فهرست مطالب

Hormozgan Medical Journal
Volume:5 Issue: 3, 2001

  • تاریخ انتشار: 1380/07/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • اثرات درمان با آهن بر روی حملات ریسه رفتن کودکان
    سید حسن تنکابنی، زهرا طبسی صفحه 1
    ریسه رفتن در کودکان یا حملات Breath Holding Spells (BHS) از پدیده های شایع و مهم از نظر تشخیصی در کودکان می باشد.
    جهت بررسی اثرات درمانی آهن بر روی حملات ریسه رفتن، 35 کودک با این حملات، شامل 19 پسر و 16 دختر بین سنین 3 تا 60 ماه با حداکثر سن شروع 6 الی 24 ماه، پس از آزمایشات اولیه تحت درمان 3 ماهه آهن خوراکی قرار گرفتند. 31 کودک دچار حملات سیانوتیک و 3 نفر حملات pallid و یک نفر حمله مختلط داشت. تعداد حملات ریسه رفتن کودکان توسط مادر، قبل و بعد از شروع درمان ثبت گردید. پاسخ درمانی کامل در 24 نفر، پاسخ مناسب در 9 نفر، پاسخ ضعیف در یک نفر و عدم پاسخ در یک نفر مشاهده گردید که بر اساس وجود فقر آهن در دستجات مختلف قرار گرفتند.
    در این بیماران، 14 نفر دچار آنمی فقر آهن و 20 نفر دارای کمبود ذخائر آهن و فقر آهن بودند و تنها یک نفر بدون آنمی مشاهده گردید. در این میان تنها 2 کودک آهن تکمیلی را بطور مرتب و 3 نفر نامرتب و 30 نفر هیچگونه آهن تکمیلی دریافت نکرده بودند. ولیکن، تفاوت واضحی در پاسخ درمانی بین گروه های مختلف مشاهده نشد و به نظر می رسد درمان با آهن در کلیه بیماران اثر بسزایی در کاهش حملات داشته است.
    کلیدواژگان: سیانوز، آپنه، آهن
  • شیوع و شدت دیسمنوره اولیه و برخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان
    آزیتا کامجو صفحه 6
    دیسمنوره به معنی قاعدگی دردناک و از جمله مشکلات شایع زنان است، این عارضه موجب مشکلات اجتماعی، اقتصادی، جسمانی و روانی گسترده می گردد و به عنوان بزرگترین علت کم شدن کارآیی زنان کارمند و غیبت آنان در محل کار و تحصیل مطرح است. هدف از این مطالعه تعیین شیوع و شدت دیسمنوره و برخی عوامل مرتبط به آن در دانشجویان مقیم خوابگاه ها می باشد طی مطالعه 400 نفر از دانشجویان گروه سنی 18 _ 27 سال مورد بررسی قرار گرفتند که مشخص شد 25/22% از افراد هنگام قاعدگی درد نداشتند، 31% درد خفیف، 25/34% درد متوسط و 5/12% درد شدید داشتند و بطور کلی شیوع دیسمنوره 25/77% بود.
    یافته ها نشان داد بین شدت دیسمنوره با مشخصاتی نظیر سن، قد، وزن، رشته تحصیلی و رتبه تولد اختلاف آماری معنی داری وجود ندارد. همچنین بین شدت دیسمنوره اولیه با منارک، طول مدت سیکل، روزهای خونریزی و نظم قاعدگی و ورزش همبستگی معنی داری پیدا نشد. افرادیکه خواهر یا مادرشان دچار درد هنگام قاعدگی بودند و قاعدگی را به عنوان بیماری و مسئله ای پردرد سر می پنداشتند شدت دیسمنوره در آنان بیشتر بود. بنابراین طرز فکر منفی نسبت به قاعدگی و داشتن سابقه خانوادگی دیسمنوره با شدت درد قاعدگی ارتباط دارد (05/0 P<)
    کلیدواژگان: دیسمنوره، شیوع دیسمنوره، سیکل قاعدگی، دختران دانشجو
  • میزان کاهش پلاکت در نوزادان مبتلا به یرقان تحت درمان با فتوتراپی
    مژگان شاهیان، میترا خضری، شهرام زارع صفحه 10
    هیپربیلی روبینمی یکی از بیماری های شایع دوران نوزادی است ومتداول ترین راه درمان آن فتوتراپی است. از آنجا که کاهش تعداد پلاکتها یکی از عوارض فتوتراپی محسوب می گردد لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان افت پلاکت در نوزادان مبتلا به یرقان تحت درمان با فتوتراپی صورت پذیرفت. جمعیت تحت مطالعه 102 نوزاد بین سنین 18 _ 2 روز بودند که بعلت زردی در بخش نوزادان بیمارستان کودکان بندرعباس در طی مدت یکسال بستر ی شدند. این نوزادان به مدت 5 _ 2 روز با 8 _ 4 لامپ نور سفید و آبی به فاصله 35 سانتی متر تحت نور درمانی قرار گرفتند.
    میزان پلاکت نوزادان قبل از شروع نوردرمانی و روزانه بعد از درمان با روش کلاسیک شمارش پلاکتی و با استفاده از اگزالات آمونیم شمارش گردید.
    بر اساس نتایج حاصله ارتباط معنی داری بین جنس، سن، وزن و میزان بیلی روبین با کاهش تعداد پلاکت وجود ندارد (05/0 p>) اما بین مدت زمان نوردرمانی و کاهش تعداد پلاکت ارتباط معنی دار می باشد (05/0 p<).
    بیشترین میزان کاهش پلاکت در روز دوم نوردرمانی نسبت به روز اول می باشد که در 52 نوزاد (98/50%) مشاهده گردید.
    با توجه به اینکه نوزادان در مدت درمان از نظر کلینیکی عارضه خاصی نداشته و حداقل میزان پلاکت در این بررسی 60.000 بر میلی لیتر مکعب بوده است می توان نتیجه گرفت که نیازی به چک کردن روزانه پلاکت در نوزادانی که تحت نوردرمانی قرار می گیرند وجود ندارند.
    کلیدواژگان: هیپربیلی روبینمی، فتوتراپی، پلاکت
  • باکتری های جدا شده از عفونت های بیمارستانی و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آنها
    پریوش داودیان، افسانه کرمستجی، زهرا وائقی صفحه 14
    با توجه به اینکه عفونت های بیمارستانی از سویی باعث آسیب های فراوان به بیماران بستری شده و از سوی دیگر ضررهای اقتصادی فراوان می گردند. این مطالعه توصیفی به مدت یک سال از فروردین لغایت اسفندماه 1378 بر روی نمونه ای از بیماران بستری مبتلا به عفونت بیمارستانی در بخش های مختلف بیمارستان شهید محمدی بندرعباس انجام گرفت. جهت تشخیص باکتری ها از روش کشت و آنتی بیوگرام به روش انتشار در آگار استفاده گردید و میکروارگانیسم های شایع عامل عفونت بیمارستانی و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آنها بدست آمد.
    نتایج نشان داد که شایع ترین باکتری ها به ترتیب اشر شیاکولی 7/54 درصد، سودوموناس 6/22 درصد، کلپسیلا 3/5 درصد، استافیلوکوکوس اورئوس 4 درصد، استافیلوکوکوس کواگولاز منفی 7/2 درصد و پروتئوس 3/1 درصد بودندو سیبروفلوکسازین و آمیکاسین بعنوان موثرترین آنتی بیوتیک ها شناخته شدند.
    کلیدواژگان: میکروارگانیسم، عفونت بیمارستانی، مقاومت آنتی بیوتیکی
  • بررسی مقایسه ای میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دبیری دانشگاه علوم با دانشجویان علوم پزشکی یاسوج در زمینه ایدز سال 1379
    سعادت پرهیزکار، فریده رضایی ابهری صفحه 18
    تقریبا" دو دهه پس از آغاز شیوع ویروس ایدز این بیماری به بحران شدیدی مبدل شده است. تاثیر ایدز بر جوامع آنچنان عظیم است که حتی علیرغم ظرفیت عظیم بشر به انکار ایدز نمی توان آنرا تادیده گرفت.
    لذا در این پژوهش سعی شده تا با تعیین آگاهی و نحوه نگرش افراد مورد مطالعه در زمینه ایدز، نیازهای آموزشی آنان تعیین گردد تا متعاقبا" با اجرای برنامه های آموزشی مناسب به ارتقا میزان آگاهی و ایجاد نگرش مثبت در آنان اقدام گردد.
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که جمع آوری داده ها بر اساس یک پرسشنامه خود ایفا انجام گرفت. حجم نمونه تحقیق 142 نفر (68 نفر دانشجوی دبیری و 74 نفر دانشجوی علوم پزشکی) محاسبه شد که بر اساس نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.
    3/57 درصد از دانشجویان دبیری و 4/55 درصد از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مرد بودند. میانگین سنی گروه اول 6/21 و گروه دوم 1/20 سال بود. 4/26 درصد از گروه اول و 7/79 درصد از گروه دوم آگاهی خوبی در مورد ایدز و راه های انتقال آن داشتند که اختلاف آگاهی آنها از نظر آماری معنی دار بود (05/0 p<). میزان آگاهی افراد متاهل و همچنین خانم ها در دو گروه مطلوب تر از افراد مجرد و آقایان بود ولی این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود. در مورد نگرش نمونه ها نسبت به ارتقا سطح آگاهی جوانان در مورد ایدز و آموزش عمومی 9/77 درصد از گروه اول و 4/86 درصد از گروه دوم موافق بودند که اختلاف معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد.
    با توجه به نتایج این پژوهش که مبین سطح پایین آگاهی دانشجویان دبیری است پشنهاد می گردد جهت ارتقا آگاهی جوانان در مورد ایدز نسبت به آموزش معلمین و برنامه ریزی مدون در واحد های مسئول اقدام لازم بعمل آید.
    کلیدواژگان: دانش، نگرش، ایدز
  • بررسی تصویرنگاری آبسه های درون جمجمه ای با سی تی اسکن (CT SCAN) در سالهای 79 _ 1377 در بیمارستان شهدا تجریش تهران
    نوشین بهبودی متین علوی صفحه 23
    یکی از مهمترین بیماری های مغز بیماری عفونی است. به دلیل بالا بودن مورتالیتی و موربیدیتی بیماری های عفونی مغز و عدم بررسی جلمع این مورد و بر اساس نتایج بدست آمده از مقالات متعدد که CT SCAN توانسته میزان مورتالیتی را به نحو قابل توجهی کاهش دهد، تصمیم به انجام آن گرفته شد.
    در این تحقیق تعداد 45 مورد نمای آبسه مغزی در CT SCAN بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شهدا طی سالهای 79 _ 1377 از نظر محل، تعداد، ادم، دانسیته، سایز، اثر فشاری و تغییرات آن پس از تزریق ماده حاجب و همچنین سن و جنس و سابقه بیماران از روی پرونده آنها مورد بررسی قرار گرفت. شایع ترین گروه سنی مبتلایان 50 _ 12 سالگی و بطور متوسط آقایان 3 _ 2 برابر خانم ها بودند. عوامل عفونی در 06/53 به عنوان شایع ترین عامل ایتولوژیک و در درجه بعد عوامل ایاتروژنیک قرار داشتند. از نظر محل 7/85% آبسه ها درون پارانشیم مغز و 80% در ناحیه سوپراتنتوریال قرار داشتند که عمده آنها در لوب های تمپورال، پاریتال و فرونتال بودند. 51% آبسه ها اندازه بین 4 _ 2 سانتی متر داشتند، 82% آبسه ها هیپودانس بوده و پس از تزریق در 54/74% Ring Enhancement با ضخامت 3 _ 1 میلی متر داشتند. ادم اطراف آبسه ها عمدتا" خفیف تا متوسط بوده و اثر فشاری ضایعه روی بافت های مجاور 93% خفیف بوده است.
    به طور کلی می توان نتیجه گرفت که ضایعات هیپودنس به اندازه کوچک تا متوسط با ادم خفیف تا متوسط و اثر فشاری خفیف که پس از تزریق وریدی ماده حاجب دچار Ring Enhancement با جدار صاف و نازک 3 _ 1 میلی متر می شوند نشانگر آبسه مغزی است.
    کلیدواژگان: آبسه مغزی، ادم، دانسیته، سایز، اثر فشاری، Enhancement
  • شیوع اختلال ترس اجتماعی و برخی عوامل وابسته، نظیر جنسیت و سابقه خجالتی بودن در کودکی در دانش آموزان دبیرستانی شهر کرمان
    علیرضا غفاری نژاد، فاطمه پویا صفحه 26
    اختلال ترس اجتماعی یکی از انواع ترس ها (فوبی) می باشد که کمتر مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است، خصوصیات بالینی این اختلال عبارتند از ترس اجتناب گونه از موقعیت های اجتماعی، علائم جسمی و شناختی اضطراب و اختلال عملکرد.
    مطالعه جامعی در ارتباط با شیوع این اختلال در ایران در دست نمی باشد. در این مطالعه مقطعی توصیفی 2944 دانش آموز در شهر کرمان توسط ملاک های تشخیصی DSMIV از طریق پرسشنامه نیمه سازمان یافته مورد سنجش قرار گرفتند. 6/14% از دانش آموزان مبتلا به اختلال ترس اجتماعی بودند. نسبت زن به مرد 8/1 بود و بین سابقه خجالتی بودن در کودکی و تنبیه بدنی با آن رابطه آماری معنادار وجود داشت. شیوع این اختلال در این تحقیق بالاتر از تحقیقات مشابه در غرب است. مطالعات وسیع تر در آینده توصیه می شود.
    کلیدواژگان: ترس اجتماعی، دانش آموز، کرمان
  • آگاهی، نگرش و عملکرد زوجهای در شرف ازدواج نسبت به تالاسمی در شهر بندرعباس
    صفا صدقیانی، غلامرضا فرشیدفر صفحه 30
    این مطالعه توصیفی و تحلیلی به منظور سنجش سطح آگاهی و نگرش و عملکرد زوج های در شرف ازدواج در رابطه با تالاسمی در سطح شهرستان بندرعباس انجام گردیده است.
    جهت انجام این پژوهش 200 زوج که جهت انجام آزمایش تالاسمی به مرکز تالاسمی استان مراجعه نموده اند به عنوان نمونه مشخص گردیده و پرسشنامه تحقیق آنها تکمیل گردید در نهایت 7 پرسشنامه به دلیل نقص از محدوده پژوهش خارج گردید و 393 پرسشنامه جهت تجزیه و تحلیل مورد بررسی قرار گرفت.پرسشنامه این پژوهش شامل 24 سوال جهت سنجش آگاهی، 23 سوال جهت سنجش نگرش و 20 سوال مربوط به اطلاعات دموگرافیک و منابع کسب اطلاعات و... بوده است.
    جهت سنجش عملکرد واقعی افراد پس از پایان تحقیق و پیرامون ازدواج یا انصراف از ازدواج زوج هایی که هر دو ناقل تالاسمی تشخیص داده شده بودند پیگیری در دفترخانه و ثبت اسناد انجام گردید.
    نتایج این تحقیق نشان می دهد که آگاهی با میزان تحصیلات ارتباط معنی داری داشته (05/0p>). همچنین همبستگی آگاهی و سن در این پژوهش تایید شده است (001/0p=).
    در ارتباط با نگرش اختلاف معنی داری بین دو جنس در این پژوهش دیده نشد (05/0p>). در حالیکه همبستگی نگرش با سن معنی دار می باشد (001/0p=). علی رغم اینکه اکثر واحدهای پژوهش (1/60% در مورد آگاهی و 8/50% در مورد نگرش) دارای آگاهی و نگرش خوب بوده اند و عملکرد واقعی افراد در حد مطلوب نبوده و در نهایت در پنج زوج که هر دو ناقل تالاسمی بوده اند پیگیری های بعمل آمده ازدواج 4 زوج را مورد تایید قرار داد. بنابراین در خوش بینانه ترین حالت ممکن (در نظر گرفتن انصراف از ازدواج به سایر دلائل و یا ثبت نشدن ازدواج در دفاتر) تنها در 20% افراد عملکرد مناسب یافت شد.
    کلیدواژگان: آگاهی، تالاسمی، ازدواج