فهرست مطالب

نشریه پرستاری ایران
پیاپی 33 (زمستان 1381)

  • تاریخ انتشار: 1381/10/11
  • تعداد عناوین: 17
|
  • خدیجه نصیریانی، صدیقه سالمی، ناهید سلمان یزدی، فاطمه حسینی صفحه 8
    مقدمه
    حقوق بیمار همان انتظاراتی است که او از موسسات خدمات بهداشتی و درمانی دارد. یعنی هر بیماری بدون در نظرگرفتن سن، جنس، نژاد و دیگر تفاوت ها، حق آگاهی، انتخاب، احترام، رازداری، حفظ حریم شخصی، دریافت مراقبت و درمان صحیح، محافظت و اعتراض را دارد. وظیفه پرستار نیز رعایت حقوق بیمار است.
    هدف
    تعیین ارتباط میزان آگاهی پرستاران از حقوق بیمار با میزان رعایت آن در بیمارستان های شهر یزد، سال 1381.
    نوع پژوهش: این پژوهش یک مطالعه همبستگی است که در آن میزان آگاهی در مورد حقوق بیمار و میزان رعایت آن در یک گروه پرستار تعیین و ارتباط بین آن ها سنجیده شد سپس اث ر هر یک از متغیرها بر میزان آگاهی و رعایت حقوق بیمار و ارتباط بین آگاهی پرستاران از حقوق بیمار با میزان رعایت آن معین شد.
    نمونه پژوهش: نمونه پژوهش شامل 280 پرستار بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند.
    نتایج
    نتایج بیانگر آن بود که میزان آگاهی پرستاران از حقوق بیمار در حد خوب بوده است. بین میانگین نمره آگاهی از حقوق بیمار و سابقه کار ارتباط معنی داری وجود داشت. بین رعایت حقوق بیمار و سابقه کار نیز ارتباط بود. در واقع هرچه آگاهی و سابقه کار پرستاران بیشتر بوده، حقوق بیمار بیشتر رعایت شده بود.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پژوهش مبنی بر تاثیر آگاهی پرستاران بر رعایت حقوق بیمار، می توان شرایطی فراهم کرد که آگاهی پرستاران از حقوق بیماران در حد عالی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: حقوق بیمار، آگاهی از حقوق بیمار، رعایت حقوق بیمار
  • ملک تاج مشک بید حقیقی، زهرا شمس مفرحه، میرمحمد ولی مجد تیموری، فاطمه حسینی صفحه 15
    مقدمه
    امروزه علت شکست 50 % از ازدواج ها، عدم رضایت جنسی می باشد. زیرا عدم وجود رابطه سالم میان زوجین آنان را ناراضی خواهد کرد که در نتیجه همراهی سایر موارد عدم تفاهم، بنیان خانواده متزلزل شده و احتمال طلاق افزایش می یابد. لذا مشاوره زناشویی می تواند اطلاعات مورد لزوم برای ایجاد یک زندگی جنسی مطلوب را در اختیار زوجین قرار دهد و از این طریق به استحکام و دوام بنیان خانواده و ایجاد جامعه ای سالم کمک نماید.
    هدف پژوهش: تعیین تاثیر مشاوره زناشویی بر رضایت جنسی زوجین مراجعه کننده به یکی از مراکز بهداشتی درمانی شهر شیراز سال 1380.
    نوع پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کار آزمایی در عرصه همراه با گروه کنترل بود که یک ماه پس از مشاوره، تاثیر مشاوره در رضایت جنسی هر یک از زوجین (دو گروه با مشاوره و بدون مشاوره) مورد بررسی قرار گرفت.
    نمونه پژوهش: تعداد نمونه های لازم در این پژوهش جمعا«60 زوج برآورد گردید. روش نمونه گیری در ابتدا داوطلبانه و سپس برای گمارش تصادفی نمونه ها در دو گروه از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد.
    محیط پژوهش: مرکز بهداشتی- درمانی نادر کاظمی شهر شیراز محیط پژوهش را تشکیل داده بود.
    نتایج
    یافته های پژوهش نشان دادند که در بدو ورود به پژوهش 50 % زنان گروه با مشاوره، رضایت جنسی متوسط و 34/3 % آن ها رضایت جنسی کمی داشتند و در گروه بدون مشاوره 67/56 % از رضایت جنسی زیادی برخوردار بودند در حالیکه در مردان گروه با مشاوره 60 % و در گروه بدون مشاوره 67/66 % دارای رضایت جنسی زیادی بودند. در ضمن زنان در دو گروه با و بدون مشاوره زناشویی با یکدیگر و مردان دو گروه با و بدون مشاوره زناشویی نیز با هم از نظر رضایت جنسی در بدو ورود به پژوهش یکسان بودند (4/0 P=). در حالیکه یک ماه پس از انجام پژوهش 100 % زنان و مردان گروه با مشاوره دارای رضایت جنسی زیادی بودند. آزمون های آماری دقیق فیشر و کای دو نشان دادند که میزان رضایت جنسی مردان و زنان شرکت کننده در مشاوره بیشتر از گروه بدون مشاوره بود (002/0 P=).
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های پژوهش نشان دادند که مشاوره زناشویی می تواند بر رضایت جنسی زوجین تاثیر مطلوب داشته و رسیدن به اوج لذت جنسی را در زوجین افزایش دهد. لذا پیشنهاد می گردد، دختران و پسرانی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند در این جلسات مشاوره ایی شرکت نمایند. از آنجا که در این پژوهش رضایت جنسی به طور کلی سنجیده شده است، پیشنهاد می گردد پژوهش دیگری به منظور بررسی دقیق تر جنبه های مختلف رضایت جنسی در زوجین با استفاده از ابزار های گوناگون موجود انجام گیرد.
    کلیدواژگان: مشاوره، زناشویی، رضایت جنسی
  • میترا پیامی بوساری صفحه 20
    مقدمه
    همگام با تغییرات چشمگیر سیستم های بهداشتی و درمانی، پدیده فرسودگی شغلی پرستاران مورد توجه گسترده جوامع پرستاری سراسر جهان واقع شده است. فرسودگی شغلی از عوامل عمده افت کیفیت مراقبت های پرستاری است. خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و عدم موفقیت فردی ابعاد سه گانه فرسودگی شغلی را تشکیل می دهند. گزارش های موجود حاکی از شیوع بالای فرسودگی شغلی در پرستاران است.
    هدف
    تعیین فرسودگی شغلی پرستاران در ابعاد مختلف و تعیین چگونگی ارتباط آن با متغیرهای فردی. نوع پژوهش: این مطالعه توصیفی مقطعی است که ابتدا فرسودگی شغلی پرستاران از نظر فراوانی و شدت در هر بعد تعیین و سپس ارتباط آن با ویژگی های فردی آنان تعیین گردید. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ای شامل سه بخش اطلاعات دموگرافیک (11 سوال)، ابزارهای استاندارد فرسودگی شغلی Maslach (MBI) با 22 گویه و صفت اضطراب Spilberger (20 گویه) استفاده شده است. درجه بندی ابزارهای یاد شده براساس معیار لیکرت است، که در بخش MBI به شکل کم، متوسط و شدید، و در بخش صفت اضطراب به شکل کم، خفیف و متوسط به بالا بیان شده است. روائی و پایائی ابزارهای سنجش طی پژوهش های قبلی مورد تایید قرار گرفته است. در این پژوهش با مراجعه حضوری به محل کار پرستاران، پرسشنامه طی یک مرحله توز یع و در مراجعه بعد ی جمع آوری شد.
    نمونه: شامل 151 پرستار با مدرک کارشناسی شاغل در بیمارستان های آموزشی شهر زنجان در سال 81 می باشد. میزان مشارکت پرستاران در این تحقیق 1/60% بود.
    نتایج
    اکثریت پرستاران دچار فرسودگی شغلی کم در بعد ا حساس خستگی عاطفی (54% فراوانی و 66% شدت)، فرسودگی شغلی متوسط در بعد مسخ شخصیت (44% فراوانی و 4 3 % شدت) و فرسودگی شغلی شدید در بعد عدم موفقیت فردی در حد شدید (45% فراوانی و 46% شدت) بودند. صفت اضطراب به عنوان بهترین پ یش گوئی کننده کلیه ابعاد فرسودگی شغلی شناخته شد (0001/0 P<). در این بررسی بین متغیرهای فردی شامل جنس، وضعیت استخدامی، محل کار در بیمارستان، کفایت سطح درآمد و سمت با ابعاد فرسود گی شغلی ارتباط آماری معنی دار مشاهده شد.
    بحث و نتیجه گیری
    وجود سطوح مختلف فرسود گی شغلی با توجه به کیفیت فعلی خ دمات پرستاری، لزوم اتخاذ سیاست های جدید جهت تعدیل و پیشگیری از این پدیده را محر ز می سازد.
    کلیدواژگان: اضطراب، فرسودگی شغلی، فرسودگی شغلی پرستار
  • لیلا امینی، شایسته جهانفر، فهیمه رحیمی ها، روح انگیز جمشیدی، مریم کاشانیان صفحه 27
    مقدمه
    وضعیت قرارگیری مادر در حین زایمان یکی از عوامل مهم در تسهیل و کنترل جسمانی و روانی زایمانمی باشد. در حقیقت، تغییر وضعیت زایمانی می تواند بر طول مرحله سوم و میزان خونریزی مرحله سوم و چهارم زایمان و تسهیل خروج جفت تاثیر گذارده و آن را تسریع نماید.
    هدف
    تعیین تاثیر زایمان در وضعیت نشسته بر طول مرحله سوم و حجم خونریزی مراحل سوم و چهارم زایمان در بیمارستان شهید اکبر آبادی شهر تهران، سال 1380.
    نوع پژوهش: این پژوهش، از نوع کارآزمائی بالینی با گروه مقایسه بوده است.
    نمونه پژوهش: نمونه های پژوهش شامل100نفر (50 نفر در گروه زایمان با وضعیت نشسته و50 نفر در گروه زایمان با وضعیت لیتوتومی) بوده که به روش نمونه گیری مستمر انتخاب شده اند.
    نتایج
    یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که با انجام زایمان در وضعیت نشسته، طول مرحله سوم زایمان به طور معنی داری نسبت به انجام زایمان در وضعیت لیتوتومی کوتاه تر می گردد (015/0 = p). همچنین این وضعیت، سبب افزایش معنی دار حجم خونریزی مرحله سوم زایمان(004/0 = p) شده، ولیکن برحجم خونریزی مرحله چهارم زایمان بی تاثیر بوده است.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این پژوهش، اگر چه کوتاه شدن طول مرحله سوم زایمان می تواند در جهت کاهش مدت زایمانهای طولانی مفید واقع گردد ولیکن به نظر می رسد بهترین پیشنهاد ممکن، دادن حق انتخاب نوع وضعیت زایمانی به مادران در حال زایمان باشد.
    کلیدواژگان: وضعیت نشسته، قائم، مراحل سوم و چهارم زایمان، خونریزی
  • اقدس ملک زادگان، صدیقه خنجری، منصوره یادآور نیکروش، فاطمه حسینی، لیلا نیسانی سامانی صفحه 32
    مقدمه
    بی اختیاری استرسی ادرار شایع ترین نوع بی اختیاری ادرار در جمعیت زنان و دومین علت شایع بی اختیاری ادرار پایدار در زنان مسن است و بر کیفیت زندگی و سلامت زن تاثیر بسزایی دارد. پایه درمانی این عارضه تقویت عضلات کف لگن می باشد. استفاده از مخروط های مهبلی نوآوری موثری در پیشگیری و درمان بی اختیاری استرسی ادرار می باشد.
    هدف
    تعیین تاثیر استفاده از مخروط های مهبلی بر بی اختیاری استرسی ادرار. نوع پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی بالینی قبل و بعد، بدون گروه کنترل بود. واحدهای مورد پژوهش به مدت 3 ماه متوالی از مخروط های مهبلی 20 تا 70 گرمی روزی 2 بار و هر بار 15 دقیقه به جز روزهای قاعدگی استفاده نمودند. داده های مربوط به معیارهای ارزیابی بی اختیاری استرسی ادرار بر اساس قدرت انقباضی عضلات کف لگن (از طریق پرینومتری) و تعداد دفعات و مقدار نشت بی اختیار ادرار حین استرس (از طریق خود گزارش دهی)، قبل و 3 ماه بعد از مخروط درمانی در برگه های ثبت موارد، درج ونتایج قبل و بعد از مداخله مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
    نمونه پژوهش: حجم نمونه، برابر60 نفر (با پیش بینی افت نمونه 10 درصد) از طریق نمونه گیری مستمر انتخاب شد که طی پژوهش 7 نفر حذف و در نهایت تعداد نمونه ها به 53 نفر رسید.
    نتایج
    پس از مخروط درمانی، افزایش معنی دار ی در قدرت انقباضی عضلات کف لگن مشاهده نشد. لیکن کاهشمعنی دار ی در تعداد دفعات دفع بی اختیار ادرار حین استرس و مقدار نشت بی اختیار ادرار ناشی از استرس پس از مخروط درمانی مشاهده شد(0001/0 < P).به طوری که 3/45 درصد از واحدهای مورد پژوهش پس از استفاده از مخروط ها بهبودی کامل یافتند.
    بحث و نتیجه گیری
    بنابر یافته های پژوهش، مخروط درمانی در کاهش یا بهبودی علایم و نشانه های بالینی بی اختیاری استرسی ادرار موثر بوده است. لذا پیشنهاد می شود به عنوان یک روش درمانی موثر در درمان حمایتی این عارضه لحاظ گردد.
    کلیدواژگان: بی اختیاری استرسی ادرار، مخروط درمانی، قدرت انقباضی عضلات کف لگن
  • صغری نیکپور، رقیه قمر یوسفی، فاطمه جوادی، فاطمه حسینی صفحه 37
    مقدمه
    دلایل مراجعه و عدم مراجعه به درمانگاه های بهداشتی و درمانی و رضایت و یا عدم رضایت مراجعین می تواند یکی از اهداف ارتقا سطح بهداشت جامعه باشد. همچنین رضایت مددجو می تواند تعیین کننده انتخاب نوع سیستم بهداشتی و مراقبت دهنده باشد.
    هدف
    تعیین دلایل مراجعه و عدم مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی در زنان راضی و ناراضی از خدمات بهداشتی. نوع پژوهش: این مطالعه از نوع زمینه ای است که در آن دلایل مراجعه و عدم مراجعه زنان راضی و ناراضی از خدمات بهداشتی و ارتباط آن با متغیرهای سن، وضعیت تاهل، تعداد فرزندان، سن آخرین فرزند، تعداد دفعات مراجعه، سطح تحصیلات و نوع خدمات بهداشتی مورد بررسی قرار گرفته است. برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است.
    نمونه: تعداد 419 زن 17 تا 50 ساله که 270 نفر آن ها در گروه مراجعه کننده (230نفر راضی و40 نفر ناراضی) و 149 نفر در گروه عدم مراجعه (108 نفر راضی و41 نفرناراضی) قرار داشتند که نمونه پژوهش را تشکیل داده اند. این افراد ساکن منطقه غرب شهر تهران بودند و از جامعه پژوهش بصورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.
    نتایج
    یافته ها نشان داد که به طور کلی 7/80 درصد زنان مراجعه کننده و افرادی که مراجعه نمی کردند از خدمات بهداشتی درمانی راضی و 3/19 درصد ناراضی بودند. دلایل مراجعه زنان راضی و ناراضی مواردی مانند: نیاز به خدمات، مفید و موثر بودن خدمات، رفتار خوب کارکنان، دسترسی به همه نوع خدمت و اطمینان از کیفیت خدمات، مجانی بودن خدمات، وجود امکانات بهداشتی، رعایت نوبت و رعایت حقوق افراد به هنگام پذیرش، مهارت علمی مناسب کارکنان، احساس راحتی و آرامش بود. فقط درصد محدودی وجود دوست یا آشنا در مرکز را دلیل مراجعه خود ذکر کردن د. دلایل عدم مراجعه زنان راضی و ناراضی مواردی مانند دور بودن محل سکونت به مرکز بهداشت، عدم استفاده از همفکری مراجعین در حل مشکلات آن ها، بی نظمی و عدم پذیرش مددجویان در برخی از موارد، عجله کارکنان بهداشتی به هنگام انجام مراقبت ها، محدودیت خدمات در مرکز بهداشت و نارسایی آن ها در پاسخ گویی به نیاز مراجعین، ارجح دانستن پزشک خصوصی بو د. نتایج پژوهش در ارتباط با دلایل مراجعه در زنان راضی و ناراضی از خدمات برحسب متغیرهای مداخله گر نشان داد که بین سن زنان وتعداد فرزندان و دفعات مراجعه و سطح تحصیلات با برخی از دلایل رابطه معنی داری وجود داشته است (05/0 < p). نتایج پژوهش در ارتباط با دلایل عدم مراجعه زنان راضی و ناراضی از خدمات برحسب متغیرهای مداخله گر نشان داد که بین برخی دلایل عدم مراجعه در زنان راضی با متغیرهای سن زنان، سن آخرین فرزند، رابطه معنی داری وجود داشته است (05/0 < p). از طرفی رابطه آماری معنی داری بین متغیرهای مداخله گر و دلایل عدم مراجعه زنان ناراضی دیده نشد.
    بحث و نتیجه گیری
    با استفاده از نتایج بدست آمده از این پژوهش ارائه خدمات موثر بهداشتی در بالا بردن میزان رضایت م دد جویان و مراجعه آن ها به مراکز بهداشتی و درمانی جهت استفاده از خدمات بهداشتی ضروری به نظر میرسد. همچنین پیشنهاد می شود مسولین امر ترتیبی اتخاذ کنند تا خدمات متنوع بر اساس نیاز مراجعین در دسترس آن ها قرار داده شود. لازم است زمینه های لازم جهت بکارگیری و مشارکت خود مددجویان در حل مشکلاتشان فراهم آید.
    کلیدواژگان: دلایل مراجعه و عدم مراجعه، زنان راضی و ناراضی، مراکزخدمات بهداشتی و درمانی
  • صدیقه قربانی، رخشنده محمدی، اقدس ملک زادگان، حمید حقانی صفحه 44
    مقدمه
    آی.یو.دی یک وسیله ایمن و مطمئن ضد بارداری در دوران شیردهی به شمار می آید و با استقبال روز افزون زنان شیرده همراه می باشد، زیرا عوارض آن در دوران شیردهی بسیار اندک است.
    هدف
    تعیین عوارض آی.یو.دی و ارتباط آن با وضعیت شیردهی در زمان جایگذاری. نوع پژوهش: این پژوهش از نوع همبستگی است و به بررسی ارتباط عوارض آی.یو.دی با وضعیت شیردهی در زمان جایگذاری پرداخته است.
    نمونه پژوهش: تعداد 731 زن که از سال 1375 تا 1377 در مرکز آموزش پزشکی جامعه نگر «22 بهمن» قزوین آی.یو.دی گذاری کردند، به روش سرشماری در این پژوهش شرکت داده شدند. از این تعداد 451 نفر شیرده و 280 نفر غیر شیرده بودند.
    نتایج
    نتایج آزمون های کای دو و تست دقیق فیشر نشان دادند که بین عوارض آی.یو.دی شامل خونریزی نامنظم قاعدگی (023/0 = P)، افزایش خونریزی قاعدگی (001/0 = P)، ا فزایش مدت قاعدگی (000/0 = P)، سرویسیت (005/0 P=) و و ضعیت شیردهی زنان در زمان جایگذاری آی.یو.دی ارتباط معنی دار وجود داشت هاست. شایع ترین عارضه آی.یو.دی وجود عفونت همراه با آی.یو.دی و کمترین عارضه مربوط به سوراخ شدن رحم به دلیل وجود آی. یو.دی بود هاست.
    بحث و نتیجه گیری
    طبق نتایج بدست آمده از این پژوهش مبنی بر کاهش قابل ملاحظه عوارض آی.یو.دی در دوران شیردهی نسبت به دوران غیر شیردهی، ایمن بودن این وسیله جهت استفاده مادران شیرده روشن می گردد. لذا اصلاح امور مربوط به مشاوره، غربالگری، درمان و پیگیری متقاضی، راهبردهای صحیح مدیریتی و تقویت برنامه های آموزشی پیشنهاد می شود به علاوه جهت تعمیم یافته های این پژوهش، پژوهش مشابهی در سایر مراکز بهداشتی و درمانی کشور پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: جلوگیری از بارداری، عوارض آی، یو، دی، وضعیت شیردهی
  • فروغ رفیعی صفحه 50
    تدریس امر ی پیچیده است که نیاز به چارچوبی معین دارد. در صورت عدم وجود یک چارچوب مشخص، عقاید ذهنی و شخصی بر امر آموزش حاکم می شود. نظریه های آموزش و یادگیری، چارچوب مدونی را برای آموزش فراهم می کنند. این مقاله دو نظریه ساخت گرا و یادگیری اجتماعی را توصیف کرده و کاربرد آن ها را در کلاس درس توضیح می دهد.
    در نظریه ساخت گرا اعتقاد بر این است که دانش، از فردی به فرد دیگر قابل انتقال نیست و باید توسط هر شخص دوباره ساخته شود. اعتقاد نظریه یادگیری اجتماعی بر این است که یادگیری در یک زمینه اجتماعی روی می دهد و افراد از طریق مشاهده، تقلید و الگوبرداری از یکدیگر می آموزند.
    کاربرد این نظر یه ها در کلاس درس به اساتید امکان می دهد تا پایه دانش مشترک و زبان مشترکی برای آموزش داشته باشند.
    کلیدواژگان: نظریه ساخت گرای مبنی بر شناخت، نظریه ساخت گرای مبنی بر اجتماع، نظریه یادگیری اجتماعی
  • پروین غیاثی، شایسته جهانفر، شرافت بیگم مختارشاهی، حمید حقانی صفحه 57
    مقدمه
    مرگ داخل رحمی جنین، یک واقعه غم بار برای خانواده، خصوصا مادر است که در یک درصد بارداری های یک قلو اتفاق می افتد و این آمار در ایران نسبت به آمار جهانی، روز به روز در حال افزایش است، به طوری که در گزارش آمار سالیانه از شهرستان فیروزآباد فارس در سال 1379 شیوع آن 2/2 درصد ذکر شده است. از طرفی، علی رغم استفاده از روش های جدید در دهه های اخیر، هنوز علت بیش از 50% مرگ های جنینی ناشناخته است.
    هدف
    تعیین عوامل خطرزای مادری مرگ داخل رحمی جنین.
    نوع پژوهش: این پژوهش از نوع مورد-شاهدی است. اطلاعات راجع به دو گروه مورد (مرگ جنین) و شاهد (تولد زنده)، از پرونده های موجود در بخش مدارک پزشکی، در طی سال های 79-1375 استخراج و در برگ ثبت موارد مشتمل بر دو بخش عوامل مربوط به مشخصات مادر و وقایع قبل و حین بارداری ثبت شد.
    نمونه پژوهش: 150 زن با تولد جنین مرده 20 هفته و بیشتر با وزن تولد 500 گرم و بیشتر، که در فاصله زمانی مذکور، در بیمارستان بستری بودند به طور سرشماری، به عنوان گروه مورد و 300 زن با تولد زنده، به عنوان گروه شاهد، با توجه به تاریخ تولد نوزاد مرده، به طور تصادفی ساده از بین متولدین همان روز، انتخاب شدند.
    نتایج
    در این پژوهش، از بین عوامل مربوط به مشخصات مادر، بیسوادی (000/0= P)، سن بارداری کمتر از 37 هفته (000/0= P) و نسبت فامیلی با همسر (000/0= P) و از بین عوامل مربوط به وقایع قبل و حین بارداری، سابقه مرده زائی (005/0= P) و پارگی کیسه آب بیش از 12 ساعت (007/0= P) با مرگ داخل رحمی جنین، ارتباط معنی دار داشتند، به طوریکه سن بارداری کمتر از 37 هفته و نسبت فامیلی با همسر به عنوان مهمترین عوامل خطرزای مادری شناخته شدند.
    بحث و نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این مطالعه، بیسوادی، سن بارداری کمتر از 37 هفته، نسبت فامیلی با همسر، سابقه مرده زائی و پارگی کیسه آب بیش از 12 ساعت از عوامل خطرزای مادری مرگ جنین بودند. بر طبق این نتایج، هرچند شناسائی علل و عوامل پیشگیری کننده مرگ جنین مشکل است، اما به نظر می رسد این مادران نیاز به مراقبت بهداشتی، آموزش و مشاوره بیشتری دارند. ضمنا توصیه می شود در مراکز بهداشتی- درمانی با برگزاری کلاس های آموزشی، زنان را با عوامل خطرزا و اقدام های مورد لزوم هر یک، آشنا نماین
    کلیدواژگان: مرگ داخل رحمی جنین، عوامل خطرزا، عوامل مادری
  • معصومه فرج الهی صفحه 63
    شیمی درمانی یکی از روش های مهم درمان سرطان است که در آن از داروهای آنتی نئوپلاستیک جهت درمان بیماران سرطانی استفاده می گردد. داروهای آنتی نئوپلاستیک داروهای شیمیایی خاصی هستند که در طی سال های مختلف به تدریج و به اشکال متفاوت وارد محیط های بهداشتی - درمانی شده ا ند. این داروها در عین دارا بودن اثرات درمانی بر بیماران، می توانند اثرات سمی و خطرناکی بر تیم درمان و به خصوص پرستاران که در تماس با این داروها هستند، داشته باشند. خطرات شغلی ناشی از به کار گیری داروهای آنتی نئوپلاستیک یکی از بزرگترین مشکلات در مراقبتهای بهداشتی است که متاسفانه چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. با این حال مدارک قابل توجهی در زمینه اثرات مضر آن ها بر سلامت افرادی که با این مواد کار می کنند، وجود دارد و تحقیقاتی هم که در دنیا بر روی پرستاران بخش های ا نکولوژی انجام گرفته، نشان داده است که مشکلاتی چون سردرد، سرگیجه، ریزش مو، واکنش های آلرژیک، مشکلات تنفسی، بیماری های پوستی و اختلالات باروری در اثر تماس نادرست با داروهای ضد سرطان وجود دارد. لذا ضروری است که تدابیر خاصی جهت حفظ سلامت پرستاران شاغل در بخش های شیمی درمانی، فارماکولوژیست ها و کلیه ا فر ا دی که به نحوی در تماس با این داروها می باش ن د، اتخاذ گردد. جهت کاهش خطرات شغلی و حفظ سلامت پرسنل بهداشتی اقدامات اساسی پیشنهادی عبارتند از: 1 - آموزش مداوم پرسنل، 2- استفاده از وسایل و تجهیزات محافظتی، 3- رعایت اصول ایمنی استاندارد و 4 - تدوین پروتکل های داخل سازمانی جهت کاهش خطرات شغلی ناشی از تماس با داروهای آنتی- نئوپلاستیک
    کلیدواژگان: شیمی درمانی، داروهای آنتی نئوپلاستیک، خطرات شغلی
  • شهریار صالحی تالی، طاهره اکبر شریفی، معصومه غلام عراقی، حمید حقانی صفحه 68
    مقدمه
    بیماران تحت درمان با همودیالیز به دلیل داشتن درمان های دارویی متفاوت، رژیم غذایی خاص، محدودیت مایعات و کسب توانایی لازم جسمانی و روحی جهت سازگاری با این بیماری نیازمند آموزش می باشند در این بیماران آموزش همواره با افزایش سطح آگاهی، بهبود پیروی از رژیم غذایی و محدودیت مایعات و در نهایت با ارتقاء کیفیت دیالیز مواجه بوده است. هدف پژوهش: این پژوهش با هدف تعیین تآثیر آموزش رژیم غذایی بر شاخص های آزمایشگاهی و افزایش وزن بین دو جلسه دیالیز در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام گرفته است.
    نوع پژوهش: این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی با گروه کنترل بوده است. روش کار به این صورت بوده است که میزان هر یک از شاخص های آزمایشگاهی (پتاسیم، فسفر و کلسیم) و اضافه وزن بین دو جلسه دیالیز سه ماه قبل از آموزش از پرونده بیماران استخراج و در برگه ثبت موارد درج گردید. سپس برنامه آموزش رژیم غذایی که مشتمل بر سخنرانی همراه با ارائه جزوه آموزش و حضور در بخش به منظور پاسخ دهی به سوالات واحدهای تحت آموزش اجرا گردید بعد از اجرای برنامه آموزشی، شاخص های آزمایشگاهی و اضافه وزن بین دو جلسه دیالیز سه ماه بعد از آموزش از پرونده بیماران استخراج و در برگه ثبت موارد درج گردید. تاثیر آموزش از طریق تعیین و بررسی اختلاف معنی دار آماری بین میانگین سه ماهه هر یک از متغیرهای فوق در قبل و بعد از آموزش در هر یک از دو گروه مورد و شاهد و میانگین اختلاف هر یک از متغیرهای فوق در گروه مورد با گروه شاهد سنجیده شد.
    نمونه پژوهش: 76 بیمار تحت درمان با همودیالیز حجم نمونه پژوهش راتشکیل داده بودند که به روش گمارش تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. دو گروه با توجه به نتایج تست های آماری از نظر جنس، سن، سطح تحصیلات، وضعیت اشتغال، وضعیت تاهل، تعداد فرزندان، درآمدخانواده، طول درمان با دیالیز، محل دیالیز، مصرف داروهای باند کننده فسفر و ویتا مین D فعال همگون بوده اند. بخش های همودیالیز سه بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد محیط پژوهش را تشکیل داده بودند.
    نتایج
    نتایج نشان داد که بین میانگین سه ماهه شاخص فسفر و اضافه وزن بین دو جلسه دیالیز قبل و بعد ازآموزش گروه مورد (000/0 = P) و میانگن اختلاف شاخص فسفر و اضافه وزن بین دو جلسه دیالیز گروه مورد با گروه شاهد (به ترتیب با 001/0= P و 000/0= P) اختلاف معنی دار آماری وجود داشته است که بیانگر تاثیر آموزش رژیم غذایی بر شاخص فسفر سرم و اضافه وزن بین دو جلسه دیالیز می باشد. این تاثیر در سطوح سنی و تحصیلی متفاوت یکسان بوده است. ولی در زنان رعایت محدودیت مایعات بهتر صورت گرفته است.
    بحث و نتیجه گیری
    براساس یافته های پژوهش آموزش رژیم غذایی در بیماران تحت درمان با همودیالیز بر شاخص فسفر و اضافه وزن بین دو جلسه دیالیز موثر بوده است. لذا پیشنهاد می شود که آموزش به بیمار در مراکز درمانی و آموزشی به صورت یک برنامه جدی پیگیری شود و پرستاران مسئولیت اجرای آن را عهده دار باشند.
    کلیدواژگان: همودیالیز، آموزش رژیم غذایی، افزایش وزن بین دو جلسه دیالیز، شاخص های آزمایشگاهی
  • طاهره نجفی قزلجه، فهیمه رحیمی ها، فاطمه محدث اردبیلی، فاطمه حسینی صفحه 75
    مقدمه
    کاهش درد در بیماران مبتلا به سرطان از موارد مهم تمرکز مراقبت های پرستاری بوده و پرستاری دقیق و ماهرانه موجب تسکین قابل توجه این نشانه ها خواهد شد. ماساژ به عنوان یکی از روش های مکمل می تواند باعث ایجاد راحتی و پاسخ تن آرامی و کاهش درد شود.
    هدف
    مطالعه حاضر با هدف تعیین ت ا ثیر ماساژ پا بر احساس آرامش و شدت درد زنان مبتلا به سرطان صورت گرفت.
    نوع پژوهش: این پژوهش کارآزمایی بالینی با کنترل، از نوع متقاطع می باشد. واحدهای پژوهش به ترتیب طی سه روز متوالی هر یک در شرایط ماساژ پا (1)، (2) و بدون ماساژ پا قرار گرفتند. در اولین ملاقات با هر بیمار قسمت اول فرم گردآوری داده ها (مشخصات دموگرافیک) تکمیل گردید. در شروع جلسات و پس از ماساژ پا به مدت 10 دقیقه تعداد ضربان قلب، احساس آرامش و شدت درد اندازه گیری و در فرم گردآوری داده ها ثبت شدند. در جلسه بدون ماساژ پا بیمار در تخت به حالت راحت قرار گرفت و پس از 30 - 20 دقیقه مجددا اطلاعات فوق به همان صورت اندازه گیری و ثبت شدند. از آمار توصیفی برای توصیف متغیرها و از آزمون تی زوج جهت مقایسه احساس آرامش، تعداد ضربان قلب و شدت درد واحدهای پژوهش در شروع و خاتمه سه جلسه، جلسات بدون ماساژ پا و ماساژ پا (1) و نیز جلسات ماساژ پا (1) و ماساژ پا (2) استفاده گردید. از آزمون آنالیز واریانس با تکرار جهت بررسی روند تغییرات متغیرهای مورد مطالعه استفاده شد.
    نمونه پژوهش: 75 زن 18 سال به بالا، مبتلا به سرطان، تحت شیمی درمانی و پرتو درمانی و دارای درد در این پژوهش شرکت نمودند. روش نمونه گیری در این پژوهش تدریجی بود که افراد با گمارش تصادفی در سه گروه الف، ب و ج قرار گرفتند. محیط پژوهش برای انجام این مطالعه بخش های سرطان (زنان) مجتمع بیمارستانی امام خمینی بود.
    نتایج
    نتایج نشان دادند، احساس آرامش (0001/ 0 P<)، تعداد ضربان قلب و شدت درد (0001/0 P<) واحدهای پژوهش در جلسات بدون ماساژ پا و ماساژ پا (1) و نیز جلسات اول و دوم ماساژ پا تفاوت معنی دار آماری دا شتند،. همچنین روند تغییرات احساس آرامش، تعداد ضربان قلب و شدت درد واحدهای پژوهش از جلسه بدون ماساژ پا تا جلسه ماساژ پا (2) معنی دار بوده است (0001/0 P<). یعنی ماساژ پا موجب افزایش احساس آرامش و کاهش تعداد ضربان قلب و شدت درد شده و نیز تکرار ماساژ پا تاثیر بیشتری بر افزایش احساس آرامش و کاهش تعداد ضربان قلب و شدت درد داشت. همچنین در طی سه جلسه روند تغییرات احساس آرامش رو به افزایش و تعداد ضربان قلب و شدت درد رو به کاهش بود.
    بحث و نتیجه گیری
    براساس یافته های پژوهش پرستار می تواند به بیمار مبتلا به سرطان جهت کاهش درد و سایر نشانه ها به طور موثر ماساژ پارا ارائه داده و آموزش های لازم را به بیمار و خانواده وی بدهد تا به هنگام بستری و ترخیص از ماساژ جهت کاهش درد و افزایش آرامش استفاده نماید. پیشنهاد می گردد تحقیقاتی مشابه بر روی مردان و بیماران مبتلا به بیماری های مزمن صورت پذیرد. همچنین اثرات میان مدت و طولانی مدت ماساژ بررسی شود و نیز مطالعه کیفی جهت بررسی احساس بیماران در مورد ماساژ و تجربه آن در بیماران مبتلا به سرطان صورت پذیرد.
    کلیدواژگان: ماساژ پا، احساس آرامش، شدت درد، بیماران مبتلا به سرطان
  • زهرا خادمیان، صدیقه سالمی، طاهره حکیمی، فاطمه حسینی صفحه 83
    مقدمه
    به منظور ارائه مراقبت مناسب به بیماران، باید رفتارهای مراقبتی مهم تر را از دید آنان شناسایی نمود.
    هدف
    تعیین درک بیماران از اهمیت رفتارهای مراقبتی بر حسب سن، جنس، سطح تحصیلات، سابقه بستری شدن و تعداد روزهای بستری آن ها.
    نوع پژوهش: این پژوهش از نوع ارتباطی با طرح دو گروهی بیمار- پرستار بو د * * که در آن درک 95 بیمار از اهمیت رفتارهای مراقبتی بررسی شد.
    نمونه پژوهش: ا نت خاب نمونه با استفاده از روش نمونه گیری مستمر انجام شد رفتارهای مراقبتی به 6 زیرگروه: در دسترس بودن، توضیح وتسهیل، تامین راحتی، پیش بینی، برقراری ارتباط توام با اعتماد و پایش و پیگیری طبقه بندی و با استفاده از کارت های جورکردنی برگرفته از «پ رسشنامه بررسی مراقبت» بررسی شدند.
    نتایج
    بیماران به رفتارهای مراقبتی تکنیکی بیش از رفتارهای مراقبتی عاطفی اهمیت دادند. آن ها مهم ترین زیر گروه را «در دسترس بودن» و کم اهمیت ترین زیرگروه را «برقراری ارتباط توام با اعتماد» دانستند. بیماران مرد نسبت به بیماران زن «در دسترس بودن» را مهم تر دانستند) 04/0 (P = و بیماران دارای سطح تحصیلات دبیرستان و دیپلم نسبت به بیماران دارای تحصیلات ابتدایی، «پایش و پیگیری» را مهم تر دانستند) 04/0 (P =
    بحث و نتیجه گیری
    بیماران رفتارهای مراقبتی تکنیکی را مهم تر از رفتارهای مراقبتی عاطفی دانستند، بنابراین توصیه می شود پرستاران به ارائه این رفتارها بیشتر توجه کنند. علاوه بر این انجام مطالعات بیشتر در زمینه رفتارهای مراقبتی عاطفی نیز توصیه می شود.
    ——————————————————————————–1. کارشناس ارشد پرستاری (٭ مولف مسئول) 2. عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی درمانی ایران 3. عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی درمانی ایران * * این پژوهش به عنوان بررسی ارتباط درک بیماران و پرستاران از اهمیت رفتارهای مراقبتی در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1381 انجام گرفته است که در این مقاله تنها درک بیماران از اهمیت رفتارهای مراقبتی گزارش شده است و طرح به صورت تک گروهی (بیماران) تنظیم شده است.
    کلیدواژگان: رفتارهای مراقبتی، درک بیمار، اهمیت رفتارهای مراقبتی
  • هدایت الله حسن زاده، مریم عالیخانی، مهناز سید الشهدایی، فاطمه حسینی صفحه 88
    مقدمه
    آسپیراسیون تنفسی از عوارض مهم تغذیه لوله ای به شمار می آید که به دنبال آن شیوع پنومونیت، پنومونی نکروز دهنده و آبسه ریه می تواند سلامت بیماران را به خطر انداخته و خسارت جبران نا پذیری را برای آن ها پدید آورد.
    هدف
    تعیین تفاوت میزان بروز آسپیراسیون تنفسی در دو روش تغذیه لوله ای، بلوس متناوب و قطرات متناوب در بیماران مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب. نوع پژوهش: این پژوهش به صورت کارآزمایی بالینی – تصادفی انجام شد. پژوهشگر دو گروه مساوی از بیماران مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب را انتخاب و یک گروه را به روش تغذیه لوله ای بلوس متناوب و گروه دیگر را به روش قطرات متناوب طی سه روز تغذیه نموده است. سپس این دو گروه را از نظر میزان بروز آسپیراسیون تنفسی مورد بررسی و مقایسه قرار داده است. گردآوری اطلاعات با استفاده از برگه ثبت اطلاعات انجام گرفته است و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرونده بالینی بیماران، مشاهده و اندازه گیری کسب شده است.
    نمونه پژوهش: شامل 74 مورد از بیماران برخوردار از معیار پذیرش بستری در بخش های مراقبت ویژه مغز و اعصاب بوده اند که به روش نمونه گیری مستمر انتخاب شدند.
    نتایج
    یافته های پژوهش نشان داد که میزان بروز آسپیراسیون تنفسی در تغذیه لوله ای به روش بلوس متناوب 8/56 % و در روش قطرات متناوب 5/13 % بوده است.
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش مبین آن بود که میزان بروز آسپیراسیون تنفسی در تغذیه لوله ای به روش بلوس متناوب به مراتب بیشتر از روش قطرات متناوب بوده است زیرا به طور معمول در تغذیه لوله ای به روش بلوس متناوب تغذیه دارای سرعت بیشتری می باشد. با عنایت به این یافته پیشنهاد می شود به منظور کاهش میزان بروز آسپیراسیون تنفسی از روشی ایمن تر تغذیه لوله ای یعنی روش قطرات متناوب استفاده شود دستیابی به این مهم با برگزاری کلاس های آموزش ضمن خدمت و توصیه به پزشکان و پرستاران برای انتخاب روش ایمن تر تغذیه لوله ای میسر می باشد.
    کلیدواژگان: آسپیراسیون تنفسی، تغذیه لوله ای به روش بلوس متناوب، تغذیه لوله ای به روش قطرا ت متناوب
  • شایسته جهانفر، اقدس ملک زادگان، روح انگیز جمشیدی صفحه 93
    مقدمه
    خشونت اعمال شده بر زنان از طرف همسرانشان دارای شیوع بالایی است. خشونت خانگی تهدیدی جدی برای سلامت جسمی و روحی مادر و جنین محسوب می شود.
    هدف
    تعیین شیوع همسرآزاری در دوران بارداری ب ی ن زنان مراجعه کننده به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ایران. نوع پژوهش: این پژوهش از نوع مقطعی بوده است که در آن اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد بررسی شیوع خشونت خانگی، به روش مصاحبه چهره به چهره جمع آوری گردید. از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
    نمونه پژوهش: 1800 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ایران، نمونه پژوهش را تشکیل داده اند. روش نمونه گیری به صورت مستمر و تعداد نمونه متناسب با میزان مراجعه به بیمارستان های منتخب بوده است. شش بیمارستان دارای بخش زایمان و درمانگاه مراقبت بارداری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران شامل بیمارستان های اکبرآبادی، لولاگر، شهدای یافت آباد، حضرت رسول اکرم (ص)، فیروزآباد ی و فیروزگر به عنوان محیط پژوهش مورد استفاده قرار گرفته اند.
    نتایج
    یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که شیوع همسرآزاری در کل 6/60% و شامل سه نوع همسرآزاری جسمی (6/14%)، روحی- روانی (5/60%) و جنسی (5/23%) بود. و همچنین آسیب های شدید ناشی از همسرآزاری جسمی 3/43% موارد، همسرآزاری روحی- روانی 2/24% موارد و همسرآزاری جنسی 5/3% مو ا رد گزارش گر دید.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این پژوهش، خشونت خانگی دارای شیوع بالایی نسبت به تحقیقات مشابه بوده است. لذا پیشنهاد می شود کلیه درمانگاه های مراقبت از بارداری، زنان باردار را از نظر مواجهه با خشونت خانگی غربالگری نمایند. همچنین پیشنهاد می شود پژوهش های آتی شیوع خشونت خانگی را در سطح جامعه با استفاده از نمونه گ ی ری خوشه ایانجام گیرد.
    کلیدواژگان: خشونت خانگی، همسر آزاری در دوران بارداری، شیوع همسر آزاری
  • الهه متولی، زهره فیضی، طاهره گنجی، حمید حقانی صفحه 100
    مقدمه
    طبق بررسی های مختلف، افزایش کاتکولا مین های خون مادر در اثر اضطراب، تاثیرات زیانباری بر عواقب حاملگی داشته است و با توجه به اینکه یکی از علل افزایش اضطراب در زمان بارداری ترس از ناشناخته ها و عدم آشنائی زنان به ویژه، زنان نخست حامله با روند زایمان می باشد، انتظار می رود که با افزایش آگاهی مادران، از طریق نمایش فیلم زایمان، بتوان اضطراب آنان را کاهش داد.
    هدف
    هدف از انجام این پژوهش تعیین تاثیر نمایش فیلم زایمان بر اضطراب مادران نخست حامله بوده است.
    نوع پژوهش: کارآزمایی در عرصه با گروه شاهد بوده است، به طوریکه ابتدا پژوهشگر در مراکز بهداشتی درمانی، اطلاعات مربوط به متغیرهای زمینه ای و اضطراب مادران دو گروه تجربه و شاهد را بوسیله پرسشنامه جمع آوری کرد، سپس جهت مادران گروه تجربه در همان روز، فیلم زایمان به مدت 8 دقیقه نمایش داده شد و یک هفته بعد مجددا اضطراب مادران هر دو گروه بوسیله پرسشنامه جمع آوری گردیده است.
    نمونه پژوهش: تعداد کل نمونه های پژوهش 62 نفر زن نخست حامله، 18 تا 30 سال با جنین منفرد و سن حاملگی 37 الی 39 هفته بوده است که به صورت مستمر در مراکز بهداشتی درمانی انتخاب و بصورت تصادفی نفر اول در گروه تجربه و سپس یک درمیان در گروه شاهد قرار گرفته اند.
    نتایج
    در این پژوهش،نمایش فیلم زایمان تاثیر معنی داری بر کاهش اضطراب مادران نخست حامله نداشته و تاثیر اضطراب پنهان مادران بر اختلاف اضطراب بدو ورود به تحقیق و یک هفته پس از آن نیز، معنی دار نگردیده است.
    بحث و نتیجه گیری
    در این مطالعه، میانگین نمرات اختلاف اضطراب بدو ورود به تحقیق ویک هفته پس از آن در گروه تجربه کاهش (1/1-) و در گروه شاهد افزایش (61/0) را نشان داده است، بنابراین مشاهده فیلم زایمان در کاهش اضطراب مادران چندان بی تاثیر نبوده، ولی با توجه به اینکه آزمون های آماری اختلاف معنی داری را در میانگین نمرات اختلاف اضطراب دو گروه نشان ندادند، پیشنهاد می گردد که جهت افزایش تاثیر فیلم علاوه بر نمایش زایمان، مهارت های تنفسی و رفتاری لازم نیز در برخورد با این مرحله، آموزش داده شود.
    کلیدواژگان: نمایش فیلم زایمان، اضطراب، اضطراب حاملگی
|
  • Nasiriany, Kh, Salemis., Salman Yazdyn., Hosseini Page 8
    Background
    Respecting patient’s right is what, patients expect from health centers. It means that the patients regardless to their age, sex, race and other differences have some rights such as: knowing, selecting, being respected, confidentiality, territoriality and receiving efficient care and treatment and nurses must respect these rights.
    Objective
    To determine the nurse’s level of respect for the patients rights. Design: This was a cross- sectional study in which through two dimensional tools the nurses level of respect for patient’s rights determined and measured. Sample: 280 nurses were selected through stratified randomized sampling.
    Results
    The results showed moderate respect for patient’s rights.
    Conclusion
    Findings showed moderate respect for patient’s rights. It is suggested to provide session of teaching on patient’s rights for nurses, and it is also recommended to inform the patients about their own rights. These, consequently lead to a better and qualified patient’s care.
  • Mooshkbid- Haghighi, Shams- Mofarahez., Majd- Timory, M.M.V., Hosseini Page 15
    Background
    Half of the unsuccessful marriages is due to unsatisfying sexual relation. Absence of safe sexual relation between couples leads to marital failure and repel. Accompany with other conditions such as lack of mutual understanding, the destruction of family, structure will occur, and the rate of divorce will be increased. Through marital counseling, couples information about desirable sex relation can be improved and family solidity and health will be guaranteed.
    Objective
    To determine the effect of marital counseling on sexual satisfaction of couples. Design: This was a field trial study with control group. Sample: 60 couples were selected and randomly assigned to one of trial or control group(30 couples in counseling group and 30 in the other one).
    Result
    Findings showed that at the beginning of the study 50% of women in counseling group had middle and 3.34% had little sexual satisfaction, 66.67% of women without counseling had high sexual satisfaction, while 60% of men in counseling group and 66.67% of them in the group without counseling, mentioned high sexual satisfaction. Meanwhile, at the beginning of the research women and men of both groups were the same from the point of sexual satisfaction, but one month later, 100% of men and women in counseling group verbalized high sexual satisfaction. Statistical tests showed that sexual satisfaction of men and women in counseling group was more than the control group.
    Conclusion
    Findings indicated that marital counseling had a positive effect on the quality of sexual relation, and increased couples sexual satisfaction. Therefore, it is recommended that girls and boys participate in counseling sessions before marriage. Further researches in different aspects of sexual satisfaction is also recommended.
  • Payami Boosari Page 20
    Background
    Nurses burnout is a known problem of health systems, and a major contributor of shortage of experienced nurses.
    Objective
    To determine the prevalence of burnout syndrome among educational hospital nurses and its’ relation with anxiety and sociodemographic variables. Design:This was a descriptive cross- sectional study in which data were collected through a questionnaire Sample: Among a total of 251 nurses working at hospitals 151 participant were selected.
    Result
    The findings indicate, low degree of emotional exhaustion, moderate depersonalization and high lack of personal accomplishment. Trait anxiety was the best predictor of all dimensions of burnout syndrome (P= 0.0001). The findings also indicate that sex, employment status, income sufficiency and work unit, had relations with some burnout dimensions.
    Conclusion
    Nurses are confronted with serious work problems especially with those related to the third dimension of this syndrome. Corrective action seems to be vital.
  • Aminil., Jahanfar, Sh, Rahimihaf., Jamshidir., Kashanyan Page 27
    Background
    Mother’s position during labor has been a major of concern for faster, easier and more tolerable birth. In fact, changing of the position during labor can be introduced as a solution for dystocia, prolonged labor and labor arrest. Furthermore, pregnancy outcomes including post partum bleeding is affected by upright delivery position.
    Objective
    To investigate the effect of sitting position on the following variables: duration 3rd stage of labor bleeding volume of the 3rd and 4th stages of labor. Design: Controlled-Randomized clinical trial. Sample: One hundred women including 50 subjects in Sitting position group (Case group) and 50 subjects in Lithotomy position group (comparative group).selected by consecutive sampling method.
    Results
    The duration of the 3rd stage of labor was significantly lowered in case versus comparative group (P= 0.015). The volume of blood loss during the 3rd stage of labor was significantly greater in the case group in comparison with the comparative (p= 0.004). However, the volume of blood loss during 4th stage of labor was not significantly different in 2 groups.
    Conclusion
    Although, sitting position was found shorten the 3rd stage of labor in this study, it is suggested that mothers be given the chance to choose their own position of delivery.
  • Malekzadegana., Khanjaris., Yadavar-Nikraveshm., Hosseinif., Neisani Page 32
    Background
    Stress incontinence is the most common types of urinary incontinence in women and the second factor for permanent incontinence in old women, which effects on their health and quality of life. Basic treatment for this problem is pelvic floor exercises. Usage of vaginal cones is an effective intervention for prevention and treatment of urinary stress incontinence.
    Objective
    To determine the effect of cone therapy on urinary stress incontinence. Design: This was a before– after clinical trial without control group. In which subject, used vaginal cones (20 to 70 gram) twice a day each time for 15 minutes during 3 months except on menstrual period. Data were evaluated by assessing the pelvic floor strength, through perineometery, and the number and amount of leakage during stress, through self reporting before and after cone therapy. Sample: 53 patients were selected consecutively.
    Result
    The findings indicated a significant decrease in frequencies and amount of urine leakage after cone therapy (P< 0.0001), and 45.3 percent of subjects cured completely.
    Conclusion
    The results showed that cone therapy is an effective method for the treatment of urinary stress incontinence. Therefore, it is recommended that cone therapy be used as a supportive treatment for this problem.
  • Nikpours., Yosefir., Javadif., Hosseini Page 37
    Background
    Assessing the reasons of referring and not referring to O.P.D (outpatients department) and the satisfaction level of the clients can be one of the health promotion aims, because selection of the health system or the health provider, is the result of one’s level of satisfaction.
    Objective
    Assessing the reasons of referring and not referring of satisfied and unsatisfied women from health services to O.P.D (s), and the role of personal variables in this matter. Design: This was a field study Research, in which the reasons of referring and not referring of satisfied and unsatisfied women from health services, were determined by using a questionnaire. Sample: 419 women between the age of 17 to 50 years were assigned in two referring (270) and not referring (149) groups. Among the first group we had 230 satisfied and 40 unsatisfied and in second one (108 satisfied and 41 unsatisfied) clients. All Residences of western region of Tehran.
    Results
    The results showed that 80.7% of all cases were completely satisfied with the health services, they had had received, and the remaining 19.3% were not satisfied. The reasons of referring in both satisfied and unsatisfied groups were as follow: need of health services, efficiency and usefulness of the medical care, good support of the staff, availability of all kinds of medical assistance in the center, their confidence in services, charge free appropriate quality and availability. Only 3.5% referred because they had friends or relatives who were working there. The reasons of not referring in satisfied and unsatisfied groups were as fallow: long way between the center and home, lack of the participation of clients in their health promotion program, anarchy, rush of personnel limitation of services, having a pereferance for a private physician. The results showed a significant relationship between some of the referring reasons. In both satisfied and unsatisfied groups with the age, number of children, number of referrals, and the educational level (P<0.05). Also there was a significant relationship between some of not referring reasons in satisfied women with the age and the age of the last child (P<0.05). There were no relationship between not referring reasons in unsatisfied women with personal variables.
    Conclusion
    Based on the findings it is suggested to employ proper health services, and establish all kinds of specialties according to the client’s needs. It is also recommended to the health providers, to let the clients participate in their problem solving programs.
  • Ghorbanis., Mohammadir., Malakzadegana., Haghani Page 44
    Background
    Placing I.U.D is a very effective method in the prevention of pregnancy, which has increasingly became popular. Women have found it an effective, safe and comfortable method all over the world. I.U.D is also a safe and suitable anti- pregnancy device for breast feeding period. However some reports concerning its’ effects on breast feeding period are available.
    Objective
    Determination of I.U.D complications’ and its’ impacts on breast feeding at time of placement. Design: This was a field study in which the complications of I.U.D were assessed and compared in breast feeding and non breast feeding mothers. Sample: All 731 women which were undergone I.U.D placement, were selected through a census method, among those 451 were breast feeding mothers and the rest did not breast fed their babies.
    Results
    Findings showed that the complication of I.U.D placement were respectively as follow: infection(43.7%), spotting between menstruation cycles (2304%) and cervicitis (22.2%). Also there were significant relation between menstruation bleeding amount (P= 0.001), the menstruation time period (P= 0.00), cervicities (P= 0.005) and breast feeding situation at the time of I.U.D placement. Overall, the result indicated that the impacts of I.U.D placement in breast feeding period are very slight.
    Conclusion
    More investigations are suggested to clear the safety of I.U.D in breast feeding and nonbreast feeding mothers. Improvement of programs such as consultation, riddling, treatment and training of mothers using this device is also recommended.
  • Rafii, F. Page 50
    Teaching is a complex phenomenon and needs a specific framework. Subjective ideas would dominate in the absence of a predetermined framework. Teaching and learning theories provide a systematic framework for instruction. This article describes "Constructivist and Social Learning Theories" and explains their applications in practice. The constructivist school views knowledge as a constructed entity made by each and every learner through a learning process. Thus, knowledge can not be transmitted from one person to the other it will have to be reconstructed by each person. The social learning theory emphasizes the importance of observing and modeling the behavior, attitudes and emotional reactions of others. Social learning theory explains human behavior in terms of continuous reciprocal interaction between cognitive, behavioral, and environmental influences. Application of these theories in classrooms helps teachers to have a shared base of knowledge and a common language for teaching.
  • Ghyiacyp., Jahanfar, Sh, Mokhtar Shahy, Sh, Haghani, H Page 57
    Background
    Intrauterine fetal death is a traumatic event for the family which occurs in about 1% of all pregnancies. In comparison with other countries this rate is increasing in Iran. Statistical reports from health centers of Firoozabad estimated the rate of 2.2% per year. Although obstetrical management has improved significantly, more than 50% of these cases are still unexplained.
    Objective
    To determine maternal risk factors for intra uterine fetal death. Design: This research was a case-control study. A standard questionnaire was designed consisting of two major parts: maternal characteristic and pre pregnancy and prenatal events. The questionnaire was filled by using medical records, between 1996-2000. And for each given case two controls were chosen simple randomly at the same day. Sample: Samples included 450 records, of which, 150 were case (IUFD) and 300 considered as control group (non IUFD).
    Results
    Findings suggested that, illiterately (P=0.000), gestational age lesser than 37 wk (P=0.000) and consanguinity (P=0.000) were maternal factors. History of stillbirth (P=0.005) and premature rupture of membrane more than 12 hours (P=0.007) were the risk factors related to pregnancy events.
    Conclusion
    According to the results of this study, illiterately, low gestational age, consanguinity, history of stillbirth and premature rupture of membrane were found as maternal risk factors for IUFD, however consultation, prenatal care, early diagnosis of complications, and careful evaluation may decrease the incidence of IUFD. Educating women for IUFD risk factors and use of preventive modalities is also recommended.
  • Faragollahy, M. Page 63
    Chemotherapy is an important part of cancer treatments. In which cytotoxic drugs are used to cure patients. Where as these drugs are therapeutic to patients, they can be toxic to health care providers handling them. Among health care providers, oncology nurses have the responsibility regarding the preparation and administration of antineoplastic drugs. The risk factors associated with antineoplastic drugs are unknown in health care providers, but many researchers have found that exposure to antineoplastic drugs, without protection can lead to health problems such as headache, dizziness, nausea, letargy, hair loss, allergic reactions, liver fibrosis, leukemia, reproductive disorders like infertility, fetal loss, premature birth, DNA damages and other problems. On the other hand, antineoplastic drugs can be mutagenic, teratogenic and carcinogenic. Hence, providing adequate protection against cytotoxic drugs is essential for nurses and any one who works in chemotherapy unit. key elements for safely handling of these drugs are: education of personnel about the adverse effects of cytotoxic drugs and proper exposure to these drugs, use of protective equipment such as biological safety cabinet (vertical laminar flow cabinet) and full apparel which consist of gloves, gown, face mask and eye spectacles and consideration of standard guidelines for safe handling of cytotoxic drugs.
  • Salehi Taly, Sh, Akbarsharifeet., Gholam Araghim., Haghani, H Page 68
    Background
    Teaching is an important intervention in patients under hemodialysis, because they have to cope with different drug therapies, specific diet regimen and limitation of fluid intake. In order to prepare them physically and mentally to adjust to these changes, teaching plays an important role to increase their knowledge, improve their sense of responsibility to follow up diet regimen and limitation fluid intake and finally the better consequences of hemodialysis.
    Objective
    To study the impact of teaching about diet regimen on laboratory index and weight gain between two sessions of hemodialysis. Design: This study was a randomized clinical trial. Sample: 76 patients were selected and randomly were put into two groups of experimental and control.
    Results
    Findings indicated a meaningful statistical difference between level of phosphorus and weight again in experimental group before and after teaching P=0/000, and also between experimental and control groups P=0/001
    Conclusion
    According to this research teaching about diet regimen in patients under hemosialysis has an impact on phosphorus level and weight gain. So proper and serious teaching sessions provided by nurses in health centers is recommended
  • Nadjafi Ghezeljeht., Rahimihaf., Mohaddes Ardebilif., Hosseini, F Page 75
    Background
    Pain reduction is one of the main interventions in nursing care of cancer patient and foot massage is one of the complementary measures that decreases pain intensity and provides relaxation for patient.
    Objective
    To determine the effect of foot massage on relaxation and pain intensity in hospitalized women with cancer. Design: This was a cross over clinical trial study in which each subject was in foot massage group 1 and 2, and also in controlled condition during 3 days. Relaxation, heart rate, and pain intensity were measured before and after 10 minutes of massage and recorded, and in control sessions patients lied on their beds comfortably for 20-30 minutes then their heart rate, pain intensity and relaxation were measured and recorded. Sample: 75 women with cancer, all over 18 years old, selected sequentially, and assigned for each session with random allocation.
    Result
    There were a statistically significant differences on relaxation, pain intensity (p< 0/0001) and heart rate between subjects with foot massage (1) and without massage and between subjects with foot massage (1) and (2). In other word, massage decreased heart rate and pain intensity and increased relaxation. Repeated foot massage provided increased relaxation, and more reduction took place in heart rate and pain intensity. There were also statistically significant differences in variables trends of change (p<0/0001). In other word, from control to massage session (2), relaxation increased and heart rate and pain intensity decreased.
    Conclusion
    According to the research findings, nurses can include foot massage in their daily care of cancer patients for pain reduction. They can provide proper education about foot massage for patients and their families. It is suggested that similar research in men and patients with chronic illnesses be done, and effects of long and intermediate time of massage be studied. A qualitative research for evaluating patient’s feelings about massage and their experiences is recommended.
  • Khademianz., Salemis., Hakimit., Hosseini, F Page 83
    Background
    In order to provide an effective care plan for patients, important caring behaviors for this points of view must be identified.
    Objective
    To determine the patients’ perceptions of the importance of caring behaviors. Design: This was a cross-sectional study. In which Caring behaviors were categorized in six subscales (accessibility, trusting relationship, anticipation, comforting, monitoring and following, explaining and facilitating) and studied through sorting cards. Sample: 95 patients were selected with consecutive sampling method.
    Results
    Patients perceived technical caring behaviors more important than affective ones. Male patients perceived accessibility to nurses of more importance than female patients (p=0.04). In addition patients with high school and diploma education pointed monitoring and following of more importance than those with primary education (p=0.04).
    Conclusion
    As patients perceived technical caring behaviors more important than affective ones, so it is recommended that nurses pay more attention to technical behaviors. In addition more studies about affective caring behaviors is recommended
  • Hasanzadehh., Alikhanim., Seidoshohadaeim., Hosseini, F Page 88
    Background
    Pulmonary aspiration is one of the complications of tube feeding which may lead to pneumonitis, necrotic pneumonia and pulmonary abscess and therefore threats patient’s life.
    Objective
    To determine the rate of pulmonary aspirations by two methods of tube feeding (intermittent bolus and intermittent drops). Design: This was a randomized clinical trial study in which two groups of neurosurgical patients were selected. One group received intermittent bolus and the other one had intermittent drops and then the two groups were compaired from the point of pulmonary aspiration. Sample: 74 Patients were selected consecutively and assigned randomly to one of the groups.
    Results
    The result indicated a significant difference between two methods of tube feeding (intermittent bolus and intermittent drops)
    Conclusion
    Findings showed that the rate of pulmonary aspiration is higher in intermittent bolus than in intermittent drops. Therefore recommendation is made about usage of intermittent drops instead of intermittent bolus.
  • Jahanfar, Sh, Malkzadegan, Jamshidi, R Page 93
    Background
    The prevalence of domestic violence (DV), men’s violence against women during pregnancy is very high, and is associated with significant psychological and physical impairment of mother and the fetus.
    Objective
    The major objective of this study was to determine the prevalence of DV among expectant mothers who had attended in Iran University of Medical Sciences’ (IUMS) hospitals. Design: This is a cross sectional study, in which the subjects were interviewed by using a standard questionnaire. Sample: 1800 subjects were selected, by using consecutive sampling in 6 major hospitals of IUMS.
    Results
    The prevalence of DV was found to be 60.6%, including 3 types of physical, psychological and sexual, with the prevalence of 14.6%, 60.5% and 23.5% respectively. Severe physical DV was 43.3. Severe psychological and sexual DV were also found (24.2 and 3.5%).
    Conclusion
    DV had a high prevalence in this study. It is recommended that all accessible pregnant women be screened for DV. Study of the prevalence of DV within the community with a larger sample size, and using cluster sampling method would be of immense value.
  • Motevallye., Faiziz., Ganjit., Haghani Page 100
    Background
    Increased serum level of catecholamines due to anxiety, has deleterious effects on pregnancy outcome. While, one of the causes of anxiety during pregnancy is fear of unknowns and childbirth process, especially among primigravida mothers, we assumed that, viewing videotape about childbirth may reduce their anxiety.
    Objective
    To determine the effect of viewing videotape about childbirth on anxiety level of primigravida mothers.Design: This was a field trial study with control group.Sample: 62 primigravida mothers with 37-40 weeks of gestation receiving prenatal care, were selected and assigned randomly to experimental and control groups (31 in each group).
    Result
    There was no significant difference between two groups considering level of anxiety.
    Conclusion
    Although, there was no significant difference between two groups considering level of anxiety, the results showed reduction of the level of anxiety in experimental group, after one week and this finding support viewing of childbirth process. Overall, in order to increase the position effects of this kind of films it is recommended to provide sessions of prenatal teachings on respiratory exercises, during delivery, and attitude modification toward childbirth process.