فهرست مطالب

Hormozgan Medical Journal
Volume:6 Issue: 1, 2002

  • تاریخ انتشار: 1381/01/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بررسی مقایسه نتایج اعمال جراحی قلب کودکان در بخش مراقبت های ویژه اطفال بیمارستان قلب شهید رجایی از سالهای 1365 _ 1356 و از 1375 _ 1366
    نورمحمد نوری، دکترشاهرخ رجایی، اکبر شاه محمدی صفحه 1
    با نظری به تاریخچه اعمال جراحی قلب مشاهده می گردد که باگذشت زمان کیفیت و کمیت این اعمال رو به بهبودی است. بطوری که مرگ و میر آن کاهش قابل توجهی پیدا کرده است. بدین منظور نتایج اعمال جراحی قلب کودکان در 2 دهه اخیر به طور مقایسه ای در یکی از مهم ترین مراکز قلب و عروق کشور مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه توصیفی، گذشته نگر با مراجعه به یافته های موجود در پرونده بیماران بستری شده در بخش ICU در مدت 20 سال انجام شد. از حدود 11200 بیمار در این مدت حدود 3300 بیمار در ده سال اول و 7900 بیمار در ده سال دوم عمل شده اند که حدود 20 درصد بیماران به صورت نمونه انتخاب شدند (730 بیمار از ده سال اول و 1500 بیمار از ده سال دوم) و نتایج در مورد نوع عمل جراحی و مرگ و میر آنها از طریق تکمیل پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از روش های آمار توصیفی آنالیز گردید.
    یافته های بدست آمده در 2 گروه نشان می دهد که محدوده سنی بیماران از یک روز تا 18 سال متفاوت بوده است. به کا رگیری پمپ قلبی ریوی (Cardiopulmonary Bypass) در ده سال اول حدود 55 درصد و در ده سال دوم حدود 60 درصد بوده است.
    در مورد مقایسه نوع عمل جراحی در 2 گروه اعمال جراحی بستن مجرای شریانی (PDA)، اصلاح تترالوژی فالو (TF)، ایجاد شانت سیستمیک به پولمونری، اصلاح نقص دیواره بین بطنی (VSD) و نقص دیواره بین دهلیزی (ASD) در دهه اول و دوم تفاوت چشمگیری نداشت. تنها تفاوت قابل توجه جراحی ترمیم و تعویض دریچه میترال حدود 11 درصد در مقابل یک درصد در دهه اول نسبت به دهه دوم بوده است. مرگ و میر بیماران در ده سال اول حدود 8 درصد و در ده سال دوم حدود 9/5 درصد بود.
    جراحی ترمیم و تعویض دریجه میترال در ده سال دوم حدود 10 برابر کاهش داشته است که احتمالا" به دلیل اجرای طرح پیشگیری اولیه از تب روماتیسمی در کشور بوده است. میزان مرگ و میر حدود 2 درصد در ده سال دوم کاهش نشان می دهد که به دلیل بهبود کیفیت اعمال جراحی و مراقبت از بیماران بوده است.
    کلیدواژگان: کودکان، بخش مراقبت های ویژه، جراحی قلب، بیماری های قلبی مادرزادی
  • آنتی کاردیولیپین آنتی بادی و آنتی بادی علیه هسته در زنان با سابقه
    عبد الرضا ستوده جهرمی، شهرام زارع، امید صفا، غلامرضا فرشیدفر صفحه 7
    مرگ جنین و سقط تکراری یکی از دلایل مهم ناراحتی در زوجها و مسئله بچه دار شدن محسوب میشود. با توجه به اهمیت مطالعه اتیولوژی آن و همچنین عدم اطلاع از وضعیت موجود در این منطقه از کشور، تحقیق فوق به منظور تعیین شیوع آنتیکاردیولیپین آنتیبادی و آنتیبادی علیه هسته در خانمهای با سابقه اتلاف حاملگی مکرر، انجام گرفت. مطالعه به روش توصیفی روی مراجعین به بیمارستان شریعتی (تنها بیمارستان تخصصی زنان و زایمان) دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس طی 1380- 1379 انجام گرفت. 109نفر از خانمهایی که تشخیص قطعی سقط تکراری یا مرگ جنین داشتند بعنوان بیمار و 220 خانم با سابقه حداقل دو زایمان موفق و بدون سابقه مرگ جنین یا سقط، بعنوان کنترل مورد آزمایش قرار گرفتند. جهت تعیین آنتیکاردیولیپین آنتیبادی و آنتیبادی علیه هسته درسرم افراد مورد مطالعه از روش الیزا استفاده شد. در این تحقیق اختلاف معنی داری بین وجود آنتیکاردیولیپین آنتیبادی و آنتیبادی علیه هسته در سرم بیماران و گروه کنترل بدست آمد) 001/0.(P<. نتیجه این بررسی بر دخالت اتو آنتیبادی ها در سقط مکرر دلالت میکند. تعیین نقش دقیق اتو آنتیبادی ها در ایجاد سقط و مرگ جنینی مطالعات بیشتری نیاز دارد.
    کلیدواژگان: آنتی بادی، آنتی کاردیولیپین- آنتی بادی، آنتی نوکلئاز- سقط مکرر
  • پارامترهای فارماکوکینتیک داروی کربنات لیتیم تولید شده درایران
    سهیلا معین، محمد موسوی صفحه 11
    در بیماران مانیک دپرسیو (بیماران دو قطبی)، افسردگی همزمان با حملات مانی رخ می دهد و استفاده از کربنات لیتیم می تواند در جلوگیری از این حمله ها موثر باشد. در این تحقیق میزان سرمی لیتیم 30 بیمار مانیک دپرسیو که داروی ساخت ایران را مصرف می کردند، مورد بررسی قرار گرفته است. درمان بیماران مانیک یا درمان پیشگیری کننده بر اساس غلظت لیتیم 12 ساعته بعد از مصرف آخرین دوز دارو می باشد.
    نتایج این بررسی نشان می دهد که غلظت لیتیم 12 ساعته در 40 درصد بیماران در محدوده درمانی قرار ندارد (میزان لیتیم کمتر از meq/L 6/0) و در 60 درصد بیماران در محدوده درمانی می باشد (meq/L 1 _ 6/0) از نظر آماری بین میزان سرمی لیتیم این دوگروه تفاوت معنی داری وجود دارد (01/0p<).
    در این تحقیق هیچ بیماری دچار مسمومیت با لیتیم نگردیده است. غلظت سرمی لیتیم بیش از meq/L 5/1 (حداکثر غلظت (Cmax بعد از مصرف یک دوز از کربنات لیتیم meq/L 9/0 و زمان رسیدن (Tmax) به این غلظت بین 4 _ 1 ساعت بوده است در مقایسه Cmax و Tmax داروی مشابه خارجی به ترتیب meq/L 9/1-6/0 و 2 _ 1 ساعت گزارش شده است.
    کلیدواژگان: لیتیم، لیتیم کربنات، فارماکوکینتیک
  • بررسی شیوع بیماری گال در سربازان پایگاه هوایی بندرعباس، سال 1380
    موسی سلیمانی احمدی، دکترامید صف، شهرام زارع صفحه 15
    گال یک بیماری مهم پوستی است که با خارش های شدید به خصوص در شب ها همراه است. عامل بیماری در انسان نوعی بندپا است (Sarcopt scabeie var hominis) راه انتقال بیماری تماس مستقیم با پوست افراد مبتلا و به نسبت کمتری از طریق لباس، رختخواب، حوله و ملحفه آلوده منتقل می شود. این بیماری در تمام نقاط دنیا به خصوص نواحی گرم و مرطوب در جاهای پرجمعیت مثل زندان ها، سربازخانه ها، آسایشگاه ها و... مشاهده می شود.
    مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی _ تحلیلی است که با هدف تعیین شیوع بیماری گال در سربازان پایگاه هوایی بندرعباس انجام گرفته است. بدین منظور 763 نفر از سربازان پایگاه هوایی بندرعباس مورد بررسی قرار گرفتند که از میان آنها 609 نفر مشکوک به بیماری گال بودند. سپس از کانال ها و پاپول های جلدی افراد مشکوک به استفاده از روش scraping test نمونه برداری گردید و به روش میکروسکوپی عامل بیماری تشخیص داده شد. شیوع بیماری در بین سربازان پایگاه هوایی بندرعباس با جمعیت 763 نفر، 5/124 در هزار تعیین گردید. ارتباط معنی دار بین سکونت در آسایشگاه و میزان ابتلا به گال مشاهده شد(05/0 p<.). بیشترین درصد فراوانی مبتلایان به بیماری مربوط به رسته پدافند (26/25%) بود ارتباط معنی داری از نظر شیوع بیماری بر حسب راسته خدمتی مشاهده شد(001/0 p<.). در این مطالعه رابطه شیوع بیماری با فاکتورهایی مانند سن، میزان تحصیلات، سابقه خدمت، پراکندگی ضایعات گالی، زمان خارش، درمان و آموزش بهداشت مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق به احتمال زیاد آسایشگاه های پایگاه هوایی به عنوان کانون آلودگی و منبع شیوع بیماری در بین سربازان می باشند.
    کلیدواژگان: گال، سربازان، پرسنل نیروی هوایی، بندرعباس
  • بررسی شاخص های دموگرافیکی مادرانی که به کودکان خود قطره مولتی ویتامین و آهن نمی دهند
    حکیمه حسین رضایی، علیرضا ظهور صفحه 20
    کمبود ویتامین و کم خونی فقر آهن از مشکلات تغذیه ای شایع در کودکان زیر 5 سال کشور است. کمبود این مواد به ویژه در دو سال اول زندگی، رشد جسمی و مغزی کودک را مختل و باعث کاهش قدرت یادگیری، کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت ها، تغییرات رفتاری، بی تفاوتی و سرانجام پیامدهای نامطلوب اجتماعی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.
    این مطالعه به صورت مقطعی در پاییز سال 1380 در مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان کرمان انجام گرفت. جمعیت تحت بررسی مادران دارای کودک زیر 2 سالی بودند که در زمان بررسی به کودکان خود قطره های آهن و مولتی ویتامین نمی دادند. بدین منظور با مادران واجد شرایط که به هر دلیلی به مراکز بهداشتی درمانی شهر کرمان طی مدت بررسی مراجعه داشته اند مصاحبه بعمل آمد. هدف اصلی این مطالعه تعیین موانع د ادن قطره های آهن و مولتی ویتامین به کودکان زیر دو سال بوده است.
    بین دانش، نگرش و عملکرد مادران تحت بررسی به هر دو قطره همبستگی مثبت قوی وجود دارد. مادران مهمترین علل ندادن قطره ها به کودکان را عدم آگاهی آنان از نحوه دادن قطره ها، نخوردن دارو توسط کودک، نداشتن فرصت کافی و عدم توزیع به موقع در مراکز بهداشتی، ذکر نموده اند.
    با توجه به اهمیت مصرف قطره آهن و مولتی ویتامین در کودکان زیر دو سال، دادن آموزش لازم به مادران در این زمینه ضروری به نظر می رسد. ضمنا" توصیه می شود که مسئولین امر نسبت به توزیع به موقع و به مقدار کافی قطره ها در مراکز بهداشتی درمانی اقدامات لازم را مبذول نمایند.
    کلیدواژگان: ویتامین، آهن، نیازهای تغذیه ای، کودک، مادر
  • بررسی گیاه شناسی و فیتوشیمیایی برگ درخت زیتون
    محمدرضا شمس اردکانی، دکترفاطمه فرجادوند، محمدباقر مردانی صفحه 23
    گیاه زیتون Olea europaea L. از روزگاران کهن مورد شناخت بوده و برای درمان بیماری ها به کار می رفته است. زیتون در ببسیاری از کشورها جهت مصارف طبی و تغذیه ای جایگاه ویژه دارد. در این تحقیق پس از جمع آوری، شناسایی و خشک کردن برگ گیاه، خواص مرفولوژی، میکروسکوپی و فیتوشیمیایی آن بررسی شده و به منظور تایید وجود و یا عدم وجود مواد موثره اصلی و غیر اصلی در این گیاه عصاره هیدروالکلی آن مورد آزمایشات مقدماتی قرار گرفت. از جمله موادی که در این آزمایش مورد تحقیق قرار گرفت ماده موثره فلاونویید بود که با استفاده از دستگاه UV این ماده مورد شناسایی قرار گرفت.
    کلیدواژگان: بیو فلاونویید، گیاه زیتون، برگ گیاه، عصاره گیاه، گیاه دارو
  • کاردیومیوپاتی رستریکتیو ایدئوپاتیک در کودکان، بررسی 5 بیمار
    شاهرخ رجایی، نورمحمد نوری، محمود معراجی صفحه 27
    از نظر عملکرد کاردیومیوپاتی ها را به سه نوع احتقانی، هیپرتروفیک و رستریکتیو طبقه بندی می کنند. کاردیومیوپاتی رستریکتیو در کودکان نادر بوده و پیش آگهی بد دارد. با توجه به نادر بودن بیماری در کودکان و از طرف دیگر عدم گزارشی از بررسی این بیماری درکودکان ایرانی, در این مطالعه خصوصیات بالینی و همودینامیک و سرانجام پنج کودک مبتلا به کاردیومیوپاتی رستریکتیو مورد بررسی قرار گرفته است.
    سه بیمار دختر و دو بیمار پسر بودند. متوسط سن زمان تشخیص 2/13 سال (طیف سنی 5 تا 17 سال) بود. تمام بیماران شواهد احتقان وریدهای ریوی و سیستمیک داشتند. ثابت ترین یافته در الکتروکاردیوگرام بزرگی هر دو دهلیز بود که در همه بیماران مشاهده شد. بارزترین یافته در اکوکاردیوگرافی گشادی شدید هر دو دهلیز در حضور اندازه نرمال یا نزدیک به نرمال حفره بطنی بود. در کاتتریسم قلبی افزایش فشار پایان دیاستولی بطن چپ و راست، فشار شریان ریوی و دهلیز راست در همه بیماران یافت شد. در دو بیمار بیوپسی پریکارد جهت رد کردن پریکاردیت کونستریکتیو انجام شده بود. در پیگیری، یک بیمار 10 سال بعد از تشخیص فوت شده بود.
    کلیدواژگان: کاردیومیوپاتی، رستریکتیو، کودک
  • استئوپتروزیس نوزادی، گزارش مورد
    عبدالمجید ناظمی، مجید یاوریان، پونه نیکویی صفحه 32
    استئوپتروزیس یک بیماری نادر ژنتیکی مربوط به استخوان است که به علت نارسایی در بازجذب استخوان بروز کرده و باعث اختلال در عملکرد استئوکلاست و کلسیفیکه شدن مستمر کندروئیدها خواهد شد. الگوی ژنتیکی بیماری در اطفال به صورت اتوزومال مغلوب می باشد. مقاله حاضر گزارش یک مورد بیمار مبتلا به استئوپتروزیس نوزادی است که برای اولین بار در استان هرمزگان گزارش می گردد. این بیمار در سن دو ماهگی با فونتانل پهن، نابینایی، هپاتواسپلنومگالی و کم خونی مراجعه کرده بود.
    کلیدواژگان: استئوپتروز، بیماریهاواختلالات نوزادی