فهرست مطالب

Hormozgan Medical Journal
Volume:9 Issue: 4, 2006

  • تاریخ انتشار: 1384/10/11
  • تعداد عناوین: 13
|
  • تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و نگرش مربیان بهداشت مدارس و عملکرد دانش آموزان در زمینه تغذیه صحیح در شهر زاهدان
    فرزانه منتظری فر، منصور کرجی بانی، مهدی محمدی صفحه 10
  • مقایسه میزان شیوع نزدیک بینی در افراد بی سواد و افراد با تحصیلات عالی
    مجید فروردین، محمدرضا رازقی نژاد، سیدعلی بنی هاشمی صفحه 11
  • آگاهی و عملکرد زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر بابل در مورد خودآزمایی پستان
    هاجر سلملیان صفحه 12
  • گزارش یک مورد انفارکتوس میوکارد در یک نوجوان مبتلا به لوپوس
    نورمحمد نوری، شاهرخ رجایی، اکبر شاه محمدی صفحه 13
  • سیدحسام الدین بنی هاشمی صفحه 221
    مقدمه
    ورود جسم خارجی به دستگاه تنفس با ایجاد انسداد نسبی و واکنش های التهابی ثانوی به آن و یا با انسداد کامل می تواند حتی منجر به مرگ شود و علائم آن بر حسب محل قرار گرفتن آن، نوع، اندازه و فاصله زمانی مراجعه بیمار متغیر است. هدف این مطالعه بررسی عوامل مرتبط با اسپیراسیون جسم خارجی در بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر بندرعباس می باشد.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی میباشد که به صورت سرشماری روی 134 مراجعه کننده به علت آسپیراسیون جسم خارجی در مراکز درمانی به انجام رسید. پس از معاینه و شرح حال کامل بالینی و انجام رادیوگرافی، به برونکوسکوپی تشخیصی و درمانی اقدام شد و پس از خارج نمودن جسم خارجی با پرسشنامه تنظیمی مربوط به مشخصات فردی و جسم خارجی و عوامل مرتبط با آسپیراسیون، جمع آوری اطلاعات انجام شد.
    نتایج
    از 134 مراجعه کننده در 131 مورد اقدام به برونکوسکوپی جهت خارج کردن جسم خارجی موفقیت آمیز بود. بیشترین درصد نمونه های پژوهشی (53 درصد) در طبقه سنی 1 تا 5 سال قرار داشتند. مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج حاصله با استفاده از آزمون کای SPSS اطلاعات بوسیله نرم افزار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از نظر ارتباط آسپیراسیون جسم خارجی و عوامل مرتبط با آن فقط در t اسکوئر و رابطه با متغیر تعداد جمعیت خانواده، تحصیلات والدین، سن، جنس و شغل والدین آزمون آماری، اختلاف معنی داری. (P<0/ نشان داد (05
    نتیجه گیری
    شناسایی گروه های پرخطر و در معرض آسپیراسیون جسم خارجی از جنبه پیشگیری با آموزش همگانی و افزایش آگاهی عمومی در رابطه با عدم تاخیر در زمان مراجعه برای تشخیص زودرس و ضرورت برگزاری دوره های آموزشی در مورد احیاء قلبی ریوی و همچنین انجام برونکوسکوپی به عنوان روش مطمئن برای تشخیص و خارج نمودن جسم خارجی می تواند مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: آسپیراسیون، اجسام خارجی، بندرعباس
  • عبدالعلی محبوبی، شهرام باغستانی، یعقوب حامدی، مهرگان حیدری، مهشید وحدانی صفحه 227
    مقدمه
    درماتوفیتها قارچ هایی هستند که برای رشد به کراتین نیاز دارند. این قارچها می توانند عفونتهای پوست، مو و ناخن ایجاد کنند. درماتوفیتها به وسیله تماس مستقیم از یک فرد به فرد دیگر یا به وسیله حیوانات و خاک منتشر می شوند. هدف از این مطالعه بررسی انواع گوناگون بالینی کچلی ها و همچنین عوامل ایجادکننده آنها در مراجعین به مراکز پوست شهر بندرعباس می باشد.
    روش کار
    از مهرماه 1382 تا پایان خرداد 1384 جمعا تعداد 402 مورد کلینیکی مشکوک به کچلی از نظر اشکال بالینی و عوامل قارچی آنها در سه مرکز پوست شهر بندرعباس مورد بررسی قرار گرفتند پس از جمع آوری و ثبت اطلاعات ضروری مشخصات فردی، بیماران توسط متخصص پوست مورد معاینه بالینی قرار گرفته، سپس عوامل قارچی به روش مستقیم، کشت بر روی محیط سابرودکستروز آگار حاوی سیکلوهگزامید و کلرامفنیکل، بررسی های ضروری اولیه کلنی ها، تهیه تیزمان، اسلاید کالچر و تستهای بیوشیمیایی مورد شناسایی قرار گرفتند. نتایج حاصله با استفاده از روش های توضیحی ارائه شدند.
    نتایج
    جمعا از 402 مورد بیمار، 299 مورد کشت مثبت گردید. شایعترین اشکال بالینی درماتوفیتوزیس در این بررسی 20 %). کچلی کشاله ران، کچلی سر و کچلی پا / 22 %)، کچلی بدن (7 / 37 %)، کچلی سر (5 / عبارت بودند از کچلی کشاله ران (5 بیشتر جنس مذکر را گرفتار ساخته در حالی که جنس مونث عمدتا مبتلا به کچلی ناخن و بدن بودند. شایعترین شکل بالینی کچلی سر نوع غیرالتهابی لکه خاکستری بود که شایعترین عوامل درماتوفیتی جدا شده به ترتیب عبارت بودند از:. (%22/ 25 %)، اپیدرموفاتیون فلوکوزوم (4 / 35 %)، تریکوفایتون روبروم (1 / تریکوفایتون منتاگروفاتیس (8
    نتیجه گیری
    عفونتهای درماتوفیتی هنوز به عنوان یک موضوع مهم بهداشتی در منطقه محسوب می شود. طراحی و برنامه ریزی روش های کنترل عفونت نیازمند بررسی های اپیدمیولوژیک می باشد. همانطور که این مطالعه نشان داد، مهم ترین عوامل اتیولوژیک کچلی در منطقه انسان دوست بودند. بنابراین برای کاهش موارد درماتوفیتوزیس ضرورت دارد سطح بهداشت جامعه افزایش یابد.
    کلیدواژگان: اپیدمیولوژی، عفونت قارچی جلدی، بندرعباس
  • فرح اشرف زاده، محمد فرجی راد صفحه 235
    مقدمه
    فلج مغزی به اختلال در عملکرد حرکتی در اوائل کودکی اطلاق می شود که غیرپیشرونده بوده و ناشی از آسیب دائمی مغز در حال رشد است. اکثر علل دخیل در بروز فلج مغزی در کودکان قابل پیشگیری می باشند. این مطالعه با هدف بررسی علل بروز فلج مغزی در کودکان شهر مشهد انجام شده است.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی تعداد 5 مرکز توانبخشی در مناطق ششگانه شهر مشهد انتخاب شد و کودکان کمتر از 13 سال مبتلا به فلج مغزی در این مراکز برگزیده شدند. معاینه دقیق فیزیکی بر روی تعداد 54 کودک که شرح حال کامل مربوط به دوران حاملگی، زایمان و بعد از تولد آنها قابل تهیه بود، انجام گرفت و نتایج به صورت توصیفی ارائه شد.
    نتایج
    از 54 کودک مبتلا به فلج مغزی مورد مطالعه، 29 مورد (54 %) پسر و 25 نفر (46 %) دختر بودند. 30 22 %) نوع شل (فلاسید) و 5 / 55 %) دچار نوع اسپاستیک، 7 مورد (13 %) اکستراپیرامیدال، 12 نفر (2 / کودک (6 9%) به نوع مختلط فلج مغزی مبتلا بودند. از 35 کودک مبتلا به نوع اسپاستیک و مختلط 18 مورد / کودک (3 (%1/ 16 %) همی پلژی، 1 کودک (8 / 11 %) کوادری پلژی، 9 مورد (6 / %33/3) مبتلا به دی پلژی و 6 نفر (1) 35 %) دیگر نیز دچار نوع شل و یا / 1%) به نوع منوپلژی فلج مغزی دچار بودند. 19 نفر (1 / پاراپلژی و 1 مورد (8 اکستراپیرامیدال بودند.
    نتیجه گیری
    این بررسی نشان دهنده وجود علل قابل پیشگیری در بروز فلج مغزی در کودکان است.
    کلیدواژگان: فلج مغزی، علت شناسی، معلولیت، کودک
  • حمیدرضا آرتی، سعید ابریشم کار، محمود رفیعیان صفحه 241
    مقدمه
    عمل مینیسکتومی زانو با آرتروسکوپ سبب ایجاد پیامهای درد گشته و در صورت عدم تسکین، منجر به دردی شدید و طولانی مدت می گردد که می تواند شروع بازتوانی بیمار را تا دو هفته به تاخیر اندازد. اثرات کاهش درد پس از تزریق داخل مفصلی بعضی از داروهای مسکن دیده شده است. هدف این پژوهش مقایسه اثر تزریق داخل مفصلی مخدرها (مرفین، پتیدین، متادون) در تسکین درد بعد از عمل آرتروسکوپی زانو است.
    روش کار
    در این کارآزمایی بالینی 110 بیمار بالغ دارای پارگی مینیسک بصورت تصادفی در چهار گروه 9 میلی لیتر از محلول بوپیواکائین همراه با اپ ینفرین / قرار گرفتند. تمام بیماران یک تزریق داخل مفصلی شامل 5 10 با یکی از cc 0 میلی لیتر از حجم خالی سرنگ / 1 در خاتمه عمل دریافت داشتند و بقیه 5: 200/ با غلظت 000 سه محلول زیر پر و تزریق شد. 0/ 5 مرفین، گروه 3: شامل 28 بیمار 5 mg، 5 متادون، گروه 2: شامل 27 بیمار mg، گروه 1: شامل 28 بیمار 50 پتیدین دریافت کردند. پس از آن تمام mg، میلی لیتر از محلول نرمال سالین و گروه 4: شامل 27 بیمار داروهای مسکن بر اساس نیاز بیمار، تجویز و ثبت شد و معادل مرفین آن محاسبه گردید. متغیرهای ویژه اندازه گیری شده شامل نیاز بیمار به مسکن در خلال دوران بستری و مراجعات سرپایی از زمان ترخیص تا توسط SPSS بودند. داده ها با استفاده از نرم افزار 12 (Pain Scores) هفت روز بعد از عمل و امتیاز درد و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند. X آزمون های آماری 2 و مراجعات سرپایی بعدی آنها (P<0/
    نتایج
    نیاز بیماران به تجویز داروی مسکن در بیماران بستری (05 در مقایسه با سایر گروه ها بطور شاخصی کمتر بود و کلا عارضه ای در این بیماران مشاهده نشد. (P<0/05)
    نتیجه گیری
    مرفین با دوز 5 میلی گرم داروی مطمئنی در تسکین دردهای بعد از آرتروسکوپی مینیسکتومی زانو است و توصیه می شود به داروی بی حس کننده موضعی، بعد از عمل آرتروسکوپی مینیسکتومی اضافه شود.
    کلیدواژگان: آرتروسکوپی - داروهای مخدر، متادون
  • محمدرضا سعیدی فر، شهرام زارع صفحه 247
    مقدمه
    ناخنک یکی از بیماری های دژنراتیو و نسبتا شایع چشمی است که در مناطق استوایی و نزدیک به آن از شیوع بیشتری برخوردار است. هدف این مطالعه مقایسه میزان عود و عوارض ناشی از عمل ناخنک در 4 روش پیوند اتوگرافت ملتحمه، پیوند فلپ چرخشی ملتحمه، پیوند اتوگرافت ملتحمه همراه با میتومایسین و روش اسکلرای لخت همراه با میتومایسین می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی، در مدت 32 ماه، 80 چشم از 68 بیمار با ناخنک توسط یک جراح با چهار روش مختلف جراحی بطور تصادفی مورد عمل جراحی قرار گرفتند. اندازه افقی ناخنک ها بیش از 2 میلی متر بود. 21 چشم به روش پیوند اتوگرافت ملتحمه، 18 چشم به روش پیوند فلپ چرخشی ملتحمه، 18 چشم به روش اتوگرافت ملتحمه همراه با میتومایسین و 23 چشم به روش اسکلرای لخت همراه با میتومایسین تحت عمل جراحی قرار گرفتند. مدت پیگیری پس از عمل جراحی از 3 تا 24 ماه بود. نتایج حاصله با استفاده از آنالیز واریانس و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.، ، t روش های توصیفی آماری و آزمونهای 16 %، در گروه پیوند اتوگرافت / 4%، در گروه پیوند فلپ چرخشی ملتحمه 67 /
    نتایج
    میزان عود در گروه پیوند اتوگرافت 76 8% بود. تمامی موارد عود / 5% و در گروه اسکلرای لخت همراه با جراحی میتومایسین 70 / ملتحمه همراه با میتومایسین 55 قبل از 2 ماه اتفاق افتاد. هیچ عارضه مهمی در هنگام جراحی و پس از عمل دیده نشد. ارتباط میان عود در ناخنک نوع عود. (P<0/ کرده با میزان عود در ناخنک نوع اولیه پس از عمل جراحی از لحاظ آماری معنی دار می باشد (05
    نتیجه گیری
    جراحی ناخنک با روش پیوند اتوگرافت ملتحمه، ساده و نسبت به روش های فلپ چرخشی و اسکلرای لخت دارای عود کمتری می باشد و استفاده همزمان با میتومایسین در پیوند اتوگرافت ملتحمه تاثیری در میزان عود نداشت. استفاده از میتومایسین موضعی در حین عمل در صورتی که بیمار مناسب انتخاب شود، معمولا با عارضه زیادی همراه نمی باشد و به روش استفاده از فلپ چرخشی ملتحمه ارجحیت دارد.
    کلیدواژگان: ناخنک، پیوند، ملتحمه
  • حمیدرضا سامی مقام، سیداکبر حسینی، شهرام زارع صفحه 253
    مقدمه
    اختلالات بدون علامت ادراری عبارتنداز مواردی که بیمار شکایتی نداشته ولی در بررسی آزمایش ادرار نکاتی دال بر وجود مشکل کلیوی دیده می شود. این مطالعه با هدف تعیین شیوع اختلالات ادراری در کودکان بدون علامت به بررسی کودکان سنین دبستان پرداخته است.
    روش کار
    این تحقیق مقطعی بر روی نمونه ای تصادفی از کودکان دبستانی شهر بندرعباس انجام شده است. نمونه های ادراری پس از آموزش به دانش آموزان در مورد روش صحیح جمع آوری ادرار، جمع آوری شد. و میکروسکوپی بررسی شد و از لحاظ هموگلوبینوری، (Dipstick) نمونه های حاصله با دو روش نواری گلبولهای سفید و قرمز، هماچوری، (Cast) گلوکزوری، لوکوسیتوری، پروتئینوری، بیلی روبینوری، قالبهای ادراری مورد ارزیابی قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل pH کتونوری، باکتریوری، وجود انگل در ادرار و همچنین تست استفاده شد. t نتایج از آزمونهای کای اسکوئر و 46 % دختر) مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی ها نشان داد که / 53 % پسر و 5 /
    نتایج
    در مجموع 1010 نفر (5 0% دارای سیلندر گرانولر / 13 % دارای هماچوری و 8 / %6 از جمعیت مورد مطالعه دارای پروتئینوری و 5 همچنین. (P<0/ 5%) بود (001 / 24 %) بیشتر از پسران (2 / هستند. باکتری اوری بطور معنی دار در دختران (7 %12/7 جمعیت مورد مطالعه دارای یکی از کریستالهای کلسیم اگزالات، اورات بی شکل، تریپل فسفات و اسید اوریک در ادرار خود بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع نسبتا بالای اختلالات ادراری بدون علامت بالینی در بین کودکان سنین دبستان و بویژه شیوع بالای یافته هایی مانند پروتئینوری، هماچوری و کریستال های ادراری، انجام آزمایشات روتین ادراری جهت کودکان سنین دبستان ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: آزمایش ادرار، کودک، بندرعباس
  • نرگس بیرقی، سید حسن تنکابنی، غزاله وکیلی صفحه 261
    مقدمه
    همراهی شایعی میان اختلالات روانپزشکی و مشکلات قلبی وجود دارد. اداره صحیح این اختلالات می تواند موجب بهبودی سیر بیماری قلبی و ارتقاء کیفیت زندگی بیماران و از طرف دیگر باعث کاهش هزینه های درمانی آنان گردد. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت موجود از نظر فراوانی اضطراب و افسردگی و همچنین بررسی سرنوشت درمانی بیماران پس از بستری در بخش قلب انجام شده است.
    روش کار
    در این پژوهش مقطعی 50 بیمار بستری در بخش قلب بیمارستان طالقانی در سه بررسی مقطعی متوالی با آزمون اضطراب و افسردگی بیمارستانی مورد ارزیابی قرار گرفتند. مصرف داروهای ضداضطراب و ضدافسردگی همچنین درخواست مشاوره روانپزشکی جهت این بیماران مورد بررسی قرار گرفت. نتایج با استفاده از آمار توصیفی ارائه شد. %
    نتایج
    نتایج غربالگری انجام شده در 50 بیمار شیوع علائم افسردگی را 72 % و شیوع علائم اضطرابی را 90 نشان داده است. 30 % از بیماران داروهای ضداضطرابی و 14 % داروهای ضدافسردگی دریافت می کردند. از مجموع 36 بیمار افسرده تنها 6 نفر داروی ضدافسردگی سه حلق های دریافت می کردند، در حالی که 14 نفر از این بیماران تحت درمان با داروهای بنزودیازبینی بودند. مشاوره روانپزشکی تنها در یک بیمار درخواست شده بود.
    نتیجه گیری
    این پژوهش به شیوع بالای افسردگی و اضطراب در بیماران قلبی تاکید دارد، آگاهی دادن و توجه به مشکلات روانپزشکی همراه ضروری به نظر می رسد. عنایت به تشخیص افسردگی و درمانهای دارویی مناس بتر در این بیماران مورد تاکید است. بین بخشی می تواند باعث افزایش کیفیت درمان این بیماران گردد.
    کلیدواژگان: اضطراب، افسردگی، بیماریهای قلبی عروقی
  • فرهاد ایرانمنش، زهرا تقی پور شول، درویش نژادشاهبداغی صفحه 265
    از نظر شیوع و اهمیت، رتبه اول را (CVA)
    مقدمه
    در بین تمام بیماری های نورولوژیک بزرگسالان، حوادث عروقی مغز دارا می باشند. همچنین حوادث عروقی مغز یکی از مهمترین علل ناتوانی جسمی و یکی از عوامل عمده مرگ و میر می باشد. ایسکمیک بستری شده CVA این مطالعه جهت بررسی برخی از واکنش دهنده های التهابی مرحله حاد در بیماران مبتلا به در بخش نورولوژی طراحی شد.
    روش کار
    این مطالعه یک مطالعه توصیفی – مقطعی است که طی پرسشنامه ای از کلیه بیمارانی که با تشخیص اولیه در بخش نورولوژی بیمارستان علی بن ابیطالب MRI ایسکمیک بر اساس گزارش CVA و با تشخیص قطعی CVA رفسنجان بستری شده بودند، اطلاعات ظرف 24 ساعت اول اخذ و بیماری های همراه از قبیل بیماری های عفونی، التهابی، تجزیه و تحلیل آماری گردید. EPI تومورها کنار گذاشته شد و این اطلاعات پس از کدگذاری با نرم افزار 6 در WBC، CRP، ESR
    نتایج
    در این مطالعه برخی از واکنش دهنده های التهابی مرحله حاد شامل پلاکت نرمال داشتند WBC %60/ ایسکمیک مورد ارزیابی قرار گرفت. در افراد مورد مطالعه 4 CVA 250 بیمار دچار در تمام بیماران منفی بود. شمارش پلاکت نیز در تمام بیماران CRP. غیرطبیعی بود WBC 39 % موارد / و در 6 غیرطبیعی بودند. ESR 32 % دارای / طبیعی و 8 ESR 67 % بیماران دارای / طبیعی بود. 2 غیرطبیعی در بیماران سکته مغزی بیشتر از اغلب تحقیقات بود ESR و WBC
    نتیجه گیری
    در این مطالعه که می تواند بیانگر برخی اختلالات واکنش دهنده های التهابی مرحله حاد سکته مغزی ترومبویک باشد. در این غیرطبیعی داشتند، ممکن است ناشی از وجود بیشتر بیماری های التهابی WBC مطالعه سن پایین تر بیمارانی که عروق در این سن با تاخیر در ایجاد واکنش های التهابی در افراد مسن باشد.
    کلیدواژگان: اختلالات مغزی عروقی، شیوع، بالغ، پروتئین های مرحله حاد
  • صدیقه خدابنده شهرکی، سکینه محمدعلیزاده، حکیمه حسین رضایی صفحه 271
    مقدمه
    کاهش شنوایی ناشی از سر و صدای محیط کار یکی از مشکلات منابع شنوایی و عارضه درازمدت کار در محیطهای صنعتی پر سر صدا است. در حال حاضر گروه عمده ای از کارگران واحدهای صنعتی در محیطهای پر سر و صدا در معرض این گونه کاهش شنوایی هستند. لذا تحقیق حاضر به منظور تعیین میزان کاهش شنوایی (بیش از 25 دسی بل) در کارگران معادن ذغال سنگ و کارخانه ذغالشویی استان کرمان صورت گرفت.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی 150 نفر کارگر شاغل در معادن با استفاده از نمونه گیری طبقه ای به صورت تصادفی انتخاب شدند. نداشتن مشکل بر اساس نتایج ادیومتری انجام شده در بدو استخدام، نداشتن سابقه بیماری منجر به کاهش شنوایی، حداکثر سن 60 سال و حداقل 5 سال سابقه کار در معادن یا کارخانه از جمله شرایط لازم برای شرکت در مطالعه در نظر گرفته شد. جهت گردآوری داده ها از چک لیست ثبت اطلاعات که حاوی برخی از ویژگی های فردی و کار و نتایج ادیومتری در بدو استخدام بود، استفاده شد. علاوه بر این، ادیومتری کلیه افراد نمونه مورد مطالعه انجام شد. نتایج با استفاده از روش های توصیفی ارائه شد.
    نتایج
    بر اساس نتایج ادیومتری، بیشترین درصد موارد غیرطبیعی (کاهش بیش از 25 دسی بل) در هدایت هوایی و استخوانی مربوط به فرکانس 4000 و بعد از آن به ترتیب فرکانس های 8000 و 2000 هرتز بود. در 16 % و گوش چپ / مجموع در هدایت استخوانی 16 % کارگران دچار معلولیت دوطرفه بودند، گوش راست 7 %19/3 و در هدایت هوایی و استخوانی 8% معلولیت دوطرفه که در هر دو گوش تقریبا مساوی بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این بررسی، به دلایلی چون عدم آموزش کافی در زمینه کاهش شنوایی ناشی از سر و صدای محیط کار و عدم انجام ادیومتری سالیانه، کارگران در معرض جدی کاهش شنوایی ناشی از سر و صدای محیط کار هستند. بنابراین باید برنامه ریزی هایی در جهت به حداقل رساندن کاهش شنوایی توسط مسئولین معادن طراحی و اجرا گردد.
    کلیدواژگان: صدای ناشی از شغل، شنوایی، کاهش شنوایی ناشی از صدا