشکلات خواب در بچه ها شایع است اما اغلب تشخیص داده نمی شود. مشکلات روحی-عصبی می تواند باعث قطع خواب گردیده و منجر به علایم در روز و در شب شود. این مطالعه پیشنهاد می نماید که همیشه اختلال خواب باید در تشخیص افتراقی مشکلات رفتاری و یادگیری کودکان قرار گیرد. بررسی مشکلات رفتاری و یادگیری کودکان و ارتباط آن با اختلال خواب زمینه ای در کودک، می تواند منشا تحقیقات آینده باشد.
    کلیدواژگان: خواب، اختلال، عصبی، رفتاری، یادگیری
|
  • Aboutaleb Saremi *, Mohammad Elm, Mina Mottaghi Page 1
    History and
    Objectives
    Considering the incremental trend for using the stimulatory drugs for ovulation and the new techniques for the treatment of infertility, therefore there is a higher incidence for the syndrome of polycystic ovaries. In this research study mannitol serum was used as a preventive agent in patients with such a syndrome referred to Sarem medical center from 1999 to 2000.
    Materials And Methods
    The clinical trial of this study was carried out on 228 patients with polycystic ovaries. They have been treated by stimulatory agents of ovulation (Human chorionic gonadotropin and human menopausal gonadotropin) and were divided into case and control groups. The former received daily injection of mannitol serum (0.5 g/kg of body weight) and the control group received no treatment. For evaluation of the efficacy of mannitol, the parameters blood pressure, hemoglobin, hematocrit and WBC were measured and statistical t-test was used.
    Results
    Out of the total 228, 132 patients were included in the control group and the remainder (96 patients) comprised the case group. Both group were similar regarding age, weight, blood pressure, hemoglobin, Hct and WBC before using mannitol serum. The results showed that 100% and 25% of patients in control and case groups respectively had OHSS. The systolic and diastolic blood pressures were 87±10.7 and 54±10 in control group and were 112±5.6 and 63±14 mmHg in case group respectively. The level of hemoglobin, Hct and number of WBC were 15.7±1.5, 45.3±7 and 13548±6165 in control group and were 12.6±0.7, 38.3±3.8 and 77525±1523 in case group respectively. The difference between case and control groups was significant statistically (P<0.001).
    Conclusion
    It is concluded that the administration of mannitol serum can prevent the severe form of OHSS and can attenuate the mild and severe forms of OHSS. Therefore it is recommended to perform more intensive researches to find the beneficial effects of mannitol serum.
  • Zagra Tagharrobi *, Tania Mohajer, Zahra Sooki, Moije Sharifi Page 7
    History and
    Objectives
    Considering the significance of newborn growth, its prognosis, the absence of enough information and the controversies regarding the effect of feeding intervals on the growth process, this comparative study was carried out to evaluate the effect of demand-based and multiple feeding on the newborn growth in Shabihkhani hospital in Kashan from 1996 to 1997.
    Materials And Methods
    The clinical trial, sequential sampling and quasi-experimental strategy of this research was carried out on 45 newborns in demand-based feeding group (Control) and 40 newborns in multiple-feeding group (Case). The groups were similar regarding age, occupation, education, multiparous state, number of children, kind of pregnancy, interval between labors, father’s age, education and occupation, number of children, home area, home status, monthly income, gender, time of first feeding and birth-time weight, height and head perimeter. Birth-time weight, height and head perimeter and the same parameters at days 14 and 28 postpartum were measured and statistical t-test was used for data analysis.
    Results
    Eight cases of the demand-based group and 14 cases from the multiple-feeding group were excluded from the study for illnesses, incomplete information, supplementary nutrition, not on time refers, inappropriate follow-up and/or mismatch of nutritional style with considered criteria. In total, the research was carried out on 63 cases (Control (n=32) and case (n=31) groups). During the first 14 days, the weight changes were 399.7±113 and 613.9±194.1 in control group and case group respectively. In other words, case group showed a 53% increase in comparison with control group (P<0.001). In addition, changes of head perimeter and height were also greater in case group, but did not reach to significant level.
    Conclusion
    Multiple-feeding method can clearly affect the physical growth of newborns. It is recommended to perform a research study to evaluate the long-term effect of this feeding pattern on growth and other related parameters.
  • Aligholi Sobhani *, Hossein Nikzad, Mohamamd Akbari Page 17
    History and
    Objectives
    It is of high importance to use intact and normal bones in training of anatomy courses. Considering the relative deficiency and the low quality of the present materials, this study was designed to find out a new method of preparation of normal bones from fixed cadavers in 1999.
    Materials And Methods
    In this study the bones from cadavers fixed with formalin, phenol, alcohol and glycerin were used in anatomy department of Tehran university of medical sciences. For this purpose, the soft tissues were removed from the bones by surgical scissors and scalpel and for complete removal of these tissues, the bones were immersed in sodium hypochloride solution for 24h and then after rinsing and drying in oven at 50°C, they were placed in cerosene-ethanol solution for fat removal. In the next stage, they were dried in the open environment and were bleached by 5% hydrogen peroxide solution. Finally, a layer of oil was painted on the bones. The prepared bones by this method were compared with the existing bones regarding quality and anatomic structure.
    Results
    The prepared bones by this method showed no fracture and decay and their normal integrity was maintained and they were more healthy to use and it is more easier to clean them and more cheaper to prepare them in large scale.
    Conclusion
    The above-mentioned method is recommended to prepare bones with higher quality and it is better to use them in teaching of anatomy courses. Furthermore, it is recommended to perform more studies using other materials for preparation of intact bones.
  • Javad Akhondian *, Sayed Ali Masoud Page 23
    History and
    Objectives
    Hyperactivity, inattention and absent-mindedness syndrome is a common problem among children and has clear-cut complications. Since piracetam is used for the treatment of developmental retardation and the existing controversies regarding its role in the pathogenesis of ADHA, this study was carried out to determine the effect of piracetam in development of hyperactivity and inattention in children with developmental retardation referred to Imam Reza hospital in Mashhad during the years 1997-1998.
    Materials And Methods
    The clinical trial, two-blinded and cross-sectional strategy of this research was carried out on 30 children over 4 years old. Half of them received piracetam syrup and the remainder received placebo at a dose of 50 mg/kg the and after a 2-week period of washout, they received the treatment inversely and finally the ADHD condition was evaluated and analyzed statistically.
    Results
    Five of the cases did not cooperate to the end of experiment and the remaining 25 cases had an average age of 6 years consisting of 7 girls and 8 boys. The ADHD rate was 0.16±0.07 in control group and 0.44±0.09 in case group (P<0.001). In addition, incidence rate for ADHD was 14.3% in control group and 53.3% in case group (P<0.03). It was also found out that incidence rate of ADHD was greater in boys and occurs at a lower age.
    Conclusion
    Piracetam consumption can lead to inattention disturbances, hyperactivity and absent-mindedness in children. Therefore, much precaution should be considered in administration of piracetam in children with developmental retardation or similar conditions.
  • Ali Abdollahi *, Mohammad Reza Mansouri, Naser Valaie Page 28
    History and
    Objectives
    Considering the incremental trend for the incidence of trauma and the existence of little information and much controversies in this field, the present study was carried out on referrals of Farabi hospital in 1999.
    Materials And Methods
    The descriptive and sequential sampling strategy was carried out on hospitalized patients with definitive diagnosis of trauma. For this purpose the personal characteristics and condition were evaluated regarding the cause of trauma, its kind, the ensuing lesion and post-traumatic vision.
    Results
    A total of 150 patients were studied and the incidence rate for post-traumatic hospitalization was 3.2%, that is in the ages 16.3 respectively 14.5 from a minimum 3 months to a maximum 70 years and with a ratio of 2.7/1 for males to females. The most common causes of trauma were stone (14%), wood (13.3%) and knife (8.7%) and the most prevalent lesion was corneal rupture (77.3%), scleral rupture (30%), traumatic cataract (25.3%) and iris prolapse (25.3%).
    Conclusion
    Since the patient’s characteristics, the causative agent and condition of trauma is different from other countries or in comparison with references, therefore it is recommended to perform more intense research in this field by other universities and their affiliated hospitals and to find the most appropriate method to involve in a general training program.
  • Au Abbas Taghavi Ardekani *, Ahmad Talebian Page 33
    History and
    Objectives
    Considering the role of triple vaccine in reduction of mortality as a result of three disastrous diseases diphtheria, tetanus and pertusis and its known side-effects and little information on the incidence of these complications in Kashan, this study was performed to determine the complications of triple vaccine in referrals of the health centers of Kashan in 1999.
    Materials And Methods
    The descriptive strategy of this study was carried out on 383 cases from 1.5 month to 6 years old. All of them were carefully examined by a pediatrician up to 48h for the occurrence of complications and the observed symptoms were collected in questionnaire and the data were analyzed.
    Results
    In this study, pain in the injection area, swelling, erythema, non-humorous behavior, fever, somnolence, loss of appetite, vomiting and crying were 44.7%, 31.4%, 27.7%, 37.8%, 54.5%, 9.4%, 16.2%, 7.5% and 5.3% in a total of 344 cases (89.9%).
    Conclusion
    The incidence rate of complications after injection of triple vaccine was rather high in Kashan and it is recommended to recognize the causative factors and its reduction.
  • Elahe Malakan Rad *, Nader Momtazmanesh Page 38
    History and
    Objectives
    Mitral valve prolapse is the most common of the valvular diseases, especially its posterior cusp as cited in references. In this respect, there is little information for its incidence in Iranian children. This study was carried out to determine its incidence in 50 neonates referred to echocardiography ward to Shaheed Beheshti hospital in Kashan.
    Materials And Methods
    The descriptive strategy of this study was performed on 50 neonates and children with mitral prolapse and with auscultation it was as non-ejection click or without end-systolic murmur. The echocardiography was performed in M-mode, two-dimensional and color Doppler and data were analyzed statistically.
    Results
    Out of 50 studied children and neonates, 29 cases (58%) were female and 21 cases (40%) were male and their age was from 2 months to 13 years. In 48 cases (96%) only the anterior cusp was involved. In one case (2%) there was prolapse of posterior cusp and in 1 other case (2%), both cusps were involved. In 4 patients (8%) there existed mild mitral failure and in 46 of them (92%), there was no valvular failure. Out of 4 patients with mitral failure, 3 cases were male and one of them was female.
    Conclusion
    In contrast to existing information in available references, the most common involvement of patients with mitral prolapse is anterior cusp failure. This difference can be attributed to regional, racial and genetic factors.
  • Negin Masoudi Alavi *, Gholam Ali Shojaa Gharehbagh Page 44
    History and
    Objectives
    Considering the significance of occupational satisfaction and its influence on personal performance and mental health and the existence of little information in this field, this study was carried out to evaluate the occupational satisfaction among official staff in Kashan during the years 1998-1999.
    Materials And Methods
    The descriptive strategy of this study was performed on 1250 cases and data were collected in especially designed questionnaire from 44 public organizations. The questionnaire consisted of two divisions one containing issues about age, gender, record of service, level of education, working field and income and the other one contains 37 questions and issues on occupational satisfaction and related subjects.
    Results
    A total of 829 qualified questionnaires were filled in the study. The average age of cases was 35.79±8.32 years and 66% of them were male and 90% of them were married. In addition, most of them had diploma of high school (30.1%) and 26.3% had bachelor degree. satisfaction was 26.1% for maintaining needs and 16.6% for developmental needs. Furthermore, 60.7% of them satisfied with their occupation.
    Conclusion
    Despite a low income and the existence of different problems encountered, official staff in total satisfied with their occupation.
  • Manouchehr Makvandi *, Naser Afzali, Mohammad Esmaeil Motlagh, Houshang Amini Page 50
    History and
    Objectives
    Considering the goal of WHO to eradicate the polio viruses type I, II and III and it is also executed by our health authorities, it is very important to immunize well the children. Therefore, this study was carried out to determine the degree of immunization following Polio vaccination in children at an age range of 7-10 years in Ahwaz.
    Materials And Methods
    The descriptive strategy of this study was performed on 324 samples of serum. At first, the polio viruses type I, II and III were cultured in Hela Medium and then the viruses were isolated by ultracentrifuge (40000 RPM) for one h. for determination of antibody titer of polio viruses, the ELISA method was used for which 30?g of related antigen was added. The immunization rate was determined in samples and then it was extrapolated to society.
    Results
    The study was performed on 324 cases consisting of male and female ones in equal ratio at an age of 8.4±3 years. It was found out that 281 cases (86.7%) had antibodies against viruses type I, II and III. Furthermore, there was no significant difference among groups with different degrees of immunization.
    Conclusion
    A high level of immunization was observed in immunized children. Therefore, it is recommended to perform similar studies in other sects of society including rural areas.
  • Abbas Rezaie *, Zohre Pesaran, Shahram Mazaheri Tehrani, Amir Hossein Siadat Page 55
    History and
    Objectives
    Hypertension is one of the common diseases with complications that lead to death. Some researches has argued that in patients with hypertension, the level of C3 in serum is elevated. This study was carried out to determine the level of C3 in patients with hypertension and to compare it with control group in Isfahan province in 1998.
    Materials And Methods
    The analytical strategy of this study was randomly performed on 60 patients with hypertension and on 60 normal persons. The SRID method was used to determine the level of C3 in serum. Both groups were similar regarding age and gender. For statistical analysis t-test was used.
    Results
    C3 level was 85±13 in normal persons and 131±32 mg/dl in patients with hypertension with a 54% difference (P<0.0001). In addition, its level showed no relationship with gender. In patients with hypertension, there was a lower increase in the level of C3 with age.
    Conclusion
    Hypertension can increase the level of C3 in serum. It is recommended to carry out a cohort research study for finding a relationship between an increase in the level of C3 in patients with hypertension and incidence of atherosclerosis.
  • Parviz Ghadamli *, Naser Valaie Page 60
    History and
    Objectives
    Considering the concern for ways of application of WHO guidelines and the problems as a result of not executing these items and for determination of tendency of pediatricians for applying the suggested protocols for acute gastroenteritis, this study was carried out on pediatricians who participated in a yearly congress in 1999.
    Materials And Methods
    The descriptive and cross-sectional strategy of this study was randomly performed on 95 pediatricians who had graduated more than 10 years. In this regard, a 19-item questionnaire was prepared containing questions on personal characteristics, knowledge, information on gastroenteritis, use of ORS and feeding pattern for acute gastroenteritis and their answers were analyzed according to WHO guidelines.
    Results
    Out of 95 selected cases, 87 ones answered all of the questions and their age was 44±17 years and a working record of 17±6. In addition, 73% of them had enough information, but only 60% of them applied WHO guidelines. Meanwhile, 69% of them had enough information regarding use of ORS and 83% had an appropriate tendency for using ORS. Theoretically, 31% of these specialists and practically, 37% of them showed controversial views regarding the continuous use of foodstuffs during the period of acute diarrhea as recommended by WHO.
    Conclusion
    Application of WHO guidelines have not been executed for continuation of feeding during the acute phase of gastroenteritis. Therefore, it is recommended to explore the causative factors and to perform the necessary procedures for quality upgrading.
  • Shahrzad Zade Modarres *, Irandokht Etemadi Page 65
    History and
    Objectives
    DMPA is one of the commonly used contraceptive methods because of its high rate of success, less complications, easily applicable and rapidity. The major complication of DMPA is the occurrence of irregularity in menses that is of high concern in Islamic culture. Therefore, the present study was carried out to determine the effect DMPA on the pattern of vaginal bleeding in referrals of Mahdieh hospital in Tehran in 1999.
    Materials And Methods
    The clinical strategy of this study was performed on 50 women with a history of regular menstrual cycle. DMPA at a dose of 150mg was injected and for 90 days thereafter, the bleeding pattern was determined and classified. In addition, the role of BMI in this regard was determined.
    Results
    Out of 50 studied cases at an age range of 18-45 years, 20 cases showed bleeding itself or its signs. For the latter, it occurred for one time in 35% of them, for 2 times in 35% of them and for 3-6 times in 35% of cases. The average days of bleeding for all them were 41.8±26.6 days. It is also evident that BMI can not affect the vaginal bleeding.
    Conclusion
    It is concluded that the bleeding pattern is not a problem of high concern in consumers of DMPA, but it is recommended to perform more studies in this field.
  • Abbas Doroudgar *, Mohammad Ali Asadi Page 70
    History and
    Objectives
    German beetles are the most common beetles in human dwellings. They show different sensitivity to insecticides according to the region. Therefore, for determination for their sensitivity, they were collected from Naghavi, Shaheed Beheshti hospitals and Shabihkhani maternity hospital and exposed to different insecticides during the years 1995-1996.
    Materials And Methods
    Beetles were collected by hand or by putting trap. After 48h of their capture in laboratory according to standards of WHO, they were exposed to Ectelic (0.12 g/m² and 0.2 g/m²), Sulfak (0.2 g/m²), Kupex (0.125 g/m² and 0.25 g/m²) and Ficam (0.24 g/m²) and knock down experiments. In this study regression analysis and criteria KT50 and KT90 were calculated.
    Results
    For Ectelic insecticide (0.12 g/m²), a mortality of 45%, 53% and 65% was obtained in Naghavi, Shaheed Beheshti hospitals and Shabihkhani maternity hospital respectively. For Sulfak insecticide (0.2 g/m²), KT50 was 9.87. 6.72 and 5.51 min in Naghavi, Shaheed Beheshti hospitals and Shabihkhani maternity hospital respectively. For Kupex insecticide (0.12 g/m²), KT50 was 23.9, 9.93 and 7.89 min in Naghavi, Shaheed Beheshti hospital and Shabihkhani maternity hospital respectively. And for Ficam (0.24 g/m²). KT50 was 31.23, 14.98 and 16.20 min in Naghavi, Shaheed Beheshti hospitals and Shabihkhani maternity hospital respectively. For Ectelic and Kupex insecticides, there was not a 100% mortality rate after 24h and with a higher dose of Ectelic, mortality rate was 74%, 80% and 88% in Naghavi, Shaheed Beheshti hospitals and Shabihkhani maternity hospital respectively. For Kupex (0.25 g/m²), mortality was 100%.
    Conclusion
    It is concluded that sensitivity of beetles is different to different insecticides and also according to the site of collection. Multiple and repetitive use of these insecticides can lead to increased resistance.
  • Ali Zamani *, Mohammad Reza Sharif, Rouhallah Ferdosi Page 77
    History and
    Objectives
    Considering the high incidence of mumps and its complications and mortality and for determination of the role of environmental factors, this study was carried out on children with complications of mumps in hospitals of Tehran university during the years 1993-1997.
    Materials And Methods
    This study was performed on existing data of medical records with a diagnosis of mumps. Personal characteristics, time of hospitalization, medical costs, symptoms and clinical manifestations, complications and history of vaccination were evaluated and recorded.
    Results
    During the study, 305 qualified children were examined. Their average age was 8.4 year and 76% of them were male and 24% were female. Vomiting, headache, neck stiffness and Kerning symptom were recorded in 96%, 92%, 75% and 30% of cases. In CSF, an average of 295 WBC and 80% lymphocyte was obtained. In addition, 91.7% of them had a history of vaccination and they have hospitalized after an average of 4.5 days.
    Conclusion
    There is a high incidence of complications for mumps and with no vaccination the incidence increases. Performing vaccination for two times at ages 14-18 months and 6th year is strongly recommended.
  • Mahboub Lesan Pezeshki *, Sayed Mohamamd Matini, Mohsen Taghadosi, Sayed Gholam Abbas Moosavi Page 82
    History and
    Objectives
    Patients at end-stage renal disease (ESRD) need dialysis for living and because of dialysis insufficiency a high mortality has been reported. Nowadays, more than 200000 patients with renal disease existed in USA and more than 1 million patients live through dialysis. Therefore, this study was performed for evaluation of dialysis sufficiency in hemodialysis patients in Kashan in 1998.
    Materials And Methods
    The descriptive strategy of this study was carried out on patients with ESRD and under hemodialysis. The parameters age, height, gender, weight, dialysis duration, Pres KV, del KT, cPCR, … were collected in a questionnaire and were presented in frequency tables.
    Results
    This study was performed on 37 patients and those with other causes including poisoning were excluded. Out of 37 patients, 15 cases (40.5%) were female and 22 cases (59.9%) were male. For Pres KT/V and, an average of 10.4 was obtained (0.92 for males and 1.23 for females) and for del KT/V, it was 0.45 and 0.48 in males and females respectively. In addition, an average of 33.8 in males and 33.34 in females was obtained for Tacurea. For URR, an average of 0.3 was observed (0.31 for males and 0.29 for females). Finally, 7 patients (18.9%) had a sufficient dialysis, that is a KT/V higher than 1.2.
    Conclusion
    Since hemodialysis is insufficient in nearly 80% of patients with renal diseases, it is needed to carry out more studies in other cities of the country.
  • Autor(S): Sima Rasti *, Iraj Mobadi, Rouhallah Dehghani, Abbas Doroudgar Page 88
    History and
    Objectives
    Meggittina gerbilli is a parasite of African rodents. Until now, 4 species have been reported. In this article, it is attempted to introduce a case captured and observed in Kashan in 1996.
    Materials And Methods
    The descriptive strategy of this study was performed to evaluate the gastrointestinal parasites of wild mice inhabited in Kashan and suburban region. The captured mice were dissected through ventral surface and their parasites were isolated and diagnosed. A cooperation existed on suspicious cases with Health School of Tehran university.
    Results
    Out of 120 mice, in only one of them 7 cases of Meggittina gerbilli was diagnosed with a length of 2mm, 4 suckers, a wide and small neck, 3 segments and with one genital apparatus in each one of them. The genital pore lies in anterior ¼ of the segments alternatively. In addition, 210 round testes existed in two sides of each ovary.
    Conclusion
    In evaluation of animal parasites, rare species should be considered to upgrade parasitologic knowledge.
  • Parvane Karimzadeh *, Katayoun Safarzadeh Khoshabi Page 93
    History and
    Objectives
    Sleep disorders are very common in children and with various manifestations and for the latter reason, their complications are less commonly recognized as behavioral, learning disturbances and/or neurobehavioral. Considering the high incidence of such disorders, this research study was carried out to find the ways for diagnosis and treatment of sleep disorders.
    Materials And Methods
    This review article was prepared by carefully studying 35 articles from 1993 to 2000 and the reference developmental behavioral pediatrics.
    Results
    It was found out that sleep disorders are the most common complaints among children and can lead to inattention and memory and learning disturbances. The sleep disorders include somnolence, no sleep, associated respiratory problems, nightmare, consciousness disturbances and disorders of motor behaviors and nocturnal urination. Furthermore, it can lead ton to other systemic disturbances and/or psychological disorders.
    Conclusion
    Although sleep disorders are very common in children, but they are often not diagnosed and can lead to neuro-psychological disturbances. It is recommended to consider the sleep disorders in differential diagnosis of behavioral and learning problems in children and to perform more studies in this field.