فهرست مطالب

امیرکبیر - پیاپی 67 (پاییز و زمستان 1386)

فصلنامه امیرکبیر
پیاپی 67 (پاییز و زمستان 1386)

  • بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/12/10
  • تعداد عناوین: 61
|
  • آ - گروه مهندسی برق، پزشکی، کامپیوتر
  • بررسی آماری مکانیزم پراکندگی برای سطوح ناصاف دی الکتریک بر اساس تئوری تجزیه هدف در رادارهای پلاریمتری تصویر برداری
    بیژن ذاکری، ایاز قربانی، مایکل گالتی صفحات 1-9
    در این مقاله، بررسی آماری پارامترهای هدف در رادارهای پلاریمتری سنجش از دور از جمله مکانیزم پراکندگی و بی نظمی، استخراج و شبیه سازی شده اند. برای این منظور، تکنیک آنالیز برداری با استفاده از روش تجزیه هدف برای محاسبه بردارها و مقادیر ویژه اهداف و همچنین میزان احتمال هر یک از آنها برای ماتریس کوهرنسی و کوواریانس هدف مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این، پارامترهای مکانیزم پراکندگی و بی نظمی برای اهداف شبه کروی و سطوح ناصاف شبیه سازی شده است. در این روش، توزیع آماری اندازه قطر قطرات باران، به عنوان اهداف شبه کروی، بکار رفته است. نتایج شبیه سازی برای توزیع های مختلف استخراج شده و با داده های راداری سازمان فضایی آلمان مقایسه شده است.
    کلیدواژگان: تئوری تجزیه هدف، رادارهای پلاریمتری، ماتریس کوهرنسی
  • ج - گروه مهندسی عمران
  • بررسی اتصالات خورجینی صلب با نبشی پیرامونی در مقایسه با اتصالات خورجینی صلب پیشنهادی آیین نامه
    محمد فروغی، محمدعلی برخورداری صفحات 1-9
    اتصالات خورجینی به عنوان اتصالات رایج در ایران، از عملکرد مناسبی در مقابل بارهای ناشی از زلزله برخوردار نیستند. به همین دلیل در دو دهه اخیر کارهای تحقیقاتی زیادی برای شناخت و بهبود عملکرد آنها صورت گرفته است. این مقاله، جزییات پیشنهادی جدیدی با عنوان «اتصالات خورجینی صلب با نبشی پیرامونی» را ارایه می کند. در تحقیق حاضر؛ که اساسا به صورت تحلیلی و به روش اجزای محدود و با استفاده از نرم افزار “ANSYS 8.0” صورت پذیرفته است، سه نمونه از این نوع اتصال، با ملحوظ کردن رفتار غیر خطی مصالح و نیز هندسی، تحت بار چرخه ای، مطالعه شده است. نتایج، حاکی از عملکرد مطلوب و شکل پذیر اتصال است.
    کلیدواژگان: اتصالات خورجینی، نبشی یپرامونی، اتصالات صلب، قیچی سان، قیچی، رکابی، خورجینی، خرجینی
  • چ - گروه مهندسی معدن و متالوژی
  • بررسی کمپلکس های رسی - آلی (تحلیل و فرمولاسیون)
    تیمور اسلام کیش صفحات 1-8
    هدف اصلی این کار تحقیقاتی، بررسی امکان تورم زایی ترکیب رس های ارگانیکی (آلی) در سیستم های معلق ناهمگن در محیط های طبیعی است. و نقش کانی های رسی و مواد آلی در شکل گیری کمپلکس ها بررسی می شود تا بدین ترتیب روش مناسبی به منظور توصیف ساختارهای رسی در سیستم اسید هومیک به دست آید.
    با استحصال مواد آلی (اسید هومیک و اسید هومیک پیشرو) از خاک و ترکیب و حضور با مقادیر متفاوتی از کانی های رسی، این شکل گیری مشخص شد. روش های مختلف آزمایشگاهی از جمله طیف سنجی زیر قرمز، اشعه ایکس، ناپدید شدن جرم کمپلکس، آنالیز مقدار کربن و اولتراسونیک و ظرفیت تبادل یونی (الکترون دهی و الکترون گیری) به منظور نمایش کمپلکس های رسی – آلی پایدار بکار گرفته شد. یافته های به دست آمده از آزمایش ها، شکل گیری و تشکیل کمپلکس ها را تحت تاثیر مقادیر قابل ملاحظه ای از مواد کاتالیک نشان می دهد. بر اساس نتایج تجربی، ساختار رس های آلی در شرایط ملایم به صورت دو مرحله متوالی زیر دیده می شود: ابتدا اسیدهای هومیک در بین لایه های رسی تثبیت می شوند و سپس سایر مواد هوموسی به وسیله نیروهای بین مولکولی به سطوح و لبه های کانی های رسی متصل می شوند.
    در پایان، یک مدل پیشنهادی به منظور توصیف شرایط خاک های طبیعی و ساختار ترکیبات رس های آلی در فازهای مختلف ارایه شده است.
    کلیدواژگان: رس آلی، سیستم اسید هومیک و اسید هومیک پیشرو، شکل گیری و ساختار کمپلکس
  • د - گروه مهندسی پلیمر، شیمی، نساجی
  • مدل سازی جرم مولکولی و توزیع جرم مولکولی در پلیمریزاسیون پروپیلن بوسیله کاتالیست های زیگلر ناتا در فاز دوغابی
    رضا خراسانی، سعید پورمهدیان صفحات 1-8
    برای پیش بینی دقیق خواص پلیمر سنتز شده توسط کاتالیست های هتروژن زیگلر – ناتا باید ابتدا عوامل و پارامترهای تاثیرگذار بر پلیمریزاسیون را به درستی درک کرد. از مهم ترین ویژگی های هر پلیمر جرم مولکولی و توزیع جرم مولکولی آن است که نقش مهمی در تعیین خواص فیزیکی – مکانیکی پلیمر دارند. یکی از ویژگی های مهم و شناخته شده پلی پروپیلن سنتز شده توسط کاتالیست های هتروژن زیگلر – ناتا پهن بودن توزیع جرم مولکوبی آن است. بنابراین در مدل سازی پلیمریزاسیون پروپیلن ابتدا باید علت پدیده هایی این چنین را یافت و سپس آن ها را در مدل دخیل کرد.
    در این مقاله ابتدا درباره دو عامل بسیار مهم در پلیمریزاسیون پروپیلن که عوامل اصلی در پهن شدن توزیع جرم مولکولی نیز می باشند، یعنی مقاومت های انتقال جرم و همچنین تعدد انواع سایت های فعال، بحش شده و سپس مدلی که هر دو عامل را در نظر گرفته ارایه شده است. با استفاده از این مدل جرم مولکولی و توزیع جرم مولکولی محاسبه شده و با مقادیر بدست آمده از آزمایشات تجربی مقایسه شده اند. همچنین اثر میزان هیدروژن بر روی جرم مولکولی و توزیع جرم مولکولی نیز توسط مدل بررسی شده است.
    کلیدواژگان: مدلسازی ریاضی، پلیمریزاسیون پروپیلن، جرم مولکولی، توزیع جرم مولکولی
  • ه - گروه علوم پایه و مهندسی کاربردی
  • روشی برای اندازه گیری طیف زمانی انرژی نوترون های گسیل شده در دستگاه های پلاسمای کانونی
    شروین گودرزی، رضا امرالهی، هادی یزدانی صفحات 1-6
    یکی از اطلاعات بسیار مهم در شناسایی و تحلیل مکانیزم تولید و گسیل نوترون ها در دستگاه های پلاسمای کانونی، طیف زمانی انرژی نوترون های گسیل شده است. در دو دهه گذشته برای به دست آوردن این طیف از سیگنال های نوترونی ثبت شده به طور هم زمان توسط چندین آشکارساز که در فواصل مختلفی از دستگاه قرار دارند. روش هایی ارایه شده است. در تمامی این روش ها که بر روی تحلیل زمان پرواز مبتنی هستند طیف زمانی انرژی نوترون ها از حل معادله انتگرالی ربط دهنده توزیع سرعت نوترون ها به شار نوترونی وابسته به زمان به دست می آید. اما حل این معادله انتگرالی بسیار پیچیده است و روش های پیشنهاد شده برای حل آن نواقصی دارند. در این مقاله برای حل این معادله انتگرالی و به دست آوردن طیف زمانی انرژی نوترون ها روش جدیدی بر اساس تحلیل موجک ها ارایه شده است که از جنبه های مختلف بر سایر روش ها برتری دارد. با اعمال این روش به نتایج آزمایش های انجام شده در دستگاه پلاسمای کانونی بزرگ پوزئیدون (780kJ, 100kV) مشاهده شد که نتایج به دست آمده از این روش برای طیف انرژی نوترون ها و انرژی متوسط آنها در زمان های مختلف، معقول بوده و در محدوده مورد انتظار قرار دارند.
    کلیدواژگان: پلاسمای کانونی، طیف زمانی انرژی نوترون ها، مکانیزم گرما هسته ای، بر هم کنش اشعه - هدف، معادله انتگرالی، روش جداسازی متغیرها، مساله بدخیم، هادامارد
  • مساله شبکه جریان با حداقل هزینه با روابط خطی اضافی بین جریان کمان ها
    حسن صالحی فتح آبادی، محمدعلی رعایت پناه صفحات 7-15
    در این مقاله، مساله مینیمم هزینه جریان و قیود خطی بین جریان کمان ها بررسی و محاسبه می شود. این قیود ایجاب می کنند جریان کمان های عضو زیر مجموعه های دلخواهی از مجموعه کمان ها با کمان مرجع از همان زیر مجموعه ها دارای رابطه خطی باشند. چون ساختار پایه، در این مساله همانند ساختار درخت پوشای پایه ای نیست، در نتیجه ابتدا یک ساختار گراف پوشای پایه ای برای مساله به دست می آوریم و این ساختار پایه را یک –q+1 جنگل خوب معرفی می کنیم. سپس با توجه به شرایط بهینگی، الگوریتم سیمپلکس شبکه جریان را باز تعریف می کنیم به نحوی که براحتی جواب مساله بالا را محاسبه کند.
    کلیدواژگان: شبکه جریان، الگوریتم سیمپلکس شبکه، درخت پایه ای، ماتریس وقوع
  • چ - گروه مهندسی معدن و متالوژی
  • برآورد بار وارد بر سپر و سیستم نگهداری با مدلسازی عددی پیوسته و ناپیوسته (سه بعدی)
    مصطفی شریف زاده، امیر ترابی معصومی صفحات 9-18
    محاسبه نیروهای وارد بر سپر از جنبه های مختلفی از قبیل انتخاب و طراحی دستگاه (Tunnel Boring Machine) TBM قبل از خرید و همچنین تخمین بارهای وارد بر دستگاه بعد از شروع حفاری تونل اهمیت دارد. این نیروها عبارتند از نیروی وارد بر کله حفار از طرف سینه کار و نیروی وارد بر سپر از طرف دیواره ها. در زمین هایی که سرعت و میزان همگرایی زیاد است و یا TBM بیش از زمان پیش بینی شده توقف داشته باشد، فضای خالی اطراف سپر بسته شده و دستگاه گیر می کند. در این شرایط نیروهایی از طرف زمین به سپر وارد می شود که دستگاه برای ادامه حرکت خود باید بر این نیروها غلبه کند. در این تحقیق، نیروهای وارد بر سپر و سیستم نگهداری تونل قمرود با استفاده از روش های عددی پیوسته و ناپیوسته (سه بعدی) برآورد شده است. نتایج نشان می دهد که نخست، با توجه به وجود ناپیوستگی ها در سنگ های درونگیر محدوده مورد مطالعه نتایج تحلیل های پیوسته و ناپیوسته نسبت به یکدیگر متفاوتند می باشند، دوم اینکه همگرایی سنگ های درونگیر تونل بیشتر از مقدار فرض شده اولیه است. سوم اینکه بار وارده به سیستم نگهداری سبب افزایش پتانسیل ناپایداری آن می شود. شواهد تجربی از قبیل ترک های ایجاد شده بر روی قطعات پیش ساخته نتایج حاصل از تحلیل ها را تایید می کنند.
    کلیدواژگان: TBM، سپر، همگرایی تونل، مدلسازی پیوسته و ناپیوسته، مدلسازی عددی، بار وارده به سیستم نگهداری
  • د - گروه مهندسی پلیمر، شیمی، نساجی
  • بررسی اثر پمپ حرارتی در کاهش مصرف انرژی برج های جداساز C2
    مجید عمیدپور، میثم کمالی نژاد، روزبه سالاری صفحات 9-16
    مقادیر زیادی از انرژی برای پالایش اولفین های سبک، مثل اتیلن، در جداسازی محصولات پلیمری با نقطه جوش نزدیک به هم مصرف می شود. از آنجا که جداسازی اتیلن از اتان از نظر نیازهای حرارتی و فنی از مشکل ترین جداسازی هاست. جای زیادی برای بهبود اقتصادی فرایند اتیلن وجود دارد. هدف این مقاله، ارایه یک طرح صنعتی قابل اجرا برای برج های تقطیر یکپارچه حرارتی (HIDiC) برای جداسازی اتیلن از اتان با به کارگیری پمپ حرارتی است. در این مقاله، روشی برای ترکیب حرارتی برج ها به وسیله پمپ های حرارتی برقی؛ که بین مراحل میانی غنی سازی و عاری سازی برج کار می کنند ارایه می شود. برای این کار از یک سیکل پمپ حرارتی در میانه برج استفاده شده است تا هزینه کل برق مصرفی را کاهش دهد. در این بهینه سازی از مدول معادلاتی Aspen Plus بهره گرفته شده است و در تابع هدف تشکیل شده به تاثیر مفاهیم پنالتی حرارتی و تاثیر گلوگاهی افزایش جریان بخار در بهینه سازی توجه و حالت بهینه آن انتخاب شده است.
    کلیدواژگان: صرفه جویی انرژی، برج تقطیر، پمپ حرارتی، جداساز C2، انتگراسیون انرژی، پنالتی حرارتی
  • آ - گروه مهندسی برق، پزشکی، کامپیوتر
  • یک الگوریتم تصویرافاین سریع بر پایه پیگیری تطبیقی با تنظیم قسمتی از بردار پارامترها
    محمد شمس اسفندآبادی، علی محلوجی فر، محمدباقر منهاج، سیدعارف هادئی صفحات 11-23
    فیلترهای سازگار از ابزارهای مهم در بسیاری از کاربردهای پردازش سیگنال های دیجیتال به شمار می روند. در این مقاله، الگوریتم جدیدی با نام الگوریتم تصویرافاین سریع برای فیلترهای سازگار؛ که مبتنی بر پیگیری تطبیقی کار می کند، ارایه شده است. در این الگوریتم در هر تکرار، یکی از ضرایب فیلتر به صورت بهینه انتخاب و اصلاح می شود. یکی دیگر از مشخصه های این الگوریتم آن است که در هر لحظه می توان تعداد تکرار پیگیری تطبیقی را یک بار یا بیشتر اجرا کرد. بنابراین می توان بین سرعت همگرایی و پیچیدگی محاسبات تعادل مناسبی برقرار کرد. همچنین عملکرد الگوریتم ارایه شده در حالت گذرا و ماندگار، بر پایه رابطه بقای انرژی در فیلترهای سازگار، بررسی شد و یک رابطه جامع برای متوسط مربع خطا در حالت ماندگار استخراج گردید. نتایج شبیه سازی روی شناسایی سیستم نشان می دهد که این روش نسبت به الگوریتم های کلاسیک فیلترهای سازگار، عملکرد مطلوبی از نظر سرعت همگرایی و همچنین متوسط مربع خطای حالت ماندگار دارد.
    کلیدواژگان: فیلتر سازگار، پیگیری تطبیقی، رابطه بقای انرژی، شناسایی سیستم، سرعت همگرایی، پیچیدگی محاسبات، متوسط مربع خطای حالت ماندگار
  • ج - گروه مهندسی عمران
  • تحلیل غیر خطی تیر ورقهای عمیق با جان موج دار سینوسی
    محمدعلی گودرزی خویگانی، محمود یحیایی صفحات 11-20
    در دهه اخیر استفاده از جان موج دار برای تیرهای عمیق، به دلیل افزایش سختی خارج صفحه و مقاومت کمانشی آن بدون استفاده از سخت کننده های قائم، به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است. خصوصا تیرهای کامپوزیت با جان فلزی موج دارو بالهای بتنی پیش تنیده اخیرا در پلها به کار گرفته شده است. شکل پروفیل های مختلفی که معمولا برای این تیرها مورد استفاده قرار می گیرد، ذوزنقه ای، زیگ زاگ و یا سینوسی می باشد. این مقاله با تشکیل یک مدل سه بعدی اجزا محدود، تحلیل تنش های برشی در جان تیر ورقهای فولادی با جان سینوسی را با ملاحظه مدهای مختلف کمانشی، مورد توجه قرار می دهد. نتایج حاصل از تحلیل غیر خطی، فرض رفتار ارتوتروپیک برای صفحه جان تیر ورق را در حالت کمانش کلی مورد تایید قرار می دهد. همچنین با استفاده از نتایج عددی و با تعریف عرض موثر برای کمانش موضعی موج های سینوسی، رابطه موجود برای کمانش موضعی ورقهای مسطح، در تیرهای با موج سینوسی اصلاح شده است. این عرض موثر با بکارگیری ضریبی که به ابعاد هندسی موج سینوسی بستگی دارد. در فاصله خطی بین نقاط ماکزیمم و مینیمم موج حاصل می گردد. همچنین نتایج عددی مقدار دامنه بهینه موج سینوسی را برای حصول ماکزیمم مقاومت برشی جان تیر در ابعاد متعارف طول موج بدست می دهد.
    کلیدواژگان: اجزا محدود، تحلیل غیر خطی، تیرهای با جان موج دار، موج های سینوسی، روش عددی
  • د - گروه مهندسی پلیمر، شیمی، نساجی
  • بررسی اثر میزان کربن آلی خاک بر زیست دسترس پذیری آلاینده و مقایسه زیست پالایی آن در راکتور دوغابی و به صورت درجا
    سیدعباس شجاع الساداتی، سعید نعمتیان، سمیره هاشمی نجف آبادی صفحات 17-23
    در این پژوهش، اثر میزان کربن آلی خاک بر زیست دسترس پذیری آلاینده فنانترن بررسی شده است. به همین منظور، 5 نمونه مختلف خاک، با میزان کربن آلی متفاوت، از %0.5 تا %13.3، از مناطق مختلف انتخاب شده و آزمایش شدند. باکتری از جنس سودوموناس، برای تجزیه فنانترن به نمونه های خاک اضافه شد. نتایج نشان می دهد که پس از گذشت 95 روز از شروع آزمایش ها، میزان فنانترن در تمامی نمونه های خاک، در محدوده %75 تا %95 کاهش یافت. برخلاف نتایج اولیه، رابطه مشخصی بین میزان کربن آلی خاک و میزان زیست دسترس پذیری فنانترن وجود ندارد و به عوامل مختلف مربوط می شود.
    در ادامه آزمایش ها، زیست تخریب چذیری فنانترن در دو حالت مختلف، در خاک به صورت حالت درجا و در راکتور به صورت دوغاب، مقایسه شد. میزان کاهش فنانترن در حالت درجا، در مدت 95 روز برابر با %95 بود، در حالی که با استفاده از راکتور به صورت دوغاب، در مدت 11 روز %93 فنانترن موجود در خاک کاهش یافت.
    کلیدواژگان: زیست دسترس پذیری، زیست پالایی، درجا، راکتور دوغابی، سودوموناس، فنانترن
  • ه - گروه علوم پایه و مهندسی کاربردی
  • استفاده از پیش شرط سازهای چند مرحله ای روش شبکه های بدون ساختار در مسایل مقدار مرزی بیضوی
    مینا باقرپورفرد، سیدمحمد حسینی صفحات 17-27
    این مقاله شامل دو بخش است؛ در بخش اول به شبیه سازی دو پیش شرط ساز چند مرحله ای به نام های «پایه سلسله مراتبی (HB) و “(Bramble, Pasciak, Xu) BPX” برای مسایل مقدار مرزی خطی بیضوی روی دامنه چند ضلعی با شرایط مرزی دیریکله پرداخته می شود که مبتنی بر ایده چند شبکه ای (Multigrid) است.
    از طرفی این شبیه سازی ها به صورت موازی هم انجام شده است که علاوه بر صرفه جویی در زمان مشکل کمبود حافظه به صورت مجتمع در یک کامپیوتر را نیز بر طرف می کند.
    اما چون این پیش شرط سازها مبتنی بر گسسته سازی چند مرحله ای (Multi Level) روی دامنه با شبکه بندی های ساخت یافته هستند، تکنیکی مبتنی بر لم فضای فرضی ارایه می شود که هر مثلث بندی دلخواه بدون ساختار و شبه یک نواخت از دامنه در یک مثلث بندی ساخت یافته کمکی از مربعی که شامل آن است نشانده می شود و پیش شرط سازهای مذکور برای شبکه کمکی به دست آورده می شوند، سپس، با تعریف اپراتوری که تناظری یک به یک بین نقاط گره ای شبکه اولیه و شبکه کمکی ایجاد می کند پیش شرط سازهای پایه های سلسله مراتبی (HB) و BPX برای شبکه اولیه ساخته شده که به ترتیب artHB و artBPX نامیده می شوند.
    کلیدواژگان: مسایل مقدار مرزی بیضوی مرتبه دوم، روش المان متناهی، پیش شرط ساز چند مرحله ای، لم فضای فرضی، شبکه بدون ساختار
  • چ - گروه مهندسی معدن و متالوژی
  • تعیین پارامترهای سینیتیکی مواد آلی در سنگ های مادر با استفاده از دستگاه " Rock-Eval"
    محمد کسایی نجفی، نصرالله افتخاری صفحات 19-26
    با اینکه سازوکار تجزیه کروژن پیچیده است و هنوز به خوبی شناخته شده نیست، با انجام آزمایش های پیرولیزی در سیستم های بسته و یا باز، می توان به پارامترهای سینیتیکی دست یافت که هم با داده های آزمایشگاهی و هم زمین شناسی طبیعی مطابقت داشته باشند. در این مطالعه، برای تعیین پارامترهای سینیتیکی از بلوغ مصنوعی با استفاده از سیستم باز (Rock-Eval) استفاده شد. با تنظیم دستگاه “Rock-Eval” توسط استانداردهای مختلف معادله دماهای واقعی دستگاه به دست آمد. با تحلیل نمونه های سنگ های مادر پابده، گرو و کژدمی در نرخ های حرارتی 25، 15، 10 و 5 درجه سانتی گراد در دقیقه و با استفاده از روش واکنش های درجه اول موازی به کار برده شده در نرم افزار “Optkin” پارامترهای سینیتیکی سنگ های مادر مذکور شامل توزیع انرژی فعال سازی (اکتیواسیون)، ثابت ارنیوس و مقادیر هیدروکربورهای تشکیل شده تعیین شد.
    کلیدواژگان: پارامترهای سینیتیکی، سنگ مادر هیدروکربوری، روش Rock-Eval، پابده، کژدمی، گرو
  • ج - گروه مهندسی عمران
  • رفتار خاک های رسی مخلوط تحت بارگذاری یکنواخت
    حسین سلطانی جیقه، عباس سروش صفحات 21-29
    خاک های رسی مخلوط (Mixed Clayey Soils) متشکل از مصالح چسبنده و دانه ای به وفور در طبیعت یافت می شوند و به علت تفاوت در درصد نسبی مصالح چسبنده و دانه ای موجود در آنها بافت و ساختار متفاوتی دارند. با توجه به گسترش کاربرد این خاکها در مهندسی ژئوتکنیک، شناخت رفتار مکانیکی و تعیین خواص آنها ضروری است. بدین منظور، آزمایش های سه محوری یکنواخت (Monotonic) زهکشی نشده بر روی نمونه های متراکم رس خالص، مخلوط «رس– ماسه» و «رس– شن» انجام یافت. نتایج این آزمایش ها نشان داد که مقاومت برشی و فشار آب حفره ای ایجاد شده در نمونه ها، به درصد مصالح دانه ای (ماسه یا شن) در خاک مخلوط و اندازه آنها بستگی دارد. به طوری که با افزایش درصد مصالح دانه ای و کوچکتر شدن اندازه دانه ها فشار آب حفره ای بیشتری در مخلوط ایجاد می شود. همچنین نتایج این آزمایش ها نشان داد که مدول تغییر شکل سکانت نیز تابعی از درصد مصالح دانه ای بوده و با افزایش درصد مصالح دانه ای افزایش پیدا می کند.
    کلیدواژگان: خاک های رسی مخلوط، آزمایش سه محوری زهکشی نشده، بارگذاری یکنواخت
  • د - گروه مهندسی پلیمر، شیمی، نساجی
  • ساخت و بهینه سازی کاتالیست سنتز دی متیل اتر از متانول توسط زئولیت طبیعی ایران
    سیدجاوید روییایی، مرتضی سهرابی، کاووس فلامکی صفحات 25-44
    در این پژوهش، زئولیت طبیعی کلینوپتیلولیت منطقه سمنان به عنوان ساختار اصلی کاتالیست آبگیری متانول به دی متیل اتر مطالعه شده است. به منظور ساخت کاتالیست و ایجاد سایت های اسیدی بر روی این زئولیت از فرآیند تبادل یون استفاده شد. برای بهینه سازی پارامترهای موثر بر ساخت کاتالیست روش طراحی آماری تاگوچی با چهار فاکتور 1- نوع محلول تبادل یون (در دو سطح) 2- غلظت محلول تبادل یون 3- دمای تکلیس 4- مدت زمان تکلیس نمونه تبادل یون شده (هر یک از سه پارامتر اخیر در سه سطح) بکار گرفته شد؛ سپس بر روی 9 نمونه کاتالیست ساخته شده تست راکتور بستر ثابت در دمای 350oC، فشار اتمسفری و hr-1،WHSV=4.78، برای تعیین تابع هدف؛ که در این بررسی بازده کاتالیست است، انجام شد. نتایج طراحی آماری تکلیس زئولیت تبادل یون شده با محلول 2 نرمال کلرید آمونیم در دمای 500oC به مدت 3 ساعت را به عنوان شرایط بهینه ساخت کاتالیست نشان داد.
    در مرحله بعد بر روی نمونه بهینه شده تست راکتور بستر ثابت در مای 330oC و فشار اتمسفری در 8hr-1، WHSV=3، انجام شد که نتایج حاصله حاکی از 1، %98 تبدیل و 5، %96 گزینش پذیری بود. علاوه بر آن؛ برای بررسی شرایط عملیاتی صنعتی بر روی نمونه بهینه شده، در دمای 300oC و فشار 16bar در hr-1،WHSV=52.5 تست راکتور بستر ثابت انجام گرفت که نتایج %67.2 تبدیل و %99.74 گزینش پذیری را نشان داد.
    کلیدواژگان: کلینوپتیلولیت، دی متیل اتر، متانول، آبگیری، کاتالیست، زئولیت، تاگوچی، طراحی آماری
  • چ - گروه مهندسی معدن و متالوژی
  • خنثی سازی اثر سنژنتیک داده های ژئوشیمیایی رسوبات آبراهه ای در منطقه شمال تکاب با استفاده از خوشه بندی فازی
    سعید سلطانی محمدی، فیروز علی نیا، دانیال کاویانی صفحات 27-34
    در اکتشافات ژئوشیمیایی به روش رسوبات آبراهه ای، روش های متعددی برای خنثی سازی اثر لیتولوژی ارایه شده است که عبارتند از: روش جداسازی جوامع سنگی، تحلیل مولفه های اصلی و خوشه بندی فازی. در این مقاله اثر مولفه سنژنیتک در داده های حاصل از تجزیه و تحلیل نمونه های رسوبات آبراهه ای منطقه شمال تکاب با استفاده از روش خوشه بندی فازی خنثی و نتایج حاصل با نتایج حاصل از روش جداسازی جوامع سنگی مقایسه شده است. نتایج موید این مطلب است که در نتایج حاصل از خوشه بندی فازی، آنومالی های جدیدی نشان داده شده است که در روش جداسازی سنگ بالادست نشان داده نشده است و از طرف دیگر، یک سری از آنومالی های دروغین؛ که از روش جداسازی سنگ بالادست حاصل شده بودند، محو شدند. به منظور تسهیل استفاده از این روش، اقدام به طراحی و نهایتا اعتبارسنجی یک مجموعه نرم افزاری گردید که کلیه مراحل مربوط به پردازش داده ها را به صورت مرحله ای انجام دهد.
    کلیدواژگان: خنثی سازی اثر سنگ بالادست، خوشه بندی فازی، اکتشافات ژئوشیمیایی، روش رسوبات آبراهه ای
  • ه - گروه علوم پایه و مهندسی کاربردی
  • روش های تعدیل بی پاسخی و مدل بندی وضعیت اشتغال افراد با استفاده از معادلات برآوردگر وزنی
    مجتبی گنج علی، حسن رنجی، زهرا رضایی قهرودی صفحات 29-36
    با تاکید بر استفاده از روش های کاهش و تعدیل بی پاسخی؛ که در اکثر آمارگیری ها روی می دهند، و با استفاده از معادلات برآوردگر وزنی، که راهکاری موثر برای تعدیل اریبی بی پاسخی است، به بررسی عوامل موثر بر وضعیت اشتغال افراد در ایران پرداخته شده است. به منظور بهبود برآوردها، از تعدیل وزن در چند مرحله؛ که از اطلاعات وزن پایه، وزن بی پاسخی و پیش بینی های جمعیتی بهره می برد، استفاده شده است. برآوردهای حاصل از معادلات برآوردگر غیروزنی؛ که از تعدیل های بی پاسخی و پیش بینی های جمعیتی چشم پوشی می کند، با برآوردهای حاصل از معادلات برآوردگر وزنی نیز مقایسه شده اند.
    کلیدواژگان: کاهش، تعدیل، معادلات برآوردگر وزنی، بیکاری، اریبی بی پاسخی
  • ج - گروه مهندسی عمران
  • بررسی آزمایشگاهی تاثیر خصوصیات ذره، دیواره و سیال بر ضریب ارتجاعی
    محمد رستمی، عبدالله اردشیر، گودرز احمدی، پیترجورج توماس صفحات 31-40
    در این تحقیق، ضریب ارتجاعی (e) به عنوان تابعی از سرعت برخورد ذرات پلاستیکی و فولادی به دیواره پلکسی گلاس در هوا و آب اندازه گیری شده است. نتایج به دست آمده در هوا بیانگر روند کاهشی ضریب ارتجاعی با افزایش سرعت برخورد می باشد. بررسی ها نشان می دهد عواملی همچون سرعت برخورد، مدول الاستیسیته یانگ و ضریب پواسون در برگشت پذیری ذرات نقش بسزایی دارند. به طوری که در سرعت های بالا، انرژی زیادی در نتیجه انتشار امواج و تغییر شکل الاستیک اتلاف می شود و به موجب آن، ضریب ارتجاعی کاهش می یابد. در مقابل، نتابج به دست آمده در آب بیانگر روند افزایشی ضریب ارتجاعی با افزایش سرعت برخورد است؛ به عبارت دیگر، ذراتی که اینرسی بیشتری دارند می توانند در مرحله برگشت بر مقاومت سیال غلبه و ضریب ارتجاعی بیشتری را تجربه کنند. همچنین نتایج به دست آمده در آب نشان می دهد ذرات در برخورد به دیواره، زمانی قادر به برگشت و ادامه مسیر هستند که سرعت برخورد آنها از یک مقدار بحرانی بیشتر باشد. با افزایش سرعت برخورد تا محدوده سرعت حد، ضریب ارتجاعی هر یک از ذرات به طور یکنواخت افزایش می یابد. در نهایت، اگر ذرات در برخورد به دیواره برگشت پذیری های متوالی را تجربه کنند، ضریب “e” از اولین برخورد تا زمانی که ذره کاملا متوقف شود، روند افزایشی و کاهشی را به ترتیب در هوا و آب طی می کند.
    کلیدواژگان: ضریب ارتجاعی، مدول الاستیسیته یانگ، ضریب پواسون، سرعت برخورد بحرانی، سرعت حد
  • چ - گروه مهندسی معدن و متالوژی
  • شبیه سازی و بهینه سازی مدار آسیاهای گلوله ای کارخانه فرآوری سنگ آهن گل گهر
    محمدتقی محمدی، بهرام رضایی، اکبر فرزانگان صفحات 35-42
    مجتمع معدنی سنگ آهن گل گهر با تولید 5 میلیون تن کنسانتره آهن 33 درصد از کل تولیدات کنسانتره کشور در سال 1385 را به خود اختصاص داده است. با بررسی مدار آسیاهای گلوله ای مشخص شد که چیدمان مدار آسیاهای مجدد بایست تغییر کند. در این مقاله مدار خردایش آسیاهای گلوله ای در ابتدا شبیه سازی نرم افزاری شده و سپس به بهینه سازی مدار و پیش بینی محصول اقدام شد. نتایج شبیه سازی مشخص ساخت طبقه بندی خوراک آسیا توسط هیدروسیکلون و حذف مواد کوچک تر از 125 میکرون از آن و جلوگیری از ورود محصول میانی جداکننده های مغناطیسی تر به آسیاهای گلوله ای موجب بالا رفتن ظرفیت تولید مدار آسیاهای گلوله ای تا میزان 33 درصد و به میزان 2 درصد از تولید ذرات کوچک تر از 63 میکرون که در جدا کننده های مغناطیسی تر شدت پایین مشکل ساز هستند، کاسته خواهد شد. و با حفظ تولید کنونی کارخانه می توان یک آسیا را از مدار خارج و از مصرف انرژی و هزینه های مربوط به استهلاک و نگهداری تا 30 درصد کاست.
    کلیدواژگان: شبیه سازی، تابع شکست، تابع انتخاب، خردایش، آسیای گلوله ای، سنگ آهن گل گهر
  • ه - گروه علوم پایه و مهندسی کاربردی
  • کاربرد هندسه فینسلر در مساله تکمیلی غیرخطی تعادل ترافیک
    بهروز بیدآباد، اعظم آسنجرانی صفحات 37-44
    در این مقاله، ابتدا مساله ترافیک را از دیدگاه هندسه فینسلر بررسی کرده و نشان می دهیم که متریک وابسته به آن یک متریک فینسلر از نوع راندرزی است. بنابراین، مسیرهای بهینه زمانی برای مساله ترافیک، ژئودزیک های این متریک راندرز هستند، یک مثال واقعی با استفاده از برنامه میپل ارایه می کنیم، سپس یکی از روش های حل مساله تعادل ترافیک کاربر را که به حل یک مساله تکمیلی غیرخطی منجر می شود، بررسی و نشان می دهیم که یک متریک راندرز شرایط تابع فاصله برای حل این مساله را دارد. این مساله تکمیلی غیرخطی برای یک سیستم پویا تعمیم داده شده است. از نتایج حاصل می توان در مسایل مختلف تعادل استفاده کرد.
    کلیدواژگان: هندسه فینسلر، مساله تکمیلی غیرخطی، مساله تعادل ترافیک، متریک راندرز
  • ج - گروه مهندسی عمران
  • اثر شکل پذیری انحنایی بر شکل پذیری تغییر مکانی قاب های خمشی بتن مسلح دارای شکل پذیری زیاد و متوسط
    عباس علی تسنیمی، ابوذر خواجه رضا صفحات 41-51
    در این مقاله اثر انحنای مقاطعی از اعضای سازه ای را، بر رفتار قاب های ساختمانی دو بعدی مطالعه و ارزیابی شده است. قابهای مورد مطالعه از نوع بتن مسلح با شکل پذیری زیاد و متوسط و در دو منطقه با خطر نسبی خیلی زیاد و متوسط و بر روی خاک نوع 2 و خاک نوع 3 انتخاب شده اند. تعداد قابها شانزده و تعداد طبقات پنج، هشت، دوازده و پانزده است. مقاطع اصلی آن دسته از اعضا که استعداد تشکیل مفاصل پلاستیک در آنها هست، در مراحل مختلف رفتاری شامل حد ترک خوردگی، حد جاری شدن و حد نهایی انتخاب و مطالعه شده اند. مدل سازی قابها بر مبنای رفتار غیر خطی هندسی و مصالح استوار بوده و برای تحلیل غیر خطی از نرم افزار IDARC استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که رابطه بین مجموع انحنا کلیه مقاطع و تغییر مکان تراز بام به صورت خطی بوده که با ارایه تعریفی برای شکل پذیری انحنایی قاب، می توان قاب را به صورت سیستم یک درجه آزاد مدل کرد و بین شکل پذیری انحنایی و شکل پذیری تغییر مکانی سیستم رابطه ای به دست آورد.
    کلیدواژگان: قابهای خمشی بتن مسلح، شکل پذیری، تحلیل غیر خطی استاتیکی فزاینده، منحنی رفتار، انحنا در مقاطع
  • د - گروه مهندسی پلیمر، شیمی، نساجی
  • بررسی و مقایسه خصوصیات نخ های مغزی دار اکریلیک / نایلون تولید شده در سیستم های ریسندگی رینگ، سولو و سایرو
    مجید صفرجوهری، آرمین پوراحمد صفحات 41-49
    در این تحقیق، نخهای مغزی در شرایط یکسان (کشش اولیه فیلامنت 100 گرم و تاب 415 تاب بر متر) در سه سیستم ریسندگی رینگ، سولو و سایرو تولید شدند و سپس خصوصیات فیزیکی و مکانیکی آنها شامل استحکام، درصد ازدیاد طول، مقاومت سایشی، درصد نایکنواختی و پرزینگی مطالعه و بررسی شد. همچنین تاثیر موقعیت تغذیه فیلامنت مغزی بر خصوصیات فیزیکی و مکانیکی نخ های مغزی سایرو در 10 حالت مختلف نیز بررسی و بهترین موقعیت های تغذیه فیلامنت نیز تعیین گردید.
    بررسی نتایج حاصله نشان داد که نخ مغزی سولو از نظر استحکام، شرایط بهتری را نسبت به نخ های مغزی رینگ و سایرو دارد؛ ولی با در نظر گرفتن خصوصیاتی همچون پرزینگی، مقاومت سایشی و درصد نایکنواختی نخ مغزی سایرو وضعیت مناسب تری را نسبت به نخ های مغزی رینگ و سولو دارد.
    کلیدواژگان: نخ مغزی، رینگ، سولو، سایرو، مغزی و الیاف رویه
  • چ - گروه مهندسی معدن و متالوژی
  • بررسی پرعیارسازی سنگ آهن هماتیتی ریز دانه در مجتمع سنگ آهن گل گهر
    سیدمجید سقاییان، رسول حجازی صفحات 43-50
    مطالعات انجام شده بر روی محصول ریزتر از 12 میلی متر حاصل از خردایش و دانه بندی سنگ آهن هماتیتی معدن گل گهر نشان داد که مواد فوق حاوی مقدار زیادی کانی های آهن دار با ارزش هستند. بر اساس نتایج مطالعات آزمایشگاهی، مداری برای پرعیارسازی مواد فوق طراحی شد که به عنوان اولین کارخانه تغلیظ سنگ آهن هماتیتی است؛ که در آن از جداکننده های مغناطیسی شدت متوسط خشک (3500 گوس) ساخت شرکت فکور صنعت تهران استفاده شده است. هدف کارخانه فوق تولید محصولی با عیار آهن بیش از 60.5 درصد و بازیابی وزنی بیش از 55 درصد، از خوارکی با عیار آهن 54 درصد است. در این مدار، مواد پس از دانه بندی با یک سرند 6 میلی متر، بوسیله جداکننده های مغناطیسی پرعیار گشته، به طوری که ذرات 12-6 میلی متر در یک مرحله و ذرات ریزدانه، در دو مرحله تحت جدایش قرار می گیرند. بر اساس نتایج آزمایش ها می توان با حصول بازیابی وزنی 73 درصد، به محصولی با عیار آهن 59.3 درصد نایل شد. در عمل با افزایش سرعت جداکننده ها و در نتیجه کاهش جزیی بازیابی وزنی کنسانتره، عیار آهن تا بیش از 60.5 درصد افزایش یافته است. در نهایت، بررسی های اقتصادی نشان دهنده درآمد سالیانه بیش از 17.8 میلیون دلار در سال است که زمان بازگشت سرمایه کمتر از 13 روز خواهد شد.
    کلیدواژگان: سنگ آهن، هماتیت، جداکننده مغناطیسی شدت متوسط، گل گهر
  • آ - گروه مهندسی برق، پزشکی، کامپیوتر
  • تحلیل جریان سه بعدی و پایدار خون در شریان کرونر استنت گذاری شده
    وهاب دهلقی، محمد تفضلی شادپور، سیامک نجاریان صفحات 45-52
    یکی از مشکلات استنت ها گرفتگی مجدد شریان (Restenosis) است که با تنش برشی در دیواره شریان نسبت معکوس دارد. کاشت استنت توزیع تنش برشی در دیواره شریان را تغییر داده بنابراین هندسه استنت احتمالا در ایجاد تنگی مجدد موثر است. در این تحقیق برای تحلیل جریان پایدار دو و سه بعدی خون در شریان های کرونر استنت گذاری شده از دینامیک محاسباتی سیالات استفاده شده است. هندسه واقعی استنت ها با استفاده از نرم افزار (Gambit, V2.0) مدل گردید. خون به صورت یک سیال نیوتنی و غیرقابل تراکم و دیواره شریان صلب فرض شده است. برای حل معادلات ناویر – استوکس حاکم از نرم افزار (Fluent, V6.0.12) استفاده شده است. تاثیر استفاده از تقسیم کننده جریان بر روی توزیع تنش برشی در دیواره شریان بررسی شد. نتایج نشان دادند که تنش برشی در دیواره شریان در بین حلقه های استنت به فاصله بین حلقه ها، پروفیل حلقه ها، تعداد حلقه ها و انحنای شریان بستگی دارد. در مدل های سه بعدی، تنش برشی در دیواره شریان استنت گذاری شده برای استنت های دارای هندسه های مختلف محاسبه و نواحی بحرانی مشخص شدند. استفاده از تقسیم کننده جریان به طرز قابل ملاحظه ای تنش برشی در دیواره شریان در ناحیه استنت گذاری شده را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: استنت، تنش برشی، گرفتگی مجدد، شریان کرونر، دینامیک محاسباتی سیالات
  • چ - گروه مهندسی معدن و متالوژی
  • استفاده از داده های لیتوژئوشیمی و سیالات درگیر در مطالعه کانسار مس پورفیری ایجو، شمال غرب شهربابک
    مجید قادری، اردشیر هزارخانی، محمد طالبی صفحات 51-63
    کانسار مس پورفیری ایجو در بخش جنوبی کمربند ولکانوپلوتونیک ارومیه – دختر و در شمال غربی شهربابک واقع شده است. منطقه مطالعه شده از یک مجموعه ولکانوپیروکلاستیک با سن ائوسن تشکیل شده است که با توده های نفوذی دیوریت و کوارتزدیوریت پورفیری الیگومیوسن قطع شده است. توده های مزبور چندین فاز مولد دگرسانی – کانه زایی دارد و دگرسانی های پتاسیک ضعیف (بیوتیتی)، فیلیک، رسی، پروپیلیتیک و سیلیسی مشاهده می شوند. کانی سازی شامل درون زاد، غنی شدگی سولفیدی ثانویه و اکسیدی است. داده های لیتوژئوشیمیایی نشان می دهند که بخش عمده ای از ذخیره مس کانسار ایجو در اثر فرآیندهای سطحی از بین رفته است. شوری میانگین سیالات درگیر دو فازی و غنی از مایع مطالعه شده در کانی کوارتز، 24.6 درصد وزنی معادل نمک طعام است. متوسط دمای همگن شدن این سیال ها 296.8 درجه سانتی گراد و عمق جایگزینی توده نفوذی حدود 500 متر برآورد می شود. همراهی سیالات درگیر تک فازی گازی و چند فازی؛ که دال بر فرآیند جوشش است و نیز پایین بودن عیار میانگین مس، حاکی از آن است که سیال کانسارساز اولیه از مس فقیر است و وجود مس در بخش های عمیق تر کانسار نیز بعید به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: زمین شناسی، لیتوژئوشیمی، سیالات درگیر، مس پورفیری، ایجو
  • د - گروه مهندسی پلیمر، شیمی، نساجی
  • مطالعه تاثیر حذف مراحل چند لاکنی بر روی خواص نخ چرخانه ای
    میررضا طاهری اطاق سرا، سیدمحمد عترتی صفحات 51-55
    در این تحقیق، از فتیله های پنبه ای ماشین کارد و ماشین کشش II، نخ هایی با نمرات 10Ne، 16Ne و 20Ne تولید شده است. نخ های تولید شده برای تعیین یکنواختی و استحکام آزمایش و شاخص های نایکنواختی جرمی (CVm%)، نقاط ضخیم، نقاط ظریف، نپ، استحکام و افزایش طول تا حد پارگی نخ ها با یکدیگر مقایسه شده است.
    نتایج به دست آمده نشان می دهد که امکان تولید نخ با استفاده از تغذیه مستقیم فتیله ماشین کارد در سیستم ریسندگی چرخانه ای وجود دارد و در بین نخ های با نمرات مختلف حاصل از فتیله ماشین کارد، نخ نمره 10Ne کیفیت مطلوب تری دارد.
    کلیدواژگان: ریسندگی چرخانه ای، فتیله کارد، فتیله کشش II، استحکام نخ، یکنواختی نخ
  • آ - گروه مهندسی برق، پزشکی، کامپیوتر
  • بررسی تاثیر عملیات حرارتی بر ترکیب شیمیایی و مورفولوژی نانوذرات هیدروکسی آپاتیت غیراستوکیومتری سنتز شده به روش شیمی تر
    مهران صولتی هشجین، آزاده گودرزی، فتح الله مضطرزاده صفحات 53-58
    در مقاله حاضر، تهیه نانوذرات هیدروکسی آپاتیت به روش شیمی تر در شرایط بهینه گزارش شده است. تغییرات فازی و مورفولوژی و اندازه ذرات رسوب حاصل با تکنیک های پراش پرتو ایکس (XRD) و میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) مطالعه شد. نتایج تحقیق نشان داد که در نانوذرات نیمه بلورین هیدروکسی آپاتیت تهیه شده به روش شیمی تر، بر اثر عملیات حرارتی تا دمای 600 درجه سانتی گراد، رشد محسوسی در اندازه ذرات به چشم نمی خورد؛ در حالی که همراه با افزایش یکنواختی در شکل ذرات، بلورینگی آنها نیز به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. در دماهای 900 درجه سانتی گراد و بالاتر، ساختار هیدروکسی آپاتیت غیراستوکیومتری دچار دگرگونی فازی و قسمتی از آن تبدیل به بتا – تری کلسیم فسفات می شود. در بالای 900 درجه سانتی گراد، ذرات سینتر می شوند و به هم جوش می خورند.
    کلیدواژگان: هیدروکسی آپاتیت، کلسیم فسفات، سنتز، نانوذرات، عملیات حرارتی
  • ج - گروه مهندسی عمران
  • تحلیل شبه دینامیکی دیوارهای خاک مسلح ژئوسینتتیکی به روش قطعات افقی
    علی آزاد، سیدشهاب الدین یثربی، علی پاک صفحات 53-61
    امروزه برتری های ژئوسینتتیک ها نسبت به سایر مسلح کننده ها دیوارهای خاک مسلح ژئوسینتتیکی را به عنوان یکی از گزینه های مهم در طراحی دیوارهای حایل مطرح کرده است. عدم بروز مشکلاتی نظیر خوردگی و زنگ زدگی، رفتار همسوتر با خاک، درگیری بهتر با مصالح و سهولات در اجرا از جمله این برتری هاست. از طرف دیگر، مشاهدات در حین زلزله این دیوارها حاکی از رفتار و انعطاف پذیری مناسب آنهاست. برای شناخت هر چه بهتر این قبیل سازه ها، این تحقیق کوشیده است تا با به کارگیری روش قطعات افقی و روش بارگذاری شبه– دینامیکی به بررسی واقعی تر آنها بپردازد. نتایج تحلیل تعادل حدی مطالعه حاضر نشان می دهد که روش بارگذاری شبه– استاتیکی به علت عدم وارد کردن اثر مشخصات بارگذاری باعث طراحی دست بالا و غیر اقتصادی شدن دیوار می شود. همچنین به نظر می رسد که این موضوع یکی از علل سلامت دیوارهایی شده است که با وجود عدم دقت در طراحی دینامیکی، زلزله های شدیدی را تجربه کرده و کارایی خود را حفظ کرده اند.
    کلیدواژگان: بارگذاری شبه دینامیکی، قطعات افقی، تعادل حدی، دیوار خاک مسلح، ژئوسینتتیک ها
  • د - گروه مهندسی پلیمر، شیمی، نساجی
  • بررسی اثر مقادیر مختلف آب در آبیاری به روش بارانی بر خصوصیات کیفی الیاف رقم جدید پنبه سای اکرا
    برهان سهرابی مشک آبادی، افشین سلطانی، سیدمحمود کاشفی پور، سعید برومندنصب صفحات 57-64
    بین کارشناسان و کشاورزان در مورد استفاده از سیستم بارانی برای آبیاری مزارع پنبه اختلاف نظر اساسی وجود دارد. دوره گلدهی پنبه طولانی است و در صورت برخورد قطرات آب به دانه گرده، تلقیح مختل شده و با ریزش کل، عملکرد کاهش می یابد. همچنین تماس آب با وش ممکن است بر کیفیت الیاف، قوه نامیه و انبارداری بذر پنبه تاثیر سو داشته باشد. پژوهشی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار و چهار تیمار مقدار آب آبیاری (آبیاری به اندازه 100، 40، 70 و صفر درصد تبخیر از تشتک تبخیر کلاس آ) در دو سال زراعی 1383 و 1384 در گرگان صورت گرفت. در سال اول مقدار آب آبیاری بر عملکرد کل وش در سطح یک درصد، طول الیاف و ظرافت در سطح پنج درصد اثر معنی دار داشته است. اما یکنواختی، استحکام و ازدیاد طول (کشش) الیاف تحت تاثیر معنی دار مقادیر مختلف آب قرار نگرفت. در سال دوم عملکرد کل وش، زودرسی و ظرافت در سطح آماری یک درصد معنی دار گردید. بنابراین مقادیر مختلف آب علاوه بر اثر مستقیم بر عملکرد، طول و ظرافت الیافت را تحت تاثیر قرار می دهد.
    کلیدواژگان: کیفیت الیاف پنبه، آبیاری بارانی، کم آبیاری، پنبه، تنش آبی
  • آ - گروه مهندسی برق، پزشکی، کامپیوتر
  • ساخت میکروسفرهای PLGA به روش امولسیون دو گانه - تبخیر حلال و بررسی رفتار رهایشی ویروس H9N2 آنفلوآنزای طیور
    جمال خاضعی، فریبا اورنگ، علی نظری شیروان، مهدی امینیان صفحات 59-68
    استفاده از پلیمرهای زیست تخریب پذیر به صورت ریز ذرات حاوی مواد دارویی، در تهیه سامانه های نوین دارورسانی و دستیابی به رهایش کنترل شده دارو یا عامل فعال، رهیافتی جدید و جایگزین مناسبی برای تزریق های دردآور روزانه داروهای پروتئینی است. یکی از چالش های عمده برای توسعه چنین سامانه هایی افزایش بازده فرآیند تولید این ریزذرات و همچنین حفظ پایداری و خواص مواد دارویی و پروتئین های محبوس شده است. این مطالعه به منظور بررسی قابلیت روش امولسیون دوگانه – تبخیر حلال برای تهیه میکروسفرهایی از جنس پلی لاکتیک – کو – گلیکولیک اسید حاوی پروتئین ویروس تضعیف شده (واکسن) آنفلوانزای طیور و بررسی رهایش پروتئین در شرایط آزمایشگاهی (برون تن) انجام شد. به منظور افزایش پایداری و میزان رهایش پروتئین، نمک های قلیایی مانند؛ کربنات منیزیم همراه با پروتئین انکپسوله شد. در فرآیند تبخیر حلال و در فاز آبی دوم از افزودنی هایی نظیر نمک طعام و اوره به منظور تضمین و افزایش بارگذاری پروتئین استفاده شد. مطالعات نشان دادند که میکروسفرهای تولید شده کروی شکل هستند و سطحی تقریبا صاف و با تخلخل سطحی کم دارند. منحنی رهایش پروتئین نشان داد حضور نمک قلیایی همراه با پروتئین، میزان رهایش را افزایش می دهد؛ اما تاثیر قابل توجهی بر نرخ رهایش ندارد.
    کلیدواژگان: سامانه های نوین دارورسانی، پلیمرهای زیست تخریب پذیر، روش امولسیون دوگانه - تبخیر حلال، میکروسفر، پلی لاکتیک - کو - گلیکولیک اسید، ویروس آنفلوانزای طیور H9N2
  • ج - گروه مهندسی عمران
  • بهینه سازی گروه شمع ها با بهره گیری از الگوریتم ژنتیک
    جعفر نجفی زاده چناری، علی کمک پناه، حمید محرمی صفحات 63-73
    برآورد صحیح ظرفیت باربری پی های عمیق (شمع) در پروژه های عمرانی مانند پل ها، سازه های دریایی و ساختمان های بلند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سهم قابل توجهی از تامین پایداری و درجه ایمنی اینگونه سازه ها متوجه پی آنهاست. از سوی دیگر، چون هزینه اجرای پی های عمیق در برخی موارد حتی تا حدود نیمی از هزینه کل طرح را در بردارد، طرح بهینه شمع ها و به ویژه تعیین ظرفیت باربری آنها باید با دقت خاصی انجام پذیرد. علی رغم مخارج بیشتر، در عمل موارد متعددی وجود دارد که برای ایمنی ساختمان در مقابل نشست و عوامل دیگر، از پی های شمعی استفاده می شود. در این تحقیق چند مساله گروه شمع تجزیه و تحلیل و بر اساس تکنیک بهینه سازی هزینه تمام شده ساخت، به عنوان پاسخ مساله بررسی شده است. بدین منظور برنامه ای به زبان MATLAB نیز تهیه شده است. برای عملیات بهینه سازی از الگوریتم ژنتیک استفاده شده است.
    کلیدواژگان: بهینه سازی، گروه شمع، الگوریتم ژنتیک، ظرفیت باربری، نشست
  • آ - گروه مهندسی برق، پزشکی، کامپیوتر
  • مدل سازی عددی تاثیر انتقال حرارت در درمان کرایوسرجری با استفاده از یک پروب جدید
    علی ابویی مهریزی، سیامک نجاریان صفحات 69-75
    امروزه یکی از مشکلات اصلی که جراحان در درمان کرایوسرجری با آن روبرو هستند مشخص نبودن مرز دقیق بافت یخ زده، عمق و گسترش یخ زدگی و توزیع دما در بافت است. در این مقاله، به کمک روش اجزای محدود از طریق ماکرونویسی، روند درمان کرایوسرجری مدل سازی شده است. در این مدل سازی، خصوصیات بافت از جمله ضریب هدایت حرارتی و ظرفیت گرمایی ویژه، نسبت به دما تغییر در نظر گرفته شده است. این مساله به شدت غیرخطی است و از روش آنتالپی برای حل آن استفاده شده است. نتایج به دست آمده از این روش برای پروب های سطحی معمولی، تطابق خوبی در میزان عمق نفوذ یخ زدگی در بافت و گسترش سرما در سطح بافت در مقایسه با روش های دیگر دارد. از آنجا که تاکنون پروبی برای کاهش میزان یخ زدگی بافت سالم ارایه نشده بود، مساله برای یک پروب جدید؛ که هم زمان بار سرمایشی و گرمایشی را به بافت اعمال می کند، حل شد. از نتایج توزیع دما مشخص شد که عمق یخ زدگی 1 میلی متر و یخ زدگی بافت سالم دور از تومور 20 درصد کاهش یافته است.
    کلیدواژگان: کرایوسرجری، تومور، مدل سازی، روش اجزای محدود، عمق یخ زدگی
  • ج - گروه مهندسی عمران
  • ارزیابی فشارهای منفذی هسته سد خاکی کرخه تحت بار زلزله با روش تحلیل دینامیکی غیرخطی
    سیدمهدی نصرالهی، سیدمجدالدین میرمحمدحسینی صفحات 75-83
    امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساخت سدهای خاکی، ارتفاع این سدها به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است. تخریب چنین سدهایی می تواند خسارات جبران ناپذیری را در منطقه ایجاد نماید. سد کرخه بزرگترین سد کشور از نوع خاکی با هسته رسی مخلوط است. اطمینان از پایداری چنین سدی به خصوص در هنگام زلزله بسیار حائز اهمیت است. هنگامی که یک سد خاکی تحت تاثیر شتاب زلزله قرار می گیرد فشارهای منفذی هسته تحت تاثیر نیروی زلزله تغییر می نمایند. افزایش فشارهای منفذی و باقی ماندن آنها در این حالت، بویژه زمانی که هنوز فشارهای منفذی اضافی ناشی از ساخت سد بطور کامل از بین نرفته است، می تواند سبب بروز مشکلات جدی در پایداری سد شود. در این مقاله فشارهای منفذی هسته سد کرخه پس از اعمال شتاب زلزله با روش های عددی محاسبه شد. نتایج تحلیل دینامیکی نشان داد که میزان فشارهای منفذی بویژه در ترازهای میانی افزایش یافت است. اما میزان افزایش فشارهای منفذی به گونه ای است که در هیچ نقطه ای از تنش های فشاری موجود فراتر نمی رود. به عبارت دیگر میزان ضریب فشار منفذی در همه نقاط هسته سد کمتر از 0.71 است.
    کلیدواژگان: سد کرخه، هسته رسی مخلوط، تحلیل دینامیکی غیر خطی، فشارآب منفذی
  • چ - گروه مهندسی معدن و متالوژی
  • اثر آلومینیم بر ساختار، سختی و خواص کششی چدن های خاکستری آستمپر
    احسان شجاعی، مهدی دیواندری، سیدمحمدعلی بوترابی صفحات 89-95
    در مقاله حاضر، تاثیر میزان آلومینیم و عملیات حرارتی آستمپر بر ساختار، خواص کششی و سختی چدن خاکستری بررسی شده است. به این منظور، سه آلیاژ حاوی 1، 2 و 4 درصد وزنی آلومینیم تهیه شد. بر روی نمونه های کشش تهیه شده از این آلیاژها عملیات حرارتی آستمپر به اجرا درآمد؛ بدین ترتیب که این نمونه ها در دو دمای 850oC و 900oC به مدت 120 دقیقه آستنیته شده و در دمای آستمپر 275oC، به مدت زمان 1، 30، 60 و 120 دقیقه آستمپر شدند.
    نتایج آزمایش ها نشان می دهد که افزایش دمای آستنیته از 850oC به 900oC در آلیاژهای حاوی 1 و 2 درصد وزنی آلومینیم باعث کاهش استحکام و میزان ازدیاد طول می شود در حالی که در نمونه های بدون آلومینیم و حاوی 4 درصد وزنی آلومینیم با افزایش دمای آستنیته میزان استحکام و ازدیاد طول افزایش می یابد. در آلیاژهای حاوی 1 و 2 درصد وزنی آلومینیم بالاترین میزان استحکام و ازدیاد طول پس از 30 دقیقه آستمپر و در آلیاژهای بدون آلومینیم و حاوی 4 درصد وزنی آلومینیم بالاترین میزان استحکام و ازدیاد طول پس از 60 دقیقه آستمپر به دست می آید.
    کلیدواژگان: آستنیته کردن، آستمپر، چدن خاکستری آلومینیم دار، آستنیت باقیمانده
  • تاثیر عملیات حرارتی انحلالی بر خواص مکانیکی و ریزساختار ابرآلیاژ پایه کبالت Co-Cr-Mo
    جمشید آقازاده، عمادالدین هراتی فر، ابوالقاسم عوض پور صفحات 97-102
    برای تولید ابرآلیاژ پایه کبالت ویتالیوم (Co-Cr-Mo) با استاندارد ASTM F75-87 ابتدا قالبی از جنس سیلیکون – رابر تهیه و سپس عملیات آلیاژسازی و ذوب ریزی انجام شد. آلیاژسازی در این روش به کمک کوره القایی مجهز به سیستم ایجاد خلا (Vacuum Induction Melting) انجام می شود. پس از تهیه نمونه های ریختگی و آزمایش کشش، مشاهده شد که آلیاژ به دست آمده تمام خواص مکانیکی مورد نیاز در استاندارد بجز انعطاف پذیری را برآورده ساخته است؛ بدین منظور عملیات حرارتی انحلالی بر روی نمونه های ریخته شده اجرا شد. نمونه های آزمایش کشش در دمای 1130oC به مدت نیم ساعت پیش گرم شده و سپس در دمای 1230oC به مدت زمان های مختلف تحت عملیات انحلالی قرار گرفتند. پس از سپری شدن هر یک از زمان های مذکور نمونه ها از کوره خارج و به سرعت در آب سرد شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که انعطاف پذیری پس از عملیات حرارتی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. به نظر می رسد عامل اصلی استحکام دهنده در آلیاژ، ایجاد محلول جامد و رسوب های کاربید است. عملیات انحلالی موجب انحلال کاربیدها به ویژه کاربیدهای مضر مرزدانه ای گشته و ضمن افزایش انعطاف پذیری موجب کاهش نسبی در میزان سختی می شود.
    کلیدواژگان: ابرآلیاژ، کبالت، ویتالیوم، عملیات انحلالی
  • بررسی واکنش و انحلال آهن جامد در جریان غوطه وری در آلومینیوم مذاب
    حسن رضایی، حمیدرضا شاهوردی، امیر رضا شاهان بهبهانی صفحات 103-109
    پدیده های انحلال و تشکیل ترکیبات بین فلزی در طی تماس آهن جامد و آلومینیوم مذاب در فصل مشترک مشاهده می شود. در این پژوهش تلاش شده است به کمک آزمایش های شناسایی ساختاری در فصل مشترک از این پدیده ها شناخت بهتری به دست آید از این رو با استفاده از میکروسکوپ نوری و میکروسکوپ الکترونی (SEM) ساختارهای ایجاد شده در فصل مشترک در شرایط غوطه وری آهن جامد در آلومینیوم مذاب بدون تلاطم و اغتشاش در 750، 800 و 850 درجه سانتی گراد بررسی شده است. نتایج نشانگر انجام هم زمان انحلال و تشکیل ترکیبات بین فلزی بوده و قابل ذکر است که تلاشی و کندگی بخش هایی از لایه ترکیبی مکانیسم اصلی ورود آهن به داخل آلومینیوم مذاب بوده است و انحلال صرفا از طریق نفوذ مستقیم اتمهای آهن در مذاب آلومینیوم صورت نمی گیرد.
    کلیدواژگان: آهن جامد، آلومینیوم مذاب، انحلال، ترکیب بین فلزی، واکنش های مایع - جامد
  • ب - گروه مهندسی مکانیک، صنایع، هوا و فضا
  • ارایه یک مدل پشتیبان تصمیم برای اعتبارسنجی پروژه و متقاضیان تسهیلات بانکی با استفاده از سیستم خبره
    عباس آزادی مقدم آرانی، محمدرضا امین ناصری صفحات 1-11
    امروزه تصمیم گیری برای مشارکت در سرمایه گذاری ها یک موضوع مهم و راهبردی برای موسسات مالی و بانک هاست. در کشورهای در حال توسعه، علی رغم محدودیت سرمایه، کمتر به ارزیابی پروژه ها توجه شده و به این دلیل بسیاری از طرح های نیمه تمام و یا شکست خورده در این کشورها دیده می شود. در این تحقیق، با شناسایی معیارهای مهم و موثر در ارزیابی پروژه، مدلی برای ارزیابی هر پروژه با استفاده از تکنیک تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی ارایه می شود. سپس با توجه به ارزیابی حاصل، یک سیستم خبره برای تصمیم گیری بر اساس عوامل موثر در تصمیم گیری نهایی وام دهی در خصوص یک پروژه، ارایه شده است. قواعد سیستم خبره طراحی شده؛ که به وسیله پوسته VP-EXPERT طراحی و اجرا شده است، حالات و شرایط مختلف عوامل فوق را مدنظر قرار داده و در نهایت، توصیه مناسبی برای اتخاذ تصمیم در خصوص هر پروژه در اختیار دستگاه وام دهنده قرار می دهد. مدل طراحی شده در 10 مورد عملی نیز اجرا شده و اعتبارسنجی آن مقایسه و مطالعه شده است.
    کلیدواژگان: ارزیابی، وام، سیستم خبره، تصمیم گیری، چند معیاره، AHP
  • مسیریابی چندپخشی شبکه های سیار بدون زیرساخت با استفاده از دسته بندی
    محمد مهدی سپهری، متین باقرپور صفحات 13-20
    شبکه سیار بدون زیرساخت شبکه بی سیمی است که می تواند بدون اتکا به هیچ گونه زیرساختار مرکزی واحدهای سیار را پشتیبانی کند. یکی از مهم ترین مسایل در شبکه های سیار بدون زیرساخت، مسیریابی در حالتی است که یک فرستنده به چندین گیرنده داده ارسال می کند. در این شبکه ها مسیریاب ثابتی وجود ندارد و همچنین گره ها می توانند جا به جا شوند. به این ترتیب مسیری که یک بار با توجه به موقعیت گره ها تعیین شده، پس از تغییر موقعیت آنها لزوما معتبر نیست. به دلیل نبود زیرساخت مرکزی، اطلاعات لازم برای مسیریابی در یک محل متمرکز نیست و از این رو یافتن مسیری که بتواند برخی محدودیت های سراسری نظیر تاخیر را ارضا کند، دشوار می گردد. در این مقاله ابتدا با استفاده از مفهوم دسته بندی شبکه، روشی برای متمرکز کردن اطلاعات مورد نیاز مسیریابی و ایجاد زیرساخت مجازی پیشنهاد شده و سپس مدل ریاضی مساله یافتن مسیرهای چندپخشی حداکثر پایدار با محدودیت تاخیر ارایه شده است. سپس الگوریتمی ابتکاری برای یافتن درخت مسیر از هر فرستنده به مجموعه گره های گیرنده ارایه شده است. کارآیی الگوریتم پیشنهادی توسط نتایج شبیه سازی نشان داده شده است.
    کلیدواژگان: شبکه سیار بدون زیر ساخت، مسیریابی چندپخشی، دسته بندی، مسیر پایدار
  • تحلیل مشخصه های حرارتی مشعل های متخلخل تابشی با استفاده از مدل دو شار حرارتی
    محمد امیدپناه، سیدعبدالرضا گنج علی خان نسب صفحات 21-29
    در این مقاله چگونگی کارکرد مشعل های متخلخل و رفتار حرارتی این گونه سیستم ها بررسی و تجزیه و تحلیل شده است. برای تعیین مشخصه های حرارتی با استفاده از یک مدل یک بعدی معادلات حاکم بر جریان گاز و محیط متخلخل نوشته و حل عددی شده اند. فرایند احتراق انجام شده در داخل این گونه مشعل ها با جایگزینی یک منبع تولید حرارت با قدرت یکنواخت در نظر گرفته شده است. محیط متخلخل علاوه بر انتقال حرارت جابجایی با جریان گاز، قادر است انرژی تشعشعی را پخش، جذب و صادر کند. در مورد جریان گاز، با فرض غیرتابشی بودن، انتقال حرارت از طریق هدایت و جابجایی انجام می پذیرد. برای تعیین رفتار حرارتی سیستم مورد نظر، حل همزمان معادلات انرژی برای جریان گاز و محیط متخلخل با استفاده از مدل دو شار حرارتی (Two-flux model) و به صورت عددی صورت گرفته و نتایج شامل توزیع درجه حرارت و شار تشعشعی در داخل مشعل و همین طور تاثیر پارامترهای مختلف بر عملکرد سیستم مطالعه شده است. انطباق بین نتایج کار حاضر و نتایج دیگر محققین، که از مدل های تشعشعی متفاوتی استفاده کرده اند، رضایت بخش است.
    کلیدواژگان: مشعل های متخلخل تابشی، مدل دو شار حرارتی
  • تحلیل دینامیکی ناپایداری ورق های فلزی تحت کشش دو محوری
    مهدی گردویی، بیژن ملایی داریانی صفحات 31-39
    در فرآیندهای شکل دهی ورق های فلزی، متغیرهای فرآیند (مانند سرعت تغییر شکل) بر روی دیگر پارامترهای شکل دهی تاثیر به سزایی دارد. در این مقاله، با بهره گیری از معادلات حرکت (به جای معادلات تعادل) در تحلیل فرآیند کشش دومحوری ورق، تغییر شکل تدریجی یک نقص اولیه، شبیه سازی شده است. برای ماده ای با رفتار کرنش سخت و حساس به نرخ کرنش، اثر سرعت بارگذاری بر روی شکل و موقعیت منحنی های حد شکل دهی(FLD)، در محدوده وسیعی از نرخ کرنش به صورت تئوری بررسی شده است. همچنین در بارگذاری کرنش صفحه ای، نحوه تاثیر متقابل نرخ کرنش و پارامترهای ذاتی ورق (چگالی، توان کرنش سختی و حساسیت به نرخ کرنش)، بر کرنش حدی بررسی شد. این تحقیق نشان می دهد، بعد از رسیدن به یک نرخ کرنش مشخص، با افزایش سرعت شکل دهی، تحت اثر پدیده اینرسی، موضعی شدن گلویی به تاخیر افتاده و شکل پذیری بهبود قابل توجه خواهد یافت.
    کلیدواژگان: شکل پذیری، ناپایداری، سرعت شکل دهی، نرخ کرنش، منحنی حد شکل دهی
  • ارتعاشات آزاد تیر با دو ترک لبه ای غیر هم امتداد
    مجیدرضا آیت الهی، حمید رخی، روح الله هاشمی صفحات 41-48
    در این مقاله، یک مدل المان محدود برای آنالیز دینامیکی تیر تیموشنکو دارای دو ترک لبه ای با طول های نامتساوی، معرفی می شود. با استفاده از مفهوم ماتریس نرمی؛ که از انعطاف پذیری محلی ناشی از وجود ترک در سازه به دست می آید، ماتریس سختی سازه در حالت کلی معرفی، سپس ماتریس سختی برای تیرتیموشنکو با دو ترک لبه ای هم امتداد محاسبه شده، تاثیر موقعیت و عمق ترک روی فرکانس های طبیعی اول و سوم تیر بررسی می شود. در ادامه، این مدل برای حالتی که المان دارای دو ترک لبه ای غیر هم امتداد با طول های نامتساوی باشد، توسعه داده می شود. به کمک محاسبات انجام شده برای ماتریس سختی، یک نرم افزار اجزای محدود تهیه و برای بررسی ارتعاشات طبیعی تیر ترکدار استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد وقتی امتداد دو ترک به هم نزدیک می شود، تاثیر ترک ها روی ارتعاشات آزاد تیر به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. روش ریاضی ارایه شده در این مقاله، تغییرات در مشخصات ارتعاشی سازه ترکدار را بخوبی شبیه سازی می کند.
    کلیدواژگان: تیر ترکدار، ارتعاشات آزاد، روش اجزای محدود، ضرایب انعطاف پذیری
  • تعیین ضریب شدت تنش ترک های نیم بیضوی در مخزن استوانه ای جدار ضخیم با استفاده از تابع وزنی حاصل از تابع جابجایی صفحه ترک
    عباس راستگو، کامران اژدری، مهدی احمدی صفحات 49-55
    روش تابع وزنی به عنوان یک روش قوی، امروزه برای تخمین ضریب شدت تنش استفاده می شود. در این روش، در صورتی که حل کامل مساله ترک (جابجایی صفحه ترک و ضریب شدت تنش) در یک بارگذاری شناخته شده باشد، با استفاده از آن می توان ضریب شدت تنش را در هر بارگذاری دیگر به دست آورد. با توجه به پیچیدگی به دست آوردن تابع وزنی، در ابتدا تابع وزنی را بر مبنای تابع جابجایی صفحه ترک برای یک مخزن با وجود دو ترک سرتاسری به دست آورده و در ادامه تابعی بر حسب هندسه مخزن و ترک برای تبدیل ضریب شدت تنش حاصل ارایه شده است. در این مقاله، بر مبنای تخمین تابع جابجایی ترک با استفاده از مدل سازی در نرم افزار Ansys9 تابع وزنی در یک هندسه خاص مخزن به دست آورده شده است؛ سپس با استفاده از تابع وزنی حاصل ضریب شدت تنش مخزن ذکر شده به دست آمده و با نتایج موجود مقایسه شده است؛ که این مقایسه بیانگر دقت بالای این روش است.
    کلیدواژگان: مخزن جدار ضخیم، ضریب شدت تنش، تابع جابجایی، تابع وزنی، ترک سرتاسری، ترک نیم بیضوی