فهرست مطالب

نشریه پرستاری ایران
پیاپی 29 (زمستان 1380)

  • تاریخ انتشار: 1380/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • رخشنده محمدی، انسیه فولادی، مهوش دانش کجوری، روح انگیز جمشیدی صفحه 1
    مقدمه
    اختلالات کف لگن شامل بی اختیاری ادرار،مدفوع وپایین افتادگی اعضاءداخل لگن می باشدکه درزنان بسیارشایع است و حداقل یک سوم آنها را درگیر می کند. شناسایی عوامل خطرزا و ارائه راه حل جهت جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این عوامل جزء اولویتهای تحقیقی به شمار می آید.
    هدف
    تعیین عوامل مستعدکننده بی اختیاری ادراری پس از زایمان. نوع پژوهش: مطالعه ازنوع موردشاهدی بود.ویژگی های فردی وبارداری وزایمانی مرتبط بابی اختیاری ادراری به وسیله پرسشنامه دردوگروه موردوشاهدتعیین وتوصیف شدوسپس توزیع این ویژگی هادردوگروه مقایسه گردید.
    نمونه: 180نفر زنان دارای بی اختیاری ادراری که ماه از زایمان آنها گذشته بود به عنوان گروه مورد و 180 نفر زنانی که ماه از زایمان آنها گذشته و به بی اختیاری ادراری مبتلا نبودند به عنوان گروه شاهد در مطالعه شرکت داده شدند.
    نتایج
    از بین عوامل فردی سن (000/0= P)، شاخص توده بدنی قبل از بارداری (000/0= P)، روش شستن لباس (026/0= P)، باابتلا به بی اختیاری ادراری پس از زایمان ارتباط معنی دارنشان دادند. از میان عوامل بارداری و زایمانی یبوست بعد از زایمان (009/0= P)، بی اختیاری ادراری در طول حاملگی (000/0= P)، تعداد حاملگی (000/0= P)، تعداد زایمان (000/0= P)، اندازه دور سر نوزاد در بدو تولد (007/0= P)، فواصل بین زایمان اول و دوم (01/0= P)، نوع و تکنیک زایمان اول (01/0 > P)، نوع و تکنیک زایمان دوم (01/0 > P)، سابقه زایمان با نمایش ته یا بریچ (01/0> P) با ابتلای زنان به بی اختیاری ادراری پس از زایمان ارتباط معنی داری نشان دادند. از بین عوامل فردی و بارداری و زایمان یبوست بعد از زایمان (009/0= P)، بی اختیاری ادرار در طول حاملگی (000/0= P)، تعداد حاملگی (000/0= P)، فاصله زایمان اول و دوم (013/0= P)، و تعداد زایمان (33/0= P) بیشترین همبستگی را با ابتلای زنان به بی اختیاری ادراری داشتند. بر اساس آزمون آنالیز رگرسیون لجستیک از بین عوامل فردی و بارداری و زایمانی یبوست بعد از زایمان (014/0= P)، بی اختیاری ادراری در طول حاملگی (000/0= P) وتعداد حاملگی (000/0= P)، بیشترین همبستگی رابا رخداد بی اختیاری ادراری پس از زایمان داشتند.
    بحث و نتیجه گیری
    با استفاده از نتایج به دست آمده از این پژوهش ارائه خدمات موثر تنظیم خانواده در افزایش سطح آگاهی زنان به منظور پیشگیری از زایمان های مکرر، عدم انجام کار سخت و سنگین بخصوص در وضعیت ایستاده، آموزش در مورد نقش تغذیه و رژیم غذایی و پیشگیری ازچاقی ضروری به نظرمی رسد.درضمن کاهش استفاده ازوسایل کمکی درامرزایمان وجلوگیری ازایجادآسیب وصدمه به عضلات کف لگن در هنگام زایمان توصیه می شود.
    کلیدواژگان: بی اختیاری ادراری، عوامل بارداری و زایمانی، ویژگیهای فردی، عوامل مستعد کننده
  • افتخار سادات حاجی کاظمی، مهتاب علیزاده، فاطمه جوادی، محمود محمودی صفحه 2
    مقدمه
    آگاهی زنان از روش های پخت و نگهداری مواد غذایی و تغذیه صحیح اساس تامین سلامتی است وفرایندموادغذایی که شامل تهیه وآماده سازی، پخت ونگهداری موادغذایی است درتعذیه صحیح موثرمی باشد.بنابراین امروزه آگاه ساختنگروه های اجتماعی بخصوص زنان نسبت به مسائل مربوط به سلامت غذایی دربروزرفتارهای بهداشت تغذیه منجمله روش های صحیح پخت مواد غذایی جایگاه مهمی درمیان خدمات بهداشتی پیدا کرده است. باتوجه به اینکه در اکثریت خانواده ها زنان کار آماده سازی و تهیه غذا را بر عهده دارند به همین دلیل طبیعی است که هر چه سطح آگاهی آنان از مسائل بهداشتی بالاتر باشد بهداشت تغذیه خانواده سطح مطلوبتری خواهد داشت و در این راستا اصلاح باورهای بهداشت غذایی زنان بسیار مهم است.
    هدف
    تعیین میزان آگاهی زنان خانواده های ساکن شهرری درزمینه روش های پخت موادغذایی درمنزل. نوع پژوهش: مطالعه زمینه ای که در آن علاوه بر اندازه گیری آگاهی زنان در مورد پخت مواد غذایی در منزل، متغیرهای مداخله گر نظیر سن، تحصیلات و وضعیت اشتغال زنان نیز مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه باسوالات بسته چندگزینه ای بوده است که بامراجعه به درب منازل به طریق مصاحبه دریک مرحله تکمیل گردیده است. نمونه: 200 نفر از زنان خانه دار خانواده های ساکن شهرری نمونه پژوهش را تشکیل می دادند که به طریق تصادفی دو مرحله ای انتخاب شدند.
    نتایج
    نتایج حاکی از آن بود که54 % واحدها از نحوه استفاده صحیح از ادویه جات و چاشنی و نیز 56% آنها از روش های صحیح طبخ ماهی و 13/37% واحدها از روش پخت صحیح حبوبات مطلع نبودند و به طور کلی فقط 5/18% واحدها از اصول و روش های صحیح پخت مواد غذایی امتیاز خوب کسب کرده اند.
    بحث و نتیجه گیری
    از آنجایی که نتایج بیانگر آگاهی کم زنان از روش های پخت مواد غذایی در منزل بوده است به خصوص در زمینه بعضی ازموادنظیرماهی وسبزیجات، پیشنهادمی شودبااستفاده از روش های گوناگون نسبت به افزایش آگاهی زنان دراین زمینه اقدام و عقاید نادرست و باورهای غلط آنها تصحیح گردد. رسانه ها در این زمینه نقش اساسی خواهند داشت و انجام پژوهش مشابه بر روی زنان در طبقات اجتماعی مختلف و نیز زنان شهری و روستایی کمک موثری به این امر خواهد کرد.
  • ویدا شفیع پور، اکرم نجف یارندی، ژاله محمد علیها، فاطمه حسینی صفحه 3
    مقدمه
    آموزش بیماران باید بر اساس بررسی و تعیین نیازهای آموزشی آنان و برمبنای جنس صورت پذیرد و اطلاعات لازم دقیقا براساس نیازهای بیان شده از طرف بیماران ارائه گردد.
    هدف
    تعیین و مقایسه نیازهای آموزشی هنگام ترخیص از دیدگاه بیماران زن و مرد تحت عمل بای پس عروق کرونر.
    نوع پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی مقایسه ای است که در آن پژوهشگر با استفاده از پرسشنامه نیازهای آموزشی زنان و مردان تحت عمل بای پس عروق کرونر را تعیین و سپس این نیازها را با هم مقایسه کرده است. نمونه: نمونه های پژوهش شامل100 زن و 100 مردی است که اولین بار تحت عمل بای پس عروق کرونر قرار گرفته و به روش نمونه گیری مستمر انتخاب شده بودند.
    نتایج
    یافته ها نشان داد بین نیازهای آموزشی زنان و مردان در حیطه های مختلف به جز نیاز به آموزش در مورد داروهای مصرفی اختلاف معنی دار وجود داشته است (0001/0 > P).
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پژوهش لازم است به هنگام آموزش این بیماران، تفاوت جنس مدنظر قرار داده شود. همچنین پیشنهاد می شود با در نظر گرفتن جنس تاثیر آموزش بر بهبود کیفیت زندگی مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: نیارهای آموزشی، بای پس عروق کرونر
  • عین الله ملایی، مهشید جعفرپور، فریبا نصیری زیبا، فاطمه حسینی، فاطمه جوادی صفحه 4
    مقدمه
    جراحی یک روش درمانی معمول در بسیاری از بیماری هاست که موجب درد و اضطراب می شود. لذا وظیفه تیم پزشکی و بخصوص پرستاران است که در جهت تسکین درد و اضطراب آنها تلاش نمایند.
    هدف
    این پژوهش به منظور تعیین اثراطلاع رسانی قبل از عمل جراحی ترمیم فتق بر میزان اضطراب و درد بعد از عمل در بیماران بستری در مرکز آموزشی درمانی آذر گرگان در سال انجام شد.
    نوع پژوهش: نوع مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی و روش گردآوری داده ها خود گزارش دهی و ابزار آن شامل: پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه اسپیل برگر و ابزار درجه بندی عددی درد بود. با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی مستمر، تعداد 80 بیماری که جهت انجام عمل جراحی ترمیم فتق به بخش های جراحی مردان و زنان مرکز آموزشی درمانی آذر گرگان مراجعه نموده بودند انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند.
    نتایج
    نتایج نشان داد که میانگین نمره اضطراب موقعیتی بعد از عمل در گروه مورد 08/30و در گروه شاهد 13/36 بوده است که تفاوت معنی داری از نظر آماری بین دو گروه وجود داشته است (0001/0 > p). همچنین تفاوت در میانگین نمره اضطراب قبل و بعد از عمل در گروه مورد وجود داشته است(0001/0 > p). میانگین نمره درد بعد از عمل در گروه مورد 58/6 و در گروه شاهد 95/6 بود که از لحاظ آماری این تفاوت معنی دار نبوده است.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه گویای این مطلب است که اطلاع رسانی قبل از عمل، میزان اضطراب موقعیتی بعد از عمل را بطور موثری کاهش می دهد، بنابر این پیشنهاد می شود باتوجه به اهمیت نقش اطلاع رسانی در کاهش اضطراب، مدیران پرستاری تدابیری جهت نظارت دقیق بر عملکرد کارکنان پرستاری اتخاذ کنند به صورتی که پرستاران نقش آموزشی خود را جدی تلقی کرده و قبل از عمل اطلاعات ضروری را در اختیار بیماران قرار دهند. با عنایت به تفاوت های فرهنگی و نگرش های متفاوت در اقوام مختلف، و با توجه به اینکه این پژوهش در قوم فارس بررسی شده، پیشنهاد می گردد پژوهش مشابه ای در اقوام دیگر و با فرهنگ های متفاوت انجام شود.
    کلیدواژگان: اطلاع رسانی قبل از عمل، اضطراب، درد بعداز عمل، عمل جراحی ترمیم فتق
  • نسترن ضمیری، مریم عالیخانی، فریبا نصیری زیبا، فاطمه حسینی صفحه 5
    مقدمه
    به منظور تسکین دردهای بعد از اعمال جراحی شکم می توان در عوض استفاده از روش های تهاجمی و مسکن های مضر از روش های سهل و بی خطر همچون ماساژ بهره گرفت.
    هدف
    تعیین تاثیر ماساژ بر شدت درد پس از اعمال جراحی شکم در زنان بستری در بخشهای جراحی یکی از بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران. نوع پژوهش: این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی با گروه کنترل بود. به این لحاظ نمونه های مورد پژوهش به طور تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند و مداخله به صورت دو نوبت ماساژ روزانه پا در طی تا 72 ساعت بعد از عمل جراحی در گروه مورد به اجرا گذارده شد. با استفاده از مقیاس دیداری سنجش درد، شدت درد در گروه مورد و همزمان با آن در گروه شاهداندازه گیری شد و نتایج در دو گروه با یکدیگر مقایسه شدند.
    نمونه: نمونه های پژوهش شامل 140 زن بود که تحت اعمال جراحی هیسترکتومی یا کلسیستکتومی قرار گرفته بودند. انتخاب نمونه به روش مستمر و روش قرار دادن در گروه ها به صورت تصادفی انجام گرفت. روش تجزیه و تحلیل داده ها: به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. برای مقایسه شدت درد قبل و بعد از مداخلات، در هر یک از گروه ها از آزمون ویلکاکسون و برای مقایسه میانگین تفاوت شدت درد در دو گروه از آزمون من ویتنی استفاده شد.
    نتایج
    نتایج بیانگر آن بود که اختلاف آماری معنی داری در میانگین تفاوت شدت درد قبل و بعد از هر نوبت ماساژ بین دو گروه مورد و شاهد وجود داشته است. این اختلاف مبین کاهش درد در گروه مورد بوده است و روند شدت درد، طی نوبت های اول تا چهارم ماساژ، روندی رو به کاهش بوده است. همچنین در این پژوهش مشخص گردید که ماساژ بدون در نظر گرفتن متغیرهای سن، سابقه عمل جراحی و دفعات دریافت مسکن در کاهش درد پس از عمل بیماران موثر بوده است.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پژوهش مبنی بر تاثیر ماساژ بر کاهش درد بیماران می توان از ماساژ به عنوان یک مداخله غیر دارویی مناسب برای تسکین درد بیماران و کاهش نیاز به مصرف داروها و در نتیجه کاهش اثرات جانبی آنها استفاده کرد.
    کلیدواژگان: ماساژ، درد پس از عمل جراحی
  • ناهید سلمان یزدی، پروین تترپور، فاطمه حسینی صفحه 6
    مقدمه
    دوره نوزادی یکی از با اهمیت ترین دوران زندگی است. مهمترین علت مرگ و میر در این دوره کم وزنی و نارسی می باشد و بیشترین میزان خطر مرگ نوزادی ما بین نوزادانی اتفاق می افتد که وزن زمان تولد آنها پائین تر از 1000 گرم و طول مدت حاملگی کمتر از 30 هفته است. در نوزادان نارس وخامت و شدت بیماری ها افزایش می یابد و یکی از علل اصلی مرگ این نوزادان سندرم دیسترس تنفسی است. در این صورت نوزادان مبتلا مکررا«دچار قطع تنفس و افت فشار اکسیژن خون شریانی می شوند.
    هدف
    این تحقیق به منظور مقایسه میزان اشباع اکسیژن خون شریانی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی در دو وضعیت دمر و طاقباز انجام شده است. نوع پژوهش: مطالعه از نوع متقاطع (cross over) بود که در آن پژوهشگر نوزادان نارس مبتلا به دیسترس تنفسی را طی مدت دقیقه در وضعیت دمر و 45 دقیقه دیگر در وضعیت طاقباز قرار داده است، سپس آنها از نظر چگونگی اکسیژن گیری و مراحل هیپوکسی مورد مقایسه قرار گرفتند نمونه: 60 نوزاد نارس از بین نوزادان با سن رحمی زیر 37 هفته که مبتلا به دیسترس تنفسی بودند نمونه پژوهش را تشکیل داده اند که به روش تدریجی انتخاب شدند.
    نتایج
    یافته های حاصل با استفاده از آزمون آماری T زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر آن بود که میانگین درصد اشباع اکسیژن خون شریانی در وضعیت دمر بطور معنی داری بیشتر از وضعیت طاقباز بوده است (155/4 = t، 0001/0 p<)به عبارت دیگر میانگین اشباع اکسیژن خون شریانی از 94/99 در وضعیت طاقباز به /29 در وضعیت دمر افزایش پیدا کرده بود.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به این یافته پرستاران می توانند با برقراری وضعیت مناسب در نوزادان نارس دچار سندرم دیسترس تنفسی از بروز حوادث هیپوکسی در آنها جلوگیری بعمل آورند.
    کلیدواژگان: نوزادان نارس سندرم دیسترس تنفسی وضعیت دمر وطاقباز، اشباع اکسیژن
  • افتخار سادات حاجی کاظمی، کتایون فلاحت، صدیقه عاصمی، فاطمه حسینی صفحه 7
    مقدمه
    در حال حاضر پذیرشهای مجدد بیمارستانی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی به دلیل ماهیت مزمن و عود بیماری و عوارض ناشی از آن بحث بسیار مهمی را در عرصه بهداشت و درمان بوجود آورده است. بررسی های متفاوت نشان داده اند که بازدید منزل بر کاهش پذیرش های مجدد و مرگ این بیماران موثر می باشد.
    هدف
    تعیین تاثیر بازدید منزل بر پذیرش مجدد مبتلایان به نارسایی قلبی طی شش ماه پس از ترخیص از بیمارستان. نوع پژوهش: این پژوهش از نوع کارآزمایی در عرصه با گروه کنترل بوده است که تعداد 100 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی به روش نمونه گیری مستمر انتخاب شدند و از همان ابتدا بعد از همگون سازی به صورت تصادفی به دو گروه مورد (50= n) و شاهد (50= n) تقسیم و اطلاعات مورد نیاز در زمان انتخاب نمونه با استفاده از پرسش نامه به روش مصاحبه و مطالعه پرونده های پزشکی جمع آوری گردید و فرم ثبت دفعات پذیرش مجدد به نمونه های هر دو گروه داده شد. برای گروه مورد در طی شش ماه پس از ترخیص سه بازدید صورت گرفت و در پایان دوره پیگیری تعداد دفعات پذیرش مجدد در دو گروه با هم مقایسه شد.
    نتایج
    نتایج بیانگر آن بود که گروه مورد دفعات پذیرش مجدد کمتری نسبت به گروه شاهد داشته و این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (044/0= P و096/0 = Z). همچنین تعداد روزهای بستری مجدد گروه مورد نیز کمتر از گروه شاهد بوده که این تفاوت نیز ازنظر آماری معنی دار بوده است (017/0 = P و 39/2 = t).
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که انجام بازدید منزل برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی باعث کاهش پذیرش مجدد آنان می شود. پیشنهاد می شود که باانجام بازدیدهای منزل مدون و منظم از عوارض بیماری و وخیم تر شدن آن جلوگیری شود تا بدین ترتیب از پذیرش های مجدد و هزینه های بهداشتی ناشی از آن کاسته گردد.
    کلیدواژگان: بازدید منزل، نارسایی قلبی، پذیرش مجدد
  • لیلی امینی، شایسته جهانفر، فهیمه رحیمیها، مریم کاشانیان، روح انگیز جمشیدی صفحه 8
    مقدمه
    از زمانهای گذشته و در تمامی تمدنها همیشه از وضعیت قرارگیری مادر به عنوان راهی برای زایمان و تولد سریع تر، آسانتر و قابل تحمل تر استفاده شده است. در حقیقت در هنگام مواجهه با زایمان سخت به علت کاهش یا عدم پیشرفت زایمان تغییر وضعیت زایمانی می تواند کمک کننده باشد. وضعیت های زایمانی قائم، علاوه بر کاهش طول مدت زایمان، برای جنین و نوزاد نیز بی خطر می باشند.
    هدف
    تعیین تاثیر زایمان در وضعیت نشسته بر طول مرحله دوم زایمان و آپگار نوزاد.
    نوع پژوهش: این پژوهش به شکل کارآزمایی بالینی به همراه گروه مقایسه بر روی زن در حال زایمان (50 نفر در گروه نشسته و 50 نفر در گروه لیتوتومی) انجام شده است. زنان به روش نمونه گیری مستمر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه قرار داده شدند. این پژوهش در بیمارستان شهیداکبرآبادی تهران، درسال انجام شده است.
    نتایج
    یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که با انجام زایمان وضعیت نشسته، طول مرحله زایمان به طور معنی داری نسبت به انجام زایمان در وضعیت لیتوتومی کوتاه تر می گردد (01/0 P=). همچنین این یافته ها نشانگر عدم وجود اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه مورد مطالعه، از نظر آپگار دقایق اول و پنجم نوزاد بوده است.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این پژوهش، اگر چه کوتاه شدن مرحله دوم زایمان می تواند در جهت درمان زایمان های طولانی مفید واقع گردد ولیکن به نظر می رسد بهترین پیشنهاد ممکن، دادن حق انتخاب آگاهانه و آزادانه به مادران در حال زایمان باشد.
    کلیدواژگان: وضعیت زایمانی، وضعیت نشسته، طول مرحله دوم زایمان، آپگار نوزاد
|
  • Mohammadir., Fooladif., Daneshkojorim., Jamshidi, R. Page 1
    Background
    Pelvic floor disorders such as prolaps of pelvic organ, urinary and anal incontinence are very common in women and almost affect ⅓ of them. Determination of risk factors and presenting preventing measures are research priorities.
    Objective
    To determine predisposing factors in postpartum urinary incontinence. Design : This was a case- control study in design information obtained through questionnaire. Samples : Through sampling 180 women were selected (180 in control group and 180 in case group).
    Results
    The results showed that there were a significant relationship between some personal factors such as age (p= 0.00), pre pregnancy body mass index (p=0.000), method of washing clothes (p=0.03), hard working during pregnancy and postpartum urinary incontinence. According to logistics regression hypothesis tests, among the above mentioned factors, age was more related to postpartum urinary incontinence. Also there was a relationship between the obstetric practice, postpartum constipation (p=0.009), urinary incontinence during pregnancy (p=0.00), parity (p=0.00). normal vaginal delivery with spontaneous beginning and augmentation or induction, history of forceps delivery, history of breech delivery with postpartum urinary incontinence and among the above mentioned factors, postpartum constipation (p=0.018), parity (p=0.00), first and second delivery spacing (p=0.013), number of deliveries (p=0.33) were more related to postpartum urinary incontinence. According to logistic test, postpartum constipation, urinary incontinence during pregnancy and parity were more related to postpartum urinary incontinence.
    Conclusion
    Based on the findings it is suggested to employ proper preventive measures through improving women's knowledge about preventing frequent deliveries, avoiding hard working especially in standing position, proper nutrition and prevention of obesity. In addition, decreasing usage of instruments in deliveries such as forceps or vacuum is helpful in preventing trauma to the pelvic floor muscles.
  • Hajikazemie., Alyzadehm., Javadif., Mahmoodi, M. Page 2
    Background
    The knowledge of women about methods of cooking food materials is very important in keeping family members healthy.
    Objective
    To assess the knowledge of women who live in ray city about methods of cooking food materials. Design : This was a field study in which the knowledge of women about cooking food materials were determined by using a questionnaire. Samples : 200 women who were living in ray city and were responsible in preparing food for their families. Were selected randomly in two sequence.
    Results
    The findings indicated that only 18.5% of women had a good knowledge about cooling food materials.
    Conclusion
    According to research findings it is recommended to use different strategies to improve women's knowledge about preparing food for their families. Also similar researches in different social groups or in rural and urban women will help to use better strategies.
  • Shafipoorv., Yarandia., Mohammad Alihaz., Hosseini, F. Page 3
    Background
    Patient's education should be done according to their educational needs and their gender.
    Objective
    To determine and compare patient's educational needs at the time of discharge from the view point of men & women. Design : This wad a descriptive – Comparative study. Educational needs of patients who had undergone CABG were determined through questionnaire. Samples : 200 men and women (100 each) who had undergone CABG for the first time were selected consecutively.
    Results
    The findings indicated that there was a significant difference between men & women educational needs in different dimensions except for medication.
    Conclusion
    According to research findings it is recommended to consider gender at the time of education also it has been recommended that the effect of education on quality of life be assessed.
  • Mollaeee., Jafarpoorm., Nasyrizibaf., Hosseinif., Javadi, F. Page 4
    Background
    Surgery is one of the pain and anxiety producing methods of treatment which in used in almost all hospitals. It is the responsibilities of medical team and specially nurses to perform any action to reduce it. It seems that preoperative information play an important role in alleviation of pain and anxiety.
    Objective
    To determine the effect of preoperative information on pain and anxiety reduction. Design : This was a randomized clinical trial with control group. For the collection of data questionnaire were used for demographic data, Spiel Berger inventory for assessing anxiety and numerical rating scale for pain. Samples : 80 Patients were selected and assigned randomly to trial and control groups (40 in each group).
    Results
    There was no significant difference between two groups considering level of pain, but there was a significant difference between two groups considering level of situational anxiety.
    Conclusion
    Findings supported the importance of preoperative information in minimizing patient's situational anxiety level.
  • Zamirin., Alikhanim., Nassiri Ziba, Hosseini, F. Page 5
    Background
    In order to alleviate the pain after abdominal surgery we can use noninvasive therapy such as massage instead of invasive one.
    Objective
    To determine the effect of massage on pain intensity after abdominal surgery. Design : This was a randomized controlled clinical trial.. Control group received two times massage within 24 to 72 hours after abdominal surgery (twice a day). But the trial group did not receive massage. The intensity of pain was measured by use of visual analogue scale and then the result of two groups were compared. Samples : 140 women who undergone hysterectomy and cholecystectomy operation were selected massage) group (70 in each).
    Results
    There was a significant difference between the intensity of pain before and after each massage and between two groups. This difference also indicated a reduction of pain intensity from first to fourth turns. The result also showed that reduction of pain was not related to age. Previous surgery and the frequency of pain relief medications.
    Conclusion
    The result of this study indicated that noninvasive interventions shuck as massage can be used for pain alleviation instead of invasive one.
  • Salman Yazdi, Tatarpourp., Hosseini, F. Page 6
    Background
    Neonatal period is one of the most important periods in human's life. Low birth weight and immaturity is often the cause of death. (weight less them 1000grm and pregnancy less than 30 weeks). One of the main cause of death in this period is respiratory distress syndrome.
    Objective
    To determine the effect of prone and supine positioning oxygenation in preterm infants with respiratory distress syndrome. Design : This was a cross over study. We assessed and compared oxygenation and episodes of hypoxemia in infants with respiratory distress syndrome in the supine versus prone position for 45 minutes time intervals. Samples : 60preterm neonate with birth weight < 2500 gm were selected by sequential sampling.
    Results
    The findings indicate a significant difference between prone and supine positioning. Prone positioning increased oxygen saturation from 94/99% (in supine position) to 96/29 (p<0.0001) and decreased episodes of hypoxemia.
    Conclusion
    Our findings support prone positioning for the premature infant with respiratory distress syndrome in and intensive care setting.
  • Hajikazemie., Falahatk., Assemis., Hosseini, F. Page 7
    Background
    Heart failure is a chronic disease with relapsing nature. As a result the recurrent hospitalization of patient with heart failure has become a major topic of discussion in the field of health care. Various studies has shown that home visit exert a positive influence on readmission and mortality rate in these patients.
    Objective
    To determine the effect of home visit on readmission rate in patients with cardiac failure. Design : This was a field trial with control group. Three home visits were carried out in the cases but not in the control group over a six-ninth period. At the end, the number of admission in the two group were compared. Samples : 100 patients diagnosed with heart failure were enrolled by continuous sampling into the study and then distributed into 50 cases and 50 controls.
    Results
    Result indicated that the case group experienced fewer readmission during the 6month period of the study than the control group the difference being statistically significant [z=2.096and p= 0.044]. Hospital stay was also shorter in cases than in controls, the difference again being statistically significant [t=20.39 and p= 0.017].
    Discussion
    The result showed that home visit lead to a reduction in rehospitalization rates in patients with heart failure. Therefore, it is recommended that regular, systematic home visit can lessen complications and prevent deterioration of the disease, thereby reducing re-admission rates in these patients.
  • Aminil., Jahanfars., Rahimihaf., Kashanianm., Jamshidi, R. Page 8
    Background
    Mother's position during labor has been a major concern for faster, easier and more tolerable birth. In fact, position change during labor be introduced ad a solution for dystopia, prolonged labor and labor arrest. Furthermore, pregnancy outcome including the health of fetus and neonate is affected by upright delivery position.
    Objective
    To determine the effect of sitting position on the duration of 2nd stage of labor and neonatal apgar score. Design : This was a randomized controlled clinical trial. Samples: 100 women were selected consecutively and assigned randomly to one of trail or control group(50 in each).
    Results
    The duration of 2nd stage of labor was significantly lower in case versus comparative group)p= 0.01). The statistical significance wasnt found for the 1st and 5 minutes after birth apgar score in comparison between 2 groups.
    Discussion
    Although, sitting position was found shorten the 2nd stage of labor in this study, it is suggested that mothers be given the chance to choose own position of delivery.