فهرست مطالب

مطالعات مدیریت صنعتی - پیاپی 9 (تابستان 1384)

فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی
پیاپی 9 (تابستان 1384)

  • 105 صفحه، بهای روی جلد: 6,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/06/17
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدتقی تقوی فرد، اسحاق سعیدی رباط صفحه 1
    این تحقیق به بررسی فرایند استقرار فناوری اطلاعات در حوزه سلامت پرداخته است. پژوهش مذکور با محوریت تعیین شاخص های کلیدی، استقرار فناوری اطلاعات در یک موسسه خدماتی (بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی) را مورد بررسی قرار داده است. در راستای انجام این تحقیق از روش دونابدیان برای طبقه بندی شاخص ها و روش اریکسون پنکر برای مدلسازی فرایند ها چه فرایند های وضع موجود و چه فرایند های وضع مطلوب، استفاده گردیده است. برای ایجاد یکپارچگی میان مدلسازی و استقرار نرم افزار، معماری سرویس گرا مورد استفاده قرار گرفته و برای جمع آوری اطلاعات در راستای پاسخ گویی به پرسش های تحقیق از دو روش مصاحبه و پرسش نامه استفاده شده است. این پژوهش مدلی ارائه نموده تا به پرسش های چهارگانه ذیل پاسخ گوید:1- مشکلات اصلی تبدیل فرایند های موجود (فرایند هایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم موثر یا متاثر از فناوری اطلاعات هستند) به فرایند های مطلوب جهت استقرار فناوری اطلاعات (در بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی) چیست؟
    2- رفع مشکلات استخراج شده از فرایند های موجود، چگونه در یک بخش (مثلا بخش اورژانس) اجرایی می گردد؟
    3- فناوری اطلاعات چگونه می تواند در عملکرد بخش اورژانس تاثیرگذار باشد؟
    4- شاخص های پیامد (Outcome Indicators) جهت استقرار فناوری اطلاعات در بخش مذکور چگونه طبقه بندی و استفاده می شوند؟
    در پایان جهت تایید روایی و پایایی مدل، مدل ارائه شده پیاده سازی گردید و نتایج بدست آمده حاکی از مورد تایید و مناسب بودن مدل ارائه شده می باشد.
    کلیدواژگان: مدلسازی کسب و کار، شاخص های کلیدی روش دونابدیان، روش اریکسون، پنکر، معماری سرویس گرا، فناوری اطلاعات و ارتباطات، سیستم اطلاعات
  • مقصود امیری صفحه 29
    در این مقاله با استفاده از مدلهای مارکوف، مقادیر ویژه و بردارهای ویژه تحلیل گذرای دسترس پذیری و پایایی یک سیستم با اجزاء و تعمیرکاران یکسان ارائه می شود و سیستم درنظر گرفته شده دارای اجزای سری یا موازی یا k از n می باشد. دسترس پذیری سیستم با اجزاء موازی، اجزاء سری و سیستم k از n در حالت گذرا (A(t)) و پایدار(A()) و مدت زمانی که طول می کشد تا سیستم پایایی به حالت پایدار برسد محاسبه می شود. روش ارائه شده در مقایسه با روش های موجود قدرت بیشتری داشته و هم چنین از زیربنای ریاضی قویتری برخوردار است. در پایان روش پیشنهادی با یک مثال توضیح داده می شود.
    کلیدواژگان: پایایی، گذرا، مدل های مارکوف، دسترس پذیری، مقادیر ویژه، بردارهای ویژه
  • نورمحمد یعقوبی، رقیه سادات کوچک زاده صفحه 41
    عامل موفقیت سازمان های هزاره سوم در صحنه های رقابتی حرکت به سوی مدیریت دانش و دانش محوری است. آنچه موجب تسهیل فرایند مدیریت دانش و تبدیل آن به مزیت رقابتی شده است، نقش پشتیبانی کننده فناوری اطلاعات است. در این راستا نویسندگان به بیان عوامل پشتیبانی کننده فناوری اطلاعات و موارد قابل استفاده ی آن در فرایند مدیریت دانش پرداخته اند. در مقاله مذکور ابتدا مباحث مدیریت دانش و مدیریت اطلاعات مطرح شده است، نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش نیز آمده است. سپس مولفه های فناوری دانش که بیانگر نقش مهم و انکارناپذیر فناوری اطلاعات در مدیریت دانش است، ذکر گردیده است. پشتیبانی کننده های فناوری اطلاعات در چرخه تولید دانش، موضوع دیگری است که به آن پرداخته شده است. در نهایت فناوری اطلاعات در نقش پشتیبان و تسهیلگر فرایند مدیریت دانش بررسی شده است.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، فناوری اطلاعات، فرایند مدیریت دانش، تولید دانش، پشتیبانی فناوری اطلاعات، توانا ساز
  • محمدرضا تقوا، هادی اسماعیل زاده، امیر محترمی صفحه 57
    گسترش کاربری ها و وسعت تاثیرات فناوری اطلاعات بر زنجیره ارزش سازمانها در هزاره سوم سبب شده است که این فناوری در اغلب سازمان های امروزین ماهیتی استرات‍‍ژیک یابد. تاثیرپذیری روزافزون سازمان از این فناوری، موجب گشته که همواره مدیریت بر این فناوری نیز از اهمیت راهبردی برخوردار شود. در این مقاله ابتدا به تاریخچه تحول فناوری اطلاعات اشاره می نماییم. در ادامه به سیر تکامل رویکردهای برنامه ریزی فناوری اطلاعات و شرایط مربوط به هر رویکرد و خاستگاه آن می پردازیم. این رویکردها عبارتند از رویکرد تکنولوژیک که تمرکز آن بر کارایی بوده، رویکرد همسوسازی که تمرکز آن بر اثربخشی بوده، رویکرد رقابتی که تمرکز آن بر مزیت رقابتی بوده و در نهایت رویکرد بازآفرینی که تمرکز آن بر تحول سازمانی می باشد. سپس به اجمال مدل های مطرح در زمینه برنامه ریزی استرات‍ژیک فناوری اطلاعات را بر اساس رویکرد های بیان شده و تمرکز اصلی مدل ها دسته بندی کرده تا به عنوان راهنما و ابزاری جهت انتخاب مدل یا مدل های مناسب برنامه ریزی استرات‍ژیک فناوری اطلاعات بر اساس هر رویکرد در اختیار برنامه ریزان فناوری اطلاعات قرار گیرد.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی استراتژیک، رویکرد اقتضایی، سیستم های اطلاعات مدیریت، معماری اطلاعات، همسوسازی، برنامه ریزی سیستم های اطلاعات مدیریت، چارچوب برنامه ریزی
  • جمشید صالحی صدقیانی، رضا قرایی پور صفحه 73
    مشکلات موجود در نظام های ارزیابی سنتی (مبتنی بر نظرات یک ذینفع و آن هم مقام مافوق) از یک طرف و منافعی که ارزیابی های نوین و جامع (مبتنی بر نظرات چند ذینفع یا 360 درجه ای) از طرف دیگر به شرکت ها می رسانند، باعث شده است که به کارگیری روش بازخور (ارزیابی) 360 درجه مورد توجه گسترده شرکت های پیشرو جهانی قرار بگیرد. در این مقاله، پس از بررسی مختصر ادبیات موضوع، در یک پژوهش میدانی در شرکت ساپکو با استفاده از یک پرسشنامه معتبر در زمینه بازخور 360 درجه، هشت شایستگی مدیران شامل «ارتباطات، برنامه ریزی، سازماندهی، مدیریت منابع انسانی، کنترل، رهبری، تصمیم گیری و کارتیمی»، با استفاده از نظرات چهار ذینفع شامل «خودارزیابی»، «مدیران مافوق»، «نیروهای تحت سرپرستی» و «مشتریان» مورد ارزیابی قرار گرفته است. به کارگیری «روش تحلیل واریانس یک عامله» اختلاف معنادار بین نتایج ارزیابی این چهار ذینفع را در سطح اطمینان 95 درصد تایید می کند و لذا با توجه به این یافته، لزوم اجرای ارزیابی های 360 درجه ای در سازمان ها به علت اینکه مدیران رفتارهای متفاوتی را در مقابل هر ذینفع از خود نشان می دهند، تاکید می شود. در ادامه نتایج بکارگیری «تکنیک LSD» حاکی از آن است که نتایج «خودارزیابی» در گروه اول به عنوان بالاترین امتیاز، نتایج ارزیابی «نیروهای تحت سرپرستی» و «مشتریان» در گروه دوم و نتابج ارزیابی «مدیران مافوق» در گروه سوم به عنوان پایین ترین امتیاز قرار می گیرند.
    کلیدواژگان: ارزیابی، شایستگی، بازخور 360 درجه، مدیران، ساپکو
  • مریم (مهرگان) منصوری صفحه 93
    امروزه یکی از مهم ترین فرایندهای بسیاری از سازمانها، فرایند ارزیابی، انتخاب و بهبود مستمر تامین کنندگان است. متخصصین این امر، اعتقاد دارند که هیچ یک از راه های ارزیابی و انتخاب، بهترین گزینه نمی باشد و بنابراین سازمانها از نگرشهای متفاوت به این موضوع می نگرند و از روش های متفاوتی برای ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان سود می جویند. به علت وجود نواقص در تکنیکهای سنتی ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان، عده ای از محققین استفاده از روش هایی را که بیشتر جنبه کمی و عینی داشته را پیشنهاد کردند که روش های متفاوت برنامه ریزی و ریاضی که تاکنون ارائه شده است، از آن جمله اند.
    در این تحقیق در راستای ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان از مدلی ترکیبی از تکنیک تحلیل پوششی داده ها و فرایند تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردیده است، ابتدا معیارهای تاثیرگذار در ارزیابی تامین کنندگان شناسایی شده است، بعد از این مرحله معیارهای ورودی و خروجی مدل تعیین گردیده است سپس میزان اهمیت نسبی این معیارها، با نظرخواهی از خبرگان سنجیده شده است، در نهایت، مدل با نگرشها و رویکردهای متفاوت حل گردیده و به مقایسه نتایج بدست آمده با یکدیگر پرداخته و راهکارهایی برای بهبود ارائه گردیده است.
|
  • Mohammad Taghi Taghavifard, Isaq Saeidi Robat Page 1
    This research paper has focused on the deployment of Information Technology (IT) in the health sector. The main goal is to determine the key factors for the implementation of IT in a service establishment (i.e. Imam Khomeini Hospital Emergency Room). In this regard, Donabedian Methodology is used for the ranking of the factors and Eriksson-Penker Method was utilized for the modeling of the existing as well as the ideal processes. For the purpose of integration between modeling processes and software deployment, a service-oriented architecture has been applied. For the purpose of data and information collection to answer the research questions, questionnaires were distributed and collected and interviews were performed. Four basic questions to be answered are as follows: 1- What are the stumbling blocks for the conversion of existing processes (processes which are directly or indirectly affected by IT) to the ideal ones toward the implementation of IT? (More specifically in Imam Khorneini Hospital Emergency Room). 2- What are the solutions for removing the identified problems in the current processes of a sector (say emergency room)? 3- How can IT affect on the performance of the emergency room? 4- How are the outcome indicators for the deployment of IT In the emergency room classified and utilized? At the end, for the purpose of validation and verification, the proposed node I was implemented. The result obtained indicates that the proposed nodel is quite valid and proper.
    Keywords: Business Modeling, Key Factors of Donabedian Methodology, Eriksson-Penker Method, Service-oriented Architecture, Information, Communication Technology (lCT), Information System (IS)
  • Maghsoud Amiri Page 29
    In this paper we used the Markov models eigenvectors and eigen values concdpts to propose a methodology for analyzing the transient reliability of system with the identical components and the identical repairmen. The components of the systems under consideration can have two distinct configurations, namely; they can be arranged in series, or in parallel. We also consider the third case in which the system is up if k –out –of – n components are good. For all three cases we proposed a procedure for calculating the transient probability of the system availability and the duration of the system to reach to the steady state are described.
    Keywords: Transient reliability, parallel systems, series systems, k-out-of-n systems, markov models
  • Noor Mohammad Yaghubi, Roghayeh Sadat Kuchakzadeh Page 41
    The reasons of organizations success of third millennium in competitiopns are motion toward knowledge management and knowledge base a supportive role of IT eases the process of knowledge management a makes it as a competitive advantage. Accordingly the authors has describe the supportive factors of IT and its use in knowledge management process in this paper first come the knowledge management and TI discussions a then the role of IT in knowledge management is added. After that the parameters which have an important influence on knowledge management are stated. It supporters in making knowledge process in another theme discussion of the study and finally the role of it as a support and ease knowledge management process has been studied.
  • Mohammad Reza Taghva, Hadi Esmaeilzadeh, Amir Mohtarami Page 57
    Rapid development of applications of information technology in the third millennium and its enormous effects on the value chain of enterprises has imposed a strategic nature to this kind of technology. It is obvious that due to the influential role of information technology and its impact on enterprises we require to have a strategic view towards management of this technology. In this paper we primarily introduce a brief history of the evolution of information technology and then we elaborate on the evolution of the various approaches of planning for information technology the main focus of each of the approaches in the planning process and various conditions and origins of every approach. These approaches are technological approach which focuses on efficiency alignment approach which focuses on change management and organizational change. Then we categorize and classify various information technology strategic planning models based on previously mentioned approaches of planning for information technology so that it can be helpful for information technology planners to choose their information technology strategic planning model based on an appropriate approach more conveniently.
  • Jamshid Salehi Sadaghiani, Reza Gharaeepour Page 73
    In recent years 360 degree feedback have been in a growing number of leading firms and it has become a tool for assessing manager competencies and providing feedback them about how they are viewed by direct subordinates peers and in order to changing their behaviors. Its popularity is of problems of traditional assessment systems and advantages of 360 degree feedback. Indeed the 360 degree feedback is designed to enable all the stakeholders in a person’s performance to comment and give feedback: their boss or indirect reports peers and internal or external customers and so on. This empirical research data was collected through specific questionnaire eight competencies including communicating planning organizing controlling leadership decision making & teamwork from four self, boss, direct subordinates and customers. Analyzing data by ANOVA technique shows that there are a significant difference self, boss subordinates and customers perception in managers’ competency assessment. Then assessment results of each source have been grouped by LSD technique: firs group is self-assessment is subordinates and customers assessment and finally third group is assessment.
    Keywords: assessment, competency, 360 degree feedback, managers